Az utóbbi két évtizedben a Magyar Honvédséget érintő legnagyobb horderejű hír - a sorkatonaság eltörlése után - a szerződés aláírása volt 218 Lynx gyalogsági harcjármű beszerzéséről, és azok hazai gyártásáról. Jöttek is a kommentek mindenhonnan, a"minek ilyent venni, vettek volna inkább lélegeztetőgépet"-től a "megfontolt beszerzési stratégia - gratulálunk a Kedves Vezetőnek" jellegűn át a "most itt az idő, hogy lenyomjuk a románokat, csak vegyünk még ugyanennyit, meg mindent"-ig terjedtek (Több magát szakmainak valló oldalon ez volt sajnos a kommentek között a meghatározó tétel, ami komoly aggodalmat ébreszt bennem emberek mentális állapotát illetően.) Magam részéről összegyűjtöttem egy csokor nyilvánosan elérhető információt, ezek alapján mindenki eldöntheti, az elérhető legjobb üzlet volt-e az ország számára a beszerzés és a gyártási szerződés.
Az új védelmi koncepció és az új szervezet kialakítása mellett legalább olyan
fontos, hogy a nemzetek eltávolodjanak a »legmodernebb technológia hajszolásának« koncepciójától, és a »megfelelõ technológia hajszolásába« kezdjenek.”
Fábián László alezredes,Három a magyar igazság – Gondolatok a Zrínyi 2026 program kapcsán című cikkéből.
/Figyelem: ez a poszt a Z2026 egyetlen elemével, a Lynx harcjárművel foglalkozik, azzal is csak röviden. Ezért javaslom hogy nyissátok meg a mellékelt linkeket, és olvassátok át azokat is)
(Kép forrása: légierő.blog)
A térség meghatározó hadereje leszünk
Ha annyiszor kaptam volna egy tízezrest, ahányszor szembejött velem ez szóösszetétel az utóbbi két évben, vidáman kibérelhetném nyaranta a Szíjjártó-féle luxusjachtot.
2017-ben így lett meghirdetve a Zrinyi 2026 hadseregfejlesztési program:
A programot tíz évre tervezik, ennek megfelelően természetesen átgondolt folyamatokra és jól ütemezett kivitelezésére van szükség, hiszen nem egyszeri többletforrásról és annak felhasználásáról van szó, hanem a fokozatosság elvén működő folyamatról. Éppen ezért kiemelten fontosak az átlátható, racionális beszerzések, legyen szó akár új, akár használt haditechnikai és egyéb eszközökről.
https://honvedelem.hu/hirek/hazai-hirek/zrinyi-2026-2026.html
A program hosszú távú célja 2024-re a GDP 2%-ának elérése a honvédelmi költségvetés tekintetében, majd ezen a szinten marad 2026-ig, ami a program teljes idõszakában 3500 milliárd forintnyi forrást jelent - számoljunk az egyszerűség kedvéért 350 forintos Covid előtti euro-árfolyammal, azaz rendelkezésre áll cca. 10 milliárd euro, amiből költ is a kormány rendesen..
"A kiadások tekintetében a kormány határozott célja az optimális arány elérése és
hosszú távú betartása, vagyis, hogy 30%-ot személyi juttatásokra, 40%-ot dologi
kiadásokra, és 30%-ot fejlesztésre fordítsanak.." http://real.mtak.hu/105874/1/2019eA%20Zr%C3%ADnyi%202026%20program_Budav%C3%A1ri%20Krisztina.pdf
Ennek alapján a Lynx egyedül, ömagában elvisz durván két és fél évnyi beszerzési forrást...
A Zrinyi 2026 hosszú távú célja azonban olyan
katonai képességek létrehozása, amely lehetõvé teszi, hogy Magyarország képes
legyen 2023-ra egy közepes és 2028-ra egy nehéz dandárt felajánlani a NATO kötelékébe.
Enenk a nehézdandárnak lesz a gerince a lövészeket szállító nehéz gyalogsági harcjármű, a Rheinmetall iparkomplexum gyártotta Lynx is. Magyarország ilyen kategóriájú eszközzel az ex-szovjet BMP-k kivonása óta nem rendelkezik. A szolgálatban álló "kerekes" BTR-80A erre a feladatra alkalmatlan, védettsége, fegyverzete modernizálás után sem lenne megfelelő.
http://real.mtak.hu/104371/1/HT_2019-6_cikk06.pdf
Mi is az a nehézdandár?
