Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Szolgálati közlemény - 1849. október 6. (x)

2008.10.06. 05:30 tiboru

Aradi vár, 1849. október hatodika, szombat, hajnali fél hat. Elkezdődnek a kivégzések. Először a négy agyonlövés, majd (hat óra után) következik sorban a kilenc akasztás.

Nem hiszem, hogy különösebb magyarázatra szorulnának az akkori történések, s főleg nem itt, a lemilen.

Röviden, katonásan, tisztelettudóan hajtsunk fejet az aradi tizenhárom emléke előtt. Az írásos megemlékezésünk szigorúan névsor szerinti, hiszen minden más sorrend igazságtalan lenne. Mindannyian hősök voltak. A magyar szabadságharc (és így mindannyiunk) hősei.

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

79 komment

Címkék: magyar szolgálati közlemény évforduló hadtörténelem vértanú 1848 49

soskataska 2008.10.06. 07:00:03

ehhez nincs mit hozzászólni, igazi hősök voltak

Carnivora (törölt) 2008.10.06. 08:23:40

Sajnos az elbukott szabadságharcoknak, forradalmaknak míg világ a világ ez a következménye. Tisztelet a hősöknek.

mr nemo 2008.10.06. 09:50:15

Egy kicsit meghatódtam. Igaz Emberek voltak.

bozót 2008.10.06. 09:52:31

Az utolsó mondatok némelyike eléggé elgondolkodtató. Egyébként ezek vajon hogy maradtak így fenn? Hivatalból volt ott valaki, aki ezt feljegyezte, vagy (bocsánat a tiszteletlenségért) a kivégzőosztag mesélte a kocsmában utána másoknak?

hphp 2008.10.06. 10:09:23

Szerintem az utolsó mondatok nagy része így, ebben a formában az utókor kitalációja - nem mintha olyan nagy baj lenne ezzel.

frundsberg 2008.10.06. 10:14:26

Udvozlet

bozot - az utolsó mondatokat a hivatalból kirendelt papok/lelkészek jegyezték fel. Egyébként mai civil szemmel furcsa szokás, hogy valaki a siralomházban jól hangzó utolsó mondatot farigcsál, de ez egy ilyen romantikus kor volt - és hihettek abban, hogy amit mondanak fennmarad (bizonyos XX. századi rendszerekben ez nem működött volna).

Egyébként Dessewffy Arisztid szülőhelye is Felvidék (Csákány Abaúj megyének AZON a részén található).

frundsberg 2008.10.06. 10:51:22

Viszont hphp-nek igaza van abban, hogy az utolsó mondatok nagy részét az utókor formálta. A leírások megegyeznek abban, hogy a kivégzések előtt a tábornokok többsége már nem tett ilyen hangzatos kijelentéseket. Viszont utolsó leveleikből, fennmaradt beszélgetéseikből (amik megintcsak kétes források) valószínűleg kimazsolázhatóak a fentiek.

ErrorFlynn 2008.10.06. 10:53:17

„Minket az ellenség dühös bosszúja juttatott ide.”. Más források szerint: „Hej, de szép deputáció megy Istenhez a magyarok ügyében reprezentálni!”

valamelyik feljegyző eléggé félrehallott.

amúgy a siralomházban mondatot farigcsálni egy dolog, de kötéllel a nyakban érthetően és messze hangzóan elő is adni azt, az már egy másik. ahhoz tényleg kell lelki tartás.

tevevanegypupu · http://tevevanegypupu 2008.10.06. 12:02:17

Sara Sandor filmje a 80 huszar utolso jelenete - mikor az elfogott, haza tarto huszarok kivegzesre varo vezetoje egyenkent tiszteleg a megtizedelt huszarok es a mar legyilkoltak keresztje elott, fejezi ki talan legjobban ezt a hosiesseget..Csak film, reszben kitalalt, elkepzelt jelent, de ennel tiszteletre meltobb es torokszoritobb megemlekezest meg nem lattam.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.10.06. 12:44:46

Nagyon jó az a film, igazi remekmű. Egyik kedvencem.

frundsberg 2008.10.06. 13:03:17

A legszebb az egészben, hogy a Tordy Géza által alakított huszártiszt az egyetlen, aki végig ellenzi a szökést, és részben kényszerből vállalja ezt az utat. A végén viszont halálával maga is felvállalja az ügyet. Hasonlóan a szintén Tordy által játszott Baradlay Jenőhöz - "meghalni egy ügyért, amelyben nem is hiszünk".

