A Gallup International Association minden évben izgalmasabbnál izgalmasabb közvélemény-kutatásokat készít, többek között olyanokat, amelyek alkalmasak arra, hogy a Lemilblog szakértői olvasóközönségének ingerküszöbét is megugorják. Az egyik ilyenről fogok most beszámolni azoknak, akik érdeklődnek a biztonságpolitikai témák iránt, nem tévesztik össze Szlovákiát sem Szlovéniával, sem Szlavóniával, de ez a 2016 októbere és decembere között lezajlott felmérés valahogy kimaradt az életükből. Ebben a nyárutói kánikulában pont jó lesz elgondolkodni rajta; bevallom, én több órán át böngésztem az adatokat, nézegettem a térképeket és próbáltam magyarázatot keresni jónéhány számadatra.
A kutatás reprezentatívnak minősül, vagyis az országonként kiválasztott kábé ezer fő 95%-os pontossággal tükrözi az adott állam lakosságának összetételét. Ebben a felmérésben 66 ország 66541 polgára vett részt. 25 országban személyes megkérdezés volt, 13 országban telefonos, 25 országban online kérdőívet töltettek ki az emberekkel, míg 3 országban vegyes módszert alkalmaztak.
És hogy mire kellett válaszolniuk? A felvezető szöveg, illetve a kérdés a következő volt (és most ne kezdjünk el kötözködni, hogy bizonyos szempontokból esetleg Törökország, Izrael vagy Dél-Korea is labdába rúghatna):
"A világ hat legerősebb katonai hatalma a következő: az USA, az Egyesült Királyság, Franciaország, Oroszország, Kína és India. Feltételezve, hogy az ön országa katonai fenyegetéssel néz szembe, a felsoroltak közül melyiket választaná szövetségesként? Csak egy országot nevezhet meg, de választhatja az "egyiket sem" opciót is."
Először nézzük meg, hogyan válaszolt Európa a kérdésre. Igen, először én is Magyarországot kerestem, de már most szólok: sajnos nem kerültünk be a 66 célország közé, a mi véleményünk nem érdekelte a Gallupot, esetleg olvasnak magyar sajtót és el bírják képzelni. Van azonban számos érdekes eredmény tőlünk függetlenül is, ezek közül most csak néhányat emelek ki, a többit meghagyom a kommentelőknek.
- az ukránok (nem igazán meglepő módon) szinte fej-fej mellettire hozták ki az USA-t (35%) és Oroszországot (33%). Nem hiszem, hogy bárkiben kérdéses lenne, mely megyék voksoltak a jenkikre és melyek Putyinékra.
- Lettországban abszolút holtverseny alakult ki: az USA és Oroszország egyaránt 27-27%-ot kapott. Az ország nemzetiségi viszonyait ismerve ezt se nevezném döbbenetes meglepetésnek.
- a románok nagyobb Amerika-barátoknak tűnnek, mint a lengyelek (51%, illetve 49% Washingtonnak).
- a szerbek továbbra se felejtették el a 19 évvel ezelőtti bombázásokat: náluk az első helyen Oroszország áll, az USA-t még Kína is megelőzi a potenciális szövetségesek rangsorában (16%, illetve 11%).
- ami nekem az egyik igazi meglepetés volt, az Szlovénia. Délnyugati szomszédunk (EU és NATO tag, csak jelzem) válaszolóinak 30%-a Moszkvát szeretné elsődleges fegyverbarátként látni, s csak 23%-uk Washingtont. Oké, London is kapott egy soványka 9%-ot.
- további három NATO-tagállamban szeretik jobban az oroszokat, mint az amerikaiakat: a bolgárok, a törökök és a görögök. Ez utóbbiak nem is akármilyen arányban: az oroszok 48%-ot kaptak Hellász lakóitól, a jenkik csak 27-et.
Lépjünk túl az öreg kontinensen és lássuk, milyen globális eredményt hozott a felmérés.
A sárga és a piros elhelyezkedése világosan mutatja, hogy az oroszok és a kínaiak egymásban látják az esetleges szövetségest. Kínát az oroszokon kívül még Pakisztán, Afganisztán, Thaiföld és Nigéria válaszolói jelölték meg 20%-nál magasabb arányban (a szöveges értékelésben ez így szerepel, noha a színes térképből nem derül ki).
- szegény brit oroszlán, őt csak az USA szeretné első helyen látni a szövetségesek névsorában. Hiába, a régi dicsőség erősen múlófélben van.
- a világoskék árnyalat világosan mutatja, hogy a 66 megkérdezett ország döntő többsége a jenkik katonai erejében bízna, ha odahaza elkezdődne a balhé. Azt hiszem, ez sem az a tipikus meglepetés.
- Indiát csak Bangladesben szavazták meg az első helyre.
Most megmutatom, hogy a hat katonai hatalom melyik öt országban kapta a legmagasabb százalékot, de előtte elárulom, hogy mi volt számomra a kutatás legeslegnagyobb meglepije: Vietnamban 66%-ot kapott az USA. John Rambo, Michael Vronsky és Kurtz ezredes meg mind visszaadhatják a diplomájukat.
Azt, hogy Franciaország esetében a legmagasabb százalék az 25% volt (és azt is Belgiumtól kapta), inkább nem kommentálnám.
