Az első részre érkezett, 300-at is meghaladó komment alapján bátran állíthatom, hogy darázsfészekbe nyúltam a témával, noha érzésem szerint túlságosan provokatív megjegyzéseket nem tettem. A poszt témája nem az Egyház 2000 éves történelmének megítélése volt, de ilyenkor persze a kommentekben a hívők-hívek és antiklerikálisok vitája erre éleződik ki előbb-utóbb. Remélem, a második rész olvasása nyomán újra bőséggel érkeznek tőletek reakciók. Köszönöm a cseppet sem közömbös fogadtatást, és elsősorban a biztató, pozitív, a tárgyhoz érdemben hozzászóló kommenteket, de az értő és nem személyeskedő, nem kötekedő kritikát is, természetesen.
A következőkben az inkvizíció struktúrájába, működési szabályzataiba, személyzeti politikájába, bűnüldözői gyakorlatába, és persze börtöneibe bonyolódunk bele.
Az inkvizítorok esti olvasmányai: a mindenkori szmsz-ek
Egyetlen intézmény sem vegetálhat sokáig szervezeti és működési szabályzat nélkül, ezt pedig újra és újra át kell fogalmazni és ki kell igazítani, ha nem is olyan gyakorisággal, mint mostanság szokás. Az Inkvizítorok kézikönyvének (Directorium Inquisitorum) első verzióját, amely 1376-ban látott napvilágot, a katalán domonkos atyának, Nicolau Eymerichnek köszönhetik minden idők vallási ügyekben megbízott katolikus vizsgálói és ítészei. (Az inkvizíció teoretikusai mindig is az Isten kutyáinak becézett domonkosok maradtak, noha egy-egy jezsuita is fellelhető köztük.) A Directorium javított kiadása csak 1578-ban jelent meg, spanyol Francisco de la Peña tollából: a rendkívül aprólékos, részletekbe menő, szépen felépített szmsz 744 oldalas volt, hogy a 240 további oldalt kitevő függelékekről már ne is beszéljünk. (Portugáliában még ma is ekkora méretűek a doktori disszertációk, de elolvasni ugyanúgy nem olvassa őket senki, mint a hazaiakat.)
Amint látjuk, az Egyház spórolt akkoriban a megbízási szerződésekkel, minek teljesen újat írni, ha van talonban egy 200 éves anyagunk, nem ettünk meszet … Jó lesz az, csak kicsit le kell porolni. Mivel a XVI. században igencsak nagy kereslet mutatkozott egy komoly, megbízható szmsz iránt inkvizítori körökben, 1506-ban az első nyomtatott könyvek között volt a Directorium, amelyeket a Biblián kívül publikálásra érdemesnek tartottak. Ha bestsellernek nem is nevezhetjük, biztosan az egyik legnagyobb hatású kötet volt abban az időben, pedig nem egy Dan Brown-regény...
Az első portugál szmsz, vagyis a Regimento do Santo Ofício [ejtsd: rezsimentu du szántu ofíszju] 1552-ben jelent meg, III. János király megrendelésére, Henrik bíboros és a jezsuita Leão Henriques együttműködésének köszönhetően. Ez, az 1552-es portugál szabályzat közvetlenül nem az Eymerich-féle változatból merítette legjobb ötleteit, hanem a Torquemada-féle, 1484-es spanyol kézikönyvből. Torquemada (itt balra) egyébként a saját szabályzatát is többször bővítette, átalakította, igazította a kor elvárásaihoz. Nagyon fontos volt a perrendtartás és az egész inkvizíciós eljárás központi, egységes szabályozása, ugyanis a kezdetekben a rendes, világos parancsok, rendelkezések híján az inkvizítorok úgy dolgoztak, ahogy éppen kedvük vagy habitusuk diktálta, vagyis volt némi hasonló fejetlenség, mint közalkalmazottak között kormányváltáskor.
1570-ben ugyancsak Henrik bíborosnak köszönhetően megszületett az Inkvizíció Felügyelőbizottságáról szóló szabályzat a Regimento do Conselho Geral [ejtsd: rezsimentu do konszelju zseral], amely elsősorban az intézmény dolgozóinak jogállásával és feladataival, valamint a munkaszervezés módjával foglalkozott, szisztematikus ellenőrzést vezetett be az inkvizíciós központokban. A foglyokkal való megfelelő bánásmód volt a legkevésbé érdekes szempont a számukra, a három, esetleg több tagú felügyelőbizottság inkább másutt szőrszálhasogatott nagy előszeretettel, például azt vizsgálta, hogy az egyébként elég rosszul fizetett alkalmazottak megjelennek-e a munkahelyükön rendes időben, nem végeznek-e munkaidőben más feladatokat (a másodállás fizetéskiegészítésként akkor is divatban volt), illetve nem kvaterkáznak-e újkeresztényekkel, ami ugye egy inkvizíciós melóshoz méltatlan foglalatosság. Iratrendezési és egyéb, munkaszervezési problémákat is ez a bizottság volt hivatott feltárni.
Ugyanez az szmsz szabályozta az átvilágítási procedúrát: nem lehetett ilyen bizalmi állásokat a vértisztaság szempontjából kétes elemekre bízni, magyarul, a megbízhatóság mellett a jelöltek felmenőit is több generációra visszamenőleg megvizsgálták, nehogy újkeresztény, ill. zsidó, vagy bármi más eretnekséggel gyanúsítható elem akadjon köztük. (A portugál Szent Hivatal ellenségei a judaizáló újkeresztényeken kívül későbbi századokban mindenekelőtt a felvilágosodás eszméjének hívei voltak, ez is eretnekségnek számított, és komolyan üldözték.)
A felügyelőbizottság tevékenysége nem korlátozódott a kontinentális Portugália területére; úgynevezett vizitációkat a tengerentúlon is végrehajtottak, expatként szaglászva Brazíliától Angolán keresztül Goáig mindenütt (igaz, utóbbiban aztán „önálló” szervezetet hoztak létre). A baj csak az volt ezzel, hogy eszméletlen összegeket emésztett fel az utazgatás, és akármennyit is konfiskáltak, azért nem dúskáltak éppen a javakban, úgyhogy erről a pénznyelő foglalatosságról legnagyobb sajnálatukra le is kellett mondaniuk. Mivel a gyarmatokon, főleg Dél-Amerikában (spanyol és portugál területeken egyaránt) csak úgy hemzsegtek a marránusok (judaizáló újkeresztények), feladat lett volna bőven, csak emberanyag és pénz nem volt elég. A represszió a gyarmatokon tehát soha nem érte el az anyaországi szintet, de azért időről időre lecsapott.
1581-ben Portugália és Spanyolország között perszonálunió jött létre (miután az itt balra látható, elmebeteg fantaszta Sebestyén király 1578-ban sikeresen lefejezte a portugál elitet egy tökéletesen értelmetlen, mórok elleni csatában, Alcácer-Quibirben vagy Ksar-el-Kebirben ahogy tetszik), és ez természetesen a luzitán inkvizíció működésére is erősen kihatott, mondhatjuk úgy, hogy a spanyolok „jó tapasztalatait” érdemes, mitöbb erősen ajánlott volt átvenni. Ténykérdés, hogy a spanyol „uralom” évei alatt a portugál szervezet alaposan megizmosodott, és elkezdte profi módon gyakorolni a terrort (az autodafék számának megugrása erre az időszakra tehető). Érdekes adalék, hogy az inkvizíció mindig közvetlenül a királynak tartozott beszámolással, tehát ebben az időszakban, amikor Portugáliában csak alkirály működött, a spanyol udvarba kellett az atyáknak elzarándokolniuk ahhoz, hogy ügyeikben tárgyalni tudjanak.
Az 1613-ban megjelent új szmsz Pedro de Castilho nevéhez fűződik, a Portugália újbóli függetlenségét jelentő 1640-es évben publikált Regimentót pedig Francisco de Castro jegyezte. A XVIII. században, pontosabban 1774-ben Cunha bíboros még egyszer nekifutott az újraszabályozásnak, ezt követően már csak projektszinten maradt egy kezdeményezés, amely az update-olást célozta.
Az inkvizíció mint munkahely: ügyészség, rendőrség, bíróság, börtön
Egy-egy inkvizíciós központ összetett feladatokat látott el, ennek megfelelően az ott dolgozók is sokféle tisztséget töltöttek be. Nem különültek el a feladatok oly mértékben, mint manapság (a bűnüldözés, vádemelés, védelem, ítélkezés, büntetés-végrehajtás gyakorlatilag egy kézben koncentrálódott), a vádlottak érdekei úgyse izgattak szinte senkit, bár az tény, hogy formálisan joguk volt védőügyvédhez. Ezúttal a legrangosabbtól a legkevésbé rangos alkalmazottig tekintjük át az inkvizíciós központok szervezeti felépítését, az 1552-es Regimento alapján.
Minden központot két inkvizítor (inquisidor) vezetett, akik természetesen felszentelt papok, és szerzetesek voltak (általában domonkosrendiek). Olykor nyomozóként (vizsgálóbíróként), olykor kihallgatótisztként, olykor vallásügyi szakértőként funkcionáltak. Bár a XIV. századi Provence-i inkvizíció szervezetileg sokmindenben különbözött az általunk tárgyalttól, érdekes felidézni, hogy a kathar eretnekség ellen fellépő főinkvizítort, Jacques Fourniert a Montaillou c. könyv szerzője, Emmanuel Le Roy Ladurie egyenesen Maigret felügyelőhöz hasonlítja, olyan részletességgel és lelkiismeretességgel, és olyan buldog türelemmel vezette a kihallgatásokat a későbbi XII. Benedek pápa (jobbra lent). Minden inkvizítor persze nem rendelkezhetett hasonló kvalitásokkal, és valószínűleg olyan elkötelezett sem volt a „jó ügy” érdekében, mint ő: Fournier egy igenis létező eretnekség ellen próbált harcolni, és viszonylag kevés kínzás árán derítette ki az igazságot, míg a portugál inkvizítorok nagyon sokszor árnyékra vetődtek, kínzásokat pedig előszeretettel alkalmaztak.
Visszatérve a XVI. századra, az inkvizítori feladatok közé tartozott a kórházi nagyvizithez hasonló körút is, de az atyáknak csak kéthetente kellett rávenniük magukat, hogy elviseljék a mérhetetlen bűzt, amely a cellák végiglátogatásával járt: ilyenkor hallgatták meg a foglyok panaszait, sőt, nyújtottak szükség esetén minden bizonnyal rendkívül hatásos lelki vigaszt.
Érdekes felállás lehetett annak benyújtani a panaszt (egyáltalán mire? Hogy ritkán ürítik a küblit?), aki másnap esetleg a legnagyobb lelki nyugalommal kínpadra vonta az embert, de meglehet, hogy a Stockholm-szindróma már akkor is létezett, csak még nem találtak rá szót. Vizitáció, vagyis más településre való kedélyes látogatás alkalmával egyik inkvizítor ment, a másik maradt, tehát a központ elvileg sose maradt felügyelet nélkül. (A vizitációról később beszélek részletesebben.)
A vádat az összes perben az egy szem „ügyész” (promotor) képviselte, az épületben két írnok (notário) dolgozott (ezeknek a macskakaparását volt alkalmam böngészni, némelyiknek nem ártott volna szépírásra beiratkozni), ezen kívül egy bírósági alkalmazott (meirinho), egy börtönparancsnok (alcaide do cárcere), egy, vagy szükség esetén több védőügyvéd (solicitador), meg egy portás (porteiro) számított az alaplétszámba. Utóbbi nem csak portaszolgálatra volt hitelesítve, vizitációk alkalmával gyakran elhagyta a kaput, sőt, a házat magát is. Egyébiránt a többi, inkvizítorok alatti beosztás is egymással cserélhető volt többé-kevésbé.
Az alaplétszámon túl az intézményen belül dolgoztak még további börtönőrök, és egyéb kiszolgáló személyzet is, említést tesznek például egy helyütt arról, hogy nem az inkvizíció udvarán kellene ruhát teregetni, vagyis egy mosónő szolgálatait is igénybe vették, de ő nyilvánvalóan külsősként, külön szerződéssel dolgozott. Másutt egy fekete rabszolga alkalmazásáról esik szó, és valaki biztosan a konyhát is ellátta, tehát a Regimentóban felsorolt személyi állomány csak az alaptevékenységhez kapcsolódó tisztségekre vonatkozik.
A szabályzat külön hangsúlyt fektet az összeférhetetlenségre, vagyis elviekben tiltja, hogy az inkvizítorok és a többi tisztségviselő rokonságban álljanak egymással, sőt, még az atyák szolgái (criado) se lehettek rokonai senki másnak az intézményen belül. Nagyon valószínű, hogy ezt se tartották be mindig száz százalékig: megbízható embert találni korántsem volt egyszerű, a sógorság-komaság akkoriban legalább akkora kohéziós erő lehetett, mint manapság, és munkaügyi központok sem léteztek.
Büntetés-végrehajtás ítélet előtt: hétköznapok a terror házában
Nézzünk be most a falak mögé. Példánk a dél-portugáliai Évora városának Szent Hivatala, illetve annak bírósági és palotaépülete lesz (tribunal e palácio do Santo Ofício). Mint az első részben említettem, a mára kisebb jelentőségű Évora (amelybe egyébként igazán megéri ellátogatni, például az egész szépen megmaradt, és közvetlenül a Szent Hivatal épülete mellett található római kori Diána-templom miatt is, amelynek képét alább láthatjátok), a portugál inkvizíció létrejöttekor a királyság fővárosaként funkcionált. Kisebb-nagyobb eltérésekkel az alább következő leírás a hasonszőrű luzitán intézményekre is igaz.
Az épület két részből állt, az egyik szárnyban kaptak helyet a cellák, az ún. casas de despacho (kihallgató vagy hivatalos helyiségek), valamint az alcaide (börtönparancsnok) lakása, a másik szárnyban maguk az inkvizítorok, egy-egy központban ketten vagy hárman laktak. Az első szárnyban kapott még helyet a kincstár, a konyha és az ebédlő, két kihallgató helyiség (egy nyilvános és egy titkos), a kápolna, illetve a titokterem (casa do secreto).
A két casa de despacho alapvetően különbözött egymástól, az egyik, a titkos volt az igazi kihallgató szoba. A másikban könnyebb bűnökért elítélt foglyok nem nyilvános büntetése és ezt követő elbocsátása történt. (Itt cáfolom újfent azt a téves elképzelést, hogy az inkvizíció mindenkit halálra ítélt volna. Mindenkit elítélt, valamilyen büntetésre, de a legtöbben azért megúszhatták élve.)
A titkos kihallgatószobában elhangzott minden szót bizalmasan kellett kezelnie nem csak az inkvizítornak, az írnoknak és az egyéb személyzetnek, hanem magának a vádlottnak is, csak úgy bocsátottak el bárkit a falak közül, ha az előbb esküt tett arra, hogy hallgatni fog mindarról, ami vele azon falak között történt. Amint látjuk, ez elég egyértelműen az erőszakszervezet malmára hajtotta a vizet, és a történtek pszichológiai feldolgozását se segítette feltétlen, de az ilyesmivel akkoriban persze nem foglalkozott senki. Az információáramlást minden más módon is igyekeztek korlátozni, nem csupán a foglyok (lásd alább a börtönben való elszállásolás logikáját), hanem az alkalmazottak tekintetében is.
Azt készségszinten tudja minden iskolás gyerek, hogy a kínzóterem (casa da tortura) elidegeníthetetlen része egy inkvizíciós intézetnek. Ennek leltárkor ellenőrizendő alapfelszereléséhez tartozott az Újszövetség (itt nem volt indexen, de sűrűn azért biztos nem forgathatták, nehogy valami olyan passzusra bukkanjanak, amelyben megbocsátásról esik szó), és néhány rendkívül visszataszító, a fogorvosi eszközökre távolról emlékeztető szerszám. Utóbbiak nem diszkrét fiókokban pihentek, hanem a falakra voltak aggatva, hogy belépéskor senkinek ne legyen kétsége a helyiség rendeltetésével kapcsolatban.
A kínzáshoz egyébként nem fogtak hozzá csak úgy, minden előzetes figyelmeztetés nélkül, megvolt ennek a szépen kidolgozott koreográfiája, és a vádlott bármikor úgy dönthetett, hogy mindent bevall. Tagadni teljesen felesleges volt, mint már említettük. A nehézséget csak az jelentette, hogy a vádlott soha nem tudhatta, mivel vádolják és kik. Tehát heteket, sőt, hónapokat tölthetett azzal, hogy megpróbálja kitalálni, ki az ő jóakarója, és mit beszélt álmában évekkel korábban. Ha pedig egyszer elkezdett gyónni, természetesen sokkal több mindent bevallott, mint amiről a besúgók, illetve más nyomorult letartóztatottak tájékoztatták az inkvizíciót, vagyis súlyosbította a saját helyzetét, arról nem is beszélve, hogy kénytelen volt másokra is vallani, akár tudott valamit, akár nem. Vallatói vérszemet kapva még több vallomást kívántak, mert valamit biztos elhallgatott, és csak az ő rossz- vagy jóindulatuktól függött, hogy milyen hosszan játszották valakivel ezt a macska-egér játékot. A legszerencsétlenebbek tán azok voltak, akiknek semmilyen „vétek” nem nyomta a lelkét, és nem is vallottak be semmit, mert komolyan hitték, hogy eskü alatt igazat kell mondaniuk. Ezeket kínozták meg leginkább, és ezek végezték nagyrészt a máglyán is.
Visszatérve az épületre, a casa do secreto, vagyis titokterem ugyancsak érdekes helyiségnek számított: ez szolgált irattárként, itt őriztek minden dokumentumot, jegyzőkönyvet, ítéletet, rendeletet. A helyiségnek egyetlen ajtaja volt (ezt stílusosan titokajtónak nevezték), azt is három lakat zárta, mind a háromnak kulcsa más embernél, az ügyésznél, illetve a két rangidős írnoknál, de ahhoz, hogy az ajtót kinyissák, feltétlen jelen kellett lennie egy inkvizítornak is. (A biztonság mindenek felett, akár egy bankszéf esetében.) A titokteremben minden egyes inkvizítor külön őrizte a saját hatáskörébe eső iratokat, úgy mint a feljelentéseket, a peranyagokat, és a helyi, valamint más inkvizíciós központ által rendezett autodafék jegyzőkönyveit. Az autodafé egyébként nem spanyol, hanem portugál szakszó, auto-da-fé, vagyis hitaktus, a Magyar Katolikus Lexikon szerint hitvallás (latinul actus fidei). Érdekes, hogy az auto portugálul színdarabot, komédiát is jelent, de az inkvizíciós jegyzőkönyvekben akta jelentésben is szerepel, és még véletlenül sincs köze a személygépkocsihoz, bár a busz autocarro, bizonyítandó, hogy a portugálok se teljesen reménytelen népség.
