Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A hóhér és kötele

2010.08.22. 08:00 Professor Pizka

A halál szerves és elkerülhetetlen része életünknek, ezért illik csöndes beletörődéssel  és bölcs rezignáltsággal fogadni, ha eljött az óra. Ezzel a kijelentéssel nem igazán lehet vitatkozni, legalábbis akkor nem, ha az emberi élet természetes lezárását jelenti.

Vannak azonban helyzetek, amikor a halál nem a biológia, hanem az emberi társadalom kérlelhetetlen ítélete folytán kopogtat, s nem ágyban, hanem mondjuk az akasztófa alatt, vagy egy felsorakozott és kicsit lámpalázas kivégzőosztag fegyvereinek csöve előtt következik be.

Professor Pizka csak itt olvasható tanulmányának első része aprócska ízelítőt ad az európai kivégzések elmúlt kétszáz éves kultúrtörténetéből.

Egy rövid kísérlet után, amit eredetileg a villamosszékről akartam írni, tiboru biztatására úgy döntöttem, kissé hosszabban értekezek a kivégzésről.

Egy budai társasházi lakásban találkoztam tiboruval, akit nekem mint egyszerű blogszerkesztőt mutattak be. Semleges témákról beszélgettünk, minden után élénk érdeklődést mutatott, elsősorban a környezetemben előforduló emberek érdekelték. A beszélgetés végén megbeszéltük, hogy még többször találkozunk majd. Noha mondták, hogy hazafias kötelességeimről fogunk beszélni, nagyvonalúan csak annyit mondott, hogy erre ráérünk egy másik alkalommal visszatérni, addig járjak nyitott szemmel és figyeljek.

Nem fogok írni a halálbüntetés jogosságáról, vagy jogtalanságáról, egész egyszerűen azért, mert úgy gondolom, hogy észérvekkel nem lehet a dologban állást foglalni. Nem is írok komplett, tudományos igényességű művet; aki ilyesmire vágyik, annak ajánlom Richard van Dülmen munkásságát: a „Rettenet színháza” című könyve elég jó összefoglaló a német kivégzés-történetről, ráadásul magyarul is megjelent. De bőségesen van anyag az interneten is. Ez egy szubjektív írás, az én szubjektív szempontjaimmal és véleményemmel. Az a célja, hogy bemutassam (figyelem: divatos buzzword következik) mi volt a kivégzési mainstream a XIX.-XX. századok fordulóján, Európában.

 

Tehát:

 

A halál az emberi kultúra egyik legnagyobb tabuja, és szinte minden embert, aki a halállal foglalkozik, körbeleng az érinthetetlenség, amelyet a múltban jogszabályok, szokások is előírtak. A hóhér kiemelt szerepet kap ezek között az emberek között, mint a halál, az ölés szakembere.

 

Szakember, mert embert ölni nem egyszerű. Lelkileg sem, de most arra célzok, hogy noha rengeteget olvashatunk „azonnal meghalt”, egyetlen lövéssel vagy kardvágással megölt emberekről, azért megbízhatóan, gyorsan embert ölni nem lehet egyszerű. Különösen, ha a megrendelőnek kívánságai vannak. Talán nem felesleges, ha kicsit áttekintjük, hogy miért is akarhat a társadalom valakit egy eljárás végén megölni.

 

A büntetések szerepe többdimenziós: többek között van represszív (elrettentő), retaliatív (megbosszuló) és reparatív (javító) szerepe. Minden kor minden büntetésében találunk ezekből elemeket, csak különböző arányban és felfogásban. Mai szemléletünket befolyásolja a szabadságvesztés széleskörű alkalmazása, a kiépült büntetésvégrehajtási (BV) szervezet. Ez azóta van így, hogy a társadalom képes ételt és fedelet adni a bűnösöknek, és amióta előtérbe kerültek a reparáció és a társadalomtól történő elszigetelés, majd az ebbe való visszavezetés fontosságát hangsúlyozó elméletek. A korábbi korokban a szégyen- és bosszúbüntetések adták a többséget. A halálbüntetésnek ebben a rendszerben is megvolt a szerepe. Azonban - akárcsak ma a szabadságvesztés - a halálbüntetés is differenciált volt.

 

Differenciálták a büntetést az elítélt személye, a bűncselekmény jellege és súlyossága alapján. Ehhez kellett a jó hóhér.

Tegyük fel, hogy a kivégzendő egyén (mint pl. Boleyn Anna esetében) királyi rangú és voltaképpen semmit súlyosat nem követett el. Egy csapással, tisztán, kevés vér, kevés szenvedés. Más esetben meg valami jó kis hazaárulót kellett órákig kínozni, csonkítani, ne haljon meg, tudjon ordítani, utána szakszerűen felnégyelni... Nos, mindez szakembert kíván.

 

A büntetések céljai közül a reparatív (javító) szándékot viszont a mai kor embere talán nem látja meg elsőre a kivégzésben. Persze, a mai gondolkodás már csak az ölést látja benne, de régebben a jogászok és a közvélemény is érzékelte például azt a gesztust, hogy a máglyára kötözött egyént meggyóntatták, és ha megvallotta hitét, akkor megfojtották. Tiszta lélekkel ment a másvilágra, ráadásul nem hősokk és CO mérgezés végzett vele negyedóra alatt, hanem az odarendelt fojtózsinóros (garrote) ember két perc alatt megfojtotta. Van különbség...

 

A kivégzésnek tehát kialakult a büntetőjogban szokásos rendszere. Alap-, minősített és privilegizált büntetéseket dolgoztak ki. A privilegizált, gyors és viszonylag fájdalommentes halált ígérő módszerek a nemesség, felső polgárság, katonatisztek kiváltságai voltak, esetleg vádalku keretében helyezték őket kilátásba. A minősített kivégzés boszorkányoknak, hazaárulóknak és egyéb súlyos bűnök elkövetőinek járt. A korabeli (főleg német) jogforrások részletesen szabályozták ezeket, úgyhogy óhatatlanul kellett a szakember.

 

Néhány fontosabb módszer: 


Az akasztás

alapjaiban egyszerű művelet.

Nem, még soha nem akasztottam fel senkit.

Ám ahhoz, hogy jól csinálják, kell bizonyos rutin. Az akasztás során három okból következhet be halál/eszméletvesztés:

1.1.) fulladás (légcső elszorul);
1.2.) gerinc-sérülés (nyúlástól vagy csigolya-elmozdulástól sérülő gerincvelő);
1.3.) a nyaki ütőerek elszorítása (az agy nem kap oxigént).

Az akasztásnak három fő módszerét különböztethetjük meg:

1.a.) amikor felhúzzák az áldozatot az akasztófára;
1.b.) amikor kihúzzák/ejtik a már felhurkolt áldozat alól a padlót (drop method);
1.c.) a Monarchiában használt (és később Magyarországon és a környező államokban tovább élő) módszer, amikor a lábánál fogva kötéllel húzzák lefelé az áldozatot, miközben a hóhér kitekeri a nyakát.


1.a.) A felhúzós módszer előnye, hogy végtelenül egyszerű; hátránya, hogy a jól elhelyezett csomón kívül semmi sem garantálja, hogy akár a gerinc-sérülés, akár a vérellátási gond miatt az áldozat elveszítse eszméletét, így jó pár perces haláltusa előzheti meg az eszméletvesztést, ahonnan minden módszernél még 10-20 perc a halál.

Ma főleg különféle harmadik világbeli országokban lincseléseknél tanulmányozható a módszer, exkavátorok és daruskocsik közbejövetelével, a gyártók nagy-nagy bánatára.
A posztba nem illesztem be, de a google-be a "hanging" keresőszót írva van egy videó, ahol egy szerencsétlen csadoros nőt rosszul kötnek fel, a másik két elítélt már rég halott, amikor még tart a haláltusa...

1.b.) A drop method valójában három kivégzésfajtát jelent.

1.b.a.) Az első a short drop, vagyis a rövid köteles akasztás. Ez az a fajta, amikor „kirúgják alóla a sámlit”. Az aggályok ugyanazok, mint a felhúzós módszernél.

1.b.b.) A standard (vagy más néven long-) drop lényege az, hogy az elítélt teste hosszabb utat megtéve lezuhan egy megfelelő emelvényről, így amikor a kötél kifeszül, a saját súlya adja azt az erőt, ami kitöri a nyakát. A hátulütő az, hogy ha rövid a kötél, akkor jön a fulladás, ha túl hosszú, levághatja az elítélt fejét. A standard drop 4-6 láb, (1,6-1,8 m) zuhanást jelentett.

1.b.c.) Mivel azonban az alapkoncepciót jónak ítélték, mindkét nagy használó (USA, UK) próbálta a long drop módszert tökéletesíteni; ez lett a measured drop (kimért köteles) akasztás.

A módszert 1872-ben egy William Marwood nevű úr találta ki. A lényeg az, hogy 5600 N erő hasson a negyedik-ötödik-hatodik csigolyák környékén. A testsúly adott, a kötél hosszát kell
variálni. 1913 után 4400 N-ra vették vissza a szükséges erőt. Amerikában képlettel számolták ki a szükséges kötélhosszt, míg az Egyesült Királyságban a Home Office kibocsátotta az „Official Table of Drops” nevű táblázatot a testsúlyokhoz mért kötélhosszakkal. Amikor filmeken csapóajtós akasztófát látunk, alighanem measured drop akasztás történik. Ma már ritka a fából ácsolt emelvény, itt balra (ha minden igaz) egy, a legutóbbi időkig használt measured drop felszerelés látható, csapóajtóval, állítható hosszúságú kötéllel. Alul valószínűleg a tanúknak is van hely, hiszen az angolszász jogot használó országokban a magánbosszú kései maradványaként az áldozat családja és mindenféle hivatalos tanúk is jelen vannak a kivégzéseknél. 

 

Végül, de nem utolsó sorban a magyar módszer:

 

1.c.) Az akasztófa nem a filmeken látott magas, fordított L alakú alkalmatosság, hanem mindössze egy oszlop. Az elítéltet a siralomszobából átkísérik az akasztás színhelyére. A mellette levő két börtönőr helyét a hóhér két segédje foglalja el.

Az elítéltet megfordítják (háttal áll a bitónak). Röviden felolvassák neki, az ítéletet és azt, hogy a kegyelmi kérelmet elutasították. Odaviszik az akasztófához, felteszik egy sámlira vagy kis fellépőre.
A hóhér a bitónak támasztott létrán áll. Az elítélt lábára a segédek kötelet hurkolnak és azt átbujtatják az elítélt lába alatt található csigán.

Ezen a képen Bogár János főhadnagy látható,  aki a háború után az egyik legismertebb magyar hóhér volt. Az ő szakmunkája okozta Szálasi (a képen ő a másik főszereplő) és miniszterei, továbbá Rajk László halálát. Egyes források szerint még további körülbelül háromezer emberét is - jogosan vagy jogtalanul. Fekete kabátja és puhakalapja sokáig meghatározta azt, ahogyan Magyarországon a hóhért elképzelik és ábrázolják, noha az utána következő ítélet-végrehajtók már egyszerű bévések voltak, akiknek volt teljesen hétköznapi beosztásuk is.

De vissza az eljáráshoz: a hóhér egy szisszenésére a segédek (a  fenti képen ezt a mozzanatot örökítette meg a fotós) megemelik az elítéltet, akinek a nyakába kerül egy egyszerű, rövid hurok. Két szisszenés: a segédek  teljes erővel elkezdik húzni a kötelet (a sámlit ekkora valaki már elvette). A csiga miatt a kötél lefele, a gerincoszloppal párhuzamos nyújtja a testet. A gerincvelő már ekkor elpattanhat, de amint teljesen kifeszült a test, a létrán álló ítélet-végrehajtó egy mozdulattal „kiemeli a csigolyát” vagyis kitekeri az elítélt nyakát. Ettől az rögtön (legalábbis elméletben, illetve szerencsés esetben) eszméletét veszti, majd további 8-15 perc múlva beáll a halál, leáll a szívverés. A jelenlevő orvos, miután a test már külső életjelet nem mutat, öt percenként sztetoszkóppal vizsgálja meg, hogy van-e még érverés. A testet legkorábban harminc perc múlva lehet levágni.