A felmérésben volt egy olyan opció is, hogy "egyiket sem". A legönérzetesebb országok (vagyis ahol a legtöbb ilyen válasz született) a következők. Azt hiszem, ezen is érdemes egy kicsit elgondolkozni.
Végezetül azt javasolom, hogy ha már a Gallup kihagyott bennünket, már csak a saját épülésünkre is nyilatkozzunk egy nagyot. A kérdés, amire választ várok, ugyanaz, amit a galluposok feltettek a 66 ország mintájának:
"A világ hat legerősebb katonai hatalma a következő: az USA, az Egyesült Királyság, Franciaország, Oroszország, Kína és India. Feltételezve, hogy Magyarország katonai fenyegetéssel néz szembe, a felsoroltak közül melyiket választanád szövetségesként? Csak egy országot nevezhetsz meg, vagy választhatod az "egyiket sem" opciót."
Igen, én is tudom, hogy a "katonai fenyegetés" további esetleges magyarázatot igényelne, hiszen nem mindegy, hogy ez mennyire konkrét, miként az sem mindegy, hogy Málta vagy Törökország fenyeget, vagy hogy mit szólna az egészhez a NATO, de hagyjuk a szőrszálhasogatást. A válaszod után érdeklődve várjuk a hozzászólásodat. És ha az eredeti kutatás összefoglalóját szeretnéd megnézni, ezen az oldalon kinyomozhatod és letöltheted.
Maradt még jónéhány izgalmas kérdés: például hogy hogyan kaphatott Németországban vagy Olaszországban Oroszország több szavazatot, mint az Egyesült Királyság, vagy hogy Argentínában relatíve miért kaptak olyan sokat a keleti nagyhatalmak, de ezek legyenek a ti témáitok a hozzászólások között.
Szavazni vasárnap (augusztus 26-a) éjfélig lehet. Az eredményekről majd egy szolgálati közleményben beszámolok a jövő héten.
Ápdét: Itt olvasható az értékelőposzt.
Még valami: jó lenne, ha minél több válasz születne, hiszen akkor lesz - ha nem is reprezentatív, de legalábbis komolyabban vehető. Ezért arra kérlek, oszd meg a posztot és népszerűsítsd a saját baráti, ismerősi körödben. Köszi.
bmiky31 2018.08.22. 08:03:25
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 08:16:24
Hiryu2,01 2018.08.22. 08:18:24
Kendan 2018.08.22. 08:52:36
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 09:06:34
Magyarország nem szerepelt ebben a felmérésben. Ami az eredményeket illeti: igen, ahogy a posztban is írom, a jövő héten nyilvánosságra hozom a szavazási adatokat.
Calibaan 2018.08.22. 09:44:06
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 09:57:39
Ideológia, félelem, történelmi tapasztalatok, kulturális (vallási) különbözőségek, külső befolyásolás, agymosás, satöbbi.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 10:13:45
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 10:21:53
Bevallom, nekem most nem ugrik be, melyik iráni elnököt buktatták meg az amerikaiak.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 10:32:28
Ráadásként egy népszerű demokratikus elnököt buktattak meg, a hidegháborús szovjetellenes para miatt. Ezt az irániak nem fogják megbocsájtani nekik.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 10:39:35
Ja ezt tudtam, de Mosszadeg nem elnök volt (elég nehéz is lett volna, lévén akkoriban Irán monarchia), hanem kormányfő, vagyis MINISZTERelnök. Tudom, hogy hasonlít a két szó, de azért nem ugyanaz :-)
2018.08.22. 10:42:31
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 10:44:48
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 10:47:01
seadxdx 2018.08.22. 10:49:59
Leginkább egyik sem (ezt az opciót választottam), ha nagyon húzzák a fogam, akkor USA. Nagy haderő, de óvatosan kell velük lenni (ahogy a többivel is).
A franciák ne csodálkozzanak, hogy nem lett több százalékuk, de az osztrákok véleményén kicsit meglepődtem. UK eredményekben nincs semmi meglepő. A jenkik kiben bíznának, ha nem a "rokonságban" (vagy hogy mondják), a többi ország meg emlékszik a második világháborúra.
Bambula 2018.08.22. 11:12:08
Főleg, hogy sikerült az utóbbi időben lerombolni az ország kapcsolatait.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 11:46:24
Az ország kapcsolatai meg köszönik jól vannak. Putyinnal rendben, Trumppal végre rendben, a németeknél meg a bajorok ugráltatják Merkelt és velük is minden rendben. A franciák 500 éve ellenünk politizálnak, velük felesleges jóban lenni. A regionális nagyhatalom lengyelekkel is minden rendben. A kínaiak is a spájzban vannak, szóval a nagy elszigetelődés csak sajtóblődli. De ha tételesen meg tudod cáfolni amit írtam, akkor elfogadom.
Albu 2018.08.22. 12:43:23
Ellenzéki Tüntető 2018.08.22. 12:49:47
1. teljesen elszigetelődött, jelentéktelen, súlytalan politikus
2. egész Európát befolyásolja és hátráltatja a romlott eszméivel.
Én ismét szeretném vissza Gyurcsány Urat, mikor a nemzetközi kapcsolataink valahogy úgy néztek ki, hogy Gyurcsány Úr előzékenyen lehajolt, letolta a nadrágját, és a vazelines tégelyt diszkréten a lába mellé helyezte.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2018.08.22. 13:21:32
Kullancs1983 2018.08.22. 16:34:10
Madarász Henrik 2018.08.22. 17:14:11
David Bowman 2018.08.22. 17:40:51
David Bowman 2018.08.22. 17:42:24
9mmPara 2018.08.22. 17:47:33
UK nagy kérdőjel. 4 éve habozás nélkül rájuk szavaztam volna, most hosszadalmas tépelődést követően sem tenném.
Az orosz haderő félelmetessége meg -- a történelmi ellenérzéseket félretéve is -- erősen patyomkin kategóriának tűnik számomra.
9mmPara 2018.08.22. 17:50:17
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.22. 19:14:51
Jaja. Amióta kirúgták a csajt, a magyar-amerikai kapcsolatokban 360fokos fordulat állt be :D
Kismy 2018.08.22. 19:39:47
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 20:33:49
Kismy 2018.08.22. 20:39:34
amúgy van "ellenpélda" is ;)
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 20:49:01
Kismy 2018.08.22. 20:56:46
de még tőled sem olvastam példát a csúnya franciákra:)
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.22. 20:56:53
Ha a franciák utálnának minket, nem Bercsényi László nevét viselné az ejtőernyős ezredük. (ami mellesleg jogfolytonosságban a legöregebb francia alakulat, és a katonái magyarul éneklik a Bercsényi indulót)
Egynek jó lesz?
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 21:04:52
Kismy 2018.08.22. 21:10:43
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 21:11:45
Mondjuk SJ-nek 19 éves korában gyakorlatilag minden kapcsolata megszakadt Franciaországgal, úgyhogy ez a példa se annyira jó :-)
Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2018.08.22. 21:12:30
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 21:18:24
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 21:23:43
Azért mert francia érdek, attól még ugyanaz lehet magyarellenes.
Úgy érvelsz, mintha az apartheid rendszer búr érdek lett volna és nem feketeellenes. :D
Kismy 2018.08.22. 21:34:01
ja, és még mindig nem soroltad a gonosz franciaságokat:)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 21:37:59
Na most már engem is érdekelne, úgyhogy ha belefér, sorolj már fel kérlek mondjuk az 1550 és 1850 közötti 300 évből néhány, kifejezetten magyarellenes francia intézkedést vagy megnyilvánulást. Értelemszerűen olyanokat, amelyek alkalmasak voltak a hazai "a franciák mindig is magyarellenesek voltak!" toposz kialakulását elősegíteni.
Kérem ezt én, aki a magyarellenességéről híres Franciaországban francia állami pénzen tanult összesen másfél évig és egyáltalán nem tapasztalt nagyobb magyarellenességet, mint Németországban, Olaszországban vagy mondjuk Kanadában :-)
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 21:43:49
Itt az történt, hogy a tisztelt kommentelőtárs egy fals kijelentést tett a hozzászólásomra és most ezt kéritek rajtam számon, azt hogy 'a franciák magyarellenesek', miközben én 'A franciák 500 éve ellenünk politizálnak' írtam. Azért a kettő között különbséget lehet tenni. De ha szerintetek a kettő tökugyanazt jelenti, akkor feladom.
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.22. 21:50:06
Én vágom a különbséget, ezért tényleg érdekel, hogy 1550 és 1850 között hogyan politizáltak Magyarország (vagy a magyarok) ellen a franciák. Látod, én leragadtam Bercsényinél, úgyhogy szomjazom az infókat. De tényleg.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 21:59:31
Jöhetnek a magyarellenes francia politizálásról szóló példák is :-)
Kismy 2018.08.22. 22:08:40
NAR 2018.08.22. 22:09:17
Az USA tudtommal garantálta Ukrajna területi épségét, ehhez képest a Krím ugye elkerült onnan - mire jó a szövetséges, ha nem jön segíteni? "Hardverben" vitathatatlanul ők a No. 1, de modern háborúhoz nem csak az kell.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 22:12:27
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.22. 22:24:10
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 22:34:35
Lehet hogy kevesled a listát, de ez elég maszív ahhoz képest, amit esetleg értünk tettek, már ha volt ilyen. (Amiből a hirhedt becsületrendet kihagyhatjuk :D)
Kismy 2018.08.22. 22:40:48
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 22:56:29
"Utána meg a Habsburgok elleni háborúk, amiknek emberállományban rendesen ittuk a levét."
És ez szerinted arra példa, hogy a magyarok ellen politizáltak? Ilyen alapon a németek meg skótellenes politikát folytattak az első és a második világháborúban, hiszen az Egyesült Királysággal is háborúban álltak, márpedig a brit hadseregben elég sok volt a skót és szoptak rendesen.
A valóságban meg a franciák ugyanúgy leszartak minket évszázadokon keresztül, mint ahogy a németek a skótokat. Mi nem voltunk tétel a franciák szemében, maximum osztrák segédnépként tekintettek ránk azok, akik egyáltalán tudták, hogy mi az a "magyar".
