Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Vendégposzt - Hadtörténeti múzeumok: Saumur, Franciaország

2009.01.13. 08:30 Lemilblog

Mighty8 barátunk felvetésének adunk itt helyet, mely szerint szigorúan szubjektív megközelítésben bemutathatnánk néhány hadtörténettel erősen kapcsolatba hozható múzeumot kívül-belül. Ennek hatására sokakban felmerülhet a gondolat, hogy ha épp arra járnak, ahol, akkor érdemes betérni (bekukucskálni) oda, ahova. Mások pedig épp nem járnak arra, azok hát tervezgethetik, hogy majd ha járnak, akkor aztán de bemennének. Megint mások pedig, akik egyáltalán nem mennek arra fizikai mivoltukban, mégis fogalmat szerezhetnek arról, hogy mi újság arrafelé.

Ma a harckocsi-fan olvasóink tobzódhatnak. Mighty8 barátunknak köszönjük ezirányú erőfeszítéseit. Még annyit őróla, hogy nick-jének megfelelően meglehetős járatosságot mutat a 8. Légihadsereg dolgaiban, ennek kapcsán a B-17-es nehézbombázók precíziós bombatámadásainak sikerességéről, amiről sokunknak sokminden eszébe jut, csak a sebészi pontosság nem.

Itt viszont a Saumur-i haditechnikai múzeum látogatásáról készített - igen részletes, mondhatjuk sebészi pontosságú - beszámolót olvashatjuk tőle. Íme:

 

* * *

Az időrendet felrúgva először a legutoljára megcsodált múzeumot mutatjuk be a három hadi közül, amit volt szerencsénk meglátogatni 2006 nyarán. Egyikünk olyan szerencsés, hogy a sok egyéb ország között a franciák földjére is vándoroltak ki kedves rokonai, akiket aztán ügyesen meg lehet látogatni. Másikunk pedig olyan zseniális elme, hogy képes volt a francia nyelvet csaknem tökéletesen elsajátítani – az első csak olyan, ebben az országban szinte teljesen ismeretlen nyelveken próbálkozott, mint az angol vagy a német – amely létfontosságúnak bizonyult ebben a 10 napban.

Térjünk rá kis utunkra. Érdekességképpen említendő, hogy az inkább gyors, mint pontos Francia Államvasutak – na jó, 20 perc késés volt a legsúlyosabb – rendkívül nagyvonalú a jegykezelést illetően. Négyből mindössze egyetlen alkalommal kértek tőlünk jegyet, és még ekkor sem firtatták kedvezményre jogosító életkorunkat. Mint tökéletes úriemberek, természetesen nem bíztatunk senkit bliccelésre, ha errefelé sodorja a sors kiszámíthatatlan szeszélye – azóta is álmatlanul forgolódnánk mindketten, ha megloptuk volna az SNCF-et – pusztán csak hihetetlen számunkra, micsoda őrületes tempóban változik a világ. Nem elég, hogy Virginia egy fekete/muszlim/kenyai fiára szavaz, láthatóan a Párizs-Tours-Párizs vonalon sem tart már senki a német tábori csendőrök állandó zaklatásaitól, sőt az utazóközönség jelentős része annyira elpofátlanodott, hogy sejtésünk szerint a jegy nélkül utazást is simán megkockáztatja. [folyópart és kastély]

Megérkezve Saumur-be az első szívderítő dolog az amerikai csoportok teljes hiánya volt. