Avagy egy C-17-es és egy KC-135-ös találkozója
Bet-li barátunk egy darabig ideiglenesen máshol állomásozik és a blogunk egyfajta külhoni tudósítójaként látott el ezzel a beszámolóval. A minap a legszebb repülő hagyományoknak megfelelően bekapcsolta a hiéna funkciót és behiénázta magát egy kis potya repülésre egy C17-essel jóegynéhányad magával – hiszen úgyis elfértek.
Azoknak, akik nem repülőtereken töltötték fél életüket elmondom, hogy a repülő emberek egymás közt hiénának hívják azokat a társaikat, akik különböző trükkökkel potyarepülést harcolnak ki maguknak. A hiénáról, mint állatról van szó természetesen (Hyaena hyaena) így az sem meglepő, hogy minden rendes repülőklubban évente egyszer kiosztják az év hiénája megtisztelő címet egy csíkos, esetleg pöttyös "Hiéna xxxx év" felirattal. A hiéna trükkök tárháza pedig széles: a pilóta szép szóval történő kérleléstől "úgyis maradna egy üres ülés melletted erre a repülésre..." az "ország másik végébe vinnétek a gépet, minek szállítani, szívesen átrepülöm..." szövegekig terjed és néha még némi testcselt is bevisznek. Nem tudjuk Bet-li hogyan csinálta. Lehet hogy ez mindörökké titok marad, de erről a kis repülésről szól ez a könnyed poszt, amihez jó szórakozást kívánunk. Zig Zag
* * *
Helyszín: MacDill Air Force Base, Tampa, Florida, Amerikai Egyesült Államok
Idő: 2008. július 30. 11.30
Szereplők: Szerénységem és még vagy 5 tucat hozzám hasonló potyázó
Ez a bevezető kicsit formabontóra sikeredett. A LEMIL ars-poeticájától kicsit eltérően a "hadvédelemnek" egy kicsiny és szűk szegmenséről lesz szó.
Szóval a helyszín a mindenki által kedvesen emlegetett, napfényes Floridában lévő MacDill légibázis, ami a képen látható tatú (na nem az orosz popduó) mellett még az amerikai haderő Középső Parancsnokságának is helyet ad.
A Középső Parancsnokságot 1983. január 1-jén alapították meg és akkoriban minden idetartozott, ami nem az Európai és Csendes-óceáni Parancsnokságok ügykörében volt található. Tehát egy csomó dolog.
Jelenlegi felelősségi területe egyértelműen az afganisztáni és iraki műveletek irányítása. Ezért nem tűnik véletlennek, hogy 2008 őszétől a parancsnoki beosztást David Petraeus tábornok látja majd el, aki jelenleg az iraki koalíciós erők parancsnoka. (Nehéz dolga lesz, ha a demokraták várható elnökjelöltje győz a novemberi választáson, mert jelenleg nem látszik az összhang Irak vonatkozásában kettőjük közt.)
Na de ennyi kitérő után vissza a címben foglalt eseményhez. Történt a minap, hogy a 6. légiszállító ezred összeszedte az érdeklődőket és egy félnapos elfoglaltság keretében bemutatta a C-17 Globemaster III-at. A NATO 2007. novemberi döntése értelmében ilyen gépek települnek majd Pápára, ahonnan a NATO stratégiai - elsősorban Afganisztánba és Irakba irányuló - légi-szállítási igényeit elégítik ki. Következő képünkre csak a gép farka fért fel. Ínyencek figyelem: az idei kecskeméti repülőnapon is fog nálunk ez a nagymadár vendégeskedni!
A könnyed repülőtéri hangulat után még az eső előtt beszállították a tömeget a gépbe, a vezető “légiutas-kísérő” mindenkinek kiosztotta füldugót (kellett) és a gép kigurult a felszálláshoz. A négy F117-PW-100 hajtómű könnyedén elemelte a gépet, aminek egyébként is elég egy 1064 méter hosszú betoncsík a felszálláshoz.
A gép így néz ki belülről amikor éppen utasszállításra van kialakítva. A hasznos rakodóterület hossza 26,83 méter. Ez két sóhajjal kisebb, mint egy standard kosárlabdapálya. A legnagyobb tömegű áru, amit valaha szállított ez a típus az a 70 tonnás M1 Abrams harckocsi.
A következő képem akkor készült, amint a C-17-es áthúzott a repülőtér felett. Nem mellesleg itt települ az amerikai különleges műveletek parancsnoksága is. (Arról talán majd később, ha lesz rá érdeklődés.)
A repülés elején a reptér könnyed megközelítését és az átstartolást gyakorolták a pilóták a hátul ülők osztatlan örömére. () Tettünk néhány városnéző kört 500 méter magasságban, és ami utána következett, hát ilyet eddig csak filmekben láttam.
A “vezető légiutas-kísérő” bejelentette, hogy magasabbra emelkedünk és néhány percen belül megközelítjük a tanker gépet (KC-135 Stratotanker, ami a Boeing 707-es katonai változata). Valamiért (talán azért mert közel van Hollywood és ismerjük a forgóajtóval kapcsolatos szállóigét) sikerült rögtön az első megközelítési és utántöltési gyakorlatot a pilótafülkéből néznem. A következő kép mutatja, hogy milyen közel van egymáshoz a két gép. (click a képre a 18 éven felüli jelenet jobb szögből látható)
Mindeközben megtudtam, hogy percenként akár 3600 kilogrammnyi kerozint pumpálhat a tanker a feltöltendő gépbe. A KC-135 által szállított, feltöltésre szánt üzemanyag, a fenti képességgel számolva 25 perc alatt fogy ki a tartályaiból.
A 30 percen át tartó többszöri gyakorlás - célratartás, behatolás, csatlakoztatás, ilyesmi - után a bázis felé vettük az irányt. Leszállás előtt pedig felhívták a figyelmünket, hogy a földet érés sima lesz, de utána a fékezés erős lesz. Azt hiszem, akkor próbálták ki az állítható hajtóművek hatékonyságát. Mintegy 300 méteren belül guruló sebességre fékezett a gép.
Végül lenyitották a gép hátulját és megállás után azon keresztül hagytuk el a fedélzetet.
Nyomjon egy kommentet, aki cserélt volna velem egy ilyen próbaútra!
Papp Sanyi 2008.08.11. 10:36:32
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.11. 12:09:06
ekkerjoz 2008.08.11. 12:13:36
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.11. 12:15:52
Hátulról a másodikra - csak hogy nehogy kimaradjon valakinek az élmény!
Szil-Ka 2008.08.11. 12:43:21
Szuperek a képek!
ErrorFlynn 2008.08.11. 13:11:44
ErrorFlynn 2008.08.11. 13:14:24
mr nemo 2008.08.11. 13:47:05
ekkerjoz 2008.08.11. 16:10:07
Ez a nyomorult "who's.amoung.us" site-figyelő kéthetente önként nullázza a térképet, pedig Izlandtól Fokvárosig, Albertától Hawaiig voltak olvasók.
On
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.08.11. 16:48:37
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.08.11. 16:50:50
radiris 2008.08.11. 17:52:47
Bassyus 2008.08.11. 18:14:20
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.11. 18:22:44
Látod, ZZ, micsoda trófeám van?!
:-)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.08.11. 19:19:04
ja, már értem. nem adom ám tovább!
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.11. 20:06:00
Ezt nevezem én hatékony konfliktuskezelésnek...
Szil-Ka 2008.08.11. 22:17:04
/trofea, konfliktus, hol is?/
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.11. 23:01:06
te vagy a trófea, hiszen eredetileg még veszekedtünk egy nagyot úgy 3 nappal ezelőtt; most pedig itt nézelődsz a blogunkon, aminek NAGYON örülök!
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.11. 23:01:59
Szil-Ka 2008.08.12. 06:07:31
(bocs az OFFert)
Szil-Ka 2008.08.12. 06:27:41
Nyaktajekon kisse zsibbaszto erzes
:)
_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.08.12. 09:02:44
Rorgosh 2008.08.12. 10:15:28
waape 2008.08.12. 13:14:40
Amennyire meg tudom állapítani a képről két fajta üléstípusuk van a géphez. Ilyen rövidtávú, deszant jellegű, meg rendes polgári repülésre is használható.
bet-li, kínai játékos 2008.08.12. 15:19:08
Ha még azt is leírtam volna, hogy csak kettőnkre várt mindenki és a gép hajtóműveit már indították, mikor egy külön autó odavitt minket. Igazi "Hungarikum" volt (az is)....
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.12. 15:22:52
Ha igazi spílerek lettetek volna, kibrusztoljátok, hogy a gép odaguruljon a lakásotok elé és ott vegyen fel a kapuban.
gargoyle 2008.08.12. 15:32:57
Jepüjababa 2008.08.12. 18:51:11
Csak azért se írom le, hogy jó a cikk, mert még elbízza magát a tisztelt "hiéna" úr!
Örülök, hogy a "hadrendvédelmi" szakemberek nem csak kékfény/honvédelem.hu stílusban tudnak fogalmazni.