 

Eddig a műszaki részletek. Jogtechnikailag egy ítélet végrehajtása történik, ez pedig mind a háború előtti, mind pedig a későbbi szabályok szerint az első fokon eljárt bíróság feladata, legyen szó egy tartásdíj behajtásáról, jogosítvány bevonásáról, vagy épp akasztásról. Ezért a bíró, aki kihirdeti, hogy nincs kegyelem és aki az eseményen jelen van, az az elsőfokú bíróság bírája. Sőt, a háború után már kötelezően az ítéletet hozó bíró. A legenda szerint épp ezért bizonyos BV-intézetekben függöny is volt a gyengébb idegzetű bírák, ügyészek miatt. Jelen is volt, meg nem is...

 

Az akasztáson kívül van még egy fojtogatós büntetés, a fentebb már említett garrote, vagyis fojtózsinór. Ez az egykori spanyol impériumban volt használatos. Pofonegyszerű: az elítéltet a nyakába kötött kötéllel megfojtják. Egyszerű, kis helyigényű megoldás, semmi különösebb hacacárét nem igényel. Persze aztán ezt is gépesítették. A kelléktár kissé már bűvebb: gépesített garrote, hóhér, elítélt és néhány vidékies eleganciájú úr, ahogyan ez a - Fülöp-szigeteki Bilibid börtön udvarán készült - kép is mutatja itt felül. Úriemberek a kalapjukat megfojtásuk közben kézben tartják. Ötórai pálinka, az úri közönség verekszik.

Gyorsan és úri módon: a lefejezés és a golyó

A fojtogatás, történjen bárhogyan, mocskos, kutyának való tevékenység - tartották a régiek. Nemesembernek, katonatiszteknek más módszer járt. Az ő halálukat egy csapás, egy lövés okozta.

 

2.) A lefejezés

sokféle lehet. Egy biztos: szakember nélkül ez sem megy. A bakónak ugyanis pontos csapást kell mérnie a nyakcsigolyák közé, egy csapással leválasztva a fejet. Ha ez nem megy, a nemes kivégzés szánalmas hentesmunkává aljasul. Pár száz éve a tömeg még hóhért is lincselhetett elrontott kivégzés miatt.

Az eszköz lehet bárd, kard vagy guillotine. Az elítélt lehet ülő vagy térdelő helyzetben, esetleg tőkére hajtott fejjel. Az amerikai filmekben látottakkal ellentétben a leggyakoribb az ülő helyzet volt. Általános nézet, hogy az egy csapással végrehajtott lefejezés a leggyorsabban és a legkevesebb fájdalommal vezet a halálhoz. Ellentmond ennek jó pár beszámoló a pislogó, grimaszokat
vágó fejekről. Aztán persze van olyan nézet, hogy ez legenda, a levágott fejek mindenesetre nem nyilatkoztak. A japánok megszállta Kínából van bőven fotó a neten lefejezésekről, de úgy döntöttem, hogy aki ilyet akar nézni, az pillanatok alatt megtalálja a google vagy más keresőprogram segítségével.

Itt egy kép Szent Kozma és Damján kivégzéséről; remélem Fra Angelico ügyvédei nem fognak megkeresni...

A nyaktiló vagy guillotine arra volt jó, hogy nem kellett hozzá jó kardforgató, bár az is igaz, hogy ezt is hóhérdinasztiák kezelték. A Sanson-dinasztia például csak Párizsban hat generáción keresztül, nem beszélve a vidéken dolgozó sógorokról, unokatestvérekről. Már XVI. Lajos (valami furcsa előrelátástól vezérelve) betiltotta a kerékbetörést. Erről a módszerről sok írnivaló nincsen: nem a kerék volt a fő kellék, hanem egy vasbunkó, amivel össze-vissza verték az elítéltet, míg bele nem halt. Kegyelem esetén a fejénél kezdték. Gondoljuk meg, mi lett volna a francia forradalom alatt és után, ha XVI. Lajos nem ilyen előrelátó...

 

A lefejezést tehát gépesítették. Antoine Louis vezetésével bizottság jött létre (innen a francia becenév: louisette, vagyis lajoska), ennek tagja volt dr. Joseph-Ignace Guillotin anatómiaprofesszor. A megalkotandó gép előképei közé tartozott az olasz Mannaia, a Halifax Gibbet (ez utóbbi szó jelöli magát a gépet az angolban) illetve a Scottish Maiden. Talán mondani sem kell, hogy a németek is ismerték a szerkezetet, Fallbeil (szó szerint: hulló bárd) néven.

A francia guillotine atyja is német volt, egy Schmidt nevű csembalókészítő alkotta meg a francia modellt és a népszerű legendával ellentétben nem XVI. Lajos, hanem ő
volt az is, aki a 45 fokos ferde pengét javasolta. A guillotine első áldozata egy Nicolas Jaques Pellettier nevű útonálló volt. Az utolsó ember, akit (legalábbis Franciaországban) nyaktilóval végeztek ki, egy tunéziai bevándorló volt (Hamida Djandoubi). Ő 1977 szeptemberében, Marseille-ben vesztette el a fejét.

A német eredetet közvetetten bizonyítja, hogy a guillotine-nak nem voltak idegesítő elektronikai hibái és kíméletlenül szögletes formájú. Recht schönes Auto, nicht wahr Günther? Nem közismert, de a hitleri Németországban használták a Fallbeilt, összesen kb. 16.500 embert kivégezve. Illusztráció természetesen a wikipédiáról, itt felül. Balra az 1792-es modell, jobbra az 1872-es, 1907-es állapotában. Ezek után még  vádolja valaki a Togliattiban található Volzsszkij Avtomobil Zavod mérnökeit azzal, hogy ritkán fejlesztenek a termék külsején...

 

3.) Lövészet

 

A puskát az ember ölésre fejlesztette ki, kézenfekvő volt tehát a kivégzésre használata. Ugyanakkor kellően megbízható lőfegyverek hiányában sokáig a „hagyományos” módszerek élveztek előnyt.

A lőpor és golyó általi halál sokáig katonai büntetés volt.   

Különbséget kell tennünk a katonai, kivégzőosztagos kivégzés és a többi, golyó általi halál között. A kivégzőosztag katonái néhány lépésről céloztak, majd lőttek. Vezényszó, lövés, vive la France!, (Goya itteni képén nyilván: Viva España!), vagyis halálosan egyszerű, mégis van benne valami méltóságteljes. Ellentétben a többivel.
 

A második világháború, illetve a pesti Duna-part egylövéses kivégzéseit mindenki ismeri. Ezt a módszert közismerten az oroszok is használták. Sok magyarázni való ezen sincs. Odatart, lő.

A morbid humor egyik gyöngyszeme az ehemalige DDR-ben használatos koreográfia.

Itt is az egylövéses módszer dívott, ám azt „váratlanul, közvetlen közelből” kellett leadni (Unerwarteter Nahschuss). Ez úgy történt, hogy a kivégzőszobába kísért elítélttel közölték, hogyaszongya: ″Ihre Erschießung steht unmittelbar bevor″ vagyis: Önt hamarosan lelövik; vagy hogy megmaradjon a bikkfa: az Ön lelövése küszöbön áll.

Abban a pillanatban, amikor ez elhangzott, a hóhér lőtt is, amíg az elítélt tán fel sem fogta, mit mondtak neki. Ettől váratlan. Ismerve a börtönben elérhető magas sávszélességet, szerencsétlen muki pontosan tudta, hogy mi lesz az eljárás. Ennél még a magyar hóhérok sziszegése is jobb volt...

 

Lassan az első rész végéhez érkezünk. Nem írtam részletesen a máglyáról, a vízbe fojtásról, a különféle afrikai háborúkban dívó válogatott kegyetlenségekről. Ezekről külön posztot lehetne írni, de a jó Afrika-szakértő ma már ritka, mint a fehér holló.

 

A kegyetlenségek nagyrészt elkoptak a felvilágosodás korának kezdetére. A felvilágosodás aztán elsöpörte a többit. A XIX. század végén Amerikában és Európában a kivégzések beköltöztek a börtönudvarra. A Place du Gréve, a Tyburn, a Vérmező legfeljebb a legendákban emlékeztettek az egykori nyilvános kivégzésekre. Mindenütt jogszabályok és eljárásrendek születtek, uralkodóvá vált az akasztás, a főbelövés és a nyakazás. Egy-két évtizedig maradt azonban csak így a dolog, és kezdetét vette egy újabb változás, amelyről (és a róla alkotott lesújtó véleményemről) legközelebb írok. Addig remélem megkapom további instrukcióimat a blogszerkesztői fedésben dolgozó, Iszáje... tiborutól.

Az érdekfeszítőnek ígérkező cikksorozat első részének zárásaként engedjetek meg egy ajánlót.

Ahogyan azt az őt ismerők egyöntetűen állítják, Pizka professzornál szerényebb és szégyenlősebb létformát még egy genetikailag módosított ibolya sem tud felmutatni, ezért magamra vállalom a következőket:

A poszt elolvasása után kattintsatok Pizka prof. személyes honlapjára ide, ahol a jobb oldali oszlopban egy ajánlót találtok a Goldenblog 2010-re, a komplex blogok kategóriájába. Azt kérem tőletek, hogy ha tetszenek az ottani  írások (és akkor is, ha nem), nevezzétek  a ráérünk-blogot (és egyúttal jelentkezzetek zsűritagnak is), mert ha Pizka prof. megnyeri a versenyt, akkor jókedvű lesz és tettrekész, vagyis nem kell könyörögni neki heteken keresztül, hogy írja már meg ennek a kurva kivégzéses sorozatnak a második, esetleg harmadik részét.

Ja, és igyekezzetek, mert nevezni csak holnapig, vagyis hétfő, augusztus 23.-ig lehet!

Köszönettel: Makszim Maksz...

akarom mondani: tiboru

 

193 komment

Címkék: büntetőjog büntetésvégrehajtás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord Ruthwen 2010.08.22. 09:01:18

Hű, érdekes olvasmány vasárnap reggelre...
Amikor a nyakazásnál felhívtad a figyelmet a "szakember" szükségességére, eszembe jutott Chalais gróf kivégzésének a története, ami ugyan korábban esett meg mint az általad meghatározott XIX-XX. sz. fordulója, de talán érdemes röviden elmondani.

Chalais grófját azért ítélték halálra 1626-ban, mert állítólag több magas rangú személyiséggel (többek között XIII. Lajos király öccsével, Gaston orléans-i herceggel együtt)Richelieu bíboros ellen konspirált. Asszem végül a többiek olcsóbban megúszták, a szerencsétlen grófot ítélték halálra egyedül. A barátai úgy akarták megmenteni, hogy eltüntették a nantes-i hóhért. Sajnos ez visszafelé sült el, ugyanis megbíztak egy másik elítéltet, hogy (kegyelemért cserébe) helyettesítse a hóhért. Viszont az illető nem volt "szakember", ezért harminc-valahány csapást kellett mérnie Chalais nyakára, mire sikerült megölnie... Így elképzelve, szerintem nem is lefejezés, inkább trancsírozás volt már a végén...

paranoid T.R. marcipan 2010.08.22. 10:30:06

Akartam neked linkelni egy válogatást afrikai brutalitásokról, hát nem megszüntették az oldalt? ha lesz lelkivilágom hozzá, majd keresek másikat. Hogy érezd a törődést.
Megemlékezhetnél arról is, miért vonzódnak az emberek a kivégzésekhez. Nemcsak pár száz évvel ezelőtt volt családi program egy gyilkosság végignézése, gondoljunk Szaddam videójára.
Most megyek és keresek néhány részt a szivárványos macikról vagy az én kicsi pónim című klasszikusból.

tarr 2010.08.22. 13:04:48

Érdekes és hiánypótló cikk, erről a témáról korrekt leírást tényleg nem sokat lehet találni.

Egy érdekesség kimaradt az akasztásnál, ill. azt szeretném kérdezni hogy ez igaz-e, miszerint ha az akasztásnál harmadjára is elszakadt a kötél, akkor azt Isteni jelnek vették és függetlenül az elítélt bűneitől, szabadon kellett engedni őt. Erről tud valaki valamit?

