Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vendégposzt - Operation Grand Slam

2010.05.13. 08:00 Lemilblog

A Grand Slam művelet

SB barátunk feldolgozásában

Az amerikaiak még 1959-ben eldöntötték, hogy a legmerészebb kémrepülésüket hajtják végre a Grand Slam művelet során. A korábbi behatolások helyett, a Szovjetunió hosszában történő átrepülését határozták el. A mintegy 6500 kilométeres távból 5000 km orosz terület fölött húzódott.

 

A repülés tervezett ideje mintegy kilenc óra volt. Eisenhower elnök személyesen hagyta jóvá a tervezetet, de a közelgő párizsi csúcstalálkozó miatt legkésőbb 1960. május 1-jén végre kellett hajtani.
 
 
Peshawarból, Pakisztánból indul a művelet, majd Afganisztán átrepülésével déli irányból lép be az U-2 a Szovjet légtérbe. Az első cél a Bajkonúri űrközpont (Tyuratam) és térsége. Ezt követően az Urál környékén található ipari és nukleáris létesítmények feltérképezése következik. Az amerikaiakat különösen a Cseljabinszk és a Kyshtym környékén levő plutónium üzemek érdekelték, melyeket a korábbi repülés során a felhőtakaró miatt nem tudtak lefényképezni. Innen Szverdlovszk (ma Jekatyerinburg) érintésével a gép északnyugatra fordul, és Permtől nyugatra felderíti a vasúthálózatot, majd Kirov városát. A következő célpont a Szovjetunió középső illetve északi részén található Yurya és Plesetsk városok környékén feltételezett interkontinentális rakétakilövő támaszpontok. A repülés utolsó része a severodvinski hajógyárakat érinti, ahol a szovjet atomtengeralattjárók készülnek. Majd a Murmanszk és Polyarnyy haditengerészeti bázisok lefotózása következik. Az U-2 itt hagyja el a szovjet légteret, és Norvégia északi részén Bodoban száll le. A feladattal az akkor 31 éves Francis Gary Powers kapitányt bízták meg.
 
1960. május 1-jén hajnali két órakor katonatársai felébresztették Powerst a Peshawari repülőtér eldugott szegletében, majd az orvos megvizsgálta. Felvette a szkafanderét, és elkezdte az előzetes oxigén lélegzést, amelyre azért volt szükség, hogy a nyomásváltozás miatt a nitrogén ne kerülhessen buborék formájában a vérbe, és ne alakuljon ki légembólia.
 
Powers tapasztalt U-2-es pilóta volt, 27 alkalommal hajtott végre tényleges „kémrepülést”, egyet a Szovjetunió felett, egyszer Kína térségében, továbbá hat alkalommal a Szovjetunió határvidékén SIGINT küldetésben vett részt. 19 „speciális” feladatot hajtott végre a Közel-Keleten. Felettesei neki tulajdonították a legjobb navigációs képességet, amelyre ilyen hosszú úton szükség lehet.
 
Beszállás előtt Sheldon ezredes megkérdezte, hogy kéri-e az Ezüstdollárt? Az érme egy mérgezett tűt rejtett, amelyet roppant erős kagylóméregbe, algalba mártottak. Powers a korábbi repüléseivel ellentétben elfogadta a mérget.
 
5:20-kor Powers pilótatársa Bob Ericson segítségével beszállt a 360-as számú U-2 gépbe.
 
A reggel 6-órára tervezett indulásra még nem érkezett meg a jóváhagyás Washingtonból. Powers a reggeli nap miatt nagyon kényelmetlenül érezte magát, hiszen már közel egy órája ült a gépben, alsóruháját teljesen átizzadta, az arcáról csurgott a veríték. Ericson az ingét tartotta a nyitott pilótafülke fölé, így próbált kollégájának árnyékot csinálni.
Az elnöki jóváhagyást egyenesen Washingtonból küldték, először Németországba, majd onnan Törökország közbeiktatásával Pakisztánba továbbították. Azonban ionoszféra zavar miatt a kijelölt frekvenciákon nem volt vétel. 6:26-kor egy tartalék frekvencián végre tisztán vették a jóváhagyás Morse kódját.
 
Powersszal végre közölték, hogy megérkezett az indítójelzés. Beindította a hajtóművet, és a gép meredek emelkedéssel felszállt Peshawarból. Kezdetét vette a Grand Slam művelet, sorrendben a 24. kémrepülés a Szovjetunió felett. 
 
Amikor Powers elérte a 22 ezer métert, egy kattintással jelezte a rádión, hogy minden rendben, és a tervek szerint folytatja a repülést. Ericson egy kattintással nyugtázta. Ezt leszámítva a bevált gyakorlatnak megfelelően a repülés teljes időtartalma alatt szigorú rádiócsend volt.
 
Szokás szerint egy másik U-2 is felszállt a szovjet–iráni határ közelébe, hogy a légvédelem figyelmét elvonja, és Powers észrevétlenül repülhessen be a szovjet légtérbe. A számításuk azonban nem vált be, a gépet már 26 kilométerre az afgán-orosz határtól radaron észlelték. Riadót rendeltek el, és a légvédelem (PVO) törzsét berendelték a harcálláspontra Moszkvába. A május 1-jei időzítés rossz választásnak bizonyult a nemzetközi ünnep miatt, a szokásoshoz képest sokkal kevesebb katonai gép volt a levegőben. Az oroszok fokozatosan légtérzárlatot rendeltek el, amely végül majdnem az egész országra kiterjedt.
 
A repülés első másfél órájában Powers összefüggő felhőtakaró felett repült. A honvédelmi minisztériumban és harcálláspontokon, repülőtereken nagyon feszült volt a hangulat. Hruscsov és más magas rangú vezetők telefonon őrjöngtek a légvédelem főparancsnokánál Birjuzov marsallnál, hogy a légvédelem képtelen fellépni egy hangsebesség alatt repülő géppel szemben.
 
Az oroszok Powers gépét először Taskent környékén próbálták megállítani 13 vadászgép bevetésével. A kísérlet kudarcba fulladt, mert a vadászok nem tudtak felemelkedni a szükséges magasságra. Tovább fokozta a feszültséget a légvédelemnél, hogy az U2-t időről időre elvesztették, majd újra észlelték radaron. Powers először az Aral tótól délkeletre látott át a felhőtakarón, ahol észlelte, hogy egy kicsit jobbra eltért a tervezett útvonaltól. A korrekció után nem sokkal egy vadászgép kondenzcsíkját pillantotta meg maga alatt, amely az ellenkező irányba tartott. Kisvártatva egy már vele egy irányba repülő vadászgépet vett észre. Powers tudta, hogy az oroszok radaron látják.
 
Bajkonur felett járt, azonban a kilövőállásokat felhő borította. A felhőzet a repülés harmadik órájában kezdett ismét felszakadni. A légvédelem moszkvai harcálláspontján arra a megállapításra jutottak, hogy az U-2 Szverdlovszk felé veszi majd az irányt. Hruscsovot, aki indulófélben volt a május 1-jei ünnepségre, erről helyi idő szerint reggel 8-kor értesítették. Követelte, hogy az U-2-t bármi áron fel kell tartóztatni. Hruscsov politikai provokációnak tartotta, hogy az amerikaiak pont az ünnepen és a tervezett párizsi csúcstalálkozó előtt két héttel hajtanak végre berepülést.
 
Az U-2 Cseljabinszktól délre 130 kilométerre volt, amikor a gép robotpilótája elromlott. Powers hiába kapcsolta ki, és kis idő elteltével vissza a robotpilótát, nem működött megfelelően. Ilyen esetben más alkalommal megszakította volna a repülést, de mivel a rossz időt már maga mögött tudta, úgy döntött, hogy folytatja a küldetést. Cseljabinszk és Kystym fényképezése után a gép észak-keletre tartott. Az oroszok egy vadonatúj éppen átadásra váró Szu-9 vadászt próbáltak bevetni az U-2 ellen. Bár a pilótán nem volt szkafander a nagy magassághoz, és a gépen sem voltak rakéták, mégis megparancsolták neki, hogy egyszerűen repüljön a betolakodóba. A gép pilótája Mitjajin kapitány ugyan megpróbálta végrehajtani a végzetes feladatot, de nem vette észre a feketére festett U-2-t.
 
Powers ekkor Szverdlovszktól 70 kilométerre délre volt, és éppen kilencvenfokos fordulót hajtott végre. A gép a kijelölt magasságon 23500 méteren volt, amikor elérte a Szverdlovszk légvédelmére telepített Sz-75 Gyeszna (Nato megnevezés: SA-2C Guideline) rakétás alakulat hatókörét. Az egység parancsnoka Voronov őrnagy kiadta a „célt megsemmisíteni” parancsot. Powers éppen a repülési naplót írta, amikor egy tompa „ütést” érzett a gépen, ugyanakkor hatalmas narancssárga villanás töltötte be az eget és a pilótafülkét. „Istenem, eltaláltak!” kiáltott fel, amikor a gép elkezdte leadni az orrát.
A Dvina rakéta a repülőgép alatt, illetve mögött robbant fel, a farokrészen okozott sérülést. Bár a hajtómű nem állt le és a műszerek normális értéket mutattak, Powers nem tudta az uralmat visszanyerni a gép felett. Az U-2 a hátára fordult, majd túlgyorsult, amitől mindkét szárnya leszakadt.
A géptörzs dugóhúzóba került, az orr felfelé, a farok a föld felé mutatott. Powerst a gyorsulás a műszerfalhoz paszírozta, ezért nem tudott katapultálni, mert mindkét lába beszorult. Végül elhatározta, hogy mint régen, a kabintető kioldása után kiugrik a gépből. Először a kamerarendszert megsemmisítő töltet időzítőkapcsolója felé nyúlt, de arra gondolt, hogyha beindítja, a rendelkezésére álló 70 másodperc alatt nem biztos, hogy el tudja hagyni a gépet. Nagy nehezen kiszabadította a lábát. A magasságmérő műszer 11300 métert mutatott. A kabintető után, az üléshez rögzítő hevedereket is kioldotta, ekkor azonban a centrifugális erő félig kirepítette a gépből. A sisakján az arcvédő plexi szinte rögtön befagyott, innentől fogva
Powers nem látott semmit. Ekkor már csak az oxigén tömlők kötötték a repülőhöz. Megpróbálta még egyszer bekapcsolni az időzítőt, de a gyorsulás miatt nem érte el a kapcsolót. Ez után már csak azzal foglakozott, hogy ki tudjon ugorni a gépből. Nagy nehezen az oxigén csövek megadták magukat, és Powers kirepült. Az ejtőernyő 5 ezer méteren automatikusan kinyílt, és Powers egy Szverdlovszk környéki kolhoz szántóföldjén ért földet egy traktor mellett. A traktoros és egy másik jelenlevő felsegítette a földről, és összeszedték az ejtőernyőt. Hamarosan egy Moszkvics jött, és a közeli faluba szállították.
 
Az U-2 lelövését az oroszok először nem érzékelték. Bár a moszkvai központnak jelentették, hogy kilőtték a rakétát, a visszajövő radarjel hol megjött, hol kihagyott, mintha a radart zavarták volna. A korábban felküldött Mig-19 géppár jelentése csak fokozta a zűrzavart. Látták felrobbanni a légvédelmi rakétát, de azt hitték, hogy célt tévesztett, és az önmegsemmisítő lépett működésbe.
 
Ekkor azonban egy másik S-75 alakulat radarján tiszta célt észleltek, és ismét több rakétát lőttek ki, majd közülük egy eltalálta az egyik Mig-et. Felszállás előtt, a nagy kapkodásban a szerelők elfelejtették beállítani a barát-ellenség (IFF) rendszeren a májusi kódot, ezért a radar nem saját gépnek érzékelte. A pilóta életét vesztette. Az oroszok összesen 8 (más forrás szerint 14) rakétát lőttek ki az U-2-re.
 
Birjuzov marsall tájékoztatta Hruscsovot a fejleményekről. Powerst először a KGB szverdlovszki irodájába, majd Moszkvába a Lubjankába szállították, és még aznap este kihallgatták.
 
A CIA műveleti központjában még a bodoi leszállás előtt észlelték, hogy gond van az átrepüléssel, mert az oroszok abbahagyták a gép radarral való követését. Az NSA lehallgatói egy orosz rádióüzenetet vettek, amely tévesen azt tartalmazta, hogy hajtóműleállás miatt a gép alacsonyabban volt a kijelölt magassághoz képest, és ott lőtték le. Azt feltételezték, hogy Powers nem élte túl a balesetet.
 
