Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

augusztus 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (158) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (11) rendvédelem (54) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Operation Flashpoint - Cold War Crisis

2009.09.14. 07:00 tiboru

A múltkori, VBS (Virtual Battlespace Systems) című posztunkban közölt felhívásomra (melyben azt kértem az Operation Flashpoint: Cold War Crisis című játékot már kipróbált olvasóinktól, osszák meg velem - és ezáltal veletek - élményeiket) több levelet is kaptam, amelyek közül négyből idézek, természetesen a szerzők hozzájárulásával.

Nincs is annál kényelmesebb egy bloggazdának, mint hogy az olvasók gyakorlatilag megírják a posztot, s neki csak betördelnie kell. Na meg pár képet kölcsönvenni a netről, illusztráció gyanánt. Ebből itt, a lemilen nem csinálunk divatot, de ebben az esetben ez a megoldás tűnt a leghitelesebbnek.

Ennyit elöljáróban, s most lássuk a véleményeket.

Kezdjük proletair kolléga levelével:

… elmondhatom, hogy az összes eddigi FPS játék közül talán a legvalósághűbb volt… Már csak néhány benyomásra emlékszem, ezeket szívesen osztom meg veletek.

Volt egy küldetés, ahol egy mesterlövész bőrébe bújva kellett ritkítani az ellent. Egy domboldal bokrában megbújva a völgyben tébláboló katonák közül sikerült a tisztet kilőni (a távolságot jól szimulálták, és a távcsöves nézet is jó volt, a tiszt máshogy nézett ki, mint a többi baka). A találat, és az azt követő fejetlenség nagyon élethű volt, mindenki fedezéket kereset, görnyedve futkorászott, meg lőtt vaktába. A második lövés után viszont (ami szintén halálos volt) a katonák felfedeztek, és a rejtekem körül egyre több becsapódás volt (ezt azért még nem feltétlenül fedezhették volna fel).

Le kellett lépni, ami sikerült. De nem messze onnan egy T-72 áldogált, a személyzet rajta ülve lázasan semmit tett (élethű katonai életkép…). Persze megrópáltam kilőni az egyiket, de nem talált, viszont villámgyorsan a tankban voltak, és nagy füstfelhőt eregetve már rongyoltak is be a ritkás fákkal teleszórt ligetbe, a fák meg dőltek kifelé (a mission nem sikerült egyébként).

Volt egy pálya, ahol a házak közt kommandózva egy Skodát találtam, amibe bele lehetett ülni, és legott egy 120L szimulátorrá vált a játék (a műszerfal teljesen élethű volt, igazi cseh poén). De így volt minden járművel, az UAZ-tól a Shilkáig. Az idő annyira valós volt, hogy ha helyben hagytam a katonámat, a nap az idő múlásának megfelelően vándorolt az égen.

A fegyverek újratöltésénél a PKM-nél találtam csak hülyeséget. Vagy 3 másodperc alatt cserélt rakaszt. Ez azért rövid idő. A
csőcsere fontosságát és lehetőségét még egyetlen játéknál sem láttam, pedig 300-400 folyamatos lövés után ezt illik megtenni. Mármint géppuskánál.

A Cobra harci helikopterben a pilóta helyén ülve szintén pazar volt a látvány. Az elől ülő fegyveroperátor sisakos feje állandóan mozgott, a bedőléseknél pont úgy csinált, mint a valóságban, alant pedig tombolt a tankcsata. Persze lehetett a helikopterrel is harcolni, de láthatóan nem erre helyezték a hangsúlyt.

Az egyik legjobb tulajdonsága az volt a játéknak, hogy meg lehetett tervezni egész csatákat, meg kisebb akciókat is. Ki kellett választani a
terepet, a járműveket, a katonákat, (meg hogy miből mennyi legyen), mi kikkel szeretnénk lenni, gyalogosként vagy tankban, netán a helikopteren a levegőben. Asszem elég sokáig renderelte a megadott opciókat, de aztán szépen futott.

Ahhoz keveset játszottam vele, hogy a nagy hibákat kiszúrjam, így csak azokat tudom hibaként felhozni, amit minden ilyen játéknál: nincs igazi perifériális látás, sérülésekből többet visel el a játékos, mint a valóságban, a fegyver fizikáját sem lehet visszakapni. Itt inkább arra gondolok, hogy egy PKM zörög, csattog, és kényelmetlen vele mozogni, tehát nem úgy, mint egy AK-val, vagy UZI-val. A ballisztikát sem oldották meg, a röppályának
nincs emelkedése, tehát minden lövés egy egyenes. A hangok pedig csak akkor lehetnek élethűek, ha a fülhallgatóval játssza az ember, de a puska hangjától azért nem fog csöngeni a füle. Most ilyenen azért nem kekeckedem, hogy pl. a lőpor szaga sem érződik :-)

Következzék Cifu élménybeszámolója:

Volt vala egy cseh csapat (a későbbi Bohemia Interactive), amely még az 1990-es évek végén egy játék fejlesztésébe fogott. Elképzeléseik elég elnagyoltak voltak, de nagy játékteret akartak, mivel ezt hiányolták a piacon lévő játékokból. A játék motorjának első működő verziójában például éppen ezért egy F-14-essel lehetett keveregni, bejárni.

A csapat a Codemasters kiadóval került kapcsolatba, és a játék egyre inkább egy összetett harci szimulációvá alakult, amely a harctér legtöbb főbb komponensét felölelte. Vagyis ott volt
a gyalogság, a személyszállító és ellátó járművek, PSzH-k, lövészpáncélosok, harckocsik, szállító és harci helikopterek és harci repülőgépek - a felsorolás szinte teljes; látható, hogy gyakorlatilag csak a tüzérség maradt ki.

Valami keretet is kellett adni, ezért egy kitalált hidegháborús konfliktust építettek fel három szigeten (Kolgujev, Malden és Everon), ahol egy keményvonalas szovjet tábornok kiprovokálja a NATO erők partraszállását és egy szovjet-NATO konfliktust.

A játék érdekessége az apró hozzáadot finomságok voltak: valós, 24 órás nap-éjszaka változás (elindult az ember hajnalban, láthatta a napfelkeltét, majd a fényes szikrázó napsütést), a változó időjárást (hol esett az eső, hol kisütött a nap), a valós csillagos égbolt (amely alapján akár tájékozódni is lehetett a dátum ismerete alapján), a távolsággal számoló hangkezelés (ha valami 600 méterre robbant fel, akkor a robbanás után csak 2 másodperccel ért el a hangja hozzánk), a nagy látótávolság (ha jól rémlik az OFP-ben max. 3000 méterre lehetett felhúzni) vagy a sérülésrendszer (ha a lábadat ellőték, csak kúszni tudtál, ha a kezedet ellőtték, akkor a célzás szinte lehetetlen volt, stb.).

Az olyan apróságok, mint hogy a játékban található összes jármű használható, kezelhető volt (belső nézettel), alapból meglévő
küldetésszerkesztő, majd a később kiadott, illetve részben a játékosok által készített addonszerkesztők, melyekkel új szigetek, járművek, fegyverek, épületek, és minden egyéb hozzáadható volt a játékhoz. Utóbbi jelentette az igazi pedigréjét a játéknak, hiszen a gyárinál messze jobb minőségű és szebb, kidolgozottabb addonok jelentek meg.

Még egy 'furcsaság' volt az, hogy a szigeteken lakó helyiek cseh járműveket (Skoda 120 személyautó, V3S teherautó), illetve a helyi felkelők cseh fegyvereket (Kozlica vadászpuska, Vz.58 gépkarabély) használtak.

A játék nagyon népszerű lett a harci szimulátor rajongóknál, nem is csoda, nem volt hozzá fogható a piacon (és ma se nagyon van olyan, ahol több száz főt és több tucat járművet felvonultató csatákat lehet szimulálni FPS nézetben), ráadásul az egyjátékos kampány is élvezetes és hangulatos volt, a lelkes rajongótábor pedig gigászi mennyiségű addon segítségével életben és mozgásban tartotta a játékot.

Persze nem lehet elmenni a játék gyengéi mellett: 1985-ben 120mm-es löveggel szerelt M1A1-esek, AH-64A Apache-ok jelentek meg, ami a dátum alapján kissé érdekes, vagy a Mi-24V egy 30mm-es gépágyút kapott a 14,5mm-es géppuska helyett, hogy "pariban legyen" az amerikai ellenfelekkel.

Sajnos a fizikai motor is gyengélkedett; ha az ember az épületek vagy fák közé keveredett egy harckocsival, ez könnyen nekiállt pattogni, beakadni látszólag láthatatlan akadályokba. Gyalogosan nem volt ugrási lehetőség, így egy derékig érő kerítést csak megkerülni lehetett. Sok problémát okozott a script alapú küldetésfelépítés, mert bizony előfordulhattak megmagyarázhatattlannak tűnő bugok, például egy küldetésben a célnál hosszú idő után sem jelent meg az ellenség - mivel a még szállítójárművön ücsörgő ellenség beakadt egy épület sarkába, és nem tudott mozdulni.

A játék motorja igencsak erőforrásigényes volt, a netkódja pedig katasztrófálisra sikerült - konkrétan az 1.0-ás játék 10 Mbit-es LAN hálózat mellett két játékos nem tudott egy üres szigeten lagmentesen játszani. A későbbi patchek hol segítettek, hol pedig rontottak ezeken a problémákon, de valahol az 1.5 környékén már normalizálódott a helyzet (részben persze annak is köszönhetően, hogy a számítógépek az eltelt idő alatt fejlődtek, így a játék futása is simább lett).

A játékhoz kijött több kiegészítőlemez is, ezek közül leginkább a Red Hammer érdemel említést, mivel ebben egy szovjet katona szemszögéből játszhattunk főleg az amerikai, majd később az "áruló" szovjet katonák ellen, és főleg az előbbi ritkaságszámba megy azóta is...

Dirky sem adja alább:

Az OFP legnagyobb előnye kétségtelenül az alapból rendkívül széles járműválaszték, ami nagyon könnyen bővíthető, moddolható. Az alapjátékban és a kiegészítőkben az összes fontosabb amerikai és szovjet jármű megvan, ami a nyolcvanas évektől kezdve hadrendbe lett állítva, ráadásul mindegyiket lehet vezetni (vagy navigátorként, fegyverkezelőként, stb. ténykedni).

Maga a szimuláció mondjuk járművek tekintetében nem valami erős, és pl. az egyes platformok kezelése meg sem közelíti a reális szintet, vagy a kifejezetten ilyen célra készült PC játékokét sem. Viszont az általános jellemzők és az erőviszonyok be vannak lőve, maga a játék pedig alapvetően mégiscsak gyalogosokról szól, a támogató technika nem főszereplő. Ennek ellenére elég sok rajongói mod készült, ami újabb járműveket adott az OFP-hez, vagy a meglevőek irányítását tolta reálisabb szint felé.

Ami a gyalogos részt illeti, az a maga korában sem számított a legszebbnek: a terep és a modellek is fapadosak, bár nem csúnyák. A játék elején sima bokorugró a játékos, aki általában egy raj tagjaként vesz részt a bevetésekben. Ez annyiban különbözik a többi játék sablonjaitól, hogy a helyszínen meglevő hadnagy (őrmester/akárki) parancsait kell követni és az értékelés alapjául is ez szolgál: tartani kell az alakzatot, a számunkra kijelölt célpontot lőni, stb.

Később már mi vesszük át a max. 12 ember irányítását és nekünk kell kiadni a parancsokat is. Utóbbi a térképen és rádión történik egy kissé körülményes menürendszeren át, de végeredményben működik: pl. emlékszem egy olyan küldetésre, amikor egy úton haladó páncélososzlopot kellett kiiktatni. Ez úgy működött, hogy egy-két távirányítású akna az útra, emberek be a kanyarhoz közeli bozótosba. Parancsra robbant a két akna, elvitte az oszlop elejét, az RPG-s ember kilőtte az utolsót, majd a maradék gyalogsági fedezetére uszítva a géppuskást, küldetés teljesítve :)

A fegyverek közepesen valósághűek (gyenge hangokkal), de pl. minden tárban külön tartja nyilván a gép a golyók számát, szóval nincs állandó tárcsere, mint a legtöbb játékban. Célkereszt csak könnyű fokozatban van, egyébként pedig külön gombbal szemet a célgömb (vagy bármi más optika) elé
és lő. A mesterlövész szálkereszt egész élethű, és a szél is hajlamos elvinni a golyókat - mivel pedig az MI azonnal reagál átkarolással és fedezékkereséssel, ez elég nagy gond, nem lehet végig "sznájperkedni". Általában egy golyót kaphat be a játékos és meghal - néha lábba kapja és kúszhat a küldetés maradékában, vagy lassan elvérzik, ha nem ér hozzá oda a szanitéc.

