Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2023
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (158) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (11) rendvédelem (54) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Tanúvédelem Magyarországon

2015.09.28. 08:00 tiboru

tvdsz_nyit.jpgMindannyian láttunk már olyan filmet vagy olvastunk olyan bűnügyi történetet, melynek középpontjában olyan személyek állnak, akik tanúvallomásukért cserébe rendőri védelmet kérnek és kapnak. Ezeket az embereket a hatóságok általában arra kötelezik, hogy biztonságuk érdekében családjukkal, barátaikkal mindenféle kapcsolatot megszakítva, eredeti lakhelyüktől távol, álnéven éljenek akár évekig, évtizedekig. Ez a tanúvédelem, amit a laikus (és az átlagnál szkeptikusabb) olvasó hajlamos egy kézlegyintéssel elintézni: ja, persze, Hollywood megint nagyot alakított.

A Lemilblog profi törzsolvasói számára biztosan nem lesz meghökkentő, amit mondok, de gondoljunk a véletlenül erre tévedő ártatlanokra is: a létező, valódi tanúvédelem (leszámítva néhány rendezői és forgatókönyvírói túlzást) pontosan ilyen. S talán egyeseknek még meglepőbb lesz, ha elárulom: Magyarországon 2002 óta működik egy speciális rendőri egység, melynek egyedüli feladata a hazai tanúvédelmi program előírásainak érvényesítése. Mai posztunkban kicsit körüljárjuk a témát, s olvasóink elé tárunk (majdnem) mindent, amit a tanúvédelemről tudni lehet – és ami nem jár titoksértéssel. És még mielőtt bárki is akadékoskodni kezdene (régi blogger vagyok, tudom ám, hogy működnek a reflexekmajli.jpg) arra hivatkozva, hogy a szomszédja fogorvosának a sógora együtt szokott sörözni az egyik tanúvédő fodrászának unokatesójával és ő másként mesélte, gyorsan elmondom, mert ez nem titok: dolgoztam a tanúvédelemnél (és rokonterületen is), úgy nagyjából tudom, miről beszélek.

Gyorsan előrebocsájtom, hogy a Szolgálatnál eltöltött időmről és tapasztalataimról csak módjával, szőrmentén tudok beszámolni, hiszen a szolgálati és az államtitok életem végéig köt. Ez most kívülállók számára biztosan nagyon hülyén (vagy dzsémszbondosan, esetleg dzsekbaueresen) hangzik,vt1.jpg de ne feledjük, hogy a terület érzékenysége nem engedhet meg semmiféle lazaságot. Ellentétben számos más, agyonhájpolt rendőri szakterülettel és a média által egykoron übersztárnak kikiáltott hajdani főnyomozó által vetített népmesékkel itt (mm. a tanúvédelemnél) tényleg emberi életek múlhatnak egy rosszul megválasztott jelzős szerkezeten vagy jópofának szánt sztorizgatáson. Igyekszem tehát olyan messziről elkerülni a taposóaknákat, amennyire lehet, na és a lelkes nyomozó ügyészeknek se szeretnék munkát adni, van nekik elég bajuk nélkülem is.

1.) A kezdetek

Mint annyi minden fasza dolgot a rágógumitól kezdve Jesse Venturán keresztül egészen az űrsiklókig, az intézményes wpp1.jpgtanúvédelmet is az USA-nak köszönhetjük. Az amerikai szövetségi "ügynökök" (akik akkoriban még inkább egyfajta katonák voltak, nem rendőrök) már a 19. század végén szervezetten védték a Ku Klux Klán elleni tanúskodni hajlandókat, de igazából a múlt század hatvanas éveiben szembesültek azzal, hogy egyre több maffiatag lenne hajlandó terhelő vallomást tenni cimboráira, amennyiben a hatóságok két feltételnek eleget tesznek: egyrészt nagyvonalúan eltekintenek a kisebb stikliktől, másrészt pedig garantálják, hogy a kihallgatását követő napon egykori bűntársaik nem fogják őket tarkón lőni, majd holttestüket betonba öntve elsüllyeszteni valamelyik barátságos tengeröbölben, esetleg kitámasztani a főutcán egy szemeteskonténer mellé, kivágott nyelvű szájukban egy fagyasztott makrélával. A jenkik mindig is pragmatikus népség voltak, osztottak-szoroztak, majd létrehozták a WITSEC-nek nevezett intézkedéscsomagot: a világ legelső intézményesített tanúvédelmi programja megszületett. usms1.jpgVégrehajtására a legrégebbi szövetségi bűnüldöző szervezetet, a US Marshals Service-t jelölték ki. Vannak állami programok is (Texas, Kalifornia, Illinois, stb.), de szövetségi szinten a USMS végzi a melót.

A fegyveres testület nevét már többféleképpen ültették át magyarra a kétségbeesett fordítók. Ezen a téren a hülyén hangzó és teljesen megtévesztő „marsallszolgálat” a bajnok, jobb híján a „marshal”-ra én a „rendőrbíró” verziót javasolom (figyelemmel az eredeti alapfeladatukra, ami az amerikai szövetségi bíróságok védelme és biztosítása), de ha tudtok jobbat, kommenteljétek be bátran.

A jó példa ragadós, mint az ásítás vagy a HPV. A kiváló amerikai eredmények megmozgatták az öreg kontinens bűnüldözőinek fantáziáját is, és a hetvenes-nyolcvanas években több nyugat-európai állam vette át a tengerentúli új módszert, sorra születtek a tanúvédelmi jogszabályok. Olaszország az elsők között csapott le a lehetőségre (biztosan sokan hallottátok már a pentito szót, ami bűnbánó, pentito.jpga hatóságoknak a biztonságért cserébe információt szolgáltató maffiózót jelent), s ez – Itália akkori bűnügyi és terrorfertőzöttségét ismerve – egyáltalán nem meglepő. A kilencvenes évek második felében már tucatnyi országban számított rutineljárásnak a szervezett bűnözők elleni eljárások tanúival üzletet zs1.jpgkötni védelemért cserébe. Napjainkban az a civilizált állam számít kivételnek, ahol ez a jogintézmény nem működik.

2.) A két alapmodell

A nemzeti tanúvédelmi programok tekintetében a világon két nagy iskola működik, amelyeket a szakmabeliek „német modellnek”, illetve „olasz modellnek” neveznek. Erősen (de tényleg erősen!) leegyszerűsítve: a németek azt az álláspontot képviselik, hogy a védett tanú felnőtt, gondolkodó, kooperáló ember, akinek a lehető leggyorsabban biztosítani kell, hogy a védelmi programon belül megálljon a saját lábán. Támogatják, hogy találjon munkát, legyen önálló keresete és (ésszerű határokon belül) minden, önmagára vonatkozó döntést maga hozzon meg, amúgy nagyfiúsan, hiszen tisztában van a saját érdekeivel, akárcsak a tudomására hozott szabályokkal, amelyeket értelmezni is tud.

A képzeletbeli egyenes másik végpontján az olaszok ennek az ellenkezőjét vallják: szerintük a tanú a program minden percében gyámolításra (és persze szigorú ellenőrzésre) szoruló esendő lény, akinek azt is meg kell mondani, hogy milyen színű gatyát húzzon, melyik focicsapatnak szurkoljon, vagy hogy hány cukorral kérje a presszókávét. Az ő megközelítésükben a tanúvédőknek mindig ugrásrasziget.jpg készen kell állniuk, felkészülten arra, hogy a tanú előbb-utóbb biztosan megpróbálja őket átverni, s az a gazember ideje 90 százalékában azon ügyködik, hogy kijátssza a biztonsági protokollokat. Az itáliai mentalitás a védett tanúban nem önkéntes együttműködőt lát, hanem kényszerszövetségest, aki az első adandó alkalommal beleharap az őt etető kézbe és szándékosan beleszarik a ventillátorba.hu_de_it.jpg

A civilizált világ országaiban jelenleg érvényes tanúvédelmi szabályok nagyjából ezen két alapminta kombinációjából születtek, s talán nem lesz meglepő, ha elmondom: a magyar gyakorlat körülbelül 75-25 arányban tartalmaz német, illetve olasz típusú összetevőket, természetesen a németek javára. Annak eldöntése, hogy a magyarok mentalitása (már ha egyáltalán létezik ilyen általános kategória) a németekéhez vagy a taljánokéhoz áll-e közelebb, megint csak élénk vita tárgyát képezi, de ez a poszt most nem pszichoszociológiai értekezés, ezért nem is feszegetjük tovább ezt a kérdést.

3.) A magyar helyzetrino.jpg

Többé-kevésbé informális módon, eseti jelleggel (hogy ne mondjam: a szőnyeg alatt) a kilencvenes években idehaza is voltak próbálkozások, amelyek eredménye már hasonlított a tanúvédelemre, de ezek mindig ki voltak szolgáltatva az éppen döntési pozícióban lévő rendőri vezetők rugalmasságának (vagy inkább merevségének). Akadtak köztük kompromisszumkészek, de olyanok is, akik rendőri esküjük meggyalázásának tekintettek bármiféle alkudozást a bűnözőkkel. „A rendőr feladata, hogy a csizmájával illesse a gazemberek fenekét, s nem az, hogy a nyelvével!” – mondták sokan, talán egy kicsit explicitebben.

Belső szakmai viták során ez a vélemény különben máig vissza-visszaköszön. Személy szerint én is többször megkaptam más területen dolgozó kollégáktól: „Hogy bírod ki, cseszd meg, hogy nem baszod pofán a köcsögöt, s helyette inkább fegyveres védelmet intézel neki és kifizeted a villanyszámláját?! Hát rendőr vagy te, bazdmeg, vagy vöröskeresztes ápoló?”. Szó mi szó, zsaruként néha elég nehéz volt egyik-másik védencünk kinyújtott kezét elfogadni, de azzal vigasztaltam magam, hogy szeretni azért nem kell a csávót, viszont amit mond, az kulcsfontosságú lehet egy-egy büntetőügyben, én meg majd legfeljebb hosszabb ideig mosok kezet.

2001 decemberében az Országgyűlés kifogta a szelet az akadékoskodók vitorlájából, amikor elsöprő többséggel megomega.jpgszavazta a 2001. évi LXXXV. törvényt a büntetőeljárásban részt vevők, az igazságszolgáltatást segítők Védelmi Programjáról (ez a hosszú és hivatalos neve), amely a legmagasabb szinten szabályozza Magyarországon a tanúvédelmet és az ehhez kapcsolódó valamennyi tevékenységet.

Pár hónapra rá (vicces módon pont 2002. április 1-jén) megalakul a Tanúvédelmi Szolgálat (a továbbiakban: TVDSZ), amely egyike azon nagyon kevés hazai rendőri egységnek, melynek neve és küldetése az elmúlt 13 év valamennyi átszervezése és átnevezése során is változatlan maradt: kizárólagos illetékességgel hatáskörrel, minden törvényes erővel, eszközzel és módszerrel megvédeni azokat a tanúkat (akár bűnözők, akár nem), akik a bíróság előtt hajlandók súlyos bűncselekmények elkövetésével gyanúsítottakra terhelő tanúvallomást tenni.

A kizárólagos hatáskör itt azt jelenti, hogy tanúvédelmi programot más hatóság idehaza nem folytathat. Sem a titkosszolgálat, sem a terrorelhárítás, sem Gábriel arkangyal égi seregei. Ha vannak is „alternatív megoldások” a piacon (egy jó informátort vagy tanút elvileg bármelyik szerv elbújtathat átmenetileg, ha az úgynevezett operatív érdek ezt megkívánja), ezek biztonságossága és hatékonysága meg sem közelíti a hivatalos tanúvédelmi programét, ráadásul az ilyen partizánakciókból gyakran pofáraesések is lesznek, amiért a balhét vinnie kell valakinek... Senki nem mondhatja, hogy nem szóltam.

A omega2.jpgTVDSZ állománytáblája és szolgálati objektumai nem nyilvánosak; hozzáértők „harmincnál többre, hatvannál kevesebbre” teszik a Szolgálat jelenlegi létszámát. Két, feladatszinten egymástól jól elkülönülő, de egységes irányítás alatt, egymással folyamatosan együttműködő alegység alkotja: a fizikai védelmet ellátó személyvédők, s az úgynevezett műveleti védelmet biztosító tanúvédők. Az első kategória gyakorlatilag felsőfokon kiképzett bevetési szakembereket (úgynevezett kommandósokat) jelent, akik fegyverrel, technikával és élő erővel biztosítják az elrettentő erőt, a második pedig a titkos információgyűjtés komplex eszköztárát veti be a védendő személy érdekében: ha szükséges, akkor elköltöztetik (akár családostól), megváltoztatják a nevét vagy a teljes személyazonosságát, ennek megfelelő fedőokmányokat állítanak ki, kidolgozzák a legendáját, különleges szakképesítéssel vagy szakértelemmel rendelkező külső segítőket toboroznak, s mindazon adatszerzési lehetőségeket igénybe veszik, melyeket a rendőrségi törvény engedélyez.

Érdeklődőknek tanulmányozásra ajánlom a rendőrségi törvény VII. fejezetét (Titkos információgyűjtés), csuda dolgok vannak ám abban, ha az ember figyelmesen olvas. Persze vannak belső normák is, amelyek ennél részletesebben taglalják a tennivalókat és a lehetőségeket, de ezek minősítettek, úgyhogy most felejtősek.  

És persze a nap 24 órájában, évente 365 napon keresztül készenlétben állnak, hogy szükség esetén beavatkozzanak és mentsék, ami menthető. Nem kell feltétlenül golyózáporra, látványos autós üldözésekre vagy épületharcászatra gondolni; van, amikor vasárnap hajnalban, mínusz húsz fokban kell szerelőt találni, mert elromlott a gázkonvektor a háromgyerekes védett családban, s előfordul, hogy karácsonykorwrong.jpg az öngyilkosságról kell lebeszélni a magába zuhant, szeretteivel hónapok óta nem érintkező, reményvesztett tanút. Volt kolléga, akire a programban szereplő egyik család gyermekkorú tagjai apjukként tekintettek (mondjuk őt sokkal gyakrabban is látták, mert a fater 13 év fegyházat kapott, teljesen megérdemelten). A meló mibenlétéről sok mindent elárul a tanúvédők nemhivatalos önmeghatározása: fegyveres szociális munkások vagyunk – szokták félig viccesen, félig komolyan mondogatni, roppant találóan.

4.) A program lefolyása

Nem szeretnék senkit hiú ábrándokba ringatni: a tanúvédelmi programba történő bekerülés igen szigorú feltételekhez kötött. Annak valószínűsége, hogy egy kerékpárlopási, vagy akár sima betörési ügyben adott tanúvallomásért cserébe az ember nyolcszobás villát kapjon a Rózsadombon, garázsában egy tűzpiros Ferrarival, bizony elég elenyésző, noha a dörzsöltebb nyomozók gyakran hasonló dumákkal hülyítik azokat az egyszerűbb agyműködésű tanúkat, akik önvédelemből nem nagyon akaróznak aláírni a jegyzőkönyvet, mert félnek az esetleges következményektől.tevhitek.jpg

Először is kiemelkedő súlyú bűncselekménynek kell lennie (ez gyakorlatilag öt évnél nagyobb büntetési tételt jelent), illetve az is szükséges, hogy a tanú által szolgáltatott bizonyíték érdemi legyen és más módon ne lehessen beszerezni. Mindehhez még hozzájön az a feltétel is, hogy a tanúvallomás miatt az érintett olyan veszélyes helyzettel, személye ellen irányuló fenyegetéssel szembesül, amit csak a tanúvédelmi programba kerüléssel lehet megelőzni, kivédeni. Ezek úgynevezett konjunktív feltételek, tehát mindegyiknek egyszerre kell teljesülnie.

Ha ezek frankón fennállnak, jöhet a megállapodás kezdeményezése, amit az alapügyben eljáró nyomozó szerv, az ügyészség vagy a bíró terjeszt elő a TVDSZ felé. A tanúvédőknek 15 napjuk van arra, hogy előzetesen megismerkedjenek a majdani kuncsafttal: részletesen kifaggatják, rákérdeznek minden apró részletre, aminek később jelentősége lehet (de nemcsak az ilyenek érdeklik őket, hanem MINDEN, ami a jövőbeni ügyféllel összefügg). A felmérésben a szolgálat pszichológusa is részt vesz, aki alapos szakvéleményt ad az alanyról: tud-e például titkot tartani, s bírja-e majd azt a fokozott lelki megterhelést, ami a program velejárója. Egy alkoholista, aki már gyereke cipőjét is eladta egy felesért, vagy egy szerencsejátékos, aki sikkasztott, csak hogy valamelyik Andy Vajna-féle nemzeti kaszinóban megjátszhassa a fekete 13-ast, nem biztos, hogy ideális jelölt.eraser.jpg

Ha ez az állapotfelmérés nem hoz a felszínre kizáró tényezőt, a tanúval írásos megállapodást kötnek. Ez gyakorlatilag egy igen részletes polgári jogi szerződés, aminek melléklete is van: egy roppant részletes adatlap, amelyben a jelöltnek (sok más egyéb mellett) minden olyan részletről be kell számolnia, amit normál esetben a tulajdon házastársa vagy gyóntatója előtt is titkolni szokott. Nyilatkoznia kell a teljes vagyoni helyzetéről, esetleges tartozásairól, káros szenvedélyeiről, egészségi állapotáról, hobbijáról, de még háziállatairól és (mindkét nembeli) szeretőiről is. A TVDSZ előtt nincsenek szégyellnivaló magánéleti titkok – vagy ha igen, akkor (garantáltan) csak igen rövid ideig. És ha egy ilyen utólag derül ki (márpedig mindig kiderül), oda a bimbózó, szép barátság; egy átbaszott tanúvédő kurvára morcos és kellemetlen tud ám lenni, s mindig a másik, titkolózó fél húzza a rövidebbet. Ha nem előbb, akkor utóbb.

Az alapképlet egyszerű, mint a zsíroskenyér receptje: a tanú vállalja a vallomást (bíróság előtt ám, nem egy sörözés közben, kockás abrosznál, az árnyas fák alatt!), a TVDSZ pedig azt, hogy cserébe megvédi az emberünket, szükség esetén a családjával, hozzátartozóival együtt. Szerződésszegés esetén a megállapodás semmis, a tanú mehet isten hírével, védje meg őt Piszkos Fred, az Alkotmányvédelmi Hivatal, ah.jpgvagy aki akarja és ráér. Az aláírást követően indul a program, az összes lehetséges erővel, eszközzel, technikával és módszerrel, s addig folytatódik, ameddig szükséges. Volt eset, amely egy évnél rövidebb ideig tartott, s nem lepne meg, ha jelenleg is futna olyan program, amit 2002-ben az akkor frissen alakult TVDSZ az elsők között indított.

5.) Amit mindig is tudni szerettél volna a tanúvédelemről, de soha nem merted megkérdezni (vagy meg merted volna, de nem volt kitől)

Az olvasóban számos kérdés merülhet fel a témával kapcsolatban. Egy jó tanúvédőnek egy kicsit gondolatolvasónak is kell lennie, úgyhogy megpróbáltam kitalálni, mi az, amit az eddigiek elolvasása után ti megkérdeznétek. Ha további kérdések lennének, tegyétek fel őket a kommentekben, s ha tehetem, válaszolok.

a.) Mennyibe kerül egy magyar program?

A TVDSZ költségvetése minősített adat, az viszont elmondható, hogy ahogy arra a kérdésre sem lehet egymondatos választ adni, hogy mibe kerül egy gépkocsi, úgy erre sem. Mert egy 30 éves Trabant is autó (noha vannak, akik ezt vitatják), meg egytrab.jpg 2015-ös Lamborghini Aventador is. Van program, ami évente százezer forintba kerül, s bizony akad, ami százszor ennyibe. A tanúvédelem stadionok és sikkasztó paralimpiai bizottsági elnök nélkül is drága sport, ráadásul itt az ezüstérem maga a bukás. Egy biztos: forráshiány miatt még egyetlen jogszerű program végrehajtását sem utasították el az illetékesek.

b.) Lehet eredményes tanúvédelmet csinálni egy ekkora országban?

Kreatív, jól felkészült szakemberekkel igen, ráadásul a nemzetközi együttműködés kiváró hatásfokú. Elárulom, hogy Európa egyik legprofibb tanúvédelmi szolgálata egy Magyarországnál kisebb államban működik, amelyik ráadásul nincs is olyan messze tőlünk. Arról nem is beszélve, hogy szükség esetén a védett tanút külföldön is el lehet helyezni, ugyanakkor a külföldi partnerek Magyarországra is hozhatják saját embereiket. Mindkét esetre voltak már példák, s meggyőződésem, hogy az európai integráció előrehaladtával ezek sokasodni fognak.

Már ha a jövőben is lesz európai integráció, és ha mi a tagjai leszünk.

c.) Mi van akkor, ha egy – fegyházban ülő – elítélt akar belépni a tanúvédelmi programba? Kiengedik?

Nem. A tanúvédelem büntetésvégrehajtási intézetben is működik, természetesen más forgatókönyvek alapján, mint idekint. A már elítélt védett tanú szabadságot nem kérhet, színes tévét vagy gyúrópadot a különleges biztonsági körletben található cellájába viszont igen, akárcsak más, törvényesen biztosítható kedvezményeket. Ha jól viselkedik, még a kedvenc kekszéről sem kell lemondania, viszont hiába tetszik meg neki a fegyőr, őt nem kaphatja meg akkor sem, ha ő a legértékesebb tanú.sitt.jpg

d.) Mi történik a tanúval, ha meggondolja magát és kilép programból? Megbüntetik?

Szó sincs róla. A programban való részvétel teljesen önkéntes, a tanú bármelyik pillanatban, indoklás vagy magyarázkodás nélkül kiléphet. Visszakapja az eredeti okmányait, aláír egy titoktartási nyilatkozatot arról, hogy a megismert módszerekről és technikákról nem beszél, leadja mindazt, amit a TVDSZ biztosított számára a védelem során, majd mehet isten hírével oda, ahová akar – vállalva az esetleges kockázatokat. Volt ilyen eset, s elárulom: a tanúvédőknek nem voltak miatta álmatlan éjszakáik. Mint utólag kiderült, az ügyfélnek viszont igen.

e.) A fegyelmezetlen, szabályokra fittyet hányó tanút ki lehet zárni a programból? Mi a büntetése egy ilyen személynek?

A már említett tanúvédelmi törvény pontosan meghatározza, melyek azok az esetek, amikor a tanúnak vita nélkül kotródnia kell, s melyek azok, amikor a TVDSZ mérlegelhet. A vallomás megtagadása, vagy a szándékos dekonspiráció egyértelműen az első kategóriába tartoznak, kifli.jpgegy apróbb súlyú vétség vagy gondatlanság a másodikba.

Hadd mondjak egy példát: ha valakinek a tanúvallomása a Fenyő-gyilkosság megbízójára vonatkozó, egyértelmű bizonyítékot szolgáltatna, a TVDSZ biztosan nem mondaná fel a megállapodást csak azért, mert az illető a program során egyszer kiflit lopott a szupermarketből, vagy mert elszívott egy vicces cigit a, izé, valamelyik pesti szórakozóhelyen. Ha viszont ugyanez az ember interjút adna valamelyik blognak vagy hírportálnak, melynek során elmesélné, hogy hová, milyen néven és milyen gépkocsikkal költöztették a tanúvédők és bemutatna néhány felvételt az őt őrző személyvédők technikájáról vagy arcáról, akkor nemcsak hogy azonnali hatállyal kizárnák őt a programból, de fel is jelentenék minősített adattal történő visszaélésért. De valami miatt az az érzésem, hogy a példaként felhozott esetben ez lenne a kisebbik baja a fickónak.

family.jpgAlapesetben csak azért, mert valaki nem tartja be maradéktalanul a szabályokat, az esetleges kizáráson kívül külön büntetés nem jár. Elég gond az neki, ha onnan kezdve a TVDSZ leveszi róla a kezét.

f.) Tilos-e a tanúnak a védelmi program hatálya alatt családot alapítania?

Nem tilos, noha nem kifejezetten ajánlott. Az, hogy leendő társának elmondja-e a teljes igazságot magáról és az előző életéről, az csak tőle függ; a TVDSZ szakembere és pszichológusa (a konkrét eset valamennyi körülményét figyelembe véve) ebben csak tanácsot adhat, dönteni azonban maga a tanú dönt. Ha gyermeket is vállal, figyelembe kell azonban vennie, hogy ez az egyetlen eset, amikor az eredeti személyazonosság a program befejeződésével sem állítható vissza: innen kezdve az ideiglenes fedőneve és valamennyi új, a Szolgálat által biztosított adata véglegessé válik, ezen kell leélnie további életét.csalad.jpg

A tanúvédelmi program a korszerű bűnüldözés különleges, viszonylag ritkán használt eszköze, de korántsem csodaszer: számos mellékhatása és ellenjavallata van, akárcsak a péniszpumpának vagy az illegális migrációnak. Úgy is mondhatjuk: a tanúvédelem szike és nem fejsze; wp_film.jpgésszel, érzéssel, finoman kell bánni vele, nem izomból és nem indulatból. A nemzetközi szakirodalom több olyan esetet ismer, hogy becsületben megőszült virtigli zsaruk pár hónap tanúvédelmi munka után inkább visszakérik magukat akár az utcára, a gyilkossági csoportba vagy tán még a szabálysértési hatósághoz is inkább elszegődtek, de nem bírták tovább, hogy a program érintettjeinek lelkével is foglalkozniuk kell. Nem bírták, hogy idejük túlnyomó részét olyan tevékenységek töltik ki, amelyek inkább illenek egy karitatív szervezethez, mint a rendőrséghez.

A tanúvédelmi munka folyamatos, idegőrlő favágás, ami elképesztő mértékben megviseli az embert. Alkalmazása során nemcsak a tanúk, hanem az ebben részt vevő rendőrök is hatalmas pszichikai nyomásnak vannak kitéve, s ahogy nem minden tanú alkalmas arra, hogy részt vegyen benne, úgy ez igaz a rendőrökre is. Szigorú felvételi követelmények ide, rendszeres továbbképzések oda: fegyveres szociális munkásnak tényleg születni kell.

És akkor jöhetnek a kommentek, ajánlhattok jó tanúvédős filmeket, sorozatokat és olvasmányt, de – mint mondtam – akár további kérdések is megfogalmazódhatnak. Megismétlem: konkrét esetekről, beazonosítható személyekről és bűnügyekről nem fogok beszélni, általánosságban azonban igyekszem állni a sarat. Persze nem ülök 7/24 a gép előtt, ezért csúszások előfordulhatnak. 

És egy féligmeddig szolgálati közlemény a végére: hamarosan megjelenik egy hardcopy könyv, ami a Lemilblog egyik sorozatára épül. Az elkövetkezendő napokban majd írok ide egy ajánlót és ismertetőt róla, akit érdekel, térjen vissza tájékozódni. Köszönöm.

108 komment

Címkék: magyar rendőrség rendvédelem tanúvédelem

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2015.09.28. 09:40:51

Ha valaki védett tanú lesz, de a - közelebbi vagy távolabbi - családtagjai keresni kezdik (mivel ugye nyomtalanul eltűnt), és ebbe a rendőrséget is be kívánják vonni, arra mi az eljárás?

A TVDSZ hagyja, hogy folyjon az eljárás, mint egy normál eltűnés esetén, vagy küld valamilyen jelzést?

Feltételezem, az utóbbi, de ez esetben nem túl nagy a kockázata, hogy kiderül (vagy legalábbis ki lehet következtetni) a tanúvédelmi érintettség?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 09:42:30

@JoeP:

Hát tíz év alatt biztosan összeszedett jónéhány személyes tapasztalatot arról, hogy mit is jelent bujkálva élni, hátra-hátranézve, hogy követi-e valaki, összerezzenni, ha becsengetnek vagy ha sötétedés után a kertben elkezd mocorogni egy sündisznó...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 09:45:49

@Leadfoot:

Tudom, hogy meglepő, de önmagában az, hogy XY a tanúvédelmi program alanya, az nem titok. Az a titok (de ez méretes ám), hogy XY-t mostantól WZ-nek hívják, és hogy hol lakik. A bíróságon többször meg kell jelennie tanúskodni (erről szól ugye az alku), de hogy oda honnan hozzák és onnan hová viszik a tanúvédők, azt nem szabad tudnia senkinek (a bírónak sem).

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2015.09.28. 09:46:29

Szerintem kizárólagos hatáskörről van itt szó. A hatáskör azt mondja meg, hogy melyik szervezetnek a feladata, (ebben az esetben kizárólagos feladata), az illetékesség pedig azt, hogy az azonos hatáskörű szervezetek közül melyik végzi el a munkát.

JoeP · http://mivanvelem.hu 2015.09.28. 09:49:29

@tiboru: Nyilván. :) Én inkább arra gondoltam, hogy mintha túl sok lenne a minősített információ a könyvben.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 10:01:25

@JoeP:

Meggyőződésem, hogy megjelenés előtt a kéziratot leadta a megfelelő hatóságoknak lektorálásra, s ami benne maradt, az (az illetékesek szerint) nem sért semmiféle műveleti érdeket.

NAR 2015.09.28. 11:30:39

@tiboru: Ekkor a legjobb hazugság az igazság :-) Mondjuk logikus is, hogy nem lehet megrendezni egy teljes családos halálos autóbalesetet, ha még jelenése van a bíróságon, az gyanús lenne, ha a jogerős ítélet után történne ez a baleset, na meg addig is védeni kell valahogy...

Az jutott eszembe, hogy ez inkább a családos vagy egyedülálló (gaz)emberek biznisze? Egy gyökértelen embert gondolom egyszerűbb eltüntetni és neki is egyszerűbb új életet kezdeni - viszont a családosok motiváltabbak lehetnek a védelem megszerzésére.

Az nyilvános adat, hogy mekkora százalékban lépnek be "gengszterek" és mekkora százalékban "civilek" a programba? Inkább kiugrott maffiózókat kell védeni (és akkor jön a kézmosásos probléma) vagy rosszkor rossz helyen lévő ártatlanokat?

A "fegyveres szociális munkás" megnevezés nagyon tetszik, van is erre irányuló képzés?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 11:45:45

@NAR:

Nemzetközi tapasztalatok szerint a programok alanyainak 70-75 százaléka vagy büntetett előéletű, vagy éppen büntetőeljárás alatt áll (esetleg mindkettő). Ami a szóló-családos kategóriákat illeti, tök egyedül nagyon kevesen vállalják, talán az érintettek negyede. A törvény szerint hozzátartozó is jöhet, ha meg tudják indokolni a kérelmet.

Intézményes képzés idehaza nincs (legalábbis én nem tudok róla), a kiválasztás után az újak a Szolgálatnál tanulják meg a finomságokat. Persze az újoncok eleinte saját programot nem kapnak, egy tapasztalt kolléga mellett inaskodnak egy ideig. Vannak külföldi képzési lehetőségek, oda persze nyelvtudás kell.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 11:59:55

Hopp, most jut eszembe, hogy egyszer már puffogtam a Szolgálatról a Yugovich-ügy kapcsán:

hirsarok.blogrepublik.eu/2012/08/22/a-tanuvedelmi-szolgalat-vege/

NAR 2015.09.28. 12:13:27

@tiboru: A 70-75% "gengszternek" gondolom nem csak menekülnie kell, hanem visszalépnie a "civil" életbe, ez gondolom nem lehet egyszerű, egy "pénzbehajtó" milyen munkába kezdhet? Vagy van annyi "megtakarításuk", hogy elélnek belőle? A bank mit kezd azzal, hogy megjelenik "Mr. Új Élet" néhánymillió készpénzzel és számlát szeretne nyitni?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 12:26:30

@NAR:

A hasonló banki műveleteknek megvan a maguk szabályszerűsége :-)

Amúgy meg az nem úgy működik, hogy én tíz évig menő cigarettacsempész voltam, felhalmoztam kétszázmillió forintot, most belépek a programba, mert elárulom, hogy ki ölte meg Zámbó Jimmyt, aztán a pénzem csendben kamatozik, miközben a Szolgálat fizeti nekem az új lakást Hawaii Alsón...

postabelyeg 2015.09.28. 12:56:44

A TVDSZ keresi meg az embert, hogy legyen a kollégájuk vagy kolleginájuk? Van személyvédő kollegina?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 12:59:51

@postabelyeg:

Jelentkeznek jókedvvel, bőséggel, nem nagyon kell keresni őket. Persze előfordul, hogy valakire a Szolgálat veti ki a hálóját.

Az én időmben volt személyvédő kollegina is, sokszor nagyon jól jött ám!

NAR 2015.09.28. 14:11:49

@tiboru: Szóval az sem működik, hogy "vezérigazgató-helyettes voltam egy ukrán-magyar dohánykereskedelmi manufaktúrában, itt a 10 évre visszamenő könyvelés és felvétel a megbeszélésekről, cserébe ne dugjanak dutyiba és ne keressék a raktártűzben sajnálatosan megsemmisült készpénzkészletet"?

Jobban belegondolva azért ez a tanúvédelem nem csak a tanú életének őrzéséről szól, hanem maga a tanú őrzéséről is, nem? Apropó - meddig tart a tanúvédelmi program? A tanú haláláig vagy az összes potenciális bosszúálló életének végéig?

Pilotax 2015.09.28. 14:31:19

Kedves Tiboru! Ezt mintha valahol már olvastam volna :):):)!
IPM szeptemberi szám.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 14:46:30

@Pilotax:

Igen, azt turbóztam fel egy kicsit, itt a blogon hálistennek nincs terjedelmi korlát.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 14:48:27

@NAR:

Ahogy a belső (íratlan) szabály mondja: a program addig tart, amíg van értelme. Ha két hétig, akkor két hétig. Ha életfogytig, akkor életfogytig. Ha tovább, akkor tovább :-)

NAR 2015.09.28. 15:57:39

@tiboru: A nemzetközi irodalomban volt arról példa, hogy valaki úgy gondolta, akkor van igazán biztonságban, hogy ha a tanúvédelmisek sem tudják, hol van és nyom nélkül lelép?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 16:58:38

@NAR:

Úgy érted, a programból? Persze, nem is kell olyan messze menni... De azt csak ő gondolta, hogy nyom nélkül :-)

Nincs ezzel semmi probléma, ha nincs tartozása (és ezt a "tartozás"-t a lehető legtágabban kell értelmezni), a programból kilépett tanú oda megy, ahová akar, nem kell bejelentenie a szándékait. Ha valaki úgy gondolja, hogy a Szolgálat nélkül jobban meg tudja oldani a saját védelmét, hát sok sikert neki. Tényleg senkit nem beszélnek rá a programra.

Viktriat 2015.09.28. 18:59:14

A Jóbi-robi-ban Kristóf eltüntetése ezek szerint viszonylag hiteles volt?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 19:14:41

@tiboru:

Kikövetkeztettem: Jóban-rosszban?

Fogalmam sincs, egy epizódot se láttam, bocs...

