Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Kis nemzetbiztonsági értelmező szótár 2.0

2009.09.16. 07:00 tiboru

Miután tegnapi posztunkban egy kicsit körülnéztünk a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok házatáján, itt az idő, hogy megpiszkáljuk a katonákat is, nehogy már azt higgyék, a zöld uniformis megvédi őket a rosszindulatú szúrkálódásoktól.

Az általatok immáron minden bizonyára készségszinten ismert, és a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló, 1995. évi CXXV. törvény felsorolása tehát a katonai egyenruhát (néha) viselő gumitalpúakkal folytatódik.

3.) Katonai Felderítő Hivatal (KFH)

Ha röviden akarjuk meghatározni ezt a csapatot, akkor annyit mondhatunk, hogy ők a katonai hírszerzők. Ergo (majdnem) ugyanaz a feladatuk, mint az IH-nak, azzal a kiegészítéssel, hogy katonai, haditechnikai és katonapolitikai információkra vadászgatnak a nagyvilágban (na meg a számítógépek képernyői előtt).

Talán nem mindenkinek teljesen nyilvánvaló (noha nem állam-, de még csak nem is szolgálati titok), ezért esetleg hasznos lehet elmondani, hogy a külföldi magyar külképviseleteken dolgozó katonai attasék nyíltan, felvállaltan és mindenki számára köztudottan (a fogadó államot is beleértve) a KFH munkatársai. Ők hivatottak a katonai információk áramlását biztosítani a két fél között, és persze folyamatosan tájékoztatni Budapestet az állomáshelyükön beszerzett (főleg military) hírekről.


Ezt persze nem a klasszikus, kémregényekből ismert módon teszik, hanem úgy, mintha diplomaták lennének (elvileg azok is): fogadásokra járnak, pofátlanul kieszik a salátástál közepéből a rákdarabokat, leisszák a bólé levét, megstírölik a pincérlányokat (vagy fiúkat; elvileg ebbe már nem szólnak bele), diskurál, jópofizik, információmorzsákat szedeget össze a nála részegebb külföldi kollégáktól, majd a nagykövetségen jól megírja a jelentését. A bevállalósabbak nem feledkeznek meg az utolsó bekezdésben a bűvös mondatról: a fenti információk megszerzése során 128,53 euró költség merült fel, amelyet kérek a vonatkozó költségcsoportból számo
mra utólag megtéríteni.

Persze milyen költségek merülnek fel egy fogadáson? – tehetitek fel a kérdést. Hát, a jelentésben nem biztos, hogy például az USA nagykövetsége szerepel, mint helyszín. És maradjunk ennyiben.


A katonai (légügyi) attasék dolgos hétköznapjairól és embert próbáló feladatairól nem kisebb személyiség, mint maga a Nemzet Űrhajósa, Farkas Bertalan tábornok (a Magyar Népköztársaság, illetve a Szovjetunió – 11441. számú – Hőse) tudna mesélni, ha egy élelmes riporter egészen véletlenül elkapná azt a napi húsz percet, amikor a méltán híres nyugállományú dandártábornok még nem fáradt el a napi betevőért folytatott hajtásban.

A KFH kiemelt feladata például azon terrorszervezetekkel szembeni fellépés, amelyek a Magyar Honvédség biztonságát  kívülről veszélyeztetik. Még jó, hogy ilyesminek még az árnyéka sem merült fel az elmúlt években. Az illegális fegyverkereskedelem elleni harc területére is betévedhetnek, és ha jól számolom, ez az a bűncselekmény-típus, amelyben a Magyar Köztársaságban a postásokat és a vasutasokat kivéve minden állami szervezet illetékes és rendelkezik hatáskörrel. Biztosan azért olyan eredményes évtizedek óta a jogszerűtlen fegyverkereskedelem elleni magyar hatósági fellépés.

A KFH-nak is lehetnek ám fedett emberei (külföldön és belföldön egyaránt), na meg a törvény lehetőséget ad nekik is, hogy hálózatot, rezidentúrát szervezzenek, és nem feltétlenül katonákból. De ez olyan terület, ami nem tartozik az általános, blogszintű és felszínes tájékoztatás körébe, úgyhogy maradjunk is ennyiben.

Ha majd egyszer mondjuk Floridában vagy Manchester mellett lesz magyar katonai támaszpont, a törvényalkotóknak nem kell mérgezett egérként rohangálva módosítaniuk a jogszabályt, mert erre a – még nem létező – problémára a 6.§. (g) pontja már most is megoldást ad, ugyanis a KFH „ellátja a kormányzati tevékenység szempontjából fontos, külföldön lévő magyar katonai szervek és létesítmények (intézmények) biztonsági védelmét”. Úgyhogy mindenki megnyugodhat, majdani tengeren túli bázisaink objektumai és állománya a legnagyobb biztonságban lesznek.

Boldogabb és katonailag izmosabb országokban a haderőnemeknek külön hírszerzésük van; nálunk a három mentőcsónakból és az egy jégtörő-aknaszedőből álló Dunai Flottilla Felderítő Hivatalának, továbbá a még harcképes négy-öt vadászgépünk és három helikopterünk által szimbolizált Magyar Légierő Hírszerző Főigazgatóságának létrehozása sajnálatos módon késésben van, de őszintén reméljük, hogy ami késik, nem múlik.

4.) Katonai Biztonsági Hivatal (KBH – nem összekeverni ám a még jobb nevű KHB-vel!)

Ha a KFH az IH katonai megfelelője, úgy a KBH az NBH testvérszervezete.  

Aki figyelt a múltkor, máris tudhatja, hogy ezek szerint a kábéhások kémelhárítanak. Hogy őszinték legyünk, szerintünk egy olyan külföldi kémnek, aki a Honvédség vagy a Szekeres úr által vezetett minisztérium titkaira kíváncsi, és ezért ideutazik a bőrét kockáztatva, nos, ennek a spionnal inkább pszichiáter kellene, hiszen – és szintén a posztíró saját véleménye következik – kapásból fel tudnék sorolni legalább három olyan idegen fővárost, ahol úgy a Honvédségről, mint pedig a Honvédelmi Minisztériumról kábé négyszer annyit tudnak, mint Budapesten.

A kábéhások egyik szemüket folyamatosan a Honvédség állományán tartják, hiszen nekik kell megvédeniük a teljes zöldruhás állományt a szervezett bűnözéssel, a felforgatással, a terrorcselekményekkel és mindenféle csúnyasággal szemben. Ott vannak az alakulatoknál, és éberen figyelik, nehogy például a szerződéses szakaszvezető az éj leple alatt átdobjon a laktanya kerítésén egy szakajtónyi államtitkot, vagy elfecsegje
valamelyik járókelőnek, hogy hány liter (liter?! köbméter!) dízelolaj hiányzik a föld alatti tárolóból.

Ha egy laktanyában történik bármiféle bűncselekmény, esetleg egy katona kerül képbe egy-egy nyomozás, vagy bűnügyi felderítés során, a Rendőrség elsődleges partnereivé lépnek elő. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy nincs intézkedési-nyomozati joguk, tehát maximum információkkal zsonglőrködhetnek.

Most majdnem úgy folytattam, hogy a KBH a legszíntelenebb és a legjelentéktelenebb az összes nemzetbiztonsági szolgálat közül, de aztán rájöttem, hogy az elkövetkezendő hetek még hozhatnak meglepetéseket a szín vonatkozásában. Sajtóértesülések szerint ugyanis eredetileg ők szervezték be azt a Cs. Istvánt (majd javasolták továbbfoglalkoztatásra a hírszerzésnek), aki a cigánygyilkosságok egyik (nota bene: fő) gyanúsítottja. Én a KBH illetékes vezetői helyében körülnéznék a munkaerőpiacon, mert – ahogy én látom – a virtuális hurkot már a nyakukba helyezték és a sámli kirúgásáig szerintem nincs sok hátra.

5.) Nemzetbiztonsági Szakszolgálat (NBSZ, vagy simán: Szakszolgálat)

Na, és akkor elérkeztünk a lista kakukktojásához.

Hogy miért mondom? Hát mert a Szakszolgálat (így, egyes számban, és nem szakszolgálatok, bármit is mondanak az újságírók és egynémely, még idiótább politikusok), szóval a Szakszolgálat igazándiból nem is valódi nemzetbiztonsági szolgálat. Hogy miért? Hát mert ők gyakorlatilag
csak a kiszolgálószemélyzete a többieknek (és nemcsak a titkosszolgálatoknak, hanem az összes rendvédelmi és/vagy nyomozó szervnek: Rendőrségnek, Vám- és Pénzügyőrségnek, Ügyészségnek, RSZVSZ-nek).

