Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

augusztus 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (158) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (11) rendvédelem (54) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A VBS (x)

2009.09.04. 07:00 tiboru



Kedves olvasók! A lemilblog igyekszik lépést tartani a 21. század kihívásaival, és szerkesztői tisztában vannak azzal, hogy holmi régi csaták, kémek vagy klasszikus különlegesek bemutatása talán nem elégíti ki minden olvasó intellektuális igényét.

Ennek fényében egy apró kiruccanást javaslunk a virtuális (katonai) valóságba, a VBS bemutatásával. Kérésünk a megszokott: olvassatok és kommenteljetek!


 

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

 

 

49 komment

Címkék: reklám kiképzés virtuális

Lucius Flavius Arrianus 2009.09.04. 07:24:27

...andorrai kétlaki felderítők? Vagy a Maldív-szigetek hegyivadászai? Ki finanszírozza mindezt? Miért finanszírozza? Kinek dolgozik tiboru?
Enigmatikus. Határozottan az...

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2009.09.04. 07:30:29

Hmm... félre a dumával! Mikor "jáccunk"?
:)

Dirky 2009.09.04. 07:40:38

Ó, az egyik kedvenc témám... Hosszú utat jártak be azért az amerikai fegyveres erők is az első Marine Doom modtól, de Irak után nagyon beindult a szimulációs képzésük. Azt hiszem, a Tactical Iraqi egy demója nyilvánosan is elérhető, de rákeresni csak délután lesz időm.

Lesz esetleg poszt a többi kiképzési céllal használt serious game-ről is (moddolt Fleet Commandtól és Harpoontól a Close Combat Marines-on át mondjuk az indirekt tüzérségi tűz irányítását kitanító kis programokig) Ha nincs betervezve, szívesen besegítenék :)

Dirky 2009.09.04. 08:22:17

Bocs a duplázásért, de azért megemlíteném követendő példának a Thai Királyi Haditengerészetet. Ők fogtak egy ingyenes programot (Global Conflict Blue, a szegény ember Harpoonja), és a hazai szoftveripar fejlesztése nevében saját embereikkel kiegészítették minden nekik kellő funkcióval: nws980.blogspot.com/ (Vannak angol posztok is, nyugi.)

A VBS ennél kissé nagyobb falat, de részfeladatok szimulációját ki lehetne írni magyar csapatoknak is, játékfejlesztésben ők sem kullognak a csehek után. Már ha a VBS mellett igényel hasonlókat a meg nem nevezett haderő.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.04. 08:25:38

@Dirky:

Szívesen vennénk egy összefoglaló (esetleg összehasonlító) posztot a többi, kiképzési célú "komoly játékról".

oldboy 2009.09.04. 09:02:15

Csak a játékhoz (OFP) akarok annyit hozzáfűzni, hogy a maga korában elég jó játékmenettel rendelkezett, mára már nem igazán érdekes, ellenben ha jól tudom, az American Army nevű játékot az USA kormánya toborzó jelleggel dobta-dobja ingyen letölthető formában a világhálóra. Van itt terrorcselekmény felderítése és elhárítása, VIP kimentése, konvoj kísérése és egyéb ínyenc feladatok, meglehetősen nehéz szintekkel és szituációkkal.

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.09.04. 09:56:13

Az OFP remek volt, de mint mindegyik FPS játék, sajnos ez is nélkülöz néhány valósághű elemet. A perifériális látás hiányát, fegyver fizikai valóját, stb. A keményebb stratégiai játékok inkább közelítenek a valósághoz, de csak ha a cél egy parancsnok "kiképzése". A Dirky által említett Close Combat sorozat minden darabja a remekmű. De hogy a régi korok kedvelői se szomorodjanak el: nekik ajánlható a teljes Total War sorozat.

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.09.04. 09:58:47

@oldboy:
bizony, és emlékeim szerint minden jármű vezethető volt benne, a Cobra helikoptertől kezdve a Skoda 120L-ig:)

Dirky 2009.09.04. 09:59:33

@tiboru: Akkor összeszedem magam és megpróbálok valamit küldeni egy-két héten belül.

