Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (84) alagút (7) állat (8) amerikai (99) angolok (8) arabok (15) átirányítás (13) atom (12) ausztrál (5) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (5) brazil (7) brit (66) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (10) ejtőernyős (27) életrajz (41) elmélet (11) erdély (5) erőd (8) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (91) haditengerészet (50) hadsereg (15) hadtörténelem (151) hadtörténet (19) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (48) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (46) ii világháború (106) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (6) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (58) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (53) légvédelem (8) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (147) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (66) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (30) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (27) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (8) rendvédelem (53) róma (13) román (7) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) svéd (7) számítógép (9) szavazás (13) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (61) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (16) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (70) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (52) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (66) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Hajók, nevek, névadók III.: Az Oliver Hazard Perry-osztályú rakétás fregatt

2018.08.01. 06:00 proletair

logo.jpgA második világháború után az USA nem csak a világ legerősebb hadseregével és légierejével rendelkezett, de átvette a vezető szerepet a hadiflották tekintetében is, megtörve az addigi brit egyeduralmat. A világháború egyben a nagy csatahajók kipusztulásához vezetett, egyben előretörtek a tengeralattjárók és a rakétákkal felszerelt cirkálók, fregattok. A hagyományos hajótüzérség jelentősége és mérete csökkent, és át is alakult. Létrejöttek a nagy repülőgép-hordozós csapásmérő erők. Ezek védelme nagy sebességű, és erős fegyverzetű, korszerű hajókat kívántak. Az 1970-es években az USA haditengerészete megrendelte az Oliver Hazard Perry osztályú rakétás fregattok első példányait. Mind a hajó, mind a névadó rendkívül sikeresen szolgálta nemzetét.

