Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

május 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (12) ajánló (79) alagút (7) állat (8) amerikai (91) angolok (8) arabok (15) átirányítás (13) atom (11) ausztrál (5) ázsia (16) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (66) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (7) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (8) ejtőernyős (30) életrajz (37) elmélet (11) erdély (5) erőd (7) évforduló (53) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (81) haditengerészet (46) hadkiegészítés (5) hadsereg (14) hadtörténelem (145) hadtörténet (18) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (16) hidegháború (43) híres bűnözők (8) honvédség (9) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (44) ii világháború (104) izrael (26) japán (21) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (5) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (57) kiképzés (7) kína (5) kínai (6) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (75) légierő (48) légvédelem (6) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (134) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (66) nők (12) ókor (13) olasz (13) orosz (28) ostrom (6) osztrák (29) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (5) reklám (5) rendőr (5) rendőrség (5) rendvédelem (49) róma (13) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (13) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (7) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (36) szovjet (59) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (15) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (63) török (15) tűzfegyver (7) ünnep (5) usa (49) utánközlés (28) vadászgép (11) várostrom (6) vendégposzt (79) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (54) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Az orosz légierő napja

2016.08.08. 06:00 Titus Pullo Urbino

Ismét egy évfordulós írás érkezik, igaz, hogy nem kerek a szám, de attól még érdemes e rövid cikkecskébe belefognotok. 1912. augusztus 12. az ünnepelt nap, a helyszín Szevasztopol, akkor még a cár atyuska birodalma, egy olyan ország, amely akkoriban a brit gyarmatbirodalom után a második legnagyobb területű állam cari.jpgvolt. A

Nagy Háború

már érlelődött ebben az évben, de még nem volt harcterekkel felszabdalva Európa és Ázsia földje (a Balkánt leszámítva, de hát ez nem meglepő, ott permanens a háborúskodás). A viszonylagos béke persze nem akadályozta meg a cári hadsereget, hogy előháborúkat vívjon, csapásokat sújtson és pofonokat kapjon. A balkáni háborúkban elszenvedett oszmán csatavesztések területveszteséggel jártak, viszont a déli szomszéd feletti győzelem kissé gyógyította a krími háború fiaskóit. De nem úgy keleten, ahol Mukden és Port Arthur

elvesztése után egy teljes flottát küldtek a tenger fenekére - az oroszok által tahónak és faragatlannak tartott - japánok Cusimánál (nem Csuzima, lécci ejtsük a rendes nevén Cusimának). Cár atyuska nagy hirtelen hadiipari fejlesztésekben kezdett gondolkodni, a végső sós cseppet a pohárba talán a japán haditengerészet öntötte, amikor a lenézett japán tengerészek már

drót nélküli távírón

kommunikáltak, nagyban elősegítve az orosz kötelék dicstelen pusztulását a sikeres manőverezést. Ilyen előzmények után a cár agyában megfogant a gondolat, hogy modernizálni kell a hadsereget, hiába van a muszkákból százezer, ha a technika legyőzi a túlerőt. Lásd Mukden és Port Arthur. Ha a tengeren gyengék vagyunk, majd a levegőben erősek leszünk, és pluszban nekünk lesz a legtöbb repcsink is, amivel majd jól elverjük az ellenséget, gondolta Nyikolaj Alekszandrovics Romanov, nicholas_ii_of_russia_painted_by_earnest_lipgart.jpgminden oroszok cárja, lengyelek királya, finnek nagyhercege. A "legtöbb repülőgépes" elgondolása bejött (263 géppel repültek a Nagy Háborúba, a másik oldalon az OMM csupán 65 géppel rendelkezett, de a németeknek is csak 200 volt), az ellenség legyőzése sem neki, sem a vörösöknek nem sikerült. Így érkeztünk el jelen írásunk fő motívumához, 

1912. augusztus 12.

napjához, amikor is a cár egy ukázban (rendelet) megparancsolta, hogy Szevasztopolban (és egy Гатчина, Gatcsina nevű másik támaszponton is) jöjjön létre egy repülőalakulat. Világos, ugye? Repülőalakulatok, különleges hadi céllal, harci repülőkkel, amikor még más európai országok csak ízlelgették a repülő harci bevetését. Императорскiй Императорский (köszönöm a javítást Zig Zag) военно-воздушный флотъ, a mi nyelvünkön Birodalmi Katonai Repülőflotta, vagyis a cári légierő. Akkoriban Szevasztopol a Krím éke, legszebb erődje volt, várfalán büszkén lobogott az orosz zászló (mint ahogy pár év ukrán fennhatóság után most is). 

