Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

augusztus 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

  • debreczenizoli: No! Egyrészt jól megbeszéltétek, hogy ha a nô sú... (2017.08.18. 20:04) Vitaposzt: a K-vonal
  • Minorkavidor: Az intranet nem lenne jó megoldás a vezetékes he... (2017.08.18. 11:28) Vitaposzt: a K-vonal
  • ROTFL Manó: @Untermensch4: Mit gondolsz, miért lett Tiborcz ... (2017.08.18. 10:05) Vitaposzt: a K-vonal
  • Untermensch4: @The Ghost Wolf: Amint Mészáros Lőrinc, a gazdas... (2017.08.17. 18:42) Vitaposzt: a K-vonal
  • András Horkay: @NAR: Unaloműzőnek :) en.wikipedia.org/wiki/Temp... (2017.08.17. 11:25) Vitaposzt: a K-vonal
  • Utolsó 20

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (11) ajánló (79) alagút (7) állat (8) amerikai (90) angolok (8) arabok (14) átirányítás (13) atom (10) ausztrál (5) ázsia (13) balkán (5) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (7) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (7) ejtőernyős (27) életrajz (37) elmélet (11) erdély (5) erőd (8) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (81) haditengerészet (45) hadsereg (15) hadtörténelem (147) hadtörténet (19) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (43) híres bűnözők (8) honvédség (11) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (45) ii világháború (104) izrael (25) japán (21) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (5) kamikaze (6) kanada (5) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (57) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (6) kuba (8) különlegesek (66) légierő (48) légvédelem (6) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (140) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (62) nők (12) ókor (13) olasz (12) önvédelem (5) orosz (27) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (5) rendőrség (5) rendvédelem (49) róma (13) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (6) skót (6) sorozat (14) svéd (6) számítógép (9) szavazás (7) szerb (10) szlovák (5) szolgálati közlemény (36) szovjet (57) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (15) tengerészgyalogos (10) terror (20) titkosszolgálat (64) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (50) USA (5) utánközlés (22) vadászgép (11) várostrom (6) vendégposzt (79) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (55) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A tankokat szétszedik, ugye? (III.)

2011.03.03. 08:00 Markgraf





Az első és a második rész után a sorozat folytatásaként ezúttal különféle hadihajók és tengeralattjárók - olykor szomorú - sorsáról olvashattok. Kellemes időtöltést!

 

 

 

Az illusztrációkon azok a hajók láthatók, amelyeknek a neve kiemelttel íródott.

Azt valószínűleg sokan tudják, hogy a Királyi Haditengerészet (és a világ) legöregebb, még mindig szolgálatban lévő hadihajója az HMS Victory. Viszont arra a kérdésre hogy, melyik a RN második legöregebb hadihajója, már jóval kevesebben tudnak válaszolni. Ezt a címet az 1914-es építésű C-osztályú könnyűcirkáló, az HMS Caroline viseli. A cirkáló egyben a világ harmadik legrégebben szolgáló hadihajója (a második az amerikai USS Constitution) és a jütlandi csata utolsó „túlélője”. A Caroline 1924-óta Belfastban horgonyoz, mint a Royal Naval Reserve (Királyi Haditengerészeti Tartalék) főhadiszállása és kiképzőhajója. A veterán hajót a tervek szerint 2011-ben vonják majd ki a szolgálatból, feladatait egy szárazföldi létesítmény (a brit haditengerészetben: kőfregatt) veszi majd át, a Caroline-t pedig múzeumhajóvá fogják átalakítani.

Szomorúbb véget ért az HMS Implacable nevű 74 ágyús harmadosztályú sorhajó, mely 1949-ig volt a brit flotta második legöregebb hajója. 1800-ban bocsájtották vízre Duguay-Trouin néven, és a francia flottában szolgált 1805-ig. A sorhajó ott volt Trafalgarnál, a csatából sikerült kisebb sérülésekkel elmenekülnie, azonban 1805. november 4-én három másik sorhajóval együtt elfogták a britek az Ortegal-foknál. A Duguay-Trouin a brit flottában szolgált tovább Implacable (kérlelhetetlen) néven, egészen 1842-ig. Ezután kiképzőhajóként, laktanyaként, végül szenesbárkaként hasznosították. A 20. század első évtizedeiben több próbálkozás volt a hajó megőrzésére, többek közt VII. Edward király is közbenjárt az érdekében. 1949-re azonban megpecsételődött az Implacable sorsa: a háború utáni gazdasági megszorítások miatt nem volt pénz a hajó fenntartására.

Utolsó próbálkozásként felajánlották Franciaországnak, akik azonban hasonló pénzügyi helyzetben voltak, mint a britek, így elutasító választ adtak. A heves tiltakozások ellenére vén sorhajót végül 1949. december 2-án egy tűzoltóhajó kivontatta a tengerre és a Wight-sziget közelében egy robbanótöltettel elsüllyesztették. Két másik, hasonló korú brit sorhajó is szerencsétlen véget ért a 20. században: az 1815-ös HMS Wellesley 1940-ben német bombatalálat következtében semmisült meg, a 1813-as HMS Cornwallis-t pedig 1957-ben bontották szét. Az 1817-es évjáratú 38 ágyús HMS Trincomalee sokáig az Implacable sorsában osztozott kiképzőhajóként és pontonként, azonban szerencsére ez a fregatt megmaradt az utókornak. 1991-óta múzeumhajó. 

Az ausztrál partok közelében lassan 90 éve rozsdásodik egy 1870-es évjáratú monitor, a HMVS Cerberus. Az öreg hajót 1924-ben hullámtörőnek el süllyesztették a Half Moon-öbölben, Melbourne közelében, a felépítménye máig a vízfelszín felett van. A szétbontástól így ugyan megmenekült, de a korrózió folyamatosan rombolja a Cerberus hajótestét. Egy civil szervezet is alakult a monitor megmentésére, a cél a maradványok kiemelése, konzerválása és szárazföldi bemutatása, sajnos azonban a pénzhiány eddig nem tette lehetővé a terv kivitelezését. 

A 20. század híres hadihajói közül néhány csak nagy szerencsével kerülte el a lángvágót: a csuzimai győztes Togo admirális zászlóshajóját, a Mikasa-t a japánok a 20-as években kivonták a szolgálatból és emlékművé alakították. A veterán hadihajót a második világháború után kis híján lebontatták a szovjetek, mivel ők Oroszország megszégyenítésének szimbólumát látták benne. A szovjet nagykövet meg is tekintette a Mikasa-t, ami az amerikai légitámadásoknak köszönhetően igen csak roskatag állapotban volt. A diplomata ezt jelentette Moszkvába, ahol ennek hatására ejtették a követelést. A csatahajót a 60-as évek elején restaurálták, mégpedig részben amerikai támogatással. Az elveszett vagy megsemmisült alkatrészeket a hasonló korú Almirante Latorre csatahajóból pótolták, amit Chilétől vásároltak meg.

 

Az 1900-as évek első harmadának meghatározó hadihajótípusa volt dreadnought-mintájú csatahajó (az elnevezés az első ilyen típusú hajó, a brit HMS Dreadnought nevéből ered). Ebben az időszakban minden valamirevaló haditengerészet büszkeségei a dreadnought-ok voltak. Azonban mára csupán egyetlen egy maradt belőlük: az 1910-es építésű USS Texas. A két világháborút megjárt csatahajó 1948 óta múzeumként üzemel Houstonban.

Az utolsó előtti dreadnought a kalandos sorsú SMS Goeben csatacirkáló volt, amely nagy szerepet játszott abban, hogy Törökország belépett az I. világháborúba. A brit hadihajók elől a konstantinápolyi kikötőbe menekülő Goeben-t a németek átadták a török flottának, ahol Yavuz Sultan Selim lett a neve. A Yavuz-t 1954-ben vonták ki a szolgálatból, majd a hatvanas években felajánlották a nyugatnémet kormánynak, akik azonban nem éltek a lehetőséggel. A Német Birodalmi Haditengerészet utolsó hajóját végül a hetvenes évek közepén bontották szét.

