Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (86) alagút (7) állat (8) amerikai (100) angolok (8) arabok (15) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (27) életrajz (41) elmélet (12) erdély (5) erőd (8) értékelőposzt (6) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (95) haditengerészet (52) hadsereg (15) hadtörténelem (157) hadtörténet (21) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (51) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (107) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (151) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (30) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (54) róma (13) román (8) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (16) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (53) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (71) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Telefonkártyák - A brazil légierő (x)

2008.09.24. 09:24 tiboru

Mindenkinek be kell látnia, hogy a brazil szárazföldi erőket népszerűsíteni hivatott telefonkártyás posztot értelemszerűen követnie kell egy légierős testvérposztnak, aminek most jött el az ideje.

Nem állítom, hogy a Força Aérea Brasileira a világ élvonalába tartozik, de vannak nála szánalmasabb légierők is - és most kegyeleti okból nem nevezek meg egyet sem.

Lássuk tehát azt a kilenc kapcsolódó kártyát, ami tiboru aa. gyűjteményében lapul.

 

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

38 komment

Címkék: brazil légierő dél amerika telefonkártya

Collingwood 2008.09.24. 09:43:31

A brazil légierő második világháborús szerepléséről az Aranysasban olvastam anno egy elég jó cikket. Sajnos részletekre már nem emlékszem, annyi maradt meg, hogy egy vadászbombázó osztályuk az olasz fronton harcolt (az említett P-47-esekkel felszerelve), tengerészeti felderítőgépeik pedig a Dél Atlanti óceánon vadásztak a német U-Bootokra. Hogy miért üzentek hadat a tengelyhatalmaknak, az jó kérdés.. Területi követelésük biztosan nem volt...

stokersmith 2008.09.24. 10:04:25

Hadat azért üzentek, mivel a német tengeralatjárók brazil , braziliába tartó tankereket és kereskedelmi hajókat is megtorpedóztak. Ha jól emlékszem voltak olyan pofátlanok, hogy brazil kikötőben éppen horgonyzó tankereket is támadtak.


A P-47 neve a kép alapján születhetet, mint to jug, dinsztel, párol. Ez a napalm alkalmazására lehet utalás. Vagy nem. Vagy.

limbekcs 2008.09.24. 10:07:31

Gugli barátunk így segít:

Brazil and World War II: The Forgotten Ally.
What did you do in the war, Zé Carioca?
www.tau.ac.il/eial/VI_2/mccann.htm


Wiki barátnőnk szerint pedig:

Although technically neutral, this increasing cooperation with the Allies led the Brazilian government to announce, at the Pan American States Conference in Rio on 28 January 1942, the decision to sever diplomatic relations with Germany, Japan and Italy.

From the end of January to July 1942, around thirteen Brazilian merchant vessels were sunk by German U-Boats. Hundreds of people died as a result of these attacks.

In August 1942, one single German submarine, the U-507, sank five Brazilian vessels in two days, causing more than six hundred deaths.

(...)

The passive position of the Vargas government was untenable in the face of public opinion. Ultimately, the government found itself with no other choice but to declare war on Germany and Italy on August 22, 1942.

en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Expeditionary_Force#References

Professor Pizka 2008.09.24. 10:31:17

A brazil légierő az jó. Most éppen vajúdásban vannak, hogy mit vegyenek a lejárt régi Mirage-flotta helyett. A tenderről rendszeresen ír Kővári "Fighting Falcon for Prezident" László az Aranysasban. Van sok pályázó, sokak szerint a Szuhoj lehet a befutó a Szu-27 család nagy hatótávolsága miatt. Most hogy Chavez elvtárs fegyverkezik vidáman, alighanem begyorsul majd a beszerzési folyamat. Addigis használt de modernebb mirage gépeket lízingeltek a franciáktól átmeneti időre.
Repülőgyártásukat sem szabad lebecsülni, az Embraer (embráner, ahogy errefelé hívják) a világ egyik legjentősebb gyára, a kis utasszállító kategóriában a piac egyik vezetője, a gépeik a legmodernebbek közé tartoznak (az újak, natürlich) Hozzánk legközelebb a lengyel LOT használ Embaert, mi a konkurens Bombardiertől veszünk. Az embaernek van amúgy AWACS változata (pontosabban AEW&C) Ericsson radarral.
A Tucano a maga kategóriájában szintén az egyik legjobb, nemcsak kiképzőgép, hanem a dzsungel fölötti drog- illegálisfavágó- embercsempész- és egyéb mélyen illegális Cessnák üldözésében és lelövésében jó. Ez külön műfaj, része a helyi folklórnak.
Gyártottak az olaszokkal együtt egy AMX nevű könnyű támadógépet (pocket Tornado) ami mára elavult, de szintén házon belül tudják moderniálni. Szóval van ott kapacitás fejekben és gyárakban is.

