Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Különlegesek - A US Navy SEALs (x)

2009.07.07. 16:00 tiboru

Míg szerényebb védelmi (?) kapacitással rendelkező országok hadserege esetében a „különlegesek” főnév hallatán az embernek egy-két, maximum három alakulat ugrik be, az Egyesült Államok ilyen szempontból maga a bőségszaru: az USA-ban speciális egységből is több van, mint a Magyar Honvédségben lövészszakaszból.

Mai posztunk a Marcinko fregattkapitány (commander) által több (váltakozó színvonalú) könyvben is megörökített különlegesekről, az Egyesült Államok Haditengerészetéhez tartozó SEAL-ről szól a kezdetektől a vietnámi háború végéig. Fogyasszátok mértékletesen.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatjátok!
 

105 komment

Címkék: usa amerikai különlegesek haditengerészet

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amf · http://alphamikefoxtrot.blog.hu 2009.07.07. 17:06:33

alig várom a következő részben a devgru boncolgatását, esetleg kitérhetnénk kicsit a felszerelésükre is?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.07. 17:11:36

@Empty:
@mz_:

Igen, egy 2,5 milliós kontingenshez olyan munkakörök betöltői is hozzátartoznak, akik elég messze tartózkodnak a tűzvonaltól (hogy csak az unos untig ismételt szakács-írnok-logisztika-egészségügyiek négyest említsem).

Tehát (szerintem) az egész fegyveres erőre jellemző veszteség-arányt éppencsakhogy meghaladni egy olyan alakulat részéről, amelynek tagjai a lehető legexponáltabb, legveszélyesebb területen állják a sarat - tényleg profizmusra vall.

Empty 2009.07.07. 17:14:14

@mz_:

Köszönöm. Azért kérdeztem mert nekem errôl fogalmam sincs. Azt tudom, hogy Krétán jóval 10% felett volt a német veszteség, de az nagyon más helyzet volt.

Empty 2009.07.07. 17:15:40

@tiboru:

Jogos, ebbe nem gondoltam bele. Hadihajók személyzete, légi kiszolgálók...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.07. 17:39:57

seal: vámzár

(csakhogy a rendvédelmi jelleget is eröltessük)

Empty 2009.07.07. 17:52:39

@Zig Zag:

seal off: összeköttetési útvonal elvágása

belekotty 2009.07.07. 18:02:28

Régen olvastam ilyen jó kis írást.

Big-B 2009.07.07. 18:37:26

@tiboru: nana. Az EÜ katonák (Field Medic vagy ROLE#1) azért mindig is tűzközelben dolgoztak.

dissou 2009.07.07. 18:47:45

es meg lehet emliteni, hogy szeles korben hasznalhattak, sot elsok kozt teszteltek, meg Vietnamban a vilag egyik, ha nem legjobb fegyverrendszeret, az m-16-rol elhiresult Eugene Stoner tervezte stoner 63-at. Sajnos a Stoner 63 megmaradt inyencek jatekszerenek, mivel, bar nagyon jo, de piszok draga is.
home.comcast.net/~sfischer397/stoner/index.htm

daito 2009.07.07. 18:47:51

@Empty: egyrészt a százalék is "szép", de az 52 sem rossz. Gondolj arra, hogy Mogadishuban, 1 nap alatt veszítettek 19 katonát, abból 6 Delta operátor és 6 ranger volt. Ezeknek még évi átlagban kevesebb veszteség jön ki.

És balesetek mindig voltak, vannak harci körülmények között, lásd a Deltáékat Iránban, vagy az SAS-t Falklandon.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.07. 18:49:56

@Big-B:

Nem akartam megbántani az eü-szolgálatot (nélkülük nagy gáz lenne háború esetén, ez tény, nagy riszpekt nekik innen is), csak arra próbáltam célozni, hogy pl. a katonai kórházak személyzete (teszem azt Saigonban vagy egy eü-hajón a Dél-kínai tengeren) nem volt kitéve olyan veszélyeknek, mint egy mezei lövész vagy pláne fóka a Mekong mocsaraiban.

A tábori sebészek persze szívtak rendesen (lásd még M*A*S*H* a koreai háborúban).

Bocs, ha félreérthetően fogalmaztam volna.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.07. 18:51:08

@dissou:

Kösz, hogy megemlítetted - így igaz!

dissou 2009.07.07. 18:51:42

@Big-B:
Ja, asszem ketto szanitec is van az ami hadsereg torteneteben aki megkapta a Medal of Honourt, radasul ugy, hogy eredetileg megtagadtak a fegyveres szolgalatot, ezert osztottak be oket felcsernek. Mondjuk az ami hadsereg hozzaallasat dicseri, hogy alapbol nem bortonbe kuldtek oket, csak mert hadkoteleskent nem akartak fegyvert fogni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.07. 18:53:37

@dissou:

És csak hogy kiemeljek két mondatot a linkedből:

The Stoner 63 went to Vietnam while barely past the prototype stage. Even at this early developmental stage the SEALs found it to be a extremely useful weapon in combat.

dissou 2009.07.07. 19:00:28

@tiboru:
Es ez a legszebb pelda arra, hogy egy fegyver sikeret mennyire nem csak a kepessegei hatarozzak meg, hanem mondjuk a gyartastechnologiaja is. A stoner 63 szemelyes kedvencem amugy, es annyiban is eloremutato volt Stoner bacsi terve, hogy fegyvercsaladban, modularis felepitesben gondolkodott, mint ma mar gyakorlatilag minden kezifegyverfejleszto.

mz_ 2009.07.07. 19:16:02

@Empty: nos Krétán szvsz más volt a helyzet (javítson valaki ki ha marhaságot mondok), emlékeim szerint ott egy támadó műveletet hajtottak végre légi és tengeri irányból, a németek előtte nem csináltak még ilyet, bár a kiképzésük megvolt, nem volt abszolút légifölényük, nem rendelkeztek megbízható hírszerzéssel, haditengerészet effektíve 0 volt, az is olasz. Abban a műveletben az agresszív támadás játszott beásott védelem ellen, ahhoz meg nem árt a nehéz fegyverzet, ami nem jött meg mert a brittek vígan rommá lőtték a német hajókat, amik nagyrészt olasz úszó vashulladékok és elkobzott görög halászbárkák voltak, namost, a Seal ahogy innen kiolvastam a Mekong deltában és vidékén nem harci támadó vagy támadó őrjárat feladatokat hajtott végre hanem passzívan figyelte az ellenséges mozdulatokat és effektíve előretolt légi írányítókén vagy célmegjelölőként - ahogy tetszik - tevékenykedett, ergó: ellen csak sejtette hogy ott vannak, a kimenekítő és stb műveletek pedig a filmekkel ellentétben nem 300ezerszeres túlerő ellen mennek óráig tartó tűzharcokkal hanem odabasznak egy hatalmasat az ellenek - vagy röhejes megalázó módon kilopják tőlük a delikvenst - oszt megemelik a kalapjukat és amilyen gyorsan csak tudnak elrepülnek a lenyugvó napba....ha pedig egy lelőtt pilótáért mennek az ellen jobb esetben azt sem tudja meg hogy ott voltak, nyelv fogásnál meg nem a hátország közepéről a vezérkarból hozzák az embert hanem minimális kockázattal a perem területről mondjuk egy őrt, tehát az ellen itt sem tud semmit amíg szerencsétlen marhát nem hiányolják, no persze nem csak ilyen van, láttunk már olyat is a történelemben hogy az őrült különlegesek nekimentek egy dandárnyi erőnek...


na szvsz, oltson le valaki ha marhaságot írtam

dean23 2009.07.07. 19:25:43

Végre megint egy cool poszt! Várom a folytatást! :-]

Egonka (törölt) 2009.07.07. 19:34:50

Tehát mi következik ebből?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.07. 19:37:16

@mz_:

Szerintem teljesen jól látod, főleg a mekongi szerepüket.

Olvastam, hogy a rambóbb típusú sealesek hiányolták is a csetepatét (volt olyan felderítő raj, amelyik hetekig nem sütött el fegyvert - el tudjátok ezt képzelni?!), szóval az izgágábbakat néha ki is kellett vonni ebből a feladattípusból, aztán az előzetes kiválasztás során már erre is odafigyeltek.

mz_ 2009.07.07. 19:50:13

@tiboru: igen lehet hogy nem sütöttek el fegyvert, viiszont közvetve pár ezer rizsfalót áttesékeltek a túlvilágra, aaz meg már lassan avítass dolog hogy kézi fegyverekkel vívnak háborúkat:)

Droidfigyelő (törölt) 2009.07.07. 20:06:38

Szuper cikk! Köszöni minden ex-tápos:) Két komment:

1. A dogmáktól való elszakadáshoz hozzáteszek egy apróságot: a fekete selyempizsamában, papucsban, zsákmányolt AK-kal végrehajtott akciók sorozatát a Mekong-deltában. (Hogy máshol ezt gyakorolták-e, nem tudom, az általam olvasott szakirodalomban nem találtam ilyet, de nem vagyok szakértő.)

