Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (84) alagút (7) állat (8) amerikai (99) angolok (8) arabok (15) átirányítás (13) atom (12) ausztrál (5) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (66) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (10) ejtőernyős (27) életrajz (41) elmélet (11) erdély (5) erőd (8) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (91) haditengerészet (50) hadsereg (15) hadtörténelem (151) hadtörténet (19) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (48) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (46) ii világháború (106) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (6) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (58) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (53) légvédelem (8) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (147) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (66) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (30) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (8) rendvédelem (53) róma (13) román (7) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) svéd (7) számítógép (9) szavazás (13) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (61) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (16) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (70) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (52) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (66) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A tankokat szétszedik, ugye? (II.)

2011.02.21. 08:00 Markgraf



Harci eszközök roncsaival és felkutatásukkal foglalkozó cikksorozatunk második részéhez érkezett: ezúttal a repülőgépek kerülnek sorra.

Egyúttal ismételten szeretnék elnézést kérni a késedelemért, de sajnos technikai akadályok merültek fel, emiatt csúszott a II. rész.

 

 Megj.: Az illusztrációkon - akárcsak az előző részben - a kiemelt típusok szerepelnek.

Veterán repülők után kutatva szintén érdemes körülnézni az afgán roncstelepeken. Az ország légiereje a két világháború között német, olasz és angol gépeket használt, ezeknek az eszközöknek egy része most már múzeumokban található – Afganisztánon kívül.

A Junkers cég F.13-as típusa volt a repüléstörténet első teljesen fémépítésű szállítógépe. A jelenleg a Deutsches Museum gyűjteményében lévő példány Afganisztánból tért haza 1969-ben. A gépet egy évvel korábban Kurt H. Weil professzor találta egy kabuli roncstelepen, amikor vendégelőadóként oktatott a helyi egyetemen. Weil (aki korábban mérnökként dolgozott a Junkersnél) értesítette felfedezéséről a német szakembereket, akiknek kapóra jött az eset ugyanis a Deutsches Museum F.13-asa 1944-ben egy angolszász bombatámadásban megsemmisült. A roncs végül az afgán kormány ajándékaként került Németországba, ahol hosszas restaurálást követően, 1984-ben állították ki. Az Afgán Királyi Légierő 1938-ban 28 darab Hawker Hind könnyűbombázót vásárolt Nagy-Britanniától, a típus utolsó példányát 1958-ban nyugdíjazták. Időközben a kiöregedett biplánok iránt megnőtt az érdeklődés külföldön: 1970-ben a Shuttleworth Collection nevű brit közlekedéstörténeti gyűjtemény vásárolt meg egy ex-afgán Hindet, amelyet 11 év munkájával sikerült repülőképes állapotba hozni. Néhány évvel később a Canada Aviation Museum, majd a hendoni RAF Museum is beszerzett-egy egy példányt, az utóbbi ma is afgán felségjelzésekkel van kiállítva. 2004-ben 12 Hind roncsát sikerült azonosítani (ugyancsak egy kabuli roncstelepen) majd Nagy-Britanniába szállítani. Az állapotfelmérés szerint a gépek közel felét lehet restaurálni, a maradék pedig alkatrészbázisként szolgál majd. Hasonló az afgán légierőben szolgáló olasz gyártmányú IMAM Ro.37bis és Breda  Ba.25 típusú gépek története (az előbbiből 16, az utóbbiból 8 repült afgán felségjellel). 2006-ban az Afganisztánban szolgáló olasz katonák 4-5 Ro.37 és két Breda roncsát gyűjtötték be és küldték vissza Olaszországba, ahol megkezdték a helyreállításukat (korábban egyik típusból sem tudtak fennmaradt példányról). Érdemes megjegyezni, hogy a Ro. 37-esből a Magyar Királyi Honvéd Légierőben is szolgált 14 darab… 

A második világháború legendás gépeiből viszonylag sok maradt meg, és a roncskutatóknak köszönhetően egyre több kerül közülük múzeumokba. 1989-ben Leningrád mellett egy erdőben néhány orosz fiatalember egyedülálló leletre bukkant. A JG 54 állományába tartozó Fw 190 A-5 (gyári száma 0151227) 1943. július 19-én hajtott végre kényszerleszállást a területen (az orosz vonalak mögött) és gyakorlatilag érintetlenül maradt a helyszínen 46 évig. A gép pilótája, Feldwebel Paul Rätz túlélte a landolást (a felvételen jól látható a hiányzó elsősegélykészlet nyitott tárolója a gép oldalán) és megpróbálta elérni a német arcvonalat. Sajnos további sorsa ismeretlen, ma is eltűntként van nyilvántartva. A „Fóka” jelenleg a Seattle-i Flying Heritage Collection tulajdonában van.