Amúgy van haditengerészeti légierejük, egy kiszolgált korábbi francia hordozót vettek meg, azon Skyhawkok vannak.

Mike 2008.09.24. 11:06:13

A Tucano sárkányszerkezetét egy Brazíliában élő magyar mérnök tervezte!
"Designed in 1978 under Joseph Kovacs":)

Professor Pizka 2008.09.24. 11:23:10

Nem alatta tervezték? LEhet, hogy a mérnöki iroda felett lakott, etette a macskákat és délután öt után dühösen lekopogott a a radiátoron hogy menjenek a mérnök urak a francba :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.09.24. 13:18:33

off

a blogon megvolt az otvenezredik latogatas a yasyloszamlalo telepitese, vagyis marcius ota; hat honap alatt ez nem rossz!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.09.24. 13:19:11

yasyloszamlalo az persze zaszloszamlalo

Papp Sanyi 2008.09.24. 15:31:32

Grat hozzá!
Én jövök minden nap, hátha akad vmi újdonság!

2008.09.24. 16:51:21

Tetszik a papagájos kép.

Neoprimitív 2008.09.24. 17:28:56

A Jug valóban köcsög, vagy inkább bödön ebben az esetben. A P-47 ritka drabális jószág volt a maga korában, főleg, hogy a vadászgépeknél inkább Messerschmit (vagy Mitchell?) elvét vették alapul: ha szép, akkor jól is repül. Ehhez képest Kartveli, a P-47 tervezője saját maga is úgy jellemezte "kicsinyét", hogy egy dinoszaurusz, de jó arányokkal. A méretéhez képest végül valóban nagyon agilis gép lett, a robosztussága pedig hasznára vált a - kártyán is látható - földi támogató szerepkörben. Volt olyan gép, ami a motorjába kapott 20 mm-es légvédelmi lőszer ellenére is épségben hazatért.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.09.24. 21:29:38

a 20 mm-es pedig nem tréfa dolog. tudomásom szerint is a legtöbbet kibíró vadász/csatarepülőgép volt a WW2-ban. Sokat lehetett belepumpálni és meg sem kottyant neki. Valaki azt mondta, hogy a gép úgy készült, hogy vették az amcsik az akkor elérhető legnagyobb motorukat, majd építettek köré egy gépet. Azt meg telirakták .50-es gépágyukkal - 6-tól akár 9 db!!!. Aztán a pilcsit ráültették úgy 300 gallon benzinre és mehetett is fuvarba. Aztán ilyenre sikerült.

M · http://www.uniforminsignia.net 2008.09.24. 22:49:52

Zig!

0-tól 19,99 mm-ig - géppuska
20,00 mm-től - gépágyú!

0.5 hüvelyk (inch) = 12, valamennyi mm, tehát géppuska, nem gépágyú

ejnye-bejnye!!!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.09.25. 09:11:49

jó, jó! igazad van. elalvás előtt tán megbocsájtható efféle pongyolaság...
egyébként 12,7 mm az .50-es kaliber (kizárólag matematikai alapon)

LouiS 2008.09.25. 09:36:23

Bocsánat, hogy közbeszólok, de muszáj: Brazília hivatalos nyelve a portugál, ilyenformán nem braziul, hanem portugálul Búfalo az a nyamvadt bölény.

Professor Pizka 2008.09.25. 09:51:11

A motoros sztorit én is hallottam, a Double Wasp csillagmotor a tettes, amely a Wright Cyclone család mellett a legtöbb amerikai csillagmotoros gépet hajtotta. Mindekettő mentes volt attól a hibától, hogy elég volt egy hűtőfolyadék-csövet eltalálni a motorhibás leszálláshoz/kiugráshoz mint a folyadékhűtéses soros motoroknál.
Mellesleg a Wright cyclone kilenchengers változatát licencben gyártotta a SZU, abból lett a kétfedelű Ancsák Szvecov motorja.

mr nemo 2008.09.25. 10:34:27

Ez a veszünk valamit, ami kell és hozzá építjük a többi tipikusan amcsi dolog. Az A-10 is úgy született meg, hogy vették a 30 mm-es gépágyút :-), és köré építették a gépet.

gargoyle 2008.09.25. 10:38:23

mmint azert tettes a csillagmotor mert a soros motorokkal ellentetben azt ugye technikailag lehetetlen szep vekonyra epiteni, igy nem maradt mas ut a tervezonek, mint hogy ilyen szep formaju gepet epitsen koreje (:

A mirage tipusjelzese valoszinuleg csak brazil legieron beluli elnevezes, miragebol nem tudok F- sorozatrol, ezt valszinu az USAtol vettek at a brazilok.

gargoyle 2008.09.25. 10:43:31

mr nemo: azert ezzel vitatkoznek, ez altalanos szerintem minden csucsmernoki tervezesnel/fejlesztesnel. nyilvan ha az adott kor csucs motorjat/gepagyujat/raketajat stb vesszuk, akkor abbol 1 fele van, aminek nem nagyon lehet valtoztatni a parameterein, hiszen igy is alig birtuk osszerakni, szoval hozza kell epiteni a tobbit.

hasonlo mod epult a mig25 is a hajtomu kore, vagy hogy ujabb amcsi peldat mondjak, a delta dart vadaszgep is egy legiharcraketa kore epult ha jol emlekszem (atomtoltetu volt a kis aprosag, akkoriban nem sarral gurigaztak ha haborut terveztek :). valoszinuleg azert tunik ez tipikus amcsi/orosz modszernek, mert az utobbi 50 evben leginkabb ott epultek csak csucstechnologias eszkozok, amik a hatarokat feszegettek, a tobbi orszagban csak mutatoban talalni komolyabb sajat fejlesztesu dolgokat (franciaorszag a nagy arcuk miatt, vagy del afrika az embargo miatt)

mr nemo 2008.09.25. 10:55:06

Igazad van, de én úgy tudtam, hogy egy új bárminél veszik a kor fejlett eszközeit és egy olyan izét próbálnak tervezni, amibe minél többet, illetve minél hatékonyabb konfigurációba tudják megoldani. De végül is mindegy...

Professor Pizka 2008.09.25. 10:59:16

lemaradt, hogy a Fw-190 azért kapta a kínai gyártmányú szovjet motort (ami usa eredetű9 mert az eredeti BMW801 meg a PW Hornet-ből fejlődött ki.

ErrorFlynn 2008.09.25. 10:59:59

ZZ: pilcsi?!

top gun-előfizetők, ha összegyűlnek... :-)

gargoyle 2008.09.25. 11:05:42

louis: es amugy is itt mindenki tudja hogy a brazil nyelv es az argentin nyelv mas jo?! :D

Condottiere 2008.09.25. 11:48:54

Most olvastam valahol, hogy állítólag a légcsavaros földitámogató gépeknek újra nagyobb szerep jut majd, mivel a modern hadviselésben egyre kevesebb szükség van légifölény vadászokra. A légifölény kivívására meg majd jönnek az UAV-k (20-30 év múlva talán)

Condottiere 2008.09.25. 11:49:59

Ez utóbbi persze csak egyelőre a jenkiknél

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.09.25. 11:51:32

Error, nem felvágásból, de már akkor pilcsi volt a helyes megszólítás részemről, amikor még Tom Cruise a forgatáson Kelly McGillis cickóit nézegette... És akkor még szó sem volt előfizetésről sem. Bár ha lehetett volna Kellyre előfizetni, hmmm, nem tudom, lehet hogy előfizettem volna :)

ErrorFlynn 2008.09.25. 11:56:11

nem felvágásból, de mikor én először láttam a Top Gunt, Kelly McGillis tök öregnek tűnt nekem... :-))

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.09.25. 12:02:39

az ember ne legyen válogatós :)
még szerencse, hogy amióta rendezett a családi életem, ilyen kérdések csak mint emlékképek, visszaemlékezések stb könnek elő. úgy is csak ritkán. hiába, ilyen az, ha valaki kínosan konzervatív :(

akarom mondani :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.09.25. 12:03:30

húú, ez egy kicsit öregbikásra sikeredett

ErrorFlynn 2008.09.25. 12:18:13

a P-95-ös felderítő izéknek egészen rajzfilmszerű orra van.

