Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Különlegesek - Az argentin Buzo Táctico (x)

2008.04.03. 06:50 tiboru

A dél-amerikai kontinens eddig valahogy kimaradt a különleges egységekről szóló sorozatunk látóköréből. Az az igazság, hogy Latin-Amerika valahogy nem ugrik be az embernek, amikor speciális alakulatokról esik szó, pedig a szóbanforgó földrész bírt ám katonailag meghökkentő megoldásokkal szolgálni az elmúlt ötven évben - elég, ha Pinochet tábornokra, vagy számtalan diktátor kollégájára gondolunk, akik a múlt század hatvanas éveitől kezdve a legváratlanabb helyzetekben ragadták magukhoz a hatalmat és tették világszerte ismertté a katonai junta jelzős szerkezetet.
 

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

91 komment

Címkék: argentin különlegesek dél amerika

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 07:37:30

Elég... hm, eklektikus a videó...

tistedur 2008.04.03. 07:44:23

ez van,ezt kell szeretni :) a művészi koncepció sajátossága az eklektikusság,a vágások stb.

tribonianus 2008.04.03. 09:02:24

Hát ha valóban vissza akarnak térni oda a BT sek, talán tanulni kellene más alakulatoktól is, mert ezek szerint a SAS/SBS mint rendes tanító mester azért rendesen elporolta őket. Most hallottam valahol, hogy a háború során 300 brit és 600 argentin halt meg ez valós? (Én kicsit nagyobb argentin veszteségre gondolnék.)

Mentula 2008.04.03. 09:05:16

DDD Tistedur, az első videót én sem értetem teljesen, de a másik üzenete egyértelmű, világos és releváns :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 09:07:42

Tangó...

Szép, na. 100%-os, fülledt, nedves, csatakos erotika.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 09:10:36

tribonianus,

a számok (+/- 10%-os eltéréssel) helytállóak. A Falkland-háborúra tökéletesen igaz a mondás a füsttel és a lánggal. Az anyagi károk már jelentősebbek voltak, mindkét oldalon.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 09:13:19

csatakos...

Szerintem jól sikerült ez a poszt. személy szerint nem sokat tudtam az argentin elitről, de a poszt olvasása után már dereng valami

a falklandi háború sok tanulsága közül pedig az egyik brit tiszt véleménye maradt meg esszenciaként - dokumentum filmben láttam - hogy nagyon rövid idő alatt mindkét fél kimerítette saját erőforrásait. a britek csak egy hajszállal tovább bírták. az ember pedig azt gondolná, hogy azért az erőforrások kimerítése a brit haderőnél lényegesen tovább tart, mint 75 nap. persze a világ másik végén kellett háborúzni, amit nagyon figyelembe kell venni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 09:19:04

ZZ,

tízezer kilométer az tízezer kilométer, még Britanniának is...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 09:25:30

jó, jó. de ottan van a haditengerészet, ugyi. annak meg kell tudni ugrani egy ekkora távolságot.

Főleg, ha a Vaslady népszerüsége múlik a dolgon. :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 09:27:53

elképesztően akadozik a blogmotor :((

Mentula 2008.04.03. 09:30:37

Ennek a Volvremos ! szlogennek olyan szerepe lehet, mint a mi tüntetéseinken pl egy "Nem Nem Sohá"-nak, meg az esélye is pont annyi. Argentina a 40 mill lakosságával 69.000 fős hadsereget tart fenn, míg britjeink hadereje úgy negyedmillió aktív állományú, és ugyanennyi ugrásrakész tartalékosból áll, nem beszélve a technukáról és a ghurkákról.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 09:48:40

Mentula,
a háború nem sakkjáték. izrael pl már egy ideje ellent áll a környező, tétszámát tekintve soxorosa haderővel rendelkező országoknak.
az ilyen dolgokra pont a különlegesek világítanak rá a legjobban: kis létszámú, felszerelt, jól képzett egység létszámának többszörösét képes - szerencsés esetben - tönkreverni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 09:57:48

Az anyagháború persze más dolog. De abba bele is kell állni. Ha tudod, hogy nem jönnél ki jól egy hosszútávú adok-kapokból, nem mész bele hacsak teheted.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 09:58:56

Ja, és a malvinaf/falklandi háburó pont ilyen tanulságot mutat be. nagy és erősnek (gondolt) hadsereg is hamar elérheti a saját határait.

tribonianus 2008.04.03. 10:13:39

tiboru

Köszönöm a megerősítést. Anno egy dokumentumfilmben valami olyasmi szerepelt, hogy A Vaslady a haditengerészeten kívül a polgári hajózási cégektől is bérelt nagy óceánjárókat, hogy minél hamarabb, minél több katona ott legyen a szigeteken. Mintha láttam is volna valami "luxus gőzöst." Ez igaz lenne?

