Történet Judy-ról, aki a japán hadifogolytáborokban segített kétlábú bajtársainak túlélni a borzalmakat.
Judy egy angol hadihajó, a Grashopper ágyúnaszád kabalakutyája volt, amelynek legénysége fogságba esett 1942 elején. A tengerészek magukkal vitték a kutyát a fogolytáborba, ahol az összetalálkozott Frank Williams repülős altiszttel, aki örökbe fogadta, megosztva vele a csekély fejadagját. A foglyoknak is sokat jelentett a kutya jelenléte, segített fenntartani a moráljukat, és Judy továbbra is hűen teljesítette kötelességet: jelezte, ha vadállatok közelítették meg a tábort és szorgalmasan vadászott a hadifoglyok életét megkeserítő patkányokra és kígyókra.
Mikor egy japán őr kishíján lelőtte, mert állatokat tartani a hadifoglyoknak tilos volt, Williams kihallgatást kért a tábor parancsnokától. Igencsak kockázatos lépés volt, de sikerrel járt: az épp jókedvű tiszt hivatalosan is felvette Judy-t a foglyok közé, az egész háború egyetlen hivatalosan is hadifogoly állataként.
Amikor a tábort felszámolták, és foglyokat Szingapúrba szállították, Judy-t egy zsákban csempészték fel a szállítóhajóra. Judy, dacára kényelmetlen helyzetének, egy nyüszítéssel sem árulta el magát az őrök előtt.
A hétszáz foglyot szállító teherhajót egy szövetséges tengeralattjáró megtorpedózta, Williams kénytelen volt magára hagyni hűséges társát. Nem volt más választása, mielőtt a vízbe vetette magát, a kutyát is a tengerbe ejtette, több mint öt méter magasságból. A japán konvoj többi hajója felszedte a túlélőket, de Williams elvesztette Judy-t a szeme elől. Nem is reménykedett benne, hogy újra találkoznak, bár a foglyok azt mesélték, láttak valakit, aki felsegítette a kutyát egy úszó roncsdarabra. A foglyokat eredeti úticéljuk helyett Szumátrára szállították.
Williams nem bízott abban, hogy valaha is viszontlátja négylábú barátját, így annál nagyobb volt a meglepetése amikor átlépett az új tábor kapuján:
"Nem hittem a szememnek! Egy vézna kutya futott felém, és egyenesen az ölembe ugrott! Soha nem örültem még ennyire semminek, mint amikor megláttam az öreglányt."
Egy hosszú éven át raboskodtak a szumátrai táborban.
" Sokszor megmentette az életemet. Judy volt a legfőbb oka annak, hogy életben maradtam. Amikor már feladtam volna a reményt, ránéztem, figyeltem, néztem a fáradt, beszédes szemeit. Arra gondoltam, mi lenne vele, ha a gazdája meghalna? Nem adhattam fel, bíznom kellett a jövőben, várnom kellett a csodát."
Amikor az őrök ráuntak a kutyára, és elhatározták hogy végeznek vele, Williams elrejtette a dzsungelben, úgy csempészett ki neki némi ennivalót.
A hihetetlen nélkülözések ellenére mindketten túlélték a háborút. A kiszabadult hadifoglyokat hazaszállították, és ők felcsempészték Judy-t is a hajójukra. (Igen, háború véget ért, és a bürokraták előretörtek, egy kutya Nagy-Britanniába szállításához jónéhány bélyegzős papír kellett volna:( ) A szigetországba visszatérve hat hónapra karanténba került, csak azután költözhetett újra gazdájához.
De a hadsereg nem feledkezett meg érdemeiről: Judy 1946-ban megkapta a Dickin Medal-t a Viktória-kereszt állatoknak szánt megfelelőjét. Az indoklás szerint: "Kiemelkedő bátorságáért és kitartásáért, ahogy a japán börtönökben és hadifogolytáborokban kiemelkedő intelligenciával segített fenntartani a morált, megmentve ezzel számos életet."
Interjút is készítettek vele, és gazdájával, ugatását az 1946-os győzelmi ünnepségek részeként közvetítette a BBC.
Williams a PDSA, a brit állatvédő szervezet egyik legrangosabb kitüntetését, a "White Cross of St Giles"-t kapta meg mindazért, amit Judy-ért tett.
Ő és gazdája a háború utáni években meglátogatták azok családjait, akik nem élték túl a fogolytábort.
1948-ban Tanzániába utaztak, hogy egy állam által szponzorált élelmiszerprogramban dolgozzanak.
Két év múlva daganatot találtak Judy testében, 13 évesen el kellett altatni. Gazdája saját kezével épített neki síremléket, amin elhelyezett egy táblát, rajta feltünteve Judy életének történetét.
Judy kitüntetését az Imperial War Museum-ban állították ki.
Frank Williams 2006-ban hunyt el, 93 éves korában.
Crip Lee 2013.06.10. 06:52:05
nagyo78 2013.06.10. 08:48:31
Janky Kocsárd 2013.06.10. 11:21:10
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.10. 17:01:40
Ha lettek volna állatvédők akkoriban tuti tüntettek volna ellene...
Neoprimitív 2013.06.10. 21:10:08
A többi tengerésztről nem nyilatkozom, de az angol hajókon 1975-ig sztenderd "felszerelési tárgy" volt valamilyen négylábú, jellemzően inkább macska. A Belfast-on pl. annak ellenére, hogy már csak múzeum, egészen 2008-ig volt hivatalos hajómacska. (Szegényt három bepiált tinédzser vízbe fojtotta, hatalmas botrányt kavarva az állat- és hagyománytisztelő angolok között.)
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.11. 08:36:21
A mentális segítséget is simán megvettem.
Is 2013.06.11. 09:23:02
telkoe 2013.06.11. 09:30:05
Neoprimitív 2013.06.11. 09:43:51
Itt van egy galéria, még egerészős korukból:
www.janwrightphotography.co.uk/section127686_135484.html
savaz 2013.06.11. 11:19:59
acelmonstrum.host22.com/cor.html
en.wikipedia.org/wiki/Tirpitz_(pig)
Az állat kitömött feje máig megtekinthető az Imperial War Museum trófeái között.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.11. 12:52:36
catdefender.blogspot.hu/2008/11/london-teenager-convicted-of-killing.html
"More to the point, they should have been tried as adults in the first place. If they are old enough to commit the crime, they are old enough to do the time"
Fredddy 2013.06.11. 16:33:10
Ahogy valaki írta is, a patkányfogás miatt voltak nélkülözhetetlenek, és ez fontosabb, mint elsőre gondolná az ember, mert a patkányok nem csak a rakományt, de a köteleket, vitorlavásznakat is széjjelrágták, ami egy vitorlás hajón élet-halál kérdése.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.11. 17:08:34
Ha elfogyott a patkány, akkor mi történt? Vagy ez elképzelhetetlen eset volt? :)
Még valami. A patkányoktól a macska nem kaphatott el fertőzést és azt nem adhatta át az embernek?
2013.06.11. 18:19:17
Fredddy 2013.06.11. 21:46:39
Akkoriban a macskatartás fókuszában kevésbé a lakótelepi lakások hugybűzzel és macskaszőrrel, valamint az internet telefonnal felvett változatos minőségű macskás képekkel és videókkal való megtöltése állt, sokkal inkább a rágcsálóirtás. Olyan igazi betyár parasztmacskákra gondolj, azért ma is látni ilyeneket. +az etetett macska is fog azért egeret, ráadásul akkoriban sokkal több rágcsáló is volt az emberek körült, nem volt még szervezett vegyszeres patkány- és egérirtás.
Ha elfogyott a patkány, akkor a macska vagy éhenhalt, vagy valamelyik tengerész megszánta és etette. Utóbbi esetet valószínűbbnek tartom, hiszen a jól átérezhető gyakorlati fontossága miatt hamar kabalaállat is lett (és a szerencsehozó macskát csak nem hagyták elpusztulni a babonás matrózok), előbbi esetben meg a következő kikötőben pótolták a hiányt, ahogy valószínűleg a hajó patkánypopulációja is ilyenkor rendezte a sorait.
Rágcsálókat teljesen kiirtani amúgy elég nehéz, a fiatal, tapasztalatlan állatokat könnyű elkapni, az öregek sokkal dörzsöltebbek, és ők gondoskodnak az utánpótlásról is.
