Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

május 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (12) ajánló (79) alagút (7) állat (8) amerikai (91) angolok (8) arabok (15) átirányítás (13) atom (11) ausztrál (5) ázsia (16) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (65) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (7) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (8) ejtőernyős (30) életrajz (37) elmélet (11) erdély (5) erőd (7) évforduló (54) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (81) haditengerészet (46) hadkiegészítés (5) hadsereg (14) hadtörténelem (144) hadtörténet (18) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (16) hidegháború (43) híres bűnözők (8) honvédség (9) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (43) ii világháború (104) izrael (26) japán (21) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (5) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (57) kiképzés (7) kína (5) kínai (6) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (74) légierő (48) légvédelem (6) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (133) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (65) nők (12) ókor (13) olasz (13) orosz (28) ostrom (6) osztrák (29) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (5) reklám (5) rendőr (5) rendőrség (5) rendvédelem (48) róma (13) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (13) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (7) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (59) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (15) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (62) török (15) tűzfegyver (7) ünnep (5) usa (49) utánközlés (28) vadászgép (11) várostrom (6) vendégposzt (79) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (53) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Fogatlan fenevadak

2016.01.16. 06:00 proletair

p-330_wch50001im.jpgA második világháború kitörésekor a világ flottáiban a nagy csatahajók, és a nagyobb cirkálók voltak a zászlóvivők. Bár sok jel mutatott arra, hogy a nagy tűzerejű páncélos hadihajók ideje leáldozóban van, a régi doktrína hívei ragaszkodtak ezekhez a drága óriásokhoz. A háború viszont ékesen bizonyította, hogy a jövő fegyvere a repülőgép, a haditengerészeteknél pedig a repülőgép-hordozó. Az USA hadba lépése után megindult a repülőgép-hordozók erőltetett ütemű gyártása, a hordozókon üzemeltethető repülőgépek fejlesztése, és a pilóták kiképzése. A kiképzést néha meglepő technikai megoldásokkal segítették.

1943-ra a repülőgép-hordozók jelentősége vitathatatlanná vált. Számos nagy hadihajó pusztulását okozták a hordozókról felszálló harci repülőgépek, elég ha csak a midway-i csatára gondolunk, vagy Pearl Harbor-ra. Az egyre nagyobb és modernebb hordozókon egyre korszerűbb, nagy teljesítményű és erős fegyverzetű harci repülőgépek álltak szolgálatba. A korszerű fegyverzet 8eb212a2fee5a94b09317432e2497d31.jpgazonban mit sem ér jól képzett személyzet nélkül, így a pilótaképzésben is új módszerekhez kellett folyamodni. A legegyszerűbbnek nyilván az a módszer mutatkozott, hogy a leendő haditengerészeti (és tengerészgyalogos) pilóták egy ilyen kiképzésre félretett hajón gyakorolják a fedélzetre történő leszállást, és az onnan történő felszállást. A gond viszont az volt, hogy az ellenség első számú célpontjai lettek a repülőgép-hordozók, és ezek pótlására legyártott új egységekre égetően szüksége volt a flottának. Nem csak a Csendes-óceán hadszínterein, hanem az Észak-atlanti vizek konvojkísérésében is fő szerepet kaptak a repülőgép-hordozók. Tehát kiképzési célra új hajót nem lehetett építeni, egy szolgálatban lévő hajó ilyen célra történő leselejtezésének pedig nem volt realitása. (Mert mire leselejtezhették volna, addigra vagy elsüllyedt, vagy ronccsá bombázták). A más feladatkörű hajók átalakítása tűnt jó megoldásnak, bár itt is erős kompromisszumokat kellett kötni. Adta magát az ötlet, hogy teherhajókból készítsenek kiképző hordozókat, viszont az ilyen nagy fedélzetű hajókra szintén szüksége volt a flottának: ilyenekkel szállították a repülőgépeket az európai, és más frontokra, tehát igazából ezek a hajók nem hadihajók voltak, hanem csak repülőgép-szállítók. A megoldás végül nem is a tenger felől érkezett, hanem a Nagy Tavaknál adta magát: egy személyszállító gőzöst alakítottak át repülőgép-hordozóvá.

