Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (15) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (5) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (7) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (97) haditengerészet (54) hadsereg (15) hadtörténelem (160) hadtörténet (22) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (10) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (6) lovasság (10) lövészárok (5) magyar (155) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (6) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (11) rendvédelem (54) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (6) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vitaposzt az önkormányzati rendőrségről

2020.02.19. 12:15 Professor Pizka

onkornyit.jpgBlogunk egyik nagyon régi bútordarabja és szerzője (Pizka professzor) fura szerzet: velejéig és zsigerileg civil, ugyanakkor visszatérően és alaposan foglalkozik olyan témákkal, amelyek gyakran fel-felbukkannak a lemiles olvasótábor agytekervényeiben is. Mai posztja egy olyan örökzöld topikot érint, ami ugyan többször is felmerült már az elmúlt években itt, a Lemilblogon, de bizonyos értelemben olyan ez, mint a "tegyünk-e tojást a lecsóba?" vagy a "borotvált vagy szőrös?" vissza-visszatérő témaköre a többi bloggerkollégánál: soha nem lehet eleget beszélni róla és mindig címlapos lesz.

Szóval átadom a szót Pizka professzornak és várom a kommenteket. Kiemelten örülnénk a rendészeti múlttal és jelennel rendelkező hozzászólóknak, de természetesen tehenészek, agykutatók és virágárusok is elmondhatják a véleményüket. Akit érdekel, hogy a Facebookon milyen hozzászólások születtek a poszt kapcsán, az kattintson ide. A poszt illusztrációi között néhány európai főváros önkormányzati rendőrségének felvarróit is láthatjátok.

Mai témánk az önkormányzati rendőrség lesz. Egy múltkori poszt kommentjei között az jött elő, hogy az illegális hulladéklerakók után rohangáló főkefés rendészeket épp csökkenti az új városvezetés, és ez nem biztos, hogy jó ötlet, mert csak ők rohangálnak illegális hulladéklerakók után. Erre én azt reagáltam, hogy jó lenne végre megoldani az önkormányzati rendőrséget Magyarországon, erre érkezett komment pozitív külföldi (román) példával és olyan is, amelyiknek lényege az volt, hogy a mostani, pestiesen gyakran köztetveknek hívott közteresekből nem kéne több. A téma megér egy kicsit bővebb kifejtést.

Mit csinál a rendőrség?

A rendőrségnek több és komplex definíciója van, a legegyszerűbb az, hogy az állam erőszakmonopóliumát gyakorló szerv. Az állam erőszakmonopóliuma azt jelenti, hogy nagyon kevés kivételtől eltekintve meg fognak engem büntetni, ha sérelmeimet magam próbálom megtorolni. Ha azt akarom, hogy megtorolják, köteles vagyok elmenni a rendőrségre és megkérni őket, hogy torolják meg helyettem. Ha ez nem lenne, az “én vagyok a törvény” típusú önkéntes igazságosztás harapózna el, akár a nyilvános lincselésekig eljutva.bucur.jpg

A rendőrség ezt az erőszakmonopóliumot alapvetően három fő tevékenységi körrel gyakorolja. Ezek a következők:

1.) rendészeti-közrendvédelmi

2.) bűnügyi-nyomozói

3.) adminisztratív

területek.

1.) A rendészeti-közrendvédelmi ágazat (ezen belülinek tekinthető a közlekedési is) az utcai rendőr, aki jelen van az életünkben, látjuk gyalogosan vagy autóval járőrözni. Fő feladata a közrend fenntartása. Ők az immunrendszernek az a része, amelyik kering a vérben, és ahol betolakodót lát, odamegy és intézkedik. Ebből adódóan a rendészeti ágazat akkor jó, ha sok van belőle (van rendőri jelenlét) és jól képzett a stresszhelyzetek kezelésére. Le tudja nyugtatni a gangon balhézó szomszédokat, fülön tudja csípni és ki tudja emelni a tömegből a zsebtolvajt. A jó rendőrjárőrnek helyismerete is van, ha nem látja Kovács nénit már három napja a bolt felé csoszogni a banyatankjával, hogy csak két zsemlét vegyen a sarki boltban a szemrevaló boltos lánytól (akihez a rendőr is rendszeresen beugrik egy kávéra) akkor rákérdez, adott esetben fel is csenget. Ha tudja, hogy valami barom rendszeresen elállja a busz útját egy sarkon, ahol egyébként parkolni tilos, csúcsforgalom idején arra járőröz, és így tudják, hogy ha odaparkol valaki, jön a rendőr és elzavarja. A jó rendőrjárőr emellett kellően bunkó és erőszakos is tud lenni, mindezt azonban szabályszerűen teszi. Nem kell neki a világ legokosabb emberének lennie, és önállóskodnia. Ha szabályosan dolgozik, az pontosan elegendő.

