
Harci  eszközök roncsaival és felkutatásukkal foglalkozó cikksorozatunk  második részéhez érkezett: ezúttal a repülőgépek kerülnek sorra.
Egyúttal ismételten szeretnék elnézést kérni a késedelemért, de sajnos technikai akadályok merültek fel, emiatt csúszott a II. rész.
Megj.: Az illusztrációkon - akárcsak az előző részben - a kiemelt típusok szerepelnek.
	Veterán  repülők után kutatva szintén érdemes körülnézni az afgán  roncstelepeken. Az ország légiereje a két világháború között német,  olasz és angol gépeket használt, ezeknek az eszközöknek egy része most  már múzeumokban található – Afganisztánon kívül.
A Junkers cég F.13-as típusa  volt a repüléstörténet első teljesen fémépítésű szállítógépe. A  jelenleg a Deutsches Museum gyűjteményében lévő példány Afganisztánból  tért haza 1969-ben. A gépet egy évvel korábban Kurt H. Weil professzor  találta egy kabuli roncstelepen, amikor vendégelőadóként oktatott a  helyi egyetemen. Weil (aki korábban mérnökként dolgozott a Junkersnél)  értesítette felfedezéséről a német szakembereket, akiknek kapóra jött az  eset ugyanis a Deutsches Museum F.13-asa 1944-ben egy angolszász  bombatámadásban megsemmisült. A roncs végül az afgán kormány  ajándékaként került Németországba, ahol hosszas restaurálást követően,  1984-ben állították ki.  Az Afgán Királyi Légierő 1938-ban 28 darab Hawker Hind könnyűbombázót  vásárolt Nagy-Britanniától, a típus utolsó példányát 1958-ban  nyugdíjazták. Időközben a kiöregedett biplánok iránt megnőtt az  érdeklődés külföldön: 1970-ben a Shuttleworth Collection nevű brit  közlekedéstörténeti gyűjtemény vásárolt meg egy ex-afgán Hindet, amelyet  11 év munkájával sikerült repülőképes állapotba hozni. Néhány évvel  később a Canada Aviation Museum, majd a hendoni RAF Museum is  beszerzett-egy egy példányt, az utóbbi ma is afgán felségjelzésekkel van  kiállítva. 2004-ben 12 Hind roncsát sikerült azonosítani (ugyancsak egy  kabuli roncstelepen) majd Nagy-Britanniába szállítani. Az  állapotfelmérés szerint a gépek közel felét lehet restaurálni, a maradék  pedig alkatrészbázisként szolgál majd.
Az Afgán Királyi Légierő 1938-ban 28 darab Hawker Hind könnyűbombázót  vásárolt Nagy-Britanniától, a típus utolsó példányát 1958-ban  nyugdíjazták. Időközben a kiöregedett biplánok iránt megnőtt az  érdeklődés külföldön: 1970-ben a Shuttleworth Collection nevű brit  közlekedéstörténeti gyűjtemény vásárolt meg egy ex-afgán Hindet, amelyet  11 év munkájával sikerült repülőképes állapotba hozni. Néhány évvel  később a Canada Aviation Museum, majd a hendoni RAF Museum is  beszerzett-egy egy példányt, az utóbbi ma is afgán felségjelzésekkel van  kiállítva. 2004-ben 12 Hind roncsát sikerült azonosítani (ugyancsak egy  kabuli roncstelepen) majd Nagy-Britanniába szállítani. Az  állapotfelmérés szerint a gépek közel felét lehet restaurálni, a maradék  pedig alkatrészbázisként szolgál majd.  Hasonló az afgán légierőben szolgáló olasz gyártmányú IMAM Ro.37bis és Breda  Ba.25  típusú gépek története (az előbbiből 16, az utóbbiból 8 repült afgán  felségjellel). 2006-ban az Afganisztánban szolgáló olasz katonák 4-5  Ro.37 és két Breda roncsát gyűjtötték be és küldték vissza Olaszországba,  ahol megkezdték a helyreállításukat (korábban egyik típusból sem tudtak  fennmaradt példányról). Érdemes megjegyezni, hogy a Ro. 37-esből a  Magyar Királyi Honvéd Légierőben is szolgált 14 darab…
