Nos, Ace22 barátunk megrázta magát, és sorozatának december elején megígért harmadik részét (pontosabban: a harmadik rész első fejezetét) máris a Lemilblog olvasóközönségének értő és kritikus tekintete elé terjeszti. Ha az ilyenkor szokásos csúszópénzt anyagi ösztönzőt is soron kívül átutalja az Alapító Atyák számlájára, semmi sem fogja megmenteni attól, hogy szerkesztővé váljon.
A napóleoni háborúk minőségi változást hoztak a hadviselésben: megjelentek a százezres hadseregek, a beinduló ipari forradalomnak hála, immár tömeggyártott kovás puskával.
Ilyen volt a híres Brown Bess, ami 1722-től 1838-ig különösebb változtatás nélkül segített az angol birodalom építésében. Mai szemmel hatalmas, 0.75”-es kaliber és 120 grain töltet jellemezte (a grain ugyan súlymérték, 64,79891 milligram, de a katonáktól nem várható el, hogy patikamérleggel adagolják csata közben a töltetet, így a lőpor adagolása térfogat alapján történt). A tüzérség azelőtt a gyalogság előtt vagy a csapatok között helyezkedett el (ívelt röppálya csak mozsaraknál létezett, a francia hadseregben használatos Gribeauval ágyúk [itt balra] minimális állásszög-változtatást tettek lehetővé, bár kanócos gyújtás helyett már ütőkovás elsütőszerkezetük volt). A gyalogság tipikusan négyszögben állt fel, amiben jó eséllyel tudott a lovasság ellen védekezni (normális ló nem megy neki a szuronyoknak, bármennyire is bíztatják, a tömör alakzatban álló katonák viszont kitűnő célpontot nyújottak a tüzérségnek), míg a lovasság igyekezett megbontani a négyszöget. Ha sikerült, a gyalogság szaknyelven szólva rückwärtskonzentrierung-ot, (hátrafelé történő összpontosítást)
hajtott végre, amit csak egy képzetlen civil tévesztene össze a futással... Minden azon múlott, hogy mikor dördült el a sortűz: az akkoriban használatos fegyverek kb. 80-100 m-es távon belül ütötték át az akkor használatos mellvértet.
Waterloonál Morris őrmester a 71-esektől így ír:
„Nagy számú francia vértes bukkant fel közvetlenül előttünk [...] Csupán csak felbukkanásuk is elegendő volt ahhoz, hogy rémületet keltsen - egyikük sem volt kisebb növésű hat lábnál; acélsisak védte a fejüket, mellvas a testüket, a vértjük amolyan tyúkmellűre formázva, hogy lecsússzon róla a puskagolyó. Olyan félelmetes látványt nyújtottak, hogy azt gondoltuk, semmi esélyünk sem lehet velük szemben."
Ha azonban a gyalogság bevárta a hatásos lőtávolságot, fordult a kocka. Eedes, a 95-ösöktől így emlékezik:
„Mindenkit visszatartottam a tüzeléstől, amíg a vértesek harminc-negyven yardnyira nem értek, akkor sortüzet vezényeltem [...] meg is lett a hatása, mert annyi ló bukott fel, hogy az ellenségnek lehetetlenség volt folytatnia a rohamot."
A 40. gyalogezred krónikája szerint:
„Nagyon nevetséges látványt nyújtottak a kályhacső-páncélba bújt gárdisták, ahogy megpróbáltak elfutni, mert persze alig tudtak mozogni, és sokukat foglyul is ejtették az arcvonal elé kiküldött vadászok."
Napóleon (nem hiába volt tüzértiszt) addig szokatlan módon összevonta az ágyúkat, és a nem ritkán 80-100 ágyú koncentrált tüzétől megnyílt résen a rohamoszlopok behatoltak. Olyan puska, ami ennyi ember rohamát megállíthatta volna, még nem létezett (egészen az amerikai polgárháborúig – ott a „szuronyt szegezz és előre” taktika gyakran véres vereségekhez vezetett, köszönhetően az új fegyvereknek.)
A huzagolt cső sem merült feledésbe: úgynevezett vadászcsapatokat (németül Jägertruppe; franciául chasseurs) szerveztek biztos kezű lövészekből, akik speciális fegyvereikkel elsősorban a egyenruhájukról könnyen felismerhető tisztekre és a tüzérekre pályáztak.
A várakban használatos mesterlövész fegyverek nagyon hosszúak tudtak lenni. Itt felül egy 23 mm-es kaliberű bástyapuska, beakasztható szakállal.
A csöves tüzérség mellett feltűntek a rakéták is, az angol oldalon. A civilizáció terjesztése közben az angolok néha kellemetlen meglepetésekkel találták szembe magukat. Seringapatamnál 1799-ban Tipu szultán vasköpenyes rakétákkal lőtte az angol csapatokat. A zsákmányolt rakétákat hazaküldték tanulmányozni a Királyi Arzenálba, ahol is William Congreve ezredes vette kezébe a fejlesztést. Az eredmény egy akár két mérföldre hordó (a korabeli csöves tüzérség ennek a közelébe nem jött) és akár 24 fontos gyújtó/robbanó/repesz fejet hordozó eszköz lett, ami annyira sikeresnek bizonyult még az amerikai himnuszba is bekerült az 1812-es háborúban szerzett tapasztalatok okán. ("And the rockets’ red glare, the bombs bursting in air") [itt alul].
A rakéták harci alkalmazása Ázsiában régi hagyományokra tekint vissza: kezdetben nyilakhoz erősítve hajtótöltetként vagy csupán gyújtogatni/ijesztgetni használták, de létezett komoly sorozatvető kivitelben is. Ez volt a hwacha, amit a Discovery Channel “Mythbusters” (“Állítólag…”) sorozatában rekonstruáltak, és be is mutatták működés közben. Itt alul az első az alacsony
költségvetésű LEGO rekonstrukció, a második (alatta) a koreai inváziót megörökítő koreai Haengju szentély festménye.
Néha meghökkentően modern konstrukciók is előfordultak: egy, az erdélyi Nagyszeben (Sibiu, Hermannstadt) irattárából előkerült okmány és könyv igazolja, hogy a többlépcsős rakétát már 1551-ben is sikerrel alkalmazták. Conrad Haas, Nagyszeben gondnoka, pénztárosa és eszközmestere feladatának tekintette a rakéták fejlesztését. Az akkori rakétákat főleg jelzőeszközként, iránymutatóként, tűzgyújtóként lőtték ki. Erre törekedve eszelte ki, hogy ha a puskaporral töltött papírcső aljára egy kis harang alakú fémfúvókát erősít, akkor a lángsugár egyenletesen fúvódik hátra. Legfontosabb azonban, hogy úgy vélte: ha három rakétát erősít egymás fölé, a legalsó felemeli a szerkezetet, majd miután az égés eléri a másodikat, és meggyújtja azt, az első leválik. Hasonlóan indul be a harmadik "lépcső" is, ám mivel a levált első és második maradványait már nem kell hordoznia, ezért magasabbra juthat, mintha a hármat egymás mellé erősítve, egyszerre gyújtanák be. Lényegében tehát elsőként alkalmazta a többlépcsős rakétát.
A gyújtás terén Edward Charles Howard 1800-as találmánya, a durranóezüst és a durranóhigany (ezüst- ill. higanyfulminát) jelentette a következő ugrást. Alexander John Forsyth atya, akit idegesített, hogy a kovás serpenyőből felszálló füst miatt megugranak a kacsák, amikre vadászott, szabadalmaztatta a fulminátos gyújtást 1807-ben: egy furcsa, forgatható felporzó kütyüt talált ki, ami már gyorsan, a kovás gyújtásnál megbízhatóbban gyújtotta be a lőportöltetet. 1822-ben Joshua Shaw szabadalmaztatta a csappantyút, amit csekély kb. negyed évszázad alatt a hadseregek is rendszeresítettek.