Higany 2010.08.22. 13:08:18

Én azt olvastam valahol egy Bogárról szóló cikkben, hogy minden kivégzés után hivatalból eljárást indítottak ellene emberölésért, amit utána mindig, érthető okokból rendre meg is szüntettek, a törvény az törvény alapon.

tarr 2010.08.22. 13:13:53

Az akasztás-videót elnézve és ismerve az ottani nők, pláne a bűnös nők helyzetét, nem vagyok meggyőződve hogy "véletlenül" rontották el az akasztást... :/

Leon Cor Leoni 2010.08.22. 13:25:59

Némi szakirodalom:

Torrente del Bosque : Kínzások és kivégzések története, Vagabund Kiadó, 2002
Torrente del Bosque : Kínzások és kivégzések Magyarországon, Vagabund Kiadó, 2004

Antikváriumokban talán még fellelhető.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.08.22. 13:41:44

wow, remek cikk ez így a vasárnapi pihenéshez :)
megnéztem a köteles videót, hümm. nem nekem való mulatság ez. de ha van máglyás, meg ruandai mészárlós, azt is vegyétek be a cikkbe.

(amúgy az utsó franszia áldozat sanszos, hogy nő, a neve alapján)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.08.22. 13:42:15

@tarr: ismered az ottani nők helyzetét? hány évet éltél iránban? melyik részén?

tarr 2010.08.22. 14:40:41

Történetesen az egyik barátom apja Iránban élt 15 évig, én nem, ezért csak arra tudok hivatkozni amit a médiában lehet hallani.

Szokták mondani hogy Irán a legnyugatibb államnak számít a közel-keleten, de az öreg elbeszélései alapján még kicsit messze vannak attól és most csak a nőkkel történő bánásmódra értem ezt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 15:03:24

@Radio Free Aberrania:

A cikkek és a fotók alapján pasi, tunéziai bevándorló volt; egy lány (egykori barátnője) megkínzásáért és meggyilkolásáért ítélték el:

www.executedtoday.com/2008/09/10/1977-hamida-djandoubi-last-guillotine-france/

www.jeremymercer.net/guillotine.html

nem jut a lyon el messzire, ha nem figyel lionel m 2010.08.22. 15:12:16

Ennek a váratlanul lelövésnek mégis milyen megfontolás állt a hátterében? Csak úgy? Hogy ne legyen méltóságteljes, vagy mi?

Egyébként lehetne egy cikk a kínzási módszerekről is, az talán még érdekesebb.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.22. 15:20:12

@nem jut a lyon el messzire, ha nem figyel lionel m: a leírások szerint az, hogy így elvileg nem kell rettegnie, mert nem tudja az elítélt, hogy már nem a duma résznél tartanak, hanem lelövik.
Az is benne lehet, hogy simán a mindent szabályozó porosz mentalitással állunk szemben...

daito 2010.08.22. 16:09:24

@nem jut a lyon el messzire, ha nem figyel lionel m:
1. a szovjet módszer, a vége felé, amikor már nem végeztek ki minden nap 300 embert, akkor így csinálták. Bent volt az elítélt egy betoncellában, ahol mögé lépett a hóhér és makarovval tarkón lőtte. A nagyobb szemetek (árulók, kémek) persze megkapták a maguk sétáját a kavicsos ágyásra.

Állítólag idehaza az volt a rendszer, hogy kivégzések idején hoztak egy rozzant Ikarus buszt, ami a kivégzések idején járt - hogy elnyomja az esetleges nem kívánt hangokat. Ergo, idővel a rabok tudták, ha jön az Ikarus, akkor másnap kivégzés lesz.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.08.22. 16:12:22

Nem fér a fejembe, hogy hogyan lehet még a XXI. században is ilyen barbár módon _hivatalosan_ kivégezni embereket.

Mert azt elfogadom, hogy egyes országokban van halálbüntetés, de azt nem tudom elfogadni, hogy ez sokszor kínzás inkább, mint kivégzés.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.08.22. 16:26:09

Jo az iras remelem mihamarabb jon a folytatasa.

Az "ehemalige DDR"-nel kicsit elfogott a nosztalgia.

@Higany:
Ezt en is olvastam, hogy minden kivegzes utan perbe fogtak, majd felmentettek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 16:27:31

OFF

A Feedjit tanúsága szerint két perccel ezelőtt a szaúd-arábiai Mekkából is jött egy olvasó.

Professzorom, a helyedben azért még egyszer átolvasnám a posztot, nem maradt-e benne valami izé, valami dehonesztáló a muszlim barátainkra nézve...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 16:36:03

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX:
@Higany:

Nem, ez városi legenda. Egy hóhér esetében nincs bűncselekmény, mert a három szükséges feltétel közül hiányzik a társadalomra veszélyesség.

A hóhér tette tehát nem bűncselekmény; nincs mi alól utólag felmenteni.

paranoid T.R. marcipan 2010.08.22. 16:39:53

@tiboru: vaaagy, csak csőbe húzott egy tartózkodási helyét átállító vérmókus:)

négykarika 2010.08.22. 16:40:18

kivalo iras, köszönet!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 16:42:40

@tiboru:

Vagy jogellenességet kizáró ok a hivatásbeli kötelezettség teljesítése? Mint a sebésznél, aki végül is (látszólag) súlyos testi sértést követ el minden vakbéloperációnál.

paranoid T.R. marcipan 2010.08.22. 17:03:33

@tiboru: Jaja. Szingapúr felkerült már a térképre? :)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.22. 17:35:30

@tiboru: nos, nem állítom, hogy holnap felvennének az al-Azhar egyetemre, de nem szoktam az iszlámot sértegetni. Van külön Germanus-Goldziher polc a kis könyvtáramban...

petfol 2010.08.22. 17:38:40

Hihetetlen, hogy ez a nyakkitörés legenda mennyire nem tud megszünni. Még a "szakértők" is csak ragasztják egymásra ezt a tévhitet.
A nyakcsigolya eltöréséhez több ezer newton erőre van szükség, ezért erre a long drop módszer alkalmas. Az osztrák típusú akasztás lényege a láb húzása révén a nyaki verőerek elzáródásának meggyorsítása. Sem Bogár, sem utódai nem törték ki senkinek a nyakát, és nem is akasztották vagy emeltek ki semmit.
A lényeg, hogy nagyon vékony kötelet használtak, amit nagyon erősen megfeszítettek a test húzásával. A kötél ekkor elzárta a nyaki verőeret, és az eszméletvesztés ilyenkor 10 másodpercen belül bekövetkezik. Addig is, hogy kiméljék a tanúkat, a hóhér fő feladata volt elfordítani/eltakarni az elítélt fejét. Ezt a mozdulatot értették félre, és így született meg a legenda.

Unter Bahn (törölt) 2010.08.22. 17:58:02

Üdv!

Jó kis írás, de gyér ismereteim ellenére maga a kivégzéstan - ha már világias ismereteket akar takarni - vetekszik egy lexikon méretével:-(

Nem tudok linkelni, de valamikor anno olvastam a középkori Kínában alkalmazott 3-4 módszerről, amelyeknek nem a végcélja volt a lényeges (persze a végén a 'főhős' mindenhogy meghal), de az elkövetett bűn fajsúlya szerint hosszabb vagy rövidebb ideig kegyeskedik váratni magára a 'kegyes halál':-o

Szóval azóta fenntartással kezelem a kínaiakat (vagy ázsiaiakat), bár Mel G. Passió-ja után a rómaiaknak se kell zavartan a földet bámulni:-(((

seekthedragon 2010.08.22. 18:02:38

@petfol: Azt mondod, kézzel nem lehet kitörni valakinek a nyakát?

Unter Bahn (törölt) 2010.08.22. 18:03:01

@petfol: A nyaktörés kapcsán egyetértek: sok akasztás során alig pár másodpercre tehető (jó, mondjuk fél perc) az idő, amíg a delikvens annyira eszméleténél van, hogy képes bármire is reagálni. A szoros hurok, az agyi verőerek elszorítása gyors ájulást eredményez, ezért is nem képes pl. minden életösztöne ellenére 'visszajönni' az, aki pl. ülve vagy egy kilincsre akasztotta fel magát, mert az agyi oxigénhiány miatt hamar beáll az izombénulás...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:08:27

@petfol:

Nagyon nem vagyok szakértő a témában (a városi legendákat meg amúgy is imádom), de "több ezer newtont" két-három, jó erőben lévő, szaktudással is rendelkező, az izomerejét a megfelelő gyakorlással összehangolni képes férfi szerintem ki tud fejteni rövid idő alatt, ami egy olyan kis keresztmetszetű felületen, mint az emberi csigolya, roppant hatékony lehet.

Ez nem azt jelenti, hogy a nyaki verőérelszorítás technikájában kételkednék.

Almaspite 2010.08.22. 18:09:50

Node mi van a kivégzőosztaggal?

Minimum tizenkét ember. A tizenkét puskába tíz lőszer és két vaklőszer, amit a vezénylő tiszt helyez bele a töltényűrbe. A katona köteles félrenézni, majd a behelyezés után zárni a závárzatot. Az az értelme, hogy mind a tizenkét ember joggal hiheti, hogy nagy valószínűséggel az ő puskájában vaklőszer volt, szóval nem ő adta le a halálos lövést, vagyis nem okoz akkora lelkiismereti traumát. Hiába, matematika! Még egy jópofa, reggel hatórás golyó általi kivégzésnél is mekkora szerepet kap...

:-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:10:33

@tiboru:

Pláne akkor lesz ez eredményes, ha nyíróerőt fejtünk ki két csigolya közt, amikor is már "csak" az izmok ellenállását kell legyőzni pár centis elmozdulás érdekében, hogy a gerincvelő elszakadjon.

paranoid T.R. marcipan 2010.08.22. 18:13:56

@petfol: nem mintha gyakran csinálnék ilyet, de egy erre kiképzett minden további nélkül ki tudja törni egyedül egy másik ember nyakát.
azt meg nem találtam meg a posztban, hol írja, h a hóhér feltétlenül kitöri a nyakát az akasztottnak.
egy kicsit pontosítanád amit írtál?

paranoid T.R. marcipan 2010.08.22. 18:16:07

@Almaspite: villamosszéknél is így van. 3 gomb-3 ember, de persze csak az egyik indítja el a kivégzést. (bár véleményem szerint nem minden munka való mindenkinek, minek megy hóhérnak,aki nem bírja?)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:17:37

@Almaspite:

Úgy tudom, voltak kevesebb főből álló kivégzőosztagok is (4-6-8), nem beszélve a vietnámi és thaiföldi módszerről, ahol az elítélt és a kivégzője (egy fő) között egy lepedőt feszítettek ki; azon keresztül lőtt az egy-, maximum kétszemélyes "kivégzőosztag".

Ez a vaktöltényes dolog (tucatból két vaktöltény) meg mondjuk 16 százalékkal csökkenti a lelkifurdalást...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:19:13

@paranoid T.R. marcipan:

Az általam látott dokumentumfilmben szó sem volt három gombról. Ott egy faszi rántott egyet egy kapcsolón.

Persze ebből is lehet több forgatókönyv, akárcsak az akasztásból. De a villamosszéket hagyjuk, mert az a következő részben kerül terítékre :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:20:45

@paranoid T.R. marcipan:

Ezt (mármint hogy egy ember ki tudja törni egy másik nyakát) tanúsítom. Láttam már olyan ember holttestét, aki így végezte, és hivatalból még a boncmesterrel is beszéltem, úgyhogy ez tény.

Kismy 2010.08.22. 18:22:28

Herr Prof!
ez egy igen remek poszt!

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.08.22. 18:24:09

Megnéztem a cikkben említett iráni hármas akasztásos videót. Elég amatőr munkának néz ki, de csak nekem tűnik úgy, hogy miközben a néni ráng, mint a veszett fene, a két tettestársnak már a földön eléggé félrekókad a feje?

