Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (86) alagút (7) állat (8) amerikai (100) angolok (8) arabok (15) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (27) életrajz (41) elmélet (12) erdély (5) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (95) haditengerészet (52) hadsereg (15) hadtörténelem (159) hadtörténet (22) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (51) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (107) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (151) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (30) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (54) róma (13) román (8) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (18) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (38) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (53) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (73) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A K.u.K. Kriegsmarine tengeralattjárói

2019.01.24. 13:52 tiboru

tengnyit1.jpgA hadtörténelem iránt érdeklődő szakmai sokaságon belül egy markáns kisebbség kifejezetten a haditengerészet rajongója. Ők azok, akik csuklóból megmondják, mi a különbség egy cirkáló és egy romboló között, mi az a zászlóshajó és tán még azt is, hogy miért magasabb rendfokozat az altengernagy az ellentengernagynál. A haditengerészeti vonzalmúak csoportján belül is elkülönülnek egy kicsit azok a kollégák, akik érdeklődésének fókuszában a tengeralattjárók állnak. Mai posztunk elsősorban nem is nekik szól, hiszen nekik biztosan a kisujjukban van a téma, inkább a csendes többségnek, akik keveset (vagy semmit) nem tudnak az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete (Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine) tengeralattjáró fegyvernemének első világháborús teljesítményéről. Mivel nem vagyok a téma szakértője, megköszönnék minden érdemi kiegészítést és pontosítást, amiket a komment-szekcióban helyezhettek el.

Lévén hogy a huszadik század legelején a K.u.K. Kriegsmarine konzervatív vezetői meglehetős zaszlo1.jpggyanakvással és komoly fenntartásokkal figyelték a vetélytárs haditengerészetek tengeralattjárós fejlesztéseit és beszerzéseit, az osztrák-magyar búvárhajók elég későn jelentek meg a színen. 1914-ben, a háború kitörésekor mindössze 6 (hat) tengón lobogott a piros-fehér-piros hadizászló, s ezek is elég karcsú teljesítményekre voltak képesek: kicsik voltak, s a meglehetősen korlátozott akciósugaruk gyakorlatilag csak a partmenti járőrfeladatok ellátására tette alkalmassá őket, értelemszerűen az Adrián. A legelső példány 1909 augusztusában kapott lajstromszámot. Ez volt az SM U-4, vagyis a Seiner Majestät Unterseeboot Nummer 4, azaz Őfelsége 4-es számú tengeralattjárója, amely a Kiel-i "Germania" hajóépítő cég szakembereinek keze munkáját dicsérte.

Hogy a legelső miért futott négyes számmal, és hogy miért a rá két évre vízre bocsájtott társa lett az U-1, hát ezt ne tőlem kérdezzétek, ez is egy a haditengerészetek nehezen átlátható titkai közül.

A későbbi hajók teljesítménye természetesen meghaladta a korábbiakét, de bármennyire is fáj, legalább így egymás között valljuk be: az osztrák-magyar tengeralattjárós fegyvernem mindig is megmaradt a "futottak még" kategóriában, legalábbis a többi nagyhatalomhoz képest. A háború végéig mindösszesen 27 tengónk bocsátkozott harci cselekményekbe, s ezek közül 13 csak 1917-ben, egy pedig a legutolsó évben, 1918-ban lépett szolgálatba. És hogy legyen mihez viszonyítani ezt a számot: az első világháborúban a velünk szövetséges Német Császárság 343, míg a velünk szemben álló Egyesült Királyság 304 tengeralattjárója harcolt a vizeken (illetve a vizek alatt), hogy a franciák 95, vagy az olaszok 76 katonai búvárhajójáról ne is beszéljünk. Szóval nem ez volt az erősségünk, na.ub1.jpg

De azért olyan nagyon ne keseredjünk el, hiszen a harmatos darabszámhoz elég szép eredmények kapcsolódnak. A jól felkészített tisztikar és a gondosan összeválogatott és alaposan kiképzett legénységek a tengeren sem hoztak szégyent a Monarchiára. A világháború négy éve alatt körülbelül 200 ezer bruttó regisztertonnányi ellenséges hajót (kereskedelmi és hadihajót vegyesen) süllyesztettek el vagy rongáltak meg súlyosan. A sikeresen megtámadott célpontok nemzetiség szerinti listáját Görögország vezeti (34 hajójukat kaptuk el), ezt követi az Egyesült Királyság (32 hajóval), majd Olaszország következik a sorban (26). A hadicélpontok közül tengóink elsüllyesztettek két páncélos cirkálót, két középcirkálót, öt torpedónaszádot és két tengeralattjárót.

