Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

június 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (12) ajánló (79) alagút (7) állat (8) amerikai (91) angolok (8) arabok (15) átirányítás (13) atom (11) ausztrál (5) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (66) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (7) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (7) ejtőernyős (30) életrajz (37) elmélet (11) erdély (5) erőd (7) évforduló (52) fegyver (5) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (81) haditengerészet (46) hadkiegészítés (5) hadsereg (14) hadtörténelem (146) hadtörténet (18) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (16) hidegháború (42) híres bűnözők (8) honvédség (11) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (44) ii világháború (104) izrael (26) japán (21) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (5) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (57) kiképzés (7) kína (5) kínai (6) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (75) légierő (48) légvédelem (6) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (137) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (65) nők (12) ókor (13) olasz (13) orosz (28) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (5) rendőrség (5) rendvédelem (50) róma (13) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (13) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (7) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (36) szovjet (59) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (15) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (63) török (15) tűzfegyver (8) ünnep (5) usa (50) utánközlés (27) vadászgép (11) várostrom (6) vendégposzt (79) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (54) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Normandia 1944. - A Mulberry kikötők

2009.06.06. 06:00 Neoprimitív

65 éve szálltak partra az első angol és amerikai csapatok Normandiában, hogy megszabaduljanak végre Józsi bácsi állandó szemrehányásaitól a második front hiánya miatt. Mivel az összes érintett különleges alakulatról - Királyi Tengerészgyalogság, rangerek, angol, német és amerikai ejtőernyősök - már született poszt a blogon, nézzünk most valamit, ahol az alakulatok teljesen átlagosak voltak, csak amit véghezvittek, az volt különleges. A leírások általában elintézik két mondattal, pedig nélkülük a franciaországi hadjárat korántsem biztos, hogy a szövetségesek javára dőlt volna el - ezek a Mulberry kikötők.

 

A történet 1940 tavaszán kezdődött, amikor az utolsó kimentett angol baka még ki sem szállt a hajóból Doverben, de Churchill már bejelentette, hogy a csapatokat csak ideiglenes konzultációra rendelték haza és természetesen valamennyi szövetségesük számíthat rá, hogy visszatérnek. A német parancsnokoknak a rémülettől persze nem akadt torkán a francia pezsgő vagy a belga sör. Főleg azért nem, mert a BEF (British Expedition Forces) teljes felszerelése a Krupp nyersanyagbázisát bővítette, az angoloknál komolyan fontolóra kellett venni néhány longbowman század felállítását, páncélosokra pedig csak az ódon kastélyok fegyvertermeinek kiürítése esetén számíthattak. Nem baj, a szándék a fontos és a leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik, mint tudjuk. 

A lord Mountbatten (itt jobbra) vezette stáb berendelt egy nagyobb rakomány kockás papírt és elkezdtek számolni. Az eredmény kiábrándító volt. Azon kívül, hogy már a harcoló alakulatok felszerelésének előteremtése is hosszú időt vett igénybe, rá kellett jönnük, hogy ez csak a kisebbik gond. A nagyobb az, hogy egy harcoló gépesített hadsereg irgalmatlan mennyiségű utánpótlást igényel. Ha ez nincs meg akkor a sok vérrel megszerzett pozíciókat fel kell adni a gúnyosan röhögő ellenségnek. Észak-Afrikában ebből mindkét fél tökéletes leckét kapott, háromszor kergették egymást fel és alá ugyanazon a partszakaszon. Nagyjából 1942 elejére kiderült, hogy akárhogy számolják, egy sikeres partraszálláshoz kikötő kell, mert valahol ki kell rakodni a tanktól a kotonig mindazt a jót, amire Őfelsége katonáinak szükségük lesz. 

Arről, hogy egy kikötőt mekkora eséllyel sikerül használható állapotban megszerezni, megoszlottak a vélemények. A puding próbája az evés - jelen esetben ezt a pudingot Dieppe-nél szándékoztak "elfogyasztani", de a hadvezetésnek a torkán akadt a falat. Egyértelművé vált, hogy egy megerődített kikötőt épségben elfoglalni reménytelen. Erről Churchillnek már Dieppe előtt sem lehettek illúziói, mert május 30-án az itt látható utasítást juttatta el Mountbattenhez:

 "Kikötők a partokra.
A stégeknek követniük kell az árapály mozgását. Meg kell oldani a horgonyzásukat. Tudassák velem a legjobb megoldást. Ne vitassák a feladatot. A problémák maguktól is fel fognak merülni."  

Jó, nem? Bár végül is igaza volt: minek ragozni egy lehetetlen feladatot?

 A tervezési munkák megkezdődtek és 1943 augusztusában Churchill már úgy utazott Quebecbe a Nagy Testvérhez, hogy a táskájában volt egy kipróbált prototípus anyaga. A még bizonytalankodó főkatonáknak Lord Mountbatten a Queen Mary egyik luxuslakosztályának fürdőszobájában rendezett egy kis "prezit": először vagy húsz papírhajót rakott a fürdőkádba és egy seprűvel szép nagy hullámokat keltett, amik annak rendje és módja szerint el is sűlyesztették az armadát. Második körben egy mentőmellény mögé rakta a hajókat és azok csodák-csodája épségben maradtak!

Innen kezdve már "csak" le kellett gyártani a két tervezett kikötő darabkáit: a lábakon álló kikötőpontonokat, a 147 hatalmas vasbeton hullámtörő keszont és a több mint 8 kilométernyi pontonhíd-elemet. A két kikötő tervezett mérete és kapacitása egyenként is nagyobb volt, mint a hét év alatt épült doveri kikötőé, itt pedig szűk nyolc hónap volt a gyártásra - és egy hét az építésre. Azt persze, hogy vagy húszezer ember a legszigorúbb hadigazdálkodás idején értelmetlen, bazi nagy betonkockákat épít Anglia kikötőiben, nehéz lett volna eltitkolni a németek elől. Az MI5 emberei is inkább magyarázatokat kezdtek gyártani. Az egyik szerint ezekkel a német kikötők bejáratát akarják elzárni, a másik változat szerint viszont óriási gabonatárolóknak készülnek, amikből majd a kiéhezett európai lakosságot akarják ellátni.

A fegyveres erők közti rivalizálás meglepő módon kivételesen nem az érintett angol és amerikai csapatok között tört ki, hanem a Királyi Haditengerészet húzta fel az orrát. Bár nekik nem volt erre felkészült részlegük (az amerikaiaknak igen, a "seebee"-k), egyre jobban irritálta őket, hogy egy ilyen, hajókkal kapcsolatos projektben csak konzultációs szerepük van a szárazföldi patkányok mellett. A partraszállás előestéjén aztán végre eljött számukra a törlesztés lehetősége. A kikötők elemeit úgy tervezték, hogy át lehessen őket úsztatni Európába, beleértve a hatalmas Phoenix keszonokat is, ehhez azonban szükség volt tengerészekre, akik a vontatás alatt gondjukat viselik. Nosza, az Admiralitás kijelentette, hogy őket nem érdekli, hogy acélból vagy betonból van, lapos, mint egy tutaj vagy olyan, mint egy túlméretes cipősdoboz - ha úszik és matróz kell rá, akkor az hajó, az pedig vagy az ő parancsnokságuk alá tartozik vagy keressenek rá máshol embert!

Az első elemek június 6-án este indultak el Franciaország felé, 14-én pedig már működött az első, a nagyméretű LST szállítóhajókat kiszolgáló rámpa. Egy ilyen mellett 23 perc alatt tudták kirakni a hajót, ami a parton két és fél órát vett volna igénybe, ráadásul akkor a hajónak még hat órát várnia kellett az újabb dagályra, hogy elhajózhasson. Mindkét kikötőnél a teherautók két 25 tonnás rámpán, a tankok pedig egy 40 tonna teherbírásún gördülhettek ki közvetlenül a partra. A június 19-én kitört vihar aztán darabokra szedte az amerikai szakaszon épített pontonhidakat és innen kezdve az ő felszerelésüket is az angol szakaszon kellett kirakni, vagy közvetlenül a parton, vállalva a több órás várakozást. (Az amerikai kikötő eleve jobban ki volt téve a viharnak, de a rongáláshoz nagyban hozzájárult, hogy a versenyszellem jegyében a seebee-k csak minden második pontont horgonyoztak le, hogy hamarabb elkészüljenek, mint az angolok...)

Az Arromanches előtti kikötő végul is az eredetileg tervezett egy hónap helyett egészen november 19-ig üzemelt. Több, mint 39 ezer jármű és 220 ezer katona szállt itt partra. A háború után sokan megkérdőjelezték az egésznek a létjogosultságát, hiszen több millió tonna cementet és acélt nyelt el egy olyan időben, amikor ezekre máshol is szükség lett volna és az amerikai szektorban végül - kényszerből - a pontonok nélkül is megoldották a kirakodást. A hullámtörőként szolgáló Phoenix keszonokra azonban itt is nagy szükség volt, a vezérkarnak pedig a tervezésnél óriási biztonságot adott az ellenségtől függetlenül használható kikötő megléte. E nélkül mind a normadiai hídfő megtartása mind a nyári offenzíva aligha lett volna kivitelezhető. Albert Speer mondta a háború utáni kihallgatásán, hogy a szövetségesek "egyetlen brilliáns technikai megoldással az egész Atlanti Fal védelmi rendszerét értelmetlenné tették". Ma már csak a part előtt rozsdásodó óriási dobozok vagy éppen a legváratlanabb helyeken (itt éppen Lotharingiában) felbukkanó híddarabok idézik azoknak a műszaki katonáknak az emlékét, akik ezt a korábban elképzelhetetlen bravúrt végrehajtották.

 

 

37 komment

Címkék: brit amerikai kanada hadtörténelem ii világháború

A bejegyzés trackback címe:

http://lemil.blog.hu/api/trackback/id/tr311125690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

MTi 2009.06.06. 09:28:38

Kösz Neo: már lemil-elvonási tüneteim voltak :)

Bozótnéger · http://vadonszava.blog.hu 2009.06.06. 09:43:28

Köszönet a cikkért!
És had ajánljam egy jóbarátom blogját, ahol az évforduló kapcsán az összes jelentős film és könyv bemutatásra került a legutóbbi cikkekben a partraszállásról.
monty.blog.hu/tags/d_nap

is 2009.06.06. 10:09:35

kösz, érdekes volt

Dr. Trebitsch 2009.06.06. 10:28:56

Köszönöm a posztot, semmit nem tudtam róla, és elképesztően érdekes.

"ez csak a kisebbik gond. A nagyobb az, hogy egy harcoló gépesített hadsereg irgalmatlan mennyiségű utánpótlást igényel. Ha ez nincs meg akkor a sok vérrel megszerzett pozíciókat fel kell adni a gúnyosan röhögő ellenségnek."

Hát igen. Már csak onnan is tudhatták, hogy annak idején II. Fülöp Armadája is pont ezen vérzett el ellenük...

Neoprimitív 2009.06.06. 10:35:35

@Bozótnéger: Köszi a linket, megnézem!

@Mti: azért tiborunak jár egy kis pihenés, különben is szerintem az albán légvédelemről szerzett tapasztalatain dolgozik éppen :-))

Lucius Flavius Arrianus 2009.06.06. 10:40:23

Mountbatten (szül. Battenberg) érdekes, ötletteli figura volt; az ő agyszüleménye volt pl. a mesterséges jégből készült, elsüllyeszthetetlen kikötő. A háború végén ő volt a Délkelet-Ázsiai Hadszíntér szövetséges főparancsnoka, e minőségében fogadta Szingapúrban a japán fegyverletételt. Idős korában merénylet áldozata lett.

Neoprimitív 2009.06.06. 10:58:53

@Lucius Flavius Arrianus: A Pykrete nem az ő ötlete volt, ő csak támogatta. Ezek inkább monstre úszó anyahajók lettek volna, nem kikötők. A konvojok védelmére nem volt elég hajó, főleg nem anyahajó a légi felderítéshez, ezért akartak mesterséges jéghegyeket csinálni leszállópályának, amik kísérhették volna a szállítmányokat. Aztán mire kiderült, hogy mennyibe kerülne, addigra már nagyrészt megnyerték a tengeralattjáró háborút és beszüntették a kísérleteket.

Ettől függetlenül ez is egy érdekes színfolt az agyament háborús találmányok gyűjteményében a hangágyú meg a Landschlachtschiff mellett.

tothfe 2009.06.06. 11:00:08

Csak annyit szeretnék hozzátenni érdekességképpen, hogy szegény szövetségesekre a szívbajt hozta a The Daily Telegraph keresztrejtvény-készítője. Először szépen a partraszállás helyeinek kódnevei jöttek ki megoldásként májusban, utána 27-én az Overlord, majd 30-án a Mulberry. :) Az MI5-nál "kicsit" kiborultak, de hosszas kihallgatás után úgy döntöttek, hogy nem kiszivárogtatásról, hanem csak véletlenről van szó.

