Bemetszettük, hogy ki az, aki a Lemilblogra oly sokat kattintgat a kies Belgiumból. Az illető "sandinista" néven nagy ritkán megosztja velünk bölcsességét. Ezúttal felkerekedett és ellátogatott egy Bastogne nevű városkába, amely a hadtörténészek és blogunk olvasóközönsége számára bizonyosan ismerősen csengő helységnév. Ezzel kapcsolatban írogatott kissé, amit nagy örömünkre az alábbiakban közlünk veletek. Jó szórakozást: Zig Zag
* * *
Aludtál már nyári menetfelszerelésben mínusz 5 fokos rókalyukban? Voltál már bekerítve az általános iskolai számháború óta? Érezted már azt, hogy ebben a helyzetben vagy megölnek, vagy megfagysz? Mi sem, viszont ismerünk olyat, akinek a nagybátyja szomszédjának a testvérével megtörtént. De tényleg. A hely, ahol az ardenneki áttörés legnagyobb csatája zajlott, az Elit Alakulat méltán híres 6. része, a belga-amerikai barátság alfája és ómegája. Bastogne-ban jártunk.
Elérkezett a leszámolás napja. Idestova másfél éve élek Belgiumban, de még nem voltam Bastogne-ban. Ezt az űrt sikerült kitölteni egy kellemesen kopogós, napsütötte januári hétvégén, ami a hangulatot híven visszaadta.
Lássuk hát, mi is történt akkoriban: a Wehrmacht 1944/45 telén végrehajtott ardenneki áttörési kísérlete (Unternehmen Wacht am Rhein) nagy meglepetést és még annál is nagyobb felfordulást okozott az előző években sem épp a csillebérci úttörőtáborra emlékeztető Vallóniában. Ennek, az angolszász történetírásba a sokak számára ismerősen csengő Battle of the Bulge (a „Bütyök csatája” – nevét onnan kapta, hogy a németek olyan módon törték át az amerikai arcvonalat, hogy az a térképen nézve egy nagy bütyköt formázott) néven bevonult taktikai és harcászati csetepaténak központjában egy látszólag jelentéktelen kis városka állt. Ez Bastogne.
1944. december 16-a, reggel 5 óra 30. Jófajta belga szokás szerint még legalább két és fél órán át tök sötét van, még minden pedofil alszik, Pándy András pedig még Ukrajnában tölti boldog tinédzseréveit, amikor megindul a gépezet, méghozzá rögtön három fronton. A számunkra érdekes, középső műveleti terület parancsnoki teendőit a keleti harctéren komoly érdemeket szerzett, érdekes nevű Hasso von Manteuffel (becsületes nevén Hasso-Eccard Freiherr von Manteuffel) látja el (itt jobbra) az 5. páncélos hadsereg élén. Ez az úriember egyébiránt nem kevés lavírozási érzékkel lehetett megáldva, tekintve, hogy a háború lezárása után holmi két év hadifogság elteltével nem csupán német parlamenti képviselő válik belőle, de Eisenhower személyes meghívásának eleget téve meglátogathatja a Pentagont, a Fehér Házat, mi több, vendégprofesszorként oktathat a West Point-on. Ügyes, bár az köztudott, hogy tengerentúli barátaink mindig is nagyra tartották a tehetséges embereket. Inkább azon csodálkozzunk, hogy Koreában nem bíznak rá egy tankhadosztályt.
Von Manteuffel elsődleges feladata a stratégiai jelentőségű Bastogne és St. Vith elfoglalása, majd nyugati irányba tovább nyomulva Dinant, ill. Namur magasságában a Meuse folyó elérése, aminek segítségével megnyílna a lehetőség az áhított cél, Antwerpen elérésére. Bastogne jelentőségét ebben a játszmában kár is lenne vitatni, mivel hét út is találkozik a városban. A hét egyes források szerint tíz, a németek pedig Ardenneki Polipnak nevezték, aminek meg ugye nyolc karja van (töredelmesen bevallom, nem számoltam utána a helyszínen). Bármennyi is a valós szám, egyértelműnek tűnik, hogy egyik fél sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy ezt a stratégiai pontot elveszítse. A várost ennek ellenére amerikai részről csak a 28. és a 106. gyalogos hadosztály védi, akik soraiban ráadásul jelentős arányban fordulnak elő tapasztalattal nem rendelkező zöldfülűek.
A szövetségesek óriási szerencséjére a német utánpótlás akadozik, a „green” egységek pedig – kisebb-nagyobb problémáik és hadifogságba esésük növekvő üteme ellenére – relatíve jól kitartanak a környező településeken, így a lehetőség még éppen adott az erősítésre. Eisenhower köszöni szépen és él is vele, december 19-én megérkezik a 101. légi szállítású hadosztály, némi támogatással a 9. és 10. páncélosok részéről. A tévé képernyőjéről ismert jenki srácok ezúttal nem megszokott ejtőernyőjükkel, hanem teherautók platójára zsúfolódva futnak be a helyszínre.
A parancsnokságon feltehetően úgy gondolhatták, hogy ha valaki, hát az ellenséges vonalak mögé bepermetezett ejtőernyősök aztán értenek a helytállás művészetéhez azokban a helyzetekben, amikor az embernek egyszerre minden irányból szorongatják a tökét – ez a testrész a későbbiekben még fontos szerephez jut. És ezzel a véleménnyel nincsenek egyedül: visszaemlékezések szerint az a mondás járta, miszerint „They got us surrounded, the poor bastards” („Bekerítettek minket ezek a szerencsétlen idióták”). A mondást később, mások, egy másik esemény alkalmával újrahasznosítják, nihil novo sub arma.
A körülmények egyik oldal számára sem nevezhetőek ideálisnak. A hőmérséklet makacsul mínusz 5 fok környékén tanyázik, a látási viszonyok borzalmasak – személyes tapasztalat szerint Belgiumban ez az októbertől áprilisig terjedő időszak tetemes részére elmondható – és jelentős mennyiségű hó lepi a tájat. A németek számára örömre adhat okot, hogy a Blitzkrieg 3.0 is működőképesnek tűnik az elején, így az akadozó utánpótlás dacára megmaradt cseppnyi lépéselőnyüket kihasználva ők birtokolják a magaslati pontokat, valamint a második számú célt, St. Vith elfoglalását relatíve hamar sikerül behúzni. A frissen érkezett szövetségeseknek ugyanakkor csupán elenyésző része rendelkezik téli felszereléssel, és még azok is majd’ megfagynak, akiknek volt eszük és lehetőségük, hogy indulás előtt két perccel még gyorsan szermányoljanak maguknak valamit. A 101. hadosztály orvosszakaszát lekapcsolják, és velük együtt egy rakomány gyógy- és kötszert – nem véletlen, hogy a bevezetőben említett epizód központi figurája a rókalyukról rókalyukra rohangáló, morfiumot és kisollót kolduló Roe doki.