Jepüjababa 2008.08.12. 18:53:37
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.08.12. 20:15:46
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.08.12. 20:19:32
totalcar.hu/magazin/szerelem/extra300/
Asztalos Angéla egy jó példa a hiénázásra
figyeljétek egy vérbeli hiéna technikáját:
"akkor beszéltük meg, hogy ezt megnézném közelebbről is"
bet-li, kínai játékos 2008.08.12. 20:32:22
Kössz a közvetett elismerő szavakat:)De mondtam én, hogz az erősebbik nemet képviselem. (You must be an analyst!:))
Tib!
Nem kapta meg a gép a leszállási engedélyt a négysávos főúton.:)
Szerencsénkre egyébként, két hölgy intézte a személyzettel, hogy "hiénák" lehessünk. A lányok bájosan megbeszélték rádión a személyzettel, hogy akármi történik, a gép megvár minket. Azt hiszem ezt mondják iterperszonális együttműködésnek....
lare 2008.08.12. 22:31:28
valami klub ,))))))))) x ,))))))))
köszönöm ,))
lere
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.08.13. 07:30:45
légies könnyedség? ( . )( . )
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.13. 11:31:13
Azt nem tudom, hogy van-e különleges neve a műveletnek, de az biztos, hogy a résztvevők rendkívüli hajlékonysága roppant előnyt jelenthet a kivitelezés során.
Amúgy belevaló társaság lehettek a lányokkal - ha indítotok egy szakirányú blogot, feltétlenül dobjatok egy linket nekünk is!
gargoyle 2008.08.13. 22:24:43
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.13. 22:29:32
remélem, neked nem zsibbadt el közben a nyakad, mint Szil-Kának :-)
pirx kapitány 2008.08.14. 11:17:14
mennyei oromok klubbja a felhivatalos neve, ugy tudom mero veletlensegbol (:"
Én úgy tudom, hogy Mile High Club a neve. Egy éjszakai transzatlanti járaton volt szerencsénk belépni az asszonnyal. Qrvára nem volt romantikus, mivel a gépen mindenki azt hitte, hogy mindenki más aludni fog és ki lehet használni az alkalmat.Az eredmény az lett, hogy a párok szó szerint sorban álltak a mosdónál, éppen csak nem kopogtak, hogy siessetek már.:)
pirx kapitány 2008.08.14. 11:24:10
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.14. 21:58:15
ezek aztán a jó történetek, de tényleg :-))))
Kérdésem van: a Lajosmizse-Kőbánya-Kispest relációban közlekedő személyvonaton is be lehet vajon lépni a klubba?
pirx kapitány 2008.08.14. 22:33:02
Igazából nem hinném, hogy a magyar vonatok vécéjéről bárkinek is a szex jutna eszébe a tömény undor helyett....:(
larelind 2008.08.14. 22:58:26
ilyesmire emlékeztem ,) tudtam, hogy bizonyos magasságban lehet csak csinálni ,)) akkor lépsz be a klubba ,)
ésés asszem nem biztos, hogy olyan nagyon be akarnátok lépni abba klubba, amit mi a csajokkal alakítottunk, de nem ennek kapcsán ,) ez csak az apropója ,)
ha mond valamit az hogy slash fiction ,) a gitároson kívül persze ,) de a gúgle és a wiki a barátod ,)
és van egy sztori, ahol a hőseink az említett utsz vécéjében esnek egymásnak ,)
tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.08.15. 08:29:32
Hát... hangsúlyozottan a saját nevemben nyilatkozva: asszem mégse érdekel olyan nagyon... max. ha tesztek egy kitérőt a femslash világába, küldjetek egy pinget...
pirx kapitány 2008.08.15. 19:49:43
Izé, khm, elolvastam a dolgot a wikin, akkor a "csajok", akikről beszélsz, nem is csajok? vagy valamit félreértek?
larelind 2008.08.16. 10:22:58
ct pirx és tiboru a nevem után a freemail és egy pont szóval sztem folytassuk privben ,)
mivel én nem látom az emiletek...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.16. 13:00:46
itt a nickemre kattintva máris írhatsz - persze csak ha katonás mondanivalód van :-)
larelind 2008.08.16. 14:13:56
nem kívánok beregelni, mert csak úgy engedné ,) a válaszom az hogy VAN femslash ,) én is írtam asszem *fejetvakar* kettőt ,) legalább... nézz körül nálam, a gúgle kiadja a lapom ha a nevem beírod és csak magyarok közt keresel ,)
larelind 2008.08.16. 14:15:26
Neoprimitív 2008.08.16. 19:07:36
"Szélnek eresztettem a képzeletem,
Repülj b..meg, hogy ha mersz!")