Mert nincs új a nap alatt…
Bárki, aki akár számítógépen, akár a klasszikus „szabálykönyv-dobókocka” módon kipróbálta a fantasy szerepjátékokat, hamar rájött, mennyire fontos, kellőképpen felszerelje hősét, hogy annak a legnagyobb esélye legyen túlélni a kalandokat. A varázsfegyverek, páncélok, védelmező amulettek, gyógyitalok etc. begyűjtésére külön szakszó is született: a „tápolás”. /Témához külön ajánlott: Warhammer RPG/
Mi volt a helyzet a való életben? A legendák félisteni, majdnem elpusztíthatatlan hőseivel ellentétben, //akiknek persze az isteni rokonok szállították a varázsfegyvereket is, teljesen unfair módon// a csatába induló egyszerű földi halandóknak saját maguknak kellett gondoskodni a természetfölötti erők segítségéről.
Az egyik legrégebbi, sok évezredes módszer, ha sikerül magunkévá tennünk ellenfeleink életerejét: valamelyik kiválasztott testrészét trófeaként elraktározzuk, ékszert, talizmánt készítünk belőlük, a maradékot pedig jó étvággyal elfogyasztjuk. Ennek a régi módszernek persze volt egy komoly hátulütője: ehhez először le kellett győzni a vacsorának, skalpalapanyagnak valót…
Az áldozatok bemutatása az isteneknek szintén sokat segíthetett, de akadtak itt is komoly gondok. Ugye a szabályszerű áldozathoz templom és papok /nem olcsó dolog/ kellettek, de a nagy költségek ellenére a varázslók, a szellemidézők és a mágiával foglalkozó papok megszokott alakjai voltak a babiloni, egyiptomi és minden más sokistenhitet valló király udvarának.
Megállt Babilon királya az útkereszteződésnél, a két út fejénél, hogy jósláshoz folyamodjon. Megrázta a nyilakat. Kérdezett a terafim útján; megnézte a májat (Ezékiel 21:21).
De ezek az istenek hol csak játszottak a halandókkal, hol szimplán megsértődtek, bármikor meggondolhatták magukat, és a tegnapi áldás mára átokká fordulhatott. Arról nem is beszélve, mi van, ha az ellenfél istene erősebb?
Később a kereszténység elterjedésével a régi istenek visszaszorultak, a varázslók, sámánok ideje lejárt. „Ami a bálványoknak áldozott ételek elfogyasztását illeti, mi tudjuk, hogy a bálvány semmi a világban, és hogy Isten sincs csak egy. Mert még ha vannak is úgynevezett 'istenek' akár az égben, akár a földön, amiképpen van sok 'isten' és sok 'úr', nekünk csak egy Istenünk van, az Atya, akiből van minden és mi ő érette”. (1Korinthus 8:4-6).
Az egyház pedig igyekezett több-kevesebb sikerrel szabályokat, kereteket adni a háborúskodásoknak./Persze az elfogadott, a dicsőített lovagokhoz méltó és illő hadi szabályok betartása is inkább a baltás gyilkos hétvégi mészárlásához tette hasonlóvá az ütközeteket./ Pápai állásfoglalások, dekrétumok szóltak az engedélyezhető fegyverekről, hadi technikáról. Könnyen egyházi átok sújthatta az ez ellen vétőket, akik így halhatatlan lelküket kockáztatták, nem is beszélve kínpadról, máglyáról. Ez várt azokra is akik a gyanú szerint a sátánnal cimborálva a pogány praktikákkal próbálkoztak.
Azután megjelentek a középkori csatamezőkön a lovagok mellett a pénzért harcoló zsoldosok is, akiket nem vonzott a hősi halál dicsősége. Nem, ők a zsoldjukat el is akarták költeni, ezért megragadtak minden olyan eszközt, ami segíthetett az életben maradásban. Ahol kereslet van ott, kínálat is lesz: az egyház minden rosszallása ellenére temérdek babona és „mágikus tudomány” szolgált arra, hogy védje őket a csatamezőn, fegyvereiket pedig legyőzhetetlenné tegye. Újra elterjedtek a csillagjósok, szibillák, gyógyítók, alkimisták, a "titkos tanok mindenféle művelői. Akik szerencsére tudásukat már le is írták, könyvekbe is szedték, így sok csalhatatlan varázsszer receptje ránk maradt.
Íme, néhány ezek közül:
/Felhívjuk az olvasók figyelmét, ha valaki így szeretne legyőzhetetlen übermacsóvá válni, a szerző a közölt receptekért sem garanciát, sem felelősséget nem vállal./
A bezoárkő
Az egyik leghatalmasabb varázsszer. Tudva volt hogy a zergéket, vadkecskéket az év egy részében nem fogja a golyó. Ugyanis ezek az állatok /és csak ők/ ismerték a leghatalmasabb erejű gyógyfüvek termőhelyét, ezekből legeltek. De szerencsére volt arra mód, hogy mégis hozzájuthasson ezekhez a közönséges ember: meg kell várni, amíg az állatok újra lőhetőek. A gyomrukban a félig megemésztett füvek a szőrrel keveredve néha egy összetömörödtek egy golyószerű képződménnyé. Ez volt a zergekő, majdnem olyan hatalmas gyógyszer, mint a bezoár-kecske gyomrában keletkező bezoárkő: a hit szerint koncentráltan tartalmazták a mágikus füvek erejét, csak le kellett belőlük nyelni egy keveset, vagy ékszert készíttetni belőlük.
Moha a koponyáról
Gyógyszertári nevén
Usnea humana. Nem más, mint egy
bemohosodott koponyáról származó mohadarab. Lenyelve, vagy egy darabot a szív fölé varrva védett a golyóktól, és mert az emberi koponya szolgáltatta, jó volt az agybetegségek ellen is. Sőt csodálatos vérzéscsillapító szer, elég volt, ha a sebesült a kezében szorongatta, a sebre sem kellett helyezni belőle.
Persze akármilyen koponya nem volt megfelelő: egészséges, ereje teljében meghalt, kivégzett, vagy csatatéri halott koponyájáról kellett hogy származzon. Bécsben előfordult hogy csata után a levágott török fejeket a piacon árulták, darabonként nyolc aranytallérért.
Sator a harcmezőre
A katonák gyakran hordtak magukkal amuletteket, bűvös négyzeteket formázó ékszereket . Nagy keletje volt a titkos és varázserejű mondatokat tartalmazó amuletteknek. Az egyik legismertebb ilyen volt a Pater Noster /Miatyánk/ szavakból alkotott varázsige, a visszafele is olvasható „Sator arepo tenet opera rotas”.
Árulták is fémre, pergamenre, fűre-fára írva… /Bár véleményem szerint egy rendes sátornak katonáink több hasznát vették volna./ Az 1600-as évek elején a passaui hóhér úgy döntött, karriert vált, és ilyen varázscédulákat kezdett árulni, rajtuk a saját maga kiötölt varázshalandzsákkal, mint például ez is:
„Arios, Beji Glaigi Ulpke nalat nasalaeri lupie” Az eladó személye és a szövegek titokzatos hangzása fényesen fellendítette az üzletet, és a hóhér gazdag emberként vonulhatott vissza.
Akadtak persze, akik még erősebb, akár szentségtelen védelemre vágytak. Ők az ördöggel cimborálva, a szent ostya darabjaira írták föl ezeket a szövegeket. De így sem váltak teljesen sebezhetetlenné. A tudós társaság javaslata szerint, aki ilyen ördög által védett személlyel készült harcba bocsátkozni, mártsa kardja hegyét állati trágyába. A puskagolyót pedig, mielőtt a puskacsőbe leverné, dugja a….hmm…. alfelébe. Ezek az aktusok az ördögöt meggyalázzák, dühös lesz, mérgében megszökik, védelem nélkül hagyva a vele cimboráló személyt.
Persze aki nem ragaszkodott a prosztatavizsgálat ilyen módjához, annak elég volt ha fiatal lány első menstruációs vérével dörzsölte át a golyókat.
Külön kockázatot jelentett, ha kiderült, hogy valaki az ördöggel cimborál, villámgyorsan a hóhér bárdja alatt találta magát, erről az akkori álláspont igencsak egyértelmű volt:
„Vannak, akik megidézik a vasat és a golyókat, egyesek megáldják a lovat és a lovast. Ők nem hisznek Istenben, hanem a bűnt és a hamis hitet terjesztik. Így lelküknek és testüknek is el kell veszniük.” ahogy anno Luther Márton is kifejtette.
Csodapáncél, varázskard
Már a passaui hóhér is azzal utasította el a reklamáló sebesülteket, hogy sajnálja, de az ellenség mágiája erősebb volt. /Bár az eladott amulett így is segített, hisz a vevő életben maradt/ Nem ártott hát az olyan páncél, amit nem tudott átütni az ellenség fegyvere.
Ez nem volt olcsó mulatság, mert ezt a titokzatos electrumból kellett kikovácsolni. Ezt a csodafémet rézből, acélból, ólomból, ónból, higanyból és nagyarányú ezüstből és aranyból kellett összekalapálni. De nem ám csak úgy akárhogy! A folyamat során mindennek harciasnak, martiálisnak kellett lennie: az égnek a levegőnek, a helynek, az eszközöknek, a kovács hangulatának…. A kovácstűz is legyen villámcsapásból származó, a fémeket pedig a hét megfelelő csillagképlet alatt kellett összekovácsolni. /Közben a kovács szavaljon folyamatosan harcias hexametereket./ Az elkészült páncélra lelkesítő hatású mondatot kell vésni. Nem mindegy, miből készülnek a páncél szíjai, farkas, vagy hiénabőr a megfelelő. Hogy ezek varázsereje megfelelő legyen, szükséges hogy a mágikus életszikrát tartalmazzák, így azokat a még élő állatokból ajánlott kihasítani.
Minden valamirevaló hős rendelkezett saját varázskarddal. Ezt is elkészíthették, csak azon múlt, minden rész olyan anyagból legyen, aminek köze van a halálhoz. A hüvely anyaga származzon kerékbetörésnél használt kerék küllőjébőll, abroncsából készüljön a díszítés. A markolatot kovácsolják olyan láncból, amivel embert akasztottak. A pengét kovácsolják hóhér bárdjából, de olyanból, amivel gyilkost végeztek ki. Akad itt még néhány alkatrész, de ezeket alapanyagait az érzékenyebb gyomrúak kedvéért most inkább mellőzöm. Elég talán megemlíteni a "Szíjat hasítottak a hátából." közmondást.
Varázsfegyvert készíthetett a zsoldos, ha belelőtt, vagy beleszúrt egy tál búzába fegyverével. A hit szerint, ahogy a fegyvere áthatolt a búzaszemek sokaságán, olyan könnyen hatol majd át az ellenséges seregen is.
Egy villámsújtotta fa darabja a markolatba ágyazva a mennykő erejével ruházta fel a fegyvert. Hasonló erőt adott a menstruációs vér, hisz az már eleve önmagától omlott ki a testből.
Folyékony bátorság, rettenthetetlen csataló
Ez eddig mind szép és jó, de nem születik mindenki hősnek, ezért kellhetett egy kis folyékony bátorság. Az
Aqua Magnanimitatis receptje: egy erdei vöröshangyabolyt jó erősen csapkodj meg ostoroddal, a feldühödött hangyák csípős szagú folyadékot fognak ereszteni. Szedj össze belőlük pár marékkal, tedd lombikba, önts rájuk erős szeszt. A lombikot két hétre tedd napra, majd a folyadékot desztilláld le. Az így nyert italba tégy egy darab fahéjat, csata előtt elég lesz ebből egy kanállal bevenni. Disznófű gyökerének préselménye az előbbi itallal keverve első osztályú kéz és fegyverkenőcs, az így kezelt penge papírként fogja a páncélokat hasítani.
Lovad zablája, a patkó készüljön olyan vasból, amivel már megöltek valakit, a ló így engedelmes, könnyen irányítható lesz. A kantárra akassz farkasfogakat, így ha kell, napokig elvágtat majd pihenés nélkül.
Ha támad a hideg
Csavarja körül a katona lábát papirossal, húzzon vastag harisnyát, csizmájába öntsön pálinkát, és így húzza fel. A jobban bevált recept szerint a pálinkát a torokba kellett önteni…
De ha kevés volt a pálinka: „Végy egy fazék galambszemetet, hamvaszd el, a hamuból főzz lúgot. Mosd meg kezed és arcod ezzel a lúggal, ruhádat is áztasd be a főzetbe. Ha megszárítod, ebben az öltözetben akár két hétig is játszva kibírod majd a legnagyobb hideget.
Szomjúság ellen egy négyéves kappan májából származóm babszemnyi, átlátszó kövületet kellett nyelv alá tenni, így a katona nem érzi majd a szomjúságot.
Éhség ellen sajnos csak hétköznapibb módszert találtam: az éhes zsoldos vegyen fel egy jó széles bőrövet, és húzza szorosra a hasán.
Ez állati!
Olcsó, és könnyen hozzáférhető harctéri kiegészítők voltak a legkülönbözőbb preparált állati testrészek. Ezek a hit szerint az állat adott tulajdonságát tartalmazták, és származtatták át viselőjére. Szárított macskafül, medvetalp, farkasfog és társaik tették éberebbé, erősebbé a katonát. A sasok szerencsésebbek voltak, megelégedtek elhullajtott farktollaikkal a kalap mellé tűzve. A nyúl prémje, vagy húsának fogyasztása csata előtt viszont szigorúan ellenjavallott volt, mert ez az állat a középkori ikonográfiában a gyávaság jelképévé vált, így aki ilyenkor mégis evett belőle, rettegéssel feltankolva indult a harcba. Volt egy ritka, de nagyon erős csodaszer, ami bátorságot adott, védett a sebektől, de ha mégis megsérültél, segítette a gyógyulást. Persze páncélt és fegyvert is csodálatos erővel ruházott fel. Ez pedig nem volt más, mint az egyszarvú csavart szarva. /Szegény narvál, miközben békésen úszkált az északi tengerekben, el nem hitte volna, milyen csodalény lett belőle a mondákban./ Éjjelente nem ártott gondoskodni arról, hogy az ördög és szolgái hozzá nem férjenek az alvóhoz. A szálláshely kapuja fölé /élve/ kiszögezett denevér távol tartotta őket, mert látták, ott milyen sors vár rájuk.
Számomra a legbizarrabb ilyen varázsszer mégis a baculum volt. Ez olyan valami, ami embernek nincs, sok állatnak viszont /kutya, majmok, patkányfélék, cetek, stb.../ van, és egyes értelmezések szerint ebből az alkatrészből teremtették anno Évát. Ez pedig nem a borda hanem a péniszcsont. Minél nagyobbat sikerült zsoldosnak magánál tartani, annál erősebb, férfiasabb lett. Egyes kisebb darabok /mint mondjuk a mosómedvéé/ kifőzve, megtisztítva pedig első osztályú fül- fogtisztító pálcikának bizonyultak a legelőkelőbb körökben is.
Harc a sebek ellen
De mi a teendő, ha valaki mégis megsebesül? Segíthettek az egyház minden rosszallása ellenére terjedő régi, még a pogány időkben gyökerező ráolvasások. Íme egy ilyen egy XVII. századi magyar nyelvű kéziratból:
„ Egy szépimádság a nyíl vasnak kivonyásárul. Nikodem az jámbor és szent élető ember királyunknak kezébül lábábul az járomszeget kivonja, kik ollyan könnyen kimenének, ollyan könnyen az nyíl belőled kimennyen, ehhez segéllyen az ember ki az magas keresztfán érettünk meghala; ezt mond három egymásután harmadszor fogdh meg az nyilat két nevetlen ujjoddal,úgy vonnjad véle ki.”
Nos ha ez a ráolvasás nem is használt még mindig kevésbé volt veszélyes, mint az akkori orvosdoktorok segítségét kérni. Egy átlagos sebtapaszrecept abból az időből: „Ha nagyon erős a vérzés készíts tömjénből, sárkányvérből, aloéból és szárított lótrágyából port, és szórd azt a sebre. Jó hatást várhatsz szárított kecske-, vagy libaürüléktől, ecettel keverve.” Belsőleg javasolt volt az Album grecum-ot sörrel felönteni, lepárolni és ebből reggelente két kanállal beadva a betegnek. Ez a titkos adalék pedig megtalálható volt minden olyan házban, ahol kutyát tartottak…
De itt egy másik orvosi csodaszer, a
fegyverkenőcs receptje.
„Végy félfontnyit medve, házi és vaddisznó hájából. Szedj össze háromszor féltojásnyi földigilisztát. Adj hozzá négyszer diónyi koponyamohát. Végy négy lat vérkövet, hat lat apróra reszelt szantálfát, keverd ezeket össze a zsiradékkal, tölts hozzá kevés bort, és kész is az Unguentum Armarium, a nemes fegyverkenőcs. A beteg szerencséjére az orvos ezt a kotyvalékot nem a sebre kente, hanem a fegyverre. Meg kellett állapítani, milyen fegyver, milyen irányból okozta a sebet, és annak megfelelően kellett a kenőcsöt a pengére felvinni.
A bekent fegyvert tiszta ruhával kellett átkötni, a kötést pedig naponta cserélni. Az akkori orvosi tanok szerint ugyanis a világot a szimpátia elve hatja át. Az a vér, ami a fegyveren maradt, megegyezik a sebben lévővel, ezért tökéletesen elég a fegyveren lévőt kezelni.
Ha nem lehetett a fegyvert megtalálni, elegendő volt, egy darab fával a sebet megpiszkálni, majd a véres fadarabot kezelni a fegyverkenőccsel. Maga a beteg a kezelés alatt ne tegyen semmit, pihenjen, éljen diétán. Ez a kenőcs sokkal hatásosabbnak bizonyult, mint a többi orvosság, ami nem meglepő, mert az orvos a beteg szerencséjére közelébe sem ment a sebnek.
Találtam két módszert, amit viszont a doktorok minősítettek káros praktikáknak, pedig sok sebesültön segített. Az első szerint csata előtt ne egyen semmit, csak pár marék fokhagymát, a másik szerint pedig a sebre a kötés alá tegyenek penészes kenyeret. Két olyan babona, aminek hatásosságát később az orvostudomány igazolta a XX. században.
De volt-e egyáltalán olyan praktika, ami valóban segített? Egy ilyenre sikerült ráakadni. A
Nemzeti Társalkodó 1838. évi 2. számában írták le Báthori Zsigmond orvosának, Ferenc doktornak találmányát a golyó ütötte sebek ellen.
Ferenc doktor híres orvos volt, tudományát a fejedelem is nagyra tartotta. Ezért amikor 1595-ben Báthori hadba vonult a török ellen, ragaszkodott hozzá, hogy a háborútól irtózó tudós is elkísérje. Ő azt eszelte ki, hogy néhány udvari embernek bizalmasan megsúgta: „tudna ő olyan orvosságot, mellyel aki élne, nemcsak mindennemű fegyverektől, hanem valamint a legkisebb puskák, úgy a legnagyobb ágyuk golyóbisaitól biztonságtól leend.”
A hír természetesen eljutott Báthorihoz, aki magához hívatta a doktort, és elrendelte, készítse el a csodaszert. Ferenc doktor vállalta. De vissza kell mennie Brassóba. – mondotta – mert ott van orvosságos ládája a szükséges szerekkel. A fejedelem visszakísértette a tudóst Brassóba, és várta az eredményt. A doktor levele váratlan gyorsasággal meg is érkezett. Tartalmát a Nemzeti Társalkodó így ismerteti:
„Az ő ládájában azt a szert találta, hogy az, aki a Havasalföldön csattogó fegyverek vágásaitól, és dörgő ágyúk golyóbisainak csapásaitól mentesen kívánna maradni, üljön veszteg Brassóban. S mivel ő ezt a legbiztosabb orvosságnak hiszi lenni, tehát Brassóban is maradand, és a háború kimenetelét is ott várandja el; egyszersmind javallja, hogy mind a fejedelem, mind mások, kik a harc veszélyeitől menekedni akarnak, cselekedjék azt, amit ő cselekszik.”
A fejedelem válasza sajnos nem maradt fenn.
/Errata: a cikk alapjául Ráth-Végh István Az emberi butaság története c. könyvének egy népszerűsítő cikknek átdolgozott részlete szolgált. Ezt az anyagot találtam meg, dolgoztam még át és egészítettem ki saját "felfedezéseimmel". Az eredeti könyvet mindenkinek csak ajánlani tudom./
Folyt köv.
Titus Pullo Urbino 2012.03.04. 10:49:16
Kérdés: a római légiósok kockajátékairól van valami emlék, mit játszottak a kockákkal? Gondolom a ki tud nagyobbat dobni túl uncsi lett volna órákig.
Ghery88 · http://omagyar.blog.hu/ 2012.03.04. 11:24:01
panoz (törölt) 2012.03.04. 11:45:39
Kullancs1983 2012.03.04. 11:49:02
Bélabáttya (törölt) 2012.03.04. 16:15:09
A sebet „csak” kimosta egy kicsit, bekötötte, egyébként meg nem foglalkozott vele. Hanem a fegyver!, Na az kapott a pofájára. Mindenféle ganéba mártotta, áztatta gyanús levekben, vegzálta mindenféle egyéb módon.
Meglepően sikeres eljárásnak tartották. Némi joggal...
Bélabáttya (törölt) 2012.03.04. 16:23:39
És persze sokkal gyorsabban is ment, házhoz is hozta az anyagot a megrendelő, ráadásul a fegyverkovács ázsiója is növekedett az ilyen melóktól.
Tiszta haszon mindenkinek...
Matney 2012.03.04. 18:55:08
Zöldy Áron 2012.03.04. 23:26:15
ablemedia.com/ctcweb/showcase/boardgames.html
Zöldy Áron 2012.03.04. 23:30:19
en.wikipedia.org/wiki/Tabula
Tyeplica 2012.03.05. 00:21:50
images.wikia.com/teamfortress/images/e/e7/Quad_qwtf.png
:-)
(त्वष्टृ) (törölt) 2012.03.05. 00:24:07
Így fedezte fel az akupunktúrát. Höhö.
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2012.03.05. 07:21:10
Nagyon örvendek, hogy Te is olvastad Ráth-Végh Istvánt, sőt, vetted a fáradtságot és bemásoltál ide hosszó részleteket Az Emberi Butaság KUltúrtörténetébeől. De azért illett volna a szerzőt és művét megnevezni, illetve idézőjeleket használni ...
Flankerr 2012.03.05. 07:56:27
tengerSAM (törölt) · http://tengersam.blog.hu 2012.03.05. 07:58:55
Bélabáttya (törölt) 2012.03.05. 08:31:10
Keresztény szellemiségű luxuskurva 2012.03.05. 10:54:28
Aki olvasott Ráth-Végh Istvánt, annak a fentiek nem sok újat mondanak, de biztos akadnak bőven, akik még nem.
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2012.03.05. 12:02:06
www.4shared.com/get/iAHOCfOs/rth-vgh_istvn_-_az_emberi_buta.html
a 172. oldaltól kezdve ...
Bélabáttya (törölt) 2012.03.05. 13:00:16
Ettől még én örültem a posztnak, és simán feltételezem, hogy a szerző netán több, esetleg - számára - ismeretlen forrásból dolgozott. Neki azért talán nézzük el, mert jobb akár így is olvasgatni ilyesmiről, mint sehogy, és szerintem fontosabb a sztori, mint a szerző.
Speciel én se tudnám megmondani azt, hogy hol, mikor olvastam a kard gyógyításáról a seb helyett. Talán én is pont Ráthnál?
(Megnéztem, Ráth komoly bibliográfiát tolt a könyve végére)
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2012.03.05. 18:03:11
Fredda Krueger 2012.03.05. 19:34:24
Az ilyen varázsszerek ,eszközök.nélkülözhetetlenek Fredda életében is :)
Sacred,Torchlight,Spellforce ,stb...
A kard gyógyításáról a "A Fáraó átka" című Ráth-Végh könyvben olvastam én is.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2012.03.05. 21:07:57
Köszönöm hogy felhívtátok a figyelmet, hogyan illett volna, mentségemre szolgáljon ezt csak az első résznek szánom, és a forráslistát az utolsó végére szántam. /Ezt most már jeleztem itt is./
más: tervez vki anyagot március 15-re? Találtam egy érdekes 80-as években írt cikket, az dolgozomát/ rövidítem egészítem ki éppen.. De ha másnak volt vmi terve, csak hajrá.
rognork 2012.03.06. 07:20:38
stoppos76 2012.03.06. 11:25:25
Kullancs1983 2012.03.06. 12:50:27
rognork 2012.03.06. 15:06:53
Kérdezzük meg Grétsy tanár urat.
Fredda Krueger 2012.03.06. 16:31:25
Lesz erről is szó?
Bélabáttya (törölt) 2012.03.06. 23:12:35
Amikor nagyapám a fronton volt, az egyik haverja megúszta a szívlövést, mert valami minibiblia, zsoltárkönyv vagy ilyesmi volt a kabátzsebében (sokadikként már én se tudom...). Na, a könyvecske felfogta a lövedéket, emberünk túlélte, a társai meg lelkesen mesélték mindenkinek.
Kicsit később, az új társakhoz már úgy jutott el a sztori, hogy a vallásosabbja kitépett biblialapokat kezdett hordani az ingzsebében...
Ha ez így megeshetett az ezerkilenszáznegyvenes években, akkor semmi meglepő nincs a sokkal bigottabb középkorban?
Titus Pullo Urbino 2012.03.07. 08:39:00
@Bélabáttya: ez nem babona, ez páncélzati kiegészítés, tudományos alapja van. Mi, amikor gyerekek voltunk, onnan mértük le a légpuskáink erejét, hogy hányadik lapot szakítja át a telefonkönyvben. Meglepő, de egy vastag könyv tényleg megállítja a golyót, persze nem a Magnumot, de egy átlag puskalövést kivéd egy Biblia, vagy egy vastagabb könyv.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2012.03.07. 14:18:55
Titus Pullo Urbino 2012.03.07. 14:28:57
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2012.03.07. 19:16:12
Bélabáttya (törölt) 2012.03.07. 22:24:15
Ha ketten-hárman túlélték a csatát részegen, már csak a megfelelő sárkányfűárus színre lépése, majd az esetet alkalmilag legyező skriptor, megéneklő dalnok, vagy elpletykázó szájhagyomány kellett hozzá, és csámcsoghatunk is rajta.
Ahogy a szamurájkardos legendákon is (Tényleg elvágja a papírt, selyemkendőt? - Tényleg, már amennyiben úgy van élezve. És géppuskacsövet is? - Igen, csak egy másik. Egyszer, akkor, ott, véletlenül, elképesztő májzlival a már eleve majdnem szétesőt.), amiket már soha nem lehet kiirtani a világból.
sarius 2012.03.07. 22:38:30
GuguGabor 2012.03.08. 09:35:28
Gomes 2012.03.08. 13:16:19
Sváb 2012.03.09. 13:24:37
Bélabáttya (törölt) 2012.03.09. 20:45:44
inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2012.03.10. 09:18:07
Kell néha egy kis frissítés.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.03.12. 13:51:16
D&D-ben azért nem árt lelkesen tápolni, mert paladinként az ember erősen hajlamos a mellécsapásra, kötélről történő leesésre. Előbbi esetén a háttérben szorgoskodó íjász társaság érzi kellemetlenül magát, utóbbi esetén meg mindenki, aki fültanúja a csattanásnak (nem beszélve azokról, akikre ráesik a tanos kapitánya).
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.03.12. 13:54:25
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.03.12. 13:58:02
Furore Carcosa 2012.03.21. 05:00:46
A dunvegani tündérzászlóhoz a föntieken kívül is rengeteg érdekes hiedelem és történet fűződik; akit érdekelnek, itt egy jó kiindulópont a tanulmányozásukhoz (angol nyelven):
en.wikipedia.org/wiki/Fairy_Flag