Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (84) alagút (7) állat (8) amerikai (99) angolok (8) arabok (15) átirányítás (13) atom (12) ausztrál (5) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (66) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (10) ejtőernyős (27) életrajz (41) elmélet (11) erdély (5) erőd (8) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (91) haditengerészet (50) hadsereg (15) hadtörténelem (151) hadtörténet (19) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (48) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (46) ii világháború (106) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (6) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (58) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (53) légvédelem (8) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (147) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (66) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (30) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (8) rendvédelem (53) róma (13) román (7) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) svéd (7) számítógép (9) szavazás (13) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (61) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (16) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (70) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (52) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (66) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Különlegesek - Az LRDG

2008.05.28. 07:00 Neoprimitív

Minden katona álmai közé tartoznak az olyan feladatok, amikor kis csapatban, valami a helyőrségtől - és a szemléző elöljáróktól - távolabb eső helyen, komolyabb tevékenység nélkül lehet eltölteni egy kis időt. Ilyenkor nincs ébresztő, az ember csak heverészik, némi szerencsével megismerkedhet a helyi népesség ellenkező nemű tagjaival, tiszta katonaidill. A Long Range Desert Group (LRDG) története a bizonyíték arra, hogy kis fantáziával minden idillből lehet thrillert csinálni.




A II. világháború kitörése előtt nem sokkal Kufra oázisban kis nemzetközi társaság borozgatott a tábortűznél: az Auto Sahariana olasz tisztjei láttak vendégül néhány, a sivatagból kikeveredett, fáradt angol turistát (orosz hússaláta nem volt). Sztorik, baráti ugratások, az egyik olasz tiszt meg is említette, hogy ők bezzeg nem tévednek el a sivatagban. Sőt, akár a Nílusig el tudnának jutni úgy, hogy észre sem vennék őket, aztán hagynának egy kis emlékeztetőt bizonyítéknak a létfontosságú gátakon. A későbbiek ismeretében a "Ne szólj szám, nem fáj fejem", "Hallgattál volna, bölcs maradtál volna" és hasonló közmondásokkal lehetne tökéletesen leírni a szituációt.

 

A vendégek ugyanis nem egyszerű turisták voltak, hanem az Egyiptomban állomásozó angol csapatok tisztjei, köztük Ralph Bagnold őrnaggyal. Őt már korábban érdekelték az I. világháborús Light Car Patrol (LCP) őrjáratok tapasztalatai és igyekezett tökéletesíteni azokat. Továbbfejlesztette például a naptájolót (ez itt egy mai másolat), ami GPS és mobiltelefon híján létfontosságú volt azoknak, akik az oázisok látótávolságán kívül is mozogni akartak. Az unalmas szolgálat élénkítésére pedig néhány hasonszőrű társával fogadásból "kirándulásokat" tettek a sivatagba és az nyert, aki tovább tudott kint maradni. Aki vissza sem jött az értelemszerűen vesztett. Első komolyabb húzása az volt, mikor 1930-ben három Ford A Modellel keresztülvágott az Egyiptom és Líbia között elterülő homokdűne-sivatagon - kiváncsi vagyok, a mai Párizs-Dakar lovagok közül ki merné utána csinálni? (GPS használata nem ér.) A kufrai borozgatás is egy ilyen túra kapcsán jött össze és Bagnoldot finoman szólva aggasztotta az olasz tiszt mondókája. Aztán kitört a háború és a borozgatásoknak egyelőre vége szakadt. A vedéglátókból ellenségek lettek, az ellenségről pedig jó minél többet tudni. Ráadásul Franciaország kapitulációjával hirtelen eltűnt a fenyegetés a líbiai olasz erők hátából, így 1940 júliusában létrejött az LRDG.

 

Az angolok ekkor finoman szólva is óriási szarban voltak a Közel-Keleten. Líbiában és Etiópiában két, egyenként közel negyed milliós olasz kontingens állomásozott, amelyek harci értékén békeidőben bizonyára jókat derültek a vezérkar tisztjei, de most a tízszeres túlerő elég idegesítő volt. Nem csoda, hogy Bagnold felderítési javaslata Wavell tábornoknál (ő az, itt jobbra) nyitott fülekre talált. Mivel az egész műveletet titokban akarták tartani (nem utolsó sorban a Kairóban lévő több ezer német-olasz kém elől) Bagnold egy olyan paranccsal távozott a közel-keleti erők főparancsnokától, amilyen csak a rossz filmekben szokott előfordulni: "Szigorúan titkos. Minden Fegyvernem és Igazgatóság vezetőjének. Bagnold őrnagy minden, személyesen benyújtott kívánságát haladéktalanul és minden kérdés nélkül teljesítsék!" Bagnold első húzása rögtön egy pofon lehetett a brit öntudatnak, a megalakuló három őrjárat (patrol) tagjai között nem voltak angolok. Ezekhez a feladatokhoz az ipari Anglia szülöttei kezdetben túl "puhák" voltak. Ő viszont olyanokat keresett, akik tudnak tájékozódni nyílt, jelöletlen terepen, képesek ellátni magukat külső utánpótlás nélkül, és két csavarhúzóval meg egy kalapáccsal meg tudnak javítani egy lerobbant járművet.
Állítólag mikor egy kocsijukon 1600 km-re a bázistól megrepedt a differenciálmű fedele és elfolyt belőle az összes olaj, rágógumival tömítették a repedést, olaj helyett pedig érett banánokat tömtek bele. Hazajutottak.
Elsőként az ausztrál alakulatok tűntek jó forrásnak, azonban az ausztrál kormány nem járult hozzá az emberek átadásához (ennyit a nemzetközösségi szolidaritásról), így két új-zélandi és egy rhodéziai (dél-afrikai) önkéntesekből válogatott járőr alakult meg. A kezdeményezőkészség, a kiegyensúlyozottság és a kitartás legalább olyan fontos volt, mint a kiemelkedő fizikai állóképesség (a Commando alakulatoknál kötelező úszni tudás viszont nem :-)). Választottak maguknak no nem csillagot, hanem jelmondatot is: "No vi sed arte", azaz "Csellel, nem erővel", jelvényük pedig a balra látható skorpió lett.

