Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Bréking nyúz! - Tragédia egy francia laktanyában!

2008.06.30. 15:45 tiboru

Nem szoktunk napi aktualitásokkal olvasóink idegeire menni, de az alábbi történet (melynek főszereplője a haderőreformmal érintett francia hadsereg egyik különleges alakulata) talán nem tanulság nélküli. Igyekszünk nagyon röviden összefoglalni a történteket, már csak azért is, mert az egyik francia elitcsapat, a tengerészgyalogság 3. ejtőernyős ezrede a főszereplő (akikről külön még nem írtunk sorozatunkban, csak általánosságban említettük őket itt).

Olvassátok és okuljatok.


Történt tehát, hogy a tegnapi nap délutánján az Aude megyei Carcassone egyik laktanyájában, a fenti alakulat nyílt hétvégéjén túszmentési bemutatót tartott az ezred krémjének krémje, az Ejtőernyős Kommandó-raj (Groupe de commandos parachutistes – GCP). Természetesen meghívtak egy csomó helybélit, hozzátartozót, köztük számos gyereket, akik csillogó szemmel figyelték példaképeik (apáik, bátyjaik, stb.) ügyködését. Volt üdítő, nyalóka, ropi, katonazene, lobogott a trikolór.

Este hat előtt tíz perccel (katonáknak: 17.50-kor) került sor a hatodik felvonásra; az ezt megelőző öt bemutató gond nélkül zajlott le. Ekkor azonban a GCP egyik őrmestere (az előre megírt forgatókönyvnek megfelelően) kvázi tüzet nyitott a "túszejtőkre". A FAMAS típusú gépkarabély felugatott, mindenki előre élvezte a helyzetet… de a fegyverben nem vaktöltények, hanem igaziak voltak. Az 5.56-os lőszerek 35 másodpercen keresztül rendeltetésszerűen lekaszálták a bemutatóra összesereglett nézők egy részét: tizenhét súlyos sebesült (közöttük öt gyermekkorú és további 11 civil felnőtt), közülük három (többek között egy három éves kis srác, aki a bal szívpitvarába kapott egy golyót) életveszélyben.

A katonai ügyészség és a csendőrség természetesen rögtön intézkedett: biztos, ami biztos alapon az egész GCP-t őrizetbe vették. A botrány óriási; mi sem mutatja jobban a helyzet komolyságát, mint hogy maga Sarkozy elnök is (minden más programot félbeszakítva) a helyszínre sietett. Ma reggel ezt mondta: Ez profik részéről megengedhetetlen; a következmények gyorsak és szigorúak lesznek. Véleményem szerint azt egész parancsnoki láncolatot meg kell vizsgálni, az érintettek kiválasztásától és kiképzésétől kezdve egészen a helyszíni biztosítás parancsnokáig. Olyan mulasztások történtek, amelyeket mindeddig elképzelhetetleneknek hittünk, és lám: bekövetkeztek.

Ennyi röviden. Véleményeket a kommentekhez kérünk. 

91 komment

Címkék: francia breaking news különlegesek katonai stratégia

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spájdernecc 2008.06.30. 16:07:48

ez hihetetlen
ilyen amatőr hibát nem lehet elkövetni.

neoprimitív 2008.06.30. 17:18:20

Jézusom... El sem tudom képzelni, hogyan történhetett. Mindenhol vannak "jópofa" emberek, akik "vicceskednek" komoly dolgokkal, de egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy egy profi alakulatnál valaki olyan hülye legyen, hogy viccből kicseréli a tárat. De még akkor is ott van az őrmester felelőssége, aki nem nézte meg, hogy mit rakott a fegyverbe. Egyáltalán, honnan kerülhetett egy bemutatóra éles lőszer?
Szerencsétlen civilek, nagyon remélem, hogy mindannyian túlélik!

SgtPepper 2008.06.30. 17:19:05

Azt hittem eddig, hogy ilyen melléfogások csak mifelénk történhetnek, de látom, hogy a művelt nyugatnak sincs szégyellnivalója a témában :((( Sárközy reformjai ezek szerint nagyon ráférnek a francia hadseregre. Ahol ilyesmi megtörténthet, ott nagyon gyorsan rendet kell tenni, már ha nincs túl késő!!!

ErrorFlynn 2008.06.30. 17:20:30

:-O
:-O
nem is tudok mást mondani.

Dirky 2008.06.30. 17:26:18

Kétségtelenül elég amatőr hiba nem észrevenni az éles lőszert, de ez a fél perc nagyon fura. Automata módban pár mp alatt el lehet lőni a tárat, egyes/hármas lövésben meg hogy nem állították le az első találatok után?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 17:35:36

Traktoros Rambó,

a helyszínen tartózkodók közül többen filmezték az akciót - a felvételeket a csendőrség már lefoglalta és vizsgálja. Még semmi sem biztos, de úgy tűnik, több fegyverben volt éles lőszer.