Oliver Hazard Perry

Hősünk 1785 augusztus 23-án született South Kingston városában, 220px-portrait_of_oliver_hazard_perry_1818.jpgRhodes Island-en. Első szülött gyerkőc volt, utána még született négy öccse és három húga. Mivel apai és anyai ágról is voltak haditengerész felmenői, sőt, az apja Christopher Raymond Perry is haditengerész volt, szinte adta magát, hogy a kis Oliver Hazard is tengerésznek álljon. (Gyors elöljáróban: az összes Perry fiú haditengerész lett, az egyik lánytesó pedig egy tengerésztiszthez ment feleségül). Anyai ágról közvetlen leszármazottja volt a skót William Wallace-nek… 13 éves korában Oliver, apja hathatós támogatásával megkezdte haditengerész pályafutását. Első szolgálati helye a USS General Greene 30 ágyús fregatt volt, aminek pont a fater volt a kapitánya. A Karib-tengeren cirkáltak, és kereskedelmi hajókat kísértek az USA és Kuba között. 1798 és 1800 között ezzel a hajóval vett részt a franciák elleni úgynevezett kvázi-háborúban. Első csatáját is ekkor éli át, Haiti francia kolóniáit ágyúzták. Az 1810-es évekre az USA adta a világtengerek második legnagyobb létszámú kereskedelmi flottáját, amelynek egységeit az egyre jobban elszemtelenedő észak-afrikai kalózok módszeresen fosztogatták. Az USA új flottaprogramja alapján megépített hadihajók egy részét a Földközi-tengerre vezényelte, hogy szüntessék meg a kalózveszélyt. Ekkor került Oliver a USS Adams naszád fedélzetére, majd később már mint korvetthadnagy a USS Nautiluson szolgált. Innen került át a haditengerészet büszkeségére USS Constitution-re, ahol a legendás John Rodgers kapitány tiszti karát erősíthette. 1808-tól egy évig részt vett hadihajó építkezéseken, ahol jelentős tapasztalatokra tett szert. 1809-ben megkapta első parancsnoki kinevezését: A USS Revenge kapitánya lett. 1811-ben a Revenge Rhode-Island-nél a rossz időjárási viszonyok miatt zátonyra futott. Az ifjú Perry kapitány először a hajót próbálta menteni, majd mikor kiderült, hogy ez nem lehetséges, akkor a legénység megmenésére koncentrált. Igazi tengerész parancsnokhoz méltón utolsónak hagyta el a hajóját. A balesetet követő vizsgálat felmentette, bár egy ideig nem kapott új hajót. Noha úgy tűnt, szakmai élete zátonyra futott, magánéletében révbe ért: feleségül vette Elisabeth Champlin Masont, aki házasságuk ideje alatt öt gyerkőccel örvendeztette meg. 1812-ben az USA hadat üzent Nagy-Britanniának, ekkor Perry egy 12 ágyús naszád parancsnokságával bízták meg, de nagyon nem jött be neki a partközeli vizeken való járőrözés, és kérelmezte, hogy helyezzék át a nyílt tengeri flottához. Ehhez képest azt a parancsot kapta, hogy csatlakozzon Isaac Chaunchey irányítása alatt álló flottához- a Nagy-Tavakra. Chaunchey put-in-bay-battle.jpgPerry-t a Sacket’s Harbor-i flottillához vezényelte, és megtette a hajóraj parancsnokának. Már sejteni lehetett, hogy az angol egységekkel a harc elkerülhetetlen, a tét óriási: a Nagy-Tavak feletti teljes ellenőrzés. Perry lelkiismeretesen készült a harcra, folyamatosan építették a hajókat. Az angolok is bőszen készülődtek, az ő parancsnokuk Robert Heriot Barclay kapitány volt, aki együtt harcolt Nelson admirálissal. Perry zászlóshajója a USS Lawrence volt, amit elesett barátjáról, James Lawrence-ről nevezett el. Zászlajára Lawrence utolsó szavait hímeztette: Ne adjátok fel a hajót! Perry a legénységet a környék telepeseiből, felszabadított rabszolgáiból verbuválta, de katonák (értsd: szárazföldi gyalogosok) is csatlakoztak hozzá. 1813 szeptemberére az angol flotta hat hajóból, az amerikai kilencből állt. Lőfegyverekből viszont az angolok álltak jobban: nekik 63 ágyújuk volt, míg Perry-nek 44. Az angol ágyúk lőtávolsága majdnem kétszerese volt az amerikai ágyúknak, viszont a jenki ágyúk nagyobb pusztításra voltak képesek. A két fél szeptember 10-én hajnalban találkozott. Perry a USS Lawrence fedélzetén egyből megtámadta az angolokat, akik kényelmes távolságból el is kezdték lőni a hajóját. A Lawrence-t három angol hajó vette tűz alá, emiatt nagyon gyorsan elvesztette legénységének 80%-át, de a hajója nem süllyedt el. Perry bevonta a zászlaját, és csónakba szállva átvitette magát a USS Niagara-ra. Tudta, hogy csak akkor érhet el sikert, ha minél közelebb hajózik az angol hajókhoz. Ez a Niagara-val végül sikerült is, és a USS Caledonia segítségévelperry-rowboat2.jpg betörtek az angolok közé. Ekkor érvényesülhettek az erősebb amerikai ágyúk, aminek következményeként Barclay súlyosan megsérült, és a többi tapasztalt angol tiszt is vagy elesett, vagy súlyosan megsebesült. A parancsnokok elvesztése és a nagy füst miatt az angol hadrend szétzilálódott, aminek az lett a vége, hogy a HMS Detroit és a HMS Queen Charlotte összeütközött. Ez az esemény végleg megtörte az angolokat, akik megadták magukat, a mindössze 27 éves Perry-nek. A győztes csata híre gyorsan terjedt, és Perry-t hőssé és híressé tette. Neki sikerült először úgy megütköznie angol hajókkal, hogy a sajátjai közül egy sem süllyedt el. Sőt, egyből zsákmányolt hét különböző méretű angol hajót. Természetesen nem maradtak el a kitüntetések és az előléptetés se, Perry-t kapitánnyá nevezték ki (ez most nem beosztás) és megkapta a Kongresszusi Aranyérmet (ami pedig nem tévesztendő össze a Kongresszusi Becsület Érdeméremmel). Egy évvel később már a 44 ágyús USS Java fregatt parancsnoka. 1815-ben ismét a Földközi-tengeren kergeti a kalózokat, amikor egy nápolyi kikötésnél elbocsájtja (egyszerűen kicsapja) a hajó tengerészgyalogos egységének parancsnokát, John Heath századost. A dolog annyira elmérgesedett, hogy bírósági ügy lett belőle, de ott a bíróság mindkét felet lényegében csak megdorgálta. Heath százados párbajt követelt. A választott fegyver pisztoly perry2.jpglett. Heath lőtt először, de nem talált, Perry viszont nem lőtt a századosra. Nagyvonalú tett volt. 1819-ben Perry fontos feladatot kapott: tárgyalásos úton kellett elérnie Brazíliánál és Venezuelánál, hogy a kikötőikből kiinduló kalózok ne fenyegessék az USA kereskedelmi hajóit. Persze a szavainak diplomatikusan finom nyomatékot adott a USS John Adams, a USS Constellation és a USS Nonsuch. Sikerült találkoznia Simón Bolivár elnökkel, és egy kedvező megállapodást írtak alá. A hazaút viszont tragikus véget ért: Perry-t és legénységének számos tagját sárgaláz döntötte le a lábáról. Már Trinidadnál jártak, mikor Oliver Hazard Perry kapitány 1819 augusztus 23-án, a születésnapján, 34 évesen meghalt. Először Port of Spain-ben temették el, a díszőrséget hajójának a legénysége adta. 1826-ban földi maradványait átszállították Newportba, ahol az állam emlékművet állíttatott a tiszteletére. Oliver Hazard Perry emlékét 10 megye és 22 település őrzi nevében, és a fene tudja mennyi minden még. Perry-ről több hadihajót is elneveztek. Időrendben: USS Perry vitorlás brigg, USS Commodore Perry lapátkerekes gőzös, USS Perry (DD-11) Bainbridge-osztályó romboló, USS Perry (DD-340) Clemson-osztályú romboló, SS Oliver Hazard Perry Liberty-osztályú teherhajó, USS-Perry (DD-844) Gearing- osztályú romboló. Végül a USS Oliver Hazard Perry (FFG-7) rakétás fregatt, amely névadója lett egy egész hajóosztálynak.Naerről lesz most szó.

