Idén Budapest rendezi a minden ősszel esedékes NATO Informális Védelmi Miniszteri találkozót. Úgy gondoltuk, az esemény megér egy vitaposztot itt nálunk is, hiszen számos olyan témát érintenek majd, amelyről (ilyen-olyan apropóból) már cseréltünk eszmét ezeken az oldalakon.
Holnaptól a szövetség 26 tagállama, valamint további tizenakárhány ország védelmi minisztere (összesen körülbelül 700 külföldi meghívott) lesz jelen a megbeszéléseken. A nem NATO-tagállamok közül itt lesz Afganisztán, Albánia, Ausztrália, Azerbajdzsán, az Egyesült Arab Emirátusok, Grúzia, Horvátország, Jordánia, Macedónia, Svédország, Szingapúr, Ukrajna és Új-Zéland védelmi minisztere is (bocsánat azoktól, akiket esetleg kihagytam volna); számos vezérkari főnök is a tiszteletét teszi.
A tanácskozás fontosabb (és talán olvasóinkat is érdeklő) témái közül az alábbiakat emeljük ki:
1.) A jövő évi csúcstalálkozón fogadják majd el a NATO új stratégiáját (átalakítás, reformok!!!), így a mostani budapesti megbeszélések egyik fontos topikja a koncepció kidolgozása, az erről előzetesen kialakított nemzeti vélemények esetleges ütköztetése, különös tekintettel az újjászületését ünneplő orosz birodalmi elképzelésekre.
2.) Afganisztáni szerepvállalás, jelen és jövő; biztonság, kábítószer elleni harc, afgán haderő és nemzeti rendőrség felkészítése, kiképzése.
3.) Balkáni békefenntartás kérdései.
4.) A nemzetközi kalózkodás elleni szervezett fellépés kérdései.
5.) Először tanácskozik majd miniszteri szinten a nemrégiben alakult NATO-Grúzia Bizottság.
6.) Albánia és Horvátország csatlakozásának további előkészítő lépései.
7.) A NATO-haderő telepíthetőségének kérdése; a ma érvényes előirányzat szerint a szárazföldi erők 40 százalékának kell telepíthetőnek lennie, a szövetség ezt előbb 50, majd 60 százalékra kívánja emelni.
8.) A műveletek finanszírozásának reformja. Az előzetes javaslatok szerint ha a 26 tagállam közösen határoz valamely politikai célról, elérésének feltételeit közösen teremtenék meg, és nem kizárólag a feladatban konkrétan részt vevők fedeznék a költségeket (ahogyan az most történik). Ez – többek között – magyar javaslat.
9.) Helikopterprogram.
10.) Na és azok a témák, amelyekről soha nem fogunk hivatalosan hallani :-)
Ha úgy gondoljátok, hogy van véleményetek és ezt megosztanátok velünk, rajta. Azon is lehet poénkodni, hogy bizonyos sajtóhírek szerint Szekeres Imre miniszter neve is felmerült, mint potenciális NATO-főtitkár-jelölt.
Csak arra kérek mindenkit, a delegációk közlekedése és elszállásolása miatti útvonal-lezárásokból fakadó katasztrofális közlekedési viszonyokat lehetőleg ne itt tárgyaljuk ki :-)
frundsberg 2008.10.09. 10:00:19
Azt hiszem sikerült elkapnom a felrakás pillanatát.
Első látásra megragadja az ember figyelmét (és képzeletét) a meghívott, magas szinten képviselt külsősök listája. Szépen kirajzolódnak a szövetség múltbeli (és talán jövőbeni?) konfliktusai. Oroszként/szerbként ezt olvasván már húznám a csizmát és táraznám a kalasnyikovot...
Ami a pontok közül távlatilag, és számunkra is a legérdekesebb szerintem az a finanszírozás kérdése. Tekintve, hogy a NATO mostanság elég kockázatos missziókat vállal fel, és a tagországok stratégiai érdekei még több ilyet kivánnának, a közeljövőben kulcskérdéssé válik, hogy jut-e elegendő katona a "végekre". A gazdagok fizetnek, a szegények meghalnak felosztás tűnik a legegyszerűbbnek a helyzet megoldására. A hősi halottakon kívül mindenki jól járna vele: a gazdagabb államok bátrabban vállalnák a konfliktusokat, mivel nem kellene félniük annyira a közvéleményüktől, míg a szegények végre tényleges haderő-modernizációt is végrehajthatnának, és nem az lenne a kérdés, hogy akkor most helikopter-nagyjavítás vagy "békefenntartó" misszió. Valamikor Kr.e az 5. században az athéniek ezt már kitalálták egyszer: déloszi szövetségnek hívták, és egész jól működött egy darabig. Akkor az járt jól aki inkább katonailag szállt be munkába és nem pénzzel, szvsz így lesz ez most is. Bár vhogy nem félek attól, hogy az újonnan csatlakozott államok inkább milliárdokat pumpálnának a szövetségbe, ahelyett hogy felálítanának egy-egy vegyesdandárt.