A történet még a boldog békeidőkben 1912-ben kezdődött. A Cleveland and Buffalo Transit Company megrendelésére Frank E. Kirby hajótervező mérnök egy 1500 személy befogadására alkalmas utasszállító gőzös tervezésébe fogott. A hajó kialakítása számos hagyományos (sőt, kissé elavult) elemet és pár igen modern megoldást tartalmazott. A gőzkazános hajtómű tartozott a hagyományos kategóriába, a hajó két oldalán lévő lapátkerekes meghajtás pedig az elavultba, bár még így is 19 csomós sebességgel tudott haladni. Amúgy uss_wolverine_3a.jpglegyártásakor ez a hajó volt a világ legnagyobb lapátkerekes gőzöse. A modern megoldások közé tartozott a korszerű tűzvédelem (ne feledjük, széntüzelésű kazánok dohogtak a gépházban) ami azt jelentette, hogy a hajó egyes részeit külön le lehetett zárni, és az esetleges tüzet beépített tűzoltórendszerrel lehetett megfékezni. A 6381 tonnás vízkiszorítású hajótest 150 méter hosszú lett, az utasok 510 különböző osztálybesorolású kabinban élvezhették a Cleveland és Buffalo közti utat. Ezen felül a fedélközbe 1500 tonnányi rakományt is be lehetett rakodni. A hajó a keresztségben a Seeandbee nevet kapta, az üzemeltető cég rövidítéséből (C&B) adódóan. A menetrendszerinti forgalom 1913-ban indult meg, és a cég tönkremeneteléig, 1938-ig tartott. 1939-ben végleg kikötötték. A szétbontástól a háború kitörése mentette meg. Az Amerikai Haditengerészet 1941-ben kisegítő hadihajóként állományba vette, és megkezdte az átalakítását. A hajó felépítményét elbontották, és egy lapos repülőfedélzetet építettek rá. A repfedélzet 170 méter hosszú volt. A fő szempont a repülőgépek le- és wolverine7-08.jpgfelszállásának gyakorlása volt, így hangárfedélzetet és lifteket sem terveztek rá. Mivel a legénység is csak a hajó kiszolgálására kellett, nem volt szükség a hajón nagy mennyiségű l-wawqt95dzzm7se.jpgrepülőbenzint, sem fegyverzetet tárolni. A hajó légvédelmi fegyverzettel sem rendelkezett. A pilóták kiképzése mellett a leszállást segítő jelzőtisztek (Landing Signal Officer) kiképzésére is lehetőség adódott. Ezek a tisztek a hordozó tatján állva két jelzőtárcsával a kezükben figyelték a leszálláshoz készülő gép manővereit, és a tárcsákkal jeleztek a pilótának, hogy a megközelítés jól megy, vagy korrigálnia kell, esetleg meg kell szakítania a leszállást, és új kört kell tennie. Az átalakítás végeztével a hajó új nevet kapott. Michigan állam beceneve után (Rozsomák Állam- Wolverine State) USS Wolverine néven állt szolgálatba 1943 januárjában.

A U.S. Navy megkapta hát az első gyakorló repülőgép-hordozóját, ami nem is tengeren hajózott, viszont a célnak úgy tűnt, kiválóan megfelel. Az üzemeltetés során viszont akadt néhány probléma. Az egyik az volt, hogy a hajón nem volt hangárfedélzet. Ez csak akkor jelentett gondot, ha egy repülőgép valamilyen hiba miatt (műszaki the-lakers25.jpghiba, vagy kisebb sérülés) nem tudott elstartolni a fedélzetről. Ilyenkor csak nagyon kevés hely volt a fedélzeten arra, hogy a gépet félreállítsák. Bár a haditengerészeti repülőgépek többségének a helyspórolás miatt a szárnyaik felhajthatóak voltak, ez a praktikus tulajdonság csak a hangárfedélzeti tárolásnál jelentett előnyt, a repülőfedélzeten még így is csak a helyet foglalták. A másik probléma a hajó kis sebességéből adódott. Elsőre talán furcsa, de egy repülőgép-hordozónál kifejezetten előny, ha gyorsan halad, főleg olyankor, amikor repülőgépet indít. A startra felkészített gép szárnyán már ilyenkor crw_3579f.jpgmegkezdődik a levegő áramlása, sőt, ha a hajó még széllel szembe is áll, akkor ehhez a szél sebessége is hozzáadódik. Ezt hívják WOD-nak, (Wind over deck), magyarul talán fedélzeti szélsebességnek nevezhetjük. (Nem vagyunk egy hajós nép, nem könnyű a magyarítás, ha erre tud valaki jobbat, kommentelje bátran) Tehát ha egy gépnek a szárazföldön 100km/h a felszálló sebessége, a hajón elég 70-nel gurulnia, ha a hajó sebessége plusz a szél sebessége 30 km/h-s menetszelet produkál. (Nagyon leegyszerűsítve persze). A USS Wolverine a lapátkerekes-gőzgépes meghajtásával még épp elegendő sebességet tudott elérni ahhoz, hogy a kiképzőgépekkel gyakorolni lehessen a le- és felszállást. A gondok akkor kezdődtek, amikor a nagyobb tömegű, így nagyobb felszálló sebességű harci gépekkel kezdték meg a kiképzéseket. Ha nem volt megfelelő erősségű a szél, akkor jópár géptípus nem tudott elstartolni a fedélzetről._104_dark_2_master_web.jpg Az F6F Hellcat, az F4U Corsair vadászgépek, vagy a TBF Avenger torpedóvető-bombázó, és az SBD Dauntless zuhanóbombázók ezek közé tartoztak. A probléma azért volt égető, mert ezekre a típusokra hárult a haditengerészet légi csapásmérő képességének legjava. Hosszabb szélcsendes idő esetén könnyen felborulhatott a menetrend, így a haditengerészetnél azt találták ki, hogy a pilóták a fedélzeti képesítést nem csak a fentebb felsorolt gépekkel szerezhették meg, hanem a sokkal kezesebb, de főleg kisebb felszálló sebességű SNJ Texan kétüléses haladó-kiképzőgéppel is. Ez nagyjából olyan volt, mintha azt kérnénk egy motoros rendőrtől, hogy a lerakott bóják közt most ne a motorjával szlalomozzon, hanem egy biciklivel. A Wolverine-t a háború végét követően 1945 novemberében törölték a lajstromból, majd ócskavasként értékesítették, és 1947-ben szétbontották.