December 21-én, az M0 északi szektoránál csak kicsit gyorsabban bezárul a gyűrű. December 22-én a von Manteuffel által a város elfoglalásával megbízott Heinrich von Lüttwitz (ő is Freiherr, nemkülönben unokatesója a Panzergraf-nak becézett Hyazinth Graf Strachwitz von Gross-Zauche und Camminetz-nek) arisztokratikus arroganciával szólítja megadásra a bekerített szövetségeseket. A harapófogóba beállított egységek ideiglenes parancsnoka, bizonyos Anthony McAuliffe tábornok (itt jobbra) erre annyit válaszol: „Nuts!” A lakonikus tömörségű üzenetet a történetírók – a hírvivő amerikai tiszt magyarázatára hivatkozva – rendszeresen „Menjetek a pokolba!”-ként fordítják, de tekintve, hogy e jeles négy betű a tengerentúli szlengben herét jelent, valószínűleg az „Egy túróst!” lényegesen közelebb állna az igazsághoz. Ha a krónikások igazat mondanak, a történet az alábbiak szerint játszódott le:
McAuliffe (elolvassa a lüttwitzi üzenetet): Még hogy megadjuk magunkat? Ló****t nektek, azt, be******játok. (tisztjeihez fordul) Nem tudom, mit mondhatnék nekik?
Harry Kinnard alezredes: Uram, ami azt illeti, az első reakciója elég jól hangzott.
McAuliffe: Mégis mire gondol?
Kinnard: Uram, az előbb pontosan azt mondta, „Be******játok”.
(McAuliffe gondolkodik vagy 1,7 másodpercet, majd papírt vetet elő, és az alábbiakat ütteti a Remingtonba: „A német parancsnok részére: N U T S! Az amerikai parancsnok”)
A tökös McAuliffe nevét ma Bastogne főtere viseli, és ez a kis helyes járgány őrzi (itt balra).
Lüttwitzék a kétségkívül nem túl udvarias elutasítás után a 26. gyalogos és a 2. páncélos hadosztály, valamint a komoly FPS- és szubkultúra-karriert befutott Panzer Lehr felhasználásával megkezdik a körkörös támadást, egyúttal komoly tüzérségi tűz alá veszik a várost, és a biztonság kedvéért a Luftwaffe is besegít, ahol tud. A civil áldozatok száma jelentős. Közülük egy helyi apáca, a "Bastogne angyala"-ként emlegetett Renée LeMaire neve maradt fenn, aki a 10. páncélos hadosztály sebesültjei részére berendezett ideiglenes kórház telitalálat utáni evakuálása során vesztette életét (itt jobbra). A McAuliffe téren található történelmi ismertetőn ma is fellelhetünk egy egész tetemes részt, amit külön neki szentelt az utókor.
Karácsony este érkezik némi „nem mondhatjátok, hogy nem küldtünk”-jellegű erősítés német oldalra, és 25-én, mintegy szép ajándékként a kilőtt fenyőfák alá, megindul a gyalogos offenzíva. Nem túl meglepő módon azonban hiányzik belőle az átütő erő, és bár mindkét oldalon vannak jelentős veszteségek, nem sikerül áttörni a frontvonalat.
A várost elfoglalni sohasem sikerült, méghozzá a legtöbb történetíró szerint azért, mert német oldalról egyszerűen nem fektettek elég energiát a feladatba. A Panzertruppen nagy részének nyugati irányba történő előrenyomulása kizárta a koncentrált támadás lehetőségét, emiatt Bastogne szövetséges kézen, von Manteuffel pedig szopóágon maradt. A stratégiai pont elvesztése kétségkívül döntő momentumnak bizonyult.
A hadművelet irányításával megbízott (ám azt a kezdetektől fogva ellenző) Gerd von Rundstend-et (úgy látszik, valamirevaló nemesi vérvonal nélkül tényleg nem volt érdemes a Wehrmacht vezetői szintjein próbálkozni) 1945 márciusában menti fel tisztségéből Wilhelm Keitel.
Manapság Bastogne már nem visel magán semmi nyomot arról, hogy itt valaha is efféle dúlás zajlott, nem is lenne ildomos így 64 év elteltével. A harcok emlékére egy kolosszális, amerikai csillag alakú és Mardasson Memorial névre keresztelt emlékművet állítottak a város határában, ugyanoda, ahol a Historical Center is található (ami viszont legnagyobb szomorúságomra be volt zárva). Zárszóként álljon ez itt egy olyan kisvárosról, ami javarészt terhes múltjának köszönheti turizmusának jelenét.
oatBXL · http://blog.osztrogonacz.com 2009.02.05. 09:55:15
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 10:11:11
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 10:37:46
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 11:10:44
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 11:16:33
Super 64 2009.02.05. 11:27:19
Super 64 2009.02.05. 11:28:53
Super 64 2009.02.05. 11:30:49
Super 64 2009.02.05. 11:31:27
Super 64 2009.02.05. 11:39:51
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 11:51:26
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 11:59:46
APImásik 2009.02.05. 12:04:45
szép cikk, jó cikk.:)
básztonyról ment mostanában soxor a ngeograficon 1 műsor...:)
sokmindenhez fűznék sokmindent:)
normális német katona /olyan Model, vagy Manstein volumenű már 41-42ben tudta, hogy gáz van.../
Tigris I-II, Párduc...:)
Sok Tigris I-II. megnyekkent az úton... egyszerűen 1 nagy kaki volt a futómű konstrukció + a Tiger IInek 1 fullos tank 80kmre volt elég /nem is értem a konstruktőröket... a panzerIV messze a legjobb közepes páncélos volt.. és ezután meg jön a Tigris-széria/... a Párduc hasznosabb volt sokkal... a nyugati fronton... de a keleti fronton már ekkor feltűntek az IS-1 és IS-2 tankok + ISU rohamlövegek, amelyek 2-3 km-ről lőtték ki a Tigriseket is... + a személyzet sem volt már kiképezve annyira... szóval a Keleti fronton akármennyi Tiger lehetett volna, akkor sem tettek volna semmi jelentőset 44végén már... /asszem a Tiger IIből 500nál nem is készült több... és a Tiger-I ből sem volt 44végén már 2-300nál több...:)
Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.02.05. 12:05:15
Stupidella 2009.02.05. 12:05:37
(off: csak jelzem, hogy Osloból én vagyok, vagyis a telefonom, Tatáról meg a munkahelyi gépem; miközben Budapest-Budaörs térségéből ki sem teszem mostanában a lábam. :) )
tommygun 2009.02.05. 12:07:30
APImásik 2009.02.05. 12:10:46
:(
asszem a "büszke elitalakulatnak" lett volna normális felszerelése, létszáma, nehézfegyverzete, tűzérségi támogatása, logisztikai háttere, lőszere... légitámogatása, stb...
gonoszpok · http://gonoszpok.blog.hu 2009.02.05. 12:13:57
Super 64 2009.02.05. 12:18:07
A felmentésen filozofálni felesleges, mert nem tudjuk, hogy ha lett volna még húsz Tigris, jutott-e volna beléjük elég üzemanyag és ha mégis, akkor ebből mennyi sántul le menet közben.