A titokterem iratai között helyet kaptak még az inkvizíció hatáskörébe tartozó telekkönyvek is, és a személyzet teljes névsora, valamint pénzügyi dokumentumok, számlák, könyvelés. Ezen kívül két, bőrrel bevont láda, amelyekben a már lezárt perek iratait, illetve az autodafén elégetendő könyveket őrizték. Egy másik, még érdekesebb tartalmú láda is itt bújt meg: abban gyűjtögették a piszkos anyagiakat. Az összképet egy kápolna egészítette ki, nehogy a munkavállalók híján legyenek a lelki támasznak. A munkáltató részéről igen nagy előzékenység volt, hogy dolgozóikat a fáradságos és időrabló gyaloglásoktól megkímélendő, helyben biztosították a napi misehallgatás és áldozás, valamint a mély lelkiismeret-vizsgálat tartásának lehetőségét. (Micsoda cafeteria-rendszer!)
Végeztünk az épület egyik szárnyával, nézzünk be a másikba, a tulajdonképpeni büntetés-végrehajtás színhelyére. Bár mai fogalmaink szerint a foglyok valójában inkább előzetes letartóztatásukat töltötték itt, mert még ítélethirdetés előtt húztak le itt sokszor hosszú éveket. A cellák kialakításakor ergonómiai szempontokat nemigen vettek figyelembe, vagy, ha igen, a cél az volt, hogy a foglyok minél rosszabbul érezzék magukat. Ez viszont maximálisan sikerült is.
Ha belépnénk egy ilyen helyiségbe, az első benyomásunk az lenne, hogy nagyon sötét van. Igaz, minden cella rendelkezett ablakkal, vagyis inkább egy-egy réssel, de a rés jó magasan volt kiképezve, a rabok a nappali fényt csak úgy élvezhették, ha felálltak. Egyébként a cellák 15*12 arasz alapterületűek voltak (egy arasz kb. 22 cm), vagyis egy 3,3 m*2,64 m-es, 8,7 m2-es helyiséget kell elképzelnünk. Ha a rabok leültek, szinte tökéletes sötétségben maradnak, így is ettek. Csak este járt egy kis világítás, egyetlen, olívaolajjal táplált mécses fénye. Egy-egy, durván 9 m2-es cellán négy-öt, olykor több ember osztozott (bár előfordult az is, hogy kevesebb, illetve léteztek magánzárkák), hetente egy korsó ivóvizet kaptak összesen, egy másik korsóba pedig a vizeletüket gyűjtögethették. A vizelet és az ürülék nyolc napig bűzlött a cellákban.
Nyaranta a humanoid piócákon kívül mindenféle kistermetű vérszívók is boldogították a foglyokat, önkéntes szolidaritást vállalva sorsukkal. A korban ehhez persze nem kellett feltétlen börtönben ücsörögni, a higiéniás viszonyok egyébként se nevezhetők ideálisnak, noha tény, hogy a zsidók-újkeresztények a „normál” keresztényekhez képest gyakrabban mosakodtak, ami ugyancsak gyanúra adott okot. Kissé talán meglepő, de a rabok egy dologban azért gyakorolhatták kreativitásukat: maguk főzték az ételüket, a kellemetlen ebben főleg az volt, hogy szagelszívó meg kémény híján a füst istentelenül csípte a szemüket. Az építtetők nem nagyon törték a fejüket a szellőzés profi megoldásán.
Az ágyak igen szűkek voltak, egy-egy rabra nem jutott annyi hely, hogy ki tudjon nyújtózkodni; volt, aki emiatt inkább a puszta téglán aludt. Az elfogatási parancsban egyébként azt is mindig elrendelték, hogy a fogollyal együtt pénzt, az ágyát és az ételkészletét (konyhai felszerelést, illetve alapanyagokat) is konfiskálni kell, hiszen a raboknak maguknak kellett biztosítaniuk börtönbeli eltartásukat, nehogy már pénzbe kerüljenek az intézménynek. Akinek nem volt mit a tejbe aprítania, az éhezett, vagy a rabtársai segítségére szorult, bár tény, hogy a szegényebbeket az inkvizíciónak se nagyon volt érdemes zaklatnia. Ilyen szempontból a halmozottan hátrányos helyzet, kispénzűség és falvakban lakozás kifejezetten életmentő hatással lehetett, ezt bizonyítja az a tény is, hogy a legtöbb marránus szokásmaradványt az észak-kelet portugáliai Trás-os-Montes tartományban lehet megtalálni.
A cellát a foglyok csakis kihallgatás céljából hagyták el, vagyis nem létezett egészségügyi séta, mozgás, bármi, amivel elfoglalhatták volna magukat. Nem beszélhettek hangosan, nem kommunikálhattak a szomszédos cellák lakóival, nem írhattak (kivéve persze, ha a vallomásukhoz akartak jegyzeteket készíteni, akkor kaptak papírt és írószerszámot), nem olvashattak, és nem játszhattak semmiféle társasjátékot (utóbbit megtiltani nekem eszembe se jutott volna, de az atyák mindenre gondoltak).
A tiltások dacára persze, mint minden börtönben, ebben is megpróbáltak a rabok minden elérhető információhoz és könnyebbséghez hozzájutni. Kódolt üzeneteket küldözgettek a falon keresztül, az új foglyok friss híreket hoztak kívülről, egyik cellából másikba áthelyezett rabok elmesélték, kivel laktak együtt, mi mindent tudtak meg. A Regimento külön kitér arra, hogy se egy családból/faluból származó embereket, se olyanokat nem szabad egy cellába tenni, akik azonos státuszban vannak, vagyis tagadókat tagadókkal, visszaesőket visszaesőkkel, bűnbánókat bűnbánókkal összezárni nem látták célszerűnek. Nem kis fejtörést jelenthetett, főleg helyszűke esetén, hogyan szervezzék meg a luxuslakosztályokban való elhelyezést úgy, hogy egyetlen elv se sérüljön.