Hasonló az afgán légierőben szolgáló olasz gyártmányú IMAM Ro.37bis és Breda  Ba.25  típusú gépek története (az előbbiből 16, az utóbbiból 8 repült afgán  felségjellel). 2006-ban az Afganisztánban szolgáló olasz katonák 4-5  Ro.37 és két Breda roncsát gyűjtötték be és küldték vissza Olaszországba,  ahol megkezdték a helyreállításukat (korábban egyik típusból sem tudtak  fennmaradt példányról). Érdemes megjegyezni, hogy a Ro. 37-esből a  Magyar Királyi Honvéd Légierőben is szolgált 14 darab… 
A  második világháború legendás gépeiből viszonylag sok maradt meg, és a  roncskutatóknak köszönhetően egyre több kerül közülük múzeumokba.  1989-ben Leningrád mellett egy erdőben néhány orosz fiatalember  egyedülálló leletre bukkant. A JG 54 állományába tartozó Fw 190 A-5 (gyári  száma 0151227) 1943. július 19-én hajtott végre kényszerleszállást a  területen (az orosz vonalak mögött) és gyakorlatilag érintetlenül maradt  a helyszínen 46 évig. A gép pilótája, Feldwebel Paul Rätz túlélte a  landolást (a felvételen jól látható a hiányzó elsősegélykészlet nyitott  tárolója a gép oldalán) és megpróbálta elérni a német arcvonalat. Sajnos  további sorsa ismeretlen, ma is eltűntként van nyilvántartva. A „Fóka”  jelenleg a Seattle-i Flying Heritage Collection tulajdonában van.
 
Ugyanez az intézmény birtokolja az egyetlen fennmaradt Fw 189-t.  Története kissé hasonló az előző gépéhez. A 2100-as gyári számú Uhu  ugyancsak orosz területen hajtott végre kényszerleszállást egy szovjet  Hurricane vadásszal folytatott légiharc után (a 189-est nem találat  kényszeríttette a földre, hanem az egyik manőver során súrolta a fák  tetejét). A személyzetből egyedül a pilóta, Uffz. Lothar Mothes élte túl  az eseményt, majd két héten át bujkált az őt kereső szovjet őrjáratok  elől, mindezt bőven nulla fok alatti hőmérsékletben! Végül sikerült elérnie a német csapatokat, súlyos fagysérüléseivel 9 hónapot  töltött kórházban, majd visszatért a szolgálatba. Mothes túlélte a  háborút, sőt 1996-ban az angliai Biggin Hill-ben újra találkozhatott  egykori gépével, amit 1991-ben találtak meg, majd eladták  Nagy-Britanniába.
Az civilizációtól távol eső, nehezen járható helyeken jó eséllyel maradnak meg a géproncsok, mint azt egy amerikai P-61 Black Widow esete  is bizonyítja. A 42-39445 gyári számú éjszakai vadász 1945. január  10-én Új-Guineában hajtott végre kényszerleszállást, mégpedig a 2000  méternél valamivel magasabb Mt. Cyclops hegy oldalában. A személyzet  túlélte a landolást (a pilóta viszont súlyos sérüléseket szerzett,  amikor megpróbált lefutni a hegyoldalon, hogy segítséget hozzon) és nem  sokkal később a mentőcsapatok rájuk találtak. A gép maradványait pedig  birtokba vette a dzsungel… 
1979-ben derült fény a roncsok hollétére, de  „Fekete Özvegyet” csak 1991-ben sikerült elszállítani, részben a  rendkívül nehéz terepnek, részben az indonéz bürokráciának volt  köszönhető. Az indonézek végül ellentételezésként elfogadtak egy  repülőképes Boeing-Stearman PT-13-as  biplánt, a P-61-est pedig helikopterre függesztve hozták le a hegyről. A  restaurálás lassan befejeződik, és a veterán éjszakai vadász újra  repülni fog (érdekesség hogy a lezuhanásakor a gép vadonatúj volt,  mindössze 10 repült órával). 