A NATO Magyarország számára megfogalmazott új igényei alapján a nehéz lövészdandár (Infantry Brigade – Heavy) speciális képességei is csak kevéssé térnek el a típus lövészdandár részére meghatározottaktól, mert először ennél a kategóriánál is az általános követelményeket kell elérni. A dandárnak ugyanakkor képesnek kell lennie vezetni, irányítani a feladatra létrehozott – elsősorban nehéz – lövészzászlóaljakat annak érdekében, hogy magas intenzitású szárazföldi harcászati feladatokat tudjon megoldani, határozott csapásokkal és manőverekkel, az ellenség tűzcsapásai alatt, átszegdelt terepen legyőzze a szemben álló felet. Elsődlegesen képes magas intenzitású és döntő harctevékenység megvívására, az erők megóvása mellett, a mozgás- és a cselekvési szabadság megőrzésével, korlátozott harcképességgel, átszegdelt terepviszonyok között. Ezenfelül képes támogatni a harckocsicsapatokat a szervezetszerű alegységeinek páncélvédettségével, sebességével és tűztámogatásával. Összességében ez egy olyan összfegyvernemi dandárt takar, amely gyalogsági harcjárműplatformra tervezett, a megfelelő harctámogató és harci kiszolgáló-támogató erővel. A cikkben részletesen végigveszik a könnyű/közepes/nehézdandár követelményeit.
https://honvedelem.hu/images/media/5f58c07cc4c65387527220.pdf
Megfelelő platform-e a Lynx? Igen. Egyike az elérhető legmoderneb, "futurisztikus" IFV-nek. Erős páncélzattal és fegyverzettel rendelkezik, moduláris felépítésú: az alap alvázra a kívánt felépítmény felszerelhető, a jármű átalakítása nélkül - ezek a felépítmények azonban nem olcsók, a Boxer harcjármű esetén az alap lövészszállító "kabin" a jármű árának 40 százalékát teszik ki. Lánctalpas, ezért nehéz terepen is mozgékonyabb, fegyverzete (és a torony) több változatban - személyzetes/személyzet nélküli, 30/35 milliméteres gépágyú, integrált páncéltörő rakétával vagy nélküle etc) Hátránya, mint minden nehéz harcjárművé, hogy nem úszóképes.
Egy angol nyelvű összefoglaló a típusról.
https://www.czdefence.com/article/lynx-kf41-modular-ifv-for-full-spectrum-of-operations
Sokáig úgy tűnt, a magyar haderőfejlesztés során a német hadseregben már rendszerben álló Puma IFV lesz kiválasztott, annak ellenére, hogy csak korlátozottan tudná teljesíteni a honvédség követelményeit. Ezek a hátrányok kis részben megmaradnak a Lynx beszerzésével is, ld a mellékelt linket.
http://real.mtak.hu/109941/1/HM_2020_1_Ocskay_Istvan.pdf
Tehát a Honvédség a beszerzéssel világszínvonalú fegyverhez jut, a Leopard A7 harckocsikkal és a PZH 2000 önjáró lövegekkel kész is a nehézdandár, igaz? Khmm.. majdnem.
A nehéz dandárhoz/dandárokhoz nem kell harci repülő.
Kell viszont
- Kézifegyver
- Páncélos
- Páncélozott harcjármű
- Páncélozott felderítők
- Többfajta, jelentős számú drón
- Páncélozott önjáró lövegek
- Sorozatvetők
- Javítókapacitás
- Ellátókapacitás
- Harctéri egészségügy
- Csapatlégvédelem
- Harci helikopter támogatás
- Elektronikus harcvezetési rendszer
- Teljes kommunikációs rendszer (a fenti folyománya)
- És persze megfelelő számú, kiképzett katona (ezzel komoly gondok lesznek - a szerk)
(kiegészítésem : a 2020-as honvédségi illetménytábla: https://www.iranyasereg.hu/page/illetmeny)
A felsoroltakból egyik elem sem lesz dandárszint a tervezett beszerzések/fejlesztések teljes megvalósítása esetén sem.
Egy megerősített páncélos zászlóalj szintjét a járművek terén talán eléri.
Kiszolgálókban azt sem.
index.hu A Magyar honvédelem megsemmisült fórum (még Lynx szerződés előtt)
De lehet-e gond magával a Lynx-el? Igen. Ez egy vadonatúj, még sehol sem rendszeresített, élesben ki nem próbált technika. Nem tudjuk mennyire lesz megbízható a valóságban. Az új "21. századi" német haditechnikáról nem egyszer olyan hírek érkeznek, amik csökkenteni tudják a beléjük vetett hitet.
"....elképesztő összegeket költ a hadseregére, de a végeredménnyel mégsem elégedett senki sem. Ennek egyik oka a sok közül, hogy az utóbbi időben az eszközbeszerzések nagy része rettenetesen félrement: elszaladó költségek, elszálló határidők, rengeteg hiba és elbaltázott végtermék jellemzi az olykor több mint ezermilliárd dolláros költséggel hadrendbe állított, papíron szupermodern fegyverrendszereket. A hadibiznisz azonban nem áll le: a fegyvergyártók a politikai manipuláció mesterei...
Az index 2014-es cikke az amerikai hadiiparról.
Például az Ausztráliában rendszeresített Tiger harci helikopter annyira nem hozta az ígért képességeket, és olyan komoly hibalistát produkált, (ezenkívül a fenttartási költségek is jóval nagyobbak lettek a számítottnál), hogy 2019-ben felmerült a típus teljes cseréje - ebből később egy kétmillárd dolláros modernizációs csomag lett,.
https://www.australiandefence.com.au/land/tiger-and-taipan-a-tale-of-two-helicopters
Az elmúlt években Bundeswehrnél szolgálatban álló Puma harcjárművek közük kevesebb mint fele volt bevethető, a rendszeres meghibásodások miatt, ezért még az is szóba került,hogy lecserélik a típust.
https://www.defensenews.com/land/2018/06/06/germanys-impending-puma-panzer-problem/
Hab a tortán, hogy ezek a problémák, -sőt több is - jóval a rendszeresítés előtt ismertek voltak.
https://augengeradeaus.net/2013/10/weitere-baustelle-problem-projekt-panzer-puma/
Hozzá kell tenni ezek a gondok manapság szinte minden új haditechnika rendszeresítése esetén jelentkeznek, ezért nem tartom valószínűnek, hogy a pont a Lynx lesz a kivétel. Így ennek az új haditechnikának mi leszünk a kísérleti terepe, ezért majd a tanulópénzt is ki kell fizetnünk.
Na jó, de mennyire lesz olcsó ezeket fenntartani?
Nem lesz az. Nagyon nem. Ökölszabály, hogy az alatt az idő alatt, amíg rendszerben állnak, a beszerzési ár két-két és félszeresét kell majd a fenntartásukra elkölteni és paradox módon ilyen mennyiségű beszerzésnél a hazai gyártás plusz költségnövelő tényező. Ausztrália így számolt például a beszerzett Boxer harcjárművek esetén:
Tehát nagyon optimista számítás szerint (harminc évig áll rendszerben, nem szállnak el költségek és az infláció) évi negyvenhét millárd forintba kerül ennek az egyetlen típusnak az üzemeltetése. Ellőtt lőszer nélkül. Az időnkénti szükséges modernizáció nélkül. Nem számolva azokkal a költségekkel, amiket a szerződés olvasatom szerint nem tartalmaz, de hiányuk finoman szólva kétségessé teszi a Hiúz túlélését egy esetleges éles konfliktusban, ahol az ellenfél kimondva-kimondatlanul az orosz hadsereg lesz. . (Aktív védelmi rendszer, ATGM, az esetlegesen megvásárolt, speciális felépítétmények, etc)
A győri program újratöltve, vagy gyerekek a cukorkaboltban?
“Minden igazán fajsúlyos nagyvállalat képviselője azt meséli, hogy megvan nekik Szijjártó meg mások telefonszáma” – mondta, hozzátéve, hogy több német autógyártó legmagasabb szintű vezetőivel is beszélt, és ők is mind “teljesen azt érzik, hogy a zsebükben van a magyar kormány”.
https://444.hu/2020/09/17/igy-fuzte-be-orban-europa-nagyhatalmat
Szinte azonnal a rendszeresítés bejelentése után jött a másik bombahír: Zalegerszegen épül fel a gyár, ahol Lynxeket gyártani fogják.
https://www.zaol.hu/kozelet/helyi-kozelet/2023-tol-tankokat-gyartanak-zalaegerszegen-4496117/
Két éven belül felépülne egy több mint két és fél hektáros üzemépület, off-road tesztpályával. (Csak két szót mondok: autópálya építés költségei,és közbe szerzés) Bár sokaknak meglepő, Zalaegerszeg kiválasztása nem volt véletlen, anno amikor a Mercedes gyár Kecsekemétet választotta, Egerszeg volt a második helyezett, de nehezebb megközelíthetőség miatt elesett a beruházástól. Azóta ez megváltozott, felújították villamosították a vasútvonalat, a deltavágány kialakításával pedig közvetlenül, a várost elkerülve közvetlenül elérhető a teljes országos és nemzetközi vonalhálózat, és a 76-os út gyorsforgalmi út megépülésével közvetlen kapcsolat lesz a sztrádával és a sármelléki reptérrel. Rendelkezésre áll a megfelelő terület. Az ígért fejlesztőközpont használhatja az eddig 70 százalékban elkészült (de már maszívan veszteséges) tesztpályát, ami NEM hadiipari felhasználásra, (lánctalp!! ) hanem önvezető gépjárművek tesztelésére épült. De ne legyünk naívak: nem a zalai-dombvidék miatt jönne Magyarországra a Rheinmetall, hanem a német bérek töredékéért alkalmazható munkaerő miatt. Az ilyen haditechnikai eszközök összeépítése nem robotizált, magas az élőmunkigénye, és ugyanezt igényli a hosszú tesztfolyamat is. A Boxer, a Puma és kortársaik több ezer szenzort tartalmaznak, ezek ellenőrzése, a rendszerek beállításai tovább tartanak, mint a harcjármű összeépítése.
De valóban gyárjuk-e a járművet vagy csak összeszereljük? Nem tudok olyan magyar hadiipari cégről ami beszállítóként részese lenne a programnak, és a rövid határidő miatt nehéz elhinnem, hogy sikerülne komoly beszállítói részt kihasítania Magyarországnak. Bár a magyar vezetés optimista:
"A Lynxek egyébként nem kizárólag hazai használatra készülnek majd, Maróth Gáspár úgy fogalmazott, hogy az üzem létrehozásával Magyarország a Rheinmetall nemzetközi hálózatába kapcsolódik majd be. LEGALÁBB 10-15 ORSZÁG FELÉ EXPORTKÉPES A TERMÉK JELEN FÁZISÁBAN, A NÉMET VÁLLALAT SZÉLES FELHASZNÁLÓI KÖRBEN GONDOLKODIK. Lynxek beszerzését fontolgatja többek közt az Egyesült Államok, Ausztrália, Katar és Csehország is. A cseh védelmi iparral egyébként a kézifegyvergyártásnak köszönhetően már erős az együttműködés, ők a Lynxek kapcsán is komoly üzleti potenciált jelentenek." portfolio.hu
A hír igaz, cak nem Volvot, hanem Volgát, és nem osztogatnak....
Katar: 2018-ban bemutattak egy példányt egy helyi katonai parádén, és "kifejezték érdeklődésüket". Aztán 2020 nyarán rendeltek egy csomagot, ami Leopard-2 A7 harckocsikat, Pzh-2000 önjáró lövegeket, Dingo 3 és Fennek páncélozott járműveket tartalmazott. Újabb hír nincs.
Ausztrália: ők kicsit másképp intézik a védelmi beszerzéseket, a nehéz IFV-knek egy hosszú tesztsorozaton kell bizonyítaniuk. Ez egy tízmilliárd dolláros beszerzés, amin már csak a Lynx és a dél-koreai Hanwha AS21 Redback IFV áll versenyben.
Bármelyik fél nyer, az ausztrálok otthon fogják legyártani a járműveket. A Rheinmetallhoz hasonlóan Dél-Korea is csomagban kínálja az eszközöket ( harckocsi, IFV, önjáró löveg) képes a németeknél gyorsabban szállítani, minden termék új építésű - ezzel ellentétben pld a Leopard 2 A7 (is) régebbi változat átépítése. Nem tudom, jelez-e valamit IFV ügyben, de szeptember elején az ausztrál kormány a Hanwha-val írt alá szerződést K-9 önjáró lövegek (30) és páncélozott lőszerszállító járművek (15) vásárlásáról. A viszonylag alacsony méretű beszerzés ellenére ezeket Ausztráliában gyártják le, tehát lesz üzem és munkás, hogy utána mást is gyártson... ( A Redback hasonlóan a Lynxhez, részben az önjáró löveg alvázára épül.)
USA: a hadsereg le akarja cserélni az M2 Bradley harcjárműveit. A tenderről kizártak a Lynxet arra hivatkozva, hogy nem tudta leszállítani határidőn belül a kész járművet a tesztelésre, de kongresszusi vizsgálóbizottság megállapította: a Lynx minden tekintetben megfelel a követelményeknek, majd az idei évtől a hadsereg is radikálisan változtatott pályázatok módszerén, így idén tavasszal a Raytheon és a Rheinmetall közös cégének terméke ismét versenybe állt. Persze a gyártás itt is az USA-ban történne.
https://fas.org/sgp/crs/weapons/R45519.pdf
Van egy külön fogalom a világban: a fegyverpiacon: az úgynevezett "indiai fegyvertender". Na jó, ebből elméletileg a Lynx se maradhat ki, az RM oda is felajánlotta a gyártást. India ugyanis -ó szerénység- egy 5000! hektáros hadiipari komplexumban gondolkodik. Aztán hogy mi lesz belőle.... lehet hogy fogpiszkáló.
Csehország: nagyon sokáig úgy tűnt, hogy Prága lesz a Lynx első vásárlója, erre fogják cserélni a BMP-2-ket.. Annyira,hogy a Rheinmetall alkalmazottakat toborzott helyi üzemeibe, hogy rendelkezésre álljon a szükséges munkaerő.
(Több üzemnek is az RM a tulajdonosa az ország észak-nyugati részében. ) Felajánlottak a cseh vállalatoknak a partnerséget a gyártásban, (CZ-Brno, elektonikai cégek) .
Vállalták, hogy ha Csehország aláírja a szerződést, akkor a LANCE fegyvertorony-rendszer gyártása az Usti-nad-Leben melletti üzembe kerül.
De a csehek ragaszkodnak ahhoz hogy részarányuk a gyártásban legalább negyven százalék legyen. Aztán kiderült, ha megveszik Lynxeket nem lesz pénzük a harckocsik cseréjére. Most úgy néz ki, a program egyenlőre függőben van, és médiában előtérbe került az General Dynamics ASCOD-2-je.
Tovább ronthatja a német esélyeket, hogy a koreaiak bejelentkeztek a Black Pantherrel, az új gyártású harckocsikat 8.8 millió dollárért -de ha akad több vevő az ár lejjebb is mehet - adnák. Ezt a lengyelekkel közösen is meg tudnák valósítani, ami komoly költségcsökkentő tényező lehet.
https://www.czdefence.com/article/k2-black-panther-tanks-for-acr-korean-solution-for-czech-problems
Más, komolyabb érdeklődőről jelenleg nem tudok, jöjjön tehát a magánvéleményem: A magyar kormány a Lynx szerződéssel elkötelezte magát nem is annyira a német kormány - hanem a Rheinmetall mellett, mindent vagy semmi alapon megjátsza a versenyen a sötét lovat (képzavar). Ha nyer, a nyeremény is hatalmas lehet, de a kockázat is az.
Aki pedig azt mondja, a Z2026 beszerzéseit csak az átgondolt, szakmai indokok vezérlik, annak figylemébe ajánlom. M.G. szavait. Ne gondoljuk, hogy saját kútfőből merített.
https://168ora.hu/itthon/fegyver-vasarlas-zrinyi-2026-orban-kormany-magyarorszag-program-178601
Maróth Gáspár ezt mondta a Magyar Nemzetnek: – Nehezen tartom elképzelhetőnek, hogy olyan külföldi országok cégei, amelyek kormányai a demokratikus országok írott és íratlan szabályait felrúgva a magyar választók akaratával ellentétes belpolitikai befolyásolási gyakorlatot folytatnak nálunk, előnyt élvezhessenek egy ilyen folyamatban.”
Update: egy külföldi fórumon rákérdeztem, mik a tapasztalaik a lengyeleknek mevásárolt Leopard-2A-ekről, mik a tapasztalataik a felújítással, és a német cégek hozzáállásával az ügyhöz. Kaptam egy lengyel nyelvű linket, fordítóval jól olvasható.
https://defence24.pl/pancerny-przelom-leopardy-z-gliwic-ida-do-wojska-analiza
(érdemes végigolvasni a kommneteket)
Az utolsó 100 komment: