Húha! - Így kiáltanak fel a nézők, amikor a Red Bull Race, vagy hasonló versenyek során a műrepülésre optimalizált gépekkel a pilóták átrepülnek az úgynevezett "kapuk" között.
De mit szólnának ahhoz a pilótához, aki vadászgépével átrepült az Eiffel-torony alatt, egy Messerschmittet üldözve?
Tanulni, tanulni, tanulni!
William B. "Bill" Overstreet 1921. április 10-én született, a Kos jegyében, mi néhány dolgot megmagyaráz (vagy nem):
A Kos jegyben született ember egyenes, nyitott, eltökélt és kemény akaratú, vakmerő, vállalkozó természetű, célratörő, vágyik a szabadságra, szereti a függetlenséget, nagyvonalú, adakozó, féktelen, indulatos, heves, szeszélyes, élretörő, türelmetlen, szeret tanulni, szomjas az új ismeretekre, bőkezű, tékozló, találékony, vitatkozó, nyughatatlan, felizguló, gyakran változtatja a helyét.
Lendülettel fog hozzá a dolgokhoz, lendülettel kezd bele sokszor olyan feladatokba is, amely meghaladja képességeit. A nehézségeken vasakarattal segíti át magát. Ha elhatároz valamit, nem ismeri az ellentmondást.
Ha a cél személyesen érinti, fellelkesül, feldobva érzi magát, és vakon bízik saját adottságaiban. Arról senki sem tudja meggyőzni, hogy ne tegye meg amit elhatároz, mert nem képes rá.
A munka elvégzésének, a feladat megoldásának azonnal nekivág. Ettől függetlenül a Kos nem megy mindig fejjel a falnak, ahogyan a Kos típusú emberekről gondolnánk.
A Kosnak az adott pillanat parancsol, és nem telik sok időbe, hogy terve végrehajtásához kiválassza eszközeit. Életrevaló tetteit, eredményeit általában rögtönözve éri el. A Kos számára minden pillanat az élet, s így a Kos jegy szülöttének mindig az adott pillanatban sűrűsödnek össze legkiválóbb képességei.
Ha falakba ütközik és ellenállást tapasztal, ez csak ösztönszerűen hat rá, felkelti küzdőszellemét
Pearl Harbor után a légierőhöz a hadsereg légi hadtestjéhez jelentkezett vadászpilótának. Az alapképzés után várta őt a napfényes Kalifornia, Tulare városa, a repülőiskola.
Tex Rankin, a repülőiskola alapítója a "nem az iskolának, az életnek tanulunk" elvet vallotta, ezért kiképzési módszerei... hmm... kissé eltértek a nagykönyvben leírtaktól.
Megtörtént hogy amikor a hátszélben leszállást oktatta, a kifutópálya felett 500 láb magasságban a hátára fordította a gépet, kikapcsolta a motort:
"Oké, innentől a magáé, tegye le!"
Elméletileg ugye könnyű, de a gyakorlatban az újoncnak váratlanul szakadt olyan helyzet a nyakába, hogy egy másodperc alatt kellett kiválasztania a helyes megoldást, és cselekednie.
Akárcsak az életben.
Az az alapok elsajátítása után Overstreet kadét folytatta a tanulást az nehezebb, gyorsabb és bonyolultabb Vultee BT-13 Valiant, T-6 Texan és később Curtiss P-40 Warhawks gépeken. Bár a hadsereg többmotoros gépekre szánta, de a P-40-en nyújtott teljesítménye alapján (és állítólag egy parázs vita után az illetékes tiszttel) a sikeres vizsgák után Hamilton Fielden kapott beosztást a 357. Fighter Group 363. vadászrepülő századában. A század nemsokára csomagolt, és átköltözött Santa Rosa-ba (szintén Kalifornia).
Bill szerencséjére az osztagában sok tapasztalt vadászpilóta szolgált, akiktől a gyakorlórepülések során nagyon sokat tanult. Persze a kiképzési terveket író irodasszék-pilóták itt is epét hánytak volna néhány oktatási metódustól:
"Kevés nedvesség volt a levegőben, ha ki is vált a kondenzcsík a szárnyak végén,nagyon gyorsan szétoszlott.. Ezért egymásután négy géppel végigrepültünk a kifutópálya fölött, majd végén egymásután felrántottuk a gépeket. Az volt a cél, hogy a gyors, szűk fordulóban az előttünk lévő gép szétoszló kondenzcsíkjában tudjunk repülni."
A parancsnokuk Lloyd Hubbard volt aki (például) átrepült a Golden Gate alatt, majd csinált egy gyors hurkot a hídpálya fölött. Négyszer egymás után. Nem meglepő hogy rendszeres program volt a "gabonaaratás", "fűnyírás a golfpályán" a napfürdőzők, földjeiken dolgozó parasztok rémisztgetése olyan magasságon repülve, hogy hozzájuk képest egy Tomahawk robotrepülő kifejezetten sztratoszférabombázónak számít.
Jöttek is sorban a panaszok, a kártérítési igények rengeteg munkát adva az alakulat jogászának. Hogy miért tűrték el ezt a feljebbvalók?
"Vadászpilótaként kit akarsz magad mellett tudni? Egy olyan fickót, aki csak szépen, egyenes vonalban tud repülni, vagy egy olyan pilótát, aki magát és a gépét is a végsőkig próbára tette?
Nem sokkal később volt egy furcsa balesetem. Dél-Franciaország fölött egy bevetésen tönkrement az oxigénrendszer. Nagy magasságon repültünk, ezért az oxigénhiánytól elájultam. A következő dolog amire emlékszem, az volt, hogy a motor le akar állni, mert a tartályból kifogyott az üzemanyag. Átkapcsoltam a másik tartályra és sikerült újraindítanom a motort, szinte a fák magasságában. Azután ránéztem az órámra: kilencven percig repültem, öntudatlanul. Fogalmam sem volt arról, hogy hol vagyok, de sikerült megtalálnom a tengerpartot, és visszarepülnöm Angliába. Leszálltam az első elérhető támaszponton, ahol még nagyobb meglepetés ért. Az ottani parancsnok, Mead százados alig pár háztömbnyire lakott pár évig az otthonunktól a virginiai Clifton Forge-ban. De ez semmi: a szerelő aki helyrepofozta a gépemet, nem volt más, mint egy egykori iskolatársam, "Hot Cha" Tucker. Még mindig megvan a kép róla és rólam, egy P-47 előtt.
Egy másik küldetés során is éppen hogy megúszta: Egy Messerschmittet üldözött zuhanórepülésben, csúcsmagasságból talajszintig. De a hirtelen nyomásváltozástól a szemei megduzzadtak, semmit sem látott. A gépet képes volt a levegőben tartani, de fogalma sem volt arról, hogy merre repül. Ezért az egyik pilótatársa felzárkózott mellé, és hazavezette, rádión adva az utasításokat a szükséges manőverekhez. Overstreet-nek sikerült vakon letennie a gépét, de pár nap beletelt, amíg a duzzanat lelohadt, és ő újra látott.
Senki többet, harmadszor
A normandiai hadműveletek alatt a század a német földi alakulatokat, és az utánpótlási vonalakat támadta, de 29-én sikerült lelőnie egy Fw 190-t, alig negyven lőszert felhasználva
A nyár végén új feladatot kaptak. a "Frantic" hadműveletben kísértek bombázókat a Szovjetunióba.
A Frantic hadműveletek célja az angliai, az észak-afrikai és a szovjet repülőterek igénybevételével a bombázók veszteségeinek csökkentése, valamint az ellenséges légtérben való tartózkodás idejének rövidebbé tétele volt. Az ingabombázás keretében az angol szigetországi repülőterek és Észak-Afrika, illetőleg - a magyar hadműveleti terület vonatkozásában - az olaszországi repülőterek és a Szovjetunió között "közlekedtek" a bombázókötelékek és kísérővadászaik, amelyek rakományuktól megszabadulva megspórolták a visszaút veszélyeit. Poltava, Pirjatyin és Mirgorod települések szovjet repülőterein a kitelepült saját kiszolgáló-személyzet a gépeket ismételten felkészítette a bevetésekre, amelyek így a visszaúton ismét pusztíthatták a kijelölt célpontokat. Az ellenséges légtérben való rövidebb tartózkodás kétségtelen előnnyel járt a repülőszemélyzetek pszichikai terhelésének csökkentése, a rövidebb bevetési idő, valamint a visszaút ismételt kihasználása által.
http://www.hadakutjan.hu/feladatok_4_cikk.php
Első ilyen bevetésüket augusztus 6-án repülélték. A csoport hetvenöt mérföldnyire északnyugatra Gdansk-tól találkozott a bombázókkal. A csoportra német vadászgépek támadtak, de ők kettőt lelőttek közülük, és veszteség nélkül kísérték el a nehézbombázókat a Kijev melletti reptérig.
Olaszországból repült egy emlékezetes küldetést Jugoszláviába: néhány C-47-est kísért el, amikkel a szerb csetnikektől hozták haza az általuk megmentett szövetséges pilótákat. Amikor a szállítógép megállt a kijelölt leszállóhelyen, kidobták a magukkal hozott ellátmányt és gyorsan felrángatták a sokszor már több hónapja bujkáló szövetséges pilótákat a fedélzetre.
"Ahogy elnéztük, megmentőik milyen siralmas állapotban vannak, mennyire híján mindennek, a gép személyzete kidobált a fedélzetről mindent, amiről azt gondolták, a jugoszlávok hasznát vehetik, saját cipőiket és egyenruháikat is beleértve"
Overstreet teljesitményére felfigyelt az OSS is. Októberig, amíg haza nem rendelték, azokat a gépeiket kísérte el útjaikra, amelyek a Szabad Franciákkal tartották a kapcsolatot, ellátmányt, ügynököket szállítva a frontvonal mögé, és hazahozva azokat a lelőtt pilótákat, akiket sikerült elrejtenie a megszállók elöl az Ellenállás harcosainak.
Az Államokba hazaérkezve kiképzőpilótaként, a légi lövészet oktatójaként szolgált a háború végéig. A japán fegyverletétel után leszerelt, de a légi hadtest (később Légierő) tartalékos pilótája maradt.
1950-ig a nyugat-virginiai Charleston Aviation-nál dolgozott, ekkor családjával átköltözött virginiai Roanoke-ba, ahol a CPA-nál dolgozott könyvelőként, egészen 1984-ig, nyugdíjba vonulásáig. Számos veterán- és jótékonysági szervezetnek tagja volt és részt vett munkájukban.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 13:45:39
www.globalaviationresource.com/v2/2014/03/12/d-day-70-pt-5-operation-overlord-allied-air-plan/
Titus Pullo Urbino 2014.04.22. 16:00:06
proletair · http://lemil.blog.hu 2014.04.22. 19:15:27
Szubjektív véleményem: A Mustang volt a szövetségesek legszebb repülőgépe a háború alatt.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 19:38:20
De én nálam a Mosquito a sztár:)
Becsületrend: Overstreet a háború után nem dicsekedett a tetteivel. Visszaemlékezések fennmaradtak, és kiderült igaz a sztori, sőt a pilóta is él még. Csak ekkor terjedt el a történet, Amerikában onnan még vissza kellett szivárogni a történetnek Európába.
Gondolom én....
sanyix 2014.04.22. 20:23:03
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 20:28:11
Most épp Mákföldi eseteket olvasok, gondolom ismered a gurkhát amelyik vitte a tálib fejet a feljebbvalójának, vagy azt aki egyedül tartott egy hegyi állást, lőszer, és gránátfogytáig, aztán az utolsó egy kettő támadót a géppuska állványával csapta agyon?
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 20:30:32
ld Chuck Yager élete..:)
például.
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.22. 20:41:40
engelbert (törölt) 2014.04.23. 01:17:51
2014.04.23. 08:16:42
LordAzazel 2014.04.23. 09:08:02
rejtett kamera · http://rejtett-kamera.eu 2014.04.23. 09:11:31
Nagyon jó cikk!
LordAzazel 2014.04.23. 09:11:33
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.23. 12:25:55
www.proairshow.com/Eiffel.htm
- Önbizalom van, szerint annyi ot a hely, mint egy hordozó repfedélzetén:)
www.proairshow.com/Eiffel.htm
De hogy a fickó nem komplett, az fix...
www.youtube.com/watch?v=_txdqnVP3-c
en.wikipedia.org/wiki/Robert_Moriarty
www.abload.de/img/eiffelbonanzaefcys.jpg
na jó, az ilyen fickók nélkül tényleg unalmas lenne az élet...
bónusz Luftwaffe:
sonicbomb.com/xv1.php?vid=luftwaffe_colour&id=937&s=33&w=856&h=497&ttitle=WW2%20Luftwaffe%20in%20Colour
ostvan2 2014.04.23. 15:31:40
Titus Pullo Urbino 2014.04.23. 16:03:07
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.23. 17:04:26
Egyébként ezek a léggömbök csoportosan szoktak bandázni, egy rakás kábelt lógatva... Amíg az egyiket akartad leszedni, könnyen nekirepülhettél egy ilyen lelógó drótnak...
Ráadásul ott volt még a légvédelmi tüzérség, hiszen ezek a kikötött léggömbök az objektumvédelmi rendszer részei voltak...
Szóval a befektetett energia messze nem áll arányban a várható nyereséggel.
Titus Pullo Urbino 2014.04.24. 11:59:17
9mmPara 2014.04.24. 14:24:01
www.huszadikszazad.hu/1942-marcius/tudomany/hogyan-vedenek-a-leggombgatak-1
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.24. 19:59:38
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 10:34:58
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.25. 10:35:44
xxylon 2014.04.25. 11:30:28
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.04.26. 13:33:01
Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2014.04.26. 16:44:10
én telefononon néztem, azt hittem a vezérsikjáról, hogy légcsavar...
Gáz van: úgy látszik is-is.... Hol melyiket preferálták:
www.huszadikszazad.hu/1942-marcius/tudomany/hogyan-vedenek-a-leggombgatak-1
Ha pedif eljutotunk a léggömbökig, el ne feledjük:
lemil.blog.hu/2013/06/15/szelek_szarnyan-_a_katonai_leggombok_rovid_tortenete
Silcon 2014.04.27. 22:14:08
Egy magyar adalék:
– Egy Mustanggal verekedtem – meséli –, amikor megvolt a napi légiharcaim eredménye, már egy győzelem. Látom, a megtámadott gép kigyulladt. Mellérepülök, tehetetlen, a lőszere is elfogyott. Rémülten bámul rám az amerikai, én meg mutogatom, hogy ég a gépe, meg a hazarepülő irányt is, aztán billegtetéssel köszönök, és otthagyom.
Védtelent lelőni becstelen, sportszerűtlen, embertelen. A magyar ember a nemes gondolkodás példája, a humanitás csírája a kegyetlen vérengzés kavalkádjában.
Jó néhány év eltelt, és Szentgyörgyi Dezső a Malév kapitányaként Londonba ment, ahol nagy katonai parádéval fogadták gépét, az Il–18-ast.
– Azt hittem, hogy valami titkos VIP-utast várnak, de nekem szólt a katonazene. Megvárják, míg a többi utas is elhagyja a gépet, gondoltam, de amikor kiszálltam, nyakamba borulva ölelgetett az a vadászpilóta, akinek a háború alatt megkíméltem az életét.
Gyönyörű, felejthetetlen gesztusa ez az igaz embereknek. Dezső neve az Amerikában kiadott vadászrepülők könyvében igen előkelő helyen szerepel.
iho.hu/hir/a-lezuhant-gep-kapitanya-szentgyorgyi-a-lovagpilota
9mmPara 2014.04.28. 13:08:35
neutor 2014.04.28. 19:39:37
2014.04.29. 09:48:49
oroszok.postr.hu/hatalom-es-foci-meccs-eletre-halalra
9mmPara 2014.04.29. 09:59:33
teddybear01 2014.04.29. 14:41:17
Még nyomjelzőssel is lőhetsz, ha nem keveredett el a gáz a levegővel nem fog kigyulladni, pláne robbanni.
A Hindenburg katasztrófájában jócskán benne volt a tűzben termitként viselkedő alumíniumporos fejték is. A Mítoszrombolók kísérletei szerint a tiszta hidrogénnel töltött, de az alumínium festés nélküli ballon sokkal lassabban égett le, és nehezebben is gyulladt meg, mint a festett.
teddybear01 2014.04.29. 14:44:13
9mmPara 2014.04.29. 15:27:50
Mindenesetre a jutyubon nem találtam olyan felvételt, amelyik léggömbzár megsemmisítéséről szólna, úgyhogy alighanem tényleg működött a dolog.
9mmPara 2014.04.29. 15:33:45
www.youtube.com/watch?v=nFIt2Y7sZ-4
Minorkavidor 2014.04.29. 15:53:57
Az ún. ingabombázás ötletét az, amik először 43. október 26-án vetették fel a ruszkiknak Moszkvában, a teheráni konferenciát előkészítő tárgyaláson. A cél az volt, hogy olyan területeket is elérjenek a bombázóik, amik eddig a nagy távolságok miatt elérhetetlenek voltak. Ezt úgy kívánták megvalósítani, hogy a 3 irányból (NBR. Olaszország, SZU) támadó repülőik számára a SZU-ban is bázisokat hoznak létre. Roosevelt kérését az amerikai nagykövet, William Averell Harriman, a katonai misszió vezetője John E. Deane és a légierő (mely ekkor még a szárazföldiek irányítása alatt állt) vezérkarától e célra delegált Hoyt S. Vandenburg tábornok tolmácsolta. Felajánlottak, hogy a repülőtereket A-tól Z-ig felszerelik és a hadműveletek tervezésekor maximálisan figyelembe veszik a szovjetek igényeit. Az oroszok tudomásul vették a kérést, de se igent, se nemet nem mondtak. A kérést Roosevelt 43. november 29-én, Teheránban, személyesen is megismételte Sztálinnak, aki tudomásul vette a kérést és szintén nem mondott semmit. Az amcsik érthető módon dühösek és csalódottak voltak: keleti szövetségeseik csúcstechnikával felszerelt bázisokat + frontjuk széleskörű támogatását, de még válaszra sem méltatták őket! Már úgy látszott, hogy dugába dől az egész terv, de Joe bácsitól, karácsonyi ajándékként, december 26-án elvi beleegyezését adta! A jenkik hatalmas lelkesedéssel és elánnal láttak munkához. Azaz csak láttak volna, ha a szovjet bürokrácia nem tett volna meg mindent, hogy távol tartsa őket a szovjet területektől. Pedig a nyugati szövetségesek 3 irányból (Északi-tenger, Közel-Kelet, Irán) ömlesztették az utánpótlást a Vörös Hadsereg számára, valamint megkapták az ULTRA keleti frontra vonatkozó infóit, de adni nem sok mindent akartak. Egészen február 2-ig döcögött a program végrehajtása, pedig az amcsik az Overlord megindításáig el akarták indítani a műveletet. E napon Harriman személyes meghallgatást kért és kapott Sztálintól, aki ekkor mondta ki varázsszót: támogatjuk!
3 biztonságosnak ítélt repülőteret építettek át (Poltava, Pirjatyin, Mirgorod), a munkákban 1.200 ami és 2.000 ruszki vett részt. Február 6-án az ingabombázás műveleti irányítójává John F. Griffith ezredest nevezték ki, az akció első kódneve baseball volt, majd február végén kapta meg a Frantic nevet. Annak ellenére, hogy a szovjetek bő 2 hónappal késleltették, valamint, hogy a 3 repülőtéren nulláról kellett kiépíteni mindent az USA Szárazföldi hadereje légierejének Keleti Parancsnoksága (United States Strategical Air Force Eastern Command,- USSAFEC) 44. június 1-jén büszkén bejelenthette, hogy a 3 bázis működőképes! A határidőt is tartani tudták!
Nem csak építési, hanem műveleti szempontból is: a Frantic I. már másnap, június 2-án elkezdődött! A 15. légi hadsereg egy magyar célpontot, a debreceni pályaudvart támadta. Ezt követően még 2 bevetést teljesítettek, a második bevetés napján,- június 6-án- indult az Overlord végrehajtása. A Frantic I. hivatalosan június 11-én fejeződött be. Rómát 2 nappal korábban vették be, a csendes-óceáni hadszíntéren is jelentős hadműveletek folytak, úgy látszott, hogy a Frantic is egyike lesz a jelentős „dobásoknak”.
10 nappal később megindult a Frantic II. Ekkor a 8. légi hadsereg támadott. Csekély vesztességek árán németországi olajipari létesítményeket, valamint Berlint bombázták. Mindenki nagyon happy volt: az amcsik elégedettek voltak az eredményekkel és szívélyes szovjet fogadtatással. Csakhogy a német légierő jóval erősebb volt a keleti fronton, mint a nyugatin (ahol gyakorlatilag nem is létezett), vagy a délin. Még javában tartott az ünneplés, mikor június 21-22. éjjelén a németek a földig lerombolták Poltava repülőterét, a támadás 21-én 23.30-kor kezdődött, majd 22-én 00.30-kor célkijelölők érkeztek, 00.40-kor indult a bombázás. Kb. 75 német bombázó 2 órán át szórta halálos terhét, az amcsi megfigyelők szerint 98 %-os pontossággal céloztak! Ennek köszönhetően a 73 db, ami bombázóból szinte az összes megsérült, ezen belül a 47 db B-17-es bombázó teljesen megsemmisült! Plusz hatalmas hadi,- és üzemanyag is a veszteséglistára került. Ez volt az, ami stratégiai légierő legnagyobb egy napra eső anyagi vesztesége az egész háború folyamán! A katasztrófa okai a gyenge légvédelem, a hamis biztonságérzet és az amcsi önelégültség voltak.
Az anyagi és élőérőbeli veszteségnél lényegesen súlyosabban esett latba az amerikai-szovjet viszony megromlása. Egymásra mutogattak, egymásban keresték a bűnbakot. Ez még helyi szinten elment volna, elvégre ilyen esetekben a szövetségeseknél mindig ez történt már a történelem legelső koalíciós háborúja óta. Csakhogy ez átterjedt a nagypolitika szereplőire is! Egyes ami történészek, mint Glenn E. Infeld a The Poltava Affair c. munkájában innen eredezteti a hidegháború kialakulását.
Minorkavidor 2014.04.29. 15:55:41
Már csak azért is, mert a szovjetek június 22-én indították el a Bagratyion hadműveletűket, amely során egészen Varsóig szorították vissza a náci haderőt. A németek még a sztálingrádinál is súlyosabb veszteséget szenvedtek, kb. 400.000 katonájuk került a veszteséglistára. A szovjetek minden alkalommal éreztették az amikkal, hogy mennyre jelentéktelen a Frantic a Bagratyionhoz képest. A megmaradt bombázók június 26-án elhagyták a szovjet repülőtereket, Olaszországból teljesítettek még 3 fordulót a bombázók és egyet, - Budapest felett július 2-án- a vadászok. A szétrombolt települések látványa, a primitív életviszonyok mind a 8. mind a 15. légi hadsereg tagjait elborzasztotta, noha a 15-sök már hozzászokhattak a mostoha körülményekhez a „politikai” Nyugat-Európa egyik szegényházában, Dél-Itáliában. Az emberi élet semmibevétele, -amit a repülőterek bombamentesítésekor tapasztaltak- sokkolta őket. Percenként halt meg egy, a mentesítésben részt vett katona. Akkor tapasztalhatták meg a nyugatiak először, hogy a mentesítők nem erre kiképzett műszakiak, hanem büntetőalakulatok katonái.
A propaganda viszont jól ki tudta használni a Frantic I-II által kínált lehetőségeket, többször is jártak amcsi haditudósítók a repülőtereken. Munkájuk eredménye az Operation Titanic c. propaganda film. A filmben a június 2-i és 21-i bevetésekről visszatérő pilóták, a földi személyzet és a parancsnokok szerepeltek, az utolsó képkockákon meg június 26-i eligazítás látható. Bizonyított tény, hogy a poltavai károkról is készültek felvételek, amelyek természetesen a filmbe nem kerültek be)
A Frantic III-IV összesen 5 bevetését a 15-sök vadászbombázói teljesítették. Az ellenség repülőtereit és olajipari létesítményeit támadták. A ploiesti létesítmények ellen intézett július 26-i és augusztus 6-i támadások és még néhány nehézbombázókkal felturbózott támadás jelentősen csökkentette a finomítók teljesítményét, aminek hatására július végétől akut üzemanyaghiány lépett fel német oldalon. A Frantic III-IV volt hadművelet legsikeresebb időszaka. Augusztus 6-án az, ami nehézbombázók visszatértek szovjet bázisaikra, a Frantic V keretében a 8. légi hadsereg 4 bevetést teljesített augusztus 12-ig, csekély eredménnyel.
Csakhogy a Frantic IV indulása előtt pár nappal kitört varsói felkelés végleg elmérgesítette a nyugatiak és szovjetek közötti viszonyt. Mivel erről egy posztsorozatot lehetne írni (vagy ha már írtak újra írni),- ami legyen egy lengyel szakos dolga- csak néhány gondolat röviden. A lengyelek terve annak kalandor volta miatt torkollott tragédiába. A kalandorság oka, hogy terv szovjetellenes politikai részéhez nem volt elegendő katonai erő. A katonai erő elégtelensége hamar világossá vált, a szovjetellenes cél is világos volt, mint a Nap. Ennek ellenére a lengyelek már az első nap végén segítséget kértek a ruszkiktól, de ők sem akkor másztak le a falvédőről, így a segítséget megtagadták. A nyugatiak segítség küldését szintén elszabotálták azzal, hogy nem engedték, hogy repülőtereiket igénybe vegyék az angolszász gépek. Roosevelt és Churchill augusztus 20-án, közös levélben a bázisok használatát kérte, de a ragyás grúz 2 nappal később kitérő választ adott. Hosszas alkudozást követően szeptember 11-én kegyeskedett engedélyezni a repülőterek használatát, ám a kivitelezés újabb egy hetet késett. Szeptember 15-én angol bázisokról a Frantic VI keretében elindult ugyan a 8. légi hadsereg erői, de a rossz időjárás visszafordulásra kényszerítette. Szeptember 18-án végre beindult a Frantic VII, a 8. légi hadsereg 110 db, B-17-es gépe utánpótlást dobott le a felkelőknek, azonban ennek zöme a németeket gazdagította. Tovább bonyolította helyzetet, hogy egy nappal korábban indult a Market-Garden hadművelet, amely szintén jelentős utánpótlás igénnyel lépett fel.
Az utolsó, Frantic VII bevetés, mintegy keretbe foglalva a hadművelet sorozatot, szeptember 19-én indult, szintén magyar célpontot,- Diósgyőrt –támadtak. Indult volna egy 8. Frantic is, Varsó megsegítésére október 1-jén, ám az akciót a rossz időjárás miatt másnapra tették. Azonban október 2-án a lengyel hazafiak letették a fegyvert. Október 4-én Carl A. Spaatz tábornok az USA európai légierejének főparancsnoka értesítette a USSAFEC-ot, hogy a Frantic hadműveletet bizonytalan időre felfüggesztik.
Minorkavidor 2014.04.29. 15:56:23
A Frantic jól indult, kitűnő részeredményeket hozott, de Sztálin paranoiája miatt messze az eredeti várakozások alatt maradt, az egymás iránti bizalmatlanságot erősítette. Az, amik ugyanis tervezték a Frantic távol-keleti kiterjesztését is, szibériai bázisokat szerettek volna Japán bombázása érdekében. Ehhez a ruszkik nem járultak hozzá. Így majd a Marianna-szigetek elfoglalása után indították meg a Japán anyaország elleni bombázó hadjáratot. Az amerikaiak nyíltan kifejezték dühüket a felszabadított szövetséges foglyokkal, valamint a szovjet területeken kényszerleszállást végző pilótákkal való bánásmód miatt. Ők ugyanis a szintén kiszabadított szovjet foglyokhoz hasonlóan a gulágra kerültek, ahonnét a túlélők csak Sztálin halála után szabadultak. Mind ezekre a konfliktusokra rátett néhány szívlapáttal az 1944. november 7-én (!!!) Niš-nél történt incidens. Az történt, hogy az, amik már megint ún. „baráti tüzet” zúdítottak egyik szövetségesükre. Itt az történt, hogy e jeles napon ami vadászgépek rálőttek a szovjet csapatokra és megöltek egy szovjet tábornokot is! Naná, hogy szándékos „imprilista” összeesküvés! A botrányt szerencsére kezelni tudták, de tovább gyengítette a felek közti együttműködési készséget, hatása a háború utáni időre is kiterjedt.
Silcon 2014.04.29. 19:42:02
9mmPara 2014.04.29. 21:39:46
A poszthoz: megfordult a fejemben, hogy a mai légcsavaros "flúgos pilóták" a háborúban milyenek lettek volna? Pl. itt van Besenyei Péter legutóbbi csatornarepülése, ami szintén nem klausztrofóbiásoknak való.
A móka kb. 1 percnél kezdődik
www.youtube.com/watch?v=rCOZYfx28Wg