Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Mustang, toronyiránt

2014.04.22. 12:48 Hiryu 2,0

images (1).jpgHúha! - Így kiáltanak fel a nézők, amikor a Red Bull Race, vagy  hasonló versenyek  során a műrepülésre optimalizált gépekkel a pilóták átrepülnek az úgynevezett "kapuk" között.

 

De mit szólnának ahhoz a pilótához, aki vadászgépével átrepült az Eiffel-torony alatt, egy  Messerschmittet üldözve?

 

 Tanulni, tanulni, tanulni!

 

William B. "Bill" Overstreet 1921. április 10-én született, a Kos jegyében, mi néhány dolgot megmagyaráz (vagy nem):

A Kos jegyben született ember egyenes, nyitott, eltökélt és kemény akaratú, vakmerő, vállalkozó természetű, célratörő, vágyik a szabadságra, szereti a függetlenséget, nagyvonalú, adakozó, féktelen, indulatos, heves, szeszélyes, élretörő, türelmetlen, szeret tanulni, szomjas az új ismeretekre, bőkezű, tékozló, találékony, vitatkozó, nyughatatlan, felizguló, gyakran változtatja a helyét.

Lendülettel fog hozzá a dolgokhoz, lendülettel kezd bele sokszor olyan feladatokba is, amely meghaladja képességeit. A nehézségeken vasakarattal segíti át magát. Ha elhatároz valamit, nem ismeri az ellentmondást.

Ha a cél személyesen érinti, fellelkesül, feldobva érzi magát, és vakon bízik saját adottságaiban. Arról senki sem tudja meggyőzni, hogy ne tegye meg amit elhatároz, mert nem képes rá. 

A munka elvégzésének, a feladat megoldásának azonnal nekivág.  Ettől függetlenül a Kos nem megy mindig fejjel a falnak, ahogyan a Kos típusú emberekről gondolnánk.

A Kosnak az adott pillanat parancsol, és nem telik sok időbe, hogy terve végrehajtásához kiválassza eszközeit. Életrevaló tetteit, eredményeit általában rögtönözve éri el. A Kos számára minden pillanat az élet, s így a Kos jegy szülöttének mindig az adott pillanatban sűrűsödnek össze legkiválóbb képességei.

Ha falakba ütközik és ellenállást tapasztal, ez csak ösztönszerűen hat rá, felkelti küzdőszellemét

 

Pearl Harbor után a légierőhöz a hadsereg légi hadtestjéhez jelentkezett vadászpilótának. Az alapképzés után várta őt a napfényes Kalifornia, Tulare városa, a repülőiskola.

 

 

 

 

Rankin-1935.jpg
Tex Rankin, a repülőiskola alapítója a "nem az iskolának, az életnek tanulunk" elvet vallotta, ezért kiképzési módszerei... hmm... kissé eltértek a nagykönyvben leírtaktól.

Megtörtént hogy amikor a hátszélben leszállást oktatta, a kifutópálya felett 500 láb magasságban a hátára fordította a gépet, kikapcsolta a motort: 

"Oké, innentől a magáé, tegye le!"

Elméletileg ugye könnyű, de a gyakorlatban az újoncnak váratlanul szakadt olyan helyzet a nyakába, hogy egy másodperc alatt kellett kiválasztania a helyes megoldást, és cselekednie.

Akárcsak az életben.

Az az alapok elsajátítása után Overstreet kadét folytatta a tanulást az  nehezebb, gyorsabb és bonyolultabb  Vultee BT-13 Valiant T-6 Texan  és később Curtiss P-40 Warhawks gépeken. Bár a hadsereg többmotoros gépekre szánta, de a P-40-en nyújtott teljesítménye alapján (és állítólag egy parázs vita után az illetékes tiszttel) a sikeres vizsgák után Hamilton Fielden kapott beosztást a 357. Fighter Group  363. vadászrepülő századában.  A század nemsokára csomagolt, és átköltözött   Santa Rosa-ba  (szintén Kalifornia).  

Overstreet-38-Buick.jpg

Bill szerencséjére az osztagában sok tapasztalt vadászpilóta szolgált, akiktől a gyakorlórepülések során nagyon sokat tanult. Persze a kiképzési terveket író irodasszék-pilóták itt is epét hánytak volna néhány oktatási metódustól:

"Kevés nedvesség volt a levegőben, ha  ki is vált a kondenzcsík a szárnyak végén,nagyon gyorsan szétoszlott.. Ezért egymásután négy géppel végigrepültünk a kifutópálya fölött, majd  végén egymásután felrántottuk a gépeket. Az volt a cél, hogy a gyors, szűk fordulóban az előttünk lévő gép szétoszló kondenzcsíkjában tudjunk repülni."

 

A parancsnokuk Lloyd Hubbard volt aki (például) átrepült a Golden Gate alatt, majd csinált egy gyors hurkot a hídpálya fölött. Négyszer egymás után. Nem meglepő hogy rendszeres program volt a "gabonaaratás", "fűnyírás a golfpályán" a napfürdőzők, földjeiken dolgozó parasztok rémisztgetése olyan magasságon repülve, hogy hozzájuk képest egy Tomahawk robotrepülő kifejezetten sztratoszférabombázónak számít.

Jöttek is sorban a panaszok, a kártérítési igények rengeteg munkát adva az alakulat jogászának. Hogy miért tűrték el ezt a feljebbvalók?

