Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Posztajánló: Interjú tiboruval

2020.04.03. 17:54 Lemilblog

clipboard01.jpgSzerintem a törzsolvasók jelentős hányadának nem kell bemutatnunk a Felderítőblogot. A Magyar Ejtőernyős-Felderítő Katonai Hagyományőrző Baráti Kör állandó publikációs felületeként működő blogon számos olyan poszt olvasható, amelyek tematikája nagyon közel áll a Lemilblog irányultságához és olvasóink érdeklődési köréhez. Egy lelkes csapat készíti, akiknek munkája előtt le az összes szakmai fejfedővel.

És akkor most az aktualitás: a legfrissebb posztjuk egy nagyinterjú, amelyet tiboruval, a Lemilblog egyik alapítójával készítettek, s amelyből az olvasók egy átfogó képet kapnak arról, hogy a nyolcvanas évek első felének román hadseregében milyen volt az ottani ejtőernyős fegyvernemnél szolgálni sorkatonaként. Korrajz és talán egy kis hadtörténeti és szociográfiai mementó is.

Jó olvasást kívánunk és nagyon vigyázzatok magatokra! 

21 komment

Címkék: ajánló román ejtőernyős

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.04. 09:01:04

A katonaemlékeimről egy kicsit bővebben ebben a kötetben olvashattok:

cserkiado.hu/irodalom/katonakonyv-9789632785776-16144.html

Plieur 2020.04.04. 20:51:52

Szabad pár dologban kiegészíteni vagy esetleg cáfolni is?:)

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.04.05. 01:45:56

Tiboru mester ejtőernyős is volt? :-) Nem semmi. :-) Az ejtőernyősökről nekem mindig az jut eszembe (olvastam? filmben láttam?, nem emlékszem), hogy egy hibátlanul működő repülőgépből kiugrani (nyilván csak ejtőernyővel) azért ahhoz nagy bátorság kell. :-)

proletair · http://lemil.blog.hu 2020.04.05. 21:30:12

@rdos:

"Ép ember ép ésszel ép gépből nem ugrik ki."

:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.08. 10:07:51

@Plieur:

Persze, különösen a cáfolatra lennék kíváncsi :-)

Plieur 2020.04.08. 21:45:02

Jó, akkor szép sorjában, természetesen figyelembe véve hogy bár nem egy helyen szolgáltunk de úgymond a szomszédban, némi idő eltéréssel, meg persze nem tegnap volt és a memória sem csalhatatlan. A cáfolattól nem kell félni, nem fog fájni:)
- a felszereléshez annyit egészítenék ki hogy a Y- hám nem csak nálatok volt meg, megvolt belügynél, a bukaresti díszelgőknél, sőt a légierő egyéb egységeinél is. Érdekes hogy nem emlékszem hogy az egyébként hasznos cuccot nálunk valaha is kiadták volna díszelgési alkalmakat kivéve, minek koptatni napi használatban. De nem volt hajózó kiváltság, máshol is volt.
- a KAP-ok használatban voltak egyéb ernyő típusoknál is ( mentő ernyők), amik nálunk voltak azok CCCP gyártmányúak voltak.
- a para-suti  és egyéb fegyvernemek viszonya pár évvel később már nem volt oly felhőtlen mint 83-ban. Ehhez hozzájárult az említett városi őrjáratok tevékenysége is. A 80-as évek vége felé egy „elkobozzuk a kajás szatyrot mert nem szabályszerű ” akció nem tette különösebben népszerűvé az őrjáratozókat.
Az hogy a légierőnek mindig külön laktanyái voltak, hát ez relatív. Ugyanis pld. épp Deveselu egy jó ellenpélda: légierő, légvédelmi tüzérek, egy NRT, de még egy utász egység is volt egy laktanyában.
Nem csak ti voltatok légierő
A 91-es vadászezred őrszázada tudtommal nem tartozott az 56-sokhoz, az ezred már a 60-as évek elején megvolt ( őrszázadostól), 86-ban a század szervezetileg az ezredhez tartozott. Az őrszázad csak nevében volt őrszázad, a srácok a létszámhiány miatt volt hogy hónapokig adtak non-stop őrszolgálatot.
Ellenben volt ott még földi személyzet sorállomány ( híradósok, szállító szakasz, a repszázadokhoz beosztott földi kiszolgálók, stb), többen mint az őrszázad.
A két egység ( 91-es és 56-os) között 86-88 között a dolgok kissé elfajultak, az apróbb incidensektől kezdve ( ha jól emlékszem még col. Gabor sofőrjére is kezet emeltek amikor elkóricált a reptéren) egészen egy 87-es gyakorlatig, akkor kissé elszabadultak az indulatok ( a parák a forgatókönyv szerint megtámadták a repteret), a vaklőszer pufogtatást kiegészítette némi közelharc, sebesültek is voltak.
Hadgyakorlat: a román kivonulás a VSZ hadgyakorlatokból tulajdonképpen nem volt teljes, pld. épp Deveselu-n volt egy román-bolgár –orosz légierős gyakorlat ( gépekkel is, nem csak törzstisztek szárnyaltak).
Amit említettél hogy nem működhetett rep egyesület a határtól 150km-en belül –hát ez érdekes, mert ha jó emlékszem a 80-as években működtek az aradi, nagyváradi,sőt még a craiovai is, igaz hogy a forrás hiány miatt időnként inkább tetszhalott állapotban és igencsak fura személyzeti politikával. Lehet hogy csak finoman le akartak koptatni ezzel a „150 km-es szabállyal”?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.09. 11:50:02