Viktriat 2015.09.28. 19:40:42

Igen. Egyszerûen eltûnt, külföldre költöztették, és nem vehette fel a kapcsolatot a családjával, a menyasszonyával sem. Azért tûnt hiteltelennek, mert a karktere alapján nem olyan volt, aki ezt kibírná, és nekem az is fura volt, h a családjáról leszálltak ezek után

Bicepsz Elek77 2015.09.28. 20:25:30

Inkabb az erdekelne, hogy volt-e olyan eset(akar kulfoldon is), amikor meg akartak olni a tanut, es emiatt a tanuvedo tendorok is eletveszelybe kerultek(persze itt pl. nem Mexikora gondolnek pl., mert ott sok eselye nem lenne a tanuvedoknek de johet onnan is pelda).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 22:21:53

@Bicepsz Elek77:

Olyan eset, hogy a tanút megpróbálták eltenni láb alól, több is volt, és ezen belül olyan is, hogy rendőrök élete veszélybe került, sőt, haltak is meg. Szerencsére nem itthon, de az Egyesült Királyságban (ezen belül Észak-Írországban) többször, és - ha jól emlékszem - Spanyolországban és Olaszországban is előfordult.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 22:24:43

@Viktriat:

Ha a protokollban (vagyis a megállapodásban) az van, hogy nem érintkezhet a családdal, akkor nem érintkezhet, kizárólag a Szolgálaton keresztül. Esetleg családi találkozókon, amiket minden szempontból a tanúvédők biztosítanak és általában semleges terepen történik (tehát nem a védett tanú lakókörnyezetében és nem is a családtagoknál).

paranoid T.R. marcipan 2015.09.28. 23:08:43

és a tanúvédők családtagjai? ők is kapnak egy "konspiráció for dummies" képzést? vagy ez már indiszkréció? :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 23:15:16

@paranoid T.R. marcipan:

Egy értelmes tanúvédő (és CSAK ilyenek vannak!!!) tudja, hogy mikor és mennyit mondhat el otthon. És egy értelmes tanúvédőnek értelmes családtagjai vannak, akik tudják, hogy nem feltétlenül kell odarohanni, ha meglátják őt egy ismeretlennel beszélgetni egy padon a parkban :-)

Késes Szent Alia 2015.09.28. 23:32:41

@tiboru: Ha alapból nem titkos az, hogy benne van a programban, akkor az se jellemző, hogy megrendezik a halálát, vagy kitalálnak az eltűnésére egy fedősztorit?

Jelzem, a konteózás fájóan sok esetét keresztbe húzza, ha ez tényleg nem jellemző :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.28. 23:37:16

@Késes Szent Alia:

Ez a halálmegrendezős nekem elég meredeknek és moziízűnek tűnik :-) Idehaza már csak azért se nagyon működhetne, mert akkor hogy fog tanúskodni a szerencsétlen?

A per után persze el lehet varrni a szálakat és mindent ki lehet találni, hogy utólag már ne keressék, de bevallom, én még nem hallottam olyan hivatalos védelmi programról, amit ilyen huszárosan fejeztek volna be :-)

Késes Szent Alia 2015.09.28. 23:57:56

@tiboru: Örülök, hogy csak a hazai eseteknél zárod ki, és Roberto Calvinak van némi esélye:

konteo.blogrepublik.eu/2011/03/25/a-roberto-calvi-ugy/

12.7-es alkonteó :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 00:08:02

@Késes Szent Alia:

Tudod, ahogy a szólás is mondja: más a falu, más a város :-P

Kelly és a szexi dög 2015.09.29. 15:04:45

Sajnos a magyar büntető eljárásban nem is kell a bíróság vagy a bíró előtt személyesen (video, tanú1, stb...) elmondani a történteket. Majd a nyomozati vallomást felolvassák, aztán kész...
minek a tanúvédelem?

radiris 2015.09.29. 15:10:39

@Kelly és a szexi dög: két kérdésem van:

1) te melyik filmet nézted?
2) hány hazai bírósági tárgyaláson voltál már?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 15:39:39

@Kelly és a szexi dög:

Ha jól értem, szerinted a tanú egyáltalán nincs veszélyben, ha a vallomását felolvassák a bíróságon, csak akkor, ha ott személyesen is megjelenik.

Érdekes megközelítés. Amúgy a közvetlenség alapelvéről hallottál már? Vagy arról, hogy a be. szerinti "különösen védett tanú" nem azonos a tanúvédelmi program alanyával?

HighTroller 2015.09.29. 15:55:45

Izgalmas téma. Mi van akkor, ha véletlenül mégis sikerül likvidálni a tanúvédelmi programban résztvevő pentito-t? Jár kártérítés a hozzátartozóknak vagy valami?

És mennyire veszik figyelembe a tanú korábbi életét? Teszemazt ha mondjuk Kulcsár Attilát kéne tanúvédeni akkor az új élettörténete figyelembe veszi hogy nem kőműves volt hanem fehérgalléros és nem a minimálbér felét kereste? Vagy pont, hogy az ellenkezőjét célszerű?

Nagyon kemény lehet amúgy úgy megszervezni hogy ne tűnjön fel senkinek... a bűnözők, már akik esetleg tanúvédelemre szorulnak, jellemzően nagyvárosban bűnöznek, ebből nem sok van itthon - átviszem egyikből a másikba? Falura azért nem vinném mert ott aztán semmi nem marad titokban és feltűnő...

Tiboru: olyanról sem lehet beszélni ami már lezárult? Mármint, azt értem, hogy azt nem mondhatod el, hogy jelenleg kik és hol és mit és mi a sztori róluk és satöbbi, de, hogy egy valamennyivel konkrétabb példát sem mondhatsz, vagy egy olyan esetet ami már rég lezárult?
Mondjuk az is érdekes, hogy a potenciális veszélyforrások egy alanyra vonatkozóan hogyan rakják össze az alábbi mondatból: "volt egy gengszter aki tanúvédelmet kapott, kőművesként lett eladva, de olyannak aki le van százalékolva aki ezért otthon üldögél, és egy közepes méretű helységben van eldugva", hogy á, ez a Pénzes Tóni és nemtom Csagájröcsögén lakik.

qwertzuiop1 2015.09.29. 16:03:01

Létezik nálunk olyan, hogy a védett tanú élete végéig egy másik néven él? Vagy a védelem csak a hasznos időtartamra jár? Esetleg amíg értelme (veszélyhelyzet) van?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 16:16:51

@qwertzuiop1:

A program addig tart, ameddig értelme van (ahogy te mondod: vészhelyzet), ha kell, a tanú élete végéig. Ha viszont vége a programnak, de a tanú az új nevével szeretné folytatni az életét, névváltoztatási kérelemmel élhet a belügyminiszter felé és (szerintem) meg fogja kapni az engedélyt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 16:34:31

@HighTroller:

Kártérítés hivatalból nem jár, de a hozzátartozó bírósághoz fordulhat, aztán majd ott eldől, hogy jogosan kérte-e. Most hazabeszélek, de azt mondom: ha a tanú maradéktalanul betartja a Szolgálat által megállapított életvezetési és más szabályokat, majdnem biztos, hogy nem válik áldozattá.

A tanú korábbi életét természetesen figyelembe veszik. Egy hegedűművésznek nem fognak teszem azt pékmesteri vagy autószerelői legendát készíteni, de hegedűművészit sem. Ha az alany nagyon ismert személy, sokkal nehezebb a feladat, de nem megoldhatatlan. Persze Győzikét kurvanehéz lenne idehaza elrejteni, de hát ezért vannak például a nemzetközi együttműködések :-)

Régi esetekről sem beszélhetek, mert hiába van vége a programnak, a módszerek, technikák és más szakmai fogások száma véges, na meg az egykori érintettnek is okozhat kellemetlen perceket, ha mégis beazonosítja valaki, akár az eredeti személyazonosságán, akár az ideiglenesen. Az ördög nem alszik :-)

HighTroller 2015.09.29. 16:38:54

@Tiboru: még egy kérdés - van-e arról nyilvános adat/becslés, hogy mennyire "sikeres" a magyar tanúvédelmi program? Azaz aki bekerült az
- 1) túlélte/túléli
- 2) az eljárás szempontjából hasznavehető és jó információkat ad
- 3) nem derül ki a tanúvédelmi programban való (akár múltbéli) részvétele (nem bukik le)?

Meg az is egy érdekes kérdés, hogy ha az van, hogy X bekerült, de kéne Y vallomása is, akkor X nyilván nem mehet oda Y-hoz és győzheti meg, hogy csatlakozzon...

Tom Bradley 2015.09.29. 16:52:19

Kis hazánk méreteiből adódóan nincs annak kockázata, hogy ha mondjuk Kovács István balettáncos mától Hartbaum Elek kőfaragó lesz és Battonyáról Nemesmedvesre költöztetik, akkor egy pécsi kiránduláson valamelyik rosszfiú arcról felismeri?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 16:58:25

@HighTroller:

A magyar tanúvédelmi program NAGYON sikeres. Eddig mindenki túlélte, aki bennemaradt, az zömében tartotta magát a vállalásához és a bíróság előtt is elmondta azokat az információkat, amelyek fontosak voltak az eljárás befejezése szempontjából.

Hogy mit nevezünk lebukásnak, az szubjektív :-) A bűnözők általában nem hülyék (a komoly bűnözők pedig egyáltalán nem azok), az esetek 99%-ában pontosan tudják, hogy ki a tanúvédelmi szolgálat által pátyolgatott tanú. De olyan eddig még nem történt, hogy utólag sikeresen utánanyúltak volna (próbálkozások persze vannak, de azért fizetjük a Szolgálatot, hogy pofáraessenek :-)

Ha X (aki már benne van a programban) úgy látja, hogy Y vallomása is jó lenne, akkor elég, ha jelzi ezt a TVDSZ-nek, a többiről majd ők gondoskodnak (persze karöltve az alapügy nyomozóival, ügyészével és a nyomozási bíróval).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 17:09:26

@Tom Bradley:

Kockázat mindig van, ezt a Szolgálat soha nem tagadja, 100%-os biztonság soha nem volt, nincs és nem is lesz. Aki azt mondja a tanúnak, hogy "öreg, nulla a valószínűsége annak, hogy lebuksz!", az hazudik. De hát kockázata az autózásnak vagy az úszásnak is van.

Hadd mondjak egy külföldi példát az életből: kanadai tanúvédőkkel beszélgettem, ők mesélték, hogy úgy tíz éve egy tanút Torontóból Vancouverbe költöztettek (3600 km). A tanú életében nem mozdult ki Torontóból. Egy étteremben lett pincér (az eredeti szakmája könyvesbolti eladó volt). Egy napon (a program harmadik hónapjában) ráköszönt egy vendég úgy, hogy az eredeti keresztnevén szólította (az új keresztneve eltért a régitől, én ezt annó nem bátorítottam, pont az ilyen és hasonló esetek miatt). A faszi majdnem összecsinálta magát, de kiderült, hogy semmi vész, csak egy polgár, aki még a torontói könyvesboltból ismerte látásból, most éppen Vancouverben nyaralt és pont abba az étterembe ment be, ahol ez az alak pincéreskedett.

Na a világon nincs olyan tanúvédelem, ami az ilyeneket előre látja és kivédi.

Tomi1973Wien 2015.09.29. 17:13:36

a kulfoldi kooperacio az, ami nalunk (es sok teruletileg kicsi orszagban) jol johet, hisz tenyleg nincsen sok nagyvaros, ahol felig-meddig ismert alvilagi alakokat konnyen el lehetne rejteni. pestrol elviszik... hova is? debrecen? gyor? szeged? pecs?... ugyan mar, viszonylag hamar kiszurhatjak... az alvilagi jellegbol nem lesz mintapolgar, a jovoben is szivesen jarna klubbokba, szorakozohelyekre, ahol azonban a felismeres eselye lenyegesen megno...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 17:18:53

@Tomi1973Wien:

Na erről szólnak az életvezetési és viselkedési tanácsok, amik nem igazán tanácsok, mert kötelezőek :-)

Oké, tudjuk, hogy kutyából nem lesz szalonna, de azt kell mondanom, hogy ha valaki tényleg érzi, hogy ott a kés a torkán, meglepően szófogadó tud ám lenni. Meg aztán vannak módszerek, amikkel ellenőrizni lehet, hogy szófogadó volt-e a barátunk :-)

Tomi1973Wien 2015.09.29. 17:21:18

@tiboru: ezzel nincs is gond, de ha mindenaron bulizni akar menni? kiviszitek becsbe bulizni? *megvaltozik* lesz rendes munkaja, elkezd csajozni, aztan kozli a lannyal, hogy oppala, mi nem jarunk tancolni? ;-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 17:24:02

@Tomi1973Wien:

Azért valljuk be, elég kevés az olyan arc, akit minden hazai bulizós helyen pacekra ismernek :-) Olyan sokkal több van, aki szereti ezt hinni önmagáról és híreszteli is :-D

Tomi1973Wien 2015.09.29. 17:27:00

anyagilag mit kap / kaphat - mit tud kialkudni egy tanuvedelembe bekerulo?

mondjuk kilogott a hatsoja a lyukas gyatyabol, es azert szeretne a szentem jobban elni, meg kellene neki a motivacio is... keco - kocsi - uj ruhak?

kapnak oltozkodesi / hajviseleti tanacsadast is? hisz keves raforditassal (szakall / bajusz / hosszu -rovid haj, fogyokura/elhizatas, uj stilus az oltozkodesben) komoly valtozasokat lehet elerni a kulso megjelenesben.

mi a helyzet a tetkokkal? ha vkinek ugy kellhet, akkor azt is eltavolittatjak lezeresen?

Digitális Dzsihád 2015.09.29. 17:35:45

@tiboru: Mi van akkor, ha annak az embernek jár el a szája, aki Vancouverben felismerte a régi, torontói ismerősét? Mondjuk kiírja a fácséra, hogy összefutott a rég látott haverjával, akit még a könyvesboltból ismer. Bukik a vonal. De ezt az embert még csak számonkérni se lehet, hiszen ő nem írt alá titoktartási nyilatkozatot.

(Vagy - b. kérdésként - mi van akkor jogilag, ha a tanuvédelmi programból történő kiszálláskor megtagadja meg az alany a további titokartásról szóló nyilatkozat aláírását?)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 17:41:23

@Tomi1973Wien:

A programba lépés és az ebben történő részvétel nem eredményezhet gazdagodást. A Szolgálat igyekszik változatlan életminőséget és életszínvonalat biztosítani, de - valljuk be - ez nem mindig sikerül. Legalábbis állampénzen nem. Annak semmi akadálya, hogy egy milliárdos vegyen magának egy új, kacsalábon forgó kecót vagy Audit, kap segítséget a lepapírozáshoz, de ezt nem a TVDSZ fogja finanszírozni.

Olyan már volt, hogy az egyik tanú addig még nem látott angolvécét (most persze túloztam egy kicsit, de csak egy kicsit), és az új lakóhelye két nagyságrenddel klasszabb volt, mint amihez hozzászokott, de csak azért, mert kunyhót nem lehet normálisan védeni :-)

Mindenféle tanácsadást kapnak, de tudomásom szerint azért a Szolgálatnak még nincs saját stylistje :-)

A tetoválás problémája is megoldható, maximum levágjuk a tetovált kezét.

VICC VOLT!

Tomi1973Wien 2015.09.29. 17:44:05

@tiboru: a levagas jo otlet, felkarut nem keresnek :-P

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 17:45:23

@Digitális Dzsihád:

A felismerő ember még haza se ért Vancouverből Torontóba, amikor a tanúvédők már megkeresték (persze nem feltétlenül tanúvédői minőségben). A pincér pedig (ha jól emlékszem) másnap már nem ment be dolgozni, egy hét múlva újabb ezer kilométerrel odébb bérelt lakást.

A b.) kérdésre a válasz: a belépésnél generális titoktartást fogad, a végén ezt csak megerősíti és pontosítja.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2015.09.29. 17:56:13

Biztos, hogy jó ötlet volt egy védett tanúnak olyan munkahelyet (pincér) szerezni, ahol naponta ezer emberrel találkozik? Ezzel az erővel berakhatták volna akár TV bemondónak is :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 18:00:03

@bunkó:

A kanadaiak is inkább a német modell hívei (lásd a posztot). A programnak nem arról kell szólnia, hogy a tanút elszigeteljük és nem érintkezhet emberekkel (mert akkor tényleg vihetnénk egy lakatlan szigetre), hanem hogy megtaláljuk a kompromisszumos megoldást a biztonság és a (viszonylag) normális élet között.

(Amúgy egy kis étterem volt, a kanadai Szolgálat alaposan lecsekkolta, meg hát 3600 km...)

bunkó · http://bunko.blog.hu 2015.09.29. 18:03:23

Korruptabb országokban (itt természetesen nem Magyarországra gondolok) megfelelő pénzzel/hatalommal lehet bérelni főrendőrt/bírót/minisztert. A hazai tanúvédelemnek remélhetőleg van erre is előre kidolgozott orvossága, tehát VALÓBAN a világon senki sem utasíthatja őket semmire.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 18:25:41

@bunkó:

Teljes felelősséggel állítom, és a bloggeri szavamat adom, hogy azalatt az idő alatt, amíg én belül voltam a rendszeren, semmiféle befolyásolási kísérlet nem volt, de még csak erre irányuló próbálkozás sem. Se a szakmai irányítás, se a politika részéről, se pro, se kontra. Hagyták, hogy a legjobb lelkiismeretünk szerint dolgozzunk.

Hogy 2009 óta ebben volt-e változás, nem tudom, erről nem tudok és nem akarok.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 18:54:32

@tiboru:

... nem tudok és nem akarok NYILATKOZNI - lemaradt az utolsó szó :-)

Reeca 2015.09.29. 20:44:15

Érdekes cikk, engem korábban is foglalkoztatott ez a lehetőség; hogyan oldható meg egy kisebb országban a tanúvédelem. Az amerikai filmekben mindig safe house-okba menekítik őket. :)

Ami érdekelne még: a munkát hogyan kapja meg? Be kell vonni a munkáltatót, hogy a védett személyt felvegye?

(Ami érdekes lehet még: amikor a rendőr épül be legendával bizonyos csoportokba. Ott érdekesek lehetnek a háttérsztorik. Ilyen van?:D :) )

sutyerák 2015.09.29. 20:53:11

egy a gond. Magyarországon már nem nyomoznak nagystílű bűnözők után,-tehát érdektelen a tanúvédelem is.
maga az állam a maffia

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 21:12:06

@Reeca:

A német modellre hivatkozva azt tudom mondani, hogy lehetőleg mindent a legtermészetesebben kell intézni: ha nem muszáj, a munkahelyet neki kell kiválasztania, és lehetőleg neki kell elérnie a felvételt is.

A rendőrök szervezett bűnözői csoportokba történő beépülése olyan téma, amit még szőrmentén se érintenék. A magyar jog (és jogalkalmazás) ismeri a fedett nyomozó fogalmát és intézményét, maradjunk ennyiben :-)

GentleSpecter 2015.09.29. 21:33:48

Tehát akkor szocmunkásból lehet tanúvédő? :D

Viccen kívül: milyen képesítéssel lehet valakiből tanúvédő?

Reeca 2015.09.29. 21:35:51

Kár, pedig az is megérne egy cikket. :D Akkor ajánlok egy sorozatot: Legends Sean Beannel;)

Köszi ezt a cikket! Bár könyvet tudnék olvasni róla... :)

szeretem a ribizlit 2015.09.29. 21:48:18

Ha valaki új személyazonosságot kap, ahhoz új bizonyítványok is kellenek, ha ugye nagyfiúként kezelik és munkát kell keresnie...
Szakmát kell váltania, hogy kissebb legyen a lebukás esélye? De ha valaki pl programozó volt, nem biztos, hogy el tudja magát adni valami más, de hasonlóan zsíros munkakörben. Akkor IJ?
Fordított esetben, ha pl pék volt barátunk, de amúgy nagy kocka, kérhet egy IT diplomát az új szeméylie mellé?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 21:57:31

@Biro_Peti:

Rendőrtiszti Főiskola bűnügyi szak, legalább 5 év gyakorlat (lehetőleg titkos információgyűjtési területen), idegen nyelvtudás előny, na és tudjon értelmesen beszélgetni a Szolgálat pszichológusával :-) A többit nem mondom, mert nagyon szolgálatvezető-függő :-D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 21:58:18

@Reeca:

Szívesen! Könyvet még nem írok róla, de ami késik, nem múlik :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 22:03:12

@szeretem a ribizlit:

Az új névre szóló bizonyítvány vagy oklevél nem lehet probléma, ha van egy eredeti... De bármennyire is szeretné valaki, nem kaphat mondjuk nőgyógyász diplomát, ha valójában pilóta vagy vájár.

Egy tigrisszelídítő vagy bélyegtervező nagy valószínűség szerint nem fog tudni elhelyezkedni a szakmájában a program alatt (legalábbis Magyarországon nem), ezért (is) kell a rugalmasság és a fantázia.

szebeee 2015.09.29. 22:11:02

@tiboru:
Példákkal lenne a legjobb ezeket szemléltetni, de ugye érthető okokból ez nem lehetséges. Kár :(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.29. 22:31:19

@szebeee:

Ó, tele vagyok kurvajó sztorikkal, de ezeket sajnos max. a halálos ágyamon mesélhetem...

Bloodscalp 2015.09.29. 23:12:02

@tiboru: "A rendőrök szervezett bűnözői csoportokba történő beépülése olyan téma, amit még szőrmentén se érintenék. A magyar jog (és jogalkalmazás) ismeri a fedett nyomozó fogalmát és intézményét, maradjunk ennyiben :-)"

Hm, én igazán nem szeretném hogy teljesen véletlen áthajtson rajtad egy kamion (aztán még vissza is tolasson:), és a helyi rendőségek&helyi bűnszervezetek kapcsolata lesz téma esetleg? Akár történelmi és nemzetközi távlatokban is -jakuzák, olasz mafia, stb mind kötöttek dealt, nehéz lenne elhinni hogy pont itthon nem volt-van hasonló, persze szerényebb szinten.

Persze izé na, a kamion...

Bloodscalp 2015.09.29. 23:12:44

@tiboru: egyébként jól érzem hogy nálad is kiégés miatt lett vége? Vagy más okból?

kranyo 2015.09.30. 02:10:52

@tiboru: engem az érzelmi oldala érdekelne: milyen szintű átalakulás megy végbe egy-egy tanu életében a programban való részvétellel? A szolgálat ipséi közt volt e olyan, aki alkalmatlanná "vált" egy rázós meló után? Észrevehetően megváltozik e az ember egy ilyen szolgálat végeztével, vagy ezt "ez csak meló" jelleggel lehet kibírni?

Untermensch4 2015.09.30. 08:34:29

@szeretem a ribizlit: A kreativitás sokat segíthet, eleve nem biztos hogy mindenki a számára legideálisabb és egyetlen szakmában él. Máshoz is lehet több-kevesebb érzéke és vannak érdekes kapcsolódási pontok is. A példaként hozott pék pl mehet öntödébe dolgozni, tudok olyan helyet ahol az ideális jelentkező egy targoncázni tudó pék. :)

Untermensch4 2015.09.30. 08:39:08

@Bloodscalp: "szerényebb szinten..." Egy nagyon szerényet tudok. Három ember szerepel benne és ez nagyjából tartalmazza a helyi rendőrséget és a helyi bűnszervezetet is :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.30. 14:01:30

@Bloodscalp:

Elég összetettek a távozásom okai, a kiégésnek is nevezhető csömör csak az egyik közülük :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.30. 14:07:50

@kranyo:

Ezeknek a kérdéseknek az érdemi megválaszolása pszichológust igényelne és egy (minimum 50 oldalas) tanulmányt. Ilyen babérokra sohase törtem, úgyhogy csak annyit mondok: a program végén egyetlen tanú sem lesz ugyanaz az ember, mint aki belépett.

Ami a tanúvédőket illeti: szerintem idővel ők is változnak, még ha ez nem is olyan látványos átalakulás, hogy azonnal szemet szúrjon. Kicsit olyan lehet ez, mint a súlyos betegségekkel foglalkozó orvosok lelki átváltozása: annyi nyomorúságot, fájdalmat és tragédiát látnak, hogy előbb-utóbb kialakul bennük egyfajta immunitás, amit (tévesen) érzéketlenségnek is lehet nevezni.

utisz 2015.09.30. 15:22:52

Engem az érdekelne, hogy nyaralni elmehetnek a védet tanuk?
Például kitalálja, hogy ő márpedig Tájföldre akar menni a tengerparton áztatni magát? Ilyenkor kap kíséretet (esetleg a helyi társ szervek figyelmét), vagy mondják neki bilibe log a kezed max a Tatai tóra mehetsz le horgászni?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.30. 15:29:35

@utisz:

Alapszabályként elmondható, hogy élhetik az életüket, ha ezzel nem veszélyeztetik a program sikerét. Van olyan alany, akit lazán "el lehetne engedni" bárhová és van olyan, akit kíséret és biztosítás nélkül a Tatai tóra se :-)

Minorkavidor 2015.09.30. 16:52:34

A poszt tetszett, gratulálok!
A posztot olvasva az alábbi ?-ek merültek fel bennem:
„A nemzeti tanúvédelmi programok tekintetében a világon két nagy iskola működik, amelyeket a szakmabeliek „német modellnek”, illetve „olasz modellnek” neveznek.”
Az olasz elnevezést értem, de a német miért a németekről kapta a nevét és miért nem amerikai modell a neve elvégre ők találták fel? Azon kívül az is az ő elsődleges tulajdonságuk, hogy jóval többet várnak el az egyes emberektől, önmaguktól, mint a társadalmi intézményrendszerektől.

„a magyar gyakorlat körülbelül 75-25 arányban tartalmaz német, illetve olasz típusú összetevőket,”
Ez meglepett, de komolyan! Mégpedig azért, mert ez azt jelenti az én olvasatomban, hogy a magyar bűnözők korrektebbek, mint a politikusaink és a közszférával üzletelő vállalkozók. Más részt meg az egyik alapvető tulajdonság a másik iránti bizalmatlanság és mások átverése.

„Arról nem is beszélve, hogy szükség esetén a védett tanút külföldön is el lehet helyezni, ugyanakkor a külföldi partnerek Magyarországra is hozhatják saját embereiket. Mindkét esetre voltak már példák, s meggyőződésem, hogy az európai integráció előrehaladtával ezek sokasodni fognak.”
Oké, de mi a helyzet a nyelvtudással, mármint a valódival, nem a vizsgapapíron szereplővel? Az USA-ból, Kanadába, Ausztráliába, Új-Zélandra, Írországba és az Egyesült Királyságba könnyen megoldható: egy nyelv és biztonságos távolságra is el lehet rejteni a tanút. Ez megjátszható az új-latin nyelveket beszélő államok között is. De pl. hazánkból Dániába, vagy vica versa az már neccesebb, szerintem. Elvégre mi sem arról vagyunk ismertek, hogy több nyelvet beszélünk anyanyelvi szinten még a világnyelvek közül sem (angol, német, francia, olasz, spanyol, portugál) a kis nyelvekről (dán, norvég svéd stb.) nem is beszélve. A magyar is csak a Kárpát-medencében világnyelv) Valamint ott van a legnehezebben megtanulható nyelvek között. Csak azt tudom elképzelni, hogy olyan magyart vittek ki kollégáid aki biztosan beszélte az befogadó ország nyelvét, vagy ha még nem beszélte a nyelvet, de rokonnyelvet viszont igen. Az idehozott külföldiek pedig nem lehettek könyvesbolti eladókból lett pincérek, hanem olyanok akik rendelkeztek olyan képzettséggel, mellyel egy külföldi vállalat magyar leányánál el lehetett helyezni.

Más:

„Már ha a jövőben is lesz európai integráció, és ha mi a tagjai leszünk.”