Az Oliver Hazard Perry osztályú rakétás fregatt

Az 1970-es évekre az USA haditengerészete elhatározta, hogy létrehoz egy olyan hajóosztályt, ami képes a repülőgép-hordozós flottakötelékek védelmére, vagy kétéltű hadműveletek támogatására, esetleg konvojvédelemre. Amolyan univerzális, tengeri svájci bicskában gondolkodtak: a hajónak gyorsnak kell lennie, hogy lépést tarthasson a hordozókkal, fegyverzetének korszerűnek és sokoldalúnak kell lennie, elektronikai oliver-h-perry-ffg-7-by-j-silva-www_naval_com_br.jpgberendezései a legmodernebb fejlesztések, és ami még fontosabb: költséghatékonyan és nagy darabszámban, sorozatban lehessen gyártani. A tervek szerint ezt a hajóosztályt kisebb hajógyárak is le tudják gyártani, a magas darabszám és a megfizethető ár, valamint a képességek miatt a szövetséges flották is vehetnek belőle (vettek is, de erről majd később). A fregatt legnagyobb vízkiszorítása 4100 tonna lett, hossza 135,6 méter, legnagyobb szélessége 13,7 méter (tehát elég karcsú), merülése 5 méter. A hossz az első 25 legyártott hajóra vonatkozik, ugyanis a taton kialakított helikopter-leszálló és hangár két darab SH-2 Seasprite helikopterre lett méretezve. A korszerűbb SH-60 Seahawk helikopterekhez viszont meg kellett hosszabbítani a hajótestet, így a többi fregatt már eleve 138,8 méteres hosszal készült. A hajó meghajtását két darab General Electric gázturbina szolgálta, ezek hajtották meg az egyetlen hajócsavart. A hajótest kedvező kialakítása és a két erős hajtómű miatt ezzel az egy academy-1350-uss-oliver-hazard-perry-frigateaust-decal-14483-0-1508418416000.jpghajócsavarral is képes volt 55 km/h sebességet elérni, ami igen szép teljesítmény. A kikötési manővereket a hajótestből kiereszthető kicsi, elfordítható hajócsavarok segítik. A legénység 13 tisztből és 287 matrózból állt. A fegyverzet legfontosabb elemei a rakéták. Ezekből 40 darabos készlettel rendelkezik, a 40 rakétából rendszerint 4 darab hajók elleni és 36 légi célok elleni. Tengeralattjárók elleni fegyverzete torpedókból áll, ezeket két indítóból indíthatja. A hagyományosnak tekinthető fegyverzetet egy OTO Melara gyártmányú, 76mm-es gyorstüzelő automata ágyú képviseli. Ennek tornyát a felépítmény tetejére szerelték, tűzgyorsasága 85 lövés percenként. A hatásos lőtáv lövedékfajtától függően 16 és 20km között van. A légvédelmet egy darab, hatcsövű, Gatling-rendszerű 20mm-es radarvezérlésű Phalanx CIWS gépágyú alkotja. A hajó elektronikai rendszere korának csúcstechnológiáját képviselte. Külön radarrendszer szolgálta ki a légvédelmet, a felszíni célok felderítését, más berendezések a tűzvezetést, és az elektronikai ellentevékenységet segítették elő. A tenger alatti célok felderítésére és leküzdésére megint csak külön rendszer szolgált. A Perry-osztály jól sikerült hajóiból az31934065693_192b94f032_b.jpg USA haditengerészete 51 darabot kapott. Ausztrália 4 darabot vásárolt, kettőt pedig maga épített, amelyeket Adelaide-osztály néven sorolt be flottájába. Spanyolország szintén megvásárolta a licencet, és 6 darabot gyártott Santa Maria-osztály néven. Tajvan 8 darab hajót épített licenc alapján, Cseng-Kung- osztály néven. Ezek az egységek fegyverzetben és elektronikában némiképp eltértek az amerikai szériától. Tajvan saját fejlesztésű rendszereket és fegyverzetet integrált az új hajóiba. A US Navy állományából Törökország 9 db-ot kapott, ezek alapos felújításon estek át. Egyiptom négy, Lengyelország kettő, Bahrein és Pakisztán pedig egy-egy Perry-osztályú fregattot vásárolt.

A Perry-osztály lényegében az USA minden komolyabb haditengerészetet érintő konfliktusánál jelen volt. Ilyen volt például az 1980 és 1988 között zajló Irak-Iráni háború. Persze az USA nem volt hadviselő fél, de korántsem volt érdektelen számára, hogy a két, olajban gazdag öbölmenti ország mit csinál egymással. Mivel ez a poszt nem ennek a háborúnak a leírásával foglalkozik, csak nagyon röviden: minden galádságot, a civilek mészárlásától kezdve a vegyifegyverek bevetéséig. Az egyik ilyen bosszantó húzás volt, hogy olajjal megtöltött tankereket próbáltak elsüllyeszteni a Hormuzi-szoros környékén. Ez persze nagyon nem tetszett sem a hajókat 51m9pqwronl_sy450.jpgüzemeltetőknek, sem az olajért fizetőknek. Főleg az Egyesült Államoknak, aki az öbölbe irányította néhány egységét, hogy a tankereknek védelmet nyújtson. Az egyik ilyen hajó volt a USS Stark. Ez a hajó a Perry-osztály 23. legyártott egysége volt, és 1980-ban bocsájtották vízre, névadója pedig Harold Rainsford Stark tengernagy lett, aki a 2. Világháború első felében volt az US Navy hadműveleti főnöke. 1987 május 17-én a USS Stark épp járőrözött, amikor támadás érte. Egy átalakított iraki Dassault Falcon 50-es business jet két, szintén francia gyártású Exocet hajó elleni rakétát indított a Stark-ra. A támadás teljesen meglepte Glenn R Brindell kapitányt és legénységét. Bár egy ideje „rajta voltak” a gépen, az nem válaszolt a hajó felhívására, hogy azonosítsa u6vobet.jpgmagát. Ezt még egyszer megtették, méghozzá úgy, hogy a hajó rendszerei érzékelték az iraki gép radarjának jeleit, ami arra utalt, hogy a hajót célba vették. Ez a felszólítás is eredménytelen maradt. A Falcon viszont eleresztette az első rakétát 35km távolságról, ami a USS Stark oldalába csapódott. A harci rész „nem működött el” (ahogy a szakzsargon mondaná), így csak a rakéta üzemanyaga okozott tüzet a hajótestben. A második rakétát 24km-ről indította az iraki gép, és ez az Exocet is a hajó oldalába csapódott és fel is robbant. A robbanásban 29 tengerész halt meg azonnal, 8 később halt bele sérüléseibe, 21 megsebesült. A hajó oldalán keletkezett résen víz tört be a hajótestbe, emiatt az megdőlt. Brindell kapitány az ellenkező oldal elárasztásával elérte, hogy a sérült rész a vízszint fölé kerüljön, ezzel megmentette a hajót az elsüllyedéstől. A segélyhívásra a USS Waddell érkezett (Charles F. Adams-osztályú rakétás romboló) és segített a Stark-nak Bahreinbe vánszorognia. A veszteségek miatt az amerikaiak kivizsgálták az esetet. A USS Stark bár az iraki gépet észlelte, annak a hajó ellen indított rakétáját nem, emiatt a hajó védelmi rendszerei némák maradtak. A kapitány felelősségét is megállapították, mert az iraki gép tűzvezető radarjának jeleit fogva sem rendelte el az 18519507_1540738632604059_5880210420119828699_n.jpgellenintézkedéseket, nem adott parancsot a gép lelövésére, vagy zavarására. (A kapitány védelmében: az USA a háború alatt Irak mellett és Irán ellen „szurkolt”, a kapitány pont nem számolt egy iraki támadás lehetőségével) Az amerikai felderítés sokáig Mirage F1-es vadászbombázónak tulajdonította a támadást (ciki lehetett belátni, hogy egy átalakított utasszállító volt), Irak bocsánatot kért, Irán meg teli szájjal röhögött, és deus ex machina-nak nevezte a támadást. Az iraki pilótát állítólag kivégezték, más források szerint meg nem. Brindell kapitányt leváltották és nyugdíjazták, a fegyverzeti tiszt leszerelt. A USS Stark ki lett javítva, és 1999-es tartalékba helyezéséig erősítette az Egyesült Államok flottáját. 2005-ben leszerelték és eladták ócskavasnak, 2006-ban bontották szét.

Szintén az Irak-Iráni háború szereplője lett a USS Samuel B. Roberts. Ez az egyik utolsó Oliver Hazard Perry-osztályú fregatt, amit építettek. (A névadó egy matróz volt, aki a guadalcanali harcokban egy partraszálló hajó 150px-uss_samuel_b_roberts_ffg-58_crest.jpg(higgins-boat) kormányosaként számos sebesült tengerészgyalogost mentett ki a szigetről heves ellenséges tűzben, és az egyik ilyen fordulónál kapott halálos lövést. Nem ez az első hajó amit róla elneveztek: először egy John C. Buttler-osztályú kísérő romboló, majd később egy Gearing-osztályú romboló viselte nevét). A USS Samuel B. Roberts 1988 április 14-én éppen randevúra készült a Perzsa-öbölben a USS San José harci ellátó-raktárhajóval, hogy feltöltsék készleteit és üzemanyagot vételezzen, mikor aknára futott, egy olyan helyen, ahol pár nappal azelőtt már egyszer elhaladt. A robbanás kiiktatta a hajtóműveket, sőt, a hajó gerincét is megroppantotta, ami a legtöbb ilyen esetben a hajó elvesztésével jár. A legénység öt órás megfeszített munkában mentette a hajót, folyt a kárelhárítás. A sérült matrózokért helikopterek érkeztek, akiket először a San José fedélzetére vittek. Az áramellátás pár percre megszűnt, emiatt a robbanás ellenére is hibátlanul működő radarrendszer elveszítette az addig követett iráni tengerészeti járőrrepülőgépet. A haditengerészet egységei némi kutatás után több aknára is leltek a környéken, és megállapították, hogy iráni eredetűek, és az Arya Rakhsh nevű iráni hajó rakta le azokat. Ez annyira felbőszítette az USA hadvezetését, hogy ahaditengerészet Operation Praying Mantis keretében ellencsapást hajtott végre. A USS Enterprise repülőgép-hordozó vezetésével tizenkét felszíni hadihajó kíséretében nekirontott az iráni flotta fellelhető egységeinek. A fő csapásokat az Enterprise 11. HarcászatiRepülőezrede hajtotta végre. Az akcióban sikerült elsüllyeszteni egy fregattot, egy ágyúnaszádot és három gyorsnaszádot. Súlyosan megsérült egy fregatt. Az amerikaiak vesztesége egy balesetben elvesztett image060.jpghelikopter volt, és annak kétfős személyzete. A USS Samuel B.Roberts a holland lobogó alatt hajózó Mighty Servant II nevű nehéz-dokkhajó segítségével jutott hazai kikötőbe. Kijavítása után 2015-ig volt állományban, mikor is kivonták a rendszerből és tartalékba helyezték.

