Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A háború kutyái - a hadifogoly

2013.06.09. 22:00 Hiryu 2,0

judy.jpgTörténet Judy-ról, aki a japán hadifogolytáborokban segített kétlábú bajtársainak túlélni a borzalmakat.

200px-Judy_hu_42990.jpgJudy egy angol hadihajó, a Grashopper ágyúnaszád kabalakutyája volt, amelynek legénysége fogságba esett 1942 elején. A tengerészek magukkal vitték a kutyát a fogolytáborba, ahol az összetalálkozott Frank Williams repülős altiszttel, aki örökbe fogadta, megosztva vele a csekély fejadagját. A foglyoknak is sokat jelentett a kutya jelenléte, segített fenntartani a moráljukat, és Judy továbbra is hűen teljesítette kötelességet: jelezte, ha vadállatok közelítették meg a tábort és szorgalmasan vadászott a hadifoglyok életét megkeserítő patkányokra és kígyókra.

Mikor egy japán őr kishíján lelőtte, mert állatokat tartani a hadifoglyoknak tilos volt, Williams kihallgatást kért a tábor parancsnokától. Igencsak kockázatos lépés volt, de sikerrel járt: az épp jókedvű tiszt hivatalosan is felvette Judy-t a foglyok közé, az egész háború egyetlen hivatalosan is hadifogoly állataként.

 Amikor a tábort felszámolták, és foglyokat Szingapúrba szállították, Judy-t egy zsákban csempészték fel a szállítóhajóra. Judy, dacára kényelmetlen helyzetének, egy nyüszítéssel sem árulta el magát az őrök előtt.

A hétszáz foglyot szállító teherhajót egy szövetséges tengeralattjáró megtorpedózta, Williams kénytelen volt magára hagyni hűséges társát. Nem volt más választása, mielőtt a vízbe vetette magát, a kutyát is a tengerbe ejtette, több mint öt méter magasságból. A japán konvoj többi hajója felszedte a túlélőket, de Williams elvesztette Judy-t a szeme elől.  Nem is reménykedett benne, hogy újra találkoznak, bár a foglyok azt mesélték, láttak valakit, aki felsegítette a kutyát egy úszó roncsdarabra. A foglyokat eredeti úticéljuk helyett Szumátrára szállították.

Williams nem bízott abban, hogy valaha is viszontlátja négylábú barátját, így annál nagyobb volt a meglepetése amikor átlépett az új tábor kapuján:

"Nem hittem a szememnek! Egy vézna kutya futott felém, és egyenesen az ölembe ugrott! Soha nem örültem még ennyire semminek, mint amikor megláttam az öreglányt."

pow.jpgEgy hosszú éven át raboskodtak a szumátrai táborban.
"  Sokszor megmentette az életemet. Judy volt a legfőbb oka annak, hogy életben maradtam. Amikor már feladtam volna a reményt, ránéztem, figyeltem, néztem a fáradt, beszédes  szemeit. Arra gondoltam, mi lenne vele, ha a gazdája meghalna? Nem adhattam fel, bíznom kellett a jövőben, várnom kellett a csodát."

Amikor az őrök ráuntak a kutyára, és elhatározták hogy végeznek vele, Williams elrejtette a dzsungelben, úgy csempészett ki neki némi ennivalót.

 A hihetetlen nélkülözések ellenére mindketten túlélték a háborút. A kiszabadult hadifoglyokat hazaszállították, és ők felcsempészték Judy-t is a hajójukra. (Igen, háború véget ért, és a bürokraták előretörtek, egy kutya Nagy-Britanniába szállításához jónéhány bélyegzős papír kellett volna:( ) A szigetországba visszatérve hat hónapra karanténba került, csak azután költözhetett újra gazdájához.

judykit.jpgDe a hadsereg nem feledkezett meg érdemeiről: Judy 1946-ban megkapta a Dickin Medal-t a Viktória-kereszt állatoknak szánt megfelelőjét. Az indoklás szerint: "Kiemelkedő bátorságáért és kitartásáért, ahogy a japán börtönökben és hadifogolytáborokban kiemelkedő intelligenciával segített fenntartani a morált, megmentve ezzel számos életet."

Interjút is készítettek vele, és gazdájával, ugatását az 1946-os győzelmi ünnepségek részeként közvetítette a BBC.

Williams a PDSA, a brit állatvédő szervezet egyik legrangosabb kitüntetését, a "White Cross of St Giles"-t kapta meg mindazért, amit Judy-ért tett.

Ő és gazdája a háború utáni években meglátogatták azok családjait, akik nem élték túl a fogolytábort.

1948-ban Tanzániába utaztak, hogy egy állam által szponzorált élelmiszerprogramban dolgozzanak.