Az I. világháborúban a Dardanellák környékén operáló német haditengerészet egyik hajójának maradványai viszont ma is láthatók Törökországban. Az UB 46 vasúton érkezett Németországból Polába 1916-ban. Első bevetéseire Cattaróból indult majd néhány hónap múlva áthelyezték a konstantinápolyi német tengeralattjáró-flottillába. 1916. december 7-én veszett oda teljes legénységével egyetemben, valószínűleg aknának ütközött. A hajó maradványait 1993-ban találták meg, ezek jelenleg konzervált, de nem helyreállított formában a Çanakkale Tengerészeti Múzeumban láthatók. A legénység porhüvelyét Isztambulban helyezték örök nyugalomra, katonai tiszteletadással.

 

Az UB 46-hoz hasonlóan az osztrák-magyar U 20 tengeralattjáró is teljes legénységét magával vitte a hullámsírba, amikor az olasz F 12 búvárnaszád 1918. július 4-én megtorpedózta. A hajó roncsait 1962-ben emelték ki a tengerből, a parancsnoki torony és a törzs egyes darabjai a bécsi Heeresgeschichtliches Museum-ba kerültek, a többit szétbontották. A legénység földi maradványait Bécsújhelyen a Theresianum területén temették el katonai tiszteletadással. 

 

Az U 534-es IXC/40 német tengeralattjárót 1993-ban emelték ki a Kattegat-szoros vízéből. A hajó 1945. május 5-én, három nappal az európai fegyvernyugvás előtt veszett el egy légitámadás következtében. A kiemelést többek közt az tette lehetővé hogy, bár az elsüllyedéskor a legénység néhány tagja életét vesztette, a hajótestben nem maradtak holttestek, így a roncsot nem minősítették háborús sírnak. A kiemelt tengeralattjáró a Warship Preservation Trust birtokába került és 1996-tól 2006-ig az angliai Birkenheadban volt kiállítva több más hadihajóval egyetemben. 2006-ban a szervezet tönkrement, a gyűjtemény egy részét eladták. Az U 534-est a Merseytravel személyszállító vállalat szerezte meg, hogy a birkenheadi Woolside Kompterminálon állítsák ki.

A szállításhoz az U-Bootot öt darabra vágták szét, kiállítva pedig három (négy) darabban lesz, a könnyebb megtekintés végett. Az U-534 mellett még három másik II. világháborús német tengeralattjáró maradt meg napjainkig (U-505, U-995 és az U-2540). Ezeken túl az U-778-as kiemelésére is születtek tervek, de végül pénzügyi gondok nem tették lehetővé ezek végrehajtását. Ez utóbbi hajó 1945 decemberében zsákmányhajóként süllyedt el az ír partoknál, viszonylag sekély vízben.

A közeljövőben viszont valószínűleg sor fog kerülni norvég partok közelében fekvő IX-es típusú U-864 kiemelésére. Bár ez a hajó háborús sír, mivel a teljes legénység életét vesztette az elsüllyedéskor 1945 februárjában, a kiemelést környezetvédelmi szempontból mindenképpen el kell végezni. A roncsban ugyanis 67 tonna higany van, amely folyamatosan szivárog és súlyosan mérgezi a környék élővilágát.

 

Három XXI-es típusú U-Boot (az U-2505, U-3004 és a U-3506) maradt a háború végén részben berobbantott Elbe II tengeralattjáró-bunker födémje alatt Hamburgban. A részben leomlott tetőszerkezet ellenére a hajók hozzáférhetők maradtak. Az 50-es években a tengeralattjárókból kiszedték a még használható részeket és a robbanóanyagokat, majd a bunkert a 90-es évek végén feltöltötték törmelékkel. A bunker maradványait végül 2001-ben robbantották fel, majd a területet elplanírozták és feltöltötték.

 

Essék néhány szó a világ legöregebb, még mindig vízen lévő tengeralattjárójáról: a Lembit-ről. A hajót a brit Vickers and Armstrongs Ltd. gyártotta az észt haditengerészet számára 1936-ban. A Lembit testvérhajójával a Kalev-vel együtt Észtország 1940-es megszállásakor a szovjet zsákmány lett, majd a Balti Flotta kötelékében végigharcolta a II. világháborút (a Kalev 1941-ben nem tért vissza egy bevetésről, valószínűleg akna végzett vele). A Lembit-et 1955-ben kivonták a szolgálatból, de nem bontották szét, hanem megőrizték, a szovjet szakemberek ugyanis tanulmányozni akarták a brit építésű tengeralattjárót. A hajó 1979-ben visszatért Tallinba, a Balti Flotta múzeumában állították ki. 1991-ben visszakerült észt tulajdonba, 1994-ben az észt haditengerészet megalakulásakor a tiszteletbeli 1-es hajószámot a Lembit kapta. 

136 komment

Címkék: haditechnika múzeum haditengerészet

A bejegyzés trackback címe:

http://lemil.blog.hu/api/trackback/id/tr872671438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

folti_ 2011.03.03. 15:55:20

@CyberPunK: Az indiaiak a lehető legfapadosabb, semmilyen környezet- és balesetvédelmi előírásnak nem megfelelő hajóbontást végeznek. A világ fejlettebb pontjain komolyabb előírások és infrastruktúrával zajlik a bontás.

Főleg különlegesebb hajók esetében. Például a francia ex-Clemenceau (R 98) esetében, amit először szintén Indiában akartak szétbontani, de a beleépített nagymennyiségü azbeszt és más mérgező anyag miatt ezt a környezetvédők megakadályozták. Hosszú huzavona után végülis Skóciában történt meg a szétbontása.

Másik, hogy a bontásnál nem kell neki állandóan a szárazdokk, csak az utolsó fázisban, amikor a hajótest már majdnem vízvonalig le van bontva. Addig simán lehet akár a móló mellett bontogatni, mint az általad talált képen. Másik meg csak egy tipp, de nem tartom lehetetlennek, hogy ha a hajótest és a válaszfalak olyan állapotban vannak, akkor egykis rákészüléssel fel lehet darabolni a hajótest maradékát kissebb, de még úszó darabokra.

Persze a fentiek feltételezik, hogy a bontást az nyílt tengeri hullámveréstől védet területen csinálják.

Mégegy, hogy legalábbis a fejlettebb világban, a hajóbontó cégeknek általában megvan/volt a saját infrastruktúrája (szárazdokkok pl) ahol nyugodtan végezhették a bontást.

TetraB 2011.03.03. 16:09:22

Bocs ha már volt, de van egy-két hadihajó, amiket mesterséges zátonynak süllyesztettek el búvároknak, ahol rövid időn belül igen gazdag élővilág lelt otthonra, Pl. USNS Vandenberg, Radford, Oriskany, HMS Scylla és jópár ausztrál hajó is tudtommal.

TetraB 2011.03.03. 16:09:57

@Iustizmord: bocs, látom más már említette.

christian.jungblut 2011.03.03. 16:14:34

Egy nagyon szép állapotban megmaradt II. VH-s amerikai tengeralattjáró:

www.maritime.org/pamphome.htm

Greg36 2011.03.03. 16:35:31

@Markgraf:
Norvégia hamar megvolt, a törzs alapján a korszak is, innen már csak pár klikk :)

Az oslói hadtörténeti múzeumban ugyan igazi hajó nincs kiállítva, de hajófedélzeti fegyverek igen, és sok-sok-sok makett a II.Vh konvojcsatáiból, meg a fjordok közötti tengeri akciókról.

DominoFX 2011.03.03. 16:42:33

Philadelphiában látogatható a USS Olympia, ami 110 évvel ezelőtt harcolt a spanyolok ellen a manilai öbölben zászlóshajóként; egy II. vh. tengeralattjáró és egy vitorlás hajó. Tavaly voltam az első kettőn, maradandó élmény volt.

Iustizmord 2011.03.03. 17:24:48

off, de most kaptam egy olyan szép levelet, hogy egy mondatát (egy másik blogon letiltott kommentelés kapcsán) muszáj megosztanom, mert egészen zseniális:

"Ban nélkül lehetetlen lenne az értelmes kommunikáció".

mindenki írja fel!

teddybear01 2011.03.03. 17:45:40

@Iustizmord: Nézd, valahogy meg kell szabadulni a leghülyébbektől. Mármint, ha nem akarsz naphosszat aktuálpolitikai beböfögéseket, meg mondjuk wmiki okosságait olvasni...

Kullancs1983 2011.03.03. 17:58:32

Egy kis filmajánló a csatahajók rajongóinak:

www.imdb.com/title/tt0054310/

www.imdb.com/title/tt0048990/

Sajnos magyar feliratot nem lehet hozzá találni (legalábbis nekem nem sikerült), de aki elboldogul az angollal ne hagyja ki.

Kismy 2011.03.03. 18:08:24

@nabazzmeg: mint a viccben. név szerint. ha felmész gugliörszre, akkor találhatsz fotókat róla. van körpanorámás fénykép is, azt érdemes megnézni.

amúgy Vlagyivosztok identitásának legfontosabb része a flotta, szóval a város tele van tengerészeti emlékművekkel és emlékekkel. van egy olyan emlékmű is, amelyen a II. vhban elsüllyedt szovjet kereskedelmi hajók domborművei vannak kirakva, a hajó adataival (kor, kerék, derék), valamint a kapitány neve.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.03. 18:15:32

Inkább a bontás, mint az elsüllyesztés, az annyira otromba dolog. A bontással legalább a vas továbbél, mint az Excalibur vasa Kartal kardjában :)

A bontás meg nemsokára nagyobb üzlet lesz, mint a bányászat. Sztem.

Makk Ász 2011.03.03. 18:42:29

SS President Warfield (Exodus), érdekes története van.

teddybear01 2011.03.03. 19:03:38

@Rosszindulatú Vászka: Mindkét eljárásnak van előnye.
Az elsüllyesztésnél tulajdonképp új feladatot kap a hajótest, a zátonykedvelő tengeri élőlényeknek biztosítja a megfelelő életkörülményeket.
Ha szétbontják, akkor a hajóban található fémeket újrahasznosíthatjuk-> annyival is kevesebbet kell kibányászni, kohóban termelni. Gazdaságosabb.

Én inkább az utóbbira szavazok, a mesterséges zátonyokat létre lehet hozni például beton vagy cserépalakzatokból is.

Iustizmord 2011.03.03. 19:38:51

@teddybear01: @Rosszindulatú Vászka: sőt, az elsüllyesztés oly heroikus, oly romantikus, a bontás meg olyan prózai :o)

továbbá érdemes tudni, hogy a scapa flow-nál önsüllyesztett német flotta egy-két egysségét (ill belőlük kivágott részeket) azért nam biznisz felhozni, mert a süllyesztés a légköri atomkísérletek előtt volt, és a fém tisztaságát semmilyen atomrobbbantásból származó radioaktivitás nem befolyásolja. állítólag műszergyártásnál néhahasznos.

Iustizmord 2011.03.03. 19:40:15

@teddybear01: a ban körében részben igazad van, de próbáld a dolog humoros oldalűt nézni:ommunikáljatok, a másiknak kussban kell maradni, na ez kaffkai magasságokba emelkedik.

aka "fogja be a száját ha velem beszél"

:o)

Rosszindulatú Vászka 2011.03.03. 19:56:16

@Iustizmord: a bannolás a trollkodás ellen nem használ. Vannak makacs rikoltóvrebek, akiknek mindég van véleményük és képesek napokon keresztül újraregelve hirigelni. Pl. Csirke72, őt ismerheted a zugügyvédről is. A homárról már lemorzsolódott. Ezt a trollűzést a legprofibban sztem a kigondoltam-osok csinálják :)

Almaspite 2011.03.03. 20:05:25

Szentpéterváron is ki van állítva egy első világháborús tengeralattjáró, betonbakokon. Érdekes módon nem Kronstadtban, a haditengerészeti kikötőben, hanem bent a városban, a polgári kikötő szélén. Klassz volt bejárni.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.03. 20:23:51

@Iustizmord: izombol leanyázzák és elküldik a picsába. Az átlag troll besértődik és lemorzsolódik. Effajta tematikus blogba ritka jelenség azért a trollkodás.

Más.

És mi van azzal a pár vitorlással, amit tengerészeti akadémiák tartanak fent oktatóhajónak? Máltán láttam egyet. Úgy tudom az oroszoknak is van egy csudaszép példány, meg az angoloknak is, meg a jenkiknek is talán.

Minorkavidor 2011.03.03. 20:37:17

Az U20-nak érdekes története van. Még 1915. február 28-án Robert Whitehead megalapította az Első Magyar Tengeralattjáró-építő Rt-t, németül Ungerische Unterseebotsbau AG , röviden UBAG. A cég a Danubius kereste a 10 db búvárnaszád alkatrészeinek legyártására, míg a hajókat Fiuméban kívánta összeszerelni. Azonban ez már politikai ügy lett, Harkányi kereskedelmi miniszter is beavatkozott. Természetesen kompromisszum született, a Danubius terven felül 4 db, Hammanden-típusú tengeralattjárót építhetett, melyek a 20-as, 20-es, 22-es és 23-as sorszámot kapták, és mind tragikus véget ért.
Az U20 1916. októberében kezdte próbaútjait, de mindig hibát találtak benne, hol ez nem volt jó, hol amaz romlott el. Ráadásul 1917. március 15-i próbaútján összeütközött a Admiral Spaun gyorscirkálóval, félévre a javítóműhelybe került, a kapitányt, Bézard sorhajóhadnagyot fegyelmiben részesítették. Október 20-án ugyan ismét szolgálatba állt, de ismét sokat kellett javítani, 2-szer is visszakerült a dokkba. Végül első bevetésére 1918. március 6-án indult Ludwig Müller sorhajóhadnagy parancsnoksága alatt. Feladata: járőrözés Velence alatt. A végzetes találkozás július 4-én 22 órakor úgy történt, hogy akkumulátor feltöltés miatt a felszínre kellett emelkednie és őrszemek nem vették észre a talján hajó periszkópját.

Minorkavidor 2011.03.03. 20:45:36

Bocs, a 2-dik 20-as 21-es.

Az I. és II. vhb-s "tengeralattjárókat" nem kellene inkább -a köznyelv által is használt- búvárnaszádoknak nevezni? Ezek ugyanis nem voltak egyebek, mint lemerülni és rövid ideig a tenger alatt járni is képes torpedónaszádok. Az első vaéódi tengeralattjáró a németek által épített híres XXI. típus volt. Ebből, különböző problémák miatt csak egy, az U-2511-es készült el.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.03. 20:48:21

@Minorkavidor: hát a magyar hadiipar nem volt túl sikeres a XX. században. Lsd a Turán tankokat. Viszont pár folyami naszád mintha még meglenne. Vagy nem?

teddybear01 2011.03.03. 21:30:37

@Rosszindulatú Vászka:
Spojler!!!

A Lajtán kívül csak egy, esetleg két AM-hajó maradt meg a flottilla egységeiből. Ezek a jugoszláv "Nestin MS-25" típusú aknakereső hajók voltak. Úgy fél tucat volt belőle, de részben átépítették "üveghajóvá", egyfajta partihajóvá. A többi maradt az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred kötelékében.

www.hajoregiszter.hu/kepnezo.php?picid=7978&x=1229&y=922&full=1&lang=hu
www.hajoregiszter.hu/kepnezo.php?picid=6049&x=979&y=734&full=1&lang=hu

A PM-sorozat első két hajója a háborúban megsemmisült, a félkész 3. egység(PM-3, alias PM-11, vagy PM-31) a harcok közben elsüllyedt, a háború után azonban kiemelték és befejezték. Mintegy húsz éves szolgálat után kivonták a hadiállapotból, és lebontották.

HAVARIA Kft.
link: www.havariakft.hu/munkak.html
"Tájékoztatjuk a vízi munkákat végző kivitelezőket, valamint a vízi szállítást igénylőket, hogy a "CSSZ-1"-es hajó, mely a FLOTILA kiképzőhajója volt, megújulva, megfiatalodva "VIZA" néven áll rendelkezésükre.

Hajóhossz mérete: 50 m
Terhelhetősége: 270 T
3 db 180 Lóerős főmotor biztosítja a haladást
0,9 m-es merülési mélység
2 db Palfinger 1.600-as daruval felszerelve"
www.hajoregiszter.hu/kepnezo.php?picid=12022&x=1000&y=800&full=1&lang=hu
Ez a hajó a két csapat és harckocsiszállító hajó közül az egyik. A másik sorsáról nincs adatom.

Az AN típusú aknászcsónakok egy részét alumíniumhulladéknak felvásárolták.

Stb.

A többit meghagyom Markgraf-nak.

veiszi 2011.03.03. 22:07:31

ha már a poszt eleje vitorlásokról volt, nekem hiányzik a HMS Unicorn, ami a világ egyik legöregebb még vízen lévő hajója (csak 5 db nála régebbi hajó létezik ami még úszik), ráadásul hadihajó (volt valamikor). 1824-ben bocsátották vízre, jelenleg Dundee-ban van, múzeumként funkcionál.
itt egy link:
www.frigateunicorn.org/hms-unicorn

Iustizmord 2011.03.03. 22:46:10

@Rosszindulatú Vászka: csak a kötélverő lobby miatt tarcsák

Iustizmord 2011.03.03. 22:50:36

@Rosszindulatú Vászka: schwarzlose meg gebauer géppuska? me-210ca-1, me-109k aus győr, még vmi kaméleon sugárhajtású repgépet is emlegetnek (de ez lehet h a loch ness-i szörny kategóriája, fotogéppuska-képet láttam róla 1x éve)

Iustizmord 2011.03.03. 22:53:57

@Iustizmord: kaméleon, sugárhajtás, @proletair? mi is volt ez ha volt egyáltalán?

Rosszindulatú Vászka 2011.03.03. 23:26:51

@Iustizmord: na jóvanmár, akkor még írjad hozzá a Kalasnyikovot meg a Dragunovot is!

Én a saját fejlesztésekről beszéltem, nem a kihelyezett gyártásokról.

Sugárhajtású gép tudtommal csak az Me 262 Sturmvogel volt még akkor.

butyko 2011.03.04. 01:41:29

@Rosszindulatú Vászka: HE-162 Volksjager ,gyártási nevén "Salamander"

Fából készült,ragasztásos technológiával.1945 április 19.én aratott először légigyőzelmet.
Érdekesség,hogy egy földalatti gyárban - Mödlingben,egy kimerült rézbányában Hintenbrühlben és egy Salzburg melletti sóbányában folyt az összeszerelés.1945 április 1.-én Sopron felszabadult,ám az első két városig -kb.50 km .sokkal később jutottak el a szovjet csapatok.
Guglizz a SEEGROTTE szóra!

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.03.04. 06:55:07

@Rosszindulatú Vászka:

Most olvastam egy cikket az e havi Haditechnikában, abból kiderült, hogy egy csomó közép- és dél-amerikai országnak van még vitorlás oktatóhajója. Majdnem mindet Simón Bólivárnak hívták:)

@Iustizmord:
A Kaméleon egy igen jól sikerült április elsejei tréfa volt. Olyan prímán sikerült, hogy külföldi szakoldalak még mindig hivatkoznak a kísérleti magyar sugárhajtású vadászgépre:)

Rosszindulatú Vászka 2011.03.04. 07:27:30

@butyko: @proletair: kösz, akkor gúglira fel Vászka :)

Ez a repülés dolog meg igen mókás, nemrég láttam egy patent filmt az A-10 Tankillerről a Discovery World pompás csatornán, ahol a csudamadár tervezője mesélt arról, és mutattak archív felvételeket is, hogy vett részt Hans Rudel a tervezés korai szakaszában remek tanácsaival. Ezen a sárgolóbison minden mindennel összefügg.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.03.04. 08:45:51

@Iustizmord: Ezt egy cimborámtól hallottam, aki - szerintem - a téma legnagyobb hazai szakértője, elvileg hamarosan könyve is jeleni meg a dreadnoughtokról.

Kikértem az ő állásfogalalását:

"Valóban nem dreadnought, hanem csatacirkáló, de tekintve, hogy közeli rokonságban állnak, (kis sarkítással) egy elme szüleményei, egy tőről fakadnak, csak a szentháromság (tűzerő-védelem-mozgékonyság) tekintetében van súlyponti eltolódás, én ezt a két kategóriát összefoglalóan DREADNOUGHT-mintájú egységeknek szoktam hívni.

Mindkettőre jellemző az uniformizált, sorhajókénál nagyobb csőszám, a nagy méret, és a korabeli hajókénál jellemzően nagyobb sebesség.

Olyannyira közel állnak egymáshoz, hogy kezdetben nem a battlecruiser névvel illették az angolok, hanem cruiser-dreadnought, vagy dreadnought-cruiser néven. Ha jól emlékszem, csak 1911-től battlecruiser hivatalosan a nevük.

De szűkebb értelemben a dreadnought tényleg csak a csatavívó, uniformizált fegyverzetű hajókra alkalmazható, vagyis olyan hajókra, amelyek a DREADNOUGHT vonalát követik: uniform nehéztüzérség, nagy méret, erős páncélzat, sorhajókénál kicsivel nagyobb sebesség."

Ez alapján neked van igazad.

@veiszi: Az HMS Unicorn azért nem került bele, mert a HMS Trincomalee gyakorlatilag ugyanolyan típusú, régebbi és jobb állapotban is van. Mindazonáltal kösz, hogy megemlítetted!

CyberPunK 2011.03.04. 09:49:51

@Rosszindulatú Vászka: "hogy vett részt Hans Rudel a tervezés korai szakaszában remek tanácsaival"

-Hát, kő' egy-két bitang erős gépágyú, oszt már csak a tank seggét kell megtalálni. :)
-Van egy gatling-unk, bár picit nagy.
-Nem gond, kell egy nagy gép.
-De az ronda lesz, lassú, manőverezést hagyjuk...
-Me' a stuka aztán műrepülő gép volt, ja?
-De lelövik.
-Kérem, ezért védték a messerek a seggünket, a tank meg úgyse lő vissza. :)

Amúgy le se lehetene tagadni, hogy a stuka adta az alapötletet hozzá. Mondjuk az amcsik nem teljesen komplettek. Képesek megalkotni az A-10-et, mert abba elfér a nagy gatling, képesek csinálni egy F-14-et, mert a Phoenix-et nem vitte el a Phantom, etc...

Rosszindulatú Vászka 2011.03.04. 10:13:46

@CyberPunK: veled többet nem tárgyalok :)

Az A-10 az egyik lexebb repcsi a Világon, remekül manőverezhető minden sebességen és magasságban, a túlélő képességei parádésak.

És nem a stuka adta az ötletet, hanem minden idők legűberászabb vadászpilótája, Hans-Ulrich Rudel személyesen, az ő találmánya a vadászrepülőből való harcmodor és taktika földi kemény célpontok ellen. No erre meg egyébként is egy tökéletes csudagép az A-10.

CyberPunK 2011.03.04. 10:22:14

@Rosszindulatú Vászka: Téves, az a Mustang vagy az F4U, attól függően, hogy melyik lábbal kelek éppen. :)

De tény, bitang jó gép lett, bár melyik amcsi gép nem az, amit tömegtermelésre is elküldtek?

Tudom ki Hans-Ulric Rudel, mikor először olvastam a történetét a Squadron/Signal Ju 87-es foglalkozó "könyvében" már akkor leesett miatta az állam. Főleg az alakulta megmentése a háború végén volt egy romantikus kalandregény. :)

Kullancs1983 2011.03.04. 10:22:17

@Rosszindulatú Vászka: Most nem azért, de Rudel sose volt vadászpilóta (légigyőzelme se volt neki) a Stuka meg bombázógép volt nem vadász, legalábbis tudtommal... Akkor most velem se tárgyalsz? :P
Amúgy elég érdekes ez a "Rudel adta az ötletet hozzá" dolog, nagyjából akkor kezdték tervezni amikor ő meghalt, nem? Tényleg ennyire menő lett a III. Reich, hogy még az amcsi repülőtervezőknek is arra kell hivatkozniuk?
(Az A-10 meh nekem tetszik, de ezt csak zárójelben merem mondani, ugyanis nekem a Lada Niva is tetszik. Nagyon. :D)

Apafarkas 2011.03.04. 10:26:29

@proletair: tudtommal majd' minden komolyabb haditengerészetnek van vitorlás oktatóhajója, ideértve a brit, amerikai és német flottákat is. Ez utóbbinál nem is olyan régen volt egy halálos baleset, (Gorch Fock )ami nagy vitákat kavart. Sőt, állítólag a koedukált kadét-legénység még cekcuális viszonyt is folytatott a hajón, ami végkép felháborító! De a hajó ennek ellenére maradt.

CyberPunK 2011.03.04. 10:27:05

@Kullancs1983: Rudel a legtöbb győzelmét tankok/járművek ellen zsebelte be a G2-es stukával (ami már nem bombázó volt, hanem két 37 mm-es gépágyú volt a zsárny alá bepakolva), tudtommal a harcmodort is főleg ő fejlesztette ki. 1982-ben halt meg, így bőven volt ideje segíteni a tervezésben.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.04. 10:41:39

@CyberPunK: ugye? Döbbenet a fazon. Belőle kellett volna filmet gyártani, nem azzal a szció törpével azt a hamis-nyálas valkűr filmet.

@Kullancs1983: ja, veled sem :)
Az A-10 első repülése 1972-ben volt, Rudel 1982-ben halt meg. Amőgy meg az A-10 fő tervezőmérnöke nyilatkozta a dolgot, meg voltak felvételek is ott a jenkiknél Rudellel meg a tervezőmérnökökkel.

"A hadtörténelem legeredményesebb csatarepülőgép-pilótája összesen 1000 katonai járművet, 150 tüzérségi egységet, 519 ellenséges harckocsit, 70 partraszálló járművet és 9 vadászgépet pusztított el, de az ő nevéhez fűződik a Marat csatahajó, illetve két másik haditengerészeti hajó (egy cirkáló és egy romboló) elsüllyesztése is, miközben 30 Stukát lőttek ki alóla. Rudel egymagában olyan súlyos károkat okozott a Vörös Hadsereg számára, hogy Sztálin példátlanul nagy összegű, 100 000 rubeles vérdíjat tűzött ki a fejére"

Azért ez elég impozáns mérleg, még akkor is, ha a propaganda- és a mázlifaktort kivooom az eredményből. Ehhez képest, az öt légigyőzelmes ászpilóták csak ministránsok.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.03.04. 12:14:12

@Kullancs1983: Rudelnek 9 légigyőzelme volt, tehát az "ász" szintet azért hozta :)

Iustizmord 2011.03.04. 12:47:03

@Markgraf: csak nem csonkaréty károlyról van szó? :o)

a csatacirkáló koncepciója az volt, hogy nagyobb legyen a tűzereje a cirkálókénál (tehát önállóan is tudjon tevékenykedni) és nagyobb legyen a sebessége a csatahajókénál és el tudjon előlük menekülni (outrun, outmaneuver). mindezttermészetesen csak a páncélzat kárára tudták megvalósítani, mert ugye a páncélvédettség-tűzerő-sebesség szenthéromságba csak úgy belenyúlni nem lehetett.

egyébkéntcsak részben egy elme szüleményei, a dreadnought sikeres konstrukció lett, de a battlecruisereket már sokan kritizálták és fisher csak churchillel a háta mögött tudta végigvinni az elképzelést - nem lett nagy siker, jütlandnál vagy 3 battlecruiser is odalett, épp a gyenge páncélvédettség okán.

van erre egy jó angol idézetem, majd előkeresem

Iustizmord 2011.03.04. 12:49:32

@Iustizmord: @Markgraf: és ami a sorhajót illeti, valóban a dreadnought-ok is kb egy sorban (vonalban) harcoltak volna, de a klasszik sorhajóktól ugye a forgatható lövegtorony a megkülönböztetés. ezért is hívják a páncélozott , részben kazamatás lövegelrendezésű sorhajókat pre-dreadnouht -oknak

eMM2 2011.03.04. 13:14:21

@Faby:
Igen a Belfaston töltött barangolás 4.ik órájában az asszony már kicsit unta a dolgot.Aztán meg is jegyezte hogy nincs az az isten hogy ő mégegyszer ekkora hajóra betegye a lábát.Ezt azóta is mondja......Pedig a Texashoz képest nem is nagy.Azt is de megnézném.
Aki meg kis hajóra vágyik ott van a Golden Hind replika a Globe színház melett.Meg ott volt a Cutty Shark a világbajnok tea clipper eredetiben Greenvichben amíg porig nem égett.Én még jártam rajta eredetiben.Állítólag készül a replika abból is.

eMM2 2011.03.04. 13:22:45

@stoppos76:
Jah az Imperial War museumhoz nekem másfél nap kelett.:)Az első nap végén záráskor már úgy terelgettek ki bennünket. Azt mondjuk jobban élvezte az asszony biztos mert több minden van benne és kevesebbet kell lépcsőzni.Amúgy ugye azelőtt is ki van állítva egy 15 inches lövegpár valamelyik Quen Elisabeth osztályú Super Dreadnoughtról.(most nemtom megkeresni hogy melyikről pedig lefotóztam azt is)Na az se kis darab.

eMM2 2011.03.04. 13:27:20

@aeidennis:
Hát igen oli nem aprózza el.Csak a bevezető egy negyed fél óra szokott lenni, pedig én gyorsan olvasok.
De mindenkinek ajánlom, és várom a folytatást.

Iustizmord 2011.03.04. 13:29:28

@Rosszindulatú Vászka: www.youtube.com/watch?v=C1mdRiQ11gM

az együttes náci, de a dal, ami Rudelről szól, egyszerűen must see kategória

folti_ 2011.03.04. 15:00:35

@Iustizmord: "van erre egy jó angol idézetem, majd előkeresem" -
"Chatfield, there seems to be something wrong with our bloody ships today." - RADM Beatty

Mondjuk amennyire tudom, ott elég sokminden közrejáttszott a hajók elvesztésében, kezdve attól hogy Jellicoe és Beatty pocsék együttműködési képességével, folyamatos kommunikációs problémákkal, a hajók nem megfelelő felhasználásával (nem flottakötelékbeni harcra lettek tervezve) és az általános angol hozzáállás a biztonságos lőszerkezeléshez (ami nem volt).

teddybear01 2011.03.04. 15:16:06

@eMM2: A Cutty Shark teaklippert újjáépítették. Vettek hozzá régi faanyagot, talán valami ódon kastély tetőszerkezetéből, méregdrágán, és az eredeti tervek alapján kijavították. Nemrég volt a Historyn film róla.

Hogy aztán a késztermék replika, vagy restaurált eredeti, azon vitatkozzanak a nyelvészek.

Minorkavidor 2011.03.04. 15:40:35

@folti_:
A lőszerkiszabat 80 db/löveg, ehelyett 120 db-ot vittek lövegenként.

folti_ 2011.03.04. 15:56:14

@Minorkavidor: igen és az extra lőszert illetve a lőporos zsákokat(nemtudom mi a neve pontosan) nem az amúgy már megtelt lőszerraktárakban, hanem a nem védett folyosókon illetve a tornyokban tartották. Erre már csak rátett az a tény hogy az akkoriban használt kordit változat az idő előrehaladtával instabillá vált.

molnibalage 2011.03.04. 16:02:10

@Rosszindulatú Vászka: Az A-10 inkább az A-1 Skyraider erősen ráncfellvart koncepciója. Felhasználhatták Rudel javaslatait, de azért az elég húzos kijelentés, hogy segített tervezni, vagy az ő ötlete lenne a gép...