@Gador: így van, sajna. :(
wawarich 2009.02.05. 12:25:41
A keleti fronthoz képest a nyugatin zajló események volumene egy nagyságrenddel voltak kisebb. A jelentőségéről már lehet vitatkozni...
wiseguy 2009.02.05. 12:32:07
szép gondolatok, de ha jól tudom, az hogy ki milyen övezetbe fog tartozni, az tulajdonképpen már Teheránban eldőlt. Mint ahogy az is hogy az oroszok döntő szerepet fognak játszani a német haderő legyőzésében, és ehhez az USA jelentős hadianyaggal járul hozzá.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 12:44:01
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 12:45:18
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 12:45:42
dzsedi 2009.02.05. 12:46:57
r@ek (törölt) 2009.02.05. 12:47:46
www.youtube.com/watch?v=zLbm9ntkuwc
APImásik 2009.02.05. 12:48:57
kedvenceimbe rendezém, és amint lesz egy kis szabadidőm úgy el is olvasom...
de asszem revidiálom a PIV dicséretét... mer a T34/85 volt a legjobb közepes harckocsi... és azt kopizták a németek...
ill. a T/34 originalt próbálták kopizni... de akkor sem értem, hogy miért nem a szummafelhasználhatóságát nézték a masinának, hiszen a háziszakértőjük, Guderian mester elmondta volna, hogy nem mindig a méret a lényeg...:)
Apokalipsz István 2009.02.05. 12:50:19
Pancelzat teren az orosz harckocsik sosem voltak olyan kiemelkedok.Igaz, hogy az JS2 es az JSU152-es messzebbrol ki tudta loni a Tigrist, mint viszont de egyeb szempontok alapjan a nemet tankok meg mindig jobbak voltak. (pl. celzoberendezesek, lovegek pontossaga, taktika es az a teny, hogy a nemet tankok kepesek voltak radiozni egymassal, ez Ivaneknal nem volt szokas)
Kulonos tekintettel a szemelyzetre,ott a Luftwaffe-val ellentetben sikerult magas szinten tartani a kikepzest 44 utan is.
Az igazi problema a legifoleny elvesztese es a kronikus uzemanyaghiany.
Mondjuk megalomania teren a nemeteknek sem volt okuk szegyenkezni.
Pl ott volt nekik a JagdTiger (70 tonna 128cm-es loveg) na meg a Mause nevu kripli ami 100!!! tonnanal is nehezebb volt, igaz abbol csak egy prototipust epitettek
wiseguy 2009.02.05. 13:03:23
a német harckocsik minőségi fölényével vitatkoznék, pl. nem egy tigrist kellett hátrahagyni motorproblémák miatt. egyszerűen kicsi volt bele a maybach motor ami rendszeresen elforrt.
a t-34 sokkal korszerűbb, egyszerűbb és könnyebben gyártható volt. (igen az USA-ból kapták a tervrajzokat)
a németeknek sok, korát meghaladó fejlesztésük volt, de képtelenek voltak megfelelő mennyiséget gyártani, ezért ezek jelentős előnyt nem biztosíthattak számukra.
bootsy 2009.02.05. 13:04:27
kamasuka 2009.02.05. 13:04:55
Pedig egész jó szopósszájú amerikai nővérke-viaszbabák találhatóak bent (persze sok minden más mellett). :D
Korábban volt előtte egy Hetzer is, de valamikor a 60. évforduló előtt/után (2003ban amikor először jártam ott még megvolt) vihették el.
Anno volt Bastognehoz "közel" (Liege felé menet) egy King Tiger is, ha jól emlékszem La Gleizehez közel, de arra nem esküdnék, hogy ez most is látható (de először nagy hatást tett rám). (Megj. hozzábarmoltak a 60. évfordulón sokmindenhez, hogy rohadnának meg, és rengeteg olyan dolgot bezártak, átalakítottak, ami korábban sokkal jobban nézett ki.)
"Ami Pattont illeti, ez egyben válasz a német tankokra vonatkozó fantáziára is: hiába jutott el a csehekig, ki kellett vonulnia, mert már RÉGEN le volt zsírozva, kinek hol lesz a helye a háború után. :/"
Ahogy viszont is igaz volt (pl. ruszki ernyősök Dániában ...)
"Nem lett volna NSZK, meg NDK, Nyugat-Berlin, ilyesmi, a Kárpátokig angolszász övezetben örvendtünk volna, Lengyelország és Románia sínylődne csak szovjet megszállástól, 1947-ben nem lett volna kékcédulás választás. Marshall segélyből felépítjük az országot, nincsen 1956, nincsen emigráció, nem vagyunk a Varsói Szerződés 5. hadserege, semlegesek vagyunk Ausztiával együtt, hú de szép kis álom..."
terkepek.adatbank.transindex.ro/kepek/netre/232.gif
Ajánlom a "C" és "D" variánst. :)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 13:07:06
APImásik 2009.02.05. 13:10:46
:) + Adolf minden olyan fejlesztést leállított / pl. a repülőgépgyártásban/, ami csak 42 után hozta volna meg a gyümölcsét...:) / pl. a haditengerészet csak 45re állt volna készen 1 háborúra... de ezzel sem foglalkozott... amit meg is értek, hiszen Anglia is egy szárazföldi nagyhatalom volt...:) /Mer' minek fejleszteni, hiszen 41ben elfoglalják a szovjeteket, 42ben alaszkát utána gyorsan átrobognak a yukon vidéken, miközben kiütik kanadát és a döntő csapást az usára washington külső kerületeiben mérik...:)
rognork 2009.02.05. 13:12:08
amúgy sztem se lenne máshogy, ha áttörtek volna itt. legfeljebb többen haltak volna meg, és ugyanott tartanánk. bár, ha pattonra hallgattak volna, egy füst alatt elintézték volna a ruszkikat is, ha már itt vannak európában. bár lehet, hogy ez csak városi legenda. vagy részeg voltam, amikor mesélték.:)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 13:12:23
Super 64 2009.02.05. 13:18:05
Nem vagyok fideszes 2009.02.05. 13:19:31
APImásik 2009.02.05. 13:20:30
...böszme... böszme... hol hallottam ezt...:)
én csak azért csodálkozom ezen..., mert ugye Porsche is belenyúlt a tervezésbe... és nem mondta, hogy: halt... ez így igencsak nem lesz oké... jójó... Adolf is mondta az okosságokat... nem sok választásuk volt...
sandinista 2009.02.05. 13:21:12
@oatBXL
Szamitottam a "lebukasra", na dehogy rogton az elso kommentben... :-)
@bootsy
En is felfrissitettem BoB-es emlekeimet a poszt irasa elott / alatt :-) Akinek van ideje, ajanlom Bill Guarnere es Babe Heffron "Brothers in Battle" c. konyvet, akar hangoskonyvben.
@kamasuka
Affene, na most sajnalom csak igazan h nem jutottam be!
@APImasik, Stupidella
Koszonom az elismero szavakat.
APImásik 2009.02.05. 13:21:36
+ ha találat érte, akkor nem robban fel... vagy föl...:)
sandinista 2009.02.05. 13:21:58
Koszonom.
Super 64 2009.02.05. 13:26:04
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 13:26:53
Nem vagyok fideszes 2009.02.05. 13:28:18
Hitler (és kisebbrészben Göring) irgalmatlan farokságát remekül bizonyítja a Messerschmitt-262 fejlesztésének leállítása. Ha ez a két barom nem nyúl bele, sanszosan bevethető lett volna 1940 tájékán a madár. Mindenkinek lehet egy tippje, hogy az Angliai Csatában a Spitek meg Hurricane-ek mit kezdtek volna velük... leginkább semmit. No meg, ugye, a Luftwaffe a háború vége fele azért is volt béna kacsa, mert a finom motorjaik repülőbenzint igényeltek volna, ellentétben a 262-esek sugárhajtóműve annál sokkal durvábban finomított cuccal ment, ergo ezerszer jobb gépeket vethettek volna be sokkal olcsóbb --> több üa.-gal.
wiseguy 2009.02.05. 13:30:29
a tigris sajnos a megalománia áldozata lett, egyszerűen túl nagy volt amire nem volt szükség. Motorból lett volna nagyobb de az meg még nehezebb volt, hiába volt erősebb, rosszabb lett a tömeg/teljesítmény arány.
amúgy a mai harckocsik 1500 LE körül vannak, mechanikus erőátvitellel (Leopard 2).