Az aradi tizenhárom közül jópáran jártak hasonló cipőben (pl. Poeltenberg Ernő, aki 1848 nyarán többször kérte áthelyezését Olaszországba, attól félve, hogy a magyarországi események elfajulhatnak, és akkor osztoznia kell színmagyar alakulatának sorsában, mivel tisztként nem hagyhatta el az embereit). Parancsra maradt a magyar oldalon, de ez későbbi teljesítményén nem látszott...

Titus Pullo Urbino 2008.10.06. 13:46:36

A 80 huszár című film digitalizált változatával rendelkezem, ha valakinek kell, írjon egy mélt, elküldöm. e__gabor@freemail.hu

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.06. 13:48:49

frundsberg 2008.10.06. 10:14:26

Köszönöm a pontosítást; máris javítom.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.06. 13:56:13

Milyen érdekes a születési hely szerinti megoszlás a tizenhármak esetében:

Felvidék: 3
Bánság: 3
"Kis-Magyarország": 2
Erdély: 1
Délvidék: 1

Horvátországból, Ausztriából és Hessenből egy-egy vértanúnk származik.

grabowski 2008.10.06. 14:25:24

Tisztelet nekik.

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.10.06. 14:29:34

ocsmány munka egy ilyen kivégzés és igazi hős, aki ezt képes egyenes gerinccel állni.
nehéz lehetett akkoriban jó katonatisztnek lenni...

bozót 2008.10.06. 14:30:47

A származási-nemzetiségi megoszlás is érdekes.
horvát 1
magyar: 4
német: 4
osztrák: 1
örmény 2
szerb 1
Mondjuk ez nyilván csal a származás, hiszen a legtöbben azért bizonyára valamilyen szinten bírtak magyar identitással, kizártnak tartom, hogy a gyors és sikeres karrier lett volna fő mozgatórugójuk...
És tulajdonképp ki mondhatná azt, hogy szívükben ne a legnagyobb magyarokhoz tartoznának?

bozót 2008.10.06. 14:31:34

ööö előzőben nem "csal" hanem "csak". Kapkodok...

Hoerbi 2008.10.06. 14:32:28

Nyugodjanak békében!
(Sörrel továbbra sem koccintok!)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.06. 15:08:54

Bozót,
és ne feledkezzünk meg: a lengyelek éppen hogy lemaradtak a sorból

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.10.06. 15:15:19

A sör szempontjából az európai kultúra szegényebb lenne, ha minden nép, amit valaha elvertek a németek, hasonló tilalmat vezetett volna be.

BTW más okból is érdemes emlékezni október 6-ra:
35 éve tört ki a negyedik arab-izraeli háború
katpol.blog.hu/2008/10/06/knn_oktober_6_egy_masik_evfordulo

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.06. 15:22:54

SchA 2008.10.06. 15:15:19

Hohó! Inni isszuk, csak nem koccintuk vele :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.06. 15:25:56

SchA 2008.10.06. 15:15:19

Ja: és gratulálok a "másik évfordulós" poszthoz; ismét kiválóan sikerült munka!!!

frundsberg 2008.10.06. 15:36:43

Így tényleg csal a származás, hiszen nem mindegy, hogy valaki sokadik generációs német, avagy csak Magyarországra nősült, vagy éppen rosszkor vezényelték ide az alakulatát. Első körben inkább az volt a probléma, hogy a magyar vezetés megbízhatónak tartja-e az "idegeneket". A nem magyarországi németekkel szemben a magyar politikai vezetés elég gyanakvó volt egy darabig, de a tettek bizonyítottak (Leiningen, Poeltenberg). A szerb Damjanich gyors karrierjét egy rokon, a magyar érzelmű szerb gr. Csernoevics Péter királyi biztos is segíthette (a Délvidékre szánt szegedi 3. zlj. parancsnokává csak úgy nem neveztek volna ki egy szerbet). Az első összecsapások után pedig senkinek nem lett volna bátorsága az "öreg" szemére vetni származását. A horvát Knezic viszonylag későn lépett ki az árnyékból, mint önálló parancsnok, akkor már nem nézték a pedigréjét. A többiek magyarságában senki sem találhatott kivetnivalót.

Azt se feledjük, hogy többségük nemes volt, vagy tisztként azzá lett. Egy magyar nemes pedig magyar volt és kész - még Haynau is magyar nemesnek tekintette magát, miután birtokot szerzett itt, és díszmagyarban járt ahogy az kell.

frundsberg 2008.10.06. 15:57:41

Bozót - Az aradiak mozgatórugóit nehéz megállapítani innét. Azt látni kell, hogy nagyon gyorsan követték egymást az események (a tényleges osztrák-magyar szembenállás nem tartott egy évig sem). Az 1848-ban szolgálók sodródtak az eseményekkel: uralkodói parancsra felesküsznek a magyar alkotmányra, uralkodói parancsra harcolnak a szerbek ellen, aztán a horvátok ellen, majd 1848 októberében hipp-hopp váltani kellene, de hova? Hivatásos katonák, ebből élnek, ráadásul a karrierjük éppen lendületet vett (1848 őszére 2-3 rangfokozatot lépnek előre), ahhoz nem kellett forradalmárnak lenni (nem is voltak azok), hogy ragaszkodjanak ahhoz, amit addig elértek (ráadásul az uralkodó szolgálatában). 1848 decemberében meg már nem nagyon volt visszaút (Windischgrätz bebörtönöztette az akkor átálló tiszteket...).

Azok, akik a "nyugdíjból" léptek vissza nemzeti (vagy liberális) érzésből is tették, náluk egyszerűbb a dolog, de a karrier itt sem elhanyagolható szempont. Katonák voltak, és nekik a háborús szolgálat volt a nagy lehetőség, többségük hadnagyból lett tábornok 8-10 hónap alatt, ami óriási (és addig elképzelhetetlen) szakmai, anyagi, társadalmi előrelépést jelentett. Ha győzünk, akkor bérelt helyük lett volna az ország elitjében. Ilyen motivált főtiszti-kar kell minden háborúzó hadseregnek. A hősi halál benne volt a pakliban, ezt a kockázatot mindannyian vállalták - a kivégzés viszont nem, erre precedens híjján senki nem számíthatott.

Condottiere 2008.10.06. 17:10:39

Tisztelet a hősök emlékének.

Condottiere 2008.10.06. 17:13:31

Jó látni, hogy van még rajtam kívül más is (sajnos az ismerettségi körömben elég ritka), aki undorral fordul el, ha valaki söröskorsóval a kezében a kisujját nyújtogatja, vagy arra hivatkozik, hogy "haggyad már, úgyis letelet!"

mr nemo 2008.10.06. 17:59:35

Condottiere

Ezzel a jelenséggel nem nagyon lehet mit kezdeni, ez van. Az meg még a jobbik eset, hogy "letelt", főleg a fiatalabbak körében aggasztóan sokan azt sem tudják miről beszél nekik az ember...

bozót 2008.10.06. 18:59:51

A nemkoccintáshoz (mondjuk én sem szoktam) pár link:
www.urbanlegends.hu/2005/06/17/koccintas-sorrel/
www.origo.hu/itthon/19991005miert.html
sorrelnem.uw.hu/

Ennél tud valaki többet a dologról? Mondjuk igazából nem is az a lényeg, hogy mi az eredete, hanem hogy van ez a hagyomány, pl külföldieknek mindig lehet ilyenkor mondani egy pár szót a magyar történelemről.
Viszont a 150 éves határidő nekem az utólagos betoldásnak tűnik, ráadásul logikátlan is, hogy miért pont ennyi.

dzsotto 2008.10.06. 20:01:30

Azt tartják azért nem kocintunk sörrel, mert sörrel kocintotak az osztrák tisztek a kivégzés után.Idén koszurut helyezt el az Osztrák-Magyar baráti társaság is az Obeliszknél.

Herbert West 2008.10.06. 21:42:37

Én, amikor szökőévente egyszer sörözöm, ha koccintani kell, mindig hozzáteszem, hogy dögöljön meg Haynau.

SSG 2008.10.06. 21:54:38

Van olyan urban-legend is ami azt mondja, hogy ferenc józsef (

_drc_ · http://kurvannya.blog.hu 2008.10.06. 21:54:55

@Herbert West

...ráadásul ennek sincs több értelme a sima nemkoccintásnál, mivel ez a történelmünkben fájdalmas sebet hagyott személy (de körbeírtam, hogy ne kelljen leírni a nevet!) már rég alulról szagolja az ibolyát, megdögölni (jobban) tehát már nem tud.

a hagyomány azonban -- származzák bárhonnan is -- szép dolog. legalábbis annyiban, hogy a hétköznapokban is élővé teszi az igazságtalanul kivégeztetett tábornokok emlékét.

SSG 2008.10.06. 21:57:50

fene ebbe a fosba.
szóval a patkány neve direkt így írva.
Az urban legend meg az hogy, fj családjának 13 tagja halt meg idő előtt a sors bosszújaként.
(Amire emlékszem merénylet, betegség, házleégés, öngyilkosság).

yenoee 2008.10.06. 23:01:16

Tisztelet a hősöknek.