2.) A bűnügyi-nyomozói ágazat munkája ott van, amikor megtörtént a baj. A járőr kolléga vérbe fagyva találja Kovács nénit, kábítószer terjed az iskolások között, tolvajbanda fosztogat a környéken. A jó nyomozónak szimata van, amelyet nemritkán a rendészeti ágazatban szerzett meg, de ezt részben tankönyvből is meg lehet tanulni. A bűnözésnek pszichológiája és szociológiája van, egy bizonyos fajta bűncselekménynek bizonyos fajta elkövetői vannak, akik bizonyos fajta dolgokat szoktak csinálni. A jó nyomozó szimata azt jelenti, hogy felismeri ezeket a mintázatokat ott is, ahol az amatőr elől ezeket lényegtelen körülmények takarják el.

pozsony.jpg3.) Az adminisztratív ágazat olyan dolgokkal foglalkozik, amelyek valójában egy hivatal feladatát képeznék, de praktikus, ha a rendőrök csinálják. Például ők kezelik a fegyverengedélyeket, mert a rendőrségen van egyébként is fegyvermester, aki ért ahhoz, hogy melyik fegyver mit tud, és egyébként is jó az, ha ők tudják, hogy kinél van fegyver. Vagy például náluk kell bejelenteni a tüntetést, ha már úgyis ők fogják ott a rendet fenntartani.

Vannak emellett speciális ágazatok. A gazdasági-adóügyi bűncselekményeket sok országban (nálunk is) külön szervezet nyomozza, mivel speciális tudás kell hozzájuk. A rendészetből nő ki a beavatkozó egység, amelyik azokra az esetekre specializálódik, amikor már nem kérdés, hogy kell-e erőszakot alkalmazni, hanem már az a lényeg, hogy az erőszakot gyorsan és szakszerűen alkalmazzák, mégpedig olyan emberekkel szemben, akik maguk sem riadnak vissza akár a fegyveres erőszaktól. A bűnügyi ágazat specialistái az operatív (fedett, titkosrendőri) munkát végzők, akik a szervezett, nyilvános rendőri eszközökkel nem felderíthető bűnt üldözik. Vannak emellett technikai specialisták, helyszínelők, technikusok, labor, pszichológusok, kutyások...

Ez a felosztás megjelenik a rendőrség szervezetében is

A nyolcvanas évek német rendőrös krimisorozataiban, amikor azt mondja a főhős, hogy “bűnügyi rendőrség”, akkor a Kriminalamt-ra gondol, amely az ottani bűnügyi-vizsgálati ágazat, amely szervezetileg is elkülönül a Polizei-tól, amely a rendészeti és adminisztratív tevékenységgel foglalkozik. Amikor megérkeznek az öltönyös szövetségiek az amerikai gyilkosság tetthelyére, akkor tudható, hogy az alapvetően rendészeti városi rendőrség (Police Department, NYPD, LAPD és társai) vagy a választott tisztségviselő seriff hivatala már kevés lesz (akkor is, ha nem úgy gondolják a helyiek) és megjelenik a nevében is nyomozó (Federal Bureau of Investigation, Szövetségi Nyomozóiroda) efbíáj.

Nálunk is, egy rendőrkapitányságon van rendészeti és bűnügyi osztály. A csúcsszerveket viszont rendesen megkavarták. A kiemelt nyomozásokkal foglalkozó szervezeteket (nem vállalkozok itt most az összes rövidítés felsorolására) mindig áthatotta a politika, addig-meddig, míg a speciális nyomozások országos szervezetét, a Nemzeti Nyomozóirodát be nem sorolták a kiemelt közrendvédelmi feladatokat ellátó Készenléti Rendőrség alá, ami nem egy nagyon egészséges felállás, mivel ez a két terület valójában egyenrangú és nem jó az ha az egyik szervezetileg is parancsolhat a másiknak. Az, hogy emellett az erőszakszervezeti és speciális nyomozási feladatokat is ellátó TEK milyen öszvér, azt jobb, ha hagyjuk is...

A rendőri munka nagyon nagy része alapvetően rendészeti

A bűncselekmény jobb esetben a társadalom kivételes állapota, vagyis a normális működés az, hogy az emberek nagyon nagy része nem bűnöző, a rendőrségre a közrend, a köznyugalom fenntartására,praha.jpg kisebb, hétköznapi balhék, piti, az utcán lerendezhető bűncselekmények kezelése miatt van szükség. Emellett a rendészeti ágazat a többi ágazat “izomzata” is. Ha egy ifjúságvédelmi területre specializálódott nyomozó (ne toborozzanak kurvákat az intézetis lányok között a stricik) ki akar menni egy helyszínre, és ő történetesen egy vasággyal ötven kilós ember, és felmerül, hogy a helyszínen őt nem látják szívesen, mit csinál? Kér a közrendvédelmi osztályról három tagbaszakadt srácot, az oldalukon tonfával és stukerrel, hogy a helyszínen senkinek se jusson eszébe némi ordibálásnál nagyobb balhét csapni.

Ezért aztán a szervezet nagy része alapvetően rendészeti területen dolgozó közrendőr, belőlük kell sok, jól kiképzett állomány. Nyilván az emberi erőforrás fontos az összes többi területen is, de a rendőrségnek ez a tömeges része. Ha a rendészet jól működik, jól fog működni a többi is, ha rosszul működik, magával rántja a többit.

És itt jön képbe az önkormányzati rendőrség

A magyar rendőrség minden hagyománya egy nagy, központi államrendőri szervezetet támogat. A Habsburgok is ilyennek a kiépítésére törekedtek és a szocialista berendezkedés is a katonai alapokon szervezett, központosított szervezetet akart és csinált. Sajnos ez a szemlélet kitartóan megvan a mai napig, Pintér Sándor belügyminiszter e téren (is) híresen konzervatív.