@oldboy: Az AA propagandajáték, kissé más tészta. Egyébként a Hezbollah is pénzelt ilyeneket: Special Force, vagy mástól Under Ash és Under Siege néven vannak remek palesztin másolatok, csak nem épp az a színvonal.

LouiS 2009.09.04. 10:15:13

Nem mellesleg érdemes megemlékezni róla, hogy az Operation Flashpointnak volt egy kevésbé jól sikerült folytatása, az Armed Assault, de a srácok komolyan vették a kritikát, és elkészült az Arma2, amiben már javították a hibákat és meglehetősen jól sikerült darab. Nem reklám, de magyar nyelvű lokalizáció is van belőle, potom 7000 pénzért meg is vásárolható. Jönnek is hozzá a javítások, szóval foglalkoznak vele.

És ha ez még nem elég: nemsokára megjelenik az Operation Flashpoint 2 is. Bizonyára megkérdezitek, hogy miért a név: nos, az OFP után a Bohemia összebalhézott a programot kiadó Codemastersszel, utóbbi vitte a nevet, a BI-s srácok meg folytatták a fejlesztést :)

Dirky 2009.09.04. 10:31:47

@proletair: A Close Combat sorozatra a tengerészgyalogság rá is húzta a Close Combat:Marines kiképző alkalmazást. Ebből is jelent meg vizezett verzió a nagyközönségnek, The Road to Baghdad címen, de rettenetesen gyenge a többihez képest.

Az OFP pedig igazi klasszikus, különösen a két kiegészítőjével, bár azok az alapjátéknál is sokkal keményebbek. A modokról nem is beszélve.

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.09.04. 10:56:02

@Dirky:
nekem sajna a Marines-hez nem volt szerencsém, pedig a többit végigzongoráztam.

Dirky 2009.09.04. 11:05:47

@proletair: Hivatalosan nem is lehetett a DoD-on kívül (bár kering azért belőle a neten néhány:)), de a Matrix Games kiadta Close Combat:Modern Tactics néven, némi változtatással. Amúgy játékként ezek a katonai "serious game"-k nem a legjobbak, elvégre a lényeg bennük a szimuláció utólagos kielemzése.

paranoid T.R. marcipan 2009.09.04. 11:14:23

Akarok egy ilyet! Már ha normálisan lehet benne látni. A CSre próbált rászoktatni a környezetem (csakh vmi lövöldözőset említsek), de abban a perifériás látás kissé korlátozott, és a folyamatos elhalálozásom erősen csökkentette a játszási kedvem:)

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.09.04. 11:19:37

@Dirky: Én a CC-ben azt szerettem, hogy adott volt egy terep, és kábé egy szakasznyi ember, akiknek a helyét különös tekintettel kellett kiválasztani. És biz a lőszer elfogyhatott, a katona bepánikolhatott, stb. Nagyon élethűnek tűnt.
@paranoid marcipan: A CS egy ügyességi játék, szerintem, nem igazi szimuláció.

Dirky 2009.09.04. 11:30:00

@proletair: Igen, a Combat Mission sorozat mellett mindenképpen a legjobb a témában. Persze az igazi wargamer már attól rosszul van, hogy GRAFIKA van bennük, pfuj. A Decisive Action, már ott is sok a zöld és kevés a számadat egy igazi grognard számára. :)

paranoid T.R. marcipan 2009.09.04. 11:35:13

@proletair: persze. ezért volt csalódás: annyira hájpolták, azt hittem, élethűbb.
másrészt, nézd el nekem: a lányok kevésbé cizelláltan látják az ilyesmit. lövöldözős játék, oszt jóvan:)

proletair · http://lemil.blog.hu 2009.09.04. 11:47:25

@paranoid marcipan: persze hogy elnézem:) a OFP ezért volt jó. Be lehetett állítani, hogy én vagyok egyedül a sivatagban egy PKM mögött hasalva, és jön egy zászlóaljnyi rosszarcú, oszt had szóljon:) (33 másodpercig éltem)