Részletesebben:
www.telegraph.co.uk/news/uknews/1460892/D-Day-crosswords-are-still-a-few-clues-short-of-a-solution.html

MTi 2009.06.06. 11:14:44

Albán légierő: muhahhahaha!
Inkább albán hegyi vadászok, vagy inkább hegyi kecskék??

Lucius Flavius Arrianus 2009.06.06. 11:24:45

@MTi:
há' az albán sasok (vö. F-15), azok smafuk? :-)
Még az országukat is az ismert harci gépről nevezték el (Shquipëria, a Sasok Országa) ;-))

MTi 2009.06.06. 11:32:39

@Lucius Flavius Arrianus: bakker - erről elfeledkeztem :)) Mea culpa, mea maxima culpa!
tiboru - adj életjelet a Sasok Országából!

hamisnero 2009.06.06. 11:43:52

az anyag és eszközhiány segíti a kreativitást. ha jól tudom, a németek is úszó vasbeton dézsákkal tervezték az inváziós erők partra jutattását Angliában.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.06.06. 11:52:29

Ezt láttátok?

news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8084210.stm

D-Day revizionizmus, néhány elég érdekes részlettel (szövetséges háborús bűnök, nemi erőszak, stb)

Neoprimitív 2009.06.06. 13:41:35

A cikkíró szerintem téved abban, hogy ezek újonnan feltárt dolgok, legfeljebb a közbeszédben nem illett szóba hozni őket. Az Oroszlánkölykök vagy a Keresztesvitézek például igazán nem mai regények, és fő motívumuk a hős felszabadító, de az erőszakoskodó, fosztogató amerikai katonák már ezekben is szerepelnek. A nem teljesen felhőtlen emlékek egyébként kölcsönösek, a feketéző, előbb a németeket majd az amerikaiakat lenyúló francia figurája szintén tipikus, de hasonlót ír Ambrose is az Elit alakulatban. (A fenti Monty blogon éppen idézik is.) "Bomber" Harris pedig szerintem talán az egész háború legellentmondásosabb katonai vezetője volt. A stratégiai légierő harcászati bevetéseivel fel is hagytak (ha jól rémlik, a Totalize hadművelet után), amikor a RAF szerencsésen tönkrebombázta a támadásra induló kanadai alakulatokat.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.06. 16:49:31

@Neoprimitív: ennek a következménye az, hogy mind a mai napig az usákok kizárólag jegyre vásárolhatnak 12%-nál erősebb alkoholos italt, cigarettát, kávét, teát és női harisnyát a PX-ben és a Commissary-ban. Nem vicc, ez hivatalos magyarázat!

mz_ 2009.06.06. 21:11:59

Üdvözlet mindenkinek. Számomra eme írás hiánypótló volt, érdekes téma ha lesz kis szabad időm utánna járok:)

Most pedig OFF picit ha nem nagy baj.
Köszönet ezért a blogért, nem is tudom már hogyan de 3 hete találtam rá valami keresése közben, anniyra sikerült rákattannom hogy 3 hét alatt ahogy időm engedte végig olvastam mindent, a kommenteket is;) Sőt sok érdekes dolgot találtam még nektek hála! pl: Katpol blog katona sztorik csurtusék utazásai stb stb stb.
További eredményes munkát kívánok nektek és innetől kezdve megpróbálok bekapcsolódni a post-ok kiértékelésébe is a kommentek keretein bellül.

Szép napot

Neoprimitív 2009.06.06. 21:52:59

@NagyTeve: Mindig tanul az ember, ezt nevezem nemzeti öntudatnak!

@tiboru várjuk majd az élménybeszámolókat!

@mz_: köszönöm a kollégák nevében is, maradj velünk továbbra is!

bet-li, kínai játékos 2009.06.07. 15:38:51

OFF
@NagyTeve: hogy kicsoda és mit vásárolhat?....

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.07. 17:52:06

@bet-li, kínai játékos: amerikai fegyveres erők tagjai, polgári alkalmazottai és azok családtagjai

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:13:55

Én is megjöttem és gratulációim Neónak a posztért. Legalább 3x nyerítettem fel hangosan a poszt olvasásakor :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:14:48

@Neoprimitív: Neo, találtam egy jó képet Józsi bácsiról. Belinkeltem.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:27:18

OFF
A Füleki Vármúzeumban megnyílt a Polgárőrség, rendvédelem és hadtörténet relikviái című vándorkiállítás. A kiállításon a történelmi Magyarország rendvédelmi alakulatainak (pandúrság, csendőrség, rendőrség) története mellett a látogató a hadtörténet jellegzetes tárgyaival, valamint európai és Európán kívüli államok (Svédország, Finnország, Izrael, USA, Dél-Afrikai Köztársaság) rendőrségeinek sapkáival, zászlóival és egyenruháival ismerkedhet meg. A kiállítás 2009. július 24-ig látogatható.
ON
Kocur László, köszönjük az infót! Ha valaki arra jár és készít néhány jó képet is jelentkezzék a blog emailcímén egy vendégposztra :)!

MTi 2009.06.07. 20:45:45

@Zig Zag: Ez az egyik legjobb kép Józsi bácsiról :))

Neoprimitív 2009.06.07. 21:44:27

@Zig Zag: Köszi, nekem nem jutott eszembe, de az itthoni gyorstesztnél kiderült, hogy még a család úrnőjének sem volt egyértelmű, hogy kire gondoltam.

bet-li, kínai játékos 2009.06.07. 23:19:27

@NagyTeve: Hát bizonyára vannak szigorúbb helyek, ahol ez így van. (talán Alaszkában???:::)
Nekem más a tapasztalatom. A hadszíntéren lévők semmilyen alkoholtartalmú italt nem vásárolhatnak, illetve fogyaszthatnak. Ennek megszegése azonnali repatriálást von maga után, plusz egyéb fegyelmi eljárást.
Egyéb, honi bázison (akár a légierőé , akár a haditengerészeté), mindenki aki rendelkezik ún. "Federal ID-val", korlátozás (és jegy) nélkül vásárolhatja az általad fent említett termékeket. (ha igényled küldök fényképeket is...)

Zig Zag: nem barátkozom, hiszen ismersz...:)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.08. 08:59:22

@NagyTeve: @bet-li, kínai játékos: Jó, jó! Csak húztalak egy kicsit bennerteket.
Jut eszembe Mr Lee, mit szólnának, ha csináltatnál magadnak egy Federal ID-t, (egész jó hamisítványokat látni a neten) aztán nekiállnál shoppingolni kicsit? :)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.08. 10:00:55

@bet-li, kínai játékos: lévén, hogy a második világháborós európai hadszíntéren elkövetett feketézésekről volt szó, gondoltam világos, hogy én is az európai viszonylatokról beszélek. Hogy egész pontos és félreérthetetlen legyek: az ideiglenesen Európa területén állomásozó US Army bázisokról.

Titus Pullo Urbino 2009.06.08. 10:21:32

Köszönjük neo, jó volt. A mesterséges kikötő hatékonyságát mi sem mutatta jobban, mint az, hogy amikor a vihar megrongálta és szünetelt a rakodás, az amerikai előrenyomulás rögtön le is állt. Caen városát sem tudták erre hivatkozással menetből bevenni, sőt, még kettő heti ostrom után sem. Az utánpótlás hiányára hivatkozott a hadvezetés, talán hihető is.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.08. 15:35:01

@bet-li, kínai játékos: az jó, mert a hamisítás egyébként is nagyon csúnya dolog

leonov 2009.06.08. 17:11:16

ez is jó poszt volt.

I_Isti 2009.06.09. 21:25:35

Nagyon jó, hiánypótló poszt volt, gratulálok hozzá! (Egyszer jó volna a Liberty ship-ekről is olvasni magyarul, hiszen nagyon fontos szerepet töltöttek be a háborúban, és ugyancsak nagyon nagy szerepük volt a világkereskedelem újraindulásában a háború után. -Arról nem is beszélve, hogy több, mint 2700 (!) db hajó legyártása néhány év alatt milyen hihetetlen ipari-technológiai-gazdasági stb. bravúr.)

peelou75 2009.06.19. 16:06:36

@tothfe: Hű ez nagyon érdekes infó volt, köszi!
Kis kieg: A linkből nekem egyébként az derült ki, hogy a magyarázat az lehet, hogy a keresztrejtvény készítője előszeretettel vont be külsősöket a munkába, és áttételesen több amerikai és angol katona is javasolt szavakat a rejtvénybe, és mivel ők már ismerték ezeket a kód szavakat, - noha nem voltak tudatában pontosan mikor és hol fognak bekövetkezni a hozzájuk kapcsolt események - akár tudat alatt is egyből ezek jutottak eszükbe, hogy kitöltsék az üresen álló helyeket.