Kérjük az olvasókat és a kommentelőket, hogy az orosz-ukrán konfliktusra, háborúra vonatkozó megjegyzéseiket ne ide írják le, jelen cikk témája az orosz légierő megalakulása. Köszönöm. TPU

Ha már orosz, ha már repülős téma, akkor nem szabad 

Igor Ivanovics Szikorszkij

sikorsky_i_i_1914_karl_bulla.jpgnevét és munkásságát kifelejtenünk (1913-as kép), már csak azért sem, mert hosszú élete során (1889-1972) olyan zseniális megoldások fűződtek a nevéhez, mint például az S-6, amely világkiállítást nyert, az Ilja Muromec (S-22), vagy az előbbi elődje, a Russzkij Vityáz (S-21), vagy a késői korszakában a legendás Black Hawk. Ja, és soha nem koppintott, mindig a saját ötlete után ment, ezért volt zseni.

sikorsky_russky_vityaz_le_grand.jpgAmiben első volt, az az 1911-ben megtervezett négymotoros Russzkij Vityáz (a felső képen), amely elsőnek emelte meg a saját súlyán kívül a 600 kg terhet, ezzel adva lehetőséget a teherszállításra, utasszállításra, illetve az elsődleges célra, a bombázásra. A világ tátott szájjal bámult, a vezérkari tisztek pedig irigykedve csettintettek egyet a nyelvükkel a gépre gondolva.

Annyit még érdemes megjegyezni, hogy az

Orosz Vitéz

prototípusának megsemmisülése után (rázuhant egy polgári gép, teljesen szétroncsolva a gépet) Szikorszkij nem építette újjá a gépet, hanem áttervezte, ebből lett az Ilja Muromec (alsó képen). 

1913_az_ilja-murometsz_a_sikorsky_altal_tervezett_elso_negymotoros_bombazo_elso_probarpulese.jpgMég amiben első volt, az az

Ilja Muromec,

a világ első négymotoros bombázója, vagy eredeti célja szerint utasszállítója 1913-ból. Ebben az évben, egy szép fagyos napon, kitűnő látási körülmények között, december 13-án felszállt a világ első négymotoros utasszállító repülőgépe. Még nem bombázógépről beszélünk, hanem utasszállítóról. Teccik érteni, ha nincs háború, minek bombázni? Ezen a gépen az utasok kényelmét túlnyomásos fülkék (?) (ebben nem vagyok biztos, majd a szakértőink véleményét kérem),

fűtött utastér,

külön utaskabinok, társalgó szalon, mosdó és vízöblítésű wc is volt. Az utasok mellett a pilóták is élvezték a repülést, a szerelők szempontjából érdekesség, hogy az egyik kilépőnyíláson repülés közben is ki tudtak lépni a szárnyakra a technikusok, hogy a 4 db Sunbeam Crusader V8-as motor működését ellenőrizhessék. Biztosan nagy volt a lelkesedés, amikor a kapitány az erre vonatkozó parancsot kiadta. Frankó jeges talaj, imbolygás, szép, süvítő jeges szél, talpon kell maradni, hogy hallgassuk a motor zümmögését. Ejtőernyő nélkül. Csípőre tett kézzel, mint a felső képen :-) Mégiscsak jobb kicsit fázni, mint leizzadva lezuhanni.

im-salms.jpgDe a gép nagyon megbízhatóan működött, a robosztus (harminc méter fesztáv, harminc méter!) Ilja Muromec a hajózók bálványa és kedvence is lett. Wc a fedélzeten, kényelem, fűtött terek, 800 kg terhelhetőség... Nem is csoda, hogy új rekordok születtek. Elsőként tartózkodhatott (a 12 főnyi személyzeten kívül) tizenhat utas a fedélzeten, luxus körülmények között. Egy távolsági rekord is született, ezzel repülték le első ízben a Szentpétervár és Kijev közötti 1100 versztás (mintegy 1200 kilométeres) távolságot, (egy leszállással, Novoszokolnyikovóban tankoltak egyet) 14 óra alatt.