Ha ezek bármelyikének szüksége van a titkos információgyűjtés bármelyik eszközére vagy módszerére, fő szabályként hozzájuk fordulnak: megfigyelés, telefonlehallgatás, környezettanulmány, titkos kutatás, fedőokirat – mindezekben a Szakszolgálat az illetékes.

Kis túlzással: úgy viszonyulnak tehát a többi szolgálathoz, mint az orvosi műszereket gyártó cég a sebészekhez, vagy mint a haditechnikai cég a hadsereghez: kell egy szike, egy EKG-gép, egy gépkarabély vagy harckocsi, akarom mondani figyelés, két útlevél, három jogosítvány? Tessék írni egy szolgálati jegyet a megfelelő szintű vezető
aláírásával és körbélyegzőjével, mellékelni az esetleg szükséges külső-belső engedélyt, oszt’ hajrá.

Az NBSZ saját kezdeményezésből igen ritkán folytat bármiféle titkos adatszerzést (maximum a saját emberei biztonsági ellenőrzésére), ahogy a FÉG sem gyárt le puszta hóbortból vagy unaloműzésként egy újabb raklapnyi gázkészüléket vagy mit. Oda is kell a megrendelés. A Szakszolgálat tehát egy kifejezetten kiszolgáló háttérintézménye a szám szerint nyolc (vagy valami ilyesmi) potenciális megrendelőnek. És ennek a szervezetnek a főigazgatója az a Balajti tábornok, akiről az első részben is írtam, s aki most másodállásban az NBH főigazgatói irodájában is eltölt pár órát naponta, mert a Falk Miksában nem találtak senkit, akinek a nyakkendője illene az ottani főnöki iroda tapétájának színéhez.

Nekem speciel a legrokonszenvesebb társaság, talán mert a rezzenéstelen profi imidzsét árasztják: egyformán figyelnek vagy környezetelnek ők kémgyanús oroszt, fegyvercsempész albánt, kábítószerrel üzletelő honvéd századost vagy a börtönbe pénzért mobiltelefont bejuttató bévés őrmestert. Ráadásul van egy óriási könnyebségük is a többi gumitalpúval szemben: nincs kormányzati tájékoztatási kötelezettségük, tehát hülyébbnél hülyébb (más esetben: elfogultabbnál elfogultabb) politikai utasításokat közvetlenül nem kaphatnak. 

Rendelkeznek még egy izmos szakértői társasággal is, ahová tolmácsok, technikusok, számítógépes szakemberek és különféle más szakterületek képviselői is tartoznak; szervezeti felépítése itt vehető szemügyre, amiből következtethettek a feladatok mibenlétére is.

A nemzetbiztonsági szolgálatok rövid bemutatását ezennel befejeztük. Reméljük, jól szórakoztatok, és most már álmotokból felébredve is tudjátok a legfontosabb különbségeket.

Köszönöm a figyelmet, és ne feledjétek: az ember akkor marad egészséges, ha gyakran néz a háta mögé.

174 komment

Címkék: magyar titkosszolgálat kémek és hírszerzők kisszótár

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 19:09:59

@Condottiere:

Az egészségügyhöz (meg a többi, felsorolt témához) nem igazán értek, de ne feledjük, mi mindannyian egyéniségek vagyunk :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 19:20:38

@tiboru: @Vienna: Na elmesélek egy történetet a tengerentúlról. Történt egyszer hogy két utasszállító a WTC tornyokban, egy másik pedig az 5szögletű ház zöld gyepén landolt. Aztán jött n+1 vizsgálóbizottság és kiderült, hogy több szövetségi ügynökségnek voltak információi a konkrét esetről, de a mozaikok nem álltak össze, mert 1. rutinosan irattárba tették mert nem lépte át az ingerküszöböt az adott morzsa, 2. a morzsákat nem osztották meg egymással és nem volt hol azoknak így találkozniuk, 3. mivel nem találkoztak a morzsák, nem is elemezték őket és nem tudtak így struktúrába rendeződni (v.ö. elemzés és strukturált adat=információ). Aztán kiderült a legfontosabb szövetségi bűnüldöző/elhárító szervezetről, hogy nem rendelkezik megfelelő elemző kapacitással (azonnal többszörösére kellett emelni és fű-fa-virág-parkolóőr mind elemzőnek állt náluk), sőt rendes elektronikus adattáraknak, nyilvántartásoknak, adatbányászatnak és elemzőprogramnak is hiányát szenvedik. Ha még nem esett le: az FBI-ról van szó 1999-ben. Valakinek a vizsgálóbizottságból eszébe jutott, hogyaszongya: jó jó, de hogy lehet az, hogy a világ leginkább kompjúterizált szuperhatalmának überfasza szövetségi ügynökségén ilyen hiánytünetek vannak. Elballagtak az igazgató irodájába, ahol kiderült, hogy Louis J. F. - korábbi médiasztár államügyész, de leginkább politikus - egyszerűen nem birkózott meg egy számítógép bekapcsolásával, ezért szervezete szempontjából nem tartotta fontosnak ezt a számítógépesített izét. Nos, aztán kirúgták. Tehát nem pénz kérdése a dolgok jelentős része. Vienna, a te általad is feszegetett rendszerszintű hiányosságról volt szó.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 19:35:28

Rendszerszintű hiányosság RELOADED: a másik dolog amit egy előző kommentemben írtam is. Hogy a hangsúly a titok mindenáron történő megőrzéséről a mindenkinek akinek a munkájához kell-nek való eljuttatásra kell hogy elmozduljon. Gondold csak meg, hogy mihez kezd a rendvédelem azzal az információval, hogyaszongya: x, y, és z, valamint még 58-an fegyvercsempészésen törik a fejüket. Anyjuk neve ez és ez. Minősítés: top secret, kezelési utasítás: különösen fontos, nem másolható, kivonat nem készíthető, elolvasás után visszaküldendő. Címzett: Pityi Palkó ellentengernagy, első számú vezető saját kezeihez. Készült egy példányban.
Röviden elárulom: semmit. Visszaküldi és köszöni szépen. Ugyanis ha értékes is lenne az emígyen "átadott" információ, azonnal kizárták a felhasználást, ugyanis nem az ellentengernagy fogja elkapni alkalomadtán a delikvenseket. Világos hogy csak alibiből küldött a titkosszolgálat a rendvédelemnek ilyen formában "infót" mert egyrészt tudták, hogy rendvédelmikémék semmire se mennek vele, másrészt ha valaki megkérdi adtak-e és hány információt át nekik, rögtön kimutatják - ekkor már ugye személyenként - néha még az anyja nevét is külön - elszámolva, hogy 825 darab infót igenis átadtak. Tehát amit az infó megszerzésébe fektettek, azt rá írták egy papírosra, valamint a futár költsége amíg elvitte meg visszavitte, az mind mind kidobott adófizetői pénz, meg elfecsérelt idő. Van persze egy olyan forgatókönyv is, hogy csak a - testvérblogunkról merítve katpol.blog.hu - szóval a fasssság akadályozta meg a T. szolgálatot abban hogy értelmes módon küldje el azt amit szándékozott elküldeni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 19:42:44

@Zig Zag:

Ezt mondom én is: egyik-másik titokzatos szolgálat vezetői állományának úgy 40 százalékától el kéne búcsúzni (személyes tapasztalat, ha úgy tetszik: statisztika), majd az őj fiúkkal-lányokkal elkezdeni átgyúrni az állomány agyát.

Régi rögeszmém a kiképzés, az oktatás, a tréningek, a folyamatos továbbképzés... Boldogabb országok rendvédelmi és biztonsági szerveinél megtiszteltetés, ha egy gyakorló szakembert meghívnak az adott főiskolára oktatni egy-két évet, vagy akár eseti jelleggel előadásokat tartani, idehaza ezt kibaszásnak veszik az illetékesek és egyre lejjebb passzolják a megtiszteltetést.

Egy - személyes, naná... - példa: többször előfordult, hogy főkapitány vagy bűnügyi főigazgató helyett mentem előadni ide-oda... Meghívták a generálist, az lepasszolta az igazgatónak, az a helyettesének, az pedig nekem... Mert nyűg volt nekik, és nem látták át, hogy ez micsoda lehetőség: beszélni a fiataloknak (vagy külsősöknek: ügyészeknek, bíráknak, stb.) a munkáról...