Mentula 2008.04.03. 10:21:40

Így van ez ZZ, főleg, hogy az izraeli hadseregben szolgált sokáig Uri Geller.:)

Emellett arra is akartam utalni, hogy feltételezem, a Hunta bukása és a nagy demokrácia beköszönte óta az Argentínok - leszámítva a posztbéli meleg taktikusokat - értelemszerűen lefele építik a haderejüket, elég csak megnézni a lakosság és a hadsereg számarányát. Ez izraelben ugye más aránypárt eredményezne. Az egészből meg az következik, hogy az ottani Kossuth téri tüntetetőkön kívül nem akar ott senki VOLVEREMOS.

ErrorFlynn 2008.04.03. 12:12:03

olvastam könyvet a falklandi cuccról, abban leírták, hogy kifejezett luxus óceánjáró(ka)t engedtek át a hadseregnek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 12:24:53

A britek mindig is tudtak élni.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.04.03. 12:25:34

No, ez a poszt kellően aktuális és érdekes számomra, kedden zh-zok dél-amerika politikai rendszereiből, pol. történelméből és minden mókából és kacagásból, ami ezekhez kapcsolódik:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 12:32:00

Az mondjuk egészen jó kis jelenet lehet, amikor a luxus-óceánjáró báltermében, a kristálycsillárok alatt a damasztabroszos, nemesfából készült, intarziás asztalokon kipakol az SAS vagy az ernyős legény, bevetési ruhában elkezd falatozni a rohamkésével, s közben böffent egyet-kettőt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 12:36:00

Azon spekuláltam már egy csomót, mi késztethet katonákat arra, hogy (a posztban látható egyik rajzon és egy másik fotón is észlelhetó módon) kézigránátot akasszanak a nyakukba...

Ez biztos olyan macsó dolog szerintük.

ErrorFlynn 2008.04.03. 12:43:21

úgy rémlik, kicsit lebontották a luxusberendezést, mielőtt kőccsibe adták volna a hajót. de ebben nem vagyok teljesen biztos, lehet, hogy csak én költöm hozzá. majd utánanézek, ha kezembe kerül valaha az a könyv.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 12:44:51

mindazonáltal elnézegetve őket, ezekkel az argentín fiúkkal sem volna kedvem tengelyt akasztani

ErrorFlynn 2008.04.03. 12:57:09

pedig az, hogy rohambúvár, lássuk be, viccesen hangzik.

jonnglenn 2008.04.03. 13:01:52

fegyverrel nem illik szalonnázni

tistedur 2008.04.03. 14:10:05

az ember azzal eszik,ami van..gépfegyverrel meg nehéz szalonnázni :P

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 14:25:35

jonnglenn,

az az érzésem, hogy azok a srácok egy csomó olyan dolgot csináltak, amit nem illik.

A szalonnának pedig különösen finom bukét ad, ha bajonettel szeletelik. Tudom, kipróbáltam.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 14:52:07

ErrorFlynn 2008.04.03. 12:57:09

úgy emlékszem, a kifejezést én alkottam (rohambúvár) és meg vagyok sértődve!

_úgy emlékszik, a kifejezést ő alkotta és meg van sértődve_

tistedur 2008.04.03. 14:52:50

a bajonettel pörkölthúst is nagyon jól lehet kockázni..vajkenésre viszont nem jó..:(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 14:54:49

Egy igazi férfi nem vajjal keni meg a kenyeret, hanem vérrel.

Na jó, minimum zsírral.

Mike 2008.04.03. 15:14:15

Most találtam:

Argentine president lays 'inalienable' claim to Falklands
Wed.Apr.2.

BUENOS AIRES (AFP)-Argentina's claim to the Falkland Islands,which remain in British hands after the 1982 war between the two countries,is "inalienable," President Cristina Kirchner said Wednesday.

"The sovereign claim to the Malvinas Islands is inalienable," she said in a speech marking the 26th anniversary of Argentina's ill-fated invasion of the islands,located 480 kilometers (300 miles) off shore.
The April 2,1982 invasion prompted then British prime minister Margaret Thatcher to deploy naval forces to retake the Falklands,known as the Malvinas in Spanish.
The short,bloody conflict led to Argentina's surrender on June 14,1982 after the death of 649 Argentines and 255 Britons.
Historians saw the invasion as an attempt by Argentina's ruling military junta,which was then in power,to divert attention away from domestic problems.
In her speech Kirchner called for Argentina to strengthen its representation in international bodies to denounce "this shameful colonial enclave in the 21st century."

And Vice President Julio Cobos said in the southern city of Rio Grande that "we must recover this territory that is ours, that belongs to us."

The comments came as Kirchner faces her own woes, battling against farmers who have barricaded roads in a protest against a stiff tax hike on soybean exports.
The conflict has created shortages of meat and other staples in Buenos Aires and elsewhere,and tested the social fabric,with pro- and anti-government supporters holding dueling rallies.
Foreign Minister Jorge Taina said,meanwhile,that Argentina was awaiting authorization from Britain to allow families of Argentine military personnel killed in the war to fly to the islands for the inauguration of a memorial.

London is insisting the travel be carried out by ship,but Buenos Aires has pointed out that many of the relatives are elderly and would find a long return sea voyage too tough.

jonnglenn 2008.04.03. 15:39:25

hát nekem mindig szimpatikusabb volt a cuccból elővett bicska, mint a kés, amivel a teveszartól kezdve mindent kapart,vágott,metszett a népség.
a tisztítása pedig nem a bosch mosogatógépben volt. tisztának tiszta volt,mert térdhajlatban volt takarítva, de nem étkezésileg.

az úr a nyomorban is úr

Kavics 2008.04.03. 16:12:48

Hova is szokás akasztani a kézigránátot?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 16:37:08

Hát nyakba semmi esetre sem. Én azt mondom: sehová se akasztgassuk a testünkön, hacsak nem amerikai háborús filmek szereplői vagyunk. Az ördög álmatlanságban szokott szenvedni.

ErrorFlynn 2008.04.03. 16:39:51

tiboru · lemil.blog.hu 2008.04.03. 14:52:07
hehehe.

_nevetgél_

és ha a sziget megint Argentínáé, akkor a szójababtermelők belenyugodnak az adókba? vagy mivan.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 16:46:32

Error, Error,

nem értesz te a tömeglélektanhoz.

A szigetek visszaszerzése 87,3 %-kal teszi lájtosabbá a lét elviselhetetlen könnyűségét az argentinok számára.

ErrorFlynn 2008.04.03. 16:48:18

sztem az argentinok nem értenek a szójababadókhoz.

(ez is egy vicces szó.)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 17:26:41

bajonettel azért nem lehet jól kenyeret kenni, mert folyton belemegy a kence a vércsatornába és ott is marad, nem a kenyéren :(

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 17:29:59

Mike,
Úgy látszik - az idézett cikkből is - hogy a szigetek továbbra is pontosan olyan jól alkalmazhatók mindkét oldalon arra, amire 1982-ben is jók viltak: FIGYELEMELTERELÉSRE. Csak niért kell ezért embereknek meghalni? Sohasem értettem...

spájdernecc 2008.04.03. 17:39:12

Azért van abban valami pikáns, hogy a nagy brit Birodalom szemrebbenés nélkül leszáll az afrikai kincsesládáról, de izmol néhány négyzetkilométer kecskelegelőért...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 18:04:52

Igen, a miniszterelnők népszerüsége. Thacher népszerüségi mélyponton volt - aztán belement a falklandi háborúba és a tipp bevált: újraválasztották.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 18:40:56

spájder,

azért mindennek van egy határa! - gondolhatták a britek.

Vagyis úgy tettek, mint az egyszeri kisember, akit húsz éven keresztül naponta mindenki megalázott a munkahelyén és otthon egyaránt, tűrt, mint egy húsvéti bárány, majd a villamoson egyszer valaki véletlenül rálépett a lábára, mire fel előhúzta 19,5 éven keresztül naponta élesített és fényesített kését és elvágta az utastársa nyakát.