Az időzítés kulcsfontosságú, ahogy a fegyverek megfelelő használata is. A OFP utolsó küldetésében pl. a játékos egy SpecOps szakaszt vezet ellenséges területre SCUD-okra vadászva, rádión pedig kérhet légitámogatást és páncélosokat. Itt pl. ha simán behívunk mindenkit, akkor óriási vérfürdő lesz a vége, mert az ellenséges erők komoly légvédelemmel bírnak. Szépen meg kell kerülni egy közeli hegyet, az őrjáratokat elkerülve vagy likvidálva, távcsővel felderíteni a Shilkák pozícióját, majd nagyjából egyszerre kilőni őket, behívni a páncélosokat szétszedő Cobrákat, a maradékot pedig eltakarítani Abramsekkel. Ha szerencsénk van, mindezt elég gyorsan sikerül megtenni ahhoz, hogy az egyébként félórás ultimátumot adó ellenség ne indítsa el a SCUD-ot...

Amúgy az alapjáték küldetései nagyon jók,
a sima városi harctól kezdve az éjszakai SpecOps műveleteken át A-10-csapásig és partraszállás biztosításáig minden van.

Két kedvencem (azt hiszem, mindkettő az alapjátékban van) egyike sima őrködés. Éjszaka, egyedül egy világítótoronyban, nem történik semmi, csak az ügyeletes tiszt dzsipje jön váratlanul kis idő múlva. Ha MN módon bemegyünk a kályha mellé aludni, akkor elszalasztunk egy Specnaz beszivárgást és
a szovjetek partra tudnak szállni. Ha elkapjuk a szovjetet és rádión jelentjük, akkor is jön az invázió, de legalább fel tudunk rá készülni. Ez azért működhet, mert a következő küldetést az előző sikere határozza meg: előrenyomulás üteme stb.

A másik kedvencemben még fegyver sincs: lelőtt pilótaként vagyunk hadifoglyok egy ellenséges táborban. Ha várunk kicsit, jön a kihallgatás, ha várunk még többet, jön a kivégzésünk... Ha ellenben sikerül kislisszolni az őr mellett és bevenni magunkat az erdőbe, akkor iránytű, rádió és fegyver nélkül kell eltalálnunk a feltételezett baráti zónába. A megoldás: sötétben kúszva, halkan, az utakon cirkáló járőrökre figyelve haladni, a navigálás alapja pedig a csillagos ég, mivel rendesen lehet látni a Sarkcsillagot és tájékozódni.

Két kiegészítő is megjelent a játékhoz. A Red Hammerben egy szovjet katonát alakítunk (az OFP hadjárata csak jenki: gyalogos, páncélos, helikopter+repülő) olyan fantasztikus lehetőségekkel, mint egy Skoda 120 vagy Trabant vezetésének lehetősége. A Resistance viszont jóval különlegesebb, mert itt egy civilekből szerveződő ellenállás gerillaháborúját kell vezetnünk. Ez azért nagyon ötletes, mert stratégiai erőforrásmenedzsment is belép a játékba: emberek, fegyverek, járművek. Ilyenkor vannak olyan kérdések, hogy van-e időnk felszedni a halott szovjetek RPG-jeit és egyéb felszerelését, mielőtt megjön az erősítés, vagy hogy sikerül-e találkozni az MP5-szállítmányt ígérő amerikai összekötővel. Plusz nem árt figyelni a zsákmányolásra is, mert egy idő múlva kapunk egy rendes szovjet páncéloséket a nyakunkba, amit teljesen esélytelenek vagyunk kivédeni, ha a korábbi küldetések során nem zsákmányoltunk néhány T-72-est. Ez amúgy már eggyel nagyobb léptékű csata, itt olyan 8-10 páncélos és megfelelő gyalogos van oldalanként.

Az alap-OFP amolyan közép-európai környezetben játszódik fiktív szigeteken, de rajongói modok vagy térképek készültek pl. a Falkland-háborúról, Irakról, a csád-líbiai háborúról stb. Sajnos az újabb részek már nem mennek a gépemen (ArmA 1-2), de maga az OFP szerintem az addigi időszak legreálisabb és legélvezetesebb katonai témájú játéka volt ezen a taktikai szinten.

És végül, de nem utolsósorban rognork leveléből olvashattok részleteket:

A történetet, gondolom ismeritek, ezért csak annyit: kopaszként szépen szolgálatot teljesítesz egy kis, NATO által ellenőrzött szigeten, amit a randa oroszok bizony megtámadnak. A játék során különböző küldetéseket kell teljesítened CSAPATBAN, ritkán egyedül, a katonásdi több fegyvernemét kipróbálva.

Mezei lövészként kezdesz, és ekkor szembesül a játékos azzal, hogy a bohémek bizony nem sima, előre beprogramozott helyekre teszik ki az ellent, hanem a te mozgásod, tehát az események függvényében intelligensen reagál. Azaz nem dobhatsz be egy gránátot abba a sarokba, ahol Iván üldögélt az előbb, mert kurvára nem fog ott üldögélni. A másik meglepetés, hogy csak 1 alkalommal lehet menteni pályánként, ezért jó hosszú szakaszokat kell teljesítened, mire érdemes menteni.

További szép megoldás, hogyha találatot kapsz, akkor bizony se futni, se célozni, de még lábon maradni sem tudsz, esetenként fél órát kell hason kúszni a felcserig (már ha él még egyáltalán).  Ennyit a játék (akkori) újdonságairól.

Hangulat: a játékot szokás szerint több video tagolja, amelyekben kiderül, hogy bizony a huszonéves közlegények vastagon be vannak szarva ettől a rettenetes háborútól, főleg, hogy senki nem tudja, hogy miért is tört ki (tisztára red storm rising...). Durvább fokozaton nem elég neked túlélni, illik odafigyelni a szakasz többi tagjára is, nehogy magányos Rambó legyen belőled. Ha rosszul teljesítesz, akkor bizony rád szólnak, hogy ne töketlenkedj, mert kiraknak a csapatból. Összegezve elég jól sikerült eltalálni a hangulatot, engem játék közben komoly feszültség alatt tudott tartani.

