Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Biológiai fegyverek - Kezdőknek

2011.06.02. 07:50 Papírzsepi

"...Avagy ha fegyvert hoznék amaz országra, és mondanám: fegyver, menj át ez országon! és kiirtanék belőle embert és barmot.
És ama három férfiú benne volna, élek én, az Úr Isten mondja, nem szabadítana meg sem fiakat, sem leányokat, hanem csak magokat szabadítanák meg.
Avagy ha döghalált bocsátanék arra az országra, és kiönteném búsulásomat reá vérben, hogy kiirtsak belőle embert és barmot..."

 

                       Ezékiel próféta könyve 14. rész 

 

Opcionális aláfestő zene a Doomból, Shangrentől és Agallochtól. Indítás az előrelépés gombbal.


Alapok

Minden rendes becsületes írás, mely a biológiai fegyverekről szól, annak a formális definíciójával indít. Nos, ilyen definícióból több is van, miközben a legtöbb ember már zsigerből érzi, hogy miről is van szó.  

Azért essünk túl a dolgon:

A biológiai fegyver (BF) a klasszikus tömegpusztító fegyverek egyik fajtája, amely az alkalmazását követően jellegzetes, viszonylag rövid (lappangási) időn belül, rendkívüli mértékben képes az emberi, állati és növényi szervezetek megbetegítésére, valamint bizonyos anyagok (!) károsítására, vagy elpusztítására, élő kórokozók, azok alkotórészeik, vagy azok anyagcseretermékei - mint biológiai harcanyagok - felhasználásával.

Tehát a csapatok, és a polgári lakosság sérülékenysége mellett a mezőgazdasági növények és a haszonállatok is lehetnek célobjektumok. Emellett léteznek korszerű biofegyverek nyomtatott áramköri kártyák, tömítőanyagok, kenőanyagok támadására is, melyek elég hatékonyan képesek a drága fegyverrendszerek megbénítására (akkor most gondoljuk újra a számítógépes vírus fogalmát..).
A NATO definíciója szerint a biológiai úton előállított klasszikus méreganyagok is biofegyvernek minősülnek – ilyenekről később még lesz szó. (Ettől eltekintve a biofegyver fontos ismérve, hogy a hatóanyag szaporodik az emberben.) Ez a késlekedés – a lappangási idő – az egyik nagy hátránya a fegyvernek.

A biológiai fegyverekre jellemző, hogy képesek egy pillanat alatt túlterhelni és összeomlasztani az egészségügyi ellátórendszert (úgy tűnik, Magyarországon ehhez biofegyver sem kell..), valamint jelentős pánikkeltő potenciállal is rendelkezik. A romboló tulajdonság szelektív (pl. az épületeket nem pusztítja el, csak a lakosságot), és más fegyverekhez képes jóval olcsóbb és egyszerűbben előállítható. Emellett a gyártókapacitás nagyon jól elrejthető, egyszerűen létesíthetők például kettős felhasználású termelőüzemek is (békében oltóanyagot gyárt, háborúban biofegyvert). Ráadásul a legtöbb esetben lehetőség van a saját állományt és lakosságot a csapás előtt védetté tenni.

Látszik, hogy a fegyver (offenzív szempontból) rengeteg előnyös tulajdonsággal rendelkezik. Nem is véletlen, hogy az első világháború előtt több országban is elkezdődtek az ezzel kapcsolatos kutatások. Német ügynökök már 1915-ben megpróbálták az amerikai expedíciós hadsereg lovait megfertőzni takonykórral. Ez részben sikerült is – 4500 ló pusztult el. 
  Tehát a technológia végülis sikeres volt, így – habár az első világháborúban inkább a vegyi fegyverek domináltak – Japán és Németország is komoly biológiai fegyver-programot indított – melyek aztán a második világháború ideje alatt gyorsultak be igazán.

- Mindjárt készen vagyunk, uram! – mondta a szállító a tulajnak.
A tulaj, egy szürke kis emberke csendben figyelte, amíg a szállító cég emberei kipakoltak. Már 2001 óta, lassan 10 éve élt az Egyesült Államokban, és jó nevű kereskedelmi cége volt. Elsősorban orvosi kellékekkel és segédanyagokkal kereskedett. Most is egy nagy csomó doboz érkezett, amelyeket még az átlagosnál is nagyobb figyelemmel kísért. Emberünk igazi nevét csak kevesen tudták, és nem volt fontos. Hívjuk mi is őt Névtelen úrnak!

Mielőtt igazán belemennénk, hogy az egyes országok milyen sikereket értek el a biofegyverek területén, érdemes még picit visszatérni az elmélethez.

Elmélet

Minden biológiai fegyver két részből áll:

  1. A biológiai harceszköz a fegyver katonai, haditechnikai oldala, tehát tulajdonképpen a célba juttatás eszköze (rakéta, bomba, stb.). Ez sokféle lehet, és ez a terület ma is folyamatosan fejlődik. 
  2. A biológiai harcanyag (BH) a tulajdonképpeni hatóanyag, ami valamilyen biológiai ágensből, valamint adalék-, kiegészítő-, kísérő – és állagstabilizáló anyagokból áll.

Tehát a fegyverkutatás során ezzel a két alkotóelemmel kell foglalkozni, ezeket kell az adott célra alkalmassá tenni, illetve tökéletesíteni.

Többféle harcanyag létezik, ennek viselkedése szempontjából…

  • léteznek átmeneti harcképtelenséget okozó ágensek (ezeket inkapacitívnak hívják), és léteznek halálos (min. 15% mortalitású, és letálisnak hívják) változatok.
  • vannak emberről emberre (vagy emberről állatra, állatról- emberre) terjedő betegségek, és vannak olyanok, melyeknek nincs járványkeltő tulajdonsága.
  • vannak jól gyógyítható, kezelhető betegségek (pl. antibiotikummal), és vannak, melyeknél erre jelenleg nincs hatékony eszköz.
  • biofegyverként felhasználhatók baktériumok, vírusok, gombák, élősködők, illetve toxinok.

Emellett egy fegyver tervezésénél figyelembe kell venni a különféle lehetséges ágensek egyéb tulajdonságait is, melyek jobban vagy kevésbé teszik azt alkalmassá a fegyverben való felhasználásra. Csak a példa kedvéért: az Anthrax (lépfene, szibériai fekély) baktérium szinte ideális: spórás állapotban rendkívül strapabíró, eltartható. Nem terjed emberről emberre, de legalább 10 000 spórát belélegezve már biztosan halálos. Egyszerűen gyártható, és igen egyszerű a célba juttatása is. Vagy említhetném a Poxvirus variolae seu hominis vírust, magyarul a fekete himlőt. Meglehetősen strapabíró vírus, még az antivirális szerek sem tudják érdemben elpusztítani. Ellenpélda lehet a HIV vírus (AIDS), amit sokszor hírbe hoztak már a biofegyverekkel, de valójában egy igen érzékeny vírus; így klasszikus biofegyvernek nem igazán alkalmas.

Tehát amikor Japánban és Németországban megindultak a kutatások, elég hamar rájöttek, hogy nem minden kórokozó alkalmas a feladatra. Végül a listát összesen 28 emberi kórokozóra és 14 méreganyagra szűkítették (mely nem tartalmazza az állatok és növények ellen irányuló ágenseket). Mivel ilyen behatároltak (voltak) a lehetőségek, így nem meglepő, hogy a különböző országok biofegyver-programjai mennyire hasonlítanak egymásra. 

Az I. Generáció: a japán járványkeltés.


Japán 1920-ban kezdte programját, mely eleinte a szándékos járványkeltésre összpontosított. A japán császári Kvantung-hadsereg Isii Siro orvos altábornagy vezetésével, a megszállt kínai területeken (Mandzsukuónak hívták) látott munkához. Azért itt, mert itt gond nélkül kísérletezhettek a kínai lakosságon. A távol-keleten egészen más az emberi élet értéke, így nekünk kicsi furcsa lehet a „Human resources” (emberi erőforrások) ottani értelmezése. És meglehetősen megdöbbentő is.

Az 1932-ben létrehozott 731-es alakulat és a Vakamacu állatorvos ezredes által vezetett 100-as különleges alakulat több száz kilogramm pestis, tífusz, lépfene és kolera kórokozót gyártott le. Ezek egy részét emberekben (!) tenyésztették, főleg hadifoglyokban és helyi lakosokban. Szintén élő embereket használtak az alapvető technológiai kísérletekhez is, és mindent gondosan dokumentáltak. Ezeket az élő emberes kísérelteket és próbákat egyébként nem lehetett túlélni; akinek valahogy mégis sikerült meggyógyulnia a fertőzésből, azt is megölték (mérges gázzal). Sokakat élve boncoltak fel, hogy azonnal lássák a kísérlet eredményét. Embertelen tesztek zajlottak, a tudomány nevében. Josef Mengele legfeljebb kisinas lehetett volna itt. Több tízezer ember halt meg a kutatások következtében, leírhatatlan kínok közepette.

A történtekről – többek között - a Katpol blogon írt Rammjaeger83 igen részletesen és kimerítően itt. Túlságosan jókedvűeknek és érdeklődőknek kötelező olvasmány!

A japánok többféle célba juttatási módszert is kipróbáltak. Mivel 1939-ből Isii engedélyt kapott a nagyobb arányú kutatásokra, hozzáfoghatott a kialakított módszerek éles, valós körülmények közötti próbáihoz. Mármint valós lakosságon, igazi városokon.

  • Tífusszal fertőzött zsemléket hagytak hátra az éhező kínai lakosság számára. Aztán figyelték az eredményt.
  • Máshol megmérgezték kolerával a kutakat, hogy vizsgálják a kór terjedését, a terjedés sebességét. 
  • Jelentős mennyiségű, pestissel fertőzött bolhát és legyet állítottak elő, melyeket repülőgépről szórtak le Nimpo város körül. Sikerült is kirobbantani velük egy igen komoly pestis-járványt. Ehhez kifejlesztették a 25 kilogramm súlyú „Uji” nevű porcelánbombát (a polgári lakosság ellen), és az acéltestű, 1500 fertőzött repeszbombát tartalmazó „Ha” nevű bombát, katonai célpontok ellen.