A meglévő kovás fegyvereket szükségmegoldásként durranóhiganyos töltetű óncsövecskékkel igyekeztek felturbózni (gyutacs), amit az ütőkova helyére csavarozott elsütőcsőr gyújott be. A technológia nem volt bonyolult (az 1848-as szabadságharcban a patikusok is el tudták készíteni papírból a honvédek puskáihoz), ennek ellenére 1835-ben Giuseppe Console megkapta érte a Vaskeresztet, a Console-záras
fegyvereket pedig elit vadászcsapatok kapták [itt felül a Console-zar].
Colt: az ember, akinek a neve egyet jelent a revolverrel, aki hajósinasként a kormánykereket látva, zseniális pillanatában megálmodta a forgópisztolyt – ezt felejtsük el. Revolverek már a középkor óta létezek, mind csőköteges, mind dobos változatban [itt jobbra Samuel Colt]. Az ő érdeme az, hogy elsőként tudta tömeggyártásban alkalmas konstrukcióban kihozni a fegyvert. Első konstrukciója, a Colt Patterson 1833-ból, ötlövetű, visszahajtható ravaszú elsütőbillentyűjű jószág lett. A korai coltok Magyarországra is eljutottak.
Jókai így ír találkozásáról az első colttal:
"Azzal elővett az oldaltáskájából egy forgópisztolyt, aminőt még én akkor csakugyan nem láttam. A „Colt”-féle revolver volt az; öt lövésre készítve. Ezt még előlről kellett tölteni, s evégett a töltény hengerét kikapcsolni, külön minden lyukába a lőporszaruból port tölteni, a golyó végén szeg volt, arra egy parafa fojtást kellett megerősíteni, azután a golyót töltővesszővel és kalapáccsal a csőbe beverni - majd a töltényhengert a helyére visszakapcsolni, a piramidlikre lőkupakokat fölrakni az ellenség ezalatt pauzálhatott, és nézhette, hogy mi lesz ebből?"
Coltnak az igazi sikert a Mexikóval vívott háború hozta meg, amikor az amerikai önkénteseket (főleg a Texas Rangerseket, akik megkedvelték a komancsokkal való csetepatékban a fegyvert) forgópisztolyokkal szerelték fel, Walker kapitány által javasolt módosítások alapján újrahangszerelve a Pattersont [itt alul]. Az új Colt Walker típusú forgópisztolyok brutálisan nagy tűzerejű fegyverek voltak (60 grain töltetével egészen a .357 Magnum megjelenéséig a legerősebb pisztoly volt). Walker kapitány a Juamanta-i csatában elesett, de neve ebben a fegyverben él tovább, az egyik legkeresettebb gyűjtői darab. Később a fegyvert könnyebb konstrukciójúvá alakították, Colt Dragoon-ra átnevezve.
Ezek mind elöltöltő konstrukciók voltak (a Patterson utáni modellek már beépített töltőkarral is el voltak látva), a kamrák töltése után ajánlatos volt zsírral bekenni a golyók tetejét a láncgyújtás kivédésére. A revolverek tovább fejlődtek, tipikus képviselőik az 1851 Colt Navy [itt felül] és az 1861-es Colt Army.
Az utóbbi már az amerikai polgárháborúban jelent meg: mondani sem kell, hogy aki tehette, forgópisztolyt vett magának – Colt vagy Remington volt a két legnépszerűbb választás (a Remington New Model Army 1858-as model már felső kerettel is rendelkezett, a célzást ezzel könnyebbé vált, a keret meg erősebbé), de voltak olyan szörnyszülöttek is, mint a kilenclövetű (plusz egy sörétes lövés) Le Mat [itt felül].
A polgárháború vége után azonnal megkezdett „Grand Rush for the Indian Territories" alatt szinte behozhatatlan előnyt adtak a forgópisztolyok (és az ismétlőpuskák) a rézbőrűekkel szemben - akik persze igyekeztek minél
gyosabban felzárkózni a „mennydörgő botok“ terén, néha meglepő, de csak átmeneti sikerrel... Persze a vadnyugat klasszikus kb. húsz éve alatt (polgárháború végétől az 1886-os nagy marhavészig) is a forgópisztolyok adták meg az alaphangot.
A tüzérség is fejlődött: a polgárháború előtti/közbeni Amerikában a legfontosabb újítások a Dahlgren mintájú ágyúk voltak. A belső ballisztikára rásejtve ez a típus szép körte alakot formáz, amelynek oka a csőben lövéskor uralkodó nyomásviszonyokban és az akkor alkalmazott öntvények mechanikai tulajdonságaiban rejlik. Az ágyúcső emiatt a szokásos kialakítású ágyúkhoz képest azonos kaliber mellett jóval nagyobb lőportöltetnek volt képes ellenállni, ami a lőtulajdonságokat
jelentősen befolyásolta. Ilyen high-tech ágyúkat kapott John Ericcson Monitor-ja is [itt felül látható egy közülük].
Érdekes állomás a lövedékek fejlődésének állomásaiban a Minie francia mérnök által feltalált (helyesebben újrafeltalált, emlékszünk a sabot-ra?) alul kúposan üreges, a kalibernél valamennyivel kisebb átmérőjű lövedék. Ezt könnyen be lehetett tolni a szorosan huzagolt, előző lövések által elkoszolt csőbe, de a lövéskor keletkező gázok a kúpot feltágították, ezáltal belesajtolták a huzagokba és megakadályozták a lefúvást. A lövedéknek (huzagolt csőből kilőve) már nem kellett gömb geometriájúnak lennie, így a kedvezőbb aerodinamikai profil miatt a hatásos lőtávolság két-háromszorosára nőtt az addig megszokottnak.
vén betyár 2011.02.28. 09:48:34
Tévedtem.
Kiváló cikk, a fejlődés leglényegesebb állomásait mutatja be, olvasmányos, érdekfeszítő, humoros stílusban.
Nagyon tetszett:
"Forsyth atya, akit idegesített, hogy a kovás serpenyőből felszálló füst miatt megugranak a kacsák, amikre vadászott,"
Kis kiegészítés:
"Az atya 1843-ban halt meg, találmányáért kevés pénzbeli ellenszolgáltatást kapott.Miután éveken át harcolt, hogy rendszeréért - melyet akkoriban már széles körben használtak a hadseregben- megkapja az őt jogosan megillető elismerést, kb három hónappal halála után a Hadügyminisztérium végül kiutalt neki 1000 fontot."
Köszönet és gratula!
Titus Pullo Urbino 2011.02.28. 09:51:01
"A korai coltok Magyarországra is eljutottak." írtad. Mikor és hova? Haditechnikaként nem elkalmazták, ugye?
teddybear01 2011.02.28. 10:01:46
Ami a röppentyűket illeti, Stephenson Rocket mozdonya is róluk kapta a nevét.
Az 1848-49-es szabadságharcban is sűrűn alkalmaztak a honvédek rakétákat, mégis könnyebb volt elkészíteni, mint ágyút önteni.
Ami a Coltot illeti, akkor még kuriózum volt, mint a többi forgócsöves fegyver. Egy-két gazdagabb egyén szerezhetett belőle.
wannee/mayaa/du/ yaru (törölt) 2011.02.28. 10:57:31
Kismy 2011.02.28. 11:32:19
remek poszt, jöhet a következő!
Machaerophorus (Zoli) · http://usbayonet.blog.hu 2011.02.28. 12:15:00
Kullancs1983 2011.02.28. 12:36:49
A többi meg szép és jó, csak most annyira, de ANNYIRA játszanák egy kis AoE III-at..:P
vén betyár 2011.02.28. 12:42:15
"– Óh, ne gondold azt – szólt Bálint barátom büszke lenézéssel. – Nincs titkom előtted. – Egy amerikai szabadsághős talált fel most egy fegyvert, mely a polgár kezében a szoldateszka fölött ellenállhatatlan előnyt fog nyújtani. Angol neve van: „revolver”. Nálam már van egy belőle. Óceánon túli összeköttetéseimnél fogva sikerült megszereznem. Nézzed.
