Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A "Vago" hadművelet

2010.09.15. 08:00 tucano



Óriási volt a megdöbbenés Lisszabonban 1961. november 10-én, amikor egy menetrend szerinti utasszállító repülőgép néhány méterrel a házak felett lavírozva menekült az őt üldöző vadászgépek elől. Ennek a furcsa eseménynek a hátteréről olvashattok az alábbiakban.

 


1961 nem volt túl "szerencsés" év Portugália számára.
A Salazar-diktatúra névadója (betegsége miatt) ugyanis egyre kisebb szerepet tudott vállalni az ország vezetésében és kihívás akadt bőven.
 
Január 22-én forradalmárok Henrique Galvao vezetésével elfoglalnak egy 600 turistát szállító hajót a Karib-tengeren. A 15 napos túszdráma végén a kalózok menedékjogot kapnak Brazíliában.
 
Március 15-én több kisebb incidens után az UPA (Angolai Lakosok Uniója) lázadói Észak-Angolában elkezdik
lemészárolni a fehér ültetvényeseket és a gyarmatosítókhoz hűséges adminisztráció tagjait is. Elkezdődik a gyarmati háború.
 
Április 30-án az újságok szerint "sikerült helyreállítani a békét a nemzeti területen". A valóságban aktív harci cselekmények folynak. A vérfürdő egyre iszonyatosabb méreteket ölt. A vallási fanatikus felkelők és az őket kergető ejtőernyősök sem kímélnek senkit és semmit.
 
Május elsején megérkeznek a tengeren szállított főerők Angolába és Mozambikba.
Portugália katonái az első világháború vége óta egy lövést sem adtak le, ezért nem volt egyszerű hadat viselniük Afrika távolabbi végén. A közvélemény nagyon keményen bírálta a hadvezetést. Nyár végére sikerül elérni, hogy Angola talán legtermékenyebb része hamuvá égjen. A fehér telepeseket megölték, válaszként a feketéket lemészárolták, illetve elkergették a portugálok. Ezt azonban otthon eredményként is el lehetett volna adni, hiszen a jelentős veszteségeket ősztől az UPA szenvedi el.
 
Azonban november 10-én valami egészen megdöbbentő dolog történt, legalábbis a diktatúrához szokott és egyébként is nagyon nyugodt portugálok számára.
 
A marokkói Casablanca repülőterén reggel kilencre feltankolták a portugál légitársaság, a TAP Mouzinho de Albaquerque névre keresztelt utasszállító repülőgépét. A parancsnok a kitűnő képességekkel rendelkező (erre még nagy szüksége lesz aznap) és tapasztalt José Marcelinho, a másodpilóta Teles Grilo. Negyed tízkor a gép menetrendszerűen felszáll Lisszabon felé, elérik a szükséges magasságot, az utasok kikapcsolhatják
az övet és rágyújthatnak (emlékeztek még ilyesmire?). Az idő kitűnő, a tervezett másfél órás út nyugodtnak ígérkezik.
 
A 18 utas közül azonban hat elszánt harcos is van, akik életüket adnák a Salazar diktatúra elleni forradalomért, vezetőjük a legendás Hermínio da Palma Inácio. Az indulás után fél órával lépnek akcióba. Palma Ináció feltépi a pilótafülke ajtaját és egy hosszú csövű revolvert nyomott a pilóta koponyájához:
 
- Ez egy forradalmi akció! Senkit nem akarok bántani!
 
A forradalmárok terve nagyon kockázatos. Nyugalmat színlelve akarnak Lisszabon felé repülni, majd ott százezer röpcédulát kiszórni a főváros Barreira, Setúbal, Beja és Faro negyedei fölött. Majd a géppel Tangerbe akartak repülni, ahol politikai menedék várta őket.

