Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Semper Fidelis: Ira Hayes balladája

2013.01.01. 20:53 Hiryu 2,0

 

Dicsőségre ítélve

 

Hogy lehetnék én a hős, amikor kétszázötven bajtársammal szálltunk partra, és csak huszonheten éltük túl?

 

220px-Ira_Hayes.jpg

Ira Hamilton Hayes, a pima törzsből származó indián 1923. január 12-én született az arizonai Gila rezervátumban Nancy és Joe Hayes nyolc gyermeke közül a legidősebbként. A pima indiánok földműveléssel foglalkoztak, híresek voltak a kiépített öntözőrendszereik, de ahogy a szövetségi kormányzat megfosztotta őket a vízjogaiktól, és a környékbeli farmerek saját földjeikre vezették a forrásokat, a mindennapi élelem megtermelése is lehetetlenné vált a westernfilmekből jól ismert sivár vidéken.  / Bár az is igaz, ők régebben egy másik törzset űztek el azokról a földekről./ Mélyen vallásos presbitáriánus édesanyja ragaszkodott hozzá hogy fia megkapja az elérhető legjobb oktatást, ezért Ira elvégezte a sacatoni elemi iskolát, majd egy ideig az ottani középiskolába járt.  De Pearl Harbor után azonnal jelentkezett a tengerészgyalogsághoz. / Indián származású katonák szolgálhattak harci alakulatoknál, ez a fajta szegregáció az afro-amerikaiakat érintette akkor : az amerikai katonai vezetés szándékosan elfeledkezett a „buffaló katonák”, vagy épp az első világháború idején szolgáló fekete katonáik teljesítményéről./

 

 

lossy-page1-220px-Pfc._Ira_H._Hayes,_a_Pima,_at_age_19,_ready_to_jump,_Marine_Corps_Paratroop_School,_1943_-_NARA_-_519164.tif.jpgAz első körben az ő jelentkezését sem fogadták el, a Conservation Corps tagjai közé sorozták, itt szolgált 1942. május-júniusában - asztalosként.. Augusztus 26-án lépett a Tengerészgyalogság kötelékébe, az alapkiképzést a san diegoi bázison kapta meg. Ezután önként jelentkezett ejtőernyős képzésre, november 30-án tűzhette fel a minősítő jelvényt. Előléptették őrvezetővé, december másodikán jelentkezett új egységénél: 3. tengerészgyalogos hadosztály, 3. ejtőernyős zászlóalj, B század, Camp Elliott, Kalifornia. Bajtársaitól itt kapta meg becenevét is: Chief Falling Cloud. (Na, ezt valaki magyarítsa le nekem, az Eső Felhő Főnök nem az igazi, a Zuhanó Felhő Főnök pedig esőernyősök esetén nem igazán pozitív hangulatú…)

Az alakulat 1943. március 14-én hajózott ki Új-Kaledónia felé.

Történetükre majd  később visszatérünk, most ugorjunk az időben, egészen 1945 februárjáig. De ha valaki mást gondolna: az egység nem újságíróknak pózolással, és évenkénti ugrással és lőtéri lövészettel töltötte az idejét. /Mint egyes közép-európai országok ún. Elit Alakulata napjainkban./

Egy stratégiai fontosságú vulkanikus sziget,  a halálra felkészült japán védősereg, és egy hegycsúcs.
 

Iwo Jima  - a Kénsziget

 

 

USMC-M-IwoJima-cvr (1).jpg
Az amerikai egységek  ekkor már szinte rutin műveletként kezelték az ehhez hasonló kétéltű hadműveleteket: a hadihajók tüzérsége és a légi bombázás előkészíti a partraszállást. Ha a katonák megvetették a lábukat a szigeteken, gyorsan kiépítették a saját védelmüket, azután várták a bekövetkező öngyilkos japán banzai-rohamokat, amik kiváló alkalmat nyújtottak a védők lemészárlására. Ezután már csak a tisztogató műveletek voltak hátra, és jöhetett a következő sziget.

tmb_battle_iwojima5.jpgIwo Jima parancsnokává viszont egy rendkívül tehetséges tisztet, Kuribayashi altábornagyot nevezték ki. Ő saját katonái értelmetlen feláldozása helyett azt tervezte, hogy a lehető legnagyobb veszteséget okozza a támadóknak. A rendelkezésre álló időt és erőket a lehető legjobban felhasználva, valódi halálcsapdává változtatta a szigetet. A máshol már tapasztalatot szerzett hadmérnökök segítségével fedezékek, lövészárkok, rejtett és védett tüzelőállások rendszeréből építtetett ki két egymás mögötti védvonalrendszert. (Iwo Jima szigetén csak egy hely volt alkalmas a partraszállásra, ezért a támadóknak mindenképpen át kellett verekedniük magukat a japán védvonalakon – nem volt lehetőségük megkerülni azt.)

Igaz, a partraszállás előtt 10 000 tonnányi lövedéket lőttek ki a szigetre, ezek azonban kevés kárt tettek a jól álcázott védművekben.

Február 19-én hajnalban elindultak a partraszálló járművek a sziget felé: először úgy tűnt,minden a terv szerint halad: pontosan a terv szerint, 9 órakor partra jutottak az első egységek.

WWIIMarineHist5.jpg
24814868.jpg
De 9: 30-kor elszabadult a pokol: a japán ütegek tüzet nyitottak a parton összezsúfolódott egységekre. Ennek ellenére, az első nap végére 2400 főnyi veszteség árán megvetették a lábukat parton, elvágták a Suribachi-hegyet, és 500 méterre megközelítették az 1-es repteret.

w2_iwo-jima2.jpg
De a rémálom csak másnap kezdődött: a tengerészgyalogosok hiába várták a banzai-rohamokat, a japán tüzérség véres rendet vágott az érkező alakulatokban, a támadóknak pedig méterről-méterre kellett végigküzdeniük magukat a szigeten. Volt, hogy három zászlóalj egy nap alatt mindössze kétszáz méterrel jutott előbbre – kétszáz halottjuk árán. Az amerikai egységeknek csak 36 nappal a partraszállás után sikerült elfoglalniuk a szigetet, 6821 halott és 19272 sebesült tengerészgyalogos árán. A 20 000 főnyi japán védőből mindössze 216 fő esett fogságba.


A hegy és a zászlók


1945. február 23-án az amerikaiaknak sikerült elfoglalniuk a sziget déli részén a Suribachi-hegyet, és a csúcsán egy japán radar roncsaiból szerzett vascsőre felerősítve kitűzték az amerikai zászlót.


Kétszer is.