APImásik 2009.02.05. 13:31:49
Erre fog Zig-Zag beindulni...:):D
Hitler akkor követte el a farokságot, amikor nem olvasta a 14-18as háború történetét... és elkövette ugyanazt a hülyeséget, amit egy nemzedékkel korábban elkövettek...
bár a világválságból a 30as évek elején a fegyverkezés volt az egyik kiút /ill. fegyvergyártás/ a fegyvergyártás meg ugye növeli a háború kirobbantásának az esélyeit...
Nem vagyok fideszes 2009.02.05. 13:36:20
"Hitler akkor követte el a farokságot, amikor nem olvasta a 14-18as háború történetét... és elkövette ugyanazt a hülyeséget, amit egy nemzedékkel korábban elkövettek..."
Igaz, de akár Napoleon példáján is okkulhatott volna. Hogy a jó bánatba hitte (vagy hitte Napoleon), hogy egy akkora területet, mint a Szu. meg lehet tartósan szállni? Vicc. Lásd manapság az amcsik mit össze-vissza nem sz*pnak Irakban, ami ugyi mind területre, mind lakosságszámra nézve smafu az egykori Szu.-hoz (vagy akár Oroszországhoz) képest, ráadásul sík vidék az egész, ahol sokkal nehezebb az ellenállás.
Super 64 2009.02.05. 13:36:45
wiseguy 2009.02.05. 13:45:40
hát itt nem azt írják:
en.wikipedia.org/wiki/J._Walter_Christie
de a végeredmény szempontjából mellékes.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.05. 13:47:49
Super 64 2009.02.05. 13:49:21
wiseguy 2009.02.05. 13:51:02
szerintem hitler azt baltázta el hogy nem tudta, eldönteni, hogy moszkvát vegye be vagy a kaukázust.
Apokalipsz István 2009.02.05. 13:51:24
En ugy hallottam, hogy a futomu konstrukciojat vettek at az amiktol
wiseguy 2009.02.05. 13:56:43
kifejted bővebben mi lenne a vita tárgya?
Super 64 2009.02.05. 13:59:17
@Apokalipsz István-Ede fan: Így van. A BT-k futóművénél használták fel először Christie terveit, majd ez javítva került tovább a 34-be. Ez nem egyenlő egy komplett tank tervrajzainak átvételével. :)
APImásik 2009.02.05. 14:01:51
asszem aza futómű felfüggesztése volt...
de pölö az öntött kupola az orosz találmány... asszem.:)
APImásik 2009.02.05. 14:07:24
:)Adolf aszitte, hogy az északi faj, majd legyűri a barbár ázsiai muszkákat... de sok lúd tigrist győz:)
+ végülis 33óta Adolf folyamatos nyerésben volt...:) és vérszemet kapott:) mert mindig mindent elért a handabandával... csak amikor már nem csehszlovákia volt a tét, akkor a konkurencia közbeszólt...
ha 38ban leáll , akkor most a skoda 1 werke lenne:)
...
Super 64 2009.02.05. 14:07:47
A zárójeles mondat így, ebben a formában nem igaz. Christie sem tervrajzokat adott a komcsiknak, hanem két tankot. Traktorként. :)
Valószínűleg innen ered a legenda a kínai határ közelében szántogató orosz traktorokról, amelyek szétlőtték a támadó kínai tankokat, majd elrepültek. :D
wiseguy 2009.02.05. 14:08:38
Super 64 2009.02.05. 14:11:58
Apokalipsz István 2009.02.05. 14:15:06
Szerintem ennek ellenere a Parduc G variansa a volt a legjobb tank a 2. vh-ban.
De ebben a kinyilatkoztatasban az is szerepet jatszik, hogy nekem az a kedvencem :D
APImásik 2009.02.05. 14:25:43
:D Pölö Mo.-n is:)
meg a T-54, 55öt:) az tán még most is van.:)
bár lehet, hogy T-72van. nem tom. antimilitarista vagyok.:) E-kategórjás:)
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 14:28:43
wiseguy 2009.02.05. 14:39:53
de ha az amcsik elfogadták volna Christie terveit nekik is lehetett volna valami hasonló gépük.
Super 64 2009.02.05. 14:46:15
Apokalipsz István 2009.02.05. 14:58:37
Lett hasonloan jo gepuk,csak ez idobe telt. (Hiaba volt jo futomu konstrukcio, a haboru elejen meg nem volt megfelelo loveg, stb. Ez foleg azert volt, mert a 30as evekben az USA alig koltott hadseregfejlesztesre.) Ez volt az M26 Pershing, azt hiszem 45 marciusa korul kerult a csapatokhoz, szoval olyan nagyon nem vette ki a reszet a dolgokhoz.
Ellenben a koreai haboruban taroltak, rendre felulkerekedtek a T34/85osokon. Persze szerintem ez foleg az Eszak Koreai szemelyzet roppant magas kikepzesi szintje miatt volt :-)
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 15:01:12
crowland.uw.hu/images/haboru/parduc.html
a cikkben egy kis csemege: éjszakai infra optika 1944-ből, 2500 (!!!!) méteres éjszakai hatótávolság
mr nemo 2009.02.05. 15:10:21
APImásik 2009.02.05. 15:14:50
Zig Zag, ez a pdf nagyonjóóó... ha van még más, hasonló... , akkor kéremszépen...:)
APImásik 2009.02.05. 15:19:28
akkortájt, amikor épp a new deal volt, inkább a navy-t fejlesztették.
+szép volt a Vattay-írás... csak a vége volt olyan magyarosan szomorkás...:-(
MTi 2009.02.05. 15:44:22
A másik: téli felszerelés nélkül útra bocsájtani azokat a fiúkat decemberben?? Mit gondoltak az amcsi hadvezetés, hol van Belgium - az Egyenlítő mentén???
És végül: a belgák, (már ha vannak ilyenek?) - mint azt már e blog kereteiben is kitárgyaltuk - halmozottan tudathasadásos egyedek: egy amcsi tábornokról elnevezni egy város főterét? Mert jó, ha ott a szobra - de elnevezni!? :))
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 15:53:26
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 15:57:20
MTi 2009.02.05. 16:02:04
Neoprimitív 2009.02.05. 16:15:09
Benzin-dízel: az amerikaiak is gyártottak dízelmotoros Shermant (M4A2 változat), amelyek jelentős része - minő meglepi - a szovjeteknél kötött ki, a Lend-Lease részeként. Másik részüket a tengerészgyalogság használta, azon egyszerű oknál fogva, hogy a hajók üzemanyagát lehetett hozzájuk használni.
Gyúlékonyság: nem a benzinmotor miatt voltak a kezdeti Sherman-ek gyúlékonyak, hanem a lőszert helyezték el a testben rossz helyen, a vékony, ámde függőleges oldalpáncél mögött - ez minden páncéltörő álma. A későbbi változatokon a lőszertárolót egy - úgy emlékszem glykollal töltött - tartály vette körül, ez megakadályozta egy találat esetén a tűz továbbterjedését, ezt a tank típusjelzéséhez adott W jelezte a módosított darabokon. Ezen kívül jellegzetes páncél "foltokat" is hegesztettek a tankra kívülről a lőszerek vonalában.