sable1.jpgA USS Wolverine-nek épült egy „testvérhajója” is. Az eredetileg szintén lapátkerekes személyszállító gőzös, a Greater Buffalo névre keresztelt hajó 1924-ben épült, és ugyanúgy Kirby mérnök tervezte. A megrendelő a Detroit and Cleveland Navigation Company volt, némileg nagyobb méretekkel, mint a civil Seeandbee: 158 méter hosszú, és 7800 tonna vízkiszorítású hajó volt. A gazdasági válság a hajó üzemeltetőjét is térdre kényszerítette, emiatt a Greater Buffalo 1935-ben futott ki utoljára menetrendszerű útra. Ezek után egy ideig úszó szállodaként funkcionált, majd egy viharban még meg is sérült: a heves szél és a hullámzás a móló oldalához csapkodta. A pearl-.harbor-i japán támadás után bejelentkezett a haditengerészet, hogy ezzel a hajóval is ugyanazt tegye, mint a Seeandbee-vel. A némileg nagyobb méretek miatt a repülőfedélzet isstk0073.jpg nagyobb lett. Ez a hajó sem rendelkezett hangárfedélzettel sem liftekkel, viszont a berendezése kényelmesebb lett, mint a Wolverine-é. Az átalakítás befejeztével a hajó a USS Sable (coboly) nevet kapta, és 1943 májusában csatlakozott a Wolverine-hez. Így együtt alkották a kacifántos nevű 9. Haditengerészeti Körzet Hordozófedélzeti Kiképző Egységét. (9th Naval District Carrier Qualification Training Unit) A Korall-tengeri csata után a USS Lexington személyzetének túlélői közül többeket a USS Sable-re vezényeltek. A Wolverine (akkor) hagyományos fa fedélzetével szemben a Sable acél fedélzetet kapott, és többféle csúszásgátló bevonatot teszteltek rajta. A hajó ugyanazokkal a problémákkal küzdött, mint a Wolverine, tehát kis szélben nem indíthatott nagyobb repülőgépeket. A USS Sable adott helyt az Amerikai Haditengerészet első drónkísérleteinek is. A Naval Aircraft Factory TDN-1 típusú naval_aircraft_factory_tdn-1_piloted.jpgkétmotoros repülőgépével az volt a cél, hogy kipróbálják a pilóta nélküli repülőgépek lehetőségeit, és a különböző távirányítási módokat (rádióhullámú, televíziós… 1943-at írunk, csak jelzem). A TDN-1 tesztrepüléseit az akkori technikai színvonal miatt még pilóták végezték. Mivel a pilótafülke a sorozatgyártásban már nem szerepelt, a tesztpéldányok fülkéje sem volt igazán felhasználóbarát, műszerezettsége és kényelme messze elmaradt a hagyományos repülőgépekétől. A futóműve merev, nem behúzható szerkezetű volt, a sárkányát jórészt fából készítették. Mivel a gyártókapacitásokat lekötötték az „igazi” harci repülőgépek, civil cégek is besegítettek a gyártásába, 30 darabot például a Brunswick-Balke-Collender Co. szerelt össze, aminek fő profilja bowling-golyók és biliárd-asztalok gyártása volt. A TDN képes lett volna egy torpedóval felszállni, és távirányítással az ellenség közelébe repülni. Itt a torpedót indította volna, aztán vagy visszatér, vagy nem, igazából odd27.jpgegyszerhasználatosra tervezték. Torpedó nélkül robbanóanyagot szállítva maga a gép lett volna a bomba, amit szintén távirányítással a célpontra kellett volna irányítani, mint valami pilóta nélküli kamikazét. A kísérletek nehezen haladtak, és 104 legyártott példány után abba is hagyták az egészet. A legyártott gépeket később célgépnek használták. A USS Sable 1948-ban került szétbontásra.

bush_biography_03.jpgA két tavi repülőgép-hordozó végül is beváltotta a hozzájuk fűzött reményeket. Szolgálati idejük alatt 116 000 leszállás regisztráltak a két hajón, és 17820 pilóta szerezte meg általuk a repülőgép-hordozóra szóló jogosítást. Ezek közül a leghíresebb George Herbert Walker Bush tengerész alhadnagy, későbbi TBF Avenger pilóta és még később amerikai elnök volt. (Aki a jogosítás megszerzésekor a haditengerészet legfiatalabb pilótája címet is viselte). A kiképzések alatt 300 repülőgép szenvedett balesetet, a többségük vízbe csapódott le- vagy felszálláskor. Elavult meghajtásuk ellenére a haditengerészet rendkívül hasznos egységei voltak.

72 komment

Címkék: usa kiképzés haditengerészet ii világháború

A bejegyzés trackback címe:

http://lemil.blog.hu/api/trackback/id/tr78275640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nandras01 2016.01.16. 08:36:41

kösz, ez érdekes volt.

korxi 2016.01.16. 09:06:53

Haha, aki nem tudta a dolgok hátterét, az azt hihette hogy meghülyült a haditengerészet, hogy repülőgép-hordozó úszkáltat a Nagy-Tavakon.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:18:44

@korxi: Az amerikaiaknak valamilyen választ kellett adniuk a japán tengeralattjáró repülőgéphordozó ötletére. A lapátkerekes tavi anyahajó elrettentő ereje bizonyított: a japánok sosem közelítették meg a Nagy-Tavak vidékét :)