Etniez 2008.10.06. 23:07:22

Tiszteletem a vértanuknak, soha nem felejtjük őket!

majdnemtörténész 2008.10.06. 23:32:49

Poeltenberg Ernő szavai osztrák létére igazán kurucosak!

RIP

Mentula 2008.10.06. 23:34:10

Csatlakozva az előttem szólókhoz nemkoccintás ügyben: minden ilyen apróság, még ha korai urban legend is, hozzájárul ahhoz, hogy a kollektív tudatban ne csak állami ünnepekre és iskolai rendezvénykre korlátozódjon a vértanúk emléke.

A bozót féle linkeken felül még annyit, hogy Arad komoly borvidék volt, és most is az. A vár pincéje meg rendesen be volt tárazava akkor is, pl. ménesi kadarkával. Ha sor is került volna az elvetemült koccintásra, én a borra gyanakodnék.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.06. 23:51:39

OFF

Hmmm, ménesi kadarka...

www.evinoteca.ro/produse/cadarca-1987-minis.php?qid=&pag=2&from=browse

120 RON = kábé 6500 HUF, a fadoboz nélkül :-)

Mellesleg a ménesi borvidéknak olyan tulajdonosai voltak, mint Hunyadi János, Mátyás király, I. Rákóczi György, Grassalkovich grófék...

Az 1850-es években olyan helyekre exportáltak bort, mint India, Brazília, Ausztrália.

Bocsánat a részbeni offért, de az aradi történelmi borvidékről ez a pár szó szerintem belefért.

gothpunk · http://gothpunk.freeblog.hu 2008.10.07. 11:45:17

Nagyon ámátőr vagyok én ebben a témában, de mi a jelentősége a kötél vagy golyó általi halálnak? Mit befolyásol a kivégzés módja?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.07. 11:48:25

gothpunk,

a golyó általi halált sokkal katonásabbnak, férfiasabbnak tartották (tartják).

Nem akarok morbid lenni, de a kötélen ugye ott rángatózik a test, néha egy-két percig, mindenféle fiziológiai következményei vannak a dolognak (záróizmok elengednek például), míg a golyók (ha a megfelelő helyre csapódnak be) egészen gyorsan véget vetnek a földi pályafutásnak.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.07. 11:51:11

Ezért "kegyelemből" változtatták át a kötelet golyóvá, az aradiak közül az kapott golyót (főszabályként), aki osztrákoknak adta meg magát vagy aki nem harcolt osztrák csapatok ellen.

Mentula 2008.10.07. 12:03:36

Ráadásul az akasztás a pórnép köztörvényeseinek volt fenntartva, katonáéknál ez nagy megaláztatás, tipikusan az árulók büntetése.

Peelou 75 2008.10.07. 14:38:28

Hej de szép is volt akkoriban! Nem kérdezték senkitől, hogy ugye az Ön ősei is a Vereckei hágón keresztül közelítették meg a Kárpát-medence térségét, mert egyéb esetben lesz szíves valamelyik másik oldalt erősíteni... Nyugodjanak békében.

lécci 2008.10.07. 15:57:24

Sziasztok!
Számomra a hősiességük, lelki nagyságuk nem tudatos cselekvés, hanem ösztönös reakció volt. Nem a sorsuk vállalása a 'máigható', - mást nem tehettek -, hanem az emelt fővel való szembenézés azzal a méltatlan kollektív büntetéssel, ami a magyarságnak (és a rebelliseknek) szólt. (Nem is végezték ki egyiküket, aki a trónfosztás után visszavonult, meg az ifjú FJ-nek volt a lovas kiképzője. Lenkey is a színlelésbe menekült - 22-es csapdája -, vagy tényleg megroggyant a lelki teher alatt.) A haláltól megriadtak, egyenként nem viselkedtek hősként, mikor tudatosult bennük a halálos ítélet lehetősége. S végigjátszották ott hajnalban, ill. úgy érezték ez az egyetlen helyes magatartás, amit az utókorra hagyhatnak (s nem egy összebeszélés eredménye volt, hanem a korszellem hatása, s a felelősségérzeté.) Nem is igen volt jelen senki más. Érdekes egy szituáció volt. Az utolsó hetekben, a tárgyalások alatt nem voltak végig és mindegyikük 'hős'. S volt köztük nem egy, aki a katonai 'előmenetel' miatt választotta 1848 nyarán az osztrák hadseregből - mert a következményekkel nem ilyen szabályok szerint számolt. Katona Tamás könyvéből ez szépen le is jön.