Ugyanez az intézmény birtokolja az egyetlen fennmaradt Fw 189-t. Története kissé hasonló az előző gépéhez. A 2100-as gyári számú Uhu ugyancsak orosz területen hajtott végre kényszerleszállást egy szovjet Hurricane vadásszal folytatott légiharc után (a 189-est nem találat kényszeríttette a földre, hanem az egyik manőver során súrolta a fák tetejét). A személyzetből egyedül a pilóta, Uffz. Lothar Mothes élte túl az eseményt, majd két héten át bujkált az őt kereső szovjet őrjáratok elől, mindezt bőven nulla fok alatti hőmérsékletben! Végül sikerült elérnie a német csapatokat, súlyos fagysérüléseivel 9 hónapot töltött kórházban, majd visszatért a szolgálatba. Mothes túlélte a háborút, sőt 1996-ban az angliai Biggin Hill-ben újra találkozhatott egykori gépével, amit 1991-ben találtak meg, majd eladták Nagy-Britanniába.

Az civilizációtól távol eső, nehezen járható helyeken jó eséllyel maradnak meg a géproncsok, mint azt egy amerikai P-61 Black Widow esete is bizonyítja. A 42-39445 gyári számú éjszakai vadász 1945. január 10-én Új-Guineában hajtott végre kényszerleszállást, mégpedig a 2000 méternél valamivel magasabb Mt. Cyclops hegy oldalában. A személyzet túlélte a landolást (a pilóta viszont súlyos sérüléseket szerzett, amikor megpróbált lefutni a hegyoldalon, hogy segítséget hozzon) és nem sokkal később a mentőcsapatok rájuk találtak. A gép maradványait pedig birtokba vette a dzsungel…

1979-ben derült fény a roncsok hollétére, de „Fekete Özvegyet” csak 1991-ben sikerült elszállítani, részben a rendkívül nehéz terepnek, részben az indonéz bürokráciának volt köszönhető. Az indonézek végül ellentételezésként elfogadtak egy repülőképes Boeing-Stearman PT-13-as biplánt, a P-61-est pedig helikopterre függesztve hozták le a hegyről. A restaurálás lassan befejeződik, és a veterán éjszakai vadász újra repülni fog (érdekesség hogy a lezuhanásakor a gép vadonatúj volt, mindössze 10 repült órával). 

Alighanem a legkülönlegesebb roncsmentő-történet kezdődött 1942. július 15-én, amikor hat amerikai P-38F Lightning és két B-17 Flying Fortress üzemanyaghiány miatt kénytelen volt egy grönlandi jégmezőn leszállni. A 25 főnyi személyzet sérülés nélkül megúszta a kalandot, néhány nap múlva kimentették őket. A gépek azonban a helyszínen maradtak.
 

50 évvel később felvetődött a gépek megmentésének ötlete, azonban ekkora már 81 méternyi jég és hó fedte be az eszközöket. Egy speciális berendezéssel egy aknát olvasztottak a jégbe, amin keresztül a kutatók leereszkedhettek az egyik Lightning-ig. A sárkányt végül darabokban sikerült a felszínre juttatni. A 41-7630 gyári számú kéttörzsű restaurálása 2001-ben fejeződött be, amikor majd’ 60 év után a Glacier Girl névre keresztelt repülő újra a levegőbe emelkedhetett. A helyreállítás azért ment viszonylag gyorsan, mert a jég nagyon jól konzerválta az alkatrészeket. 

Az amerikaiaknak azonban nem kell Grönlandig menni, ha viszonylag jó állapotú II. világháborús gépeket akarnak találni. A Michigan-tó ugyanis tele van régi haditengerészeti repülőkkel. Hogy miért? Miután az USA belépett a háborúba 1941-ben, többek között pilótákra is szükség volt, méghozzá olyanokra, akik képesek repülőgép-hordozón fel-, és leszállni. Ezt ugyebár valós körülmények között is gyakorolni kell, a haditengerészetnek azonban nem igazán volt e célra felesleges hajója. Ezért aztán két öreg oldalkerekes személyszállító gőzöst a Wolverine-t és a Sable-t alakították át gyakorlóhajóvá. A két „hordozó” a Michigan-tavon üzemelt, a tanuló pilóták pedig a szárazföldről felszállva landoltak, majd startoltak a gőzösök fedélzetén (csak repülőfedélzet és torony volt rajtuk, hangár nem).