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 23:08:30
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.22. 23:17:24
Apropó, fegyver: Anno a vadászgéptenderen indultak nálunk a franciák is, a Mirage 2000-essel. Bár nem nyertek, (ahogy az F-16 és az F-18 sem), a csapatlégvédelmi rakétákat tőlük vettük. (Mistral)
Amúgy meglepve olvasom, hogy a franciák már nem csak ellenünk politizáltak, hanem már az egész régió ellen, nahát.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.22. 23:21:54
Lehet, hogy rosszul látom, de annál logikusabb és általánosabban érvényes dolgot keveset ismerek a történelemben, mint hogy egy ország/állam a saját régiója mellett és más régiók ellen politizál, a korszaknak és a lehetőségeinek megfelelő módszerekkel. Ráadásul ha nagyhatalom is az illető, hát megpróbál riválisainak keresztbe tenni és befolyási övezetét bővíteni.
A franciák ilyen szempontból egy fikarcnyival sem voltak se rosszabbak, se jobbak az elmúlt évszázadokban, mint a többi regionális vagy világhatalom.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 23:38:39
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.22. 23:45:52
Egy másik oldali nézőpont, hogy az oroszok már többször is voltak itt, de azok nem egyéni akciók voltak, mindig valamilyen szövetségi rendszer tagjaként kerültek hozzánk. Ugyanúgy megvoltak nekik a mongolok, törökök, Napoleon, Hitler. Viszont a lengyeleknél meg meggyőződés, hogy őket az oroszok kipécézték maguknak. Nekünk eszünkbe sem jutna amerikai gépesített hadosztályt állomásoztatni, ők meg fizetnének is érte.
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 00:20:28
Hát, tudod, ha a franciáknak nagyon a bögyükbe lennénk, akkor most nem lehetnénk NATO tagállam. Egy csapatban a kisantant országokkal... (Remélem érzed, mekkora csacsiságot írtál az imént, hogy már csak mi vagyunk kipécézve)
Ja, igen: a ki kivel ki ellen történelmi hagyománynak mintha pont a NATO mondana ellent.
Na mindegy, az 500 év az 500 év, az olvasók a kommentek alapján talán el tudják dönteni, mennyi kínt és szenvedést okoztak nekünk a galád gallok ebben a fél évezredben.
czerka 2018.08.23. 01:01:21
Az USA nem a tengerészgyalogosok két szép szeméért kapta a bizalmat a legtöbb országban. Egyszerűen ők azok, akik jobb, ha melletted állnak. Mert ha ellened vannak, akkor nagyon erős ellenfelek. Nekik vannak bázisaik, logisztikájuk világszerte. Atomhatalom. Megnyerték a hidegháborút. Ahol nem az ő politikájuk érvényesül, oda odavernek gazdasági embargóval, drónokkal.
czerka 2018.08.23. 01:04:48
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 01:36:33
A franciák dolgairól meg nagyjából beszámolnak a történelemkönyvek, úgyhogy mindenki el tudja dönteni, mennyire voltak a barátaink, vagy az ellenségeink.
chrisred 2018.08.23. 06:29:43
chrisred 2018.08.23. 06:32:50
frikazojd · http://kocs.ma 2018.08.23. 08:49:38
bgp 2018.08.23. 08:50:38
Igazság szerint, ha nem épp Kína támadna, akkor Kína a legjobb szövetséges :D
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 09:17:14
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.23. 09:21:03
Csak jelzem, hogy a szavazók száma már meghaladta az ezret. Köszönöm, csak így tovább!
Szolgálati közlemény vége!
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 09:40:30
Nem, nem védted meg az álláspontodat, csak csacsiságokat írtál, 500 évnyi folyamatos francia ármánykodásról, a jelenlegi "kisantant" gazdasági támogatásáról, (meg arról, hogy a magyar gyárakat felvásárolva azokat Szlovákiába költöztették, miközben a 3. legnagyobb külföldi befektető idehaza Franciaország), konteóztál egy kövéret, meg nagyvonalúan leírtad, hogy a törikönyvekben minden benne van, aki akarja ott elolvashatja. De semmi konkrétumot nem írtál, de legalább az 500 év minden 100 évére írhattál volna egy példát. Aztán amikor szembesültél azzal, hogy ez az álláspont védhetetlen, finoman javítottad magad, és már régióról hadoválsz. Szerintem a sörtesztekhez jobban értesz.
2018.08.23. 10:07:08
magyar anya 2018.08.23. 10:16:04
Berelhetoreklamfelulet 2018.08.23. 10:36:33
Az igazi hatalommal bíró országok USA, Kína és Oroszország, a többi csak körítés/golyófogó kategória.
Logikailag jelenleg a legnagyobb haderővel az USA rendelkezik, így ők a "legjobb" választás.
Kína ugyan előbb utóbb befogja előzni.
Oroszország meg már valószínű sose lesz nagy hatalom, bár Kína meg Oroszország kb. egyként kezelendő, hisz ha lenne egy nagyobb háború kb. biztos, hogy együtt mennének...
2018.08.23. 10:47:03
2018.08.23. 10:57:44
chrisred 2018.08.23. 11:03:29
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 11:23:23
Amúgy meg nézz utána, a hazai francia befektetések a német és az osztrákoké mögött jóval el vannak maradva, a luxemburgi és a holland befektetések nagyságánál nem sokkal nagyobbak.
GallaiG 2018.08.23. 11:27:45
Berelhetoreklamfelulet 2018.08.23. 11:33:14
Más kérdés, hogy Vietnamban mind2 oldalon diktatúra volt XDDDDDD
chrisred 2018.08.23. 11:35:10
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 11:36:13
500 év. (ötszáz). Ezt írtad te. Hát semmi konkrétumot nem tudtál írni. Most se, csak maszatolsz, meg terelsz, mert írtál egy csacskaságot, és nem tudod egyetlen konkrétummal sem alátámasztani. De az arcvesztéssel járna, ha beismernéd, hogy ezt benézted.