 

Az első bevetés elég egyszerű volt: ki kellett deríteniük, mekkora erősítés tart a front felé. Ettől függött ugyanis, hogy az angol harckocsi utánpótlásnak be kell hajóznia a Földközi-tengerre, vagy választhatja a biztonságosabb, de hosszabb utat Afrika körül. A feladat látszólag egy álomszolgálat volt: semmit sem kellett csinálniuk, csak heverészni és nézelődni. Rontott a képen, hogy mindezt több száz kilométerrel az ellenséges vonalak mögött, lehetőleg olyan helyen, ahol épeszű embernek eszébe sem jutna letérni az útról és mindezt 10-12 napig folyamatosan, napi 24 órában. A konvojok ugyanis éjszaka is közlekedtek, a fronttól való távolság miatt pedig az elsötétítés sem volt olyan szigorú. (A szép idők emlékére azért a Kufra környéki szükségleszállóhelyek üzemanyagkészleteit is felgyújtották.) Az akció sikerrel járt, kiderült, hogy a német-olasz erősítés csak csordogál, a szállítóhajók pedig nyugodtan megkerülték a kontinenst és befutottak Szuezbe.

 

Fő ellenfelük az olasz Auto Sahariana volt, amelynek felszereltsége és kiképzése elég magas szinvonalú volt. Az olaszok eleve "összfegyvernemi" taktikában gondolkodtak, a tiszteknek például pilótavizsgával is rendelkezniük kellett, hogy személyesen is fel tudjanak szállni felderítésre. Az AS 42 "Sahariana" pedig az egyik legjobb terepjáró volt, kifejezetten a sivatagi viszonyokhoz igazodó felszereléssel. Hiába volt azonban a jó egyéni kiképzés és a megfelelő felszerelés, ha az öt századot a hagyományos módon, a helyőrségek védelmére használták. Bagnold egyik fő aggálya az első küldetés előtt az volt, hogy az általa 1930-ban feltárt átjáró évek óta rajta volt a szabadon kapható térképeken - mégsem törődött vele senki. Meglepő módon a németek messze el voltak maradva még az olaszoktól is, alig volt a sivatagra alkalmas gépkocsijuk. Amikor az LRDG eredményességét látva megpróbálták összehozni a saját különítményüket (éppen a világhírűvé vált "angol beteg", Almássy László szakmai közreműködésével) a nem megfelelő járművek miatt végül kénytelenek voltak lefújni az akciót.

 

Bagnold szervezési elvei újdonságnak számítottak és azt a struktúrát követték, amit a kis csoportokban működő különleges alakulatok a mai napig is használnak: a járőrben mindenkinek volt valamilyen speciális feladata, de képesnek kellett lennie legalább még egy másik ember feladatának ellátására is. A másik újítása a sivatagi hadviselés fejtetőre állítása volt. Az olaszok (de a franciák és persze az angolok is) az oázisok, megerősített bázisok ellenőrzésére törekedtek, a terület többi része "szabad préda" volt - az eltévedés és a szomjhalál kockázata elég visszatartó erőt jelentett. Bagnold és emberei viszont úgy gondolták, hogy az őrjáratok is csak az utakat használják, nekik tehát van 3 millió km2 szabad műveleti területük, és ezt igyekeztek ki is használni.

 

Az alakulat tagjainak megjelenését egy romantikus regényben kétségtelenül a "festői" kifejezéssel illették volna. A katonák a legkülönbözőbb egységekből érkeztek, ezért eleve nem volt egységes egyenruhájuk. A fenti parancs alapján pedig lehetőséget kaptak arra, hogy a raktárakban tárolt felszerelésből szabadon válogassanak. A rendkívül fotogén, gutrából és ogalból álló arab fejfedőt például eredetileg a Transzjordániai Határvadászoknál rendszeresítették, de általánosságban elmondható volt, hogy az egyenruhájuk inkább egyén-ruha volt, mindenki azt viselte, ami neki a legjobban bevált. A szállítójárművek általában Chevrolet 30cwt terepjárók voltak (a Jeep-ek teherbírása egyrészt kisebb volt, másrészt az SAS előbb lenyúlta őket), a fegyverzetben Moliére elvét követték: onnan vették a jót, ahol találták. Esetükben főleg az olaszoktól, a járőrök utolsó kocsija - a skorpió farka - például lehetőség szerint zsákmányolt olasz 20mm-es gyorstüzelő ágyút mutogatott korábbi gazdái felé. Jobban szerették az angol Bofors könnyűlövegnél, mert ez szükség esetén a túlzottan kíváncsi felderítőgépek elhessentésére is használható volt. A rejtőzködő csoportokra ezek jelentették a legnagyobb veszélyt, meg persze a sivatag négy lábnál többel rendelkező őslakói. Egy elfertőződött rovarcsípéssel itt nem lehetett csak úgy átugrani a gyengélkedőre, a skorpiók pedig a jelvény ellenére sem voltak toleránsabbak.