A sokszínű monarchia a tengeralattjáró-parancsnokok nemzetiségében is megmutatkozott. A 27 tengónak az évek során összesen 43 parancsnoka volt: 21 osztrák, 9 cseh, 6 horvát, 4 lengyel, s 1-1 olasz (!), szlovén és bosnyák. Forrásaim magyar kapitányról nem tesznek említést; ha mégis tudsz ilyenről, örömmel olvasnám a hírt.

Őfelsége I. Ferenc József tengeralattjárói értelemszerűen főleg az Adrián vitézkedtek, nagynéha kimerészkedtek a Földközi-tengerre is egészen Máltáig, de ennél messzebb nem nagyon bukkantak fel, érthető objektív okokból. Ami a veszteségeinket illeti: a háború négy éve alatt 8 tengótól kellett elbúcsúznunk, fedélzetükön 119 tengerésszel (közöttük hat parancsnokkal), nyugodjanak békében! További 52 tengerészünk hadifogságba esett. Gyors fejszámolást követően máris kisakkozhatjuk, hogy egy akkori átlagos tengeralattjárón 20-25 fő teljesített szolgálatot. Ha ezt összehasonlítjuk az átlagos második világháborús utódaikkal (átlagosan 50-60 fő), pláne a korszerű maiakkal (esetenként akár 130-160 fő), hát így is láthatjuk, hogy mennyire változott a tengós élet (is); száz éve gyakorlatilag egy nagyobb baráti társaság vagy egy kisebb iskolai osztály létszámának felelt meg egy teljes legénység.

És akkor lássuk a nyolc legnagyobb fegyvertényt, amely az osztrák-magyar tengeralattjárók nevéhez fűződik.bart.jpg

1.) 1914. december 21. Az itt fent látható francia Jean Bart nehézcirkáló (vagy dreadnought osztályú csatahajó?) volt az első komolyabb skalp, noha elsüllyeszteni nem sikerült, csak megrongálni egy torpedóval, amit az U-12 (kapitány: Egon Lerch) lőtt ki rá a dél-albán partok mellett. És hová csapódott be a torpedó? Hát természetesen a hajó bortároló rekeszébe, elvégre francia zászló alatt hajózott... A Jean Bartnak sikerült Máltáig elevickélnie, ahol közel négy hónapon át javították, amíg ismét harcképes állapotba hozták.gambetta.jpg

2.) 1915. április 27. Az ugyancsak francia Léon Gambetta páncélos cirkáló (itt felül) az Otrantói-szoros közelében találkozott a Georg Ludwig von Trapp által parancsnokolt U-5-tel. A tengeralattjáró két torpedót lő ki a 821 katonát szállító hadihajóra, mindkettő célba talál és alig negyed óra alatt el is süllyed. 684 francia tengerész veszti életét, köztük Victor Senes ellentengernagy. A cirkálójuk elvesztése arra késztette a franciákat, hogy áttervezzék az Adria blokádjában részt vevő hajóik taktikáját és járőr-útvonalait.garibaldi.jpg

3.) 1915. július 18. Az olasz Giuseppe Garibaldi páncélos cirkáló (felül) Dubrovniktól 5 kilométerre dél-keletre fut össze az U-4-gyel (kapitány: Rudolf Singule). A randi (olasz szempontból legalábbis) sikerülhetett volna jobban is, hiszen az U-boot két torpedót lő ki rá 700 méterről. Mindkettő talál, a Garibaldi oldalára dől, de a közelben tartózkodó többi olasz hajó az 578 fős legénységből 525-öt sikeresen kiment a vízből. A cirkáló 12 perc alatt elsüllyed, s az olaszok tanultak a leckéből: innen kezdve már nem támadták az osztrák-magyar partvidéket, Singule pedig a kor egyik ünnepelt celebjévé válik.nereide.jpg