Tigris/Párduc vs akármi: A két német tankból egyértelműen a Párduc volt a jobb, sokkal kiegyensúlyozottabb harckocsi volt, mint a Tigris. A németek - gondolom főleg Hitler dilijére - a legyőzhetetlen harckocsit akarták harcba vetni, márpedig ilyen nincs. A fejlesztésekben a motor és a sebességváltó nem tartott lépést az egyre vastagabb páncéllal, ahogy ZigZag is írta. A másik, ami mindkét típus óriási hátránya volt, az a javíthatóság. A Shermaneken a teljes sebváltó/meghajtó egységet fél órányi munkával ki lehetett kapni és kicserélni, anélkül, hogy bármi máshoz hozzá kellett volna nyúlni. A németeknél ehhez teljesen szét kellett szedni a tankot, mert a zárt páncéltest orrában lévő egységet csak a torony helyén lehetett kiemelni, pedig a Párduc sebváltóját úgy rémlik, hogy 100 menetóránként szervizelni kellett...
10 Sherman = 1 Tigris: ez egy jól hangzó városi legenda. Sajnos elvesztettem a linket, de az alapos németek(!) csináltak egy kimutatást, hogy az egyes Tigrisek hány harckocsit (ez bármi lehetett) semmisítettek meg a nyugati fronton az elvesztésük előtt. A végeredmény úgy emlékszem 4 és 5 közé esett átlagban. Ebben volt olyan, amelyik egyet sem lőtt ki és persze olyan is, amelyiknek húsz fölött volt az "eredménylistája". A nyugati harckocsi veszteségek sokkal nagyobb részét okozták a páncéltörő lövegek és később a kézi páncéltörők, mint a tank-tank elleni ütközetek. Ráadásul ahogy azt már akkoriban is megállapították, a veszteségjelentésekben szinte minden kilőtt tankot Tigris vagy 88-as löveg semmisített meg - a túlélők nagy része egyszerűen és valahol érthetően felnagyította a veszélyt, amit átélt.
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 16:16:22
Neoprimitív 2009.02.05. 16:25:14
A 101-eseket nem tervszerűen, hanem kényszerből dobták át oda. Még átfegyverzés alatt álltak, pihenőben, a rajnai átkelésre készülve, ezért sem volt téli felszerelésük.
A Christie témához még annyit, hogy akkoriban boldog-boldogtalan használta ezt a konstrukciós elvet, a fejlesztési irányt tekintve kicsit olyan volt, mint ma a PC-Mac vita. A vicc az, hogy a végére az eredeti fő funkció, vagyis a lánctalp nélkül is működő harckocsi, amelyik így közúton sokkal gyorsabban tud haladni, teljesen eltűnt.
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 16:29:16
MTi 2009.02.05. 16:31:37
Tényleg: mi lehet egy echte piréz tábornok neve?
sandinista 2009.02.05. 17:04:05
A "mi, igazi belgak" valoban egy jo vicc es erdekes kerdes, de ebbe nem is kezdek bele, mert egybol nagyon off lennek.
sandinista 2009.02.05. 17:05:56
sandinista 2009.02.05. 17:11:00
Sot, azt is megkockaztatom, h az egyik legjobb II. vh-s temaju film, amit valaha lattam (persze lehet h a hiba az en keszulekemben van es csupan nem lattam eleget).
A konyv pedig minden esetben jobb ;-)
mr nemo 2009.02.05. 17:34:41
A következő posztomnak vidámabb vége lesz, mint ez eddigieknek, persze nem is magyaros téma :-)
@sandinista: Elit Alakulat témában veled vagyok!
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.05. 17:44:35
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.02.05. 17:53:47
a bejegyzeshez gratulaa szerzonek!
raerunk.blog.hu/2008/12/05/a_steinemannok_oroksege
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.05. 17:56:05
a Piréz Nemzeti Véderő (Piresil Nasali Mekte) főparancsnoka - tudtommal - Őfelsége XIX. Salumun király, a vkf. pedig Gusmazuko Gusmazukaew vezérezredes.
Legalábbis tavaly még ő volt.
Neoprimitív 2009.02.05. 18:28:47
bocsánat, hogy pont a poszthoz nem szóltam, de nagyon örülök neki, klassz volt! A Historical Center tényleg kár, hogy zárva volt, nagyon helyre kis kiállítás.
MTi 2009.02.05. 19:06:42
janos900 2009.02.05. 19:19:48
Neoprimitív 2009.02.05. 19:21:26
én is köszi a pdf linket, nagyon érdekes anyag.
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.05. 19:36:34
Kedves öcsém, szintén a méneskartól, kérlek? :-)
Amúgy érdekes, hogy a Wehrmacht páncélos fegyvernemében mennyi arisztokrata volt. A fentebb említett Strachwitz von Gross-Zauche und Camminetzen kívül ismert még Geyr von Schweppenburg, von Hubitzki, von Vaerst, Senger und Etterlin, etc. etc.
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.05. 19:37:35
www.generals.dk/generals.php
MTi 2009.02.05. 19:58:27
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 20:01:13
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 20:07:42
Sára Sándor: Vád
valami szerb (!) rendező: Csodák ideje
Elalélás és katarzis garantált mindkettő megtekintésekor.
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.05. 20:14:17
az SS természetesen egészen más társadalmi csoportokból verbuválta a tagjait. Mindazonáltal, ha kevesen is, de az SS-ben voltak arisztokraták, ám ők jobbára lutheránus, porosz környezetből érkeztek. A katolikusok kifejezetten kerülték az SS társaságát. Gondolj bele abba is, hogy a 44-es merénylet- ill. puccskísérletben hány arisztokrata volt, a lutheránus Graf von Moltkétól a katolikus Graf von Stauffenbergig vagy Graf von Brockdorffig.
MTi 2009.02.05. 20:30:15
Goran Paskaljević: Vreme čuda (1989) (Csodák ideje)
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 20:33:27
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 20:35:19
MTi 2009.02.05. 20:44:25
A bácskai svábokat 100%-ban kitelepítették Titóék.
Meg szegény Szavoyai Jenő herceget is jól megútálták a Waffen-SS "Princ Eugen" 7. hegyi hadosztálya miatt:
nemfelejtjuk.blog.hu/2009/01/22/zenta
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 21:11:32
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 21:19:22
MTi 2009.02.05. 21:24:43
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 21:27:47
Titus Pullo Urbino 2009.02.05. 21:33:28
MTi 2009.02.05. 21:50:35
Stupidella 2009.02.05. 22:03:17
NAR 2009.02.05. 22:30:49
dr. Pascal 2009.02.05. 22:57:18
Tolnában is ez volt
érdekes, hogy nagymamám apját itthon hagyták, de az ikertestvérét kilakoltáttak - Münchnenbe.
Igaz, h a dédi aki itthon maradt a nagy földosztásban gyapotot kellett termelnie...
Szegény, dokkmunkás volt világéletében és se a tehenekkel, se a földdel nem tudott mit kezdeni.
Nem csoda, h az mi családunk az első körben lépett be a helyi TSZ-be.
Földi Pál, jajjjjj
az a szomorú, hogy az első könyv, amit tőle olvastam, iskolai jutalomkönyvként kaptam ált.suli 5-6 osztályban. Aztán meg csak meregettem a szemem a többi törikönyvnél, hogy akkor hogyan is van ez... Nem tudom, mennyi idő után jöttem rá, hogy mit kell elhinni és mit nem :)
sandinista 2009.02.05. 23:32:46
@Lucius Flavius Arrianus: A tényadat engem is meglepett, de láttam egy képet, amin Eisenhowerral egymás mellett állnak, Hasso peckesen, Ike meg kétrét görnyedve, és mit mondjak, nem a nemes páncélosvezér a magasabb.