Sigismundus 2016.01.16. 10:21:14

@korxi: Bezony, olvassa, Tavak-tavak, és valami akkorára gondolhat mint nálunk a Balaton, merthogy tó az tó. Aztán a térkép szerint a legkisebb is akkora mint MO. Inkább a beltenger illenék rájuk, amilyen viharok vannak ott.
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2013/12/14/hajok_a_viharban

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:30:32

Egyébként az anyahajók európai fronton való bevetéséről elég keveset olvastam - ezt a konvojkíséret sem tudtam eddig. Ami megvolt, hogy az 1942-es észak afrikai partraszállást Giblaltár mellett támogatta valami két hordozó. Mondjuk az európai műveletekhez ott volt a Brit sziget, illetve a tengóveszély miatt sem lehetett túl praktikus az alkalmazásuk.
Másik: gőzkatapultot akkor egészen az 1950-es évekig nem használtak? Most nézem a wikin, hogy a háború alatt inkább rakétameghajtású katapultokat használtak. Így tényleg csak a hajó és a szél sebességével lehetett játszani.

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.16. 10:37:25

@sirdavegd:

Nagyjából a sugárhajtású gépek megjelenéséig csak a menetszél számított. A WOD-os megoldással is elég nagy gépeket lehetett indítani, lásd Doolitle B-25-ös gépeinek indítását a USS Hornet-ről 1942-ben.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:50:02

@proletair: Mondjuk azokból elméletileg mindent kiszedtek, ami nem kellett a levegőben maradáshoz és a bombázáshoz. Amennyire a vonatkozó filmre (mint nem dokumentumértékű műre) emlékszem.

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.16. 10:54:22

@sirdavegd:

Úgy van, tényleg volt jelentős súlycsökkentés, de a lényeg az, hogy akkoriban egy kétmotoros közepes bombázót tudtak indítani egy hajóról. Eleinte nettó őrültségnek tűnt, aztán szenzáció lett.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.16. 10:57:22

@proletair: Az a hadművelet is nettó őrültség volt, kb kipipálták vele, hogy "megmutattuk nekik!". Mondjuk aztán tényleg megmutatták.

bloggerman77 2016.01.16. 12:19:03

@Sigismundus:

Látszik, hogy maga a Seeandbee utasszállító korában kb. négy-ötször nagyobb volt, mint a legnagyobb balatoni utasszállítók. Kb. akkora volt mint egy adriai kereskedelmi hajó. Más méret a Nagy Tavak :)

folti_ 2016.01.16. 13:33:26

@sirdavegd: Európai hadszintéren a hordozóknak, kisebb szerepük volt, a kisebb tengeri távolságok miatt. Elsősorban konvojkíséretet adtak, mind a különböző partraszállásoknál, illetve az Atlanti óceáni konvojok esetén.

Ez utóbbi szerepben átalakított teherhajók (merchant aircraft carrier), illetve kísérő hordozók (escort carrier, CVE jelzéssel) kerültek bevetésre. A MAC-ok gyakorlatilag módosított tankerek, érc, gabona és hasonló ömlesztett árut szállító hajók, ahol a fedélzetre kifutópályát építettek, pár lassú géppel. A kísérő hordozók kicsi, olcsó, lassú hordozók, elsősorban kereskedelmi hajókból átalakítva, vagy azok módosított terveiből építve. Mindkét típus fő a fő feladata a tengeralattjárók felkutatása és elriasztása volt, bár 1944-45-re, amikorra a már elég kísérő hordozó állt rendelkezésre, önálló hajórajokban is űzték a tengeralattjáró-vadász ipart a Kriegsmarine legnagyobb bánatára.

Külön megemlítendő a Málta ostroma alatti szolgálatuk, amikor Gibraltárból szállítottak utánpótlás vadászgépeket Máltára, azzal módszerrel, hogy csak annyira közelítették meg a szigetet, hogy a gépek még pont elérjék a szigetet (Club runs). Ezzel a megoldással olyan szárazföldi típusokat vittek, amiket csak indítani tudtak, de fogadni nem.

savaz 2016.01.16. 13:40:56

@folti_: Azért Tarantot ne feledjük 5-ből 3 olasz csatahajót elsüllyesztettek
www.masodikvh.hu/hadszinterek/europa/del-europa/567-taranto-1940-novembere

A Mapatan-foki csatában is hordozóról felszálló repülők lassították le az olasz hajókat, hogy aztán a felszíni egységek végezzenek velük.

A Brittek az Északi-tengeren is támadták a német flottát hordozókról Pl.: Tirpiz, Sharnhorst.

korxi 2016.01.16. 14:11:25

@Sigismundus: Azzal én teljesen tisztában vagyok link nélkül is, hogy a Nagy Tavak mekkorák, tehát nem egy Balatonra kell gondolni, De ennek most semmi köze nincs a hsz-hez. Rendes repülőgép-hordozót oda telepíteni ennek ismeretében is komplett irráció lenne.

korxi 2016.01.16. 14:14:31

@sirdavegd: Az egy nettó PR küldetés volt, inkább a Pearl Harbor-tól ledermedt amerikai közvéleménynek szándékoztak megmutatni, hogy megmutattuk nekik:)

Hadrian77 2016.01.16. 14:41:04

Ismét egy érdekes írás! A szeles résznél az jutott elsőre eszembe, hogy miért nem vitték ki a Szent Lőrinc öbölbe a hajókat. Után beugrott, hogy az még több mint 15 év múlva lesz csak lehetséges.

korxi 2016.01.16. 15:13:02

@Hadrian77: Amire használták őket (amiről a post szól) arra nem kétséges hogy a Nagy-Tavak voltak a legideálisabb helyszín. Ott ugyanis teljesen nyugodtan gyakorolhatták a le-felszállásokat, nem kellett például U-boot veszélytől tartani.