4.) 1915. augusztus 5. Az első ellenséges tengeralattjáró, amely az osztrák-magyar zászló alatt hajózó tengók áldozatává válik, az olasz Nereide volt. Az Adria kellős közepén található Pelagosa (horvátul Palagruža) sziget mellett egy felderítő hidroplán észleli az arrafelé bóklászó alkalmatosságot, majd a már említett U-5 siet a helyszínre megoldani a problémát. Von Trapp korvettkapitány legénysége most sem hibázik, s egy 48 órán át tartó becserkészést követően kilövi a Nereidet, melynek 19 fős legénysége életét veszti.umberto.jpg

5.) 1916. június 8. A polgári szállítóhajóból segédcirkálóvá, tehát hadihajóvá átalakított Principe Umberto (itt felül) éppen az albániai Vlore kikötőből szállította volna haza a balkáni fronton már egy teljes éve ott harcoló és teljesen kimerült olasz 55. Gyalogos Ezredet, amikor a sors összehozta az U-5-tel, amelynek már nem az általunk is jól ismert von Trapp a parancsnoka, hanem az ifjú és ambíciózus Friedrich Schlosser sorhajóhadnagy. A búvárhajó 1200 méterről lő ki két torpedót, amelyek közül a második telibe találja a Principe Umbertót. Ami következik, az az első világháború legtöbb áldozatot követelő hadihajó-katasztrófája: 1750 (más források szerint 1926) halott. A híres Lusitania elsüllyedése "csak" 1200 ember halálát eredményezte.u29.jpg

6.) 1917. április 15. A brit Mashobra kereskedelmi gőzös éppen Indiából tért (volna) haza Londonba, fedélzetén gyarmatáruval, kukoricával és egy jelentős lenmag-szállítmánnyal, amikor Krétától 280 kilométerre nyugatra, a Földközi-tenger közepén találkozik az U-29-cel (a fenti képen). Leo Prásil Uboot-parancsnok nem sokat tököl, egyetlen torpedót lő ki, amivel a tenger fenekére küldi a 8300 tonna vízkiszorítású, 137 méter hosszú hajót. Nyolc tengerész kivételével a legénység megmenekül (a segítségükre siető brit hajóknak köszönhetően), de a brit parancsnokot, Brooks kapitányt Prásilék foglyul ejtik. Ez volt az osztrák-magyar tengeralattjárók által elsüllyesztett legnagyobb brit kereskedelmi hajó.u14.jpg

7.) 1917. augusztus 29. Az U-14 (itt fent) Málta környékén portyázik, s kapitánya, régi jó ismerősünk, von Trapp kifejezetten az utánpótlást szállító ellenséges hajókra feni a fogát. A vadászok szerencséje vele van, mert a hatalmas olasz gőzös, a Milazzo (korának egyik legnagyobb áruszállító hajója) éppen Máltára próbál eljutni a pakisztáni Karacsiból, megrakodva mindenféle földi jóval. Von Trappnak három torpedóra volt szüksége, hogy a hajót elsüllyessze, de csodával határos módon a Milazzo legénysége túléli a támadást, őket szövetséges hajók halásszák ki a vízből, amikor az U-14 már messze jár. Ha a vízkiszorítást nézzük, a maga 21 ezer tonnájával a Milazzo volt a K.u.K. tengósainak legnagyobb zsákmánya az első világháborúban. Bónusz infó: az U-14 eredetileg franciának épült Toulonban (ő volt a Curie), de 1914. december 20-án Pula kikötőjénél az osztrák-magyar haditengerészet egy kis csetepaté után ráteszi a kezét és néhány hónap elteltével saját zászló alatt állítja hadrendbe. És persze a franciák visszakapják a világháború után, mert ilyen ez a kurva élet...circe.jpg

8.) 1918. szeptember 20. A francia tengeralattjáró-flotta büszkesége, a Circé (utolsó képünkön) éppen elektromotorjai akksijait tölti valahol az albániai Rodon-fok magasságában a nyílt tengeren, amikor hajnali négykor a Hugo von Seyffertitz sorhajóhadnagy által irányított U-47 rajtaüt az óvatlan franciákon. A Circé 22 fős legénységéből csak az elsőtiszt, Eugène Lapeyre ússza meg élve, őt kimentik és hadifogollyá nyilvánítják.

Ennyit most a "mi" tengeralattjáró-flottillánkról (vagy flottánkról? Na ezt se tudom...). Megismétlem: előre is megköszönök minden kiegészítést a témához.