A háború végéig a két hajón majdnem 18000 pilóta kapott kiképzést (köztük az ekkor 20 esztendős George Bush). A közmondás szerint pedig ahol fűrészelnek, ott hullik a forgács: ez idő alatt 130, más források szerint 300 gép (F6F Hellcat, F4U Corsair, TBM Avenger és SBD Dauntless) merült a tó mélyére, viszont a pilótákat egy-két kivétellel mindig sikerült kimenteni. A gépek kiemelését a 90-es évek óta végzik, eddig mintegy 30 különféle repülőt mentettek meg, 2009-ben például egy F6F Hellcat vadászgépet és egy SDB Dauntless zuhanóbombázót. Az utóbbi, 2106-os gyári számú zubó 1943 június 11-én átesett, miközben Douglas A. Douglas, a tengerészgyalogság tartalékos főhadnagya leszállni próbált vele a Wolverine-ra. A Hellcat 1945. január 5-én merült el, mert pilótája, Walter B. Elcock haditengerész hadnagy elvétette a Sable fedélzetén kifeszített fékezőkábeleket. Mindkét repülőgép-vezetőt kimentették, Elcock megérte egykori gépének a kiemelését is, abban az évben töltötte be a 89-et.

Érdekes életutat járt be két Fairey Firefly vadász, amik 1993-ban haditengerészeti repülőkhöz meglehetősen méltatlan környezetben, az etióp sivatagban várták sorsuk jobbra fordulását. A gépeket a II. világháború alatt gyártották, majd a Kanadai Királyi Haditengerészet kapta meg őket (Kanadának akkoriban még voltak repülőgép-hordozói). 1950 körül a Firerfly-k raktárba kerültek, majd 1953-ben Etiópia vásárolta meg őket saját légiereje számára. 1993-ban Kanada Egyiptomba akkreditált légügyi attaséja látogatást tett Etiópiában, ekkor figyelt fel a sivatagban porosodó vadászokra (szám szerint öt darabra). A gépeken megtalálta a Kanadai Haditengerészet adattábláit, ezért értesítette az otthoni múzeumi szerveket. Végül az etióp kormánnyal kötött megállapodás értelmében a két legjobb állapotú Firefly tért vissza Kanadába a légierő C-130-asának fedélzetén. Az egyik a Shearwater Aviation Museum-ba került, ahol megkezdték a repülőképessé tételét, a másik példány az ottawai Canadian Aviation Museum-ban lett kiállítva. (Az utolsó kép csak illusztráció, sajnos a cikkben szereplő két gépről nem sikerült normális fotót találnom). 



Már az utolsó simításokat végeztem a poszton, és egy képet kerestem a Michigan-tóból kiemelt Hellcat pilótájáról. Ekkor találtam meg a híradást, miszerint Walter B. Elcock február 2-án, 90 éves korában elhunyt. Ezért ezt az írást szeretném az ő emlékének (is) ajánlani.

  

Walter Benjamin Elcock Jr. 1920-2011

  

 

 

65 komment

Címkék: múzeum légierő

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MTi 2011.02.21. 08:53:54

Nagyon jó reggeli olvasmány volt - köszönöm!

Leadfoot 2011.02.21. 09:38:32

Kapcsolódó cucc:

englishrussia.com/index.php/2010/09/09/a-requiem-to-a-lost-bomber/

Ez pedig nem annyira régi gép, de szintén különleges típus és érdekes helyszín:

fishki.net/comment.php?id=76718

Titus Pullo Urbino 2011.02.21. 09:55:27

Nagyon jó volt, gratula Markgraf! Lesz még ebből a sorozatból, ugye?

Iustizmord 2011.02.21. 10:08:06

már csak egy kávét kérek :o)

Iustizmord 2011.02.21. 10:10:23

csak egy kérdés, hogyha a michigan tó annyi gépet rejt miért nem szedik ki őket? nem ismert, nem adatolt a pontos hollétük? holott gondolom a hajónaplóba csak bevésték h pozcíció északi szélesség x -nyugati hosszúság y, idő: yy:mm:dd:hh:mm amikoris egy db f6f leszálláskor csobban...

spájdernecc 2011.02.21. 10:26:32

81 méter jég és hó
a betyárját

peelou75 2011.02.21. 10:58:41

Esetleg még a Lady Be Good esetét szúrnám be, mint ide kapcsolódó téma, bár nem mostanában találták meg:

www.stelzriede.com/ms/html/mshwma34.htm

Kismy 2011.02.21. 12:17:15

azért az már milyen, hogy kimész a nyírfák közé a csajoddal kefé...gombászni, és egyszer csak szembe jön egy Fw :)) ennél már csak a pilótával lett volna érdekesebb találkozni (-Hitler? -Kaput! -Sztálin? -Kaput! -Én meg csak robbantgatok???)

Kanadában járva volt szerencsém egy ilyen repülőgép múzeumba eljutni. az egész magánkézben van, és saját kezűleg újítják fel a gépeket. supermarine spitfire, hawker hurricane és társai... élmény volt!

vén betyár 2011.02.21. 13:44:26

Méltó folytatás, köszönet és gratula!

Itt is találtam párat, eredetileg azt a bombázót kerestem, amit Afrikában találtak a sivatagban pár éve.:
www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/hirek/hirek2010.htm

vén betyár 2011.02.21. 13:45:59

Nagyon jó folytatás, köszönet és gratula!
Párat itt is "találtam":

www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/hirek/hirek2010.htm

folti_ 2011.02.21. 14:05:53

@Iustizmord: gondolom mert ahhoz hogy nagyfelbontású szonárral és/vagy búvárokkal végig kellene fésülni az érintett koordinátákat és környéküket(figyelembe véve az áramlatokat is, amik elsodorhatják vagy betemethetik a roncsokat), majd búvárokkal vagy robotokkal közelebbről megvizsgálni az esélyesebb találatokat, hogy tényleg azok-e amiket keresel. Mindezt esetleg a tó legforgalmasabb hajózási útvonalain. Ja és egyik sem éppen olcsó mulatság.

GrG 2011.02.21. 14:51:48

Szia
Nagyon jó az írás és nagyon bátor vagy, hogy ennek a gyarkolatilag végtelen kiterjedésű témának neki mertél vágni (esetleg III rész hajók?).
Az érdeklődőknek mondanám, hogy Sinnsheimben van egy Ju88 amit egy svéd/finn tóból szedtek ki és egy Ju87 első fele, amit a földköziből (a hátsó fele túl mélyre csúszott).
Megnézni, de olvasni is nagyon érdekes a RAF museum gépeinek története www.rafmuseum.org.uk/ az oldalon minden gép részletes története fent van.
Nagyon érdekes egy Emil története, ami 40 szeptemberében gyártottak és November végén már kényszerleszállt, miután ellőték a hütőjét. 41 februártól 43 szeptemberig repült angol szinekben (kiértékelés, bemutató, stb). Tehát 3 hónapig szolgáltat a gyártóit és tizszer addig az ellenséget. www.rafmuseum.org.uk/london/collections/aircraft/aircraft-history/78-AF-624%20%20Bf109E%204101.pdf
de lehet még mazsolázni a különböző gyakran olvasott, de sosem látott gépek között...

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2011.02.21. 15:32:51

Először is gratulálok a cikkhez, nagyon remek - a Firefly-okért külön köszönet, az egyik kedvenceim.
A másik nagy kedvenc a B-17.

Nem tudom, ezt láttátok-e már:
www.youtube.com/user/surfsupusa
A B-17 Liberty Belle repüléséről videó, mind a gép, mind a motorok hangja meseszép:)

lángszóró 2011.02.21. 16:51:06

Érdemes megemlíteni, hogy a Junkers F.13-hoz kapcsolódik a történelem első, ráadásul magyar vonatkozású repülőgép-eltérítése. IV. Károly és segítőtársai 1921. október 20-án a svájci "Ad Astra" légitársaságtól sétarepülésre bérelt hatszemélyes CH 59 lajstromjelű Junkers F.13-as utasszállítót a zürichi felszállás után hatalmukba kerítették, és vele München - Wiener Neustadt útvonalon 4 és fél óra alatt Magyarországra, a dunántúli Dénesfára repültek, hogy visszavegyék a hatalmat Horthytól. Az ekkor kezdődő ún. "második királypuccs" azonban október 23.-án, Budaörsnél csúfos kudarcba fulladt. A repülőgépet lefoglalták, majd az antant tiltakozásai miatt, úgymint Magyarország ismét fegyverkezik, a budapesti Városligetben található Magyar Közlekedési Múzeumban helyezték el. Tudtommal azóta is ott látható, csak ma már a múzeum Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállításán a Petőfi Csarnokban.

