Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

augusztus 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (86) alagút (7) állat (8) amerikai (100) angolok (8) arabok (15) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (27) életrajz (41) elmélet (12) erdély (5) erőd (8) értékelőposzt (6) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (95) haditengerészet (52) hadsereg (15) hadtörténelem (157) hadtörténet (21) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (51) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (107) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (151) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (30) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (54) róma (13) román (8) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (16) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (53) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (71) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Ajánló - Légi harcászat 1.0

2010.09.03. 09:30 tiboru

Vagyunk jó páran, akik csillogó szemmel figyeljük ugyan a fejünk fölött röpködő polgári vagy harci gépeket, és szívesen fitogtatjuk a légiharccal kapcsolatos felszínes ismereteinket, de valójában a légierőre vonatkozó haditechnikai tudásunk megreked a Top Gun típusú tudományos filmek által nyújtott ismeretek szintjén.

Molnibalage kolléga itt elérhető cikke alapmű mindazok számára, akik ennél egy kicsit mélyebbre szeretnének ásni a témában. Az anyag (amelynek szerintem ott kell lapulnia minden légierő-fan vincseszterén) körülbelül 16 mega. Kommentelni természetesen itt lehet.

28 komment

Címkék: ajánló haditechnika légierő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 10:09:09

Igen részletes tanulmány. Ha szabadna, tennék pár megjegyzést. Az elején az M betűs orosz gépeknél meg kell jegyezni, hogy nem csak a légtérellenőrzők kaptak ilyen kezdőbetűs NATO neveket. Bár nem néztem utána, szerintem a M a Multirole szót takarhatja. Így logikus, hogy egyes kétüléses vadászok is kaphattak M betűs kódot, vagy az amfíbiák, és repülő csónakok.
Az amerikai haderőben 1961 előtt a jelzésrendszer rendkívül kaotikus volt, a ma is használtak azóta vannak életben. Állítólag McNamara látogatást tett valami bázison, és tetszett neki egy gép, kérdezte ez mi. Aszonták F4D (Skyray). Aztán odaballagtak egy másikhoz, az meg F4H (phantom) volt. A két gép közti különbség meg kirívó. Na ekkor pukkant el a főnök agya. Amúgy a Phantom a légierőnél külön jelzést kapott, F-110 Spectre néven repült volna, na McNamara nem kap időben agyérgörcsöt.

molnibalage 2010.09.03. 10:18:30

@proletair: Az 'M' betűs megjelölésre visszatértem a leírásban, hogy nem csak légtérellenőrző kapott ilyet hanem tanker is.

Lehet, hogy az van, amit írsz. Az Il-76 Midas elvben talán lehet teherszállító is, így tényleg multirole beleférhet. Hogy a Mainstay esetében mi lehet a multirole képesség, azt már nem tudom. :)

Videókat is terezek a dokumentum mellé készíteni, ezek idő hiányában még nem készültek el.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 10:28:22

@molnibalage:
Igen. Én még a Mongol, Midget, Maiden, Mandrake, Madge, Mallow, Mail, stb gépekre gondoltam.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.03. 10:31:01

@molnibalage:
az M- a Miscellaneous-t jelöli. Tréner, tanker, AEW, vizi repülő és felderítő kapták az M betűs NATO neveket.

Flankerr 2010.09.03. 10:58:46

@molnibalage: Igényesen összerakott, jó stílusban megírt anyag. Viszont egy újbóli átnézést javaslok majd, mert itt-ott előfordul elírás, el/átcsúszott szavak/szövegrészek, rossz (numerikusan ott a szám) hivatkozások.
De ez csak baráti szőrözés, minden elismerésem azért hogy ebbe belefogtál.

Titus Pullo Urbino 2010.09.03. 11:26:56

Gratulálok, szép munka, ha egyszer lesz rá időm, elolvasom, mert érdekel. Vagy a fiammal elolvastatom és elmondatom a lényeget :-) Vagy édesapámmal olvastatom el, ő kicsit többet ért belőle, mint én, mert Taszáron és Pápán szolgált másfél évet. Köszi, alapos mű.

molnibalage 2010.09.03. 12:22:37

A videók valami ilyesmik lesznek, csak természetesen magyar feliratattal.

www.youtube.com/watch?v=fP8xk9bt9IU

A videók a FreeFalcon5 repülőgép szimulátorral készült felvételek visszajátszott verziói lesznek egy különleges programmal. (Tacview)

Maga a nyersanyag is elérhető lesz, ezért tetszőleges szögből vissza lehet nézni minden példát, hogy még szemléletesebb legyen a dolog.

molnibalage 2010.09.03. 12:24:04

@Flankerr: Jöhet egy konkrét lista. Sajnos a saját gépelésemben nehezen szűrök ki dolgokat még többszöri átolvasás után is.

Idővel lehetséges, hogy bővítve lesz a szöveg is.

nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2010.09.03. 12:27:16

Csatlakozom az előttem szólókhoz: gratulálok! (egyszer talán nekem is lesz időm elolvasni)

Flankerr 2010.09.03. 12:29:20

@molnibalage: Rendben, amikor időm lesz elolvasni az egészet, kijegyzetelek egy hibajegyzéket.
Ilyenkor érdemes egy (akár laikus) ismerőst, családtagot megkérni az átolvasásra, sok mindent ki tud szűrni.

Kismy 2010.09.03. 13:22:34

azannya :)
ez egy remek munka! ma éjjel nem lesz alvás :)

teddybear01 2010.09.04. 16:29:37

Elolvastam. Alaposnak látszik.

Amit hibának felróhatok, az a helyesírás. Nem vagyok nyelvtan-náci, de sok a szövegben a hiba, elütések és magyartalan megfogalmazások. Ajánlatos lenne még egyszer átnézetni.

Ami az önvezérlő rakétákat illeti, azok sohasem egy előre kiszámított pontba repülnek, hanem egy kutyagörbének nevezett pályát követnek, ti. állandóan a célpont felé repülnek. Így ésszerű, mert különben a célpont egy szimpla elfordulással lerázhatná.

Etniez 2010.09.04. 21:03:35

Molnibalage!

Mész a picsába, de komolyan. Nagyon komoly anyagot összeraktál, nagy piros pont!

Évek óta olvasom ezt a blogot, de ilyet... Basszus.

Le a kalappal!

molnibalage 2010.09.04. 21:52:46

A pályakövetést én és más máshogy tudja, mint amit te írtál. A moder rakéták a kettőt kombinálják, de maga a vezérlést szabályzó matematikai változók sem állandók ma már szerintem.

A régi légvédelmi rakétáknál pl. indításkor kellett kiválasztani az előretartás módját. Lásd Légvédelmi rakéták index topikot.
------------

"Így ésszerű, mert különben a célpont egy szimpla elfordulással lerázhatná. "

Ez levezetnéd, hogy értsem a mögöttes tartalmat? Mitől?

molnibalage 2010.09.04. 22:05:07

@Etniez: Ezek szerint akkor nem baj, ha ilyen terjedelmesebb mű is előfordul a lemilen? :)

A következő cikk már kb. félig megvan. ;)

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.09.05. 13:22:52

@molnibalage:
És miről fog szólni? Na nem akarlak spoilerezésre bíztatni, de azért egy pár szóban nyomhatnál egy kedvcsinálót:)

LaLinea 2010.09.07. 15:24:22

Nagyon érdekes és alapos írás, tényleg van benne egy rakat elütés. Egy-két példa:

Hidegháború nem nagybetűs.

1.o.
Ez a mű azok számára készül, akiknek a haditechnikai ismeretei korlátozottak vagy ilyennel
egyáltalán nem bír.

4.o.
Az ok az volt, hogy szigorú export korlátozás volt a fejlett elektronikai eszközök terén a
Szovjetunióval szemben a Hidegháborúban a nyugati országokból és Japánból.

-->
Az ok az volt, hogy szigorú exportkorlátozás volt a nyugati országokban és Japánban a fejlett elektronikai eszközök terén
a Szovjetunióval szemben a hidegháborúban .

76.o.
...is kibírnak a pilóták súlyos látóképesség vagy ítélőképesség csökkenése nélkül.

--> ...látóképesség- vagy ítélőképességcsökkenés nélkül.

Az fent említett esetekben a túlterhelés pozitív irányú, tehát a pilótára...

Ennek hatására szélsőséges esetben esetben akár agyvérzés is kialakulhat...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.09.10. 20:16:22

@LaLinea:

De ugye ezek nem vonnak le sokat a cikk szakmai értékeiből..?