Miért pont Kijev?

Itt született a Mester, igaz, nem ukrán, hanem lengyel és orosz vegyes családban, ide vágyott vissza, hogy felülről is láthassa szűkebb pátriáját. Persze a következő évben már nem polgári célokat szolgált a repülőgép, 800 kilogramm bombával és kilenc géppuskával szállt

Przemysl erődje

fölé (még akár éjszakai bombázóként is), hogy megszórja a betontömböket a 675 kilós rombolóbombával, valamint a nem fedett lövegállásokat. ilya-muromets-elijah-of-murom-on-horseback-drhfg2.jpgEbből a típusból 80 darab készült 1917-ig, ez elég jelentős szám. A huszas években még repültek vele vörösök, fehérek, lengyelek is, sokfelé jutott a gépből. Ilja Muromec, nomen est omen: az orosz folklór hőse, hazáját és fejedelmét védelmező, paraszti származású félisten.


Naugye, a névválasztásból is lehet sejteni, hogy katonai célra tervezték a gépet még 1913-ban.

  • Hosszúság: 17,5 m
  • Fesztáv: alul 21 m, felül 29,8 m
  • Magasság: 4 m
  • Szárnyfelület: 125 m²
  • Szerkezeti tömeg: 3150 kg
  • Megrakott gép tömege: 4600 kg
  • Hajtómű: 4 db Sunbeam Crusader V8-as motor
  • Maximális sebesség: 110 km/h
  • Fegyverzet:
    • fedélzeti fegyverek: A háború alatt több variáció volt a fedélzeti fegyverek tekintetében. Általában hét géppuska volt a gépeken, ezek lehettek többek között 12,7 mm-es, 15,3 mm-es, 25 mm-es, 37 mm-es és 7,62 mm-es géppuskák illetve gépágyúk, Maxim géppuskák, Colt gépfegyverek.
    • bombák: a bombázók fedélzetén lévő bombák típusa és mérete között is több variáns volt. A bombázó 800 kg bombaterhet tudott szállítani. Több gépen volt több 50 kg-os bomba, esetleg néhány 100 kg-os bomba. Volt olyan gép, amin 675 kg-os bomba is volt és amellett volt néhány darab kisebb bomba.
  • Személyzet: max. 12 fő
  • forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szikorszkij_Ilja_Muromec

Az orosz légierő tehát megszületett, végigharcolta a Nagy Háborút, a polgárháborút, évről évre ünnepelték születésnapját, hol kisebb, hol nagyobb lelkesedéssel. A '20-as években nem sokra becsülték a repülős fegyvernemet, le is épült szépen, ebben a korban nem szóltak a harsonák a hős repülőkatonákra emlékezve. Szikorszkij ezt a mélyrepülést előre megérezte, ezért 1919-ben az USA-ba kivándorolt, ahol repülőgépgyárat alapított egy jóbarátja,

Rahmanyinov

zeneszerző kölcsönéből. (5000 dollárból, asszem, ez kábé annyira sok pénz, mint amennyiért Alaszkát megvették a jenkik.) A Sikorsky repcsigyár, a Sikorsky Aircraft Corporation beindult, hiába, a zseniket mindig szívesen foglalkoztatják, szórta magából a legendákat. De a repülőgéptervezők élete nemcsak játék és mese. A kötelező rajzolgatás mellett a Mester részt vett a Rhode Island-i Egyetem repülőmérnöki programjában, s emellett a Bridgeporti Egyetemen is tartott előadásokat, valamint katonai akadémiákon is, persze nagy hallgatóság mellett. És ahogy az szokott lenni, a gyermekkori álmok is megvalósulnak, állítólag 1902-ben a fiatal gyerek zseni készített már magának egy működő helikopter makettet, amelyet sok évtized múlva újra emlékeiből megépített. Ez volt a Vought-Sikorsky VS−300-as helikopter, amelyet sok fejlesztés követett. Mégis a leghíresebb darab a kollekcióban a UH–60