bloggerman77 2011.02.21. 17:04:20

@lángszóró:

A budapesti Junkers F-13-ast a németek hosszú ideig megpróbálták megszerezni, de szerencsére a múzeum nem adta.

tjunior 2011.02.21. 19:04:40

Mégy az erdőben és egyszerre rábukkansz egy FW-190esre méghozzá ilyen elképesztően jó állapotban, durva.
A jégből kiemelt Lightingról jó régen vagy 15 éve olvastam egy remek cikket a megboldogult Top Gunban.
A Balatonban/ból lévő/kiemelt repülőgépek is megérnének egy posztot :).

Bodzaszedő Manager (törölt) 2011.02.21. 19:10:42

Afganisztánt ha másért nem, akkor ezért érdemes volt megszállni, bár kicsit sokba került az adófizetőknek a megszállási költség / repülőgéproncs tekintetében.

Fw190, még jó hogy ott nincsenek színesfémgyűjtő tesók.

tjunior drága, a Top Gun nem szűnt meg, csak Aranysas lett belőle, ma is létezik, volt némi balhé mikor a kiadó keverte a kakit, és Tőrös Úr otthagyta őket, a Hardy Mihály féle Top Gun pedig szerencsére kimúlt.

(त्वष्टृ) (törölt) 2011.02.21. 19:13:54

Markgraf!
Már nagyon vártam a folytatásra, köszönet érte!
És ne kérj elnézést a késedelemért, ha húzod az időt annál nagyobb élmény, mire megjelenik a cikk.
Szóval csak semmi bocsánat oké? Hatásszünet!

Kullancs1983 2011.02.21. 19:41:18

Ez egy roppant szakmai és idevágó megjegyzés lesz, de nem birom megállni... Szóval, ahol fát vágnak (vagy gyalulnak) ott hullhat a forgács. Ahol viszont fűrészelnek, ott legfelljebb a fűrészpor. Fűrésszel nem lehet forgácsot csinálni. :P

nately 2011.02.21. 20:15:56

Jaj,ez nagyon jó sorozat,csak kár,hogy ilyen rövid...
Egyszer láttam valahol egy egész filmet,amiben egy B-29-est,próbáltak a-kényszerleszállás helyszínén!!!-újra életre lehelni.Szintén jeges környezetben volt a dolog.Ha jól emlékszem évekbe telt.A vége meg az lett,hogy valami rövidzárlat miatt leégett az egész.Pedig a motorok már működtek...A csapatnak meg végig kellett nézni az egészet.Majdnem velük sírtam én is...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.21. 21:57:53

@Titus Pullo Urbino: (és mindenki) Köszönöm az elismerő szavakat, a következő bejegyzés hajókról fog szólni, a negyedik és egyben befejező epizód pedig ágyúkról/kézifegyverekről és a magyar vonatkozású eszközökről.

De lehet hogy az ágyús/kézifegyveres részt kibővítem és önálló poszt lesz :)

@Kullancs1983: A fűrészpor is forgács...csak apró :)

Iustizmord 2011.02.21. 22:23:10

@Markgraf: baszki a 8 éves fiamnak fazéksisakot kellett gáyrtanom a 7végén farsangra. lovag volt a szentem, ui.

aranyszín hullámkartonból meg is oldottam jól, de vmi nem tetszett. megláttam ma az avatarod és sárga irigység lett. ezt akartam, de kartonból nehéz :o)))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.21. 22:38:41

@Iustizmord:

Pedig lehetett volna láthatatlan ember is; mennyivel kevesebb macera a jelmezzel...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.21. 22:41:38

@Iustizmord: Ha előbb szólsz tudtam volna adni szabásmintát :)

Kismy 2011.02.21. 23:06:49

@tiboru: aztán hogy találja meg a gyerököt a buli végén? :)

Jockey11 2011.02.22. 08:39:22

OFF:

Ez még nem a kézifegyveres, meg nem is a magyar rész, de nem tudom megállni a 67 éves "bizonyítottan bűnözni és orvvadászni(persze az is bűn lenne) sem járó" homokterenyei terrorista esetének említését: 2-től 8 évig.
Persze az ilyen társadalomra kiemelten veszélyes elemek meg is érdemlik!!!