Érdekes volt ez a tábornokos link is, köszönet érte. Belelapoztam a németeknél, és becsületükre legyen mondva, nem minden második volt "von". Úgy látszik csak erre az akcióra gyűjtöttek össze egy igazi kékvérű kompániát.
@Neoprimitív: Szintén köszönöm az elismerő szavakat. Szerintem abszolút a poszt témájához szóltál, sőt. A Historical Centert sajnálom, de majd visszamegyek máskor, jó eséllyel úgyis ott lesz még... :-)
@Titus Pullo Urbino: A Rómát én is szerettem, de az már a poszt-BoB éra, tehát a bokorugrás már megvolt ;-) A Vádat láttam, nagy film, de szerintem más. A szerb emberét még nem, de rámegyek.
sandinista 2009.02.05. 23:40:03
sandinista 2009.02.05. 23:42:46
Empty 2009.02.06. 02:15:44
Jagdpanther
www.youtube.com/watch?v=2pZt349BhVM&feature=related
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.02.06. 03:07:30
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.06. 06:46:40
bizony, a Volksbund jól szervezkedett a harmincas években :/
@sandinista:
mit egyet, többet is, rajta! :-)
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.06. 07:01:32
jobbulást kérlek, ilyenkor nagyon fontos a fertőzések megelőzése, illetőleg a fertőzés felszámolása, alkalmasint hasznos lehetne a mintegy 50° maligános, tájjellegű, ún. "házi rettentő" avagy "zalai vegyigyümi" fogyasztása. Pusztuljon az a baktérium!
movik 2009.02.06. 07:37:21
sandinista 2009.02.06. 08:13:14
sandinista 2009.02.06. 08:16:00
@movik: Köszi a képeket!
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 08:58:26
Empty 2009.02.06. 10:08:00
www.youtube.com/watch?v=d_KbbubebIg
Faby 2009.02.06. 10:19:28
janos900 2009.02.06. 10:21:16
2. Az uj Tom Cruise Valkur egesz jo lett, a 2db Ju-52-es nagyon impozans, es a bevezeto E-Afrikai jelenet is. A heten neztem Sophie Marceau (remelem jol irom) foszereplesvel a Female Agent cimu filmet. Ken Follett: Vadmacskak cimu regenye alapjan, ami meg megtortent esetet dolgoz fel. Eleg becsuletes iparosmunka a francia filmgyartastol, meg Parizs egyes utcait is fellobogoztak naci zaszlokkal a forgatas kedveert.
3. Foldi Pal, pontossan azert utalom azt az embert, amit irtal. Felretajekoztat, es a tema irant erdeklodo iskolast teljessen elrontja az elfogult nezeteivel. Ha valami konyv tuzre valo, akkor azok ezek.
4. Popularisnak tunik ez az After the Battle cikkiranyzat, vagyis muzeumok, csatahelyek ma turista-amator hadtortenesz szemmel. Irjak En is? Dover-rol lenne anyagom, meg Portsmouth-rol. Dover: Norman var, Napoleoni sziklaerod, 2. vh-s flotta iranyitokozpont es korhaz, atombunker mindez egybe.
Portsmouth: Victory, Warrior, Mary Rose hadihajok, tengeralattjaro muzeum, D-nap muzeum, Tengereszgyalogos muzeum, VIII. Henrik parti erod, meg van szinten egy norman kastely az obol tulpartjan, ja meg kepek a flottarol ahogy eppen horgonyoz (2 lapos, 4 rombolo, 3 korvett meg az ellatohajok).
Zerstörer 2009.02.06. 11:00:32
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.06. 11:15:47
lehet ebben valami, habár még a Wehrmachtban (is) létezett ekkortájt a lovasság, mint önálló fegyvernem.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.06. 12:57:42
A stílus ismert, a cikket elolvassuk, beszerkesztjük, ha változtatni kell, azt megjelenés előtt egyeztetjük.
Üdv, Zig Zag
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 13:07:46
Porsmouthban volt szerencsém nekem is körülnézni és fotózgatni. Ha csináltok anyagot, tudok adni képeket a Victory és a Warrior hajókról, kívül-belül sikerült fényképezgetni. A múzeumban is csináltam pár képet, ha érdekes, azt is tudom adni. Bent van egy állványos géppuska, amivel a kivetítőn megjelenő támadó repülőgépet lehet lőni, hát az marha jó volt, legalább húsz percig játszottam vele, mint egy gyerek.
ON
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 13:12:58
juditmanó 2009.02.06. 13:32:50
juditmanó 2009.02.06. 13:35:43
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 13:44:29
juditmanó 2009.02.06. 14:31:00
Stupidella 2009.02.06. 14:41:53
Ha ezt most nem írod, lehet, hogy nem is tudom meg, hogy ezt nekem meg kell néznem. Tavaly nyáron olvastam a Vadmacskák c. regényt és hihetetlenül tetszett... Meg kell néznem a filmet! :)
janos900 2009.02.06. 14:59:44
A Ken Follett konyv nagyon jo, a film nekem foleg azert tetszett mert nagyon realistan abrazoltak mindent, a werkfilmben meg mokas volt nezni a ferfi foszereplot, ahogy a fegyvergyakorlaton egyre nagyobb elvezettel fokozodo sebesseggel lovoldoz a fegyverekkel. :-D A film cime meg helyesen: Female Agents, mert ugye 5 norol szol.
Bocs ha kicsit OFF, de feltunt nektek az uj 1vh-s filmhullam? Nemet film a voros barorol, orosz film egy orosz tengernagyrol, Peter Jackson monstre Uj Zeland-i produkciojarol mar nem is beszelve. A trailerek alapjan mindharom nagyon profi munka. Peter Jackson egyebkent nagyon rakeszult erre a filmre, mar 2 eve egyedi figurasorozatot gyartatott maganak a legjobb angol olomfigura formazo ikerparostol, ezekkel tervezte meg a jeleneteket.
peelou75 2009.02.06. 17:03:51
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 17:08:05
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 17:14:55
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:12:33
Itt kicsit más aspektusból a dolog.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:14:50
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:18:12
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:20:22
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:22:33
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:24:00
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:25:24
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:29:07
By Cifu.
"A He-280 volt az első sugárhajtású vadászrepülőgép, 1940 szeptember 22.-én volt a szűzfelszállása. Azonban Udet és az RLM nem igazán érdekelte ekkor még a kissé megbízhatatlan hajtóművel repkedő sugárhajtású gép, ezért nem is kapott prioritást. Csak 1943-ban került újra a figyelem középpontjába, de akkor különféle okok miatt a Me-262-est rendelték meg inkább. "
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:33:20
Az M26 a háború végén alig látott éles bevetést, de az egyiken egy szem ilyen kilőtt két Tiger II-őt.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 18:36:25
APImásik 2009.02.06. 19:21:20
:)
nem centiztem le:)
de(!) az IS-1,2,3 család messze megelőzte a korát és a későbbi fejlesztések alapjait adta /thx Zig Zag a pdft:D/ de ettől függetlenül nem értem, h miért kell lesajnálni az orosz konstruktőröket... hiszen nagyon sok fejlesztésben ők voltak a világelsők...
pl.: hordozók... a XX. század legelején már azt javasolták a terveikben, hogy a tengeri hadviselés fő csapásmérője a haditengerészet repülőgép hordozói legyenek... és olyan terveket adtak be az 1900as éve elején, amire az angolszászok csak a 30as évek végén jöttek rá... pölö az egybeépített /hajótörzzsel egybeépített/ repülőfedélzet, a gépeket elválasztó azbesztfüggöny, stb... azért mert orosz, nem feltétlen elmaradott és gagyi:)
APImásik 2009.02.06. 19:25:33
:) a nagysebességű sugárhajtóműves gépeket NEM manőverezőlégiharcra tervezték... pont a sebességifölényüket kihasználva rácsaptak az ellenséges kötelékekre /tök8, ha vadász, vagy bombázó/ kilőtték a célt és már mentek is tovább... nem sok lehetőségük volt a manőverezésre... a ME-262-ket leszálláskor lőtték le a szövetséges pilóták, mivel a sugárhajtómű kényes bánásmódot kívánt és sokkalta hosszabb le- és felszállópályát... ezért alkalmaztak me-109eket /is/ a repterek környékén... védeni a "Viharmadarak"at...