image995.jpgSzintén a Perzsa-öböl aktív szereplője lett egy másik Perry-fregatt, a USS Simpson. (A névadó Roger Whitten Simpson ellentengernagy, a két világháború veteránja). A USS Simpson két másik egységgel, a USS Wainwright (Belknap-osztályú )rakétás romboló cirkáló, és a USS Bagley (Knox-osztályú) romboló társaságában járőrözött, mikor egy bátor iráni hadihajó, a Joshan (Kaman-osztály) rakétás gyorsnaszád Harpoon rakétákkal megtámadta a köteléküket. A támadásra a USS Sipmson reagált a leggyorsabban, és azonnal viszonozta a tüzet. A Joshant találat érte, majd a rakétás ellencsapást a Sipmson ágyútűzzel fejezte be, és elsüllyesztette az iráni hadihajót. A USS Sipmson mozgalmas szolgálati éveket tudhatott magáénak, lényegében az összes jelentős amerikai és ENSZ-vezetésű hadműveletben részt vett, egészen 2015-ös kivonásáig.

image013.jpgUtoljára álljon itt egy érdekes befejezésű történet, melynek flt_cdr_thach.jpgőszereplője a Perry-osztály 36. megépült egysége, a USS Thach. Már a névadó is külön hajóosztályt érdemelne. John Smith Thach kerek negyven év szolgálat után (négycsillagos) tengernagyként vonult nyugdíjba. A haditengerészet hat légigyőzelmes ász pilótája, a róla elnevezett légi harcászati újítás (Thach-weave) kitalálója, a japán kamikaze támadások elleni légvédelmi jelzőrendszer, a „Big Blue Blanket” megalkotója. A koreai háború alatt a USS Sicily, majd a USS Franklin D. Roosevelt repülőgép-hordozók parancsnoka. 1959-től egy évig a USS Valley Forge repülőgép-hordozóra telepített tengeralattjárók elleni harcra létrehozott kísérleti repülőegység parancsnoka. Ebben a 1101580901_400.jpgmunkakörben is példátlanul sikeres, fel is került a Time magazin címlapjára. Ennyi, már önmagában egy blogbejegyzésért kiáltó életút után szinte sértés, hogy „csak” egy rakétás fregatt viseli a nevét. A USS Thach első szolgálat útja a Csendes-óceánon járőröző 21. Torpedóromboló különítményben volt, ami később a USS New Jersey csatahajó vezette harccsoport alá lett beosztva. 1987-ben a 366c159600000578-3698132-damage_this_shot_from_the_scene_video_shows_the_damage_done_to_t-a-9_1468959904625.jpgUSS Thach is részt vett a Perzsa-öböli konvojkísérési feladatoknál, majd az Operation Nimble Archer keretében két iráni olajfúró platform elleni támadásnál. A hajót 2013-ban vonták ki a szolgálatból. 2016 július 14-én a RIMPAC 2016 nemzetközi haditengerészeti gyakorlaton a USS Thach lett kivontatva célhajónak. Először a dél-koreai haditengerészet ROKS Lee Eokgi nevű tengeralattjárója indított egy Harpoon hajó elleni rakétát, majd következett az ausztrálok HMAS Ballarat ANZAC-osztályú fregattja, szintén egy Harpoon-nal. Természetesen telitalálat, mindkét részről. Aztán az ausztrál haditengerészet egy SH-60-as Seahawk helikoptere indított Hellfire rakétát, majd a US Navy tengerészeti janija.jpgárőrgépe adott a hajónak a rend kedvéért még egy Harpoon-t és a változatosság kedvéért meg egy Maverick rakétát. Következett a USS Princeton (Ticonderoga-osztály) rakétás cirkáló, a már jól ismert Harpoon rakétával, és egy amerikai SH-60-as helikopter szintén Hellfire rakétával. Ezek mindegyike telitalálat volt, de a hajó nem volt hajlandó elsüllyedni, jöhetett a USS John C. Stennis (Nimitz-osztály) repülőgép-hordozó F/A-18 Hornet vadászgépe, Mk-84-es hagyományos 925 kilós bombával. Talált, de csak nem süllyedt. A légierő B-52 Stratofortress hadászati bombázógépe következett, egy 230 kilogrammos GBU-12 Paveway lézerirányítású bombával, ami szintén betalált. A USS Thach még a vízen volt. Végül egy meg nem nevezett amerikai tengeralattjáró egy Mark 48-as torpedóval ért el telitalálatot. A USS Thach 12 (tizenkettő) óra múlva elsüllyedt.