Black Hawk

vagy a Sea Hawk, amelyet nem kell bemutatni. Azért biztos, ami biztos, itt egy kép róla.

black-hawk-special-delivery.jpg

Sikorsky egyébként nagy pacifista volt, utálta a gyilkolászást, a háborúkat, egy jámbor lélek volt, aki még templomba is járt. Filozófiája: "Mindig is hittem, hogy a helikopter különleges eszköz lesz a legkülönfélébb életmentésekhez, és most, életem vége felé közeledve megelégedéssel tölt el, hogy ez be is bizonyosodott” Tiszteletet érdemel, hogy az ő által szabadalmaztatott helikopterekkel közel kettőmillió embert szállítottak sikorsky_igor.jpgkórházba. 

"Egy vezérkari ezredes : Sikorsky úr, ön valóban bebizonyította, hogy lehet repülni a helikopterrel. Láthattuk, miként ment vele jobbra és balra, sőt hátrafelé is. De mondja már meg, előrefelé is tud repülni ez a gépezet?

Mire Igor Sikorsky csak annyit válaszolt: – Hát, dolgozunk rajta..."

forrás: http://aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=872:az-%C3%A9letment%C5%91-helikopter&Itemid=53

De a

repcsinapra visszatérve,

Leninnel ellentétben (fúj, burzsoá elhajlás, repülőgép, brrr...) Sztálin generalisszimusz felismerte a repülő harci jelentőségét, nagy tiszteletben tartotta a hajózókat, pilótákat, szerelőket, fegyvermestereket egyaránt. 1944-ben és 1945-ben is nyílt parancsban fejezte ki háláját e fegyvernem iránt az Összszövetségi Repülőnapon. 

1944-es beszédéből idézve:

"Elvtársak! Vadász-, csata-, bombázó- és felderítő légierőnk repülői, kormányosai, légilövészei, rádiósai, mérnökei, technikusai, motorosai, tisztjei és tábornokai!

Az Összszövetségi Repülőnapon köszöntlek benneteket és üdvözöllek a német területrablók elleni harcban elért sikerek alkalmából. ... A kiváló repülők, kormányosok és légi lövészek ezrei egyre jobban és jobban gyarapítják fegyveres erőink sikereit és pusztítják az ellenséget a levegőben és a földön.

image.jpgLégierőink sikerei tiszteletére megparancsolom: A Repülőnap alkalmából Hazánk fővárosában Moszkvában, ma, augusztus 20-án 17 órakor 224 ágyú 20 tüzérségi díszlövése üdvözölje a Haza nevében hős repülőinket."

Az 1945-ös Repülőnapi beszéd:

"Hazánk dicső sólymai elkeseredett légi csatákban szétverték a dicsőített német légierőket, s ezzel egyrészt biztosították a Vörös Hadseregnek szabad működését, másrészt megszabadították országunk lakosságát az ellenséges légi bombázásoktól. Hősies légierőink hozzáértő tevékenysége állandóan előmozdította a szárazföldi haderők sikereit és segített elérni az ellenség végleges megsemmisítését....A háború folyamán a munkások és munkásnők, mérnökök és tisztviselők munkalelkesedése, a szovjet repülőgép tervezők leleményessége és tehetsége lehetővé tette, hogy légi erőnket sok ezer kiváló repülőgéppel lássuk el, amelyek halált vittek szárnyaikon az ellenségre és halhatatlan dicsőséget szereztek nagy szovjet népünknek."

Forrás: http://ww2.bibl.u-szeged.hu/index.php

A kettőszázhuszonnégy ágyú húsz sortüze itt is megvolt. 

Ilyen, és ehhez hasonló ünnepségekkel teltek az évek 1991-ig, aztán a Szovjetunió felbomlása kissé megakasztotta az ünnepségek folyamatát. A szovjet rendszer buktája után sokáig szenvedett a hadsereg, ezen belül a légierő is, de 1997-ben az Orosz Föderáció elnöki rendelete az Orosz Légierő Napját újra augusztus 12-ében állapította meg. 