Ott kedődik, hoy Rudel tudtommal semmiféle mérnöki végzettséggel nem bírt.

A vietnámi tapasztalatokat használták fel csak hozzáadtak "némi" anti tank kapacitást. Akkoriban a pc. elhárító kapacitást kazettás bombák vagy bivalyerős gépágyú adthatta.

Nem közismert, de páncélozott mozogó célok nagy biztosággal történő elpusztításához az AGM-65D egyik alverzójának megjelenése előt nem volt fegyver még a jenkik kezében sem. Ez valamikor '85 táján jelent meg.

molnibalage 2011.03.04. 16:09:50

@CyberPunK: A AIM-54 + F-14 története nem ennyire egyszerű. Az F-14 valójában egy lebutított koncepció, ami bizonyos szemponból mégsem butább, mint az F-111B, ami helyett készült.

Az F-111B sem az addig megszokott klasszikus légiharcra tervezett vadászgép volt, hanem nagy távolságból történő célmegsemmisítésre
koncentráltak a típus tervezése során. E célból lett tervezve az AIM-54 Phoenix különlegesen nagy
hatótávolságú, aktív radaros légiharc rakéta és az azt kiszolgáló AWG-9 tűzvezető rendszer.

Ezek kombinációja lehetővé tette nagy sebességgel és magasságon közeledő célok megsemmisítését kb.
100 tengeri mérföld távolságból is. A tűzvezető rendszernek még mai szemmel nézve is tiszteletet
parancsoló – akkori szemmel egyenesen csodaszámba menő – teljesítménye volt. A fedélzeti radar
egyszerre 24 célt tudott követni és ebből egyidejűleg hat cél is támadható volt szimultán, ha azok kellően szűk szögtartományba esetek a radar számára.

Az TFX programból való kiszállás után 1968 júliusától az addig legyártott gépeket az AWG-9 és az AIM-54 rendszer „próbapadjaként” használták fel. Az utolsó F-111B gépet 1971 májusában
nyugdíjazták. Addig a legyártott 7 gépből három lezuhant, négy hajózó életét követelve.

A Kongresszus azonban ezek után zöld utat adott a VFX programnak – párhuzamosan az F-111B
elkaszálásával – aminek az eredménye az F-14 Tomcat típus lett.

Ez az F-111B gépen tesztelt
fegyverrendszert és hajtóművet (TF30) kapta, de a gép tömege kisebb lett, mert lemondtak az
egymás melletti pilóta / navigátor elhelyezésről, mentőkapszulás gépelhagyásról és a légiharc rakéták
belső térben elhelyezéséről. Lényegében a meg nem valósult F-111B feladatkörét töltötte be erős
kompromisszumok árán, de legalább működött. Legalábbis többnyire...

Azonban ennek a típusnak a pályafutása sem volt olyan fényes, mint amennyire egyes dolgok – itt konkrétan a Top Gun és Végső
Visszaszámlálás című mozifilmekre lehet asszociálni – sugallják, ez azonban egy már egy másik történet...

Innen idéztem.

htka.hu/2010/04/11/general-dynamics-f-111-aardvark-avagy-a-rettegett-foldimalac/

kártyaváros 2011.03.04. 16:11:33

A Peenemünde-i múzeumot is tudom ajánlani mindekinek. Egyrészt ott a szovjetektől vett tengeralattjáró: hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:U461.jpg , másrészt a rakéták, járművek, repülők is képviselve vannak. Amúgy vmi kereskedelmi hajókat is tárolnak arrafelé manapság, mert nincs megrendelés rájuk.

Kullancs1983 2011.03.04. 16:34:29

@Rosszindulatú Vászka: ez a 9 vadászgép nekem új. És tényleg hozza az ász-szintet. Még jó hogy nem állsz szóba velem, ezért nem kell bocsánatot kérnem..:P

Iustizmord 2011.03.04. 16:38:04

@folti_: @Minorkavidor: pont eről van szó. egy angol tengernagy írta, és most 85%-os pontosságú idézet következik, hogy

"an admiral, having invincibles in his fleet , will put them into the line of battle, whereas their thin armour is a disadvantage and their bigger speed is of no value" vagy ilyesmi

Kullancs1983 2011.03.04. 16:49:25

@Iustizmord: www.youtube.com/watch?v=lwHxaqjBiPs

Ez is náci, de itt legalább nem cincog az a szerencsétlen gitár..:D

molnibalage 2011.03.04. 16:49:59

@Iustizmord: Több helyen is olvstam magyar nyelvű fordítását. Lényegében azt nézték, hogy mennyi "bummm" sorolható be a vonalba. Az, hogy mit bír ki az ellenféllel szemben, az hirtelen mellékes lett.

Iustizmord 2011.03.04. 16:59:45

@molnibalage: és akkor ismét egy idézet (fejből) a jó öreg jacky fishertől. arról ír hgy előző évben spithead forts-nál felvonult az angol flotta (a grand fleet, tkp), és ez lett a kritika:

"splendid armour, but they could not move! speed is the most important desiderandum, you fools do not see it! hit hard and fast and keep on hitting! you do not get hitting back"

vagyis fishert a tűzerő és a mozgékonyság érdekelte, nem a páncélöv vastagsága.

jütlandnál is az volt a taktika h beatty csatacirkálói odamennek, lövöldöznek, elcsalják a német főerőt jellicoe csatahajói elő, azok meg szilénkosra lövik. hipper meg scheer óvatosabb volt. beatty meg sirathatta 3 csatacirkálóját is.

(és eztet mind fejből ám!)

CyberPunK 2011.03.04. 17:10:05

@molnibalage: De akkor lényegében előírás volt, hogy elvigye azt a böszme nagy dögöt, nem? :)

Minorkavidor 2011.03.04. 17:56:19

@Markgraf:
De "csak " a nem német értelemben vett ászt. Az "ász" kategóriához- amely az I.vhb-ban alakult ki- a németek kivételével 5 győzelem kellett, a németeknél azonban már ekkor is 10!
A ii. VHB-BAN a szövetségesek megtartották az ász kategóriát, a németek bevezették az "experte" kategóriát. Kezdetben itt is 10 győzelem volt a határ, de minthogy a különböző típusú gépek lelövése más nehézségi fokot jelentett áttétek egy bonyolultabb pontszámításos rendszerre:
- fél pont járt annak aki már megrongált kétmotoros gépet semmísített meg.
-egy pont járt az egymotoros repülőgép lelövéséért, kétmotoros eltalálásáért, négymotoros megrongált bombázó lelövéséért.
-két pont járt a kétmotoros gép megsemmísítéséért, 4motoros bombázót úgy talált el, hogy azt a kötelékből való kiválásra kényszerítette.
-három pont járt egy négymotoros bombázó azonnali lelövéséért.

Ez a pontrendszer nagyban befolyásolta, hogy hány gép lelövése után ki, milyen kitüntetést kapott:
az orosz fronton:
-Lovagkereszt: 75 győzelem
-Tölgyfalombbal ékesített Lovagkereszt: 100-120 győzelem
-Tölgyfalombbal, kardokkal ékesített Lovagkereszt: 200 győzelem.
-Tölgyfalomb kardokkal és gyémántokkal ékesített lovagkereszt: 250 győzelem.
Nyugati front:
-Lovagkereszt: 40-50 pont.

A tapasztalatok azt mutatták, hogy az az experte aki eredményes volt a keleti fronton, az a nyugatin sikertelen volt és vica versa. Csak 2 olyan pilóta volt aki mindkét fronton kiválót tudott nyújtani: Heinz Barr és Erich Rudorffer.
Erich Hatmann aki 352 győzelmével,-mind a mai napig a legtöbb gyözelmet aratta- 351 győzelmet aratott szovjet gépek ellen, 1 győzelmet ami gépek ellen, P-51-est lőtt le Románia felett. Négymotoros Liberatort nem sikerült leszednie.

Minorkavidor 2011.03.04. 18:03:57

@Minorkavidor:
Kiegészítés:
A kitüntesékhez szükséges győzelmek 1943--től értendők, ekkor emelték meg ugyanis őket a nagyszámú győzelem miatt. Emelték az expete címhez szükséges határt 20 gépre.

Iustizmord 2011.03.04. 18:28:57

@Minorkavidor: a németeknél is 5 lett egy időben az ász minősítés alapja. s mintha ász = experte, úgy emlékszem. a franciáknál volt 10 az ásszá válás száma.

hm charles nungesser, a másnaposan repülő ász...

molnibalage 2011.03.04. 22:33:37

@Iustizmord: Szegény J.F. csak azt az apróságot felejtette el, hogy az ellen hajlamos visszalőni.

Én amit olvastam az azt hozta ki a mai kor bölcsességével, hogy a csatacirkálóknak nem volt annyira súlyos páncélzat hiányossága. A lőszerkezelés hanyag volta - az ajtó ablak tárva nyitva helyzet - okozta a jütlandi katasztrófát.

molnibalage 2011.03.04. 22:35:14

@Minorkavidor: Tudtommal Hartmann 5 vagy 6 Mustangot lőtt le .

eMM2 2011.03.04. 23:17:40

@teddybear01:
Ennek szívből örülök,de hogy most akkori fából csinálták az egy igazi brit marhaság.Nem mindegy már?
Mindenesetre sok sikert a lelkes csapatnak!
Volt szerencsém látni őket még a nagy tűz előtt.

Iustizmord 2011.03.04. 23:27:16

@molnibalage: j. fisher haladó gondlkodású faszi volt, ritka a kor angol tisztjei körében, csak elkapta a nünüke. tulképpen nem is lehet hibáztatni, a koncepció új volt(a dreadnought is az volt...) ígéretes, a gyakorlatban nem működött. helyesebben az újabb fejlesztések tették életképtelenné.

én nagy fasznak tartottam, de rá kellett jönnöm hogy zseni volt - csak volt egy húzása ami nem jött be,m és főtiszteknél ez tragikus is lehet.

all big gun capital ships, a vízió OK, csak ugye a kompromisszummnem működött.

dehát nem is ship-of-the line- nak szánták. cak betették.

komolyan kezdem fishert lájkolni

Iustizmord 2011.03.04. 23:28:58

@molnibalage: a páncélvédettségre olvass száraz adatokat. a csatahajók páncélja jóval vastagabb volt. és "egyen" (solid)páncélról beszélünk nem szendvicspáncélról...

Iustizmord 2011.03.04. 23:30:35

@molnibalage: hartmann- mustang-5vs6 csak????

teddybear01 2011.03.04. 23:53:51

@eMM2: Én is hülyeségnek tartom, de egyre jobban terjed ez a módi, ti. hogy "eredeti" fával, hagyományos módszerrel, szerszámokkal kell javítani a műtárgyakat.

A garantáltan eredeti korszakból származó fák kereskedelme pedig egyre nagyobb forgalmat bonyolít. A Discoveryn mutattak olyan fickókat, akik a kanadai folyók fenekéről emelnek ki évszázadok óta ott heverő rönköket. És jól megélnek belőle.

teddybear01 2011.03.05. 00:17:15

@Iustizmord: ""egyen" (solid)páncélról beszélünk nem szendvicspáncélról... "

Hajónként változott a páncélvastagság, és még a hajó egyes részein sem volt egyenletes. A hajó egyes részeit jobban védték, a kevésbé fontosnak ítélt részek meg nem, vagy csak vékonyabb páncélzatot kaptak. Ez volt az "all, or nothing" elv. Lényegében a törzsnek a kazán és gépházakat, és a lőszerraktárakat tartalmazó részét, illetve a fő lövegtornyokat erősen páncélozták, a többit(hajóorr, felépítmények, árbocok, stb.)vagy egyáltalán nem, vagy minimális mértékben páncélozták.

A fő páncélzat állhatott egy, de vastag páncéllemezrétegből, vagy osztott páncélból, ami több, egymástól akár méterekkel távolabb elhelyezett páncélfalból állt. Külön védelmet vezettek be az Első Világháború vége felé a torpedórobbanások ellen, ez volt a "bulge" a hajótest vízvonal körüli dudora. Ez szinte mindig több rekeszt tartalmazott mind széltében, mind pedig hosszában. Hogy a bulge azért valamennyire kihasznált legyen, a robbanásoktól védő rekeszek egy részét olaj, vagy víztartálynak használták.

Greg36 2011.03.05. 09:26:44

@teddybear01: @eMM2:
Ez egy érdekes kérdés. Amennyire tudom, restaurálásnál a minél eredetibb anyagokra és eszközökre kell törekedni úgy, hogy a későbbi restaurált rész világosan megkülönböztethető legyen az eredeti részektől. Legalábbis ez áll a kisebb tárgyakra. (Ami nem várt gondokat okoz, pl. amióta tilos az elefántcsont bármilyen kereskedelme).
Ugyanakkor elég bajos lenne mondjuk német tankokat restaurálni, ha ragaszkodnának az eredetileg hozzá gyártott alkatrészekhez.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.05. 09:36:51

@molnibalage: nono! Ne azt írtam, hogy segített tervezni, hanem a tervezési szakaszban kikérték a véleményét és módosítottak a terveken a javaslatai alapján. Ezt pedig a gép fő tervezője mondta. Az ötlet pedig a taktikára vonatkozik, nem a tervre. Olvass figyelmesebben, összefüggéseiben figyelve a társalgást kérlek.

@Kullancs1983: :D

Az az ászpontozás meg sztem is fals, pl. jelentősen eltérő tulajdonságú gépek közt nem értelmezhető. Nem beszélve a mázlifaktorról. Sokszor olyan az a pontozás, mint mikor a ruszkik a mesterlövészek mérlegébe beszámítják a géppuskasorozatokkal lekaszált áldozatokat is.

Ha uszultok az ilyen filmekre, a Discovery World-ön mostanság sok ilyen van, és nem csak riportok, meg archív felvételek, hanem 3D-s programokkal leanimálnak egy csomó légi- meg tank- meg hajócsatát a résztvevők visszaemlékezései alapján. Nem tudom menynire hitelesek, de jobbak, mint egy átlag tévésorozat.

Iustizmord 2011.03.05. 09:54:53

@Greg36: állítólag a hiányos múmiák restaurálásához is eredeti alkatrészeket kell használni, tehát frissen leölt egyiptomiakat ezért sem használnak.

Greg36 2011.03.05. 10:07:45

@Iustizmord: Lehet :)
De a Cutty Shark UNESCO világörökség darab (része a Maritime Greenwich site-nak), gondolom ott a leghivatalosabb restaurálási előírásokat kell követni.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.05. 10:09:09

@Greg36: ezügyben nagy könnyebbség, hogy a legtöbb német háborús gyár berendezéseit még meg lehet találni a volt Szovjetúnió területén :)

Az az eredeti, korhű anyaggal való restaurálás meg csak a gyűjtőket érdekli :P

@Iustizmord: a repülőgép ujjáépítőknek egész komoly múzeumközi cserekereskedelme alakult ki a "megszállottak" között, vélhetően lehet ilyesmi a holttetemet javítgatók között is.

molnibalage 2011.03.05. 10:15:39

@Rosszindulatú Vászka: A taktikát sem ő találta ki. Max. elmondta, hogy szerinte hogy kellene és véleményezhette, hogy a jenkik hogyan csinálják.

Ott kezdődik, hogy bár a Skyraider nem volt zubó, de nagyából minden paraméterben hülyére verte a Ju-87G-t is. Rudel nehezen adhatatott szakvéleményt arról, hogy ilyen brutáli géppel - vagy akár A-10-zel - mit kell csinálni, aminek a közelébe levő gépen soha nem repült.