Fegyverek: a szokásos felhozatal: AK vs M16, M60 vs PKMSZ. Ezek közül egyértelműen az AK-t kell preferálni, mert nagyon jól eltalálták, hogy ha azzal betalálsz, akkor csendes pihenőre küldtél valakit. Az M16-tal jobban lehet célozni, az AK nagyon rúg, de rövid sorozatos üzemmódban bizony az AK a jobb. A két géppuska egyformán használhatatlan, ráadásul futni se lehet vele. Egyforma hiba, hogy a célzást nagyon megnehezítették, gyakorlatilag fekve sem tudsz támasztani, 50 méterig lehet egyes lövéseket leadni pontosan. Ez meg ugye elég szánalmas.

Fegyverként használhatsz harcjárműveket is, pl. tankot, helikoptert (a felszállás kész rémálom).

Környezet: szépen megcsinálták, katonai térkép segíti a tájékozódást, viszont kissé nehézkes a térkép görgetése, azaz ha bemondanak egy koordinátát, akkor meccs közben (amikor ugyanúgy vadásznak rád) nincs túl sok esély a térképet lapozgatni, mert leszednek, mint a szart. A fák, bokrok kissé bugosak, pl. el lehet bújni úgy egy facsemete mögé, hogy a BMP ne tudjon elgázolni.

Fejlődés: a küldetések során egyre magasabb rangot érsz el, szép sorjában más-más katonák bőrébe kell bújnod. Pl. lehetsz kommandós is, aki a csúcstechnika és a legjobb kiképzés ellenére számtalanszor alulmarad a sorozott orosz kopterek AK-ival szemben. A következő állomás a harckocsi-parancsnoki poszt, ami elég genyó, mert különböző billentyű-kombinációkkal kell a személyzetet irányítani. Ez után szakaszparancsnok leszel, 8 katonával. Na itt adtam fel sokadszor is, mert ekkor már über nagyon genyó az AI.

A játék könnyen kezelhető, de bizonyos dolgokat nem találtak el (pl a távcső és a fegyver közötti váltás katasztrofálisan lassú, RPG-vel eltalálni max. a szakaszparancsnokot lehet).

Összefoglalva ez egy nagyon eltalált, reális, helyenként kissé kiforratlan, de NAGYON ADDIKTÍV játék. Kb. olyan, mint filmben az Elit alakulat: 1-2 évente újból elő kell venni.

Ennyit a levélben közölt tapasztalatokról; most rajtatok a sor, hogy a kommentek között elmondjátok a véleményeteket, vagy kérdéseket tegyetek fel azoknak, akik - szerintetek - tudnak válaszolni rájuk.

Tudnotok kell, hogy ez a cikk egy fizetett hirdetéssorozat második része (azaz fizetett lesz, mert még nem jött az SMS az átutalásról), de nagyon remélem, hogy nem fogjátok túl hamar kitalálni, melyik idegen hatalom tömi majd pénzzel a lemilblogot, ily módon közvetve finanszírozva a 2010-es tavaszi lemilbulit és a blog további csinosítását. Nem segíthetek, de annyit elárulok, hogy NEM tagja az ENSZ Biztonsági Tanácsának.

Folytatjuk. Nemsokára.

(X)

 

45 komment

Címkék: játék reklám

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GrG 2009.09.14. 08:51:22

Mivel cseh játékfejlesztő cég terméke, gondolom Szlovákia:-)
G

Cifu78 2009.09.14. 09:05:12

Hehe, szokásos probléma, hogy utólag az ember mindig részletesebben, többet és persze helyesebben fogalmazva tudna írni. :)

Ami utólag még hirtelen most eszembe jutott:

-Az, hogy pl. géppuskával, gránátvetővel vagy RPG-vel nem lehetett öt lépésről egy épületet sem eltalálni, elképzelhető, hogy a FADE nevezetű másolásvédelmi rendszernek köszönhető. A játék simán feltelepült warezként, de a játékban "érthetettlen" dolgok történtek, például a fent említett dolgok, az A-10A gépágyújának a szórása például akkora lett, hogy egy egész várost megszórtál, mikor csak a fő utcán áthaladó T-80-ast akartad eltalálni. A gránátvetővel saját magadat is könnyen megölhetted, mivel a vízszintesen tartott fegyverből a lábad elé lőtt (igen, nem volt lemodellezve a biztonsági időzítő). Multiban a nem eredeti játékos emberkék pedig "Original games do not FADE!" felkiáltással egyből kirúgta a szerver. :)

-A játék láthatóan sokkal többre lett volna képes, sokkal többet akartak belerakni, de vagy idő, vagy más okokból ezekre nem került sor. Például a Mi-17 modelljén ott volt az orrgéppuska, a harckocsikon a légvédelmi géppuska, de használni nem lehetett őket.

-Játéktechnikai okokból nem volt töltőkezelő állás a harckocsikban, így az M60A3 és az M1A1 is három fős személyzettel bírt.

-Ahogy fent is olvasható, bizony néha csúnya dolgok is belekerültek a realitását hirdető játékba, például rövid sorozatlövésre képes AK-k, miközben a valóságban nem rendelkezett ilyesmivel. A játék motorja a rövid (vagy talán inkább helyesebben rögzített) sorozatlövésnél ráadásul mindig 3 lövést adott le. Később egy patchban belekerült a HK G36 például. szintén 3 lövéses rövid sorozatlövés képességével. Csakhogy a G36 rövid sorozatlövésnél 2 lövedéket lő ki, nem hármat...

-A képekből is látható, hogy a játék színvilága egy kissé fakó volt. De talán pont emiatt is összetéveszthetetlen hangulatot is árasztanak.

-Amikor azt írtam, hogy az addonok a "gyári", BIS által készített modelleknél is jobbak és részletesebbek voltak, akkor nem fejeztem ki magam elég alaposan. Például a rajongók megcsináltak olyan dolgokat, hogy a helikopterek főrotorja le és felszállás közben felverje a port. De készült stratégiai elemekkel megtűzdelt többjátékos mód is, ahol bázisokat lehetett építeni, harcjárműveket és NPC szakaszokat lehetett vásárolni pénzért, amit a stratégiai pontok elfoglalásával lehetett szerezni...