A másodpilóta Teles Grilo, a főmérnök António Coragem és a repülő mérnöke, Alberto Coelho a tervet hallva csöndben maradnak és teszik a dolgukat. A pilóta, azaz Marcelino a fejéhez szorított fegyver ellenére magyarázni kezd, azt állítja, nincs elég üzemanyaguk ahhoz, hogy Tangerbe mehessenek. Palma Inácio, aki civilben egyébként repülőmérnök és pilóta, nagyon biztos a dolgában. Megnézi az indulási jegyzőkönyvet és látja, hogy Casablancában teletöltötték a gépet kerozinnal, tehát az üzemanyaggal nem lesz baj. A pilóta még egy trükkel próbálkozik:

- Hogyan akarjátok kiszórni a röplapokat? Nem nyithatom ki az ablakokat!

Palma válasza nem nyugtatta meg a legénységet:

- Dehogynem. Leereszkedünk alacsonyra, kiegyenlítjük a nyomást és kinyitjuk a vészkijáratot.

Palma volt a helyzet ura. Hátul sem voltak nehézségek, az utasok elképedve figyelték a történéseket (egyes források szerint ez volt az első menetrendszerinti repülőgép-eltérítés a történelemben). A légikalózoknak nemhogy kiabálniuk nem kellett, de fegyvereiket sem vették elő. A sztyuvik főnöke, Orloff Esteves együttműködött a gépeltérítőkkel, sőt később  a légikísérők segítettek kiszórni a röplapokat. Az utasok (amerikaiak, spanyolok, belgák és két portugál) nyugodtan kivárták a fejleményeket.
 Félórával a tervezett érkezés előtt, elkezdődtek az előkészületek a leszállásra. Marcelino érintkezésbe lépett a toronnyal és megkapta a leszállási engedélyt az ötös pályára. Megközelítette a repteret, elkezdett ereszkedni, majd az utolsó pillanatban mind a négy motort csúcsra járatva átstartolt a leszállás helyett. Marcelino félszavakban megpróbálta megértetni a toronnyal, hogy utasításokat követ és hogy átrepül Lisszabon és más portugál területek felett.

"Ismételje meg!", kérte a semmit sem értő légiirányító. Ekkor azonban közbelépett a helyszínen tartózkodó Costa Macedo, a légierő tábornoka. Mindent rögtön értett és riadót fújt. Két perccel később már indult is két F-84-es vadászgép. A parancs egyértelmű: ha nem sikerül földre kényszeríteni az utasszállítót, akkor le kell lőni.

A repülő veszélyes macska-egér játékba kezd: leereszkednek száz méteres magasság alá, hogy ne láthassa őket a radar és elkerüljék az üldözőket. A manőver nagyon veszélyes, de José Marcelino a legjobb pilóták egyike. A repülőgép szinte karcolja a Marques de Pombal emlékmű szobrát (aki volt Lisszabonban, az el tudja képzelni: mintha a Moszkva téren szlalomozna egy utasszállító!), átrepültek a Baixa felett Alcántara irányába. Kinyitották a vészkijáratot és máris százezer szórólap hullott a tervben szereplő negyedekre. A küldetés teljesítve. Az őket kereső gépek, még mindig a város felett voltak, amikor az eltérített repülő Algarve felett elhagyja a partokat.

Ekkor azonban feltűnt két kisebb hadihajó. Marcelino meglátja a riadóztatott matrózokat és veszélyes manőverbe kezd. Lejjebb ereszkedik és átrepül a két hajó között, mindössze tíz méter magasan. Végül 12 óra ötven perckor leszállnak Tangerben. A nemzetközi sajtó napokig tele van a vakmerő tett részleteivel. A forradalmárok elérték céljukat.

Herminio da Palma Inácio (1922-2009), portugál antifasiszta ellenálló. A fiatal forradalmár a sintrai Granja légibázison, mindössze huszonöt évesen kezdte el az ellenállást a Salazar vezette fasiszta diktatúra ellen 1947-ben (szabotázsakciókat hajtott végre). Illegalitásba kellett vonulnia hét hónapra, de a politikai rendőrségnek sikerült letartóztatnia. 1948. május 16.-án reggel négy lepedővel a nadrágjában áll be a sorba a vécé elé, majd kimászott az ablakon. Végül majd 15  méter zuhanás után, pont az őr mellé esett, akinek nem hagyott időt a cselekvésre. Ezután eltűnt a tömegben.

A rendőrség elől Marokkóba, majd az Amerikai Egyesült Államokba menekül. A pilóták szakszervezete garantálta a tartózkodását, de a hatóságok kiutasították. Rio de Janeiróba érkezik, ahol a Salazar diktatúra ellenzői lelkesen fogadták. 1958-ban (Humberto Delgado tábornok fellépése miatt) újabb lendületet kapott az antifasiszta mozgalom.

A legendás repülőgépeltérítés után az ellenállók Brazíliában anyagi nehézségekkel szembesülnek, úgyhogy 1967-ben kirabolják a Banco de Portugalt. Ekkor Párizs volt a forradalmárok gyülekezőhelye; nem csoda, hogy Palma Ignacio itt is felbukkant. Innen egy újabb vakmerő tervvel hazatér, hogy elfoglalja Covilhba városát. A PIDE (Polícia Internacional e de Defesa do Estado - Nemzetközi és államvédelmi rendőrség) azonban újból elfogja és Portóban bebörtönzik. Ebből a börtönből a testvére által becsempészett fűrészlap segítségével szökik meg, elfűrészelve a rácsokat. A PIDE (mint később kiderült) tudott a tervről; egy informátor mindent beköpött, de hiába kutatták át a forradalmár celláját, a fűrészt nem találták meg.

1973-ban újra Portugáliába érkezik, de a PIDE (amit közben átkereszteltek DGS-re) újból elfogja. Hat hónappal később elkezdik elengedni a politikai foglyokat. Palma Inácio az utolsó, mert a dühös katonatisztek (a tőle elszenvedett számtalan megalázásért és a bankrablás miatt) köztörvényesként tartják fogva. A diktatúra bukása után mindent megtesz, hogy ne szovjet típusú baloldali diktatúra következzen, majd Palma Ignácio mintapolgárként él haláláig Lisszabonban. Még legádázabb ellenfelei is elismerték róla, hogy mindent megtett a békés rendezésért.
 
Arról, hogy Portugáliában milyen volt a Salazar-diktatúra, fasiszta-e vagy sem, nos, erről megoszlanak a vélemények; én csupán a forrásokat idéztem. 

66 komment

Címkék: portugál terror helyi háborúk

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jockey11 2010.09.15. 08:17:57

Nem cifráznám: ez ki-beb.szott jó volt. Az meg különösen ütős, hogy a forradalmár szokásokkal szakítva: főhősünk (nem gyenge előélet után) amikor látja, hogy a dolgok rendeződtek, nem keres újabb harcos elfoglaltságot magának, hanem 36 évig békésen megül a seggén.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.15. 08:25:34

Elépesztő. Valószínűleg a nagyon kevés sikeres gépeltérítések egyike.

Én egyetlen másikról tudok. Egy fickó még a '60-as vagy '70-es években egy jenki gépet térített el az USA felett. Leszálláskor egyezkedetett és megkapta a zsét. Felszállás után a gép pilótáját lassú repülésre utasította és ernyővel kiugrott a gépből. A gépet asszem egy F-106 vagy F-102 követte, de mivel lassú repülésre képtelen volt nem sikerült szemmeltartani a gépből kiugró fickót. A pénzzel meglépett és soha nem is fogták el.

Sajnos a részletekre nem emlékszem, vagy 8-10 éve olvashattam erről asszem az Aeroban.

Nem emkélszem sem a gép típusára - mert hátsó rámpán ugrott ki, ami normál utasszállítón nincs... - és arra sem, hogy ejtőernyőt hogyan csempészett fel.

Gomes 2010.09.15. 08:30:25

A világ első gépeltérítését Magyarországhoz szokták kötni. 1949-ben Majoros János és Kun Miklós a Maszovlet Pécs-Budapest járata felett vette át fegyverrel a hatalmat, így végül az NSZK-ban szélltak le.
1956 nyarán is egy hét fős magyar társaság rabolt el fegyverrel egy belföldön közlekedő (Budapest-Szombathely) gépet, a végállomás így szintén az NSZK, egészen pontosan Ingolstadt lett.
Nem egyértelmű, hogy mennyire géprablás, de 1921-ben a második királypuccs előtt IV. Károlyék egy hatszemélyes svájci utasszállítót kényszerítettek arra, hogy Magyarországra hozza őket.

Balaint 2010.09.15. 08:44:27

@molnibalage:

A figura nem lett, meg a pénz egy része előkerült, a többi jó eséllyel ott van valamelyik fa ágon himbálózó holttest mellett.

A neve D.B. Cooper. bővebb info itt.
www.answers.com/topic/d-b-cooper

teddybear01 2010.09.15. 09:28:37

@Gomes: IV. Károly és kísérete a svájci AD Astra társaságtól bérelt ki egy Junkers F 13 típusú gépet. A gép jelzése CH 59 volt. A gép Svájcból a München - Vien-Neustad útvonalon repült be Magyarországra, és Dénesfán, Sopron mellett szállt le.
Sokak szerint a gépet csak sétarepülésre bérelték ki eredetileg, és aztán fegyverrel kényszerítették a pilótát, mások szerint elég volt egy nagyobb köteg pénz is a meggyőzésére.
A repülőgép mind a mai napig a Közlekedési Múzeumban található.

Flankerr 2010.09.15. 09:32:12

Nem ismertem a történetet, nem kispálya a fickó..:) És oltári mákja volt hogy ilyen tapasztalt pilótát fogott ki.

abelino · http://fsaitb.uw.hu 2010.09.15. 09:36:16

Nagyon jó ez a poszt is!
<OFF>
Az a bizonyos repülő nem Caravell típusú volt, hanem Constellation. Pl: www.sr692.com/qualiflyer/tap/fleet/pics/l1049/03-cs-tlc.jpg
</OFF>

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.15. 10:00:59

Jé, lemil átállt portugál témákra? :)
Sose hallottam erről az akcióról. Köszi :)
Kicsit hiányoznak a port. ékezetek, de ez csak az én heppem :)
1x érdemes lenne írni Sá Carneiro miniszterelnök gépének rejtélyes lezuhanásáról, de az inkább konteo-téma. (Bár nem néztem meg, írt-e vki róla.)

H.Efraim 2010.09.15. 10:20:24

Nagyon jó a poszt!
B. D. Cooper történetét a prison break is feldolgozta.
Tudja valaki, hogy mi volt a röplapokon, és hogy milyen hatással volt ez a lakosságra?

tucano 2010.09.15. 10:21:50

@Gloria Mundi: Igen, ékezetekkel gondban voltam, meg egy kicsit igénytelenség is, de nem mertem átállítani a gépemet, abból mindig csak a baj van...

@kissbe1234: Fogalmam sincs:( Akkor még a nagy kvízmester is kissrác volt:)

Kicsit off: október nyolcadikán mutatják be a brazil mozik a Tropa de Elite 2-t!!!!!!
www.youtube.com/watch?v=u5SBB4M3oTQ

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.15. 10:30:37

@tucano: A szimbólumból is beillesztheted, akkor nem kell portugálra állítani.

tucano 2010.09.15. 10:35:55

@H.Efraim: Kerestem róla információt, a lisszaboni hadtörténeti múzeumban kicsit furcsán néztek rám, aztán mondta az öreg katonai múzeológus, le kellett volna lelőni Inációt, meg a szocialistákat, úgyhogy nem akartam feszegetni a témát:( A katonatisztek sokat buktak a demokráciával, legalábbis hatalom szempontból. A közvetlen reakciót nem tudom, de az biztos, hogy az egységes népharag simán elsöpörte Salazart és tetű bandáját, úgyhogy biztosan olaj volt a tűzre. Egyébként igazi katalizátorként a poszt elején említett hajóeltérítést szokták említeni, nemrég készült belőle film is:
www.youtube.com/watch?v=tk_8Yj5AN1s

tucano 2010.09.15. 10:54:25

@abelino: Nagyon komolyan néz ki azzal a 3 izével a fenekén! Köszönöm, mert egyáltalán nem értek a repülőkhöz!

Titus Pullo Urbino 2010.09.15. 11:06:46

Nagyon komolyan belendült a blog, gratula a poszthoz. Erről most olvastam először, köszönöm. A 15 méteres zuhanást kicsit furcsálom, tényleg életben lehet maradni ekkora esés után?

JClayton · http://bumm.sk/blog/szemtanu/ 2010.09.15. 11:13:17

És mi lett a pilóta sorsa az eltérítés után? Emigrációba kényszerült, vagy visszaengedték az országba?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.15. 11:54:48

Azért az kemény, hogy néhány forrófejű forradalmár miatt egy egész gépet le akartak lövetni a rajta ülőkkel egyetemben...

offshoreceg 2010.09.15. 11:57:19

@Titus Pullo Urbino: Erre mindenhol rákerestem, mert én is méregettem (4.-en lakunk), de minden forrás ezt írja, nem pedig azt mondjuk, hogy leereszkedett 15 méter magasból, vagy leereszkedve a 15 méter magasból, néhány méterrel föld felett ráugrott az őrre.

tucano 2010.09.15. 12:06:30

@offshoreceg: Rothadjon meg a jelszókezelő, ez fog a sírba vinni:(

@proletair: Ráadásul Lisszabon felett! Képzeld el, ahogy a nagyon kompetens, puskaport sosem szagolt parancsnok otthon kiadná a parancsot és rálőnének egy utasszállítót a belvárosra! Az akkori portugál hadvezetés annyira szerencsétlen volt, hogy vmi döbbenet! Folyamatosan veszem a "Gyarmati háborúk" könyvsorozatot, tele van hihetetlen baklövésekkel. Amikor elkezdődött az angolai sztori 2db. kb. permetező-repülőgéppel és 1. db, három ember szállítására képes helikopterrel akarták megoldani többtízezer ember kimentését. Erre a telepesek szerveztek légihidat és még sorolhatnám. Leváltottak ejtőernyős harctéri parancsnokokat, mert túl gyorsan foglaltak el célpontokat, míg a vezérkar kegyeltjei tököltek a fegyvertelen fanatikus felkelőkkel, akik rohantak szembe golyókkal, mert azt hitték Jézus megvédi őket minden sebesüléstől... és nem voltak hajlandók fegyvert (kapát) fogni. És még csak az elején tartok a sztorinak. Ja és kifizettették az elesett kiskatonák családjával a holttest hazaszállítását!

tucano 2010.09.15. 12:10:13

@JClayton: Nem tudom, próbáltam rákeresni, de a google a lemilt dobta fel:)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.09.15. 12:22:57

@tucano: Elgondolokozom azon, hogy hogyan maradhatott fenn Portugália. Nehezemre esik elképzelni, hogy ezen emberek felmenői valaha a világot behajózták és kereskedtek szerete a világban. Őseik foroghattak a sírjukban.

tucano 2010.09.15. 12:32:21

@molnibalage: Hát, egy diktatúra vége felé, már bármi megtörténhet. Az biztos, hogy egy időben nagyon keményen odarakták magukat, meg az is, hogy nagyon szerethető és barátságos emberek lakják Portugáliát, nagyon nyitottak, befogadók. Ráadásul szerintem (erősen szubjektív vélemény), talán Portugália hasonlít a legjobban Magyarországra Európában, hangulatát tekintve, csak olcsóbb a sörük:)Egyébként olyan óriási kincseket pazaroltak el látszatberuházásokra (ilyen ugye otthon nem történhet meg:)), hogy azóta is csak a fejüket fogják. Lisszabon telis-tele van lakatlan és lepusztuló házakkal, ahol még a lépcsőházat is olyan festmények díszítik, amelyek máshol a múzeumok féltett kincsei lennének, ott meg csövesek alszanak alatta. Viszont nyugi van, amit nem lehet eléggé megbecsülni.

Titus Pullo Urbino 2010.09.15. 12:36:18

@offshoreceg: ez a 15 méter szabadesés legendának jó, Vak Bottyánt se fogta golyó, Görgey ugyanezt gondolta magáról, amíg Komáromnál le nem vágtak egy darabot a koponyájából. Mindenesetre szerencsés fickó lehetett, hogy túlélte az esést, mi lett a katonával? Ráesett és szétlapította?

tucano 2010.09.15. 12:44:50

@Titus Pullo Urbino: Szó szerint azt írták,ami posztban van. Lehet, hogy szívrohamot kapott az ijedségtől:)

xstranger 2010.09.15. 14:05:52

Nekem csak az nem tiszta mit keresett a helyszinen a legiero vezetoje?

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2010.09.15. 14:36:40

OFF - döbbenetes, a Praça Marquês de Pombalról készült képet valószínűleg abból a hotelszobából kapták lencsevégre, amelyikben én is laktam. Na jó, legfeljebb valamelyik szomszédból. :-)

Pombal márki amúgy az 1755-ös földrengés után jeleskedett Lisszabon újáépítésében.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.15. 14:38:13

@xstranger:

Gondolom odahívták, mert (feltételezem) ő adhatott tűzparancsot a vadászoknak.

Titus Pullo Urbino 2010.09.15. 15:06:31

Angolában harcoltak kubai "önkéntesek" is, internacionalista hevülettől lelkes szemekkel, ugye? Asszem az UNITA hívta be a kubai eftásakat, amikor nem sikerült kormányra kerülnie, vagy ez már a hetvenes években volt?

tucano 2010.09.15. 16:00:12

@Titus Pullo Urbino: Az MPLA oldalán harcoltak, de most rágom bele magam (xtra képzavar) az angolai/mozambiki gyarmati, majd polgárháborúba. Remélem majd egyszer erről is írhatok ide, csak előbb nem ártana érteni hozzá:)

teddybear01 2010.09.15. 16:28:24

@Titus Pullo Urbino: Nézd, nekem hihetőnek tűnik.

Gyerekkoromban Pesten kizuhant egy kisgyerek a tizedik emeleti lakásból, és egy kéztöréssel megúszta. Bokorra esett. Még a TV Híradóban is bemutatták, újságcikk is volt róla.
Úgy húsz éve meg egy pasi esett le egy híddaruról, kb. 7 emelet magasról, betonra. Összetörte magát, de túlélte és felgyógyult.

Szerintem a pasi is valahogy így úszta meg, kisebb sérüléseket azonban nem lehet kizárni.

teddybear01 2010.09.15. 16:31:37

@tucano: Én úgy tudom, hogy csak az angolai polgárháború idején harcoltak kubaiak.

Az Istenek a fejükre estek második-harmadik? részében is említik a kubaiak vendégszereplését Afrikában.

tucano 2010.09.15. 16:49:11

Igen, ez már a portugálok kivonulása után történt,amikor tisztán polgárháborúvá vált a korábbi függetlenségi harc.

tucano 2010.09.15. 16:54:44

És persze Angolában, szerintem még ők sem mertek átmenni a (mostani nevén) Zambia-Zimbabwe pároson, nem is beszélve az egykori belga-Kongón. Jut eszembe, hogyhogy nem írt még senki nagy kongói zsoldoslázadásról? Abszolút lemiles sztori, háború kutyáival és tsai:)

hundertwasser 2010.09.15. 18:38:36

@tucano: teljesen off - de Angolába még az apartheides Dél-Afrika is küldött katonákat, asszem az MPLA oldalán lőttek. A főnököm dél-afrikai, ő is harcolt Angolában és Namíbiában, 18 évesen. Mondja is nekünk európaiknak, hogy ő legalább fegyverrel harcolt a kommerek ellen. Mondjuk vannak néha rémálmai egy-két patrol miatt. Durvákat mesélt.

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.09.15. 18:50:46

Egy dolgot nem értek - a fasiszta, ellenforradalmár Portugália NATO alapító tagként miért lőtt volna le egy utasszállítót, amin amerikaiak tartózkodnak? Akkor még öngyilkos merényletektől nem kellett tartani, Kennedy meg egy csöppet berágott volna a portugál bajtársakra.

Trog_Air 2010.09.15. 18:51:29

1. Lisszabonban nincs 5-os palya. Van 03/21 meg 17/35-os.
2. A gep, amirol D.B. Cooper kereket oldott, az egy B727-es. (A 737-es es a Tu-154-es torvenytelen gyerekenek neveznem:) - Tehat 3 hajtomu a svancon, es a torzs+szarnyak egy az egyben olyanok, mint a regi 737-ese. Ugyanis amikor a 737-est tervezte a Boeing, akkor rengeteg dolgot atvettek az eppen gyartasban levo gepeikrol.) Nade. A 727-esen volt olyan feature regebben, hogy a hatso lepcsot (amit az angol airstair-nek nevez) repules kozben is le lehetett hajtani. Az eset ota mar nem.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.09.15. 22:13:23

Nem lehetett ugyanezt sokkal egyszerűbben megoldani? Ennyi szórólap egy kisebb gépben is elfért volna és az még jobban el tud bújni a radarok elől. Igaz, ha viszont egyszer megtalálják kevesebbet hezitálnak a lelövésével.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.15. 22:40:08

@Lord_Valdez: valszeg a feltünés is számított - ahogy ez az efféle ügyekben lenni szokott

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.15. 22:40:45

@SchA: elérkeztünk a valóságos irracionalitás talajára

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.09.15. 22:43:04

BoPe második rész mikor lesz? Ezek a félelmetes kezdőbetűk már voltak másodszor is, és csak elkerülték figyelmem? Vagy fogjam be a pofám, mert a hóhéros második része még csak félig van kész? :-)

teddybear01 2010.09.15. 22:59:22

@Trog_Air: Ez mind szép amit leírtál, és a TU-154-et Kozákboeingnek is hívták nálunk. De teli van tévedésekkel.

1. Csak az elrendezés hasonlít, de az összes részlet más. Igaz a 727 előbb repült, és nagyon valószínű, hogy alaposan megnézegették.
2. A TU-154-esen nincs hátsó lépcső, csak oldalt.
3. A 737-est két évvel később kezdték tervezni a 727-es gyártásának megkezdése után. Semmiképp nem lehet az "anyja" az előző gyártmánynak. A TU-154-es meg pláne nem hiszen csak 1968-ban szállt fel a prototípus.

A D.B. Cooperes dologról nem tudok mit mondani. De az, hogy egy utasszállítón egyáltalán kinyíljon valamilyen ajtó repülés közben, súlyos repülésbiztonsági hiba.

teddybear01 2010.09.15. 23:03:39

@teddybear01: Szóval a TU-154-esen csak oldalajtó van, és külső lépcsőt szoktak odatolni az utasoknak.

teddybear01 2010.09.15. 23:07:45

@Zig Zag: Nézd, az oroszoknál rutinszerűen lőtték le az eltérített gépeket, és persze szimpla repülőgép-szerencsétlenségnek mondták.

Amikor egy Ancsával pár román disszidált Magyarországon keresztül, a románok is ezt követelték a magyar vadászoktól. Persze hagyták őket átrepülni.

paranoid T.R. marcipan 2010.09.15. 23:57:18

ez jó, forradalmár akarok lenni. nem csinálna valaki egy diktatúrát, ami ellen lázadhatok?
@Professor Pizka: én sem láttam, pedig lehetne. és hallgass mélyen, vagy küldjed el a vázlatot:)

zum trucc 2010.09.16. 00:24:36

@teddybear01:
Azért nálunk is határeset volt a légtérsértés, meg a mezőgazdasági géppel disszidálás, ahogy akkor mondták. A hetvenes évek végén mesélte társaságban valaki, hogy a nagybátyja valami főkatona (nagyon-nagyon magas beosztásban) és rádiótelefon is van a lakásán. Úgy adott ügyeletet, hogy telefonközelben kellett maradnia, a készülék (nem Nokia) meg a szó szoros értelmében nyomott vagy egy mázsát, úgyhogy ez szobafogságot jelentett. A telefont rendszeresen ellenőrizték, karbantartották, egyébként nem használták. Aztán egy elhúzódó vendégség alatt ismerősöm döbbenten hallotta, hogy megszólal a méretes kütyü, főkatona felveszi, kicsit hallgat, aztán dührohamot kap, azt üvölti, "ez légtérsértés, lőjék le". A magyar pilóták nem lőttek, ha felszálltak egyáltalán, mert utána nem volt erről hír, a SzER sem mondott semmit.

Kentaur67 2010.09.16. 05:52:48

Egyébként úgy tűnik, nem lett harag a gépeltérítésből a pilóta és a Ináció között, a 45. évfordulón együtt fényképezkedtek, mosolyogva. :-)
wwwdejanito.blogspot.com/

Nem találtam semmit a neten, tudja valaki, hogy mi lett a pilóta sorsa az akció után? Vagy volt annyira okos, hogy inkább vissza sem ment Portugáliába a rezsim bukásáig?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 09:14:47

@teddybear01: igen, ez tök világos. én csak azt mondom, hogy azért eshetett egy utasszállítóra a választás és nem egy Cessna 152-esből replapoztak, mert az utasszállítónak van hírértéke.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 09:16:44

@zum trucc: volt a disszidálásra vitorlázógéppel is példa

tucano 2010.09.16. 10:30:31

@Professor Pizka: Már megírtam, csak nem tetszett, meg minden kinti magyar barátom jelezte (fene se tudta, hogy ők is olvasnak lemeilt), hogy ne ferdítsek, vagy legalábbis fűzzem bele, hogy mindenek ellenére az a legjobb hely. Ezen egy kicsit megakadtam, mert igazuk van, de nem igazán tudom, hogyan lehetne ez a párhuzamos igazságot megfogalmazni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.16. 10:36:09

@tucano: Nos, valahogy így - "Ez itt kérem, egy párhuzamos igazság..."

tucano 2010.09.16. 10:38:56

@Kentaur67:Itt azt írják, hogy a légierő egyik tábornoka Costa Macedo, egy egymotoros gépet vezetett, amikor meghallotta a hírt és riadóztatott.
A pilóta utóéletéről sajnos én sem találtam semmit.

Plieur 2010.09.16. 14:58:47

@teddybear01:
Tiszteletem
Ha szabad egy megjegyzést. Az az An-2-es disszidálás nem az első volt. Meg nem lőnek le olyan könnyen egy utasszállítót , különösen ha más ország tulajdona-9/11 előttről van szó. Az 1971 május 27-ei Moka Béla -féle utasszállító eltérítésnél sem lőtték le a gépet ( Il-14-es, a Nagyvárad-Bukarest járat), 2 Mig egyszerűen végigkísérte az osztrák határig. Ne keverjük a reptéri őrség parancsaival, ennek a gépnek pld. a reptéri őrség felszállás közben kilőtte a futóművét, felnire szálltak le Bécsben.

teddybear01 2010.09.17. 17:58:55

@Plieur: Azt hiszem nem olvastad el rendesen a hozzászólásomat.

Nem én írtam, hogy a magyaroknál kiadták a lelövési parancsot. Én azt írtam, hogy annak ellenére sem lőttük le a román kukacbombázót, hogy a románok kifejezetten felszólítottak rá bennünket.

Ami pedig a reptéri őrséget illeti, Nagyvárad román város. Hogy ott milyen reptéri parancsnok volt a hetvenes években, azt nem tudom. Gondolom igazi talpas hegyimók, mert abban az időben csak olyanokat neveztek ki vezetőnek az egyébként színtiszta magyarok fölé.

Plieur 2010.09.17. 18:44:51

@teddybear01: 1982-től ( volt közben még pár csúnya ügy) határozott parancs volt hogy semmiképpen nem szabad tárgyalni eltérítőkkel, illetve konkrét tűzparancs volt bizonyos esetekre.Ideát viszont 2 légierő volt : a magyar és az orosz. És egyik sem lőtt le román gépet-ezt tudták is odaát:)

papaten 2010.09.20. 22:21:43

díbícúperból filmet is csináltak az amik, Treat Williams volt a főszereplő (Berger a Hair-ből).

starace 2010.09.22. 19:32:21

Ha már nagyváros felett repülő gép lelövéséről van szó, akkor a Palmdale-i "csata" is megérne/megérdemelne egy cikket (akár ennek az anyagnak az alapján:
www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?185871-The-Battle-Of-Palmdale )

David Bowman 2011.01.13. 01:33:32

Most akkor hány hajtóműves a repülő?

David Bowman 2011.01.13. 01:37:56

@Balaint: DB Cooper ma is él. Én ismerem.

David Bowman 2017.04.03. 01:15:40

@abelino: Na, így már megvan a négy motor.
süti beállítások módosítása