Mike 2008.04.03. 19:02:43

A kecskelegelő alatt és körülötte nem kevés olajat sejtenek.

tistedur 2008.04.03. 19:53:40

a demokratikus államok soha,de soha nem harcolnak olaj miatt..

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.03. 20:20:57

igen, meg a kalózok kincse is ottan van ám elásva :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 20:27:14

tistedur,

olaj miatt lehet, hogy nem. De olajért...

tribonianus 2008.04.03. 20:32:50

Na azt se feledjük, hogy Afrikában erősebb hatalmak is játszottak, mint a II. vh utáni Nagy Britannia (USA,SZU, Izrael, Kína. Argentína meg az adott időben egyik demokratikus hatalomnak sem volt kedvence így gond nélkül meg lehetett fenyíteni. Ez még jót is tett a brit hadseregnek, mert harci tapasztalatokra tettek szert 1956 (Szuez) után, fel mérték mire képesek és persze meg óvták a birodalom épségét. A fegyverrendszereket is kipróbálták és a felmerülő szarvashibákat kijavították. (Az igaz, hogy egy francia gyártású rakétával lőttek ki a gauchók egy rombolót? Állítólag a rendszer látta a rakétát, de mert baráti országból jött nem akarta elhárítani, hiába voltak kissé idegesek a fedélzeten levő alkalmazottak.) Aztán a bányász szakszervezetek is akkoriban akarták a Vasladyt megtörni, meg egy csomó pénzt lehetett elkölteni hadieszközökre, hadianyagokra, stb, ami jól jött a gazdaságnak.

Mike 2008.04.03. 20:38:28

tribonianus
A franszia rakéta:Exocet '82 után világsiker lett a fegyverpiacon.
en.wikipedia.org/wiki/Exocet

Akit érdekel annak bővebben az olajról:
60 billion barrels of oil lie under the ocean around the Falkland Islands,say experts.

www.spiegel.de/international/spiegel/0,1518,334165,00.html

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 20:52:08

"Az a sajnálatos tény, hogy argentin vagyok, nem engedi, hogy dicshimnuszt zengjek - ez a műfaj Uruguayban kötelező, ha uruguayi tárgyról szólnak."

(Jorge Luis Borges: Funés, az emlékező)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 21:08:09

"Volt szerencséje már az életben argentinokhoz? Ha meglát egyet, menjen át az út másik oldalára, mert az argentinság ragályos, akár a kanyaró!"

(Mario Vargas Llosa: Julia néni és a tollnok)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 21:11:42

Kultúrális félóránkat hallották.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.03. 21:32:57

tistedur,

csak neked:

"A kislány váratlanul bukkant fel, mintha a teherautó alól ugrott volna elő, abban a pillanatban, amikor ő átért a hídon. Lucho Abril Marroquín emlékezetében ürükre meg fog maradni az a kis teremtés, aki hirtelen eléje lépett az úttesten, arcocskája rémültm keze a magasban, és mint egy elhajított kő, úgyv ágódott a Volkswagen hűtőjének."

(...)

Ekkor már fékezett, olyan erővel, hogy a kormány mellbe vágta, és valami fehér kábulatban, makacs zümmögéssel a fülében, kiugrott a Volkswagenből és futva, botladozva arra gondolva, hogy "argentin vagyok, gyermekeket gyilkolok", odaért a kislányhoz és a karjába emelte."

(Ugyancsak M. V. Llosa, ugyancsak Julia néni és a tollnok)

tistedur 2008.04.03. 21:43:36

szeretem a dél-amerikai írókat :)

www.youtube.com/watch?v=Iijklrtljnw
tangó cserébe..ha már kultúrműsor van..az egész lemezt ajánlani tudom :)

tistedur 2008.04.03. 22:11:02

hollandul énekel!! szépen,de hollandul..

tistedur 2008.04.03. 22:25:55

ez már vég..jönnek a dodók..