-Az, hogy a későbbi Armed Assault és Armed Assault 2 némileg visszalépés például ott követhető le, hogy ott már nem volt a harckocsikban, lövészpáncélosokban és hasonló járművekben belső nézet. Ha beültél csak a optikai irányzékon keresztül láttál ki, míg az OFP-ben még minden pozició (pl. sofőr, irányzó, parancsnok) rendesen megtekinthető volt, lehetett látni például, ahogy a T-72-ben melletted a löveg le-fel mozog, ahogy a stabilizátor igyekszik a célon tartani, miközben száguldozunk a terepen...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.14. 09:14:51

@Tiboru: Köszönöm szépen a példányt. Vasárnap du/este ki is próbáltam mit lehet kezdeni az első látásra is alaposan megírt programmal. B.nejem nem volt különösebben elragadtatva, amikor az esti takarodó után még jöttek a szomszéd párna irányából, hogy "egy BMP-t láttak 500 méterre és közeledik..." Azt mondhatom - bár még meglehetősen rövid az ismeretségünk a progival - az utóbbi időszak egyik legjobb taktikai elemeket is tartalmazó katonai szimulátoráról van szó. És ugye ez csak az első változat, milyen lesz a második? A feladatok, amiket játszottam, nagyon életszagúak voltak - csakúgy mint pl. a SWAT 3-ban és 4-ben, amelyek szintén kedvenceim - csak ugye a rendvédelmi behatoló egységek életéből. A standard öéldöklés szintű FPS-ek saját - ellenség kinyírás aránya 1:100 helyett itt 1:5 kedvezőbb taktikai pozíciókból indulva 1:10, ami azért közelít a valósághoz. De ha valaki szeret kereszttűzben ácsorogni, erdőszélén bámészkodni, úgy lepuffantják mint a vöcsök. @rognork-kal egyet értve a géppuskák lényegében hatástalanok, egyedül löszerpazarlásra jók, mert eltalálni velük soha senkit, meg esetleg arra hogy mindenki ismerje a pozíciódat, honnan is lövöldöz egy víg géppuskás. Aszt jön a fedező tűz, meg a gránátok. Furcsa az is, hogy az elég gyengén páncélozott BMP1-et nem lehet hátulrúl az üzemanyagtartályba lövéssel felgyújtani, amit közelről AK-val a valóságban meg lehetne tenni. A repeszgránátok tömkelegének is ellenáll a BMP, ami szintén "szokatlan". A tankok, meg pszh-k pedig kicsit sasszeműre sikeredtek, mert úgy kiszúrnak egy csata hevében akkor is, ha a földön fekve lapítasz, hogy az az érzésem támadt, hogy csak rajtam van láthatósági mellény :) Majd tesztelem még, de eddig nekem nagyon tetszett a játék.

Titus Pullo Urbino 2009.09.14. 09:22:45

A titkos támogatónál Burkina-Faso-ra tippeltem volna, de az meg pont tagja az ENSZ BT-nek. Francba.

rognork 2009.09.14. 09:26:52

@Zig Zag: minden orosz sasszemű, az elég világos. biztos a minőségi vodkától...én a küldetésekben már be se álltam a géppuska mögé, mert 60 újratöltés alatt kb 30-szor ott szedett le 5 mp-en belül.

@Cifu78: nem csak a másolt játékban vannak furcsaságok. nekem pl valamilyen okból mindig 2 kurzorral indul el, egyik a másikon. ctrl-alt-del után visszalépek, és akkor eltűnik.
volt, hogy elfelejtette kirajzolni az ellenséges rajt, ami épp a hátamon ugrált. onnan tudtam, hogy a gyengéb fokozaton kiírta, hogy soldier, 0 m. én meg kerestem vadul.

APImásik 2009.09.14. 09:30:51

óóó...:) lehetne kérnem a rendszerkövetelményeket?:)
leszedem vmelyik fájlmegosztóról ezt a játékot:D:D::D:D

oldboy 2009.09.14. 09:57:56

@APImásik:
szerintem ha jobban körbenézel MediaMark, vagy 576 kbyte üzletek környékén, potom 1990 hufért megkapod a játékot a két kiegészítő lemezzel, így tudsz neten is legális szerveren játszani... amyúgy egy P-IV-en vígan elfut...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.14. 10:02:44

@APImásik: szerintem sem érdemes másolással kísérletezni. meg jár az eredeti tokban egy egész jó leírás is. pillanatnyilag nincs játékra hangolt desktopom, van viszont egy átlagos laptopom (Asus X59SL) 2 GB memóriával, meg egy ATI Mobility Radeon HD3470 256 MB VRAM-mal. Ez nem igazán játékra hangolt kütyü, de a SWAT4, vagy a BHD vígan elmegy rajta. Tegnap kiderült, hogy az OPs Flashpoint is kitűnően fut a laptopon.

Valandil 2009.09.14. 11:24:45

@Cifu78:

OFF

Mostanában írsz valahova? Régen az sg-n követtem a cikkeidet.

OFF OFF

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.14. 11:55:48

@Zig Zag:

Nem csak a kötelező bajtársi egyetértés miatt csatlakozom Zig Zag barátomhoz, hanem meggyőződésből is.

A Gold Edition például (alapjáték + a már itt fent is említett Read Hammer kiegészítés) 2240 pénzért megvásárolható:

cdgalaxis.hu/PC/15515/operation-flashpoint-gold-edition.html

Aki pedig pont most örökölt a távoli, de igen jóságos ausztrál nagybácsi jóvoltából (tudjátok, akinek kengurufarmja és koala-ültetvénye vagy micsodája volt), az ide is kattinthat:

shop.pcdome.hu/termek/2425/legjobb_valasztas_tripla_ii_soldiers_heroes_of_wwii_igi2_covert_strike_operation_flashpoint_gold

APImásik 2009.09.14. 12:56:37

:)
izé...öööö :) kiárólagosan tesztelés és kipróbálás miatt kérdeztem:)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.09.14. 12:57:05

Na mostmár valamikor igazán itt lenne az ideje, hogy kipróbáljuk egymás ellen online ezeket a játékokat! :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.14. 12:57:24

@tiboru: te tiboru, a játék cd borító bemutatásért négyzetcentiért fizetnek és azért lett ekkora, vagy csak hogy meg tudjuk vizsgálni a katona szemében, hogy van-e csipa?

Cifu78 2009.09.14. 13:06:53

@rognork: A kettős kurzor problémája ismerős, de már nem emlékszem hogy sikerült anno megoldanom. Hozzá kell tenni, hogy a játék még egy szép érdekességgel bír, miszerint anno ugye 3 grafikus támogatása is volt (Glide (a szép emlékű 3Dfx saját API-ja), OpenGL és D3D - ha jól rémlik).

@Valandil: Az SG-re írkálok olykor (XXI. sz. űrverseny), de egyfelől kevés az időm (ebből sajnos nem tudok megélni :)), másfelől iszonyatosan lusta tudok lenni. :S

A régebbi írásaim egy részét megtlaálod a bop.agria.hu/ Haditechnika része alatt (az oldal elköltözött, de még él). Remélem Lemil nem nyomja ki a szemem egy kis önreklámozás miatt. ;)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.14. 13:13:29

@Zig Zag:

600 pixel a szélessége, mint mindegyik totálos képé - nem tehetek róla, hogy magasabb, mint amilyen széles; ha meg fektetve teszem be, a bulin a fél állomány nyakmerevítőt fog hordani :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.14. 13:14:36

@Cifu78:

Ennyi önreklám még bőven belefér egy profi, bizonyított kvalitású kommentezőtől :-)

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2009.09.14. 14:02:02

OFF:
azt láttam a kategóriák között, hogy "reklám". megérkezett tehát az első fizetős poszt?
ON:

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.14. 14:18:50

@tiboru: az viszont szintén világos hogy a designerek ügyeltek a katonaarc makeup-jára is :)

rognork 2009.09.14. 14:31:52

Kifelejtettük az időgyorsítás lehetőségét. Ez meglehetősen hasznos, amikor éjszaka, kúszva kell becserkészni az ellent. A kúszás az kúszás, tehát akár 15 percet is elvehet a játékidőből, mire a megfelelő bokor aljába települhetünk. Felállni persze dőreség lenne, mert sólyomszemeink azonnal fejbe lőnek. Ekkor az ember bekapcsolja a 4X gyorsítást, és úgy végigkúszik a fedezékben. Szintén jól jön, amikor találatot kapunk, és el kellene jutni felcserhez.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.09.14. 15:52:57

Hatalmas játék az OFP, bőven megéri a (helytől függően) 5-10 sör árát (kiegészítőkkel!).

Egyes megoldásai mára meghaladottak (nem a grafikára gondolok, inkább pl. a csapatvezetésre), de ez tört utat a számtalan taktikai lövöldözős játéknak (?) - nos inkább harctéri szimulátornak nevezném.

Bár a szinkronhangok orosz és angol részen is kicsit furcsák voltak (a hang volt a leggyengébb, bár a reális hangterjedés nagyon jó ötlet volt, és működött is), az átvezető animációkban bemutatott történetek nagyon illeszkedtek a sztoriba.

Néhány karakternek még személyisége is volt (Kozlowski a síkhülye fegyverbuzi, aki szerint a Jeep az Dzsí-vel (G) kezdődik, és csak a fegyveréről tud beszélni), vagy az is hatalmas, amikor riadó harsan, egy tiszt(?) kért segítséget, a kivonuló bakák meg a platón a kvarcórájukban(!) fogadnak, hogy a hülye őrmi szórakozik-e velük, vagy most tényleg lőni fognak rájuk... és az átvezető anim vége, hogy "Basszus, az ott az őrmi Jeep-je kilőve..."

Nagyon jól működött az az egyszerű dramaturgiai fogás, hogy ugyanazokon a helyeken többször is megfordultál a történet során. Először egységedtől elszakadt katonaként próbálsz átjutni az erdőkön - vagy ami a nagyobb baj, a nyílt mezőkön - az evakuálási pontig a tengerparton (egyébként az első küldetésben elfoglalt falucska mellé), mikozben az ellenség már elvágott téged, hemzsegnek az ellenséges gyalogosok, itt is ott is páncélosok tűnnek fel, a levegőben egy MI-24-es köröz. Aztán hallod a rádiódon, hogy a kiürítésen rajtaütöttek, alternatív evakuációs pont itt és itt, aki lemaradt, gyülekezzen ott. Elvergődsz odáig, ahol kiderül, hogy már tárt karokkal vár a Spec.Naz.

Aztán később, helikopterpilótaként 15 másodperc alatt elrepülsz az egész erdő fölött.

Ugyanez működik úgy is, hogy ahonnan lövészként kivertek, később harckocsioszloppal térsz vissza. És emlékszel, hogy mennyit szívtál itt...

Persze voltak hibái a programnak, az ellenség túlságosan is sasszemű volt, a géppuskák messze nem voltak olyan hatékonyak, mint a valóságban, a szakaszvezetés tényleg kínszenvedés volt, de feledtette ezt az a hatalmas HANGULAT, ami a játékból áradt.

120L Skodával menekülni az orosz páncélosok elől, hát melyik játék tudja még ezt, gyerekek??? :)

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.09.14. 16:08:24

Hát, ha reklám is, jelzem a megrendelőnek, hogy beruházok egyre, lehet utalni a bloggazdának a jutalékot. ;)

Viktor-a-konyhában · http://viktorakonyhaban.blog.hu 2009.09.14. 17:53:38

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: vagy Zetorral :) (reflektálva az utolsó mondatodra). Szóval a kollegámmal mi is sokat OFP-ztünk, (ő többet, én kevesebbet, de én elég béna vagyok ezekhez a játékokhoz). Az egész játék hangulata magával ragadó, madárcsiripelésestől, toronyórástól, Skodástól.

LittleWildGuy 2009.09.14. 18:10:49

A játékkal sajnos nem játszottam, viszont utánaguglizva kiderült, hogy a folytatása most októberben jelenik meg. Ahol ennél egy kicsit több jelenik meg:
www.pcdome.hu/hirek/17142/operation_flashpoint_2_dragon_rising_trailer

Továbbá a "régóta-olvasom-a-blogot-és-szeretnék-mindenkinek-gratulálni-hozzá,-naponta-nézem-hogy-van-e-új-bejegyzés" tiszteletkörön kívül jelezném hogy idén lesz a berlini fal leomlásának 20. évfordulója, ezzel kapcsolatos cikkhez esetleg élményekkel, benyomásokkal és fotókkal tudok szolgálni. /valahol volt e-mail, de már nem emlékszem hol, és hát lustaság fél egészség.

Potenciális Disznó 2009.09.14. 18:22:49

@LittleWildGuy: A folytatással az a 'baj', hogy ugyan ezt is a Codemasters adja ki, de már nem a csehek fejlesztik. Valamikor összerúgták a port, és elváltak útjaik.