2. Marcinko irodalmi munkássága valóban egyenetlen színvonalú. De az "Ejakuláció a szabad Palesztináért" nevű (vagy vmi hasonló, lehet, hogy rosszul emlékszem), kifejezetten nem dogmatikus megmozdulása az SSBN-támaszpontok őrzésének tesztelésére kurva jó, és megérne egy regényt! Bumm, bumm a kifeszített lepedőkön a boomerek mellett, azért ez valami.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.07.07. 20:12:27

Sőt, a seal még annál is jobb.
Their fate was sealed when the seals arrived :)

MTi 2009.07.07. 21:43:33

@tiboru: ez nem jött át tisztán: konkrétan ki a SEALs keresztapja?
"..összesen 52 embert vesztett.." -ez alatt - feltételezem - a hősi halottakat érted. A veszteségbe a sebesülteket/betegeket/hadifogságba kerülteket is beleveszik - ez, gondolom, azért nagyságrendileg nagyobb szám lehet...

Empty 2009.07.07. 21:55:24

@mz_:

Off
Krétát nagyon jól látod, én is azt írtam: nagyon más helyzet volt. A levegôt azért inkább a németek uralták, de a hírszerzéssel tényleg gondok voltak: az angolok megfejtették az Enigmát.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.07. 22:22:39

@MTi:

Hát a konkrét névadót nem ismerjük (én legalábbis nem ismerem), de a hírek szerint a legnagyobb lökőjük és az ötlet legnagyobb pártolója egy bizonyos Albert Arleigh Burke négycsillagos tengernagy volt, aki akkoriban (1960-1961) a Haditengerészet műveleti főnöke volt.

Az ünnepélyes alakulat-avatón már utódja, George Whelan Anderson admirális koccint az állománnyal.

Ami az általam használt "veszteség" szót illeti, valóban lehettem volna explicitebb: igen, az 52 fő a hősi halottak száma; a sebesültekről nincs statisztikám; tudomásom szerint fóka nem került hadifogságba - vagy ha igen, őt automatikusan halottnak számolták :-(

poa ogapo 2009.07.07. 22:27:31

1./ Tudtam én, hogy nem vesztettek Vietnámban csak megunták aztán hazamentek!

2./ anagyonkülönlegeseknél, nincs szakács, fodrász, írnok, pilóta, gk vezető, szerelő, logisztikus hanem olyanok mint a western filmben a hősök: lő,lovagol, állatot tenyészt, vonatot vezet, iránytű nélkül tájékozódik, sosetölt, nem abrakoltat, csak kurvával csinálja, a lovon hetekig elegendő kaját vizet, ruhát lőszert, fegyvert takarót, stb. tárol és egyszerűen HŐS. Igen ez amerika.

3./ Nagyon buta ország lehet az ahol nem a jókkal, hanem a sok malackával akarják azt elvégeztetni amit nagyonkülönlegesek simán megoldanak. Akkor 50 ezer nagyonkülönlegest kellett volna esetleg bevetni, egy időben egyszerre. Szakács, írnok, sofför, táboripostás, stb nélkül és délután ötre mikor elered az eső már végeztek is volna. Olyan egyszerű, hogy nem jutott az eszükbe.

4./ Irakban és Afganisztánban is bizonyítottak? Vagy az túl könnyű terep és nem mennek oda. (ajánlom a liveleak.com oldal videoit abból is látszik milyen jók)

5./ nagy hiba fogolyszabadításra használni őket frontvonalon kell bevetni, járőrözni, házkutatni stb. aztán meglátjuk a veszteséglisták alakulását.

Frenk Debil: nagyondenagyonkülönleges ügyosztály

Empty 2009.07.07. 22:33:39

@Magyari:

U.S. Navy Seals In Iraq
www.youtube.com/watch?v=LFx0D1f9S5U

U.S. Navy SEALs in Afghanistan
www.youtube.com/watch?v=RJUJ9BQZ39I

+
Navy SEAL's Killed In Iraq and Afghanistan
www.youtube.com/watch?v=pQLAmhK3bYM

Neoprimitív 2009.07.07. 23:17:32

@Magyari: Biztosan nagyon késő van már, de nem jött át a humor lényege: ez most lelkesedés akart lenni vagy cikizés?

A SEAL vietnámi bevetései sokban hasonlítottak az LRDG küldetéseihez a II. vh. alatt, talán az evakuáció kivételével. Egy jól elhelyezett és jól működő mélységi felderítő csapat nem a géppisztolyával tud igazán kárt okozni - mint tudjuk a leghatékonyabb pusztító fegyver a rádió.

NAR 2009.07.08. 00:14:21

Ami kimaradt, hogy (a sorozat szerint) maga Magnum is SEAL-veterán :-) Illetve Jesse Ventura ex-minessotai kormányzó (ő az, aki a Menekülő emberben Amerika kapitányként (nem) verte össze a későbbi kalifornai kormányzót), szintén SEAL-veterán.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 00:18:13

@NAR:

Mondjuk ezeket (meg még egy csomó mást) a második részben szerettem volna elmondani :-(

De úgy látszik, ez a többrészes posztok átka: majdnem mindig lesz spoiler...

poa ogapo 2009.07.08. 00:27:18

Megnéztem a filmeket az utolsónál, hányból mennyi a veszteségük?

Ha olyan jók miért nem oldódott meg a konfliktus eddig?

Egy helyi viseletben egy AK val öt tárral, a rádiója nélkül gondolom a képzetlen benszülötteket tacsra vágná. Gondolom, ők egyben technikusok, pilóták helikopter szerelők stb. kiszolgálók is egyben, mert a cikk szerint ott mindenki gyakorlatilag bevetési srác.

Na már most egy ilyen nagy országnak ennyi pénzzel, ilyen technikai felszereltséggel (technikai fölénnyel) emberkínzással, nem lenne preztizskérdés Oszama elfogása. Ha olyan jók miért nem sikerült eddig?

AZ EMBER MIATT! Hidd el hideg ücsi, fagyi és fánk nélkül nem működik a rendszerük. Egy ilyen nagyondenagyonkülönlegesre, hogy ne szaros popsival és izzadságtól kimart testhajlatokkal induljon a nagyonműholdasított vezetési rendszerű és technikailag felderített bevetésére nagyon nagyon sok szemüveges vékony dongájú a Titanik filmen minduntalan elérzékenyülő középosztálybeli repülésirányítóra, robotrepülőgép operátorra, informatikusra és a tisztát mosó Maria Tereza Suartó mosónő tizedes asszonyra van szüksége ennek a hadseregnek, és jó nigger szakácsra aki nagyon jó husit süt. Az USA hadseregének felépítésében ezek a fontos elemek.

Jelenleg a helyzet az, hogy USA kivonul Irakból, ahol semmit nem oldott meg, a kibaszott tömegpusztító fegyvereket ez a kibasszottúl nagyon jó hadsereg a mai napig nem találta meg. Rengeteg civil elhunyt, és a hátrahagyott hatalmi űr miatt a jövőben bekövetkező halálesetek is szálljon fejükre.

Afganisztán 70 százalékát csak a légtérből uralják, ahonnan a fegyverek a legkevésbé válogatnak ellenség és civil lakosság között. Lesz megoldás, vagy ismételten egy vietnám és jó téma holibuli filmgyárnak B és C filmekre.

Sorkatona voltam a győri felderítő zászlóaljnál, Nagy Gergely őrnagy idején csapatfelderítő század gk. vezető. Operett, primitív, embert nyomorító baromság volt az egész talán két nap volt ami érdekes, izgalmas volt a 18 hónap alatt. Nagyképű mélységi felderítők, rádiófelderítők egy csapatfelderítő M század és egy önálló hír szakasz volt. Elvettek hülyeségre 18 hónapot az életemből. A műszaki ezrednél volt egy szakasz vagy század műszaki felderítő, ami nem volt más mint búvárok. Amit szerettem az BMP vezetés. Az nagyon jó volt. Egyébként telephelyőrség takarítás, 2 hét bakonyi gyakorlat, aminek a lényegét sem akkor sem azóta nem látom, értelmét nem ismertem meg, mert ide oda vonultunk, de mi a faszért nem tudom a végén kiváló lettem, kitüntettek, a zászlóaljat kiválóra értékelték. Négyszer tankoltam emberek vittem ide oda, kaját vittem, hülye tiszteket vezetési pontok között, ültem T72-es tankba és vasúti szállítással mentem vissza. Azt néztem, hogy egy felderítő zászlóalj, mi a faszt derített fel, mikor nem is volt mit. Még a felderítendő dolog is virtuális volt, mert szemben egy lövész zászlóalj volt amit a szakácsunk is felderített volna egy távcsővel.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 00:39:07

@Magyari:

Saját katonaélményekhez itt a másik blog:

milstory.blog.hu/

a sorkatonasággal kapcsolatos véleményeket meg itt lehet kifejteni:

lemil.blog.hu/2009/05/27/vitaposzt_sorkatonai_szolgalat


Itt próbáljunk meg - a lehetőségekhez képest - ontopikok maradni.


A jenkik meg valóban rengeteg disznóságról tehetnek, de arról, hogy rosszul érezted magad a seregben és egyetlen ottani tevékenységnek sem láttad értelmét, na arról aztán nem.

bet-li, kínai játékos 2009.07.08. 03:17:10

@Magyari:


OFF:

Az amerikai fegyveres erők nem vonulnak ki Irakból 2011. december 31-éig. Hogy 2012. január 1-jén hány fegyver nélküli, ún. tanácsadó marad az országban azt ma még korai lenne találgatni. Az optimistákkal ellentétben én azért azt mondom addig sok minden történhet.

ON

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 08:11:36

@tiboru: A jó admirálisról rakétás romboló hajóosztályt is neveztek el, melynek az első tagja ugye az USS Arleigh Burke (DDG-51) 1991-től van hadrendben az US Navy-nél és ma is igen modernnek számít.

itt az admirális életrajza:
www.history.navy.mil/bios/burke_arleigh.htm

itt meg a romboló lapja:
www.nvr.navy.mil/nvrships/details/DDG51.htm
www.arleighburke.navy.mil/default.aspx

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 08:15:08

@bet-li, kínai játékos: Mr Lee, nem akar már végre csinálni valami rendes avatart/képet magának? Ez esetben felvennénk ösmerősnek, meg a lemil közösségbe, oszt olvasgathatná a tagok bölcs megjegyzéseit, aktivitását, miegymást...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 08:17:57

@Zig Zag:

Köszi!

Jól értem, hogy az USA-ban minden (tengerész)tiszti előléptetést az aktuális elnök ír(t) alá?! Legalábbis a 20-as, 30-as években.

Pl:

Certificate of appointment as Lieutenant Commander dated 23 January 1939, signed by President Franklin Roosevelt.


Szép hosszú élete volt, RIP.

Titus Pullo Urbino 2009.07.08. 08:25:43

1. Nagyon nagy gratula a poszthoz, bocsánat Tiboru, így kellett volna kezdenem, nem pedig az ugróaknákkal.

2. Szeretnék otthonra én is egy ilyet:

www.navyseals.com/m82a1-heavy-sniper-rifle

3. Mikor lesz folytatás?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 08:27:47

Nos, ha valaki keresgélné Neoprimitív hozzászólása kapcsán az LRDG-t, itt van róla a poszt:
lemil.blog.hu/2008/05/28/az_lrdg_a_sas_arnyekaban

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 08:46:32

@tiboru: ez szép hagyomány. kb annyira tetszetős, mint hogy az olasz fináncok illetményét az alkotmány garantálja.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 09:25:51

majd elfelejtettem a Tears of the sun c. akciófilmet megemlíteni - dvd-n is megjelent - ami közepesen bugyuta történet mellett jó szakmai igényességgel mutatja be egy Navy SEALs különítmény túszmentős szabadítós történetét. Extraként a dvd-n van szakmai anyaggal bővített rész, ahol elmagyarázza, hogy éppen milyen katonai miazma, amit éppen lát a kedves néző.
Katonai anyaggal bővített FF nyelvvizsgázóknak kötelező irodalom, mivel frankón benne van a szakzsargon. Kedvencem a leap-frogging.
Bővebben:
us.imdb.com/title/tt0314353/

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 09:26:57

Ja , és Bruce Willis nagyon - mit nagyon, extra macsó a filmben.

Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.07.08. 10:01:32

@Magyari:
"Hidd el hideg ücsi, fagyi és fánk nélkül nem működik a rendszerük." Ebben szerintem nincs igazad.

Scott O'Grady, a Bosznia fölött lelőtt amerikai pilóta ugyan mint kiderült hibát hibára halmozott, de amíg a felmentősereget várta, ivóvíz hiányában a kiképzésen megtanult módon a zoknijából csavart nedvet itta. Az pedig még jenki barátainknál is inkább laskagomba porleves és nem Dr. Pepper ízű. Azért ők is csak emberből vannak, a testnedveik is hasonlatosak egy utolsó moldáv kényszerszabadságolt szövőgyári karbantartóéhoz, nem pukiznak Wrigley's peppermint illatút.

tomgordon 2009.07.08. 10:22:46

@Big-B: A szakácsok is"tűzközelben"dolgoznak :)

juditmanó 2009.07.08. 10:48:25

@Zig Zag: ezért is az egyik kedvenc filmem vele, meg persze a szakmai igényesség miatt ;-)

Titus Pullo Urbino 2009.07.08. 11:32:48

Lehet, hogy ehhez a bombához is köze volt néhány SEAL legénynek:

index.hu/bulvar/2009/07/08/vietnam/

(a lustábbak kedvéért: a napokban robban fel egy 50 kilós amcsi bomba a Ho-Shi-Minh ösvény mellett, a 4 okos és aktív fémgyűjtő vietnámi testrészei elvegyültek az ösvény növényzetében)

hazitroll 2009.07.08. 11:45:15

Remek a poszt ismétcsak, köszönet érte!

