Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Nagy test - nagy élvezet 3.0

2011.06.28. 08:00 Lemilblog



A legfontosabb, első világháborús kísérleti harckocsik felsorolásából nem hiányozhat a hagyományos, nagy történelmi szövetségesünk K-Wagenje...

 

3.1.) A K-Wagen szupernehéz harckocsi

A német hadsereg egyetlen területen volt csak súlyos hátrányban a Nagy Háborúban (a nyersanyagon kívül), mégpedig harckocsikban. Saját tervezésű páncélosaik csak későn és nagyon kis mennyiségben készültek el, ezért gyakorlatilag megjelenésük óta használták az antant tankjait is, ha sikerült zsákmányul ejteni őket.

1917 decemberében megszületett hát a döntés: kell egy minden másnál nagyobb és erősebb tank, ami majd a Kaiser javára fordítja a hadiszerencsét. A megrendelés 10 példányra szólt, amelyek 1919-ben gördültek vánszorogtak volna harcba a tavaszi offenzívában.
Neve rövidítés, a Kolossal Wagen-ből származik. Méltó is volt nevére, méretei döbbenetesek voltak. Hossza 12,8 méter, a test szélessége a gondolák nélkül 3,1 méter, magassága 2,8 méter volt. Gyártásába olyan cégeket vontak be, melyek korábban hidakat építettek, ugyanis csak azoknak voltak megfelelő méretű és teherbírású szerszámaik egy ekkora acélszörny építéséhez.

Geometriai méreteit tekintve máig ez a legnagyobb megépült tank. Tervezett tömege 100 tonna volt, ám a fejlesztés alatt (ahogy az általában lenni szokott) a tank folyamatosan hízott, végül már 148 (!) tonnát nyomott.

Páncélvastagsága 20-30 mm között változott, ami csak a gyalogsági fegyverek és a tüzérség repeszei ellen nyújtott volna megfelelő védelmet. Erőforrása két darab 650 lóerős Daimler-Benz benzinmotor volt, amik 8 km/h sebesség elérését tették lehetővé úton; terepen ez 2-3 km/h-ra csökkent volna. Elméletileg, mert menetpróbát soha nem hajtottak végre. Legénységét 27 fő alkotta.

Szerkezeti kialakítása főbb jellegzetességeiben az angol tankokét követi: hosszú és keskeny kocsitest, az ágyúkat oldalgondolákban helyezték el, a lánctalp pedig végigfutott a jármű teljes oldalsó kerületén. Rombusz helyett viszont a téglatest formát választották, így sokkal nagyobb lett a hasznosan rendelkezésre álló belső tér. A terepjáró képesség sem romlott nagyon, hiszen puszta mérete miatt a K-Wagen könnyen áthidalhatta a 4 méter széles lövészárkokat is. Mászóképességre nem tartottak igényt, hiszen csak sík terepen kívánták bevetni (alacsony fajlagos teljesítménye miatt egyébként sem lett volna képes meredekebb emelkedőn felkapaszkodni).

Az A7V-vel ellentétben itt már különálló parancsnoki kupolát alkalmaztak; a parancsnok elektromos rendszeren keresztül, jelzőfényekkel irányította a tank mozgását és fegyverzetét.

A gondolákban két 77 mm-es ágyú és két 7,92 mm-es MG08 típusú géppuska volt előre és hátra néző állásokban, további három géppuska került a harckocsi orrába, amelyek jobbra, balra és előre néztek. Tervezték lángszóróval is felszerelni, hogy nagy hatékonysággal harcolhasson a lövészárkokban és kiserődökben megbúvó gyalogság ellen.

A jármű elejében foglalt helyet a két vezető, akik vakon (!) vezették a tankot, csak a jelzőlámpák mutatták nekik a parancsnok utasításait. Az elülső három géppuskát kezelő két lövész szintén itt dolgozott. A rádiót kezelő híradós közvetlenül a parancsnoki kupola alatt ült. A motorok üzemét két gépész felügyelte. A személyzet többi része a gondolák fegyverzetét működtette (egy löveghez három ember kellett).