Nők és férfiak természetesen külön traktusban laktak, és nem kommunikálhattak egymással. Ami a női foglyokat illeti, ha valamelyiket el kellett különíteni, mert másképp nem lehetett megakadályozni, hogy az inkvizíció számára kellemetlen információk birtokába jusson vagy azokat továbbadja, az erkölcseire azért nagyon figyeltek, tekintve persze, ha fiatal, szemrevaló teremtésről volt szó. Ilyenkor egy megbízható asszonyt adtak a rabnő mellé, és az kísérgette a kihallgatásokra. (Maga a rendelkezés, hogy így kell eljárni, valószínűsíti, hogy azért voltak visszaélések, bár ez az elkövető számára sem lehetett veszélytelen. A gardedám nyilván csak régi keresztény lehetett, és valószínűleg ő se ingyen végezte kellemes feladatát.)
Látogatókat a foglyok nem fogadhattak, ez alól csak egyházi személyek jelentettek kivételt. Papokat tehát szíves örömest engedtek a közelükbe, hogy teletömjék a fejüket mindenfélével, sőt, egyenest az intézmény bízott meg különféle szerzetesrendekből való jámbor atyákat azzal, hogy a makacs tagadókat zaklassák.
A fent leírtak szerint nem csoda, ha sokan csak úgy, természetes módon hullottak el az Inkvizíció börtöneiben: vagy azért, mert elkaptak valami fertőzést, vagy azért, mert túl öregek, gyengék voltak a megpróbáltatások elviseléséhez. Akiket szabadon engedtek, azok nagy része is valamilyen betegségben szenvedett, megsüketült, megvakult, lebénult (főleg, ha kínozták is), emberi roncsok kerültek ki a falak közül, akik a nulláról kezdhették el újra az életüket, ha volt bennük elég erő, vagy akadt rokonuk, aki befogadja őket. De sokszor egész családokat hurcoltak el, volt, hogy kisgyerekes szülőket, akiknek a gyerekeiről senki nem gondoskodott.
Nyilván nem csoda, hogy előfordultak gyilkosságok és öngyilkosságok is, mint minden börtönben. Azok, akik már nem bírták tovább, felkötötték magukat valamire, ami éppen adódott, az ablakrácsra, vagy egy falba szerelt tartóra. Volt, aki szénnel írt búcsúüzenetet is hagyott a falon. Az öngyilkosok magukkal ugyan végezhettek, de a Szent Hivatallal még holtukban is volt elrendezni-valójuk: post mortem folytatták a perüket, és annak rendje és módja szerint el is ítélték őket (ártatlanság pedig nincs), helyettük pedig, ahogy idő előtti elhalálozás, illetve szökés esetén mindig, egy bábut égettek el a máglyán, csak, hogy a létszám meglegyen.
Rendőrségi módszerek és meglepő engedékenység
Mivel egyfajta bűnüldöző szervről beszélünk, ha a „bűn” számunkra (vagyis remélhetőleg az olvasók nagy része számára) ma nagyon mást is jelent, természetesen felmerül a kérdés, hogy a ma ismert bűnüldözői módszerek közül vajon alkalmaztak-e néhányat, és milyen hatékonysággal.
Tisztában kell lennünk valamivel: az inkvizíció elsősorban nem tettekre, hanem szavakra, vagyis gondolatokra volt kíváncsi. A tárgyi bizonyítékok gyűjtése természetesen nem kizárt, de nem is igazán jellemző. A letartóztatással egyidejű házkutatás alkalmával nyilván lefoglalhattak eretnekségre utaló tárgyakat, főleg könyveket, de az esetek nagy részében a vádat tanúvallomásokra alapozták. Ezek igazságtartalmát persze nehéz volt ellenőrizni, ezért a lehető legnagyobb számú tanú meghallgatása módszerével éltek. Szavahihető tanúnak csak régi keresztények számítottak, minél magasabb társadalmi rangot viseltek, annál jobban hittek nekik (egyházi személyek és nemesek előnyben). A nyomozás során a vádlott korábbi lakóhelyét, lakóhelyeit is felkeresték, hogy információkat gyűjtsenek be ismerőseitől, üzlettársaitól. Ez volt a mai KT-nak (környezettanulmánynak) az őse.
Rendőrségi és titkosszolgálati módszerek alkalmazására is akad példa: az inkvizítorok beépített embereket, téglákat is bevetettek. Ezek csak színlelték, hogy rabok, feladatuk az volt, hogy a valódi foglyok bizalmába férkőzzenek, és vallomásra bírják őket. (A gyakorlat máig él és virul, természetesen.) Az ellenőrzés másik módszere a 24 órás megfigyelés volt, mely célra speciális cellák álltak rendelkezésre. A cellák falában vagy tetején elrejtett nyílásokon át tudták az ezzel a feladattal megbízott familiárisok figyelemmel követni, hogy mi folyik az egyébként magánzárkaként funkcionáló helyiségben, pedig mit megadtak volna egy rendes kameráért és képernyőért, hogy kényelmesen ücsöröghessenek előtte egy kóla társaságában!
Isabel Álvares, Spinozának, a filozófusnak (balra lent) egyik távoli nőrokona az évorai inkvizíció vendégszeretetét élvezve egy ilyen speciális zárkában tengette napjait. A megfigyelők akkurátusan feljegyezték, hogy miket művelt a jóasszony, mikor kelt fel, mit főzött, hányszor vágta le a körmeit, mikor mosdott és mikor hajlongott furcsán, vagyis mikor imádkozott, és miket mondott (azért könyörgött, hogy Isten engedje már meghalni). A megfigyelések alapján persze kiderül, hogy Isabel Álvares böjtölt, mégpedig nem feltétlen akkor, amikor a katolikusok szoktak. A szomszédos cellák lakóival a falon át kommunikált is.