Vécsey azt hiszem azért lett az utolsó (s nézették így vele végig a társai kivégzését), mert volt némi afférja Haynauval is. Anno egy ezredben szolgáltak, mintha elöljárója lett volna, s ott volt valami függelmi ügye (s nem lovagiassági/nő ügy volt a háttérben). Igazi lelki nagyságot mutat az, hogy ez a Vécsey szólításakor a bitó felé indulva, elhaladva a többi elött odaérve Damjanichhoz, kezet csókolt neki. (nekik is volt valami összekülönbözésük, talán épp Szolnoknál)
Az akasztáshoz/lövetéshez annyit, hogy komoly háttérmunka (meg mintha pénz is) folyt volna egy-egy golyóval kivégzettként a golyóhoz való jog megvásárlásához (de lehet ez is legend).

lécci 2008.10.07. 15:58:17

Ja, és arányos, mértéktartó poszt, gratula.

lécci 2008.10.07. 16:01:42

Jav:
S volt köztük nem egy, aki a katonai 'előmenetel' miatt választotta 1848 nyarán az osztrák hadseregből - mert a következményekkel nem ilyen szabályok szerint számolt.

lécci 2008.10.07. 16:05:53

...beraktam egy < meg egy > jelet, nem is jelent meg a betoldás. Szóval:"....miatt választotta 1848 nyarán az osztrák hadseregből ...a formálódó magyar hadseregben tiszti szerep vállalását.....

Neoprimitív 2008.10.07. 17:33:45

Leiningen ráadásul úgy tudom, meg is úszhatta volna. Valamilyen rokonságban állt az angol uralkodóházzal is, akik már kezdték szervezni a "diplomáciai megoldást", csak Haynau gyorsabb volt.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.07. 19:01:40

www.youtube.com/watch?v=rm3UWQVMqUc

Donizetti Lammermoori Lucia, Edgar búcsúja

Láhner ezt játszotta fuvolán a kivégzés előtti éjjel...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.07. 19:18:47

lécci: Gáspár András volt aki a trónfosztás után visszavonult és ő volt FJ lovaglótanára

A kivégzések "bűnösségi" sorrendben lettek végrehajtva Vécsey mint főnemes, és lojális katonacsalád tagja ezért maradt utolsónak.

Haynau egyébként többüket személyesen ismerte: Damjanichcsal volt 48 áprilisában vitája, Kiss Ernőnek pénzzel tartozott emlékeim szerint (nem is kevéssel),plusz Schweidel rémlik még ebben a témában

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.10.07. 23:19:49

Igen, Kiss Ernő 80 ezer aranyat adott tán neki kölcsön még akkor, amikor mindketten Temesváron szívtak.

Mondjuk a 80 ezer arany óriási összegnek tűnik, de több forrás is ezt állítja...

lécci 2008.10.07. 23:36:58

Köszi Markgraf.
A Leiningen családfa elérhető a genealogy.euweb.cz -ről. Az angol királyi családdal 'mindenki' rokonságba hozza magát, annyira terebélyes az családfa. I. Györggyel pl. II. Rákóczi György is rokonságban állt ;-).

Viszont, ami közelebbi, magával Metternich-el is egész közeli vér szerinti rokonságban állt, negyedfokú unokatestvérek voltak. Ez a Leiningen-Westerburg családfa: genealogy.euweb.cz/runkel/runkel3.html#JUG
Karl August helye (A6-B1-C1-D4-E4) s alul A18 alatt az a nagynéni, aki férjhez ment egy Metternichhez.
A Metternich családfán Kelemen helye - átközlekedve (A18, majd A6-B3-C1-D2)

(az egyes piros nevekre kattintva lehet az egyes családfák között közlekedni)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.07. 23:41:14

Ez a geneológia nem piskóta...

tribunus 2008.10.08. 14:25:36

TISZTELET A HŐSÖKNEK!Gratulálok a poszthoz ,minden újság cimlapján lenne a helye okt.6-án és fekete zászló a közhivatalokra mártirjaink emlékére!!!

Neoprimitív 2008.10.08. 17:20:31

Hűha, ez a családfa-rendszer tényleg mellbevágó.

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.08. 18:14:45

lécci: Kiss egyébként kőgazdag volt, úgyhogy ki tudja...