Az Oliver Hazard Perry-osztályú rakétás fregattokat kifejezetten sikeres pályafutás után sok szakember és laikus foteltábornok (vagy inkább foteltengernagy) legnagyobb meglepetésére a kétezres években elkezdték kivonni a rendszerből, és mára egy ilyen hajó sem szolgál csillagos-sávos lobogó alatt. 2017-ben történt egy kísérlet, hogy a még meglévő hajókat újra aktiválják, de a Trump-kormányzat a reaktiválás túl magas költségei miatt a tervet nemtámogatta. A Perry-osztály lényegében utód nélkül lett kivonva a rendszerből.14102-6_1.jpg

29 komment

Címkék: amerikai haditechnika életrajz hadtörténelem haditengerészet hidegháború nevezéktan

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Neoprimitív 2018.08.01. 09:03:17

Köszönöm, jó volt így reggeli ébresztőnek! John Thach pedig tényleg megérdemel egy külön sztorit.

Papichulo 2018.08.01. 10:18:49

"a USS Wainwright (Belknap-osztályú )rakétás romboló"

Nem cirkalo?

vgaborka 2018.08.01. 10:59:34

Ez a Perry név ismerős volt ezért gugliztam, és:
hu.wikipedia.org/wiki/Oliver_Hazard_Perry, innen: "Oliver Hazard Perry Christopher R. Perry és Sarah Perry első gyermekeként született 1785-ben. Négy öccse és három lánytestvére volt.[2][3] Egyik öccse, Matthew Calbraith Perry szintén tengerésztiszt lett, és komoly érdemeket szerzett a Japán nyitását kierőszakoló katonai összetűzésekben"
ez M.C. Perry: hu.wikipedia.org/wiki/Matthew_C._Perry

Fredddy 2018.08.01. 11:44:48

Hazárd megyét is róla nevezték el?

Az elöltöltős ágyúk időszakában az ágyúk pontosságát és lőtávolságát az határozta meg, hogy az adott ország mennyire fejlett technikával képes az ágyúcsöveket készíteni. Az angol iparnak ekkoriban nem volt párja, ők már fúrták őket, míg pl az oroszok még a XIX. században is legfeljebb csak kismirglizték a jól-rosszul kiöntött ágyúcsövet. A pontosan elkészített ágyúcső ráadásul könnyebb lehetett a jobb anyagok és a kisebb ráhagyások miatt, így több fért belőlük a hajóra. A napóleoni háborúkban ez a szárazföldi csatákban alkalmazott taktikán is jól látható volt, a korszerűbb iparú országok mozgékonyabb tüzérséggel rendelkeztek, míg az oroszok által követett defenzív harceljárások kialakulásában saját korszerűtlen, dögnehéz ágyúiknak is nagy szerepe volt.

Amerika a XIX. század második felére aztán felzárkózott az angolokhoz ebben is, mert a korlátlan lehetőségek sok tehertséges mérnököt csábítottak az országba, az iszonyatos népszaporulat pedig a kor színvonalához képest kiemelkedő közoktatással párosulva rengeteg jól képzett munkást adott az amerikai iparnak.

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.01. 12:52:43

@Papichulo:

Köszi, javítottam, kicsit zsongott már a fejem az osztályoktól :) De hogy jóvátegyem, itt említeném meg azt az érdekességet, hogy a USS Wainwright nem kevesebb, mint öt Wainwright családtagról kapta a nevét (kettő Jonathan Mathew, és három Richard). Ez azért érdekes, mert itt csak egy hajóról van szó. A Gearing család egy egész hajóosztálynak lett a névadója. (ott csak hárman voltak, de mind Henry Chalfant Gearing néven anyakönyvezve)

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.01. 13:46:57

@Fredddy:

HA a filmsorozatra gondolsz, akkor sajna nem: Az Hazzard :)

Sigismundus · http://csakugyirkalok.blog.hu/ 2018.08.01. 14:35:47

@proletair: Üdv, ha már haditengerészet, nézegettem a blogajánlót és látom hogy a Hadihajók, haditengerészet link még mindig a már rég megszűnt és sóval behintett freewebre mutat. Javaslom cseréljétek le a htenger.blog.hu -ra. Itt folytatódik már közel 2 éve az író áldásos munkássága.

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.01. 14:59:52

@Sigismundus:

Köszi, módosítottam

Hadrian77 2018.08.01. 15:22:59

Nagyon jó és olvasmányos írás, grat!

Hadrian77 2018.08.01. 15:24:12

@Fredddy: ki kell ábrándítsalak, Hazzard egy fiktív megye, csak a sorozatban létezik. :-)

Flankerr 2018.08.01. 23:01:00

Kiváló cikk ,köszi :)

zord íjász · https://zordidok.blog.hu 2018.08.02. 06:52:48

Nem is olyan nagyon képletesen szólva, belsőleg megsirattam a USS Tach-t. 11 rakéta/bomba/torpedó kellett a kivégzéséhez, és még így is csak 12 óra múlva volt hajlandó elsüllyedni.

Mindig is hittem abban, hogy az érzelmi kapcsolatokkal telített tárgyaknak/eszközöknek (az 70 éves gyerekkori plüssmackótól elkezdve a kedvenc űrhajódik, amellyel először voltál a Holdon) igaz lelkük van, és érző valójában érző lények (Stephen King Christine című filmjében igen szép emléket állított ennek a hitnek, nem beszélve ugye az irodalomban illetve a filmművészetben az érző robot/ember kapcsolatról), de az tuti, hogy ez a hajó: élt. Egy olyan ember nevét viselte, aki aztán tényleg vastagon odatette magát az USA-ért, és az ilyesmi beívódik az acélba.