Ilyen alapos rendőrségi/vizsgálóbírói munka alapján az inkvizítorok szükségképpen olyan információkhoz is hozzájutottak, amelyek nem tartoztak a kompetenciájukba. Vagyis előfordult, hogy köztörvényes bűnök nyomára bukkantak. Kézenfekvő lett volna, hogy ezeket az információkat a világi hatóságoknak továbbítsák. Csakhogy nem tették. Legalábbis nem minden esetben, főleg akkor nem, ha egyébként az adott vádlott az ő szemszögükből nézve nem követett el súlyos kihágást. A példa, amelyet hozok, magáért beszél:
1589-ben egy Rodrigo Ferreira nevezetű személyt azért tettek hűvösre, mert jogtalanul papnak adta ki magát, és mindenféle, ezzel a hivatással kapcsolatos tevékenységet végzett. De ez valójában kismiska egyéb viselt dolgaihoz képest. Rodrigo ugyanis többszörös gyilkos volt. Legalább két természetes gyerekét ölte meg, abortuszra kényszerítette az egyik ágyasát, és megmérgezett egy férfit, hogy elszeresse a feleségét.
Az inkvizíció mindezt példás alapossággal kiderítette. Mi érdekelte őket belőle? Csak a papi hivatás jogellenes gyakorlása. Nem izgatták őket a gyilkosságok, de még a keresztény erkölcsbe ütköző szexuális magatartás sem. Az abban az esetben izgatta volna őket, ha a jóember kijelenti, hogy nem tartja bűnnek. Mivel az elvárások szerint szánta-bánta tettét, mindjárt sokkal kegyesebben tekintettek rá, főleg, mert mégiscsak az ő kutyájuk kölyke volt, csak nem jutott el a papszentelésig.
Ezzel az elgondolkodtató példával fejezem be a mai posztot, de lesz még folytatás, csak győzzétek elolvasni. Legközelebb arról lesz szó, hogy miként zajlott egy inkvizíciós eljárás a vizitációtól az autódaféig, illetve milyen büntetési tételeket lehetett kiszabni.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.10.13. 08:11:26
És akkor Rodrigo Ferreira esetében még nem dőlt el, hogy természeti, vagy ipari katasztrófa ügyében lehet bűnös, de felsőbb utasításra és mert a nép példás büntetést kívánt, azért jól őrizetbe vették?
;-)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.10.13. 08:12:11
vén betyár 2010.10.13. 08:50:25
Köszönet és gratula !
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 09:55:30
@vén betyár: És mi lesz a kritikával? Vagy ez még később következik? :)
Murderface 2010.10.13. 10:02:24
A "hétköznapok a terror házában" rész különösen érdekes, hihetetlen a hasonlóság a GULAG-Szigetvilágban Szolzsenyicin által leírt vizsgálati fogsággal :S
spájdernecc 2010.10.13. 10:15:23
SzMSz nélkül minden szervezet félkarú óriás
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.10.13. 10:15:37
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 10:27:25
@Zig Zag: 1 hónapja ez még senkit nem tartott vissza a kritikától :) De a vallási vita most tényleg nem indokolt, azt már letudták a népek múltkor. Gondolom én ...
M65od 2010.10.13. 10:33:51
1hurka 2010.10.13. 10:38:38
sztupi 2010.10.13. 10:56:54
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 11:18:42
Az én célom nem az egyház elleni uszítás, egyszerűen meg akarom mutatni, milyen volt ez a korszak.
@sztupi: Hát, sztem most nem azok kezében vannak ezek az autók, akiket zavar, ha engem kritizálnak :P
Ronald 2010.10.13. 11:29:33
teddybear01 2010.10.13. 11:36:57
Ami a megholtak büntetését illeti, én tudok olyan esetről, amikor az inkvizíciós atyák nem átallották kiásatni az eljárás közben megboldogult bűnös holttestét, és aztán annak rendje és módja szerint máglyán megégettették. Persze az anyagiak sem maradtak el, a vagyonelkobzást is végrehajtották, előírás szerint.
Everyl 2010.10.13. 11:38:17
A két cikket elolvasva számomra a szerző pártállása és vagy etnikai hovatartozása érezhető az értekezésen, de ez semmit nem von le a profizmusból, sőt, képes volt úgy bemutatni egy állami szervezetett, hogy nem bánt meg sem vallást, sem népcsoportot. Én máskor szívesen olvasnék Tőled, csak könyörgöm, válasz egy kevésbé nyomasztó, rövidebb témát. :-)
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 11:41:42
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 11:43:19
Az etnikai hovatartozásom? Ha arra gondolsz, h zsidó vagyok, ebben tévedsz. Max tiszteletbeli. :)
Everyl 2010.10.13. 11:52:06
Igen, valahogy az jött át, hogy a tárgyilagosság mellett mintha húzna arrafelé a szíved (szóhasználat, azok érzelmi töltöttsége). Ezzel nem megbánatani akarlak, sőt, bóknak szántam. Bár tudom, hogy pont a Lemilen nem kell túlmagyarázni az ilyen dolgokat, de még szoknom kell, hogy az azon ritka blogok egyike, ahol érvényesül a "Nem az a fontos, hogy egy véleményen, hanem, hogy egy szinvonalon legyünk" elv. :-)
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 11:56:14
Iustizmord 2010.10.13. 11:58:03
Iustizmord 2010.10.13. 12:13:10
legalábbis sanszos lett volna...
Iustizmord 2010.10.13. 12:14:37
co-dependenciának hívják.
vagy megfordított stockholm-szindrómának.