Condottiere 2009.09.04. 11:48:22

Volt egy másik hasonló projekt is, amiből szintén megjelent a piacon fizetős verzió is. Full Spectrum Warrior néven futott, és ha jól tudom, volt külön katonai, valamint civil verziója is. Ez egy raj alapú, nem nagyon túlbonyolított taktikai játék volt. Amikor rájöttek, hogy az átlag amerikai katona nem Dosztojevszkíjt olvas szabadidejében, hanem a számítógépeken öli a biteket, felötlött valakiben, hogy akkor már játszanak olyasvelemivel, amiből akár tanulhatnak is.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.04. 12:09:14

@ScoTTThun: van egy olyan érzésem, hogy hamarosan. kérdés: hol találhatók azok az erőmű PC-k, amik elbírják egy ilyen überf@sza játék grafikáját? kölcsönözni fogunk?

Dirky 2009.09.04. 12:26:26

@Zig Zag: A VBS1 gépigénye lényegében annyi, mint az OFP-é volt, mert engine-szinten igazából nincs annyira rengeteg komoly módosítás. A VBS2-t nem tudom, de ott is az Arma1-2 lehet a viszonyítási alap, szóval egy mai erős játékgép. A koncepció a VBS mögött épp az, hogy a specializált szimuk helyett a viszonylag olcsó kereskedelmi hardveren lehessen futtatni egy szintén olcsó PC-szoftvert. Persze egyetértek, hogy az MH talán ezekből sem áll annyira jól, mint mondjuk az amerikai haderő :)

oldboy 2009.09.04. 12:28:02

@Condottiere:
valóban volt egy Full Spectrum Warrior, sőt volt belőle egy második rész is, szerintem elég siralmasra sikeredett.
Visszatérve az OFP Red Hammer-je elég nehéz lett, annak idején sokadszorra sikerült csak legyűrni

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.04. 12:59:53

@Dirky: pillanatnyilag nincs játékra hangolt desktopom, van viszont egy átlagos laptopom (Asus X59SL) 2 GB memóriával, meg egy ATI Mobility Radeon HD3470 256 MB VRAM-mal. Ez nem igazán játékra hangolt kütyü, de a SWAT4, vagy a BHD vígan elmegy rajta. Szerinted lenne gondom egy OFP2 kipróbálással?

Dirky 2009.09.04. 13:21:38

@Zig Zag: Passz, nekem most csak egy olyan irodai laptomom van, amin még az első rész vagy az általad említettek sem futnak rendesen :(. De ha tartják a hagyományt, akkor nagyon kemény hardver kell hozzá. Itt találtam egy kesergést erről:
kotaku.com/5336247/operation-flashpoint-2-system-requirements-bring-multiple-cores

Nebameg 2009.09.04. 14:22:14

Tiboru! Csak Ábrahám fiai tömhetnek titeket pénzzel, mert ők állnak minden mögött:))))))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.04. 14:30:18

@Nebameg:

Francba... Még vagy pár napot várhattál volna a leleplezéssel; most a te lelkeden fog száradni, ha tizedikén nem utalják a kialkudott többezer sékelt!

(Nem volt könnyű alku, de hát el bírjátok képzelni...)

Cifu78 2009.09.04. 14:50:50

ZigZag:

Csak a tisztázás végett: az Armed Assault 2 az a játék, amit a Bohemia Interactive Studio készített, ez jött ki idén nyáron.

Az Operation Flashpoint 2: Dragon's Rising a Codemasters készíti, év végén jön ki, és bizonyos szintig egy "casual" változata az OFP/ArmA vonalnak, eleve PC/XBox360/PS3 kihozatal lesz, tehát első sorban konzolokra jön, vagyis multiplatform.

Ha a VBS szintjét keresed, akkor az ArmA2 az, ami kell neked. Elég gépigényes játék amúgy, azt el kell ismerni, de azért megpróbálni meg lehet az adott laptopon. Javaslom amúgy a www.armaholic.com/ oldalt, tömve van ArmA2 küldetésekkel, addonokkal, hasznos cuccokkal.

Fényezett Rézlábos 2009.09.04. 15:56:03

Ejj a régi szép OFP-s idők. Éjszakai Sakhalin heavy armor, a tankok dübörögnek, kerepelnek a géppuskák, csíkot húznak a nyomjelző lövedékek... jó kis közösség volt, csak sajnos már a bodajki bulik is fakó emlékké váltak... :/
A legjobb háborúszimulátor volt, amit valaha láttam (hozzátenném, hogy az ArmA2 sajnos nem megy túl jól a gépemen, pedig ígéretesnek tűnt :( ) Természetesen a teljes élményt - mint sok más hasonló játékban - a multiplayer lehetőség hozta. A single player csak amolyan bemelegítő volt. :)
A magyar közösség egyébként itt elérhető: www.armed-assault.hu/news.php
Ja, elkapott a nosztalgiahullám, lehet, hogy megy a levél majd tiborunak a hétvégén... ;)

szepi79 2009.09.04. 16:03:19

remélem, nem túl off:
(SW republic commando készitéséről)
www.youtube.com/watch?v=0NvN-I8algw

ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2009.09.04. 16:13:07

Nem mindegy melyik mikor és mit "eszik"? Jácccuuuunk!

ps: vannak ilyenek Mac-re? :)

viks 2009.09.04. 16:20:21

@ScoTTThun: Hópárduc, az van MAC re:D

rognork 2009.09.04. 17:09:06

A gém 2000 pézért elérhető ma is. Nekem egy P4 2.4 Ghz + 1GB RAM + GF5600 ultra gépem van, egész jól elmegy vele. A blogot pedig minden bizonnyal a Júdea Népe Front pénzeli.

Nebameg 2009.09.04. 17:11:40

@tiboru: Mind el bírjuk képzelni, akik láttuk a Brian életét:)))))))))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.04. 19:05:40

@rognork:

Na, a klasszikusok ezt nevezik totális lebukásnak!

Nem marad más hátra, mint... á, nem is folytatom, hanem inkább bedobom a törölközőt, bocs, az imasálat.

Styxx 2009.09.04. 19:07:40

A negyedik képen a katona miért ennyire borostás? Vagy ez terepgyakorlatnak minősül? A Szingapúri Szárazföldi Tigrisek nem tűrnek ilyen slendriánságot:-)

Nebameg 2009.09.04. 19:38:39

@Styxx: A harmadik képtől számított negyediken, mármint.

Viharkabát 2009.09.04. 20:13:10

Őszintén köszönöm! Végre megtudtam, mit is kaptunk tulajdonképpen a rómaiaktól :D

Komolyra fordítva: ha a történelem blogon elférnek játékismetetők/kritikák, akkor itt is el kell férjenek.

MTi 2009.09.05. 10:21:10

@tiboru: Sékel, sékel ami senkinek sé kell.... :))

Géczi Z · http://filmvilag.blog.hu 2009.09.05. 12:54:06

Tisztelt uraim, kedves bloggazdák!

Kerestem mailcímeket, de nem találtam, ezért kommentben fordulnék önökhöz. Hivatalos kiadói felkérésként talán ócskán néz ki ez a megoldás, de jobbat nem leltem. A lényeg: könyveskednék egy kicsit önökkel. Arra kérem, hogy írjanak a gzatpannonl at gmail.com címre. Üdvözlettel, GZ

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.05. 13:40:00

@Géczi Z:

Válasz (visszajelzés) ment.

Üdv.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.09.06. 12:56:34

Jut eszembe: akinek van ilyen oktató programja, nem hozná el a bulira? Na nem azért, hogy lemásoljuk - Isten ments! - de érdekes lenne a cd-t vagy dvd-t kézbe fogni, megnézni, ilyesmik .... laptopot hozok :D

flashbang 2009.09.07. 01:20:15

Sziasztok
En nem az OFP CwC vel jatszottam, hanem annak egy sved verziojaval.amit a SWEDINT a mai napig hasznal. Ha ennek ellenere erdekel benneteket szivesen leirom a tapasztalataimat nehany fenykeppel kiegeszitve. Csak legyen a kozelembe egy ekezetes gep :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.07. 07:55:55

Köszönöm szépen, elolvastam a gépigénnyel kapcsolatos tájékoztatókat. Egy dolgot szűrtem le belőle: ha olyan izmos gépem van, hogy ha bekapcsolom, akkor Pakson a főgenerátor fordulatszáma is picit visszaesik, no az is kevés lenne ide.