A gond a magyar rendőrséggel egy kicsit olyan, mint a német hadsereggel a II. VH vége felé. A békeidős ún. állománytáblákon megvan, hogy egy adott egységet akkor lehet ezrednek nevezni, ha X db. harckocsi, Y darab teherautó, Z darab egyéb kisebb autó, ennyi lövész, annyi géppuskás stb. van benne. Megvan, hogy hány ilyen ezred alkot egy hadosztályt és ebből hány kell egy hadtesthez vagy hadsereghez. Amikor a Führer a bunkerében tologatta a különböző, ezrednek és hadosztálynak nevezett egységeket, addigra ezek már jobb esetben századok és zászlóaljak voltak, amelyeket a fronton kétségbeesetten intézkedő tisztek próbáltak együtt tartani.

A magyar rendőrség alulfinanszírozottsága természetesen hivatalosan nem látszik meg. Minden osztálya és alosztálya megvan, abban van személyi állomány, nincs itt semmi látnivaló. Valójában kevesen vannak, és iszonyatos túlórák mellett dolgoznak, ráadásul egy csomó egyszerű ügyet bonyolultan végezve. Tipikus példa az ittas vezetés, amelyet egyszerűsített eljárás esetén is két kihallgatásból és egy tárgyalásból tudunk le.

A rendőrség nemcsak erőszakszervezet, hanem hivatal is egyben, tehát tudható, hogy a működés látszatát a működés rovására is fenn fogja tartani. Csúnyábban fogalmazva: ha jelentést kell írni, akkor inkább nem mennek ki helyszínre, de a jelentés meg lesz írva. A helyszínre nem menésből ugyanis legfeljebb állampolgári hőbörgés lesz, az elmaradt papírmunkából viszont fenyítés, ami közvetlenebb veszély, mivel egy rendes hivatal az ügyféllel szemben megvédi magát.

Mit reagálnak erre a cégek és az önkormányzatok?

Ha van pénzük, akkor a rendőri munkának a speciális jogosítványok nélkül végezhető részét megpróbálják maguk megszervezni. Vesznek néhány kocsit, és elkezdik bejárni az illegális szemétlerakókat, ahonnan egy látványosan felmatricázott és villogó autó elriasztja a szemetelőket. Felöltöztetik a közterületfelügyelőket majdnem rendőrnek, mertwarsawa.jpg egy pokróc-mogorva egyenruhás ember intézkedési jogosultság nélkül is bír valamennyi elrettentő erővel. Leszerződtetnek valakit (jellemzően volt rendőrt) aki ért hozzá, hogy kell figyelni a bevásárlóközpont kameráit és rávezetni az álláskeresőből sebtében rendésznek kiképzett kollégákat a tolvajra.

Ez gazdagabb városokban, mint amilyen Budapest és az agglomeráció települései, működő és elterjedt dolog. Tarlós István is próbálkozott azzal, hogy a fővárosi rendészeti feladatokat központosítsa, arcot adjon az ezeket végző szervezetnek. Nem járja ugyanis, hogy a létszám- és anyagi gondokkal küszködő BRFK küzd, mint malac a jégen, mikor a vonzó turistacélpont Budapestnek a belvárosban, és a gazdag, napközben üresen álló alvóvárosokban is erős rendőri jelenlétre volna szüksége.

A mindenféle rendészetek (közterület, Főkefe, BKV, a különböző cégek által felfogadott biztonsági őr cégek, amelyek közül ugyebár többet a fent említett híresen konzervatív miniszterhez szokás kötni) az erőforrások szétforgácsolását jelentik. De van velük más gond is. A rendőrség ugyanis, mint az erőszakmonopólium gyakorlója, szigorú jogi keretek között működik. Nem lehet akárkiből rendőr és a rendőri munkát nem lehet akárhogy végezni. Ezek a garanciák mifelénk sajnos elég lazák, azonban a különböző rendészeteknél egyszerűen nincsenek.

Budapesten és a gazdagabb városokban tehát igény volna rá, és célszerű is lenne, ha azokat az erőforrásokat, amelyeket most különböző magán- és közületi rendészetekre forgácsolnak szét, becsatornáznák egy közös szervezetbe, és ez lenne az önkormányzati rendőrség. Ez a szervezet kizárólag rendészeti feladatokat látna el, ott járőrözne és intézkedne, ahol most a szétforgácsolt rendészetek próbálkoznak ezzel. Csak profi módon, kiképezve, minőséget biztosítva.

Ami miatt nagyon nehéz (szinte lehetetlen) hogy Magyarországon ilyen legyen, az az, hogy a szervezet feletti kontrollt részben át kell adni a helyi önkormányzatnak.

Erre a világon több megoldás is létezik, van ahol a polgármester látja ezt el, van ahol külön választanak rendőrfőnököt vagy seriffet. A magyar politikai kultúrában sajnos alappal lehet tartani attól, hogy a helyi zsarukat (ahogy a központiakat is) politikai motívumoktól vezérelten vetnék, illetve nem vetnék be.

