Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Pedig lett volna még ötletük: a US Navy elvetélt repülőgép-tervei

2011.01.18. 08:00 proletair


A Lemilblogon már olvashattatok az Amerikai Haditengerészet azon repülőiről, amelyek igen rövid pályafutás után lettek leselejtezve. Aki nem olvasta, ide kattintva pótolhatja. A most következő poszt olyan repülőgépekről fog szólni, amik a Navy extrém kívánságait próbálták kielégíteni, hogy aztán a fejlesztés közben kiderüljön, mekkora zsákutcába futottak bele. Szinte minden esetben. És persze öntötték a jó amerikai dollárt ezekbe a tervezetekbe. 
 

Amióta létezik a katonai repülés, azóta foglalkoztatja a tervezőket és a katonai vezetőket az a dolog, hogyan is lehetne elérni azt, hogy a repülőgépek minél kisebb helyről tudjanak felszállni, vagy leszállni. Teljesen jogos elképzelés, hiszen egy repülőtér komoly infrastruktúrát igényel, még akkor is ha az egy füves rét, ráadásul az ellenség közismerten kedvenc célpontja.

Mivel a mérnöki lelemény szinte határtalan, a repülőtechnika hamar eljutott a helikopterekig, amik gyorsan bebizonyították, mennyire is jó dolog a helyből le- és felszállás. Viszont egy helikopternek van egy elég nagy hátránya: relatíve lassú. A katonai vezetők lelki szemei előtt egy olyan repülőgép képe lebegett (szó szerint), amely helyből száll fel, ugyanúgy száll le, de ha vízszintesen kell repülnie, akkor a teljesítménye és a manőverező képessége egyenlő a korabeli harci gépekével. Sőt, ha lehet, legyen jobb is.

Az ilyen repülőgépeket a haditechnikai szakzsargon VTOL gépeknek nevezi. Vagyis Vertical Take-Off and Landing, függőlegesen le- és felszálló repülőeszköz.  Az amerikai haditengerészetnél a háború után merült fel először, hogy de jó volna egy ilyen vadászgép. Nem kellene hosszú felszálló fedélzet a gépeknek, sőt, akár kisebb hadihajók fedélzetére is le tudna szállni, vagy onnan fel. A katonai vezetők már előre dörzsölték a tenyerüket, hiszen nem kellene bajlódni a marha nagy repülőgép-hordozókkal, meg ezek kiszolgálását végző hajókkal, hanem a flottakötelék minden hajóján elférne pár ilyen repcsi. Vagy ha már mindenképp kell az a hordozó, azon csak csapásmérő gépek lennének, a vadászfedezet elfér a többi hajón.

Nosza, adjunk megrendelést a repülőgépgyártóknak. Tessék csinálni egy nekifutás nélkül felszállni és leszállni képes vadászgépet.  Az ötletre a Lockheed és a Convair cég ugrott rá. Mindez 1951 májusában történt, és ne feledjük: ekkoriban már szinte minden katona, akinek köze volt a repüléshez, a sugárhajtóművek lázában égett.

Bármennyire is egyszerűnek tűnt a megoldás, probléma akadt bőven. A régi dugattyús motorokkal megfelelő teljesítményt nem lehetett elérni, a sugárhajtóművek pedig akkoriban még gyengécskék voltak ahhoz, hogy függőlegesen megemeljenek egy repülőt. Így esett a választás a gázturbinás légcsavaros megoldásra. A Convair az XFY-1 Pogo nevű gépébe egy 5500 lóerős Allison hajtóművet épített, ami két ellentétesen forgó légcsavart hajtott. A gázturbinából a faroknál kivezetett gázok még némi plusz tolóerőt is adtak a gépnek. A gép sárkánya a Convair jól bevált receptje szerint deltaszárnyat kapott.  A követelmények miatt a függőleges le- és felszállást úgy kellett végrehajtania, mint egy helikopter, emiatt a gép csak a farkára tudott leszállni. A jó hír az volt, hogy nem kellett bonyolult futómű.

Az első teszteket a legtapasztaltabb pilótával kezdték meg, de a levegőbenfüggés gyakorlására még így is egy darura kellett függeszteni a gépet, ha netán baj lenne, ne pottyanjon vissza a földre. Nos, innen kezdve igazából csak a terv hátrányait tapasztalhatták meg a mérnökök, de főleg a pilóta. Felszállásnál egy létrán kellett a fülkébe bemászni. Ott kissé kényelmetlenül félig háthelyzetbe „beülni”. A felszállással sok baj nem volt, a gép a levegőben is prímán repült, de amikor eljött a leszállás ideje, szó szerint mindenki leizzadt. A gépnek pont a kijelölt hely felett függőlegesbe kellett állnia, aztán szép óvatosan engedve le kellett huppannia a leszállóhelyre. A pilóta csak a válla fölött hátranézve tudta korrigálni a gép mozgását. Valahogy olyan lehetett, mintha egy autóval kellene betolatni egy igen szűk garázsba, csak a garázst folyamatosan taszigálnák minden irányba. A kényelmetlen helyzeten az sem segített, hogy a leszállásnál a pilóta ülése kicsit lebillent, hogy azért mégse hanyatt fekve kelljen navigálnia.

A tesztek során az is világossá vált, hogy ezzel a géppel még egy kiszáradt sóstó asztallap simaságú medrébe sem egyszerű leszállni, nem hogy egy hullámzó tengeren úszó (tehát minden irányba mozgó fedélzetű) hajóra. Ráadásul csak a legtapasztaltabb pilóták lennének erre bevethetőek, de ők köszönték, és inkább repülték a korabeli, egyre nagyobb teljesítményű „hagyományos” harci gépeket.

A Lockheed-nél is a Convair-hez hasonlóan próbálták a feladatot megoldani, csupán a sárkányszerkezet hasonlított jobban egy hagyományos repülőjére. Az XFV-1 jelzésű gépre (amit a fő tesztpilóta vezetékneve után elkereszteltek Salmon-ra, a tesztpilótát a vezetékneve miatt meg „Fish”-nek becézték, de elkanyarodtam a lényegtől) tesztrepülésekhez egy ideiglenes futószerkezetet is felszereltek, így könnyebb volt a hagyományos repülési tesztek elvégzése. A bonyolultabb le- és felszállási tesztek viszont pontosan ugyanazokat a problémákat vetették fel, mint a rivális gépe.  Mindkét gép 1954-ben repült először, sebességük alig haladta meg a 900 km/h-t, miközben a hagyományos repülők sebessége már közelítette a kétszeres hangsebességet. Úgy a Pogo, mint a Salmon esetében felmerült még egy eléggé jelentős probléma: a legbonyolultabb és legveszélyesebb repülési helyzetben, vagyis mikor a gépek már a fedélzet felett leszálláskor függeszkednek, egy baleset esetén a pilótákat nem menthetné meg a katapultülés.

Felfelé nem lehetett kilőni az ülést, hiszen ott a gép orra volt, két ellentétesen forgó légcsavarral. Lefelé sem mehetett a dolog, mert ott meg a fedélzet volt. Oldalra meg azért lett volna egészségtelen, mert ott jó eséllyel a hajó felépítménye meredezett, de ha épp nem is, kevés lett volna a magasság ahhoz, hogy a vízszintesen kirepülő pilótának az ernyője belobbanjon, és megmentse az életét.

Természetesen mindkét gépbe terveztek fegyverzetet is, ami 4 darab 20 mm-es gépágyúból, és 48 darab, akkoriban igen népszerű, nem irányítható légiharc rakétából állt volna. A Lockheed gépébe (az orr részbe, ami fix lett volna) még radart is álmodtak. Az álmok álmok maradtak, mert a Navy vezetői nagy nehezen ráébredtek, hogy egyik projekt sem vezet eredményre, így 1955-ben a programot törölték.

De hogy nem csak a haditengerészetnél gondolkodtak ebben az időben a függőleges le- és felszálláson, arra jó példa az amerikai légierő hasonló terve. Ez a terv akkor szökkent szárba, mikor a Navy épp lemondani készült a saját tervéről. A légierőnél viszont egy szinttel komolyabb kísérlet folyt: ők sugárhajtású géppel kísérleteztek. Megtehették, hiszen nem kellett olyan dolgokat figyelembe venni, mint a zsúfolt hajófedélzet, ahol a sugárhajtóműből függőlegesen kiáramló gázok sok problémát okozhattak volna. A Ryan cég X-13 Verijet nevű szerkezetével akartak sikert elérni, de pont olyan problémákkal kellett megküzdeniük, mint a tengerészeknek. Tehát ez a terv is halálra volt ítélve, és 1957-ben fel is hagytak az egésszel.

Persze pár millió adófizetői dollár azért bánta a dolgot. A Lockheed és a Ryan cég nem pihent a babérjain (nem is nagyon voltak), és a hadsereg (US Army) részére készítettek egy-egy helyből felszálló gépet. A Ryan az XV-5 Vertifan-t, a Lockheed pedig az XV-4 Humminbird-öt. Egyik sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a Lockheed gépe meg ráadásul randa is lett, már ha ez számít valamit.

Még 1955-ben, alig valamivel a két elvetélt VTOL terv után a Haditengerészet a Légierővel közösen szeretett volna kifejlesztetni egy helyből felszálló vadászgépet. A pályázatban a hangsebesség kétszeresével repülő, rakétafegyverzetű gépet írtak elő. A Bell cég állt rá a tervre. Nem is akármit rajzoltak le: az XF-109 néven emlegetett terv olyan vadászgépet ábrázolt, aminek 8 (!) hajtóműve lett volna, ezekből 2-2  hajtóműve a szárnyak végén, és ezeket lehetett volna függőleges állásba állítani. A fegyverzet itt is főleg gépágyúkból és nem irányítható rakétákból állt volna, de a belső fegyvertérbe egyéb pusztító dolgokat is be lehetett volna rakni. Előremutató koncepció volt, de az akkori technológiai szinten mindenképp méregdrágán lehetett volna csak megépíteni. Egy életnagyságú modell épült csak, de ekkor mindkét haderőnem lefújta a programot.

Időközben a technika sokat fejlődött, de az amerikaiak inkább építettek hatalmas repülőgép hordozókat, semmint hogy helyből fel-leszálló gépekkel pöcsöljenek. A hetvenes évekre a briteknek sikerült először elfogadható tengerészeti harci gépet alkotniuk, ami aztán a Harrier néven repült be a haditechnikai köztudatba. Ha nem is hatalmas pofon, de azért egy kisebb tockos erejével ért ez fel, és birizgálta az amerikai katonai felső vezetés büszkeségét. Így újra elővették a régi álmokat, csak most már megtoldották néhány plusz elvárással: legyen az új gép gyors (mondjuk a hangnál kétszer gyorsabb), vigyen magával radart és modern légiharc rakétákat, egy 20 mm-es forgócsöves gépágyút, no és természetesen tudjon helyből le- és felszállni.

Érthető okokból nem volt túl nagy tolongás a tervre, hisz a léc nagyon magasra lett rakva. A Rockwell cég mégis hozzáfogott, és egy egészen újszerű, már-már futurisztikus vadászgépet kezdett építeni. Az XFV-12 nevű vadászgép szárnyelrendezése a ma oly divatos kacsaszárnyas megoldású lett, vagyis a vízszintes vezérsík a szárnyak elé került. A gépbe egy utánégetős Pratt 'n Whitney hajtóművet raktak, aminek a gázait fel- és leszálláskor bonyolult lamellákkal és zsalurendszerrel lefelé irányították. Remek terv volt, hiszen az eddigiekhez képest ez a gép már határozottan felhasználóbarátabb lett, de a hajtómű bonyolultsága, a meglóduló költségek és még ezernyi más probléma miatt 1981-ben a tervet törölték. Pedig ott spóroltak, ahol tudtak: a futóművek az A-4 Skyhawk-ból, a levegőbeömlő az F-4 Phantom-ból származott. Amúgy ez idő tájt sok kiváló fantáziarajz és festmény született arról, hogy is fog majd kinézni nemsokára a korszerű helyből felszálló harcigép, és úgy általában a koncepció. Alább két ilyen példa látható. Mind a kettő Convair-agymenés.
Biztos rosszul esett az amerikaiaknak, hogy a britek egész jól kezdték kiaknázni a Harrier előnyeit, és még a vörös ördög Szovjetunió is elő tudott állni a Jak-38 nevű gépével, ami bár repült is, meg rendszeresítették is, de nem lett a repüléstörténet legsikeresebb típusa. De talán még a top500-ba sem férne bele. Így szégyen ide, szégyen oda, az amerikaiak is a Harrier mellett döntöttek, de azt is már a tengerészgyalogság rendszeresítette.

Hosszú éveknek kellett eltelnie, mire a jenkik is kiköhögték a magunk helyből felszálló gépét, amit már rendszeresíteni is lehetett. Ez lett a V-22 Osprey, ami jó drága lett, sok vele a macera, nem is harci gép, hanem teherszállító, még csak nem is sugárhajtású, de legalább helyrebillentette az amerikai büszkeséget.

A VTOL gépek mellett a haditengerészetnek volt még néhány érdekesen rémületes repülőgépterve. A második világháború végével a légierő önálló haderőnemmé vált, és mivel akkoriban csak neki volt megfelelő gépállománya az atomfegyver hordozására, elég nagy szava lett az egyesített vezérkarban. A hidegháború elején emiatt aztán egy elég dicstelen fejezet kezdődött az amerikai fegyveres erőknél: minden haderőnem a másik ellen acsarkodott és próbált előnyre szert tenni.

Mivel a haditengerészet is rendelkezett repülőgépekkel, ők is szerettek volna hadászati nehézbombázókat. Ez merész elképzelés volt: egy ilyen gép túl nagy volt ahhoz, hogy repülőgép-hordozóról üzemeljen, szárazföldi bázisról meg nem nagy kunszt ilyen gépet reptetni, de különben is, olyanja van a légierőnek. De minek is reptér, ha a Föld háromnegyedét víz borítja..? Legyen hát a tervezendő nehézbombázó vízi repülőgép.

A vízi repülőgépekben, egész pontosan a repülőcsónakok építésében járatos Martin repülőgépgyár kapta a feladatot, hogy tervezzen egy ilyen bombázót. Így készült el 1955-ben a P6M Seamaster repülőcsónak, ami korszerű nyilazott szárnyakkal épült, és négy sugárhajtómű emelt a levegőbe. A bombaterhelése 14 tonna volt, és önvédelmi céllal a gép farkába egy távirányítású 20 mm-es ikergépágyút kapott. A személyzet négy főből állt, sebessége 1000 km volt óránként, hatótávolsága 3200 km. Szóval ígéretes gépnek tűnt. Azonban rengeteg probléma volt vele. A szárazföldi telepítésű gépekkel ellentétben kifejezetten bonyolult volt a karbantartása, és külön eljárást igényelt a gépet bombákkal megrakni. Ráadásul az alkalmazhatóságát erősen befolyásolta az időjárás is, és bizonyos hullámzás esetén már nem lehetett felszállni vele. A hajtóműveket hiába helyezték magasra, mégis sokszor nyeltek vizet, amit a géptörzs a hullámokon felvert.

A legnagyobb fejfájást a költségek okozták. A fejlesztés, a legyártott prototípusok, és a tesztek 4 év alatt 400 millió dollárt emésztettek fel. Nem csoda, hogy a Navy nyelt egy nagyot a számlák láttán, és törölte a programot.
A haditengerészet az 50-es években eléggé el lehetett eresztve anyagilag, mert folytattak egy másik méregdrága kísérleti programot.  Ez nem volt más, mint egy vadász-vízi repülőgép terve.

Még leírni is kényelmetlen...

Szóval egy olyan elfogó vadászrepülőgép tervéről volt szó, ami a vízről száll fel és oda is száll le, de jelentős fegyverzetet vihet magával, és gyorsabb a hangnál. Itt is a repülőgéphordozó-hajóktól és a szárazföldi, előre gyártott repülőterektől való függetlenség álma dominált. Sőt, tervbe vették olyan tengeralattjárók építését, amik három ilyen gépet szállíthattak volna. Amúgy az ötlet nem teljesen eredeti amerikai megoldás volt, mert a britek is terveztek ilyen repülőt, nevezetesen a Saunders-Roe SR-1/A nevű vadászgépet. Igaz, az nem lett volna képes szuperszónikus repülésre.  A Convair cég esett neki a projektnek. Nekik már elég nagy tapasztalatuk volt a deltaszárnyú repülőgépekkel, így az F2Y Sea Dart nevű vadászgép is ilyen szárnyakat kapott. A Sea Dart unikális konstrukció volt, hiszen a felszálláshoz és a leszálláshoz nem futóműveket vagy úszótalpakat használt, hanem behúzható vízisí-talpakat. Amikor a gép elindult a vízen, lassú haladás közben a géptörzs és a szárnyak tartották a felszínen. 20 km/h sebességnél viszont szépen kiereszkedett a két sítalp, és így az egyre gyorsuló gépet a vízfelszín fölé emelte. Innen meg már csak egy mozdulat volt a levegőbe emelkedés. Leszállás hasonlóképpen történt.

Naná, hogy itt is voltak problémák. A gép a vízen sikláskor, akkor is leszállás közben, vizet éréskor, és felszállás előtt az utolsó métereken elképesztő módon rázkódott. Ekkora sebességnél a legkisebb szellőfútta hullámocskák is betonkemény egyenetlenségekként viselkedtek, és kíméletlenül igénybe vették a sítalpak szerkezetét, és a géptörzset is. Hogy a pilótáról már ne is beszéljünk... 

Menet közben a mérnököknek sikerült elmagyarázni a tengernagyoknak, hogy a repülőgéphordozó-tengeralattjáró (de marha hosszú kifejezés...) nem életképes, mert nagy helyet foglalnak a gépek, a nagy tér nyomás alatt tartása komoly kihívás, és a gépeket a felszínre emelő lift jelentősen gyengíti a tengeralattjáró szerkezetét. (Azért szerintem ejtettek pár szót a várható fejlesztési és rendszerbe állítási költségekről is...)

Hát itt kezdett elmenni a kedvük a fejeseknek a Sea Dart-tól. Pedig már az is megvolt, milyen fegyverzettel fog repülni. Négy 20 mm-es gépágyút, és nem irányított légiharc rakéták garmadáját vihette volna magával, ráadásul az egyik prototípussal sikerült átlépni a hangsebességet. Ez utóbbi fegyvertény azóta is egyedülálló: a Sea Dart az egyetlen vízi repülőgép, amivel valaha átlépték a hanghatárt. Aztán 1954 november 4-én a San Diego-i öbölben haditengerészeti főfejesek és a sajtó képviselői előtt a Convair tesztpilótája, Charles Richbourg mutatta be, mire képes a Sea Dart. A bemutató repülésen a gép darabokra szakadt, és lezuhant, megölve a pilótát, és hullámsírba küldve a már amúgy is kérdéses tengerészeti megrendelést. A baleset okaként pilótahibát állapítottak meg: Richbourg a gépet olyan terheléses manőverekbe vitte bele, ami tiltott volt.

Természetesen számtalan más kísérlet folyt a hidegháború évei alatt, azonban a fent említettek jutottak el a legtovább, és emésztették fel a legtöbb zöldhasút. Ha valakinek még jut eszébe érdekes haditengerészeti repülőkísérlet, a kommentekben ossza meg bátran!

277 komment

Címkék: amerikai légierő haditengerészet hidegháború

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:00:59

@LumPool: Mert a rakétahajtás zsákutcának bizonyult...

LumPool 2011.01.19. 21:05:11

@molnibalage: Akkor olvasgasd tovább szorgosan a netet. A tervek szerint volt egy Messerschmitt Me 163 Komet B típus is, ami már a háború végén nem sikerült rendszerbe állítani. Az nem volt olyan gyári hibás már mint az A típus.
Az más kérdés, hogy a szövetségesek rosszul lettek még az ötlettől is hogy rakéta hajtás :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:05:28

@proletair: Sajnos túl sokszor tapaszatalom, hogy a legelborultam makettett, fantázirajzott vagy koncepciótervet úgy kezelik sokan, hogy gyártották, használták vagy csak nem volt rá idő, de k**** jó lett volna.

Ha meg mevizsgálnád őket, akkor kierülne, hogy 99%-uk hulladék. A német mérnököket egyszerűen belekényszerítették a fantáziálásba és kapkodása. Az eredmény ismert. Gyakorlati alkalmazásban bevált német "csodafegyver" lényegében 1 db volt, a Me-262. Minden más felesleges pazaralás volt, mert semmiféle hozadéka nem volt, vagy szarul használták őket. A V-1-gyel a D nap után az ellefél kikötőit kellett volna támadni, semmi mást, annak talán lett volna hatása, ahogy V-2-vel is. Minden egy cépontra. A pocsék szórás ellenér elég decens pusztítás lett volna. Ehelyett szétszórták őket, mint a fűmagot és mindenféle várost lőttek vele, totál feleslegesen...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:07:05

@LumPool: Mikor volt német radar? Mikor volt jenki és angol? Milyen paraméterekkel? Frank Whittle meg biztos legózott és nem a világ első repcsibe épített gázturbinát tervezett ugye? :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:09:28

@Peter Shark: Miféle komoly ütést? A legvacakabb Buffalo vadászgép is halomra lőtte volna az indított gépeket. Az indított gépszám elég csekély lett volna. Lényegében egy bevetést repültek volna, az akkori bombázási pontásság mellett ez vicc, mert zuhanóbombázásra meg alkalmatlanok lettek volna tudtommal a gépek. A zubók közvetlen találtai aránya is kb. 20% tája volt asszem csatahajó és rephordozó méretű célok ellen...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:13:37

@Peter Shark: Ez így pontatlan kijelentés. Az F-35B az lehet, de maga az F-35 nem. Az A a szárazföldi a C meg a STOBAR változat.

Azt még senki nem tudta megjósolni soha, hogy egy haderő hol, mikor és ki ellen lesz bevetve. Marad a felkészülés az elvárt céloknak megfelelően. Ehhez jön az igénylista. Az meg rajta van a USMC-nél. Kína ellen meg senki nem gondolkozik partaszállásban. Minek? Hogyan?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:17:25

@Peter Shark: Kínában olyan demogiráfiai gondok lesznek, amihez képest a rideg magyar valóság kifejezetten rózsaszín. A 20 éves korosztályban 25%-kal több féfi van, mint nő. Elépesztő feszültséget fog ez okozni. Kvázi ennyi pasinak nem jut nő!

Kína lakossága már most öregszik. a '80-as évekog 4-5 gyerek is volt egy családban. Ma ez átlagosan picivel 1 felett van. Ergo minden fiatal helyett 20-40 éven belül +3-4 öreg lesz, mert népességnövekedés nélkül nem tolódik el az arány.

Hát nem semmi probléma lesz ez...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:18:02

@molnibalage: Ja, és ottan lényegébe semmiféle nyugdíjrendszer nincs. Ki tartja el majd el azt a sok öröget?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:24:32

@David Bowman: Már bocsánat, de lóf**** vált be.
A gép mimden idők egyik leggyengébb szovjet konstrukciója volt. Lényegében tapasztalatszrezésre volt jó, semmi másra. Egy techdemó gépet gyártottak le nagyobb számba.

A nagy magasság és zsenge hajtómű miatt lényegében 250 kg volt a bombaterher amivel felszállt. (A gép harcétérke talán még egy Il-2-ét sem érte el, mert páncélozva sem volt.)
Hatótávja nulla volt. Olyannyira "bevált", hogy asszem 1 vagy max. pár hónap után ki is vonták őket Afganisztából.

A Yak-38 lényegében olyan paraméterekkel bír, hogy valós harcértéke nem volt. Radar nem volt benne, két R-60 rakétája és szubszonikus volta max. röhögésre késztette volna a jenki F-4S, F/A-18A/B és F-14A/B gépeket a '80-as években. az ő 4/8 légiharc rakétájukkal, amik között a kor csúcskategóriás BVR fegyverei voltak.

LumPool 2011.01.19. 21:25:45

A múlt már megtörtént, azért felesleges róla vitatkozni, mert lehet kutatni utána és fel lehet fedezni az anyagokat a neten. Google mint történelem tanárbácsit tudom ajánlani. Ott mindent szépen meg lehet nézni. Azon lehet vitatkozni ki fedezte fel a tűzet, de akkor is, a németek nélkül ma még olcsó hobbigépekkel repülnének a katonák is.

en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_163@molnibalage:

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:27:11

@David Bowman: A 100 ezer órára vonatkozó statiszitika a lényeg. A Harrier esetében ez valahol 12 táján van emlékeim szernt. A Jak-38-ról milyen adatod van?

Bocs, de úgy látom, hogy totál kezdő vagy reptech téren, de erősen próbálod osztani az észt.
Javaslom az alábbiakat elolvasásra.

htka.hu/author/molnibalage/

Csak, hogy minimálisan képbe kerüljél.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:28:57

@David Bowman: Kicsit vicces, hogy linkeled ez és leírod, hogy 16 bevetés. 16 bevetés alapján eldönteni, hogy valami bevált...? Ez double facepalmért kiált. :)

Jockey11 2011.01.19. 21:29:55

@molnibalage: OFF!
A nukleáris repülőgépek 1.0 mögé századik kommentnek feltettem neked az F-35 változatok jelenleg érvényes cél-árait. Olvastad?
ON

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:30:10

@LumPool: Nem értek egyet, nem a németek szarták a spanyolviaszt. Max. picit később találták fel volna azokat a dolgokat. Már a XIX.században is párhuzamosan találtak fel szenzációs dolgokat.

Az különösen vicces, hogy nekem linkelgetsz wikipediás oldalakat repcsikről. :)

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.19. 21:30:25

@LumPool:
Azért nem csak a németeknek voltak úttörő fejlesztései. Itt már említve volt az előbb az első sugárhajtóműves repülőgép, ami nem német volt ám. A radartechnika, a szonár, a nukleáris technológia, stb... ezek bizony nem német privilégiumok

teddybear01 2011.01.19. 21:31:20

@molnibalage: Kösz hogy megjöttél!
Kicsit untam már, hogy egyedül vagyok kénytelen irtani a sötétséget a fejekben!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:33:18

@teddybear01: Belgrádból jüttem meg ma este. Szeriba után Magyarország a világ legszebb országának tűnik...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:36:20

@teddybear01: Magyará kína teljesen lerabol és tönkretesz minden rövidtávú céljaiért. Az eltvársak mégsem olyan okosak...?

A Tu-16 inkább csak a '60-as évek végén volt elavult, de csak addig, amíg nem kapott nagy hatótávolságú hajó elleni rakétafegyverzetet. Az bizony nagyon komoly fenyegetés volt a jenki flottákra. Lehet, hogy a gép nem volt egy zseniális valami, de valszeg filléres fegyverplatfrom volt, amivel a méregdrága F-14 + AIM-54 komból állították szembe, miután dollármilliárdokat szórtak el előbb egy bukott F-111B-re...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:40:30

@hazitroll: Nem, azt mondta, hogy a kínai ipar számára tartja fennt. Azok meg lényegében félig nyugati kézben vannak. Made inb China van az ASUS, Philips és mindenféle LCD-n, de kié is ez és a többi cég? Kínai földön dolgoznak kínai biorobotok, de nyugati cégek kezében...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:42:09

@Peter Shark: És kinek kell? Mert a jelek szerint senkinek. A kevés paki gép az a fing a szél kategória.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:43:21

@Peter Shark: Csak senki nem vesz hulladékot. Én büdös életben nem veszek kínai bóvlit.

teddybear01 2011.01.19. 21:46:09

@molnibalage: Ezt aláírom, de azért nem mondanám a továbbfejlesztett változatokra sem, hogy világszínvonalú. Inkább csak azt, hogy annyira továbbfejlesztették a típust, hogy legalább a mostani követelmények minimumát képes legyen teljesíteni.

Akármit csinálnak, a H6 alapvető struktúrája megmarad. Hatalmas radarvisszaverő felülete miatt nem alkalmas közvetlen csapásmérő feladatra, amíg az ellenfélnek teljesen meg nem semmisül a légvédelme. Addig csak legfeljebb nagy hatótávú rakétákat indíthat biztonságos távolságból.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:53:06

@tiboru: Huh, röviden. Kb. 5-6 éve olvashattam.

A híradósok leadták az igényt, hogy emelővilla (vagy villamelő?) kellene. Aztán továbbították az igényt. Mi is az a emelővilla? Egy v (?) alakú véggel rendelkező félmrúd, amivel a híradókábeleket pakolgatták honvédeink.

Viszont a szerencsétlen aki megkapta, nem tudta értelmezni, hogy mi ez, de kérdezni nem mert, nehogy hülyének nézzék. Híradósok, hát gondolta villamos dolog lehet. Mire elért mittomén milyen végrehajtó szervez ért az igény "villamos emelő" lett belőle. Nézték nemezetünk nagyjai, hogy mi a pék lehet ez. Mire felkiáltott valaki, biztos városi harcban akarnak villamosokat borogatni vele. (OMG...)

Az okosok megtervezték ezeket a gépmonstrumokat. A bibib az volt, hogy 5000 (!) db volt az igény, ez szerintük romba döntötte volna a nemetgazdaságot. Még itt sem esett le a tantusz...

A híradósok kérdezték, hogy hol késik az igénylésre a válasz. Jött a válasz, hogy tervek (!) készen álllnak, már gyártás előtt vannak. Itt már kezdett felsejleni, hogy valami gigalol készül. Kérdezték, hogy ogy egy nyamvadt fémrúdon mit terveztek. Aztán mikor meglátták a végeredményt, akkor jött a double faceplam és "hülye állatok, stop". Mivel a nemzetgazdaság és szorgos népünk lendületben volt az első két darabot át kellett venni, mert a gyártás már beindult. Isten tudja, hogy a két villamos borogató eszköz hol rohadt szét...

blog.tomcatpolo.hu/

Ha van időd, akkor a droidzónában vissza lehet pörgenti a több száz bejegyzés között.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.19. 21:54:22

@teddybear01: Bármit csinálsz vele, lényegében egy jenki B-52H-nál többet soha nem tudthat, de annyit sem, mert alapvetően kisebb. Cruise missile platorm lehet, semmi több. A mai B-52-őt szerintem senki nem merné nekizavarni egy dobule digites SAM rendszernek.

teddybear01 2011.01.19. 21:57:03

@proletair: Sugárhajtóművel nem csak a németek foglalkoztak akkor, hanem az angolok, és az oroszok is, bár ők Sztálin parancsára abbahagyták, mielőtt az első eredmények megjöttek volna.

És kísérletezett vele Jedrassik György is a Repülőkísérleti Intézetben. A Jedrassik Cs1 légcsavaros gázturbinával(Ez volt a kategóriájában az első használható a világon!) annyira előrehaladtak, hogy már az X/G jelölésű repülőgép prototípusa is épülőfélben volt, de egy légitámadás során lebombázták.

teddybear01 2011.01.19. 21:58:38

@molnibalage: Én is ezt mondom kérlek alássan...

teddybear01 2011.01.19. 22:04:54

@teddybear01: Bocs az X/G két hagyományos motorral szerelt gyakorló gép volt, 2x240 lóerő teljesítménnyel. Ez repült is.
A valódi prototípus az X/H volt, ezt két Jedrassik Cs1-gyel akarták szerelni, ami darabonként 1450 LE teljesítményt adott volna le.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.19. 22:05:00

@molnibalage: @teddybear01:
Akkor egy kis off (de én megtehetem:)))
Ezt ismerik kendek? Weiss Manfréd XNI-02 Kaméleon
wp.scn.ru/en/ww2/f/1556/13/0/1
wp.scn.ru/en/ww2/f/1556/13/0/1_a1
wp.scn.ru/en/ww2/f/1556/13/0/1_a2

Vigyázat, mert becsapós:)) De a csodafegyver fétisiszták bekajálták, és mai napig be is veszik:)

teddybear01 2011.01.19. 22:08:56

@proletair: Mondom LÉGCSAVAROS GÁZTURBINA!

Ezt a gépet nem ismerem, sohasem hallottam róla eddig.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.19. 22:12:58

@teddybear01:
Hé, nyugi:) Légcsavaros gázturbina, vágom én:)

De a Kaméleonról nem is nagyon hallhattál:)

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.19. 22:17:10

@teddybear01:
Na látod, erről meg én nem hallottam eddig. Azt tudtam, hogy Jendrassik nagy motortervező volt, és mozdonytól hajón át autóbuszig mindenbe tervezett motort.. de turboprop hajtóművet...

teddybear01 2011.01.19. 22:31:31

@proletair: Hát nem.

Viszont utánanéztem ennek a két gépnek a könyveimben.

A tervezőjük Varga László volt, Rácz Aladár aerodinamikai számításait felhasználva.

Egész gépcsaládot fejlesztett ki:

X/G gyakorló könnyű-bombázó

X/H kísérleti közepes gyors-bombázó

V/G vegyes-építésű gyakorlóvadász

Z/G kétmotoros zuhanóbombázó

A két utolsó típus csak a tervezési fázis elejéig jutott.

A forrásaim azt írják, hogy az egész dokumentáció megsemmisült '44-ben a ferihegyi reptér lebombázásakor.

teddybear01 2011.01.19. 22:33:33

@proletair: Pedig tervezett többfélét is, normál sugárhajtóművet is.

A Wikis életrajzában is említik.

teddybear01 2011.01.19. 22:35:26

@teddybear01: Kezdek hülyülni, a ffenébe!

Szóval Rácz Elemér volt a matekos.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.20. 06:16:59

@teddybear01:
Kösz, ez jó volt. Talán külön posztot is megérdemelnének a magyar "csodafegyverek".

A Kaméleon néhány repülési szakíró és történész április elsejei tréfája volt. Csak túl jól sikerült. Ha a háromnézeti ábrát figyeled, elég sok ismerős vonást fedezhetsz fel benne: törzs P-51 Mustang, szárnyak főbb részei asszem Ju-87...

hazitroll 2011.01.20. 08:43:39

@molnibalage: Ebben igazad van, bár én azt mondom, hogy Lenovo... Ok, egyedül meg nem piacvezető, de speciel van nagy cég kínai kézben is.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.20. 09:21:14

@molnibalage:

Köszi a sztorit. Nem ismertem, úgyhogy egy jót szórakoztam rajta.

David Bowman 2011.01.20. 10:11:41

@proletair: Hogy Fonó Albertről már ne is beszéljünk. A marha Magyarországon maradt.:
hu.wikipedia.org/wiki/Fon%C3%B3_Albert

David Bowman 2011.01.20. 10:13:02

@teddybear01: 1ik könyvemben van róla kép is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.20. 10:23:11

A bejegyzés címe egyébként a libás-zsidós viccből jött? :)

sóskatáska 2011.01.20. 11:11:42

@Peter Shark: na mi van azon a zászlón most már nagyon érdekel?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.20. 12:01:33

@sóskatáska:

Gondolom, csillagok és sávok :-)

Merthogy írásra nem emlékszem.

(त्वष्टृ) (törölt) 2011.01.20. 17:11:17

@hazitroll: Tetszik, hogy amennyire a blog stílusa tréfás, ugyanannyira a kommentek pedig szigorúak.
Fejet hajtok mérnöki ismereteid előtt. Csak hangosan gondolkodtam, ugyanis én egy rajzoló vagyok, és sajna nem tudnám eléd tolni a papírt, bemutatva, hogy hogyan képzelném el a gépet.

"ne abból indulj ki, hogy most egy autógyár mit tud csinálni."

Igen, igazad van, nem is abból indulok ki. Egy kábé ilyen gépre gondoltam. Cak a pilóta nem feküdne, 30 fokos dőlésszög már kényelmesebb lenne.
en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Lerche

Heinkel Lenke, a második világháborúból.
Na most a tolatóradar lehetne hangkibocsátó és felfogó egység. Kár, hogy a lézert 1960-ban fedezték fel.

Felpakolnék még rá plazmavetőket, három droidkart, amikkel széttépné az ellenséges gépeket, képes lenne az űrbe is kijutni, és közben a motor hangja egy az egyben megegyezne Wagner Valkűrök lovaglása zenéjével.
Miközben egy hangszóróból Nietzsche idézetek harsognának.

Beszarás lenne.

David Bowman 2011.01.20. 18:15:20

@Lázár: Sokan azt hiszik, hogy ez az Akadémia. Wazee, én szórakozni járok ide. Aki a tényekre kiváncsi, az húzzon a wikipédiára. Minél nagyobb marhaság valami, annál jobban meg lehet beszélni.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.01.20. 19:08:17

@David Bowman: igen. különösen igaz ez, amióta minden amerikai zászlóra ráírják láthatatlan tintával, hogy a wiki sose téved.

Zovits 2011.01.20. 23:44:54

Mi a ménkű az, hogy "unikális"?
Egyetlen tippem van, talán az angol "unique" szóból lehetett ezt (nem)lefordítani, ebben az esetben szeretném felhívni a tisztelt szerző figyelmét, hogy ezt magyarul az "egyedi" szóval fejezzük ki.

teddybear01 2011.01.21. 00:39:54

@Zovits: Az unikális is elfogadott magyar szó, legfeljebb újabban kevesebbet használjuk.
(ha már nyelvtan-nácit játszunk...:-)

teddybear01 2011.01.21. 00:41:42

@David Bowman: Ettől függetlenül, számomra fontos, hogy az általam leírtak lehetőleg minél pontosabb tények legyenek.

teddybear01 2011.01.21. 00:43:20

@David Bowman: Nekem is van képem, A magyar repülés történetében írnak a gépcsaládról.

hazitroll 2011.01.21. 08:53:23

@David Bowman: Persze, hogy meg lehet beszélni, de attól még a tévedéseket lehet - és szerintem kell is - javítani. Egyébként meg mint a lemilen ifjabb kommentelő szerintem neked kéne szokni a stílust, nem másoknak a tiedet. @Lázár: Bocs, ha szigorúnak tűntem, dehát ez mégiscsak egy szakmai szemléletű közösség.

David Bowman 2011.01.21. 15:36:06

@hazitroll: Persze, lehet javítani. Ettől lenne beszélgetésszerű az egész. Nem baszogatni.

bloggerman77 2011.01.22. 03:28:34

@tiboru:

A Betsy Ross nevéhez kötött, 1777-től létező "csillagossávos" zászló előtt az amcsi zászlón eredetileg a csak vörös-fehér sávok voltak, középen a sávokra helyezve egy kígyó, és alatta a "Dont tread not me" felirat.

Allegória: kígyó = amerikai nemzet szabadsága

(Bár egyes források szerint ez haditengerészeti lobogó volt.)

Valószínűleg erre gondolhatott, mert más felirat az USA zászlón később nem volt, hiszen az 1775-1777 között használt amcsi zászló a Brit Kelet-Indiai Társaság zászlójának másolata volt, azzal az eltéréssel, hogy a Union Jack (= Brit lobogó :) ) más arányban jelent meg.

bloggerman77 2011.01.22. 03:38:04

@Zovits:

bármilyen hihetetlen, a magyar nyelv az anglománia kezdete (1989) előtt is találkozott idegen nyelvekkel, mégpedig a latinnal (államnyelv 1844-ig).

Az unikális szó a latin unicalis-ból került a magyarba.

Hihetetlen, hogy valakik nem látnak visszább két évtizednél. Még hogy az angol unique-ből származott volna át... LOL

Peter Shark 2011.01.22. 17:43:46

Molinbalage: Te minek nevezed azt, ha egy országba özönlenek a bevándorlók és kb.10-ből 2 akar dolgozni? Minek nevezed azt, hogy az ország lakosságának közel felét kitevő népesség körében exponenciális ütemben nő a bűnözés? Egy fekete vagy mexikói gyerek 40% eséllyel érettségizik le, viszont 16 éves korára már 60% eséllyel lesz büntetett előéletű. (biztos az ügyészek rasszisták, ugye?) Én ezt komoly demográfiai problémának nevezem...
Kínában okosan kezelik azt a 90 milliós férfi többletet, elsősorban fiúkat tolnak külföldre mindenféle ösztöndíjjal. És most már az egy család - egy gyerek rendszert is változtatják, nagyon is okosan...még lassan halad a dolog, de jó irányba.

Peter Shark 2011.01.22. 17:52:44

Molinbalage: Az olcsó tömeggyártott kocsinál le van kakkantva a biztonság. Akkor nem is lehetne olcsón gyártani. A gyártulajdonos nem ül bele, én sem, de kit érdekel, hogy a harmadik világbeli vásárlóval mi lesz? (pláne ahogy azok vezetnek...) Eladás van, a pénz jön.

Repülőknél ugyanez a helyzet. Akiknek a JF-17-est kínálják, az nem az F-22 ellen akar harcolni, hanem a szomszédjával. Oda meg tökéletesen elég.
Élettartam sem lényeges, hogy 8000 óra legyen, úgyse tartják karban annyira, sőt nagy eséllyel le is lövik. Épp ezért kell belőle többet gyártani, van munka a gyárban, jön a pénz. A hi-tech amerikai gépek gyártósorát meg előre tudni, mikor zárják be, mert a megrendelés csak csökken és csökken.
Vagy óriási pénzekből kifejlesztenek egy prototípust, amit a politikusok úgyis megvétóznak...ez aztán jó befektetés. :)

Peter Shark 2011.01.22. 17:58:21

Mindegy, úgy nincs értelme vitatkozni, hogy az egyik fél hittel és nem objektívan áll a kérdéshez. (pláne hogy az nem is szorosan a poszthoz való téma...)
Mindenesetre én jót fogok majd nevetni rajta, amikor még bőven az én fiatal koromban a kínai sárkány kitépi a karmait vesztett sas tollait...háború nélkül. :)

Peter Shark 2011.01.22. 18:11:00

A repülőgéphordozó tengeralattjárókkal lehetett volna nagy veszteséget okozó támadást véghez vinni. Mint írtam, a háború végkimenetelét nem változtatta volna meg, de hatásos lett volna. Megfelelő célpont és alkalmazási mód kérdése csak. Hagyományos bombázásra nem sokat értek, de nem hagyományos módon kell támadni (japánoknak az nagyon ment), nem hagyományos célpontot.
Ha én lettem volna akkor japán döntéshozó, csakis hátsó célpontot kerestem volna, ahol lazább a védelem és kisebb veszteség is sokkolóbban hat. A kor technikai szintjén nagyon potens fegyver volt, hogy a támadó repülőgép észrevétlenül érkezik...

David Bowman 2011.01.22. 19:28:07

@Peter Shark: Ez volt az orosz gépek receptje is: jó az, csak sok legyen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.22. 19:45:19

@Peter Shark: Kína azért kínálja a JF-17-et, mert ezen kívül tudna még használt J-7-et eladni és csá. J-11-et nem adhat el elvben és nem is akar, mert saját magának gyártja, ahogy a J-10-et is. A J-10-ből érdekes módon mintha nem akarnának exportálni, mert abból sincs túl sok.

Az úgysem tartják karban részen jót mosolyogtam. Annak a Pakisztánnak adták el a gépeket, akik reptették a saját F-16 flottát úgy, hogy jenki embargó volt.

A 4000 óra feletti élettartam ma mindenhol alapkövetelmény, hogy ne fogyjon el a flotta pikk-pakk.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.01.22. 20:08:36

@Zovits:

"Unique", mint eredeti angol szó?

És mit szólnak ehhez a franciák?

teddybear01 2011.01.22. 20:19:18

@tiboru: Latinból lett átvéve mind a két nyelvbe, mint ahogy nálunk is.

A francia meg legfeljebb köpköd.

Peter Shark 2011.01.23. 11:35:08

Nem Pakisztánra gondoltam, hanem a valószínű Afrikai vásárlókra. Hamar lehasználnak mindent, ami a kezük ügyébe kerül, arról nem is beszélve, hogy a magasabb szintű technikát üzemben tartani képes infrastruktúra teljesen hiányzik. Ahol egyik mezítlábas öli a másikat, ott nem holografikus sisakdisplayre van szükség. Sátortábort bombázni sem kell egymillió dolláros JDAM.
De ez a gép pont arra is van szánva, fogyóeszköznek. Annak pedig tökéletes...és feleannyiba kerül mint egy amerikai. Embargó sem lesz rá. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.24. 08:21:16

@Peter Shark: Egy JDAM kit ára ma valahol 50k táján lehet.

teddybear01 2011.01.24. 12:06:36

@Peter Shark: Senkisem fog venni néhány tízmillió dollárért egy darab vadászgépet venni, a jelölteid közül. Nem bolondultak meg ugyanis.

Még ha a járulékos költségekkel nem is számolunk (karbantartó személyzet, a pilóta bére, üzemanyag, lőszerutánpótlás, kiszolgálóbázis), csak ebből a pénzből egy teherhajóra való használt kalasnyikovot + egyéb kézifegyvert lehet beszerezni gond nélkül. Egy használt kalasnyikovot már 50 dollárért meg lehet venni egy csomó helyen.

Ember az ilyen helyeken biztos akad a kalasnyikovhoz, a vadászgép kiszolgálásához azonban speciális tudás kell, az meg méregdrága a szimpla ágyútöltelékekhez képest. Ráadásul korlátozott a szóba jöhető forrásterület is.

Ráadásul ezeknek a gépeknek erősen korlátozott földi támadópotenciálja van, a fedélzeti gépfegyveren kívül csak nem irányított rakétákkal, és gravitációs bombával tud támadni, de aránylag kevéssel. Végül is ennek a két típust eredetileg az ötvenes években tervezték, az akkori követelményeknek megfelelően.

David Bowman 2011.01.24. 15:15:01

Angola a kubaiak által otthagyott (?) MiG23asokat üzemeltette minden karbantartás nélkül, Dél-Afrikai zsoldos pilótákkal, akik soha a géppel nem repültek, és semmilyen papír sem volt a gépekhez. Ennek ellenére jól használhatónak bizonyultak. Részletek valami ásatag Top Gányban.

teddybear01 2011.01.24. 16:07:08

@David Bowman: Csakhogy azokat a gépeket nem vették, az ölükbe pottyant. Kínától meg venni kéne.

Ráadásul ahogy elismered, karbantartásukra sem volt pénz, használták, amíg lehetett. Azazhogy a zsoldosok használták.

Ami pedig a zsoldosok szaktudását illeti, az arra elég volt, hogy felszálljanak, és repüljenek vele. De mondjuk egy légiharc egyenlő szintű gépek között már egészen más.

Nem értem, hogy miért erőlteted a kínai gépek megvásárlását? Talán százalékot kapsz? :-)

Nincs kereslet a kínai gépekre, mert már a tervezőasztalon nagyon elavultnak számítottak. Még a magyar Gripenek is minden szempontból felülmúlják ezeket, pedig azok sem érnek sokat. Sőt a MIG-21 Lancer is többet tud.

A pakisztániak sem fanyalodtak volna rájuk, ha éppen nincsenek embargó alatt. De náluk sem ezek a gépek az igazi csapásmérő erő hanem az F-16-os flottájuk. Ezek inkább csak kiképzésre jók, mert az aki ezekkel képes repülni, elboldogul bármi mással is.

David Bowman 2011.01.24. 17:00:54

Eltévesztetted a címzést. Én 1 mm-t sem erőltettem. Pusztán hozzászóltam a vitához.

teddybear01 2011.01.24. 17:52:11

@David Bowman: Igen az elküldés után már én is rájöttem. Bocs.

Viszont a MIG-23-asnak van csapásmérő változata, az a "papucsorrú". Ha jól tudom ez került aztán Afrikába Kubán át.

teddybear01 2011.01.24. 17:56:43

@David Bowman: Ja. Angola közvetlenül is kapott mintegy 80 MIG-23-at. A kiképzők és az első időszak pilótái kubaiak voltak. Az UNITA csapatok, és a dél-afrikai zsoldosok ellen vetették be a gépeket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.24. 23:32:17

@David Bowman: Ami szó se róla, pont az ellenkezőjét írta le...

A zsoldos ukrán pilóta egy tízes skálán egy gyenge kettesre értékelte a gépet, mint csapásmérőt. Bár ez nem meglepő, mert eredetileg vadásznak készült. A gép elektronikiját a "ballaszt" szóval titulálta. A gép megbízható és erős hajtóművén kívül semmiféle pozítívumot nem említett.

@teddybear01: Azért ne essünk már át a ló túloldalára. A Gripenek magyar kézben nem érnek sokat ma, az még elmegy. A gépnek alavetően semmi baja, a mai kor csúcsvadászai között van igen sok téren.

teddybear01 2011.01.25. 02:06:04

@molnibalage: Az NG, vagy legalább a Demo valamennyire igen. Amit mi vettünk, az talán a kínai szutykok felett van, de az újabb orosz gépek már más kategória.

Amúgy erről már vitatkoztunk régebben, de nem tudtál meggyőzni, hogy ez a barkácsolt kisgép jobb nekünk, mint az egész szakma által javasolt F-16.
Szerintem nem kéne folytatni. Meggyőzni úgysem tudsz.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.01.25. 08:13:15

@teddybear01: Bocs, de te szerintem kibaszottul el vagy tájolva. Mutass már olyan kínai vagy orosz gépet, amin a világ egyik legkorszerűbb lézeres célmegjeleölő és FLIR podja van. Az oroszok mai napig kuncsorognak a francia Democles TGP-ért, pedig nem az a világ csúcsa, de ők talál eladják...

AMRAAM C-5 szintű légiharc rakéta hol van azokon? Sehol. Más országban legújabb generációs HOBS képességgekel bító rakéta (pl. IRIS-T) és sisakcélzó is integrálva van. Hol van ilyen kínai gépen? Ja, hogy sehol...

A Gripen hátrányai a kevés hordozható fegyver, SEAD képesség hiánya és a viszonylag alacsonya tolóerő / tömeg arány.

Most kibaszottul felhúztál ezzel a troll beszólással...

(त्वष्टृ) (törölt) 2011.01.25. 11:23:58

@David Bowman: Ugyan már, mi ütött beléd?
Gondolom nem olvastad az előzményeket. Sebaj, de azért nem kell kiosztani. De mondjuk te pont igazolod azt amit mondtam, hogy egyes kommentek olyan szigorúak...

(त्वष्टृ) (törölt) 2011.01.25. 11:30:10

@hazitroll: Nem vettem a szívemre. De miféle troll vagy, ha bocsánatot kérsz az esetleges sérelemért?
(mosoly)

Egyébként.... A II. világháborúban már volt radar.
Tehát tolatóradaros, seggről felszálló büdös leheletű elfogó vadászgép igenis létezhetne. Vagyis... úgy értem, létezhetett volna.

xstranger 2011.01.25. 12:55:48

@tiboru: A kigyos az US Navy elso zaszloja (es a mostani 9/11 utan) kozotte csupa kek feher csillagokkal volt.

Az orszag zaszlajara sose volt rairva semmi es mindig valami csillagos savos ugy volt.

Wiki szerint ofcoz.

folti_ 2011.01.25. 15:26:34

@Lázár: Az hogy 2.vh -ban volt radar, az nem jelenti azt, hogy tolatoradarkent tudtal volna megbizhatot gyartani, olyan meretben es tomeggel, amit meg egy ilyen kicsi gep elviselt volna. Ha megnezed mindegyik ilyen gep gyakorlatilag egy pilotafulke, szarnyak, vezersikok meg a repuleshez elengedhetetlen par aprosag ralakatolva egy releative eros hajtomure. Tulsok extra hely nem maradt ilyen, a korabeli technikaval csak hosszu ido alatt megvalosithato(fejlesztes idobe es penzbe kerult volna, mire a laborpeldanytol eljutsz egy olyan szintig amit mar a flotta kezebe mersz adni), raadasul nehez es bonyolult dolgoknak. 10-15 -ev mulva mar eljutott oda a technika hogy megvalosithato lehetett volna a dolog, de addigra mar regen kiderult, hogy a hagyomanyos gepek a katapultos hordozokon hasznalva sokkal jobb teljesitmenyt nyujtanak, mint egy ilyen helybol felszallo, kisteljesitmenyu mozgocelpont.

Ugyanaz a problemaja mint a bombazok altal hordozott parazitavadaszgepeknek amikrol szinten talalsz egy kivalo cikket itt a lemil-en. 2. vh -ban minimalisan hasznaltak oket az keleti fronton, de orokos problemajuk volt hogyha eleg kicsik voltak ahhoz hogy az anyabombazot ne hatraltassak (nagyon), akkor meg tulsagosan lassuak es alulfegyverzettek lettek az ellenseges elharitovadaszokhoz kepest.

(त्वष्टृ) (törölt) 2011.01.25. 17:39:36

@folti_: Először is hadd köszönjem meg az írásodat, amit nekem címeztél. Magamat ismerve ez legalább 5-10 perc lett volna, ha ilyen terjedelműt írok. Tehát köszönöm a rám fordított időt.
De barátom! Én azzal, hogy az 1940-es években nem volt "zseb"-radar, tökéletesen tisztában vagyok.
Ahogy büdös leheletet ontó vadászgép, vagy plazmaágyú, és Wagner zenét játszó dízelmotor.

Ahogy ezeket fentebb írtam.
Bár szakmai hozzáértésed tiszteletre méltó, én pusztán humorosan, sci-fi módon közelítettem meg a témát. Nem mintha abból kevés lenne.
És a radarról még egyszer: Jobban végig kellett volna gondolnom, hogyan írom le legutóbbi kommentemet. Ezúton a félreértésekért elnézést kérek. Ünnepélyesen ígérem, hogy a jövőben több ilyen botlás nem lesz.

(megereszt egy mosolyt)

David Bowman 2011.01.25. 19:48:31

@Lázár: Nem gondolom ám ilyen szigorúan. Csak van aki túl komolyan veszi ezt az egészet.

David Bowman 2011.01.25. 19:49:35

@Lázár: Főleg hogy a tolató"radar" ultrahangos.

Peter Shark 2011.01.28. 20:39:00

Bárcsak úgy lenne, hogy százalékot kapok a kínai gépek után... :)
Angola jó példa, de akár Eritreát is említhetném. Nem SEAD vagy légifölény feladatra kell ott gép, hanem CAS-ra. Vagy leszedni egy VIP helikoptert, bombázni menekülttábort. Ehhez egy olcsó gép bőven elég. És Sam bácsi sem feltétlenül pofátlankodik oda a hipermodern gépeivel, ha nem szimatol olajat...
A nagy fikázáshoz végszóul:
Csak annyit fűzök hozzá, hogy a történelem legnagyobb vereségei mindig az önteltségből, ellenség lebecsüléséből származtak. Így lesz ez Kínával is.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.02.01. 15:20:59

@ZF2:

> 8 darab sugárhajtóművel húzni egy szérny
> nélküli antonovot pár méterrel a víz felett
> teljesen józan észre vall...

Gyorsan tisztázzuk: a nyolc darab sugárhajtómű ahhoz kellett, hogy uszkve hatszáz tonnát (!!!) kitépjen a vízből. A szimpla haladáshoz elég volt a két kicsi, hátul a svancon. A Luny esetében hátra nem is tettek, "csak" egy turbopropot. (Na jó, a Tu-95/Tu-114-en is használt koaxiális Kuznyecov NK-12-es rettenetet, de akkor is csak egyetlen darabot.) Szárnya pedig igenis volt, csak nem nagy fesztávolságú, hanem nagy húrhosszú, mert a párnahatáshoz az kell.

F_Jikov 2011.02.06. 22:33:05

"A Lemilblogon már olvashattatok az Amerikai Haditengerészet azon repülőiről, amelyek igen rövid pályafutás után lettek leselejtezve."

Csak az első mondatig olvasta. Aki számára nem világos, hogy a repülő és a repülőgép két különböző dolog, az inkább ne írjon posztokat.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.02.06. 22:45:00

@F_Jikov:
Na és vajon a több mint 11000 olvasó közül kinek nem esett le miről van szó?

Aki ilyen tagadhatatlan szaktekintély mint ön, inkább írjon valami hasonló posztot. Vagy ne kommenteljen. Vagy tegye kulturáltan.

Amúgy ajánlom szíves figyelmébe a beköszöntő posztot, valahol e blog elején megtalálja.

Volt szerencsém.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.07. 08:55:37

@F_Jikov:
@proletair:

Még szerencse, hogy fényeskednek nekünk a valódi szakemberek és egy mondat elolvasása után megválaszolják a haditechnika nagy kérdéseit.

Basszus, gondolta volna valaki, hogy a repülő és a repülőgép nem ugyanaz? Hát persze: a nehéz kő is repülő, ahogyan azt már Arany 165 évvel ezelőtt megírta.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.02.07. 09:01:41

@tiboru:
Én azóta azon rágódom, hogy a repülőjegy és a repülőtér most akkor helyes kifejezés e, vagy sem? Nem beszélve a repülősóról és a repülőrajtról...

teddybear01 2011.02.07. 09:57:49

@tiboru: Az ürge egy nyelvtannáci. Már több blogon láttam, ahogy osztogatja az észt. Érdemben nem nagyon tud hozzászólni.

teddybear01 2011.02.07. 10:06:25

@Peter Shark: Nem becsüljük le Kínát. Te viszont túlmagasztalod. Sem gazdaságilag, sem katonai erő szempontjából nincs egy szinten az amerikaiakkal. A közelében sem jár. Az viszont igaz, hogy jönnek föl minden szempontból, mint a talajvíz. De odébb van még, hogy a hagyományos fegyverzet terén összemérhetők legyenek akár az USA-val, akár Európával.

Hogy miért?

Főleg a Kulturális Forradalomnak nevezett polgárháború miatt. Akkor olyan rendet vágtak többek között a műszaki értelmiségbe, hogy csak mostanában kezdenek észhez térni.
A katonai technikai szint csak az utóbbi pár évben kezdett fejlődni, de még az átlag most is eléggé alacsony. A mostani fejlesztéseknek kell vagy tíz év, amíg rendszeresített technika lesz belőle.

hiryu2,0 2011.03.21. 23:21:20

khmmm....nem a
Heinkelnek volt sugárhajtásúja, még angolok előtt?
süti beállítások módosítása