/A google az dobta ki, hogy a hölgy megfojtotta a férjét, a két másik komát meg lefizette, hogy nyírják ki az apósát, anyósát és sógorát, akik ennek szellemében cselekedtek. Biztos volt háttértörténete a dolognak, de talán nem akkora túlzás a kötél ebben az esetben./

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.08.22. 18:28:43

A kínaiak is nagyot alkottak a műfajban az utóbbi években - mobil kivégző busz! Gyors és költséghatékony.

en.wikipedia.org/wiki/Execution_van

www.atimes.com/atimes/China/HG21Ad01.html

Az eXiled még a gazdasági válságra is jó megoldásnak tartotta
exiledonline.com/mobile-execution-bus-fleets-the-solution-to-americas-banker-problem/

Almaspite 2010.08.22. 18:29:48

<OFFTOPIC>

@tiboru: Computer CaseMod (háztáji számítógépház-díszítő) versenyre akartam szerezni olyan fésűs kapcsolót, mint amiket a filmekben, a villamosszék mellett látni, vagy amivel fél New York áramellátását ki lehet kapcsolni. Biztos nyertem volna, ha egy olyan bazi nagy rézkapcsolótól indult volna a gépem, de fájdalom, már réges-rég nem forgalmaznak olyat. Roppant látványos ugyan, ahogy ívet húz ki és bekapcsoláskor, de érintésvédelmileg nulla...

</OFFTOPIC>

paranoid T.R. marcipan 2010.08.22. 18:39:05

@tiboru: spojler off:)
hullát (legalábbis hulla közeli állapotban lévőt) csak egyszer láttam, és nem hivatalból. hivatalból csak lelki deformáltságokkal találkozom:)

Almaspite 2010.08.22. 18:46:50

Tudom, morbid, de ha én lennék a Kaposgép marketing-igazgatója, Iránba külön ajánlanám a cég autódaruit...

jcrue.files.wordpress.com/2009/06/iran_execution.jpg

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:49:18

@Almaspite:

Hja; és ilyen igénybevétel mellett az élettartam száz években mérhető.

Már úgy értem: a daru élettartama.

Bocs.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:57:51

@SchA:

"The exact number of vans being used is a state secret. What is known, however, is that Yunnan province alone has 18 mobile units in use."

Szóval hogy hány mobil kivégzőbusz állt szolgálatba, az állatitok, de Jünan tartományban van belőlük 18.

Nos, gyors fejszámolás: Jünan tartományban Kína lakosságának kábé az öt százaléka lakik. Ha úgy vesszük, hogy a jünaniak se bűnöznek többet vagy kevesebbet a többi tartomány átlagánál, akkor az a helyzet, hogy (egyszerű hármasszabályt használva) Kínában manapság úgy 360 ilyen mobil kivégzőbusz rója az utakat...

Riszpekt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:58:31

@tiboru:

állatitok = államtitok, persze

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 18:59:57

@Almaspite:

Hú, egy olyan nekem is jól jönne; milyen látványosan tudnám bekapcsolni a kenyérpirítót...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.22. 19:10:47

@tiboru:

"Ez a vaktöltényes dolog (tucatból két vaktöltény) meg mondjuk 16 százalékkal csökkenti a lelkifurdalást... "

Egyszer ilyen vicces és morbid szöveget régen olvastam.

petfol 2010.08.22. 19:13:56

Azt írtam le, amit a témában nem magyar források alapján össze lehet rakni (a nyaktörés, gerincvelő szakítás ezen akasztűsi mód kapcsán főleg a magyar nyelvű irásokban jön elő).
Igen, egy nagyon erős, nagyon jól képzett ember biztosan meg tudja csinálni szerencsés körülmények kzött. A kivégzés viszont bolondbiztosra lett tervezve, azaz nem a törés vagy gerincvelő elszakítás a lényeges elem. Akit érdekel a téma, és tud németül az olvasson utána a módszer tökéletesítőjénél: Josef Lang osztrák hóhér írogatot ilyesmikről, elvileg írt emlékiratokat. Az eszméletvesztés két módon állt eő: vagy az agy vérellátása szünt meg a korábban felvázolt módon, vagy a kötél megszorítása által kiváltott hirtelen vérnyomásváltozás állítota le a szívet (reflexhalálnak is nevezik).

Kevésbé autentikus forrás, de a magyar televízióban kétszer is szólalt meg már ítéletvégrehajtó a témában. (nem egyzerű börtönőr, maga az egykori hóhér). Az egyik még a kilenvenes években, ő direkt mndta is, hogy a nyakkitörés tévhit, ha kitört a nyaka az elítéltnek, az a kötél miatt volt. A másik interjú nemrég volt valamelyik kereskedelmi adón, a hóhér ott részletesen be is mutatta a módszert, és semmilyen nyaktekerést, gerincvelőszakítást nem említett, csak a kötél húzását.

Ez egy gyors, de brutális módszer volt. Amikor Albert Pierrepoint néhány osztrák háborús bűnös kivégzésénél megismerte a módszert, azt barbárnak minősítette, és az osztrákok 1946-tól átálltak a brit szabványú kivégzésekre, amit a halálbüntetés eltörléséig használtak.

Akit ennek a módszernek a kissé módosított változata érdekel (a cseh), az kerese meg a videót Karl Hermann Frank prágai kivégzéséről. Ott sincs semmilyen nyaktekerészés, csak és kizárólag az arc rövid ideig tartó eltakarása.

ca2 2010.08.22. 19:17:44

Na hogy egy kis politikát is vigyünk a dologba :))

Rajk (Reich) Endrét -Szálasi miniszterét- Bogár fhdgy aligha végezte ki, ugyanis 1960-ban halt meg az NSZK-ban.
1945 után két évig volt fogságban Salzburgban, ám 1947-ben az Németországba távozhatott.
Szabadulásában valószínűleg nem kis szerepe volt annak, hogy a család a kommunista rezsimben is vezető szerepet kapott (meg később az SZDSZ-ben is), ugyanis Rajk Endre Rajk László testvére volt.
A sors fintora, hogy a kommunista Rajkot elvtársai kivégezték, a nyilas Rajk meg 1960-ig élt.

kvadrillio 2010.08.22. 19:18:40

nem kell halálbüntetés......egyelőre......
Majd később.....szükség lesz rá !

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.22. 19:27:13

@ca2:

Az nem lehet, hogy a szerző Rajk Lászlóra, a kommunistára gondolt?

Igen, egy kicsit becsapós a "... okozta Szálasi (a képen ő a másik főszereplő) és miniszterei, Rajk, és Imrédy halálát", de hát Imrédy sem volt Szálasi minisztere.

Talán be kellett volna iktatnunk egy "továbbá" szócskát Rajk neve elé.

Mikrobi 2010.08.22. 19:39:22

Pár kivégzés van Druon, Az elátkozott királyok c. könyvében is. Volt ott máglya, akasztás, széttépés, végbélen keresztüli elégetés, minden. Szerintem a szerző szadista volt. De az is, aki ezeket élvezettel olvassa...

radiris 2010.08.22. 19:45:13

@ca2: Hogy folytassuk a politikát:)

Melyik tárcát vezett Rajk/Reich Endre? Mert nekem ilyen nevű Szálasi miniszter nagyon nem rémlik.

Roan 2010.08.22. 20:35:35

Nagyon jó téma, és az írás is rendkívül színvonalas, egyedül azt sajnálom, hogy főleg az akasztásra összpontosít, pedig a többi módszert is érdemes lenne ugyanennyire körbejárni. Pl. mitől függött, hogy ülve vagy fejet hajtva csapta le a hóhér az áldozat fejét, bárddal vagy karddal, Störtebecker legendája, vagy hogy igaz-e, hogy Kínában a golyót kiszámlázzák a kivégzett hozzátartozóinak, stb.
Az eretnek- és boszorkányégetés pedig külön megér egy misét...

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.08.22. 20:40:38

@Roan:

"igaz-e, hogy Kínában a golyót kiszámlázzák a kivégzett hozzátartozóinak"

Tudtommal régen csinálták, de ma már nem lőnek agyon senkit. A hóhérok panaszkodtak a HIV és egyéb vérrel terjedő fertőzések, meg a higiénia miatt.
Hja, ez egy ilyen világ.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.22. 22:00:39

@Roan: A régi időkben is a főrendek kivégzése nem volt olcsó a szakértelem miatt. Asszem ott előre kellett fizetni.

Phaszphej · http://phaszphej.blog.hu 2010.08.22. 22:29:40

Ha racionalisan nezzuk a dolgokat,teljesen mindegy.

A vegeredmeny mindig ua : az agy nem kap oxigent,megsemmisul es az adott szemely szamara minden,ami addig tortent,orokre elvesz es jelentektelenne valik.

Persze azert ha lehet valasztani,en is inkabb alvas kozben patkolnek el es nem tobb napos/hetes/honapos agonizalast kovetoen.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.23. 01:23:52

1. A hóhéros interjút láttam, most is fent van a múlt-kor nevű honlapon
2. A fejforgatásról több helyen többfélét olvasni. Van, ahol azt írják, amit a kedves kommentelős is, hogy az erek elzáródása, megint mások szerint a gerincvelő elszakadása a döntő faktor. Egy nyugdíjas bíró szerint (szabott ki halálbüntetést, különös kegyetlenséggel, több emberen elkövetett emberölésért) a fene se tudja. Az illető ott volt a kivégzésen, elmondása szerint egyszerűen csak felfoghatatlanul gyors volt az egész. A hóhér megkapta az utasítást és - nyekk - egy pár másodperc alatt vége is volt. Nem tudta megmondani, hogy mi volt, a kötelet, a csigát megerősítette, emlékszik, hogy machinált valamit az elítélt fejénél a hóhér. Az orvos a mozdulatlanul lógó testnél csak jó sokára jelezte, hogy már nincs szívverés.
3. A kegyetlenkedő kivégzésekről azért nem írtam, mert egyrészt nincs gyomrom hozzá, másrészt meg mert ennek a posztnak az lenne a célja, hogy a következőt, amely a huszadik század "humánus" módszereiről szól, felvezesse.
4. a 3. pontban kifejtettek miatt nincs itt szó a kínai kivégzőbuszról, amelyet majd terveim szerint a méreginjekciónál kitárgyalok
5. Imrédy: mea culpa, valóban, akárcsak Bárdossy golyó által halt meg.

Jockey11 2010.08.23. 07:40:01

Amennyire én tudom, az oroszoknál a gulag-idők végeztével - amikor már nem kellett napi több tucat kivégzést végrehajtani - "gépesítették" a tarkólövést.
Adva van egy masszív szék (nagyban hasonlít egy villamosszékre), az elítéltet beleszíjazzák, a háta mögött pedig egy állítható állványon van egy egylövetű cső, elektro-mechanikus elsütőszerkezettel. Ezt állítják be az elítélt tarkójához, majd az előírt szöveg felolvasása után a hóhér gombnyomással süti el.
Egyébként egy jól kivitelezett tarkólövés a leggyorsabb (és fájdalommentesebb) módszer: a nyúltagy nagymérvű roncsolódása miatt azonnal leáll a légzés és a keringés, és elernyednek a vázizmok, a halál gyakorlatilag azonnal beáll, még pislogás és grimasz sincs.

Jockey11 2010.08.23. 07:50:43

@Jockey11: A fenti élettani hatások miatt is törekednek pl. a mesterlövészek arra, hogy túszhelyzetben úgy lőjék ki a tetvest, hogy a lőcsatorna mindenképpen a nyúltagyon menjen át, még ha szemből is tüzelnek.
Mivel az izraeli terrorelhárítók is ilyen lövésekre törekednek, az öngyilkos merénylők sem gombnyomással robbantják fel magukat, hanem az indítógomb benyomásával élesítik a szerkezetet, és az a gomb elengedésekor robban.

Iustizmord 2010.08.23. 08:24:49

tekintve, hogy több okból is az érdeklődési köröm,be vág (hobbimként a szadizmust tudnám pl említeni)el kell ismerni hogy a cikk 10 pontos / 5 csillagos.

Amadeo 2010.08.23. 08:45:31

@Iustizmord: Jó hobby.. A barátaid mind mazochisták?:)

tucano 2010.08.23. 08:52:23

Kivégzés-hóhér félreértések ügyben mindenképpen meg kell említeni egy közismert názáreti fiatalembert, akit keresztre feszítettek mindenféle rebellis nézetei miatt. Szóval abban az időben a hóhér bére az elítél ruházata volt. Ennek megfelelően az elhíresült férfit mindig meztelenül ábrázolták, de manapság (+/- 1000 év)már csak lenge alsóneműben lóg egyre több közintézményben. A felruházás oka pedig nem a közismert prűdség, hanem az, hogy a naturalista ábrázolásból azonnal kiderült, hogy melyik felekezethez tartozott az elítélt, ezt pedig politikai okokból a mai napig nem tolerálják.

ca2 2010.08.23. 08:59:16

@radiris:
Valójában Rajk Endre nem miniszter hanem kormánybiztos volt. A Nyilaskeresztes Párt államtitkáraként természetesen már nem Reich néven...
De feltételezem a poszt írója Szálasi kivégzett minisztereként rá gondolhatott és nem a testvérére, Rajk Lászlóra. Bár teljes a zavar, mert mint írtam Rajk Endrét nem végezték ki, ellenben kommunista öccsét igen.