(ügyesen témát váltok, még mielőtt valaki lepapucsozna ;-)ilyen jólelkű vagyok...)

gargoyle 2008.09.25. 12:33:27

meg most is ott van elottem az elso cimlap az f-117essel. szerintem valahol a padlason megvan az osszes szam, ha a koltozesek soran el nem tunt 1-1 :o

gargoyle 2008.09.25. 12:36:02

error: egen, abba a plasztikburokba rakjak a kulonfele elektronikai felderito kutyuket, amik nem szeretik ha femburkolat van korulottuk (: de valoban kicsit bespeedezett plutokutyas (:

LouiS 2008.09.25. 15:41:15

gargoyle: nem ez a lényeg :D Portugálul beszélnek és kész :)

Neoprimitív 2008.09.25. 22:20:04

Csillagmotor témához: az rendben van, hogy az aktuális legjobb motor köré próbáltak repülőt építeni. (Az F4U Corsairnél ez azért volt aranyos, mert eleinte választhattak: vagy akkora légcsavart tettek rá, ami még nem akadt bele a földbe, de akkor nem lehetett kihasználni a motort, a megfelelő légcsavarhoz viszont olyan gólyalábak kellettek volna, amik már attól is összeroskadtak, ha rájuk néztek.) De mi lehetett az oka, hogy a háború előtt/alatt szinte egyáltalán nem tudtak normális soros motort összerakni? Még a harckocsikba (M3, M4, M5) is eredetileg repülőkbe tervezett csillagmotort tettek. A zsákutca nonpluszultrája a késői Sherman-ek öt darab, csillagmotorként egybeépített soros motorja volt. (Áldotta is a tervezőt szerintem az összes harckocsizó, minden jószáguk majd egy méterrel magasodott a német tankok fölé, ideális célpontot kínálva.)

Condottiere: szerintem a cikk írója vagy félreértette a dolgot vagy csak rosszul fogalmazott. A közvetlen támogató gépeknél elég régóta kedveltek a légcsavaros típusok, azon egyszerű oknál fogva, hogy kis magasságon lehetetlen egy földi célt Mach2 mellett eltalálni. Egy csatagépnél sokkal fontosabb, hogy sokáig a célterület fölött tudjon maradni és sok fegyvert tudjon vinni, ezekben pedig a takarékosabb propelleres gépek jobbak. Az UAV-ok éppen ebben a feladatkörben ideálisak, hiszen a pilótának nem kell pisilni mennie és nincsenek túlélési ösztöneik, ha egyszerre húsz helyről nyitnak tüzet rá. A helyi, asszimetrikus konfliktusok nagy száma miatt kisebb az igény a légifölény-vadászokra, a propelleresek pedig jobbak támogató gépnek, de a kettő között nincs okozati összefüggés.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.09.26. 09:03:57

Neo,
Kis kiegészítés. A csillag- és a soros motor szerintem inkább tervezési/építési alternatívák voltak a reülőgépgyártásban. Mindkettőnek van előnyös és hátrányos oldala - pl a hűtésről már volt szó. A levegő és a folyadékhűtés kérdése mellett a dupla csillag motoroknál pl erős hátrány volt, hogy a második csillagsor hűtése sokkal kevésbé hatékony (mert már előmelegített levegőt kap, lásd Fw 190 A sorozat)
A légcsavar választásnál pedig az átmérő a max főtengely fordulatszám miatt is kérdéses, mert a légcsavat vége (ez forog ugye a leggyorsabban) nem lépheti át a hangsebességet, különben atomjaira hullik az egész - hacsak persze nem alkalmaznak egy osztóművet, ami ugye űjabb súly, újabb meghibásodási lehetőség, újabb ellenállás a motoron, meg persze költség is.) Egy jó négytollú állítható állásszögű sróffal azért le lehet terhelni még egy erős motort is lásd An2-es (1000 Le) de a háború második felében elkezdtek előjönni a turboprop légcsavarok is lásd. Spitfire MkIX. Valószinüsítem azonban, hogy az amcsiknak nagy számban állt rendelkezésre csillagmotor, ezért tűnt elfogadható kompromisszumnak pl. a harckocsigyártásnál is. Egy jó motor kifejlesztése (lásd a németeknél a DB és Jumo soros motorokat) meg elég sok idő és energia - lásd a mai autóipart, hogy csak kevesen vállalkoznak ilyen mutatványra - az amcsiknak meg hirtelen kellett és sok harctéri játékszer. Talán ez is közrejátszhatott a magas tankok építésénél. Másrészt pedig akkor amikor, tehát közvetlenül a háb. elött élt még a magas harckocsiépítés elgondolása (lásd Fr.o. és Charles de Gaulle) - ami elgondolás persze később elbukott.

Hirtelen ennyi hot-spot-om jött elő a megjegyzéseid hatására.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.09.26. 15:47:01

LouiS 2008.09.25. 09:36:23

Csak azert poenkodtam a "brazil nyelvvel", mert nekem portugalok mondtak, hogy szamukra olykor eleg erthetetlen :-)