Nem tudom, érthetően fogalmaztam-e...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 19:48:55

@Zig Zag:

A titkosítási mániáról:

Egy szomszédos állam illetékes szerveinek képviselőivel beszélgettünk a bűnügyi információk államtitokká minősítéséről.

Elmondták, hogy náluk évente (ÉVENTE!) úgy húsz-harminc ilyen dokumentum keletkezik (tehát olyan, amelyet államtitokká minősítenek). A többi nyílt, esetleg maximum szolgálati titok, vagy simán "bizalmas!" vagy "nem nyilvános!".

Mi csak álltunk és nem tudtunk megszólalni, mert nálunk (azon az igazgatóságon, ahol én dolgoztam) NAPONTA született tízes nagyságrendű államtitok-minősítésű irat.

Ja: az említett ország bűnüldözői a súlyos, szervezett bűnözés elleni fellépés területén körülbelül 20 százalékkal jobb mutatókkal rendelkeznek, mint mi.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 19:49:36

Rendszerszintű hiányosság RELOADED #2: a másik, hogy rendvédelmikéméknek küldenek egy olyan tájékoztatót titokzatosék: hogy vigyázni köll, mert a nemzetközi helyzet egyre fokozódik, megaszongya látókörünkbe került néhány gyanús illető, akik ellenérdekű elemekkel is barátkoznak és biztos valami rosszban sántikálnak... stb. tehát semmi bűnügyileg értékelhető, ellenőrizhető és releváns dolog nem hámozható ki a jelentésből, ami a papír árát sem éri meg, amire nyomtatták. A lényeg az, amit itt ki akarok ebből hozni, hogy a rendvédelem és a tutkosszolgálat gyökeresen eltérő nézőpontból és módon vizsgálja a világ dolgait. A rendvédelem elfogni és jól bíróság elé állítani akarja a mókusokat, azaz kivonni őket a forgalomból, míg a titkosszolgálat akkor boldog, ha a megfelelő népeket tetszetős jelentések formájában tájékoztatni tudja, hogy milyen baromi szövevényes az ellenség szándéka. Asszem e 3 szempont alapján is jól belátható, hogy a versenyhelyzetben lévő titkosszolgálatok és rendvédelmiek MAGUKTÓL és ÖNKÉNT a büdös életben nem fognak hatékonyan együttműködni, legfeljebb az éves értékelő jelentések "Együttműködés a társszervekkel, társhatóságokkal" rovatban kamuzott lózungok szerint. Ha kell tehát az együttműködés, mert mondjuk az kevesebb agyonlőtt családanya, vagy felgyújtott házhoz vezet, azt kérem ki kell kényszeríteni. Erőből. Meg abból, hogy - és itt jön a rendszerszintű hiányosság - hogy létre kell hozni olyan rendszert, ami ilyet tud, vagy ami még súlyosabb (és Magyrországon ez a tünet is megállapítható) a már létrehozott olyan rendszert, ami ilyet tud: MŰKÖDTETNI KELL.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 19:52:29

@tiboru: A jó öreg Pareto nagyon hatékony tud ám lenni, és elképesztő teljesítményorientáltsághoz vezet. Az is igaz, hogy elvének alkalmazása nem tűri az iskolázatlan, nyelveket nem beszélő és döntésképtelen vezetőket. Ez a Pareto elv leggyengébb pontja.

Cifu78 2009.09.16. 20:03:54

A végén oda lyukadunk ki, ahol a hadseregnél is tartunk: lassan jobb ötlet szétkergetni az egészet, és a nulláról felépíteni újra, mint a jelenlegi rendszert foltozgatni. Legalábbis a fentiekből ez kezd lejönni...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 20:20:55

@Cifu78:

Annó, amíg hébe-hóba tréningek szervezésével is foglalkoztam, az volt az egyik alapelvem, hogy ahhoz, hogy tartós eredményekkel építkezzünk, először rombolni kell. Az alpokig.

Sajnos, itt tartunk.

paranoid T.R. marcipan 2009.09.16. 20:21:27

A napi ügyintézés hüjeségeiről nem tudok nyilatkozni (legalábbis nem tehetem:P), de a politikai vezetéséről már inkább. Nem szeretnék alapelveket sérteni, de jelen helyzetben nem tudom kikerülni, ha mégsem illik, akkor moderáljátok ki.
Az, hogy mennyi pénz jut a titkosszolgálatokra, meghatározó a munkavégzés szempontjából. Ha nincs miből újakat kiképezni, régieket továbbképezni, nagyobb autókat venni stb akkor az a minőségi munka rovására megy. Már pedig egy jó ideje elég látványosan tesz a politika rájuk. A folyamatos személyi cserékre gondolok főleg. És tartok tőle, h ezelőtt sem volt kiemelt fontosságú terület, mert a párton belüli kiutálkit csoportok létehozás kötötte le mindenki figyelmét.
Ezt szerintem jól példázza, hogy a miniszterelnök először azt mondta, hogy megszünteti a titkosszolgálatokért felelős tárca nélküli miniszteri posztot. Aztán csak volt valaki, aki szólt, h ez nem a legjobb ötlet.
Ráadásul mióta a közérdeklődés középpotjába került a NBH, politikai döntéseket hoznak olyan kérdésekben is, amelyeket esetleg eddig szakmai alapon hoztak meg.
Nem vonom kétségbe, hogy döbbenet, ha nem tudnak megírni egy kérést rendesen, meg elhagyják az igazolványukat (és még mindig érdekelne h hogyan kerülnek ezek az emberek be), de egy szervezet átveszi a vezetőinek a mentalitását, és ezekben az ügyekben szerintem ez tükröződik vissza.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 20:25:57

@paranoid marcipan:

Nagyon jól tapintottál a vezetők szerepére - erről már értekeztem valahol az elmúlt napokban: szakmailag nulla, kizárólag a politikai széljárást követő vezető rányomja a bélyegét a stábjára, s ezen keresztül az egész állományra.

Szakmailag topon levő góré egy idő után óhatatlanul szakmailag penge embereket fog maga alá (köré) gyűjteni - ha hagyják.

Attól tartok, a lemilbulin lesz téma rendesen...

paranoid T.R. marcipan 2009.09.16. 20:31:18

@tiboru: ne tarts tőle, mégiscsak jobb így, mintha kukán inná mindenki a pálinkáját:)

Márai Coelhó · anygyalszarny.blog.hu 2009.09.16. 20:38:33

@tiboru: Úgy látszik, a "lepasszolós" gyakorlat univerzális. :-) Jó régen, amikor még elég tejfelessszájú voltam, egyszer hívatott a főnököm, mondván, hogy a főnökének soron kívüli programja akadt, ezért megbízta, hogy tartson meg egy előadást, ám sajnos most éppen ő nem ér rá, ezért enyém a megtisztelő feladat, két óra múlva kezdődik, 2*50 perc, kezdjek készülni. A hallgatóságról nem mondott semmi konkrétumot, csak azt, hogy ne aggódjak. Tipikus "úr a kutyának, kutya a farkának" szituáció. Megtartottam az előadást, nagy mellénnyel, nem volt semmi baj. Aztán kb. egy év múlva egy rendezvényen sok ismerős arccal találkoztam a társaságból, akikről akkor tudtam meg, hogy bizonyos szervezetek közép/felső vezetői. Utólag izzadtam le a szitutól, hogy tudatlan ifjonc létemre nekem kellett megmondani a frankót ezeknek a vén rókáknak. Nyomoronc főnököm édesanyja akkoriban bizonyára sokat csuklott szegény, ha még élt.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.09.16. 20:46:18

@Zig Zag: még több söröd van! Ha így folytatod, muszáj lesz sörgyárat vennem Neked :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 20:53:07

@NagyTeve: megírjuk itt az elemzést, csak fejlécet kell rá tenni ;-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 20:55:32

@tiboru: tegyük hozzá, hogy a Királyi Rendőrségnél is volna néhány ilyen. Jut eszembe, tiboru, majd figyeljük a lemilbulin, hogy a Falkmiksások közül melyik tud zsebben jegyzetelni. Részemről nem bánom, hátha összeszednek néhány hasznosat :)

flashbang 2009.09.16. 20:58:17

@Zig Zag:

pasthoul igy hangzik ښاغلى، صاحب. Kiejtese mar egyszerubb khan vagy aaga.