 

Bár a kiképzésük és a képességeik alapján alkalmasak lettek volna rá, az LRDG küldetései alapvetően különböztek az SAS látványos, "lövünk mindenre és mindennel, amink csak van" rajtaütéseitől. Megfigyelés, új útvonalak felderítése, néha egy kis elaknásítás, vagy egy kiemelt célponton való menet közbeni rajtaütés - ez volt a feladatuk. A briteknek olyan fontos volt a stabil stratégiai hírszerzés, hogy külön csoportjuk működött a sivatagi szenusszi törzsek között, hogy azok NE lázadjanak fel - ez ugyanis megnövelte volna az olasz katonai jelenlétet a sivatagban, nehezítve az LRDG munkáját. Az SAS-szel való együttműködésük is éppen emiatt nem volt zökkenőmentes. Kezdetben az LRDG szállította az SAS embereit a bevetésekre és vissza. A két csapat céljai azonban olyan gyökeresen eltértek egymástól - az LRDG észrevétlen akart maradni, az SAS minél zajosabban odacsapni -, hogy végül külön akciós övezetekre osztották a hadműveleti területet, ahol a másik alakulat nem tevékenykedhetett. Ha igaz az, hogy az ellenség elismerése a legnagyobb dícséret, akkor Rommel véleménye ("Az LRDG több kárt okozott nekünk, mint bármely más, hasonló nagyságú alakulat") bizonyára jól esett nekik.

1940 decembere és 1943 áprilisa között csak 15 olyan nap volt, amikor egy járőr sem tartózkodott volna az ellenség hátában. Persze a létszámuk is bővült, volt indiai önkéntesekből toborzott csapat és idővel a gárda- és yeomanry-ezredekből is létrejött egy-egy őrjárat. Fénykorában az LRDG-nek saját mini légiflottája és kisebb tüzérsége is volt, mivel a felsőbb parancsnokokkal sokszor nehéz volt megértetni, hogy ami működik kicsiben, azt nem okvetlenül lehet nagyban megismételni. Amikor viszont Montgomery csapatai végül elérték Tunéziát, az LRDG speciális képességeire többé már nem volt szükség. Utoljára még a Mareth-vonal megkerülésében segédkeztek - pont azokat az új-zélandi csapatokat vezették át a "járhatatlan" részeken, amelyek az első járőrök önkénteseit adták. Utána az egységet részben feloszlatták, részben "hagyományos" kommandó feladatokat kaptak. Az észak-afrikai győzelem után Tito partizánjai mellett, Olaszországban és Görögországban is harcoltak, legnagyobb veszteségüket is itt szenvedték el 1943 októberében. Levita szigetének megszállására egy 48 fős különítményt indítottak útnak, és a felsőbb parancsnokság szükségtelennek tartotta a megelőző felderítést. Az indulás után derült ki, hogy a két harccsoport rádiói sem voltak összehangolva. A mentőcsapatok két nappal később már csak nyolc túlélőt tudtak kimenekíteni... (Ahhoz képest, hogy ez szinte pont egy évvel az arnhemi offenzíva előtt történt, az angolok úgy látszik nem tanultak a leckéből.)

Végül Albániában, 1945. augusztus 1-én pont került a történet végére, a sok dicsőséget megért alakulatot feloszlatták.

 

A Bagnold által kidolgozott specializációs rendszer viszont azóta is alapelv a mélységben tevékenykedő kis harccsoportoknál. Bagnold maga szép öregkort ért meg. A Királyi Társaság (az angol Tudományos Akadémia) már a harmincas években tagjai közé választotta a homokdűnék fizikájáról írt cikke alapján. 1990-ben bekövetkezett haláláig még több rangos tudományos elismerést is begyűjtött ebben a témában - néha a homokra épülő tudás is hasznos lehet.

89 komment

Címkék: afrika olasz brit hadtörténelem különlegesek ii világháború lrdg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 07:19:07

Biztos unalmas, hogy minden posztnál hasonlókat írok, de most is kénytelen vagyok: minden betűjét élveztem!

(Úgy tűnik, ők és az SAS nem voltak feltétlenül országos cimborák...)

Neoprimitív 2008.05.28. 07:29:25

tiboru,

untass csak nyugodtan, ííímádok unatkozni!

A két alakulat között gondolom a hasonló feladatú szervezetek közti szokásos rivalizálás folyt. Az LRDG embereinek hiúságát bizonyára bántotta, hogy a SAS látványos sikerei mögött meghúzódó munkájukat csak a beavatottak ismerik, de ahogy a Rommel idézet is mutatja, voltak azért, akik értékén kezelték a dolgot.

spájdernecc 2008.05.28. 07:39:35

remek :)
ugye nem tévedek nagyot, ha az öböl-balhéban használt célmegjelölő és azonosító egységek elődeit is felismerni vélem ?

Mentula 2008.05.28. 08:13:36

Neo, parédésan igazságot szolgáltattál az LRDG-nek ! Még szegény, közvélemény által lenézett olasz harci járművek is kaptak egy kis barackot a fejükre.

Karikásostor - Sírásók naplója · http://sirasok.blog.hu 2008.05.28. 09:09:20

Remek kis összefoglalás. Gratulálok.
Némi link még jól jött volna a személyekre, persze, ahogy azt több bölcs ember is monta, Google a te barátod. :)

Talán csak annyit, had szóljak hozzá, hogy területen még a skorpió a leg kevésbé veszélyes jószág (álltalában). Egy átlagos felnőtt férfi néhány nap rosszullét után általában felépül marásából. Más a helyzet a kígyókkal...