Az első alkalommal:

472px-First_Iwo_Jima_Flag_Raising.jpg

A képen Hank Hansen /sisak nélkül/, az ülő Thomas Boots, mögötte John Bradley, Phil Ward, Jim Michaels és Chuck Lindberg. Ezt a fotót Lou Lowery készítette.

lowering_1st_raising_2nd_iwo_jima_flag.jpg

Nem sokkal később egy másik egység parancsot kapott, hogy a zászlót cserélje le az egyik partraszállító hajóról, az LST-779-ről elkért nagyobb méretű, jobban látható lobogóra . A hatfős osztaggal tartott az AP fotósa, Joe Rosenthal, aki fent a hegytetőn elkészítette a világ egyik legismertebb fényképét, amelyért Pulitzer-díjat kapott.

task-enlarge.jpg



Ira_Hayes_Raising_the_Flag_.jpgA második zászló kitűzésénél Rosenthalon kívül egy másik fotós, Robert R. Campbell közlegény, valamint egy filmes, Bill Gensaust őrmester is jelen volt, akik  megpróbálták az első zászlót kitűző katonákat megtalálni, hogy velük rekonstruálják az eseményt, ám amikor erre nem nyílt lehetőség, figyelmük azokra a katonákra terelődött, akiket a második zászló felállításával bíztak meg.

Rosenthal először a zászlócserét akarta lefényképezni, ám ezt a jelenetet Campbell már megörökítette, ezért az AP tudósítója a továbbiakban már csak a második zászlóra koncentrált. Sikerült az Easy század hat tengerészgyalogosát (Mike Strank, Harlon Block, Franklin Sousley, Rene Gagnon, John  "Jack" Bradley, Ira Hayes) rávennie az általa elképzelt feladatra. Ők állították fel  a második, nagyobb zászlót 12.30-kor, egy Rosenthal által megkomponált és beállított jelenet közben, s később ez a fotó járta be a világot, s vált a leghíresebb és legtöbbet reprodukált fotók egyikévé.

4094740360_e5e70efcfe_o.jpg

Az eseményt Gensaust 16 mm-es színes filmen is megörökítette, majd a szereplők indultak tovább, tenni a dolgukat.

 


Egy héttel később Strankot megölte egy amerikai rombolóról kilőtt lövedék repesze. Pár órával később az egyik japán nehézmozsárból kilőtt lövedék szó szerint kibelezte Harlont.
Bradley is megsebesült, őt átszállították Guamra. Sousley-t megölte egy japán mesterlövész.





Otthon, Amerikában - a hetedik te magad légy...

 

 

050222_petra_vet_bcol1.grid-6x2.jpg

 iwostamp.jpgA fotó hihetetlenül népszerű. Újságok címoldala, poszterek, képeslapok, kártyák, bélyegek, szó szerint több millió példányban.


110647.jpgA háborúnak ára van - semmi sincs ingyen. Ezért a hátországban sorra szervezték azokat turnékat, ahol háborús hősök buzdították hadikötvények vásárlására a lakosságot.

Roosewelt elnök látva a fotó népszerűségét, személyesen adott utasítást, keressék meg és azonnal szállítsák haza a fotón szereplőket, hogy részt vegyenek a hetedik országos hadikötvényturnén. A hősök, köztük Ira Hayes 32 nagyvárosban léptek a lelkes közönség elé: több milliárd dollár értékben sikerült eladni új hadikötvényeket.

Three flag raisers.jpg

Hayes nem tudta feldolgozni a helyzetet, árulónak érezte magát, hogy ő otthon szerepel, míg társai tovább harcolnak a tengerentúlon.


A háború véget ért, Ira Hayes is leszerelt. De hazatérve a  polgári életben még rendes munkához sem jutott: gyapotszedőként dolgozott, alkalmi munkákat végzett. Bűntudat kínozta, hogy ő életben maradt, míg oly sok társa és barátja meghalt. Az emlékeit soha nem tudta feldolgozni, az italhoz menekült: több mint ötvenszer tartoztatták le részegeskedésért.

B_JOE_The_react_20_sjpg_950_2000_0_75_0_50_50.jpg

A fotó alapján 1954-ben az arlingtoni temetőben háborús emlékművet emeltek az amerikai tengerészgyalogságnak és a csatákban elesetteknek.  A 33,5 méter magas emlékmű 9,8 méter magas figuráihoz Bradley, Gagno és Hayes is modellt állt.  Avatásán részt vett Ira Hayes is, majd visszatért a rezervátumba.

dedication-of-iwo-jima-memorial_thumb.jpg

 4094008979_a13e206fc0_m.jpgNem sokkal később, 1955 január 24-én meghalt. A halottkémi jelentés szerint baleset történt: részegen halálra fagyott a szabadban. 32 évet élt, az arlingtoni temetőben helyezték örök nyugalomra.

225px-Ira_Hayes_Tombstone.jpg

 

Emlékműve a Denverhez közeli Gila rezervátumban:

 

58886186.jpg

 .

 

 A szöveg:

http://www.azlyrics.com/lyrics/johnnycash/theballadofirahayes.html

 

 

Felhasznált anyagok:

Regiment 5005/1.

http://hvg.hu/Tudomany/20110220_sebok_iwo_yima

http://www.arlingtoncemetery.net/irahayes.htm

http://www.angelfire.com/oh5/fallenheroes/irahayes.htm

http://www.californiaindianeducation.org/native_american_veterans/ira_hayes.html

 

 

Update: én tudtam rosszul. A második világháború kitörése előtt is léteztek afro-amerikaiakból álló harci egységek, és hoztak is ilyent létre a háború alatt.  De ők elkülönítve szolgáltak, nem együtt a fehéremberrel. 

Update 2: 

Nehogy elfelejtsük megemlíteni  Clint Eastwood két  filmjét, a Dicsőség zászlaját, és a Levelek Ivo Dzsimáról-t.

70 komment

Címkék: japán ii világháború tengerészgyalogos partraszállás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Untermensch4 2013.01.01. 21:53:35

talán "fergeteg főnök"-re lehetne magyarosítani...

NAR 2013.01.01. 22:07:27

Az a tüzesvíz nem tett jót neki :-(

2013.01.01. 22:45:46

Viharfelhő főnök? (jó cikk)

Első mohikán 2013.01.01. 22:46:56

Ezek szerint "nem csak" hős volt, hanem egy becsületes, lelkiismeretes ember is. R.I.P.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.01. 23:40:53

No ez érdekes volt.