Iustizmord 2010.08.23. 09:01:58

@tarr: 1x győrben (?) történt hogy az akasztott ember a koporsóban magához tért, ui csak az eszméletét vesztette el, ténylegesen nem halt meg az akasztáskor,.

a romantikus logika ellenére ismét (immár sikeresen) felakasztották, mondván halálra, és nem felakasztásra szólt az ítélet.

forrást nem tudok, jogtörténelem vagy büntetőjog szemináriumon mesélte a tanár - talán éppen a bűncselekményben megboldogult Pálinkás dr, egykori LB tanácselnök, maga is kb tucatnyi, utóbb végrehajtott halálos ítélet szülője.

amúgy igen,m magyaro-n is az elsőfokú bíróság bírójának és ügyészsének jelen kellett lennie az ítélet végrehajtásánál, annyit pontosítanék hogy MA magyaro-n az ítélet végrehajtása MEGEI bírósági feladat, amennyiben a megyei bíróságon van BV-bíró

Iustizmord 2010.08.23. 09:04:23

most megyek dolgozni de ide még benézek

Iustizmord 2010.08.23. 09:06:11

@Amadeo: s akik nem, már nem élnek :o)

ca2 2010.08.23. 09:11:49

@tiboru:
De mint látom közben a szöveg is megváltozott, egyértelművé vélt, hogy Szálasiról,a minisztereiről, továbbá Rajk Lászlóról és Imrédyről van szó.
Lehet, hogy a poszt írója eleve így gondolta a dolgot, de az a tény, hogy Szálasinak is volt Rajk nevű minisztere, (helyesebben kormánybiztosa) kicsit félreérthetővé tette a dolgot.
Én egyértelműen úgy értettem, hogy a cikk Rajk Endrére gondol.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.23. 09:22:53

@Iustizmord: a szabveszt végrehajtása igen, miután BV bíró megyén van.
Pálinkás bíró úr tényleg szívesen mesélt ezekről a dolgokról. Én mindenesetre nem lettem volna a helyében. Nem hiszem, hogy hideg fejjel akárcsak egy felfüggesztettet ki tudnék szabni...

ca2 2010.08.23. 09:25:01

@radiris: "Melyik tárcát vezette Rajk/Reich Endre?"

Készletgazdálkodási és népélelmezési kormánybiztos volt. (többek között Budapest ostroma alatt)
Egyébként különösebben nem bánta meg az ilyen irányú politikai szerepvállalását. Még a halála előtti években is (ugye az 50-es évekről beszélünk) nyíltan hungaristának és Szálasi hívének vallotta magát, és a kommunizmus térhódításában igazolva látta azt, hogy a nyilasmozgalom volt a kommunizmus elleni harc egyik legfőbb bástyája.
Tagadta, hogy antiszemita lenne, bár ebben a tekintetben azt hiszem bátran nevezhetjük tudathasadásosnak Rajk Endre gondolkodását. Ugye egyrészt származása miatt nehezen nevezhetnénk antiszemitának, másrészt viszont szerinte a Nyilaskeresztes Párt sem volt az...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 09:33:54

@ca2:

Igazad volt, félreérthető volt, azért módosítottuk. Köszi, hogy felhívtad rá a figyelmet; ha az ember ikszedszer olvas át egy szöveget, nem biztos, hogy ilyenek feltűnnek neki.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 09:38:12

@ca2:

Lehet, hogy rosszul tudom, de információim szerint a Rajk/Reich család Székelyföldről származik, és szász gyökerű, innen a németes családnév.

Iustizmord 2010.08.23. 09:53:28

@Professor Pizka: picit off, de a BV bíró dönt az utólagos fokozatváltásról, bv-fokozat utólagos ,egállapításáról, közérdekű munka /PB átváltoztatásáról, feltételes szsbadságról, tehát itt van minden ami a végrehajtásról szól, nem csak a szabveszt maga.

ON: azért megérne egy posztot az érdekesebb minősített végrehajtás is: karó, teknőhalál (ókori perzsia), felnégyelés, angol "Hanged, drawn and quartered" metódus, élve eltemetés (pl ókori róma), máglya, "ezer vágás" , stb.

Bodzaszedő Manager (törölt) 2010.08.23. 09:55:10

nem akarok kötekedni, de mikor még lőrincen laktunk, Bogár járt át apámhoz beszélgetni, és IMRE bácsinak kellett szólítani...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.23. 10:02:15

@Bodzaszedő Manager: az semmi, de más források szerint nem is János, hanem József...

Mindegy, a lényeg a vezetéknév :-)

Iustizmord 2010.08.23. 10:02:38

amúgy a szálasi -féle kép gyanusan a mai Fővárosi bíróság épületének egyik udvara lehet - itt ugye börtön is van és korábban mint budapesti királyi Büntető Törvényszék volt ismert. csak azóta foglalták el a polgáris bírák :o(

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.23. 10:02:58

@Iustizmord: gebedne meg a blogmotor... szóval azért nem mentem bele a BV bíróba meg az ő hatásköreibe, mert épp szakvizsgázni készülök és már hányingerem van a dologtól...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.23. 10:04:39

@Iustizmord: Van azért más téglaépület is a városban, a PKKB-n ha az új lifttel mész fel az is kb ilyen lehangoló látvány...
De tényleg olyan mint a Főváros. A polgáris bírák elfoglalták, ja. Úgy hallottam, 2020-tól fokozatosan a szakértelmet is bevezetik...

Iustizmord 2010.08.23. 10:37:50

@Professor Pizka: és szagvizsgára készülve ilyeneket rittyentesz... grat.

de a szagvizsgára visszatérve, kérdezz csak, akár privatim is, szívesen válaszolok... elvileg értenék hozzá.

Iustizmord 2010.08.23. 10:39:21

@Professor Pizka: utánanéztem, az FB börtönudvarán voltak ezek a kivégzések. egy részük legalábbi.

az, h 2020-tól szakértelem is lesz, teljes dezinformáció. olyan hamar nem fog még az menni :o)))

Chuikov 2010.08.23. 11:05:57

Nagyon jó cikk. Remélem a 20. századi humánus módszerek közül nem marad ki Az előretolt helyőrség Spoliansky grófjának találmánya.:):)
Egyébként a hohérság morális kérdéseiről igen érdekes szösszenet van a Svejkben is. :)

Iustizmord 2010.08.23. 12:23:09

találós kérdés: melyik amcsi államban van firing squad polgár személyek részére?

amúgy meg:

KIVÉGZÉSI SZABÁLYZAT

1

A kötél általi halálbüntetést a honvéd büntetőintézet falain belül vagy valamilyen más zárt helyen, az agyonlövetés által való halálbüntetést pedig erre alkalmas, hívatlanok szeme elől lehetőleg elzárt helyen, minden fölösleges feltűnés kerülésével rendszerint korán reggel kell végrehajtani.

2

Halálos ítélet végrehajtásánál mindig egy m. kir. őrnagy, ennek hiányában pedig egy rangban idősebb százados a parancsnok.

Födözetül négy gyalogszakasz vonul ki, legalább tíz-tíz taggal.

3

A "zárósorba", vagyis az elítéltnek közvetlen őrizetére egy altisztet, öt tisztest és tizenöt rendfokozat nélküli egyént kell kirendelni. Ezek már előbb a büntetőintézet kijáratához mennek, és ott négyszög formájában megalkotják a zárósort, melynek minden oldala öt emberből áll.

A foglár az őrség kíséretében a zárósorig vezeti az elítéltet. A zárósorba a pap is belép, az őrség azonban visszamarad.

A menet lassú ütemben halad a vesztőhelyre, és senkinek sem tiszteleg.

A végrehajtás parancsnoka a vesztőhely közelébe érkezve ezt vezényli:

- Vigyázz! Végrehajtó négyszög, indulj!

A végrehajtó négyszög megalakulása után a tisztek annak belsejébe lépnek. A zárósor kinyílik, az ítélő hadbíróság kiküldött hadbírája, a m. kir. honvédügyésznek és egy jegyzőkönyvvezetőnek jelenlétében, még egyszer felolvassa az ítéletet, s az ítélet végrehajthatóságát megállapítja, mire a végrehajtáshoz lehet fogni.

4

Ha az ítéletet agyonlövetés által hajtják végre, akkor erre már előzetesen négy embert kell kirendelni, kik egy tiszt jelenlétében megtöltik fegyverüket. Az elítéltnek le kell térdelnie, és valamelyik bajtársa, kit a jelenlevők közül szabadon választhat, beköti szemét. Ugyanakkor a végrehajtás parancsnoka kardjával a négyszög hátsó oldala felé jelt ad, mire az annyira, amennyire szükséges, csendben szétnyílik.

A négy kirendelt ember előlép, fegyverét zajtalanul "kész" helyzetbe teszi, és halkan közel lép az elítélthez, amint ez az elítélt megérintése nélkül csak lehetséges.

A végrehajtás parancsnoka akként áll oldalvást, hogy ezek az emberek láthassák, majd magasra emeli kardját, mire a középső két ember az elítélt fejére, a másik kettő pedig mellére céloz, és a végrehajtás parancsnokának hosszan nem halogatott "Tűz!" vezényszavára egyszerre lő.

Ha a kivégzett még életjelt ad, még egy vagy annyi lövést kell tenni, amennyi szükséges.

5

Akár kötél által, akár agyonlövetéssel történt a kivégzés, annak végrehajtása után a kirendelt orvos megállapítja a halál beálltát. Ezután a lelkész rövid beszédet és a kivégzettért rövid imát mond, melyhez a végrehajtás parancsnoka ezt vezényli:

- Imához!

Ezután a tisztek elrendelik az elvonulást.

6

A kivégzettet éjjel, csendben, gyászkíséret nélkül kell az erre kijelölt helyen eltemetni.

(Örkény: egyperces novellák)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 12:39:23

@Iustizmord:

Úgy tudom, Idahóban volt, egészen a múlt évig.

Gomes 2010.08.23. 13:09:47

Az angolszász akasztásokról én úgy tudom, hogy az elítélt hozzátartozói és haverjai álltak az akasztófa alá. Azért, hogy rángathassák a szerencsétlen lábát és így hozzásegítsék a minél gyorsabb halálhoz.

Brüsszeli csipke 2010.08.23. 13:23:30

@Professor Pizka: Így már érthetőek a "gyilkos" gondolatok :) Várom a folytatást
@Iustizmord: nekem büntető szeminárium rémlik

Iustizmord 2010.08.23. 15:01:02

@Gomes: az vmi vadnyugati módi lehetett, én a sértett rokonságáról tudok, ott ülnek bosszúszomjas arccal

@Iustizmord: tévedtem www.azcorrections.gov/adc/datasearch/ex_method.asp

és érdekes még, ahol a "last supper" pontos értelmet nyer: www.azcorrections.gov/inmate_datasearch/search_type2.aspx?SearchDesc=Executed&SearchDescLabel=Executed%20Since%201992

végül az alap: www.tdcj.state.tx.us/stat/deathrow.htm

@tiboru: Idaho-ban valóban 2009-ig, de Utah -ban (tudtam h vmi sivatagi állam) a 2004-es módosításig elítéltek még választhatják ezt. van így kb 3-4 faszi ott a halálsoron

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 16:10:35

@Iustizmord:

A mormonok mindig fasza csávók voltak :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 16:13:37

@Iustizmord:

Arizonával kapcsolatban most egy nagyon non-PC kijelentést fogok tenni:

Meglepő, hogy (ha jól látom) összesen egy afro-amerikai (vagy inkább félvér) van csak köztük...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 16:18:10

@tiboru:

Texasban azért más a helyzet...