Neoprimitív 2008.05.28. 09:18:20

Spájder,

nem tévedsz, bár a technikai korlátok miatt ennyire közvetlen taktikai kapcsolat nem volt még az LRDG műveletei és a csapásmérő erők között. Ami a tengelyhatalmak számára nagy szívás volt a tevékenységükből, hogy a sivatagi műveleteknél általános gyakorlat volt bizonyos távolságokban depók létesítése, főleg lőszer, üzemanyag, élelmiszer. Ezeket álcázták is, meg az utaktól távolabb telepítették, így nem is őrizték őket, elég őrség volt a sivatag. (Nagyon hollywoodiasan, de valami ilyesmit dolgozott fel az "Öt lépés Kairo felé" című, a háború alatt készült film is.) Na most ezeknek a feltárása és elpusztítása komoly érvágás volt az amúgy is szállítókapacitás gondokkal küzdő axis számára. Őrséget kellett hagyni melletüük, de akkor azt is el kellett látni, ráadásul 10-20 embert egy járőr csont nélkül le tudott gyűrni - beindult egy ördögi körforgás. Itt óriási távolságokról van szó, ha egy konvoj nem tudta megtankolni magát a tervezett helyen, akkor jó esély volt rá, hogy mire az utánpótlás odér addigra szárított skorpiótáp lesz belőlük.

Neoprimitív 2008.05.28. 09:26:22

Karikásostor,

köszönöm, a zoologiai részt inkább másra hagyom :-). Tapasztalatból tudom, hogy egy skorpiómarásba nem okvetlenül döglik bele az ember (na jó, eddig titkoltam, hogy zombi vagyok), de azért orvos mellett is ki tudja ütni az embert. Biztosan vittek magukkal eü cuccot is, de azért én inkább kihagynék egy elfertőződött rovarcsípést 1000 km-re a legközelebbi kórháztól.

hami · http://toriblog.blog.hu 2008.05.28. 10:23:46

Üdv,

jó a cikk. :)

A homokra épülő tudásról: ne tudjátok meg mennyi mindent meg lehet róla tanítani...:/

Té, mint Tamás 2008.05.28. 11:15:05

Beleszerettem ezekbe a Chevrolet-kbe.

gargoyle 2008.05.28. 11:40:09

az olasz kisauto sokkal fajinabb szerintem (:

Condottiere 2008.05.28. 11:48:21

Ha már az előző posztban szóbakerült a nagy klasszikus.

A diggerhistory-ról berakot faszi arcán a szakáll pont olyan, mint amit az asszonyok hordtak a Brian életében a kövezéshez.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 11:59:48

Condi,

ez hárompontos volt :-)))

limbekcs 2008.05.28. 12:02:42

Almássy Lászlónak az először '43-ban(!) megjelent Rommel seregével Afrikában(?) c. könyvében lehet roppant érdekeseket olvasni a másik fél szemszögéből: pl. tényleg nem német járművön mélységi felderítettek-járőrőztek (már Almássyék raja), meg ők is nagyon szerettek angol depókat találni...

A "korai", háború alatti kiadás hátulütője, hogy azért időnként érezhető, hogy eléggé szűrt infókat kapunk, nem csak az érzékeny konkrétumok, hanem a kötelező kincstári optimizmus meg a propaganda tekintetében is (olasz gyarmatosítás, tengelycsapatok jól megdicsérve, angolok folyamatosan fikázva).

Hajmeresztő, hogy 46-ban a Népbíróság e könyv alapján akarta Almássyt háborús bűnösként elítélni - közben nem is volt belőle példányuk. Almássy védője mutatta meg végül a bírónak a könyvet, amiből kiderült, hogy a német hadsdereg kérte ki Almássyt mint magyar tartalékos repülő(kiképző?)tisztet és így osztották be az Afrika Korpsba, úgyhogy végül felmentették. Persze a börtöneben addigra összeszedett betegségből már nemigen tudott szegény kikeveredni...

Na bocsi, sok lett a duma, a lényeg: olvassátok el a kötet :) Vagy akár Széchenyi Zsigmond beszámolóját a közös Ford-túrájukról a Líbiai-sivatagban (Hengergő homok?), igaz, az nem katonás, hanem vadászós egy évtizeddel előbbről, és Almássy is csak "A."-ként szerepelhetett az "aczélos" kiadásban, de hozzátesz ez is a potréjához rendesen.

Neoprimitív 2008.05.28. 12:29:21

Té mint Tamás,
az még külön poén benne, hogy ez csak kétkerék-meghajtású volt! A rendelkezésre álló 4x4-es kocsik ugyanis vagy nem bírtak elég terhet cipelni (mint a Jeep), vagy túl sokat fogyasztottak és a rakomány túl nagy részét tette volna ki az üzemanyag. Szerencsére ezek elég strapabíró jószágok voltak, a kanadaiak nem sajnálták belőlük az anyagot. A Barce elleni támadásnál az egyikkel állítólag egy eléjük került olasz harckocsit is letoltak az útról, bár ez gondolom inkább csak egy Ansaldo tankette lehetett.

Condottiere: az a kép szerintem is mindent elmond a pasasról :-).