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.08. 18:36:51

Még egy dolog ami Kissről eszembe jutott: a "pulver und blei" ítéleteket a k.k. 25. Wocher IR katonái hajtották végre(a kötél általiakat Franz Bott brünni hóhér). Nem tudom már hol olvastam, hogy itt nagy számban szolgáltak büntetésből besorozott bécsi forradalmárok. Szóval a történet szerint az első "mellé" nem volt véletlen...

Ilyen esetben egyébként a vezénylő tiszt adja le a "kegyelemlövést" nála a szabályzat értelmében töltött pisztolynak kell lennie.

Mostly Harmless 2008.10.08. 20:25:07

Tisztelet a hősöknek.

Aulich - 6
Damjanich - 9
Dessewffy - 4
Kiss Ernő - 5
Knezich - 4
Lahner - 1
Lázár - 4
Leiningen - 5
Nagysándor - 5
Poeltenberg - 4
Schweidel - 2
Török - 1
Vécsey - 6

Batthyány - 11

Mit jelentenek a számok?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.08. 22:47:07

Mostly Harmless 2008.10.08. 20:25:07

Valami tökös számmisztika?

Próbálkoztam a megfejtéssel, de kérem az olvasók segítségét.

sólyom 2008.10.09. 10:33:12

Talán a róluk Mo-n elnevezett utcák száma?

frundsberg 2008.10.09. 11:19:40

Szvsz. Sólyom jár közel, de nem Magyarországi utcanevekre utalnak a számok, ahhoz túl kicsik (meglepődnék, ha országosan nem lenne legalább 50-100 Damjanich utca). Viszont Budapestre már igaznak tűnnek a számok. Szóval a név mögötti szám az illetőről Budapesten elnevezett utcákat (utakat, közöket stb.) mutatja.

A Budapest-térkép szúrópróba szerű átböngészése mindenesetre megerősít ebbéli hitemben.

sólyom 2008.10.09. 12:17:46

Elsőre én is Bp-et akartam írni, de kishitűen azt gondoltam, hogy 6 Aulich és 5 Leiningen nem lehet (igaz, nem vettem elő a térképet).

Mostly Harmless 2008.10.09. 16:23:25

Így van. Ennyi utcát neveztek el róluk csak Budapesten.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 17:00:34

Gratulálok sólyom és frundsberg kollégáknak. Erre nem gondoltam volna, pedig számoltam én névbetűket, életkort, születési helyet, tán még kivégzési sorrendet is logaritmálva :-)

Tonyesz 2008.10.10. 10:17:05

Kiss Ernő piszkosul gazdag volt. Az Országos Levéltárban van egy anyagrész, ami a kivégzettek és emigrálók elkobbzott vagyonára vonatkozó iratokat tartalmazza. Aulich és Damjanich anyaga csak pár szál iratból áll, Kiss aktája vastagabb mint az összes többié - beleértve a két Battyányt is - együttvéve.

Tonyesz 2008.10.10. 10:18:12

Batthyány

cromwell2.0 2008.10.11. 14:50:16

Gratulálok! nagyon szép megemlékezés, méltán. Ha nem lenne küldök egy vesztőhely és egy Szabadság-szobor képet méjlben

SakkMatt 2008.11.08. 00:44:32

Ezeket az esküszegő árulókat, akik között nem kevés tömeggyilkos terrorista is volt, teljesen törvényesen és jogosan végezték ki 1849 október hatodikán.
Nem tudom, miért ünneplik őket hősökként Magyarországon, de ez egy igen káros szokás. Akik lúzereket állítanak a gyerekeik elé példaképül, azok lúzereket nevelnek belőlük.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.08. 08:59:45

SakkMatt,
Először erősen elgondolkodtam, hogy kimoderálom azt, amivel itt nálunk akartad sérteni az Aradi 13-mak, a 48-as hősök, meg úgy egészében véve Magyarország lakosságát. Aztán megnéztem, honnan is írtál és rájöttem, nem ugyanazt a történelmet tanultuk.

Ez egy had- és rendvédelem történeti blog és igyekszik demokratikusan szervezni önmagát. Sokszor ez nekünk is nehéz, mert erős dilemmáink akadnak, hogy valaki vitatkozik, vagy csak nettó vérig akar sérteni szándékosan másokat. Értem én, hogy ez a dilemma másutt fel sem merül, például olyan országokban ahol a kormány által megrendelt (tehát hivatalosnak tekinthető) közvélemény-kutatás megállapítja, hogy a lakosság döntő többsége nem támogatja a sajtószabadságot, sőt egyenesen igényli a cenzúrát. Ez itt nem az az ország és nem is az a blog. Ajánlom figyelmedbe a 1848 március 15-i forradalom 12 pontja közül az elsőt.

