Nem a Varacskos Disznó, és nem is az utántöltő-repülőgépek, hanem a többé-kevésbé repülő harckocsik.
Repül a nehéz kő...
Az első világháborúban megjelentek a hadszíntereken a tankok. Az 1920-30-as évekre már minden, magára valamit is adó ország haderejében elterjedtek, és gőzerővel fejlesztették az újabb és újabb típusokat.
Születtek persze vadhajtások is, amik legjobb esetben megmaradtak a rajzasztalon, rosszabb esetben a csatamezőn igazolták a régi tételt: "Ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen!"
Nagyjából ez időben hitték azt a stratégák, megtalálták a másik csodafegyvert: az égből alászálló katonákat, az ejtőernyősöket. De volt (van) velük egy apró gond: a nehézfegyverzet hiánya. A korai kísérletek nehézfegyverek ejtőernyős dobására csak csinos lyukakat eredményeztek a préri, a sztyeppe, vagy a épp a német síkságok talajában. A klasszikus fejlesztői mondatok elhangzottak ( ...tvoj maty! .... your mother! ...deine Mutter!), majd a mérnökök visszatértek a rajzasztalhoz.
Könnyebb fegyvereket terveztek, létrehozták a "csak odaútra" szolgáló eszközöket: a szállító vitorlázógépeket.
Szárnyakat adunk vágyainak
Aztán megszületett a Nagy Ötlet: Tegyünk Szárnyakat A Tankokra!
Papíron az ötlet egyszerűnek, de nagyszerűnek tűnt: egy flottányi repülő harckocsit emelhetünk a levegőbe, mélyen az ellenség hátában hajthatunk végre csapást, a földet érő páncélosok azonnal készek a harcra, és tűztámogatást adhatnak a deszantosoknak.
Nem véletlen, hogy hogy az USA-ban, a Szovjetunióban, Angliában és Japánban szinte egyszerre láttak neki az ötlet megvalósításának.
Az Államokban John Walter Christie (akit ugye olvasóinknak nem kell bemutatnom) kezdett el foglalkozni a dologgal.
A legnagyobb gond az, hogy a harckocsi és a repülőgép nagyjából úgy viszonyul egymáshoz mit a tégla és sólyom. Sőt pontosan úgy: az egyik áramvonalas, könnyű, repülésre tervezett, míg a másik nehéz, áramvonaltalan, és csak akkor repül, ha eldobják.
Tűz és víz. A kettő együtt pedig olyan, mint erdőtűzben átúszni a folyót.
De ha van ember, nincs probléma. A harckocsi- és repülőgéptervezők hosszas számolgatás után előálltak a tervekkel:
Christie cége megépített egy négytonnás harckocsit, amihez csatlakoztatni lehetett a szárnyakat. A terv az volt, hogy a harckocsi a saját motorjával fegyorsul a kifutópályán 55 mérföldes sebességre, ekkor a hajtóművét átkapcsolják, hogy a futómű helyett a szerkezetre szerelt légcsavart hajtsa meg. Ez felgyorsítja a járművet 85 mérföldes sebességre, ami elég ahhoz, hogy a különös pár felszálljon. A kivitelezést hátráltatták a műszaki problémák, és a hadügyminisztérium is beszüntette a támogatást, amikor Christie több tervét is eladta az oroszoknak, ezért a fejlesztés leállt.
Japánban egy vontatott repülő tankkal kísérleteztek, de a 3-as típusú különleges harckocsi ("Tank Kuro" - "Fekete Tank") megmaradt a prototípus szintjén, soha nem repült.
Angliában a Saunders-Roe cég tervezte a P-1033 típust, egy többmotoros, dupla farokrészes "fél-repülőgépet" amihez csatlakoztatták volna a harckocsit.
A háború során elkészült egy csupaszárny siklógép, a száz láb fesztávolságú " Baynes Bat" néhány lekicsinyitett prototípusa, de ehhez megfelelő (azaz elég könnyű) tank nem állt rendelkezésre, a projekteket leállították.
De a pálmát nálam a brit tudósok legmerészebb ötlete viszi el: építettek volna egy autogirot, ami elszállít egy Valentine tankot....
Ők dolgoztak később a repülő dzsipen is:
Túl a Volgán
A fenti tervek tehát eltüntek a süllyesztőben, de messze keleten a szovjet mérnökök nem adták fel.
Rendelkezésükre állt például a TB-3 nehézbombázó.