Azzal elővett az oldaltáskájából egy forgópisztolyt, aminőt még én akkor csakugyan nem láttam. A „Colt”-féle revolver volt az; öt lövésre készítve. Ezt még előlről kellett tölteni, s evégett a töltény hengerét kikapcsolni, külön minden lyukába a lőporszaruból port tölteni, a golyó végén szeg volt, arra egy parafa fojtást kellett megerősíteni, azután a golyót töltővesszővel és kalapáccsal a csőbe beverni – majd a töltényhengert a helyére visszakapcsolni, a piramidlikre lőkupakokat fölrakni az ellenség ezalatt pauzálhatott, és nézhette, hogy mi lesz ebből?"
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.02.28. 14:11:17
taser 2011.02.28. 14:14:42
Csatlakozva Senior Outlaw olvtárshoz. :) Tűzfegyverekről írni olvasmányosan nagyon nehéz. Ez olyan téma mint a foci meg a rendőrség Mindenki ért hozzá és mindenki jobban ért hozzá mint aki valójában csinálja.
Sam Colthoz köthető még egy aforizma is amit számtalan variációban lehet olvasni .
God made man and Colonel Colt made him equal.
Abe Lincoln may have freed all men, but Sam Colt made them equal.
God didn’t make all men equal, Sam Colt did.
God made man equal. But, Colonel Colt made some more equal than others.
God made every man different; Sam Colt made them all equal.
A legújabb:
God made man and woman but Colonel Colt made him equal.
Ezt egy kimondottan hölgyek számára tervezett ( pink markolathéjjal és porfestéssel ellátott) revolver hirdetésében olvastam :)
taser 2011.02.28. 14:47:08
Az utolsó angol mondat helyesen: God created man and woman but Colonel Colt made them equal.
A fegyvernek volt még egy hírdetése az újságban ami nagyon tetszett.
Google Earth kép: egy rendezett amerikai kisváros vörös körrel jelölve.
A szöveg: Itt él a lányod és itt él egy AIDS-sal fertőzött erőszakos bűnöző. ( "rapist" tehát nemi erőszakolós dolgozó)
A város szélén újabb vörös körben egy épület. A "legközelebbi rendőrőrs" felirattal.
A kép alatt egy mobil telefon, egy óvszer, egy futócipő, és a revolver fotója.
Középen nagy betükkel a kérdés.
Melyik fogja megvédeni a lányodat? :)
teddybear01 2011.02.28. 14:54:57
Kisebb járványok viszont olyan 10-20 évente nálunk is voltak. Nem kerültek el bennünket az 1952-1954, az 1964/65, az 1968/69 és az 1972/73. közötti európai járványok sem. 1973 után viszont már nem volt számottevő járvány nálunk.
Kalpy71 2011.02.28. 15:55:27
Ez nem a reklám helye, de nem tudtam megállni, hogy betegyem ide:
www.editionsatlas.hu/p/260561/Gribeauval.html
Nagyon szép élőben....
Üdv, T.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.28. 16:17:30
Hehe, pont egy ilyet kaptam karácsonyra!
borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2011.02.28. 16:37:49
Titus Pullo Urbino 2011.02.28. 17:09:52
Erről hallottatok?
www.parlament.hu/irom39/02473/02473.pdf
Magyar Hazaszeretet Napja.
On.
Lensver 2011.02.28. 17:39:03
teddybear01 2011.02.28. 17:51:02
teddybear01 2011.02.28. 17:52:12
tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.28. 18:10:59
@teddybear01:
Minden tiszteletem Simicskó Istváné amúgy, de ami engem illet, én minden nap hazafinak tartom magam, minden nap szeretem a hazámat, ehhez (nekem) nincs szükségem külön ünnepre...
jkoenig 2011.02.28. 18:53:30
Amiről Te írsz az a "revolverezés"(amikor az elsütőbillentyű hátrahúzása fordítja el a dobot.
Az első Colt revolverek u.n. "single action" SA működésűek voltak, az elsütőbillentyűvel nem lehetett a dobot elfordítani, de a kakas hátrahúzásával igen.
A revolverezést csak a DA (double action)működésű revolverek tudják, ezeknél elegendő az újbóli lövéshez csak a elsütőbillentyűvel foglalkozni.
A jelenlegi revolverek zöme jellemzően SA/DA működésű, tehát választható hogy gyorsan ismétel az ember revolverezve (DA) de némileg pontatlanabbul mivel ilyenkor az elsütőerő lényegesen nagyobb(kakas hátrafeszítés+dobforgatás is benne van) vagy van ideje hátrefeszíteni a kakast, és egy pontos lövést leadni SA-ban.
teddybear: amit a cowboyfilmekben látsz a gyors ismétléseknél (jobb kézben a fegyver, bal tenyér rácsapásszerűen húzza fel a kakast) az nem azért van mert ez könnyebb, hanem mert ez az egyedüli módja a gyors ismétlésnek egy SA revolvernél.
Haloperidol 2011.02.28. 19:02:10
Ezt azért nem lehet így leszögezni. A gyalogság CSAKIS a lovasság fenyegető közelsége esetén állt fel négyszögbe, mivel ez egy meglehetősen bonyolult és egyáltalán nem mozgékony formáció volt.
Meneteléskor (általában 2-es vagy 4-es) oszlopban haladtak, támadáskor (szuronyroham) pedig szélesebb támadó oszlop formációt vettek fel hogy "en masse" tudják megtörni az ellenséges sorokat. Ezt leginkább a francia gyalogság alkalmazta. A végekező formáció (gyalogság és tüzérség ellen) pedig a vonal volt (3 vagy ritkán 2 ember mélységű) Ez kevésbé volt mozgékony, viszont az összes tűzfegyvert használni tudta a gyalogság a támadókra, míg az oszlopban támadók esetében csak az első sorok illetve néha az oldalt-elöl levők tudtak lőni a puskákból. Ez biztosított helyzeti előnyt a védekezőknek.
Kismy 2011.02.28. 19:10:02
ace22 2011.02.28. 19:26:42
@taser: A Colt (ill. a revolvereké általában) neve az amerikai folklórban "equalizer", "sixgun", "sixshooter"...
@taser: Amerikában láttam egy matricát a kerítésen: "These premises are protected by Smith & Wesson" :-)
ace22 2011.02.28. 19:30:49
@taser: Amerikában láttam egy keritésen a következő feliratú matricát: "These premises are protected by Smith & Wesson"...
@Titus Pullo Urbino: A szabadságharc utáni isőszakból bukkantam utalásokra itthoni forgópisztolyokra. Pedig elvileg már korábban is elérhető volt. Mint ahogy a hátultöltő puska is.
ace22 2011.02.28. 19:31:44
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 19:49:38
Bár Colt neve összeforrott a forgószipsztolyokkal, valójában sohasem állította, hogy ő találta volna fel, az azonban tény, hogy addig tökléletesítette, míg sorozatgyártásra nem lett alkalmas. Ez azért is volt úttörő lelemény, mert Samuel Colt-é volt az első nagyüzemű gyártósor, ahol egy munkás csak egy műveletet végzett (ezt a hálátlan utókor Henry Fordna tulajdonítja). Ráadásul Colt politikailag is elkötelezte magát és csak az Északiaknak adott el fegyvert. Az első, még elöltöltős medellek (Dragon és a Navy) még, ahogy a remek poszt is írja, elég lassan voltak újratölthetőek, hadi helyzetben vagy lóhátról szinte sehogysem, ezért is voltak kevésbé népszerűek az egybeszerelt töltényes utódjaiknál. Ne feledjül el, hogy a polgárháborúban használt puskák nagy része még elöltöltős volt. Az indiánokat is meglepte az új ahtlövetű, általános harcmodoruk volt akkoriban, hogy megvárták, míg a fehérember kilövi egylövetűjét és utána szétcincálták, a hatlövetűkön eleinte igen csodálkoztak.