Remélem elsőre elég ennyi vitaindítónak - a közlekedéshez nem tudok hozzászólni, vidékről írok :)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 10:14:42
igen, a finanszírozással kapcsolatos témáról nekem is az jutott eszembe, amit te is írtál: mondjuk Norvégia megfinanszírozza a majdani (teszem azt) macedón-albán légimozgékonyságú dandár felszerelését, kiképzését, valamint afganisztáni bevetését.
Pár skopjei és tiranai nemzeti radikálison kívül mindenki elégedett lesz a megoldással.
És - durván hangzik, tudom, de - a hősi halottaknak meg mindegy, hogy kinek a pénzéből veszik a koporsót meg az azt takaró lobogót és ki fizeti a holttest hazaszállításának költségeit.
ErrorFlynn 2008.10.09. 10:47:47
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 11:13:24
ekkerjoz 2008.10.09. 11:19:03
Professor Pizka 2008.10.09. 11:19:44
Igenám, de ha ebből NATO finanszírozású téma lesz, akkor előjön majd a Sikorky, a Bell-Boeing, az Agusta, az Eurocopter... amelyik mind nagyon fáintos helikoptereket árul, három árából egy komplett Mi-17 század áll ki, tokkal-vonóval. Dehát ugye az orosz gyártmány...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 11:22:47
biztos lesz nálam katonább szakember, aki pontosabban elmagyarázza, de semmi sátánság nincs a dolgoban; ezúttal nagyjából tényleg azt jelenti, amit nyelvtanilag is sugall: minél inkább telepíthető egy alakulat (egység, magasabbegység, végső soron a haderő), annál kevésbé van egy bizonyos földrajzi helyhez kötve.
Mozgékonyság, rugalmasság.
tribunus 2008.10.09. 11:26:22
frundsberg 2008.10.09. 11:40:38
A telepíthetőség a Nato esetében általában a mobilitással szoros összefüggésben szerepel. Csatlakozom Tiboruhoz, annyival talán árnyalnám, hogy érzésem szerint a "telepíthetőség" annyiban tér el a mobilitástól, hogy huzamosabb időszakot feltételez, míg ez utóbbi elsősorban a bevethetőség gyorsaságára utal. A magas mobilitású egység szvsz. a gyors csapásmérő alakulatok (mondjuk stratégiai bombázók, vagy antiterrorista kommandók, esetleg egy ejtőernyős ezred, egy igazi szuperhatalom persze itt is hadosztályokban számol), a telepíthető egység meg az, amelyik a világ túlsó felén is meg tud vívni egy hosszabb konfliktust, illetve megszálló (baráti segítségnyújtó, békefenntartó stb.) feladatokat is el tud látni.
A mobil alakulat készenlétben állási költsége magas, de nem kell szükségszerűen sokáig tartózkodnia a konfliktuszónában. A hangsúly a harcoló állományon van és kisebb logisztikai terhet jelent, mint egy telepített alakulat, amelynek hosszú ideig (akár évekig) kell a "tűzvonalban" maradnia, ennek minden anyagi,infrastrukturális, politikai, társadalmi stb. terhével együtt.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 11:46:26
Mongóliával nem is mondasz butaságot; mekkora buli lenne a NATO-nak egy tagállam Kína és Oroszország között :-)
Grúziára visszatérve: szerintem mostantól már olyan nagyon enm fogják erőltetni, legalábbis amíg a jelenlegi grúz politikai elitet el nem viszi a történelem szele valamerre jó messzire.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 11:57:07
a SZU feloszlását követően létrejött egy sor ország, amelyek a nagyhatalmi vákuum helyzetét teremtették meg. Orosz o. még nem tudott kellően oda fiygelni, mert éppen magával volt elfoglalva, az USA/EU meg szépen igyekezett néhány ilyen országban a saját javára eldönteni a játszmát - Kelet-Európában és Közép-Ázsiában. Végül kiderült, hogy ez nem mindenütt sikerült. A baltiak és a már EU tagokká váló volt keleti blokk oké, de kezdenek Ukrajnában és Grúziában kifutni az időből, de vannak ezzel így másutt is. Igyekeznek tologatni a saját bábuikat a sakktáblán és meggyőzni ezeket az országokat a saját táboruk mellett - pl tagjelöltséggel, a taggá válás lehetőségével, gazdasági előnyökkel, meg az ilyenkor szokásos minden egyéb módon (amelyet persze mindkét oldal használ). Közben az oroszok is megoldottak egy sor dolgot és ismét van erejük/pénzük a hatalmi érdekeik érvényesítésére és igyekeznek ábrázolni a "közelkülföld" politikájukat. Értsd: "ez a mi játszóterünk; USA/EU el a kezeket innen" Igy van a táblán néhány mező, ahol egyszerre van világos és sötét jól láthatóan jelen. (Persze ne legyenek illúzióink: az oroszok sehol sem adták fel teljesen a játszmát, csak Ukrajnában, Grúziában, Moldovában jobban látszanak, meg emellett sikerült nekik olyan helyzetet teremteniük, hogy könnyen érvényesíthetik az érdekeiket. Tehát summázva és leegyszerüsítve ennek a versenyfutásnak vagyunk szemtanúi most. Olyan konfliktusoknak, ahol a szembenálló felek érdekeik érvényesítése miatt már korlátozott fegyveres konfliktust is bevállalnak, meg még ki tudja mit még.