Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Tűzoltó Szent Flórián (x)

2008.05.04. 08:00 tiboru

Igaz ugyan, hogy blogunk főként hadtörténelemmel és rendvédelem-históriával foglalkozik, de ha rugalmasságunkat hegedülni kéne, arra csak maga Paganini mester lenne képes: tűzvédelmi vonatkozású posztunk apropója, hogy ma van Flórián napja, márpedig nevezett egyike a katonaszentek gyűjtőnéven ismertséget szerzett kis csapat válogatott tagjainak.

Arról sem feledkeztünk ám meg, hogy évtizedeken keresztül a tűzoltók is a boldogult emlékezetű Belügyminisztérium alá tartoztak, s a többi fegyveres testület tagjai részéről a mai napig megilleti őket a tegezés és a „kolléga” megszólítás. Az ő védőszentjükről, Tűzoltó Szent Flóriánról emlékezünk meg ebben a posztban.

A posztot teljes terjedelmében ide kattintva olvashatod.

50 komment

Címkék: évforduló róma tűzoltók katonaszent

tribonianus 2008.05.04. 08:17:48

viszonylag új vallás?
Akkor már kb. 270 éve terjed a biraodalomban és a legnagyobb lélekszámú közösséget tudhatja maga mögött. Igaz még nem államvallás és nem is egyedüli vallás.
Diocletinus a régi római értékeket akarta megmenteni, mert akkor a a keresztyénség a hagyományos római értékrend elleni komoly erkölcsi kihívást jelentett.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.05.04. 08:50:48

tribonianus,

igen, tudtam. De egy vallás esetében 250-270 év szerintem smafu, legalábbis az akkor már létezőekhez képest (például a zsidók, vagy távolabb az ázsiai nagyok).

Gondoljunk a mormonokra vagy akár szűkebb pátriámra, a reformátusokra; katolikus pap barátom folyton úgy emlegette Luther és Kálvin követőit, mint "gyerekcipősöket".

tribonianus 2008.05.04. 09:27:17

tiboru

Katolikus pap barátod feledékeny vagy téved, a reformátusok a valdensekkel összeolvadtak, már pedig Valdens követői sokáig éltek Savoya illetve Svájc hegyei között. Tanaik hasonlóak Kálvinéhoz csak egy kis különbség, hogy már az '500-as évektől üldözték őket, mert Valdens Péter követői tudtak olvasni és ragaszkodtak a Biblia tanainak ismeretéhez,valamit kézzel írt saját bibliájuk volt,amik az akkori EU-ban kifejezetten ellenjavaltak voltak. Lásd Luther példáját, amikor olvasta akkor mondták neki olvassa a szent atyák könyveit, mert ők már kiszívták a biblia velejét, nem kell neki olvasni. Aztán mintha sok új dolgot mondott volna nekik.

tistedur 2008.05.04. 09:44:41

azért 270 környékén még nem ők a legnagyobb lélekszámú közösség :)

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.05.04. 09:50:00

tribonianus,

ő csak azt mondogatja, amit a vicc is: ők 2000 éve egy szürke szamárral kezdték és lám, hová jutottak; csak körül kell nézni mondjuk a vatikáni múzeumokban :-)

tribonianus 2008.05.04. 10:23:59

tiboru

Amit írtam azzal csak arra akartam utalni, hogy egy vallás régisége, fiatalsága viszonylagos,mert mint a példabeli valdensek is mutatják előfordul, hogy a mainstreamtől nem sokkal fiatalabb, az "elnyomott".
A vatikáni múzeumokban nézett szét a realista regény író Daniel Brown is:))) Meg is lett az eredménye.:))

Tistedur, szerintem amit írtam nagyjából helytálló, mert 313-ban a milánói edictummal lett államvallás a keresztyénség Nagy Constantin rendelkezése alapján. Akkortól fordult akocka és elkezdődött a falusi (paganus, pogány) üldözés. Azt már kevesen tudják, hogy először tömegesen a keresztet Licinius társcsászár álmát követően rakták fel a legionáriusok pajzsára. Győzött és ő lett a Nyugat ura Maximus pedig halott.