51 komment

Címkék: hadtörténelem tengeralattjáró haditengerészet i. világháború osztrák magyar

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rikkudo 2019.01.24. 14:43:13

Sziasztok! Pár kiegészítés:

1, "Hogy a legelső miért futott négyes számmal, és hogy miért a rá két évre vízre bocsájtott társa lett az U-1, hát ezt ne tőlem kérdezzétek, ez is egy a haditengerészetek nehezen átlátható titkai közül." Az U-1 és U-2 tengeralattjárókat előbb rendelték meg, mint az U-3 és U-4 egységeket, de sokkal tovább tartott az építésük, ezért később áltak szolgálatba, mint az U-3 és U-4.

2, Annyira azért nem néztek ferde szemmel a tengeralattjárókra a haditengerészet vezetői. Még 1913 januárjában öt nagy és korszerű tengeralattjárót rendeltek meg a német Germania Művektől, de ezeket a háború kitörése miatt már nem kaptuk meg. 1914-ben az olaszoktól rendeltek egy Fiat-Laurenti-típusú tengeralattjárót, ami alapján lincenbe gyártottak voltak további egységeket, de a háború miatt ez sem valósult meg.

3, A hatodik példánál nem az U-29 képét tettétek be, hanem az 1940-ben épült brit HMS Thorn fotóját.

A Hajózástörténeti Közlemények oldalain van pár jó cikk az osztrák-magyar haditengerészetről és a tengeralattjáróinkról.
kriegsmarine.hu/hk/arhiv2.html

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.24. 15:09:37

@Rikkudo:

Köszönjük a kiegészítéseket, az U-29 fotóját (remélhetőleg most már korrekt módon) helyettesítettük!

9mmPara 2019.01.24. 16:42:34

Az nem úgy van, hogy a tengó-tengó párbaj nagyjából olyan gyakori, mint a fehér hollók civakodása? Itt meg kettő ilyen sztori is van.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.24. 17:11:27

@9mmPara:

És ráadásul ott az U-27-es története, amelyik elsüllyesztette a brit E3-as tengót 198 őszén.

Nem tudom, mennyire ritka a tengeralattjáró vs. tengeralattjáró összecsapás, szerintem ez azokra az esetekre igaz, amikor mindkettő víz alatt mozog. Na olyan tényleg ritka, nekem egy jut eszembe: 1945 februárjában a német U-864-et megtámadta és elsüllyesztette a brit HMS Venturer.

omron 2019.01.24. 17:39:52

Oké, hogy nem vagyunk egy hajósnépség, de engem megfertőzött kilenc éves korombam Dékány András. Próbáltam utánanézni, mi a különbség az altengernagy és az ellentengernagy között. Ezeket találtam:
---------------------------------------------

Először is tisztázzuk a haditengerészetben használatos tiszti rendfokozatokkal, alulról felfelé haladva!

Zászlósok: tengerész kadétjelölt, tengerész kadét, tengerész zászló

Főtisztek: sorhajóhadnagy, fregatthadnagy, korvetthadnagy

Törzstisztek: sorhajókapitány, fregattkapitány, korvettkapitány

Tengernagyok: ellentengernagy, altengernagy, tengernagy, flotta tengernagy

A korvettkapitány parancsol a sorhajókapitánynak?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.24. 17:50:04

@omron:

Köszi :-)

Nem az volt a kérdés, hogy mi a különbség az ellentengernagy és az altengernagy között, hanem azt taáltam érdekesnek (nyelvtanilag), hogy egy "al~" magasabb rang, mint az "ellen~" :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.24. 17:59:36

@omron:

Én úgy tudom, hogy a Monarchiában a korvettkapitány volt a legalacsonyabb törzstiszt, aztán jött a fregattkapitány, s csak ezután a sorhajókapitány.

Kullancs1983 2019.01.24. 18:12:47

@omron: Még régen, a sorhajók idejében született ez a rendfokozat. A tengernagy irányította a flottát, az altengernagy volt az első hajók parancsnoka, az ellentengernagy pedig a hátsóké, innen a név.
A sorrendet nem tudom honnan vetted, de nekem már ez a főtiszt-törzstiszt is gyanús, másrészt a megnevezések is fordítva vannak. (A zászlósnál meg admirálisnál nem.) A korvett kis hajó, a fregatt nagyobb, a sorhajó még nagyobb, nyilván a rendfokozatok is ennek megfelelők.

omron 2019.01.24. 18:29:26

Én is így tudtam, hogy sorhajókapitány-ezredes, fregattkapitány-alezredes, korvettkapitány-őrnagy. A legtöbb haditengerészetnél. A tengernagy elől van, vagy középen. Az altengernagy középen vagy elől, az ellentengernagy meg hátul. De lehet, hogy tévedek.

proletair · http://lemil.blog.hu 2019.01.24. 20:48:57

Az 1984-es Hadihajó Típuskönyv (Zrínyi kiadó) az U 3-nál megemlíti, hogy A Citta Di Catania segédcirkáló rárohanással megrongálta a búvárnaszádot, majd a francia Bison romboló tüzérségi tűzzel elsüllyesztette. Az U 3 kapitánya Strnad Károly sorhajóhadagy volt, aki elesett. (Lehet hogy nem magyar volt, csak olyan vernegyulásan írták a nevét?)

Említést érdemel az U 27, ami a legtöbb kereskedelmi hajót (34 egység) süllyesztette el, plusz két rombolót. Ehhez a naszádhoz tartozik a leghosszabb bevetés is, 97 napos volt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.24. 22:04:59

@proletair:

Úgy tűnik, Strnad Károly a csehországi Pohořelicében született, szóval sanszos, hogy egyike volt a 9 cseh kapitánynak.

(Hogy az amúgy hagyományosan tenger nélküli csehek hogy szerepelhettek ilyen szépen ebben a szakmában, nem értem...)

Kismy 2019.01.24. 22:43:15

von Trapp kapitány pedig megegyezik a híres musical, a "Muzsika hangja" von Trapp kapitányával, akinek a Monarchia még oké volt, de a Harmadik Birodalom már nem annyira.

teddybear01 2019.01.24. 23:05:43

@omron: Először is a felsorolt fokozatok minden sora fordítva van, azaz pl. a sorhajóhadnagy magasabb rang mint a fregatthadnagy.
Bár erről már más is írt.

Ami azt illeti, az otrantói aknazárnak is áldozatul esett az egyik tengó.

Az 1.VH.-s tengók többnyire benzinmotorosak voltak, és működés közben vastag, fehér füstfelhőt produkáltak. Ráadásul a víz alatt általában csak 50-60 tengeri mérföldet tudtak megtenni, azt is csak max. néhány tucat méter mélyen.

debreczenizoli 2019.01.25. 12:08:24

@Kismy:
És Amerikában turnézott énekesként a családjával a háború alatt.

Fredddy 2019.01.25. 12:11:44

@tiboru: (Hogy az amúgy hagyományosan tenger nélküli csehek hogy szerepelhettek ilyen szépen ebben a szakmában, nem értem...)

Én a műszaki-ipari affinitásukra tippelnék, az ilyen gépészkedős helyeken bőven felül voltak reprezentálva. Pl a Monarchia nehéztüzéréségénél is.

Érdekes cikk volt egyébként, köszönjük!

Sigismundus · http://csakugyirkalok.blog.hu/ 2019.01.25. 13:34:46

" Én a műszaki-ipari affinitásukra tippelnék, az ilyen gépészkedős helyeken bőven felül voltak reprezentálva. "

Jól tippeled. Deák István szerint a Monarchia seregeiben valóban eléggé az szerint voltak az alakulatokhoz elosztva a sokféle népcsoportok, hogy képzettségben, hagyományban ki mire volt alapból alkalmas. Parasztokkal jobban ellátottak adták a gyalogságot/lovasságot, technikásabbak az említett tüzérséget, műveltebbek az irodait/orvosit.

Fredddy 2019.01.25. 15:00:35

@Sigismundus: így van, a lovasság és a szekeres szállítás kimondottan magyar műfaj volt, a hegyivadászokat pedig főleg Ausztria alpesi területeiről toborozták.

wlakos 2019.01.25. 15:12:50

Egy kis kedv csináló ha valaki szimulálná, játszaná a kort. Kuk-val is lehet! :) www.youtube.com/watch?v=jJm9GVkkrSA&list=PL2FWnmQXf5ZsYE_FlvRDWO3N74IZRP1Fv

Periodista. 2019.01.25. 17:20:33

Óriási fejlődött a tengeralattjáró fegyvernem. A második világháborús dízelekhez képest, a 155 fős legénységgel bíró USS Pennsylvania (SSBN-735) összesen 171 méter hosszú, 13m széles, 18 450 tonnás és 46 km/h –ra képes.

Barnabas Birkas 2019.01.25. 20:06:50

@tiboru:
Karel Strnad előtt 3 évig Eduard von Hübner volt az SM U-3 parancsnoka. Ő ugyan szintén nem volt magyar származású, de a család azzá lett.
uboat.net/wwi/men/commanders/514.html

Populista Pista 2019.01.25. 20:25:32

Az ellentengernagy a rear admiral eredetihez képest kicsit nehezebben értelmezhető fordítása. A rear admiralnak amolyan pótkötél funciója volt a régi hajókon. Ha egy ellenséges sortűz kitisztogatta a hajóbelsőt előlről, akkor átvette a parancsnokságot a rear admiral hátulról. Elég gyakran előfordulhatott ilyen helyzet, mert erősebb volt az ágyútűz mint a hájópalánk az ironsdideok megjelenéséig. Lásd trafalgári ütközet, amit Nelson a klasszikus T szárából kiindulva nyert meg, áttörve az ellenséges hajósoron, ennek megfelelő horribilis veszteségekkel.

Digitális Dzsihád 2019.01.25. 20:43:23

@omron: De ha már leírtad Dékány András nevét, akkor hogy hagyhattad ki a Sottomarinát?!? Pláne pont egy tengeralattjárós postban?!?

:-)

Ellenzéki Tüntető 2019.01.25. 21:05:24

De borzalmas lehet meghalni egy ilyenben. Ez mindig eszembe jut mikor tengókről olvasok.

6174 2019.01.25. 21:15:09

@tiboru:
A haditengerészet hadrendje a XVII. század közepe óta a "csatasor" volt(az ebben - egymás mögé - felsorakozott hajók voltak a sorhajók).
A főparancsnok, a tengernagy, a sor közepén haladó hajóról, zászlóshajójáról vezényelte a flottát. A sor elején helyettese, az altengernagy vezette az első hajót, a sor végén pedig a 'hátul lévő/hátsó (al)tengernagy' parancsnokolt. Ez a poszt/rendfokozat az angol katonai nyelvben 'rear admiral', ami pontosan tükrözi viselője helyzetét a csatasorban.
A magyar katonai nyelvben azonban nem ennek az angol kifejezésnek a fordítása honosodott meg, hanem a rendfokozat német nyelvű megfelelőjének, a 'Konteradmiral'-nak a fordítása, ami 'ellentengernagy' formában született meg (helyes szemléletű fordítása 'ellen(kező)oldali tengernagy' kellene hogy legyen).

Moin Moin 2019.01.25. 21:33:46

@6174: Végre valaki, aki tisztában van ezzel!

A magyar katonai-haditengerészeti nyelvben szereplő rendfokzati elnevezések egy "háromszoros áttét" következményei: angolból németre, németről "osztrákra" és onnan magyarra. Az eredmény néha meghaladta a Karinthy Műfordítás c. szatírájában szereplő "déli verő"-"südlicher Schlager" párost is!:-)

Egyébként azt is nyilván tudod, hogy a XVII. sz-i brit hadihajó-csatasorban oda-vissza kommunikációs okai voltak annak, hogy középen volt az admirális és a két végen a helyettesei, ill. ha megszakad a hajósor, a különálló egységnek is legyen oönálló vezetésre alkalmas parancsnoka. (És még így is igen nehéz volt a vezetés... Ráadásul "vadásztak" is egymás tengernagyaira mesterlövészekkel az ellenfelek: pl. így esett el Marteen Tromp holland tengernagy is az első scheveningeni csatában, sokkal később pedig maga Nelson is.)

ppt 2019.01.25. 21:38:12

Gratulálok a írásodhoz!
Az alábbi anyagot ajánlom minden téma iránt érdeklődőnek. Egyébként ez a cikk ez alapján született?
mateinfo.hu/oldmate/7-Uboat-ab.pdf

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.25. 22:00:57

@többeknek:

Köszönöm mindenkinek a kiegészítéseket és pontosításokat! Ez a jó a bloggerkedésben: a szerző is tanul újat, nem csak az olvasók tájékozódnak!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2019.01.25. 22:01:39

@ppt:

Köszi, nem ismertem. É nem, nem ennek alapján készült a poszt.

ppt 2019.01.25. 22:12:52

Közben hozzáolvasgatok a témához és az U-21-nek volt egy Csicsery László nevű parancsnoka. Talán Ő magyar volt, de ellenőrizni kellene.

Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2019.01.26. 07:11:01

Lovag Bézárd Kelemen szinte biztosan magyar volt, csak szegény az első útján teljes legénységével együtt elsüllyedt.

Hungryhorse 2019.01.26. 08:47:07

Nem csak az első ellenséges tengeralattjáró volt az olasz Nereide, melyet az U-5 elsüllyesztett, hanem az első tengeralattjáró vs. tengeralattjáró harc volt a hadtörtenelemben.

Az eset részeltesebb leírását dr. Csonkaréti Károly
Az ​Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészete c. könyve tartalmazza.

Filmelemző író · https://filmelemzoiro.blog.hu/ 2019.01.26. 09:50:16

@6174: Sosem értettem ezt az "ellentengernagy" dolgot. Miért "ellen"? Most elmagyarázta végre valaki! Köszi szépen!

LaLinea 2019.01.26. 14:04:40

Elnézést, off-topic, de nem tudtam, hova írjam meg, hogy minél többen lássák. Egy nagyon jó összefoglaló a németek két vh közötti fegyverkezéséről és kiképzéséről:

www.youtube.com/watch?v=YThv9pmtuXo

És a végén Panzerlied is van. :)

gigabursch 2019.01.27. 01:36:56

Érdeklődőknek ajánlom
A tengerek szürke acélfarkasai c. könyvet a témában.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2019.01.27. 10:31:43

@Moin Moin: :-) Na így nyer értelmet a magyar fordítási hiba. Az ellentengernagy ellen dolgozik az ellen(ség) mesterlövésze is. :-)

6174 2019.01.27. 15:23:26

@Moin Moin:

"..pl. így esett el Marteen Tromp holland tengernagy is..."

Az a Maarten Tromp, aki a csatasort feltalálta (bár először a brit flotta alkalmazta a gyakorlatban).

omron 2019.01.28. 15:58:59

@Digitális Dzsihád: Mert nem látom az összefüggést. Persze olaszul annyit tudok, hogy bondzsornó, meg csáó, meg 1,2,3,4,5. A marina valami tengeri izé lehet, de a sotto? :)

omron 2019.01.28. 16:13:03

Azt hiszem, rájöttem a megoldásra. A flotta ELLENkező végén lévő TENGERNAGY. Hiába no, a sok humán beállítottságú női munkatárs hatása. :)

korxi 2019.01.29. 13:33:06

@omron: jól hiszed, különösen annak alapján hogy @6174: igen jól levezette.

Egyébként csatlakozom azokhoz, akik örülnek hogy végre megtudtátk, hogy az ellentengernagy miért 'ellen' :)

Digitális Dzsihád 2019.01.30. 12:57:44

@omron: Hát őőő, izé... Nem is értem, hogy miért nem látod az összefüggést. Ugyanis nem olasz nyelvtudás szükséges a dologhoz, hanem Dékány András műveinek ismerete. Azzal meg állítólag rendelkezel, te magad írtad, hogy megfertőzött kilencéves korodban.

Dékány többször leírta a regényeiben, hogy Sottomarina legénykorában tengeralattjárón szolgált. A neve ezt jelenti.
sotto~ : alatt
marina : tenger

:-)

V_V 2019.01.31. 13:48:08

A Jean Bart klasszikus dreadnought (csatahajó), a Courbet-osztály második hajója. A franciáknál "Cuirassés d'Escadre," a németeknél "Schlachtschiffe."A nehézcirkáló besorolást hajítsd ki nyugodtan!

vgaborka 2019.01.31. 15:53:05

Az ellentengerngyhoz: hu.wikipedia.org/wiki/Ellentengernagy

"A vitorlás flották korában jelent meg, ahol az ellentengernagy az utóvédet vezette. A tengernagy által irányított sok hajóból álló flotta hátsó részére is kellett valakinek figyelnie. Ez volt a feladata az ellentengernagynak (angolul rear admiral; rear=hátsó). Mivel ez a feladat kevésbé volt kockázatos, így ezt fiatalabb tengernagyra bízták."