ON

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.02.22. 09:14:32

@Jockey11: Apám, de bátor vagy szembemenni a hivatalos policyval. Majd jól felírják a kartonodra, aztán lesz nemulass!

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.02.22. 09:40:25

A kiváló posztot olvasva vetődött fel a kérdés bennem: vajon a Balatonban van még kényszerleszállt géproncs? Régen elég sokat kiszedtek. Tud erről valaki valamit?

@Iustizmord:
A fiam a 7 végén robot akar lenni a farsangon. Az is majdnem olyan, mint a lovag. Én is kartonnal kezdtem, de egy huszáros vágással megoldottam a dolgot: ezüst színű polifoam hőtükörből lesz a jelmeze. Kiválóan hajlik, nem merev, prímán tűzőgépezhető. Max kicsit melege lesz, de hát egy robot élete sem fenékig gépolaj:)A félig elkészült darabok meg majd jövőre jók lesznek birodalmi rohamosztagosnak.

@tiboru:
Ez nagyon nagy volt, rengeteget röhögtem:)

Titus Pullo Urbino 2011.02.22. 10:05:03

Az én fiam Serlokholmsz szeretett volna lenni, de nem kaptunk rá sapkát, úgyhogy nem az lett. Úgy látszik, hogy a "lemilgyerekek" körében a sapka, kalap, sisak kardinális kérdés a jelmezbálban.

GrG 2011.02.22. 10:47:54

@Zig Zag: Biztos van itt valaki akinek vannak rendőrségi kapcsolatai. MI elsz ezekkel a fegyverekkel. engem érdekelne akár egy múzeumi kiállítás részeként, akár rendesen hatástalanítva megvenni (és a bevételt kapja meg a gyűjtő, elkel neki most ügyvédre amúgy is).
G

teddybear01 2011.02.22. 11:14:49

@proletair: Még mindig van pár géproncs a víz alatt. Nemrég, amikor olyan alacsony volt a Balaton vízállása, három-négy roncsot kiemeltek. Főleg azért, mert akkor jobban hozzá tudtak férni.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.22. 11:48:01

@GrG: Ha nem kerül múzeumba, akkor kohó.

Jockey11 2011.02.22. 12:27:50

@Zig Zag:
1./ De hisz pont azt írtam, hogy az ilyenek meg is érdemlik. Ez lenne szembehelyezkedés a policyval???
2./ Másrészt a kartonomon már egyébként sincs több hely.

Jockey11 2011.02.22. 12:31:47

@Jockey11: @Zig Zag:
Az megvan ugye Hofitól, amikor Iván és Szergej Szibériában csákányozza a szénné fagyott földet?

FBalazs 2011.02.22. 12:38:33

Sziasztok, remek az írás, mint mindig. A FW történetét kiegészíteném, ezt olvastam róla:
A IV./JG53 Fw-190A-5/U3 gépéről van szó, gyári szám: 1501227, jelzés: DG+HO, amelyet Leningrád közelében találtak. A gépet vadászbombázó bevetés közben lőtte le Voibakala közelében az orosz légvédelem. A pilóta, Paul Rätz őrmester, orosz fogságba került, ahonnan 1950-ben szabadult. Visszatért Németországba, ahol 1990-ben elhúnyt. Rätz nem érhette meg a gépe kiemelését, ami nem sokkal a halála után történt. A kiemelés után a gépet Angliába vitték, majd 1999-ben a Paul Allens’s Flying Heritage Collection (Seattle, U.S.A.) tulajdonába került, ahol repképes állapotba szándékoznak hozni. Ha sikerül, ez lenne az egyetlen repülőképes eredeti FW 190-es

Viktus 2011.02.22. 16:08:38

Ez a roma kánaán lehetett nagy vasak a szabadban :D

tudi 2011.02.22. 16:47:12

Remek írás, ezért is szeretek ide járni.
Afganisztán egy valóságos roncs paradicsom (minden tekintetben). Szerintem annyi roncs T-55, T-62, BTR, BMP lehet ott, hogy abból kis hazánk fémgyűjtésből élő népessége vígan elélne egy darabig.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.02.22. 17:27:22