Én javítom magamat, a francia befektetések 2017-ben a 7. helyre elegek. Kifelé a 6. legfontosabb partnerünk. (Bár ez még pont nem azt jelenti, hogy ellenünk fenekednének)
GallaiG 2018.08.23. 11:39:45
Pont, ahogyan "mindkét" Koreában. Ahol a Déli országrészt sikerrel védték meg a kommunista támadóktól. Így aztán mára a világ egyik legerősebb gazdasága, amelyik a Nyugat - európainál is magasabb eletszínvonalat biztosít a népnek. Szemben a kommunista északon éhenhaló milliókkal.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 11:39:54
hunter84 2018.08.23. 11:42:21
(Laikus vagyok, tehát nem tudom a választ, ezért kérdezem.)
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 11:45:35
Nem nekem kell tényeket idézni, hanem neked. Kérlek. De tényleg, az olvasók kedvéért is: az elmúlt 500 évből kellene 5 példa amikor a franciák konkrétan Magyarország ellen léptek. Elég egy dátum, egy esemény, egy név, egy irat, egy nyilatkozat, egy diktátum, egy bármi. Mint Trianon esetében. HA ez nem fog menni, akkor egy utolsó troll vagy, ha sikerül, én kérek elnézést, és fizetek egy üveg szentandrási Ogrét.
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 11:49:41
A kérdés bármely más országgal feltehető. Itt most konkrétumról esett szó, és kicsit zavart, hogy történelemben jártas kollégákat nézett hülyének az illető, mikor felhívták a figyelmét állításának nonszensz mivoltára.
GallaiG 2018.08.23. 11:51:40
eletszínvonalat = életszínvonalat
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 11:51:57
czerka 2018.08.23. 11:53:54
Husszein Obama amúgy pont hogy kiszélesítette az illegális drónháborút Pakisztánban, elindította az Arab Tavaszt, engedte felfejlődni az ISIS-t.
Szövetségesként pont olyan megbízható ma is az USA, mint korábban. Garantálják Japán, Dél-Korea és Szaúd-Arábia biztonságát. Nem túl finnyásak, ha velük szövetséges diktátorokat kell segíteni (szaúdi királyi ház).
Annyi történt, hogy Trump verte az asztalt egy kicsit, hogy a többi NATO tag növelje a költségviselését.
Törökország meg a NATO második legerősebb haderejének birtokosa szépen masíroz egy iszlámista diktatúra irányába, Amerika már az atomtölteteket is elszállította tőlük. Sajnos Európa és Amerika megbízott a törökökben és felfejlesztette őket. Most meg visszatértek az Ottomán nosztalgiához, ami mindig is élt a fejükben. Ez se Trump hibája, egyszerűen Törökország túl nagy és túl iszlamofasiszta mentalitású ahhoz, hogy kezelhető legyen nyugati ésszel és elvek szerint. Nem egy európai ország és nem egy európai nép és ez időről időre kiütközik. Ők már csak ilyenek, sose lehet őket integrálni Európába (szemben azzal, amit a liberális demokrácia szószólói hittek sokáig), mert felfalják Európát, ha beengedik őket.
Szóval az USA legnagyobb közel-keleti szövetségese egy diktatúra lett Erdogan alatt. Trump erről se tehet. Ez korábban kezdődött.
Az sokatmondó, hogy a világtérképen Törökország vörös színnel van jelölve. Tehát a NATO tag törököknél Oroszország népszerűbb, mint az USA. Még a lerombolt Irakban is fej-fej mellett áll Amerika és Oroszország népszerűsége.
@GallaiG: tévedsz. Ha ismernéd a vietnami embereket és a közelmúlt történelmét, akkor tudnád, hogy a kínaiakat sokkal jobban gyűlölik, mint az amerikaiakat. A kínaiak ellen pedig nem az oroszoktól, hanem Amerikától várnának védelmet. De legalábbis a Dél-Kínai-tengeren a status quo fenntartását. Amerika nem foglal el zátonyokat és nem épít mesterséges szigeteket arrafelé. Kína viszont igen.
Berelhetoreklamfelulet 2018.08.23. 11:58:50
Még az amerikaiak sem titkolták a tényt, hogy biza az általuk támogatott déli vezetés is diktatúra volt.
Legalább alapvető ismeretekkel legyél már tisztában, mielőtt történelemről próbálsz vitázni...
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 12:00:03
De egy gyökér troll vagy: hát nem tudtad az állításodat alátámasztani SEMMIVEL b+!
Na ugrott az Ogre. trolloknak nem fizetek.
Berelhetoreklamfelulet 2018.08.23. 12:00:51
Nem nagyon van más választásuk.
Ha jönne egy világháború, vagy egymásra támaszkodnak, vagy szoloznak, mert máshol nem fognak komolyan vehető szövetségest találni...
USA-nak meg ott van az UK-Franciaország gittegylet, akik legalább lelki segítséget tudnak majd nyújtani.
Fredddy 2018.08.23. 12:02:01
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 12:14:18
GallaiG 2018.08.23. 12:36:44
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 12:37:24
Kismy 2018.08.23. 13:35:02
de nézzük. 500 év, az 2018-500=1518. kezdjük itt, ugorjunk mondjuk 50 évenként.
1518: Magyarország épp dögrováson, a török készülődik (bár 1519-ben fegyverszünetet kötünk). mit csinálnak a franciák? ugrálnak, ennek oka túl nagy császári hatalom, Franciaország ollóba fogása. I.Ferenc <-> V. Károly személyében Bourbon - Habsburg ellentét, ami cognaci ligához vezet majd. jelzem Ferenc többször ajánlatot tesz II. Lajosnak egy Habsburg-ellenes szövetségre a liga előtt, de a két család (Jagelló-Habsburg házassági kapcsolatok stb) kapcsolata miatt ez nem lehetséges. NINCS ellenünk való politizálás
1568: Magyarország épp azon filózik, mi a bánat legyen vele, szakadjon tényleg három részre, avagy sem. két évvel korábban Szulejmán támad, de ezt János Zsigmond érdekében teszi. franciák épp vallásháborúznak és saját magukat kaszabolják. NINCS ellenünk való politizálás
1618: harmincéves háború kitörése. a "Magyarországnak" tekintett Erdélyi Fejedelemség - először kevésbé nyílt, majd nyílt - francia szövetségben harcol a Habsburgok ellen. NINCS ellenünk való politizálás
1668: épp a Wesselényi-féle Habsburg-ellenes szervezkedés idején vagyunk. 1664 óta folyamatosak a tárgyalások a szervezkedők és a franciák között (épp Francia-Spanyol azaz Bourbon-Habsburg konfliktus zajlik), de 1668-ra ezek pont elhaltak, ezután fordulnak a szervezkedők a török felé. NINCS ellenünk való politizálás
1718: kicsivel a Rákóczi-szabadságharc után, amit ugye francia támogatással vívunk (lebecsülhetjük ezt, de nélkülük még 1711-ig sem tartott volna a mókabóka), ráadásul a kor három európai háborúja közül ez volt a legjelentéktelenebb. épp háború zajlik ("négyes szövetség háborúja"), ahol a Habsburg Birodalom épp Franciaországgal szövetségben harcol a spanyolok ellen. NINCS ellenünk való politizálás
1768: épp túl vagyunk a hétéves háborún, ahol a Habsburg Birodalom francia szövetségben harcolt a poroszok ellen. ja nem a franciák kezdték, hanem Mária Terézia, szóval ő küldte meghalni fiainkat, nem a gonosz franciák. a háború taccsra vágta a birodalmat, szóval 1768-ban mindenki otthon liheg és a sebeit nyalogatja. NINCS ellenünk való politizálás
1818: túl vagyunk a napoleoni háborúkon. lehet az öreg Nappy szemére vetni, hogy háborúzott annyit, meg forradalom-export, meg ilyenek - meg ugyan a Habsburg birodalmon belül sorozták a magyarokat a háborúkba, de Napóleon épp felszólította a magyarokat, hogy legyenek végre függetlenek, és kergessék el a Habsburgot. 1818 amúgy épp az Aacheni kongresszus éve, ahol a Szent Szövetség államai (Oroszo, Poroszo, Habs. Bir és Franciao) tanácskoznak, hogy a franciák már jófiúk, tulképp csatlakozhatnak ők is a szövetséghez. NINCS ellenünk való politizálás
1868: kiegyeztünk, ami egyébként a gonosz franciáknak is köszönhető, mikor a resorgimento idején III. Napoleon megrugdalta kicsit az osztrákokat. hát csúnya dolog a szemére vetni, főleg, az ország egyik legnagyobb fellendülése következik okként. szóval köszi Nappy! NINCS ellenünk való politizálás
1918: na ez az izgi. vesztes világháború, felbomló ország, nemzetiségek, kezdődő békekonferencia, trianon, ajaj, mocskosfranciák. nem igaz. Clemanceaunak volt egy elképzelése és végigvitte. jól kézben tartható kis államokat akart ("cordon sanitare") egyrészről az alakuló szovjet, másrészről pedig a meggyengített német ellen. megcsinálta. igen, szétszedte Magyarországot. miért? hát jobban bízott olyan országokban, amiket ő kreál, és akik hálásak neki, mint egy nem hálásban. csúnya dolog volt? igen. érthető francia politikai szempontból? igen. ennyi. ők győztek, mi szoptunk. bejött neki? nem. na de ezt csak mi tudjuk, ő nem tudta. Franciaország nem ruházott be a trianoni Magyarországba? ezt szemére vetni? miért tette volna? a szövetségeseinél ruházott be...
na még írhatnám, de mennem kell:)
David Bowman 2018.08.23. 13:39:40
David Bowman 2018.08.23. 13:45:52
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 13:49:16
Kicsit bővebb lére ereszted, kijön belőle egy blogposzt :D Szép volt.
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 13:50:58
Vagyis nem is Nuland volt a hibás, hanem a főnöke(i), még most is.
Kullancs1983 2018.08.23. 13:55:34
David Bowman 2018.08.23. 13:56:21
Ezt te se gondoltad komolyan.
Amúgy a politikában sincs igazság. Ha mi nem harcoljuk ki magunknak, akkor azt nem kapjuk meg senkitől. Károlyi pont ősmagyar. Ősapja Árpáddal jött ide. (Amúgy Károly királyé is.)
Francia felosztását Algéria, Anglia és Németország között azért szivesen végignézném. Csak, hogy érezzék a törődést.
frikazojd · http://kocs.ma 2018.08.23. 13:58:51
Aztán csodálkozol hogy egész életedben kudarcok érnek, mindenki ellened van, csak számodra is kínos arcok értenek veled egyet. Hát, ezért.
David Bowman 2018.08.23. 13:58:54
Más kérdés, hogy rögtön utánuk mi jövünk.
David Bowman 2018.08.23. 14:01:28
Meg nekem is, meg neked is. Csak ő le is tudja vezetni.
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 14:07:11
frikazojd · http://kocs.ma 2018.08.23. 14:15:46
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 14:28:38
A napóleoni ajánlat azok után, hogy a 'felszabadított' területekre a saját pereputtyát ültette királykodni, nem volt túlságosan komolyan vehető.
Az Erdélyi Fejedelemség inkább volt a szultán bábállama, mint Magyarország, mely egyértelműen az északi részt jelentette.
A franciák szinte minden Habsburgok elleni lépése hátrány volt a törökökkel szemben, ezek nem segítettek nekünk. Azután a Poroszok elleni háborúban kénytelenek voltak a Habsburgokkal együtt harcolni, később létszott az is mi van, ha nem ezt teszik. A Kiegyezés utolsó döntő oka a öniggratzi vereség volt, a solferinoi vereség még csak a Bach rendszer felszámolásához vezetett. Mellesleg olyanokat is felsorolsz, amikor nem történt semmi, azaz végképp nem volt segítségnek mindható történés, max nem volt ellenünkre sem. Pont az összefoglalódból is látszik, hogy ilyen-olyan okok miatt, de nem nagyon jött létre a francia együttműködés. Emlékeztetőül mondom, nem írtam olyat, hogy gyűlölnek minket stb.
proletair · http://lemil.blog.hu 2018.08.23. 14:38:46
na a saját kijelentéseid alátámasztására olyat kellett volna írni, mint kismy kolléga. Ilyet vártam. De csak kegy nagyon kínos blablát sikerült kiizzadnod.
Madarász Henrik 2018.08.23. 16:41:25
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.23. 18:00:26
"Az USA még soha nem avatkozott be két NATO tag közti háborúba..."
Az nem lehet, hogy azért nem, mert ilyen eddig még nem volt? Az elmúlt évtizedek görög-török feszültségeit nem nevezném háborúnak.
Kismy 2018.08.23. 18:00:45
Kismy 2018.08.23. 18:05:02
http://www.academia.edu/7012222/Györkös_A._Mohács_és_a_török-francia_szövetség_avagy_a_Nyugat_árulásának_mítosza_Battle_of_Mohács_and_the_Franco-Turkish_Alliance_or_the_Myth_of_the_Treason_of_the_West_._In_Varga_et_al._A_magyar_emlékezethelyek_kutatásának_elméleti_és_módszertani_alapjai._Debrecen_2013._339-351
Untermensch4 2018.08.23. 18:14:54
Aki nincs velünk az ellenünk van..?
Untermensch4 2018.08.23. 18:18:52
Persze északhoz képest mindenképpen de "a nép általános jóléte" kijelentés kissé túl általános.
Untermensch4 2018.08.23. 18:23:26
Mármint a 2.vh kezdetéig voltak haditengerészetileg a legerősebbek. Azóta nem. Tképp falkland is azért nem malvinas mert a brazilok engedtek a briteknek repülőteret használni, a franciák meg nem voltak annyira angol( és skót...)-ellenesek h ne vállaljanak be egy szerződésszegést amennyiben nem szállítottak némi fegyvert az argentínoknak, a brit külpolitikusok meg tudtak kavarni annyit chile felé h lekössenek némi jobban képzett argentin haderőt ott a hegyekben acsarkodással...
Untermensch4 2018.08.23. 18:25:57
Más kérdés, hogy rögtön utánuk mi jövünk."
Én nem féltem a magyarokat h ne tudnák utálni a szomszédot csak azért mert nem magyar... :)
Scott Tenorman Must Die 2018.08.23. 21:27:36
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.23. 21:51:45
Untermensch4 2018.08.23. 22:15:52
Ha a brit flotta a saját szigeteit is olyan keservesen tudja megvédeni mint falklandon akkor nem biztos h itt, kissé messze a tengertől nekünk sokat tudnának segíteni akárki ellen.
Ez ama két új hordozó egyike amikről írtál?
passport.blog.hu/2017/06/28/repulogephordozo_windows_xp-vel
David Bowman 2018.08.23. 22:42:58
David Bowman 2018.08.23. 22:45:53
chrisred 2018.08.24. 04:42:49
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.24. 07:40:33
Úgy tudom Falklandot meglehetősen kutyafuttában összeszedett flottával támadták. Persze az XP-re nincs mentség. Bár kiváncsi lennék a Kuznyecovon milyen rendszer van, mint potenciális ellenfél. :D
Minorkavidor 2018.08.24. 10:28:54
Egyetértek vele. Az 500 év 7 év múlva meglesz:
1. 1525-ben történt, hogy Ferenc francia király Pavianál fogságba esett. Fogságba esése után fűt-fát ígért mindenkinek, még Brodaricsot is törökellenes támogatással kecsegtette, szabadulása fejében. Pedig eközben már küldöttséget menesztettek Szulejmánhoz. Az első küldöttség valahol a Bosznia hegyei között elveszett.A második küldöttség már sikerrel járt, mivel útikalauznak leszerződtették Frangepán Jánost. Nem tévedés Jánosunk annak a híres családnak a sarja, ő magát magyar nemesnek tartotta. A franciák nyitott kapukat döngettek ugyan, de megalapozták az elkövetkező 2 évszázad francia-török szövetségét.
2. Bécs 1683-as ostroma után a Napkirály ígéretet tett, hogy nem támadja hátba az oszmánok kiűzésén fáradozó Habsburg Monarchiát. 1686-ban Buda bevételénél még szépszámú francia önkéntes is harcolt. A sikeres ostrom után a felszabadító seregek "7 mérföldes" léptekre váltottak: 1687-ben az ún. "második mohácsi csatában" Nagyharsánynál tönkreverték az oszmán főerőket, rá egy évre már Nándorfehérvár tornyairól is lekerült a félholdas zászló, Bádeni Lajos seregei mélyen a Balkán belsejében jártak. A győzelem karnyújtásnyira volt. Mire XIV. Lajos megindította hadait. Az eredmény: az oszmánok összeszedték magukat, az 1697-es zentai győzelem kellett ahhoz, hogy 1699-ben megkössék a Karlóca békét. A temesi bánság területe még ekkor sem került vissza, csak 1719-ben.
3. A Rákóczi szabadságharc idején csak mint az ellenség hátában tevékenykedő díverzásként tekintettek Rákóczi államára. Mivel lázadónak és nem szuverín uralkodónak tekintették Rákóczit, ezért csak annyira támogatták, hogy minél több időre lekössön minél több Habsburg ezredet. Ennek az is lett a következménye, hogy a kecsegtetően induló 1706 évi béketárgyalások megfeneklettek és az 1711-ben megkötött kompromisszumos megállapodásban kevesebbet kapott az ország, mint amire 1706-ban lehetősége volt +5 évre elnyújtotta a háború időtartalmát.
4. 1809-ben Napóleon szintén a magyarokat kívánta felhasználni céljai érdekében, de a győri kiáltványnak szerencsére semmilyen haszna nem volt ránézve.
5. 1918-ban az elhúzódó háború miatt végül a Monarchia szétdarabolása mellett döntőtt
Untermensch4 2018.08.24. 12:34:17
Kismy 2018.08.24. 13:05:41
Berelhetoreklamfelulet 2018.08.24. 14:21:11
Teljesen irreleváns az operációs rendszer az ilyen rendszereknél.
Az amerikai nukleáris rakéta rendszerek jelentős része még nagy flopit és más egyéb több évtizede elavult eszközt használ pl. Ott még az xp is modern lenne.
Mi előnye lenne abba, ha xp helyett win10 lenne rajta? Nézhetnéd, hogy hetente újraindítja magát mert frissítené? Jól jönne a candy crush meg a skype vagy a twitter integráció egy repülőgép-hordózó irányításánál? Mert kb. itt kimerül a win10 újítása...
Egy ilyen kategóriájú dolognál az operáció rendszer majdhogy nem dísz kategória, hisz csak mint API van használatban, a lényegi dolgokat az a szoftver(rendszer) végzi ami 24/7 fut, és másra nem is használják a gépet.
Nyilván így volt olcsó nekik, hisz megspórolták a kernell megírását.
De amúgy a dolgok túlnyomó többsége, amiket te nem látsz, de nap mint nap elmégy mellette, és az életedre vigyáznak egy városban ugyan úgy elavult operációs rendszereken futnak... Még olyan is van, ahol DOS fut, és hiába több évtizedes rendszer fut több évtizedes hardweren, még mindig működik.
Ezt a win10-es rendszerek aligha fogják tudni elmondani magukról...
Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2018.08.24. 17:46:33
Untermensch4 2018.08.24. 22:34:13
CNC-vezérlésű gépen vmi "NT4" windows volt, az tán' xp/win10-nél stabilabb. És pont azért borzongtam bele az akárminek a win-es oprendszerébe egy hadihajón mert vszeg jobb lenne "elavult" hardverrel "elavult" dos... hogy "még mindig működik" legyen.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.25. 21:48:44
A szavazók száma már meghaladta a kétezret. Köszönöm, csak így tovább, vasárnap éjfélig lehet voksolni!
Szolgálati közlemény vége!
tiboru · http://blogrepublik.eu 2018.08.27. 08:46:24
lemil.blog.hu/2018/08/27/eredmenyhirdetes_kit_szeretnenk_katonai_szovetsegesnek
rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2018.09.10. 20:37:47
444.hu/2018/09/10/300000-katonaval-36000-tankkal-es-1000-repulovel-kezd-hadgyakorlatba-az-orosz-hadsereg
Végül is csak annyi történt, hogy a világ 2. és 3. legerősebb hadserege mintha "fegyver-barátkozna" egymással.
honvedelem.hu/cikk/48217_a_vilag_tiz_legerosebb_hadserege
A lemil blog vezérkarának van erről elmondható véleménye? Vagy nincs itt semmi látnivaló és csak aludjunk nyugodtan?