65 éve szálltak partra az első angol és amerikai csapatok Normandiában, hogy megszabaduljanak végre Józsi bácsi állandó szemrehányásaitól a második front hiánya miatt. Mivel az összes érintett különleges alakulatról - Királyi Tengerészgyalogság, rangerek, angol, német és amerikai ejtőernyősök - már született poszt a blogon, nézzünk most valamit, ahol az alakulatok teljesen átlagosak voltak, csak amit véghezvittek, az volt különleges. A leírások általában elintézik két mondattal, pedig nélkülük a franciaországi hadjárat korántsem biztos, hogy a szövetségesek javára dőlt volna el - ezek a Mulberry kikötők.
A történet 1940 tavaszán kezdődött, amikor az utolsó kimentett angol baka még ki sem szállt a hajóból Doverben, de Churchill már bejelentette, hogy a csapatokat csak ideiglenes konzultációra rendelték haza és természetesen valamennyi szövetségesük számíthat rá, hogy visszatérnek. A német parancsnokoknak a rémülettől persze nem akadt torkán a francia pezsgő vagy a belga sör. Főleg azért nem, mert a BEF (British Expedition Forces) teljes felszerelése a Krupp nyersanyagbázisát bővítette, az angoloknál komolyan fontolóra kellett venni néhány longbowman század felállítását, páncélosokra pedig csak az ódon kastélyok fegyvertermeinek kiürítése esetén számíthattak. Nem baj, a szándék a fontos és a leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik, mint tudjuk.
A lord Mountbatten (itt jobbra) vezette stáb berendelt egy nagyobb rakomány kockás papírt és elkezdtek számolni. Az eredmény kiábrándító volt. Azon kívül, hogy már a harcoló alakulatok felszerelésének előteremtése is hosszú időt vett igénybe, rá kellett jönnük, hogy ez csak a kisebbik gond. A nagyobb az, hogy egy harcoló gépesített hadsereg irgalmatlan mennyiségű utánpótlást igényel. Ha ez nincs meg akkor a sok vérrel megszerzett pozíciókat fel kell adni a gúnyosan röhögő ellenségnek. Észak-Afrikában ebből mindkét fél tökéletes leckét kapott, háromszor kergették egymást fel és alá ugyanazon a partszakaszon. Nagyjából 1942 elejére kiderült, hogy akárhogy számolják, egy sikeres partraszálláshoz kikötő kell, mert valahol ki kell rakodni a tanktól a kotonig mindazt a jót, amire Őfelsége katonáinak szükségük lesz.
Arről, hogy egy kikötőt mekkora eséllyel sikerül használható állapotban megszerezni, megoszlottak a vélemények. A puding próbája az evés - jelen esetben ezt a pudingot Dieppe-nél szándékoztak "elfogyasztani", de a hadvezetésnek a torkán akadt a falat. Egyértelművé vált, hogy egy megerődített kikötőt épségben elfoglalni reménytelen. Erről Churchillnek már Dieppe előtt sem lehettek illúziói, mert május 30-án az itt látható utasítást juttatta el Mountbattenhez:
"Kikötők a partokra.
A stégeknek követniük kell az árapály mozgását. Meg kell oldani a horgonyzásukat. Tudassák velem a legjobb megoldást. Ne vitassák a feladatot. A problémák maguktól is fel fognak merülni."
Jó, nem? Bár végül is igaza volt: minek ragozni egy lehetetlen feladatot?
A tervezési munkák megkezdődtek és 1943 augusztusában Churchill már úgy utazott Quebecbe a Nagy Testvérhez, hogy a táskájában volt egy kipróbált prototípus anyaga. A még bizonytalankodó főkatonáknak Lord Mountbatten a Queen Mary egyik luxuslakosztályának fürdőszobájában rendezett egy kis "prezit": először vagy húsz papírhajót rakott a fürdőkádba és egy seprűvel szép nagy hullámokat keltett, amik annak rendje és módja szerint el is sűlyesztették az armadát. Második körben egy mentőmellény mögé rakta a hajókat és azok csodák-csodája épségben maradtak!
Innen kezdve már "csak" le kellett gyártani a két tervezett kikötő darabkáit: a lábakon álló kikötőpontonokat, a 147 hatalmas vasbeton hullámtörő keszont és a több mint 8 kilométernyi pontonhíd-elemet. A két kikötő tervezett mérete és kapacitása egyenként is nagyobb volt, mint a hét év alatt épült doveri kikötőé, itt pedig szűk nyolc hónap volt a gyártásra - és egy hét az építésre. Azt persze, hogy vagy húszezer ember a legszigorúbb hadigazdálkodás idején értelmetlen, bazi nagy betonkockákat épít Anglia kikötőiben, nehéz lett volna eltitkolni a németek elől. Az MI5 emberei is inkább magyarázatokat kezdtek gyártani. Az egyik szerint ezekkel a német kikötők bejáratát akarják elzárni, a másik változat szerint viszont óriási gabonatárolóknak készülnek, amikből majd a kiéhezett európai lakosságot akarják ellátni.