Super 64 2009.02.06. 20:06:23
(Kérem, bocsásson meg, Hölgyem!)
@molnibalage: Én is úgy tudom, de arról megfeledkezel, hogy az a gyengébb löveg egy ISZ-2-be volt belebarkácsolva. Ami azért elég sokat számít, lássuk be. :) Az viszont tény, hogy a 88-as messze a legjobb volt az egész háború során.
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 20:22:33
Titus Pullo Urbino 2009.02.06. 20:28:20
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 21:14:27
Azért a koncepcióterveket meg nem keverjük már össze egy ténylegesen megtervezett rephorodozóéval. Ja és a terven szereplő dolgokat le is kell ám gyártani...
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.06. 21:15:32
APImásik 2009.02.06. 21:54:04
:)
miért lenne alkalmatlan?!...
HA :) megfogadták volna Galland tanácsát... és elfogóvadásznak fejlesztik, nem vadászbombázónak, akkor sikeresebb lett volna...
nem volt egyszerre 20-25 gépnél több üzemképes /elfogóvadász.../ és pilóta sem volt annyi, hisz sokkal nehezebb volt vezetni egy nagy/obb/teljesítményű gépet... + mivel teljesen új fegyver volt, ezért nem volt még kitalálva a megfelelő harcászat sem...
szóval kb 20 gépnek kellett felvennie a harcot egy valagnyi szövetséges géppel... és gondolom a célpontok közötti a bombázóknak volt prioritása, hiszen épp agyonbombázták az ipart /is/. Nem a spitfire-k és a mustangok roggyantották meg a német ipari termelést és logisztikát... hanem a nehézbombázók... ergo, azokat kellett leszedni...de
a me-262 a mosquitókat is ledurrantotta...:)
/btw... ha annyira alkalmatlan lett volna, akkor nem kopizták volna le 1000rel sem az oroszok, sem az angolszászok /és nem küldik a terveket és egy prototipust tengeralattjárón a japcsiknak a németek/, hogy aztán Koreában a me-262 replikák lőjék le egymást...:D/
a dugattyús gépeknek ott volt a maximuma, ahol a sugárhajtóműveseknek a minimuma... nagy magasságban, ahol ritkább a levegő csak a sugárhajtóműves masinákkal lehet operálni...
:) szerintem:)
sandinista 2009.02.06. 22:40:17
@Titus Pullo Urbino: Annyira azért nem - Vorenus sokkal ostobább volt, ahogy a Kleopátrás részből kiderül ;-)
@juditmanó: Ok, igyekszem.
juditmanó 2009.02.06. 22:41:29
sandinista 2009.02.06. 22:42:25
Pedig nagyon vártam anno, de alig bírtam végignézni.
Vagyis helyesen:
Nagyon vártam anno, de alig bírtam végignézni.
sandinista 2009.02.06. 22:47:29
De isten az égben, pont Tom Cruise?!
sandinista 2009.02.06. 22:49:26
juditmanó 2009.02.06. 22:52:07
sandinista 2009.02.06. 23:01:14
Tom Cruise-t nehéz dolog kedvelni színészileg is, a vásznon kívüli teljesítményét meg hát... fedje jótékony homály.
Nagyon off vagyok, de még mindig nem tértem magamhoz.
sandinista 2009.02.06. 23:06:15
Titus Pullo Urbino 2009.02.07. 04:59:05
szempontpuska 2009.02.07. 10:55:59
véglegesen vagy csak éppen kifogtad ?
Én 1989-ben jártam ott és máig feledhetetlen élmény...
sandinista 2009.02.07. 15:53:05
@szempontpuska: Éppen kifogtam. A város részéről az öngyilkossággal lenne egyenlő a végleges bezárás...
vizipipa 2009.02.07. 20:54:46
Az elveket ugye már 43-ban Teheránban eldöntötték. Azt persze elő is kellett készíteni.
Szóval, aki nem ismerné, az nézze meg ezt a térképet, főleg persze Európát (mert minden nem jött be azért).
history.sandiego.edu/gen/maps/1900s/1942world4000.jpg
A bal-felső sarokban, a jelölések alatt ott egy dátumbélyegző: 1942. feb. 25. Maga térkép neve sem érdektelen.
Azt hiszem van még 1-2 dolog amiről nem tudunk.
MTi 2009.02.07. 21:44:45
A dátumbélyegző sem jelent semmit - útólagosan is vissza lehetett dátumozni :)
vizipipa 2009.02.07. 22:47:02
MTi 2009.02.07. 22:55:21
Meg tudom - mert volt a kezemben, - hogy megjelent egy külön térkép-összeállítás az "új világrendről" - ha jól emlékszem 1941-ben, valószínűleg ez is a Futár melléklete volt...
Ha tudsz várni hétfőig, akkor megnézem és megadom a pontos paramétereket!
vizipipa 2009.02.08. 11:36:05
Úgy tűnik, ez a térkép valami amerikai-szovjet elképzelést tükröz, feltűnően koránról, hisz az USA csak 41. dec. 8-án lépett be a háborúba. Nem hiszem, hogy véletlenül őriznek egy ilyet a kongresszusi könyvtárban. Jó lenne ismerni a történetét.
Annyit azért feltételezek, ha nem is volt hivatalos álláspont, de előkészítő anyag volt. Külön szépség, hogy a későbbi európai szovjet érdekszféra (Finnország a kivétel) mind a jól ismert S.S.R. jelöléssel szerepel.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.02.08. 12:03:37
És azt is érdekes lenne tudni, hogyan képzelték a karanténba helyezett Néme- és Olaszország, valamint Japán további jövőjét..?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.08. 12:10:07
És a mossie az mennyire fürge modjuk egy P-51-gyel összevetve? Én mennyivel nagyobb célpont?