Lesz, mert globalizáció kikényszeríti. Most azért is látszik problémásnak, mert a rendszerváltástól az elitek úgy kommunikálták, hogy ez egy lineáris, egyenes vonalú fejlődés lesz. Számoltak ugyan buktatókkal, de ilyen népvándorlással, melynek kezelése ilyen mély konfliktusokat okoz az egyes tagállamok között és a tagállamokon belül, illetve a tagállamok között nem számoltak, így nem is készítették fel a közvéleményt.
Leegyszerűsítve: a probléma az, hogy míg az USA-ban a legfontosabb dolgok, mint pl. hadügy, külügy, pénzügy és bevándorlásügy szövetségi kézben vannak, addig az EU az uborka görbületének meghatározásával és hasonló kaliberű ügyekkel foglalkozik elsősorban, míg a hadügy, külügy, pénzügy és a migráció ügye alapvetően nemzeti hatáskörben van.
Ismert Kissinger ?-e: Kit kell felhívnom ha Európával akarok beszélni?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.30. 17:33:48

@Minorkavidor:

1.) Hogy miért "német modell" a neve, nem tudom. Talán mert a németek szabták át európai (vagyis kontinentális, azaz nem-angolszász) jogrendre az amerikai fazonú intézményt. Tudjuk, hogy a két jogrendszer-típus (angolszász és kontinentális) eléggé eltérő.

2.) Mi magyarok rengeteg dolgot vettünk át a németektől, akár a büntetőjogon belül is, de kezdhetném a felsorolást az "alaptörvény" (Grundgesetz) elnevezésétől. Miért a tanúvédelem maradt volna ki? :-) Az is az igazsághoz tartozik, hogy a legelső lépéseket (a TVDSZ első vezetőinek kiképzését pl.) a Vaterland segítségével tettük meg a kétezres évek legelején.

3.1) A külföldre diszlokált védett tanúnak nem kell feltétlenül eljátszania egy ottani polgár szerepét, nem kell felsőfokon beszélnie a befogadó ország nyelvét. Persze nyelvtudás nem árt, de ez elsajátítható. Az átmeneti időszakban meg tanuljon az istenadta, ha annyira mehetnékje volt :-)

3.2.) Az idehozott külföldi meg általában elboldogul az angollal, Budapesten pl. soktízezer olyan idegen nációjú él huzamosan, akik egy hangot sem beszélnek magyarul.

Persze mindkét esetben okosan kell megválasztani és/vagy kidolgozni a háttértörténetet.

4.) Ha egyáltalán elhangzott és nem újságírói fogás, Kissinger egykori (úgy legalább 40 éves) kérdésére a válasz most: Mister Tuskot, Kissinger úr, a többiről majd ő gondoskodik :-)

Minorkavidor 2015.09.30. 18:05:55

@tiboru:

"3.1) A külföldre diszlokált védett tanúnak nem kell feltétlenül eljátszania egy ottani polgár szerepét, nem kell felsőfokon beszélnie a befogadó ország nyelvét. Persze nyelvtudás nem árt, de ez elsajátítható. Az átmeneti időszakban meg tanuljon az istenadta, ha annyira mehetnékje volt :-)"

Ez azt jelenti, hogy a tanú kérheti, hogy mondjuk Spanyolországba akarja meghúzni magát?:)) Még várost is kérhet? Én Barca-szurker vagyok, mióta Cryuff volt a csapat edzője:))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.09.30. 18:49:15

@Minorkavidor:

Persze a külföldi helyszín sokkal inkább kivétel, mint szabály, csak olyankor játszik, ha idehaza tényleg megoldhatatlan a program kivitelezése, vagy ha az alany IGEN ALAPOS indokkal alá tudja támasztani az ilyen irányú kérelmét.

Ha tudnád, hogy hányszor kellett kimondanom ezeket a szavakat:

- A tanúvédelmi program NEM kívánságműsor! Amire maga gondol, az az Önök kérték a televízióban.

:-)

Bloodscalp 2015.09.30. 19:21:20

@Untermensch4: úgy hangzik mintha egy és ugyanaz lenne a kettő:D gondolom már jelezted a 107-felé a problémát :D

@tiboru:
inkább nem kérdem meg, mert nem lehet..de kíváncsi vagyok-lennék melyik volt a legnagyobb hal-vagy legnagyobb horderejű ügy amiben közremüködő tanút "helyretettek"

vargai 2015.10.01. 00:16:53

Kedves Tiboru!

Engem ez a szociális munkás dolog érdekelne, mert én is az vagyok. Privátban írhatnék?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.10.01. 07:48:59

@vargai:

Persze, a blog.hu rendszerén keresztül is küldhetsz emailt. Kattints a nickemre és lesz olyan opció, hogy "üzenetküldés".

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.10.01. 07:54:53

És egy elterjedt félreértést mindjárt tisztáznék: a tanúvédelem nem azonos az áldozatvédelemmel. Annó több olyan megkeresést is kaptunk karitatív és nőszervezetektől, hogy segítsünk kiszákmányolt szexrabszolgáknak és családi erőszak áldozatául vált nőknek biztonságos menedéket találni. Amikor visszakérdeztem, hogy megfelelnek-e a törvényi előfeltételeknek, képzett jogászok is értetlenkedve néztek.

Bármennyire is együttérzünk ezekkel az emberekkel, a Szolgálat nem erre való.

Untermensch4 2015.10.02. 07:07:56

@Bloodscalp: Nem ugyanaz volt de falusias környéken közvetlenebbek az emberek. Kb üvegtigris-szintű sztori, azért is mondtam hogy a legszerényebb.
@tiboru: "ez nem titok: dolgoztam a tanúvédelemnél (és rokonterületen is)"
Jól sejtem, a "rokonterületek" között is van olyan ami csupa minősített adat..?

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2015.10.04. 05:43:50

"minden törvényes erővel, eszközzel és módszerrel megvédeni azokat a tanúkat (akár bűnözők, akár nem)"

Horváth András volt NAV ellenőrnek valahogy nem sikeredett belekerülnie a tanúvédelmi programba. :-(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.10.04. 23:24:55

@rdos:

Nem lenne egyszerű megvédeni, úgy két éve hetente szerepel valamelyik médiumban. És valljuk be, nem úgy tűnik, hogy hajlandó lenne betartani a biztonsági előírásokat.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2015.10.05. 08:18:51

@tiboru: :-) Igen, HA a nyilvánosság erejében, a sajtóban, az újságírókban eszerint jobban bízik mint a tanúvédelemben. "Kis hazai abszurdunkban" nem tudom melyik a jobb megoldás. :-(

NAR 2015.10.05. 15:04:21

@rdos: Ha az állam ellen akarsz tanúskodni, mennyire bíznál az állami tanúvédelemi programban? Továbbá vannak olyan ügyek, ahol a bírósági ítéletnél fontosabb a közvélemény formálása...

NAR 2015.10.05. 15:12:12

Nemrég munkahelyet váltottam és az új hely "background check"-et csinált. Multi révén ezt is kiszervezték brit céghez, ahonnan magyar ügyintéző keresett meg, hogy ugyan küldjem már el nekik a diplomám másolatát, mert nyáron nem dolgoznak a tanszéken és sokáig tartana ellenőrizni, hogy tényleg akkor és ott végeztem. Felmerül bennem a kérdés: tanúvédelmisek az ilyen ellenőrzést hogy kerülik meg? Nyilván diplomát hamítani az álnévre nem okoz gondot, de feltűnésmentesen bejuttatni az adott egyetem adatbázisába nehézkesebbnek tűnik... Vagy csak bíztok abban, hogy lusta az ügyintéző? Kétszer csináltak "background check"-et, kétszer kérték tőlem a diplomát a tanszék helyett. Vagy lehet, hogy a szakszolgálatok üzemeltetik azt a brit multit?

Meglepődnék, ha ezekre a kérdésekre válaszolhatnál :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.10.05. 21:51:45

@NAR:

Megnyugtatlak: nem fogsz meglepődni :-)

Gorbacsov homlokán a májfolt 2015.10.06. 12:08:16

@NAR: Igen jó kérdés! Ha valaki mondjuk Pintér Sanyi bácsira tenne terhelő vallomást, kicsit jobban, mint Nógrádi Zsolt, akkor a saját főnöke elől hogy rejtené el a jószágot a tanúvédelem?

:-D

egészségem 2015.10.27. 18:43:59

Hol lehet es milyen modon tanuvedelmi programba felvetelt nyerni?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.11.20. 23:08:44

@egészségem:

A fenti poszt kábé erről szól :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2015.11.20. 23:24:12

Egy kis kitekintés:

A román Korrupcióellenes Ügyészség (a híres DNA) gyakorlatilag felszámolta a román Tanúvédelmi Szolgálatot: bűnszervezet létrehozása, sikkasztás, hivatali visszaélés, kényszerítés, okirathamisítás, csalás, satöbbi megalapozott gyanúja miatt eddig 9 vezető beosztású munkatársát vették őrizetbe, beleértve a Szolgálat parancsnokát, helyetteseit, főosztályvezetőit és pszichológusát.

Mindig mondtam, hogy a tanúvédelem kurvára vékony jég, könnyen beszakad az ember alatt, ha nem tud ellenállni a kísértéseknek...
süti beállítások módosítása