A fegyveres erők közti rivalizálás meglepő módon kivételesen nem az érintett angol és amerikai csapatok között tört ki, hanem a Királyi Haditengerészet húzta fel az orrát. Bár nekik nem volt erre felkészült részlegük (az amerikaiaknak igen, a "seebee"-k), egyre jobban irritálta őket, hogy egy ilyen, hajókkal kapcsolatos projektben csak konzultációs szerepük van a szárazföldi patkányok mellett. A partraszállás előestéjén aztán végre eljött számukra a törlesztés lehetősége. A kikötők elemeit úgy tervezték, hogy át lehessen őket úsztatni Európába, beleértve a hatalmas Phoenix keszonokat is, ehhez azonban szükség volt tengerészekre, akik a vontatás alatt gondjukat viselik. Nosza, az Admiralitás kijelentette, hogy őket nem érdekli, hogy acélból vagy betonból van, lapos, mint egy tutaj vagy olyan, mint egy túlméretes cipősdoboz - ha úszik és matróz kell rá, akkor az hajó, az pedig vagy az ő parancsnokságuk alá tartozik vagy keressenek rá máshol embert!
Az első elemek június 6-án este indultak el Franciaország felé, 14-én pedig már működött az első, a nagyméretű LST szállítóhajókat kiszolgáló rámpa. Egy ilyen mellett 23 perc alatt tudták kirakni a hajót, ami a parton két és fél órát vett volna igénybe, ráadásul akkor a hajónak még hat órát várnia kellett az újabb dagályra, hogy elhajózhasson. Mindkét kikötőnél a teherautók két 25 tonnás rámpán, a tankok pedig egy 40 tonna teherbírásún gördülhettek ki közvetlenül a partra. A június 19-én kitört vihar aztán darabokra szedte az amerikai szakaszon épített pontonhidakat és innen kezdve az ő felszerelésüket is az angol szakaszon kellett kirakni, vagy közvetlenül a parton, vállalva a több órás várakozást. (Az amerikai kikötő eleve jobban ki volt téve a viharnak, de a rongáláshoz nagyban hozzájárult, hogy a versenyszellem jegyében a seebee-k csak minden második pontont horgonyoztak le, hogy hamarabb elkészüljenek, mint az angolok...)
Az Arromanches előtti kikötő végul is az eredetileg tervezett egy hónap helyett egészen november 19-ig üzemelt. Több, mint 39 ezer jármű és 220 ezer katona szállt itt partra. A háború után sokan megkérdőjelezték az egésznek a létjogosultságát, hiszen több millió tonna cementet és acélt nyelt el egy olyan időben, amikor ezekre máshol is szükség lett volna és az amerikai szektorban végül - kényszerből - a pontonok nélkül is megoldották a kirakodást. A hullámtörőként szolgáló Phoenix keszonokra azonban itt is nagy szükség volt, a vezérkarnak pedig a tervezésnél óriási biztonságot adott az ellenségtől függetlenül használható kikötő megléte.
E nélkül mind a normadiai hídfő megtartása mind a nyári offenzíva aligha lett volna kivitelezhető. Albert Speer mondta a háború utáni kihallgatásán, hogy a szövetségesek "egyetlen brilliáns technikai megoldással az egész Atlanti Fal védelmi rendszerét értelmetlenné tették". Ma már csak a part előtt rozsdásodó óriási dobozok vagy éppen a legváratlanabb helyeken (itt éppen Lotharingiában) felbukkanó híddarabok idézik azoknak a műszaki katonáknak az emlékét, akik ezt a korábban elképzelhetetlen bravúrt végrehajtották.
MTi 2009.06.06. 09:28:38
Bozótnéger · http://vadonszava.blog.hu 2009.06.06. 09:43:28
És had ajánljam egy jóbarátom blogját, ahol az évforduló kapcsán az összes jelentős film és könyv bemutatásra került a legutóbbi cikkekben a partraszállásról.
monty.blog.hu/tags/d_nap
is 2009.06.06. 10:09:35
Dr. Trebitsch 2009.06.06. 10:28:56
"ez csak a kisebbik gond. A nagyobb az, hogy egy harcoló gépesített hadsereg irgalmatlan mennyiségű utánpótlást igényel. Ha ez nincs meg akkor a sok vérrel megszerzett pozíciókat fel kell adni a gúnyosan röhögő ellenségnek."
Hát igen. Már csak onnan is tudhatták, hogy annak idején II. Fülöp Armadája is pont ezen vérzett el ellenük...