Cifu78 2009.09.14. 18:33:18

@LittleWildGuy:

Még annyit a fent olvashatóhoz, hogy a BiS eddig két 'folytatást' készített, az Armed Assault és a most nemrég kijött Armed Assault 2-őt.

www.arma2.com/

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.14. 19:45:14

@LittleWildGuy:

Köszönjük az ajánlatot - na meg a tiszteletköröket :-)

MuellR · http://cartoonheroes.blog.hu 2009.09.14. 21:52:36

WOW! Micsoda meglepetés! Imádtam régen ezt a játékot! A Shilka volt benne a kedvenc járgányom:)

Herbert_West 2009.09.15. 13:24:04

Ejj-ejj, és egy szó se esett se itt, se ott a STALKERről.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.09.15. 14:00:04

@Herbert_West: Mert annak semmi köze az eredeti felvetéshez, a VBS "atyjához", az OFP-hoz.

Túl azon, hogy keleti blokk és oroszul is vartyognak benne.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.09.15. 14:30:19

@Cifu78: az ArmA2-ről inkább ne beszélgessünk, igaz hogy csinivili de belülről a három sebtiben kiadott patch ellenére is rohad.

traxx 2009.09.16. 15:23:53

Gyerekek, ez a játék még mindig él. Anno kb 1 évig játszottuk a neten(naponta, plussz a hétvégén 3-4 órás hentek). Voltak olyan csaták, amit 40-50 ember játszott. A harcjárműveket lehetett "multizni", ami kb annyit jelentett, hogy két játékos vezette(lövész-soför), term belső kommunikációval.
Pár dolgot szeretnék kiegészítésként megemlíteni(a teljesség igénye nélkül).

A játék real time-ban számolta a fizikát. Minden addonnak voltak fizikai paraméterei. Ezek alapján számolta ki az aktuális kölcsönhatásokat. Ezeket lehetett szerkeszteni. Kb a játék 3 éves korára jelentek meg azok a beállítások(tulajdonságok), amik már közelítettek a valósághoz.(pl a T72-es driver meghalhat, ha a bal eleje kap találatot).
Viszonylag egyszerű volt a játékhoz kiegészítőt csinálni. Kellett egy 3D modell, rá kellett húzni a textúrát, majd megadni a tulajdonságait(paraméteresen), és kész(na persze kellett hozzá tudás). Gyakorlatilag mindent meg lehetett csinálni. A mai napig fellelhető olyan cuccok, hogy csak ámulok.
Folyamatosan jöttek ki a rajongók által alkotott cuccok. Egy gyenge becslés szerint kb 5-6000 különböző harcászati cucc kellt életre az idők folyamán(induláskor oldalanként 20-30 cucc volt). Országokra, fegyvernemekre lebontva, majd jöttek a fegyverek különböző változatai, kiegészítői.
Meg szeretném említeni a finneket, akik a legnagyobb OFP világot hozták létre(ők csináltak először havas pályát).
De term. meg volt a magyar haderőben rendszeresített összes fegyver, jármű(magyar felségjellel term.)

Vagy ott voltak a különböző módok(2.VH, Afganisztán, öböl háború, vietnám(dzsungel, mocsár, stb), vagy a GTA, Csillagközi Invázió(a bogarakkal).

A játék máig egyedülálló tulajdonsága a játéktér(utódokat term. nem számolom).
A küldetések mindig egy adott szigeten játszódtak,a pálya betöltésekor gyakorlatilag betöltődött a teljes sziget. Ez az OFP esetén(emlékeim szerint) 144 négyzetkilométer volt! Ez teljes egészében használható(volt, hogy defekt miatt 15-20 percet gyalogoltam :) ).
Egy jó pálya term. tele volt ellennel, különböző járőrőkkel, stb. De bármerre mehettél.
Ami még eszembe jutott, a táj kinézete. Mivel a csehek csinálták, totál úgy nézett ki, mint ha a szomszédban lennék. Minden ismerős volt. A fák, a bokrok, a házak(olyan panelházakat nemrég Dombováron láttam :) )
Idővel a grafikai motor is változott. A fenti képek még a régi alatt készültek. Az újban már valósághű robbanások voltak, fekete füstel teljesen jó lángokkal, szebb és újabb grafikai hatásokkal, több szinnel, szóval szerintem szép volt. Ekkor jelentek meg a legyek, amik a vértócsák(és a hullák) körül döngicséltek(és miattuk nem hallottam pl az orosz katonák lépteit).
Játékmenet: jók voltak az egyéni küldetések, de hús vér játékos ellen harcolni volt a tuti.
A különböző multis pályák és játékmódok évekig le tudta kötni az embert.
Egy egyszerű zászlórabolós (CTF) game pl úgy nézett ki, hogy két nagyváros(10-15 utca) közepén volt egy-egy zászló. A két város kb 15 kilométerre volt egymástól. A városok mögött 1-2 kilométerre volt a respawn, és a harcjárművek telepe.
A két város között egy-két kicsi falu, erdők, bokrosok, hegyek voltak. volt hogy krosszmotorokkal mentünk(vittünk RPG-t), volt hogy helivel mentünk(ejtőernyős ugrás), de volt amikor a harckocsiké volt a főszerep. Volt hogy valaki semmit nem csinált, mint egy MD-500- al fegyver nélkül megfigyelte az ellenséget, és rádión jelentette az esetleges mozgásokat.
Vagy a szigetfoglalós multi, amikor egy partraszálásból kiindulva el kellett foglalni a szigetet. A városok elfoglalásáért kaptál pénzt, amin tudtál fejleszteni, illetve vásárolni.
Máig szép emlék, amikor 10 játékossal elindultunk az orosz bázis ellen. Minden játékosnak volt 11 katonája(össz létszám 12 fő).
Ez 120 embert jelentett. Minden M1A1 be kellett minimum 2 ember:) Valahol talán még van egy printscreenem arról, amikor a domboldalon hátrafordultam a csővel, és a mezőn jött körülöttem 60 M1 :D Gyönyörű látvány volt...

Lehetne még írni sok mindent, de 10x ennyi sem lenne elég arra, hogy a játékban fellelhető apróságokat felsoroljam. Egy vérbeli szimulátorként tudnám jellemezni, ahol nem a lövések száma a mérvadó, hanem a taktika, a pontos gyors döntések, és a harcászati ismeretek.
Aki egy COD-on nevelkedett, azoknak nem fog tetszeni. Itt nincs EÜ csomag. Van medic, de egy fejlövést Ő sem tud gyógyítani :D

A youtubon mai napig fel lehet lelni az OFP 1 videóit. Néha olyan kiegészítőket, hogy még ma is új dolognak számít.

traxx 2009.09.16. 15:27:31

Ja, annyi még érdekességnek, hogy az alap játék 1 db CD volt. Most néztem a gépemen, a kiegészítésekkel együtt 8,5 Giga a játék.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 16:10:35

@traxx:

Atyavilág, frankón folyik a nyálam :-)))

Köszönjük a kieget, jöhet még étvágycsinálónak!!!