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 12:00:35
ErrorFlynn 2008.10.09. 12:00:51
:-)
tribunus 2008.10.09. 12:03:02
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 12:05:46
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 12:13:43
Valaki nagyon rosszul döntött ott, a Kaukázus lábainál. Hogy miért és kinek az érdeke volt - talán a 2028-as kiadású Geopolitikai Almanachban majd olvashatjuk :-)
tribunus 2008.10.09. 12:26:09
tribunus 2008.10.09. 12:27:53
mr nemo 2008.10.09. 12:38:07
Ez a nyugati vs orosz haditechnika dolog mindig érdekes kérdés. A NATO tagság miatt kötelezve lennénk a drága felszerelés megvételére, holott mi ezt nem igazán engedhetjük meg magunknak. Meg rajtunk kívül, még jó pár másik ország van így ezzel. Ezért én már azt sem értem - na jó politikailag értem - mi a bánatnak veszik fel a sok kicsit. Még ágyútölteléknek sem vagyunk jók, úgysem küldünk katonákat, mert a parlament nem szavazza meg, ha mennek, akkor meg úgysem lehet őket bevetni. Maradnak a közép-nyugati srácok!
Igaz a mondás; Egy dolgot háromféleképpen lehet tenni: jól, rosszul és ahogy a hadsereg. :-)
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 12:57:20
Mentula 2008.10.09. 12:59:19
www.youtube.com/watch?v=8ubC6_XM5UI&feature=related
Mire képes a hideg, a szél az artikulációval...
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 13:05:25
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.10.09. 13:10:00
Az a rohadt szél hogy elfújja a szótagokat!
drc · http://kurvannya.freeblog.hu 2008.10.09. 13:18:35
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.10.09. 13:27:42
www.hirsarok.hu/node/8838
tribunus 2008.10.09. 15:12:29
zhaoman 2008.10.09. 15:42:03
"Oroszország nem a NATO ellensége! Oroszország pusztán kevésbé kooperatív stratégiát követ érdekszférájának újbóli növelése során..." Tipikus diplomata maszlag!
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.09. 16:02:49
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 16:06:32
ja: 2027-ben meg fogja írni a Blikk :-)
ekkerjoz 2008.10.09. 16:23:28
Vadászati, vagy egyéb rekreációs szabadidős miniszternek jóvóna.
G-had 2008.10.09. 17:18:25
www.gazeta.ru/social/2008/10/09/2852599.shtml
www.gazeta.ru/news/lenta/2008/10/09/n_1280829.shtml
Welcome to NATO:-))))
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 17:33:13
tisztában vagyok azzal, hogy hiányosság, de sajnos nem értem... Az elsőnél még kibetűztem, hogy milícia, meg a képet is felismerem és ezt a két szót (Автомат Калашникова) :-), de miről is van szó? És hogy jön ide a NATO?
(Kerestem az oldalom a Union Jack-et, de nem találtam; innen kikövetkeztettem, hogy a célközönség nem kifejezetten a külföld)
G-had 2008.10.09. 17:43:08
Az első cikk arról szól hogy az orosz rendörség elkezdi lecserélni a ma használt fegyvereit (pl: kalasnyikovokat és a makarov féle pisztolyokat) és átáll a NATO kompatibilis töltények befogadására alkalmas orosz gyártásu fegyverekre (Пистолет Ярыгина «Грач», Пистолет-пулемет ПП-2000)...
A második cikk arról szól hogy itt Budapesten a NATO-s arcok megállapodtak hogy bekapcsolódnak a Szomáliai kalózos buliba és a közeljövőben a NATO égisze alatt is küldenek oda hajókat...
G-had 2008.10.09. 17:52:52
Csütörtökön a Budapesten tartott NATO védelmi miniszterek megállapodtak abban hogy szervezett harcba kezdenek a Szómália patjainál tevékenykedő kalózokkal.Ahogy egy diplomata nyilatkozta, hamarosan hadihajókat fognak a Szomália partjaihoz küldeni.