Szerintem kötelezően meg kellett volna menteni azt a hajót, és a kiállítani, akár teljesen romosan is. A kitartás mementója volt, a haditengerészet akár a verhetetlenség nimbuszával is övezhette volna. Tach tengernagy vére és lelke átplántálódott a hajóba, téren és időn keresztül.

Egyébként természetesen pazar poszt volt, bár azt nem tudom, hogy a Hét tenger blog (amelynek szintén rendszeres olvasója vagyok) szerzője mennyire örül annak, hogy az adott témában ilyen keményen átlőttek a felségvizeire,, a kölcsönös blogajánlás ellenére is. :-) Nem kicsi ez a vízfelület két ilyen nagy csatahajónak, mint a Lemil és a Hét tenger?
Oké, nem kicsi. Az olvasók csak jól járnak.

gigabursch 2018.08.02. 08:05:21

@proletair: @Hadrian77:
Nem csak benne merült fel a kérdés.
:-)
Köszi.

@proletair:
Tényleg eléggé megzsongatja az ember fejét.
Mindenesetre köszi a cikket. Érdekes volt.

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.02. 09:39:12

@zord íjász:

Tengernyi a téma, úgyhogy szerintem elfér ez a két blog egymás mellett. Sőt, lenne még hely másnak is.

project640 2018.08.02. 09:58:41

szuper jó olvasmány volt, köszönjük ... nekem az OHP fregatt legismertebb bevetése a Vörös Október elleni helikopteres fake támadás :-) ... amikor megnéztem azt a filmet, na akkor kezdtem el azzal a dologgal foglalkozni, hogy modern haditengerészet, addig azt sem tudtam, hogy mi fán terem a rakétás romboló, a szonárbója, a mágneses anomália detektor :-)

gigabursch 2018.08.02. 12:05:46

@zord íjász:
S akkor még nem beszéltél a techstory-blo.hu -ról, meg a meodernwartech.blog.hu -ról.

@proletair:
Így van.

steery 2018.08.02. 12:24:27

Jól látom, hogy 7 rakéta, 2 bomba és 1 torpedó kellett egy üres célhajó elsüllyesztéséhez? Azért ez elég ciki a rakéta és bombagyártók számára. Mennyi kellett volna, ha még mozog és harcol is a hajó és rendesen visszalő?

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.02. 12:40:30

@steery:
Ha feltételezzük hogy a hajón se lőszer se üzemanyag nem volt, akkor akár érthető is.

Pierr Kardán 2018.08.02. 12:56:17

@steery: Pont azért süllyedt nehezen, mert sem üzemanyag, sem lőszer se volt a hajón, thát nem volt ami felgyulladjon, felrobbanjon.

steery 2018.08.02. 19:05:17

@Pierr Kardán: Ez igaz, viszont a hajók azért szoktak elsüllyedni, mert kilyukadnak és befolyik a víz. Milyen rakétatámadás meg bombázás az, ami nem szakítja át a burkolatot? Mi értelme van olyan fegyvereket készíteni, amik csak arra képesek, hogy szétrombolják a hajó felépítményét és belsejét? Egy tankelhárító szárazföldi fegyvernél ez okés, de a vízen más a szitu. Én alapból nem pazarolnám a tűzerőt ilyesmire. A tökéletes hajó elleni fegyver az, ami pont a vízvonalnál találja el és szakítja át a burkolatot, lehetőleg a tatnál, hogy a gépházat árassza el a víz. Így még ha nem is süllyed el, akkor is megbénul a célpont.

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.02. 19:19:44

@steery:

A gépház nem a tatnál van. Amúgy meg így esett, és kész: A HMS Hood pár perc alatt elmerült, míg a Bismarck jóval többet kapott, és mégis az önelsüllyesztés lett a vége.

(Amúgy ha a gépház leáll, lőni még tud a hajó)

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.02. 19:40:35

@steery:

Kerestem, de konkrét infót arra nem találtam, ami arra utalt volna, hogy a hajót úgy készítették elő, hogy a lehető legtovább bírja. Se üzemanyag, se lőszer, és szinte biztos, hogy minden létező vízzáró rekeszt, ajtót, nyílást lezártak. A Maverick és a Hellfire rakéták nem kifejezetten hajók elleni fegyverek, itt a lövészet maga, és a fegyverek célpontra gyakorolt hatása lehetett a cél. Feltételezem, úgy voltak vele, hogy lőnek, amíg el nem süllyed, és szerencsére ki tudták használni a tervezett repertoárt.

Neoprimitív 2018.08.03. 00:14:38

@steery: A rakéta vs hajó témában túl sok megsemmisüléssel végződött eset szerencsére nincs, de amik voltak (pl. a Sheffield a Falklandoknál), azok nem a robbanástól, hanem a kitört tűztől kerültek a veszteséglistára.