@Plieur:

Hogy '83 után mi történt, nem tudom, de hogy az én kilenc hónapom alatt kábé az volt a helyzet, amit leírtam, abban biztos vagyok :-) A Deveselu őrszázad (compania de pază) akkor pl. egészen biztosan az ezredhez tartozott, ott volt az épületük mellettünk. Én akkoriban nem emlékszem vegyes (légierő + szárazföldiek) laktanyára, lehet, hogy utána lett, nem tudom.

Aradon működő civil repülő egyesület a nyolcvanas években?! Na ennek majd utánanézek, amint tudok, mert nagyon furának hangzik, hiszen akkor már gyakorlatilag tűzparancs volt a határon, több haver is a határőröknél szolgált.

Amúgy köszi a kiegészítéseket!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.09. 11:52:24

@Plieur:

És akkor egy kérdés: nem emlékszel véletlenül a BG7-es ejtőernyő siklószámára? Töröm a fejem, de nem ugrik be. Az is segítene, ha az általatok használt szovjetét tudod!

Plieur 2020.04.09. 18:02:57

A közös laktanya konkrétan a Deveselu reptér volt, nehogy már egymás mellett elfogalmazzunk:), akiket kekiben láttam tifelétek azok ugróbakancsos népség voltak, akkoriban nem igazán érdekelt hogy ki- ki fia-borja:)de eléggé gyanús kinézetű népség volt:)
Nem írtam évszámokat, de igyekszem pontosítani: az aradi és a nagyváradi emlékeim szerint a 80-as évek első felében működött, a craiovaiak 87-ben még igen, utána jöttek a megszorítások.
A magyar határ menti lövöldözéses/üsd agyon emlékeim szerint 87 őszén kezdődött. A jugó határ az más mese, ott már sokkal korábban is lőtték a határsértőket.
A szovjetek mentőernyők voltak, ezek siklószáma elég rossz volt, olyan 1-2 rémlik, a BG-nek sem lehetett sokkal több, talán max 2-3- állítólag jobb volt, de nekem is ez már az idő ködjébe vész:) Az összehasonlítás azért eléggé cikis mert egy körkupolás és mondjuk egy levágott sarkú négyzet mint az S-3-3 aerodinamikája (Mig-21 RFM) eléggé különböző.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.04.10. 14:19:44

@tiboru: @Plieur: Köszönöm hogy a másik, ajánlott poszton felvetett BG7-es ernyő siklószáma témában ennyit küzdötök, de szerintem annyira nem fontos. Mint teszem azt a csiklók száma. :-O

Randa voltam és férfi-sovén. :-(

Ha ez a lemilen durva, gyaluljátok le a kommentemet, nem fogok megsértődni. Én kérek elnézést, de ha szójátékról van szó, nem ismerek határokat. :-)

Plieur 2020.04.10. 22:08:53

Ez nem küzdelem:)
Egyszerűen rég volt,az ernyőt is már kivonták a rendszerből ha jól tudom.
Tulajdonképpen csak agytorna a retró technikával, már a KAP-3-as sincs, amúgy meg az évente barokamrában kalibrált kioldók helyett digitálisak vannak, amikről anno nem is álmodtunk, pld. ilyen:
www.cypres.aero/product/changeable-mode-cypres-2/

Viszont adok egy ingyen és bérmentes jótanácsot:): ha a csikló száma több mint 1, akkor jobb vigyázni azzal a nőcivel (?):), mert veszélyes lehet:)
De csatlakozom Tiborhoz: jó ernyő volt,tisztes iparos munka,ha Tiboru mesélős kedvében lesz akkor talán előveszi gen. Bastan-t is:)

9mmPara 2020.04.11. 11:28:13

@tiboru: @Plieur: (előrebocsátva, hogy ejtőernyős tudásom nulla, a siklószám fogalmát is csak repülésből ismerem)
Az 1988-as LRI tájékoztató szerint "A manapság szabványnak tekinthető ejtőernyőre („Maxi típusok") 3,2-es siklószám adódott. Az ilyen osztályú ejtőernyőknél csodálatra méltóan jó ez"
Valamint: "A legtöbb nagyteljesítményű ejtőernyő siklószáma mindamellett 3,6—3,7 között van"

Hozzátéve, hogy -- másutt olvasott emlékeim szerint -- a '60-as évek közepe táján jelent meg az első olyan ernyő, amelyik képes volt az 1-es siklószámot elérni(?)/meghaladni(?), azt tippelem, hogy a tiétek olyan max. 2 körüli lehetett.

u.i.: a fentemlített LRI-s anyag itt olvasható: epa.oszk.hu/01000/01006/00070/pdf/00070.pdf

Plieur 2020.04.11. 14:31:00

Semmmi gond, a siklószám ugyanazt jelenti, csak amolyan 22-es csapdájában vagyunk, mert az előrehaladási sebességet és a süllyedésit kellene pontosan tudni:),ha tiboru jól emlékezett akkor az kb 1-es lenne,de leltem már a neten (rákerestem mert bosszantott hogy nem emlékszem :)) említve olyat is hogy 2-4,5m/s süllyedési sebesség ( ez max. 2 jelentene, jó itt közrejátszanak olyan apróságok mint hőmérséklet, ernyő terhelése).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.11. 17:08:19

@Plieur:

Jaja, abszolút egyetértek, Baștan tábornok tényleg megérdemelne egy megemlékező posztot...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.12. 19:06:55

@Plieur:

Pont katona voltam, amikor hirtelen meghalt; állítólag a kisebbik Ceausescu irodájának előterében kapott infarktust. Elég érdekes hangulatú három nap volt a laktanyában.

Plieur 2020.04.12. 21:48:04

@tiboru: Nicusor?:)
Hát az hírhedt egy alak volt, apropó tudtad hogy pilóta hadnagy volt?:), a legendárium szerint ő volt az egyetlen növendék akinek a tisztek ( Bobocu-n "végzett":))ágyba vitték a reggelijét és 100% bizti volt hogy átmegy a vizsgán:) ill. rekord idő alatt fejezte be a tisztiskolát...
Nem lepne meg ha tényleg úgy történt volna az infarktus...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2020.04.14. 07:34:32

@Plieur:

Nem, nem Nicusorról, hanem Ilieről, a Géniusz öccséről beszéltek, aki akkor altábornagy és védelmi miniszterhelyettes volt.

Plieur 2020.04.14. 09:00:40

Bocs, valamiért a maffia ifjabb ága ugrott be,de a klán első generációja is nagyon népes volt és jó helyekre ültették őket, jutott mindenfelé belőlük...
süti beállítások módosítása