Egyebkent az ENSZ felkeszito tanfolyama a leggyengebb es mar a magyar felkeszites is jobb attol. Aki meg ugy gondolja, hogy konnyu a kulfoldi szolgalat meg jo sok zsoldot lehet kapni erte az jojon ki es probalja meg mindig ember hiany van,

Udv Flashbang

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 21:08:30

@Thaddeus Griffin: Sir, jó a hetiválaszos cikk. Röviden: nem az a gáz szerintem hogy Laborc a Dzserdzsinszki-n végzett. A gáz az, hogy a rendszerváltást követően olyan új főigazgatót találnak, aki csak ott végzett és NATO/Nyugati iskolában nem, vagy ott is legalább. Általában véve szerintem pedig az is gáz, ha az első számú vezető és/vagy helyettesei soha nem harcoltak a fronton - ebből is van sok, ha végigfutunk a nemhivatalos protokoll listán. Front alatt azt értem, hogy az adott szervezet, vagy ágazat elsőfokú érdemi ügyintézésében soha egyetlen percet sem töltöttek el. Teszem azt az NBH vagy az IH élére olyasvalaki kerül, aki életében nem látott közelről informátort. Vagy mondjuk a rendőrség esetén a felsővezető nem tartott kezében RK tömböt, igazoltatott volna, vagy találkozott gyanusítottal, fináncoknál vámzárprés vagy bélyegző a nevén, tűzoltóknál meg csak akkor volt vízsugár a kezében.... na jó a többit ti is ki tudjátok találni.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.09.16. 21:09:58

@flashbang: "es mar a magyar felkeszites is jobb attol" MI vaaan?????

Na menj el fiam szépen Zoli bácsihoz felkészülni, de gyorsan ... a fél Európa hozzá jár!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 21:18:12

@flashbang: köszönöm szépen. tudtam, hogy valaki komolyan veszi a kérést. persze lehet fikázni az enszes anyagot, de a helyzet az, hogy a felkészítéssel kapcsolatban kétségek gyötörnek azóta, amióta láttam magyar kontingenst érkezni misszióba letolt gatyával. értsd még útlevelük se vízumuk se volt. egy másik balkáni misszióba induló ismerőst megkérdeztem, hogy segíthetek-e valamiben, mire jött a bociszem (lásd milstory.blog.hu) ekkor feltettem két kérdést: leoltattad magad? megígérték hogy le fognak - jött a válasz. De a jövő héten mész!? És van rendes bakancsod? Mire ő: Az minek? A harmadik misszióba - ahol rendszeresen lőnek is a delikvensekre a helyiek - ment egy ismerősöm, akinek piros zubbonyt akartak adni az ellátón, azt is nem az ő méretében. Mondtam is neki, hogy a Dragunov távcsövében milyen jól fog mutatni :( Nos kb itt tartunk.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 22:00:23

@flashbang: ja és tök igazad van a külföldi missziókkal kapcsolatban. egyébként az a megfigyelésem, hogy azok mondják azokat az irigykedő sületlenségeket, akik ugye sose voltak. de a lényeg, hogy miért nem voltak? hát azért mert sose próbáltak menni, meg szintén nagyon sokszor nem is tudnak külföldiül. hát ezért nem.

paranoid T.R. marcipan 2009.09.16. 22:09:17

@Zig Zag: tartozik egy-egy misszióhoz civil személyzet is? orvos, szakács, titkárnő stb, vagy csak katonák?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 22:11:06

@paranoid marcipan:

Titkárnő?! Szakács?!

Csak nem forgatsz merész terveket a fejedben..?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 22:16:15

@paranoid marcipan: attól függ, milyen misszió. ha van ilyen, akkor a titkárnő szakács, kertész kifutófiú-ra előszeretettel alkalmaznak helyben felvett személyzetet. már ha a misszió keretei ezt lehetővé teszik. az orvosi ellátás is misszió válogatja. a saját képesség elég költséges, ezért ha van helyben igénybe vehető kapacitás, ami megfelelő megbízhatósággal és színvonallal szolgáltat, lehet hogy azt veszik igénybe. de sokszor ez nincs. meg ugye egy "harcoló" misszióban a saját harctéri orvosi képesség nem spórolható meg, mert mi van ugye ha a katona rozsdás szögbe lép?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.16. 22:26:51

@paranoid marcipan:

Markotányosnő biztos van - enélkül nem hadsereg a hadsereg!

paranoid T.R. marcipan 2009.09.16. 22:27:41

@Zig Zag: érthető. a rozsdás szög pedig komoly dolog:)

@tiboru: á, merész az lenne, ha be akarnám bizonyítani, h elbirok egy olyan menetfelszerelést, ami meghaladja kilóim számát:)

paranoid T.R. marcipan 2009.09.16. 22:30:20

@tiboru: meg esetenként pináp görlök sem ártanak:D

bet-li, kínai játékos 2009.09.16. 22:46:41

A magyar állapotokat nagyon jól modellezi, hogy sem a KBH, sem az NBH élére nem neveztek ki vezetőt, csak megbízott vezető irányít. És erre jön a jól felkészült Szollár Domokos és azt mondja: "nem akartuk a következő kormányt nehéz helyzetbe hozni, hogy kinevezünk valakit erre a rövid időre..."(Csak zárójelben jegyezném meg,hogy új washingtoni nagykövetünk mostanában foglalja el beosztását, az elődje nem húzta ki két évig sem, ha jól tévedek.)
A szolgálatnál dolgozóknak (vagy egy részének) az mégis csak jobb, ha látja, komolyan veszik őket és kineveznek a fejük felé egy vezetőt. Még ha csak 10 hónapra is.
Ugyanez a komolytalanság látszik a nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő pozíció betöltésénél. Nekem komolytalannak tűnt egy 29 éves agrár szakember.
Az ilyen malőrök nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a fent említett megfigyelést ne folytassák a szakik, mert ahogy szokták mondani: az is elég, ha a mezüket küldik be a pályára.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.09.16. 22:48:46

@Zig Zag: Abszolút egyetértek. A KGB, idegenkedjünk bármennyire is tőle, profi volt. Én nem tartom problémának, hogy valaki elsajátította azt, amik ők tudnak.

Persze más kérdés, hogy milyen szocializációt biztosít.

Mint ahogy Te is írod, ha emellé társulna egy nyugati/nato-s, akármilyen "továbbképzés", akkor azért igen csak más lenne a jányzó fekvése(remélem,ezzel nem voltam túl modoros)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 23:17:16

@Thaddeus Griffin: Olvastad te is a hetiválaszban: csak a politikai elkötelezettség számít. Semmi más.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.09.16. 23:40:49

@Zig Zag: Nem kellett ehhez azt olvasnom, tisztában vagyok a politika logikájával.

Tudom, kicsit off,de mégis idevág bizonyos szempontból. Szvsz amíg nem lesz egy új alkotmányunk, addig nem látok esélyt arra, hogy bármi is változzon. Lehet, hogy ez az én vesszőparipám, de egy új választási rendszer kell ide. Sokan bele sem gondolnak, hogy mi minden változna azután. De megváltoztatná a pártok számát a törvényhozásban, ezáltal a parlament működését, a pártok politizálásának körülményeit. Persze változtatni kellene az alkotmánymódosítással a hatalmi ágak egymáshoz való viszonyát, és sok egyéb dolgot, de én vallom, a jelen problémák a politikai rendszerünk milyenségéből fakadnak, és amíg így marad, nem lesz változás

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 23:44:22

@NagyTeve: a diplomáciai kapcsolatok kiterjednek a fogadó állam és harmadik államra vonatkozó adatok legális módon való megszerzésére. nyilván itt is erről van szó. de a legálisan megszerzett adatokat is elemezni-értékelni kell, különben keveset érnek. ezt végzi a Diplomáciai Információs Osztály a tájékoztatóból általam kiolvasottak meg az oda írtak szerint.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.09.16. 23:50:27