Titus Pullo Urbino 2010.08.23. 17:12:34

Dávid Ibolyának okozott hatalmas megdöbbenést a szaúdi igazságügy miniszter, aki magyarországi látogatása alkalmából felkereste a kalapdivat hazai nagyasszonyát és beszédbe is elegyedett vele ilyeténképpen:

Ibolya: Igazságügy miniszter úr, igaz, hogy az Önök országában is négy fokú a büntetőbírósági rendszer?

tolmács fordít, kérdez

Szaúdi miniszter pár perc múlva közli, hogy nem érti a kérdést.

tolmács fordít, izzad, kérdez.

Ibolya is izzad, magyaráz.

tolmács izzad, kérdez, magyaráz.

Szaúdi miniszter: Persze, megértettem a kérdést, igen, nálunk is négyfokú a büntetőbíráskodás, vesszőzés, kézlevágás, agyonkövezés és lefejezés.

Kentaur67 2010.08.23. 17:18:07

TOTAL OFF

Ha valaki otthon van a témában, szívesen olvasnám a véleményét az alábbi cikkről, pontosabban az interjúalanyról, Tarjányi Péterről. Számomra hiteltelen az illető, ám mivel nem vagyok ismerős az általa propagált szakterületeken, lehet, tévedek.

nol.hu//belfold/a_romagyilkossagok_es_a_titkosszolgalatok__hazugsagok_halozata_

A google legalábbis elég rossz színben tönteti fel a srácot:

http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&q=tarjányi+Péter+kommandó&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Előre is köszönöm, ha bárki hozzáértő segít a homály eloszlatásában.

Kentaur

ON

Iustizmord 2010.08.23. 17:35:41

@tiboru:
Demographics
Total Inmates in Death Row: 133

Ethnic Origin
ASIAN 1
BLACK 18
CAUCASIAN 86
MEXICAN AMERICAN 22
NATIVE INDIAN 5
OTHER 1

Iustizmord 2010.08.23. 17:47:23

@Titus Pullo Urbino: nos az egyik pesti bíróság bírája közölte egy vádlottal, miután áttanulmányozta a több oldalas priuszt: hát, egy iszlám országban magának már nem sok végtagja lenne a bűnőzéshez...

@Kentaur67: pozőrség, semmi más. nem ismeri az ügyet, de találgat meg koncepciót állít fel. és még meg is magarázza, ún. "szakért". ügyvédekről meg védői taktikáról is, mert ugye azokat is annyira kitűnően ismeri. ez a cikk T. Péter biztonságpolitikai szakértőről szól, aki ugye sok titkos akcióban vett részt, mert ezt ugyi reklámozni szokták, mindekit ismer és mindekivel faszikámnak szólítják egymást.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.23. 17:51:31

@Iustizmord: ahogy a prin... izé egy meg nem nevezendő ügyvéd szokta mondani: azért valahol ez is egy szakma. Mármint a védői taktikával kapcsolatban, amikor valami majom elkezd a tévében orrba-szájba szagérteni.

Kentaur67 2010.08.23. 17:56:11

www.tdcj.state.tx.us/stat/racial.htm
quickfacts.census.gov/qfd/states/48000.html

Ha az arányokat nézzük, akkor az afro-amerikaiak valóban felülreprezentáltak. Egy valamit viszont nem árt szem előtt tartani: a texasi jogrendszer nem a legtökéletesebb a világon. Egyrészt ha valaki itt latino vagy fekete, az sokkal nagyobb eséllyel kap egy súlyosabb büntetést, mint egy WASP guy. Másrészt Texasban — talán a vadnyugati hagyományok folytatásaként — elég könnyen ítélnek halálra embereket, és sajnos sokszor ok nélkül. Ez azoknak, akik a római joghoz (vagy legyen Code Napoleon, az kicsit frissebb) szoktak, kissé nehezen hihető és érthető, de itt a bírónak hihetetlen nagy a mozgástere.

Még két apró adalék: Texas különleges státuszt élvez az USA-n belül, pl. az egyetlen állam, ahol az állam zászlaja egy magasságban lobog az USA zászlóval, és ők erre büszkék is. Másrészt Texasban hihetetlen nagy az ellenállás a bíróságok részéről, hogy korábban vitatott gyilkossági ügyeket újravizsgáljanak, felhasználva a DNS (DNA) mintákat. Nem véletlen az ellenkezés, számos esetben bizonyosodott be, hogy az gyilkosságért, nemi erőszakért stb. elítélt személyek ártatlanok. Volt olyan ítélet, ahol annak ellenére kapott valaki életfogytiglant, hogy voltak tanúi, hogy az adott időpontban a munkahelyén volt. Meredek? Igen. Igaz, sajnos Igen. Ja, véletlenül az érintettek mind afro-amerikaiak voltak.

Mindemellett persze való igaz, hogy nagyobb arányban szerepelnek az afro-ameriakaiak a Texasban elkövetett erőszakos bűncselekményekben, mint az a lakosságon belüli arányuk alapján indokolt lenne. Viszont, mint odahaza is, ha az iskolázottságot, az életkörülményeket, az anyagi körülményeket nézed, rögtön érthetőbb lesz a statisztika.

Elnézést, ez kicsit hosszú lett.

Kentaur67 2010.08.23. 17:59:57

Elnézést, csak dobálózom az állísokkal, forrást meg nem pakoltam be semmit. Engolul tudóknak:

deathpenaltyblog.dallasnews.com/archives/2010/03/dna-lab-offers-free-30-day-tes.html

www.aclu.org/capital-punishment/supreme-court-hear-case-texas-death-row-prisoner-seeking-dna-testing
”DNA evidence has led to nearly 140 exonerations of death row prisoners during the past three decades.”

Nem tudom, mennyire OFF-topic a téma, ha igen, Tiboru vagy Prof Pizka Jjelezze és lelövöm magam. :-)

Kentaur67 2010.08.23. 18:02:32

@Iustizmord:

Akkor ezzek szerint nem csak nekem facsarja az orrom a tépé hitelességéből áradó búz. :-))

Köszönöm, tényleg arra lettem volna kiváncsi, hogy csak alapból ellenszenves a pasas és ezért nem vagyok képes elfogadni, amit mond, vagy valóban jól látom, és kb. annyit ért hozzá, mint nálunk a focihoz mindenki.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 18:10:02

@Kentaur67:

Hát megnéztem a texasi helyzetet és ott (saccra) a kivégzettek 30%-a fekete.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 18:23:20

@Iustizmord:

Azt szoktam mondani, hogy TP a Rendőrség válasza Nógrádi Györgyre :-)

Kentaur67 2010.08.23. 18:24:12

@tiboru:

38,8%

Ezért raktam be a linket. :-)))
www.tdcj.state.tx.us/stat/racial.htm

Mindeközben a népességen belüli arányuk 12%
quickfacts.census.gov/qfd/states/48000.html

Elég erősen felülreprezentáltak, ami részben jön az általam korábban már leírt életkörülményekből, iskolázottságból stb., másrészt sajnos jön az előítéletekből.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 18:25:02

@Kentaur67:

Semmi probléma, érdekes részinfók bármikor jöhetnek, akkor is, ha kicsit offtopikok.

De végül is a halálbüntetésről beszélsz, ami abszolút on.

Iustizmord 2010.08.23. 21:12:37

@tiboru: te tiboru, kérlek erősíjjed meg hogy

1. TP VELED is volt ún TITKOS küldetésben, legalább kppasz korotokban sört rekvirálni a kantinból (éjjnek évadján őprségből szökésben)

2. faszikámnak szólítottátok egymást, de te már magázod ŐT (de megengedte hogy szervusz, péter bátyámnak híjjad)

3. tényleg ő a jane's defence weekly és a navy seals magyar hangja

Iustizmord 2010.08.23. 21:16:51

@Professor Pizka: nekem a kedvencem a szakállas sztárügyvéd (SZTÁRÜGYVÉD) kolléga aki a rumost... nem, a vodkást... affene, tehát a valamilyen gabonából készült égetettszeszest védte és minden ügyben megaszondta mi a frankó.

Iustizmord 2010.08.23. 21:24:28

@tiboru: @Iustizmord:

jah, és TP akkor volt svájci tengerészeti attasé amikor te kultúrattasá voltál ulanbatorban.

mert bár pályaívedet max a KBH ismerheti (ott is csak a vezetői szint, meg a titkárnők és az irattárosok) aztat már tisztáztuk hogy te voltál már ulanbatori kultúrattasé.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.23. 22:03:57

A libériai minisztertanács kivégzése Samuel Doe puccsa után, 1980:

www.liveleak.com/view?i=11359afaed&comment_order=newest_first

Figyeljük a pontos célzást!

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.23. 22:57:08

@Kentaur67: „Volt olyan ítélet, ahol annak ellenére kapott valaki életfogytiglant, hogy voltak tanúi, hogy az adott időpontban a munkahelyén volt. Meredek?”
Nem tűnik sokkal vészesebbnek, mint a magyar gyakorlat...

Mentula 2010.08.23. 23:01:51

Nem reprezentatív felmérés alapján a bírák, már ha megyei elsó fokon emberölőkkel, meg olyanokkal foglalkoznak, akiket régebben fel lehetett volna lógatni, igen csak örülnek, hogy nincs már ilyen büntetési nem. Ugye az (ítélő) tanács elnökének meg kellett tekintenie a procedúrát, és a gyengébb gyomrúaknál már régen is okozott ez gondot. Ráadásul akkor is az elsőfokú bíróság tanácsvezetőjének kellett akasztást nézni kora reggel, ha csak a LB előtt lett jogerős az ítélet. A ma már nyugdíjas bácsik erről nem szívesen mesélnek, de van egy közkeletű sztori, mely szerint egy bizonyos bíró sosem ítélt halálra senkit, néha az LB viszont az életfogytot halálos ítéletre változtatta. Ekkor az illető a fogalmazót, a jegyzőkönyvvezetőt, az ügyeletes bírót stb. kérte fel, megfelelő láda sörök fejében, hogy helyettesítsék mán, mert azonnal szabadságra, vagy betegállományba távozott.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 23:10:58

@Iustizmord:

Voltam én már minden, de csak azokról az időkről beszélhetek, amikor egy szövetséges ország állategészségügyi laborjában segédboncnoki teendőket láttam el.

Na, az volt a pályám zenitje.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.23. 23:15:20

@Rammjaeger83:

Aztakurva... Ez már-már magyar lövészszázadi teljesítmény.

Csak tudnám, ilyenkor miért nem akasztanak? Az ország fél GDP-je elmegy a vaktában elpazarolt lőszerekre, egy kötéldarab meg kijön 3 dollárból. A sámlit otthonról hozzák, a faág meg ingyér' van.

taser 2010.08.23. 23:20:59

Nekem ez a vaklőszeres dolog sehogy nem jön be. Aki lőtt már élessel és vaklőszerrel is, az tudja, hogy a vaklőszernek egészen más a hangja ( és a fegyverre gyakorolt hatása is) mint az éles lőszernek. Más a kirepülő hüvely formája sőt sokszor a színe is. Aki ezzel lőtt az bizony tudja, hogy az övé vaklőszer volt.A többi meg tudja, hogy az övé meg nem. Tehát nem gondolhatja azt, hogy én bizony nem öltem meg senkit.
Nem hiszem, hogy bármelyik lőszergyár gyártana a valódival megegyező küllemű vaklőszert, KIVÉGZÉSHEZ ONLY felirattal.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 00:32:43

@taser:

Részben jogos felvetés.

A küllem most nem fontos, mert a kivégzőosztag fegyvereit (tölténytárait) nem a katonák töltik meg, hanem készen, betárazva kapják.

Az viszont igaz, hogy a vaklőszer egészen másként viselkedik, mint az éles, és akkor gondoljunk itt csak a visszalökő hatásra. Persze ez visszalökés-erősítővel (pufferrel) előidézhető vaktölténynél is, de az meg látszik...