Jellemző az efféle MTI/Index hírekre, hogy a tábornok rendfokozatát sem sikerül még véletlenül sem eltalálni :( Szerintük az USMC-nél tengernagy a 4 csillag.
index.hu/kulfold/2011/02/22/megoltek_amerikai_tuszaikat_a_szomaliai_kalozok/
Segítségül:
www.centcom.mil/en/about-centcom/leadership/
www.marines.mil/usmc/Pages/Ranks.aspx

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.22. 18:33:04

@Zig Zag:

Ha a "marine" szó benne van valamiben, akkor onnan kezdve a "tengernagy" abszolút logikus választás :-)

Minorkavidor 2011.02.22. 19:51:19

Az írás remek, jöhet a III. rész. Csak egy kérés: kicsit hosszabb is lehetne az írás.DDDD.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.22. 19:58:28

Engem ez lepett meg:

"A gép pilótája, Feldwebel Paul Rätz ..."

Egy (törzs)őrmester volt a vadászgép pilótája?

folti_ 2011.02.22. 20:20:14

@tiboru: Elfordulhat, hogy addigra már fogyóban voltak, az eredeti csak tiszt pilóták és az utánpótlás idejét már nem pazarolták ilyesmire mint többéves tisztképzés.

Illetve ha az adott hadsereg kultúrája nem tekintette tiszti foglalkozásnak a pilótát - mint pl az amerikaiak, ahol külön harc volt hogy a tiszthelyettesek (és a feketék) is lehessenek pilóták - akkor maximum parancsnoki poziciókra követeték meg a tiszti rendfokozatot. Japán Császári Flotta szintén ilyen volt. Egyik hires ászuk Szaburo Szakai altiszti és tiszthelyettesi rangban szolgálta végig a háborút, mire 12 év szolgálat után sikerült elérnie az alhadnagyi rangot, nemsokkal a japán kapituláció előtt.
en.wikipedia.org/wiki/Saburo_sakai

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.22. 20:26:29

@folti_:

Köszi, valóban ez egy lehetséges magyarázat...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.22. 20:34:17

@tiboru: Ebben nincs semmi különös, rengeteg legénységi állományú pilóta repült mindkét világháborúban.

Hogy a két legnevezetesebb magyart említsem: Szentgyörgyi Dezső és Kiss József. Szentgyörgyi legmagasabb rendfokozata zászlós volt, Kisst pedig csak halála után léptették elő hadnaggyá.

De itt a Pumák teljes listája: www.pumaszallas.hu/puma-pilotak/Puma_pilotak2_1old.html

Jockey11 2011.02.22. 21:38:41

@Zig Zag: Megkésve bár:
... Egyszercsak Iván abbahagyja a melót:
- A tököm tele van az egésszel, nem érdekel, én nem csinálom tovább! - azzal eldobja a csákányt.
Mire Szergej:
- Megörültél Iván, maradj csöndben: még elvisznek!
- Innen? Hová???

folti_ 2011.02.22. 22:06:04

@tiboru: @Markgraf: Másik az, hogy a korabeli gépekre szintén nem tartott évekig kiképezni a leendő pilótákat, legalábbis alapszinte. Taktika és légiharc gyakorlás más tészta, azok tökéletes elsajátítására nemmindig fektettek akkora hangsúlyt és erőforrásokat.

Iustizmord 2011.02.23. 16:39:00

@proletair: én voltam 1x robot, 8 évesen, egy nagy kartondoboz vlt a testem, egy kisebb a fejem, és annyi technokol rapiddal ragasztották rá apámék az alufóliát, hogy 5 perc viselés után mát intoxikációs tüneteim voltak :o)

Iustizmord 2011.02.23. 16:45:12

@folti_: a kassai repülő akadémia magyaro-n 3-4 éves volt asszem...

folti_ 2011.02.23. 22:54:29

@Iustizmord: És kiket képzett annyi idő alatt? Mert ez már eléggé tiszképzési időmennyiség. Ellenpélda a már előzőleg említett Szakai mester, aki 1937 -ben tisztesként egy éven belül kapott pilótaképzést, igaz azt eléggé magas repült óraszámmal.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.02.24. 11:05:58

A szolnoki Repülőmúzeumban őrzik a Balatonból kiemelt IL-2 darabjait.