Mentula 2008.04.03. 23:13:45

A dodó möghótt, és nincs másik... Peron úr Mengelét bújtatott, Evita meg bekaphassa. A latinamerikai írók meg dagályosak. (én meg most értem haza kötelező munkahelyi ivászat következtében, sérelmére)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.04. 07:07:24

Mentula,

lingvisztikai barokk az, nem dagályosság!

tistedur 2008.04.04. 07:13:11

és mágikus realisták..:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.04.04. 07:24:37

tistedur,

köszi a tegnap esti éneklős-tangós linket; a számot megnéztem tánccal együtt is itt

uk.youtube.com/watch?v=F35Rtjs-Kbk&feature=related

és el kell ismernem, hogy nagyon tudnak...

tistedur 2008.04.04. 07:34:09

éljen a megbonthatatlan skót-argentin barátság :D

fantom 2008.04.04. 07:42:32

A szokott figyelemelterelésből indult a a falklandi balhé, a junta épp nagyon pocsékul állt a közvéleménykutatások szerint... És szegény argentin tábornokok úgy vélték, a brit oroszlán elég fogatlan már ahhoz, hogy max morogjon válaszként. Ez sem jött be.
Meg még egy dolgot hagytak ki a számításból: a szigeteket pár millió birkán meg pingvinen kívül néhány ezer brit (talán skót származású) lakja, akik a legkevésbé sem voltak rákattanva a tangóra meg a spanyol nyelvleckére.

De a legszebb, hogy hosszú időn át pusziban voltak a felek, lásd az argentin légierő és főleg a haditengerészet harceszközeit... A britek amolyan félgyarmatként tartották számon őket, pl. millió tonna-számra kajálták pampák bocijait.

(kis adalék: jó sok ángilus hajót ért bombatalálat, javarészt brit gyártmányú 750 fontosok voltak. Úgy fest ráismertek a gazdira, mert igen kis százalékuk működött csak rendeltetésszerűen...)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.04. 08:18:23

fantom,

szvsz úgy tűnik, hogy az argentin politikai elemzők nem nézték meg, hogy hogy áll a brit politikai helyzet, mert ami náluk jó ötletnek tűnt a politikai helyzet stabilizálása érdekében, pontosan ugyanolyan megfontolásból Thatcher-nek és kormányának is jól jött. a figyelmet rá lehetett irányítani a külső ellenségre, aki ellen ugye összefogni köll.

nem hiszem, hogy a konfliktusban jelentős szerepet játszott volna katonai értelemben a lakosság álláspontja (ki mennyire akar tanulni spanyolul). az argentínok pedig a kis létszámú helyőrséget hamar maguk alá gyűrték, akárhány helyi önkéntes is csatlakozott hozzájuk. egy ekkora kopár szigeten pedig nem igazán lehet partizánkodni.

volt asszem a Spectrumon az a dokumentum film ami az argentin légierő kontra brit rombolók, valamint a Sea Dart rendszer hadi alkalmazhatósága témában mutatta be az akkori helyzetet, meg azt, hogy hogyan lehet gyarsan elveszíteni egy ilyen spéci és drága hajót. nagyon tanulságos volt.

ki gondolta viszont, hogy a hangsebesség alatt brillirozó Sea Harrier-ek 28-1 arányban bizonyulnak jobbnak a (franciák büszkesége) Mirage-okkal szemben?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.04. 08:22:56

+ a DASSAULT-BREGUET művek Super Etendard-jaival szemben, ami ja jól emléxem éppen csak hadrendbe került

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.04. 08:24:00

tiboru et al,
úgy látszik kikerülhetetlen egy ütős Falklands/Malvinas helyi hábosús poszt :)

Fantom 2008.04.04. 08:38:27

Valóban, az akkoriban épp reformokat végrehajtó és emiatt némiképp népszerűtlen Thacher-kormánynak is nagyon jól jött a dolog... Főleg a győzedelmes befejezés.
De továbbra sem értem, hogy gondolhatták komolyan argentinék hogy simán megússzák a dolgot, mivel a britekről évszázadok óta köztudott, hogy jóval könnyebb elkezdeni velük a harcot, mint befejezni... Makacs egy társaság.

A Harriereknek pedig legalább 50%-os veszteséget jósoltak előzőleg az okosok. Ugyanakkor egyik fél sem rendelkezett nagy hatótávolságú légiharc-rakétákkal, közelebbről viszont a Harrier manőverképességének aligha lehetett ellenfele a nagy sebességre optimalizált francőz delta konstrukció... Ugyanígy a frissen beszerzett AIM-9L-eket sem bírták überelni. A többit - vagyis a kiképzést, a taktikát, azt, hogy az argik a hatótávjuk határán lavíroztak - nem is említem.