Ami a fertőzéseket illeti, a patkányról macska közvetítésével elkapott betegségekénél jóval nagyobb fertőzési kockázatokkal is együtt éltek akkoriban az emberek (már azok a szerencsések, akik nem haltak bele), de erről egyszerűen fogalmuk sem volt, vagy csak nagyon kevés.
teddybear01 2013.06.11. 23:10:40
Nemrég az egyik ismeretterjesztő csatornán az egyik legvérengzőbb állatfajnak kiáltották ki a házimacskát.
Ami pedig a hajópatkányt illeti, hosszabb úton inkább a patkánynak volt félnivalója a tengerészektől. Ugyanis a friss élelemből kifogyott tengerészek hajlamosak voltak patkánypecsenyével pótolni a menüt.
Nem tom emlékszel-e, de az egyik sztereotip karakter a falábú kalóz, a vállán a kedvenc papagájával... Szóval a tengerészek mindig tartottak állatokat, de a macska és a kutya meg is "dolgozott" a kajáért.
Neoprimitív 2013.06.11. 23:28:33
teddybear01 2013.06.12. 00:24:33
A teaklipperek olyan 90-120 nap alatt tették meg a Min folyótól Londonig az utat, igaz ez inkább verseny volt.
Az Ausztráliából induló "gyapjúszállító" hajók 180-220 nap alatt értek Angliába. Igaz ezek viszont Fokvárosban kikötöttek.
kószák egyike 2013.06.12. 06:56:52
Remélem sorozat lesz ebből a Háború kutyáiból.
Kösz!
Titus Pullo Urbino 2013.06.12. 09:55:12
helixpomatia 2013.06.12. 11:23:57
korxi 2013.06.12. 22:09:33
A genetikai felépítése, ha úgy tetszik az ösztönei. A macska ragadozó állat, a "vérében van" hogy vadászik, így működik.
Neoprimitív 2013.06.13. 07:56:41
@Titus Pullo Urbino: Gondolom az egerek és más rágcsálók egy hadifogoly táborban sem voltak ismeretlenek.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.06.13. 08:15:14
Segítséget kérnék. Szükségem lenne egy forrásra a második világháborús elsősorban haditechnikai eszközök, különösképpen a repülőgépek hány dollárba kerültek akkor...
de ha valaki tud ilyent láctalpasokról-hajókról, szintén nagyon hálás lennék.
Köszönöm.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.06.13. 08:18:01
sorry.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.13. 12:36:50
Ebben vannak számok, de hogy mennyire hiteles azt nem tudom. Ha hazaértem, akkor megnézem neked. P-51, P-47, P-38, B-17 és B-29 árak asszem vannak benne, így fejből.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.13. 12:41:34
Az itt található összegek kísértetiesen hasonlítanak a linkelt könyvben találhatóakra.
Ezzel meg van átfedés.
cstrohmeyer.wordpress.com/2011/02/20/price-of-ww2-aircraft/
teddybear01 2013.06.13. 16:35:04
Egyrészt a teaklipper tulajdonképp egy közepes méretű, gyors áruszállító hajótípus volt, extrém nélkül. Nem csak teát szállítottak ezzel a típussal, hanem mindent. Volt olyan is amit például guanó-szállításra állítottak be. A teaklipperes versenyt az angolok verseny és fogadási mániája hozta aztán össze.
Másrészt egy áruszállító hajó nem kirándulgatásra való. Az elsődleges feladata nem az, hogy két-háromnaponta kikössön, hanem az, hogy az árút a lehető leghamarabb elszállítsa a kiinduló kikötőből a célba. Közben csak akkor kötöttek ki, ha feltétlen muszáj volt, fogytán volt az élelem, vagy a víz, vagy más baj történt. Egyrészt minden kikötés pénzbe kerül, kikötői illetékről hallottál?, másrészt időveszteség.
Nagyon sok hajó mind a mai napig egy-menetben tudja le az egész utat, mint például a kőolajtankerek.
teddybear01 2013.06.13. 16:36:01
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.13. 18:41:26
A könyvből néhány adat:
P-47 105k (1942)
P-38 120k (?)
P-51 60k (?)
B-24 305k (1942)
B-17 260k (?)
B-29 900k (?)
teddybear01 2013.06.14. 02:38:46
Titus Pullo Urbino 2013.06.21. 10:09:10
Nyári Lemilbulira a szokott helyen lehet jelentkezni, írjatok!
ON