"Vadászpilótaként kit akarsz magad mellett tudni? Egy olyan fickót, aki csak szépen, egyenes vonalban tud repülni, vagy egy olyan pilótát, aki magát és a gépét is a végsőkig próbára tette?


Airacobra-Crash.jpg

Overstreet 1943. június 28-án kis híján odaveszett: a  Bell P-39 Airacobra, amivel repült, dugóhúzóba került, és nem tudta kivenni belőle,  neki pedig nem sikerült kinyitnia az Airacobra ajtaját.  Nagy nehezen, vállát a pilótafülke másik oldalának feszítve, sikerült térdével kinyitnia az ajtót, és az utolsó pillanatban kiugrania.  Az ejtőernyője belobbant, és ő néhány másodperc múlva földet is ért, szó szerint a gépe roncsain. 

 

(A bázisra visszatérve egyik első dolga volt felkeresnie azt, aki az ejtőernyőjét hajtogatta, és megkösszönni neki a jól végzett munkát.)

 

1943 őszén feltűzték rá a szárnyakat, bevethetővé nyilvánították. A Queen Elisabeth-en elhajózott a ködös Albionba, várt rá a 9. légihadsereg.

Raydon légitámaszpont. Repülőgép: az még nincs. Nem csoda, hogy hősünk meglehetősen haszontalannak érezte magát.

De ekkor már lassan érkeztek az Államokból a legendás P-51-k, és egy hirtelen döntéssel a gépek nélküli pilótákból és a nyolcadik légihadsereg egy erdetileg  Republic P-47 Thunderbolt gépeken repülő századából létrehoztak egy új alakulatot, a 257. vadászrepülő-századot,  ami Leistonban, a RAF régebbi bázisára települt.

images.jpg

Bill 1944 január 30-án emelkedett először az új géppel a magasba.

Első gépének a "Southern Belle" nevet adta, de ezt pár héttel később selejtezni kellett. A következő Mustangja(i) már a  "Berlin Expess" nevet kapták, utalva a rendszeres bevetésekre Németország felett.

A század első éles bevetésére 1944.március 6-án indult. Célpont: Berlin.

A 357. FG. támogatást nyújtott a nehézbombázóknak Berlin fölött és a visszaúton, az addigi leghosszabb távú bevetésen Németország légterében. A 33 P-51-es egyenesen Berlinbe repült, ahová közvetlenül a nehézbombázók köteléke elótt érkeztek meg. A bombázókat az ellenség 100-150 egy és kétmotoros vadászgépe támadta meg. 

...

A 357. vadászrepülő század folyamatos légiharcban  több mint fél órán át védelelmezte a bombázókat a célterület felett, dacára az ellenség többszörös túlerejének, és az erős légvédelmi tűznek. Megsemmisítették az ellenség több vadászgépét, majd a hazaúton a század öt gépe mélyrepülésben megtámadott egy repteret Közép-Németországban, elpusztítva három német gépet, és megölve 10-20 katonát.

A Stars and Stripes, 1944/05/24

 

 mustang-6.jpg





 Nem sokkal később volt egy furcsa balesetem. Dél-Franciaország fölött egy bevetésen tönkrement az oxigénrendszer. Nagy magasságon repültünk, ezért az oxigénhiánytól elájultam. A következő dolog amire emlékszem, az volt, hogy a motor le akar állni, mert a tartályból kifogyott az üzemanyag. Átkapcsoltam a másik tartályra és sikerült újraindítanom a motort, szinte a fák magasságában. Azután ránéztem az órámra: kilencven percig repültem, öntudatlanul. Fogalmam sem volt arról, hogy hol vagyok, de sikerült megtalálnom a tengerpartot, és visszarepülnöm Angliába. Leszálltam az első elérhető támaszponton, ahol még nagyobb meglepetés ért. Az ottani parancsnok, Mead százados alig pár háztömbnyire lakott pár évig az otthonunktól a virginiai Clifton Forge-ban. De ez semmi: a szerelő aki helyrepofozta a gépemet, nem volt más, mint egy egykori iskolatársam, "Hot Cha" Tucker. Még mindig megvan a kép róla és rólam, egy P-47 előtt.

 

 

Egy másik küldetés során is éppen hogy megúszta:  Egy Messerschmittet üldözött zuhanórepülésben,  csúcsmagasságból talajszintig. De a hirtelen nyomásváltozástól a szemei megduzzadtak, semmit sem látott.  A gépet képes volt a levegőben tartani, de fogalma sem volt arról, hogy merre repül. Ezért az egyik pilótatársa felzárkózott mellé, és hazavezette, rádión adva az utasításokat a szükséges manőverekhez. Overstreet-nek sikerült vakon letennie a gépét, de pár nap beletelt, amíg a duzzanat lelohadt, és ő újra látott.

 Senki többet, harmadszor

 


 

Egy bevetésén pedig megtörtént,  ami azelőtt és azóta sem:  légiharcban, egy másik gépet üldözve átrepült az Eiffel-torony alatt.

737423_138048539687160_953614423_o.jpg

Az általuk kísért bombázókat Párizs közelében  109-esek támadták meg. Overstreet több találatot ért el az egyik Messeren, aminek pilótája menekülőre fogta, a Mustanggal a nyomában. A német pilóta egyenesen Párizs felé menekült, azt remélve hogy a légelhárítás leszedi az égről az üldözőjét. De Bill és  Berlin Express szorosan a német nyomában maradt, és többször eltalálta a német gépet, megrongálta annak motorját. A német pilóta ezért egészen a háztetők magasságáig ereszkedett, de hiába próbált egérutat nyerni, ezért kétségbeesett lépéshez folyamodott. Egyenesen az Eiffel-toronynak vette az irányt, és átrepült alatta, remélve hogy  üldözője felkenődik az acélszerkezetre. De Overstreet folyamatosan tüzelve követte, újra és újra eltalálva a menekülő gépet, amíg az le nem zuhant.  Ezután a Mustang-al méterekkel a Szajna felett repülve hagyta el a francia fővárost... 

images (2).jpgEzért a tettéért évtizedekkel később, 2009-ben a Becsületrend lovagi fokozatát kapta meg a francia kormánytól - az indoklás szerint hihetetlen lelkesítő volt tette a lakosság, és a francia Ellenállás tagjainak számára.

 Mr. Overstreet a leghősiesebb akciókban vett részt Franciaország felszabadítása során, amikről csak hallottam. - a francia nagykövet a kitüntetés átadásakor.

 

"Apám aki az ellenállás tagja volt, izgatottan rohant haza, kiabálva mesélte mi történt. Hihetetlenül inspiráló volt ő, és bajtársai számára a történet. Azt hajtogatták, neki is olynnak kel lenniük, mint annak a pilótának. 1994-ben sikerült személyesen is találkoznom vele, és egy hihetelenül szerény embert ismertem meg, megtisztel hogy a barátomnak nevezhetem. -Marie Bernard 

 

Június 6-án hajnali kettőkor szálltak fel, pocsék időjárásban. Lassan kapaszkodtak fel 20 000 láb magasságra, minden idők legnagyobb légiflottájának részeként. Nem sikerült megtalálniuk azokat a gépeket, amelyek védelmezésére kirendelték őket, ezért egy másik szállítógépcsoportot kísértek el a francia partokig, majd 06:00-ra visszatértek a bázisra, ahol újra feltankolták a gépeket, és már indultak is vissza Normandia felé, ingajáratban egész nap.

A normandiai hadműveletek alatt a század a német földi alakulatokat, és az utánpótlási vonalakat támadta, de 29-én sikerült lelőnie egy  Fw 190-t, alig negyven lőszert felhasználva

fw190-chute.jpg

 A nyár végén új feladatot kaptak. a "Frantic" hadműveletben kísértek bombázókat a Szovjetunióba.  

A Frantic hadműveletek célja az angliai, az észak-afrikai és a szovjet repülőterek igénybevételével a bombázók veszteségeinek csökkentése, valamint az ellenséges légtérben való tartózkodás idejének rövidebbé tétele volt. Az ingabombázás keretében az angol szigetországi repülőterek és Észak-Afrika, illetőleg - a magyar hadműveleti terület vonatkozásában - az olaszországi repülőterek és a Szovjetunió között "közlekedtek" a bombázókötelékek és kísérővadászaik, amelyek rakományuktól megszabadulva megspórolták a visszaút veszélyeit. Poltava, Pirjatyin és Mirgorod települések szovjet repülőterein a kitelepült saját kiszolgáló-személyzet a gépeket ismételten felkészítette a bevetésekre, amelyek így a visszaúton ismét pusztíthatták a kijelölt célpontokat. Az ellenséges légtérben való rövidebb tartózkodás kétségtelen előnnyel járt a repülőszemélyzetek pszichikai terhelésének csökkentése, a rövidebb bevetési idő, valamint a visszaút ismételt kihasználása által.

http://www.hadakutjan.hu/feladatok_4_cikk.php

 

Első ilyen bevetésüket augusztus 6-án repülélték. A csoport hetvenöt mérföldnyire északnyugatra Gdansk-tól találkozott a  bombázókkal. A csoportra német vadászgépek támadtak, de ők kettőt lelőttek közülük, és veszteség nélkül kísérték el a nehézbombázókat a Kijev melletti reptérig. 

USAAF B-17 Flying Várak és szovjet légierő Jakovlev Jak-9-harcosok megosztani egy repülőteret, mint aircrews csere történeteket 1944-ben.

 

Hazafele a csoport Krakkó környéki célokat támadott, és a 7 légi hadsereg foggia-i repterén szálltak le Olaszországban.

 Folyékony valutával a szárnyakban...

How-to-Infuse-Vodka.jpg
"Az egyetlen dolog amiből nem volt hiány Oroszországban, az a cukorrépából főzött vodka volt. Nem számítottam ellenséges vadászokra, ezért a lőszerek helyére a szárnyakba vodkás üvegeket rakodtam be. Persze hogy hazafele belefutottunk néhány Messer-be... Századtársam megtámadott egyet, el is riasztotta. Én voltam a kísérője, és nem volt a legbiztatóbb gondolat, ha baj lesz, az egyetlen fegyverem az orosz vodka... Szerencsére mind a gépem, mind a vodka sértetlen maradt."

Olaszországból repült egy emlékezetes küldetést Jugoszláviába: néhány C-47-est kísért el, amikkel a szerb csetnikektől hozták haza az általuk megmentett szövetséges pilótákat. Amikor a szállítógép megállt a kijelölt leszállóhelyen, kidobták a magukkal hozott ellátmányt és gyorsan felrángatták a sokszor már több hónapja bujkáló szövetséges pilótákat a fedélzetre.

rescuer-plane.jpg

"Ahogy elnéztük, megmentőik milyen siralmas állapotban vannak, mennyire híján mindennek, a gép személyzete kidobált a fedélzetről mindent, amiről azt gondolták, a jugoszlávok hasznát vehetik, saját cipőiket és egyenruháikat is beleértve"

Drone B-17 használható, mint egy irányított rakéta a második világháborúban

 

1944 szeptember 23-án Overstreet egy szigorúan titkos hadműveletben repült kísérőként. Az Ahrodite-hadműveletben átépített, távirányított nehézbombázókkal akrták a szövetségesek elpusztítani a fontos német célpontokat - sikertelenül.

Erről kissé bővebben itt:

http://lemil.blog.hu/2014/04/22/gyilkos_aphrodite_kennedy_halala

Overstreet teljesitményére felfigyelt az OSS is. Októberig, amíg haza nem rendelték, azokat a gépeiket kísérte el útjaikra, amelyek a Szabad Franciákkal tartották a kapcsolatot, ellátmányt, ügynököket szállítva a frontvonal mögé, és hazahozva azokat a lelőtt pilótákat, akiket sikerült elrejtenie a megszállók elöl az Ellenállás harcosainak.

 V9836WestlandLysander2_filtered.jpg

Az Államokba hazaérkezve kiképzőpilótaként, a légi lövészet oktatójaként szolgált a háború végéig.  A japán fegyverletétel után leszerelt, de a légi hadtest (később Légierő) tartalékos pilótája maradt.

1950-ig a nyugat-virginiai  Charleston Aviation-nál dolgozott, ekkor családjával átköltözött  virginiai Roanoke-ba, ahol a CPA-nál dolgozott könyvelőként, egészen 1984-ig, nyugdíjba vonulásáig. Számos veterán- és jótékonysági szervezetnek tagja volt és részt vett munkájukban.

52c38467e4d2f.image_.jpg

 2013 december 29-én hunyt el, 92 évesen.

39 komment

Címkék: amerikai életrajz ii világháború

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titus Pullo Urbino 2014.04.22. 16:00:06

Ez tök jó írás volt. Azért a flanszik nem kapkodták el a kitüntetés dolgot, mire vártak ennyi ideig? 65 év kellett a jóváhagyásra? :-) Medgyessy Péternél nem lacafacáztak ennyit.

proletair · http://lemil.blog.hu 2014.04.22. 19:15:27

Szép volt kolléga!

Szubjektív véleményem: A Mustang volt a szövetségesek legszebb repülőgépe a háború alatt.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 19:38:20

Egymotoros vadászgépek közül mindenképp....

De én nálam a Mosquito a sztár:)

Becsületrend: Overstreet a háború után nem dicsekedett a tetteivel. Visszaemlékezések fennmaradtak, és kiderült igaz a sztori, sőt a pilóta is él még. Csak ekkor terjedt el a történet, Amerikában onnan még vissza kellett szivárogni a történetnek Európába.

Gondolom én....

sanyix 2014.04.22. 20:23:03

@Hiryu 2,0: vagy nem igaz :) eléggé Z kategóriás akciófilmes történet ez...

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 20:28:11

A legjobb sztorikat az élet írja:)

Most épp Mákföldi eseteket olvasok, gondolom ismered a gurkhát amelyik vitte a tálib fejet a feljebbvalójának, vagy azt aki egyedül tartott egy hegyi állást, lőszer, és gránátfogytáig, aztán az utolsó egy kettő támadót a géppuska állványával csapta agyon?

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 20:30:32

Hozzáteszem, ilyenkor elkezdek hinni valami vicces felső hatalomban, mert olvastam nem egy megemlékezést, amikor a hős sorozatban úszott meg hihetetlen eseteket...
ld Chuck Yager élete..:)

például.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 20:41:40

Vagy a blognál maradva, az igaz Treibitsch, Kétpisztolyos Cohen és társai:))

engelbert (törölt) 2014.04.23. 01:17:51

Hát ezt az Eiffel torony alatti átrepülést,mintha csak valami francia turisztikai szakember fotózta volna....Némi hazafias beütéssel.Még pár halott náci hiányzik a képről,vagy legalább felakasztott kollaboránsok.

2014.04.23. 08:16:42

Nagyon jó írás lett, grat! :)

LordAzazel 2014.04.23. 09:08:02

Érdekes, hogy szét hájpolja a pilótát aki átrepült az eiffel torony alatt, közben meg a cikkben kiderült, hogy tulajdonképen ő csak a második volt, mert a német pilótát követte, akinek nem mellesleg a neve se hangzik el a cikkben.

rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.04.23. 09:11:31

Igen, érdemes lenne a német pilótának is utánajárni (persze nem a blog írójának). Érdemtelenül lett névtelen.
Nagyon jó cikk!

LordAzazel 2014.04.23. 09:11:33

@engelbert: Ember egy kézzel rajzolt illusztrációt nem tudsz megkülönböztetni egy fotótól?

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.23. 12:25:55

Mondanom sem kell, akadt tengerészgyalogos pilóta, aki civil géppel követett el szabálysértést, Fhanszia sonkával a hátsó ülésen:
www.proairshow.com/Eiffel.htm

- Önbizalom van, szerint annyi ot a hely, mint egy hordozó repfedélzetén:)
www.proairshow.com/Eiffel.htm

De hogy a fickó nem komplett, az fix...

www.youtube.com/watch?v=_txdqnVP3-c

en.wikipedia.org/wiki/Robert_Moriarty
www.abload.de/img/eiffelbonanzaefcys.jpg

na jó, az ilyen fickók nélkül tényleg unalmas lenne az élet...

bónusz Luftwaffe:
sonicbomb.com/xv1.php?vid=luftwaffe_colour&id=937&s=33&w=856&h=497&ttitle=WW2%20Luftwaffe%20in%20Colour

ostvan2 2014.04.23. 15:31:40

Szerintem is több megemlékezés illeti a német pilótát. Ráadásul ő sérült géppel követte el az átrepülést.

Titus Pullo Urbino 2014.04.23. 16:03:07

@Hiryu 2,0: a filmben 1.40-nél látható egy légvédelmi léggömb. Ezen mindig sokat gondolkodtam, de megkérdezni sosem mertem: miért nem lőtték ki a léggömböket? Gondolom gépágyúval jelentős lukakat lehetett volna szaggatni egy ilyen léggömbön, ami utána lezuhant volna. Vagy nem így van?

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.23. 17:04:26

Cellás felépítésű, nem gyúlékony gázzal feltöltve megsorozod: géppuskákkal, lesz rajta pár lyuk szép lassan leereszt, ha túl nagy lenne, akkor meg a földi személyzet lecsörlőzi és bestoppolja...

Egyébként ezek a léggömbök csoportosan szoktak bandázni, egy rakás kábelt lógatva... Amíg az egyiket akartad leszedni, könnyen nekirepülhettél egy ilyen lelógó drótnak...
Ráadásul ott volt még a légvédelmi tüzérség, hiszen ezek a kikötött léggömbök az objektumvédelmi rendszer részei voltak...

Szóval a befektetett energia messze nem áll arányban a várható nyereséggel.

Titus Pullo Urbino 2014.04.24. 11:59:17

@Hiryu 2,0: köszi, azt hittem, hogy ennél könnyebb meló egy ilyet kipukkasztani.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 10:34:58

@Hiryu 2,0: A Magisteres átreplülés biztosan megtörtént? Nem PS a kép?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 10:35:44

@Hiryu 2,0: Milyen nem gyúlékony gázzal voltak töltve?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.26. 13:33:01

@xxylon: Méregdrága volt és igen korlátozott a hozzáférhetősége. Kétlem, hogy erre pazarolták volna.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.26. 16:44:10

a Magisternél te nyertél....

én telefononon néztem, azt hittem a vezérsikjáról, hogy légcsavar...

Gáz van: úgy látszik is-is.... Hol melyiket preferálták:

www.huszadikszazad.hu/1942-marcius/tudomany/hogyan-vedenek-a-leggombgatak-1

Ha pedif eljutotunk a léggömbökig, el ne feledjük:
lemil.blog.hu/2013/06/15/szelek_szarnyan-_a_katonai_leggombok_rovid_tortenete

Silcon 2014.04.27. 22:14:08

Adolf Galland életrajzi könyvében az szerepel, hogy ő és barátja, Werner Mölders a gép elpusztítását tartotta célnak, nem az ellenfél megölését...

Egy magyar adalék:
– Egy Mustanggal verekedtem – meséli –, amikor megvolt a napi légiharcaim eredménye, már egy győzelem. Látom, a megtámadott gép kigyulladt. Mellérepülök, tehetetlen, a lőszere is elfogyott. Rémülten bámul rám az amerikai, én meg mutogatom, hogy ég a gépe, meg a hazarepülő irányt is, aztán billegtetéssel köszönök, és otthagyom.
Védtelent lelőni becstelen, sportszerűtlen, embertelen. A magyar ember a nemes gondolkodás példája, a humanitás csírája a kegyetlen vérengzés kavalkádjában.
Jó néhány év eltelt, és Szentgyörgyi Dezső a Malév kapitányaként Londonba ment, ahol nagy katonai parádéval fogadták gépét, az Il–18-ast.
– Azt hittem, hogy valami titkos VIP-utast várnak, de nekem szólt a katonazene. Megvárják, míg a többi utas is elhagyja a gépet, gondoltam, de amikor kiszálltam, nyakamba borulva ölelgetett az a vadászpilóta, akinek a háború alatt megkíméltem az életét.
Gyönyörű, felejthetetlen gesztusa ez az igaz embereknek. Dezső neve az Amerikában kiadott vadászrepülők könyvében igen előkelő helyen szerepel.
iho.hu/hir/a-lezuhant-gep-kapitanya-szentgyorgyi-a-lovagpilota

9mmPara 2014.04.28. 13:08:35

@molnibalage: a hidrogénes verzió viszont kb. olyan, mint lőszeres ládából barikádot építeni.

neutor 2014.04.28. 19:39:37

@9mmPara: TELE lőszeres ládából.... :))

2014.04.29. 09:48:49

Ez most OFF, de nem bírtam ki. :) A Menekülés a győzelembe és a Két félidő a pokolban ukrán vonala. :)

oroszok.postr.hu/hatalom-es-foci-meccs-eletre-halalra

9mmPara 2014.04.29. 09:59:33

@Silcon: ezt egyébként az angolok hogyan tudták kideríteni? Megvolt nekik minden ellenséges géphez a pilóta neve?

teddybear01 2014.04.29. 14:41:17

@9mmPara: Nem egészen. Igaz a hidrogén gyúlékony, és néha robban is, de nem annyira, hogy egy közönséges sorozattól elfüstöljön.
Még nyomjelzőssel is lőhetsz, ha nem keveredett el a gáz a levegővel nem fog kigyulladni, pláne robbanni.

A Hindenburg katasztrófájában jócskán benne volt a tűzben termitként viselkedő alumíniumporos fejték is. A Mítoszrombolók kísérletei szerint a tiszta hidrogénnel töltött, de az alumínium festés nélküli ballon sokkal lassabban égett le, és nehezebben is gyulladt meg, mint a festett.

teddybear01 2014.04.29. 14:44:13

@9mmPara: A háború utáni kihallgatásokból biztos. Meg volt olyan pumás, aki nyugaton maradt, esetleg oda disszidált addigra.

9mmPara 2014.04.29. 15:27:50

@teddybear01: Na, éppen ezen agyaltam -- pont a Hindenburg esetéből kiindulva --, hogy a nagyméretű hidrogénlufik nem csak elpukkannak x ezer méter magasan és legfeljebb a lezuhanó tartókötelek okoznak kárt (mondjuk, nem szívesen lennék párszáz kiló acélsodrony alatt gépkezelő). Hanem maga a hevesen lángoló ballon is jön lefelé.

Mindenesetre a jutyubon nem találtam olyan felvételt, amelyik léggömbzár megsemmisítéséről szólna, úgyhogy alighanem tényleg működött a dolog.

Minorkavidor 2014.04.29. 15:53:57

Ha már a poszt szóba hozta, akkor részletesebben a Frantic hadműveletről.
Az ún. ingabombázás ötletét az, amik először 43. október 26-án vetették fel a ruszkiknak Moszkvában, a teheráni konferenciát előkészítő tárgyaláson. A cél az volt, hogy olyan területeket is elérjenek a bombázóik, amik eddig a nagy távolságok miatt elérhetetlenek voltak. Ezt úgy kívánták megvalósítani, hogy a 3 irányból (NBR. Olaszország, SZU) támadó repülőik számára a SZU-ban is bázisokat hoznak létre. Roosevelt kérését az amerikai nagykövet, William Averell Harriman, a katonai misszió vezetője John E. Deane és a légierő (mely ekkor még a szárazföldiek irányítása alatt állt) vezérkarától e célra delegált Hoyt S. Vandenburg tábornok tolmácsolta. Felajánlottak, hogy a repülőtereket A-tól Z-ig felszerelik és a hadműveletek tervezésekor maximálisan figyelembe veszik a szovjetek igényeit. Az oroszok tudomásul vették a kérést, de se igent, se nemet nem mondtak. A kérést Roosevelt 43. november 29-én, Teheránban, személyesen is megismételte Sztálinnak, aki tudomásul vette a kérést és szintén nem mondott semmit. Az amcsik érthető módon dühösek és csalódottak voltak: keleti szövetségeseik csúcstechnikával felszerelt bázisokat + frontjuk széleskörű támogatását, de még válaszra sem méltatták őket! Már úgy látszott, hogy dugába dől az egész terv, de Joe bácsitól, karácsonyi ajándékként, december 26-án elvi beleegyezését adta! A jenkik hatalmas lelkesedéssel és elánnal láttak munkához. Azaz csak láttak volna, ha a szovjet bürokrácia nem tett volna meg mindent, hogy távol tartsa őket a szovjet területektől. Pedig a nyugati szövetségesek 3 irányból (Északi-tenger, Közel-Kelet, Irán) ömlesztették az utánpótlást a Vörös Hadsereg számára, valamint megkapták az ULTRA keleti frontra vonatkozó infóit, de adni nem sok mindent akartak. Egészen február 2-ig döcögött a program végrehajtása, pedig az amcsik az Overlord megindításáig el akarták indítani a műveletet. E napon Harriman személyes meghallgatást kért és kapott Sztálintól, aki ekkor mondta ki varázsszót: támogatjuk!

3 biztonságosnak ítélt repülőteret építettek át (Poltava, Pirjatyin, Mirgorod), a munkákban 1.200 ami és 2.000 ruszki vett részt. Február 6-án az ingabombázás műveleti irányítójává John F. Griffith ezredest nevezték ki, az akció első kódneve baseball volt, majd február végén kapta meg a Frantic nevet. Annak ellenére, hogy a szovjetek bő 2 hónappal késleltették, valamint, hogy a 3 repülőtéren nulláról kellett kiépíteni mindent az USA Szárazföldi hadereje légierejének Keleti Parancsnoksága (United States Strategical Air Force Eastern Command,- USSAFEC) 44. június 1-jén büszkén bejelenthette, hogy a 3 bázis működőképes! A határidőt is tartani tudták!

Nem csak építési, hanem műveleti szempontból is: a Frantic I. már másnap, június 2-án elkezdődött! A 15. légi hadsereg egy magyar célpontot, a debreceni pályaudvart támadta. Ezt követően még 2 bevetést teljesítettek, a második bevetés napján,- június 6-án- indult az Overlord végrehajtása. A Frantic I. hivatalosan június 11-én fejeződött be. Rómát 2 nappal korábban vették be, a csendes-óceáni hadszíntéren is jelentős hadműveletek folytak, úgy látszott, hogy a Frantic is egyike lesz a jelentős „dobásoknak”.
10 nappal később megindult a Frantic II. Ekkor a 8. légi hadsereg támadott. Csekély vesztességek árán németországi olajipari létesítményeket, valamint Berlint bombázták. Mindenki nagyon happy volt: az amcsik elégedettek voltak az eredményekkel és szívélyes szovjet fogadtatással. Csakhogy a német légierő jóval erősebb volt a keleti fronton, mint a nyugatin (ahol gyakorlatilag nem is létezett), vagy a délin. Még javában tartott az ünneplés, mikor június 21-22. éjjelén a németek a földig lerombolták Poltava repülőterét, a támadás 21-én 23.30-kor kezdődött, majd 22-én 00.30-kor célkijelölők érkeztek, 00.40-kor indult a bombázás. Kb. 75 német bombázó 2 órán át szórta halálos terhét, az amcsi megfigyelők szerint 98 %-os pontossággal céloztak! Ennek köszönhetően a 73 db, ami bombázóból szinte az összes megsérült, ezen belül a 47 db B-17-es bombázó teljesen megsemmisült! Plusz hatalmas hadi,- és üzemanyag is a veszteséglistára került. Ez volt az, ami stratégiai légierő legnagyobb egy napra eső anyagi vesztesége az egész háború folyamán! A katasztrófa okai a gyenge légvédelem, a hamis biztonságérzet és az amcsi önelégültség voltak.
Az anyagi és élőérőbeli veszteségnél lényegesen súlyosabban esett latba az amerikai-szovjet viszony megromlása. Egymásra mutogattak, egymásban keresték a bűnbakot. Ez még helyi szinten elment volna, elvégre ilyen esetekben a szövetségeseknél mindig ez történt már a történelem legelső koalíciós háborúja óta. Csakhogy ez átterjedt a nagypolitika szereplőire is! Egyes ami történészek, mint Glenn E. Infeld a The Poltava Affair c. munkájában innen eredezteti a hidegháború kialakulását.

Minorkavidor 2014.04.29. 15:55:41

Hogy így volt e, ez vitatható, de a hadműveleteket a károk helyreállításáig felfüggesztették, biztonsági okokból a másik 2 repülőtérről a gépeket és a felszerelést áttelepítették más bázisokra. Csakhogy ezek kiépítettsége (mint pl. Harkové és Zaporozsjéé) messze nem felelt meg az amcsi szabványoknak. Az előrelátás kifizetődött, mert a németek 22-23-án Mirgorod és Pirjatyin repülőtereit is megtámadták. Az anyagi károkat hamar helyreállították, légvédelmi tüzérséget és vadászokat is kaptak, de a morális károkat nem lehetett teljesen felszámolni, a bizalom a mélypontra zuhant.
Már csak azért is, mert a szovjetek június 22-én indították el a Bagratyion hadműveletűket, amely során egészen Varsóig szorították vissza a náci haderőt. A németek még a sztálingrádinál is súlyosabb veszteséget szenvedtek, kb. 400.000 katonájuk került a veszteséglistára. A szovjetek minden alkalommal éreztették az amikkal, hogy mennyre jelentéktelen a Frantic a Bagratyionhoz képest. A megmaradt bombázók június 26-án elhagyták a szovjet repülőtereket, Olaszországból teljesítettek még 3 fordulót a bombázók és egyet, - Budapest felett július 2-án- a vadászok. A szétrombolt települések látványa, a primitív életviszonyok mind a 8. mind a 15. légi hadsereg tagjait elborzasztotta, noha a 15-sök már hozzászokhattak a mostoha körülményekhez a „politikai” Nyugat-Európa egyik szegényházában, Dél-Itáliában. Az emberi élet semmibevétele, -amit a repülőterek bombamentesítésekor tapasztaltak- sokkolta őket. Percenként halt meg egy, a mentesítésben részt vett katona. Akkor tapasztalhatták meg a nyugatiak először, hogy a mentesítők nem erre kiképzett műszakiak, hanem büntetőalakulatok katonái.

A propaganda viszont jól ki tudta használni a Frantic I-II által kínált lehetőségeket, többször is jártak amcsi haditudósítók a repülőtereken. Munkájuk eredménye az Operation Titanic c. propaganda film. A filmben a június 2-i és 21-i bevetésekről visszatérő pilóták, a földi személyzet és a parancsnokok szerepeltek, az utolsó képkockákon meg június 26-i eligazítás látható. Bizonyított tény, hogy a poltavai károkról is készültek felvételek, amelyek természetesen a filmbe nem kerültek be)

A Frantic III-IV összesen 5 bevetését a 15-sök vadászbombázói teljesítették. Az ellenség repülőtereit és olajipari létesítményeit támadták. A ploiesti létesítmények ellen intézett július 26-i és augusztus 6-i támadások és még néhány nehézbombázókkal felturbózott támadás jelentősen csökkentette a finomítók teljesítményét, aminek hatására július végétől akut üzemanyaghiány lépett fel német oldalon. A Frantic III-IV volt hadművelet legsikeresebb időszaka. Augusztus 6-án az, ami nehézbombázók visszatértek szovjet bázisaikra, a Frantic V keretében a 8. légi hadsereg 4 bevetést teljesített augusztus 12-ig, csekély eredménnyel.

Csakhogy a Frantic IV indulása előtt pár nappal kitört varsói felkelés végleg elmérgesítette a nyugatiak és szovjetek közötti viszonyt. Mivel erről egy posztsorozatot lehetne írni (vagy ha már írtak újra írni),- ami legyen egy lengyel szakos dolga- csak néhány gondolat röviden. A lengyelek terve annak kalandor volta miatt torkollott tragédiába. A kalandorság oka, hogy terv szovjetellenes politikai részéhez nem volt elegendő katonai erő. A katonai erő elégtelensége hamar világossá vált, a szovjetellenes cél is világos volt, mint a Nap. Ennek ellenére a lengyelek már az első nap végén segítséget kértek a ruszkiktól, de ők sem akkor másztak le a falvédőről, így a segítséget megtagadták. A nyugatiak segítség küldését szintén elszabotálták azzal, hogy nem engedték, hogy repülőtereiket igénybe vegyék az angolszász gépek. Roosevelt és Churchill augusztus 20-án, közös levélben a bázisok használatát kérte, de a ragyás grúz 2 nappal később kitérő választ adott. Hosszas alkudozást követően szeptember 11-én kegyeskedett engedélyezni a repülőterek használatát, ám a kivitelezés újabb egy hetet késett. Szeptember 15-én angol bázisokról a Frantic VI keretében elindult ugyan a 8. légi hadsereg erői, de a rossz időjárás visszafordulásra kényszerítette. Szeptember 18-án végre beindult a Frantic VII, a 8. légi hadsereg 110 db, B-17-es gépe utánpótlást dobott le a felkelőknek, azonban ennek zöme a németeket gazdagította. Tovább bonyolította helyzetet, hogy egy nappal korábban indult a Market-Garden hadművelet, amely szintén jelentős utánpótlás igénnyel lépett fel.
Az utolsó, Frantic VII bevetés, mintegy keretbe foglalva a hadművelet sorozatot, szeptember 19-én indult, szintén magyar célpontot,- Diósgyőrt –támadtak. Indult volna egy 8. Frantic is, Varsó megsegítésére október 1-jén, ám az akciót a rossz időjárás miatt másnapra tették. Azonban október 2-án a lengyel hazafiak letették a fegyvert. Október 4-én Carl A. Spaatz tábornok az USA európai légierejének főparancsnoka értesítette a USSAFEC-ot, hogy a Frantic hadműveletet bizonytalan időre felfüggesztik.

Minorkavidor 2014.04.29. 15:56:23

Ploiesti elfoglalása után,- a gyors szovjet előre nyomulás miatt- már nem sok értelme volt az ingabombázásoknak. A fegyelem meglazult, a „szövetséges barátság” maradéka is eltűnt, napirenden voltak a súrlódások. A szovjetek nem is bunyókat, lopásokat és szabotázsokat vették zokon, hanem a szerelmet. Az all law you-ra gyakran érkezett válaszként я люблю тебя. Pedig nem kellett volna, a háború már így is 9 millió fős nőtöbbletet okozott a SZU-ban. Az amerikai személyzet unatkozott, rájuk ragadt „az Ukrajna elvesztett fattyai” gúnynév. A barakkokat ugyan szeptember-októberben még téliesítettek, de a bázisok kiürítése már megindult, végül 1944. június 23-án az utolsó ember is leoltotta a villanyt. A közbenső időben csak szükségrepülőtérként funkcionáltak a bázisok. A Frantic hadműveletet pár nap múlva hivatalosan is befejezetté nyilvánították.

A Frantic jól indult, kitűnő részeredményeket hozott, de Sztálin paranoiája miatt messze az eredeti várakozások alatt maradt, az egymás iránti bizalmatlanságot erősítette. Az, amik ugyanis tervezték a Frantic távol-keleti kiterjesztését is, szibériai bázisokat szerettek volna Japán bombázása érdekében. Ehhez a ruszkik nem járultak hozzá. Így majd a Marianna-szigetek elfoglalása után indították meg a Japán anyaország elleni bombázó hadjáratot. Az amerikaiak nyíltan kifejezték dühüket a felszabadított szövetséges foglyokkal, valamint a szovjet területeken kényszerleszállást végző pilótákkal való bánásmód miatt. Ők ugyanis a szintén kiszabadított szovjet foglyokhoz hasonlóan a gulágra kerültek, ahonnét a túlélők csak Sztálin halála után szabadultak. Mind ezekre a konfliktusokra rátett néhány szívlapáttal az 1944. november 7-én (!!!) Niš-nél történt incidens. Az történt, hogy az, amik már megint ún. „baráti tüzet” zúdítottak egyik szövetségesükre. Itt az történt, hogy e jeles napon ami vadászgépek rálőttek a szovjet csapatokra és megöltek egy szovjet tábornokot is! Naná, hogy szándékos „imprilista” összeesküvés! A botrányt szerencsére kezelni tudták, de tovább gyengítette a felek közti együttműködési készséget, hatása a háború utáni időre is kiterjedt.

Silcon 2014.04.29. 19:42:02

@9mmPara: elég volt megjegyezni a gép lajstromjelét (7), a háború után az alapján nem volt nehéz kikeresni a pilótát. Itt ugyan nem tüntetik fel a lajstromjelet, de a teljes pilótalista: vo101.pumasqn.hu/puma-pilotak/Puma_pilotak2_teljes.html

9mmPara 2014.04.29. 21:39:46

@Silcon: ááá, köszi, ez elég életszerűnek tűnik :)

A poszthoz: megfordult a fejemben, hogy a mai légcsavaros "flúgos pilóták" a háborúban milyenek lettek volna? Pl. itt van Besenyei Péter legutóbbi csatornarepülése, ami szintén nem klausztrofóbiásoknak való.

A móka kb. 1 percnél kezdődik
www.youtube.com/watch?v=rCOZYfx28Wg
süti beállítások módosítása