A 28:1-es arányhoz csak annyit fűznék hozzá, hogy azt az egy argentin győzelmet Pucará aratta egy Scout helikopter felett, légi harcban egyetlen Shar sem veszett oda tudomásom szerint. (És Mirage is csak egy, a többi Dagger, Skyhawk, helikopter vagy szállítógép volt :)

Fantom 2008.04.04. 08:44:23

u.i.:

Ha netán valaki rászorulna, akad néhány könyvem a témában, digitális formában...

Nebameg 2008.04.04. 09:17:12

Hát, én azt olvastam, h jóval nagyobbak lettek volna a veszteségek brit oldalon, de bombák élesítői rosszul lettek beállítva. Nagy magasságú alkalmazáshoz lettek kalibrálva, de, mivel kis magasságon oldották a pilóták őket, sok nem robbant fel, pedig "jó" helyre pottyantak. Alig bírták titokban tartani a BBC előtt ezt a tényt. Ennek fényében, már nem olyan irreális az argentínok elképzelése a sziget megtartásáról. Gondolom, ha az első héten elsüllyesztenek 6-7 hajót, akkor most tehenek legelnének szép számban Falklandon.

Nebameg 2008.04.04. 09:22:06

Exocet ügyben: egy rakétát elhárítani, manapság is lutri, hát még 82-ben. Egy akkori beszámoló alapján, megszólalt a légvédelmi sziréna, majd egyből becsapódott a rakéta is, szó sem volt olyasmiről, h a rendszer nem akarta elhárítani, mert baráti ország rakétája. Ez egyébként is nonszensz lenne:)))))

Mike 2008.04.04. 09:44:21

Elég abszurd egy háború volt a korábbi brit-argi kapcsolatok fényében.
Még egy "mi lett volna ha":az argi "Május 25" anyahajó(ex-brit Colossus osztályú hajó!)komoly hatással lehetett volna a harcok kimenetelére,de a kikötőben vesztegelt ugyanis a gőzkatapultja éppen nagyjavításon volt-Skóciában.
+ugyanakkor ott járőrözött a Conqeror atomtengeralattjáró és a legnagyobb trófea lett volna a "Május 25".(A Belgrano akkor már a tengerfenéken volt).

"kikerülhetetlen egy ütős Falklands/Malvinas helyi hábosús poszt"
csak a fransziák kavarása is megérdemelne egy külön posztot...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.04. 10:14:54

Fantom,
Hadd jöjjön - esetleg egy vendégposzt belőle? :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.04. 10:32:56

Nebameg,

Ha a nagymamának kereke lenne...
Ez pont az az eset, mert ugye nem sikerült elsüllyeszteni a sziget megtartásához szükséges hajókat - a légvédelmi céllal odaküldött rombolók küzül viszont az HMS Sheffield rombolót igen. (ciki)
news.bbc.co.uk/onthisday/hi/dates/stories/may/4/newsid_2504000/2504155.stm

A rakéta elhárítással kapcsolatban logikusan hangzik a bölcsességed. Különösen azért, mert tudható, hogy az Exocet a röppálya 80%-át közvetlenül a vízfelszin felett teljesíti, igy gakorlatilag láthatatlan a céltárgy védelmi eszközei számára.

Valandil 2008.04.04. 12:33:19

Pont a napokban gondoltam egy újlatin különleges egységre. Majdnem olyanok, mint a fent olvashatók.

us.imdb.com/title/tt0070887/

:) Ejtőernyős-búvárok, tévéfoglalásban (majdnem) jók.

Nebameg 2008.04.04. 13:41:18

Persze,ha lenne a nagyinak kereke, minden másképpen alakul. Csak azt akartam mondani, h a kva szerencséjük volt a briteknek. Kiképzés és technológiai fölény ide, vagy oda.

Fantom 2008.04.04. 15:13:50

Hmmm belepislogtam a kis arcívumomba, kb. 12 cím, ami Falkland-related. Plusz a Don't cry for me sergeant major :) Bizonyára össze lehetne tákolni belőlük egy helyes postot...