Szállítógépként használva hamar kifejlesztettek hozzá a PG-12 rögzítőkeretet, amivel egy páncélgépkocsit tudott a gép a levegőbe emelni.
Ugyanígy kidolgozták a T-27 es (nagyon)könnyű páncéloshoz is a rögzítőkeretet. Ahogy ez a harckocsi elavult, a módszert alkalmazták a T-37 és a T-38 páncélosokhoz is.
Igaz, ezek a járművek nem voltak igazán "repülő" páncélosok, csak a hordozógép leszállása után oldották ki a páncélos rögzítését, és foglalta el a személyzet a helyét, bár források szerint Besszarábia megszállása során előfordult hogy a tankokat (repülőtér híján) pár méter magasból dobták le az anyagépről.
A világháború alatt amerikaiknak is volt egy hasonló tervük, ők az M-22 Locust könnyűharckocsi torony nélküli változatát rögzítették kísérletképpen a C-54-es szállítógép hasa alá.
A szovjetek viszont egy valódi repülő harckocsit szerettek volna, ezért megbízták az Antonov tervezőirodát annak kifejlesztésével. Az eredmény az Antonov A-40/T60 "Szárnyas Tank" lett, 1942-ben. Egy kismértékben módosított T-60-as páncéloshoz készítettek egy ledobható szárnyszerkezetet. A kész koncepció fesztávja 18 méter, súlya a teli tankkal 7800 kg volt, ezért egy nagyteljesítményű vontatógépre volt szükség: ismét a TB-3-t választották.
Az első repülésre 1942. szeptember 2-án került sor. A páncélost nem töltötték fel lőszerrel, és az üzemanyagtartályokat sem töltötték tele. A pilóta- és egyben sofőrülésben Szergej Anokin, a Szovjetunió egyik legtapasztaltabb vitorlázógép-pilótája foglalt helyet. A felszállás sikerült, de ahogy magasabbra emelkedtek, a TB-3 motorjainak teljesítménye nem volt elég a vontatmány levegőben tartásához, ezért leoldották a vontatókötelet. A tanknak sikerült földet érnie, ledobnia a szárnyakat, és visszahajtania a bázisra. Antonovék szemszögéből tehát minden sikeres volt. De a Szovjetunió nem tudott megfelelő vontatógépet gyártani ezért a projektet törölték.
La Manche lovagja
A vitorlázógép-harckocsi kombináció Angliában sikeresebbnek bizonyult.
A Tetrarch VII könnyűpáncélos gyártását 1940-ben kezdték el, de szinte azonnal le is állították a franciaországi tapasztalatok tükrében. A gyártást 1941-ben újraindították, és légiszállítású alakulatoknál rendszeresítették.
Az invázióra készülve, az átfegyverzett példányokból a 6. légiszállítású hadosztály 6. páncélos felderítő ezrede kapott belőle egy századnyit. A D-napon a Tonga hadműveletben húsz Hamilcar teherszállító-vitorlázógép emelkedett a levegőbe, fedélzetén a Tetrarch tankokkal.
Az egyik gép lezuhant a Csatorna felett. Két másik gép Normandia felett ütközött össze, a leszállásra készülve. A többieknek sikerült földet érniük, de az egyik páncélos felborult, amikor egy landoló Hamilcar telibe találta. Újabb gondot okozott, ha ráhajtottak vele egy ejtőernyőre, a futómű felcsavarta azt, és a tank megállt. A napfelkelte után sikeresen támogatták a gyalogság harcait, de a két hónapon belül három példány kivételével megsemmisültek.
A típust bevetették Arnhem-nél is, majd helyét a Locust vette át, aminek első deszant-bevetése a 1945-ben a Rájnán átkeléskor volt.
Felhasznált irodalom:
http://www.6thaarr.com/m-22-locust.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Baynes_Bat
http://en.wikipedia.org/wiki/Winged_tank
http://www.diseno-art.com/news_content/2011/08/strange-vehicles-hafner-rotabuggy/
http://www.roadabletimes.com/roadables-modular_Christie.html
milhistory.com
militaryphotos.com
UPDATE
A-10 csakazértis.
Az ötlet nem vész el, csak átalakul.
Állítólag valamikor a nyolcvanas években felmerült egy tényleg eszementeredeti ötlet.
A második világháborús tervet felelevenítve, az A-10 alá raktak volna egy kicsit áramvonalazott szabvány konténert, amibe akár egy könnyű felderítőjármű is elfér...