Egy shootexen a célhajón nincs se lőszer, se üzemanyag (még a generátorok olaját is leeresztik előtte, környezetszennyezést elkerülendő), viszont általában lezárják az összes átjárót, hogy szimulálják egy hajó harckészültség alatti állóképességét. Így aztán elég sokáig bírhatják, hiszen egy rakéta csak a vízvonal fölött üthet lyukat (olyan nem létezik, ami pont a vízvonalánál csapódik be, az egy folyamatosan változó szint, még manőverezés nélkül is), egy bomba pedig ha nem szakítja át a fenekét, akkor belül szétrombol öt-tíz helyiséget - na bumm.

project640 2018.08.03. 14:35:26

@proletair: én is így gondolom, hogy ez volt a cél :-) ... aki volt katona, és lőtt RPG-vel az tudja, hogy mennyire kijuggatott HK-ra lőttünk ... ugyanez volt a hajónál, célpontnak használták, és nyílván mindent megtettek, hogy a célpont minnél tovább bírja ... feltételezem, hogy a záróajtókat még hegesztették is, erősítették

egy hajó elsüllyedése nagyon nem egyértelmű meló :-) ... , amikor a németek a salernói öbölbe egy fritz X-el telibekaptak egy amcsi cirkálót, az simán túlélte egy nagy lyukkal a testén .. ugyanez a bomba végzetes volt a Roma-nak, hiszen 2 találta el, az egyik lőszerrobbanást okoztt, a másik a motor teret (ha a Roma üresen áll volna célponthajóként, biztosan túlélte volna)
a II. VH-ban gyakran volt, hogy a német u-boatok olyan hajót támadtak, aminek 'könnyű' volt a rakománya, pl. fa ... a hajó teste a támadással tele mehetett vízzel, akkor sem süllyedt el ... hányszor fodult elő, hogy önelsüllyesztés végzett a hajóval
ha a hajó teste végztesen nem lékelődik meg, akkor nincs miért elsüllyednie :-)
nemhiába a torpedók a hajógerinc alatt robbanak, hogy azt roppantság meg, és a hajó a saját súlyánál fogva törjön szét

Walrus The Inflexible 2018.08.04. 07:23:27

www.youtube.com/watch?v=VVsnUsbJ-Xk

Tárgyi tudástól el nem vakított tippem szerint a lassú elsüllyedésben közrejátszott a nem a hajó közepe alatt robbanó torpedó.

www.youtube.com/watch?v=c--fP017Xoc

Itt egy kicsit gyorsabban ment a dolog.

Aztán lehet, hogy a Harpoon után csak egy luk lett a hajó oldalán, de más kérdés, odabent mi maradt épen, lett volna-e áram a fegyverzeti rendszerek működtetésére, vagy mindegy lett volna, mert a legénység életben maradt része inkább úgyis a tűzzel folytatott volna kilátástalan harcot lövöldözés helyett.

techstory.blog.hu/2015/08/28/a_projekt_1144_kirov_osztalyu_nehez_nuklearis_iranyitott_raketas_cirkalok_2_resz

Innen ez a témába vágó: m.blog.hu/te/techstory/image/Kirov/shipwrecks.gif

A Gránittal összemérhető hatóerejű fegyverből nem kapott a USS Thach, ebből csak azt akarom kihozni, a Gránitnál sem az elsüllyesztésre gyúrtak, ami maradt utána a hajóból, az még éppen úszkálhatott is, már senkit nem zavart.

Pootj 2018.08.07. 20:35:13

A USS Stark esetéhez még annyi, hogy valószínüleg emiatt reagálta kicsit túl a helyzetet egy évvel később a USS Vincennes parancsnoka és lőtte le az iráni Airbus A300-at, 290 ember halálát okozva.

gigabursch 2018.08.10. 09:46:42

@Neoprimitív: @proletair: @project640:
Igazában azt megértem van kint - teszem azt - tíz hajó és ebből kilencet maximálisan meghagynak későbbi célpontnak alkalmasként, ahogy azt megírtátzok.
De egyet kvázi felfegyverezve illene egy ilyen esetben otthagyni csak azért, hogy lássuk hogyan pukkan el és milyen hatásai vannak a kiömlő üzemanyagnak, a (lejért szavatosságú) robbanószernek stb.

Valahogy úgy képzelem el, mint amikor a mező- vagy erdőgazdálkodásban alkalmazzák a kontrollparcellákat.

Neoprimitív 2018.08.12. 21:17:22

@gigabursch: akkor ahhoz személyzet is kellene, amelyik az oltást szimulálja, stb. De a fő ok igazából az, hogy a mai hajóknál egy ilyen rakéta vagy bomba becsapódása a hajót 99%-ban kivonja a frontvonalból, akkor is, ha nem süllyed el. Azt, hogy egy nagyobb tűz mit jelenthet eléggé kitapasztalták a Falklandoknál - végzetes. Nem kell tesztelni. Még egy megfékezett tűz vagy fedélzeti robbanás is harcképtelenné tesz egy ilyen kategóriájú hajót egy időre.

Nyilván egy éles szimmetrikus háború esetén több kockázatot vállalnának a felek, de egy csökkent védekező képességű hajó elvesztésére annyival nagyobb az esély, hogy sanszos, hogy inkább kimenteni próbálnák a veszélyes vizekről.

Filmelemző. 2018.08.16. 00:45:59

Nagyon alapos és precíz poszt volt! Köszönöm!