Szóval szerintetek hogy csinálják? Vagy inkább úgy kérdezem (adva a mindenkiben bújkáló háborús bűnösnek), hogy:

Te hogy szerveznéd meg a kivégzőosztagot úgy, hogy annak tagjait csak a minimális frusztráció érje a kivégzés(ek) miatt?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 00:34:43

@tiboru:

A legszellemesebb megoldások beküldői között elektromos kisülést sorsolunk ki a következő lemilbulin.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.08.24. 08:29:53

@tiboru: Egyszer utánakutattam hogy a mormonoknak miért kell feltétlen agyonlőni...
Arra jutottam hogy egy régebbi, meghatározó mormon irányzat szerint a vért vérrel kell lemosni, tehát az elítéltnek szükségszerűen véreznie kell az exekúció során.
Ezért lefejezés is sokáig lehetőség volt náluk de sose használták.

Iustizmord 2010.08.24. 09:35:30

@tiboru: bevezetném a kézigránátos kivégzést, 10 katona kapna 1-1 gránátot, az egyiknél csak a valódi repeszgránáttal küllemben és súlyra egyező gyakorlógránát lenne (esetleg beszerelt fény- és hangeffekttel), majd veszényszóra az elítéltet tartalmazó gödörbe dobják a késleltetett gyújtású gránátokat, vezényszóra hátraarc-feküdj, oszt annyi.

orvos sem kell a dologhoz, mert aki egy 2x2m-es üregben túlél 9 db repeszgránátot....

egyébként volt egy Monthy Python jkelenet ahol a kivégzőosztag tagjai nem találták el az elítéltet, ezért a szakasz vezetője szuronyrohamot vezényelt :o)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.24. 09:36:57

Kib... migrénem van. Ha nem kéne ennek ellenére is dolgoznom most megírnám a második részt, pont ilyen hangulat kell hozzá...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 09:52:01

@Iustizmord:

Akkor továbbfejlesztem a kézigránátos technikát. Mit szólnál tíz taktikai atomtöltethez, amelyek közül csak az egyik éles :-)

Még az üreget is meg lehetne spórolni, nemhogy az orvost.

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 09:54:12

@tiboru: a héber jog szerint nincsen szükség hóhérra, a halálos ítéletet a közösség hajtja végra agyonkövezéssel, ami a lekötözött bűnös földrefektetésével és agyondobálásával járt. Itt senki sem tudta, hogy melyik kő a végzetes, aki meg gyomorbajos volt, az nem dobált. Egyébként nagyon ritka volt a halálos ítélet, mert a bírák fejére visszaszállt az áldozat vére, ha ártatlanra mondtak ki halálos ítéletet. Tettenérés és kábé tucatnyi tanú kellett egy bűncselekmény bizonyításához.

Javasolom a kézigránátos ítéletvégrehajtás helyett inkább ezt az agyonkövezési módot, olcsóbb is, meg temetni sem kell utána, elég a kőkupac tetejére beszúrni egy fejfát.

APImásik 2010.08.24. 10:06:23

nem tom... kövezzetek meg...
de ez az első cikk a lemilen, amely nem igazán jön be...
a téma miatt... totál rosszul lettem az egésztől... végig sem olvastam... pedig precíz, és érdekes ... mondhatnám proffesszionális...
de ilyen szenvtelenül írni emberi életek kioltásáról... mint valami hentestankönyvben...

Egy biztos, a katarzis nem maradt el... de a folytatást én kihagyom az tuti.:)

juditmanó 2010.08.24. 10:31:34

@Titus Pullo Urbino: Monty Phythonnak erre is van jelenete (Brian) :).

Titus Pullo Urbino 2010.08.24. 10:51:58

@juditmanó: igen, ez is egy jó kis karikatúrája a kövezésnek, de Mária Magdolna kivégzésének elmaradására is gondolhattok, ugye újszövetségi példa, amikor Jézus azt mondja: az vesse rá az első követ, aki bűntelen közületek.

Iustizmord 2010.08.24. 13:57:10

@tiboru: szerinted túlzásba estem, szerintem meg csak marhára professzionális voltam.

de kérdezz meg egy tüzért, az biztos megmondja a tutkót.

apropos, erről jut szembe az 1856-7 -es szipolylázadás leverése, az ágyú elé kötözött katonákkal. az volt még egy érdekes exekúció.

@APImásik: semmi baj, majd írok én egy posztot a kisnyuszikról meg japán kertészetről, jó? :o)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.24. 15:05:24

@Iustizmord: ez az a japán történet, ahol a kisnyuszit a százfarkú szönyeteg megerőszakolja majd széttrancsírozza egy transznemű szamuráj?

Iustizmord 2010.08.24. 16:50:52

@Professor Pizka: nem pont, de erre is megcsinálom az átiratot :o)))) látom a mangában is otthon vagy :o)

Iustizmord 2010.08.24. 16:52:37

@tiboru: amúgy női elítélteknél bevezetném az ún halálra toszást, hadosztályszintű önként jelentkezés alapján. egészen biztos minimális lenne a frusztráció...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.24. 16:57:48

@Iustizmord: ööö kollegaúr küldjek át ilyen ingyenes pornós linkeket? :-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.24. 16:58:32

@Iustizmord: én mindenben. Kivéve a jogot és azt amit közönségesen mindennapi életnek szokás nevezni.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.24. 17:01:04

@Professor Pizka: például iskoláskoromban traumaként ért a felismerés, hogy amikor a többiek arról vitatkoznak, hogy Détári vagy Kovács Kálmán a jobb, akkor szó sincs arról, hogy ez a kettő megküzdene egymással. Azt hittem hogy ez valami küzdősport. vagy mi. Viszont ekkor már nagy vonalakban tisztában voltam a sztratovulkánok felépítésével és a honfoglalás kronológiájával. Gyógyegér, ezt így hívják...
Ezek után természetes, hogy a mangákról istudom hogy nem ércek vagy kisemlősök.

Iustizmord 2010.08.24. 17:47:48

@Professor Pizka: rokon lélek. ne hagyd hogy a tények és a jogszabályok megzavarják a tisztánlátásodat.

(trademark note)

tudi 2010.08.24. 18:25:35

Érdekes+jó poszt. Egyszer volt egy jó sorozat valami ismeretterjesztő csatornán a svédországi boszorkány perekről és abban elmondták, hogy miért is járt kivégzés a nyugis svéd tájakon anno a 16.-17. században, ezek között van 1-2 ami manapság talán nevetség kategória, vagy már megtűrt/elfogadott dolog. Pl.:állatokkal való szeretkezés, homoszexualítás, ezekért lefejezés járt, nőknél meg ugye boszorkányságért máglyahalál, illetve aki bevallotta bűnét, azt előtte lefejezték. Persze aki tagadta bűnét azt élve elégették, illetve a nyaka köré tettek egy puskaporral töltött zsákot, hogy azért annyira mégse szenvedjen. Az inkvizíció kicsit sportszerűbb volt, ott aki bevallotta+meggyónta a bűnét azt elengedték isten hírével.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.24. 19:05:23

@tudi:

Hát az inkvizícióról azért ennél árnyaltabban kéne fogalmazni.

Glória, vonalban vagy?

teddybear01 2010.08.24. 20:35:14

@tudi: " Az inkvizíció kicsit sportszerűbb volt, ott aki bevallotta+meggyónta a bűnét azt elengedték isten hírével."

Ezt azért nem mondanám. Nem elengedték, hisz "bevallotta a bűnét", hanem átadták a világi bíróságnak, azzal a kéréssel, hogy "Ne ontsák a vérét!".

Persze az a bíró, aki ezek után elengedte a "bűnöst", számíthatott az inkvizítor harmadfokú kérdezősködésére...

Emiatt a formula miatt került a boszorkány a máglyára, amennyiben vallott, legfeljebb gyorsabban halt meg. Ennyit a keresztényi könyörületről.

Iustizmord 2010.08.24. 20:50:54

@teddybear01: @tiboru: a szent offícium, aka hittani kongregáció azért kegyes is tudott lenni, volt oly penitencia ami (szigorúan a lélek megmentse okán) nem az autodafén a 0. sorba váltott jegyet eredményezett.

apropos ha még nem volt az inkvizíció is jó post lenne.

teddybear01 2010.08.24. 23:16:28

@Iustizmord: Persze, akkor is voltak "egyenlőbbek", de az ilyesmi mindig valamilyen kompromisszum eredménye volt. Ha nem ölték meg a vádlottat, akkor az sok pénzébe, birtokaiba, rangjába, politikai korrumpálódásába került.

Nem mellesleg a hosszú évek-évtizedekig tartó penitencia is fölér egy halálbüntetéssel.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.08.24. 23:48:16

@tiboru: Gloria most már vonalban van, csak sok a dóga. De a szexuális "bűnökről" már volt egy posztóm a szexcsatákon:
szexcsatakanno.blog.hu/2010/01/11/coitus_retro_es_tarsai_avagy_a_szex_az_egyhaz_meg_az_inkvizicio
Egyebekről meg még tervezek írni. Csak tudnám, mikor. De a klasszikus inkvizíció (tehát nem a kkori, hanem az újkori, spanyol-portugál) nem engedett el senkit, ha egyszer rátette a mancsát. Persze messze nem halálos ítélettel végződött minden, de vmilyen ítéletet tutira lehetett venni.
Részlet egy megjelenés előtt álló cikkemből (a portugál inkvizícióról), csak a halálos ítéletekkel kapcsolatban:
"Azoknak, akik az inkvizítorok szerint elégtelen, nem teljes vallomást tettek (confidentes diminutos), teljes kiközösítés, vagyis az Egyház kebeléből való kivetés lett a sorsuk, és átadták őket a világi hatóságoknak, ami egyet jelentett a halálos ítélettel. Képmutató módon az inkvizíció mindig azt kérte a világi hatóságtól, hogy a lehetőségek szerint kímélje az elítélteket, ne ontsa a vérüket, állítólag ezért találták ki a máglyán való elégetést (még ha az elítéltek nagy része füstmérgezésbe halt is bele, vagy még kegyesebb halállal sújtották, mert megfojtották a máglya meggyújtása előtt). Ugyanilyen sorsra jutottak azok is, akik ugyan vallomást tettek, de vallomásukat visszavonták.
...
A visszaesők (relapsos), akik már nem először kerültek az inkvizíció törvényszéke elé valamely eretnekség vádjával, és a notórius tagadók (negativos), akik ellen viszont elegendő terhelő bizonyíték gyűlt össze (ha az inkvizíció úgy akarta, bárki ellen összegyűjthetett elegendő terhelő bizonyítékot), nem menekülhettek a halálos ítélettől.
...
A legsúlyosabb büntetés, tehát az élve elégetés azonban „csak” azoknak járt, akik bevallották eretnek hitüket, és nem voltak hajlandóak megtagadni sem azt."

Titus Pullo Urbino 2010.08.25. 08:40:46

@Gloria Mundi: egy kis kiegészítés: akit nem fojtottak meg előtte, hanem tűzhalálra ítélték, annak a ruháját, haját és testét szurokkal kenték be, úgy gyújtották meg, vigyázva arra, hogy először ő égjen. Így kellemesebb szórakozást nyújtott a közönségnek, a sokk, vagy a halála aután gyújtották meg csak a máglyát, de akkor már a tűz ropogásától semmit sem lehetett hallani. Szécsi Pál sajátkezűleg halt meg így, asszem, meggyújtva magát, Jan Pollak 1968-ban szintén.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.25. 09:17:56

@Iustizmord:

Egy inkvizíciós posztot már elég régóta próbálok kicsikarni valakiből, de olyan átlátszó ürüggyel operál az illető, hogy nagyon elfoglalt...

Hahhh, méghogy nagyon elfoglalt... Hát mi lehet fontosabb egy lemilposztnál?!

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.25. 09:20:52

@tiboru: nekem meg nincs kéznél a Ráth-Végh kötet, ahonnan plagizálhatnám...

Iustizmord 2010.08.25. 12:52:04

@tiboru: ha lenne időm, esküszöm megpróbálnám. na majd 1x stéber leszek oszt megpróbálkozom vendégszerzéssel, de még érlelem.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.25. 15:13:05

@Iustizmord:

Rajta, várjuk!