MTi 2009.02.08. 12:11:38
Isten hozzott T-é! Már máshol is írtam, de itt is: örülök, hogy AZOKNAK nem sikerült téged biológiai fegyverrel (sem) kiiktatniuk... :)
Lucius Flavius Arrianus 2009.02.08. 13:12:44
A háború utáni világ kérdése attól a pillanattól vált rendkívül fontossá, amikortól a SZU hadviselő féllé vált; Churchill és Roosevelt levelezésében ettől a pillanattól kezdve jelennek meg az elmélkedések a balti köztársaságok és Lengyelország jövőjét illetően. Churchill Sztálinnal folytatott megbeszéléseinek java része erről a témáról szólt; hírhedt epizód pl. a "százalékos papír", amin Churchill százalékos bontásban firkantotta fel a kelet-európai befolyási övezetek határait, Joe bácsi pedig láttamozta a fecnit. Van néhány könyv, amit feltétlenül érdemes elolvasni a tárgyban:
Churchill: A második világháború története
Sherwood: Roosevelt és Hopkins
Fehér-Heller: Jalta után
Johnson: A modern kor
Roosevelt és Churchill levelezése
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.02.08. 14:40:54
Köszi :-)
Azért még nem vagyok 100%-osan beszámítható, de az apró lépések taktikájával igyekszem behozni a lemaradást :-)
Neoprimitív 2009.02.08. 17:33:50
vizipipa: Maurice Gomberg térképe még Pearl Harbour előtt keletkezett, nem az amerikai külpolitikát, hanem egy fantáziadús térképész elképzeléseit tükrözi egy "Új Morális Vlágrendről". Gondolom feltűntek a szovjet befolyási övezeten kívül (amibe mellesleg Iránt is lazán belepakolta) az olyan apró módosulatok is, mint az Európai Egyesült Államok, vagy az Afrikai Köztársaságok Uniója, hogy mást ne említsek. Az alsó kísérőszövegben olyan jópofaságok vannak, mint a világ összes országának demilitarizálása, az USA megfellebbezhetetlen katonai fölénye, a Legfelsőbb Katonai és Gazdasági Tanács, szóval a valósághoz annyi köze volt már akkoriban is, mint Piroskának az Állati Jogok Ligájához.
APImásik 2009.02.08. 18:47:04
vizipipa 2009.02.08. 22:59:55
Örülnék, ha többet is tudnál mondani Gomberg úrról.
A "fantáziája" ugyanis túl jó. Pearl Harbour előtt Hitler még veretlen volt (első érdemi kudarc a moszkvai csata). Egy amerikai persze nem úgy gondolkodott, mint egy európai ez idő tájt, de a háború utáni Eu-t így eltalálni (a szovjet részt), nos az nem semmi. A térképen másfelé nézve ugyanis: nagyon nem jött be.
Neoprimitív 2009.02.09. 08:21:50
Ha már fiktív trékép és összeesküvés-elmélet, akkor inkább ez, ráadásul ez mai darab:
www.armedforcesjournal.com/xml/2006/06/images/afj.peters_map_after.JPG
vizipipa 2009.02.09. 11:43:54
Ami a másik térképet illeti: nem tennék túl nagy tétet arra, hogy a Közel-kelet politikai térképe 20 év múlva is olyan lesz, mint ma.
MTi 2009.02.09. 12:43:32
Dátum nincs, de valószínűsítem, hogy 1942-es kiadás, mert ezt írja: "A második világháború, mely immár a harmadik éve tart,..."
Ez azért jóval objektívebb-tudományosabb, mert az akkori helyzetet rögzíti: a Német Birodalom határa Szmolenszk alatt... :)
Érdekes, ajánlom minden érdeklődőnek: az OSZK-ban bizonyára megvan
Monty H. 2009.02.09. 17:15:58
Olyan 14 évvel ezelőtt jártam Bastogne-ban, szerencsére a múzeumba be tudtam jutni. :-) Az európai csatahelyek közül az egyik legemlékezetesebb, részben bizonyára a heroikus csata utózöngéi folytán... Meg hát A HALÁL ÖTVEN ÓRÁJA, és később AZ ELIT ALAKULAT is nagy kedvenc volt.
A témába vágó filmről, a CSATATÉRről írtam, akit érdekel, kattintson ide:
monty.blog.hu/2009/01/08/film_csatater
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.09. 21:44:27
Titus Pullo Urbino 2009.02.10. 09:05:41
ZWstoff 2009.02.10. 21:40:15
Szégyellem magam, hogy az első hozzászólásom ezen a blog-on "offtopic", de meg szeretném kérdezni, hogy aki vállalta a cikk megírását a magyar ejtőernyősökről, az hogy halad vele, mert én is szívesen nekilátnék a dolognak...
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.02.10. 22:37:13
@ZWstoff: Szerintem ne várj senkire. Láss hozzá, aztán majd meglátjuk, mi sül ki belőle.
csoki74 2009.02.11. 13:37:47
Még mindig ott áll az a Királytigris La Gelize-ben! Egy útkanyarban; emelkedik az út és egyszer csak rádnéz... Impozáns! És kitűnő állapotban van. Csak nehéz lefényképezni, mert német túristák lógnak rajta még este is :)
Titus Pullo Urbino 2009.02.11. 16:23:27
Titus Pullo Urbino 2009.02.11. 16:25:16
MTi 2009.02.11. 17:18:06
Na jó, a gyerkőcök képeit is hozhatod - azt se öntsük le :)
MTi 2009.02.11. 18:53:17
Titus Pullo Urbino 2009.02.11. 20:28:35
Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.02.13. 15:28:48
Annyit azért hozzá kell ehhez fűzni, hogy az IS-2-t nem az ellenséges tankok (pardon: harckocsik), hanem bunkerek és más megerősített pontok elleni harcra fejlesztették ki, mint az első lépcsős gyalogsági támadásokat támogató ún. "áttörő tankot" (ha ugyan pontos ez a fordítás). Szóval az oroszokat aligha érdekelte az, hogy a lövege nem annyira hatékony tankok ellen.
Az IS-2 már csak azért sem lehetett ilyen harcban túl hatékony, mert ugyebár a) összesen 28 db gránát volt a löveg lőszerkapacitása b) azok után is külön kellett betölteni a robbanótöltetet, ergo alacsony volt a tűzsebessége. Mondanom sem kell, mennyire kellemetlen lehet mindkettő harckocsik közötti összecsapás során.
Empty 2009.02.13. 16:57:40
Szemből 1800-2600 0
Oldalról 3400-3500 1800-2900
Hátulról 1800-2500 900
APImásik 2009.02.14. 18:18:47
el kéne olvasnotok Zig Zag pdf-jét...:) /ill. az általa ajánlott pdf-t.../
btw... a bunkerek és megerősített dolgok ellen nem a németek fejlesztették ki a rohamtigrist?...
de ettől függetlenül sztem /a fenti pdf alapján (is)/, a tigris vs. orosz/angol/amerikai harckocsinál nálam a tiger nem nyerő... mégha király, akkor sem:)
APImásik 2009.02.21. 12:50:17
sztem ez a link:
www.haborumuveszete.hu/rovatok/hirek/harckocsit_loptak/
tök jó epilogosz a tankosdihoz:)
Monty H. 2009.02.26. 13:35:22
Nem, az más sztori. Úgy emlékszem, az nem is Bastogne-ban játszódott, hanem valahol az Ardennekben. A százvalahányas amcsi gyaloghadosztály katonáiról szól. De aláírom, nagyon jó kis könyv :-) Ajánlom mindenkinek.
GrG 2010.05.28. 14:58:57
Most jöttem vissza Bastogneból. Ami azért még örzi a harcok nyomát az a környező erdőkben korlátlan számban megtalálható rókalyuk és bombatölcsér.
G
***NIX*** 2010.06.24. 22:05:19
Mi tavaly jártunk kint Bastogneban útban Normandia felé. Még júniusban is masszívan hűvös volt a fák között. Igazán nyomasztó hely.
paratroopers.hu/index.php?page=keptar
itt vannak képek az Alakulatunk életéről, a zarándokutakról, ilyesmikről.
Bocsi az ingyenreklámért, és az OFF-ért.
***NIX***
Légy a levesedben · http://www.elitharcos.hu/ 2011.11.08. 09:06:37