A 100-as különítmény eközben állatok és növények ellen hatásos biofegyvereket próbált létrehozni, hogy ezzel romba döntse a kínai mezőgazdaságot (éhínséget okozva). Valamint ők feleltek a fertőzött állatok előállításáért is.

1942-ben aztán a japán hadsereg stratégiai visszavonulást hajtott végre a területen, közben igyekeztek minél több kárt okozni maguk mögött. Ennek során a kutakat és vízforrásokat megfertőzték, szándékosan megfertőzött hadifoglyokat engedtek szabadon, illetve fertőzött élelmiszer-készleteket hagytak hátra „véletlenül”.
A visszavonulás során egy ízben a japán hadsereg áthaladt egy korábban biofegyverrel sújtott területen, aminek hatására 10 000 japán katona betegedett meg, amiből 1700 meg is halt.

A háború végén az iratokat megsemmisítették, Kína hallgatásba burkolózott, érthető módon Japán is. A vezetők részben amerikai, részben orosz hadifogságba kerültek. Az amerikai fogságba kerülő háborús bűnösöket (főleg a program vezetőit) sosem vonták felelősségre, életük hátralévő részét Japánban, nyugodt körülmények között élhették le. Emiatt elég erősen tartja magát a konteó, hogy a megkezdett kutatásokat az USA ugyanúgy átvette és folytatta, mint ahogy mondjuk a V2 rakéta esetében, vagy legalábbis így tervezte. Mindenesetre megállapodtak, így sem az USA-nak, sem Japánnak nem volt érdeke, hogy csinnadrattát csináljon a dologból. A Szovjetunió az általa elfogott háborús bűnösöket a Habarovszki per során 2-25 év kényszermunkára ítélte, de az igazi felelősök elkerülték a büntetésüket. Japánban még ma is tabu Isii Siro tevékenysége, legszívesebben örökre törölnék a múltjukból. A sok ezer (millió?) ember halálával előállt eredményeket végül nem használták semmire, jobbára le sincsenek fordítva japánról. 

- Mit is mondott? Mi a neve? Kell az adásvételi szerződéshez. – Az eladó gyanakvóan nézett Névtelen úrra. Épp most adta el neki a lakóbuszát, és még nem kapta meg érte a pénzt.
- Mr. Noname vagyok.
- Csak nem a világhírű „Noname” cég tulajdonosa? – az eladó arca felderült – rengeteg katalógusban láttam már a termékeit…!
- Névtelen úr csak mosolygott. Igazából mikrobiológus volt a végzettsége, de már régen nem ezzel foglalkozott. Nem akart sokat beszélgetni az eladóval. Mihamarabb túl akart esni az adásvételen, és el akarta kezdeni a busz belsejének átalakítását, az eszközök beépítését.

II. Generáció: a német és angol csírafegyverek.

Németországban 1936-ban kezdődtek a kutatások, melyekbe beolvasztották a megszállt francia- és belga területek intézeteiből (pl. Le Bouchetben lévő „Járványmegelőzési Laboratóriumból”, ami addig is rossz hírű biofegyver-laborként működött – néha még a természetes járványokat is megelőzte a lakosság lefertőzésében...) megszerzett anyagokat. Ugyanakkor az intenzív munka nem kezdődhetett meg egészen 1942-ig, a sztálingrádi vereségig, mivel addig Adolf Hitler szigorúan megtiltotta az ilyen jellegű kutatásokat. 1942-től kezdődően aztán újult erővel láttak munkához, de nem a japánok módszereiből indultak ki. Ők egy teljesen új úton indultak el, hogy a biológiai fegyvert valóban hatékony, jól bevethető, a modern kor elvárásainak is megfelelő tömegpusztító fegyverré alakítsák.

Egészen korszerű, még ma is hatékony módszereket dolgoztak ki a harcanyag célba juttatására: elektromágneses aeroszol-generátorokat fejlesztettek, valamint kialakították a bakteriális aeroszol technikáját. Nagy nyomású üveg-bombát építettek (ez volt a Himmler gun), melyben kis hatóerejű hagyományos robbanóanyaggal állították elő a szükséges fertőző aeroszolt. Ugyanakkor a német biofegyver-program közel sem volt olyan átütő, ahogyan a szövetséges országok hírszerzői gondolták (honnan is ismerős ez nekem?). A program túlértékelése miatt az angolok nem merték bevetni a saját biofegyverüket, mivel féltek a Genfi Egyezmény értelmében jogos német ellencsapástól. (Az 1925-ös Genfi Egyezmény megtiltotta ugyan a „bakteriológiai” fegyverek bevetését, de megengedte a megtorló csapást, a fejlesztést, a gyártást, és a kereskedelmet.)

Ebből a mondatból azért látszik, hogy Angliának és szövetségeseinek is volt biofegyver-programja.

Sőt, nem csak nekik, sokaknak. Akkortájt még Magyarországnak is volt ilyen: 1938-tól a tüzérszertár területén működött Bartos Dezső orvos-ezredes vezetésével a magyar biofegyver-labor, egész 1944-ig; akkor lebombázták az épületet.

Az angolszász hatalmak is a negyvenes évek elején kezdtek felkészülni az offenzív biológiai hadviselésre. Egész pontosan 1940-ben kezdte meg a működését Porton Downban egy kis intézet, ahol az offenzív és a defenzív fegyverkutatásokat végezték. Az Angliában „N-bomb project” néven futó program célja a bosszúállás fegyverének kifejlesztése volt, melyben a lépfene aerob spórás kórokozóját választották ki, fürtös bombás légi bevetésre. A módszert kipróbálandó a Gruinard szigeten (Skócia partjainál) próbafertőzést is végrehajtottak. A dolog elég jól sikerült: a sziget a következő 45 évben teljesen lakhatatlanná vált. Fegyveresek őrizték, senki sem léphetett be oda. Évente beeresztettek egy-egy birkacsordát a szigetre, de mindig mind elpusztult. A szigetet csak 1986-ban tisztították meg a spóráktól. Az angliai kutatások 1957 végén teljesen leálltak, mivel ettől kezdve a világ a nukleáris technika felé fordult.

II.-III. Generáció: Az amerikai biofegyver-program

Az amerikaiak sem tétlenkedtek, 1941-től induló programjukban, melynek központja Fort Detrickben volt, elsősorban ember-elleni kórokozókkal és mérgekkel kísérleteztek, de ezt később kiterjesztették növények és állatok ellen bevethető harcanyagokkal is.

Előszeretettel alkalmaztak imitáló eljárásokat. Léteznek ugyanis olyan baktériumok, melyek terjedési viselkedésükben igen hasonlatosak valamelyik gyilkos kórokozóéra, de semmilyen tünetet nem okoznak. Ilyen például a spórás Bacillus globigiit vagy a Serratia marcesens. Ezekkel is nagyszerűen lehet a célba juttatási módszereket fejleszteni, de lehetőség van a terjedés modellezésére, vizsgálatára is. Ez utóbbi elsősorban a védekezést szolgálta: kontrollált körülmények között, aeroszol-felhővel alkalmazták őket.

A hidegháború alatt 239 alkalommal végeztek kísérleteket különféle méretű városokban, ahol forgalmas utakat, metróállomásokat támadtak imitátor baktériumokkal, majd figyelték a terjedést és a baktériumok viselkedését. 1966-ban például azt vizsgálták Mahattanban, hogy mennyire sebezhető a metró egy olyan nagyvárosban, mint New York. Szabadon eresztettek hát egy megállónál egy jókora adag indikátor baktériumot, és figyelték a terjedést. Csak hát a kísérletet zavarta volna, ha a lakosság tudja, hogy most szándékosan meg lesznek fertőzve a metróban… mondjuk utólag sem voltak nagyon lelkesek, hatalmas botrány lett belőle. 

Vizsgálták az alternatív célba juttatási lehetőségeket és az ellenük való védekezést is. Napi másfél millió sárgalázzal fertőzött szúnyogot gyártottak le kifejezetten Eurázsia északi részének számára. Azon a vidéken ugyanis ez a betegség ismeretlen, így nagyobb pusztítást vitt volna véghez. Speciális rakétákkal, vagy bombázóval kerültek volna a szúnyogok a helyszínre, és egy ilyen bomba vagy rakéta pár kilométeres körzetben okozott volna a csípésével fertőzést. Amúgy az ilyen, állatok által közvetített módszert entomológiai (rovartani) fegyvereknek nevezték el.

A kutatások során vizsgálták a fertőzött töltények alkalmazási lehetőségeit is, de a kilövéskori nagy hőséget csak igen kevés kórokozó volt képes túlélni. Kipróbálták és tökéletesítettek az aeroszolos szórási módszert. Kiderült például, hogy 5 mikrométeres (tehát 5 ezred milliméteres) az optimális cseppméret a porlasztás során. A leghatékonyabb szórási módszer pedig a vonaltámadás: ilyenkor a repülőgép a szélre merőlegesen repül egyenletes sebességgel, miközben folyamatosan permetezi a szert. A legtöbb kórokozó nem bírja az UV sugárzást, így a napfény számukra végzetes. Ezért a támadást célszerű éjszaka, vagy borongós, párás időjárás mellett végrehajtani. A kiszórt anyag persze színtelen és szagtalan, és pontosan kiszámították a szükséges dózist is. A biofegyver-csapást lehet kombinálni más (vegyi, radiológiai, stb.) csapással is, hogy növeljék a hatásosságát (gyengítsék a célpont immunitást és csökkentsék a lappangási idő problémáját).

Megjegyzés: később a spórákat UV-álló anyaggal vonták be, hogy azok jobban bírják a napfényt.

Csak az összehasonlíthatóság kedvéért: 100 kg anthrax spóra megfelelően kivitelezett vonaltámadás esetén nagyjából 1-1.5 millió (!) ember halálát okozhatja, és akár 300 km2 területet is érinthet. Egy közepes atombomba pusztítási arányáról beszélünk......

Az amerikai program igen alaposan tisztázta a klasszikus csírafegyverek (azaz II. generációs biológiai fegyverek), valamint részben a vírusokra épülő III. generációs fegyverek minden tulajdonságát, viselkedését, bevetési szabályait, és lehetőségeit. Aztán 1969-ban R. Nixon elnök egyoldalú elnöki rendelettel betiltotta a további offenzív kutatásokat (a defenzíveket azóta sem).

- Üdvözöljük országunkban! – mondta a vámos a dél-amerikai ország repülőterén – Megmutatná a csomagjait?
- Parancsoljon. Csak hangszerek és kották. – válaszolta Névtelen úr.
- Ó! Ön énekes?
- Igen. Tenorista vagyok.
Nos, ez majdnem igaz is volt.. Egy n vagy két r.. nem mindegy? Mindenesetre a preparált hangszerekben és kottakönyvekben visszafelé sok minden elfér majd…

A következő részben megismerkedünk az orosz kutatásokkal és eredményekkel, a biofegyverek negyedik generációjával, valamint az iraki biofegyver-program kalandjaival. Addig is várjuk a kommentjeiteket! 

A bemelegítő poszt itt érhető el. 

134 komment

Címkék: brit német amerikai japán haditechnika elmélet hadtörténelem pestis ii világháború anthrax i. világháború háborús bűn tömegpusztító fegyver q láz biofegyver

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 07:53:00

Na, ki érzi úgy ma reggel, hogy tutira anthrax-fertőzése van (fejfájás, rossz közérzet, végtagfájdalom, láz...) ?

Valandil 2011.06.02. 08:05:25

@Papírzsepi: Eléggé köhögősen ébredtem, valamit tudhatsz...

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 08:34:12

@Papírzsepi:
Ha jól sejtem, én már többször is voltam anthrax-támadás elszenvedője... mindig valami kocsmai tevékenység közben kaphattam behatást, másnap jelentkeztek a tünetek:)

Jó poszt lett, és tetszik az interaktív vonal is.

Szalacsi_Dezső 2011.06.02. 09:00:37

Konkrétan én a takonykórt, viccesen, a náthával azonosítottam, de nem gondoltam volna, hogy ez egy tényleg létező betegség. Szegény pacik.
@proletair: veszélyes is a kocsmai lépfene fertőzés. ha sok gramm spórát "nyel be" az ember, akkor másnap nagyon fáj a lépe.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2011.06.02. 09:38:16

a lemil feltalálta a blogolvasás útján terjedő anthraxot, ezek szerint.

Kendan 2011.06.02. 09:40:49

Király az írás, a felütés nagyon ott van, a zenét nem tudom, de sejtem :)
Az ismertető képek is nagyon jól színesítik a cikket, eddig ez a blog szerintem legjobb írása, ami az átlagos magas színvonalat ismerve nem kis eredmény. Várom a folytatást! :D
Ja, és a téma jól passzol a nickedhez ;)

rudai gyerek 2011.06.02. 10:09:33

Ébredés után mintha meg lettem volna fázva egy kicsit - de a poszt elolvasása után rögtön jobban lettem :-)))

Gratula a posztért!

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 10:34:17

@Kendan: Köszönöm az elismerést, jól esik. Bár nálam még mindig a Kitty szalon és Pilon úr vezeti a listát, de azért igyexem...

Valandil 2011.06.02. 10:34:19

Csak barátilag jegyzem meg, hogy az egyik macskám most éppen nincs jól (fosik). Felkészültem a bevetésére, ha emberi időn belül nem lesz kint a folytatás...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 10:36:30

@Valandil: a folytatás meg van írva. A megjelenési ütemezésével kapcsolatos ötleteket és küldeményeket az alábbi címre várom:

körtefa.gyep@papírzsepi.hu

Köszönöm.

Kismy 2011.06.02. 11:41:22

remek poszt!
valahogy úgy vagyok vele, hogy a biológiai fegyverek jobban borzasztanak, mint az atom... még kölökgólya koromban olvastam el először a Zrínyi Katonai Kiadó Haditechnika Fiataloknak c. sorozatát (apámé volt), és nagyon tetszett mind. kivéve a biológiai-vegyi fegyverekkel foglalkozó füzet. azzal évekig nem birkóztam meg...

@proletair: egyetértek veled, ilyet már én is tapasztaltam :)

Flankerr 2011.06.02. 12:36:12

@Papírzsepi: Küldenék korrumpáló pálinkát, csak nem tudom feltölteni..:)
Kiváló cikk, csak így tovább..)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.06.02. 13:29:15

@Valandil: ez tulajdonképp vegyi vagy biológiai fegyvernek minősül?

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.06.02. 13:29:57

@Papírzsepi: hadd ne mailezgessek. mit szólnál egy azonnali bevetéshez? :)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 13:34:39

@milliliteratura: nekem a korrumpáló on-line pálinka jobb ötletnek tűnik. Biztos, hogy nem sikerül feltölteni? Nagyot lendítene a hangulaton...

MTi 2011.06.02. 15:07:46

hát nem tudom... lehet hogy a mostani német hasmenés-járvány is egy biológiai fegyver próbája?

Köves D. Gábor 2011.06.02. 15:20:12

Felelőtlen írás. Gondolatatok arra, mi lesz, ha a terroristák birtokába jut? És ha az olvasók között véletlenül valaki az egyik nemzetbiztonsági szakszolgálat embere? Hm? Akkor a szerző megütheti a bokáját...

tudi 2011.06.02. 15:36:28

Gratulálok, jó poszt lett várom én is a folytatást valamint Mr névtelen történetének a végét. A témához szólva végülis nem fontos 99%-os halálozást okozó baci, vagy vírus, elég olyan is, de abból legalább három, ami egyrészt jól megbetegíti az embereket, egy, ami az állatokat, valamint egy, ami a termést pusztítja és az adott ország védelmi kapacitásai biztos nem 100%-osak lesznek.

tudi 2011.06.02. 15:38:36

@MTi: Én is ezen gondolkodtam, minden esetre hazavágta az uborka és az eper kereskedelmét, aki nem ijedős, az mostanság nagy tételben tud olcsón epret, vagy ubit venni, és elteszi lekvárnak, vagy savanyúságnak.

stoppos76 2011.06.02. 16:26:13

@Köves D. Gábor: Nem tudom mit szívsz, de kérhetek én is? :)

Köves D. Gábor 2011.06.02. 16:41:53

@stoppos76: Ebben a posztban legalább két szenzitív információ van, szerintem:
1. a nyákfaló baktériumok bejelentése
2. az a rész, hogy a manhattani metróban villanykörtébe töltött indikátorágenseket szórtek szét kísérleti céllal.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 16:45:06

@Köves D. Gábor: a téma súlyát én is érzem, így az anyag összeállítása során folyamatosan konzultáltam Magyarország egyik legjobb biológiaifegyver-szakértőjével. Nem csak az volt a cél, hogy szakmailag korrekt legyen a posztsorozat, hanem az is, hogy ne kerüljön bele olyan dolog, ami veszélyt jelent. Ki is maradt pár dolog, annak ellenére, hogy az interneten végülis azokat is meg lehet találni. Gyakorlatilag ebben a posztban nincs olyan dolog, amit korábban valahol valaki nyilvános könyvben, posztban vagy cikkben meg ne írt volna már korábban. (A végén megadom majd a forrásokat.)
A bioterrorizmusról külön poszt lesz, a harmadik, ahol írok az általad félt esetről is. A terroristák ugyanis nem az én posztomból lesznek okosak: ezen a szinten már régen túlvannak...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 16:48:24

@Köves D. Gábor: A nyákfaló baktériumról egyetlen mondat szerepelt. Ennyi volt engedélyezett. Még annyi sem volt a posztban, hogy baktériumról van szó (bár kitalálható).
A manhattani műsor meg teljesen nyílt információ. Ezer helyen rá lehet keresni a neten.

Köves D. Gábor 2011.06.02. 16:53:40

@Papírzsepi: Hát, ha Te mondod...
De azt nehéz lesz kimagyaráznod, hogy milyen logót montíroztál a német és angol csírafegyverekről szóló részhez tartozó ábrán a fehér tartályra. :-D
Nagyobb méretben ua.:
nbh.gov.hu/oldpage/index.htm

Öcsielvtárs 2011.06.02. 16:59:08

Hosszú, szűnni nem akaró taps!!!!

storm · http://napirokk.blog.hu 2011.06.02. 17:13:51

nagyon bazijó a poszt, de a gyomrom elég erőst háborog. ezek a cuccok a vegyi fegyvereknél is erősebb ellenérzést keltenek bennem...

Ahmet · http://www.tinylittlebigthing.blog.hu 2011.06.02. 17:42:11

Hú, durva! Viszont a cikk nagyon jó.
Egyszer szívesen olvasnék egy írást a győztes hatalmak disznóságairól is. Van nekik is vaj a fejükön. Mustárgáz kísérletek britek által brit katonákon, stb.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.06.02. 19:04:34

@Köves D. Gábor:

"És ha az olvasók között véletlenül valaki az egyik nemzetbiztonsági szakszolgálat embere?"

Véletlenül?!

:-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.06.02. 19:06:28

@tiboru:

És hogy szakmailag is korrektek legyünk, mert a végén megsértődnek: SZAKszolgálat csak egy van, az NBSZ.

hiryu2,0 2011.06.02. 20:28:01

huuh... Tudjátok többek között jóanyám a Köjál tagjaként szolgálta a hazát--- /Élelmezés, járványügy.... meg is kapta a helyes dögcéduláját..../ Szóval épp elég szakanyag volt a köyvespolcon, ahhoz hogy a gondolattól rosszul legyek.... Ja, mellesleg a járványügyi rész is széjjel lett kúrva ebben az országban.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 21:01:29

Hát igen, ez a poszt nem a blog történetének legvidámabbja (arra ott volt a Hős Lovag). Ám a sok fújkálás közben had emlékeztessek mindenkit a bemelegítő poszt felütésére: a hajókra is azért szerelnek bazinagy ágyút, és a Mosquito repülőgép is azért született, hogy a túloldalon jó sokan haljanak meg tőle. Amikor hadihajókról és repülőgépekről volt szó, mindenki lelkesedett. Most meg csend van és émelygés....

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.06.02. 21:20:39

@Papírzsepi:

Hát igen... az ilyen biofegyveres izé az olyan, hogy is mondjam... férfiatlan.

(Oké, most ne kérdezze meg senki, hogy egy szőnyegbombázás vagy egy UCAV mennyivel férfiasabb...)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 21:33:53

@tiboru: Értem én: egy férfi azt szereti, ha valami nagy, nehéz, vasból van és veszélyes. Mint pl. egy harckocsi.
A biofegyver ennek majdnem az ellentéte: kicsi, könnyű és NEM vasból van.
Tehát a biofegyver ... nőies? Hát, nem tudom...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.02. 21:53:05

@Papírzsepi: ...ja. Nőies. Ott van például Variola Vera... Szép csaj lehet, az ember a fél szemét odaadja érte. Döglenek is utána a férfiak.
Mostanában amúgy VV Himlő néven emlegetik....

Jockey11 2011.06.02. 22:00:31

@Papírzsepi: Hát igen, nehéz elképzelni Pistikét, amint műanyag AK helyett inaktivált anthrax-spórákkal éli ki a gyermeki agresszióját.

Nem mellesleg gratula! (Csak vigyázzunk: még a végén a blog meghaladja a Discovery Channel-szintet)

folti_ 2011.06.02. 23:02:54

@Papírzsepi: ha nemis nőies, a fegyverkategóriás anthraxspóráiddal nem állhatsz ki úgy "a hóra" mint egy tankkal vagy csatahajóval, hogy igazi férfiasan ősszemérjétek hogy kinek nagyobb.

Másik az, hogy hasonlóan a radioaktív sugárzáshoz és a vegyi fegyverek egy részéhez, a biológiai fegyverek is abba a kategóriába tartoznak, amiknél mire eszreveszed hogy baj van, már csak arra marad időd, hogy a végrendeletedet papírra vesd és elkzdj kúszni a legközelebbi temető felé. Ami nemkicsit ijesztő gondolat.

gardarak 2011.06.02. 23:45:17

Köszi a posztot, élvezetes volt. A rosszulléttel kapcsolatban: nálam nem jelentkezett... Minden héten Dr. House... :P Nem, szerintem az ÁVH-s dossziék böngészése emelte az ingerküszöbömet... :)
@Kismy: kábé egy hónapja jóanyáméknál otthon megtaláltam a saját példányaimat a Haditechnika sorozatból... Már hullik lapjaira szinte mind, de olyan jó volt megint elolvasni egy füzetet... :)

Walsingham 2011.06.03. 02:09:14

Gratulálok! Nagyon jó és olvasmányos poszt lett. Már nagyon várom a következő részt.

@Köves D. Gábor: célszerű lett volna, hogy ha már szóbahozzod, a téma szenzibilitását akkor ne adj ki több információt a cikkben lévőnél :D
Sehol se volt leírva a cikkben, hogy 1.) a nyákfaló az baktérium 2.) a manheteni művelet pontos kivitelezése (villanykörte)

Nadiposzi (törölt) 2011.06.03. 07:31:24

Gyerekként a nővérem honvédelmi ismeretek középiskolásoknak c. alapművét gyakran forgattam, tele volt ilyen vidám dolgokkal, hogy hogyan építsünk óvóhelyet, víztisztítót, stb. Volt benne egy alapos ismertetés az imperialisták bilológiai fegyvereiről is, természetesen.
Tetszett a zene, a doom különösen telitalálat.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.06.03. 07:51:32

@Papírzsepi: Vagy egy méteresre ledarabolt colos horganyzottcső, korunk elsődleges magyarországi gyalogsági fegyvere.
@tiboru: naja, a lemilbuli az a hely ahol senkinek sincs rangja, igazolványa, mindenki barna, fekete, szürke,kék, adott esetben futásra is alkalmas kényelmes, de nem feltűnő utcai ruhát visel, és úgy általában...tanácsadóként dolgozik, vagy nyugdíjas. Ha nagyon berúg, az addigi világháborús témákról feltűnően kerek egészben előadott pina-sztorikra vált, esetleg katonanótákat énekel. Az egyetlen gyanút keltő körülmény az lehetne, ha felmerülne, hogy a "káté" szó mit jelent, akkor elsőre senkinek sem a református hitünk alapjait összefoglaló, Heidelbergben írt kis füzetecske jutna először eszébe, dehát ilyesmi nem jön szóba.
Az, hogy a kocsmáros legszívesebben ordítana, hogy kibaszott zsernyákok menjetek már hazafele, meg aljas rágalom :-)

Tyeplica 2011.06.03. 08:09:21

@Professor Pizka: Épeszű kocsmáros helyében én amúgy sem tennék ilyet, mert még véletlenül előkerülne egy-két fináncigazolvány is és jövedéki ellenőrzés venné kezdetét, a teljes árukészlet SZÁMBAVÉTELÉVEL.

:-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.06.03. 08:14:45

@Tyeplica: milyen igazolvány? A pia meg így is elfogy, ebben a magyar Lara Croft jár az élen, aki tetszőleges kocsmát ki tud inni a vodka-készletéből :-)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 08:19:30

@Jockey11: pedig a műanyag AK-t egy vagyonért adják a játékboltban, miközben fél kiló liszt minden háztartásnál akad...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 08:30:02

@tiboru: tudom, Tiboru, hogy depressziós vagy és bezártad a konteóblogot. De itthon mindenki a német szuperbaktérium körül szövi az összeesküvés-elméleket. Ma reggel már az anyám is ezzel nyitott a skypon. Emlékszel még a két biós konteóra, amit küldtem? Biztos, hogy nem érné meg két villámkonteó erejéig feldobni a szakblogban a témát...?

Csogoreny 2011.06.03. 09:26:39

Német járvány szerintetek nem gyanús?
A legközismertebb, minden emberben meglévő, minden kutatásban használt baktérium törzs, csak épp egy multi rezisztens, hiperagresszív változata, ami olyan tüneteket mutat amit eddig még nem regisztráltak ilyen esetekben, senki nem érti honnan jöhet, és pont Hamburgban tör ki, ahonnan Mohamed Atta is indult.

CyberPunK 2011.06.03. 09:50:51

@Köves D. Gábor: Mesélek egy érdekes esetet: nagyapámtól örököltem 70-es években írt vegyészeti lexikonokat, főleg azért kaptam meg én, mert vegyipari iskolába kezdtem járni. A tanárok picit rosszul lettek, mikor megtudták mim van, ugyanis az alapján akár plasztikot is lehet készíteni, gyakorlatilag minden benne van, ami a robbanóanyagok (bármilyen) készítésének elvi, vagy gyakorlati megvalósításához kell. Mondhatni az anarchista kézikönyv (de futott még terrorista kézikönyv néven is) valami vacak kezdő gyermekkönyv ezekhez a kiadványokhoz képest. Mi minden lehet egy régi biológiai lexikonban?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.03. 09:59:49

Én mindig is úgy éreztem, hogy túlbecsülik ezen fegyverek hatását és alkalmazhatóságát. Többe kerül megvédeni a saját erőket, mint az ellenfélnek okzoott kár, ami ráadásul nem instant.

A valóban korszerű biológiai fegyver kutatás minden, csak nem olcsó dolog.

A japán eredmények lényegében megszállt civilek ellen elért "siker" egy olyan helyen, ahol a z infrastruktúra és más is bőven segített.

Háborúban fegyveres erők ellene semmi értelme egy ilyen fegyvernek. Offenzíven sincs értelme, mert a a megszállni kívánt területen önmagában komoly feladat a biztonságos ellátás megszervezése nemhogy fokozott járványveszélyes környezetben.

A terroristáskodást leszámítva 0 harcértéke van a ezen fegyvereknek. Képtelen vagyok felfogni, hogy védelmi kutatást leszámítva mi értelme van ennek a kategóriának. Utálom a sztereotípiákat, de tipikusan a végtelenül militást, buta, szadista stb. emberek jutnak csak eszembe azokról, akik ilyen fegyverről álmodoznak.

Még az atomfegyvernél is szarabbak, mert a befethetőség után az eremény nem kontrollált, időben később jön. A fajlagos pusztítóereje az atomfegyvernek jóval jobb (dolcsi / hatóer vagy dolcsi / várható pusztítás). Akkor iknább neutronfegyver. Az is csak embert öl, a hátramadaró sugárszennyezés hónapok múlva minumális és nem támad fel újra, mint egy járvány.

-----------

"Csak az összehasonlíthatóság kedvéért: 100 kg anthrax spóra megfelelően kivitelezett vonaltámadás esetén nagyjából 1-1.5 millió (!) ember halálát okozhatja, és akár 300 km2 területet is érinthet. Egy közepes atombomba pusztítási arányáról beszélünk......"

Ez közepes egyáfázisú nukleáris robbanófej hatóereje 50-75 kt. Ez olyan 4-5 km sugarú körben pusztít igazán, de a moder vasbeton épületek már 1.5-2 km távolságban is állva maradnak.

a 300 km2 tökéletes körrel számolva 20 km-se átmérőt jelent, ami 10 km-es sugár. Ehhez Mt-ás hatóerő tája dukál, ami meg kétfáziusú termonukleáris fegyvert takar.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.03. 10:04:03

@tiboru: Legyalább gyors és kontrollált. Egy Berlinre ledobott 500 kilós bomba véletlenül sem ölthetett egy egy londolni lakost. A bevetés után egy vírus meg bármi más az arra terjed, amerre jólesik...

na__most__akkor 2011.06.03. 10:05:45

Én olvastam - valahol, valamikor - fertőzött takarókról, amit indiánoknak ajándékoztak.
Valaki esetleg emlékszik a forrásra?

Giraffa 2011.06.03. 10:09:21

Jó írás, gratulálok! :)

Kieg.: a birkák nyájban vannak csoportosan, nem csordában. Csordában a marhák, de főleg az emberek járnak. :)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 10:12:21

@molnibalage: azért pár dolgot ne felejts el:
1. Még nem olvastad el a következő két részt.
2. A dolcsi/áldozat arány sokkal jobb a biofegyvereknél, mint az atomnál. Sokkal-sokkal. Nem kell ultrmodern kutatás ahhoz, hogy pár permetezőgéppel kiszórj 1-2 tonna anthraxot. Fillérekbe kerül: húsleves kell hozzá és fermentor. Utána kontrolláltan teszi lakhatatlanná a támadott területet.
3. A harcérték messze nem 0. Csak nem egy csatában, hanem mondjuk terrorbombázás, tömegpusztítás helyett, vagy pl. kiképzőtáborok eliminálására, stb. Tehát ésszel (vagy éppen ész nélküli pusztításra) használva jól bevethető.
3. Vannak speciális biofegyverek, ahol az általad vázolt hiányosságok nem jelentkeznek.
4. Amúgy abban igazad van, hogy nem ez a legbarátságosabb fegyverfajta.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 10:13:34

@na__most__akkor: igen, lapozz vissza a bemelegítő cikkre. Ott írtam róla pár sort, abból elindulhatsz.
lemil.blog.hu/2011/05/26/elozetes_es_bemelegites

Jeff 2011.06.03. 10:19:21

@Walsingham:
"célszerű lett volna, hogy ha már szóbahozzod, a téma szenzibilitását akkor ne adj ki több információt a cikkben lévőnél :D"
Ugyan nem nekem írtad, meg szmájli is van a mondat végén, ettől függetlenül én megmosolyogtatónak érzem ezt a fajta titkolózást. Már mitől lennének ezek érzékeny információk, amikről ezen a meseszerű szinten nem szabadna nyilvánosan írni? Pistike az 5. osztályos biológia könyvével és a lemil.blog.hu-val felfegyverkezve nyákfaló baktériumot fog gyártani és visszabombázza az egész fejlett világot a középkorba? Ugyanmár :) Annál is inkább, mivel ezek az anyagok a neten - más nyelven ugyan, de - mind elérhetőek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.03. 10:23:53

@Papírzsepi:

1. Attól még olvashattam másol róluk. :)

2. Akkor miétr nem történt meg soha sehol?

3. ?

Egy 500 kT-ás nukláris robbanófej előállítási költsége néhány százezer dollár + néhány milla volt a rakéta a '70-es évek végén. Szinte garantáltan célbaért és a hatás garantált volt. Akár 10k km távolságból is. Ezzel összevetve a biológiai fegyver több, mint macerás.

Mivel az atommal egy szinten kezeli szinte mindeki és atommal vág vissza, bevetésének sok értelme nincs sőt, a visszavágást elszenvedő fél előbb dobja fel a talpát.

A II.Vh és egyéb háborúk iszonyat embertelenséges zúdítottak a világra, de az I.Vh idején akkora sokk volt a vegyifegyver, mint a II.Vh végén a két atomfegyver. Mindenkit elrettentett a további használattól. Mivel a vegyi és biológiai valamilyen szinten "rokon", az I.Vh (+spanyolnátha) nagyjából el is kaszálta a gyakorlati alkalmazást.)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 10:38:17

@molnibalage:
Tényleg csak pár százezer dolcsi volt egy robbanófej? Mondjuk azoknál az országoknál, ahol a know-how nem volt meg, azért mégiscsak maradt a szegényember atombombája: a biofegyver.
Amúgy vetettek be biofegyvert már többször is, váltakozó eredménnyel. Viszont abban igazad van, hogy ha komoly hadsereg, komoly biofegyvert éles helyzetben bedobna, akkor a válasz tényleg atomfegyver lenne. Feltéve, hogy... na mindegy.
Én a magam részéről egyetértek veled abban, hogy a ma divatos háborúkban nem igazán a biofegyver a legalkalmasabb. Ha meg kitörne valamilyen biofegyver-konform háború, akkor meg úgyis végünk lenne, mint a botnak. Egy kivételt látok reálisnak, de arról majd a jövő héten....

Kismy 2011.06.03. 11:08:48

@Professor Pizka: "a magyar Lara Croft" - hát ezen felvisítottam :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.03. 11:25:43

Remek poszt :)
Azonban, ha már fertőzésekről beszélünk, akkor a posztból kimaradt minden fertőzés célja: kiiktatni az ellenfél hálózatainak csomópontjait (hub). A kritikus csomópontok elérése végett az alkalmazott virnyák/baci pont emiatt nem lehet túl halálos, mert akkor könnyen lehetne izolálni.

És, ha már kedvenc szakirodalom:
Grubesic, T. H. - Matisziw, T. C. – Murray, A. T. – Snediker, D. 2008 Comparative Approaches for Assessing Network Vulnerability. International Regional Science Review, vol. 31; no. 88;

Csermely, P. 2008 Creative elements: network-based predictions of active centres in proteins and cellular and social networks. Trends in Biochemical Sciences, 33 (12) pp. 569-576

Blanchard, P., Krüger, T. 2006. Networks of the Extreme: A Search for the Exceptional. In: Albeverio S., Jentsch V., Kantz H. (eds.) Extreme Events in Nature and Society. Springer

Barabási, A.-L. – Albert, R. 1999 Emergence of Scaling in Random Networks. Science, vol. 286, p. 509

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.03. 11:28:15

@Papírzsepi:
A következő két részben remélem, lesznek műanyag evő bacik is. Ezeket mostanság jobbára szeméttelepeken használják, hogy zsugorítsák azt a töménytelen és nem lebomló vackot, amit kidobálunk a szemétbe.

Szelid sunmalac 2011.06.03. 11:31:08

Van a felsoroltaklnal egy sokkal hatekonyabb es titkosabb biofegyver is, ami raadasul magyar fejelsztesu. Az idult hulyeseg bakterium egyik merge okozza, es ugy tunik a kormanyok nem atallottak a sajat nepuk ellen bevetni. Sajnos kezelhetetlen es bar lassu lefolyasu, de 100%-os a halalozasi arany. Raadasul mar kozepes tomegben, telekommunikacios csatornakon, ujsagokon, vagy akar a neten keresztul is igen konnyen terjed.
VIGYAZZATOK!

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.03. 11:35:59

@Papírzsepi:
A konteo része a dolognak mondjuk ott sántít, hogy az E. Coli nem terjed könnyen emberről emberre.
Más kérdés, hogy ez a baci a biológusok egyik fő modellállatkája, tehát, ha mondjuk növényt kell genetikailag módosítani, akkor ehhez összeszigszallagoznak egy megfelelő Colit és beküldik a növényke virágzatának illő pontjába. Másfelől ők is pont ezért szeretik a Colit, mert elég szabadon mutálódik. Innentől aztán az anyatermészet is képes arra, hogy összehozzon valami olyant, amitől X-be áll a szemecskénk (pestis, lepra, himlő, megfázás - ezt is készen kaptuk a természettel együtt).

A zene egyébként tetszik. Bár valami durvább is mehetett volna a téma kapcsán, pl www.youtube.com/watch?v=mZM-d2qD15E

Link Elek 2011.06.03. 12:08:35

a biologiai fegyvernek is pontosan ugyanaz az ertelme, mint az atom fegyvernek:
pontosan 0% valoszinuseguve teszi azt, hogy a nagyhatalmak szandekosan bevessek, es ezt tudjak egymasrol.
vagyis a lete biztonsagot teremt. a strategiai elrettento ero resze (lasd angolokrol szolo reszt a WWII-ben)
senkinek sem celja olyan haboruba resztvenni/belesodrodni/hagyni hogy masok megvivjak/... ahol atom/biologiai fegyvereket bevetnek.

teotwawki 2011.06.03. 12:09:38

Pár éve láttam egy dokumentumfilmet a Japánok bio és vegyi disznóságairól a második világháborúban. Nem csak a megszállt területek lakosságának immunrendszerét tesztelték, hanem a saját városaikat is.
Állítólag konkrét terveik voltak az USA nyugati parti nagyvárosainak lenullázására. Persze lehet, hogy csak amerikai propaganda volt az egész.

Titus Pullo Urbino 2011.06.03. 12:10:52

Jó volt! Csak így tovább!

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 12:14:07

@teotwawki: ja. És nagy ballonokkal tervezték a cuccot átküldeni. A lufis megoldás amúgy működött, 1-2 ballon meg is érkezett az USA-ba (de még nem biofegyverrel megrakva). A pár ezerből, talán. A lufikat a japán iskolások gyártották. Végül az egész program becsődölt.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 12:19:04

@Link Elek: igazad van. Gyakran a pszichológiai része fontosabb. Ez ugye a Teller Ede-féle elmélet (csak ő H-bombára építette), ami eddig végülis működött is.
De mi van akkor, amikor már nem nagyhatalmak állnak egymással szemben, hanem (vallási) fanatikus kis államok? Pl. Irán megoldja Tel-Avivban a forgalmi dugókat... vagy Észak-Korea küld ajándékot a déli testvéreknek...?

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 12:37:35

@sirdavegd:
Zeneileg mondjuk bármilyen Biohazard szám megfelelt volna:)

Gungnir 2011.06.03. 13:09:26

@molnibalage:
Azért az atombomba és a hordozó eszközök kifejlesztése sem volt éppen egyszerű. Ha valaki már ezres nagyságrendben gyártja őket, akkor viszonylag olcsónak nevezhetők, de egy olyan országnak, mely nem rendelkezik nagy számú, magasan képzett mérnökkel, fizikussal, a megfelelő minőségű hasadóanyag előállításához szükséges háttériparral, még egyetlen működő és célba juttatható nukleáris fegyver előálítása is nehézkes lehet(pl: Észak-Korea vagy Irán).
Ezzel szemben biológiai fegyverek kifejlesztéséhez elméletileg néhány tucat képzett orvos, biológus is elegendő.
Ugyan ezek az eszközök, élő mivoltuk miatt nehezebben célbajuttathatók a hagyományos fegyverekkel, mint a fúziós, vagy fissziós bombák, de ha a cél az ellenség hátországának támadása, akkor akár be is lehet csempészni őket. Ugyan az atomfegyverekből is gyártottak táska méretűt, de ilyen kis méretű fegyver legyártására szerintem még a jelenlegi atomhatalmak jelentős része sem képes, ráadásul a sugárzása miatt is könnyebben felderíthető.
Tulajdonképpen egy Kadhafihoz vagy Kim Jong Ilhez hasonló diktátor a "nyugati intervenciót" elméletileg simán megelőzhetné azzal, hogy mondjuk New Yorkban és Los Angelesben készenlétben tart 2-3 ügynököt, mindegyik hűtőjében egy kisebb adag emberről emberre terjedő, viszonylag magas halálozási arányú biológiai fegyverrel. Ők ha megkapják a parancsot fogják magukat és egy-egy stadionban, plázában szétlocsolják a vírust. Ha szerencséjük van nagyobb járvány is kitörhet, de ha csak pár száz ember fertőződik is meg, és elterjesztik, hogy ez tervezett támadás volt, akkor elég nagy pánikot kelthetnek.
Ha ezt a megszellőztetik a vezetők felé, mint egyfajta megtorló ellencsapás lehetőségét, akkor azok kétszer is meggondolják, hogy elindítsák-e a támadást.