Az a 9+1 lövetű revolver Dr. Jean Alexandra Le Mat USA-beli francia rezidens leleménye, az előző gyutűs modellt javítiotta fel (1868 körül) és a XIX. sz. máasodik felében volt a francia fegyxenctelepeken alkalmazva, katonai használatra nem került. Vicces, de kettős müködésű.
Ezekkel egy korú volt még a Starr revolver, (kép itt, szerintem gyönyörű: www.19thcenturyweapons.com/409/hand/pix/starrsa.jpg) mely minőségben álllta a versenyt a Colt és a Remmington gyártmányokkal, de Colt kiszorította ezeket pár év alatt a piacról (a Starr-t 1687-ben tizenegy évi gyártás után megszünt, ahbogy a Remmington is maradt a puskáknál.
Jókai meg találkozhatott revolverrel, hiszen korára már nem csak Amerikában, de Angliában is készültek jól elkészítette revolverek (trantner, Adams, Deane-harding), ráadásul Colt megjelent a nagy európai fegyvervásárokon is.
Lensver 2011.02.28. 20:02:24
@teddybear01: Neked is köszönöm a hozzászólást, viszont egyrészt nincs olyan hogy "a colt", másrészt, meg bizony voltak jócskán olyan forgótáras fegyverek, ahol ha felhúztad a kakast, akkor leadtál egy darab lövést, de utána újra fel kellett húznod a kakast+kézzel elforgatni a forgótárat, mert magától nem forgott tovább a rendszer. Pl. ezen az elven működik a pepperbox típusú pisztoly pl. Artemus Wheelertől (csak ott nyilván a "csöveket" forgattad). A legtöbb elöltöltős forgópisztoly ilyen volt. Viszont az is tény, hogy Colt hozott be minden "automatikát", amit akkor ezek szerint hivatalosan single action és double action néven ismer a szakma (amiket ismerek, csak ezeket a pattersonnál úgy tudtam még nem használta - de ezek szerint rosszul tudtam). Tényleg az zavart meg, hogy a revolverezést én csak és kizárólag a double action forgópisztolyokkal azonosítottam, és ezért nem neveztem volna a colt pattersont revolvernek. A westernfilmek meg jók, de információgyűjtésre nem használnám (lásd Farkasokkal táncolóban a nagy lövöldözés a bölényekre a jól láthatóan töltetlen winchesterrel, vagy a másik kedvenc a "Winchester mestere" amiben egy Sharpot használ Tom Selleck, és winchestert nem is nagyon láttam benne).
teddybear01 2011.02.28. 20:05:35
De a "vadnyugati" változatét igen(ami már rézhüvelyes töltényt használ), és az pontosan úgy működik, ahogy mondtam. El lehetett sütni csak az elsütőbillentyű nyomásával is, de amennyiben gyorsabb tüzelést akartak, úgy a másik kezükkel besegítettek. Amennyiben gyorsan akartak lőni, már a tokban felhúzták a kakast, de ez veszélyes volt, mert esetleg a saját lábukat is ellőhették. Sokan ezért az első töltényűrt üresen hagyták, így biztonságosabb volt.
Nem mellesleg, ha minden egyes lövéshez külön kellett felhúzni a pisztolyt, pont a gyorstüzelést teszik vele nehézkessé. Tölteni amúgy is körülményesebb volt az elöltöltős változatot. Ez mondjuk egyáltalán nem volt szerencsés egy harcban, de hát a többi elöltöltős fegyvert is inkább bunkónak(a szuronyost meg lándzsának) használták a kilövésük után a közelharcban.
Lensver 2011.02.28. 20:09:36
teddybear01 2011.02.28. 20:19:02
Rég láttam azt a filmet, de ha jól emlékszem az a Winchester, a lövészverseny fődíja lett volna, amit aztán elloptak és/vagy elraboltak a győztestől.
Tom Selleck meg tényleg egy Sharppal lő benne, de rá többször is a winchesterrel ontják a golyót...
folti_ 2011.02.28. 20:26:16
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 20:26:24
A híres modellek, a Pecmaker meg Frontier meg tsai mind egyszeres működlésű (single action) revolverek voltak. vagyis előbb fel kellett húzni a kakast, az elforgatta a dobot,a következő töltényűrt a csöhöz forgatva, majd csak ezután lehetett elsütni. Ezt a felépítést a mai napig gyártják rendegeteg változatban, a legjobb súlyeklosztású, legjobban kiegyensúlyozott revolver, amit valaha gyártottak.
Gyorsnak nem nevezhető harban, mert a töltőkaput kinyitva egyenként kell az üres hüvelyeket a cső alatti kitolórúddal kitolni, majd ugyanott egyenként betölteni az új töltényeket. Ez lassú. Pl. a Smith and Wesson modelleket, hasonlóképpen a hadi ahsználaótra szánt korabeli brit modelleket a cső és adob letörésével egyzserre lehet üríteni és emiatt tölteni is gyorsabb.
A kettős működésű Colt-ot csak 1877-1909-ig gyártották, de sosem vált igazán népszerűvé, használói rosszul kiegyensúlyozott ésw megbízhatatlan fegyvernek tatrották. Azokat onnan lehet felismerni, hogy nem az egyenes, klasszikus vonalú a markolat talpa, hanem félkör alakú, alul kerekded. Na ennek már oldalra kihajtható a dobja, gyorsabb is kezelni.
media.photobucket.com/image/colt%20double%20action%20revolver/froobas/Colt_1878_Mfg1892.jpg
folti_ 2011.02.28. 20:34:45
(Angol nem tudóknak, a Down under Ausztrália beceneve az északi féltekén lakozó angolszászoknal.)
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 20:47:34
Lensver 2011.02.28. 20:47:38
9mmPara 2011.02.28. 20:53:42
Lensver 2011.02.28. 20:57:28
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 21:05:29
Amúgy a Sharps ismétlőket 1849-74 között gyártották, a henryket 62-86, a Wincestereket 66-86-g.
Amúgy meg jenki filmen történelmi hűséget számonkérni botorság.
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 21:14:53
Lensver 2011.02.28. 21:19:31
Amúgy azért meg külön mea culpa hogy SharpS és nem Sharp.
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 21:26:12
Lensver 2011.02.28. 21:34:21
Nge Swazili Mbeko 2011.02.28. 21:35:54
Ez nem változtat a cikk értékén, amit természetesen nagyra becsülök.
folti_ 2011.02.28. 21:37:27
Rosszindulatú Vászka 2011.02.28. 21:56:46
No meg a Henryk drágák voltak akkoriban.
A vadászokból toborzott mesterlövész alakulatok tagjai meg többnyire saját fegyvereiket használták, náluk meg nem a Wincesterek voltak az elterjedtebbek.
Lensver 2011.02.28. 22:12:49
Jók amúgy a "modernebb" puskák is, de azért nekem mégis az a "legtermészetközelibb", mikor elöltöltős kovás puskával járod a vadont. Egyes hegyi emberek akkora mesterei voltak a fegyverüknek, hogy el tudták lőni teszemazt a mókus alatt az ágat, hogy a bundájukon ne legyen golyónyom, mert úgy többet ér. Voltak olyan hegyi emberek, akik évekig nem jöttek le a hegyről (mmint nem találkoztak senkivel), mert lőporuk volt elég, a felhasznált ólmot meg lövés után összeszedték a találati helyről. Nah azok komoly arcok lehettek :)
Iustizmord 2011.02.28. 22:13:16
érdeklődnék h ez vmi gyermekkori blődli, vagy tényleg volt ilyen?
teddybear01 2011.02.28. 22:20:47
port.hu/winchester__73/pls/fi/films.film_page?i_where=2&i_film_id=78162&i_city_id=-1&i_county_id=-1&i_topic_id=2
Ami pedig a korai coltokat illeti azokat tényleg lövésenként fel kellett húzni, de a tölténytár már automatikusan fordult. Ilyen volt a '36-os Colt Patterson, és a '47-es Walker. Ezek nem revolverező, kapszlis pisztolyok voltak.
Ami pedig a későbbi modelleket illeti, például a '61-es Navy, már fémhüvelyes, előbb peremgyújtásos, majd központi gyújtásos kivitelűek voltak, duble action rendszerrel.
Colt ugyanis szinte minden újdonságot a lehető leghamarabb beépíttetett a pisztolyaiba, illetve a amelyik szabadalmat tudta megvette.
A klasszikus "western colt", ami persze lehetett akármilyen gyártmány, már minden esetben fémhüvelyes tölténnyel működött.
A forgótáras pisztolyok tölténytárát töltés után szokás volt tenyérrel megpörgetni, ellenőrizendő a tár szabad mozgását. Lehet, hogy ezzel kevered a tár kézi mozgatását. Meg hát ott az orosz rulett is.
teddybear01 2011.02.28. 22:26:03
Iustizmord 2011.02.28. 22:37:20
@tiboru: a TEK líbiai csodatettéről kéne egy szösszenet... johnny netanyahu elbújhat entebbével hős fiaink megett!
"ami engem illet, én minden nap hazafinak tartom magam, minden nap szeretem a hazámat, ehhez (nekem) nincs szükségem külön ünnepre..."
érzem már előrehozott kényszernyugger leszel... nem vagy eléggé NENYI-s@teddybear01:
@taser: sam colt made men equal, but chuck norris is more equal
@borzash: és focázni mikor tanulsz meg ? :o)
@ace22: equalizer néven volt vmi egyéb fegyver is, nem valami gatling rendszerű nagyűrméretű?
@teddybear "amennyiben gyorsabb tüzelést akartak, úgy a másik kezükkel besegítettek."
nézz meg egy youtube-os vidijót:
www.youtube.com/watch?v=sJTMCcrttmM
"Sokan ezért az első töltényűrt üresen hagyták, így biztonságosabb volt."
halolottam 1 anekdotár h egyes real cowboy-ok (tehát akik tényleg terelték a gulyát) a keresetüket összetekerve a colt tárjában tartották...
Valandil 2011.02.28. 22:41:44
- ez lehetett?
teddybear01 2011.02.28. 22:53:28
teddybear01 2011.02.28. 22:57:50
Lensver 2011.03.01. 00:01:03
A filmet meg kösz, már kúszik lefelé:)
Kullancs1983 2011.03.01. 00:35:29
Az amerikai polgárháborúban elég sok hatlövetű revolvert használtak mindkét oldal tisztjei. (A déliek közt akadt azért jópár hivatásos, meg mexikói veterán.) A bevett eljárás az volt, hogy még a csata előtt betöltöttek 4-5-6 pisztolyt, majd magukra aggatták őket, így nem kellett a töltögetéssel vesződni..:)
(Megnéztem a Mythbusters videót, a hwacha elég jól hozza a katyusa-effektet..:P)
Kentaur67 2011.03.01. 05:58:49
Civilization IV., kínai speciális egység számszeríj helyett Cho Ko Nu-val felszerelve szintén.
Azért komoly forrásaink vannak.
:-)
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 07:13:58
Amúgy sztem az "önfelhúzó" nem túl szerencsés szó a kettős működésű revolerekre, hiszen nem magától húzza fel, nem autómata, hanem mechanikusan, az elsütőbillentyű lenyomásával. Kivéve ezt a szépséget, az 1901-től pár évig gyártott Webley-Fosbery önfelhúzó revolvert, mely a hátrarúgás erejét felhasználva valóban autómata módban tölt újra és húzza fel a kakast, gyors és precíz fegyver, ám a céllövőkön kívül sosem tett szert nagy népszerűségre, mivel érzékeny a koszolódásra. Viszont csuda egy muténs jószág. Bocs, csak japán videót találtam róla, a működését viszont itt is megfigyelhetitek.
www.youtube.com/watch?v=X8UmQCbZXVo
Titus Pullo Urbino 2011.03.01. 08:58:31
vén betyár 2011.03.01. 08:59:08
Szigorúan felvilágosító jelleggel tovább sűrűsítve a homályt, szerényen megjegyezném, hogy vannak még a revolverező elsütőszerkezetű öntöltő pisztolyok is.Az elsütőbillentyűvel lehetséges nem csak elsütni, hanem FELHÚZNI és elsütni az elsütőszerkezetet.Ha jól emlékszem, a Little Tom volt az első ilyen, de igazán sikeres a Walther lett.
www.kaliber.hu/cikkek/a-legendas-walther-pp-es-leszarmazottai.html
Napjainkban a méltán híres és nagyszerű Vebley-Fosberc önfelhúzó revolver után a Metaba cég is igéretes modellel jelentkezett:
en.wikipedia.org/wiki/Mateba_Autorevolver
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.01. 09:17:05
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 09:29:42
vén betyár 2011.03.01. 10:08:16
Igazad van!Mentségemre szóljon, hogy nem én kezdtem a nagyszerű videoval a nagyszerű Webley-Fosberyről.:)
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 11:24:51
De inkább egyezzünk ki döntetlenbe :)
vén betyár 2011.03.01. 12:02:36
Nem, nem Uram!Ott a pont, én csak a@Lensver: kolléga által felvetett szemantikai problémát ízlelgettem.Azért érdekes, hogy jó száz év elteltével az öntöltőknél is újra alkalmazták a jól bevált "revolverezést", mely lehetővé teszi a ráismétlést az "el nem csettent", illetve csak "elcsettent" lőszerre vmint lehetővé teszi a csőre töltött fegyver biztonságos hordását /más biztonsági megoldásokkal együtt/ és gyors használatát.
A Gatling géppuska többcsövű elvét is újra elővették.
Nincs új a nap alatt.:)
Kullancs1983 2011.03.01. 12:06:32
@vén betyár: Az előbb a nagy okoskodásban el is felejtettem megköszönni az információt! Szóval kösz! (Ha ráfutok netán valahol el is olvasom.)
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 12:13:04
Innen nézve az is talány, hogy a revolver miért ennyire népszerű manapság, holott műszakilag elavult, nem is beszélve a jenkik Colt M1911 fétiséről.
No nem, mintha magam is ne járnék szívesen és lelkesen western akciólövészet fesztiválokra, ha úgy lenne pénzem, ahogy nincs. Azért eléggé fles, hogy még európában is több fegyvergyár gyártja a klasszik Peacmaker replikáit erre a célra, csak sokkal jobb minőségben, mint az eredetik.
vén betyár 2011.03.01. 13:14:05
Maradi vénemberként én is hajlamos vagyok elfogadni egyik kedvenc Kaliberes szerzőm gyakran idézett véleményét:"Akcióban csak forgót!"
www.eladomakonyvem.hu/konyv/negyvennegy-augusztusaban-51073
Egyszerűbb a gyártása, a kiképzés rá, használata, kevesebb meghibásodási, elakadási lehetőség, "bolondbiztos", olcsóbb, stb.Hátránya a kisebb tárkapacitás.
@Kullancs1983:
Én még játék helyett olvastam anno.:)
Bocs, először úgy olvasta, hogy ha "ráfutok a net-en valahol, el is olvasom":):):
mek.niif.hu/00700/00703/html/index.htm
Titus Pullo Urbino 2011.03.01. 13:28:02
taser 2011.03.01. 13:30:26
A legtöbb fegyvert viselő ódzkodik attól, hogy csőre töltött fegyvert cipeljen a derekán vagy a hóna alatt.
Ha be van biztosítva akkor stressz alatt igen gyorsan elfelejti az ember fia /lánya, hogy azt a fránya tűzbiztosítót is el kellene kettyinteni nem elég a billentyűt húzgálni. Ha meg nincs bekapcsolva a "mókakapcsoló" akkor előferdülhet hogy az elsütőbillentyű beakad valamibe és kész a balhé ( lsd saját magát lábonlövő rendőr a Blahán)
Ha nem hordod csövön akkor meg két kéz kell hozzá, hogy csőre töltsd ami nem mindig kivitelezhető.
Pld ámerikás barátom nejével történt meg hogy egyik kezével tartotta az ajtót amit a másik oldalról egy gyapotszedő ükunoka próbált meg kitépni a kezéből. A nej a szabad kezével benyúlt az ajtó melletti fiókban kivette a kis törpe orrú Charter Arms revolverét és szépen kilőtt vele az ajtón. Ugyan ezt mutatványt nem tudta volna megtenni a férje SiG jével amit korábban tartottak az ajtó mellett.
Colt 1911 -t annak idején az öreg Browning alkotta meg. Azóta se igen tudtak ettől jobb formát kitalálni pisztolyra. Nem véletlen hogy az IPSC versenyeken tömegesen használják a 1911 klónokat. Ha egy új fegyvergyár be akar törni a piacra ezt kezdi el először gyártani. ( Na jó! Glock fanok kíméljenek :)
Egyszerüen jó. Mindenfajta ergonómiai hókusz pókusz nélkül ( cserélhető markolathéjak és társai) olyan a kialakítása hogy akár kis akár nagyobb kezű lövő kényelmesen meg tudja fogni kiváló a súlyelosztása etc etc)
Jól tuningolható mégis egyszerű mint a faék.
Ha kell be lehet vele verni egy szöget is.
Digitmintás barátaink szerint az Army mélyrepülése akkor kezdődött amikor a 1911 -t lecserélték Berettára.
Én a 9mm elkötelezett híve vagyok de amikor belenézek egy 1911 45 cal csövébe, és végében meglátom a gonoszul vigyorgó rézköpenyt, na akkor elgondolkodom azon hogy vajon hol hibáztam. :)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.01. 13:33:02
Azt végképp nem értem, hogy egy 1867-es szerződésnek miféle köze és ráhatása van arra, hogy mit művelt egy francia faszkalap 1920-ban...
Titus Pullo Urbino 2011.03.01. 13:45:19
1. elnyomott nemzet helyett uralkodó nemzetté tettek minket, a közigazgatás a Bach féle rendszerből visszaállt a vármegyei igazgatásra. Az elnyomószervezet a sárosi tótnak és a nagyszebeni szásznak a magyart jelentette. 1896 millennium, Magyarországon az egyetlen hivatalos nyelv a magyar. 1868: nemzetiségi törvény elvileg nyelvhasználati jogokat biztosított a kisebbségeknek, a gyakorlatban ez nulla. A középiskola, az egyetem nyelve, az igazságügy csak magyar. 5,9%-a szavazhat a választójogi törvény miatt. Ez magyar tanítót, magyar szolgabírót és magyar csendőrt jelent. Ezek a tények.
2. Véleményed szerint 1914-1918-as vagy esetleg kunbélás tevékenységünk miatt jött létre Trianon és ennek semmi előzménye nem volt? Csak úgy véletlenül hirtelen keveredtünk háborúba a szerbek, oroszok, olaszok és románok ellen?
teddybear01 2011.03.01. 14:11:26
Aztán, mikor alkalmasnak érezték az időt, le is rohanták Erdélyt éppúgy '16-ban, mint '18-ban.
A szerbekkel még el tudtunk volna bánni, ha nem lett volna a belterjes hadvezetésünk, illetve az impotens flottavezetőség. Ha ezt időben megtesszük, akkor elmaradt volna a román hadbalépés, és talán az olasz is. A háború előtt Olaszország különben is inkább francia-ellenes volt.
A Tanácsköztársaság meg legalább valamit tett az ország veresége ellen, lásd a sikeres felvidéki hadjáratot. Kár, hogy a tiszai hadjárat, nem utolsósorban Horthy és követői miatt összeomlott.
teddybear01 2011.03.01. 14:19:06
Ezt már láttátok?
index.hu/belfold/2011/03/01/neten_van_az_szt-tisztek_nevsora/
Titus Pullo Urbino 2011.03.01. 14:36:40
Nadiposzi (törölt) 2011.03.01. 14:41:16
És akkor még a Lex Apponyit nem is említetted, vagy a Replika és memorandum pereket, amiket ügyesen kihasznált a román propaganda. Igaza volt Kossuthnak a kiegyezés ellenzésekor, de a passzív rezisztencia sem volt fenntartható.
Na, ez most kicsit off volt.
A témához.
A tüzérség találati aránya azért elég szar lehetett, ha egy gyalogsági négyszög tartósan, órákon át kitudott tartani - persze iszonyú veszteségekkel - a tüzükben.
Kentaur67 2011.03.01. 14:59:44
@Kullancs1983:
Igaza volt a cimboráidnak, tényleg SOKKAL jobb a CIV sorozat. :-))))
Szerintem ha valaki a csatákra, a harcra helyezi a hangsúlyt, az játszon Age of Empiret, aki szereti az átfogóbb, összetettebb játékokat, akkor a CIV ajánlott, főleg a IV-es, ahol már vannak vallások is, gyönyörű tech-fa stb.
teddybear01 2011.03.01. 14:11:26
Van erre a levélre bármilyen történelmi forrás? Nem, mintha a dolgokon bármit is változtatna, csak egyes körökben divat erre hivatkozni, és én még sehol nem találkoztam olyan kommenttel, ahol forrást is tudtak volna mellékelni az állítás igazolására.
A szerbekkel TALÁN el tudtunk volna bánni, de
► a szerbek mellett ott áltak az oroszok, franciák
► flottáról beszélni az OM esetében kb. annyira komoly, mint amikor a kocsmában a részeg férjek a férfiúi teljesítményükkel dicsekednek: ők veszettül elégedettek magukkal, a környezet meg fuldoklik a röhögéstől (Milyen szépen elsüllyedt a rosszul épített Szent István, ”flottánk” büszkesége, miután megtámadta egy olasz ”halászcsónak”.)
► az olasz hadbalépés már augusztusban tény volt, elég komoly haderőket állomásoztatott az OM az osztrák-olasz határon erre számítva
► a Tanácsköztársasággal kapcsolatos véleményeddel teljesen egyetértek, sajnos ezen tények manapság nem túl ismertek.
Volt korábban egy poszt (lemil.blog.hu/2011/01/12/vendegposzt_a_szarajevoi_merenylet), ahol az I. VH-val kapcsolatban egy egész jó vita alakult ki, ott ajánlgattam mindenkinek egy kortárs művet, megteszem most is:
mek.niif.hu/02200/02221/html/index.htm
A szerző Julier Ferenc
hu.wikipedia.org/wiki/Julier_Ferenc
(volt némi rálátása a dolgokra)
a mű pedig:
1914-1918
A VILÁGHÁBORU
MAGYAR SZEMMEL
Szerintem alap ahhoz, hogy bárki érdemben vitázhasson az I.VH-ról, főleg annak tükrében, hogy mi magyarok szeretjük/szeretnénk elmagyarázni, hogy milyen jó ötlet is volt megtámadni a szomszédainkat, mert hogy nekünk állt a zászló, csak a sors, balszerencse, ármány stb. Röviden: a ló ötödik lába állt nekünk, nem a zászló, egyetlen pillanatnyi esélyünk nem volt.
ON
A poszt kiváló, és nagyon reménykedem, nem kell a következő részre túl sokat várnunk. Hálás témát választott a szerző, hiszen a legtöbb férfi — még a hozzám hasonló pacifisták is — valahol a lelke mélyén egy nagy fegyverbuzi. :-)))
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.01. 15:06:55
teddybear01 2011.03.01. 15:23:58
Ami a "flottánkat" illeti, attól függetlenül, hogy kicsi és erőtlen volt(csak a 6. Európában), még csinálhattak volna valamit. Nem kellet volna fülüket-farkukat behúzva iszkolni a biztonságos kikötőbe. Mivel a háború első szakaszában az olaszok még semlegesek voltak, a hadihajóinknak nem eshetett volna nehezükre elbánni a franciák expedíciós erőivel, illetve Montenegró kikötőit vagy elfoglalni, vagy legalább blokádozni. Ha az utóbbi sikerül, a francia utánpótlás nélkül a szerbek nem sokáig bírták volna. Legfeljebb Korzikán nem egy, de két ezredből állt volna a szerb hadsereg.
Ami a Szent Istvánt illeti, igen, háborúban el szoktak süllyedni a hadihajók. De egészen más lett volna a háború elején az elsüllyedése, mint a végén, gyakorlatilag értelmetlenül.
A K. und k. Flottáról volt ugyan már egy poszt itt, de az szerintem eléggé egysíkúra sikeredett.
Titus Pullo Urbino 2011.03.01. 15:46:55
lemil.blog.hu/2009/04/09/a_zenta_cirkalo_1_0
Ez 1914. augusztus 16-án történt, azután 10 nappal, hogy a KuK flotta Szerbiát támadta, blokád alá vonta a montenegrói (vagy szerbiai) kikötőket. Tétlenségről szó sem volt a háború kitörésekor, a Zenta elsüllyedt, a Szigetvár (osztálybeli testvér hajó)viszont megmenekült. Ennyit a tétlenségről, meg a blokád elmaradásáról.
Kentaur67 2011.03.01. 15:47:58
Korábban néhányan ezen oldalalakon is gratuláltak a TEK sikeres líbiai mentéséhez, én ugyan már akkor sem értettem, hogy mi a fene dícsérendő történt. Az alábbi cikk tükrében pedig még inkább gázosnak látom a történteket, hiszen úgy tűnik, aki eljutott saját erejéből a reptérig, azt kimentették, aki nem, az ott maradt.
nol.hu/kulfold/20110301-hovirag_vizsgalta_at_a_magyar_gep_utasait
Valaki, a témában jártas, nálam okosabb?
OFF
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 16:45:51
A fegyveres erők újabb igényekkel álltak elő, szerelvénysínek, ergonómikosabb kialakítás, nagyobb biztonság stb. Rendvédelmi szervek sem véletlenül álltak át modernebb, kisebb, könynebb piszolyokra
Szépnek szép, az tényvalóság. Használhatóságban nem tudom, jobb-e, mint a Beretta, a jenki fanatikusok a nagyobb megállítóerőre, meg nagyobb, roncsolt sebre hivatkoznak, a parabellum és Beretta fun-ok meg a gyorsabb ráduplázással érvelnek.
Az önvédelmi fegyver-piac meg más, ott nyilván egy kisebb, hordhatóbb revolver ésszerűbb döntés. Ám hadd jegyezzem meg, aki stresszhelyzetben nem tud egy fegyvert kibiztosítani, annak talán nem is való a kezébe. A helyesen, a kézhez megfelelően illeszkedő, jó minőségű és karbantartott pisztoly pedig remekül kezelhető egy kézzel, szóval ezügyben nem érv a revolver. Sztem.
Pont azokkal a nagyobb kaliberű kis revolverekkel egyébként meg nehezebb pontos lövést leadni, mint a hasonló méretű pisztolyokkal. Az meg az amerikai piac sajátossága, hogy ott a revolver kriminalizációs szempontból önvédelmi kategória.
Amúgy meg jelezném, hogy hadtörténeti témájú blogban "gyapotszedőzni" eléggé zsenánt.
teddybear01 2011.03.01. 17:10:47
Egyébként ez nem a teljes francia flotta volt, még csak nem is a teljes földközi-tengeri hajóraj. Ennyivel még elbírt volna az Adrián a Kundk-flotta. Főleg, hogy a franciák legközelebbi barátságos kikötője Máltán volt, az angoloknál.
Viszont a Kundk flotta a háború alatt feltűnően passzív volt, legfeljebb a kishajók jártak akcióba.
Kullancs1983 2011.03.01. 17:54:58
@Kentaur67: Máglyára veled eretnek!!
Kentaur67 2011.03.01. 18:04:41
Úgy tűnik, kissé elvakult vagy a 1911 kérdésében.
Nem véletlenül cserélték le Berettára, annak ELLENÉRE, hogy nem akármilyen cirkusz volt belőle, ugyanis a nagy patrióták nehezen viselték, hogy egy olasz csúzli messze jobb, mint egy nemzeti legenda. Annyira nehezen, hogy kissé szabálytalanul kiírtak egy újabb tendert, és mit ad isten, megint a Beretta nyert.
Tudod, errefelé nem úgy döntenek ezekről a dolgokról, mint odahaza, amikor az Antal kormány döntése értelmében a Jericho helyett azért maradtunk a szar Paránál, hogy nehogy csődbe menjen a FÉG. (Pedig az érintett rendőrök a próbák után „szerelmesek” voltak a néhány kiadott Jericho-ba.)
Szóval az USA-ban a tendereken kiadták a fegyvereket csapatpróbára, és a Beretta verte az összes vetélytársát. Végül a Beretta létrehozott egy gyárat Amerikában is, hogy ne lehessen senkinek több kifogása a szerződés ellen.
Egyébként nem hiszem, hogy létezik jobb fegyver és rosszabb fegyver. Mindig attól függ, hogy mik a preferenciák, milyen súllyal esnek latba egyes tulajdonságok. Van, akinek a megállítóerő a fontos, van, aki ennél fontosabbnak tartja, hogy ne kelljen 5-7 lövésenként tárat cserélnie, van, aki a könnyű és nem feltünő viselhetőséget preferálja stb.
Évekig egy ősöreg Brayardom volt a könnyű rejthetőség miatt (nem hátrány, ha nincs engedélyed :-) unblinkingeye.com/Guns/Bayard/bayard.html
mondjuk manapság ehhez hasonló fegyvernek a dél-afrikai Vectort CP1-et tartom, aránylag kicsi, könnyű, mégis 12 9mm-es lőszer fér bele.
world.guns.ru/handguns/hg/safr/vektor-cp1-e.html
Nem véletlen a Glock-ok népszerűsége sem, az izraeliek is nagyot alkottak a Deasert Egla-jükkel, de vannak olyan csodabogarak is, mint pl. az USA-ban sem tartható Calico-k.
Egyébként hidd el, már az USA-ban sem olyan nagy a nimbusza a Colt 1911-nek.
Más téma.
Mivel korábban egy, a fegyvertartással kapocsolatos vitában sokan hivatkoztak az USA fegyvertartási szabályaira (számtalanszor annak ismerete nélkül), bemásolnék egy (abngol nyelvű) hasznos linket a témában:
www.handgunlaw.us/
Kentaur67 2011.03.01. 18:05:43
Ne haragudj de ez így nekem még mindig inkább az UL kategória.
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 18:38:00
A FÉG meg évek óta bukta. Nem hinném, hogy manapság piacképesek lennének a pisztolyai, évtizedek óta nincs fejlesztés, a régi modellek elavultak, ellenben drágák ahhoz képest, magyar polgári fegyverpiac gyakorlatilag nincs, annyira kicsi, viszont minden régebbi pisztoly úgymond "liszenszdíjmentes utánérzés", ez pedig nem piacképes, mióta EU lettünk. Amúgy kér érte.
ace22 2011.03.01. 19:01:02
@Rosszindulatú Vászka: A Webley-Fosbery is benne van a következő részben, képeket is találtam róla, sőt, újra feltalálta a MATEBA cég az elvet.
A FÉG 2000 tájban még odafigyelt a minőségellenőrzésre: az akkoriban gyártott (és rendesen karbantartott) P9R(K)-k még manapság is használhatóak versenyen.
@vén betyár: Sőt, a (majdnem) hüvely nélküli AUPO lőszer is a Volcanic lőszer erős utánérzése...
Kentaur67 2011.03.01. 19:31:16
Én sem állítottam, hogy a Desert Eagle hadipisztoly lenne.
Nem titok, hogy a Jericho CZ75 alapjain épült, ám az izraeliek sokat tökéletesítettek, javítottak rajta, nem véletlen, hogy elég eltérő a két fegyver elismertsége. A sportcélokról meg annyit (amennyiben ezt a Jerichora is értetted), hogy én anno — vendégként — a Rendőri Ezrednél próbáltam ki, elég meggyőző volt, és a hivatásosok is kifejezetten jó véleménnyel voltak róla. Egyébként 8 országban rendszeresítették.
A FÉG-gel kapcsolatban: az általam említett történet a 90-es évek eleje (utaltam is rá: Antal kormány), szóval akkoriban sajnos még napirenden volt az esetleges életben tartása. Egyébként nem igazán értelek: leírod, hogy mennyire szarul teljesített a FÉG, hogy nem piacképes, majd azt, hogy kár érte. Ebben speciel nem értünk egyet.
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 19:49:29
A Webley-Fosberys kommentem meg nyugodtan töröld, ha, ütközik a következő poszttal :)
Rosszindulatú Vászka 2011.03.01. 20:02:37
A Jericho tatrósságban meg sok szolgálati célú modellt ver, viszont jobban szereti a saját gyártmányú töltényeit, mint a többi rendszeresítettet. A CZ75 sem mai darab, még szép. hogy javítottak rajta. Vicces is volna, ha az edzésben lévő izraeli erők rontottak volna rajta. Az egy másik történet, hogy annak ellenére, hogy a CZ pisztolyok minőségi fegyverek, kevésbé elterjedtek a szabad fegyvertartást preferáló piacokon.
És sztem kár a FÉG-ért, egy nagy múltú gyárunk, ami meghalt, noha fejlesztésben sosem volt élenjáró. Az, meg hogy szarul teljesít nagyrészt a sokéves szovjet behatásnak, meg a magyar piac sajátosságainak köszönhető.
Plieur 2011.03.02. 00:25:06
Nos, jó a cikk, bár ez a Sam Colt ábrázolás kissé ...Hmmmm
Szóval érdemes elolvasni az emlékiratait és hogyan jött az ötlet a forgópisztolyhoz-saját verzió. Csakhogy vannak a világon múzeumok is, azaz meglelhetők a következők:
1. 1597-es gyártású 8-lövetű lovassági pisztoly, gyártó Hans Stoepler, Nürnberg ( múzeumban Kopenhágában)
2. 6 lövetű, 1650-ben gyártott pisztoly, a londoni Tower fegyvertára, a gyártó ismeretlen.
Nem az ötlettel volt baj előtte, hanem a fegyverek árával...:)
A szerelőszalag másik kérdés. Az első sorozatgyártás a híres kínai agyaghadsereghez köthető, ugyanis a katonák "alkatrészeit" különböző műhelyekben gyártották le ( ezek rá is nyomták a nevüket az "alkatrészre" , majd jött a szerelőműhely. A futószalag őse az 1804-ben használt angol gépsor, kekszet gyártott:)
taser 2011.03.02. 08:37:40
Az új 1911 klónok is tudják ugyanazt ami egy modern hadipisztolynak tudnia kell. Van rajta szereléksín ( és el is fér) az IPSc fiuk azért szeretik mert barom gyorsan elő lehet rántani (mert nincsenek ide oda kiálló bizbaszok rajta) a tártölcsér olyan kialakítású, hogy szinte magától csúszik be a helyére( pedig nem valószínű hogy Browning bácsi látott volna taktikai tárcserét)
A rendvédelmisek azért álltak át a könnyű pisztolyokra mert egész nap azt kényelmesebb viselni + a modern vonalú csupa rece meg bütyök pisztolyok városi körülmények között nincsenek kitéve extrém koszolódásnak Amikor ki kel vinnni a fegyvert terepre akkor az igazi felhasználók ( ha megtehetik) igen gyorsan visszafordulnak az egyszerű de bivalyerős modellek felé.
A jericho jó és szép pisztoly volt de sajnos nagyon érzékeny volt arra amivel etették.
A poligonális csőhuzagolás miatt minden volt csak nem precíziós fegyver.
A Desert Eagle egy vicc a filmeken kívül sehol nem ért el komoly sikereket. Még akkor se amikor a Jericho kezdték el Baby Eagle néven árulni.
Ja írhattam volna pld boxost negrót fekát vagy pol korrekten afro amerikait is.
Meglepődnél mikre NEM vagy képes stressz helyzetben. pld még pislogni sem.
@Kentaur67:
Figyelmes olvasás. Azzal kezdtem a 9mm elkötelezett híve vagyok 1911 ből meg elég keveset gyártottak ebből a kaliberből Ennyit az elvakultságomról.
A FÉG para ugye az FN HI power klónja ami a maga nemében megint csak nem egy rossz konstrukció. A gyártás során vált azzá. MOndjuk a hires Cz 75 is elég sok részletében és megoldásában ugyan olyan mint a Browning HiP.
Egyébként meg hozhatnák ide a világ legjobb kézifegyverét is. Kiképzés és folyamatos!!!!!!! gyakorlás nélkül túrót se ér.
tucano 2011.03.02. 13:58:39
tucano 2011.03.02. 14:11:11
ace22 2011.03.02. 18:43:51
@Plieur: Sőt, még korábban is készültek revolverek, és nemcsak csőköteges konstrukcióban.
claidheamohmor 2011.03.02. 19:40:44
Ja, és asszem nem annyira érzékeny a lőszer minőségére. Szakértők javítsanak ki, ha tévedtem.
Plieur 2011.03.02. 20:51:12
Vissza a mi kis témánkhoz: a Colt sikerének egyik titka éppen a pontos gyártás, csereszabatos alkatrészekkel. Azaz minimális fegyvermesteri beavatkozás, erre a Harper's Ferry gyár kb 1850-re volt képes, a francia manufaktúrák kb 10 évvel később. A fegyvergyártás története bizony összefonódik a szerszámgépek fejlődésével, 1810 -ben jelent meg a modern esztergák prototípusa ( Maudsley gép),
Plieur 2011.03.02. 21:05:55
ace22 2011.03.02. 21:11:21
@Plieur: Maradt fent, de ez egy másik poszt témája. :-)
Plieur 2011.03.02. 21:41:50
taser 2011.03.03. 09:17:33
Genuine Browning Hi-Power P35s are still manufactured by FN Herstal of Belgium and Portugal, and under license by Fabricaciones Militares (FM) of Argentina. The Hi-Power remains one of the most influential pistols in the history of small arms. It has inspired a number of clone manufacturers ........, FEG of Hungary, ..... Bulgaria, and others). Many modern pistols borrow features from it, such as the staggered column high-capacity magazine, and the Browning linkless cam locking system (which on modern pistols is often simplified so that the barrel locks into the ejection port, meaning the barrel and slide do not have to be machined for locking lugs). Until recently, FEG made an almost exact clone in 9mm and .40 S&W, but the company now manufactures a version with modifications to the barrel, linkage, and slide stop that are incompatible with genuine Hi-Powers.