Paxton 2019.02.01. 09:42:21

@Moin Moin: Igen, ez a háromszoros nyelvi áttét rendesen megkavarta a K.u.K./magyar haditengerészeti rangokat. Így terjedhettek el például a Fülig Jimmy-féle fregatt-főhadnagy rangok a köztudatban. :)
Amúgy a legjobb tudomásom szerint a K.u.K. haditengerészeti rangok a következőképpen alakultak (csökkenő sorrendben, Angolszász megnevezés/Magyar megnevezés):

Angolszász haditengerészet: K.u.K. haditengerészet:
Fleet Admiral Flotta tengernagy
Admiral Tengernagy
Vice Admiral Altengernagy
Rear Admiral Ellentengernagy
Commodore (nem volt magyar rang)
Captain Sorhajókapitány
Commander Fregattkapitány
Lieutenant Commander Korvettkapitány
Lieutenant Sorhajóhadnagy
Lieutenant, Junior Fregatthadnagy
Ensign Korvetthadnagy

Ezek értelemszerűen nem tükörfordítások, hanem az azonos hatáskör/szolgálati beosztás szerint vannak összepárosítva.

Minorkavidor 2019.02.05. 21:37:02

Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének rendfokozatai
1. Großadmiral (nagytengernagy; 1916.05.05-1918.02.27 között)
2. Admiral (tengernagy)
3. Viceadmiral (altengernagy)
4. Konteradmiral ()ellentengernagy)
5. Linienschifis-kapitän (sorhajókapitány)
6. Fregatten-kapitän (fregattkapitány)
7. Korvetten-kapitän (korvettkapitány)
8. Linienschifis-Leutmant (sorhajóhadnagy; 1909.08.23-ig I.o. sorhajóhadnagy)
9. Fregatten-Leutmant (fregatthadnagy; 1909.08.23-ig II.o. sorhajóhadnagy)
10. Korvetten-Leutmant (korvetthadnagy; 1909.08.23-ig sorhajózászlós
Törzsaltisztek vagy főtiszthelyettesek
11. Seefähnrich (tengerészzászlós; 1909.08.23-ig I.o. tengerészkadét)
12. Seekadet (tengerészkadét; 1909.08.23-ig II.o. tengerészkadét)
13. Seekadett-Aspirant (tengerészkadét-jelölt)
Altisztek vagy tiszthelyettesek
14. Oberbootsmann (törzsfőhajómester)
15. Bootsmann (törzshajómester)
16. Unrerbootsmann (alhajómester)
17. Bootsmannsmaat (hajómestersegéd)
18. Quartiermeister (negyedmester v.negyedes)
19. Marsgast (árbócos)
Legénység
20. Matrose 1., 2., 3., 4., Klasse (I., II., III., IV. o. matróz

Az Osztrák-Magyar Monarchia Großadmiral rendfokozat bevezetésének története a következő: I.Ferenc József szövetségese, Németország példáját követte. Ott 3 fő, - von Tirpitz, von Pohl, von Hitzendorf- azért kapta meg ezen rangot, mivel mind3an a Haditengerészeti Minisztérium államtitkárai is voltak egyben. A Monarchiában a haditengerészet főparancsnoka a K.U.K Hadügyminisztérium tengerészeti szekciójának vezetője is volt egyben, már évtizedek óta. E rendfokozat bevezetésével így magasabb rangot használhatott, mint tengernagy kollégái. Elsőként Anton Haus viselte. Rajta kívül IV. Károly volt még Großadmirál, még trónörökös korában. Már uralkodóként 1916. február 27-én megszűntette főparancsnok és szekcióvezető funkciók összekapcsolódását, így megszűnt e rendfokozat használatának értelme.

Krzysztof Bogusz 2019.06.11. 23:10:30

@Molnárgörény:
Klemens von Bezard was born in Galicja (70 km from Krakow). I collected some information about his biography and developed a Wikipedia article.
pl.wikipedia.org/wiki/Klemens_Ritter_von_Bezard

Maybe it is worth translating it into Hungarian?