Itt egy kis képsorozat egyik mostani ünnepségükről.

 6_rian_02475734_hr_ru.jpg

És utoljára egy

felhívás:

amennyiben valamelyikőtök részt vett ilyen repülőnapon, kérjük ossza meg tapasztalatait a kommentekben. Köszi.

34 komment

Címkék: amerikai orosz szovjet évforduló helikopter légierő i. világháború sikorsky 1912 cári szikorszkij

A bejegyzés trackback címe:

http://lemil.blog.hu/api/trackback/id/tr548932314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 08:51:47

A szerzői jogok tiszteletben tartásával készült a poszt, az írásban található idézetek mellett feltüntettem, hogy honnan származnak. A képek a netről vannak.

Jó szórakozást!

tudi 2016.08.08. 15:52:48

Azért az a gép a maga korában tényleg szenzációnak számíthatott, ráadásul pont az ipari nagyhatalomnak nem igazán nevezhető cári Oroszországban készítették el. A cikk meg jó lett. Sztálin egyik fia is a repülősöknél szolgált, bár ő inkább lehet a szégyene volt a légierőnek, mint a dicsősége, meg a hőse. Mivel alkoholista lett szegény, igaz olvastam én olyat, hogy mikor bevetésre indult egy egész repülőszázad vigyázta az életét, ami eléggé meredeken hangzik, bár a sztálini Szovjetunióban simán megtörténhetett.
@Titus Pullo Urbino: SZvsz aki ebbe beleköt, azt csak sajnálni tudom, hogy nagyobb öröme nincsen az életben.

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 16:20:07

@tudi: állítólag a repülős Sztálin fiú mellett egész kötelék vigyázott, hogy a gyerek ne tudjon berepülni a Vörös Tér fölé. Ez volt a vágya. Meg a vodka. A másik fiú meg öngyilkos lett egy német lágerben.

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 18:00:25

@Titus Pullo Urbino: a zseni onnan ismerszik meg, hogy sokezer helyi pénzt kap a számlájára, csak az elszabadult ötletére. Muromec, vagy Black Hawk, mindegy, csak a találmány üssön.

Wildhunt 2016.08.08. 18:30:54

Nem szőrszálhasogatni akarok, de a Muromec terhelhetősége felvet bennem egy kérdést. Az adatok szerint 800 Kg a terhelhetősége (ez eddig rendben is van, sőt, ez sem kevés), de ott az adat is, hogy 12 fős személyzettel 16 utast szállított. Nomost e szerint az utasok átlagtömege 33 1/3Kg lehetett. WTF??? Vagy félreértettem, a katonai verzió szállíthatott 800 Kg bombát, a polgári meg mittomén?

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 18:34:29

@Wildhunt: a polgári és a katonai terhelhetőség külön számított. 800 kg bomba, 12 személyzet mellett. 16 fő utas helyett 800 kg bomba.

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 18:36:39

675 kg bomba a romboló max, + 125 kg kisebb bombák.

Wildhunt 2016.08.08. 18:39:49

@Titus Pullo Urbino: Erre gondoltam, de még mindig nem jön ki a matek. Akkor ugyanis 50Kg-os utasokkal számolnak, és az esetlges csomag sehol. Valamint az is igaz, hogy itt ugye nincs is rajta géppuska meg lőszer. A megadott saját/hasznos tömeg meg sajnos csak erre a 800Kg-ra szorítkozuik. (azért érdekel a dolog, mert szeretek utánaszámolni, hogy hogyan fejlődtek a repülőszerkezetek szükséges/hasznos tömeg arányai a légiközlekedés történetében)

szs. · http://martinluther.blog.hu 2016.08.08. 18:46:16

16 utas 800 kg - általános iskolások osztálykirándulására pont jó, ha nem túl nagydarab a tanárnéni:) De a számokat félretéve, ezeknek a korai nagygépeknek varázslatos hangulata van.