Normál esetben az önkormányzati kontroll az ésszerűbb működéshez vezet. Például ha nem muszáj, nem adnak a rendőrnek lőfegyvert. A lőfegyverhez ugyanis drága infrastruktúra kell (fegyverszoba, fegyverszekrény, fegyvermester) és rendszeresen fenntartott lövészeti jártasság kell (drágán dolgozó profi kiképzővel). Ráadásul a magyar rendőrnek kis túlzással hamarabb van joga a bűncselekmény helyszínén lassú zenére sztriptízelni, mint a fegyverét elővenni. A magyar közrendőr övén lógó ócska FÉG-pisztoly tehát egy drága és nagyrészt felesleges elrettentő eszköz. Adott esetben miért ne dönthetne úgy egy önkormányzati rendőrség, hogy a lőkiképzés és a fegyvertartás költségei helyett sokkolókat vesz, és inkább konfliktuskezelési technikát és lőfegyver nélküli önvédelmet oktat az állomány nagy részének.riga.jpg

Amit az előző bekezdésben olvastak, az ma egy rendőrtiszt fejében szentségtörés. Miként szentségtörés az is, hogy a budapesti dugóban, márciustól októberig ne egy 150 lóerős autóban poshadjon két rendőr, hanem vegyenek nekik két erős (mondjuk 250-300 köbcentis) robogót és azzal járkáljanak fel és alá, megsokszorozva vele a rendőri jelenlétet. Vagy éppen az, hogy az alvóvárosban járőrözéshez tökéletesen elegendő egy alap Skoda Fabia, nem kell oda az Octavia, inkább vegyenek erre a célra négy Octavia helyett hat Fabiát, annál több helyen vannak ott, a menekülő autó rendszámát látják, és majd kikapja a forgalomból az az egység, amelyiknek ez a dolga.

Van a dolognak a rendészeten túlmutató akadálya is

Ez pedig az, hogy a magyar politika régen sem kedvelte a decentralizációt, az orbáni Magyarország pedig egyenesen gyűlöli. Az önkormányzati rendőrség ugyanis egy létező szervezési feladat, amelyhez az államnak erőforrásokról kell lemondania. Érdekes párhuzamot vonni az oktatással. Ott éppen a központosításnak volt sok helyen értelme. Van, hogy egy megyében elég egy iskola, ahol esztergályosokat és egy másik, ahol hegedűsöket képeznek, és tanárnak-diáknak jobb lenne, ha ezt valamilyen központból koordinálnák. De a KLIK és a szakképzési központok valójában nem ezért jöttek létre, hanem azért, mert a kormányzat, tanulva abból, hogyan döntötte meg az MSZP-t, nem akar teret hagyni az önállóságnak, két okból.

Az egyik ilyen ok, hogy az egyes emberek lojalitása nem feltétlen a kormányhoz, hanem a helyi önkormányzathoz kapcsolódik. Ha a helyi polgármester nevezi ki az iskolaigazgatót és a rendőrség (egy részének) vezetőjét, akkor ezek az emberek neki akarnak megfelelni és végiggondolják, hogy kinek, milyen utasítását hajtják végre azonnal és kiét szabotálják el.bki.jpg

A másik, kapcsolódó ok pedig az önállóság, irányító és irányított oldalán egyaránt. Ha van egy jó iskolaigazgató, annak a leváltását a helyi önkormányzati választáson a szavazók meg fogják torolni, még az is lehet, hogy az iskolaigazgatóból csinálnak polgármestert. Ez helyi hatalmi egyensúlyhoz, az egyensúly kiszámíthatósághoz vezet. A kiszámíthatóság szilárdítja a helyi társadalmat és ellenállóvá teszi a kormány túlkapásaival szemben.

Ráadásul az a polgármester, aki jól kezeli a hatalmat, tud jó dealeket csinálni. Például ha a város határában van egy üzem, amely sok iparűzési adót fizet, akkor azzal lehet tárgyalni. Például arról, hogy mivel ez a cég amúgy is tucatszám lízingel-tartósbérel autókat a területi képviselőinek, az iparűzési adó egy részét tudják le úgy, hogy lízingelnek egy tucat kocsit öt évre a helyi zsaruknak is. Mindenki jól jár, a cég nagyobb flottakedvezményt kap, a rendőrség meg új és rendszeresen karbantartott kocsikat. A polgármester pedig pózolhat tucatnyi új rendőrautó mellett. Aki ebbe belejön és jól csinálja, az pedig veszélyes ember, mert egyszer azt találja mondani, hogy aki egy megyei jogú várost tud úgy menedzselni, hogy az virágzik, attól függetlenül is, hogy mennyi pénzt önt vagy nem önt oda a kormány, az egy madárfüttyös hajnalon ébredhet úgy is, hogy eh, jobb miniszterelnök lenne belőlem, mint a mostani. Ismert is vagyok, szeretnek is, szervezni is tudok, nosza, vágjunk bele.

Na ez, még annál is sokkal nagyobb szentségtörés, mint az önkormányzati rendőrség ötlete. Sőt, lehet a következő választásokra már hazaárulás is lesz.