Krisztus halála után lehet szerintem arról beszélni, hog megalakul a vallása. Mivel valamikor i.e 4 körül született és a források eltérőek, mikor feszítik keresztre, hol 30, 33, hol 40 éves.Ezért az ehhez képest számított 270 évhez kijön kb. 303. Az első evangéliumot Máté írja azt kb. 50-60-ra teszik (ha jól emlékszem). Addigra viszont kell már egy jól fejlett közösség és hitélet.

Melyik az USa-ban a legnagyobb számú kisebbség? Az angolszász protestánsoké(katolikusoké). Kb. így értem a létszámra vonatkozó megjegyzésem.

Minden tiszteletem! a tűzoltóké,mert veszélyes és nehéz munkát végeznek és nem állnak félre a békében felmerülő vészhelyzetek esetén.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.04. 10:32:15

Ezen a "realista regényírón" sokat röhögtem; köszi!

tistedur 2008.05.04. 10:38:21

tribonianus!
a kereszténység térnyerése érdekes téma :)de konstantin csak egyenjogúsítja a kereszténységet a többi -a római birodalomban-hivatalos vallással..nem teszi kizárólagos államvallásá.
jól fejlett közösségi és hitélet cca 5000 embernél i kezdődhet,..mondjuk ennél i.sz. 60 környékén tényleg többen voltak már a keresztények :)
az usás példa szerintem azért nem jó,mert ott a keresztény egyházakhoz tartozók vannak többségben:max ezeken belül legnagyobb kisebbség a wasp származásúak

tribonianus 2008.05.04. 10:59:38

tistedur

Én úgy tudom, hogy ebben az időben volt egy kifejezett államvallás a Birodalomban. Ez a Legyőzhetetlen Nap (SOl Invictus) vallása volt, ami egyébként Apolló egyik mellékneve. (Mentula erősítsd meg kérlek):)

Ezt a császárok által támogatott és kötelezővé tett vallást váltja fel és a régit (értsd Jupiter, Junó, Minerva vallását) a keresztyénség. És lesz kötelező mindazoknak, akik bármiféle állami hivatalt akarnak viselni. (ilyenkor nincs nálam a Nagy Konstantin életrajz, kell nekem kölcsönadni.)

Az USA-i példa lényegét érted én is ezt akartam mondani.Még nem relatív többség, de valami nagyon hasonló ekkora a birodalomban a keresztyénség.

OFF

Boldog Anyák Napját minden Édesanyának!!!!

tistedur 2008.05.04. 11:09:44

trib!
bocs,de nincs hivatalos államvallás:vannak állami kultuszok,esetlegesen preferált istenek-sol invictus,van a császárkultusz.emellett léteznek azok a vallások,amelyeket a birodalomban szabadon lehet gyakorolni:ilyen a judaizmus,a mithrasz-kultusz,ízisz és ozirisz stb
ezek mellé csatlakozik be a kereszténység..egyenrangú lesz a többi vallásssal,de ekkor még nem kizárólagos

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.05.04. 14:16:51

Nagyon jó poszt, a wikis taláson konkrétan beszakadtam:D:D:D:D

kis off- nem tudja valami, hogy tűzrókánál, ha a kommentekre kattintok, miért nem akarja sosem betölteni a "szólj hozzá" mezőt?

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.05.04. 14:41:35

Nekem nem mindig, az előbb pl legalább 10szer frissítettem, semmi. Aztán elléptem az oldalról, vissza, és a címre kattintva betöltötte.

tistedur 2008.05.04. 15:14:48

akkor lehet,hogy ez a megoldás :)

tribonianus 2008.05.04. 15:53:13

Tist

Igazad van, a milánói edictum vallásszabadságot biztosít a birodalom polgárainak.