Maga Lenin 2016.01.16. 19:02:58

Jó kis poszt, köszi! A minap láttam egy fotót a Wolverine-ról, nem akartam elhinni, hogy lapátkerekes hordozó létezett... És nem is egy... :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2016.01.16. 19:23:36

Számomra egy csomó újdonsággal szolgált a poszt, köszönet!

9mmPara 2016.01.16. 19:30:01

A WOD-hoz: vitorlázó népek a fedélzeten érzékelhető szelet "látszólagos szél" névvel szokták illetni, megkülönböztetésül a valódi széltől.

Flankerr 2016.01.17. 00:12:14

köszönöm, a szokásos Lemil minőség, és egy újabb lyuk betömése, amiről nem is tudtam hogy létezik :D

molnibalage 2016.01.17. 10:05:31

@korxi: Doolittle konkrétan attól fél, hogy hadbíróság elé fogják állítani, annyira volt "sikeres" az egész.

korupisti 2016.01.17. 10:41:55

Láb szél, LSZ, esetleg talp szél TASZ , netán ISZ, mint indító szél?! Kötőjellel?
Nem jutott jobb eszembe.

bandiras2 2016.01.17. 11:18:25

@sirdavegd: Viszont fáratlan haszonként extra nyereségként lekötötték a japán haditengerészet két legerősebb felszíni egységét, a Yamato-t, és a Musashi-t.
A B-25-öt messziről Mitsubishi bombázónak nézték a Tokióiak, pláne hogy aznap légvédelmi gyakorlat volt, és amíg el nem kezdtek hullani a bombák, nem sok embernek esett le hogy ezek jenkik. Az igazi probléma az volt, hogy az aktuális főminiszter az első sorból élvezhette a műsort, és arról is tudomása volt, hogy a Yamato osztálynak van különleges légvédelmi lőszere a fő tüzérségéhez. Így miután gatyát cserélt, kiadta az ukázt hogy a két szupercsatahajó beáll a Tokiói öböl bejáratához, és égnek szegezett ágyúkkal lesi az amerikaiakat. Akik aztán nem jöttek, mert a következő pár évben nem álltak úgy hogy jöhessenek, amikor pedig jöttek, akkor is India irányából bombázták Tokiót.
A két nehéz egység pedig ott rostokolt Tokióban, miközben az amerikaiak élet-halál harcot vívtak a létezésért Midway-nél. Ennek a két egységnek kellett volna radar felderítést biztosítania a japán flottának, valamint a légvédelmi tűzerejükkel támogatni a flottát.
Más kérdés hogy a légvédelmi szupergránát csúfosan leszerepelt azon 1 alkalommal mikor használták, habár a torpedővetők pilótáit megzavarta annyira hogy mellédobják az összes rakományt.

molnibalage 2016.01.17. 11:26:12

@bandiras2: Ebből a kommentből szinte semm nem igaz.

Akkor tudtommal még nem volt radar a Yamaton és a Mushasin sem.

A Yamato részt vett Midaynél végrehajtott hadműveletekben, csak a csatáig nem jutott el, mert a hordozókat a tenger fenekére küldték és nem erőltették a csatahajókkal való nyomulást a jenkik felé tovább.

A torpedóvetőket meglepte, de közel sem dobták mellé az összes torpedót.

acelmonstrum.host22.com/mus.html

Byk001 2016.01.17. 11:31:59

@Sigismundus: Tény hogy nagyok, de azért nem ennyire. Az Ontario a legkisebb a maga 19,5 ezer négyzetkilométerével, és a Felső a legnagyobb, 82,5 ezer négyzetkilométerrel. Szóval a legnagyobb is max kb. Magyarország méretű, de tény, hogy nem Balaton szint.

ROTFL Manó 2016.01.17. 11:37:18

WOD magyarosítására javaslat:
- széllel szembeni felszállás
- menetszéllel segített felszállás

bandiras2 2016.01.17. 11:53:33

@molnibalage: Kösz a kiigazítást, mindig tanul az ember!

ZON 2016.01.17. 12:18:36

Hatalmas műszaki kihívás lehetett az átépítés. Eredetileg kb. középtájon (vagy kicsit előrébb,a kép szerint) lehettek a kazánok, és fölöttük a kémények. Az átalakítás után a hátsó harmadba kerültek a kémények, és gondolom a kazánokat is alájuk kellett beépíteni, nem csak az égésterméket vezették hátra.

The Ghost Wolf · https://www.youtube.com/watch?v=JcPm5Rn36Kw 2016.01.17. 12:35:43

@sirdavegd: Inkább csak annyit szerettek volna elérni vele, hogy az amerikai harci morált felturbózzák. Stratégiai jelentősége a Doolittle Raidnek nem volt.

tavolirokon2 2016.01.17. 13:50:56

Aki nem epitett veletlenul hadihajot tengerszemre a civilisation-ban, az nem jatszott vele eleget :-)

Amugy hiaba nagyok azok a tavak, ha edes a vizuk, nem lehetnek kis tengerek. Ez amugy a karbantartast is nagyban megkonnyithette.