30 komment

Címkék: magyar rendőrség vitaposzt önkormányzati rendőrség

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CyberPunK 2020.02.19. 12:39:07

XV kerület, önkormányzati rendész + rendőrség kombó:

Néha gondolnak egyet, kimennek baszogatni a csöviket a térre, hogy miért mernek meginni egy dobozos sört, de sehol sincsenek amikor péntek estétől vasárnap estig a részeg tinihordák óbégatnak talajrészegen egész éjjel. Ahogy az is vicces, amikor egyik nap végigbüntetnek mindenkit, hogy tilos inni, majd másnap önkormányzati rendezvény ugyanott és óbégató talajrészegekkel lesz tele a környék, ami meg már akkor legális lesz. Ugyanez a kedves társaság simán járőrözik fel-alá napközben az utakon, de a vérparaszt parkolóra (zebrán áll fel a járdára parkolni, van amikor több is és gyalog se lehet elférni tőlük) is szarnak magasról.

Ezért kár tartani őket.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.02.19. 17:50:21

@CyberPunK:

Mint a zongorázástól a villanyszerelésen át az interkontinentális ballisztikus rakétákig mindent, ezt is lehet szarul és lehet jól is csinálni. Az nem egy valid érv a zongorák betiltása mellett, hogy a szomszédék Zsuzsikája három éve minden délután másfél órát gyakorol, de a Boci boci tarkán kívül mást továbbra is képtelen eljátszani :-)

Kullancs1983 2020.02.19. 18:47:26

@tiboru: Jól csinálva persze hogy lenne értelme. De vajon jók csinálnák-e? Vannak kétségeim.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.02.19. 19:26:39

@Kullancs1983:

Ha jól tudom, vannak pozitív példák, Szentendréről például csupa jót hallok ilyen téren. Oké, kisváros, de akkor is biztató.

CyberPunK 2020.02.20. 07:42:35

@tiboru: Ez igaz, de ugyanezzel az érvvel védhetőek lennének a diktatúrák is, hisz abból is volt, ami működött. Jelenleg a polgármesterek kiskirályok, azt csinálnak nagyjából amit akarnak, pláne, ha a képviselőkkel egy hangon vannak. Most őszintén, raknál alájuk fegyveres testületet? Jó, persze itt is érv, hogy Pintér se sokkal jobb, de egy helyi kiskirály még több gondot okozna átlagbéla életében, előbb fogja keresztezni az útját a polgival.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2020.02.20. 07:57:36

Régi szép megboldogult szegedi Critical Massos időkben az útvonal lezárását a menet előtt cirkáló megyei rendőrmotoros, a felvezetést és a zárást a városi kapitánysági autó vezette, az önkéntesek pedig tartották a zárást.
A gondok akkor kezdtek szaporodni, amikor valahonnan előkerültek mindenféle polgárőrök, mezőőrök, meg már csak a fővárosi nagycirkusz hiányzott. Amivel nem lett volna gond, ha nem ön- és közveszélyesen művelték volna azt, amit (nem zárunk le kereszteződést úgy, hogy a demonstráció még kanyarban sincs, és ezt amúgy is az igazi rendőrök végzik; illetve csak a releváns forgalmi sávokat zárjuk le, és nem kolbászolunk odébb a felhergelt telekjárós BMW asszonyság elől, mert bele fog hajtani a tömegbe...). Néhány iterációval később sikerült áramvonalasítani a bevont rendvédelmi erők számát, mert idővel a rendőrök halántékán is kezdett duzzadni a "polgárőr-ér". (Összességében vagy 24x rendeztük meg atrocitás nélkül a mókát, ez úton is köszönjük!)

Nekem inkább a városi kapitányság full lerobbant állapota volt a szívfájdalmam, mind az épület, az infrastruktúra, akár a járművek elég méltatlanok voltak a személyi állományhoz.
A kerítéssel egy ideig lett terülj-terülj asztalka, mert előtte összesen nem volt annyi rendőrautó a városban, mint ami akkor egy-egy váltásnál kiment, de azok az emberek határőrség-pótléknak jártak ki javarészt. Mondjuk a város déli részén esténként jóval több járőrrel lehetett találkozni mint előtte / mostanság. Viszont Koács örmit kitenni a fatelep mellé a Boszorkány sziget csücskéhez max arra lehetett jó, hogy szegényre a frászt hozzák a ködös /nyákos / teleholdas időben is arra járó futók. Viszont még mindig megbízhatóbban itta a teáját mint az Alsóvárosi Polgárjenők, akik két szerencsétlennel hangosbemondóztak az arra járó gyalogosokra, miszerint a gátra tilos behajtani (igen, a tábla szerint is _autóval_).

A cseh városi rendőrökkel én is ki tudnék egyezni, mert sokkal tisztább feltételeket jelentene állampolgári szempontból, mint a mostani polgár-mező-közterület mittomén portfolió, ahol lassan már Bodrikutyának is ad valaki valami egyenruhát, de senki nem tudja, hogy neki most végül is milyen eljárási jogkörei vannak (vagy vannak-e egyáltalán, ha nem csak valami jelmez kölcsönzőből öltözködött).
Egyszer a kerítésépítős időkben ugyanis jártunk így is: északai nyári tekerés, főúton, szépen kivilágítva mellény meg minden, mire megáll kézifékkel egy bóbitázó zöld niva előttünk, hogy menjünk le a bicikliútra. Ami nem létezett, csak árok formájában. Figurán zokniszandál, semmilyen hatósági jelzés, vonalkód, sorszám, igazolvány nincs. Már épp kezdtük kellemetlenül érezni magunkat, miszerint felhívjuk a rendőröket, hogy megvan-e az összes autó, mert lehet, hogy feltártunk egy leltárhiányt, erre a csávó visszapattan a kocsiba és elhajt. Azóta se tudjuk, hogy ez mi a tök lehetett, mert a bóbita alapján valami, de bemutatkozás és látható felirat hiányában Mc Duffy vezérezredes is lehetett a ketyóból.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2020.02.20. 08:02:44

@CyberPunK: A polgik most is alapítgatnak mindenféle őrségeket, amik utána valamilyen emberállománnyal és hatékonysággal elműködgetnek. Ebből a szempontból egy központilag meghatározott standardok szerint (és komolyabb szelekción és képzésen átesett) felszerelt állománynak csak több értelme lehet. A kvad meg az autó és a Jenő most is ott feszít a tonfával, csak minden utcasarkon máshogy hívják őket és azt se lehet megállapítani, hogy melyik a hivatalos és ki az önkényes járási Batman.

CyberPunK 2020.02.20. 08:25:47

@sirdavegd: Nem tudom, igazad lehet, de nekem a hátamon feláll a szőr arra a gondolatra, hogy rendőrök karrierje függhet egy polgitól.

Terézágyú 2020.02.20. 09:40:58

A poszt nagyon jó.

De ebben az országban sose lesz ilyen...

szvsz 2020.02.20. 10:38:52

"Az egyik ilyen ok, hogy az egyes emberek lojalitása nem feltétlen a kormányhoz, hanem a helyi önkormányzathoz kapcsolódik [...] végiggondolják, hogy kinek, milyen utasítását hajtják végre azonnal és kiét szabotálják el."

Csak én érzem úgy, hogy itt felcserélődött az ok és az okozat?

Untermensch4 2020.02.20. 10:48:47

@CyberPunK: " a hátamon feláll a szőr arra a gondolatra, hogy rendőrök karrierje függhet egy polgitól"

Amikor egyszer megbüntettek a vízirendőrök mert tiltott helyen kerékpároztam (nem, nem a folyóban...), vidáman elbeszélgettem a közeggel (hátha a jó stand-up csökkenti a büntetést). Kérdeztem tőle hogy én látom-e rosszul de nem tűnik életszerűnek hogy amikor árnyékban 35 fok van, délben ebédidő előtt ők a hűvös vízirendőrőrsükről kiállnak a napra és oda is parkolnak egy autójukkal hogy amikor visszaviszik mind az 500 (azaz ötszáz) méterre lévő, említett épület árnyékában lévő parkolóba akkor a napszúrás mellé egy ilyen forró fémdobozban sütés is sikerüljön, mindeközben 5 (azaz öt) méterre van árnyékos parkolóhely... és egyáltalán nem olyan az arckifejezésük mint akik lelkesen és élvezettel művelik mindezt... jól látom?
Igen, ezt nem ők találták ki. Valakit zavartak a sétány kátyúinak babakocsis kerülgetésében a hülyebiciglisek, ő telefonált valakijének a polginál/önkorminál, onnan meg a rendőrkapitányságra telefonáltak. Őket meg kiküldték ide a napra szénné büntetni a kerékpárosokat.
Most esett le hogy azért parkoltak a napra mert így látszódtak a legmesszebbről hogy a nálam gyorsabb felfogásúak idejében le tudjanak kanyarodni. :)

szolzsenyicin, az első szovjet antibiotikum 2020.02.20. 11:17:25

"Például ha a város határában van egy üzem, amely sok iparűzési adót fizet, akkor azzal lehet tárgyalni. Például arról, hogy mivel ez a cég amúgy is tucatszám lízingel-tartósbérel autókat a területi képviselőinek, az iparűzési adó egy részét tudják le úgy, hogy lízingelnek egy tucat kocsit öt évre a helyi zsaruknak is. Mindenki jól jár, a cég nagyobb flottakedvezményt kap, a rendőrség meg új és rendszeresen karbantartott kocsikat."

Ebben a konstellációban benne rejlik a korrupció veszélye, mert ezek után ha függő viszonyban van a helyi milícia egy cégtől, ki fogja adott esetben a céget vagy annak vezetőit megbüntetni. Sokkal tisztább megoldás, ha rendesen beszedi az önkormányzat az adót, abból meg költenek arra amire szükséges.

zord íjász · https://zordidok.blog.hu 2020.02.20. 12:43:24

1. Mi úgy szoktuk, hogy ülön készítjük el a lecsót és külön a tojást, és aki akar, az rak a tojásból a lecsóba. Ez az igaz liberalizmus receptje is, nem csak a békés lecsófogyasztásé.
2. Szőrös.

Most, hogy a lényeget megválaszoltam, először is gratulálnék a szerzőnek, akinek a kommentjeit az egykori -régi modoroson is mindig imádtam, mert a poszt, remek.

Szükség lenne önkormányzati rendőrségre.

A problémát mindössze ez a Magyarország nevű helyszín okozza, mert az, aki életében már elolvasott két könyvet ennek a kies honnak a történelméről vagy társadalmáról, és eltöltött öt percet pl. a vidéki valóság mocsarában, az pontosan tudja, hogy ez az uram-bátyám-sógor-koma- haverom a Lali, megoldjuk okosba- rokonok, haverok, buli, junta, kéz kezet mos, Nyuszi barátai és üzletfelei kibebaszott nyomorult világ olyan erővel korrumpálná a teljes önkormányzatot és az alárendelt önkormányzati rendőrséget, hogy az rövid úton bemocskolná ezt a szép gondolatot.