:o)))
limbekcs 2010.10.13. 12:37:33
juditmanó 2010.10.13. 13:04:01
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 13:39:00
@Iustizmord: Sztem nem csak sanszos lett volna (hogy Jézus máglyán végezze), hanem tutibiztos. De ezt is kitalálta már a jó öreg Dosztojevszkij :)
@juditmanó: Ez persze beleszámított a büntetésbe, egyértelműen bizonyított judaizálás. Ha jól emlékszem, tényleg máglyán végezte. Azt most nem tudom pontosan, melyik kategória volt, de még utánanézek. A büntetésekről a 3. részben lesz szó. A vallatás nem számított büntetésnek, ha erre gondolsz, az "csak" az igazság kiderítését célozta. De aki judaizált, azt megpróbálták téríteni, újabb és újabb papok látogatták meg, és győzködték, h mentse meg a lelkét. Az egész filozófiája arra épült, h a lélek megmentése érdekében kínozzák a testet minden lehetséges módon. Tehát, ha ki is végezték, amennyiben az utolsó pillanatban megbánta bűneit, és jó katolikusként halt meg (ezt már csak Istennel tudta elszámolni), akkor nem volt hiába az egész - már az inkvizíció szempontjából. Merthogy ők a lelkét akarták megmenteni az örök üdvösség számára.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 13:43:02
Szívesen látlak a saját blogomon, a szexcsatákon :)
Egyébként nem vagyok hadtörténész, tehát elég korlátozottan írhatok ide olyasmit, amihez valóban értek :)
-JzK- 2010.10.13. 14:10:57
„A középkort az ököljog uralmának szokták tekinteni. A jog és igazság leggyakrabban az erősebb mellett állott, érthetően érdeke fűződött tehát mindenkinek a győzelemhez, mely itt és ekkor fegyveres diadalt tételezett. Az egymással háborúzó kiskirályok, hadban álló szomszédvárak, véres trónharcok, dinasztiák és tartományurak vetélkedése jellemzik a kort. A jobbágy pedig, akinek nap mint nap keményen meg kellett küzdenie megélhetéséért a földdel, viselte a fölötte áthullámzó háború minden terhét, újra és újra „hont foglalt” telkén, elölről kezdte életét. Ő az, aki igazán érezte a fegyveres társadalom súlyát, az ő földjét égették föl a stratégák, őt telepítették ki, az ő családját koncolták föl a martalócok, az ő asszonyát erőszakolták meg, az ő gyermekeit hurcolták janicsársorba a törökök. Az urak más szinten ugyancsak megélték a fegyveres barbárság mindennapjait. Ok a hatalomért, a befolyásért, családi becsületükért, birtokukért küzdöttek, s ezek a harcok vérre menők voltak.
Jobbágyot, nemest egyaránt tizedelő események is jellemzik a kort. Városok, tartományok pusztultak el a fekete haláltól, a pestisjárványoktól; országok néptelenedtek el egy-egy nagyobb európai háború nyomán, tízezrek veszítették életüket keresztes hadjáratokban. A könyörtelen élet szívóssá és kíméletlenné tette a középkor emberét, megszokottá a vért és szenvedést. Ebben a környezetben ítélt a bíró, s itt kell megvalósítania elképzelését: „megfelelő” szankcióval visszariasztani a bűnözéstől a társadalmat. Természetes, hogy a bűnhődésnek keményebbnek kell lennie a „megszokottan” kijutó szenvedésnél, így természetes, hogy a könyörtelen véres mindennapok könyörtelen, véres végrehajtást követeltek. Leírhatjuk, hogy a Constitutio Criminalis Carolina hány és hány esetre mond halálbüntetést, ám ez önmagában semmit sem fejez ki. Az abban foglaltaknál sokkal kisebb dolgokért s főleg sokkal oktalanabbul osztották a büntetőjogon kívüli halált.”
Everyl 2010.10.13. 14:12:30
Köszönöm az invitálást, miután visszagyömöszölöm az agyamat a füleim közé, menten átnézek, és természetesen ott is véleményezni fogom az írásaidat. :-)
Gildor Inglorion · http://gildorblog.blogspot.com 2010.10.13. 16:49:11
amúgy tényleg lehangoló. amik talán még ennél is rosszabb irányba vitte a történelmet, azok a keresztesháborúk.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.10.13. 17:03:29
Pretoryan 2010.10.13. 17:55:45
Pretoryan 2010.10.13. 17:58:08
tucano 2010.10.13. 18:19:06
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 21:59:13
@tucano: Nézd, a hátam mögötti polcon van kb 10 kg belőle. Mármint mikrofilmről fénymásolva. Hogy néznéd meg Brazíliából? :)
@Pretoryan: Köszi :) Én is élvezem a részleteket, a hétköznapok történelmét, meg a szervezetek működésébe való betekintést. Amerigo is biztos izgalmas pasi lehetett :)
tucano 2010.10.13. 22:44:15
Ha már portugálok, nemcsak saját fajtájukkal voltak ilyen kedvesek. Ez a bahiai Mercado Modelo alatti pince, ahol az eladásra váró rabszolgákat tartották. A képen jól láthatóan csillog a víz, dagálykor felmegy mellkas magasságig:
farm4.static.flickr.com/3236/3137596625_6ed77924a6_z.jpg
killercsiga 2010.10.13. 23:37:17
Mit jelent az a szó, hogy ténykérdés?
Ami tény, az nem kérdés. Vagy igen?
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.13. 23:37:44
A portugálok nem személyválogatók, mindenkit szívesen kínoznak, fajra és bőrszínre való tekintet nélkül ...
Kentaur67 2010.10.13. 23:47:04
egy pillanatra lehidaltam. Beütöttem a lemil-t, erre feljön valami egészen más. Döbbenet, aztán rájöttem, egy helyen elgépeltem a címet:
lemil.hblog.hu/
Gőzöm nincs, hogy milyen indittatásból használ ilyen címet az úriember, nem sikerült megfejtenem.
ON
Kentaur67 2010.10.14. 00:03:55
Erről egy vicc jut eszembe, talán Fábrytól hallottam:
Kohn egy éjszaka elviszi a nagy fekete autó, és azon melegében, ahogy beérnek, el is kezdik vallatni:
— Mondjon el mindent Grünről, de most rögtön!
— Elnézést, de nem ismerek semmiféle Grünt.
— Rendben van, adod te még ezt alább is. Akkor nézzük Weiszt…
— Elnézést, ha lehetne, akkor még is inkább maradnék a Grünnél.
Kentaur67 2010.10.14. 00:11:27
Köszönet a — tőled megszokott — vége-nincs idézetért.
Hadd hívjam fel a figyelmed egy apróságra: az általad bemásoltaknak nem sok köze van a fenti írás témájához. Azon egyszerű oknál fogva, hogy Mezey jogrendszerről és büntetésről beszél, az írás meg egy elmebeteg rendszerről, amely bűnök nélkül büntetett ezreket, amely még annyira sem volt igazságos és átlátható, mint az egyébként e téren nem túl erős középkori igazságszolgáltatási rendszerek.
Kéretik nem keverni a szezont meg a fazont.
Köszönöm.
Kentaur67 2010.10.14. 00:12:01
Kazimír 2010.10.14. 08:56:08
Részben emberi hülyeség, részben vallási fanatizmus. Ezek külön-külön is borzasztó dolgokra képesek, hát még együtt...
Az írásod felkeltette érdeklődésemet, ezért el fogom olvasni a könyvet a spanyol inkvizícióról, amit otthon leltem (1865-ös lipcsei kiadás).
hazitroll 2010.10.14. 11:17:23
hazitroll 2010.10.14. 11:22:57
Felteszem olyan könyv sosem íródott, hogy egy inkvizítor emlékiratai, visszaemlékezései, önéletrajza. Érdekelne, mit gondolhatott, ő maga miként vélekedhetett.
LouiS 2010.10.14. 12:18:18
Kismy 2010.10.14. 12:41:23
@Gloria Mundi: remek, reggelihez illő olvasmány :) ja, és igyekezz azzal a harmadik résszel!
Iustizmord 2010.10.14. 15:37:37
hi-hr-tet-len.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.10.14. 19:07:57
No, ez meglepett...
A Lemilblog szerkesztősége semmiféle közösséget nem vállal a belinkelt oldallal.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.14. 19:55:02
@Kazimír: Hát, ez valódi lelet :) Azért kissé elavult, biztos, de ettől még nyilván nagyon jó :) Szórakoztatónak, gondolom, túlzás lenne mondani.
Ha már régi könyvek, volt egyszer egy rabbi, aki Pesten tevékenykedett, és a portugál zsidóságról írt, németül. Az MTA Keleti Könyvtárában találtam a műveire.
Kaiserling, Mayer, Geschichte der Juden in Spanien und Portugal, vol. II: Geschichte der Juden in Portugal, Berlin, Julius Springer, 1867
@hazitroll: Pontosan erre hivatkoztak ők is. Nekem abszurd, és szemforgató, de ez volt a logikája. De maga az Evangélium is egymásnak ellentmondó kijelentéseket tartalmaz, hol végtelen megbocsátás és türelem, hol sírás leszen és fogcsikorgatás ... Nehéz összeegyeztetni a kettőt. Mindenki azt mazsolázza ki, ami éppen érdekében áll.
LaLinea 2010.10.14. 22:59:02
De ennyire töményen okosat és jó értelemben tudósat és jól szerkesztettet még nem olvastam itt.
Ne sértődjön meg senki. (Úgyse fog.)
zum trucc 2010.10.14. 23:43:23
@Gloria Mundi: először is őszinte elismerés, egy végigdolgozott nap fénypontja volt az a néhány perc, amit valójában habkönnyű, esti mese helyett is kiváló írásod olvasásával töltöttem. Engem az ragadott meg egyébként, hogy az inkvizíciót tkp. mint bürokratikus szervezetet mutatod be.SzVSz, státuszelőírás, minden stimmel. Elkezdtem a bürokrácia ismertetését és mire a végére értél, az olvasót átjárta a kínzások iszonyata. Nem is szeretjük a bürokráciát...
Amúgy meg arra is szép példa ez az írás, hogy lehet úgy objektívnak lenni, hogy az ember nem tagadja meg az empátiát az áldozatoktól, szóval le a kalapot. Azt pedig, hogy lezsidóztak, egész finoman, tekintsd nyugodtan dicséretnek, csak azt akarta mondani a kommentelő, hogy érző ember vagy.
Szóval várom a folytatást, meg más, lemilre illő témákon is agyalhatnál, persze csak azért, mert a fel nem vonulók kérik.
Szóval: somos todos portugueses, legalábbis egy kicsit, legalábbis amióta téged olvasgatunk.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.15. 09:26:09
@zum trucc: Agyalok más témán, de az se vmi vidám ... Viszont nagyon izgalmas, sztem. A "zsidózáson" nem sértődtem meg, a kontextus a helyén volt :) És köszi a szép szavakat.
Harald Blåtand 2010.10.15. 12:49:50
Egyébként sok dominikánus (gondolom már csak dacból is) büszkén használta a gúnynevet. Voltak pl. agárszimbólumokkal díszített kolostori tárgyaik.
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.10.17. 15:47:33
Mellesleg nem is gondoltam volna, hogy ennyire eltér a spanyol és a portugál kiejtés :o
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.10.18. 18:57:08
A portugál nyelvhez:
csurtus.blog.hu/2010/09/09/portugal_nyelv
:-)
tucano 2010.10.19. 13:12:29
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.10.19. 17:44:04
művésznevén Professor Pizka
legújabb írása, (kissé) katonai témában:
raerunk.blog.hu/2010/10/19/urjegyzosegi_hivatal
Karma17 2010.10.20. 10:51:51
Nem egy történelmi forrásmunka, de olvasmányossága folytán máig emlékszem rá, pedig több, mint 20 éve olvastam :)
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.10.20. 13:48:47
@Karma17: Ha már könyvajánló, konkrétan a portugál conversókhoz 2 regény:
Richard Zimler: Az utolsó lisszaboni kabbalista
webshop.animare.hu/az_utolso_lisszaboni_kabbalista+41789.html
David Liss: Egy kufár bosszúja
www.libri.hu/konyv/egy-kufar-bosszuja.html
Mindkettő nagyon tetszett.
vén betyár 2010.10.20. 15:13:29
Sajnos a másikat még nem olvastam, kösz.
vén betyár 2010.10.20. 15:14:15
Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.10.20. 21:21:50
Ja, nem. Az én ismereteim nem elég mélyek ahhoz, hogy érdemes legyen publikálni őket.
Amennyire én tudom, a börtönök elég változatosak voltak, de többnyire pont ugyanilyen sötét, büdös lyukak. A tipikus városi börtönben egy nagyobb terembe gyűjtöttek jó sok embert, volt tűzhely, a halottakat is elvitték gyakran. Hozzátartozók látogathatták. A kajáról nem tudok nyilatkozni, de gondolom max. maradék lehetett, illetve amit kívülről kapott.
A politikailag fontos foglyokat inkább egyéni cellákban tartották.
Biztos vagyok benne, hogy sokkal többet tudsz róluk. Én csak egy kíváncsi ember vagyok.
pgyp 2010.11.03. 13:57:22
lemil.hblog.hu
Bármit is írtok a hblog.hu elé ugyanaz az oldal jön be:-)
stokkür 2010.11.15. 15:46:03
@Gloria Mundi: nagyon szeretem a saját blogodat. Nem kis kíváncsisággal olvastam az itt közölt tanulmányodat. Főhajtás és köszönet a nagyon igényes munkáért. (Az első részben belinkelt cikk valóban bicskanyitogató volt)