Kovetkezo cikkjavaslatom pedig a Habakukk-project.

Fortress · http://filmtress.blog.hu/ 2016.01.17. 13:55:58

Két adalék:
A midwayi csata volt első olyan komolyabb tengeri ütközet, melyben az összecsapó hajóflották nem is látták egymást, hiszen az egész a laposok (anyahajók) indította repülőkötelékek közt zajlott.
A másik:
Ma az USA rendelkezik e legtöbb lapossal, összesen 11 -el. Közben építenek is kettőt - az USS Kennedy és a USS Entreprises 2020-ra illetve 2025-re várhatóak - de hamarosan kivonják a legrégebbi USS Eisenhowert.

Az USA 11 aktív repülőgép hordozója, zárójelben a vízre-bocsátás évével: USS Eisenhower CVN69 (1975), USS Nimitz CVN 68 (1972), USS Washington CV73 (1980), USS Vinson CVN70 (1980), USS Roosevelt CVN 71 (1984), USS Lincoln CVN 72 (1988), USS Stennis CVN 74 (1993), USS Truman CVN 75 (1996), USS Reagan CVN 76 (2001), USS Bush CVN 77 (2006), USS Ford CVN 78 (2013).

Egy érdekes cikk, mindezekről: vilagesemenyek.blog.hu/2014/08/04/a_vilag_nagy_hadseregei_fegyveres_szervezetei

9mmPara 2016.01.17. 15:21:16

@kvadrillio:
A lemilnek nem mindig tesz jót, ha index címlapos lesz.

ZON 2016.01.17. 15:27:52

@9mmPara: Ne szólj hozzá, még elkapod tőle...

Dr.Démonmac1 2016.01.17. 15:44:36

A manóért nem lehet kibanolni az ilyen trollokat, teljesen szuper a cikk és a kommentek között is sok érdekes volt.
(halkan megsúgom, a gázában nincs ilyen tábor)

bonfred 2016.01.17. 16:36:49

Jó kis cikk, köszönöm. Egy kérdés: szerintem Pearl Harbor-t kötőjel nélkül íják, tehát nem így lenne jó: pearl harbor-i?

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.17. 16:59:43

@9mmPara: @Dr.Démonmac1:

A problémát megoldottuk, ha minden igaz örökre. Mármint ami ezt a macskajancsit illeti...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2016.01.17. 19:08:39

@bonfred:

Ha az idegen tulajdonnév két vagy több különírt elemből áll, akkor az -i képzőt mindig kötőjellel kapcsoljuk az utolsó elemhez, s az alapforma szerinti kezdőbetűket megtartjuk: New York-i, Pearl Harbor-i, Frankfurt am Main-i, stb.

Hiryu2,01 2016.01.17. 23:18:14

@molnibalage: Two Type 21, Mod 3 surface and air search radar. One mounted on either side of the 15 meter rangefinder.
- Two Type 22, Mod 4 Surface search and gunnery radars
(10cm at 1 Kw). One mounted on either side of the main control tower. (little horns)
- Two Type 13 air search sets (mounted on either side of her radio-spreader mast aft of the main funnel)
- Multiple E27 passive radar detection systems (copied German FuMB 1 Metox R.600)

ha igaz, bár nem tudom mikor kerültek bépítésre.

Hiryu2,01 2016.01.17. 23:27:22

Update: 1942 nyara rémlik, de ah emléxem az első tüzérségi gyakoralton a fő lövegerk sortüze használhatatlanra rázta a cuccot...

Valandil 2016.01.18. 08:32:35

@Fortress: Nem a korall-tengeri volt az első ilyen?

9mmPara 2016.01.18. 08:37:28

@proletair: Köszönöm! Általában jól tűröm a túlpörgött netes idiótákat, de itt valahogy nagyon disszonáns volt. Szerencsére gyorsan felejtek, úgyhogy az illetőnek már sem a nevére, sem a szövegére nem emlékszem :)

9mmPara 2016.01.18. 08:39:31

@ZON: Látszik, hogy ide edzett népek járnak, máris meggyógyult a fórum :))

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.18. 08:51:52

@9mmPara:

Szerintem valamilyen erős tudatmódosító elixír befolyása alatt volt, mert
1: nem engem, mint szerzőt szidott,
2: nem a poszt témájához szólt hozzá
3: hozzászólásának nem volt köze a blog tematikájához
4: nem a blogot szapulta
5: nem valamelyik kommenttársat anyázta

Amúgy a csávó nem ismeretlen, csak eddig ide még nem tévedt. Érzésem szerint félre klikkelt a blogketrecben

bz249 2016.01.18. 09:49:13

@bandiras2: a Yamatot es a Musashit elsosorban a fogyasztasuk kototte le. Ezert voltak az osoreg Kongo-osztalyu csatacirkalok a japan felszini flotta igaslovai. Azoknak volt meg egyedul a szukseges sebessege es hatotavolsaga.

David Bowman 2016.01.18. 10:57:26

@Sigismundus: Ráadásul valamiért a Huron tavon gyakoriak az óriáshullámok.

Az oroszoknak volt anyahajója a Volgán.

David Bowman 2016.01.18. 11:09:56

@folti_: Meg a Taranto elleni angol támadás, amiről a japók a Pearl Harbor elleni támadást mintázták. + végbélkúp a Bismarcknak az Ark Royalról.

David Bowman 2016.01.18. 11:24:25

@bandiras2: Valahol láttam filmfelvételt a Méhraj gránát működéséről. en.wikipedia.org/wiki/San_Shiki_(anti-aircraft_shell) Azóta persze nem találom. Olyan volt, mint aug. 20.án az a rakéta, ami sok kis pörgő izére robban szét. Nem mondanám hatástalannak, mert egyszer egyszerre kilenc saját gépet lőtt le. Aztán állítólag már nem erőltették. Ennek ellent mond a Yamoto film, amiben bőszen lövöldöznek vele.
www.youtube.com/watch?v=GoP62Emv5xk
Más. A Yamoto osztálynak két radarja is volt. Vagy három. Felderítő, és céltávmérő.

David Bowman 2016.01.18. 11:32:08

@The Ghost Wolf: Egy csomó repülőt utána otthon kellett tartani a császári palota (és Tokió) védelmére.

David Bowman 2016.01.18. 11:35:06

@bz249: Asszem egyszer se voltak teletankolva.

Greg36 2016.01.18. 12:33:38

@Fortress: Csak részben.
Az I-168 támadta a USS Yorktownt és a USS Hammannt.
A USS Tambor elbohóckodott a Mogamival és a Mikumával, a USS Nautilus pedig a Kirisimára indított torpedót.

bandiras2 2016.01.18. 15:18:10

@David Bowman: Amennyire tudom, fa-vászon gépekre életveszélyes volt, és a világháború elején még nagy mennyiségben álltak rendszerben-gyártásban fa vázas (moszkitó), illetve vászonborítású gépek(torpedóvetők). A fémborítás terjedésével még sokáig vászon borítást kaptak a kormányfelületek hogy spóroljanak a súllyal, és a fémmel. A világháború végén rendszerben álló amerikai gépek maximum a pilóta ülésében tartalmaztak vásznat.
A Yamato tudomásom szerint nem használta a fő tüzérségét a végső csatában, a film nem releváns forrás ebből a szempontból.

tudi 2016.01.18. 18:12:46

Most is tanultam valami újdonságot én is, mondjuk ennél pofonegyszerűbb megoldását a problémának nem igazán találhattak. Meg így azok a hajók is jobb sorsuk lett, mint ha a negyvenes évek elején a bontóba kerülnek.

molnibalage 2016.01.19. 14:24:03

@Fortress: Azt az oldalt én inkább nem vennén komolyan és nem ajánlanám senkinek. Az egyik bejegyzésben* szereplő tévedésekre felhívtam a figyelmet és olyan válaszokat kaptam, hogy lementem tőle hídba. Néhány idézet...

vilagesemenyek.blog.hu/2014/08/04/a_vilag_nagy_hadseregei_fegyveres_szervezetei

Szóltam neki, hogy a RAF nem 1000+ gépes, hanem inkább alig 300. Erre a válasz.

"Nem rég beszéltem azzal a katona ismerősömmel, akinek véleményére sokat adok, és felhívtam egy ZMNE -n tanító barátomat is. Mindketten azt mondták: ne módosítsam a táblázatot, mert nagyjából jók a számok. Az egyes országok hadseregeinek fegyvernemi adatai mindenhol csak becsült számok. Senki nem tudja a valóságot (talán csak a Moszad :-)), így az angol légierő pontos száma sem ismert. Vannak titkos bázisok és vannak gyárak, melyek ontják a felszereléseket. A RAF biztosan nem 300 gépből áll, és én nekik hiszek. Oroszország pedig építi az anyahajóit és ez lehetséges hogy akkor is így van, ha egy lelkes és beképzelt internetes ficsúr épp nem talál erről semmit a neten. Az amerikaiaknak 10 anyahajója van, de kettő vagy három egészen biztosan épül, még ha nincs is publicitása a doognak. Úgyhogy a 12 elfogadható szám.."

Ez csak egy válasz a sok meredek közül. Ezek után soha nem olvastam többet azt az oldalt, mert csak a röhögés fogna el attól tartok...

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.19. 14:34:54

@molnibalage:

Idegesítő egy oldal, az szent igaz, de most hogy ránéztem, úgy tűnik, kijavította azt a táblázatot, mert a briteknél 230 vadászgép szerepel...

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.19. 16:34:18

@molnibalage: Igen, ez kb olyan, mint amikor azt mondom, hogy tervrajzon már van 3 anyahajóm, meg építés alatt van 2, tehát van összesen 5. A vízen meg úszik nulla :)
Repülő az, amire van pilóta, személyzet, ki tudják szolgálni egy küldetés után is, van rá lőszer/rakéta/bomba. Nem az, ami ki tudja mióta áll a sötétben úgy, hogy már nincs senki, aki kezdeni tudna vele valamit.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2016.01.19. 16:46:44

@proletair: No, most van ennek is az évfordulója:
iho.hu/hir/landolas-hajon-megszuletett-a-tengereszeti-repules-160118
105 éve volt az első hajófedélzeti le és felszállás :)

korxi 2016.01.19. 23:00:40

@molnibalage: Haha, forrásmegjelölés: "Egy katona ismerősöm, akinek a véleményére sokat adok" :)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2016.01.20. 09:35:51

@korxi:

Továbbá: "titkos gyárak, melyek ontják a felszereléseket" - lol...