Persze lenne ellenszer: brutális törvények az átláthatóságra, nyilvánosságra, ellenőrizhetőségre és kőkemény szankcionálás minden törvényszegésre, amitől az összes álliberális hörögve fasisztázna. Ezt úgy hívják, hogy tényleges Demokrácia. Nálunk csak a magyar változata működik, de azzal nem lehet önkormányzati rendőrséget felépíteni, működtetni, de persze bevezetni sem.

Pedig kéne. És hát ott van még a helyes dörgés a poszt végén, amivel maximálisan egyetértek, hogy egy ilyen rendszernek még a gondolatától is lábrázást kapna a hatalom. Főleg ez a mostani.

zord íjász · https://zordidok.blog.hu 2020.02.20. 12:44:32

@zord íjász: ülön = külön, de a többi elütést bogarászd ki magad.

Tom Bradley 2020.02.20. 13:56:06

öööö... Csendőrség? nem volt egy rossz megoldás szerintem.

Guillam 2020.02.20. 14:40:55

@Tom Bradley: A Csendőrség más szempontból volt nagyon hatékony. A tisztek aránya 3%-ra volt korlátozva, tehát az állomány 97%-ka kivezényelhető volt a bűnt megelőzni és üldözni. És ezt is tették. Összesen három vezetési szint volt, egy csendőr kerületet, ami három vármegye volt, általában egy őrnagy vagy alezredes vezetett. Ezt vesd össze hány tiszt és főtiszt van a mai magyar rendőrségben. (És mennyi gyárt papírt íróasztal mögül.) A Történeti Magyarország 282000km2 volt, (Horvátország nélkül), és kb 20000 csendőr 99% felderítési mutatóval működött vidéken. Ha egy tyúk eltűnt akkor annak utána mentek. Most bizonyos településeken már semmilyen állatot nem lehet tartani, semmilyen növényt nem érdemes termeszteni mert úgy is ellopják.

Kullancs1983 2020.02.20. 18:21:08

@Tom Bradley: Hozod hozzá a törvényi és a társadalmi hátteret is?

@Guillam: Mint fent. Ráadásul akkor is voltak akikre nem vonatkozott a törvény.

Shed 2020.02.20. 18:45:43

Az kellene még, hogy teljesen az adott önkormányzattól függő rendőrség alakuljon ki. A közterület felügyelet bőven elég. A csendőrséget meg senki ne keverje ide. Mekkora sivalkodás lenne, ha a csendőrség módszereit alkalmaznánk... A tanyasi és falusi világban a csendőrök szarrá verték a zsiványt és kuss volt mindenkinek. A kuss vonatkozott a helyi gazdag emberekre, meg menő jánosokra is. A 97% beosztott és 3% vezető arányt úgy lehet csak elérni ,ha a területen azt csinál a beosztott a rend érdekében, amit akar. Ez ma nem igy működik. Sajnos a helyi politikai véglények igy is eléggé belpofáznak a rendőrség dolgaiba, hát még ha hivatalosan is az adott politikus lenne a munkaadó. Nézzük már meg, hogy mi kell ahoz hogy valaki polgármester legyen, meg nézzünk már körül, hogy milyen polgármesterek vannak a településeken. Meg olvasom, hogy egy kocsi helyett két robogó. Robogózzon 12 órás váltásban melegben, szélben, esőben aki kitalálta.

Szíriuszi Zsidó Gyíkember 2020.02.21. 01:02:22

Egy a lényeg, egy a fontos:
A pina legyen jó bozontos.

Fredddy 2020.02.21. 01:04:14

Az önkormányzati rendészetek egységesítése és szakmai színvonaluk emelése jó ötlet, hatáskörük rendőrség javára való bővítése viszont szerintem is rossz.

Magyarországnak gazdag tapasztalata van önkormányzati rendőrségről, 900 évig ugyanis csak az volt. A Csendőrségre éppen azért volt szükség, mert ez nem működött: alulfinanszírozott, borzasztóan rossz szakmai színvonalú testületek voltak. Sok város konkrétan maga épített csendőrlaktanyát, csak legyen már inkább csendőrség náluk is. Régebbi olvasók talán még emlékeznek, egyszer írtam erről egy cikksorozatot erről ide, a blogra: lemil.blog.hu/2015/11/05/csendorseg_i_volt_egyszer_egy_vadkelet

A felsorolt problémákhoz jönne még két mai is
-a már említett urambátyámság (mai, mert a pandúrok korában nem volt kérdés, hogy a nemes úr más elbírálás alá esik- ma már illene ilyenkor kérdéseket feltenni :P)
-egy önkormányzati rendőrséghez kellene egy felügyelőbizottság, annak egy titkárság, egy személyzeti osztály, egy bérszámfejtés, egy beszerzés- csupa-csupa remek etetőhely a helyi pártkádereknek két választás közöttre. Szerintem ilyen helyből van már az országban éppen elég.