LaLinea 2010.09.10. 23:46:49

@tiboru: "De ugye ezek nem vonnak le sokat a cikk szakmai értékeiből..? "

Persze, hogy nem. Mivel maga a szerző fentebb itt ezt írta:

"Jöhet egy konkrét lista. Sajnos a saját gépelésemben nehezen szűrök ki dolgokat még többszöri átolvasás után is"

ezért gondoltam, megírok egy pár észrevett gépelési hibát, feltehetőleg ezt nem kötözködésnek veszi senki (nem is annak volt szánva, sőt, segítségnek).

Tévedtem?

molnibalage 2010.09.12. 12:26:02

@LaLinea:

Az 1. idézett mondatban mi a hiba?

A Hidegháború nem nagybetűs? Az nem tulajdonnév?

Az utolsó idézetet sem értem egyelőre, hogy mit gépeltem el.

(A netem sajnos szakaszos volt az utóbbi pár napban emiatt nem tudom, hogy ha lesz javított verzió, az mikor kerül fel. Örülök most, hogy egyáltalán kommentelni tudok...)

folti_ 2010.09.12. 21:43:35

@proletair: Strange bácsi nem csak a repülőneveket egységesítette, hanem sok más esetben is rákényszeerítette a különböző fegyvernemeket az egységesítésre, hol több, hol kevesebb sikerrel. Példák: F-4 Phantom II és A-7 Corsair ráerőltetése az USAF-ra, F-111 program, M-16 bevezetése, de pl a kimenőruházatoknáá az egységes fekete cipő bevezettetése aminek a barna cipős tengerészgyalogosok nem örültek túlságosan ... (old brown shoes v. broen shoe marine)

LaLinea 2010.09.13. 16:22:05

@molnibalage:

Ez így, ahogy írod:

"...is kibírnak a pilóták súlyos látóképesség vagy ítélőképesség csökkenése nélkül..."

nem teljesen jó, szerintem kétféleképpen lehetne inkább:

1.) ...is kibírnak a pilóták a látóképesség vagy ítélőképesség súlyos csökkenése nélkül.

2.) ...is kibírnak a pilóták súlyos látóképesség- vagy ítélőképességcsökkenés nélkül.

++++++++++++

A hidegháború szerintem kisbetűs, ha mégsem, vessetek a mókusok elé.

++++++++++++

Azért érdemes még egyszer (kétszer :) átnézni, mert éppen a cikk alapossága az, ami megérdemli a kis hibák kijavítását. Egy szép festményen ne legyen légypiszok. (Ld. Svejk.)

++++++++++++

Nem tervezel a régebbi (I. és II. VH) légi harcászatról is írni valami ismertetőt? (Ugye de igen?)

molnibalage 2010.09.13. 19:11:41

@LaLinea: Az I. Vh-hoz abszolúte nem értek, bár a manőverező légiharc elvei részben mai is ugyanazok, mint régen, "csak" picit más teljesítmény miatt a reakciódő teljesen megváltozott és a fegyverzet drámai változásokat hozzott a találkozás vs. túlélés tekintetében. De erről majd a következő cikkben. A műszaki megközelítésben még kevésbé vagyok otton. A hagyományos belsőégésű motorok és a kor motorkülönlegességei terén is elég harmatos vagyok.

A II. Vh terén sem vagyok túl otthonos - a dokumentumban alkotott korral összemérve - Mike Spick írt könyvet a Luftwaffe Ászai és Szövetséges légierő ászai címmel. Igen régiek, de talán még beszerezhetőek itt-ott.

folti_ 2010.09.13. 21:52:36

Gratulálok szép munka.

Ami hibát találtam:
38. oldal:
< Az első szovjet repülőgép, amire ilyen rendszer telepítve volt, az a Szu-24M volt sőt, ez talán a világos ez első ilyen rendszer volt.
---
> Az első szovjet repülőgép, amire ilyen rendszer telepítve volt, az a Szu-24M volt sőt, ez talán a világon az első ilyen rendszer volt.

molnibalage 2011.07.11. 19:00:01

Készül egy erősen felbővített és javított változata a műnek. Előreláthatólag jó 30-35%-kal hosszabb és még töményebb lesz. ;)