Nekem sincs bajom azzal, hogy az ilyen "forrásokat" alapból elutasítjuk, bár kétségtelenül az lenne üdvözlendő, ha minden esetben ezt tenné mindenki, érzelmi és egyéb alapú elfogultságtól függetlenül.

Minorkavidor 2016.01.20. 20:29:09

Ha a csatahajók annyira fogatlan fenevadak voltak már ekkor akkor az Iowa-osztályhoz tartozó:
USS Iowa: 1989-ig
USS New Jersey: 1991-ig
USS Missouri : az öböl-háborúig
USS Wisconsin: szintén az öböl-háborúig.

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.20. 21:06:04

@Minorkavidor:

A fogatlan fenevad kifejezést a lapátkerekes gőz-repülőgép-hordozókra értettem.

Nyilván nincs bizonyítékom rá, de az, hogy az USA a fentebb említett csatahajókat rendszerben tartotta, szerintem csak néhány erősen hagyománytisztelő (értsd: csökönyös) admirálisnak (és/vagy politikai potentátnak) volt köszönhető, mert amúgy méregdrága fenntartásukat igazából semmi sem indokolta.

teddybear01 2016.01.20. 21:52:55

@proletair: "mert amúgy méregdrága fenntartásukat igazából semmi sem indokolta. "

Egyrészt ezek a régi stílusban épített csatahajók sokkal jobban bírják a modern rakétafegyverek találatait, mint a vékony páncélzatú mostani hadihajók, másrészt az összes tengerészet parancsnoksága reménytelenül konzervatív.

Másrészt is van értelme, mert akármilyen régi, de azért van, és ha korlátozottan is de használható. Ráadásul a pályafutásuk alatt többször is átszerelték a másodlagos fegyverzetüket.

Az Öböl-háború alatt például robotrepülőgéppel támadta Bagdadot a Missouri. A New Jersey pedig a libanoni-válság idején támogatta a tengerészgyalogság partraszállását.

molnibalage 2016.01.20. 23:52:52

@Minorkavidor: A deaktíváckós korszakot lazán kifelejtetted...

@teddybear01: Bármilyen más hajóra felrakható Tomhawk indító. Ahhoz nem kell 45 ezer tonna...

teddybear01 2016.01.21. 06:22:25

@molnibalage: Stimt. De azért egészen másként fest ha odaküldik valamelyik parthoz a Missouri-t, vagy odamegy pár kisebb halászhajóból álló flottilla, fedélzetükön egy-két Tomahawk-indítóval.....

Mellesleg, hely volt rá, indítócső is akadt néhány, akkor miért ne rakjanak rá párat?

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.01.21. 07:55:54

@teddybear01: A tomahawkok telepitése a csatahajókra csak egy kényszer volt, hogy valamivel igazolni tudják,miért is kell fentartani ezeket a monstrumokat. A fő fegyverzetüket is csak korlátozottan tudták használni. A meghajtás és fegyverzet terén elavultak, kiszolgálásuk rengeteg embert igényelt (nem csak a fedélzeten), fenntartásuk logisztikailag nehézkes volt, anyagilag meg drága. Bármilyen kisebb hajóoszzály el tudta látni a feladatait, főleg azok, amiket már kifejezetten a leváltásukra terveztek.

tudi 2016.01.21. 10:59:38

@proletair: tudotmmal a csatahajók rendszerben tartása mögött ez is állt:
en.wikipedia.org/wiki/600-ship_Navy
Nem tudom lehettek e német kémek ott a Nagy-tavak környékén, de szerintem érdekes dolgokat jelenthettek Berlinbe, az amerikaiak még a Nagy-tavakon is repülőgép-hordozókat állomásoztatnak.

Minorkavidor 2016.01.22. 15:27:44

@molnibalage:

Igen, csak amikor jött a háború mindig elővették őket: ott voltak a koreai, a vietnámi, de még az Öböl- háborúban is, valamint Libanon partjainál is.

Cymantrene 2016.01.25. 20:53:44

Ettől elakadt a lélegzetem, lapátkerekes repülőgéphordozó :-)
Még egy kicsit dolgoznak az ötleten, és elővesznek egy triremist...
Kösz a cikket!

Cymantrene 2016.01.25. 21:27:13

@folti_: A nagy hordozók valóban folyamatosan jelen voltak az európai vizeken is, de nagy, látványos akcióik a háború elején voltak.
De akkor volt a teljesen ellenkező véglet is, a CAM ship (catapult aircraft merchant ship) Konkrétan egy szál gépet raktak egy hajó orrába. Az szükség esetén katapultált, röpült-harcolt, amíg tudott, aztán a pilóta kiugrott és fölszedték a vízről.
A őrült ötlet egész sikeres volt, 9 tényleges bevetésben "csak" egy pilótát vesztettek, és leszedtek 8 német gépet, köztük több értékes Focke-Wulf Fw 200-ast.
en.wikipedia.org/wiki/CAM_ship

Cymantrene 2016.01.25. 21:29:47

Ezek a hajók nem is voltak olyan lassúak, ha tudták a gyártáskori sebességüket. A kísérő hordozók (Escort Carrier) sem voltak igazán gyorsabbak, pl. az 50(!) tagú Casablanca osztályt 20 csomót tudott.
en.wikipedia.org/wiki/Casablanca-class_escort_carrier