Condottiere 2008.05.28. 12:40:28

Az Ansaldot egy jobbfajta acélbetétes bakanccsal is le lehet rúgni az útról :)

Abesszíniában nemes egyszerűséggel lándzsával beszúrtak a kémlelőnyíláson, ha harcképtelenné akarták tenni. Jugoszláviában, ha nem volt kéznél nehézgéppuska, ami simán átütötte, mint a konzervdobozt, akkor kihasználva, hogy torony híján hátrafele nem tudtak védekezni, egyszerűen alágyújtottak. Bár néha alá se kellett gyújtani, mert a FIAT motor a legkisebb behatástól is hajlamos volt lángrakapni. Ha pedig lefulladt, nos akkor kívülről kellett felkurblizni.

gargoyle 2008.05.28. 14:14:14

nagy harcerteku jarmunek hangzik. volt benne gondolom dugohuzo is, meg csipesz szemoldokszedeshez.

gargoyle 2008.05.28. 14:27:55

most olasz vagy nem olasz erted :D _nyilvan_ :D

gargoyle 2008.05.28. 14:31:09

megneztem par kepet az illeto wunderwafferol a neten.

hat en nem kedvelem a lovakat de biztonsagosabbnak tunnek ha valasztani lehet. elkepzelheto hogy jobban pancelozottak is :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 14:45:54

Hallottam az egyik tanáromtól, hogy amikor Észak-Afrikában a britek (szövetségesek) foglyul ejtettek egy olasz hadosztály (dandárt?), a felterjesztett jelentésben úgy szerepelt, hogy "...és rendelkezésünkre áll 12 ezer négyzetméternyi olasz hadifogoly".

Persze nem tudom, igaz-e vagy nem-e...

Condottiere 2008.05.28. 14:46:28

img74.imageshack.us/img74/2180/fiataiv0.jpg

Íme a hadtörténelem kispolszkija. A FIAT Ansaldo CV33

Ezen a második képen még jobban láthatók az arányai

www.defesanet.com.br/imagens/defesanet/rv/blindados/foto7.jpg

És nem, alaptalan az a pletyka, hogy lábbal hajtós lett volna, mint a Frédi Mobil. Bár majdnem 3 tonna (két zöldséges merci, dinnye nélkül) Én konkrétana nagyvárosi forgalomba nem merészkednék ki vele.

Az olaszok a sivatagban nem sok hasznát vették a lándzsákkal szemben. De a bölcs magyar hadvezetés még a Szovjetúnió megtámadásakor is látott fantáziát bennük.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 14:51:37

Aszittem ez olyan távirányítós izé, amivel fejlettebb terrorháttérrel rendelkező országokban fel szokták robbantani az utasok által elvesztett bőröndöket a reptereken vagy a pályaudvarokon.

ErrorFlynn 2008.05.28. 15:04:28

júj, de cuki. lehet ilyenem?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 15:05:58

Error,

neked túl nagy lenne.

_gonosz_

ErrorFlynn 2008.05.28. 15:10:50

jaj, nemá. képzeld el, kérlek, ahogy ülök a tetején, mint Kelly hőseiben Oddball, csak rajtam kissort van bakanccsal. ugye, hogy illenénk egymáshoz, a járgány meg én?

gargoyle 2008.05.28. 15:11:11

tiboru: gondolom volt nagy orom a 30as evekben karacsonykor. minden olasz tabornok fiucsemeteje kapott egy ilyet taviranyitoval a fa ala :D

gargoyle 2008.05.28. 15:11:44

error: bakancs? berugod az oldalat egy ugyetlen lenditessel az is tuti.. (:

ErrorFlynn 2008.05.28. 15:13:23

mi az, hogy ügyetlen?

_most_vigyázz_

Condottiere 2008.05.28. 15:14:05

Mondjuk a kurblizós dolog ez lehet, hogy csak szóbeszéd.

Távirányítós kütyüjük a németeknek volt. Úgy nézett ki mint egy első világháborús brit tank, csak körülbelül térdig ért és ki volt bélelve robbanóanyaggal, ezzel idegesítették a szövetségeseket Normandiában. A neve most nem ugrik be.

gargoyle 2008.05.28. 15:14:13

hat az ugyes lendites amikor nem rugod be az oldalat :D nem rajtad mulik hanem a "pancelzaton" :D

Condottiere 2008.05.28. 15:19:35

Ha már Kelly Hősei, én azt hiszem, rögtön elcserélném egy Tigrisre.

gargoyle 2008.05.28. 15:20:10

ok, de ugyanannyi benzint kapsz bele mint ebben volt! :D

Condottiere 2008.05.28. 15:27:41

Ha nem tudom itatni eladom a kilóra a MÉHben :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 15:31:30

Az új szabályok szerint igazolnod kell, honnan van.

Mit mondasz?

"A múltkor kaptam egy Bagnold nevű haveromtól; neki már nem kellett."

ErrorFlynn 2008.05.28. 15:46:51

ahogy én el tom képzelni azokat ott a méhben, ezt simán elfogadják indoklásnak.

Neoprimitív 2008.05.28. 16:00:11

Error:
kíváncsi lennék rá, hogy néznél ki rajta, már csak azért is mert a múltkor nem sikerült összefutnunk.

Az Ansaldo-t kéretik mérsékelt vehemenciával fikázni, annak idején a Magyar Kir. Honvédség is úgy gondolta, hogy ez lenne az ideális megoldás a Kárpátok bérceinek megostromlásához. (Jó, ők is hülyék voltak.) Ez a páncélozott gyufaskatulya dizájn egyébként egy időben nagyon menő volt, a franciáknak is volt ilyenjük. Ott odáig vitték az áramvonalasítást, hogy a sofőr és a mitfahrer ilyen kis fejük fölé billenthető kupolácskát kapott, mint egy lovagi páncél sisakja:

commons.wikimedia.org/wiki/Image:Renault_UE_Saumur_01.jpg

Condottiere, a német kütyünél a Goliath-ra gondoltál?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 16:15:39

A Renault Saumur az nagyon haute couture.

spájdernecc 2008.05.28. 16:22:01

Volt nálunk rendszeresítve kilapított sebesültmentő zaporozsec is :)
Nagy vöröskereszttel, meg terepmintával

Condottiere 2008.05.28. 16:24:09

Azaz Goliath!