Tudod, olyan ez, mint a sorozatgyilkosoknál: állítólag csak az első ölés nehéz, utána minden megy, mint a karikacsapás.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.08.25. 16:53:38

@tiboru: A sövénynyírás? :P A gond az, h olyasmikre lennél kíváncsi, amiknek utána nézni nem 2 perc ...

tudi 2010.08.25. 18:10:29

@tiboru:,@teddybear01: Hát pedig én szurkoltam nekik, de akkor ezt buktam.
@Titus Pullo Urbino: Végülis ezek voltak az adott kor Maunika Sói, közönség, kaja, pia, sőt olvastam én olyat is, hogy szabályos lázadás tört ki, mert nem volt elég ítélet.
+Itt egy kis videó a inkvizíció "szörnyű" kínzásairól:www.youtube.com/watch?v=CSe38dzJYkY

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.25. 18:15:51

@Gloria Mundi:

Nincs határidő, egészen szeptember 17-ig. Az péntek. Aznap 1600 óráig várom az anyagot.

:-)))

butatót 2010.08.26. 00:24:48

@Iustizmord: amúgy női elítélteknél bevezetném az ún halálra toszást, hadosztályszintű önként jelentkezés alapján. egészen biztos minimális lenne a frusztráció...

A módszer Playboy modelleknél valószínűleg beválna, de hogy találsz hadosztálynyi jelentkezőt az öreg, csúnya, kövér stb. elítéltek kivégzésére? Szerintem az összes fegyver csütörtököt mondana :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.26. 11:12:06

@tiboru: "Hát mi lehet fontosabb egy lemilposztnál?! "

KÉT lemilposzt! Nyertem? :)

Carmesina · http://carmesina.blog.hu/ 2010.08.26. 17:17:22

@butatót: Hát, sztem ezzel inkább ne vicceljünk. Vhol nekem itt a határ. A háborúkban épp elég csoportos nemi erőszak van, nehéz ennél undorítóbbat elképzelni, és abszolút nem a szexről szól.

recruit 2010.08.26. 18:51:27

Igazán tetszett az anyag.
A gépemen van valahol egy kapcsolható cikk.
Assziszem, hogy a " Bizonyítási eljárások a középkorban" címet viseli.
Ez még nem jelent meg sehol, ezért gondolom kevesen olvasták. :d
Kb. féltucat éve íródott, ráférne egy upgrade.
szívesen összefésülném egyszer a professzor Úr tárgyi tudását az enyémmel.

Iustizmord 2010.08.26. 20:27:20

@tiboru: Gloria Mindi akinek Határideje Van. a lá elátkozott part (?)

@butatót: van az a kancigány...

@Carmesina: eztet egyes emberek akként magyarázták hogy a sok ölés nemzhetnéket szül.

Iustizmord 2010.08.26. 20:29:05

@Iustizmord: bár ahány gyerekem van, a contrario, nekem már ölhetnékem lehetne

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.26. 21:42:51

@Iustizmord: Csontbrigád
@recruit: az első évfolyamdolgozat, amelyiket blogon sütnek el? :-)

butatót 2010.08.26. 21:52:02

@Iustizmord:
Sajnos van, de remélem, hogy egy hadosztálynyi azért (még egyelőre legalábbis) nincs.

recruit 2010.08.26. 23:51:44

@Professor Pizka: az egyetlen publikációra megfontolandó évfolyamdolgozatom Gügye Ethelredről és koráról szólt (a story és környezet hangulatos: ő volt az a király, aki pénzért vette a békét és meglepődött mikor az ő kincstára békével, a szászoknak meg fegyverrel volt tele a végé.) :)

az előző postban említett cikk egy olyan újságnak készült, ami postanyitás előtt megszűnt. :P

*******************
Ha már így estére összefutottunk gondoltam egyeztetek egy jópofa kivégzést.
a pontos személynevek nem maradtak meg a fejemben, kénytelen leszek elővenni a forrást, de maga a kivégzés ötletes.
a kelta-britek által elfogott viking (dán?) vezérnek felvágták a hasát, a belét kiszögelték egy nagyobb fatörzsre, majd egy lándzsával körbenoszogatták párszor a fa körül.....
Ez akkor volt, amikor még a seggükön keresztül ölték a királyokat "szarás" közben.:)

soha nem értettem, hogy miként vették rá a mókust "fakerülgetésre", de nincs okom a forrást kétségbe vonni.

Kentaur67 2010.08.27. 04:52:56

@butatót:

Kérdés az is, mennyire van feltöltve az a hadosztály. A linken szereplő ”úriasszony”egy nap alatt 919 pacienst tudott le. Nem halt bele, sőt…
(wikipedia link, szégyenlősebbek is kattinthatnak.)

en.wikipedia.org/wiki/Lisa_Sparxxx

@Carmesina:
Teljesen jogos.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.27. 08:25:21

@recruit: Gügye Ethelredet nem tudtam, hogy hívják magyarul, így amikor először megláttam, hogy Ethelred the Unready akkor magamban elneveztem Töketlen Ethelrednek. Mellesleg ő birtokokat is előszeretettel osztogatott, például Wulfruna asszonynak, aki monostort emelt a kapott telken és körülötte a róla elnevezett város, Wolverhampton van. Na, ide jártam én (többek között) egyetemre :-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.27. 08:27:57

@recruit: és még Göring vágyott a Valhallába...

bryan 2010.08.27. 11:04:01

Egy akasztásos videó, egyik kedvenc sorozatomból, az Ozból.

Iustizmord 2010.08.27. 12:19:36

@Professor Pizka: mindig is aztat hittem h wolverhampton neve valami farkas-eredetű...

The story of Æthelred's notorious nickname, "Æthelred the Unready", from Old English Æþelræd Unræd, goes a long way toward explaining how his reputation has declined through history. His first name, composed of the elements æðele, meaning "noble", and ræd, meaning "counsel" or "advice",[3] is typical of the bombastic compound names of those who belonged to the royal House of Wessex, and it characteristically alliterates with the names of his ancestors like, for example, Æthelwulf ("noble-wolf"), Ælfred ("elf-counsel"), Edward ("prosperous-protection"), and Edgar ("rich-spear").[4] His nickname Unræd is usually translated into present-day English as 'The Unready', though, because the present-day meaning of 'unready' no longer resembles its ancient counterpart, this translation disguises the meaning of the Old English term. Bosworth-Toller defines the noun unræd in various ways, though it seems always to have been used pejoratively. Generally, it means "evil counsel", "bad plan", "folly". Bosworth-Toller do not record it as describing a person directly; it most often describes decisions and deeds, and once refers to the nature of Satan's deceit (see Fall of Man). The element ræd in unræd is the element in Æthelred's name which means 'counsel'. Thus Æþelræd Unræd is a pun meaning "Noble counsel, No counsel". The nickname has alternatively been taken adjectivally as "ill-advised", "ill-prepared", "indecisive", thus "Æthelred the ill-advised".

a wikiről van, de nem tűnik hiteltelennek.

btw, ha már a kivégzéseket boncolgatjuk, érdekes lenne egy top10 kivégzés témájú cikk...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.27. 14:21:45

@Iustizmord: Mármint Wulfruna asszony állítólag a névadó és az ő nevében is van valami farkasos.

Ez is wikipédia

Historically a part of Staffordshire, and forming part of the metropolitan county of the West Midlands from 1974, the city is commonly recognised as being named after Lady Wulfruna, who founded the town in 985: its name coming from Anglo-Saxon Wulfrūnehēantūn = "Wulfrūn's high or principal enclosure or farm".[4]

de ne idézgessünk a wikipédiáról, mert mindjárt jön valaki oszt jól lecsesz minket érte :-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.27. 14:25:15

baszker és most tudom meg a wikipédiából, hogy az egyetemtől a pláza felé menő utcában a kereszteződésnél a lámpák voltak az első közlekedési lámpák az egész királyságban

Iustizmord 2010.08.27. 22:11:40

@Professor Pizka: wulf-runa, értem én... továbbá wulfrana asszonyban is bizonyában volt farok, fujj de guftuftalan blaszfémikus vogymuk

divat fikázni a wikit de szvsz annyira nem gáz, eltekinve mondjuk a hiperérzékeny cikkektől mint soa, nácik, kommerek, ilyesmi. aethelredék szvsz intaktak az intézményesítetten pártos marhaságtól...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.27. 23:38:38

@Iustizmord:

Pakisztánban a törzsi törvénykezés ismer hasonló büntetési módot a szóban forgó nőszemély (és családjának) nyilvános megalázása céljával, ha valamelyik férfi családtag bűncselekményt követett el. Ezt követően az elvárások szerint öngyilkosságot kell elkövetnie:

news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/2089624.stm

www.samarmagazine.org/archive/article.php?id=196

www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=18322&Cr=Mukhtar&Cr1=Mai

Iustizmord 2010.08.28. 16:19:21

@Rammjaeger83: bazz, én meg poénnak szántam... :o(

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.28. 21:06:54

@Iustizmord:

Hát, a néprajz egy roppant érdekes téma, az ember mindig tanul valami újat. Másrészt lássuk be, poénnak ez még a Lemil Blogon is egy kissé durva volt:).

Plieur 2010.08.28. 22:36:32

@Titus Pullo Urbino: Tiszteletem
Előre is elnézést hogy megszólalok , de egy eset amely talán érdekes lehet. Természetesen UL, meg sem történt, csak a fantázia szüleménye, minden hasonlóság csak a véletlen műve. A kérdéses országgal szomszédos vidékekről származó külföldi diáknak meg lett jegyezve hogy bizony nagyon kegyetlen az igazságszolgáltatási rendszerük, lásd példának a tolvaj kézlevágását. Az illető nagyon kikelt magából és kikérte magának, az a kardos kézlevágásos módszer régen dívott. Modernizálódik az ország, az ítéletet most már altatásban hajtják végre, kórházban, szóval szakszerű amputáció történik, állami költségen.

teddybear01 2010.08.29. 00:51:24

@Plieur: "állami költségen."

Viszont egyes helyeken az elítéltnek vagy az örököseinek ki kell fizetnie a végrehajtási költségeket.

Nem mellesleg, érdekes orvosok lehetnek ott. A hippokratészi esküben tudtommal benne van az is, hogy nem árthat a betegnek. Tiszta mengelék.

Plieur 2010.08.29. 20:47:04

@teddybear01:
www.euuzlet.hu/esku/deoec.html
Elég nehéz számonkérni rajtuk a fentit, figyelembe véve hogy ott nem azt teszik le, hanem :
www.islam-usa.com/index.php?option=com_content&view=article&id=265&Itemid=232
A forrás szerint azért ott sem mindig a kézlevágás a bünti, az a maximum volt. Szokásos esetekben egy komoly bírság, elzárás, alapos megvesszőzés elég volt. Ott visszaesőnek nem jó lenni...

odeon 2010.08.30. 17:29:07

@teddybear01: Nem beteg, hanem elítélt.

teddybear01 2010.08.31. 12:12:25

@odeon: Viszont nem orvos csonkol, hanem hóhér. Orvosi diplomával, műtőben.

teddybear01 2010.08.31. 12:17:41

@Plieur: Néhány évtizede nyilvánosan fejeztek le egy, a szaúdi uralkodóházba tartozó hercegnőt, fényes nappal, az uralkodó palotája előtt.

Később meg diplomáciai botrány lett abból, hogy a BBC dokumentumfilmben bemutatta, bár a jelenetet újraforgatták, és nem mutatták a véres részeket.

Ennyit az "érzékenységükről". Csak ne beszéljenek róla.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.31. 19:06:17

@teddybear01:

Ott minden kivégzést nyilvánosan és lefejezéssel hajtanak végre, szóval nem valami kivételes eseményről van szó. Ez az ítélet azért kapott nyilvánosságot, mert egy hercegnőről volt szó, nem pedig valami filippínó szobalányról vagy hasonló átlagemberről.

Egyébként idekívánkozik egy interjú az egyik szaúdi hóhérral:

www.youtube.com/watch?v=UxmBp23W6nc

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.31. 19:13:57

@Rammjaeger83:

"Ott minden kivégzést nyilvánosan és lefejezéssel hajtanak végre"

Pontosítok: a többségét nyilvánosan hajtják végre.

Kun András 2010.09.02. 16:45:31

Annyiból egészíteném ki a dolgot, hogy az NDK-ban is volt Fallbeil kivégzés 1968-ig.

David Bowman 2010.10.17. 16:39:47

Ez elég gyenge. Különösen a képeket, és videókat hiányolom.

David Bowman 2010.10.17. 16:59:42

@Amadeo: 1 mazohistával nem sokra megy 1 szadista.
süti beállítások módosítása