@Zig Zag: kollega úr, tesék mán elolvasni a szöveget

"(9) A Diplomáciai Információs Osztály koordinálja a Minisztérium – a szakmai és a területi főosztályok, valamint a külképviseletek – diplomáciai információs tevékenységét. Ennek részeként:
f) Saját számítógépes rendszerében gyűjti és felhasználja tájékoztató tevékenységében a külképviseletekről érkező „szigorúan titkos” és „titkos” minősítésű rejtjeltáviratokat.
[..]
b) A köztársasági elnök, [...] számára szükség esetén megküldi a hivataluknál fogva őket érintő minősített diplomáciai információkat. E tevékenysége során szükség szerint egyeztet a VKH- és rejtjeltáviraton a külképviselet-vezető által elsőként megjelölt információgazda-főosztállyal.[...]
d) Heti összefoglalókat állít össze a tájékoztató anyagokból a megfelelő rejtjeles technikai kommunikációs eszközökkel nem rendelkező külképviseletek számára.
[...]
(12) A Diplomáciai Információs Osztály ellátja a diplomáciai információs tevékenység eszközrendszerével kapcsolatban rá háruló feladatokat:
a) Koordinálja a VKH működésével kapcsolatos tartalmi kérdéseket, így a nyílt és a minősített diplomáciai információs adatbázis, a diplomáciai információs könyvtárak, a tárgyszavas keresőrendszer és a statisztikai értékelés működésével kapcsolatos teendőket, és elvégzi a rá háruló feladatokat.
b) Működteti, és a változó igények szerint alakítja a Diplomáciai Információs Osztály „szigorúan titkos” és „titkos” minősítésű rejtjeltáviratokat tároló és kezelő saját számítógépes rendszerét.
c) Részt vesz a Minisztérium diplomáciai információs és tájékoztató tevékenységét érintő informatikai rendszerek fejlesztésével és használatával kapcsolatos feladatok meghatározásában, illetve megoldásában.@

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.16. 23:56:38

@NagyTeve: és mi a problémád ezzel? tán az, hogy a diplomáciai táviratokat rejtjelzik? vagy mi?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 00:01:07

@NagyTeve: szerinted ha ezzel bármi gáz lenne - valami nemzetközi összeesküvés, sundámbundám, vagy mittomén - kitennék a Külügy honlapjára?

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.09.17. 00:06:57

@Zig Zag:
"Saját számítógépes rendszerében gyűjti és felhasználja tájékoztató tevékenységében a külképviseletekről érkező „szigorúan titkos” és „titkos” minősítésű rejtjeltáviratokat."

na?

egyébként meg a KüM csak a miniszter titkárnőjének a melltartóméretét nem rakja ki ... de csak azért, mert változik (a titkárnő) :P

bet-li, kínai játékos 2009.09.17. 01:03:21

@NagyTeve: Mi a baj, ha a fogadó ország külügyminisztere tájékoztatást ad a nagykövet részére egy adott szituációról, és azt a nagykövet rejtjelzett táviratban hazaküldi. Ettől még az illető nem lesz hírszerző...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 08:02:20

@NagyTeve: Mit na, nem értem mi a gond ezzel? A diplomáciai táviratok minősítettek. Azokat elektronikus rendszeren továbbítják és azon is tárolják. Szerinted máshol hogy csinálják? Papírozgassanak, vagy esetleg agyagtábla, he? Mivel az ő feladatuk ennek a - minden bizonnyal és az általad idézett tájékoztató szerint is - nem kis ügyforgalom lebonyolítása, az adatok elemzése, kezelése miegymás - nem csoda hogy számítógépeket használnak. A MAE hogyan csinálja? A KÜM szolgálati titokköri jegyzékét nem találtam az Interneten (elég nagy baj!), de az államtitoknak minősülő adatfajták a titokvédelmi törvényünk 93-96 szakaszában olvasható. (1995. évi LXV. törvény az államtitokról és a szolgálati titokról) E szerint ha tehát a nagykövet mondjuk elmegy egy fogadásra, ahol egy jóízűt beszélget partnereivel, kivesézik, hogy ki mit gondol az olajárról, a rubel várható árfolyamáról, vagy a kínai kultúrális forradalom utóhatásairól, majd karcol erről egy jelentést amit haza akar küldeni, akkor az államtitok minősítésű lesz a tartalma, vagy a forrás védelme miatt. És ebben semmi illegális nincs az égegyadta világon. Szóljál, ha nálatok nem így megy.

flashbang 2009.09.17. 08:04:18

@Zig Zag:

Reszt vettem az ensz eu nato es magyar felkeszitesen is. Sot az ensz kikepzoi tanfolyamat is elvegeztem, ugyhogy tudom mirol beszelek.
A piros dzsekis tortenet egesz pontosan ugy szol , hogy a kollegina kiverte a hisztit, mert eppen akkor es ott nem volt S meretu bevetesi dzseki. Mert logikusan ugy gondolta mindenki, hogy gyerekeket megsem kuldunk arrafele, es a legkisebb meret az M volt. Gyozkodtuk egy darabig, hogy neki a meretei alapjan az M kell mert nem Plazazni megy, hogy feszuljon rajta a cucc .Persze nem hitt nekunk es ekkor kerult elo a piros S meretu dzseki, hogy probalja fel es sajat maga is meg fogja erteni mirol beszelunk.
Az illetore egyebkent jellemzo, hogy a felkeszitesen jobban tudta mi a helyzet idekinn mint az a ki mar 4 evet lehuzott itt.
Minden kikepzo leszavazta, hogy kijohessen kiveve a fonoket es most itt van.Az okokra nem ternek ki.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 09:34:37

@flashbang: ezt a történetet nyilván a másik oldalról ismerem, de hasznos volt a kiegészítés, mert szépen árnyalja a képet. köszi. a másik két példa viszont abszolute ült. A kollegina esetéről még annyit, hogy ami infó vissza szivárgott miután kiment az volt, hogy kösz jól érzi magát, csak zavarja, hogy az amerikaiak nagyon hidegre állítják a klímát a humvee-ban :) a főnöke meg visszatolta azóta a bringát Wiesbaden helyőrségbe. szerintem is baromi fontos a tájékozódás meg a felkészülés mielőtt az ember elindulna missziózni. személy szerint volt alkalmam a balkánon és a fák térségben is megfordulni misszióban és ez egyfajta tájékozottságot is adott szerencsére. ugyanis sokféle emberke jön össze és sok mindent mondanak a saját tapasztalataikról. például Afganisztánba ezért sem vágyom. egy brit kollegával elég sokat dumáltunk az ottani dolgokról, meg egy kedves olasz kollegám is volt arra, ugyan a viszonylag békés Kabulban egy évet, és viszonylag jól túlélte :) de akkor sem. mindenki maga dönti el hogy mire vállalkozik és miért cserébe.

Vienna 2009.09.17. 09:49:43

@bet-li, kínai játékos:

"Ugyanez a komolytalanság látszik a nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő pozíció betöltésénél. Nekem komolytalannak tűnt egy 29 éves agrár szakember."

Birkakat kell terelni, es marhaknak jelenteni. Pont hogy illik oda az agrar szakember :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.17. 09:56:20

@Vienna:

A gombaszakértő Iváncsik se gyenge választás...

Úgy látszik, az agrárszakemberekben van egy genetikai affinitás a titkosszolgálatok irányába.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 10:10:38

@Vienna: @tiboru: szerény nyomott véleményem szerint ha politikai posztokról van szó (és itt ugye arról), nem kell specialistának lenni, de egy erős átfogó ismeretrendszerrel kell rendelkeznie a politikusnak is. magyarul látnia kell a pályán. az nem megy, hogy kinevezése előtt azt mondja a delikvens, vagy más ojektív forrás, hogy ismeretlen számára a terület, mint Szekeres Imrének a fegyverszoba.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 10:17:21

A másik pedig az, hogy 29 éves ember ne legyen már miniszter. Lehet szakértő, szakmai vezetője egy részterületnek, de kizárt hogy birtokában legyen a minimálisan szükséges szakértelemnek, tapasztalatnak. Az igazság az, hogy az ilyen ember által felügyelt terület rangját is leminősíti mégha nem is csinál az illető galibát. Ez a szempontrendszer viszant csak akkor érvényes, ha a szakmai kompetencia, hozzáértés egyéb teljesítmény alapú kvalitások egyáltalán megjelennek mint szempontok a kiválasztásnál. Egy pártkatonánál viszont ilyen szempont nem létezik. A botrány csúcsa viszont az, amikor kiderül a pártkatonáról, hogy a párton belül sem ismert, csak valakinek a valakije.

Vienna 2009.09.17. 10:18:44

@tiboru:

Egy jo gombapaprikassal hosszu idore harckeptelenne teheto Mucuska es tarsai. Hamar esernyokeszitot vagy sugarbiologust nem talaltak...

Egyebkent hogy megint kulfoldi peldaval jojjek: Az USA-ban az ilyen ejtoernyos vezetok tobbsege jogi vegzettsegu. Marpedig ott a jogi vegzettseget kb. az itteni bolcsesz szakhoz lehet hasonlitani. Csak egy pelda: Dr. Michael Jordan is jogi doktor...

Nalunk a kozigazgatas jellemzoen bolcseszekkel meg agrarosokkal van teletomve. Egyszeruen ezekbol folyamatos tulkepzes van 10 eve. A kozigazgatas meg nem egy vonzo hely egy kurrens diplomaval (mernok pl. egesz keves dolgozik kozszolgakent).