Tegyük még hozzá, hogy sok ázsiai és indián származású dél-amerikai szervezetéből - örökletes módon hiányzik az aldehid-dehidrogenáz egy izoenzimje, ami az acetaldehid lebontását végzi a szervezetben.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.01. 23:45:49

végigböngésztem pár cikket, miket az "utólag könnyű bölcsnek lenni." -feldolgozáson alapultak. Azt mondják poszttraumatikus stresszben szenvedett. amire rátett egy nagy lapáttal a visszatérés a "civil életbe"- másodrangú állampolgárként.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.01. 23:50:35

"...amire rátett egy nagy lapáttal a visszatérés a "civil életbe"- másodrangú állampolgárként."

Sőt, átmenet nélkül lett nemzeti hősből pária.

01234567 2013.01.02. 00:21:48

A hősök rendkívüli idők termékei, a hétköznapok pedig megölik őket.
A két film szenzációs, Mint minden Clint Eastwood film...hihetetlen, egy spagetti cowboy ilyen rendező..

miketbeszéltek 2013.01.02. 00:47:21

@01234567: Nekem is tetszett a "Levelek Iwo Jimaról" film. Csak az nem tetszett, hogy az elvileg két nézőpontból készített mindkét film valójában a japánokat hozza ki hősként... Csak mellék-epizód a visszavonuló japán katonákat kivégezni szándékozó tiszt. (Pedig az általa képviselt, jellemző japán mentalitást a hadifogoly-táborok és Mandzsuria borzalmai is llusztálják....) Az amerikaiak kritikusak saját szerepükkel, de a világ közvéleményének ebből nem az jön le, hogy ezt ott meg lehet tenni, hanem a saját USA-utálatuk igazolását látják benne....

Neoprimitív 2013.01.02. 06:59:28

Köszönöm a posztot, régi kedvenc sztorim az összes benne lévő keserű csavarral.

A két Clint Eastwood filmben én egyáltalán nem éreztem, hogy hősként hozná ki a japánokat. Az elsőben semmiképpen sem, de a másodikban sem. A parancsnokot, Kuribayashi-t talán, de Leonidas óta az európai kultúra hősnek tekinti azt, aki tudatosan feláldozza az életét a hazájáért. (Másokat is magával rántva persze, a franc se tudja, hogy a háromszázból anno mennyien mentek volna inkább haza, ha lehetett volna.)

Az én emlékem a második filmből pont az, hogy a szerencsétlen srác csak élni szeretne, de jobban fél a sajátjaitól és mélyebben sulykolták belé azt, hogy tilos megadnia magát, mint hogy feladja.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.01.02. 08:11:42

Szép dolog Kuribayashit amolyan hősnek beállítani, meg hogy mennyire zseniális taktika volt tőle hogy beengedte a sziget belsejébe az amerikaiakat és ott kezdett idő és emberfogyasztó harcokba. Meg ugyanezt alkalmazták Okinaván is, (ha a japán hadvezetésen múlik, az utolsó helyi civilig folytatják a harcot)

Csak éppen ebböl a kettőböl számolta ki az amerikai hadvezetés mennyi is lenne a japán anyaszigeteken a veszteség és ezért döntöttek az atom mellett.

Sugyosa 2013.01.02. 08:36:09

@Sigismundus: És ez miért volt baj?
Sokan meghaltak az atomtól, de ha jobban belegondolsz, sokkal kevesebben, mintha roham lett volna a fősziget ellen, illetve azt gondolom, hogy az a két atombomba hozott vagy 70 évnyi békét Európának.

Neoprimitív 2013.01.02. 08:51:53

@Sigismundus: Az atombomba borzalmas fegyver. Ezen kívül a szimbólumává vált egy egész politikai korszaknak. Ettől még igaz marad, hogy egy szárazföldi hadművelet a japánok számára is sokkal nagyobb véráldozattal és pusztítással járt volna.

Kuribayashi taktikája - ha hajlandó valaki elfogadni azt a két kiinduló feltételt, hogy a taktikai győzelem esélye nélküli harc is lehet hasznos és szükséges stratégiailag és egy harctéri parancsnok a taktikáért felel, nem a stratégiáért - valóban eredményes volt. Az adott cél érdekében a lehető legjobban használta ki a lehetőségeit és az erőforrásait. Ettől legfeljebb a japánok számára lesz hős (meg lehet filmet csinálni róla), de a katonai húzásai jók voltak. Az, hogy a stratégiai célt (rákényszeríteni az amerikaiakat, hogy hagyják félbe a Japán elleni háborút) semmilyen taktikai győzelemmel sem lehetett volna elérni, ez nem Kuribayashi hibája.

De ha már "mi lett volna ha"-nál tartunk: marad a régi taktika, nincs nagy amerikai véráldozat, nincs atombomba, sőt még Japán megszállása is "elfogadható" (kinek?) áldozatokkal történik. Meddig lett volna béke Európában, itt a saját portánkon, a nukleáris fenyegetettség nélkül?

Neoprimitív 2013.01.02. 08:52:33

@Sugyosa: Na, sokáig fogalmaztam, megelőztél! :)

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2013.01.02. 09:10:31

Egy kis kukacoskodás tőlem: a szövegben az egyik zászlót kitűző katona neve "Jack Bradley", ugyanakkor a képen "John Bradley" néven van feltüntetve...

Amúgy a többiekkel mi történt? Azokkal, akik túlélték a háborút? Szegény Ira sztoriját már ismerem, de a másik két katonával mi lett?

Neoprimitív 2013.01.02. 09:12:10

@Grabbe: igen, ez kukacoskodás, a Jack a John beceneve, János => Jancsi szinten, csak angol nyelvterületen elfogadottabb az ilyen használat.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 09:17:31

@Neoprimitív: nem is lett béke. Egyrészt a III. Birodalom területének és javainak szétosztása megágyazott a hidegháborúnak, másrészt meg, hát lássuk be, a feszülten békés felek nem csak a felületes szemlélő számára mutattak olyan jeleket, mintha hadiállapot volna. Arról nem beszélve, hogy pár év alatt sikerült a háborút oda is elvinniük, ahol addig kimaradtak belőle.

@Sugyosa: "És ez miért volt baj?"
Talán mert civilek kiirtása nagyon csúnya, rossz dolog. Például azért.

deuscreator 2013.01.02. 09:20:54

@Hiryu 2,0

A cikk teljesen jó, érdekes, alapos.