"Konstantin valláspolitikai fordulatában minden bizonnyal szerepet játszhatott a császár Milvius-híd melletti csatáját megelőző éjszaka. Elterjedt az a legenda, miszerint a csata előtti éjjelen Konstantin álmot látott. A Krisztus-monogram jelent meg előtte, és egy hang azt mondta neki, hogy e jelben győzni fogsz. Másnap katonái pajzsára festtette a jelet, s a győzelem valóban nem maradt el, a Milvius hídnál megsemmisítette Maxentius hadait. Maxentiuson és később Liciniuson (324) aratott sikereit Konstantin a keresztény isten támogatásának tulajdonította.

A császár célja az volt, hogy a közösségeket egységes dogmákkal és szertartásrenddel bíró összefüggő szervezetté, egyházzá alakítsa át. Ezzel olyan erőt kívánt maga mellé állítani, amely akkorra a római lakosság széles rétegeiben népszerűségnek örvendett. Az egyházszervezet megteremtésének első lépése a 325-ben tartott ökumenikus, egyetemes nicaeai zsinat volt, melyre a birodalom minden részéről érkeztek püspökök. A tanácskozás első feladata a hittételek tisztázása volt. Elfogadták Athanasius alexandriai diakónus tanítását, miszerint az Atya és a Fiú egylényegű, az Atyaisten, a Fiúisten és a Szentlélek istenhármasságot alkot. Ez a Szentháromság tana, amely a kereszténység egyetemes dogmájává vált.
Konstantin által veretett pénz
A katolikus egyház önmagát orthodoxnak, egyedül igazhívőnek hirdette meg. A nicaeai zsinat szentesítette a császári hatalom és az egyház szövetségét. Konstantinnak a „külső ügyek püspöke” címet adományozta, s ezzel az egyház hivatalosan is elismerte a császár isteni elhivatottságát, de „csupán” a világi ügyek intézésére, miközben az egyház a vallási ügyeket felügyelte." (forrás: an-no.hu php?=1800)

A lényeg tehát Konstantin államvallássá teszi a keresztyénséget.Csak az akap állami forrásokat, annak a tisztségviselői lesznek állmi hivatalnokok és a többi, amit korábban írtam. Tény, akkor ezt még nem államvallásnak hívták (gondolom nem volt ilyen terminológia).

Egyes egyháztörténészek szerint ezzel megkezdődtek a katolikus egyház bajai is..

A birodalom és a császár hatalmának egyik oszlopa lett az egyház. A későbbi időben a niceai zsinat után nem sokkal azért e szabad keresztyén emberek megkezdik a más vallásúak üldözését a szeretet és türelem jegyében???.

Sol Invictus vallása a pogány császárok idejében a 250-es évektől ugyanazt a szerepet töltötte be, mint amit Konstantin csinát a keresztyénségből. Államvallás lett, de nem az egyedüli vallás.Lsd. Svédország, ahol a lutheránus vallás az államvallás, de voltak akkor is r. katolikusok, zsidók, egy idő után muzulmánok is.

tribonianus 2008.05.04. 16:00:09

Még egy adalél az államvallás kérdéshez.

"A keresztényeknek I. (Nagy) Konstantin császár (312- 337) biztosította a vallásszabadságot. A Milánói Edictum (313) a kereszténységet nemcsak vallásként, hanem testületként is elismerte. A püspökök ítélkezési jogot kaptak világi ügyekben is; 319-ben eltörölték a császárkultuszt; a vasárnap 321-től munkaszüneti nap, majd 325-ben általános ünnep lett. A Napisten addigi születésnapjaként ünnepelt december 25-ét elfogadták Jézus születésnapjának. I. Konstantin és fiai, valamint I. Theodosius alatt (380: a kereszténység lett az egyetlen engedélyezett vallás) a kereszténység vált a Római Birodalom uralkodó politikai-vallási ideológiájává. A császári hatalom 392-ben megtiltotta a pogány kultuszok minden formáját, 394-ben betiltották az olümpiai játékokat, és bezárták Vesta római szentélyét. Konstantin állami épületeket (bazilikákat) adott át a keresztényeknek templom céljára. A lateráni palotát pedig a római püspöknek, a pápának ajándékozta, akinek ez lett a székhelye. A vatikáni dombot Szent Péter sírja körül elegyengette, és a sír fölé Szent Péter tiszteletére bazilikát építtetett, amely az 1500-as évekig állt.
Amikor Konstantin császár 330-ban Konstantinápolyba helyezte át székhelyét, az addigi főváros, Róma politikailag háttérbe szorult, ezzel szemben a római püspök helyzete megerősödött. A császár ugyanis az egyház ügyeibe is beavatkozott: püspököket nevezett ki és távolított el, sőt a hit dolgába is bele kívánt szólni." (Forrás: historia.hu/archivum/2005/0504papasag.htm)