Chuk Sal Mho 2009.09.11. 18:56:51

Sziasztok,

Regi lemil olvaso vagyok, es megszolitva erzem magam :)

Nem kovetem naprakeszen a jatekverziokat (most fejeztem be egy PanzerGeneral2 menetet :), de van egy kis multam "haborus" jatekokbol. A rep.szimeket szerintem most hagyjuk, az kulon postot meger (Yeager, Falcon3, Lock-On/Il-2).

A taktikaikbol ugye vannak a nem realtimeok, amikor a felek felvaltva lepnek. Ebbol a panzer general (pg) volt az etalon, eleg massziv hibakkal. A panzer general 2-ben votl jopar javitas (pl a tigris messzebre tud loni, mint a t-34), de lecsokkentek a jatekter meretek is.

A pg1-nek van egy egy nyilt forraskodu valtozata (lgames.sourceforge.net/index.php?project=LGeneral), szabadon letoltheto es hasznalhato. Par modositas van benne pg1-hez kepest, el kell olvasni a doksit is :)

Sajnos a CC szeria jellegut nem tudok szabadon. A CC sorozatbol szerintem a Battle of Bulge (CC4?) volt a legjobb.

A lovoldozosokbol eleg sokat jatszottam CounterStrike-al. Alapvetoen eltert a jatekoktol (pl quake), mert egyreszt halal utan nem tamadsz fol azonnal, masreszt nagyon fontos benne a taktika es a csapattagok kozotti kommunikacio.

A valos harcal talan meg annyi lehet a kapcsolata, hogy a soretes/geppisztoly/puska kivalasztas sem tetszoleges, erdemes palyahoz, azaz feladathoz valasztani.

Nem rovom fel hibanak pl azt, hogy SG 552 van a teroristaknak, Aug az rendvedelemnek, pedig azt hiszem a valo vilagban a forditott a valoszinubb :).

Nagyon jo kis statisztikak vannak pl oles/halal arany, tulelesi valoszinuseg, talalati arany (bar ez nem a lokezseggel van kapcsolatban, inkabb a vermerseklettel :)

A tanuloidot leszamitva nem erdemes a mesterseges ellenfelek ellen (robotok, roviden: botok) ellen jatszani,eleg hamar kiismerhetok, bar a CS-Source-ban ezen javitottak, legalabb akkorat, mint a grafikan.

Egyik jo uzemmod a 4 ember egy csapatban 8-10-16 bot ellen. A legjobb buli, es uzemszeru hasznalat viszont a 4 vs 4 human.

Aztan jottek az u.n. "massziv tobbszemelyes" lovoldozosok. Ebbol a BF2-vel van tapasztalatom. minel tobben jatszak, annal jobb. 16 alatt nem is erdemes, 32-64 mar porgos.

A taktika itt mar tovabb bonyolodik, ketszintu parancsoki rendszer van benne (es kell is), UAV, tuzersegi tamogatas, jarmuvek...

Itt mar lehet csapatot epiteni rendesen, tapasztalatom szerint egy airsoft buliban jol jon :)

Viszont az airsoft kemenyebben nem szeretnem kiprobalni, tiszteletem, akik hivatas szeruen csinaljak, es tulvannak egy-ket eles eseten.

Es akkor johet a kerdes: mit is fejleszt egy ilyen jatek?
Szerintem:

Egy biztos, a CS, BF nem tanit meg loni, fegyvert kezelni.

De ha jol belemelegednek a resztvevok, megtanulnak stressz alatt gyorsan, jol donteni, egymassal kommunikalni.

Es ha megfeleloen csinaljak, nem aggresziora nevel, hanem ep ellenkezoleg: onfegyelemre. Kb mint a karate.

Tenyleg, kovetkezo bulin javaslom a teamkill-ert 20 fekvotamaszt nyomni :)

Ja, a CS-Source mar kimondottan muzealis gepen is megy, a BF2-nek sem kell eromu. Egy minimalis 3D tamogasu videokartya, meg 512M-RAM. Persze a tobb jobb :)

Udv,