Két év múlva daganatot találtak Judy testében, 13 évesen el kellett altatni. Gazdája saját kezével épített neki síremléket, amin elhelyezett egy táblát, rajta feltünteve Judy életének történetét.

Judy_grave_hu_43991.jpg
Judy kitüntetését az Imperial War Museum-ban állították ki.170px-Dickin_Medal.jpg

Frank Williams 2006-ban hunyt el, 93 éves korában.




32 komment

Címkék: brit állat

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Crip Lee 2013.06.10. 06:52:05

Jó, bár a macskás szösszenet után kicsit gyanakodva olvastam:)

Janky Kocsárd 2013.06.10. 11:21:10

Akkor csak van olyan filmeknek alapja, mint a "Négy páncélos és a kutya."

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.10. 17:01:40

minek az ágyúnaszádra kutya alapból?!
Ha lettek volna állatvédők akkoriban tuti tüntettek volna ellene...

Neoprimitív 2013.06.10. 21:10:08

@doggfather: azért, amiért a hadifogoly táborba is: patkányt fogni. Plusz kabalának, mert a tengerészek már csak olyan babonás népség. Valamint mentális segítségnek: akinek nem volt még kutyája, macskája, az nem tudja, mennyire képes akár a legszarabb hangulatból is kirángatni az embert egy pár percre.

A többi tengerésztről nem nyilatkozom, de az angol hajókon 1975-ig sztenderd "felszerelési tárgy" volt valamilyen négylábú, jellemzően inkább macska. A Belfast-on pl. annak ellenére, hogy már csak múzeum, egészen 2008-ig volt hivatalos hajómacska. (Szegényt három bepiált tinédzser vízbe fojtotta, hatalmas botrányt kavarva az állat- és hagyománytisztelő angolok között.)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.11. 08:36:21

@Neoprimitív: ez a patkányos érv nagyon jó, nem is tudom, hogy nem gondoltam rá, igazad van, köszi!
A mentális segítséget is simán megvettem.

telkoe 2013.06.11. 09:30:05

@Neoprimitív: A kitomott utolso hajomacska meg par eve ott volt az elso legenysegi halokorletben, a megszokott alvo pozaban. A Belfaston volt egy iudeig renszarvas is (aki szegeny kesobb konderban vegezte).

Neoprimitív 2013.06.11. 09:43:51

@telkoe: Tényleg, most látom 2011-es cikkekben is - bár ő sajnos csak pótlék, mert Kilo soha nem került elő a Temzéből.

Itt van egy galéria, még egerészős korukból:
www.janwrightphotography.co.uk/section127686_135484.html

savaz 2013.06.11. 11:19:59

Írhatnátok Tirpizről a disznóról is aki a Német Csendes óceáni hajóraj a Coroneli és Falklandi csaták egyik túlélője, később az őt felszedő Glasgow cirkáló kabalaállata volt. Még vaskereszttel is kitüntették (az angol matrózok:-), mint a Dresden cirkálón legtovább kitartó német tengerészt. A cirkáló másik túlélője a későbbi Canaris admirális.
acelmonstrum.host22.com/cor.html
en.wikipedia.org/wiki/Tirpitz_(pig)

Az állat kitömött feje máig megtekinthető az Imperial War Museum trófeái között.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.11. 12:52:36

@Neoprimitív: Vajh azt a három primitív gyökeret miért nem húzták fel az árbócrúdra? Rúd van, kötél van, akkor miért ne akasszunk...? Na jó, ez túlzás, de azért érdekes a hír és a komment, amit találtam az esetről.

catdefender.blogspot.hu/2008/11/london-teenager-convicted-of-killing.html

"More to the point, they should have been tried as adults in the first place. If they are old enough to commit the crime, they are old enough to do the time"

Fredddy 2013.06.11. 16:33:10

Hajón macskát tartani nagyon régi hagyomány, a későközépkori-koraújkori velencei biztosítótársaságok biztosítási szerződéseiben pl mindig ki volt kötve, hogy három macska is a hajó kötelező felszerelései közé tartozik.
Ahogy valaki írta is, a patkányfogás miatt voltak nélkülözhetetlenek, és ez fontosabb, mint elsőre gondolná az ember, mert a patkányok nem csak a rakományt, de a köteleket, vitorlavásznakat is széjjelrágták, ami egy vitorlás hajón élet-halál kérdése.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.11. 17:08:34

@Fredddy: Mi garantálta, hogy a macskák vadásznak? Nem adtak nekik enni?

Ha elfogyott a patkány, akkor mi történt? Vagy ez elképzelhetetlen eset volt? :)

Még valami. A patkányoktól a macska nem kaphatott el fertőzést és azt nem adhatta át az embernek?

2013.06.11. 18:19:17

@molnibalage: Igen, valahogy megoldották (bár a patkány rendszerint később fogyott el, mint a tengerészek élelme), biztos, de nem tudjuk (középkor).