Korabeli gyári makett

A szállítás abban az időben még komolyabb gondot okozott, hiszen a vasút méretei adottak voltak, viszont megfelelő közúti tréler egyáltalán nem létezett. Az angol tankok például csak a gondolák leszerelése után voltak vagonírozhatók, és ilyenkor az A7V-t is meg kellett szabadítani parancsnoki kupolájától. A K-Wagen esetében még összetettebb volt a probléma, ugyanis egész egyszerűen túl nagy volt a vasúton történő szállításhoz. A kocsitestet hosszában is szét kellett választani, hogy fölférjen a szabvány méretű vagonokra, így négy darabban utaztathatták. A szét- és összeszereléshez ráadásul komoly műszaki háttér és nagy létszámú, képzett szerelő kellett, a nehézkes mozgás miatt nagyon közel a frontvonalhoz. A valóságban ez a szerelőállomás az ellenséges tüzérség könnyű célpontja lett volna.

Szerelőcsarnokban a két harckocsi

Két prototípusa épült párhuzamosan, azonban egyiket sem tudták teljesen befejezni; a háború vége a szerelőcsarnokban érte őket. Az egyik már a végszerelés fázisában volt, a második példány nagyjából félig készült el, ám még az Antant-ellenőrök érkezése előtt szétszerelték és megsemmisítették őket.

A makett jól érzékelteti a hatalmas méreteket

Makettjét az itthon nehezen beszerezhető Kora gyártja, közepes minőségben.

A késői mintázatú álcázó festést a prototípusokra még nem festették fel

A sors fintora, hogy a beleölt hatalmas energia, pénz és idő végül semmilyen hatással nem volt a háború kimenetelére, de a harckocsik későbbi fejlődésére sem. Bár negyed századdal később a poroszokban újra feléledt az akarat, hogy mindenki másénál nagyobb és erősebb tankot alkossanak, ez azonban már egy másik történet…mely hamarosan következik.

57 komment

Címkék: német haditechnika i. világháború vendégposzt harckocsi

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.06.28. 08:11:42

"Hagyományos, történelmi szövetségesünk K-Wagenje"

Nem is tudtam, hogy Kínában németül beszélnek! ;)

johnibyg 2011.06.28. 09:49:09

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: XD
Az egyik barátomnak van erről egy jó gondolata, ha nem ölnek meg ezért a szerkesztők (a hirdetésért), belinkelném:
keppartizan.blog.hu/2011/06/25/hasznos_segitseg

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.28. 10:59:34

A K jelen esetben azt jelenti: Kurta.

Titus Pullo Urbino 2011.06.28. 11:41:06

Gratula a szerzőnek, igazi sztahanovista módra ontod a posztokat! Egyébként ki az a Horváth Tibor?

@johnibyg: nyugi, életben maradsz, értékeljük itt a humort, remélem ez humorkategóriás montázs.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.28. 12:07:57

Hát igen. Ez nem volt hosszú, de legalább rövid volt. Viszont cserébe kevesebb munkaidőt emésztett fel...
Ellenben megérte munka helyett olvasgatni, mert igencsak élvezetes volt. Nekem a sorozatból ez tetszett a legjobban, kivéve a hosszát. Aztán jön az első rész, végül a második.
Úgyhogy jöhet a következő sorozat, ne kíméld magad!

hiryu2,0 2011.06.28. 13:19:07

Na...... amik itt a neten terjednek:) A Maus kifejezett könnyűpáncélos hozzájuk képest:)

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2011.06.28. 13:27:11

@Panther_V: nem én írom a sorozatot... de azt látom, hogy nincs több rész az admin felületen. Ettől persze még létezhet, de én gyanaxom....

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.28. 13:31:30

@Papírzsepi: Tisztában vagyok vele, de furán venné ki magát ha én írnám a 4. részt ígyreméltem oda tudsz hatni.

Peter Shark 2011.06.28. 14:13:42

Sajnálom, hogy rövid lett. Erről a gépről ennyi infót találtam, ami hiteles. (fogalmam sincs, hogy ki a Horváth Tibor, Google adta a képet én meg már lusta voltam eltüntetni a nevet...meg különben is, szerintem ha valaki készít egy szép rajzot, akkor nem illik a nevét zu ausradieren)

Megnyugtatok mindenkit, hogy lesz folytatás hamarosan. Pár típus már készen van, de még dolgozom a többin. Nem lesz egyedül az egérke sem nyugi...

Minorkavidor 2011.06.28. 15:00:01

"Bár negyed századdal később a poroszokban újra feléledt az akarat, hogy mindenki másénál nagyobb és erősebb tankot alkossanak, ez azonban már egy másik történet…mely hamarosan következik."

Oh, nem: Hitler osztrák volt, Ferdinand Porsche pedig szudétanémet, a porosz- Guderian- páncélos-ügyekben mindig józan volt.

Kullancs1983 2011.06.29. 00:17:51

@Panther_V: Az első kép nagyon Porsche-s..:P A második már normálisabb. Ha jól tudom, ezt tervezték a T-34 alapján, és állítólag azért kaszálták el, mert túlságosan hasonlítottak, és a csatamezőn nehéz lett volna őket megkülönböztetni. Kár.

vén betyár 2011.06.29. 07:11:11

@Peter Shark:
Szép munka!
@Kullancs1983:
A zsákmányolt T-34-eseket szép számban használták a németek.
@Panther_V:
Sohasem jöttek rá, hogy nem a legnagyobbat vagy a legjobbat kell gyártani, hanem a LEGTÖBBET!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.29. 07:39:44

@vén betyár: Azért a mennyiség önmagában kevés. 1941-ben ezerszámra lőtték ki az aulpáncélozott BT harckocsikat. Egészen elképeszető, hogy 1941-ben úgy indultak a SZU ellen, hogy valódi közepes harckocsiból alig 1500 állt rendelkezésre. Márint a Pz III. / IV. bármilyen változatából.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.06.29. 09:08:47

Horváth Tibor a militiahungarorum.extra.hu/ szerkesztője, a kép az egyik szócikkből származik.

vén betyár 2011.06.29. 09:20:42

@Markgraf: Köszönet!
@molnibalage: Korlátozott anyagi és személyi erőforrások mellett nagyon is érthető a törekvés a legnagyobb, legjobb, leghatékonyabb létrehozására és felhasználására, talán nincs is más ésszerű út.
De mégis hiába volt egy időben a németeké a legjobb katona, harckocsi, repülőgép, tengeralattjáró, rakéta, géppuska, gépkarabély, egyikből sem volt sohasem ELÉG.

johnibyg 2011.06.29. 10:20:58

@Panther_V: Fuhh, a Löwe
World of Tanksban meg lehet venni pénzért, elég durva járgány, Stug 3 L/48-al max a lánctalpát lőhetem. Majd lesz L/70-esem, talán azzal.

@molnibalage: Ne kukacoskodásként, de azért a Pz III. az F változatig inkább csak könnyű tank volt...

ihasz laci 2011.06.29. 10:34:10

Egy igazi nehezfiu: LandKreuzer P. 1000 Ratte
a wikin van rola nemi info es kepek. Ez a gep mar igazan a nagysagmania netovabbja.

johnibyg 2011.06.29. 10:50:38

Landkreuzer P. 1500 Monster
Ezt se hagyjátok ki. Főfegyverzet: 80-as ágyú. 80 centis.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.29. 11:05:24

@johnibyg: Tömegét tekintve igaz, de akkoriban közepesnek számított.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.29. 11:07:22

@vén betyár:

Szerinted mi lenne Kurszknál, ha semmi más nem lenne német részről csak kétszáz Leopard2. Esetleg fordítva, ugyanennyi T-90.

bz249 2011.06.29. 11:19:35

@vén betyár: hat azert, ha megnezzuk, hogy mi is tortent a keleti fronton, akkor azert az jon ki, hogy a Lend Lease-ben szallitott 12.000 tank es a nyugati front nelkul az oroszok igen komoly bajban lettek volna. Szoval a nemet tankok+kezeloszemelyzetek jobbak voltak, mint dragak (ha szabad ezzel a kepzavarral elni). 1:3 veszteseg-aranyt ertek el, mikozben a gyartasi arany 1:2.5 volt.

www.operationbarbarossa.net/Myth-Busters/MythBusters2.html

Persze az USA+UK+SZU egyutt sok volt, nade a vilag gazdasagi potencialjanak a 70% ellen irto nehez nyerni.

Titus Pullo Urbino 2011.06.29. 11:38:57

@vén betyár: Szovjetúnió megtámadása előtt tanulmányozni kellett volna a napóleoni hadjárat írásait, és akkor nem érte volna a németeket annyi meglepetés, miszerint az utak járhatatlanok, mert ha szárazság van, akkor porosak, ha esik, akkor sárosak, ha meg tél van, akkor behavazottak másfél méter magasan, a katonák fanatikusak, partizánharc nem szokatlan, utánpótlás nélkül képesek napokig ellenni, a terményt és a faházakat felgyújtják visszavonulás közben és a lakosság ellenséges, megaztán annyian vannak, hogy veszteség nem számít. Bourgone strázsamester emlékiratait azért érdemes elolvasni, mert 1812-ben ugyanaz az orosz harcmodor, mint 1941-ben. Ja, és az USA semlegességében sem szabadott volna hinni, egy világ ellen nem lehet harcolni, illetve lehet, de 1945-re elfogyott a német férfi. És a magyar is, csoda, hogy még nem pusztult ki az ország, meg hogy még van Erdélyben másfélmillió magyar.

@Markgraf: köszi!

ihasz laci 2011.06.29. 11:58:26

@Titus Pullo Urbino: a szu megtamadasa elotti harci sikereikbol adodoan a nemetek nem terveztek es nem is keszultek egy tobb evig el huzodo keleti hadjaratra. Igy ha tanulmanyoztak is a napoleoni orosz-francia haborut, nem sokban vehettek azt figyelembe.

drazsé 2011.06.29. 12:44:46

huh, bz, az a link nagyon jó, pláne, mert össze van gyűjtve....

PzIII meg közepes-e...

ahogy nézzük (nálunk a pz38t volt közepes, a pzIV meg nehéz)

de még ha ugye az F-ig is nézzük, addig a könnyű harckocsit jeletette a németeknél a PzI meg a PZII... szóval a viszonyítási alaphoz képest igencsak közepes

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.29. 13:05:01

@johnibyg: Az E változat miért volt könnyű? Abba azért már jóval komolyabb löveg volt, mint egy Pz. II-ben.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.29. 13:11:17

@molnibalage: Mert még 20 tonna sem volt. És 4centi sem volt az ágyúja. :-)

teddybear01 2011.06.29. 13:24:59

@Panther_V: Nem egészen. Ugyan az első sorozat tényleg a 37 mm-es PAK36-ot kapta, de aztán már az 5 cm-es KwK 38-at építették be.
A nehezebb ágyút folyamatosan építették be a nagyjavításra beérkező, eredetileg 37-es ágyúval épített változatokba is.

Az pedig, hogy mettől nehéz, közepes, vagy könnyű egy tank, az adott körülményektől függ. Például attól, hogy van-e súlyosabb, vastagabb páncélú, nagyobb ágyús.
Amikor megjelent, a Panzerkampfwagen III Ausf E egy mindenre alkalmas közepes harckocsi volt, de hamar felülmúlták a későbbi fejlesztések (amik például pont a rajtuk szerzett tapasztalatokon alapulva épültek).

bz249 2011.06.29. 13:25:22

@Panther_V: viszont 5 szemelyes volt es kozepes harckocsi feladatokat latott el. A nehez/kozepes/konnyu harckocsi inkabb a feladat fuggvenye, marpedig a nemetek a PzIII-at egyertelmuen ugy hasznaltak, mint egy kozepes harckocsit.

Bar jo kerdes, hogy van-e ertelme ennek a felosztasnak 1940-ben, merthogy egy csomo helyen nem nagyon volt harckocsi doktrina.

Circus 2011.06.29. 13:39:05

@molnibalage: hamár mennyiség, a már belinkelt oldalon ezt találtam:
strangevehicles.greyfalcon.us/KRUPP%20KUGELPANZER.htm
na, ha mondjuk az irdatlan nagy monstrumok helyett ilyennel furikáztak volna... ez már megint egy példa, hogy némely technológiában mennyivel előrébb gondolkodtak/jártak - vö. a jelenlegi testpáncél-fejlesztések, már legalább azok, amiről a laikus (én) tudhat.

Titus Pullo Urbino 2011.06.29. 13:41:28

egy kicsit offolok:

Párduc. A kedvenc típusom, minden hibája ellenére szvsz ez a legsikeresebb német harckocsi. Ha csak harmadannyit, ötödannyit tudtak volna gyártani a németek a Párducból, mint az oroszok a T-34-ből, akkor máshogyan alakul a háború.

Egy kis ajánló, Párduc fanoknak kötelező:

www.freeweb.hu/bergpanther/panther.html

A zoldalon tallálható hejessírássi hibbákér én kérek ellnézést.

teddybear01 2011.06.29. 13:42:01

@Circus: Ez a golyótank. Eleve nem volt sikeres. De be is linkeltem az egyik előző poszthoz.
lenyeg.blog.hu/2009/06/25/a_valaha_keszult_leghulyebb_fegyverek_top_7

teddybear01 2011.06.29. 13:51:07

@Titus Pullo Urbino: Mivel a T-34 minden idők legnagyobb példányszámban épített tanktípusa(csak 40 és 44 között mintegy 35 ezer darabot gyártottak), tényleg az a mintegy 10-13 ezer PanzerV megváltoztathatta volna a harcok eredményét, de kérdés, hogy az jó lett volna nekünk?

Circus 2011.06.29. 13:53:07

@teddybear01: bocs, azt nem láttam, csak körülnéztem az oldalon, és megakadt rajta a szemem :).

Az is megvan, bár nem vagyok szakértő, hogy messze nem ugyanaz a feladatkörük, mindössze az ötletet 'díjaztam', illetve gondoltam tovább.

Izé... a leghülyébb fegyverekhez linkelted?
a, látszik, mennyire értek hozzá...
b, megyek, megnézem, miértnemláttameddigeztaposztot? :)

teddybear01 2011.06.29. 13:57:04

@Circus: Az első részhez linkeltem, de az egyszerűség kedvéért most is az eredeti linket adtam meg.

qbr 2011.06.29. 14:00:24

@Titus Pullo Urbino: A mostani Rubiconban van egy érdekes cikk arról, hogy a SZU konkrétan már megkezdte a felvonulást a nyugati határaihoz, és legkésőbb '42-ben támadott volna (ez a felvonultatott hadtestek jellegéből kikövetkeztethető), szóval nem is nagyon volt más választása a németeknek, mint támadni. (Főleg úgy, hogy az élelmiszerük és olajuk igen nagy százalékát a SZU-ból importálták '41-ig, amiről egy szovjet invázió esetén valószínűleg le kellett volna mondaniuk)

Circus 2011.06.29. 14:00:41

@teddybear01: mondjuk, ha a belső/golyó nem forgott volna, csak a 'talpak'... először azt hittem, úgy már tán lenne benne fantázia.

Megnéztem, szép :)

teddybear01 2011.06.29. 14:07:58

@Circus: Nézd, az alapötletben van a hiba. Voltak próbálkozások régebben az egykerekű motorokkal.
Arra gondolok, amikor egy hatalmas kerékben belül van egy ülés, és egy motor, és azt a kereket hajtva haladnak. Na ezek sem igazán váltak be, pedig még nem is lőttek rájuk a tesztelés közben.
www.extrem.hu/cikk.2027.egykereku_motorbicikli_ezzel_tuti_megneznek_a_csajok.html

Circus 2011.06.29. 14:17:43

@teddybear01: a golyóscsapágy nyomán indultam el, ha van belőle kettő párhuzamosan (nem úgy, mint a linkelt képen, inkább, mint az a ketyere, amivel a mítoszírtókban szokott közlekedni egyikük, nem találom a neten, se a nevét), akkor azért stabilabb a közrefogott, giroszkóppal, akármivel vízszintben tartott 'fedélzet'.

De mondom, nem értek hozzá, még csak mérnöki irányban sem tanultam, pláne nem akarnám szétoffolni a társalgást, miután a legKISEBBről beszélünk :)

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.29. 14:47:19

@teddybear01: @bz249:

Egy pillanatig sem vitatkoznék ezen. Ezért is tettem szokásomtól eltérően mosolyjelet a mondandóm végére. A Panzer III a maga idejében közepes harckocsi volt. Csak fura ez annak fényében, hogy a néhány évvel későbbi Párduc is az volt, s még ma is annak számítana.

vén betyár 2011.06.29. 15:08:01

@Titus Pullo Urbino:
Teljesen egyetértek /Párducilag is/.
Darth Vader tizedes egyszerre futott versenyt az idővel és a térrel, elképzeléseihez fanatikusan ragaszkodva zseniális bűnözőként sem nyerhetett.
Kényszeres kényszerpálya, de rajtunk keresztül vezetett.

bz249 2011.06.29. 15:53:25

@Panther_V: hat azert egy Centurion (1945 vege) reggelire lenyelne a Parducot es az is jocskan elavult harckocsinak szamit manapsag (pedig az izraeliek es a del-afrikaiak itt ott belenyultak). Amugy az valoban igaz, hogy a pettyes nagymacska tartalmazta az osszes olyan komponenst, amitol MBT az MBT... na jo a motorja tul igenyes volt az uzemanyagra es az atlapolt futogorgok is technikai zsakutcanak bizonyultak.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.06.29. 16:16:13

Ez a vas valóban Grand Turismo változat :D

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2011.06.29. 16:18:10

@bz249: A Merkava IV meg reggelire lenyelné a Leopard I-et. Ilyeneken ne vitázzunk. Akkoriban már 2 év alatt is elavult lehetett egy kifejlesztésekor ütős fegyver. A Párduc az Párduc. Szerintem a világ legszebb harckocsija máig is. Azt hogy közepesnek számítana ma is, a tömegére értettem.

Titus Pullo Urbino 2011.06.29. 16:24:16

@bz249: motorhűtés, sebességváltó, görgőproblémák folyamatos gondot jelentett a Párducnak, ezek a hibák több nagymacskát vontak ki a harcból, mint az ellenség. Voltak hiábái, de mégis a legsikerültett német hk lett. Szerintem.

@qbr: igen, így volt, azért is sikerült olyan gyorsan összeroppantani a frontot, mert ezek szovjet támadó egységek voltak, fogalmuk sem volt a mélységi védekezésről, aztán decemberig mégis csak Tuláig jutottak, onnan meg csak folyamatosan hátra. A tisztikar is újonc volt, a vezérkart agyonlőtték még 38-ban, oszt mégis fordult a kocka. Oroszokkal nem illik háborúzni, mert ..rva sokan vannak, ha mindegyiknek csak egy furkósbot is van a kezében, akkor is kiűzik az ellenséget.

@vén betyár: örülök Betyár Úr!

bz249 2011.06.29. 16:36:20

@Titus Pullo Urbino: OFF

Napcsi eseteben azert egy kicsit mas volt a helyzet, kapasbol annyival, hogy a franciak tobben voltak, mint az oroszok... marmint lakóságilag. Ennek kovetkezteben az 1812-es hadjarat vesztesegeit a Francia Csaszarsag sokkal konnyebben kiheverte, mint az oroszok. Ugye a hatodik koalicio haborujaban egymillio fore novekedett a francia hadero (a minoseg mas teszta, de azert Bautzennel es Drezdanal elvertek a szovetsegeseket), az oroszok meg negyedmillioig sem tudtak elmenni. Szoval technikailag az egy francia gyozelem volt.

Amiert megsem, az az, hogy Napoleon elvertek es tobbe mar nem volt a legyozhetetlen lamlenge, aminek koszonhetoen a poroszok es kesobb az osztrakok is ugy dontottek, hogy a franciak kelletlen szovetsegeseibol inkabb ujra az ellensegeik lesznek. Azt, hogy ujra az egesz vilag ellen kell harcolniuk, raadasul a korabbi hadjarataik tapasztalatai alapjan ujjaszervezett hadseregek ellen... na ez az amit nem birt el Franciaorszag.

/OFF

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.06.29. 21:51:52

@Panther_V: A Panther a Tiger I-hez képest volt közepes hk. A Jsz-2 meg a II.Vh legnehzebb (?) szovjet harckocsija volt.

Minden fegyvert a maga korában kell kateogirálni. A Pz IIIE elterjedtségi idejében és alkalmazási közegében '40-ben közepes volt. A T-34 és KV-1 ellen már nem és Pz IVF-fel összevetve sem igazán.

bz249 2011.06.29. 22:21:09

@molnibalage: "A Pz IIIE elterjedtségi idejében és alkalmazási közegében '40-ben közepes volt. A T-34 és KV-1 ellen már nem és Pz IVF-fel összevetve sem igazán. "

A KV-1 nehezharckocsi volt, szoval neki egy kozepes harckocsit erobol le kellett nyomnia. A kozepes harckocsi standardot 41-ben inkabb a T-34 es a Pz IIIJ jelentette. Nem meglepo modon az Ausf E mind a ketto ellen egyforman eselytelen volt.

teddybear01 2011.06.29. 22:35:33

@Panther_V: A Párduc a maga 46 tonnájával a korszak nehézpáncélosai közé tartozott, csak a németek valamiért közepesnek mondták. Viszont a szövetségesek is és az oroszok is nehézpáncélosnak sorolták be, akár az amerikai Pershinget, akár az orosz JSz-2-est.

Most viszont muzeális érték mindegyik, amelyik még létezik.

Hogy mennyire volt jó?

A lövege a megbízható 75 mm-es KwK 42 típusú harckocsi löveg volt, kategóriájában és űrméretében a legjobb.
A homlokpáncélzata is jobb volt az átlagnál, csak a legnagyobb űrméretű ellenséges lövegek tudták átlőni.
Motor és meghajtás? Na az már nem volt valami jó. A benzinmotor nem volt elég erős, és túl sokat fogyasztott. Ráadásul lefojtották, hogy az üzemideje valamennyire elfogadható legyen.
A kuplung és sebességváltó nem bírta az igénybevételt, gyakori volt a meghibásodás.
A lánctalp és a görgők alá voltak méretezve, ezért a terepjáró képessége is elmaradt a kívánatostól. Ráadásul gyakori volt a lánctalp-szakadás és a torziós rugók törése is.
A javíthatósága viszont talán a legrosszabb volt. Nehéz volt a gyakrabban meghibásodó alkatrészekhez férni, és a pótalkatrészek sem mindig voltak elérhetők.

Ettől függetlenül, minden ellenfél megtanulta tisztelni, mert a könnyebb harckocsiknak csak tömeges támadásban volt ellene esélye.

eMM2 2011.07.04. 22:22:17

@Titus Pullo Urbino:
Az a Panther D volt Kurszknál ott tényleg elég gyatrán szerepelt még a motorja is szeretett túlmelegedni és kigyulladni.Azért a Panther A nál de főleg a G-nél már sikerült jórészt küszöbölni a típus gyermegbetegségeit.
Viszont azt tartják az okosok hogy a németek nagy hibát követtek el hogy nem rakták gyártásba a Panther II-t állítólag az lehetett volna a legsikerültebb német HK.Persze nem biztos hogy olyan egyszerű és gyors lett volna beállítani az új szerszámgépeket gyártósort stb.Speer itt már egyértelműen a mennyiség melett döntött de az sem volt akkor már elég.
süti beállítások módosítása