Már megint annak a példáját látom, aminél a fejemet fogom. Sokan azt hiszik, hogy németek szarták spanyolviaszt...

Greg36 2011.03.05. 10:31:55

@Rosszindulatú Vászka: Meg a gazdagabb múzeumokat. Meg bárkit, aki UNESCO címre pályázik.
De azért jobb érzés egy igazi tankot nézegetni, mint egy aluminium-kartonpapír-műanyag-üvegszál változatot, még ha ugyanúgy is néz ki és a festék is ugyanolyan. ;) Bár szerintem mindkettőnek (eredeti és replika) megvan a maga szerepe és helye.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.05. 10:36:49

@molnibalage: hát Rudel volt az úttörője a repcsikről való földi keménycélpontok kilövésének és a legsikeresebb is ő volt ebben. Mint ahogy a szárazföldi alakulatok légi támogatása is német lelemény, ezen kár vitázni. És írtam, nem én találtam ki, az A-10 fő tervezőmérnöke nyilatkozta.

Amúgy nekem ez enynire nem fontos, inkább neked van igazad és monnyakle.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.05. 10:38:50

@Greg36: monnyuk nekem salynos mind1 :(

Én csak fotelből repülök meg hentelek.

molnibalage 2011.03.05. 12:48:12

@Rosszindulatú Vászka: Miért úttörője? Ezt úgy mondod, mintha nem létezett volna más Stuka vagy zubó pilóta...

Ő a legsikeresebb volt. Ebben volt tehetség és mázli is. Azért aki alól 20 gépet lőnek ki, ott kell mák a túléléshez is.

eMM2 2011.03.05. 13:02:03

@Rosszindulatú Vászka:
Ja és az elcseszett magyar XX. századi fejlesztés ellenpéldája pld a Gebauer géppuska tudod a 8mm-es, nem másolat.Később meg a Gepárd na az sem.Szóval azért óvatosan a lesajnálással ha nem muszáj.
És ha már itt tartunk a nem túl jó Re-2000 vadászrepülőt is sikerült úgy ahogy kitákolni Héjának, az más kérdés hogy ócskavas volt az egész de akkor nem volt más.Meg dereng valami VM-23 ezüstnyíl tervezet is.Meg a Zrínyi rohamlöveg.Meg Tas Harckocsi terv.Ezeket így fejből írom mert sajnos a könyvtáram még dobozokban költözés miatt de mind1.
Ennyi.

Kullancs1983 2011.03.05. 14:48:25

@Rosszindulatú Vászka: @molnibalage: Rudel szerintem talán a Ju-87G-vel szerzett tapasztalatai miatt számított mert bár volt olyan repülőjük az amerikaiaknak ami tudott olyat is, de ami arra készült volna, az nem. Amúgy Rudel háborús teljesítménye sem semmi, de amiért nálam nagy arc, az az, hogy bár az egyik lábát valahol a Szovjetunióban hagyta, a másikat meg Magyarországon, de ezek után is képes volt Argentinában hegyet mászni, sőt, állítólag van olyan csúcs amit ő mászott meg először...

Minorkavidor 2011.03.05. 16:00:46

@molnibalage:
Adatok ellenőrizve! Te jártál közelebb az igazsághoz! 7 P-51-est lőtt le, Románia fölött.

Minorkavidor 2011.03.05. 16:08:36

@Iustizmord:

Adatok szintén ellenőrizve. Ezúttal jól emlékeztem. A németeknél már az I.vhb-ban is 10, Mike Spick A Luftwaffe ászai c.könyv szerint (14.o.).

manes 2011.03.05. 17:27:37

@Faby: Ott én is jártam a 90-s évek elején,EGYEDÜL:):).Igy volt idöm szétnézni.

xstranger 2011.03.06. 22:52:09

@Iustizmord: Az ilyen vasakat amugy nagyon vadasszak. Specialis nagyon alacsony sugarzasu helysegek szigeteleset keszitik belole. Lehet tippelni a magyar talan KFKI kamrat mibol csinaltak. (Segitek, nem jarmu).

xstranger 2011.03.06. 23:13:21

@eMM2: A Cutty Sark ujraepites kozben egett le es a maceras reszek szerencsere nem voltak a helyszinen, ugyhogy az "eredeti" lesz mar amennyire egy 200 eves fahajo eredeti lehet.

A Golden Hind tenyleg egy megdobbentoen kicsi ladik. Hogy ezzel barki megkerulte a Foldet?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.06. 23:43:18

@xstranger:

Én a Santa Maria állítólagos 1:1 remakjével voltam így... Bevallom, én a Balatonnak se nagyon vágnék neki vele.

Rosszindulatú Vászka 2011.03.07. 08:20:52

@xstranger: @tiboru: dettó. Ne beszélve az U-Boat-okról, szarnám össze magam benne. Ezért is csodáűlom a viking tengerészeket, nem beszélve a megszállottt de igen rokonszenves Thor Heredalról.

@Kullancs1983: meg lettem győzve. Elmémet a Turán 2. kortársai zavarták meg kissé.

Iustizmord 2011.03.07. 11:54:06

@Rosszindulatú Vászka: heyerdahl

@xstranger: pont ezt írtam fent h ezért "bányásztak ki" pár hajót részben scapa flow-nál az angolok, pl a bayern-t

drazsé 2011.03.07. 12:02:25

@xstranger:

nem szép dolog így függőben hagyva egy kérdést....

híd?

gatsy 2011.03.07. 12:09:36

Tavaly előtt, Milánóban futottam össze ezzel:
en.wikipedia.org/wiki/Italian_submarine_Enrico_Toti

A Leonardo Da Vinci Tudományos és Technikai Múzeumban található, elég sok més olasz hadigéppel együtt. Ha vki arra jár minden képpen megéri bemenni,a jegy nem olcsó, de egy félnapos elfoglaltságot tuti biztosít!:)

tucano 2011.03.07. 16:13:27

Oktatóhajó ügyben:
Vitorlás még elég sok működik Európában, a lisszaboni kikötőben van vagy 30-50 két és háromárbocos, de négyárbocost is láttam már. (úgy osztályozok, mint az arabok a csatahajókat: ott jön egy kétkéményes!:)
Tavaly nyáron a román tengerészeti főiskola (?) oktatóhajójával futottam össze, éppen Kínából tartottak haza egy csomó jófej diákkal. Minden kikötőben egy hétig bárki felmehetett a hajóra és mindent elmutogattak, meg egyáltalán.
Kiállított régi hajók közül az amszterdami tengerészeti múzeumnál horgonyzó vitorlásról sem szabad elfeledkezni, mert annyira gyönyörűűű

cache.virtualtourist.com/4978263-MaritimeScheepvaart_museum-Amsterdam.jpg

Rosszindulatú Vászka 2011.03.07. 21:31:22

@Iustizmord: ilyet én is tudok. A HIFI piacon komoj ára van a textílszigetelésű antik kábeleknek. Meg az egyik legdrágább előfokot világhábórús rádiócsövekből gyártja Ongaku úr. Állítólag a teljes Tesla gyári cső raktárkészletet ő vásárolta meg, amikor felszámolták. Vagyishogy a tankok némej részei tovább élnek.

Sakk Matt 2011.03.16. 11:54:46

A Csuzimai (Cuszimai?) csata egyik orosz túlélője is vizen van még múzeumhajóként, az 1984-1987-es nagyfelújítást követően már a gépháza és egyéb részei is látogathatóak, bár egyesek szerint a generálozás óta már replikáról beszélünk, ugyanis a hajó több, mint 50%-a utángyártott, és használtak nem korhű technológiákat is a felújításnál (pl. hegesztés). 2010 december elsején vonták ki a hajót a Balti Flotta kötelékéből (addig az 1. számot viselte), azóta a haditengerészeti múzeum tulajdonát képezi, katonai legénysége 3 fő (kapitány + 2 matróz).

Róla van szó: www.fotoart.org.ua/albums/userpics/piter_wallpapers_05.jpg