Fredddy 2013.06.11. 21:46:39

@molnibalage: egy ismeretterjesztő filmben volt ez a sztori, ami a velenceiek macskaimádatáról szólt. Ilyen részletességgel nem tárgyalta a dolgot, de azért bele lehet gondolni:

Akkoriban a macskatartás fókuszában kevésbé a lakótelepi lakások hugybűzzel és macskaszőrrel, valamint az internet telefonnal felvett változatos minőségű macskás képekkel és videókkal való megtöltése állt, sokkal inkább a rágcsálóirtás. Olyan igazi betyár parasztmacskákra gondolj, azért ma is látni ilyeneket. +az etetett macska is fog azért egeret, ráadásul akkoriban sokkal több rágcsáló is volt az emberek körült, nem volt még szervezett vegyszeres patkány- és egérirtás.

Ha elfogyott a patkány, akkor a macska vagy éhenhalt, vagy valamelyik tengerész megszánta és etette. Utóbbi esetet valószínűbbnek tartom, hiszen a jól átérezhető gyakorlati fontossága miatt hamar kabalaállat is lett (és a szerencsehozó macskát csak nem hagyták elpusztulni a babonás matrózok), előbbi esetben meg a következő kikötőben pótolták a hiányt, ahogy valószínűleg a hajó patkánypopulációja is ilyenkor rendezte a sorait.
Rágcsálókat teljesen kiirtani amúgy elég nehéz, a fiatal, tapasztalatlan állatokat könnyű elkapni, az öregek sokkal dörzsöltebbek, és ők gondoskodnak az utánpótlásról is.

Ami a fertőzéseket illeti, a patkányról macska közvetítésével elkapott betegségekénél jóval nagyobb fertőzési kockázatokkal is együtt éltek akkoriban az emberek (már azok a szerencsések, akik nem haltak bele), de erről egyszerűen fogalmuk sem volt, vagy csak nagyon kevés.

teddybear01 2013.06.11. 23:10:40

@molnibalage: Anyám mindig tartott és most is tart a ház körül macskát. Kivétel nélkül mind fogott egeret, de minden mást is amit el bírt kapni(madarakat, szöcskét, lótetűt, stb.). Gyakran az etetőtáljuknál ették meg a zsákmányt, mert odahurcolták. Pedig anyám mindig adott a macskáinak enni, sohasem kellett éhezniük.
Nemrég az egyik ismeretterjesztő csatornán az egyik legvérengzőbb állatfajnak kiáltották ki a házimacskát.

Ami pedig a hajópatkányt illeti, hosszabb úton inkább a patkánynak volt félnivalója a tengerészektől. Ugyanis a friss élelemből kifogyott tengerészek hajlamosak voltak patkánypecsenyével pótolni a menüt.

Nem tom emlékszel-e, de az egyik sztereotip karakter a falábú kalóz, a vállán a kedvenc papagájával... Szóval a tengerészek mindig tartottak állatokat, de a macska és a kutya meg is "dolgozott" a kajáért.

Neoprimitív 2013.06.11. 23:28:33

A patkányok kifogyásától azért sem kellett tartani, mert a hajók általában pár napos, esetleg hetes utakat tettek csak meg két kikötés között, a partról pedig mindig volt utánpótlás. (Kolumbusz pl. egy hónap alatt kelt át először a Kanári szigetektől a Bahamákig és az már hatalmas utazás volt.)

teddybear01 2013.06.12. 00:24:33

@Neoprimitív: Nem mindig volt a hajóút ilyen rövid!
A teaklipperek olyan 90-120 nap alatt tették meg a Min folyótól Londonig az utat, igaz ez inkább verseny volt.
Az Ausztráliából induló "gyapjúszállító" hajók 180-220 nap alatt értek Angliába. Igaz ezek viszont Fokvárosban kikötöttek.

kószák egyike 2013.06.12. 06:56:52

Köszönöm, jó volt olvasni. Sok kutyás történetet ismerek, de ez új volt.

Remélem sorozat lesz ebből a Háború kutyáiból.

Kösz!