Bal 2009.09.16. 19:49:08

@Ibigoo: Nem olyan borzasztó. Az engine van közel ott, mint az ArmA1. A scripting rész nincs kész, de azt a community be fogja fejezni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.09.17. 09:37:08

@tiboru: @traxx: Talán reklám, talán nem... talán toborzás.

Ha lelkesít benneteket a valóban nagy tömegben játszott multi, meg a csapatra utaltság, keressetek néhány Planetside videót.

A játék ugyan futurisztikus környezetben játszódik, és a grafika sem mai gyerek (bár az OFP-t sem azért szerettük, ahogy kinéz), de bőven kárpótolhat a tudat, hogy minden (MINDEN) egyes játékost ember irányítja, a játékterek egyszerre töltődnek és jópár (sok-sok) négyzetkilóméteresek. A világ állandó, a három hadviselő oldal döntései irányítják a harc menetét.

A járművek multizhatók, és a támogató egységeknek legalább akkora szerepe van, mint az elsősorban harcolóknak. Minden fegyver használhatósága szituációfüggő, és csapatmunka nélkül valóban nem sok babér fog teremni.

Érdemes a legelején klánba lépni, a közösség (a mindenhol fellelhető kisfarkú-túlkompenzáló amcsi tiniken kívül) végtelenül barátságos és segítőkész, szívesen tanítanak, magyaráznak - mert a játékot megérteni, átlátni, főleg a stratégiai vonulatát nem két nap.

Sajnos fizetős, de van 2 hetes trial. Tegyetek egy próbát.

traxx 2009.09.18. 15:59:53

OFP ben pont az volt a lényeg, hogy minden ismerős. Átmentél egy erdőn, ismerős növények fogadtak, lennt a völgyben volt egy kis falu... Pont úgy, mint ha vidéken lennénk. A tárgyak, az eszközök... mindet láttad már. Nem futurisztikus, hanem emberi, tapintható.
Megvan az ArmA1-2 is, de nem tudott megfogni anyira. Talán a 2 jó lesz valamikor, van benne sok apróság(átugrottam pl egy kerítést, a másik oldal tele volt tyúkokkal :) Rögtön észre is vett az ellen, ahogy szétfutottak :).
Bár már nem játszom neten, csak egy haverral néha ketten, de még mindig nem tudom megunni. Néha van egy csomó coop pálya, amit nem tudok megoldani. :D
Egyébként játszottam a BF sorozattal, az MoH-al, a CoD-dal, szoktunk CS-ezni, sőt kipróbáltam az AA-t is. De mindig visszatértem az OFP-hez.

Youtube-on nézegessétek a videókat, de lehet, hogy az arma.hun vannak még fennt videók a régi bodajki hentekről...

Egy apróság még, csak úgy eszembe jutott: ha multiban nyomtuk, a server mindenki config file-ját ellenőrizte(ezek tartalmazták a tulajdonságokat, ergo csaláshoz ezt kellett módosítani). Ha valakinek nem stimmelt, akkor visított, hogy ne csalj :D

gaborov 2009.09.21. 13:40:40

@Zig Zag: "@rognork-kal egyet értve a géppuskák lényegében hatástalanok, egyedül löszerpazarlásra jók, mert eltalálni velük soha senkit"
Ha jol emlekszem, meg terdelve sem lehetett vele celozni, csak fekve. De akkor nagyon stabil volt, es marha nagy tuzereje.

traxx 2009.09.22. 10:43:06

Én szerettem a géppuskákat. Bár soha nem játszottam az alap játékkal(telepítéskor, még az első indítás előtt mindig felmentek a javítások). Nekem nem tünt gázosnak. Tény, hogy futásból megálva még féltérdről is nehéz volt vele lőni távolra, de közeli célokat rögtön szétszedte. A távolabbi célokhoz meg mindig lefeküdtem és akkor elég volt a pontosság/tűzerő szempontjából(bár egyedül kommandózni tényleg nem jó). Egyébként eme játék miatt kezdtem el Airsoftozni is. :D

phaidros 2009.09.24. 15:28:40

Én mostanában az ArmaII-t nyomom. Bugos mint az állat, de nagggyon jó. Főleg ha erős géped van.

phaidros 2009.09.24. 15:35:47

Az ARMA II-ben van tüzérségi támogatás, amit a szerkesztőben is össze tudsz rakni csak úgy játéknak (nekem még nem sikerült, nem volt rá huzamosabb időm átnézni a doksit). De a zárótűz megfelelően erős gépen brutális. És be lehet ülni az ágyúkezelői székbe is. :) Az aknavetőhöz is, de ott elég buta módon csak az eget látjuk.

A lézerrel pedig a légitámogatást irányíthatod.

Én mostanában 50-100 fős lázadó-russzki összecsapásokat szoktam játszani. Orosz helyőrség a faluban, a lázadók meg a környező hegyekből indulnak lefelé. Néha csak kiülök messzebb egy sziklára távcsővel nézelődni. :)

vzsiros 2009.10.15. 16:06:48

Az OFP-ben is volt tüzérségi támogatás.

Multiban (igen, Bodajkon) toltam olyan gammát, ahol 155-ös pukkanások mentek a támadó ék előtt...

na persze, ez MOD volt, kiegészítőkkel, de mindet le lehet tölteni, és használni egészséggel.

tboy72 2019.06.20. 20:10:33

Elég rég voltaz utolsó hozzászólás, majd 10 éve, de azért én is ide kotnyeleskedem!

Az idézett elfogásos Mi-24-el szállítós kihallgatásos, kivégzéses szituhoz kapcsolódva kitaláltunk egy nagyon egyszerű megoldást:

Amikor kiszállítottak a heliből, megvártam míg Iván kiszáll a pilóta ülésből és nemes egyszerűséggel beszálltam a helyére!

Aztán már csak fel kellett szállni és sz@rrá lőni a bázist, ahol ki akartak hallgatni! :-)
Problem solved!!!

Nem tudom kinek jutott még ez eszébe?