Az amerikaiak május 2-án, a már korábban kitalált mesével álltak elő, miszerint egy a NASA-hoz tartozó fegyvertelen meterológiai U-2 gép pilótája, Törökországban a Van tó környékén végzett rutinrepülés során jelentette, hogy gond van az oxigén ellátással. Május 3-án a NASA is megismételte a bejelentést, hogy eltűnt egy U-2-es gép, és a pilóta hibát jelentett.
 
Május 5–én Hruscsov csapdát állított Amerikának. A Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának ülésén bejelentette, hogy május 1-jén egy amerikai kémrepülőgép szándékos provokációt hajtott végre, melynek az volt a célja, hogy párizsi csúcstalálkozót ellehetetlenítse. Ennek során a gépet szovjet légtérben a személyes utasítására lőtték le. A pilóta sorsáról nem nyilatkozott. Ugyanaznap a NASA közölte a sajtóval, hogy az összes U2-es repülést leállították, hogy átvizsgálják az oxigén ellátórendszert. Május 6-án az USA külügyminisztérium szóvivője közölte, hogy sem korábban, sem most, nem történt kísérlet a szovjet légtér szándékos megsértésére. Május 7-én Hruscsov a gyűlésen előállt az igazsággal, miszerint a lelőtt gép pilótája jól van, és beismerte, hogy a CIA-nak dolgozik. Hruscsov itt még nem állt meg, megpróbálta Eisenhower elnököt is szégyenbe hozni. Hozzátette, lehet, hogy az elnök nem is tudott a repülésről. Ha viszont ez tényleg így van, akkor valójában a „militáns körök” az USA tényleges irányítói. Eközben az U-2 roncsát Moszkvába szállították, és a Gorkij-parkban kiállították. 
Eisenhower nem akarta, hogy a világ közvéleménye úgy gondolja, hogy nem ő a tényleges elnök. Május 11-én egy sajtókonferencián beismerte, hogy személyesen ő hagyta jóvá az átrepülést. Hozzátette: „Senki sem szeretne még egy Pearl Harbort-t” A párizsi csúcstalálkozón nyitóbeszédében Hruscsov hosszú litánia során taglalta a kémrepüléseket, továbbá Eisenhower elnöktől bocsánatkérést, és a berepülések azonnali leállítását követelte. Eisenhower válaszában közölte, hogy a kémrepülések véget értek, azonban a bocsánatkéréstől elzárkózott. Hruscsov 18-án hatalmas propaganda közepette kijelentette, hogy a csúcstalálkozó az amerikaiak hibájából összeomlott.
 
 
Powerst az oroszok közel száz napon keresztül, rendszerint napi 10-12 órán át hallgatták ki. Érdekes módon, a zuhanás következtében a gép nem tört teljesen össze, a kamerarendszer sértetlen maradt. Az oroszok a 70mm-es filmet előhívták. A gép megmaradt alkatrészein tökéletesen olvashatóak voltak, hogy melyik cég készítette őket. Powerst a kihallgatások során egyáltalán nem bántalmazták, sőt még Moszkvában is körbevitték. A CIA a pilótákat nem készítette fel, hogy mi a teendő, ha fogságba esnek. Powers látszólag együttműködött az oroszokkal. Megjátszotta az egyszeri pilótát, aki csak egy előre meghatározott útvonalat repül, és a térképen levő jelzések alapján ki-be kapcsolgatja a kamerát. Amikor a repülési magasságát kérdezték, következetesen a téves adatot 22700 métert említette, és abban határozta meg a gép maximális magasságát is. Nem volt hajlandó kiadni a pilótatársai nevét sem, és azt is elhitette, hogy nem ismeri a gépen elhelyezett kémberendezések működését.
Az oroszok végül háromnapos kirakatpert rendeztek, és 1960. augusztus 19-én Powerst tíz évre ítélték. A per során neki csak „statiszta” szerep jutott, az igazi bűnösök Eisenhower elnök, a CIA és maga az USA volt.
 
Powerst 1962. február 12-én a Kelet-Berlint Nyugat-Berlinnel összekötő Glienicker hídon cserélték ki az USA-ban kémkedésért elítélt Rudolf Abel ezredesre. Repülővel azonnal Amerikába szállították. A CIA három héten keresztül vizsgálta az ügyet, ez alatt gyakorlatilag házi őrizetben volt. A legelső kihallgatáson még az U-2-est megálmodó híres repülőmérnök, Kelly Johnson is részt vett. A vizsgálatot poligráf teszt zárta. Az újságok eléggé kelletlenül fogadták Powerst, nem tekintették hősnek. A CIA a vizsgálat eredményeként tisztázta Powerst, megállapították, hogy sokkal kevesebb lényegi információt mondott el az oroszoknak, mint korábban gondolták, valamint, hogy a szerződésben foglaltaknak megfelelően járt el. Ezt követően Powers-nak a Szenátus előtt is meg kellett jelennie, ahol szintén tisztázták. 2006-ban történészek Moszkvában megtalálták a kihallgatások során készült feljegyzéseket, amely teljesen alátámasztották Powers korábbi állításait.
 
Az U-2 gépeket többé nem használták a Szovjetunió és a Varsói Szerződés tagállamai ellen. Csak jóval később derült ki, hogy a május 1-jei esemény miatt a CIA felgyorsította a kémműhold programot.
 
A New York Times 1960. augusztus 19-i címlapján a Powers ítélet mellett egy másik főcím is helyet kapott: „Az amerikai légierő gépe befogta a Discoverer 14-ről visszatérő űrkapszulát” A Discoverer 14 igazából az első sikeres és sokáig titkos Corona kémműhold küldetés volt. Bár csak egy napig volt a Föld körül, hét alkalommal repült át a Szovjetunió és Kelet-Európa felett. 2,2 millió négyzetkilométernyi területet sikerült így lefotózni, ami sokkal több volt, mint amit korábban az összes sikeres, azaz 23 U-2 berepülés során feltérképeztek. Az USA ezek után politikai kockázat nélkül tudott a Szovjetunió és a Varsói Szerződés többi állama ellen vizuális felderítést végezni.
 