Viszont: "az egység nem újságíróknak pózolással, és évenkénti ugrással és lőtéri lövészettel töltötte az idejét. /Mint egyes közép-európai országok ún. Elit Alakulata napjainkban./"

Ez nem hiányzott. A Bercsényi ennél jóval több. Olyan körülmények között és olyan eredményekkel szolgálnak innen párezer kilométerre, ami becsületére válik az amerikai kollégáiknak is, akikkel együtt tevékenykednek. Ráadásul ezekről a tetteikről soha nem fogunk hallani.. Akik pedig épp' itthon ugrálnak, pár hónap és kint lesznek, mert nagyon kevesen vannak nagyon sok munkára.

Nem értem a fanyalgást amiatt sem, hogy, fogadják az újságírókat. A HM és a Honvédség állandóan kritizálva volt a rossz társadalmi kommunkikációja miatt, most pedig az a gond, hogy nyitottak a társadalom felé? Hogy a 21. században merik használni a médiát önmaguk népszerűsítésére? Persze, rengeteget lehetne és kellene is még fejlődni ezen a téren, de ez akkor is haladás. Pont a Lemilen kell sírni, hogy végre nem a HM által pénzelt rally-csapatot mutogatjuk, hanem valós katonai képességeket?

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.01.02. 09:29:24

@Neoprimitív: @Sugyosa: Valójában épp veletek értek egyet, hogy így kevesebb halottal ért véget a háború. Csak hát, valóban, az atom lett a nagy gonosz mumus, nem az alternatívája.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.01.02. 09:30:38

@Sigismundus: csak idő hiányában nem fejthettem ki ilyen alaposan.

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2013.01.02. 09:35:55

@Neoprimitív: Na, ez az amit én nem tudtam. Mindig is érdekelt amúgy, hogy a "Jack"-nek mi lehet a magyar megfelelője; most már tudom :-)

PiszkosFreddy 2013.01.02. 09:38:27

@Neoprimitív: és akkor a Jacob-ot hogyan becézik?

Neoprimitív 2013.01.02. 09:43:43

@Rosszindulatú Vászka: a feszülten békés felek feszültek voltak és békében, nem hadiállapotban. Ha véletlenül lőttek, akkor is inkább mindkét fél visszakozott, nem pedig ráerősített, még akkor is, amikor pedig egyébként a saját katonai doktrínájuk azt predesztinálta volna. (Berlin, kubai válság, stb.)
Ha úgy gondolod, hogy a helyi háborúk csak azért voltak, mert Európában nem háborúztak, akkor egy kicsit bele kéne nézni még a történelemkönyvekbe. Az érdekszférát nem a második világháború után találták ki.

@Sigismundus: bocsánat, akkor félreértettelek! :)

@Grabbe: mire jó egy blog, én is mindig tanulok valamit :))

Neoprimitív 2013.01.02. 09:45:27

@PiszkosFreddy: nem tudom. Lehet, hogy azt is Jack-nek, de ettől még a John beceneve nem lesz más.

Sugyosa 2013.01.02. 09:58:02

@Rosszindulatú Vászka: Hány civil halt volna meg Európa csataterein, egy, az atombomba nélkül óhatatlanul "felforrosodó" hidegháborúban?

A kölcsönös megsemmisítés fenyegetése tette lehetővé, hogy megússzuk nagyobb vérengzés nélkül az elmúlt időszakot.

gatsy 2013.01.02. 10:25:09

Remek poszt
A történetet nem mellesleg Johnny Cash is megzenésítette:
www.youtube.com/watch?v=NdNV9JX-Xi8

gatsy 2013.01.02. 10:30:08

@PiszkosFreddy: A Jacob becézése a Jake.

qbr 2013.01.02. 10:48:38

@Neoprimitív:
A Jack a James beceneve, a John beceneve a Johnny.

Ettől függetlenül a cikk kiváló, szokásos módon :)

qbr 2013.01.02. 10:50:28

@Neoprimitív:
@qbr: Érdekes, a wikipédia szerint a John beveneve a James, akkor lehet, én tudtam rosszul

qbr 2013.01.02. 10:56:10

@qbr: mármint jOhn beveneve a Jack

gatsy 2013.01.02. 11:05:14

@qbr: Mivel a John/Johnathan(János/Jonatán) és James (Jakab) két külön név, valószínűtlen, hogy egymás beceneveikét funkcionáljanak. Itt vmi hiba van a mátrixban.

A John ill. a Johnatan becézése a Johnny, a Jamesé a Jim/Jimmy

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 11:32:18

@deuscreator:

alapvetően cinikus vagyok, ha a magyar honvétség szóba kerül...

most nem fogok előszedni egy adag védelempolitikai elemzést. Maradjunk szigorúan blogon belül. Főleg Tiboru mester /és persze a többiek/ volt olyan kedves, maga utánozhatatlan módjában ismertetett itt és az új blogján /tiboru.blogrepublic.eu/ nem egy specforce alakulatot, talán csak a rohampostásokat és a birodalmi rohamosztagosokat nem. Eléggé tárgyalva, hogyan szpatják, akarom mondani milyen k9iképzést kapnak, milyen a felszerelésük, etc.... etc...
most szívesen melléteszem kedvenc képemet, amint a hős magyar kiképzettek épp a partraszállást gyakorolják gumi Kalasnyikovval, hátukon a búvárklub oxigénpalackjával, kifele caplatva a Tiszából...

deuscreator 2013.01.02. 11:42:37

@Hiryu 2,0: Nem azt mondom, hogy a KMCS odaveri a Navy SEAL-t és a SAS-t, de a kis pénz-kis foci elv mentén szerintem ez bugyuta ekézés. Volt alkalmam találkozni velük hadszíntéren is és le a kalappal a srácok előtt. Az, hogy az amerikaiak szívesen dolgoznak velük és az, hogy két csapat is kint van, szerintem magáért beszél. Jómagam is gyakran fogom a fejem a HM és a MH hülyeségein, de van 1-2 dolog amire akár büszkék is lehetünk, ez pedig szerintem az. Ráadásul a srácok gyakran tucatnyi szövetséges állam különböző szintű kiképzéseit is elvégzik. Az, hogy láttál egy hülye képet még nem bizonyítja, hogy rosszul lennének felkészítve. Persze, emellett mindig van hova fejlődni.

Az újságírós megjegyzést pedig továbbra is feleslegesnek tartom. Ez kell, a MH-nak egyszerűen muszáj nagyobb nyilvánosságot kapnia, ez egy jó folyamat. Ráadásul hol vagyunk még mindig a többi NATO tagállam szintjétől, ahol teljesen megszokott és aktívan támogatott az ilyesmi?

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 11:45:49

John Henry "Jack" "Doc" Bradley (July 10, 1923 – January 11, 1994) was a United States Navy corpsman during World War II, and one of the six men who took part in raising the Flag on Iwo Jima.