Hogy a Magy. Kir. Honvédség mit mire tartott alkalasnak szerintem semmilyen szempontból nem releváns :D

A korszak magyar stratégáinak konkrétan semmi köze nem volt a modern hadviseléshez. Olyanok voltak mint az egyszerű európai, amikor baseball meccset néz, érteti, ő hogy az egy labda, az meg egy ütő, meg hogy rohangálni kell, de az istennek nem áll össze az egész.

Az volt a stratégia alapja, hogy szerintük a magyar katona ereiben csörgedező virtussal szemben esélye sincs a technikának. A helyzet az, hogy nagyon sokszor nem az anyagi háttér hiánya, hanem a totális dilettantizmus és műveletlenség állt a kudarcok hátterében. (Akárcsak a franciáknál)

A "legviccesebb" az volt, amikor a 90-es évek végén a honvédelmi bizottség egy befolyásos kisgazda eleme, egy televíziós vitában bátran kiállt az elv mellett, miszerint a magyar honvéd egy bajonettel is többet ér, mint bármelyik NATO partnerünk a High-Tech-kel.

Neoprimitív 2008.05.28. 16:28:16

Arra gondolsz, amit a Winklerék a Totalcarban bemutattak? Kis kétéltű járgány, kézigázzal fekve is lehetett vezetni, ha nagyon lőtt az ellen?

totalcar.hu/magazin/kozelet/tctv02/

Condottiere 2008.05.28. 16:28:49

Tiboru,

"Majd azt mondjuk, Rommel küldte Afrikából!"

Mentula 2008.05.28. 16:37:46

Király az a luaz, kis evezővel az oldalán :)

A megunt tankot nem a méh-be kell vinni, hanem a mellettük mindenhol fellelhető vaskereskedő szakmunkásokhoz, akiket a vezetékekről leégő szigetelás fekete füstje után könnyű megtalálni. Na azok nem kérdeznek semmit, úriemberek :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 16:39:18

Mentula,

hiába na; láccik, hogy profi vagy :-)

spájdernecc 2008.05.28. 16:40:36

Ez az:))
Köszi, azt hittem sose látok ilyet többet.
még hercig kis csörlőcskéje is volt, és elméletileg bevontatta a hordágyat.

ErrorFlynn 2008.05.28. 16:48:23

bevontatta? csörlőn? a hordágyat?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 16:51:09

Error,

ezek olyan fiús, katonadolgok. Akárcsak Geronazzo Mária ajkai.

gargoyle 2008.05.28. 16:52:25

error: nyugodj meg, nagy szazalekban a sebesult is rajta maradt :D

Mentula 2008.05.28. 16:57:18

Spájdi, és evezős üzemmódban is kiprószáltátok, (bár nem hiszem, hogy itt kommentelhetnél...)

ErrorFlynn 2008.05.28. 16:57:53

tiboru · lemil.blog.hu 2008.05.28. 16:51:09
ezzel a névvel ne terrorizálj soha többet.

gargoyle 2008.05.28. 16:52:25
de... de... nemértem. azé kell a csörlő, hogy fedezékből csörlőzzék magukhoz a fedezékben nem lévő sebesültet? vagy azé, hogy ők vezetnek és zúznak a kocsival, a hendikepp meg a hordágyon dobálódik az útporban, amíg be nem csörlőzik? vagy? kidobnak egy hordágyat, és becsörlőzik, hátha ráakadt valami?

gargoyle 2008.05.28. 17:19:39

tiboru: a mai naptol geronazzo maria _muveszno_ bocs (:

error: hat a magyar hadsereg mindig is a hosies lelkesedes hive volt nem a preciz eloretervezese mint mar eddig is szoba kerult :D volt csorlo is, hordagy is, evezolapat is, valamit csak osszehoztak belole (:

Mentula 2008.05.28. 17:42:53

A csörlő nem az xxxL-es harcosok kimentéséhez kellett ?

Mentula 2008.05.28. 17:48:03

Na bazz, a nevezett szopósszájúról nem esett le, hogy kicsoda, olyan szép kora-középkori szentekre, vagy reneszánsz hercegnőkre emlékeztető neve van :)

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.05.28. 18:12:06

Mentula,

egy csomó minden eszembe jut a művésznőről, de bevallom, kora-középkori szentre, illetve reneszánsz hercegnőre nem bírtam asszociálni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.28. 19:56:42

Nos, kissé igazságtalan az egyébiránt remek olasz hadiipart egyoldalúan fikázni. Hogy visszanyerjünk némi szimmetriát, íme a Vickers gyár két remeke:
a Mk. VI-os könnyű harckocsi, meg a Mk I-2 -es univerzális szállító.
Íme:
www.flickr.com/photos/67307569@N00/2350273812/
www.flickr.com/photos/dugspr/2491262182/in/pool-56941462@N00

limbekcs 2008.05.29. 00:25:23

persze Afrika helyett Líbia: "Rommel seregénél Líbiában" - hiszen az utolsó "sztori", pardon, fejezet dátuma '42. június, utána amőbás fertőzés miatt hazaküldték Almásyt, hiába, 47 évesen nem volt már a régi (de sajnos új sem). Tehát az egyiptomi szakasz vagy kimaradt neki, vagy tán csak .

na szóval nézem a könyvet, keresem, milyen járművel is távolfelderítettek, egyelőre csak ez a gyöngyszem került elő: "Úgy látszik, a Tommy már megint úgy kerülgeti a sivatagi jobbszárnyunkat, ahogyan akarja. Motoros [könnyű tüzérségi] üteggel eljönni M. repülőtérig. Igazán szemtelenség!"

ja meg az előszóban említik név szerint is az LRDG-t, hehe, hogy millen küldetés során járt is túl az eszükön, de ahhoz most már túl késő van... :)

limbekcs 2008.05.29. 00:30:25

baszki, beírtam viccesen, hogy "vagy tán csak [kisebb]censored[nagyobb]" (már hogy esetleg a 43-as tengely-magyar cenzúra működött), erre az okos blogmotor hát nem html tageknek nézi a relációs jeleimet? hát de.

modern tagosítás, kéremszépen...

limbekcs 2008.05.29. 01:23:24

meg is van: "Tommytól zsákmányolt nagy Ford személygépkocsi"

"... a sivatag belsejében csakis ezekkel a kocsikkal lehet járni, csekély súly, sok lóerő, és hatalmas, alacsony nyomású sivatag-pneumatik!"