Powers 1965-ben megkapta a CIA-tól a második legmagasabb kitüntetést, az „Intelligence Star”-t. Még egy darabig tanácsadóként a „cégnél” dolgozott, majd a Lockheed-nál volt  berepülőpilóta. Innen 1970-ben el kellett jönnie, mert a CIA-nak nem tetszett, hogy meg akarta jelentetni könyvben a visszaemlékezését. 1972-től először egy Los Angeles-i rádiónak tudósított helikopterről, majd 1976-tól a KNBC TV-nek. Sokszor megkérdezték, hogy milyen magasan repült azon a bizonyos napon.. „Nem eléggé magasan” – hangzott a válasz.
 
1977. augusztus 1-jén helikopter balesetben halt meg, a gépből kifogyott az üzemanyag. Állítólag a szerelő indulás előtt nem tájékoztatta, hogy a korábban hibás üzemanyagszintet mérő műszert kicserélték. Powerst katonai tiszteletadással, az Arlingtoni temetőben helyezték örök nyugalomra Washingtonban. A teljes rehabilitásra később, az átrepülés negyvenedik évfordulóján, 2000-ben került sor. Posztomusz megkapta a Prisoner of War Medal, Distinguished Flying Cross, Silver Star és National Defense Service Medal kitüntetéseket. A megemlékezést a Sacramento közelében levő Beale légitámaszponton tartották, ami a modern U-2 flotta fő bázisa. Egy U-2 gép tiszteletkört írt le Powers emlékére. 
 
 
 
Felhasznált irodalom:
 
Francis Gary Powers: Operation Overflight: A Memoir of the U-2 Incident
 
Curtis Peebles: Shadow Flights: America's Secret Air War Against the Soviet Union
 
Chris Pocock: 50 Years of the U-2: The Complete Illustrated History of Lockheeds Legendary Dragon Lady
 
The CIA and the U-2 Program, 1954-1974
 
JETfly Magazin - Szverdlovszk felett az ég

 

95 komment

Címkék: szovjet titkosszolgálat hidegháború vendégposzt sigint kémek és hírszerzők imint

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

woodland 2010.05.13. 09:36:57

Gratulalok!egint egy jo poszt.Igazabol nem nagyon ertem miert voltak gyanakvoak vele az amerikaiak.Azt hittek idokozben atallt?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.13. 09:40:11

@woodland: Jobb az óvatosság. Az sem véletlen, hogy ezután elindítottak az amik egy programot, ahol azt vizsgálták, hogy lehet-e és ha igen hogyan lehet ellenállni a legváltozatosabb vallatási technikáknak, illetve ezek alapján elkezdték felkészíteni a katonáikat arra, hogy mire számíthatnak. (v.ö. Rambo 2)

2010.05.13. 09:52:48

Üdv. Ismét nagy energia lett belefetetve egy cikkbe. De a repülőgépek típusjele helyesen Szu-9 és U-2. Egyes szovjet helyiségnevek írásmódjának sem ártott volna utánanézni. A captain, vagy orosz kapitany magyar megfelelője a százados.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.13. 09:52:53

Hohó, ez szép volt! Grat a szerzőnek és a szerkesztőnek :-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 09:59:13

A másdoik műhold kép nagyon fasza. A Tököli reptér. Mennyire beépítetlen volt még akkor a környék. :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.13. 10:03:18

@molnibalage: az elsőn meg látható a Teve utcai üvegpalota....helye

helixpomatia 2010.05.13. 10:04:02

Az vajon urban legend kategória, hogy az amerikaiak akkor még nem voltak képben az SA-2 pontos adataival, ezért történhetett meg a lelövés?

Reman 2010.05.13. 10:05:37

Gratulálok!!!
Ilyen posztokat szeretek olvasni, ami nem 30 szóból áll, látszik, hogy írója profi a témában, ráadásul a magamfajta érdeklődő amatőröknek részletesen, normálisan ad sok információt.

Köszönöm és még sok hasonlót!

LouiS 2010.05.13. 10:19:11

Grat, jó írás lett, de az orosz településnevek átírását tényleg meg kellene ejteni.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.13. 10:25:15

@helixpomatia:
Ez símán elképzelhető. Nem sokkal később meg a ruszkik nem voltak tisztában azzal, hogy a jenki műholdak milyen príma felbontású képeket készítenek a katonai objektumaikról:) Valami repülőt titkoltak, amikor egy műhold lefotózta, épp mikor kitolták a hangárból. Amikor megjelent a fotója az újságokban, a ruszkik azt hitték, valaki valamilyen magasabb földi(!) pontról fotózott, és bőszen vizsgálódtak, meg keresték az árulót/kémet... el sem tudták képzelni, hogy egy szatellit volt a ludas. Talán valaki tudja itt, melyik volt ez az eset.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.13. 10:25:47

A cikk király volt! Köszönet!

Logan Grimnar 2010.05.13. 10:28:16

Jó poszt, gratulálok!

helixpomatia 2010.05.13. 10:30:36

@proletair: Határozottan emlékszem én is erre a kitolt-gép storyra. Talán a mig-25 volt az, de erre nem vennék mérget.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.13. 10:30:53

Egyébként nem úgy volt, hogy az USA nem hagyta abba a repülős felderítést? Gondolok itt az SR-71-re.

hyydra 2010.05.13. 10:34:56

nagyon profi cikk, köszönjük! :)

helixpomatia 2010.05.13. 10:50:21

@proletair: Bizony, nem hagyta abba. Gondolom azért, mert a műhódok csak egy meghatározott időn keresztül, megadott területeket tudnak figyelgetni. '94-ben ezért vissza is állították az SR-71 est a hadrendbe.

stoppos76 2010.05.13. 10:55:03

@proletair: Azzal berepültek valaha is a Szovjet légtérbe? Nekem úgy rémlik, hogy a műholdak miatt már meg sem kockáztatták.

Ha jól emlékszem viszont MIG-25-ösökkel az Egyiptomiak 10 évig (71-81) száguldoztak Izrael egén felderítéseket végezve, mire le tudtak végre lőni egyet. Kellett hozzá két F-15-ös, egy AVACS, meg egy Sparrow

teddybear01 2010.05.13. 10:59:32

@proletair: Viszont az SR-71-gyel nem repültek be mélyen a megfigyelt országok légterébe. Inkább a határ biztonságos oldalán, de nem mindig, húzódott az útvonal. Így is rendszeresen lőttek rájuk. Például Észak-Koreából.

Azért kellett ez a gép, mert a műholdas felderítésnek korlátozott a kapacitása, és ráadásul az ellenfél is tudja, hogy mikor jön.

teddybear01 2010.05.13. 11:03:58

@stoppos76: Ott történt, hogy az egyik MIG-25R-es pilótát leszúrták, hogy átlépte a géptípusra engedélyezett sebességhatárt.
A pasi meg azt mondta, hogy nem az órát nézte, mikor jött utána a rakéta.
A gép gyakorlatilag selejté vált, mert a nagy sebesség hőhatása miatt deformálódtak a burkolati lemezei, és a hajtómű is túlhevült.

stoppos76 2010.05.13. 11:06:07

@teddybear01: Jahamm. Valami 3.2-vel ment.

hazitroll 2010.05.13. 11:06:31

Méltatlan halála volt szegénynek! Azok után, ahogy kikászálódott a zuhanó gépből! És azt is méltatlan dolognak tartom, ha valakire halála után egy halom plecsnit ráruháznak. Akkor már oly mindegy neki...
Azért az orosz Mig-pilóta lelövése is elég méltatlan dolog volt, sőt mi több, banális hülyeség. A Szu-9 esete legalább heroikus volt.
Egyébként remek írás, remek történet!

steelhand 2010.05.13. 11:11:58

@helixpomatia: nem, nem az. De bizonyos giro alkatrészeket amcsiból hoztak be hozzá. Viszont a hajtómű saját fejlesztés volt, amin 2 magyar mérnök is dolgozott (elvileg önszántukból ;)!
Egy kis infó róla:
www.fas.org/nuke/guide/russia/airdef/v-75.htm
Amúgy jó kis poszt, köszönjük!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 11:12:38

@proletair: Ez sokkal később volt a Tu-160-nál volt ez asszem.

levi009 2010.05.13. 11:15:24

Szegény Powers! Csúcsgépek nyújtotta kockázat helyett egy szitakötős-hintaszékben kellett meghalnia... VÉLETLENÜL! :D :D :D hát persze... a CIA már csak ilyen. Általuk csak véletlenül halhatnak a titkok tudói.
Ha áttáll a ruszkikhoz, akkor talán még ma is élne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 11:16:56

@proletair: Akkor vetették el a kém ötletet, mikor rájöttek, hogy nem volt olyan épület, amilyen szögből készült a felvétel.

Ez azt is elárulja, hogy az orosz felderítő műholdaj képminősége milyen lehetett, mert számukre ez kicsit felfoghatatlan volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 11:19:20

@proletair: Az SR-71 géppel a SZU légerért soha nem sértették meg szándékosan. Olyasféle be és átrepülés, mint az U-2 gépekkel szóba sem került a SZU felett. A gép nagy sebessége lehetővé tette, hogy magasan repüljön és oldara néző felderítő rendszereivel relatíve mélyen belásson a SZU területére. Vietnám, Észak-Korea és az arab államok felett viszont végeztek átrepüléseket tudtommal. (Talán Lengyelország felett is, de nagyon bizonytalan vagyok...)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 11:20:55

@helixpomatia: A döntés volt asszem '94-ben. A 1 vagy 2 gép let feltámasztva, de 2-3 évvel később megint nyugdíjazták őket.

szögyi (törölt) 2010.05.13. 11:23:03

@proletair: @molnibalage:
Igen, a TU-160-assal esett meg, ráadásul a közelben ácsorgott egy TU-144-es, aminek nyilvánosak voltak a méretei, szóval az amiknak csak egy vonalzó kellett, hogy a még fel sem szállt gépet megmérjék.
AZ SR-71-esbe ferdetengelyű kamerákat zereltek, így csak a határ mellett kellett elrepülnie, nem mint az U-2-es függőleges tengelyű kamrerájának átrepülni a cél felett. De ők is elég sokszor túllépték a hivatalosan felállított sebességi világcsúcsot egy-két rakétával a seggükben.
Volt olyan küldetés, ahol a kétszeri levegőbentankolással is 3 Mach fölé jött ki az átlagsebesség, akkor vajon menyivel tekerhettek?

Leadfoot 2010.05.13. 11:28:58

Hihetetlenül hangozhat a szándékos összeütközésre adott parancs, de 20 évvel később valóban volt is ilyen ütközés, ha jól emlékszem, egy MiG-21 (vagy Szu-15 volt?) semmisített meg így egy iráni RF-4 felderítőt.

Jó a cikk, köszönjük. A kép Kelly Jonhnsonnal remek, zseniális fickó volt.

levi009 2010.05.13. 11:37:46

@hazitroll: Jól bevált dolog a nem kívánatos személy halálának valódi okait plecsnikkel elködösíteni.
Bevált recept: a "persona non grata"-tlikvidálni; majd a hozzátartozókat vastagon lefizetni; és az emlékét egekig emelni. Egyrészt a család miatt, másrészt a legkisebb gyanút is elterelni arról, hogy: bocs, de útban volt...
A család ha kezdett leégni, jött az újabb plecsni, a hozzá tartozó tisztes honoráriummal. (Akármilyen jogcímen nehézkes lett volna kenőpénzt kiutalni. Lássuk be: tökéletes módszer!) Ezért cserébe szájzárral tartoztak és melegebb vidékekre küldték a kételkedőket. Ha már úgysem lehet visszahozni az elhunytat, akkor már legalább ne éljenek miatta rosszul. Na meg, széllel szemben, amúgy sem érdemes pisálni.
Ha mégis elkezdtek volna mesélni a csúnya CIA érintettségéről és oknyomozó riportereket foglalkoztattak volna a helikopter balesettel kapcsolatban, aligha lettek volna további plecsnik. :)
Sajnos, ilyen világban élünk!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 11:38:07

@Leadfoot: Igen, egy iráni RF-4 után küldte "taranozni" a földi irányítás a gépet. A Top Gunban jelent meg egy cikk, valamikor a '90-es évek közepén. Szerintem teljsen értelmetenül küldték a halába a pilótát.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 11:43:06

@levi009: Igen, összehoznak egy ilyen szép konteó alapot. Mennyivel egyszerűbb lenne átadni egy szép köteg zöldhasút a kertben.

A konteblog az oddéb van, de van itt hozzá link. :)

Faby 2010.05.13. 11:45:17

Nagyon jó, összeszedett cikk. Gratula!

Egy kiegészítés, javítás: szerintem nem hosszában, hanem keresztben repülték/akarták keresztül repülni a SZU-t.

A térkép is nagyjából dél-észak irányú útvonalat jelöl, a hosszában szerintem nyugat-kelet irány lenne.

teddybear01 2010.05.13. 11:46:21

A Második Világháború alatt minden hadviselő félnél volt olyan, hogy az egyik pilóta a másik gépét nekirepüléssel pusztította el. A japánok ezt gyakran parancsba is adták, a többi csak végszükséges eljárásnak tekintette. De, mint mondtam gyakorinak számított. A német vadászoknak külön is elmagyarázták, hogy az amerikai bombázóknak mik a legsebezhetőbb pontjai, és hogyan lehet az ilyesmit túlélni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.13. 11:51:06

Nem akarok spoilerezni, de ha a mostani cikk szerzője tartja a szavát, akkor nemsokára az SR-71-esekről írt poszttal is megörvendeztet bennünket. Mint a kommentekből látszik: Igény az van rá!

MP 2010.05.13. 12:20:21

A cikk jó. Engem egy dolog érdekelne honnan szerezted a hazai képeket? Van e még s hol lehet megnézni őket? Gondolom valami USA honlapon.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.13. 12:25:01

@Zig Zag:
Ezek a posztok nyugodtan lehetnének "Kémek és Hírszerzők" cím alatt. Főleg a mostani, a CIA érintettség okán.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.13. 12:31:16

@MP: (a szerk megegyzése) SB az NRO képeit, azaz a Nemzeti Felderítési Hivatal képeit használta fel, némi átkozmetikázást követően. Nekem már csak be kellett illesztenem :)

arconfosom 2010.05.13. 12:47:09

Nagyon jó volt ezt elolvasni!

Az amiknak azért lett gyanús, hogy sem ő sem a gép nem semmisült meg, illetve utóbbi kevésbé

Nyilvánvalóan arra gondoltak, hogy átállt
Tévedtek, mint megannyiszor

Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2010.05.13. 12:51:28

az új aknavető kézikészülékről lesz cikk? ha nem reklámbullshit, akkor tényleg átalakítja a harcászatot...

gigajimmy 2010.05.13. 13:05:59

Kiváló poszt köszönet érte!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.13. 13:14:22

@Gildor Inglorion: részünkről a csodafegyverekkel megvárnánk néhány bevetést és aztán alaposan megfontoljuk a dolgot, hogy milyen tanácsot adjunk :)

helixpomatia 2010.05.13. 13:16:42

@kőporosvazelin: Köszi, akkor jól emlékeztem
@molnibalage: Igen, igen, csak nem részleteztem :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.05.13. 13:19:51

Nagyon érdekes cikk volt, tetszett a részletes "tudósítás". :)

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2010.05.13. 13:21:10

Az biztos, a CIA tud jó történeteket kisütni. Ez most annyira nem jött be - lásd üzemanyagmérő.. Kétlem hogy egy épeszű pilóta - normál körülmények között - felszállna akár egyetlen rossz műszerrel..

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.05.13. 13:21:28

@Gildor Inglorion: Annyiból mindenképp, hogy a fedezékekbe húzódó katonának gondja lesz arra, hogy magával vigyen 1-2 civilt is. Lehet, hogy meg fog nőni a kereslet a háborús övezetben dolgozó fotósok, segélyszervezetesek, egyebek iránt.

"A golyóálló mellény idejétmúlt! Az XM-25 repeszei ellen semmi nem ad nagyobb védelmet, mint egy óvodáscsoport! 15 gyerek felett kedvezmények, 30 feletti létszám esetén minden 3. ajándék! Keressen meg személyre szóló ajánlatunkért!"

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 13:28:18

@Gildor Inglorion: Azért nem kell hasraesni tőle. Épületharcban és belharcban gyakorlatilag használhatatlan fegyver. Magyarán tök jó, mert most már két fegyvert kell cipelnie a katonának, mert ezzel ha gáz van nem tudja magát megvédeni. Ráadásul dök nehéz. Egy áltag kézifegyver kétszerese. Az M203 bár nem ilyen hiperszuper, de a tűzerő - szerintem - kb. ugyanaz, "csak" a pontossága más.

Egy olyan, mint az AIM-54 és F-14 Tomcat esete. Ha minden fasza, akkor kiváló BVR képességeket ad ideális esetben. És mi van, ha közel ért az ellen? Van egy vagy több fél tonnás használhatatlan cuccod a gépen, ami még korlátoz is a meglevő közelharc fegyver (AIM-9L/M) használatában...

Hemploid 2010.05.13. 13:56:49

olvastam olyasmit, hogy azért nem katapultált, mert félt, hogy a CIA úgy állította be, hogy azonnal felrobbanjon a gép.

Flankerr 2010.05.13. 13:58:55

Kiváló cikk. A téma és a történet rajongóként nem volt új számomra, ennek ellenére élvezettel olvastam, ez jelzi értékét.
SR-71 jöhet, minden mennyiségben..:)

vén betyár 2010.05.13. 14:24:46

@Flankerr: Csatlakozom.Alapos feldolgozás, jó stílusban.Köszönet!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 14:26:00

@Hemploid: Erről is volt szó több cikkben. UL. Powers sem mondott ilyet és a gépet felkészítő ember sem állított ilyet soha. Powers és ő amúgy is elég jóban voltak, legalábbis az interjú szerint. (Ez is megjelent a TOP GUN-ban, asszem az 1995-ös évfolyam 1. vagy 2. számában van egy cikk erről.)

MP 2010.05.13. 14:31:44

@Zig Zag: köszi akkor megpróbálok így kutakodni.

Kismy 2010.05.13. 14:50:13

ó-ó-ó, ez tetszett!!!

SB_U2 2010.05.13. 15:09:30

Tisztelt Olvasók,

Nagyon köszönöm a kellemes kritikát, és elnézést a hibákért. A cikk végén található műholdképek 1962-ben készültek. Sajnos nem weblapról vannak, hanem meg lehet vásárolni a www.usgs.gov/ oldalrül. Engem elsősorban Budapest és környéke érdekelt, a 3 szelvény 3x 1.5 gigabyte volt. Természetesen az ország többi részét is alaposan feltérképezték. Szívesen írok cikket az SR-71-ről, a Corona/Keyhole műholdakról, az U-2 programról és az RB-47 berepülésekről. A fórumba feltett kérdésekre szívesen válaszolok.

Üdv,
SB

pete_r 2010.05.13. 15:21:34

Csak egy apró észrevétel:
Az Sz-75 ezen változatának neve Dvina volt a későbbié Volhov. (Legalábbis anno így tanították...)
A poszt viszont díjnyertes, alapos munka. Élvezettel olvastam.

SB_U2 2010.05.13. 15:27:40

@pete_r:

Köszönöm az észrevételt. Én is Dvináról tudtam, de a
Jetfly cikk miatt változtattam meg. Úgy tudom, hogy itthon is volt rendszeresítve.

Innen vettem át: www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/szverdlovszk_felett_az_eg/

Flankerr 2010.05.13. 16:08:41

@SB_U2: Mind jöhet, de mivel nekem a Corona/Keyhole (ez utóbbi mekkora név..:) a legnagyobb "luk" a tudásomban, ezért arról olvasnék a legszívesebben. De a többi téma is érdekel.

hyydra 2010.05.13. 16:44:19

@SB_U2: óóóóóóó kérjük mindet!! :D

tibi62 2010.05.13. 17:57:34

Sziasztok.Gratula a szerzonek.Ha jol tudom az Sz75 neve Volhov,aDvina az a kis magassagu redszer neve volt.Ha tevednek elnezest.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.13. 19:09:50

@tibi62: Az amikre te gondolsz a Nyeva és a Pecsora.

lécci 2010.05.14. 01:20:38

Élvezettel olvastam, gratulálok a szerzőnek.

Titus Pullo Urbino 2010.05.14. 09:20:53

ZZ Mester, gratulálok, jó lett! Csak egy megjegyzés: Ez a Hruscsov nem is volt annyira idióta, mint amennyire ezt el akarták hitetni. A pártfőtitkárrá választásának az egyik oka az volt, hogy a "bolond ukránt" könnyű lesz majd ugráltatni, de ez nem jött be. Egyszerű ember volt, a cipőverős jelenetre gondolom mindenki emlékszik, de rafinált.

Ppix 2010.05.14. 11:39:10

Mivel a SZU inkább kelet-nyugati dimenzióban hosszú és nem sárga, ezért inkább keresztbe volt szerintem is a repülés...

stoppos76 2010.05.14. 12:14:05

@Titus Pullo Urbino: Azt akárhányszor látom, mindig vigyorgok rajta. :)

marek78 2010.05.14. 12:59:57

Köszönet az posztért! A hidegháborús történetek
mindíg egyedien izgalmasak! Jó volt olvasni!

Titus Pullo Urbino 2010.05.14. 13:29:18

Tudjátok mit nem értek? Miért volt jelentős félrevezetés, hogy 22700 méteres magasságot vallott be Powers, a valóságos 23500 méter helyett? Ennyire jelentős az a 800 méter? Ezzel be tudta csapni az oroszokat?

Valandil 2010.05.14. 13:35:24

@Titus Pullo Urbino: Ravasz volt Nyikita. Ha belegondolsz, a kubai balhénak is az volt az egyik oka, hogy az USA előtte Törökországba telepített rakétákat. A SZU célja ezen rakéták eltávolítása volt. A balhéból (látszólag) arcvesztéssel jöttek ki, de az amcsi rakétákat kivonták...

Titus Pullo Urbino 2010.05.14. 13:48:25

@Valandil: igen, de az amerikai hosszútávú politikának köszönhetően mégis az oroszok vesztettek, mert a szovjet nemzet(nép)gazdaság nem bírta finanszírozni a növekvő hadikiadásokat. Ebbe bele is rokkantak, a nyolcvanas években gyakorlatilag nyugati hitelekből finanszírozták az atomprogramot és az afgán háborús beavatkozást. Gorbacsov már egy összeomló birodalmat vett át, nem is maradt más dolga, mint a felszámolás. Ez tönkretette a Szovjetúniót, 20 év kellett ahhoz és Putyin cár, hogy magukhoz térjenek és hadiflottát építsenek, támaszpontokat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.14. 13:48:37

@Valandil: Hoszonx évvel később az SS és nyugati középhatótávú rakéták kölcsönösen el lettek távolítva és nem váltottak le a "siker" után egy főtitkárt...

Azcvesztés volt, de a célt valóban elérték, ha ez volt a cél.

Iustizmord 2010.05.17. 22:14:33

@Zig Zag: Az sem véletlen, hogy ezután elindítottak az amik egy programot, ahol azt vizsgálták, hogy lehet-e és ha igen hogyan lehet ellenállni a legváltozatosabb vallatási technikáknak

NA ERRL EGY POSZTOT SOFORT, kilatasba helyezem neked a Distinguished Writing Awardot

Iustizmord 2010.05.17. 22:19:55

@Leadfoot: taran, mntha igz hivnak.

a 2. vhban meg nem volt ritka...

bocs a fene tuggya mert de elment az ekezetes karaktertablam meg az z es a y is keveredik... arrrgh

Iustizmord 2010.05.17. 22:24:32

@Alainx: ezek nem az oktatogepek kerdojel

Iustizmord 2010.05.17. 22:57:59

btw, a fotok 1 reszen nem a tr1a van kerdojel

Hpasp 2010.05.18. 21:22:27

Pár komment lérakos szemmel...
... nem a SzA-75 Dvina (SA-2B) rendszer rakétájával lőttek Power-re, hanem az akkor még titkos Sz-75 Gyesznával (SA-2C).
(Dvina az export változat volt)

Az eredeti komplexum rakétájának 20km volt a hatómagassága, egy szép kerek érték, amit még az 50-es években határoztak meg.

Az U-2C pár ezer méterre ez fölött repült érinthetetlenül, amíg el nem készült a továbbfejlesztett, 25km hatómagasságú rakéta...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.18. 21:50:20

@Hpasp: kösz a megjegyzést, de a becsatolt link szerint a Desna (Gyeszna) a 2B változat. Akkor ez most így helyes, vagy nem? Mit mond a Légierő Tanszék? :))

teddybear01 2010.05.19. 03:20:21

Idézek:

"Боевое крещение ЗРС С-75 прошла 1-го мая 1960 г. под г. Свердловском, где был сбит американский самолет-разведчик U-2, летчик которого Г. Пауэрс был пленен."

Ezt írják a kifejlesztők a honlapjukon.
www.raspletin.ru/produce/adms/s75/

Azt hiszem ez a legautentikusabb forrás, amihez hozzájuthatunk a témában.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.19. 11:00:46

@teddybear01: így most rendben van a felirat, mert a S-75 "Desna" rakétakomplexum a NATO szerint SA-2B "Guideline"

Hpasp 2010.05.19. 15:32:39

@Zig Zag: NEEEM! :)))

SA-2A SzA-75 "ötkabinos" Dvina
SA-2B SzA-75M "háromkabinos" Dvina
SA-2C Sz-75 Deszna
SA-2E Sz-75M Volhov
SA-2F SzA-75M "kutyaólas" Dvina

A tettes ez esetben az SA-2C Sz-75 Deszna V-750VN rakétája volt.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.19. 20:41:17

@Hpasp: srácok, most látom, hogy be kell iratkozzak egy lérak gyorstalpaló tanfolyamra :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.20. 08:43:47

@Hpasp: Köszi szépen. SB barátunk írta a cikket, én csak szerkesztettem. Megnéztem az oldalt, meg meghallgattam néhány tutorial-t és arra jutottam, hogy ahhoz, hogy leszegyenek egy légi célt, egy baromi bonyorult soron kell végigfutni, háttérben egy hibátlan team munkával és jó sok hibalehetőséggel. Nem egyszerű dolog ez, na.

SB_U2 2010.05.20. 22:43:10

Örülök, hogy a Dvina/Deszna probláma megoldódott. Az
angol források mindenhol csak SA-2-t említettek. Sajnos oroszul nem tudok, magyar nyelven eddig még nem találtam jó könyvet az U-2 ügyben. Bár most a weben már hasznos magyar oldalakra bukkantam.

stonefort 2010.05.21. 14:55:42

Gratulálok a cikkírónak, kitűnő munka. Néhány dolgot hozzáfűznék. Powers és a többi U-2-es pilóta "papíron" civil volt, CIA alkalmazott, a századosi rang ezért nem biztos, hogy helyes. A másik a források megjelölése. Minden tiszteletem a Jetfly-é, de nekik SEMMI közük sincs a szóban forgó munkák megszületéséhez. Azok az Aranysas szerzőinek produktumai. Ha lehet, akkor az eredeti forrást említsétek a jövőben.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.21. 18:13:57

@stonefort: kösz a gratulációt a szerző nevében is. a hivatkozásaink és úgy am block a posztok terén is fenntartjuk a tévedés jogát. ez itt nem a Magyar Tudomány :) (nem is nagyon szoktunk hivatkozni) a hibákra, tévedésekre vonatkozó figyelmeztetést köszönjük, de nem mindig javítjuk ám! naná, hogy nem :)

Xanthine 2010.05.23. 00:48:39

@SB_U2:

Kedves SB! Gratulálok a cikkhez. Megkérhetem, hogy hívjon fel a 06-30/269-1848-as telefonszámon? R.

Nash vs. Keynes 2010.05.24. 13:37:39

szuper cikk.
A műhódos dolgokhoz annyit még, hogy anno az ungvári egyetem csillagászati tanszéke is végzett műhód megfigyeléseket, amelyek eredményét a "testvéri" országok is megkapták, így aztán lehetett tudni mikor lehet nyugisan áttelepíteni a titkosnak szánt dolgokat A pontból B pontba. Emléxem az első öböl háború kitörése előtt néhány nappal már tudni lehetett, hogy eksün lesz, mert a műhódok pályát váltottak..

Fandor 2010.05.30. 21:08:19

Üdv mindenkinek,
itt a sztoriról készült játékfilm (Golden globe-ra is jelölték, fsz Lee Majors)
Francis Gary Powers: The U-2 Spy Plane Incident Part 1:

www.youtube.com/watch?v=_BZLjopwhEA

Kopi3.14 2010.06.01. 19:45:44

Bessenyei pétert nem látom Halásztelek felett. :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.21. 22:49:10

A Facebookon az egyik olvasónk a következő megjegyzést tette:

"Az érme egy mérgezett tűt rejtett, amelyet roppant erős kagylóméregbe, algalba mártottak. Powers a korábbi repüléseivel ellentétben elfogadta a mérget."

Nos, algal nevű méreg nincsen, valószínűleg félrefordítás történt.

Erről a méregről lehet szó:

en.wikipedia.org/wiki/Saxitoxin

Nem tudok mit hozzáfűzni; talán a poszt szerzője, ha még olvassa a kommenteket...

Ha tévedtünk volna, én kérek elnézést a szerző nevében.

SFIRockwell 2011.04.17. 12:30:23

Hello mindenki!

SR-71-ről született már itt írás? - többen ígérték :))

SB_U2 2012.06.26. 20:31:26

Powerst posztumusz kitüntették:

U-2 Pilot Powers Honored for Bravery

More than 50 years after his U-2 spy plane was shot down over the Soviet Union, Francis Gary Powers posthumously received one of the military’s highest decorations during a ceremony at the Pentagon on June 15, 2012.

Powers moved from the Air Force to CIA in 1956 to become one of the Agency’s first U-2 pilots. He flew 27 successful intelligence-gathering missions for the joint U.S. Air Force-CIA U-2 Reconnaissance Squadron before a Soviet surface-to-air missile hit his aircraft near Sverdlovsk on May 1, 1960. Powers survived the crash, and was imprisoned by the Soviet Union for 21 months. In 1962, he returned to the US, freed in a prisoner exchange. Powers died in 1977.

www.cia.gov/news-information/featured-story-archive/2012-featured-story-archive/pilot-honored-for-bravery.html

gigabursch 2018.02.14. 08:48:21

A cikkel most találkoztam, mert egy kommentben belinkelték
(modernwartech.blog.hu/2018/02/12/a_lockheed_u-2_letrehozasa_es_muszaki_jellemzoi_2_resz)

Szó se róla, Powers halála eléggé konteó szagú.

Mindenesetre kellően kimerítő és alapos volt az írás.
Köszönöm.
süti beállítások módosítása