Szerintem mindez azért elég közel jár az allámvallás felfogáshoz. Oké nem egyik napról a másikra, de kezdettől ez volt a cél.

A bazilikák abban a korban a bevásárló központok (Plázák) voltak. :))))

tribonianus 2008.05.04. 16:07:47

A milánói edictum szövege magyarulés rövidítve:

A milánói edictum, 313
Amidőn mind én, Constantinus Augustus, mind én, Licinius Augustus Mediolanumban szerencsés körülmények között találkoztunk egymással és tárgyaltunk mindenről, ami a közjó javát és nyugalmát illeti, arra a meggyőződésre jutottunk, hogy mindenekelőtt azokat a törvényeket kell felülvizsgálnunk, amelyek gátolják az istenség tiszteletét, hogy mind a keresztények, mind pedig mindenki más is megkapja tőlünk a lehetőséget arra, hogy ki-ki szabadon követhesse azt a vallást, amelyiket akarja. (...) Nem szabad megengedhetőnek tartanunk a szabad választás megtagadását bárkitől is, akár a keresztények hitének, akár egy olyan más vallásnak szenteli a lelkét, amelyet önmaga számára a legalkalmasabbnak ítél. (...) Ugyanezen keresztényeknek szabad és korlátlan engedélyt adtunk vallásuk gyakorlására.
(forrás: mult-kor.hu/cikk.php?article=488)

tribonianus 2008.05.04. 16:25:46

Flórián nem egy tipikus konfliktus kerülő ember típus megtestesítője volt.

Elképzelem a jelenetet, amikor ada áll a kolléga elé a legkeményebb üldözés idején a légió nagyra becsült tábornoka és elmondja ismertetett sorait. Volt ott "kék halál":)))

Igazi római volt nem sz.rt be a körülményektől, komoly katona ember, veterán lehetett.

Jut eszembe milyen módszerrel oltottak?Fecskendővel vagy száraz tűzoltással? (Utóbbi esetben rendszeresen és rendesen szét verhették a házakat, háztetőket.Öröm lehetett ezek után végig nézni a romokon. Aztán rájönni, a tűz sem csinált volna nagyobb pusztítást.)

Utolsó adalék milánói edictum ügyben:)))

"a kereszténységet I. Constantinus alatt egyenjogúnak ismerik el; majd azt az utat követi nyomon, amelynek során a kereszténység e Birodalom államvallása, illetőleg Egyháza lesz. (151-196. o.) A Milanói Edictum a kereszténységet nemcsak vallásként, hanem testületként is elismeri. Constantinus politikájában számít az Egyház erősnek bizonyult szervezetére. A püspökök ítélkezési jogot kapnak világi ügyekben is; 323-ban lesz az első keresztény consul; 319-ben eltörlik a császárkultuszt; a vasárnap 321-től munkaszüneti nap, majd 325-ben általános ünnep lesz. A Napisten addigi születésnapjaként ünnepelt december 25-ét Jézus születésnapjának fogadják el. Constantinus a birodalmi egység érdekében szorgalmazta az egyházi egységet is. Ezért fellépett a donatista szakadár-egyház, majd az arianizmus ellen is.
A kereszténység megindul azon az úton, amely végén a Római Birodalom államegyházává lesz (177-196. o.). A I. Constantinus és fiai, valamint I. Theodosius alatt Állam és Egyház úgy integrálódik, hogy a kereszténység válik a Birodalom uralkodó politikai-vallási ideológiájává. A régi istenek tiszteletének centruma a római senatus volt. Gratianus (375-383) alatt megindul ellenük
a hajsza. Eltávolítják a senatus épületéből Victoria istennő szobrát. A császári hatalom 391-ben megtiltja a hagyományos áldozatbemutatásokat, 392-ben a „pogány” kultuszok minden formáját, 394-ben betiltják az olympiai játékokat. Egyidejűleg bezárják Vesta római szentélyét. Mindezzel vége szakad ez évezredes vallás és mítosz történetének. A katolikus Egyház győzött. A Birodalom hanyatlásáért és közeli összeomlásáért a szembenálló felek, keresztények és „pogányok” egymást okolják... "