Titus Pullo Urbino 2011.06.03. 13:22:48

1830-as lengyel felkelés leverésére küldött orosz egységek hurcolták be az ázsiai eredetű kolerát, amely szélsebesen kezdett terjedni Galíciában, majd áttért Sáros és Szepes vármegyékre is, de Zemplénben is aratott a halál. 250.000 (!!!!) ember halt meg, köztük Kazinczy (14. aradi vértanú) Lajos édesapja. Kossuth Lajos volt a zempléni kolerabiztos, ez volt első nagy kudarca, hajajj, mennyi lesz még! 50-60 századnyi katonaságot kellett a területre irányítani, felkelés tört ki, zsidó vándorkereskedőket akasztottak, lincseltek, őket tették felelőssé a járvány miatt. A kutakba szórt bizmutport is ellenszenvvel fogadta a lakosság, direkt, hatósági mérgezést gyanítottak mögötte. Egy biztos, ilyen méretű terjedést és ennyi halottat valószínűleg emberi segítség nélkül önmagában a járvány nem tudott volna produkálni. Sosem tudjuk meg, történt-e szándékos mérgezés (cári akció?), vagy spontán terjedt ennyire el a kolera, mindenesetre kaszált a halál, 250.000 halott azért súlyos szám.

GeoThrasher 2011.06.03. 13:56:44

Kib@szottul félelmetes téma... Vajon miért nem vetette még be valami hibbant "abroszfejű" ? Sokkal nagyobbat durrant volna, mint az ikertornyok és ráadásul olcsóbb is...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.03. 14:08:10

@Gungnir: A probléma ezzel a forgatókönnyvel, hogy miért csak preventíven? Szerinted kimhez hasonló görényeket mi tartaná vissza, hogy ne csinálja meg csak úgy? Vagy sok más szervezetet és egyént?

Akinek nincs atomfegyvere és ballisztikus rakétája hozzá, annak valszeg vegyifegyvergyártó és célbajuttató képessége sincs.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 14:19:57

@molnibalage:
Magyarországnak nincs atomfegyvere, meg hordozóeszköze, de vegyifegyver előállítására bármikor képes. Sőt, biológiai fegyvert is bármikor képes lenne előállítani, mert a gyártókapacitás megvan hozzá, sőt, gyártanak is vakcinákat, mindenféle szörnyű kórhoz. Így bármely más anyagilag gyengébben eleresztett ország képes ilyet gyártani.

folti_ 2011.06.03. 14:31:36

@Gungnir: "Ugyan az atomfegyverekből is gyártottak táska méretűt, de ilyen kis méretű fegyver legyártására szerintem még a jelenlegi atomhatalmak jelentős része sem képes, ráadásul a sugárzása miatt is könnyebben felderíthető." - táskabombákat mint olyanokat kéretik kihagyni a dologbol, mivel ilyenek nem léteztek(és a fizika törvényei miatt nemis létezhetnek) abban a formában, ahogyan azt a nagyérdemű elképzeli. A legkisebb rendszeresítésre került robbanófej az amerikai W54 volt, két kiszerelésben:

1. M-28 Davy Crockett visszarugásmentes ágyúban, hatóerő: 10-20 tonna TNT. Lövedék tömege: ~35kg. en.wikipedia.org/wiki/Davy_Crockett_(nuclear_device)
2. Special Atomic Demolition Munition avagy atomhátizsák, szabotőröknek. Hatóerő 10 tonna - 1kt, tömeg: 68kg. Nem véletlen, hogy a tervek szerint minimum kétfős csapatokban kívánták bevetni. en.wikipedia.org/wiki/Special_Atomic_Demolition_Munition

A legkisebb hatóerőhöz már a kritikus tömeg közeli hasadóanyag kell.

A fentieknél kisebb "nukleáris" bombákat maximum piszkos bombaként lehet alkalmazni, ahol a hatás az, hogy a szétszórt nukleáris szemetet kell meglehetősen költségesen feltakarítani és az érintett terület addig karantén alatt áll.

folti_ 2011.06.03. 14:52:13

@GeoThrasher: nem olyan feltűnő, sokkal lassabban hat, mint a megszokott módszerek. Meg sokkal férfiasabb felrobbantani valamit, mint kifejleszteni, odajuttatni és elterjeszteni pl hígfosást okozó baktériumot. Sokkal több infrastruktúra és okosember kell hozzá mint amennyi az átlagos nyugatra tekintgető terráristaszervezeteknek rendelkezésre áll. Főleg hogy 9/11 hasonlók után pl az alkaloida európai-amerikai szervezete megszünt létezni. 9/11 hez felhasználták az összes amerikai ügynöküket pl.

Meg amíg az amerikaiak saját hisztériakeltése megsokszorozza még a sikertelen akcióid hatását, addig minek szenvedni ilyesmivel? A 2009-es alsogatyabombázó saját lábszőrén kívül senkiben nem tett kárt, mégis tavaly óta lehet választani hogy pornószkennerben mutogatod magad a helyi biztonsági droidoknak, vagy gyakorlatilag legálisan molesztálhatnak motozás címén.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.03. 15:03:24

@proletair: Hogyan juttatot célba a harcmezőn vagy 10 ezer km távolságba?

"Bacikat tenyészteni penicilinhez" egészem más tészta, mint iszonyúan veszélyes cuccokkal dolgozni.

Gungnir 2011.06.03. 16:16:58

@molnibalage:
Az, hogy utána atomot kapna a nyakába. Ezt nyilvánvalóan nem akarja, ahogy mondjuk az Egyesült Államok sem kér a biológiai támadásból. Leginkább a hidegháborús kölcsönös elrettentéshez hasonlítható a dolog, és ahogy a Szovjetúnió megsemmisítése sem érte meg az Washingtonnak az egész ország elhamvasztását úgy Észak-Koreáért sem kockáztatnák meg egy-két nagyobb város megfertőződését, és ugyanez igaz fordítva is. A diktátorok nem őrjöngő állatok, akik csak pusztítani akarnak, hanem egyszerűen olyan emberek, akik (szinte) bármit megtesznek/tennének a hatalmuk megtartása és növelése érdekében.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.03. 17:30:30

@Gungnir: Aha. És hogyan bizonyítod, hogy honnan jött az anyag?

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.06.03. 17:41:13

1915-ben voltak amcsi lovak Európában? Vagy a németek odaát fertőztek?

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 18:11:43

@molnibalage:
@Gungnir:
Nem tudom, hogy mi történne ilyen esetben, de akkor nézzük a dolgot konstruktíven. Mondjuk kitör egy szuper-coli járvány az USA-ban, és a humint azt gyanítja (sőt: tudja), hogy ez Észak-koerából jött az embargóra válaszul. Mit tenne? Ha odaküld pár atomrakétát, ő lenne a tömeggyilkos rothadék. Ha nem tesz semmit, Kimék felbátorodnak. Tehát szerintem egy darabig menne a diplomáciai figyelmeztetgetés, majd utána jönne az Irak- technika: valami jól hangzó indok, majd hagyományos erőkkel megszállnák az országot. És ők lennének a Nagy Megmentők. Persze ha a dolog jól halad, egy kis taktikai atomcsapáska beleférhet a biofegyver-gyár ellen...
Vagy más a véleményetek?

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.03. 21:44:51

@molnibalage:
Ahogy mondod, nagyon veszélyes meló. Idehaza pont a vegyipar és a gyógyszeripar az, ami nemcsak túlélte a rendszerváltást, hanem fejlődött is. A hagyományos gyógyszergyártás mellett ott van az oltóanyagtermelés, például Gödöllőn. Egyik közeli rokonom ott dolgozik technikusként, és ahogy elmondta, bizony a "penicilinnek szánt bacikból" ripsz-ropsz lehet csinálni kis helyi armageddont. (egy kis konteo: az egyik cég asszem a TEVA, az meg milyen nemzetiségű is?:))
És viccen kívül: a világ bármely pontjára viszonylag biztonságosan és olcsón lehet ilyen anyagokat juttatni, például postával.

Macska rúgja meg 2011.06.04. 00:02:52

Nocsak, hirtelen kedvet kaptam a Rainbow Six újraolvasásához...

paranoid T.R. marcipan 2011.06.04. 11:22:25

@Professor Pizka: A régi szép idők, amikor még egész nap a net előtt csesztem a rezet, és minden értelmes társalgást felfogattunk itt... :)
brad pittől mentsen meg engem az ég.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.06.04. 11:52:48

@paranoid T.R. marcipan: értelmes társalgás alatt azt érted, amikor állandó tettestársaddal, juditmanóval karöltve pillanatok alatt az erkölcsi fartő irányába fordítottátok a kommentfolyamot, félpucér, állástalan mexikói fotbalisták fotóit követelve?

paranoid T.R. marcipan 2011.06.04. 12:08:00

@Professor Pizka: nem, ezzel forgattuk fel az éppen a zimbabwei helyzetről/kiscsoportos gyilkológépekről folyó, mély, megfontolt, szakmai vitákat :)

cyd 2011.06.04. 14:35:31

A színvonal változatlan, @proletair: köszönjük, jó volt :)
A kocsmákban meg tuti az anthrax fertőzés, velem is megesett már, hogy ha sokat iszok, akkor nem tudok lép-ni.

tucano 2011.06.05. 13:10:40

Jajajj, ez egyre parásabb!
Egyébként szerintem az alap tömpuszt fegyver a crack, amellyel 10 éves távon megoldható a társadalom szegényebb rétegeinek likvidálása és a járulékos veszteségek is legfeljebb a lakosság rend iránti vágyát erősítik. Sőt, a legújabb csoda az oxi, a gázolajjal és ceruzaelem savval felütött koksz származék, tulajdonképpen 1 év alatt nyomornegyedeket pusztít el. A Walking Dead sorozat Disney családi hétvége ahhoz képest, ami egy séta a periférián. Konkrétan sötétsárgák lesznek tőle az emberek, és annyira gátlástalanok a következő adag anyagi ellenértékének megteremtése során, mint a zombik, ha húst akarnak:(

tucano 2011.06.05. 13:15:38

@Papírzsepi: Vegyifegyver sorozat is lesz? Bocs a teljes analfabetizmusért, de vmikor kifejthetnéd, hogy mi a különbség, például a Vietnamban használt lombirtó az minek számít?

stoppos76 2011.06.05. 15:47:30

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Az angolok szinte a háború elejétől függtek az amerikai lovaktól. Az Egyesült Királyság lóállománya 20-25 000 volt 1914-ben. Az amcsik 1914 és 18 között Egymillió lovat küldtek az angoloknak. Később magukkal hoztak még kétszázezret.

flimo13 2011.06.05. 16:11:38

@molnibalage: ellenben ha olyan biológiai fegyvered van, ami csak a kebabárusokat támadja genetikai alapon, akkor..

juditmanó 2011.06.05. 17:45:27

@Professor Pizka: nem irritál, hanem inspirál :)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.05. 20:21:52

@tucano: Amennyiben a fejedre szórnak egy nagy csomó mérget, ami azonnal szétmarja, elfolyósítja, megégeti vagy lebénítja, amit kell, akkor az VEGYIFEGYVER.
Ha a fejedre szórnak egy adat kórokozót, ami eleinte nem okoz tünetet, de később szaporodni kezd benned és ennek következtében maródik szét, ég el, folyósodik el vagy bénul le aminek kell, akkor az BIOLÓGIAI fegyver.
Ha pl. baktériumokkal nagy tartályban mérgeket gyártatnak, majd azt a fejedre szórják, akkor az inkább vegyi fegyver. Ha ugyanezeket a baktériumokat közvetlenül rád zúdítják, benned szaporodnak, benned termelik a mérget és attól halsz meg, az viszont inkább biofegyver.
Manapság kedvelt módszer a kártevőket (pl. szúnyog) biofegyverrel irtani. Jobb a környezetnek. A szúnyogoknál elszabadul egy durva járvány, ami 98%-ukat kiírtja... jelenleg a vegyifegyveres szúnyogirtás nem is EU-konform, ezért van gond a kullancsokkal.
Növények is irthatók vegyi úton (~gyomirtó), vagy bio-úton. A vietnami anyag (DDT?) - úgy tudom - vegyi cucc volt.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.05. 20:26:32

@tucano: ja: jelenleg nem tervezek vegyifegyveres posztokat. Sosem lehet tudni, de most nincs a téma az első 100-ban...

csibirkas 2011.06.05. 20:26:37

@tucano: Az sima gyomírtó volt, vagyis vegyi. Akkor lett volna biológiai, ha pl. egy gombafertőzést, vagy egy hernyót terjesztettek volna el, ami lerágja a lombot. Tömegpusztítónak azonban egyik sem tekinthető (bár a gramoxon majdnem...).

csibirkas 2011.06.05. 21:20:27

@Papírzsepi: A DDT rovarölő, és más gazemberségekből ismerős. Használták ugyan az amcsik Vietnamban, de csak szúnyog irtásra. Sztem paraquat volt, meg egy másik, itthon nem használt vegyszer.

xstranger 2011.06.05. 22:29:38

@csibirkas: Az az agent orange lesz szerintem. Elcseszett egy cucc, akinek eros a gyomra elolvashatja a Wiki oldalat. De inkabb ne, en szoltam.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.06. 05:25:05

@xstranger: @csibirkas: @tucano: xstrangernél a pont. Az Agent Orange egy másik ismert közellenségre épül: Dioxinra. Egyértelműen vegyi anyag, egyfajta elfajzott növekedés-hormon-féle....

Na, ezért nem írok vegyifegyveres posztot: rémesen nem értek hozzá.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.06.06. 09:21:09

@Papírzsepi:
Egyszer akartam írni egy posztot az Agent Orange-ról. Amikor elkezdtem keresgélni a neten, egyrészt kiderült, hogy az Aranysasban már írtak róla, másrészt a gyomrom felfordult, mikor a képeket nézegettem. Sovány vígasz a vietnamiaknak, hogy az amerikaiak is megszívták.
Amúgy volt többféle lombtalanító ágens, ami olyan szín-nevet kapott, amilyen színű gyűrű volt festve a hordóra.

GrG 2011.06.06. 12:08:33

@tudi: @MTi: BÁR AZ ÁR A KONTEORA VALÓ, de én könnyen el tudom képzelni, hogy valaki szándékosan mérgezett németországban. Nem hiszem, hogy a német/nyugatiak, inkább el tudom képzelni valami terrorista vagy egyéni akciónak. A terrorista ellen csak az szól, hogy ők mindig rohannak bejelenteni (az egyéni akciónál még ez sincs). Ugyan akkor a németek akkor se vallanák be, hogy szándékos volt a dolog, ha tudják, mert túl nagy a pánikveszély.
(egyéni akciónál lehet, hogy valaki így akarta a konkurenciát kicsinálni, de jó esetben nem halált akart csak erős hasmenés, aztán mutálodott a virus)

GrG 2011.06.06. 12:09:34

@Papírzsepi: rettenetesen jó cikk és ha várom a folytatást.

MTi 2011.06.06. 12:53:26

@GrG: megdöbbentő, hogy egy Németországban, - ahol az egészségügyi ellátás meglehetősen magas szinten van + a TISZTASÁG hagyományos erény - ilyen történhet.
Bele sem merek gondolni, hogy egy egészségügyileg elmaradotabb, a tisztaságra/higiéniára kevesebbet adó KK-európai országban, vagy a Balkánon ez a járvány milyen méreteket ölthet(ne)...

xstranger 2011.06.06. 12:57:14

@MTi: Mashol megfoznek mindent, ez a megoldas. Afrikai/azsiai orszagokban nem esznek semmit nyersen. Ismeroseim reggelire is fott rizst esznek fott zoldseggel. E.coli meg bekaphatja akarhova is mutalodik.

GrG 2011.06.06. 13:24:35

@MTi: pont ezért gyanús, mivel olyan zöldségek érintettek, amiket tipikusan nyersen eszel. És persze nem tudom, hogy a megmosás elég-e az eltávolításhoz

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.06. 15:14:15

@Papírzsepi:
A biológiai fegyvereknek csak egy bajuk van: időben nem stabilak. A vegyi szütymőnél, meg az núknál ugye ledobod és ott marad. Oké, a núk bomlik mindenfelé, meg a vegyi is.
Ámde a biológiai fegyver az ugyebár szaporodik, sokasodik és közben mutálódik jóféléket. Tehát azért van egy jópofa bizonytalansági faktor, hogy én bedobom ezt a vidám kis módosított pestist a szomszédba, mert nekem úgyis van ellene oltóanyagom. Csak kérdés, hogy az az pestis mennyi idő alatt szaporodik-mutálódik annyit, hogy legyen belőle egy olyan törzs, amit már nem ismer az se, aki bevetette.

Észak-Koreás dolog: ugyan miért is tennék? Nekik a tömpusztító fegyver zsarolásra kell. Külföld felé, hogy adjanak segíjt, meg villogjanak vele, hogy ők milyen ügyes gyerekek. Jó, lehetne mondjuk Ferrarija is, de ha már 50 parkol a garázsban, akkor sokkal fallikusabb pár atomrakéta. Egyébként is, minden diktátornak inkább belpolitikai téren kell ügyesnek lennie, nehogy még a végén valaki átvegye a helyét. Szóval az ottani elit számára a status quo több, mint megfelelő. A generációváltást persze kísérheti némi határon átlövöldözés, hogy a fene nagy helyezkedésben néhányan összeszedjenek pár hőstettet, de ennyire még ők se hülyék, hogy veszélybe sodorják a kényelmes kis pozíciójukat.

Titus Pullo Urbino 2011.06.06. 15:52:57

@GrG: @MTi: Kartofelkeler - nem biztos, hogy ez igaz, de állítólag a német járvány nem a spanyol uborkához köthető, hanem ehhez a Kruplipince nevű étteremhez. Kíváncsi vagyok, hogy mi igaz ebből. A spanyol uborka tézis megdőlt, most a Kruplipincét vizsgálják. Akinek van felesleges pármillió eurója, az most vegyen spanyol termőföldet, vagy német éttermet, most jó ócsóér megszerezhető mindkettő. Tiboru meg elkezdheti írni a spanyol uborka konteót.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.06. 19:55:36

@sirdavegd: Úgy nézem, hogy alapvetően a kevésbé mutálódó törzseket részesítik előnyben, ha biofegyverhez keresnek jelentkezőt. Nem véletlenül szórták ki azt a 120 további mikroszörnyet az interjúkon; influenzával például kevésbé nyomulnak a mutálódása miatt, pedig az az influenza-A egy baktériummal és az első Világháborúval karöltve kiirtott valami 50 millió (!!) embert. Tehát már bizonyított, mégse nem használják...
Amúgy a biocsapás után az érintett területet mentesíteni kell, így nem is marad idő a mutálásra. Ezzel a bizonytalansági faktor erősen csökkenthető.
Ráadásul a vallási szélsőségeseket nem is feltétlenül érdekli, hogy mi lesz a megtámadott területen később: régen is voltak porig rombolt és sóval behintett városok.
Egy békében hagyott diktátornál amúgy teljesen igazad van. De egyrészt lehetnek vallási okok is (pl. Irán), másrészt ha úgy érzik, hogy külső támadás fenyeget, lokálisan bevethetnek ilyet. Irak is bevetett vegyi fegyvert Irán ellen, és simán el tudom képzelni hogy két afrikai ország vagy még inkább két távol-keleti mini-hatalom eljusson a biológiai fegyverekig. Főleg, mert olcsók.
Aztán persze lehet, hogy tévedek. Remélem, tévedek.
A következő posztban majd visszatérünk a témára. Erősen.

folti_ 2011.06.06. 22:27:09

@Papírzsepi: pont a spanzolnatha bizonzitotta be (legalabbis útólag, hogy mennyire megbízhatatlan az influenza vírus a folyamatos mutáció miatt. 1918 tavaszán már megrendezte a menetrendszerinti tavaszi influenzajárványt, de nem okozott komoly problémát(sőt, a tűlélők immunissá váltak a törzsre), mígnem nyáron létrejött a gyilkos variáns, pár hétig tarolt, majd hirtelen ártalmatlanná mutálódott pár évtízedre.