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 18:50:01

@Wildhunt: nyilván a 800 kg bomba teher a felszállási súly.

Titus Pullo Urbino 2016.08.08. 18:54:38

@Titus Pullo Urbino: már az is csoda, hogy ezzel fel tudtak szállni. Első vh, gondolkozz!

Crip Lee 2016.08.08. 19:32:38

@tudi: Az alkoholizmus egy elég megszokott foglalkozás arrafelé még mostanában is:)

Wildhunt 2016.08.08. 21:50:01

@Titus Pullo Urbino: Tudom. Ezért érdekel, hogy a tervezés tekintetében A világ valaha élt legjobbja volt az öreg, vagy csak az egyk valaha élt legjobb.

proletair · http://lemil.blog.hu 2016.08.08. 22:24:01

@Wildhunt:

Nem arról lehet szó, hogy a gép annyi embert tudott szállítani, slussz, nem többet? Ha felfért volna 800 kilogrammnyi ember, akkor annyit vitt volna, de hát mi emberek több helyet foglalunk el, mint egy velünk egy súlyú bomba.

bandika57 2016.08.09. 00:58:56

Nekem gyanús az a négy csillagmotor a második repülős képen.
9 hengeres Salmson?

teddybear01 2016.08.09. 05:18:18

Szerintem megint fordítva ültök a lovon. A 12 fő személyzetbe beleszámoltátok azt a 6-7 főt is akik a bombázóváltozatnál a géppuskákat kezelték. Szvsz, mondjuk két pilótával, egy navigátorral, egy-két szerelővel számolunk, akkor még mindig csak 5 főnél tartunk, akik egy része akár géppuskázhatott is, ha kellett.
Az utasszállító változatban ehhez az 5 főhöz még hozzájöhetett egy szakács(ha nem az egyik szerelő főzött ráérő idejében), meg mondjuk két utaskísérő, akik kiszolgálták az utasokat. Több nem igen kellett.

teddybear01 2016.08.09. 05:21:43

@bandika57: (0-nál több gépet építettek, nagyobbrészt háborús helyzetben. Természetes, hogy némelyikbe olyan motor került, ami éppen kéznél volt négy darab. Pláne, ha éppen nagyobb teljesítményű is volt az eredetinél.
Ekkoriban nem voltak hosszú életűek a repülőgép-motorok, gyakran kellett cserélni őket.

tujapecér 2016.08.09. 06:28:36

@Wildhunt:
Arra gondolok, hogy a katonai verzióban nincsenek kényelmes fotelek, túlnyomásos kabin(?), vízöblítéses wc, meg egyéb kispolgári csökevény:) Ha ezek elmaradnak, elég jelentős tehertől szabadul meg a gép.szvsz.

blist 2016.08.09. 07:50:16

Alaszkát némileg nagyobb összegért, 7,2 millió dollárnyi aranyért adták el az oroszok.

Titus Pullo Urbino 2016.08.09. 09:15:26

@blist: irónia volt, látom, nem jött be.

Titus Pullo Urbino 2016.08.09. 09:17:46

Egy kis kiegészítés:

1912-ben hat századból állt a Flotta,

1. Szentpétervár
2. Breszt-Litovszk
3. Kijev
4. Riga
5. Brjanszk
6. Zsmerinka

(шесть авиационных рот: 1-я (Санкт-Петербург), 2-я (Брест-Литовск), 3-я (Киев), 4-я (Лида), 5-я (Брянск) и 6-я (Жмеринка). Авиационные роты подчинялись командующим войск военных округов)

Flankerr 2016.08.09. 20:57:02

A szokásos kiváló cikk :)

Untermensch4 2016.08.10. 02:59:00

@Titus Pullo Urbino:
"(nem Csuzima, lécci ejtsük a rendes nevén Cusimának)"

Csuzima 1140 találat
Cusima 470 találat

Őszinte részvétem a japánoknak, a japán kultúra kedvelőinek (és mellékesen az oroszoknak is de nem ezért), de a barátunk adatai alapján magyarul a "rendes" neve Csuzima.

Enyhén éreztem az ötezer dodós iróniát, csak én úgy értelmeztem hogy egy repülőgépgyárhoz akkoriban ez annyira csekély összeg mint alaszkáért volt az az ár.

Titus Pullo Urbino 2016.08.10. 05:58:19

@Untermensch4: Varsó 10789 találat, Warszawa 568 találat. Igaza van.

scsavel 2016.08.10. 15:57:02

Nem tartozik a lényeghez az amúgy jó kis cikkben, de megütötte a fülemet: "igaz, nem ukrán, hanem lengyel és orosz vegyes családban". A szerző mintha magától értetődőnek venné, hogy ha egyszer Kijev "Ukrajna" területén fekszik, akkor ott ukránoknak kellene/kellett volna élniük. Az ukrán (nyelvű) lakosság döntő részben paraszti volt ekkoriban (és csak bizonyos területeken élt), teljesen más társadalmi réteg volt, teljesen más műveltséggel stb., a legkevésbé sem élt városokban. Kijev egy orosz nyelvű város volt, ahogyan Harkov vagy Odessza is.

Untermensch4 2016.08.10. 17:36:43

@Titus Pullo Urbino: www.nyest.hu/hirek/japan-szavak-magyar-szovegben
Nem biztos hogy igazam van, ha a "helyesírási szabályzat" szótári részében "Cuzima" szerepel akkor nagy nyelvészeti trollcsata alakulhat ki a leíró és az előíró nyelvészeti megközelítés híveivel a front két oldalán.

Titus Pullo Urbino 2016.08.11. 04:53:45

@Untermensch4: ugye. Az oroszok az ábécéjükkel mindent fonetikusan írnak. Ugye. Megnézné valaki, hogy ezt hogyan írják? Én most nem tudom, mert a Tiszánál vagyok és nincs gépem, csak telóm napi kétszer egy percre. Köszönöm. Lezárhatnánk ezt a fontos kérdést

Untermensch4 2016.08.11. 07:34:22

@Titus Pullo Urbino: Nem trollkodni akartam, tényleg. Csak még nem hevertem ki az iskolai nyelvtan-idomítást. A poszt lényegi része meg olyan jó hogy ahhoz nem tudok hozzátenni... :)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2016.08.11. 12:33:27

@Untermensch4: Titus valószínűleg azért tartja helyesnek a Cusimát Csuzima helyett, mert Cusima/Csuzima a) japán felségterület b) japán győzelem, azaz két alapos ok is van arra, hogy japán átírás szerint tüntessük fel a nevét. Ettől függetlenül oroszul "Csuzima" a helyes.

Untermensch4 2016.08.11. 13:41:11

@Rammjaeger83: Leíró-nyelvészetileg meg nincs "helyes", a különféle változatok előfordulási gyakorisága egy mérhető adat. Az alapcél hogy megértsük egymást.
Az a) és b) okokat viszont tudom támogatni. Hasonló logika mentén szoktam megkérdezni kontextustól függően hogy a "romániában" ami elhangzott az romániában vagy erdélyben... :)

Minorkavidor 2016.08.13. 14:33:26

Először is gratulálok!

"Rahmanyinov

zeneszerző kölcsönéből. (5000 dollárból, asszem, ez kábé annyira sok pénz, mint amennyiért Alaszkát megvették a jenkik.).

Nem ez nominál összegben ugyanannyi pénz,- amivel Ford az első bukása után végül sikerrel elindította a cégét.
Sikorsky emigrálásánál nem csak a megélhetési gondok játszottak, hanem az épp kezdődő vörösterror elől is menekült.

Fredddy 2016.08.15. 12:51:31

Étrdekes cikk, bár a forrásokban elég nagy a szórás, hogy mennyi repülővel is kezdték az első vh-t.

Sikorsky konkrétan a letartóztatása előtti este lépett meg Oroszországból, ha jól emlékszem. Az amerikai cégében pedig rengeteg emigránst foglalkoztatott.

Az Ilja Muromecek között nem nagyon volt két egyforma példány (a többezres egyforma szériák gyártása két évtizeddel később jött), úgyhogy kösse föl a gatyát, aki a konkrét műszaki adatokat akarja előbogarászni.