(forrás: aetas.hu/1999-4/99-4-20.htm

Rigobert Günther: Hosians den Sohn Davids Kurze Geschichte des frühen Christentums
Lipcsei Egyetemi Könyvkiadó Lipcse, 1998 könyvének ismertetése)

Karikásostor - Sírásók naplója · http://sirasok.blog.hu 2008.05.04. 18:39:45

"Arrafelé az az időszak nem bővelkedett egyéb izgalmakban és katonai eseményekben, maximum a rendszeresen ismétlődő, de akkor még kisstílű barbár betörések hoztak egy kis színt a katonák életébe"

Azért a Kr. u. 270-es 300-as évekkel azért vigyáznék! Sem a Dunavidék sem egyik határmenti provincia nem volt az a sétagalopp abban az időben.

Miután 260 körül a markomannok teljesen felégették Pannoniát , 271-ben Aurelianusnak fel kellett adni a "békés" Daciát, majd a 270-es években a szarmaták rohanták meg Pannoniát. Diocletianus maga is harcolt a germán és a szarmata fronton a 280-as években, szóval a noricumi katonák sem maradhattak ki a jóból. Üdv: K

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.04. 19:42:08

Karikásostor,

köszi a korrekt kiegészítést.

Én a "relatív nyugalmat" a mintegy 100-150 évvel későbbihez viszonyítva írtam, amikor tényleg állt a bál a Birodalom határain. Elég sokat keresgéltem, de Flórián idejében Észak-Noricumban valóban kiemelkedő cirkuszról nem találtam anyagot; annó egy-egy kisebb csata meg település-felperzselés nem minősült vezető hírnek az esti tévés összefoglalókban.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.04. 20:42:31

Tiboru,

Elképesztő csatajelenetekről maradtam le. Jó, hogy már písz.

A tűzoltókat én is igen kedvelem. Ők is rendvédelem viszont. Ámbár az is igaz, hogy velük és küldetésükkel a társadalom szélesebb rétegei sokkal könnyebben azonosulnak, mint mondjuk a rendőrökkel, vagy pl. a fináncokkal. Nincs is bizalmi válság velük szemben.

Ha az embernek vannak tűzoltó barátai, tapasztalatom szerint a jókedv általában garantált: tele vannak ugyanis jobbnál jobb sztorikkal, amelyeket a mókás történet mesélője garantáltan személyesen élt meg. :) Néhányra még hitelesen emlékszem.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.04. 22:46:05

ZZ,

igen, sajnálhatod, hogy távol voltál :-)

A tűzoltókról mondottakkal is egyetértek; csupa jó fej, rengeteg sztori és NAGYSZERŰ vörösborok jellemzik őket!

Mr nemo 2008.05.05. 07:28:11

Tudom, hogy a témával kapcsolatban nem lenne szabad semmit sem írni, de engem majd megöl a kíváncsiság: Mi a fészkes fene az a FV-járőr?????

SgtPepper 2008.05.05. 09:36:21

Friss változtatások (vagy változások) járőre. Ők ellenőrzik, hogy a wikin a friss módosítások megfelelnek-e az ízlésüknek és az általuk értelmezett szabályoknak.

Vagyis pont olyanok, mint annó az önkéntes rendőrök vagy az ifjúgárdisták. Csak még nincs karszalagjuk és fegyverük.

Bocsánat az offért a topikgazdáktól...

Mr nemo 2008.05.05. 12:19:55

OFF Hogy mik vannak... köszi az infót.

ErrorFlynn 2008.05.05. 16:33:01

nem volt energiám végigolvasni minden hozzászólást, de sztem ha egy reformátusnak aszondanám, hogy valdens, kapnék a pofámba.
a tűzoltók a filmekben mindig jóképűek, ennyit tudok a tűzoltókról.

tribonianus 2008.05.05. 19:32:53

Error

Persze hogy kapnál az 1572-es mészárlás során semmisítették meg az Alpok völgyeiben élő valdenseket. A keresztesek azért rendesek voltak, mert a túlélőknek megengedték, hogy elmeneküljenek. Az nem érdekelte őket, hogy okt-nov-ben kissé zord az időjárás arra felé.A túlélők csatlakoztak az akkor már Svájcban túlnyomó többséget adó pretestánsokhoz, Zwingli és Kálvin követőihez. Azaz beolvadtak végül,mert a valdensek és a fent említettek vallási és hitbéli tanításai meglehetős hasonlóságozt muttattak. Az más kérdés, hogy ezt kevés református tudja, mit ahogy azt is, hogy Svájcban a reformátusok két fősodorból Kálvin genfi követőiből és Zwingli Bázeli követőiből olvadtak össze a ma ismert kálvinistákká, reformátusokká. A r. kat. pedig azt nem tudják, vagy nehezményezik, hogyha szóvá teszik, hogy még Itáliában is az V-VII. sz-ban is az albigensek, katarok, bogumilok és ms vallási irányzatok voltak többségben. A pápaság csak a frankok segítségével lett többség (illetve irányvonala). Majd szépen lassan mindenkit áttérítették vagy kiirtották.Ez a frank segítség volt a kezdete a pápai állam és a pápa primátusának kiépítése irányába.

1487-ben VII. Ince pápa adott ki valdens ellenes rendelkezést, amiben azt írta "a rossz indulatú embereknek ezt a gonosz és utálatos szektájátamennyiben nem hajlandók eskü alatt megtagadni hitüket, össze kell zúzni, mint a mérges kígyót". Ismerőshelyzet és szavak???
Mai tudásunk szerint a valdensek tartottak ki a legtovább a saját megreformált vallásukkal, (amit sokan az eredeti krisztusi hit továbbélésének tartanak) Róma ellenében a középkor kezdetétől fogva kb. az 1500-as évekig.

tistedur 2008.05.05. 20:10:31

trib!
nem akarok kekeckedni,de az itt felsoroltak közül egyedül a bogumilok VII. századiak..ők ráadásul ebben az időszakban inkább a balkánon éltek
itália északi részén az adott korszakban inkább az ariánusok voltak jelen ( V-VII század)

executor 2008.05.05. 20:48:23

OFF:
Felháborítónak tartom, hogy a "különlegesek" rovatban még nem szerepeltek a világ legprofibb, legfélelmetesebb, legveszélyesebb specialistái, akikhez képest az SAS a kanyarban sincs és a Delta Force is csak messziről csodálja őket, félénken és nagy áhítattal:
a wiki FV-járőrök.
Kérem azonnal pótolni!
ON

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.05.05. 22:08:56

Tűzoltó faszik kinézetében nem vagyok kompetens, de a legjobb tűzoltókról szóló sorozat(meg az egyik legjobb sorozat): Rescue me. Denis Leary, mint kiégett(hehehe), alkoholista, gyógyszerfüggű tűzoltó rakat szeretővel, depresszóval, mindezt olyan cinizmussal fűszerezve... Zseniális na:)

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.05.05. 22:30:21

Arra külön büszke vagyok, hogy egyetlen egyszer sem jrtam le azt a szót, hogy "lánglovagok".