Köszönöm... Tehát a "Jack" a többiektől kapott becenév. Akkor így javítom.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 11:51:40

@deuscreator:

na csak mert nem akarom lelőni a poént...
itt a lemilen vsn egy kellemes hagyomány, az időnkénti árokásós, vitaposztos cikkek. Összeszedtem egy kevés anyagot erről a témáról is, de előtte egy másik, a dachaui anyaghoz hasonló lesz napirenden, utána jöhet a téma?
/Ha megengeded, szeretném kicsit szerkesztve a fenti hozzászólásod is felhasználni az anyagban majd./

deuscreator 2013.01.02. 12:21:47

@Hiryu 2,0: Persze, az értelmes vita előrevisz és a megfelelő kontextusban egy szakmai blognak feladata is a kemény kritika. Várom majd a posztot.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 12:59:38

@Neoprimitív: nemnemsoha! Én olyat nem állítottam. Továbbá nem véletlenül nevezik azt az állapotot hidegháborúnak és nem pedig hidegbékének :)

@Sugyosa: ez sztem utólagosan belevetített, politikai ízű spekuláció és szerecsenmosdatás (valamint vélhetően nem csak nekem cseng annyira össze az érv P. H. Dick néhány írásával). Nem véletlenül annyira megosztó ma is a kérdés történészek között, továbbá nem véletlenül jelezte ellenérzéseit akkor is több érintett katonai vezető - merthogy az a két bomba, de a második mindenképpen vállalhatatlanul nem katonai döntés volt.

Hát ezt ín így látom.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 13:15:57

hmm...jó kérdés. itt-ott olvasható a félmondat, nem tudom mennyire igaz, hogy az US gazdasága nem igen bírta már a háborút /pénz, pénz, pénz..../ ráadásul nyakukba szakadt a megszállt Németország, vörösök a kertek alatt ólálkodtak, ugrásszerűen növekvő veszteségek a Csendesen... /okinavai csata.. stb... közvéleménynek nem tetszett.../ szóval nem engedhették meg maguknak hogy tovább húzódjon az egész... /Mondjuk hogy a dicső szovjet hadsereg egész Koreára, Japán egy részére is rátegye a kezét... bár Alaszkát talán nem kérték volna vissza.../

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 13:33:27

Valamint leginkább nagyon zavarba ejtő kérdés, mert ha úgy kommunikálom a dolgot, hogy én vagyok a jófiú (jenkik), az ellenség a csúf gonosz rossz (náczijapók), akkor miért is megyek bele én is önvédelemből a totális háború nevű csúfságba?

A megfejthetetlen egyenlet (újabb képzavar egy ilyen rövid kommentben, nézzétek el kérlek, szeretem ezeket)részei a magánkézben lévő, politikai nyomást gyakorló fegyvergyártók, az új választási évadra tőkét kovácsolni igyekvő zavarosban halászó politikusok, a még józanul gondolkodó (ez abban a helyzetben vélelmezett oximoron) katonai vezetők, egy eléggé felhergelt és mesterségesen alultájékoztatott közvélemény, meg a háborúban lesajnált, rettegő fotelbölcsészek és a fejlesztésben részt vett, illetve azt megértő tudósok.

@Hiryu 2,0: Engedtessék meg neke még egy párhuzam a kérdés cizellált voltához adaléknak, hogy az a totális háború az USA szempontjából annyiban példátlan, hogy abban a civil lakosság csak hadianyagtermelő hátországként vett részt (hasonlóképpen a német lakossághoz eleinte, akiket semmiféle háborús megszorítás nem sújtott, több történész szerint ez a jelenség nagy részben oka a vereségnek), ezért elég könnyen lehetett megvezetni de egyúttal talán nehezebben motiválni.

Az egy másik undok kérdés, hogy a nagy gazdasági válságból val kilábalásban mekkora nagy szerepe volt az akkor csúcsrajáratott hadiipari termelésben.

ÉS TADADAMM!

egy ravasz átkötés

ezért is olyan szennyes érzés olvasni ezekről az "obsitos bakákról" (toisztára mint egy az a Grimm mese), mint a poszt főszereplőjéről, aki ebben az egész hirigben egy feláldozható, eldobható és végsőkig kizsigerelt, kihsaznált, alaposan leélősködött háborús vesztes volt. Mint a Starship Troopersben - a könyv, nem a film, a film túl derűs.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 13:39:55

@Rosszindulatú Vászka: bocsánat

ezt akartam írni:

Az egy másik undok kérdés, hogy a nagy gazdasági válságból való kilábalásban mekkora nagy szerepe volt az akkor csúcsrajáratott hadiipari termelésnek.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 13:50:25

önvédelemből....

khmm az is önvédelem, hogy nem várom meg a t.bűnözőt, hogy a betörés mellett magáévá tegye a háziállatokat, és családtagokat, rám gyújtsa a házat, etc, hanem kevésbé polkorrekten előtte lelövöm.

Ha nem pofozzák bucira tengelyhatalmak fejét, akkor szépen elvágják összeköttetéseiket a nyersanyagforrásoktól, piacaiktól stb, ők meg mehetnek vissza a Vadnyugatra tehénnel szántani.

jhmm,,,, hadiipar... mivel ha jól tudom első világháború alapján az volt az alapelv, még1xtöbbetilyenbe nem mászunk bele, jóóóó későn kezdtek el kapkodva felfegyverkezni. Hadipar felpörgetése padlógázzal Pearl Harbor után.
ld még New Deal

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 14:02:14

Az önvédelem, hát igen. Ez is igaz. Illetve ezért is hozakodtam elő a prekog-os Dick novellával. De lehetne a Bűvös bolt is.

Ami nekem zsenánt az ügyben, az az utóélete, a magyarázata, ami nyilván a hidegháború és az aktuálpolitikai lózungok folyománya. És még elő sem kerültek a náczi illetve japán bomba aggasztó (itt már nemrég már megvitatott) vélt vagy valós fenyegtése.

Remek árokásós kérdés, vélhetően eldönthetetlen észérvekkel és vagy logikával, de tartok tőle, hogy erősen forráshiányos is a vitaalap.