Csak hogy ne kelljen olyan messzire menni...

www.repulomuzeum.hu/ARCHFOTO/IL-2/IL-2.htm

A következő linken pedig a fenti IL-2 (és egy Szolnok közelében, Újszász mellett lelőtt La-5) személyzetének, valamint a légi győzelmet elért pilóták beazonosításáról lehet olvasni.

www.repulomuzeum.hu/Roncskutatas/2roncs3elet.htm

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.02.24. 11:09:43

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Ha poént lőttem le, kéretik a bejegyzést gyorsan törölni! (A sorozat 4. részében lesznek a magyar vonatkozású eszközök...)

eMM2 2011.03.02. 13:48:21

@folti_:
Természetesen repülőtiszteket képeztek ott.De amikor kitört a háború fél évvel lerövidítették a képzést úgy lett két és fél év.Amúgy volt miből mert 17 féle tantárgyuk volt szerintem némelyik tök feleslegesen.
Egyébként meg olvasd el Tobak Tibor bá könyvét erről (A Pumák földön égen) elég jól kivesézi a dolgokat révén hogy ő is ott végzett.
Viszont nálunk legénységi állományú szakaszvezető is lehetett már pilóta.Erről meg Krascsienics Lajos könyvében olvashatsz jókat de a címe most nem ugrik be és jóval nehezebb is hozzájutni.

eMM2 2011.03.02. 13:52:14

@lángszóró:
Igen és állítólag ez volt a világ első sikeres repülőgép eltérítése.Na tessék már megint mi magyarok tartjuk valamiben a rekordot végülis IV.Károly volt ezidáig az utsó magyar király.
Különben a királypuccsok története is megérne egy postot mert nem túl ismert a történetük.

vén betyár 2011.03.02. 14:46:33

@eMM2:
Ez meg a II.vh utáni első:
www.bama.hu/baranya/kozelet/repulogep-elterites-a-vilaghaboru-utan-eloszor-nalunk-275270

Érdekesek még, de szintén elég nehezen beszerezhetőek:
Pataky, Rozsos, Sárhidai
Légi háboró Magyarország felett /I-II/
Zrínyi 1992

Nagyváradi, M.Szabó, Winkler
Fejezetek a magyar katonai repülés történetéből
Műszaki Könyvkiasó
l986

Bárczy János
Zuhanóugrás
Magvető 1986

Takacsi 2011.03.03. 15:03:32

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

az IL2 kiemeléséről itt van egy videó anyag:

rövid verzió:
www.youtube.com/watch?v=XWJix-UEa1c

40 perces anyag első harmada:
www.youtube.com/watch?v=GoR3JU4IgbI

(a többi bele van linkelve)

eMM2 2011.03.04. 23:22:21

@vén betyár:

Nekem az első kettő meg is van.Őrzöm is mint sas a fészkét.Pedig nem könnyű öt(!) költözés után dajkánli a könyvtárat panellakásban.

Cymantrene 2011.03.05. 14:23:16

@tiboru: Nagyapám altisztként repült 104 bevetést az FW-189 Bel Ami pilótájaként (ők így becézték). Igaz, ott nem ő volt a gépparancsnok, hanem a felderítőtiszt. Később egy évet volt kiképző Szolnokon az ötvenes évek elején, akkor lett alhadnagy/hadnagy. 1 év után, amikor az elsők végeztek, kirakták, mint megbízhatatlan horthystát,1 évig nem is volt munkája. A rendszerváltás után léptették még eggyel feljebb főhadnaggyá.
A repülőnaplója tán még most is megvan, de a kanadai Magyar Szárnyaknak írt visszaemlékezésével együtt (nem jelent meg) nagbátyám őrzi, ha egyáltalán.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.05. 15:16:26

@Cymantrene:

Hm, a napló ügyében lehet, hogy Ezüstverébbel fel kéne venned a kapcsolatot.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.03.05. 16:04:01

@Cymantrene: Vagy Becze Csabával, ő a korabeli repüléstörténet elismert kutatója. Ha érdekel van hozzá kontaktom.

Cymantrene 2011.03.06. 23:01:07

@Markgraf & @tiboru: megjegyeztem, ha elő tudom keríteni a naplót, akkor jelentkezem náluk. Sajnos az előkerítés lassú és bizonytalan, 1-2 év is lehet belőle :-(. Én 15 éve láttam, nem sokkal Csonka Pál nagyapám halála elött.