Ismerek olyan tűzoltót, akit kenyérre lehet kenni, olyan szelíd, de ettől a szótól dühöngő fenevaddá válik.

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.05.05. 22:34:20

Ja: és üdvözöljük az első látogatót az Iráni Iszlám Köztársaságból és Chiléből! Még akkor is, ha vélelmezhetően véletlenül bukkantak ránk. A zászlószámlálónk 65 országot mutat.

tribonianus 2008.05.06. 07:15:52

tist

Nem kekeckedés. Pld. az V-VII. sz-i Itáliában élő "eretnekek" (Ariánusok) neve egyszerűen nem jutott eszembe, ezért írtam a többi mozgalomról. Kösz a helyesbítést.

Ami engemmindig zavar az, hogy melyik kisebbség, mikor és hol helenik meg. A valdenseket pld. az 1170-es években élt lyoni kereskedő Valdens Péterről nevezik el, annak ellenére, hogy már korábbi források említik a "szektát". Amennyire tudom nagyjából hasonló a helyzet a többi "szekta eseténben is.

Ami nekem meglepetés volt, hogy a nagy mészárlást követően az 1600-as években visszatértek völgyeikbe Piedmontba és a mai napig élnek ott valdens egyházközösségek.

ErrorFlynn 2008.05.06. 14:50:04

kisebb koromban szerettem a lánglovagokat, mint filmet, aztán sajnos megnéztem fölnőttebb fejjel is...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.06. 16:06:36

Error,

fogadjunk, hogy azóta is imádod a verejtékező, izmos férfi felsőtesteket...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.06. 16:07:22

Amúgy én meg így voltam az Emanuelle című opusszal.

cromwell 2008.05.06. 16:20:36

Hát... az izzadó férfi felsőtestek szeretetét én nem néztem volna ki...:)

mivan 2008.05.06. 23:37:11

A tűzoltó ismerősöd konkrétan miért kezd dühöngeni a lánglovag szótól?

mivan 2008.05.07. 07:33:46

A "lánglovag" szó az éjszaka kapott egy istentelen nagy pofont. Sőt, pofon hegyeket. Nem ezzé mert nem sör.

cromwell 2008.05.07. 08:26:07

A szekták felsorolása egészen lenyűgöző! Ez egy óriási csapat, telve szellemi energiával. Valahol majd térjünk ki a bogumilok és az iszlám kapcsolatára (későbbi frigyére, l. bosnyákok)

tribonianus 2008.05.07. 09:33:38

cromwell

Erről a kérdésről bővebben szól a krisztus.ro/történelem/3 cikk

Érdemes elolvasni tárgyszerű, sok ténnyel összefüggéssel.

cromwell 2008.05.07. 10:51:04

Tribonianus! Köszi, megnézem!

ErrorFlynn 2008.05.08. 11:28:16

cromwell 2008.05.06. 16:20:36
belőlem? nade mért?

JUSTFIRE 2008.05.09. 23:07:34

Tiboru !

Különböző műsorokban előkerül gróf Széchenyi Ödön, Szilvay Kornél, Vitéz Roncsik Jenő neve és a felismerés is következik: a szakembereken kívül az egyszerű magyarnak fogalma sincs kit ,mit tisztelhetünk e nevek mögött.
Szóval légyszi róluk is !!!
A rendvédelem/tűzvédelem kiemelkedő alakjai !!!

Condottiere 2008.05.11. 19:01:39

Szent Flórián valóban a serfőzők védőszentje. A magyarázat egyszerű, akkoriban a serfőzés igencsak tűzveszélyes tevékenység volt, ezért volt szükség hozzá egy tűzoltó szent gyámkodására. Sok esetben seritalt tudtommal nem is lehetett a város falain belül főzni.

cromwell 2008.05.14. 10:07:38

Error! Bocsánat, valamit elnéztem... tiboruról nem feltételeztem:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.05.04. 17:31:26

Isten éltesse a tűzoltókat!
süti beállítások módosítása