Néhány szemelvény a kérdést illetően aktív kortársaktól:

„A japánok már valójában keresték a béke lehetőségét, így az atombomba tisztán katonai szempontból nem játszott döntő szerepet Japán vereségében”
Chester W. Nimitz

„Számos megalapozott érv szólt amellett, hogy megkérdőjelezzük e cselekmény bölcsességét. Magam is kifejeztem mély egyet nem értésemet, hiszen Japán már amúgy is legyőzetett, továbbá úgy érvelve, hogy hazánknak el kell kerülnie, hogy a világ közvéleményét egy olyan fegyver bevetésével sokkolja, amely véleményem szerint nem szükséges ahhoz, hogy amerikai életeket mentsünk meg vele”
Dwight D. Eisenhower

„Azt, hogy Hiroshimára le kellett-e dobni az atombombát, én nem tudom. Én azt hiszem, hogy ez hiba volt. De hogy Nagaszakira ledobni hiba volt, abban egészen biztos vagyok!”
Teller Ede

„A háborút gyorsan be kell fejezni. Itt van egy új fegyver, alkalmazni kell."
H. Truman

"A rendelkezésre álló tények alapos megvizsgálása után, továbbá az életben maradt japán vezetők tanúvallomásai alapján a kutatók egyhangú véleménye az hogy Japán 1945 december 31-e előtt bizonyosan, és minden valószínűség szerint még 1945. november 1-e előtt megadta volna magát, akkor is, ha az atombombát nem dobják le, Oroszország nem lép be a háborúba és az anyaország elleni invázió nem lett volna tervbe véve"
United States Strategic Bombing Survey

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 14:17:06

@Rosszindulatú Vászka:

khmm...valóban megadta volna magát szerintem is, bomba nélkül? Hogy miért? Mert nem volt már kereskedelmi flottája -ld amerikai tengeralattjárók... tehát előadhatták volna Leningrád ottani, országos változatát, csak épp ostromlók nélkül. Párszázezer /millió/ éhenhalt lakossal.
Ui. mellesleg nem árt észbentartani japán tömegpusztítófegyver-programját (piszokusázók erről pld valahogy mindig elfelejtkeznek) /ld Papírzsepi írását a biológia fegyverekről/- egy elhúzódó agóniában, remélve hogy nagy kárt okoznak a támadóknak IS valószíatnűleg bevetik.
/ld Sámson -opció napjainkban/

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.02. 14:18:00

khmm valóban megadta volna magát. Kérdőjel nélkül.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 14:35:33

@Hiryu 2,0: jaja, emléxek ám.

Meg a Reich technikai támogatására is. Úgy vélem, ha a náczi bomba készül el mégiscsak előbb - amiről csak most tudható, hogy fasorban sem voltak, az talán nem spekuláció, hogy ezt akkor nem tudhatták - vélhetően Japán is kap belőle, néhányat, már csak a német erőforrásokkal való spórolásból is, vagy nem, azügyben elég kevés vita lenne itt köztünk, hogy azt a náczik bevetik. Vagy nem és mégiscsak von Stauffenberg lesz az új kancellár, én meg helikopter.

De morálisan mindenképpen ingoványos (újabb filmes képzavar :) dolog katonai parancsot adni civilek ilyen mértékű hentelésére, úgy vélem ez az a pont, vagy inkább határvonal, ahol nem igazán lehet különbséget tenni a terrorizmus és a katonai cselekmények között (persze, értem én, hogy az az ártatlanság már jóval korábban elveszett és nyilván minden nyertes fél igyekszik magát kimosdatni és szalonképessé tenni, míg a vesztest okolni mindenért).

Most az jön, hogy valaki erre riposztoljon, hogy de hát a japók is civileket áldoztak, meg irtottak és pont hogy ők vonták bele a civil lakosságot a háborúban, meg különben is korrekt és logikus lépés volt a Mitsubishi gyár leradírozása.

Meg azzal is lehet ellenérvelni, hogy bezzeg, ha Berlin vagy a Ruhr vidék kap egy iylet pár évvel korában, akkor a D-Day is feleslegessé válik.

Ez mind igaz, de leginkább nincs igazság, az csak egy túlhájpolt bölcsészábránd :)

proletair · http://lemil.blog.hu 2013.01.02. 15:08:41

@deuscreator:
Gondolom Hiryu kolléga nem a KMZ-t ekézte, hanem a HM-et és az MH vezetését. Volt itt szó ezen a blogon mindenféle különleges alakulatról (elég csak a "különlegesek" tag-re klikkelni) de nem véletlen, hogy a magyar különlegesekről még nem írt senki. Én a személyes érintettség okán is szívesen írnék egy ilyen posztot, de egyszerűen lehetetlen normális anyagot összeszedni. Az MH honlapján a Bercsényi történetéről van pár mondat.
Ettől függetlenül lehet hogy megírom azt a posztot, csak olyan "magyaros" lesz, tele hiányossággal. A sajtó és a HM hozzáállása sajnos messze nem olyan, mint mondjuk külföldön. Még mindig itt leng valamifajta beteges titkolózási hajlam, pedig kellene egy-két jó cikk róluk.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 15:21:17

@proletair: persze, hogy írjad! Az már történelem. Hiánypótló volna.

Amúgy is tök trendi a téma, lehet hatásvadász címmel izzítani a címlapra:

Elhallgatott történelem
Az igazi Rambó
Pannon puma - Kinizsi AK-val
Hazámat szoégálom!
A titkos honvédők

:D

proletair · http://lemil.blog.hu 2013.01.02. 15:31:03

@Rosszindulatú Vászka:
:)
Túl a viccen: Csak ilyen címben tudok gondolkodni: Különlegesek- a magyar ejtőernyős. Csak így, semmi alakulat. HA azt írnám, hogy KMZ, akkor arról semmit sem tudnék írni, mert pár hivatalos fényképen kívül semmi sincs.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 15:34:54

@proletair: jaja, perszehogy az ejtőernyősök, ki más :)

Húzzál bele, mert ez a része is elvész a hadtörténetünknek. Nyomtalanul. Marad a hamis/vetített nosztalgia, meg a lesajnálás, meg a sok csúsztatás.

proletair · http://lemil.blog.hu 2013.01.02. 15:37:02

@Rosszindulatú Vászka:

Igyekszem, csak van még egy cikkem, azt szeretném befejezni, még Luca napja előtt.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.02. 15:38:12

@proletair: az én koromban már nem sürgősek a dolog, tud várni a júzer.

2013.01.02. 17:44:09

@proletair: Várom a cikket.
(Az indián név nem hagy nekem nyugtot, talán mivel ennek az időjárási jelenségnek nincs magyar köznyelvi jelentése. Talán, ha a tájszólásokból, néphitből indulnánk ki? "Hulló köd főnök", "Forgószél főnök", "Pipázó Hegy főnök", "Sárkányfarok főnök", "Szépasszony szoknyája főnök",
"Zivatardémon főnök", "Viharlélek főnök", "Felhőboszorkány főnök", "Felhő/zivatarsárkány főnök", "Felhővezető főnök", Egyelőre ennyi.)