Alighanem a legkülönlegesebb roncsmentő-történet kezdődött 1942. július 15-én, amikor hat amerikai P-38F Lightning és két B-17 Flying Fortress  üzemanyaghiány miatt kénytelen volt egy grönlandi jégmezőn leszállni. A  25 főnyi személyzet sérülés nélkül megúszta a kalandot, néhány nap  múlva kimentették őket. A gépek azonban a helyszínen maradtak.
 
50 évvel később felvetődött a gépek megmentésének ötlete, azonban ekkora már 81  méternyi  jég és hó fedte be az eszközöket. Egy speciális berendezéssel egy aknát  olvasztottak a jégbe, amin keresztül a kutatók leereszkedhettek az  egyik Lightning-ig. A sárkányt végül darabokban sikerült a felszínre  juttatni. A 41-7630 gyári számú kéttörzsű restaurálása 2001-ben  fejeződött be, amikor majd’ 60 év után a Glacier Girl névre keresztelt  repülő újra a levegőbe emelkedhetett. A helyreállítás azért ment  viszonylag gyorsan, mert a jég nagyon jól konzerválta az alkatrészeket.
méternyi  jég és hó fedte be az eszközöket. Egy speciális berendezéssel egy aknát  olvasztottak a jégbe, amin keresztül a kutatók leereszkedhettek az  egyik Lightning-ig. A sárkányt végül darabokban sikerült a felszínre  juttatni. A 41-7630 gyári számú kéttörzsű restaurálása 2001-ben  fejeződött be, amikor majd’ 60 év után a Glacier Girl névre keresztelt  repülő újra a levegőbe emelkedhetett. A helyreállítás azért ment  viszonylag gyorsan, mert a jég nagyon jól konzerválta az alkatrészeket. 
Az  amerikaiaknak azonban nem kell Grönlandig menni, ha viszonylag jó  állapotú II. világháborús gépeket akarnak találni. A Michigan-tó ugyanis  tele van régi haditengerészeti repülőkkel. Hogy miért? Miután az USA  belépett a háborúba 1941-ben, többek között pilótákra is szükség volt,  méghozzá olyanokra, akik képesek repülőgép-hordozón fel-, és leszállni.  Ezt ugyebár valós körülmények között is gyakorolni kell, a  haditengerészetnek azonban nem igazán volt e célra felesleges hajója.  Ezért aztán két öreg oldalkerekes személyszállító gőzöst a Wolverine-t és a Sable-t  alakították át gyakorlóhajóvá. A két „hordozó” a Michigan-tavon  üzemelt,  a tanuló pilóták pedig a szárazföldről felszállva landoltak,  majd startoltak a gőzösök fedélzetén (csak repülőfedélzet és torony volt  rajtuk, hangár nem).
a tanuló pilóták pedig a szárazföldről felszállva landoltak,  majd startoltak a gőzösök fedélzetén (csak repülőfedélzet és torony volt  rajtuk, hangár nem). 
A  háború végéig a két hajón majdnem 18000 pilóta kapott kiképzést (köztük  az ekkor 20 esztendős George Bush). A közmondás szerint pedig ahol  fűrészelnek, ott hullik a forgács: ez idő alatt 130, más források  szerint 300 gép (F6F Hellcat, F4U Corsair, TBM Avenger és SBD Dauntless)  merült a tó mélyére, viszont a pilótákat egy-két kivétellel mindig  sikerült kimenteni. A gépek kiemelését a 90-es évek óta végzik, eddig  mintegy 30 különféle repülőt mentettek meg, 2009-ben például egy F6F  Hellcat vadászgépet és egy SDB Dauntless zuhanóbombázót. Az utóbbi,  2106-os gyári számú zubó 1943 június 11-én átesett, miközben Douglas A.  Douglas, a tengerészgyalogság tartalékos főhadnagya leszállni próbált  vele a Wolverine-ra. A Hellcat 1945. január 5-én merült el, mert  pilótája, Walter B. Elcock haditengerész hadnagy elvétette a Sable fedélzetén kifeszített fékezőkábeleket. Mindkét repülőgép-vezetőt  kimentették, Elcock megérte egykori gépének a kiemelését is, abban az  évben töltötte be a 89-et.