Neoprimitív 2009.06.06. 10:35:35
@Mti: azért tiborunak jár egy kis pihenés, különben is szerintem az albán légvédelemről szerzett tapasztalatain dolgozik éppen :-))
Lucius Flavius Arrianus 2009.06.06. 10:40:23
Neoprimitív 2009.06.06. 10:58:53
Ettől függetlenül ez is egy érdekes színfolt az agyament háborús találmányok gyűjteményében a hangágyú meg a Landschlachtschiff mellett.
tothfe 2009.06.06. 11:00:08
Részletesebben:
www.telegraph.co.uk/news/uknews/1460892/D-Day-crosswords-are-still-a-few-clues-short-of-a-solution.html
MTi 2009.06.06. 11:14:44
Inkább albán hegyi vadászok, vagy inkább hegyi kecskék??
Lucius Flavius Arrianus 2009.06.06. 11:24:45
há' az albán sasok (vö. F-15), azok smafuk? :-)
Még az országukat is az ismert harci gépről nevezték el (Shquipëria, a Sasok Országa) ;-))
MTi 2009.06.06. 11:32:39
tiboru - adj életjelet a Sasok Országából!
hamisnero 2009.06.06. 11:43:52
SchA · http://katpol.blog.hu 2009.06.06. 11:52:29
news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8084210.stm
D-Day revizionizmus, néhány elég érdekes részlettel (szövetséges háborús bűnök, nemi erőszak, stb)
Neoprimitív 2009.06.06. 13:41:35
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.06. 15:57:03
Életjel!
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.06. 15:58:37
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.06. 16:49:31
mz_ 2009.06.06. 21:11:59
Most pedig OFF picit ha nem nagy baj.
Köszönet ezért a blogért, nem is tudom már hogyan de 3 hete találtam rá valami keresése közben, anniyra sikerült rákattannom hogy 3 hét alatt ahogy időm engedte végig olvastam mindent, a kommenteket is;) Sőt sok érdekes dolgot találtam még nektek hála! pl: Katpol blog katona sztorik csurtusék utazásai stb stb stb.
További eredményes munkát kívánok nektek és innetől kezdve megpróbálok bekapcsolódni a post-ok kiértékelésébe is a kommentek keretein bellül.
Szép napot
Neoprimitív 2009.06.06. 21:52:59
@tiboru várjuk majd az élménybeszámolókat!
@mz_: köszönöm a kollégák nevében is, maradj velünk továbbra is!
bet-li, kínai játékos 2009.06.07. 15:38:51
@NagyTeve: hogy kicsoda és mit vásárolhat?....
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.07. 17:52:06
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:13:55
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:14:48
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:16:13
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.07. 19:27:18
A Füleki Vármúzeumban megnyílt a Polgárőrség, rendvédelem és hadtörténet relikviái című vándorkiállítás. A kiállításon a történelmi Magyarország rendvédelmi alakulatainak (pandúrság, csendőrség, rendőrség) története mellett a látogató a hadtörténet jellegzetes tárgyaival, valamint európai és Európán kívüli államok (Svédország, Finnország, Izrael, USA, Dél-Afrikai Köztársaság) rendőrségeinek sapkáival, zászlóival és egyenruháival ismerkedhet meg. A kiállítás 2009. július 24-ig látogatható.
ON
Kocur László, köszönjük az infót! Ha valaki arra jár és készít néhány jó képet is jelentkezzék a blog emailcímén egy vendégposztra :)!
MTi 2009.06.07. 20:45:45
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.07. 20:56:56
Neoprimitív 2009.06.07. 21:44:27
bet-li, kínai játékos 2009.06.07. 23:19:27
Nekem más a tapasztalatom. A hadszíntéren lévők semmilyen alkoholtartalmú italt nem vásárolhatnak, illetve fogyaszthatnak. Ennek megszegése azonnali repatriálást von maga után, plusz egyéb fegyelmi eljárást.
Egyéb, honi bázison (akár a légierőé , akár a haditengerészeté), mindenki aki rendelkezik ún. "Federal ID-val", korlátozás (és jegy) nélkül vásárolhatja az általad fent említett termékeket. (ha igényled küldök fényképeket is...)
Zig Zag: nem barátkozom, hiszen ismersz...:)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.08. 08:59:22
Jut eszembe Mr Lee, mit szólnának, ha csináltatnál magadnak egy Federal ID-t, (egész jó hamisítványokat látni a neten) aztán nekiállnál shoppingolni kicsit? :)
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.06.08. 10:00:55
Titus Pullo Urbino 2009.06.08. 10:21:32
bet-li, kínai játékos 2009.06.08. 13:04:17
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.06.08. 15:35:01
leonov 2009.06.08. 17:11:16
I_Isti 2009.06.09. 21:25:35
peelou75 2009.06.19. 16:06:36
Kis kieg: A linkből nekem egyébként az derült ki, hogy a magyarázat az lehet, hogy a keresztrejtvény készítője előszeretettel vont be külsősöket a munkába, és áttételesen több amerikai és angol katona is javasolt szavakat a rejtvénybe, és mivel ők már ismerték ezeket a kód szavakat, - noha nem voltak tudatában pontosan mikor és hol fognak bekövetkezni a hozzájuk kapcsolt események - akár tudat alatt is egyből ezek jutottak eszükbe, hogy kitöltsék az üresen álló helyeket.