R_Gábor 2013.01.02. 21:39:58

"Na, ezt valaki magyarítsa le nekem" Leszálló Felhő Főnök?

R_Gábor 2013.01.02. 21:40:37

"Na, ezt valaki magyarítsa le nekem" Leszálló Felhő Főnök?

Norman Nailer 2013.01.02. 22:11:04

@Neoprimitív: A Jack inkább James (Jakab), úgyhogy nem kukacos a kérdés

deuscreator 2013.01.02. 23:07:11

@proletair: Értem és mostmár látom, hogy nem ez volt a cél, de ez önmagában a cikkben nem derült ki, ezért jegyeztem csak meg.

A magyar különlegesekről szóló cikket nagyon szívesen olvasnám és valóban sajnálatos, hogy ennyire titkolózunk, már csak azért is mert azon kívül, hogy kevesen vannak, szerintem ez az az hadrendi elemünk, amit nem kell szégyelni. A kommunizmus buta túlkonspitáló hagyományain kívül itt annyit tudok enyhítő körülményként felhozni, hogy amikor a "nagyok" különegeseiről szól a fáma, ott egyrészt már hagyományosan kevesebb a titok, másrészt egy sokkal nagyobb, így sokkal arctalanabb tömegről ír az adott újságíró.. Minálunk ez a pár száz érintett könnyebben azonosítható és valóban tartanak is attól, hogy nagyobb nyilvánosságot kapjanak.

Az is komoly (és káros) különbség, hogy külföldön a különlegesek bemutatása (a cikekken, etc.-n túl mondjuk szakértők, technika biztosítása filmekhez és hasonlók) a nimbuszépítés szerves része. Ott büszkék rá, hogy milyen kemény szituációkban is helyt álltak az ő fiaik. Mi viszont évek óta nem merjük elmondani a hazai közvéleménynek, hogy egy furcsa, anómiás konfliktusba, egy igazi 21. századi háborúba küldjük a katonáinkat, akik nem csak takarót meg kaját osztanak, hanem sokszor keményen harcolnak az ellenséggel.. A békefenntartós (és egyben totálisan megtévesztő) imidzshez nehezen illeszthető hozzá ez az egész téma.

proletair · http://lemil.blog.hu 2013.01.03. 07:36:27

@deuscreator:

No ezt olyan jól írtad, hogy amíg olvastam, csak bólogattam meg hümmögtem folyamatosan, hogy bizony, bizony...
A helyzet kialakulásához szerintem az is nagyban hozzájárult, (és járul) hogy HM-nek sosem volt igazi szakember (szakpolitikus)a vezetője. Mindig csak jó káder. (Ilyen miniszterek, mint Szabó, vagy Juhász, meg ilyen államtitkár mint Vadai Ágnes, Fapál, csoda hogy van még honvédségünk)Emiatt az MH vezetése is olyan lett amilyen. A mostani vezérkari főnökről is egyre inkább az az érzésem, hogy egy kesztyűbáb.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.03. 08:15:44

@deuscreator: @proletair: azt gondolom, hogy ezügyben, mármint imidzsépítésben a TEK munkássága sokat tesz, köszönhetően a színes és fordulatokban gazdag sajtójának, meg vezetőjének átgondolt megnyilvánulásai mind erősítik a mezei médiafogyasztóbam, hogy különleges erőkben igen erősek vagyunk.

Bezzeg a rendszerváltozás előtt csak néhány izom-snitt a hírdóban a kispandák, meg a Derrick felkonf közti űrben.

Mindez persze csak adalék a semmittevős katonaélményekkel, meg rohadó laktanyákkal és objektumokkal terhelt rögvalóban.

Ez nem is fog változni, amíg nem látunk törekvést egy rendezettebb állapotra. Például amerre én járok, nemhogy a pangó laktanyák, de még a Nemzetvédelmi Egyetem is ótvar lepattantan néz ki, rossz ránézni, kosz, mocsok, rendetlenség, rendezetlenség. Nem sugall az semmit, nemhogy erőt, rendet meg tisztaságot de, életjeleket sem, csak némi elmúlást.

Ez persze úgy általában minden egyenruhára igaz, ezt a jenkik sokkal jobban csinálják nálunk.

Rosszindulatú Vászka 2013.01.03. 08:25:10

@deuscreator: @proletair: ja és természetesen nem kívánom én sem összemosni azokat a nyilván rátermett hihermegaszuper rendőröket a valódi sapkásokkal.

deuscreator 2013.01.03. 09:39:30

@Rosszindulatú Vászka: @proletair:

Na igen, a HM és vezetése.. a miniszternek szerintem nem kell feltétlenül szakpolitikusnak lennie, az ő feladata sokkal inkább a kormányon belüli focizás és azt szerintem nem csinálja rosszul. Az államtitkárokon sokkal nagyobb a hangsúly amiben vegyes a helyzet, van kifejezetten felkészült és más is (lásd itt: index.hu/belfold/2012/09/08/olyan_reszeg_volt_a_vezerkari_fonok_hogy_lemondott/ ). Szerintem a jelenlegi katasztrofálisan alulfinanszírozott Honvédség erején felül teljesít (még egy darabig), aztán meglátjuk mi lesz. Ez is csak olyan, mint a politika, van egy generáció, amelynek még ki kell tisztulnia a rendszerből. A hadsereget a világon szinte mindenhol gazdasági érdekektől vezérelve használják, mi ezt még nem nagyon tudtuk elkapni.. (csak gondolj bele, ahogy egy kormányülésen, ahol meg akarják vágni a védelmi költségvetést, a miniszter elő tudna húzni egy kimutatást, hogy Koszovóban hány magyar cég vett részt az újjáépítésben, hogy Mazar-e-Sharifban EU és US pénzből mi csináltunk vízvezetéket, hogy a Gepárd immár 5 éve egy hadszíntéren van és most rendeltek belőle 10000 darabot és ez mennyit hoz a költségvetésbe..). Kell a "hazámat szolgálom", én hiszek is benne és jó is erre alapozni a morált és vezetést alegység szinten, de ennél messzebbre kell látni.

Vászka: a TEK annyira könnyű célpont, hogy kicsit már sajnálom is őket.. Nekem az eddigi csúcs a testőrből lett főstratéga kiültetése a három véletlenül hazakeveredett zsoldos mellé, akiket még jó eséllyel segítettünk is kijutni, hogy támogathassák az összes szövetségesünk által mélyen elítélt szíriai diktatúrát.