A nyomozóhatóságon kívül már a katonai titkosszolgálatok és a terrorelhárítók is ezerrel nyomulnak, ugyanis nem zárható ki, hogy egy mesterien megkonstruált terrorcselekménnyel van dolguk, nem "csak" egy orbitális szakmai hibával.

amf · http://alphamikefoxtrot.blog.hu 2008.06.30. 18:02:24

Igen, én is a fél percen néztem nagyot. Fa-Mas tűzgyorsasága olyan 1000-1100 round/sec, a stanag tár ami benne van pedig 30-as... Ha meg nem a G2 hanem az F1 verziót használták akkor is hasonló a helyzet. (1000r/s 25-ös tár) Egyszerűen érthetetlen, hogy történhet ilyen. A legelső csövön kimenő éleslőszernél fel kellett volna tűnnie. Az, hogy miért nem használtak valamilyen zárást a lángrejtőn, mint az amik szokták, szintén nem világos...

amf · http://alphamikefoxtrot.blog.hu 2008.06.30. 18:03:22

az előzőhöz: round/min. elírtam na...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 18:08:22

Igen, igazatok van: egy csomó dolog, részlet nagyon tisztázásra szorul...

Azt már talán mondanom sem kell, hogy vannak idióták és gyengeelméjűek Franciaországban is, akiknek meggyőződésük, hogy mindezt Sarkozy szervezte meg, csak hogy bebizonyítsa: a francia hadsereg tényleg megérett az általa szorgalmazott reformra...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 19:40:50

Fent van a neten a szombati (tehát a tragédiát megelőző napi) bemutató-részlet. Elvileg ezt vasárnap megismételték, az ismert eredménnyel...

dailymotion.alice.it/cluster/news/video/x5yt62_3eme-rpima-demonstration-du-280608_news

tupoljev 2008.06.30. 20:02:04

@amf: a kommented teljesen profinak tunik, en pedig teljesen amator vagyok. Elmagyaraznad kicsit bovebben, hogy mire gondolsz? Erteni akarom ugyanis...

koszi

amf · http://alphamikefoxtrot.blog.hu 2008.06.30. 20:12:03

tupoljev: harminc akárhány másodpercig lőttek a hír szerint. Egy tárban harminc skuló van a Fa-Mas esetében, percenként pedig 1000 golyó hagyná el a csövet abban az esetben ha tárcserék nem vennének igénybe időt. Tehát egy tár kiürülése olyan 2 másodperc, ha full-autóban (sorozat üzemmódban) lősz... 36 mp viszont több tárcsere... Tehát ha egy tár volt elcserélve akkor hír fals, ha meg több akkor hihetetlen hibát vétettek. Hogy raj szinten senkinek nem tűnt fel...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.30. 21:09:24

elképesztő volt maga a hír is. az előbbi elemzésféle még inkább vetett fel kérdéseket. eszembe jutott De Gaulle meg az OAS. nagyon asszociatív a gondolkodásom. nem tehetek róla. remélem ezúttal nem.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.30. 21:15:15

nem, biztos nem lehet ilyen. inkább baleset.

Nebameg 2008.06.30. 21:20:58

Biztosan nem 35 mp, inkább 3,5 lesz az. Fél perc alatt csak egy vak és süket embernek nem tünne fel, ha élesben(sel) lövöldözik, de talán neki is, a visszarúgás végett.

mr nemo 2008.06.30. 21:24:05

Baleset. Nagyon buta dolog, de baleset. Amúgy valami olyasmit olvastam, hogy több fegyverben volt éleslőszer...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 21:26:30

amf,

a videót nézve az sem zárható ki, hogy valóban 35 másodpercig lőttek - ezalatt az ominózus tár is kiürült (nem sorozat-üzemmódban, hanem mondjuk hármasával), de az érintett lövész nem kapcsolt (?), hogy a fegyveréből frankón lövedékek távoznak...

Persze ez csak találgatás...

A Le Monde vonatkozó cikke:

www.lemonde.fr/societe/article/2008/06/29/seize-blesses-dont-quatre-grievement-lors-d-une-demonstration-militaire-a-carcassonne_1064235_3224.html

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 21:38:35

A Libération szerint a 28 éves őrmester "egy rossz beidegződés miatt" tárcserekor egy valódi lőszerrel teli tárat tett a fegyverébe, majd kilőtte a 25 darab éles lőszert.

Hála Istennek, a terror-verzió, illetve az előre kitervelt bűncselekmény lehetősége egyre valószerűtlenebbnek tűnik...

www.liberation.fr/actualite/societe/335848.FR.php

amf · http://alphamikefoxtrot.blog.hu 2008.06.30. 22:24:37

A videót baromira megnézve tényleg Fa-Mas F1 van katonáknál 25-ös tárral. Már amelyiknél, van ott Minime 200-as rakasszal, valami sörétes, meg egy g36 amit egyáltalán nem értek... Azt meg egyáltalán nem miért a legrégebbi Fa-Mas változattal rohangál egy elit egység.

Csak visszavonulás közben nyitnak tüzet, fedezve egymást - ha jól értelmezem a látottakat - tűzpárokban. És mivel az "épület" felé lőnek ami pozdorja, csak látszania kellett volna, hogy valaki nem kevéssé penetrál. ha valaki rövid sorozatokkal fedezi egy másik társával együtt, nem esik le az első találatnál, hogy valami gáz van? Nem az irányzékon csüngő célt figyeli tüzelés közben a lövész? Nekem sajnos az következik, hogy valaki hibázott zsinórban, ami már nem baleset. Nem mondom, hogy szándékos. Csak hihetetlen nagy hiba valakitől.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 22:30:07

amf,

a francia elnök reakcióiból kiindulva talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy jó pár ezredestől és egy-két tábornoktól meg fognak válni az elkövetkezendő hetekben.

Mellesleg a szárazföldi erők kommunikációs góréját Benoit Royal ezredesnek hívják és állítólag bizonyos Segolene utónevű nővérrel is rendelkezik... Csak megjegyeztem :-)

Ize 2008.06.30. 22:44:27

Meg sosem volt fegyver a kezemben, de azt gondolnam, hogy egy eles loszerrel tele tar lenyegesen nehezebb mint a vaktoltenyes. Rosszul gondolom?

amf · http://alphamikefoxtrot.blog.hu 2008.06.30. 22:51:12

tiboru: Komoly konspiráció : D Az ördögi Segolene Royal...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 22:53:19

Ize,

abban a felfokozott lelkiállapotban, amit egy ilyen gyakorlat nyújt, nem biztos, hogy odafigyel arra a 200-250 gramm különbségre.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.30. 22:54:32

amf,

a Sarkozy-ellenes összeesküvés-elméletek kiagyalóit hallanád a témáról :-)))

neoprimitív 2008.06.30. 23:23:34

Megnéztem a videót (a cikket nem, mert egy mukkot sem értek csigául), de akárhogyan került éleslőszer a fegyverbe (a hírek alapján gondolom, csak egybe), a lövész nem biztos, hogy a későbbiekben hunyó volt. Látszik a videó végén, hogy szimulált füstfüggöny mögé vonulnak vissza, minden visszavonuló pár elhagy egy füstgránátot. (A Minimi-s mellett álló első alak elég soká el is vacakol vele.) Ha az éleslőszeres őrmester az utolsó fedezőpárban volt, akkor előtte már két-három füstgránát füstje volt, amin már nem biztos, hogy átlátott, akár annyira, hogy lássa a furnéron a becsapódásokat. A sikoltozások, kiabalás pedig a bemutatótér túloldaláról jöttek (logika alapján), amit a lövészajtól nem biztos, hogy azonnal észlelt. A látottak alapján ezt tartom egyedül elképzelhetőnek, mert egész tárat egyszerre inkább csak a Rambo filmekben szoktak kilőni, tehát észre kellett volna vennie, hogy gáz van.
Azt persze még mindig nem értem, hogy hogyan kerülhet ki egy civil programra éleslőszer? Lehet, hogy az ejtőernyősöknél csak úgy kint van a polcon a körletben, aztán akinek kell, vesz belőle, de az átkosban nekünk darabra adták ki csak akkor, ha elvileg szükség lehet rá (pl. őrszolgálat). Rossz beidegződés - rossz szöveg.

Condottiere 2008.06.30. 23:44:27

Nos az szinte biztos szerintem, hogy baleset volt.

Sarkozy hisztije viszont, nos, khm - inkább hagyjuk.

tupoljev 2008.07.01. 06:08:29

@amf: koszi, igy mar ertem, meg azt a langrejtos megjegyzesedet fejtsd ki plz.

egyebkent a visszavonulasnal kisse szervezetlennek tunik a tuzeles, szemben pl az SAS fele 2 skulo-szunet-2 skulo utemezeshez kepest, olyanok mint a kisgyerek a jatekfegyverrel, huzzak amig ki nem urul a tar...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.07.01. 07:19:47

ezt a technikát amerikai barátaink "leap-frogging"-nak, azaz békaügetésnek hívják. a lényege, hogy az egyik egység mozog előre/hátra és közben folyamatosan tüzel, míg a másik áll és újratölt. majd cserélnek. ennek köszönhetően tudnak úgy mozogni a terepen, hogy folyamatos fedezőtüzet biztosítanak saját maguknak.

ekkerjoz 2008.07.01. 08:20:03

Légiót megjárt barátom szerint lehetetlen, hogy nem vették észre az éles tárat. A vaklőszernek külön tárja van, ráadásul szerelés nélkül csak egy lövés adható le vaklőszerrel, sorozat nem. Ha viszont korábban átszerelték a fegyvert, nem adható le éles lövés.

spájdernecc 2008.07.01. 08:38:33

én is ezen spekuláltam...
a jó öreg Kalasnyikovon, és klónjain csőszűkítő kell a vaktöltényes sorozatlövéshez.
persze a francúzok mindig mindent máshogy csinálnak...

jonnglenn 2008.07.01. 08:59:15

ilyet véletlenül nem lehet csinálni a famassal

érthetetlen az egész.
és nem csak a helyszíni parancsnok a hibás.

Karlos79 2008.07.01. 09:45:28

Üdv mindenkinek!
tupoljev

A kalára ha vaktölténnyel akarsz lőni, fel kell tenni egy úgynevezett csőszükítőt. Kissebb a keresztmetszete mint a csőnek, így elegendő a gáznyomás ahoz, működtesse a zárat vaktölténnyel is. Egyébként csak eggyes lővéseket lehet leadni és azt is csak úgy, hogy minden lövés után csőre rántod. Az oroszok ezt alumíniumból csinálták és fémszínű is maradt, gondolom, hogy a mongol kecskepásztor is lássa ha rajta van a csövön. Bemutatókon is messziről látszik. Ami ebben az ügyben fölöttébb érdekes az az, hogy bemutatóra készülve egyáltalán, hogy hagyhatta el a lőszerraktárat éleslőszer. Aki tárazta, lehetetlen hogy nem vette észre. Márpedig gondolom ott is mindenki magának táraz. Bármennyire is elsőlépcsős egy alkulat és bármennyire is profi nem hiszem, hogy élesre töltött tárak vannak kiosztva otthon a saját laktanyájában, maximum az őrszolgálatnak. Így össze nem is igen keveredhetnek. Nem értem, hogy történhetett. Asszem komoly problémák lehetnek a francia seregben, de legalább is ennél az alakulatnál biztos.

Macroglossa 2008.07.01. 10:07:15

Nem sokat konyítok a katonai sebészethez (én kutyát és macskát műtök), de hogyan lehet egy bal szívpitvarba pár méterről kapott 5.56-os lövedéket túlélni?

klingon 2008.07.01. 10:10:53

nalam a video nem latszik, ugyhogy nem tudom, hogy milyen volt a terep elrenedezese, de ezek szerint ugy volt kitalalva, hogy vaktoltenyel lonek a tomeg iranyaba? mert ez eleg nagy baromsagnak tunik.

cromwell 2008.07.01. 10:15:24

Az nem lehet, hogy a haderőreformot is alá kellett támasztani egy "történéssel"? Vagy már túlságosan is ferde a gondolkodásmódom?

Karlos79 2008.07.01. 11:00:44

Azt azért nem hiszem, hogy egy ilyen "történést" meg mernének kockáztatni, szerintem fegyelem hiányából történő balesetről van szó.
Amúgy meg arrafelé vigyáznak a hadsereg jóhírnevére.

ekkerjoz 2008.07.01. 11:12:14

Nem hasonlítanám a Kalasnyikovot a FaMashoz, nem is hasonlít a zárszerkezetük. Ezért értelmetlen a csőszájfék helyére szerelt szűkítőről beszélni.
A FaMas zárszerkezetét a vaklőszer is újramozdítja, de a zárreteszt nem emeli meg, nem adható le csak egyes lövés. A vaklőszeres sorozathoz cserélni kell a reteszt és a hüvelykivetőt, ez viszont lehetetlenné teszi az éleslőszer tárazást, és lövést.
Legalábbis ezt mondja egy olyan katona, aki hét évig használt ilyen fegyvert.
Ha ez így van, akkor nem véletlen volt a dolog.

Karlos79 2008.07.01. 11:51:27

FAMAS nem volt még a kezemben biztos igaza van a barátodnak. De akkor viszont a fegyvereket csrélgették. Viszont akkor dupla baromságot csináltak nem csak éles lőszert de annak kilövésére alkalmas fegyvert is vittek oda. Mondjuk azt leemelhették a statikus sorról is. De akkor sem értem, hogy sikerült ez a kis malőr.

Mike 2008.07.01. 12:13:14

FAMAS képek:
www.sturmgewehr.com/bhinton/FAMAS/

FAMAS BFA(Blank Firing Attachment):
www.sturmgewehr.com/bhinton/FAMAS/FAMAS_BFA.jpg
Miért nem használták?Elég nehéz nem észrevenni a hiányát a fegyveren.

Bronson 2008.07.01. 12:48:10

i205.photobucket.com/albums/bb187/sonias_2007/junho1/c1-.jpg

A különbség a két lőszer között.

Tovább, sztem. a hatósáok lefogják vonni a következtetéseket és lefogják vágni a megfelelő fejeket.
Annak a szépfiú,pózer király Sárközynek meg sztem. nem kéne az istentiszteletbe bele szólnia, mutogassa csak magát a médiának meg a bulvársajtónak, jobbra amúgy se hivatott.

Cromwell összeesküvés elmélete meg érdekes, de csak nem kockáztatják civilek életét, pláne annál az alakulatnál.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.01. 13:02:13

Látom, van olvasónk Franciaországból is; ha megtenné, hogy röviden beszámol az ottani visszhangról, esetleg a legújabb fejleményekről, megköszönnénk!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.07.01. 13:18:42

nem is egy olvasó, hanem több. valamint a belgák is erősítenek... mi lesz ennek a vége?

szabi 2008.07.01. 14:28:30

miután ilyen szépen lelepleztetek egy összeesküvést, ne csodálkozzatok hogy figyelnek titeket

gatsy 2008.07.01. 15:16:19

Mikor fog egy hasonló esetet Mo-on egy ilyen tett követni???

M · http://www.uniforminsignia.com 2008.07.01. 15:36:47

A (baloldali) Liberation cikke szerint:
"«Quand on voit le film, a déclaré le procureur Brice Robin, on comprend très bien que le sergent a un dixième de seconde pour enlever le chargeur initial, dont il a tiré les 25 balles, et recharger.»" - tehat egy tizedmasodperce volt, hogy kicserelje aA (baloldali) Liberation cikke szerint:
"«Quand on voit le film, a déclaré le procureur Brice Robin, on comprend très bien que le sergent a un dixième de seconde pour enlever le chargeur initial, dont il a tiré les 25 balles, et recharger.»" - tehat egy tizedmasodperce volt, hogy kicserelje a tarat, miutan kilotte a 25 golyot, ergo: F1

Ugyanott: "Pour le colonel Benoît Royal, «le niveau de l’autorité choisie pour mener l’enquête de commandement, rarissime, prouve l’importance accordée à cette enquête.» Le général Joly mènera parallèlement une «enquête technique portant sur le matériel de tir». En pratique, il s'agira d’examiner le fusil d’assaut Famas, le «bouchon de tir à blanc» qui était fixé en bout de canon ou encore les douilles éjectées par l’arme."

Szoval: a DK-i szarazfoldi korzet vezenylo tabornoka fogja a sajat korzeteben lezajlottakat kivizsgalni, ugyanakkor pedig megvizsgaljak a vakloveszetet lehetove tevo "dugot".

Ezek utan mar csak egy kerdesem van: hogy a francba nem robbant fel a fegyvercso az elso eles loves utan? Ill. ha nem volt rajta a szukito, hogy toltott ujra? Vagy a FR lovedekkel szerelt toltenyekkel gyakorlatoznak? Akkor meg hogy nem serult meg mas? tarat, miutan kilotte a 25 golyot, ergo: F1

Ugyanott: "Pour le colonel Benoît Royal, «le niveau de l’autorité choisie pour mener l’enquête de commandement, rarissime, prouve l’importance accordée à cette enquête.» Le général Joly mènera parallèlement une «enquête technique portant sur le matériel de tir». En pratique, il s'agira d’examiner le fusil d’assaut Famas, le «bouchon de tir à blanc» qui était fixé en bout de canon ou encore les douilles éjectées par l’arme."

Szoval: a DK-i szarazfoldi korzet vezenylo tabornoka fogja a sajat korzeteben lezajlottakat kivizsgalni, ugyanakkor pedig megvizsgaljak a vakloveszetet lehetove tevo "dugot".

Ezek utan mar csak egy kerdesem van: hogy a francba nem robbant fel a fegyvercso az elso eles loves utan? Ill. ha nem volt rajta a szukito, hogy toltott ujra? Vagy a FR lovedekkel szerelt toltenyekkel gyakorlatoznak? Akkor meg hogy nem serult meg mas?

M · http://www.uniforminsignia.com 2008.07.01. 15:38:11

Elnezest a komment hulye formazasaert, uj gepem van ...

Prien 2008.07.01. 16:08:21

Kilőttem pár tár éleset kalassal és mégtöbbet vaktölténnyel.
Jelentős különbség van a fegyevr visszarúgásában, hangjában éles és vakskuló között.
Persze ott lehetett az adrenalin, ami jelentősen torzíthatja az érzékelést.
Óriási baklövés volt. Remélem kivágják az összes érintet katonát.

jonnglenn 2008.07.01. 16:29:34

Fentebb valahol olvastam egy PONTOS leírást a FAMAS tárazási rendszeréről !

Mindenki ennek szellemében gondolja végig a történteket.

cyd 2008.07.01. 20:23:22

Nem egy ilyen szomorú és ostoba történés kapcsán akartam először hozzászólni e remek bloghoz, de itt az alapvető hülyeségeken kívül (fegyver, lőszer, őrmester) azért a szervező tökeit is felhúznám a póznára a trikolor mellé. Hogy lehet olyan bemutatót tartani, ahol a lövések a közönség irányába mutatnak?
Ennyi erővel a repülőnapokon is be lehetne engedni a nézelődőket a kifutóra.
És mindez egy elitegységnél. Felfoghatatlan.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.02. 07:05:13

Jaj, Peat, pedig már azt hittem, hogy legalább itt nem :-(((

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.07.02. 08:15:14

Ha már itt tartunk, BAZ megyében meg idegenlégiós fegyverekkel lövöldöztek állatokra... :((( A haver szerezte nekik, aki a légióban (latinosan, helyes ejtéssel: legióban) szolgált.

korcs 2008.07.02. 09:53:04

spajdernecc: Vicces a cikk címe: Rakétavetővel akartak vadászni. Hol van szó lefoglalt rakétavetőkről?! "Az eszközök egy része laptoppal összekapcsolva akár rakétaindításra is alkalmas" megjegyzés meg maga után vonja, hogy a laptopokat is le kéne foglalni, mivel rakéta indításra alkalmas eszközök megfelelő technikával összekötve:-D Bulvár média! Mindegy mekkora hülyeség, csak a cím legyen jól megfogalmazva, az vonzza a jónépet! Egyébként most jut eszembe hogy potenciális rakétavetésre alkalmas laptopom van... úristen, lehet el fog sülni?! Vagy a hálóra csatlakozva valahol elindít egy rakétát?!

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.07.02. 12:24:04

korcs,

vigyázz, mert lehet, hogy az NNI ott liheg a sarkadban :-)

Condottiere 2008.07.02. 14:02:55

Nálam eddig az RTL klub viszi a prímet. A kilencvenes évek végén gyakorlatozás közben leszuhant egy Mi-24-es. Az "oknyomozó" riporter meg, mint aki éppen akkor akadt rá élete összeesküvésére, roppant magabiztosan kezdte arcán fontoskodó komolysággal faggatni a sajtós tisztet, hogy ha nem éles lövészet volt akkor, mit keresett a fegyverkezelő a helikopteren? Azt hittem elsírom magam.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.07.02. 14:18:40

Té,

azt hitted, h legalább itt nem történik ilyen baleset avagy azt hitted, legalább itt nem kerül szóba?

Karlos79 2008.07.02. 16:35:07

Hogy is mondták az RTL híradóban, miután belelőttek a rendőrpalotába? AK típusú kalasnyikov? Na én azon sírtam el magam. Mondjuk a röhögéstől.

ekkerjoz 2008.07.02. 16:58:57

Hát, a "riporterek", meg a tárgyilagosság katonai ügyekben nem nagyon találkoznak.
Volt egy rendkívüli rep.esemény Óballán, Mi-8 zuhant le, minden seggfej azt írta-mondta, hogy a gátoldalnak csapódott. Viszont éppen a vörös négyszög közepén volt a baj, a reptéren...
Egyszer pedig Kisújszálláson a város kellős közepén esett le trélerről néhány üres sam konténer, azt rögtön elnevezték "rakéta háznak".
Mondjuk az MH szóvivői közül sem volt mindegyik katona, a kedves sajtósokból pedig meg egy sem. Szeretem nagyon, mikor a "katonaság" ügyeivel foglalkoznak.
Tornából felmentett gumitalpú civilek.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.07.02. 21:04:39

Peat,

vettem, válasz ment.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.02. 21:24:42

Bruno Cuche tábornok, a posztbeli események miatt 24 órája lemondott francia vezérkari főnök a következő szavakkal búcsúzott az állománytól:

"Még akkor sem, ha eme hét elejének eseményei nem várt gyorsasággal követték egymást (...), nos, még akkor sem szeretnék lopakodva távozni, mint a besurranó tolvajok. Távozásom diszkrét lesz ugyan, ugyanakkor vallomással tartozom Önöknek: mélységes elismerésemnek és köszönetemnek szeretnék hangot adni az Önök által kifejtett munkáért és kérem, fogadják bátorításom. (...) A drámát követő döntő elhatározásom katonai vezetői lényemből fakad, s mint ilyen, felelősnek érzem magam a történtekért. (...) A lehetőségekhez mérten azt kívánom, döntésem járuljon hozzá ahhoz, hogy a méltatlan kommentárok és a rosszindulatú félreértelmezések szűnjenek meg a tárgybeli epizóddal kapcsolatban, amelyet a leggyorsabban és a legméltóságteljesebben le kell zárni."