A NATO hajók fogják kisérni az ENSZ Élelmezési programjában tevékenykedő hajókat.
frundsberg 2008.10.09. 17:53:50
Az én szlávom se valami fényes, de vmi ilyesmi vagyon ottan leírva: az első hír az orosz rendőrség új kézifegyvereiről/lőszeréről szól, a cím szerint a rendőrség a Natoba megy - gondolom ezzel a minőségi ugrást érzékeltetik. A másik egy Reuters hír a budapesti Nato-csúcsról, miszerint hajókat küldünk a szomáliai kalózok elleni harcra. Mármint a szövetség, nemzetközi együttműködés keretében,és nem konkrétan Magyarország, bár most itt lenne az alkalom, hogy magyar lobogó lengjen a Vörös-tengeren, meg az Indiai-ócánon.
Elképzelem ahogy a magyar "Horthy" fregatt kifut a tengerre, hogy leszámoljon a kalózokkal. Mekkora PR lehetőség lenne! Természetesen egy jó kis valóságshow-val egybekötve.
Elnézést kérek, ha valamit félreértelmeztem az orosz szövegben, de majd jön G-had és felvilágosít minket itt a szűkös nyelvi gettónkban...
frundsberg 2008.10.09. 17:55:27
G-had megelőzött.
tribunus 2008.10.09. 18:06:16
Neoprimitív 2008.10.09. 18:13:27
A NATO fegyveres szervezete ebben a formában szerintem már most sem hatékony, a bővítésekkel pedig végképp anakronisztikussá válik. Gondoljunk bele: egy olyan szövetségi rendszer, ami már két kontinensre terjed ki, a fegyveres erők pedig maximálisan széttagoltak és ésszerűtlenül telepítettek, a nemzeti jelleg miatt. Tudom, hogy a NATO politikai szervezet is, de egy katonai erőre támaszkodó politikai szervezet - csak éppen ez a katonai erő legfeljebb az afgán gerillák nagyjábóli fékentartására elég.
Collingwood 2008.10.09. 18:23:09
A Faina meg mindig a kalozok birtokaban van (legalabbis tegnap meg ott volt, akkor olvastam egy cikket) Jelen vannak az amerikai flotta hajoi es a tersegbe tart egy orosz hadihajo is (lehet, hogy mar meg is erkezett). Szerintem uzlet lesz a dologbol, a hajo es a rakomany tulajdonosa vszinuleg arra var, hogy a kalozoknak inukba szall a batorsaguk a "nemzetkozi flottatuntetes" lattan, es csokkentik a valtsagdijat. Szerintem a T-72-esek meg mindig a hajon vannak, ahogy olvastam abban a kikotoben meg egy molo sincs, nemhogy daru , ugyhogy nem hiszem, hogy ki tudnak rakodni oket.
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.09. 18:29:34
grabowski 2008.10.09. 18:37:46
Ilyen körülmények mellett az, hogy a magyar diplomáciának mennyi esélye van egy package dealt keresztülverni, eljátszani a mérleg szerepét egy-egy kérdésben, és egyáltalán: a mosolydiplomácián kívül aktív tevékenységet folytatni,..hát.. Kár, mert a felsorolt témák közül nem egy azért így-úgy, de érinti az országot.
Nekem külön érdekes, hogy a balkáni békefenntartás témája megint bekerült az agendába, egy Berlin Plus, egy petersbergi feladatok, egy aktív balkáni ESDP megvalósulása után. Van egy olyan gyanúm, hogy a háttérben megint az EU CFSP kárára mennek a dolgot.
Légiszállítás kérdését szerintem megint "kiutalják" a lengyeleknek: keressenek alapot az Ukrajnával való mind tágabb együttműködésre, eddig nekik úgyis bevált. Aztán egy füst alatt említsék meg, hogy a NATO is szívesen bérbevenné a gépeket..
A400M-ek gyártása nem tudom, hogy áll, de adatok alapján a C-17es hatótávban azért rendesen ráver.
Fegyverzetintegráció addig meg nem fog megvalósulni, míg az összes ex-VSZ tagállam katonája (kivéve a spec egységeket) Kalassal megy a laktanyán kívülre.
A másik dolog meg a szemléletváltás a katonai doktrínákban ([ex-]VSZ-NATO). Ameddig nem nevelnek ki egy olyan pilótagenerációt, aki az önálló gondolkodásra és feladatmegoldásra van kiképezve és nem arra, hogy a földi irányítóktól kapott utasításokat feltétlen nélkül és a lehető legprecízebben hajtsa végre, addig szerintem kicsit veszélyes az együttműködés pl. CAS-t is igénylő feladatokban. USAF-pilóta csoporttársam mesélte, hogy Afganisztánban kapott érdekes utasításokat bevetés közben a földi irányítótól, akit máshogy "szocializáltak", mint őket.
