Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A Magyar Honvédelem Napja

2008.05.21. 07:00 tiboru

Az 1848/1849-es magyar szabadságharc tavaszi hadjáratának katarzisaként a Honvédség -  mintegy három hetes ostrom után - 1849. május 21-én, hétfőn visszafoglalta Buda várát a császáriaktól. A kormány 1992-ben döntött úgy, hogy ezen a napon ünnepeljük a Magyar Honvédelem Napját. Blogunk szellemiségéből és tematikájából, valamint a szerzők és olvasók érdeklődési köréből automatikusan következik, hogy megemlékezünk erről a napról. Köszöntjük elsősorban a Magyar Honvédséget, de rajtuk kívül minden szervezetet és egyént is, amelynek/akinek valóban fontos a honvédelem. Tudjuk, hogy orbitális közhely, de hiszünk benne és ezért most le is írjuk: a honvédelem KÖZÖS ügy.

Az érdeklődőknek ajánljuk ezt az írást.


Ápdét Mentulának: itt bejelöltem a makkokat:


49 komment

Címkék: magyar évforduló hadtörténelem

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cromwell 2008.05.21. 08:24:39

Egyetértünk abban, hogy a honvédelem közös ügy! Az ajánlott munka szép és alapos. Szeretem benne, hogy a különböző évszázados baromságok (inkább nem sorolom...) kimaradtak belőle. Köszönöm az ajánlást és ÉLJEN a HADERŐ!

spájdernecc 2008.05.21. 08:48:30

Valóban, tisztelet a Honvédelemnek!
az expedíciós haderőről való véleményemet meg majd később...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 11:17:53

Igen, ezt azért nem árt még mindíg hangsúlyozni, hogy a honvédelem közös ügy. Sokan azt hiszik ugyanis, hogy csak a katonák léptek be a NATO-ba, s mint ilyen, az összes kötelezettség, feladat és egyéb nyűgök csak az ő vállukat terhelik. Közben pedig dehogy.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 11:36:06

A másik kedvenc félreértésem pedig az, és bocs hogy ezzel itt előhozakodom blogunk hagyományaitól jelentős mértékben eltérve, hogy minek haderő(?!). Ha valami gáz van a NATO majd úgyis megvéd - mondják. Mondjuk ezt az ökörséget sulykolták kiváló politikusaink néhány évig, hogy Mari néni is megértse az egyszerű összefgéseket. Kár, hogy ez így nem egészen igaz. www.nato.int/docu/other/hu/treaty-hu.htm
Tanulmányozandó az 5. cikk:

A Felek megegyeznek abban, hogy egyikük vagy többjük ellen, Európában vagy Észak-Amerikában intézett fegyveres támadást valamennyiük ellen irányuló támadásnak tekintenek és ennél fogva megegyeznek abban, hogy ha ilyen támadás bekövetkezik, mindegyikük az Egyesült Nemzetek Alapokmányának 51. cikke által elismert jogos egyéni vagy kollektív védelem jogát gyakorolva, *támogatni fogja* az ekként megtámadott Felet vagy Feleket azzal, hogy egyénileg és a többi Féllel egyetértésben azonnal megteszi azokat a intézkedéseket - ideértve a fegyveres erõ alkalmazását is -, amelyeket a békének és biztonságnak az észak-atlanti térségben való helyreállítása és fenntartása érdekében szükségesnek tart.(...)

(kiemelés tőlem)
- támogatni fogja a megtámadott Felet
- azonnal megteszi azokat a intézkedéseket
- a békének és biztonságnak az észak-atlanti térségben való helyreállítása és fenntartása érdekében szükségesnek tart.

A béke és biztonság sokféleképpen helyreállítható, ez vitathatatlan. Kérdés, hogy mit tart szükségesnek a szerződő fél egy másik felet ért támadás kapcsán, ugye? Meg hány saját katonát ér meg mindez hullazsákban visszakapva?

Mentula 2008.05.21. 12:45:33

92 előtt is, pontosabban a 80-as évek elején is volt valami honvédelmi nap, de már nem emlékszem, hogy akkor milyen esenényhez volt kapcsolva, de talán tavasszal volt, így a forradalmi ifjúsági napok környéke gyanús...

Azt nagyon szerettük, mer nem volt tanítás, volt helyette akadályverseny, lövöldözés légpuskéval, számháború, meg egyéb ilyenek :)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.05.21. 13:11:05

Szerintem szeptember vége felé volt, de lehet, hogy tévedek.

ekkerjoz 2008.05.21. 13:19:29

Szeptember 29. a pákozdi csata emlékére.
Csurtus nyert.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.05.21. 13:30:17

He-he, kezdő pedagógusként én is szerveztem többször számháborút valahol Isaszeg környékén és emlékszem, hogy esténként azért már hűvös volt, elfért a tanári szobában az a pár korty égetett ezmegaz - szigorúan csak miután az apró harcosok már hullafáradtan és mérsékelten tiszta végtagokkal aludtak.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 13:57:34

Szeretném kérni valamely kedves - heraldikában járatos kartácsot - hogy a karonülőmadaras címert akkor kedveskedjék nekünk elemezni kissé.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 14:55:01

Csak úgy kutyafuttában:

Először is: ez itt fent NEM címer. A benne alul látható, úgynevezett hajlított oldalú Kossuth-címer az az, de összességében a komplex szimbólumot inkább nevezném logónak, jelvénynek vagy emblémának, de címernek semmi esetre sem, tudniillik az egyetlen nélkülözhetetlen elem (a pajzs) hiányzik.

Menjünk tovább.

HA ez címer lenne (tehát ha az egész izét egy címerpajzson látnánk), akkor persze lehetne kicsinykét elemezni.

A fő címerkép a madár (elvileg turul, gyakorlatilag kerecsensólyom, elméletileg sas), amely egy kardon ül, szárnyait kiterjesztve. A sas egyaránt jelképeheti a bátorságot, a függetlenséget meg még egy csomó dolgot – ebben az esetben a történelmi gyökerekhez és a folytonossághoz való ragaszkodásról nem is beszélve. A kard önmagáért beszél.

Aztán ott van oldalt a két növény-kiegészítő: az egyik (cser)tölgyfaág; heraldikai értelme szerint jelképezi az ősök tiszteletét, a rendületlen kitartást. A másik a babérkoszorú, amely a harcban kivívott dicsőség, hírnév és a győzelem jelképe.

Sok helyen babérnak és olajágnak nézik (és nevezik) a két kiegészítőt, de aki közelebbről és esetleg kinagyítva megszemléli, láthatja a makkot a baloldalin. A másik meg szerintem igenis babér, és nem olajág.

A hivatalos (MH, vagy HM) magyarázatot nem ismerem, de majd utánanézek.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 15:28:33

Látod Tiboru, micsoda hiányosságokkal küzdök heraldikailag... Tényleg csudijó, hogy van segítség az ilyen talányok megfejtésében. :)

ekkerjoz 2008.05.21. 16:32:19

Hát, az a madár tényleg lehet akár kerecsen is...
Nehéz lehet a logo-tervező bányászok élete.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.05.21. 17:02:04

Bréking!!!

Burkina Faso-ból van egy olvasónk, MOST!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.05.21. 17:03:05

És csakis tűzoltó lehet, mert Szent Flóriánt olvassa négy perce.

Mentula 2008.05.21. 17:19:16

Csak nálam volt olyan, hogy minden blog összes posztján zárolva volt a hozzászólás lehetősége vagy két órára ? Pedig nem csináltam semmit tudtommal :)

spájdernecc 2008.05.21. 18:02:03

nálam is volt
blogdémon.
blog.hu betegség...
A madár atípusos sas :)
a sólyomféléknek keskenyebb a szányvége és a faroktollai is máshogy állnak :))

spájdernecc 2008.05.21. 18:03:01

és ha jobban megnézem sólyomfoga sincs :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 18:17:36

beteg vagyok, ha én a babéron látok makkokat??? _hasad a tudat_

Mentula 2008.05.21. 18:24:19

Spájdi, megnyugtattál, már vírus, meg más paranoiám kezdett nőni.

Ami a makkot illeti, a szemem folyt már ki, de a baloldali ződségen nem látni :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 18:54:20

Most már értem: az ottan jobb oldalt a babérlevelek között biztos olivabogyó volt, ami makknak látszott...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 18:56:36

A fene megette, ha az tényleg olajág... Dehát az olíva a béke szimbóluma, a francba! EZ MEG EGY HADSEREG!

(?)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 18:58:38

Érdekes; eddig mindenféle kombinációról olvastam, de tölgyfa-olajág kombó még nem volt egyetlen hivatkozásban sem, márpedig most már nagyon úgy tűnik, hogy a grafika pont ezt ábrázolja...

Mentula 2008.05.21. 19:05:28

Áháá, most már tényleg, zöld alapon zöld a makkja, operatív makk.
Thx.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 19:45:30

Mentula,

hogy te milyen szavakat használsz: operatív...

_töpreng_

Condottiere 2008.05.21. 19:54:44

Lehet, hogy ideológiai téren nem vagyok igazán kiművelve, de a mai napig nem értem, hogy hivatalos magyar címerben miért a koronbás verzsön van, miért nem pedig ez a Kossuthos fajta.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.05.21. 19:56:45

Condi,
A csurtus blogon utána olvashatsz.

Tiboru/Mentula,
Nem operatíve, hanem konspiratíve van a makk az olivás babérágon.
_érted?_

ekkerjoz 2008.05.21. 20:09:18

Engem idegesít a madár, egyre jobban hasonlít az amerikai fehérfejű rétisasra...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 21:01:38

ekkerjoz,

szerintem nagyobb igazságot mondtál, mint amekkorát akartál...

Condottiere 2008.05.21. 21:39:06

És miért viking kardot tart a mancsai közt?

Mentula 2008.05.21. 21:40:23

Tulajdonképpen azzal akartam kezdeni, hogy kurva jó a belinkelt írás Buda ostromáról. Aztán fél napra ki bannoltak :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 21:51:18

Condi,

az viking lenne?!

Akkor biztos valami kalandozásból hoztuk magunkkal szuvenyírként.

Condottiere 2008.05.21. 22:51:55

A markolat a rövid zömök a penge felé hajló keresztvassal, széles lapos marklatkúp, és szintén széles, csak a hegyénél elvékonyodó penge leginkábba arra emlékeztet. Habár mintha kicsit hosszú lenne maga a markolat. De persze lehet egy számszer-, vagy hosszúíjjász rövid kardja is, de akkor gyanúsan nem egy idős a fölötte látható csirkével.

Té, mint Tamás 2008.05.21. 23:11:59

A jobboldali babérág, az biztos, nézzétek meg a képeket:
Babér
hu.wikipedia.org/wiki/Kép:Illustration_Laurus_nobilis0.jpg

Olajfa
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Koeh-229.jpg

Látszik, hogy az olajfa-levélnek egyenes a széle, és a babér bogyói közelebb nőnek az ághoz, ahogy a képen is látható.

Mentula 2008.05.21. 23:12:13

Azért az nem semmi, hogy a BL döntő közönségének fele orosz katona :) Lesz is dolguk, nem hivatalosan...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 23:18:56

Té, mint Tamás,

köszönöm, akkor most megnyugodtam, hogy mégse én beszéltem hülyeséget, hanem a Honvédelmi Minisztérium...

Tehát lefixálhatjuk, hogy tölgyfalomb és babérkoszorú övezi az emblémát, s akkor automatikusan érvényes marad mindaz, amit itt fent, a tizedik kommentben írtam magyarázatként.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 23:21:12

Mentula,

itt lesz 11-es, ha döntetlen marad vagy megismétlik?

Mentula 2008.05.21. 23:24:48

Keversz Peat-tel, én nem csináltam 19 napi absztinenciát:)

Mentula 2008.05.21. 23:25:33

Bammeg, még fogaddhattunk is volna...

Té, mint Tamás 2008.05.21. 23:32:14

Ó, és a kard!

Szóval a Honvédség logójáról semmit nem találtam, viszont eszembe jutott, hogy az NBH is hasonló jelképekkel operál. Megnéztem, és láthatóan hasonló kard szerepel mindkét esetben, bár a honvédséges verzión nincs rajta a vércsatorna, meg a gomb is kissé csicsázott.
Az NBH oldalán viszont van is leírás az emblémáról ( www.nbh.hu/bmenu4.htm ), és ott azt írják, hogy ez Szent István kardja.
Megtekintve a képet István kardjáról ( www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/2000/0013/latogato/aprgai.htm ), azt találjuk, hogy valóban hasonlít, főleg az NBH-sra, de a Honvédesre is. És mit írnak itt a kardról? Hát, hogy "a Rajna-vidékről származó pengét valamelyik észak-európai viking műhelyben szerelték fel, s innen való markolata is valamikor a X. század végéről."

Solved!
(És gratulálok Condottiere-nek! :))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 23:51:13

Condi,

szép munka volt, én is gratulálok!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.21. 23:53:09

Mentula,

én sem Abramovicsnak szurkoltam, noha az a madeirai nyálas, hosszú gyerek sem tartozik a kedvenceim közé.

Mentula 2008.05.21. 23:58:32

Igen, Condi vagy szép munka, vagy NBH-s vagy :)))

(Peat, ez vicc volt, bár lehet, hogy rossz...)

Tiboru, én is MU, igaz a kamaszodó lányom megingatott nevezett portugál nyurga iránti lelkesedésével.

gargoyle 2008.05.22. 11:01:12

egymas utan furcsa egy postban olvasni operativ makkokrol es kamaszodo lanyokrol :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.22. 11:22:23

Ráadásul egy honvédelmi témájúban... Azt hiszem, ezek után nyugodtan nevezhetjük szinkretikus posztnak.

fingello 2009.02.25. 05:21:17

üdv. hát nem tudom, hogy olvassa-e ezt egyáltalán valaki, de valami miatt fontosnak érzem közölni, hogy, a címerben(jelképben) bizony a tölgy mellett olajág van, a jogszabályi szöveg szerint is. (1995. évi LXXXIII. törvény a Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló elnevezésnek a használatáról)
hogyaszongya "...jobbról cserfaág, balról olajág.." ez ugyan a csapatzászlóra vonatkozik, de szerintem ugyanarról van szó.
szerintem a jelentéstartalom logikája azért áll, mert a "háborúban és békében" üzenet utal a honvédség sokrétű feladatkörére.
mégegyszer elnézést.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.02.25. 09:21:53

@fingello:

Ne kérj elnézést, köszönjük a pontosítást!

És persze, hogy olvassuk ezt is, újra meg újra :-)
süti beállítások módosítása