Terézágyú 2020.02.21. 09:11:54

Egy (kissé távoli) példa:

Egy vidéki város buszpályaudvarán vártam a buszomat, és feltűnt, hogy a hangosbeszélő egymás után bemondja háromszor, hogy tilos a dohányzás, körbenéztem, pár méterre tőlem két tizenéves pöfékelt lazán, és természetesen oda se bagóztak a szövegre.
És akkor odament hozzájuk egy mackóruhás fazon, szólt nekik, mire fogták magukat és odamentek a kijelölt bagózóhelyre - a mackósruhás meg visszaballagott a buszállomás irodahelységébe...

Fantasztikus történet ez, én évek/évtizedek óta nem tapasztaltam ilyet... Működik a kamera, van ember, aki nézi, és aki szól, ha valaki törvényt(!) sért... azannya...

mioporfeszosz 2020.02.21. 09:18:24

A poszt teljesen elsuhan amellett, hogy akit önkormányzati rendőrnek szeretne látni, az ma a közterületfelügyelő.

Ami nagyon nagy baj, és nagyon rossz, mert ezek az emberek nem képzett rendvédelmisek, a közrendvédelmi ágazat bizonyos funkcióit látják el, úgy féligmeddig.

Ugyanakkor minden jogosítványuk megvan az állampolgárral szemben történő intézkedésre, a lőfegyverhazsnálatot kivéve, ami az utcai rendőrnek is amugyis csak papiron van.

Terézágyú 2020.02.21. 09:18:26

Ja, szóval azért írtam a fentit, mert nem kellene feltétlenül "igazi" rendőrségnek lenni... ha egy buszállomás/vasútállomás tarthat "őrséget", biztonsági őröket, akkor nem lehet, hogy egy település is megbízhat hivatalosan egy-két embert, aki cirkál a faluban, és legalább rászól az emberekre, amikor törvényt szegnek, vagy akarnak szegni?

Terézágyú 2020.02.21. 09:24:38

@mioporfeszosz:
"A poszt teljesen elsuhan amellett, hogy akit önkormányzati rendőrnek szeretne látni, az ma a közterületfelügyelő."

Igen...
De a az a baj, hogy ilyenek sincsenek sok helyen és elegen.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.02.22. 13:06:41

Önkormányzati rendőrség? Az ötlet szerintem jó.

A baj "csak" az, hogy múlt év októbere óta a hazai GDP 2/3-a olyan önkormányzatokban képződik, ahol nem fideszes a polgimester és/vagy a helyi parlament.

Röviden, az önkormányzatiság is necces a közeli jövőben, pl. friss kormányzati szándék a HIPA csökkentése, ezzel az önkormányzatok mozgásterének a csökkentése. :-( Az önkormányzati rendőrség ma szerintem elérhetetlen álom. :-(

Minden a központosítás irányába mutat, legjobb példa erre a központi zár. :-)

kozponti-zar.arukereso.hu/

LtPetya 2020.02.24. 12:25:50

Az Önkormányzati rendőrség gondolat szintjén remek, de Magyarföldön egyszerűen nincs meg se a hagyománya, se a hozzá szükséges kezdeményezőképesség. Helyette megy a centralizálás teljes gázzal, anélkül, hogy belátnák, hogy pár szakterületen ez egy reménytelen vállalkozás.
Itt nálunk is (NAV) a mostani kormányzat óta tart a nagy központosítás, de mégsem akar működni, sőt csak problémákat termel/tologat, hozzáteszem apróbb sikerek mellett. A tanulságokat nem sikerül levonni, vagy nem akarják és ez sajnos szomorú.

Cpt. Flint 2020.03.02. 12:25:27

Kojot-ot látta vki? Hogy ugye mire is voltak ott használva a helyi rendőrök és polgárőrök, illetve a helyi hivatal? Nem vonzó jövőkép...

Cymantrene 2020.03.02. 14:19:05

@LtPetya: a centralizálási törekvés kb. minden hatalomra jellemző. Ugyan miért akarna valaki nagykutya lenni, ha nem azért, hogy ő ...
A kiegyezés előtti magyar viszonyok közt ennek volt egy nagyon erős ellensúlya, a rendi önkormányzat. Túlzás lenne demokráciának nevezni, hiszen a felnőtt férfi népesség jó 5 %-a vett benne részt, de azok elég öntudatosak voltak (megjegyzem, az angol választópolgárok aránya is csak kb. a felnőtt férfiak 1/5-e volt abban az időben). Viszont a kiegyezéskor ezt egyértelműen hátráltatónak és fölszámolandónak ítélték meg, és a központosítást gondolták a haladás zálogának. Így ennek kiterjesztése helyett nyom nélkül el akarták törölni, az angolszász helyett sok tekintetben inkább a francia modellt követve.
Nem tudom, lehetett volna-e másképp, meg hogy azzal tényleg többre mentünk volna-e.
Akárhogy is, az önkormányzati rendőrség szerintem igényli az aktív polgárságot és a viszonylag erős, de választói kontroll alatt lévő önkormányzatot.
Most meg éppen ezzel szembe terelik kis hazánkat, lásd első bekezdés.

SzLH 2020.03.17. 13:20:23

Krakkóban láttam egyidőben önkormányzati és állami rendőrséget is. Az önkormányzaiak fekete egyenruhában - én vagyok a rettentő-, míg az államiak kékben pompáztak.
Olaszországban van "policia municipale", "polizia" és "carabinieri". S mint réten a virágok, el vannak egymás mellett.