bet-li, kínai játékos 2009.07.08. 11:49:10

@Zig Zag: Majd még gondolkozom, hogy a magyar kártya melyik lapja lenne jó...:)

bet-li, kínai játékos 2009.07.08. 11:50:28

@tiboru: Utánajárok valami illetékesnél és megírom...

dean23 2009.07.08. 12:03:13

@Magyari:

Az USA már nem mer bevállalni még egy Vietnámhoz hasonló mókát! Irakban elesett 3-4 ezer katonájuk és majd sokkot kaptak a jóléthez szokott otthoniak. Afganisztánhoz többszázezer katona kellene! Maréknyi különleges oda vajmikevés nekik. Még a Deltásokat is körbevették anno észrevétlenül. Utána meg csak pislogtak, mint hal a szatyorban! Persze a ravasz mögött! :)

Tálibok ellen is hasonló taktika kell, mint anno a Japánok ellen Okinawán (most néztem épp xD)! Méterről méterre haladva előre. A gyalogságnak. A légierő csak minimálisan gyengítette őket, mert a hegyek védelmet nyújtottak!

Bocsi az offért! :-]

mz_ 2009.07.08. 12:37:11

@dean23: igen igen, elég durva lenne

bár azért megnéznék egy olyan háborút, pl afganisztán, ahova Sam bácsi odarakja az összes különlegesét és azt mondja, dolgozzatok fiúk ahoyg akartok, lesz ami lesz...

eredmény: a világ sikongatna, mindenki fújna amicsira, csillagos eget verné a civil áldozatok száma stb stb, pl az izraeliek is rég rendet vághattak volna így az arabok közt, nekik és az amcsiknak is meglenne a kapacitásuk ahhoz hogy tengerszinten visszintesbe hozzák az adott országot, felszántsák és beszórják sóval majd elmenjenek, de nem akarják és nem tehetik meg....

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 13:10:25

@juditmanó: naggyon keményen alázza Monica B-t, és nem lágyul meg a szíve egy percre sem, pedig nem tudom hány férfitársam járt volna el így hasonló körülmények között.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 13:17:13

@bet-li, kínai játékos: tök király? káró ász? -- ja az nem magyar kártya -- he-he :)

Win Elen 2009.07.08. 13:54:25

@Zig Zag: epp akartam emliteni a filmet. a szakmaisag veget elsosorban. (amugy nekem is a topban van)

juditmanó 2009.07.08. 14:04:21

@Zig Zag: dehogyisnem, azért az egyik utolsó jelenet, a helikopterben megvan? Ha az nem ellágyulás, akkor semi, vagy még kicsit korábban a dzsungelben? Miután a doktornö bekötözi a sebesült karját a faluban történt rajtaütés után. És nekem tényleg tetszettek az akciójelenetek, ha jól emlékszem valamelyik színész, azt hiszem a filmben a Silk névre hallgató, korábban valamelyik különleges egységnél is szolgált, biztos adott tanácsot.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 14:28:29

@Win Elen: @juditmanó: ha jól emléxem volt valami rendes katonai tanácsadójuk a filmkészítőknek. valaki olyasféle, aki nem csak olvasott róla :) majd jól megnézem esmét... és koncentrálok arra, hogy mikoris van felfedezhető ellágyulás, hogy juditmanónak (és pesze más kedves hölgyolvasóinknak is) beszámolhassak kellőképpen :)

juditmanó 2009.07.08. 14:32:33

@Zig Zag: várom a beszámolót, és kérlek koncentrálj majd arra a jelenetre, amikor Bruce saját férfias, kérges kezével töröl le egy könnycseppet Monika arcáról (ez már nekem is túlzás volt,na jó majdnem túlzás :)))

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.07.08. 14:35:28

@tiboru: szvsz helyesebb, ha a Tengeri Erők vezérkari főnökéről vagy a Haditengerészet vezérkari főnökéről írunk - a CNO megfelelői a Chief of Staff of the Army és a Air Force Chief of Staff. A műveleti főnök szerintem a Deputy CNO Information, Plans & Strategy [N3/N5], de ha tévedek, majd Bet-li kijavít :D

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.07.08. 14:35:59

@NagyTeve: ja és a posztról nem kommentezek, me' a szpojlerezés bűnébe esnék :P

juditmanó 2009.07.08. 14:37:19

@Zig Zag: Közben azt az infot találtam, hogy Silk, Charles Ingram, mielött színész és stunman lett, a Force Recon Marine-nál szolgált.Ezt ti biztosan tudjátok, mi, de mindenestere olyan spec. egységes neve van.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 14:53:43

@juditmanó: hasonló dolog lehet, mert az éppen olyan mélységi felderítő a tengerészgyalokság-naka. éééétöd? van egy olyan sanda gyanúm, hogy az írásműben ahol ez így szerepel, csak valami megmondhatatlan egyéb okból kifolyólagosan nem került be a "SEALs" bejegyzés. mondjuk mert pl azt gondolták, hogy nem reklámozzák a szervezet nevét, vagy mert úg gondolták, hogy nem mindenki tudja mi az... csak találgatok. de nekem a Force Recon Marine kb azt a feladatkört írja le, amit a Navy SEALs csinál.

juditmanó 2009.07.08. 15:00:09

@Zig Zag: persze, hogy értem, :) köszi

postabelyeg 2009.07.08. 15:08:31

11. kép, középen a katonánál egy Harrington & Richardson T223 van.
hu.wikipedia.org/wiki/Harrington_%26_Richardson_T223

bet-li, kínai játékos 2009.07.08. 15:43:44

@NagyTeve: Persze, hogy tévedtél:)

A műveleti főnök alapvetően CJ3. (Chief of Operations) A CJ5 a Chief of Plans & Policy.

De egy előbbi hozzászólásodhoz, még azt is megjegyezném, hogy a haderőnemek is rendelkeznek miniszterrel. (Secretary of Army, NAVY, Air Force, stbÖ Merthogy bvan minisztérium is a hederőnemeknél.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.07.08. 16:51:46

@bet-li, kínai játékos: CJ = JCS szintjén működik. A USN-nél N3/5 van, ha nem hiszed, nézd meg a honlapjukat

www.navy.mil/navydata/organization/org-n3.asp

:P

Akiket meg te említettél nem miniszterek, inkább államtitkárok. Miniszter egy van a SecDef, csak ő tagja a kabinettnek. L.: www.defenselink.mil/home/top-leaders/

Azon kívűl:
"The Military Departments (DoD Directive 5100.1) are the Departments of the Army, Navy, and Air Force (the Marine Corps is a part of the Department of the Navy). Each Military Department is separately organized under its own Secretary and functions under the authority, direction, and control of the Secretary of Defense. The Military Departments are responsible for organizing, training, and equipping forces for assignment to Unified Combatant Commands. (See Military Departments Chart)"

www.defenselink.mil/odam/omp/pubs/GuideBook/DoD.htm#Military%20Department

bet-li, kínai játékos 2009.07.08. 19:23:01

@NagyTeve: Ja köszi a segítséget. Tudom mit jelent a J, az A az N rövidítés.
De ha már terminológiai vitát tartasz,akkor ugye Gates úr (Secretary of Defense=SECDEF) is lehetne államtitkár, mintahogy Mabus úr is (SECNAV=Secretary of Navy) lehetne az amerikai Haditengerészeti Erők Minisztériumának Minisztere.
Nem veszed sértésnek, ha azt mondom mindketten értjük miről beszélünk:)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 19:33:59

@juditmanó: @Empty:
Nakérem. Ezt most becumiztam. Mert ugye a Marine Force Recon feladatkörét tekintve olyan, mint a Navy Seals, de az nem Navy (azaz Haditengerészet), hanem Marine(s) (azaz Tengerészgyalogság) kötelékében van. Tehát egy másik haderőnem különlegesei.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.08. 19:43:06

Té, a kitekintő is hoz a blogszemlében :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:08:38

Elnézést mindenkitől, de nem azért nem válaszoltam a nekem címzett kommentekre, mert bunkó vagyok (vagy nemcsak azért), hanem mert most érkeztem haza és a netem is rendetlenkedik :-(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:10:01

@Titus Pullo Urbino:

A folytatás kicsit csúszik, de remélem, a héten be tudom fejezni...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:16:24

@Nolik:

Ezt a pukizós dolgot igazolom: vagy négy-öt éve volt alkalmam három jenkivel (nem katonák voltak, hanem efbíájosok) együtt használni egy éjszakán át egy fürdőszobát (szükségmegoldásként, na meg mert egyikünk sem volt olyan állapotban, hogy vissza tudott volna térni a szálláshelyére...)

Igaz ugyan, hogy egy nagy ivászat után voltunk, de távolról sem a fodormenta illata terítette be az alexandriai (VA) panzió környékét :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:21:09

@NagyTeve:

Oké, köszi, lehet, hogy még igazad is van, de ennek már lusta voltam utánanézni :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:21:55

@NagyTeve:

_szigorúan néz, összevonva szemöldökét_

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:25:09

@postabelyeg:

11. kép?!

Nekem egyetlen egy sem látszik...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:29:29

@Zig Zag:

Bezonyám; van is róluk egy 20%-ban elkészült posztom a "különlegesek" rovathoz, de aztán túllépett rajta az idő :-)

Talán majd egyszer.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:30:53

@Zig Zag:

Valami miatt ők is szeretnek bennünket...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.08. 21:32:07

Na, akkor utolértem magam.

Ja és köszi a gratulákat!

juditmanó 2009.07.09. 07:31:39

@Zig Zag: ezt is köszi, megjegyzem majd az új infot is. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.09. 10:55:22

@Magyari: "1./ Tudtam én, hogy nem vesztettek Vietnámban csak megunták aztán hazamentek!"

Nevetni fogsz, de 50%-ban ez a helyzet. A poltikusok miatt éveikg csak jelentéktelen célokat lehetett támadni, a hátországot nem. Aztán a Linbacker II-vel két hét alatt olyan gyalulást vittek végbe, hogy az északiak rohantak fegyverszünetet kötni. Ezután csak két évvel később estek neki Dél-Vietnámnak.

A Linbacker II-höz hasonló támadás bármikor megismételhető lett volna (azért oda veszett pár B-52-es...). Viszont ez otthon már senkit nem érdekelt. Ez a győzelem azt jelentette, hogy a fiúk szépen nyugodtan kivonulhattak.

PA 2009.07.09. 10:59:56

Nagyon jó, szokás szerint. Szerencsére ebben a blogban nem csalódik az ember. Amellett, hogy érdekes és általam régóta várt téma, könnyesre röhögtem magam néha. Várom a folytatást!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.09. 11:01:55

@Magyari: Jaj... Ezt mind saját fejből sikerült? Te komolyan veszel egy olyan kérdéstm, hogy egyetlen elit alakulat miért nem dönt el egy konfliktust? Itt fordulok le székről menten.

Az iraki kudarc nem katonai, hanem politikia természetű. Bevonultak, de működő közigazgatást és rendet képtelenek voltak létrehozni. A katonaság meg nem erre való. A római korban az akkori módszerekkel ment, de ma ez már nem nyerő...

bet-li, kínai játékos 2009.07.09. 12:58:10

@NagyTeve: Szerintem azért rágd magad át mégegyszer a Prezidenciális politikiai rendszer sajátosságain. Nem kell szólnod ha végeztél vele!

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.07.09. 14:06:41

@bet-li, kínai játékos: csak halkan jegyezném meg, hogy jogot végeztem és államelméletből 10-sem volt ... egyébként meg mire céloztál?

postabelyeg 2009.07.09. 14:53:49

@tiboru:
m.blog.hu/le/lemil/image/Tiboru/SpecForce/SEALS1/Viet1.jpg

A google képkereső is ezt a képet találja meg elsőnek ha valaki rákeres a kulcsszavakra (Harrington & Richardson T223).

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.07.09. 15:58:01

@tiboru: mi csak akadémiai színtű, franciás eleganciájú és sztoikus nyugalmú eszmecserét folytattunk ... :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.07.09. 19:56:19

@tiboru: igen, már vártam én is, mikor jön a cerkahossz összemérése... :)))

MTi 2009.07.09. 21:19:52

@Zig Zag: a legközelebbi lemil-bulin? :-D

MTi 2009.07.09. 21:21:14

@tiboru: most látom csak, az a napalmos-fotó kib@szottul jól sikerült!

bindig 2009.07.09. 21:33:11

A Navy SEALs vietnámi veszteségeivel kapcsolatban Robert A. Gormly kapitány (Vietnámban még fiatal hadnagy) azt írja a visszaemlékezéseiben, hogy a két csoport teljes személyi állományának több, mint 90 százaléka megkapta a Bíbor Szívet. Az alacsony halálozási arány okát egyébként az alapos kiképzés, és a katonák bajtársi összetartása mellett abban látja, hogy senki nem pofázott bele a munkájukba. Megmondták nekik, hogy mi a feladat, de hogy hogyan hajtsák végre, azt már teljes egészében rájuk bízták. A tervezés és a kivitelezés kizárólag az ő dolguk volt. Írja is, hogy aki nem szolgált a Navy SEALs-nél, az valószínűleg őrültnek tartja, mert ő szeretett Vietnámban harcolni, ugyanis fiatal tisztként teljes szakmai szabadságot élvezett.
süti beállítások módosítása