Bocs, hosszú voltam.
tribunus 2008.10.09. 18:38:33
Collingwood 2008.10.09. 18:41:20
tribunus 2008.10.09. 18:44:10
tribunus 2008.10.09. 18:46:31
Collingwood 2008.10.09. 18:52:46
nem igazan astam magam bele az ugybe, de azt hiszem az amerikaiak azert nem tettek eddig semmit, mert a hajo szomaliai felsegvizeken horgonyoz, es a hadihajok nem serhetik meg Szomalia tengeri hatarat. A franciak foglaltak mar vissza elrabolt hajokat, de az nemzetkozi vizeken tortent, ott nyugodtan akciozhattak.
adam 2008.10.09. 19:01:00
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 19:10:28
bocs, teljesen igazad van, (sőt alapító ugye), de annyira igazad van, hogy először nem is értettem, mi a gond...
Nem is értem, mi lehetetett a magyarázat, de nem magyarázkodom - benéztem :-(
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.09. 19:26:26
Neoprimitív 2008.10.09. 21:35:40
úgy tudom, éppen most született valami megállapodás, hogy már a szomáliai vizeken is üldözhetik a kalózokat. Lehet, hogy túl sötéten látom a dolgot, de szerintem az akció eddig azért maradt el, mert egy másik ország tengerészeit - ha az illető ország nem kéri és egyébként éppen nem vagyunk nagy haverok - senki nem akarta fegyverrel kiszabadítani. Ez nem csáknorisz, nagyon könnyen lehet néhány civil halott, amit utána magyarázgatni kell. Azt viszont el tudom képzelni, hogy a közeledő orosz romboló néhány utast is szállít. Eddig az oroszok nem éppen a terroristákkal való egyezkedéseikről voltak ismertek...
nmi_nmi 2008.10.09. 22:59:30
Majdnem stimmel szerintem. Kivéve, hogy a versenyfutásnak rég vége, az oroszok zuhanyoznak már, a többiek még nem értek be a célba. (Lehet, hogy sohasem fognak.)
Collingwood 2008.10.09. 22:59:58
logikus, amit írsz. Eddig a franciák voltak a legharciasabbak a kalózok ellen, kíváncsi vagyok, az oroszok mit fognak lépni
tribunus 2008.10.09. 23:07:40
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.10. 00:06:40
Egy gyors tarkónlövés a már megbilincselt és a hajó rakterében fekvő kalózoknak, test felemel, bilincs a lefittyedt csuklóról lekap (el kell számolni vele!), majd átbillentés a palánkon, a fene fog szarozni vele.
Az orosz katonai ügyészség biztos nem tesz majd fel annyi kényelmetlen kérdést utána a harcosoknak, mint tenné azt a washingtoni vagy a párizsi.
Collingwood 2008.10.10. 00:48:38
Azt nem írják, hogy különlegesek is vannak -e a Neustrashimy fregatt fedélzetén, de biztosan nem maradtak Szentpéterváron, ha kilátás van egy ekkora bulira...
Neoprimitív 2008.10.10. 07:45:33
egyrészt azért, mert az ukrán haditengerészet nincs felkészülve a Fekete-tengeren túli hadműveletekre. Másrészt az oroszoknak, akik éppen most demonstrálják folyamatosan, hogy az orosz flotta újra világhatalmi szereplő (észak-atlanti hadgyakorlat, venezuelai hadgyakorlat, stb.) egy ilyen lehetőség szinte karácsonyi ajándék.
Egyébként a múltkor a tévében valamelyik Hivatásos Elemző szájából elhangzott, hogy igazából a kalózkodás csak tünet, az lesz rá az igazi megoldás, ha lesz a környéknek rendes megélhetési lehetősége. Elképzeltem, amint a havi egy-egy hajó nem igazán kockázatos elrablásával legalább egy (dollár) ezrest kereső, a fegyvere miatt magát erősnek és fontosnak érző kalóznak felajánlják, hogy ugyan, menjen már vissza a sovány ökrével szántani, Isten bizony dupla árat kap majd a kölesért - lehet, hogy rosszul ismerem az emberi természetet, de nekem nem tűnik vonzó alternatívának.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.10. 08:50:40
Azt ugyet udjuk, hogy a Szövetségnek két hivatalos nyelve van: az angol és a francia. Ennek megfelelően a rövidítés (NATO-OTAN) és az eseményen részt vevők beosztása is mindkét nyelven szerepel rajta.
De hogy a dátumot miért kellett ugyancsak kétszer felírni, ráadásul ugyanabban a formátumban ( 9-10 X 2008), az nekem magas.