Irány a kifutópálya, kell még egy nagy gép, ami a levegőbe segíti a pilóták rémét, elrepülnek vele a csatamezőre, ott leoldják, és a Warthog még támogatást is nyújthat a levegőből...
Két legyet egy csapásra...
==T== 2014.02.16. 17:39:22
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.16. 17:43:44
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.16. 17:46:06
k.kovács géjza 2014.02.16. 23:01:44
NAR 2014.02.17. 10:46:37
Titus Pullo Urbino 2014.02.17. 10:53:05
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.17. 11:25:34
(bár azt hiszem, , legalább egy önkéntesnek benn kellettt ülni, hogy nyomja a gázpedált, hogy a lánctalpak felpörögjenek födldetés előtt.
Ahol szárnyas megoldásban gondolkodtak, ott a tankban ülhetett a személyzet..
Vitorlázógépben gondolom a gépben valahol, ha gond van, legyen esélyük menekülni, ha gebasz van...
Vitorlázógép megáll, személyzet rögzítés old, bepattan.gáz ad, és kihajt a jó esetben kinyitott rakodónyíláson.
NAR: emlékeim szerint 3 napnyi harcra lett volna elegendő a nafta és a lőszer, addig be kellett érkezni a főerőknek, vagy az szállítógépeknek, hogy ledobjanak pótlőszert, borotvát, ezt-azt..
==T== 2014.02.17. 12:27:56
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.17. 12:46:30
Annyiban biztos, hogy a háború előtt voltak kapcsolatok a brit és a magyar hadiipar között páncélosügyileg, a britek nem egy dolgot itt terveztettek, ami aztán felhasználásra került több-kevesebb változtatással itt is és Angliában is.
Most hirtelen beugrik egy Alvis páncélautó, volt róla cikk a Haditechnikában.
Gyakori voolt a licenszvásárlás akkoriban Bofors löveg ide, svéd tank oda Gamma lőelemképző amoda...
Aztán a felhasználók lőtek később egymásra, majdnemugyanazzal...
A Tetrarch tankhoz biztos van köze, a háború alatt a kétéltű tankokkal IS foglalkozott, (DD: Duples Drive) és építettek tervei alapján ilyen Tetrarch tankokat is.
www.wwiivehicles.com/unitedkingdom/tanks-light/tetrarch-light-tank/light-tank-mk-vii-tetrarch-dd-01.png
magyarországon pedig azt hiszen ezek kötehetőek a nevéhez:
ftr.wot-news.com/2013/11/05/hungarian-armor-part-2-introduction-straussler-tanks/
"The V-3 prototype was also tested in Britain (Straussler offered it to the British army) in 1935, with a different engine solution (two engines propelling each side independently), but in the end, priority was given to the Mk.VI light tank and nothing came of it. The British variant had a turret already according to some sources. Furthermore, in 1935, the vehicle was offered to Japan (the Japanese were not interested, nothing came of it. An export version with turret was proposed in 1936, but like before, noone was interested."
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.17. 12:46:58
persze Duplex Drive...
==T== 2014.02.17. 13:32:50
Uni1002 2014.02.17. 14:20:00
Ők várták a parancsot, riadóztatva voltak, majd a német tisztek és a reptérparancsnok megbeszélése után lefújták a riadót. Távirat jött, hogy nem kell ellenállni.
Néhány nap múlva, a teherszállító vitorlást darabokra szedték, és speciális szállítójárművekbe csomagolva elvitték.
A németek berendezkedtek, és repülőgép tárolásra használták a repteret.
A magyar katonák őrizték a gépeket, apám sokféle típust látott közelről, őrség közben.
milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.17. 16:21:59
Macropus Rufus 2014.02.17. 18:41:14
Ha nem is akkor, de összejött nekik, hogy harckocsikat juttassanak a harcmezőre.
a műsorban szó volt még a vizuálisan láthatatlan repülőről meg arról a gépről ami leszállás és tankolás nékül jutott el Moszkávól NewYork-ba úgy, hogy kelet felé indúlt a gép Moszkvából, majd nyugat felé indúlt haza NewYork-ból. NewYork-ban leszállt, majd pár nap múlva tankolás nélkűl indúlt vissza Moszkvába. A jenkik meg lefosták a bokájukat, hogy nekik van nekünk nincs. (ez még a 2. VH elött volt)
Void Bunkoid 2014.02.17. 18:44:02
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.17. 19:33:43
Mert kéne a nagyobb tűzerő, de ahhoz manapság jó 20 tonnától kezdődnek a járművek. Nagyobb vashoz nagyobb szállítógép, és az már nem a C-47 árkategória, ha összetörik, nem teszünk egy gépet a helyére, pár nap alatt úgyis lejön a gyártósorról, ezért kell a reptér is, hogy legyen hová leszállítani.
De láttam pár éve olyan elméleti ötletet, Bradley lövészpáncélos kapott volna olyasmi megoldást, mint a Christie-féle tank, csak épp két sugárhajtóművel.
De így is többe került volna a szárny, mint a lövészpáncélos:)
misinator 2014.02.17. 20:04:06
Az elméleti ötletekkel ellentétben ezeket kipróbálták...
4 perc 50 másodperctől:
www.youtube.com/watch?v=TrNkV6kVPos
misinator 2014.02.17. 20:07:18
www.youtube.com/watch?v=HxomCBhr5tc
GabikA 2014.02.17. 20:09:01
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Mi-24_Desert_Rescue.jpg
:D
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.17. 20:24:47
Biztos hadifogoly mérnökök tervezték, szabotázsakcióban...
Ember ilyent nem találhat ki...
misinator 2014.02.17. 20:59:32
Meg gondolj bele; ha megtetszik az elvtársaknak, lesz kitüntetés, dácsa, Volga.
Tucanus 2014.02.17. 21:26:24
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.02.17. 21:52:31
Pl.: en.wikipedia.org/wiki/File:Wiesel_f%C3%A4hrt_aus_CH-53G_(Heer).jpg
A nehéz csatacsörömpök csak hernyózzanak szépen a talajon, azért vannak.
Az A10-esen viszont besírtam :)
Tyeplica 2014.02.18. 00:02:39
www.youtube.com/watch?v=aEb6UI4S3QQ
Nézzetek szét ennek a videónak a környékén, van még pár film. Manapság simán kiszórnak egy Galaxyból, vagy egy Globemasterből pár harckocsit.
==T== 2014.02.18. 09:58:17
A fékezőrakétás földet érés üt.
teddybear01 2014.02.18. 11:06:15
Rosszul emlékszel. Az a "láthatatlan repülőgép" tulajdonképp nem volt láthatatlan, csak a hagyományos vászonborítás helyett átlátszó fóliával burkolták le. A pilóta, a váz és a motor továbbra is látható maradt, de sokkal nehezebb volt így észlelni a földről.
Azt a rekordrepülést 1936-ban Cskalov hajtotta végre, egy hosszútávú repülésre felkészített ANT-25 típusú repülőgéppel. A szenzáció nem is a lerepült táv volt, hanem az, hogy az Északi Sarkon keresztül repültek ami rendkívüli navigációs feladat volt a korabeli navigációs eszközökkel. Akkor még nem volt GPS, és ebben a körzetben az iránytű sem használható igazán.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.18. 16:35:34
www.youtube.com/watch?v=dgg3iRaVnbw
a láthatatlan repüőgép: ilyen "celofánba" csomagolt vadászgéppel már kísérleteztek az első világháborúban is.
Valahol van egy ilyen Albatros (?) vadászgépről képem otthon.
==T== 2014.02.18. 17:35:19
Amúgy érdekelne, hogy a hidegháborúban hol tervezték ezeket használni.
Mert egymás ellen a viszonylag erős légvédelmek mellett szvsz nehéz lett volna, mert a szállító gépek jelentős részt szvsz még a dobás előtt lelövik. Ha mással nem, nukifejes légvédelmivel. Ami meg esetleg földet ér, kevés lett volna az ellenség normál harceszközei ellen.
Harmadik világbeli bevetésekhez meg szvsz fölösleges volt az ejtőernyősödi, oda hagyományos módon s el lehetett juttatni bármit -ahogy az meg is történt több helyen.
teddybear01 2014.02.18. 23:33:56
Ami pedig a harmadik világbeli bevetéseket illeti, az ejtőernyősök pont jól jönnek a nehezen megközelíthető, távoli körzetekben, mint gyorsan bevethető erők. Az angolok az ötvenes években Malajziában alaposan megtanulták ezt.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.02.19. 13:20:29
Nagyon el vagyok havazva, de talán még idém megírom, hogyan nézett volna ki, szovjet tervek alapján, hogy is tervezték az elnyomott nyugati kapitalista embertömegek felszabadítását.
David Bowman 2014.02.26. 13:33:15
@NAR: Odaviszi egy Il76os, és leteszi a libalegelőn. Aztán megfordul, és elrepül.
Walter Hartwell White 2014.02.28. 21:20:17