A piszkosnagy letargiával és rohadással csak részben értek egyet, van ami épül-szépül és egyelőre kitart a fanatizmus és hazaszeretet az állomány között. Egyelőre. A Zrínyiről meg annyit, hogy gyakrabban hirdetnek meg valami reformot és átalakítást, mint más egyetemeken szakkolis bulit. Úgy nagyon nehéz oktatni és nevelni. A Hungária úton lévő campus szerintem nem olyan gáz (már ha bementél, mert kívülről igen para), inkább csak zsúfolt, a Ludovikás terv pedig papíron egész jól néz ki.

ace22 2013.01.03. 12:33:13

Kissé utólag: remek poszt!

Azon túl, hogy az atombombát inkább az oroszok ellen vetették be, olvastam, hogy túl ciki lett volna nem bevetni, annyiba került. Kb. mint a német rakétaprogram...

A "túl sok amerikai áldozat lett volna" meg a "az invázióban is meghal ugyanannyi civil" utólagos polkorrekt képmutatás.

tudi 2013.01.03. 19:49:38

Szomorú történet az övé, ha nem indián lett volna egész máshogy alakult volna az élete. Érdekes lenne utána járni, hogy hány ilyen turnén résztvevő katona vágyott vissza a harctérre, a The Pacific-ben bemutatott John Basilone például leszerelhetett volna ám ő maradt és később Iwo Jima-n halt hősi halált.

Neoprimitív 2013.01.04. 11:27:08

@Rosszindulatú Vászka: Egy kicsit bonyolultul fogalmazol az én felfogóképességemhez, de egy biztos, én erkölcsi vonatkozást sehol nem említettem. Azt sem, hogy a bomba bevetése csak katonai döntés lett volna. Annyit írtam, hogy a bevetésével minden számítás szerint kevesebb áldozattal (katonaival és polgárival) lehetett lezárni a háborút, mint hagyományos módon. Ennek semmi köze ahhoz, hogy mi a véleményem a civilek életét feláldozó hadviselésről, oldaltól függetlenül.

@ace22: Az, hogy "ciki" lett volna nem bevetni, nettó baromság: egy új fegyver csak akkor fegyver, ha működik. Addig kiállítási tárgy. A los alamos-i kísérleti robbantás csak azt igazolta, hogy az elv működik, nem azt, hogy harctéri körülmények között bevethető fegyver van a kezükben, ezért erőltették katonai vonalon a bevetését.
A bomba ledobása mögött politikai célok is meghúzódtak, ezt senki sem tagadja. Utólag ezek a politikai célok sokkal fontosabbá váltak a világ számára, mint az ott elveszett vagy éppen általa megkímélt életek. (Kérdezz meg valakit, hogy hány halott volt Hiroshimában, nem fogják tudni, még nagyságrendileg sem.) Ettől még 1945-ben, az egyre nagyobb véráldozatokkal járó partraszállások után a katonai vezetés és az amerikaiak úgy általában egyszerűen szerették volna csökkenteni a veszteségeiket. Nem a japánokét, a sajátjukat, de speciel ebben az esetben a kettő együtt járt. Ennek semmi köze a polkorrektséghez.
Okinawa már három hónapig tartott, szemben pl. az egy évvel korábbi saipan-i partraszállással, amit három hét alatt lezavartak. Saipanon még több, mint kétszeres volt a létszámfölény, Okinawán már csak másfélszeres, a főszigeteken pedig már kifejezetten hátrányban lettek volna. Vedd ehhez hozzá, hogy egyedül Okinawán 140 és 255 ezer közé teszik a japán halottak számát (ebből 40-150 ezer a civil) és akkor sokkal kevésbé fog szimpla "polkorrektségnek" látszani az, hogy a nyilvánvaló borzalmak dacára is kisebb volt így a japán veszteség, mint egy elhúzódó, sokkal nagyobb szabású szárazföldi harcban. A Hiryu által említett kiéheztetést inkább nem is hozom fel.

Savior 2013.01.11. 11:08:02

"Az amerikai egységeknek csak 36 nappal a partraszállás után sikerült elfoglalniuk a szigetet, 6821 halott és 19272 sebesült tengerészgyalogos árán. A 20 000 főnyi japán védőből mindössze 216 fő esett fogságba."

Ebből nekem nem az tűnik ki, hogy a taktika olyan zseniálisan működött. Vagyis a késleltetés láthatóan igen, de el tudja valaki magyarázni, hogy szenvedhettek a védők ennyivel nagyobb veszteséget? Egy-két nap alatt érteném, mert az azt jelentené, hogy a jobban felszerelt, hajókkal támogatott partraszállók "keresztülgyalogoltak" rajtuk. Na de 36 nap alatt?

Monty H. 2013.01.11. 12:27:33

Köszi az írást. Viszont nem találtam utalást arra, hogy Tony Curtis főszereplésével készült Iráról egy film, The Outsider címmel. Sajnos nem tudtam még beszerezni, de érdekes lehet...

www.imdb.com/title/tt0055270/

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.01.11. 13:17:27

@Savior: --hmm, szolnék, hogy a sebesült, harcból kiesett katona is veszteség, nem csak a KIA...

Nagyon egyszerűsítve: japán oldalon nem adták meg magukat /gondolom másik fél se ragaszkodott a genfi egyezményhez.../

Itt nagyon komolyan lekötötték az amerikai erőforrásokat... hogy egy szélsőséges példát mutassak: odahajózol a csatahajóval, nekiállsz lőni a szigetet. Szép, de azok a szép nagy lövegcsövek 3-400 lövést bírtak, aztán mehetett haza, cserélni őket. Nem két napra esik ki. Minden egyes lőszert, járművet etc el kell szállítani a hadszíntérre, undsoweiter.

Magyar párhuzam: Szigetvár- az egész Török seregnek nem okoztak hatalmas veszteséget, de kellő ideig lekötötték őket.

Savior 2013.01.11. 15:37:41

@Hiryu 2,0: persze, ez világos. Csak ami furcsa nekem, hogy a trench warfare az én képzeletemben nem úgy él, hogy a támadó és védő fél egyenlő veszteséget szenved. A szigetvári példánál maradva, ott a törökök vesztesége közel tízszeres volt a védőkhöz képest.

Fluffer 2013.01.12. 23:04:21

Nekem Hellertől ugrott be a 22-es csapdája:

FÉLKUPICA FEHÉR FŐNÖK

:-)

Na jó, komolyra fordítva a szót: amikor egy felhő leszállt a talajszintre, akkor ködről beszélünk. Mit szóltok ehez?

- Ködfelhő Főnök
- Alászálló Felhő Főnök
süti beállítások módosítása