Érdekes életutat járt be két Fairey Firefly  vadász, amik 1993-ban haditengerészeti repülőkhöz meglehetősen  méltatlan környezetben, az etióp sivatagban várták sorsuk jobbra  fordulását. A gépeket a II. világháború alatt gyártották, majd a Kanadai  Királyi Haditengerészet kapta meg őket (Kanadának akkoriban még voltak  repülőgép-hordozói). 1950 körül a Firerfly-k raktárba kerültek, majd  1953-ben Etiópia vásárolta meg őket saját légiereje számára. 1993-ban  Kanada Egyiptomba akkreditált légügyi attaséja látogatást tett  Etiópiában, ekkor figyelt fel a sivatagban porosodó vadászokra (szám  szerint öt darabra). A gépeken megtalálta a Kanadai Haditengerészet  adattábláit, ezért értesítette az otthoni múzeumi szerveket. Végül az  etióp kormánnyal kötött megállapodás értelmében a két legjobb állapotú  Firefly tért vissza Kanadába a légierő C-130-asának fedélzetén.  Az  egyik a Shearwater Aviation Museum-ba került, ahol megkezdték a  repülőképessé tételét, a másik példány az ottawai Canadian Aviation  Museum-ban lett kiállítva. (Az utolsó kép csak illusztráció, sajnos a  cikkben szereplő két gépről nem sikerült normális fotót találnom). 

Már az utolsó simításokat végeztem a poszton, és egy képet kerestem a Michigan-tóból kiemelt Hellcat pilótájáról. Ekkor találtam meg a híradást, miszerint Walter B. Elcock február 2-án, 90 éves korában elhunyt. Ezért ezt az írást szeretném az ő emlékének (is) ajánlani.Walter Benjamin Elcock Jr. 1920-2011



 
	
 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                 
                                                                
MTi 2011.02.21. 08:53:54
Leadfoot 2011.02.21. 09:38:32
englishrussia.com/index.php/2010/09/09/a-requiem-to-a-lost-bomber/
Ez pedig nem annyira régi gép, de szintén különleges típus és érdekes helyszín:
fishki.net/comment.php?id=76718
Titus Pullo Urbino 2011.02.21. 09:55:27
Iustizmord 2011.02.21. 10:08:06
Iustizmord 2011.02.21. 10:10:23
spájdernecc 2011.02.21. 10:26:32
a betyárját
peelou75 2011.02.21. 10:58:41
www.stelzriede.com/ms/html/mshwma34.htm
Kismy 2011.02.21. 12:17:15
Kanadában járva volt szerencsém egy ilyen repülőgép múzeumba eljutni. az egész magánkézben van, és saját kezűleg újítják fel a gépeket. supermarine spitfire, hawker hurricane és társai... élmény volt!
vén betyár 2011.02.21. 13:44:26
Itt is találtam párat, eredetileg azt a bombázót kerestem, amit Afrikában találtak a sivatagban pár éve.:
www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/hirek/hirek2010.htm
vén betyár 2011.02.21. 13:45:59
Párat itt is "találtam":
www.bunkermuzeum.hu/Bunkermuzeum/hirek/hirek2010.htm
folti_ 2011.02.21. 14:05:53
GrG 2011.02.21. 14:51:48
Nagyon jó az írás és nagyon bátor vagy, hogy ennek a gyarkolatilag végtelen kiterjedésű témának neki mertél vágni (esetleg III rész hajók?).
Az érdeklődőknek mondanám, hogy Sinnsheimben van egy Ju88 amit egy svéd/finn tóból szedtek ki és egy Ju87 első fele, amit a földköziből (a hátsó fele túl mélyre csúszott).
Megnézni, de olvasni is nagyon érdekes a RAF museum gépeinek története www.rafmuseum.org.uk/ az oldalon minden gép részletes története fent van.
Nagyon érdekes egy Emil története, ami 40 szeptemberében gyártottak és November végén már kényszerleszállt, miután ellőték a hütőjét. 41 februártól 43 szeptemberig repült angol szinekben (kiértékelés, bemutató, stb). Tehát 3 hónapig szolgáltat a gyártóit és tizszer addig az ellenséget. www.rafmuseum.org.uk/london/collections/aircraft/aircraft-history/78-AF-624%20%20Bf109E%204101.pdf
de lehet még mazsolázni a különböző gyakran olvasott, de sosem látott gépek között...
Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2011.02.21. 15:32:51
A másik nagy kedvenc a B-17.
Nem tudom, ezt láttátok-e már:
www.youtube.com/user/surfsupusa
A B-17 Liberty Belle repüléséről videó, mind a gép, mind a motorok hangja meseszép:)
vén betyár 2011.02.21. 16:07:23
blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&pid=31744&n=vg999&blog_cim=Rep%FCl%F5g%E9p%20a%20kukoric%E1sban
lángszóró 2011.02.21. 16:51:06
bloggerman77 2011.02.21. 17:04:20
A budapesti Junkers F-13-ast a németek hosszú ideig megpróbálták megszerezni, de szerencsére a múzeum nem adta.
tjunior 2011.02.21. 19:04:40
A jégből kiemelt Lightingról jó régen vagy 15 éve olvastam egy remek cikket a megboldogult Top Gunban.
A Balatonban/ból lévő/kiemelt repülőgépek is megérnének egy posztot :).
Bodzaszedő Manager (törölt) 2011.02.21. 19:10:42
Fw190, még jó hogy ott nincsenek színesfémgyűjtő tesók.
tjunior drága, a Top Gun nem szűnt meg, csak Aranysas lett belőle, ma is létezik, volt némi balhé mikor a kiadó keverte a kakit, és Tőrös Úr otthagyta őket, a Hardy Mihály féle Top Gun pedig szerencsére kimúlt.
(त्वष्टृ) (törölt) 2011.02.21. 19:13:54
Már nagyon vártam a folytatásra, köszönet érte!
És ne kérj elnézést a késedelemért, ha húzod az időt annál nagyobb élmény, mire megjelenik a cikk.
Szóval csak semmi bocsánat oké? Hatásszünet!
Kullancs1983 2011.02.21. 19:41:18
nately 2011.02.21. 20:15:56
Egyszer láttam valahol egy egész filmet,amiben egy B-29-est,próbáltak a-kényszerleszállás helyszínén!!!-újra életre lehelni.Szintén jeges környezetben volt a dolog.Ha jól emlékszem évekbe telt.A vége meg az lett,hogy valami rövidzárlat miatt leégett az egész.Pedig a motorok már működtek...A csapatnak meg végig kellett nézni az egészet.Majdnem velük sírtam én is...
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.21. 21:57:53
De lehet hogy az ágyús/kézifegyveres részt kibővítem és önálló poszt lesz :)
@Kullancs1983: A fűrészpor is forgács...csak apró :)
Iustizmord 2011.02.21. 22:23:10
aranyszín hullámkartonból meg is oldottam jól, de vmi nem tetszett. megláttam ma az avatarod és sárga irigység lett. ezt akartam, de kartonból nehéz :o)))
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.21. 22:38:41
Pedig lehetett volna láthatatlan ember is; mennyivel kevesebb macera a jelmezzel...
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.21. 22:41:38
Kismy 2011.02.21. 23:06:49
Jockey11 2011.02.22. 08:39:22
Ez még nem a kézifegyveres, meg nem is a magyar rész, de nem tudom megállni a 67 éves "bizonyítottan bűnözni és orvvadászni(persze az is bűn lenne) sem járó" homokterenyei terrorista esetének említését: 2-től 8 évig.
Persze az ilyen társadalomra kiemelten veszélyes elemek meg is érdemlik!!!
ON
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.02.22. 09:14:32
proletair · http://lemil.blog.hu 2011.02.22. 09:40:25
@Iustizmord:
A fiam a 7 végén robot akar lenni a farsangon. Az is majdnem olyan, mint a lovag. Én is kartonnal kezdtem, de egy huszáros vágással megoldottam a dolgot: ezüst színű polifoam hőtükörből lesz a jelmeze. Kiválóan hajlik, nem merev, prímán tűzőgépezhető. Max kicsit melege lesz, de hát egy robot élete sem fenékig gépolaj:)A félig elkészült darabok meg majd jövőre jók lesznek birodalmi rohamosztagosnak.
@tiboru:
Ez nagyon nagy volt, rengeteget röhögtem:)
Titus Pullo Urbino 2011.02.22. 10:05:03
GrG 2011.02.22. 10:47:54
G
teddybear01 2011.02.22. 11:14:49
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.22. 11:48:01
Jockey11 2011.02.22. 12:27:50
1./ De hisz pont azt írtam, hogy az ilyenek meg is érdemlik. Ez lenne szembehelyezkedés a policyval???
2./ Másrészt a kartonomon már egyébként sincs több hely.
Jockey11 2011.02.22. 12:31:47
Az megvan ugye Hofitól, amikor Iván és Szergej Szibériában csákányozza a szénné fagyott földet?
FBalazs 2011.02.22. 12:38:33
A IV./JG53 Fw-190A-5/U3 gépéről van szó, gyári szám: 1501227, jelzés: DG+HO, amelyet Leningrád közelében találtak. A gépet vadászbombázó bevetés közben lőtte le Voibakala közelében az orosz légvédelem. A pilóta, Paul Rätz őrmester, orosz fogságba került, ahonnan 1950-ben szabadult. Visszatért Németországba, ahol 1990-ben elhúnyt. Rätz nem érhette meg a gépe kiemelését, ami nem sokkal a halála után történt. A kiemelés után a gépet Angliába vitték, majd 1999-ben a Paul Allens’s Flying Heritage Collection (Seattle, U.S.A.) tulajdonába került, ahol repképes állapotba szándékoznak hozni. Ha sikerül, ez lenne az egyetlen repülőképes eredeti FW 190-es
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.22. 12:48:22
Viktus 2011.02.22. 16:08:38
tudi 2011.02.22. 16:47:12
Afganisztán egy valóságos roncs paradicsom (minden tekintetben). Szerintem annyi roncs T-55, T-62, BTR, BMP lehet ott, hogy abból kis hazánk fémgyűjtésből élő népessége vígan elélne egy darabig.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.02.22. 16:57:34
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.02.22. 17:27:22
index.hu/kulfold/2011/02/22/megoltek_amerikai_tuszaikat_a_szomaliai_kalozok/
Segítségül:
www.centcom.mil/en/about-centcom/leadership/
www.marines.mil/usmc/Pages/Ranks.aspx
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.22. 18:33:04
Ha a "marine" szó benne van valamiben, akkor onnan kezdve a "tengernagy" abszolút logikus választás :-)
stoppos76 2011.02.22. 18:38:52
Minorkavidor 2011.02.22. 19:51:19
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.22. 19:58:28
"A gép pilótája, Feldwebel Paul Rätz ..."
Egy (törzs)őrmester volt a vadászgép pilótája?
folti_ 2011.02.22. 20:20:14
Illetve ha az adott hadsereg kultúrája nem tekintette tiszti foglalkozásnak a pilótát - mint pl az amerikaiak, ahol külön harc volt hogy a tiszthelyettesek (és a feketék) is lehessenek pilóták - akkor maximum parancsnoki poziciókra követeték meg a tiszti rendfokozatot. Japán Császári Flotta szintén ilyen volt. Egyik hires ászuk Szaburo Szakai altiszti és tiszthelyettesi rangban szolgálta végig a háborút, mire 12 év szolgálat után sikerült elérnie az alhadnagyi rangot, nemsokkal a japán kapituláció előtt.
en.wikipedia.org/wiki/Saburo_sakai
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.22. 20:26:29
Köszi, valóban ez egy lehetséges magyarázat...
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.02.22. 20:34:17
Hogy a két legnevezetesebb magyart említsem: Szentgyörgyi Dezső és Kiss József. Szentgyörgyi legmagasabb rendfokozata zászlós volt, Kisst pedig csak halála után léptették elő hadnaggyá.
De itt a Pumák teljes listája: www.pumaszallas.hu/puma-pilotak/Puma_pilotak2_1old.html
Jockey11 2011.02.22. 21:38:41
... Egyszercsak Iván abbahagyja a melót:
- A tököm tele van az egésszel, nem érdekel, én nem csinálom tovább! - azzal eldobja a csákányt.
Mire Szergej:
- Megörültél Iván, maradj csöndben: még elvisznek!
- Innen? Hová???
folti_ 2011.02.22. 22:06:04
Iustizmord 2011.02.23. 16:39:00
Iustizmord 2011.02.23. 16:45:12
folti_ 2011.02.23. 22:54:29
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.02.24. 11:05:58
Csak hogy ne kelljen olyan messzire menni...
www.repulomuzeum.hu/ARCHFOTO/IL-2/IL-2.htm
A következő linken pedig a fenti IL-2 (és egy Szolnok közelében, Újszász mellett lelőtt La-5) személyzetének, valamint a légi győzelmet elért pilóták beazonosításáról lehet olvasni.
www.repulomuzeum.hu/Roncskutatas/2roncs3elet.htm
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.02.24. 11:09:43
eMM2 2011.03.02. 13:48:21
Természetesen repülőtiszteket képeztek ott.De amikor kitört a háború fél évvel lerövidítették a képzést úgy lett két és fél év.Amúgy volt miből mert 17 féle tantárgyuk volt szerintem némelyik tök feleslegesen.
Egyébként meg olvasd el Tobak Tibor bá könyvét erről (A Pumák földön égen) elég jól kivesézi a dolgokat révén hogy ő is ott végzett.
Viszont nálunk legénységi állományú szakaszvezető is lehetett már pilóta.Erről meg Krascsienics Lajos könyvében olvashatsz jókat de a címe most nem ugrik be és jóval nehezebb is hozzájutni.
eMM2 2011.03.02. 13:52:14
Igen és állítólag ez volt a világ első sikeres repülőgép eltérítése.Na tessék már megint mi magyarok tartjuk valamiben a rekordot végülis IV.Károly volt ezidáig az utsó magyar király.
Különben a királypuccsok története is megérne egy postot mert nem túl ismert a történetük.
vén betyár 2011.03.02. 14:46:33
Ez meg a II.vh utáni első:
www.bama.hu/baranya/kozelet/repulogep-elterites-a-vilaghaboru-utan-eloszor-nalunk-275270
Érdekesek még, de szintén elég nehezen beszerezhetőek:
Pataky, Rozsos, Sárhidai
Légi háboró Magyarország felett /I-II/
Zrínyi 1992
Nagyváradi, M.Szabó, Winkler
Fejezetek a magyar katonai repülés történetéből
Műszaki Könyvkiasó
l986
Bárczy János
Zuhanóugrás
Magvető 1986
Takacsi 2011.03.03. 15:03:32
az IL2 kiemeléséről itt van egy videó anyag:
rövid verzió:
www.youtube.com/watch?v=XWJix-UEa1c
40 perces anyag első harmada:
www.youtube.com/watch?v=GoR3JU4IgbI
(a többi bele van linkelve)
eMM2 2011.03.04. 23:22:21
Nekem az első kettő meg is van.Őrzöm is mint sas a fészkét.Pedig nem könnyű öt(!) költözés után dajkánli a könyvtárat panellakásban.
Cymantrene 2011.03.05. 14:23:16
A repülőnaplója tán még most is megvan, de a kanadai Magyar Szárnyaknak írt visszaemlékezésével együtt (nem jelent meg) nagbátyám őrzi, ha egyáltalán.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.03.05. 15:16:26
Hm, a napló ügyében lehet, hogy Ezüstverébbel fel kéne venned a kapcsolatot.
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2011.03.05. 16:04:01
Cymantrene 2011.03.06. 23:01:07
vén betyár 2011.06.15. 10:57:11
balaton.blog.hu/2011/06/15/jarmuroncsok_a_hullamsirban?utm_source=ketrec&utm_medium=link&utm_campaign=index