Titus Pullo Urbino 2013.06.12. 09:55:12

Köszi a cikket Hiryu! A kabalaállatok köréből azért kiemelném a ezt kutyát, ő gyakorlatilag a legénység egy tagjaként munkáját végezte a hajón. Kabalaállat az a Myrtle nevű csirke lehetett, akit Arnhem felett rejtett a zsákjába egy jenki ejtőernyős, vagy valami hasonló történetre emlékszem. Cornelius Ryan egyik könyvében úgy írja le ezt az esetet, mint az egyik túlélő visszaemlékezését, nagy valószínűséggel akár még valós történet is lehetett. A kutyára visszatérve: tényleg jópofa dolog egy kis kedélyjavítás a táborban, bár egy ekkora kutya sokat eszik, csodálkozom, hogy kapott fejadagot, azon meg pláne, hogy az őrök, akiknek szintén nem volt túl jó a fejadagjuk (ők is büntetésből kapták a feladatot) nem sütötték meg az állatot. Koreai táborban esélye sem lett volna a kutyinak.

helixpomatia 2013.06.12. 11:23:57

Majdnem ugyan annyi idősen hunytak el, ha betartjuk a hétszeres szorzót a négylábúaknál...

korxi 2013.06.12. 22:09:33

@molnibalage: "Mi garantálta, hogy a macskák vadásznak? Nem adtak nekik enni?"

A genetikai felépítése, ha úgy tetszik az ösztönei. A macska ragadozó állat, a "vérében van" hogy vadászik, így működik.

Neoprimitív 2013.06.13. 07:56:41

@teddybear01: a teaklipper egy extremitás a vitorlások között, mind típusra, mind a felhasználására vonatkozóan. Nyilván a fejlődéssel, a Föld teljes felfedezésével nőttek a megtett távok, de alapvetően nem az volt a cél, hogy kikötés nélkül hajózzák végig őket - romlott volna az áru/ellátmány arány. Ráadásul a nagyobb távok nagyobb hajókat is jelentettek - több rejtekhely a "potyautasoknak".

@Titus Pullo Urbino: Gondolom az egerek és más rágcsálók egy hadifogoly táborban sem voltak ismeretlenek.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.06.13. 08:15:14

OFF és SOS
Segítséget kérnék. Szükségem lenne egy forrásra a második világháborús elsősorban haditechnikai eszközök, különösképpen a repülőgépek hány dollárba kerültek akkor...

de ha valaki tud ilyent láctalpasokról-hajókról, szintén nagyon hálás lennék.

Köszönöm.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.06.13. 08:18:01

elsősorban amerikai eszközök....

sorry.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.13. 12:36:50

@Hiryu 2,0: img14.aprod.hu/images_aprodhu/23369463_1_644x461_olaf-groehler-a-legi-haboruk-tortenete-szeged.jpg

Ebben vannak számok, de hogy mennyire hiteles azt nem tudom. Ha hazaértem, akkor megnézem neked. P-51, P-47, P-38, B-17 és B-29 árak asszem vannak benne, így fejből.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.13. 12:41:34

@molnibalage: www.usaaf.net/digest/t82.htm

Az itt található összegek kísértetiesen hasonlítanak a linkelt könyvben találhatóakra.

Ezzel meg van átfedés.

cstrohmeyer.wordpress.com/2011/02/20/price-of-ww2-aircraft/

teddybear01 2013.06.13. 16:35:04

@Neoprimitív: Tévedsz.
Egyrészt a teaklipper tulajdonképp egy közepes méretű, gyors áruszállító hajótípus volt, extrém nélkül. Nem csak teát szállítottak ezzel a típussal, hanem mindent. Volt olyan is amit például guanó-szállításra állítottak be. A teaklipperes versenyt az angolok verseny és fogadási mániája hozta aztán össze.

Másrészt egy áruszállító hajó nem kirándulgatásra való. Az elsődleges feladata nem az, hogy két-háromnaponta kikössön, hanem az, hogy az árút a lehető leghamarabb elszállítsa a kiinduló kikötőből a célba. Közben csak akkor kötöttek ki, ha feltétlen muszáj volt, fogytán volt az élelem, vagy a víz, vagy más baj történt. Egyrészt minden kikötés pénzbe kerül, kikötői illetékről hallottál?, másrészt időveszteség.
Nagyon sok hajó mind a mai napig egy-menetben tudja le az egész utat, mint például a kőolajtankerek.

teddybear01 2013.06.13. 16:36:01

@molnibalage: Az USAAF-os oldal mindenáron trójait akart telepíteni a gépemre.....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.06.13. 18:41:26

@teddybear01: Ezek szerint a céges védelem szart sem ér, az itthoni gépem nekem is sípol.

A könyvből néhány adat:

P-47 105k (1942)
P-38 120k (?)
P-51 60k (?)
B-24 305k (1942)
B-17 260k (?)
B-29 900k (?)

teddybear01 2013.06.14. 02:38:46

@molnibalage: Nem tom, milyen rendszergazdátok van a cégnél. Az én gépem kissé jobban védett az ilyesmitől, mint az átlagos, mert utálom ha más belepofátlankodik. Volt már olyan, hogy kézzel kellett vírust irtanom, mert az akkori védelmi programok nem bírtak vele.

Titus Pullo Urbino 2013.06.21. 10:09:10

OFF

Nyári Lemilbulira a szokott helyen lehet jelentkezni, írjatok!

ON
süti beállítások módosítása