Jó, tudom, az egyik az angolul olvasóknak, a másik a franciásoknak. De olyan ez, mint a viccben:
- Apa, miért van ennek a templomnak két tornya és minkettőn egy-egy toronyóra?
- Azért fiam, mert lehet, hogy egyszerre ketten akarják megnézni, hány óra.
korcs 2008.10.10. 11:04:56
tribunus 2008.10.10. 11:46:58
tribunus 2008.10.10. 11:49:39
bet-li, kínai játékos 2008.10.10. 14:12:26
Tehát a bejelentés:
Statement by General John Craddock, Supreme Allied Commander Europe, on ISAF Counter Narcotics Mandate Expansion
BUDAPEST, HUNGARY — "At the request of the Afghan government, I am grateful the North Atlantic Council has given me the authority to expand the International Security and Assistance Force's (ISAF) role in counter narcotic operations. We now have the ability to move forward in an area that affects the security and stability of Afghanistan. It will allow us to reduce the funding and income to the insurgents -- which will enhance the force protection of all ISAF and Afghan National Security Force personnel."
Collingwood 2008.10.10. 14:26:36
tribunus 2008.10.10. 14:35:20
tribunus 2008.10.10. 14:45:32
Neoprimitív 2008.10.10. 14:57:15
én is ilyesmire számítok, csak a kommandósokat valahogy oda kell juttatni, a művelethez kell egy szárazföldi vagy tengeri bázis, stb. Ez az ukránoknak nincs meg, az oroszoknak pedig - úgy gondolom - igen. A kérdéseid pedig egyáltalán nem naívak, ezekben a kérdésekben sokszor a 2x2-ről is csak annyit lehet tudni, hogy 90%-os valószínűséggel valahol 3 és 5 közé esik. (Ja, és sajnos én sem vagyok szakértő.)
grabowski 2008.10.10. 15:24:18
Ahogy én tudom, egy kiló gabonáért közel nem lehet annyit kapni, mint mákért. A máktermelő családok, ha átállnának a búzatermesztésre, nem tudnának megélni. (Plusz, még ott a tálib nyomás is rajtuk, hogy mákot termeljenek.)
Egy magyar újságíró volt Afganisztánban mélyinterjúzni (balintszlanko.blogspot.com), érdekes dolgokat ír a nemzetközi szerepvállalásról és a helyi helyzetről.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.10.10. 15:42:32
www.hirsarok.hu/node/8572
Szóval ugyanaz a probléma, mint Kolumbiában a kokacserjével: ki az a hülye gazdálkodó, aki abbahagyja a jól jövedelmező, komoly felvevőpiaccal bíró, ámde tiltott növény termesztését egy gyengébben jövedelmező, bizonytalan kedvéért, csak azért, mert holmi bétékák tiltják :-)
tribunus 2008.10.10. 18:02:01
Collingwood 2008.10.10. 18:23:44
Gondolom a helyzet Afganisztanban is hasonlo lehet, mas megelhetesi lehetoseg nem nagyon van...
tribunus 2008.10.10. 18:27:42
tribunus 2008.10.10. 18:52:49
Herbert West 2008.10.10. 20:03:23
A bronxi "afroamerikai"-nak igenis van alternatívája, és ő közvetlenül az áldozatokkal kerül kapcsolatba.
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.10. 20:56:50
Hogy mást ne mondjak, jóval alacsonyabb komfortfokozathoz szoktak mint a nyugati átlag :D
Viccet félretéve, hogy egy Hillában szolgáló lengyel katonát idézzek: Ha a mongolok adták a soros őrséget, mindenki nyugodtan aludt a táborban.
Nélkülük lehet hogy néhánnyal több piros-fehér-zöld zászlós koporsó jött volna haza...
Neoprimitív 2008.10.10. 21:33:59
Pascal doktor 2008.10.11. 01:26:49
Igen, ez is olyasmi, hogy mi a korlátozott látókörünkkel nem látjuk (nem lát6juk) azokat a tényezőket, amik ezt a teljesen logikus lépéseket akadályozzák
pl: ki vállalja magára? WHO? FAO? USA? ENSZ... EU sNeoprimitív:
Igen, ez is olyasmi, hogy mi a korlátozott látókörünkkel nem látjuk (nem lát6juk) azokat a tényezőket, amik ezt a teljesen logikus lépéseket akadályozzák
pl: ki vállalja magára? WHO? FAO? USA? ENSZ... EUNeoprimitív:
Igen, ez is olyasmi, hogy mi a korlátozott látókörünkkel nem látjuk (nem lát6juk) azokat a tényezőket, amik ezt a teljesen logikus lépéseket akadályozzák
pl: ki vállalja magára? WHO? FAO? USA? ENSZ... EU szinte mindegyik érdkelt a megoldásban, mégsem járják ezt az utat
ez olyasmi, mint az iráni-afgán határvédelem: Iránnak nem érdeke megfogni a heroint (vagy ott inkább még csak mákgubót), hiszen nagyon nehezen ellenőrizhető és nagyon széles sávú a határszakasz. Ha meg már így is - úgy is bent van az országban, inkább nem nehezítik meg az "exportőrök" dolgát, mert minél kevesebb anyag marad az államhatáron belül, annál jobb az országnak.