Szoval tenyleg gaz, hogy szinte kizarolag ejtoernyosok kerulnek vezetoi pozicioba a szolgalatoknal, de az nem meglepo ha agrar- es bolcseszvegzettseg a jellemzo ezekre a "szakemberekre".

paranoid T.R. marcipan 2009.09.17. 10:35:36

@tiboru: ha jól emlékszem, ennek a témának mi már egyszer nekifutottunk:)
most is nekiálltam válaszolni, de az inkább egy monológ lett mintsem komment. még mindig fenntartom, h a politikusnak ismernie kell az általa irányított szakterületet, de ez nem jelenti, hogy az adott szakma legkiválóbb képviselőjének kell lennie - az ő munkájához másfajta kvalitások szükségesek.
És most visszafogom magam. Ha nem cseng le addig a téma teljesen, élőszóban azért beszállok majd a kivesézésbe:)

Vienna 2009.09.17. 10:39:37

@Zig Zag:

Normalis helyzetben ketfelekeppen keveredik valaki a politika teruletere.

1. Szakmailag valamiben nagyon kompetens, es hobbiszinten politizal. Ebben az esetben egy specialis teruleten elvegzedo munka (mondjuk energiapiaci liberalizacio) elvegzesehez kiemelkedik a holdudvarbol. Ezek az emberek altalaban nem hosszueletuek a politika elso vonalaban, viszont a szakteruletukon belul kesobb is velemenyformaloak a sajat taborukon belul.

2. Karrierpolitikus, aki egy vagy tobb temara specializalodik. Ezek az emberek foallasu vagy csunyan mondva megelhetesi politikusok. Nem feltetlenul van tobb tizeves "on the job" tapasztalatuk egy-egy teruleten, de a terulet vezetesehez szukseges kapcsolatrendszerrel rendelkeznek. Ok altalaban mukodtetik a teruletet, es nem megvaltjak.

Fejlett demokraciakban mindket tipus szamara megvannak az alternativ karrierutak. A karrierpolitikusok altalaban egy "think tank"-hez igazolnak at, amikor kikerulnek a hatalombol. Igy nem veszitik el a teruelttel teljesen a kapcsolatot. A szakerto pedig altalaban visszater a maga specialis teruletere miutan a celfeladatot elvegezte.

Ezert is van az, hogy egy Dick Chaney vagy egy Kissinger tipusu ember nem jon zavarba a nemzetbiztonsagi bizottsag ulesen. Lehuzott 2-3 ciklust korabban mar a teruleten megszakitasokkal, kozben pedig valami kutatocegnel elvegetalt.

Nalunk a politikaban is ugyanolyan fluktuacio van, mint barmely mas teruleten. Raadasul keves kiveteltol eltekintve aki egyszer elveszitett egy allast, az bukott embernek szamit. Igy visszateresi lehetosege nincs.

Nem csak a szakmai teruleten vannak utanpotlasi problemak. A szakmapolitikus mint olyan is feher hollo egyenlore Mo-n. Egy kezemen meg tudnam szamolni oket az elmult harom ciklust attekintve.

Van meg mit fejlodnie kis demokracianknak ilyen teren is.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 10:42:43

@paranoid marcipan: rögzíteni fogjuk a részletes álláspontodat ;-)

paranoid T.R. marcipan 2009.09.17. 10:57:31

@Vienna: Érdekes csoportosítás, próbáld meg megjelentetni a Politikatudományi Szemlében, hátha:)

1. olyan, h vki vmilyen szakma csúcsán áll, és hobbipolitizál, nem létezik. Egy nagyobb horderejű átalakításhoz szokás létrehozni az adott területet gyakorlati/elméleti szinten ismerőkből szakértői csoportot, de attól ők még nem lesznek politikusok.
2. a karrierpolitikus létezik (de a megélhetésit kérlek ne használd, bulváros, értelmetlen fordulat), de ő is csak akkor marad a pályán, ha tud vmit. ha nem szakpolitikus, akkor mondjuk remek diplomáciai érzéke van, és tud tárgyalni az ellenféllel is. (példa volt csak)
És persze mindig van, olyan, akinél szinte megmagyarázhatatlan hogyan is marad a csúcson egyhuzamban. Csak nagyon rombolónak tartom a folyamatos elkeseredett/ostorozó megnyilatkozásokat a politikusokról, mert legtöbb esetben nincs meg, h mégis milyennek kellene lenniük, vagy ha megvan, akkor pedig irreális, valótlan dolgoat várnak.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 11:15:20

HVG cikk: "Miután a KBH csak mundérosoktól informálódhat", Index változat: "Mivel a KBH hivatalosan csakkatonákat foglalkoztathat"

Nem inkább arról van szó, hogy akinek tudomása lehet a KBH elhárítási - működési körébe tartozó dolgokról? Ha nem katona az illető, de tudja hogy mi az ábra a meglovasított magyar katonai eszközök, fegyverek, anyagok miegymásról, akkor nem foglalkoztathatja? Na ne má!

flashbang 2009.09.17. 11:17:19

@Zig Zag:

Koszi Nekem meg ez az informacio arnyalja tovabb a kepet. Ugyanis ahol o van illetve akikkel egyutt dolgozik nem hasznalnak HMWWV-t hanem pancelos GMC es Chewy Suburban-t Meg Toyota LC -t
Dragaszagom azt se tudja mibe ul bele :))) ( Vagy aszt jol tudja? :)
A tobbi dolog ult csak annyi kiegeszites, hogy az inkabb a Szekeres pajtas vezette cegre jellemzo es nem a Drazse csapatara.

A tobbi dologban meg egyetertunk ( kemek elharitok politikusok megitelese )

Udv.

flashbang 2009.09.17. 11:24:52

@Zig Zag:

Erre is megvan a megoldas de nem akarom itt kitargyalni mert ez az a pont ahol tenyleg jol egyuttmukodik a rendorseg katonasag nepesseg. ( termeszetesen a nagyfejuek tudta nelkul vagy azok szemhunyasa mellett.)

Hullafotós 2009.09.17. 12:29:28

@Vienna: @Zig Zag:

Érintettség okán meg kell, h védjem az agrárszakembereket :-)) No persze nem mindet.

Első MTV-s Estés interjújában - kárörvendő eredetileg agrármérnök - úúúgy drokkoltam, h kiszedjen belőle az egyébként szintén puha kérdezőnek számító Mészáros Toncsika vmi olyat, ami alapot adhat rá, h másnap reggel már ne ő legyen a titkosminiszter.

más.

Visszavonom a korábbi megjegyzésem. A mai HVG-ben ismét szerepelnek a titokszolgálatok létszámai és költségvetése.

NBH 14 Mrd (1192 fő)
IH 9 (728)
Szakszi 22 (2068)
KBH 2,5 (244)
KFH 9,5 (751)

2007-ről 2008-ra 9,5-ről 14-re emelkedett a Nembéhá költségvetése (47%os növekedés!), ami azért jelentős egy megszorításokkal terhelt országban.
Kiváncsi lennék, h vajon ezzel arányos-e az eredményességük, vagy a hatékonyságnövelés eredetileg sem szerepelt a tervekben.

És ide kívánkozik belőlem, h riszpekt és megbecsülés minden névtelen, munkáját tisztességgel végző NBH-s alkalmazottnak. Jelképesen vmennyiőjüket (hányan lehetnek?) meghívom egy pohár Furmintra - mert ők megérdemlik.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.09.17. 12:45:19

Nem feltétlenül értek egyet azzal, hogy egy miniszternek értenie kell ahhoz, amit elvileg irányítani fog.

Illetve, naná, hogy egyet értek, de a gyakorlat teljesen más. Sajnos.

A kormányfő személyisége mindezt nagyban befolyásolja. Ugye a miniszter a miniszterelnöknek felelős egyedül. Ha olyan az a kormányfő, hogy szeret mindent maga irányítani, mert akkor nem kell harcoljon a miniszterrel stb, akkor egy gyenge, a területéhez egyáltalán nem értő embert nevez ki. Ide belefér egy 29 éves miniszter vagy egy pszichológus asszony. Innentől kezdve, ő csak ott van, kirakatnak

bet-li, kínai játékos 2009.09.17. 13:10:45

@Zig Zag: Nekem csak egy kérdésem van a cikkel kapcsolatban: hogyan húzhat le valaki egyfolytában két évet szerződésesként Koszovóban? Az egy év egészségügyi szabi sem jó, mert a 28. nap után FÜV elé kell állítani a harcost. Lehet, hogy a cikk irója valamit rosszul jegyzetelt?
Ezek után már nem is csodálkozom azon, amit már kiemeltél...

neofin 2009.09.17. 13:24:30

érdemes lenne ez alapján is csoportosítani:

"Kémeket alkalmazunk tehát, mégpedig ötfélét. Vannak megtelepedett kémek, vannak belső kémek, vannak visszatérő kémek, vannak a halál kémei, s vannak az élet kémei.

Ha mind az ötféle kémet egyszerre alkalmazzuk, akkor senki sem ismerheti fel az útjukat, ez pedig valósággal "isteni háló[31], drága kincs a fejedelem számára. Megtelepedett kém az, akit az (ellenséges) vidék lakosaiból választunk ki és fogadunk szolgálatunkba; belső kém az, akit (az ellenség) hivatalnokai közül választunk ki és fogadunk szolgálatunkba; visszatérő kém az, akit az ellenség kémei közül választunk ki és fogadunk szolgálatunkba; a halál kéme az, aki a külvilágot megtévesztve folytatja tevékenységét, s a mi kémeinknek is hamis híreket ad tudtára, az ellenség kémeinek is hamis híreket ad tovább; végül az élet kéme az, aki (az ellenségtől) hírekkel tér vissza. Ezért a hadsereg minden dolga közül a kémekkel tartsuk fenn a legszorosabb kapcsolatot, senki ne kapjon busásabb jutalmat a kémeinknél, s ne legyen titkosabb dolog, mint kémeink szolgálata."
mek.niif.hu/01300/01345/01345.htm

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 13:36:35

@bet-li, kínai játékos: Csak érdekesség. Idézet az Index cikkből:
"A Koszovóban szolgáló magyar honvédalakulatoknál történt fegyverlopásokról informálta a Katonai Biztonsági Hivatalt Cs. István, a romák elleni támadások egyik gyanúsítottja. Cs. nem beszervezett ügynöke, csupán együttműködő kapcsolata volt a katonai hírszerzésnek..."

Akkor ezek szerint nem irt/irattak alá vele együttműködési megállapodást? És ha igen miért nem? Mert nem akarta aláírni a papírt, vagy mi?
Nos, ez vagy így van vagy mégsem egészen. Mert ugye ez azt sugallja, hogy nem volt "valódi informátor" Cs. István, amit azért lehet kételkedve fogadni, csak mint eseti adatszolgálztató/társadalmi kapcsolat, (röviden: vagymi), működött a KBH szemszőgéből. Tehát a titkoszolgálattal nem állt együttműködési megállapodás alapján rendszeres kapcsolatban, nem tartotta vele senki a rendszeres kapcsolatot, lényegében nem is foglalkoztatták, csak néha váltott vele néhány szót a KBH-s rezidens, hogy "Mi újság, hogy vagy, mi az ábra a gránátokkal?" Aztán erről írt egy frappáns jelentést, hogy aszongya "Géppuskás Józsi fedőnevű eseti adatszolgáltató látott egy sötét árnyat tegnap este, mikor kis gömbölyű izéket hajigált a tábor kerítésén kívülre, de azt hitte teniszlabdák és nem szólt erről senkinek." Na menjünk má!

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.09.17. 13:43:13

Fura. Mintha lett volna olyan politikusunk, aki egész, jól mondhatni belülről ismerte az emlegetett területett, mindemelett pénügyi szakértőként is komoly karrier állt mögötte, politikusként gyakorlottnak számított, és valahogy mégse volt az igazi...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.17. 13:58:22

@paranoid marcipan:

Jóvanna, de egyszerűen nem bírtam ellenállni a magas labdának :-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.17. 14:45:29

@Zig Zag: Arról nem is beszélve, ha nem volt beszervezve meg foglalkoztatva, akkor hogyan szakadt meg a kapcsolat??

"Megszakadt a kapcsolat

Mivel a KBH hivatalosan csakkatonákat foglalkoztathat, ezért megszakadt a kapcsolat a romák elleni támadások későbbi gyanúsítottjával..."

Most akkor beszervezték és foglalkoztatták, vagy nem szervezték be és nem foglalkoztatták?

A "csakkatotákat" c. izét már kitárgyaltuk, hogy fasssság. (v.ö. katpol.blog.hu)

bet-li, kínai játékos 2009.09.17. 16:25:06

@Zig Zag: A szenzáció-hajhász újságíróknak köszönhetjük nagyrészt ezeket, mert nyilván nincs idejük megvárni a hivatalos tájékoztatót, vagy esetleg nem válaszol nekik senki, ha kérdeznek.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.09.17. 18:19:24

@bet-li, kínai játékos: Az újágírókat se szeretem :), de a "hivatalos tájékoztatóra" várhatnának egynehány rövidebb örökkévalóságig, ha meg csak előkerülne valahogy, pont nem lenne benne semmi.
Persze, hogy nekiltának mindenféle havert, ismerőst előásni, jól összezagyválni amit csak lehet, majd érdeklődve figyelni a nagynehezen felbukkanó hebegő magyarázatokat. Amiből megint lehet egy kicsit kevergetni.
Úgyhogy egye fen, soha nagyobb baj ne legyen, mint az a pár összekevert, félreértelmezett szakkifejezés, netán tűl esetlen gyanusítás.

Vérnűsző Barom (törölt) 2009.09.17. 18:30:16

A fentebb felsorolt remek intézményekkel igazán egyszer volt némi kapcsolatom, de azt iziben el is mesélem.
Valamikor tizenéve valami nagyonhülye jó ötletnek tartotta, hogy egynémely kézigránátokat elpotyogtat az országház sarkánál.

Pár utcával arrébb volt akkoriban az irodánk, és baromi érdekes módon "véletlenül" összeakadtam egy régről ismert, de rég nem látott mókussal, akit annyira meglepett a találkozás, hogy izibe be is kisért az irodánkba, elcsevegett mindenkivel, egyben szinte véletlenül szóba hozta a hajigálást is, hátha tudunk róla valmit.

Tudtunk... Összenéztünk, majd szinte véletlenül elszóltuk magunkat, el-elhallgatva, de megemlítve Bélát, aki az anyósát akarta megviccelni de részeg volt, és...
Emberünk percekig reménykedett, hátha megfogta az isten lábát, majd amikor rájött, hogy csak most, csak neki szól a műsor, de valójában fogalmunk sincs róla, miről beszél, mire kíváncsi (vele együtt a környék valamennyi boltjában, irodájában felbukkanó hasonló mesehősök), legyintett, és áttért a látogatásának második napirendi pontjára.

Előszedte a táskáját, kivett belőle pár fogkrémet, és felajánlotta megvételre. Összenéztünk, tudtuk a dolgunkat, szépen sorba álltunk majd kötelességtudóan mindannyian vásároltunk egyet-egyet. És közben megpróbáltunk nem szólni egymáshoz, de lehetőleg egymásra se nézni.

Aszem, ez még a büdzséemelés előtt lehetett...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.17. 19:28:34

@Vérnűsző Barom:

Hej, mekkora értékesítési ötlet! És ezt én csak most tudom meg, amikor már késő :-)

Hullafotós 2009.09.18. 11:58:15

@Vérnűsző Barom: azért jó csapat lehetett a tiéd, ha egyből így reagált, irigységem. (off: nálunk egy tucat festettszőke 40 kilós marketingszakértő adja a tágabb-szűkebb munkahelyi környezetet. egy ideje gondolkodom rajta, h szociográfiai tanulmányblogot indítok róluk. megy a tárgyalás ezerrel, súlyos összegek és kemény döntések fogalmazódnak meg, az asztal felett a kézzel foghatóan tapintható felelősség ólomnehéz légkörét egyszer csak egy adekvát mondat hasítja ketté: "És mond XXXX, milyen lesz az új frizurád?") ON

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.19. 00:34:23

@Hullafotós:

Ááááá...

Nem fakadtál sírva?

Viktus 2009.09.19. 12:08:54

Nincs diplomája a titokminiszternek
Juhász Gábor az önéletrajza szerint végzett közgazdász, de a valóságban nem adta le a szakdolgozatát, ezért nem kapott diplomát.

-

A fejétől bűzlik a hal ...

Viktus 2009.09.19. 17:25:11

@flashbang:

Nincsen a magyar hadseregnél felvétel jelentkező lenne bőven a toborzóirodákból meg hazaküldik a népet.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.22. 09:07:49

„Cs. Istvánt katonai ideje alatt a KBH nem szervezte be” 2009. szeptember 21. 18:33
www.mno.hu/portal/664387

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.22. 09:13:09

A közlemény szerint az egyik gyanúsított, Cs. István 2003-as bevonulásakor a Nemzetbiztonsági Hivatal Hajdú-Bihar megyei kirendeltsége nem adott tájékoztatást arról, hogy őt „bármilyen indokkal is látókörében tartja”.

Picit odadörgölnek az NBH-nak :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.22. 09:15:03

@bet-li, kínai játékos:
@Zig Zag:

Természetesen feltétel nélkül el szoktam hinni mindent, amit az olyan hazai szervezetek adnak ki sajtóközleményként, amelyek nevében a "Hivatal" szó szerepel, de:

Szerintetek Cs. István (akár bentről a sittről) hány perces eljárás után nyerné meg az államtitoksértési és az azt követő polgári pert a KBH-val szemben, ha a katonai elhárítás hivatalosan elvinné a balhét, hogy: "Igen, három évig nekünk dolgozott, fedőneve ez meg ez volt, és ennyi meg ennyi értékes információt hozott az együttműködésünk közel ezer napja alatt".

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.22. 10:01:12

Amúgy meg szomorú az ember lelke, amikor látja, hogy hiába tépi a száját:

Az Index mai címlapjáról:

"A katonai hírszerzés szerint a sorozatgyilkosság gyanúsítottja nem tartozott szélsőséges csoporthoz."

A cikkben:

"A férfi azonban állítólag nem beszervezett ügynöke, csupán együttműködő kapcsolata volt a katonai hírszerzésnek."

KBH, mint katonai HÍRSZERZÉS... Édes istenem, gyerekek, ez tényleg ilyen nehéz..?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.09.22. 10:03:01

És egy utolsó kérdés, mostanra, mielőtt kikapcs:

Értem én a szakmai különbséget a beszervezett kapcsolat és az együttműködő kapcsolat között, de ez tényleg akkora differencia lenne, hogy a KBH joggal mossa kezeit?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.22. 20:40:06

@tiboru: ha jól emléxem olvastam valahol, valamikor, hogy milyen okai lehenek annak, ha nem készül együttműködési megállapodás... és hogy ez nem éppen szabályos ;-)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.09.22. 20:44:38

@Zig Zag: mindazonáltal akár igaz is lehet, amit a KBH (akarom mondani, a HM) állít. persze pont az ellenkezője is lehet igaz. és hát valljuk be, pont ez a "szépsége" ennek az iparágnak :)

cirrus minor 2009.09.22. 22:17:15

@Zig Zag: bocsánat kissé megkésve de egy könyvet és egy tudományterületet ajánlanék ZigZag elmélkedéseihez a szolgálatok versus rendőrség lelki és egyéb szervezeti harmóniájának kialakításához:

Jonathan Rosenhead & John Mingers (1989,2002,2004) Rational Analysis for a Problematic World Revisited - Problem Structuring Methods for Complexity, Uncertainty and Conflict

Sátán meg a Jocó 2009.09.23. 13:46:08

Gyerekek, hát kihagytátok a legjobbat: amikor négy éve a hullarész... pardon, a halálprofi nemzetbiztonságis elhagyta igazolványát a Magyar Szigeten :)))

www.origo.hu/itthon/20050817amagyar.html

bet-li, kínai játékos 2009.09.25. 02:10:44

@tiboru: Hát persze senkinek sem érdeke nyilvánosságra hozni.
Az Index pedig nem tanul a hibáikból, látszik ott nem dolgozik egykori gumitalpú, aki felhívná a figyelmüket a kifejezések helyes használatára.

Gaius Marius 2009.10.11. 11:16:16

Nem olvasom el a sok hozzászólást, ezért elnézét, ha már valaki érintette a témát.

A rendszerváltás utáni legjobb ötletnek tartom a Fidesz javaslatát, miszerint a titkosszolgálatokat (talán ez alól a KFH maradhatna ki) egy minisztérium alá szervezni a rendőrséggel. (Nahát lassan kiderül, hogy nem is voltak olyan hülyék a szocializmusban).

És egy hozzászóláshoz reagálnék Zig Zag-nak, ha nem Ő írta akkor elnézést. Elég nagy baj, ha ma egy bűnügyi információt államtitokra minősíttünk, ugyanis ez azt sejteti, hogy a hatályos 95. évi LXV. törvény nem megfelelő szinten alkalmaznánk.

További szép napot, és jó a blog.

Mentula 2009.10.11. 15:28:28

@Gaius Marius: Minősítés kérdéséhez. Erről elég nagy vita zajlik mostanság. Magyarországon ugye minden fisz-fasz tigy és tasz adat államtitok, ami szinte egész Európában pédátlan. Részben emiatt a nemzetközi együttműködés is rém problémás, lényegénben lehetetlen. A tasz esetében még lehetett lazulni, mert arról halgatott a törvény melléklete, egészen tavalyig. Ezért - ha máshol nem, végül az ügyészségen és a bíróságon - továbbra is mindent államtitoknak minősítenek, biztos, ami biztos alapon.
(ez viszont nem minősített adat, az említett, és mindenki számára elérhető törvényből következik :)

Gaius Marius 2009.10.11. 20:12:19

Kedves Mentula!

Sem a TIGY sem pedig a TASZ nem államtitok, amióta az úgynevezett káralapú minősítést bevezették, hanem csak szolgálati titok. Természetesen ezt minden esetben vizsgálni kell és kategórikusan kizárni nem lehet, bár kicsi a valószínűsége. Hiszen nehéz lenne kijelenteni, hogy egy bűncselekmény felderítésének nyilvánosságra kerülése esetén súlyosan sérülne a Magyar Köztársaság nemzetbiztonsági érdeke vagy több ember élete közvetlen veszélybe kerülne. Természetsen lehetséges ez is, ezért kategórikusan nem zárható ki az államtitok minősítése, de ez -álláspontom szerint - talán 1-2 százaléka az összes TIGYnek.

Ahol a TIGY-et (ne adj Isten a TASZ-t) államtitokká minősítik, ott a törvény második fejezetét már elfelejtették elolvasni. A bíróságnak és az ügyészségnek pedig nincs joga az úgynevezett "felülminősítésre", bár az kétségtelen, hogy a saját irataikat úgy minősítik, ahogy akarják, csak abban az esetben a nyiltátételi eljárás is őket terhelné. A tapasztalatom szerint ezt nem is teszik meg, mert nem különösebben akarnak plusz terhet a nyakukba venni.

Gaius Marius 2009.10.11. 20:15:49

Ja és még egy. Szerintem nem nehézkes a nemzetközi együttműködés, ezt sok példa is alátámasztja, amely megvitatására a blog jellegénél fogva sajnos nem alkalmas. :)

Mentula 2009.10.12. 14:23:20

@Gaius Marius: Hehe, ezt monnya kend egyes ügyészségeken és bíróságokon a belső titokköri jegyzékek és szabályzatok készítőinek...

Gaius Marius 2009.10.12. 20:18:47

@Mentula:
Meg is szoktam. :)
A törvénnyel szerintem nincs baj, az értelemezéssel inkább.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.21. 08:25:36

Cs. Istvánt szerződéses katonai szolgálatának idején - a KBH korábbi vezetésének állításával ellentétben - valóban beszervezték.

index.hu/belfold/2010/08/18/romagyilkossagok/

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.21. 08:38:46

@Zig Zag: KBH folyamatban lévő feltáró vizsgálat megállapította, hogy a szolgálat korábbi vezetése valószínűleg adminisztratív hibát követett el, amikor a kapcsolat megszűnése ellenére is csak 2009 májusában zárták ki a hálózatból.

Menesztették debreceni szolgálati helyéről a Katonai Biztonsági Szolgálat (KBH) tartótisztjét, H. Ernőt, miután lapunk megírta: a romagyilkosságok egyik gyanúsítottjával, Cs. Istvánnal ápolt kapcsolatot, de ezalatt sorozatos hibákat követett el.

www.magyarhirlap.hu/hirvilag/cikkunk_utan_kirugtak_a_kbhs_tartotisztet.html

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.09.21. 12:18:45

@Zig Zag: Nos, ehhez képest Cs. István ezt mondja:
a Katonai Biztonsági Hivatal tisztje megkereste, ő pedig válaszolt neki. Kapcsolattartója a tiszalöki gyilkosságról is érdeklődött; ezután társaiban fölvetődött, hogy megölik a tisztet.
hvg.hu/itthon/20100908_
süti beállítások módosítása