"A vezető melletti ülés fölött nagy, négyszögletes nyílást vágtunk a tetőbe és arra belülről nyitható tolóajtót szerkesztettünk. Kívülről, elöl-hátul egy-egy erős acélcsapot hegesztettünk, melyekre pillanatok alatt fel lehet tenni a kocsi belsejében lehelyezett gépfegyvert. Messziről látva járőrkocsijaim az ellenség által használt típustól semmiben sem különböztek, csakhogy mi adott alkalommal veszélyesekké tudtunk válni rejtett gépfegyvereinkkkel. Nagyszerűek ezek a zsákmányolt Fordok, csak az a kellemetlen, hogy a rájuk festett nagy fekete felségjelek ellenére, mégis előfordult, hogy a front közelében angol járőrnek néztek, és bizony már nem egy alkalommal tüzet kaptunk saját tábori őrseinktől."

ez a Nyelvismeret fejezetben, 1942. március

[közben windows xp itthagyott, megesküdtem: semmi újragépelés, de aztán firefox, vagy blog.hu motor, vagy a kettő együtt összehozta, csak nektek, csak most: ómási geróf vs. lrdg itten a lemilben, huhh]

tistedur 2008.05.29. 08:45:53

csatlakozom Errorhoz,nekem is kell olyan pici autószerűség!!

gargoyle 2008.05.29. 11:08:38

letolna az elso padzseros a margit hidrol. nem javasolt a budapesti mai haborus viszonyok kozepette :D

zig zag: na igen, az angolok is jok voltak az iroasztali harcieszkoz-tervezesben sokszor :D

Mentula 2008.05.29. 12:52:40

SAS-LRDG. Valahol olvastam, de nem teljesen világos a dolog, ezért kéretik kérdésként kezelni.

A LRDG és az alakulóban lévő SAS első közös projektje nem az volt, amikor a még formálódó SAS ejtőernyős akciót hajt végre, de első körben minden emberük odavész, mert valamint elbasznak. El is küldik a Stirlinget .....-ba, de az a makacs ember lévén másodjára is nekivág, ekkora már nem mer ejtőernyős bevetést vállalni, hanem az LRDG szállítja őket a célterületre. S lám, ekkor minden klappol. (Nem tudom hol volt az akció, és mi volt a célja.)

Meg van valami regény is, hogyaszondja Killing Rommel. Ennek van valami valóságalapja ?

tistedur 2008.05.29. 13:27:06

gargoyle!
a margit-hídon t-34-essel szeretnék közlekedni :P

Neoprimitív 2008.05.29. 13:40:00

Mentula,

a kérdésre a válasz: igen, így zajlott. Utána a SAS lenyólta a frissen érkezett Jeepeket és már nem szorult rá a fuvarozásra, csak az útvonal felderítésére. A Killing Rommel tudomásom szerint a Sas leszállthoz, vagy az Isten ökléhez hasonló war-fiction: a szereplők nagy része valóban ott és akkor létezett, de a sztori csak kitalált.

limbekcs 2008.05.29. 14:40:55

erről van szó (Killing Rommel)?

The operation, codenamed "Flipper" was led by Lt.Col.Robert Laycock. Keyes, who had been present throughout the planning stage, deliberately selected the most hazardous task for himself: the assault on the Headquarters of Rommel's Afrika Corps, near Beda Littoria, some miles inland from Apollonia. One of the objectives was to kill Rommel himself.

en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Charles_Tasker_Keyes

tribonianus 2008.05.29. 14:56:00

Ezek voltak azok a remek emberek, akik annak idején a beduin, tuareg (értsd: sivataglakó őshonos római) segítséget is elfogadták, hogy minél jobban tudjanak alkalmazkodnia sivatag kihívásaihoz és nagyon keményen "éltek" a küldetés ideje alatt?

Volt anno a Discovery Channelen egy sorozat, ami azt vettte számba az I., II. vh. és az az utáni háborúk hadszínterein hol, milyen extrém időjárási körülmények voltak. Ha jól emlékszem nagyon boldog volt, amikor friss vizet kapott vagy árnyékot. Nem örült a menetelésnek, felszerelésnek és úgy általában ki volt a fizikai megterheléstől. A férfi egy átlagos felkészültségű és fizikai álló képességű meteorológus volt.A filmet látva valahogy sem a sivatagba, sem a dzsungelbe,sema belga (francia)sártengerbe, sem Finnországba nem vágytam, mit harcoló fél. Tömény gyönyör lehetett ott a pihenés a sivatagban.

Neoprimitív 2008.05.29. 17:37:36

OFF

Elnézést kérek mindenkitől, aki olvasni szokta a blogot, de úgy néz ki, átmenetileg el fogok tűnni a netről. A szememben találtak disznóságokat és amíg nem sikerül kés alá kerülnöm, addig kerülnöm kell a monitort, amennyire csak lehet. Mivel a munkámhoz nélkülözhetetlen, kénytelen vagyok beosztani az időt és lemondani az élvezetekről. Remélem, úgy egy hónap múlva újra itt lehetek! Addig is mindenkinek jó olvasgatást és posztolást!

ON

Condottiere 2008.05.29. 19:01:16

Tistedur,

Gyanús hogy a pajero-s nem lenne ellenfele a t-34-esnek, a nevezett híd statikai állapota annál inkább .

tistedur 2008.05.29. 19:30:55

Neo!
vigyázz magadra nagyon ..

Condottiere!
én bízom a margit-hídban :) és láttam már tankot úszni :P

Condottiere 2008.05.29. 19:39:20

Tistedur,

és az a tank zuhant is előtte 20 métert (fogalmam sincs milyen magasan fut a híd)? :)))

Én pl emlékszem egy filmre, a viadukt egyik oldalán a németek, a másikon a jugoszláv partizánok, a kettő közt meg szürkére festett, német tanknak látsznai akaró t-34-esek grultak át a hídon, amíg a derék kommandósok fel nem robbantották a gátat ami elsodorta a hidat tankkal. Na azok a tankok pl már nem úsztak olyan egészségesen. A film címe amúgy tízes különítmény volt azt hiszem a dicső VHS korszakban,de később ha jól tudom a tv-ben már más címen futott. Játszott benne Robert Shaw is.

tistedur 2008.05.29. 20:24:38

Condottiere!
láttam én már ejtőenyős tankot is. :P
(mondjuk ejtőernyős és úszó tankot még nem)
de beérném egy btr-80-assal is vagy egy bmp-vel is..akkor is jöhetnének a pajerok!!! :)

Condottiere 2008.05.29. 20:55:28

Magyar utakra inkább a BMP :D

spájdernecc 2008.05.29. 22:21:52

Pt-76 úszó harckocsi :)

Mentula 2008.05.30. 00:24:23

Neo kartács, vigyázzon a szeme fényére ! Esetleg ha a monitor a hunyó, próbáltad már Erikát, robotront vagy játrányt ? Igaz utóbbiak a fülben okoznak problemát...

Akárhogyis, jobbulást !

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.30. 17:36:18

Neo,
Ez nagyon durva - remélem félrediagnosztizáltak és csak egy múló megfázás. Mindenesetje azért nem tréfadolognak hangzik. Aggódom.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.01. 07:42:31

Neo,

szurkolunk neked és várunk vissza minél hamarabb!!

A 2008.06.01. 17:34:46

Bocs, de nem tudom megállni: Wavell tábornok pont úgy néz ki, mint Nagy Feró.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.02. 07:16:46

A,

és van benne valami John Cleese-ből is...

ErrorFlynn 2008.06.02. 14:32:25

Neo, olyat lehet, hogy "sikeres szemműtétet kívánok"?...
csatlakozom a szurkolókórushoz. ha Neo ezt már nem tudja elolvasni szemkímélészeti okokból, valaki adja át élőszóban.

A.Laci 2008.06.03. 08:31:52

Neo,
gratulálok a poszthoz és mielőbbi javulást!!

jonnglenn 2008.06.03. 10:36:01

igazi iparos fiuk voltak ezek. Riszpekt !

Condottiere 2008.06.03. 19:27:26

Ha jól tudom, az olaszok is csináltak valamit ami úgy néz ki, mint egy Kinder tojásba csomagolható Humvee.

nmi_nmi 2008.06.05. 08:48:04

Májusi Rubiconban: Cikk Almásyról.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.05. 18:39:23

A témában javasolom forgatni:

VILÁGJÁRÓ MAGYAR KATONÁK
Arcok és képek a magyar katonai utazások történetéből (Magyar hadiutazók II.)

NAGY MIKLÓS MIHÁLY

Neoprimitív 2008.06.06. 19:20:57

Köszönöm mindenkinek a jókívánságokat, a helyzet átmenetileg rendeződött: egy műtéten túl, a másik előtt félúton vagyok. Lehet, hogy kicsit hektikusabb lesz a jelenlétem a blogon, de úgy tűnik, nincs nagy baj.

Condottiere: a Lamborghini terepjárójára gondolsz? Jópofa darab volt, csak kiderült, hogy az arab olajsejkeken kívül mást nem érdekel.

Wagner Péter 2008.07.31. 12:59:57

Hello Neoprimitiv

Benyomhattad volna a linkeket, hogy milyen forrásokból állítottad össze a te verziódat az LRDG kezdeteiről. Egyébként nagyon érdekes volt a történet.

Ezt a Jeep dolgot nem nagyon értem, kb fele akkora mint amit az LRDG használt, nem hiszem, hogy a saját hosszútávú akcióikra alkalmas lett volna. Szerintem nem lenyúlás volt.

Neoprimitív 2008.08.01. 18:32:56

WP,

A forrásaim elsődlegesen az Osprey-nek az észak-afrikai hadszíntérrel foglalkozó kiadványai, illetve egy, a neten talált részletes Bagnold életrajz volt, de ennek sajnos nem mentettem el a linkjét. A legtöbb információt nyújtó oldalak az LRDG Preservation Society (www.lrdg.org), és két dedikált oldal (www.blindkat.hegewisch.net/lrdg/lrdg.html, www.lrdg.de/main.htm).

A Jeepeket eredetileg nem a SAS-nak szánták, hiszen ők ejtőernyősöknek "készültek", hanem - más alakulatok mellett - az LRDG-nek. Az más kérdés, hogy mivel nekik valóban nem voltak jók, aligha vérzett a szívük értük. Általában csak az őrjáratot vezető kocsi volt Jeep, de az is később.