Zig Zag, a vendégpostos ajánlatod roppant megtisztelő, alszom rá egyet. De bárhogy is alakuljon, szívesen megosztom a forrásokat.

Mentula 2008.04.04. 16:03:54

A töriblogosok, ha jól láttam, épp kitettek egy posztot a falklandi háborúról ...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.04. 18:39:54

Biztos nem olyan jót, mint fantom ír nekünk :)

Nebameg - ez is igaz, szerintem is.

Fantom 2008.04.04. 18:58:55

A töriblogos poszt korrekt, ámbár csak az első fele van fenn egyelőre... Kérdés, hogy birkóznak majd meg a militarista/technológiai részével.

Nem kezdek el rinyálni hogy milyen elfoglalt vagyok, és ígérgetni sem. De a téma hálás, bejövős... Meglássuk.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.04.05. 12:52:19

fantom,
mozset büty!

ha a lemil blog hagyományait szem előtt tartva összeáll valami, akkor küldd el nekünk (képekkel) a blog.lemil(at)yahoo.co.uk emilcímünkre. elolvassuk és ha van változtatási javaslatunk, megvitatjuk publikálás előtt - egy jó kis helyi háborúk vendégposzt lehetne belőle.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.02.19. 11:34:23

Úgy tűnik, az argentinok nem férnek a bőrükbe:

Orosz Péter:
Nem elég, hogy az argentin Cristina Kirchner kurva jól tartja magát, és az egyik legdekoratívabb államfő, most még nagyon szép kis fityiszmutatós rendeletet is kiadott, üzenve a briteknek. Az argentin elnöki rendelet szerint ugyanis mostantól csak az ő jóváhagyásukkal lehet hajózni és kikötni a Falkland-szigeteken. A rizikóban most felpakolnék oda 4 ágyút.

peterorosz.tumblr.com/post/396315898/mirwaisjanan-nem-eleg-hogy-az-argentin

online.wsj.com/article/SB10001424052748704804204575070294234095792.html?mod=WSJ_World_LEFTSecondNews

sztupi 2010.06.25. 11:51:12

@ErrorFlynn: A könyv címe : Ne sirass Törzsőrmester.

Ez a dokumentumértékű regény a falklandi háborúról szól – a sajtó, a politikusok és a tábornokok hantája nélkül. A szerzők haditudósítóként végigélték és végigfélték, a brit közlegényekkel együtt. Az inváziós flottát részben a roncstelepről hozták vissza, a csapatokat rögtönözve szedték össze.
Szerencsére az „emberanyag”, ha makrancos is, kiváló volt. A tengerészgyalogos kommandók, ejtőernyősök, gárdisták és gurkák egymást is utálták ugyan, de maradt bennük elég düh az argentinokra is. A könyv – és ezen elit csapatok – szellemét jellemezze egy idézet:
Egy brit ezredes a partraszállás előtti utolsó eligazítást tartja.
– Ha tisztet látnak, vagy olyasvalakit, aki irányítja a többit, mutogat, dirigál, azt lőjék le először. Van kérdés?
Feláll egy közlegény.
– Kezdhetjük most mindjárt, uram?

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2010.10.26. 19:48:56

Épp a minap olvasgattam (újra) a Ne sirass-ot, hát, szerintem a lemil szellemiségében íródott annak idején.
Az a rész is jó, amikor elfognak egy argit és beviszik a parancsnokságra, az meg nagyon szomorú, mert épp a lekapcsolása előtt kért oda légicsapást. :)

David Bowman 2010.12.26. 15:25:51

Nem gondolkodtatok soha azon, hogy ugyan ki fektetett be akkora tőkét, hogy Titanic méretű hajóból vagy 10et építtessen? Nos, az Admiralitás. Ezek a hajók főleg közpénzekből épültek, segédcirkálónak, bár aztán eree a célra nem váltak be. Viszont kiváló csapatszállító, és kórházhajó vált belőlük.
Ezen a nyomon elindulva, nem csodálkoznék, ha svarcban ma is ez lenne a helyzet a hajókkal, és a repülőkkel. Nem is ma, inkább 82ben. Ma már ugye az európai versenyhivatal ebbe erősen belepofázna.
süti beállítások módosítása