Az EU-nak (ő az egyik legfőbb célállomás) szerintem sokkal egyszerűbb lenne - ebből a szempontól - hermetikusan lezár(at)ni Irán afgán határát (itt jórészt még könnyebben megtalálható mákgubót kell keresni, ráadásul ez kevésbé értékes is: kevésbé rejtik talán), mint hogy a schengeni határoknál a jóval "értéksűrűbb" termékekre vadásszanak. (És itt akkor még nem beszéltünk a török, bolgár, román, délszáv addiktokról.)
Ráadásul ez talán még eladható a közvéleménynek is: mivel jelenleg elég alacsony a határvédelem hatékonysága, némi EU-s technológiával (éjjellátók, terepjárók) meg jókora adag EU-s pénzzel (nem tartom kizártnak, hogy azon a tájékon nagyon szépen virágzik a korrupció) igen látványos sikereket lehet elérni.
mr nemo 2008.10.11. 10:02:00
Úgy látom otthon vagy a mongol fegyveres erőkben. Dobj össze egy posztot! :-)
Neoprimitív 2008.10.11. 10:14:47
pont az ilyenek miatt válaszoltam korábban Tribunusnak, hogy ezekben az esetekben a 2x2 egyáltalán nem biztos, hogy 5. Látszólag logikusnak látszó lépések megtételére nem kerül sor évekig, pedig nem hiszem, hogy az ezzel foglalkozó szakértőknek ezt a blogot kellene olvasgatniuk ötletekért. (Bár, ha adnak magukra, akkor megteszik :-)) )
tribunus 2008.10.11. 12:30:49
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.11. 14:58:04
nem tudom, hogy a kubai mikroklíma megfelelő lenne-e a kokacserjének...
És arról sincs információm, hogy pl. a kolumbiai koka-helyzet hogy állt mondjuk hatvan évvel ezelőtt; az az érzésem, hogy a nagy felfutásra a hatvanas-hetvenes években került sor.
Carnivora (törölt) 2008.10.11. 15:20:08
Mindez azért is megnyugtató, hiszen itt, a nullponti lőtéren sorakozott a magyar haderő lövészzászlóaljainak egynegyede, a harckocsik harmada és a teljes ágyútarackos tüzérség. Ha ehhez hozzávesszük a bemutatón részt vevő légierőt és légvédelmet, a páncéltörőket, valamint az ún. statikus bemutatón kiállított harceszközöket és a külföldi missziókban lévő katonáinkat a technikájukkal, úgy igencsak meglephetett volna az ellen, ha nem az előre egyeztetett helyen támad.
...
Úgy vagyunk, mint az az egyszeri szegény ember, aki jót is, és sokat is szeretne enni. Így nem egy laktató egytálételt készít magának, hanem szemet gyönyörködtető apró falatkákat a kaviártól a libamájig. Aztán hiába örül a szeme a sok szépségnek, a gyomra csak egyre jobban korog. Ugye kínos, hogy a gyakorlaton felsorakozott egy zászlóalj az összes ilyen lövészerő egynegyede. A Honvédség összes harckocsija alig több, mint háromszorosa az itt látott három darab T–72-esnek. A felsorakozott egy ütegnyi tarack az összes is. De nehezen lehetne megháromszorozni a bevetett páncéltörőket, légvédelmiseket és harci helikoptereket. A Gripenekből azért több van az itt bevetett kettőnél, de még ennek a kettőnek sincs éles rakétája. "
index.hu/velemeny/olvir/kgi081010/
biztató ez :P
Carnivora (törölt) 2008.10.11. 15:25:35
vastagbor.blog.hu/2008/10/07/ujabb_ejtoernyos_brusszelben#more700952
:D:D:D
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.11. 15:26:58
index.hu/velemeny/olvir/kgi081010/
Nem t'om, ki az a KGI fedőnevű szerző, de egészen jól összeszedte a dolgokat.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.11. 15:28:27
megelőztél :-)
ekkerjoz 2008.10.11. 19:17:40
Azok a parasztok, akik kifejezetten ipari célra termelnek kábítószer alapanyagot, lehet, hogy nem is tudják, hová kerül a drogjuk, de ha tudják is, nincsenek aggályaik a gringók, vagy hitetlenek felé.
Arról nem is beszélve, hogy indokínától közép-amerikáig jónéhány helyen a mindenható Cég sokféle alvállalkozója, mint helyi erő telepített ültetvényeket, mikor a kongresszus éppen fösvénykedett. Pedig nagyon kellett a pénz mondjuk Hruscsov, vagy Kennedy maszek boltjai ellen. Semmi nem volt egyszerűbb, mint diplomáciai fedés alatt gyorsan forgatni a piacon párszáz/párezer kila heroint, kell a francnak a szenátusi vizsgálóbizottság előtt égni filléres/dolláros besúgószámlákkal.
Dehogy fognak lejárt konzervek áfájával kínlódni, mint némely amatőr helyen.
Szerintem Kuba éghajlata, de főleg domborzata nem hasonlít Kolumbiához, Kolumbiában nem teremne meg a dohány, Kubában a koka/tea cserje. Pl. a dominikai szivar félig sem olyan jó, mint a kubai, pedig igen közel van. Meg hát Kolumbia fele magas hegység, Kuba laposabb.
De nem is ezen múlik, elemző agyak beskatulyáznak minden államot, olyan szempontok alapján, mennyi hasznot tudnak hozni a szabad világ vezető államának, oszt jónapot. Aki a körön belül van, jól járt, aki meg kívül, az nem.
ekkerjoz 2008.10.11. 19:34:52
Segít eltűnődni, a körökről.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.11. 20:24:53
www.hirsarok.hu/node/8935
Carnivora (törölt) 2008.10.11. 21:04:35
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.12. 19:16:26
Pl. még annak az infonak a valóságtartalmát sem sikerült kideríteni, mely szerint az Irakban szolgáló mongol katonák a PIHENŐ turnusukat töltik Szadi egykori paradicsomában. Ugyanis állítólag otthon a kormányzatnak elég sok problémája akad a határvidékeken működő orosz, kínai és természetesen mongol legénységű fegyveres csempészbandákkal, és ugye ezt a seregnek kell lerendeznie...
Professor Pizka 2008.10.12. 22:58:58
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.10.13. 00:15:02
Ha én ott lennék, igyekeznék onnan arrébb menni, míg ezek a felvarrós gyerekek meg nem érkeznek. Lehetőség szerint a lábnyomaimat is összesöpörve a homokban.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.10.13. 09:16:12
Hm, a berkutosok nem gyenge gyerekek; úgy nyolc évvel ezelőtt Kijevben láttam egy bemutatójukat. ZZ-nek igaza van: a kalózok helyében felhívnám az anyukámat és megkérném, hogy vegye fel a kapcsolatot a környék siratóasszonyaival, mert meló van kilátásban.
Az ukrán speciális egységekkel azért nincs minden rendben:
www.karpatinfo.net/article61145.html
Hennessy 2008.10.13. 09:36:38
sarius 2008.10.13. 10:47:50
smersh 2008.10.13. 13:58:33
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2008.10.13. 17:30:29
nem lennék a helyükben
Carnivora (törölt) 2008.10.14. 01:04:27
smersh 2008.10.14. 02:03:22
gargoyle 2008.10.14. 12:58:36
mondjuk orosz kommandosok eseten azert aki leginkabb aggodhat az a hajo legenysege. arrafele konnyebben tortenik jarulekos karokozas a lerohanas kozepette. a tobbieket amugy is lelovik barki menjen, nekik nem hiszem hogy uj a dolog (azert megneztem volna a kiscsonakos machetes kaloz fejet amikor lemegy a rakterbe es meglatja a tankokat :)
smersh 2008.10.14. 16:59:06
Egyébiránt a legendás orosz gyakorlatiasság alapján el tudom képzelni, hogy hogyan szedték össze a bevetéshez a cuccot:
A táváris polkovnyik leküldi az illetékes őrmestert a raktárba, az meg felhívja őt onnan:
- Na... van itt minden, ezredes! Plasztik, C4, Semtex... ez mi? Jé, egy aktatáska!
- Hmm. Na, azt nézd csak meg jobban, fiam!
- Izé... az van ráírva: "mobilicseszkaja atmonaja..."
- Az jó lesz! Pár kilométeren belül minden ajtót kinyit! Más nem is kell!
ScoTTThun · http://candc.blog.hu 2008.10.14. 22:17:29
Nem olvastam el mindet, de a Helikopter programmal kapcsolatban eszembe jutott, hogy a fegyverzeti beszerzéseket közösségi szintre akarják emelni, ergo a nemzeti keverés-kavarásnak ezennel vége.
Erről tudtok valamit? Évekkel ezelőtt volt ez téma, mint távoli terv.
mr nemo 2008.10.15. 14:54:05
Ha mégis, akkor gondolom veszünk majd 8 db, 20 éves gépet, persze fegyverzet nélkül, elavult elektronikával és majd valamelyik okos elmondja a kertv-k agyas riportereinek, hogy ezek milyen modern és faxa gépek...