Hogy a katonai tényeknél maradjunk: az újonnan szerveződő, hamarjában létrejövő Honvédség úgy elkalapálja a császári erőket, hogy azok rögtön Szentpétervárra szaladnak segítséget kérni. Aztán a történelem addigi leghatalmasabb intervenciós hadserege 200.000 fő - a császári hadsereg maradékával közösen - eldönti a kérdés katonai és így politikai oldalát is.

Nem tudom milyen olvasatban lehetnének terroristák és tömeggyilkosok a legitim - az uralkodó által elismert - magyar kormány szervezett és reguláris hadseregét vezető tábornokok? Valőszinűsítem, hogy más mérce szerint definiáljuk a tömeggyilkosok és a terroristákat, mint fogalmakat.

Üdvözlet Magyarországról! :)

Api 2008.11.08. 10:12:16

Ezernyolcszáznegyvennyolc, te csillag,
Te a népek hajnalcsillaga!...
Megvirradt, fölébredt a föld, fut
A hajnaltól a nagy éjszaka.
Piros arccal
Jött e hajnal,
Piros arca vad sugára
Komor fényt vet a világra;
E pirúlás: vér, harag és szégyen
A fölébredt nemzetek szemében.

/Petőfi Sándor/

Kedves SakkMatt... csupán a tények miatt /esküszegők...pfö/
48ban törvényes magyar kormány volt. V. Ferdinánd által kinevezve. /persze azt a becsületes és naiv magyarok nem hitték, hogy a sógorok 1 percig sem gondolják komolyan ezt az egészet és csak az időt húzták, mert teleszaladt a nadrág... hiszen 48ban minden nagyobb városban volt vmi balhé... és miután mindenhol rendezték a soraikat/ti. a brúderek/ egyszerűen kirugták az uralkodójukat, hogy a francit ne kösse a korábbi szerződés...
A magyar tisztek, akiket te minősítessz a törvényes /és az osztrák császár által kinevezett!/ magyar kormánynak engedelmeskedtek... és a katonai esküjüknek, amelyet a király által megerősített magyar kormánynak tettek... minden tisztelet az Övék, hiszen sokan még magyarul sem tudtak ...
Ezzel szemben te, aki szép magyarsággal írsz... nem tudom, hogy téged miféle gyűlölet fűt az aradiak ellen... holtak ők és hősként haltak meg. Méltó példa az új nemzedéknek, hiszen ha ilyen embert tud csak kitermelni ez a nép, mint amilyen te vagy, akkor tényleg kellenek ezek a példák... legalább ne magyarul írj...

ZZ. az ip alapján tudja, hogy honnan írtál... én csak találgatni tudok... de bízom benne, hogy nem eus országból, mert ha az euban ilyen emberek élnek, akkor megette a fene az egészet...

nem kell tisztelned az aradiakat, és a magyarokat sem. de annyi torlerancia legyen benned, hogy tiszteld a más nép értékeit és érzelmeit./asszem vmi ilyesmit írt 1030körül I.István az intelmeiben... 1030ban... khm... de ezt most nem keresem ki/
elhiszem, hogy Jeruzsálemben nem a PSZF a favorit... vagy a HAMASZ... és mondjuk egyiptomban sem hordanak sokan Sharonos pólókat... de az egy más világ...
Gondolkodj el egy kicsit légyszives... és ha mást nem tudsz írni a magyarokról, akkor ne írj semmit inkább... nézz át rajtunk és ne foglalkozz velünk...


ez a 12pont:

1. Kívánjuk a sajtó szabadságát, a cenzúra eltörlését.
2. Felelős minisztériumot Buda-Pesten.
3. Évenkinti országygyűlést Pesten.
4. Törvény előtti egyenlőséget, polgári és vallási tekintetben.
5. Nemzeti őrséget.
6. Közös teherviselést.
7. Az úrbéri terhek megszüntetését.
8. Esküdtszéket, képviseletet egyenlőség alapján.
9. Nemzeti bankot.
10. A katonaság esküdjék meg az alkotmányra; magyar katonák ne vitessenek külföldre, a külföldiek pedig távolíttassanak el.
11. A politikai státusfoglyok bocsátassanak szabadon.
12. Kívánjuk az úniót Erdéllyel.

tipikus tömeggyilkos értékek és alaptételek...