Mit lehet ehhez hozzátenni... Katona ez a Cuche, ismerjük be. Katona. Riszpekt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.02. 21:32:10

És itt látható a lemondott tábornok, aki (és pontosítsunk) a francia szárazföldi erők vezérkari főnöke volt egészen tegnapig.

cache.daylife.com/imageserve/09YYfNjaQxcN5/340x.jpg

www.navy.mi.th/intel/paris/images/CUCHE1.jpg

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.07.02. 21:43:58

Innen, a távoli Magyarisztánból milyen fura, hogy valaki lemond...

ekkerjoz 2008.07.02. 22:01:39

Eddig Nógrádi miniszter mondott le, a Trabantos baleset után, meg Medgyessy miniszterelnök, mikor rájött, hogy nem tudja finanszírozni a nyugdíjat, meg a szociális kiadásokat.
Ha jól emlékszem, nem volt más kormánytag, aki önként lemondott volna, mert elbaltázott valamit.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.07.02. 22:05:30

Medgyessy sem azért mondott le, mert nem tudta finanszírozni a dolgokat. Megbuktatták a pártján belül, és inkább az "önként lemondást" választotta, mint a konstruktív bizalmatlansági indítványt, ami egy életrajzban elég szarul mutat:)

ekkerjoz 2008.07.02. 22:13:00

Hát, a kutya nem kér önéletrajzot egy volt miniszterelnöktől:)
Sosem volt, ma sem tagja az emeszpének, ezt csak a tárgyilagosság kedvéért.
Azért mondott le, mert "megvezették", ennyi gerinc volt benne, mondjuk, jobb lett volna, ha nem is fogadja el a jelölést. Megúsztuk volna ezt az elmúlt hat évet.

Condottiere 2008.07.02. 22:13:04

Ekkerjoz,

Na jó de rosszul működik a logikád. Persze hogy nem mondott le senki, mert elbaltázott valamit, hisz' én olyanra sem emlékszem hogy valaha valaki bármit is elhibázott volna :D

Az úriember megynilvánulása amúgy valóban felettébb szimpatikus. Bár azért a bennem lévő, hazai táptalajon nevelkedett kisördög egy másik olvasatát is valószínűnek tartja a fentebb leírtaknak.

"A lehetőségekhez mérten azt kívánom, döntésem járuljon hozzá ahhoz, hogy a méltatlan kommentárok és a rosszindulatú félreértelmezések szűnjenek meg a tárgybeli epizóddal kapcsolatban, amelyet a leggyorsabban és a legméltóságteljesebben le kell zárni."

Hazai viszonyok közepette ez számomra egyértelműen ezt jelentené: Válaszút elé állítottak, miszerint, apukám, vagy veszed a sátorfádat, vagy az egész balhét a nyakadba verrjuk, és aztán veszed a sátorfádat, nos?!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.07.02. 22:21:00

Condottiere-nek abszolút igaza van. Az, hogy kormányfőváltás lesz, az biztos volt. A kérdés csak a módja volt. Konstruktív bizalmatlansági indítvány nem egy szép dolog, sőt, eléggé mocskos. Az szdsz bejelentette, hogy akár azt is hajlandó benyújtani.

Persze az szdsz akkor sem volt olyan erős párt, hogy az mszp nélkül elérjék Medgyessy lemondását, ők már tervezték egy ideje a váltást. Amikor pedig elérkezett az ideje... Medgyessy tudta nagyon jól ezt, s mint Ekkerjoz, te is mondtad, nem volt az mszp tagja, épp ezért nem volt olyan erős támogatottsága, hogy bármiféle túlélési manőverbe kezdjen. Ellenben Gyurcsánnyal. Szóval választhatott, hogyan emlékezzenek rá, mint megbuktatott kormányfőre vagy mint aki önmagától mondott le. Kommunikáció kérdése:)

ekkerjoz 2008.07.02. 22:22:05

Végülis elég régóta napirenden van a haderőrefom a franciáknál is, és az "új" elnök, Sarkozy biztosan törekszik arra, hogy a saját embereit betonozza be. Gondolom, nehezen mozdulnak a régi erők, és akár ilyen rendkívüli eseményt is képesek előidézni a különböző hatalmi meccsek.
Egy katonai alakulatnál mindennek módszertana, unásig gyakorolt sémája van, nincsenek véletlenek.
Tiboru mesternek van igaza, egy katona, tehát úriember, nem viseli el, hogy a beosztása megtartása miatt az alárendeltjeit manipulálják.
Felállt, átadja a posztot, hogy ne legyen több bajság.
Remélhetőleg nem is lesz.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.07.02. 22:53:45

Az utód bizonyos Elrick Irastorza tábornok, aki a maga idejében szintén ejtőernyős volt, ráadásul a tengerészgyalogosoknál... Komoly tengerentúli tapasztalat (majdnem azt mondtam: gyarmati tiszt...), keménység, jó arcél (ez utóbbi tetszik majd Errornak).

Sajnos csak francia nyelvű linket találtam:

www.abidjan.net/qui/profil.asp?id=576

Bronson 2008.07.02. 23:41:29

Figyelitek, hogy ő sem egy kövér vezérkari tiszt volt ?
Nálunk én még nem láttam soványat ebből a típusból...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.07.03. 07:26:31

Én viszont igen: Szenes Zoltán

tistedur 2008.07.03. 07:48:04

jó arcél?! baltával faragták :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.03. 07:50:22

tist,

hát mivel faragják egy ejtőernyős-tengerészgyalogos tábornok arcélét? Manikűrollóval?!

ekkerjoz 2008.07.03. 09:03:17

Érdekes az élettörténete, nem is azért, mert már 12 évesen "katona", hanem, mert Csádtól Kambodzsáig előfordult pár éles helyen (Kambodzsát akkoriban simán letagadták a franciák).
Biztosan szakember.
Nem túl franciás a neve.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.03. 09:13:14

ekkerjoz,

a neve alapján egy breton-baszk vegyesházasság gyümölcse lehet.

ekkerjoz 2008.07.03. 09:34:21

Végülis, lehet, Vendée megye elég közel van Bretagne-hoz és Baszkföld sincs messze.
Az ősöket is dobálhatta a történelem arrafelé, nemcsak a magyarok szívták meg a huszadik századot.

ErrorFlynn 2008.07.03. 10:48:52

az arcél csak profilból látszik, majd ha onnan látom, nyilatkozom :-) szemből elég ravaszdi. de a neve, a neve mindent visz, én aszittem először, hogy korzikai, valami longobárd keresztnévvel.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.03. 12:34:11

Volt (van?) az a színész, aki Poirot-t jáccotta (David Suchet?); na, a tábornok kicsit rá emlékeztet.

ErrorFlynn 2008.07.03. 12:46:19

igen, tényleg. :-)
mondom, ravaszdi.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.07.08. 12:38:16

A napokban nyilvánosságra hozott statisztikai adatok szerint a tavalyi év során a francia szárazföldi hadsereg 35 millió 5.56-os kaliberű lőszert használt fel, ami katonánként kábé 300 darab. Ebből a számból 27 millió éles, míg 8 millió vaktöltény volt.

Amerigo 2008.07.09. 09:02:29

Üdv
Tiboru,jó ez a site,csipem a poénjaitokat.....
A "légiós,fegyveres, orvvadászatos"dologhoz:
Már ki is derült hogy mekkora csúsztatások vannak a média részéről,fegyverekről szó nincs,még azt sem tudom hadianyagnak számit e,egy srác azt irta nemrég
hogy mikor ő volt a Légióban,a kinti üzletekben jobb éjjellátók voltak, mint nekik.
GCP:
Valaki kérdezte,miért sorozatokat lőttek.
Látvány,gondolom.Mondjuk a GCP gyakran terepen mozog,innét a Minimi ,meg a FAMAS,gondolom adtak egy kis zárótüzet,mint itt a SEAL:
www.youtube.com/watch?v=1lsc_X7ls8o
A franciáknál több HK gyártmány rendszerben van.
Már az elején volt szó, több francia cikkben,a szétrobbant BTB darabjairól....szóval az volt.
Bazi nagy malőr,ez tény,nem jó reklám,főleg a mostani helyzetben.
Igen rokonszenves a Tiboru által emlitett tábornok,de nem is igen tehetett mást mint hogy lemond..(nem az újságra godolok)
Gondolom az új ezredparancsnok(talán aznap lépett
rendszerbe)is kibirta röhögés nélkül

Kolenk 2008.07.24. 06:02:22

Valamikor mentünk ugy az ezreddel lövészetre, hogy a laktanyátol 150km-re derültki, hogy nincs egyetlen lőszer se.. még vissza mentek hozni gyakoroltuk a célratartást.. ez igy volt !

dr. askovics 2008.07.24. 08:15:42

Ebbe a hanyagságba legalább nem sérült meg senki. Célratartás, ez jó... Ha volt amit útáltam, az a célratartás volt, olykor egy órán keresztül.
süti beállítások módosítása