@GrG: úgytudom, konyhai körülmények között nem lehet megtísztítani a fertőzött élelmiszert biztonságosan, leszámítva az alapos főzést. Emiatt mindenhol inkább a fertőzött készletek megsemmisítésével védekeznek.

teddybear01 2011.06.07. 05:57:52

@folti_: Ami a hősterilizálást(pasztörizálást) illeti, az használ a legtöbb baktérium és vírus ellen, de akadnak olyan kórokozók, amik túlélik. A spórák nagyon ellenállók tudnak lenni, van amelyik túléli azt a hőfokot is, ami például már tönkreteszi a sterilizálni kívánt ételt is.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.07. 06:54:59

A vírusok mutációja matematikailag elég jól modellezhető, tehát az is, hogy mikor várható a következő gyilkos mutáció. (Ez egyébként érdekes, mert az ilyeneknek nem szokott várható értéke lenni.)
Szóval állítólag kiszámítható a következő várható időpont, ami már régen elmúlt. Tehát már igencsak itt lenne az ideje a következő spanyolnáthának. ÉS ez ma durvább lenne, mint 90 éve.
Na ezért ugrik mindenki, amikor madárinfluenza, sertésinfluenza, vagy éppen atipusos tüdőgyuszi jelenik meg valahol. De ez már messzire vezet. A jövő héten megbeszéljük....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.07. 07:38:40

@Papírzsepi: Azért a spanyolnáthánál ne felejtsük el, hogy egy lerobbant világ lerobbant embereit támadta meg. Lehet, hogy a mai átlagember röhögne rajta egy jót a fejlett világban, mert annyira jó kondiban vannak.

Irak a harctéren használta fegyvereit, kivéve mikor kedves diktátorunk a kurdok ellen használta.

A mutálódás matematikia modellezése új számomra. Hogyan tudnák modellezni, mikor a mutáció okati nagyrészt homályosak és sejtszintűek. Pár éve volt hír, hogy a világ legerősebb szuperszámítógépe egy cél érdekében épül. Modellezni egyetlen sejt normális életfolyamatait...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.07. 08:37:23

@molnibalage: a spanyolnátha csak egy a sok-sok komolyabb járvány közül. Ezek adott időközönként érkeznek. Erre alapozva, kiindulva a mutációnként bekövetkező génváltozásokkal szerintem lehet becslést adni. De csak becslést.
Abban igazad van, hogy az I. VH és a baktérium is kellett az 50 milla halotthoz, nem volt elég az Influenza-A vírus. De azt nem szabad elfelejteni, hogy a környezet is változik, a vírus és a mutáció számára a mindenkori környezet előnyei és hátrányai állnak rendelkezésre.
Lehet mondani, hogy az I. VH szürnyű higiéniás állapotai kedvezőek voltak, most meg bezzeg. De az érem másik oldalán meg ott van, hogy ma az utazási sebesség gyorsult fel, tehát robban, akkor nagyobbat szól. Továbbá lehet, hogy tisztábban élünk, de gyengébb az immunrendszerünk, és vakon bízunk az antibiotikumokban.
Szóval én nem bíznék annyira abban a jó kondiban, igaz, egyelőre szerencsére a te álláspontod tűnik igaznak. Maradjon is így!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.07. 10:12:32

@Papírzsepi: Ez a gyengébb immunrendszerünk szlogen nem tudom, hogy min alapszik.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.07. 10:20:01

@molnibalage: olvastam egy könyvben. Persze földrajzilag más-és-más a helyzet. De a "fejlett" országokban a tisztítószerek és a fertőtlenítés korlátlan uralma miatt az immunrendszer nem kapja meg a betevő baci-dózist. Ez utána allergiát és egyebeket (pl. Kandidát) okoz. Ezért nő az allergiások száma évről évre.
Amúgy azt is olvastam, hogy összehasonlították az afrikai elmaradott országok kiskamaszainak immunválaszát a fejlett országok kiskamaszainak immunválaszával, és megdöbbentő volt a különbség: jelentően pocsékabb volt a fejlett országok gyermekeinek eredménye, és nem csak az afrikaiakhoz képest, hanem a tankönyvi normákhoz képest is. Szintén azt olvastam, hogy átlagos embernek a felnőtté válásig nagyjából 2kg koszt kellene megennie, hogy az immunrendszere nyerő legyen. Ehelyett mi 2kg mosó/mosogatószert eszünk meg....

xstranger 2011.06.07. 11:29:41

@Papírzsepi: hm ezzel vitaznek, nyilvan nincs kisgyereked, nekem van ketto is, es medobbento miket tudnak muvelni higenia szintjen, en tuti folyamatosan a vecen ulnek ha azt csinalnam amit ok. Na jo oket meg segiti a pelus.

Ez az afrikaiakkal valo osszehasonlitas meg santit. Ugyanis az adott pillanatban ELOKET hasonlitottak ossze. Azokat akiket 5-6 eves korban elvitt valami nyavaja az alultaplaltsag meg egyeb okok miatt azokrol mar nem fog kiderulni hogy milyen volt az immunrendszeruk.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.07. 11:42:22

@xstranger: tudhatod, hogy van két lányom: az egyik 3, a másik 1 éves. Tényleg ijesztő, amit művelnek, de szerintem ez csak a mi szintünkön tűnik durvának. Máshol simán elmenne normálisnak...
Afrikára persze mondhatod azt is, hogy a természetes szelekció sokat javít az általános immunszinten. Én például majdnem meghaltam 5-6 éves koromban, Afrikában nem is úsztam volna meg, most pedig az erős allergiámmal csak rontom a hazai statisztikát...
De az októl függetlenül a gyengébb általános immunrendszer bizony tény. Amúgy ha valaki statisztikát készít, lehet, hogy korrigálja az ilyen tényezőket. Ennyire nem másztam bele a dologba, mert hihetőnek tűntek az eredmények.

"A világ legveszélyesebb helye az ágy. Abban halnak meg a legtöbben. És este mégsem félsz belefeküdni...?"

Walter Hartwell White 2011.06.07. 17:14:29

Névtelen úr története kicsit hasonlít Robin Cook: Vektor c. művének cselekményéhez, ami egy elég jól sikerült fikciós regény, mely a témába vág. Én legalábbis, mint az ABC-hadviselés iránt fokozottan érdeklődő egyorrú, meglehetősen jól szórakoztam rajta. :)

folti_ 2011.06.07. 23:08:00

@molnibalage: @Papírzsepi: a kiválasztódás viszont ugyanúgy működik a kórokozóknál is, csak nekik a gyógyszerekkel és a fertőtlenítőszerekkel kell felvenniük a harcot. Ennek a folyanatnak az eredményei szoktak lenni a kórházak saját kórókozó specialitásai, illetve más, a gyógyszerekkel szembeni rezisztenciát kifejlesztő bacik. pl a malária kórokozó ami ellen a klasszikus gyógyszerek egyre kevésbé hatásosak.

@teddybear01: igen, ezt ismerem kicsit.

vén betyár 2011.06.08. 07:54:50

Tudományos alapossággal kidolgozott, könnyed, olvasmányos stilusban előadott remek irás.

Régebben olvastam valahol, nem tudom, hogy mennyi a valóság belőle, mennyire propaganda, de irodalmi feldolgozása is volt azoknak az eseteknek, amikor honleányi büszkeségüket feláldozva francia hajadonok tudatosan fertőztek meg nagy számban német /porosz?/ katonákat bujakórral a Nagy /vagy a francia-porosz?/ Háborúban.

Cymantrene 2011.06.08. 20:31:19

@molnibalage: Lehet, hogy a mutálódásnak nem minden mechanizmusa ismert (egy csomóé igen), de attól még nagy jól leírható. Az oki és a fenomenológikus leírás nem tételezi fel egymást! Kimérhető a pontmutációk előfordulása, a géncserék, a duplázódások, a vírustörzsek összeolvadása és az összes egyéb folyamat, meg persze a másik oldal is, az immunis populációk felépülése-eltűnése, és ezekből szépen szép modelleket lehet építeni, és kiszámolni, hogy mennyi idő telhet el egy olyan jelentős változásig, ami nagy járványt okoz. Pl. az influenza járványok egész jól saccolhatóak. Hogy most a spanyolnáthához mérhető _még_ nem tört ki, az lehet csak egy kis idő kérdése. Ha viszont szerencsénk van, akkor tényleg a gyorsabban és jobban reagáló közegészségügy miatt van.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.08. 21:22:26

A szavazást ezennel lezárom!
Az eltelt közel egy hét alatt végig fej-fej mellett haladt két opció, így a kettőt a minimális különbség miatt közös győztesnek nyilvánítom. A legtöbben tehát vagy az Alapító Atyákra bízták volna Névtelen úr sorsát, vagy megvárták volna, míg sikerrel jár, s csak azután szívatják meg.
Az azért látszik, hogy a két Alapító Atyának mekkora kultusza van... egyikük egyébként elcsúsztatta volna egy banánhéjon a világhírű Noname cég tulajdonosát, a másikuk viszont csak a siker után tette volna hidegre.

Mindenkinek köszönöm a szavazást; de azért remélem, hogy a való életben nem álltok majd a teno.. ö terroristák pártjára...

vén betyár 2011.06.09. 07:22:55

@GeoThrasher:
Remélem, ez nem óhaj akar lenni!:)

Elképzelem a vámost, ahogyan kaján vigyorral bicskával nyitja ki az arab utasnál talált félkilós nejlonzacskó fehér port és nyalogatja az ujjáról.
-Heroin, kokain?
-Nem.Antrax.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.09. 07:38:26

@vén betyár: nyelvi nehézségek is akadhatnak. Ezért én inkább így képzelem a jelenetet:

- Nocsak-nocsak: hát ez a zacskó fehér por itt mi?
- Affene....
- Hm. Fura íze van.
- ... akarni mondanom: Lépfene...

vén betyár 2011.06.09. 07:48:51

@Papírzsepi:
Qva életbe, megint lehánytam a billenytűzetet kávéval!:)
Kakaóbiztos gépet akarok!!!!!!

vén betyár 2011.06.09. 10:43:30

Kadhafi olcsó, ősi biológiai fegyvert vetett be, megspórolva kutatást, fejlesztést, gyártást, stb.

Nehogy aztán a végén rajta is alkalmazzák!

index.hu/kulfold/2011/06/09/kadhafi_fegyverkent_vetette_be_a_tomeges_nemi_eroszakot/

GeoThrasher 2011.06.09. 15:11:56

@vén betyár:
:D :D
(2 perces visszafojtott röhögés)
süti beállítások módosítása