Tények:

1848:

március 15. Az országgyűlés határozata kimondja a nemzetőrség felállításának szükségességét.
március 22. Az országgyűlés elfogadja a nemzetőrség megalakításáról szóló törvényt.
április 15. A minisztertanács Batthyány Lajosra bízza a nemzetőrség szervezését.
május 7. V. Ferdinánd a magyar kormánynak való engedelmességre szólítja fel a főhadparancsnokokat...

...

október 2. Batthyány miniszterelnök lemond.
október 3. V. Ferdinánd Récsey Ádámot nevezi ki miniszterelnöknek.
október 4. A császár Jellacsicsot nevezi ki a magyarországi haderő főparancsnokává.

...

december 2. V. Ferdinánd lemond a trónról, Ferenc Károly főherceg pedig a trónutódlásról. Az új osztrák császár és magyar király I. Ferenc József lesz. /bár nemtom, h volt-e koronázás... de sztem nem, mert 67ben a nagy összeborulás alkalmával koronázták meg francit.../
...
/itt volt pár adok kapok, de végül a sógorok nagy része a határon kívülre került.../

1849:
március 4. I. Ferenc József Olmützben új birodalmi alkotmányt ad ki. /de inkább "alkotmány".../

...
április 14. Debrecenben az országgyűlés kimondja a Habsburg ház trónfosztását és Magyarország függetlenségét.
/csakazértis.../

...

április 21. Az osztrák kormány segítséget kér az orosz cártól.
/nos, Zicherman Istvánnak van 1 könyve /könyvecskéje/ Krími háború címmel... itt az előzményekben megemlíti az orosz intervenciót... elég érdekes megközelítésben és elég egyértelműen fogalmaz---> a habzburgok átb.ták I.Miklós seregét rendesen... nem kaptak még kaját sem... kénytelenek voltak a felvidéki szlávoktól rekvirálni.../mert nehogy a tótok még örüljenek a muszkáknak.../ és itt leírja, hogy az orosz katonák kvára nem értették a szitut, de az érmeket, amit a magyar forradalom leveréséért kaptak, azt sokan kib.ták a szemétbe...

itt idézek a könyvből:

"Meglehetősen szembetűnő az az együttérzés, ami embereink és a magyarok között tapasztalható..."

ezt meg Lüdersz orosz tábornok írta:
"Sok magyarral együtt harcoltam Napóleon ellen: bátor, elszánt és kemény katonák... Sokukat személyes jóbarátomnak tartok... A háborút barátaink ellen viseltük. Erre akkor jöttem rá, amikor a fogságba esett tisztek között megláttam több olyat, akikkel együtt küzdöttünk a franciák ellen Ausztria, Poroszország és oroszország harcmezőin. Odamentem hozzájuk, ... de ők elfordultak tőlem... Elértük azt, hogy az évszázadok során velünk szemben mindig őszinte barátságot tápláló nép elfordult tőlünk. Attól tartok, hogy a magyarok következő nemzedékei átkozni fogják a nevünket."

...és persze 1853ban franci és a sógorok frankón meghálálták I. Miklósnak a szupportot... bennehagyták a kakiban a krímben... Ha az orosz cár ezt tudja, talán 49ben elfogadta volna a magyarok ajánlatát... fügét mutat francinak és küld 1 nagyherceget a magyar trónra... de ez meg az ő dolga...

szóval... kicsit disztingváljunk... bitte...

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.11.08. 11:21:37

Szerintem SakkMatt simán provokál. Egyszerűen nem hiszem, hogy valaki frankón is azt higgye, amit ő írt.

Amúgy meg az aradiak természetesen nem voltak lúzerek. Tudod, ki volt lúzer, SakkMatt? Trockij, azzal a helyre jégcsákánnyal a tarkójában, mert ő - ha visszanéz a marxista túlvilágról (?) - utólag semmi értelmét nem látja sem az életének, sem a halálának.

Ellentétben az aradiakkal.

MTi 2008.11.08. 19:08:10

SakkMatt - noooormális????
Tessék hanyagolni a lemilt, és nem fárasztani a t. olvasóközönséget holmi provokációkkal!

Medvéder 2010.09.15. 02:15:40

Tiszteletem.

Az orcám leszakad hogy csak most találtam meg ezt az oldalt.
Közel két évvel az utolsó hozzászólás után semmit nem kopott a cikk (Kiváló összeállítás) fénye.
Olvasván a sorokat és az urak hozzászólásait büszke vagyok hogy Magyar vagyok.
Köszönöm hogy olvashattam.
És egy fél pillanatig "Sakk Matt"-nak is köszönöm hogy újra ráébresztett voltak/vannak/lesznek irigyeink.
süti beállítások módosítása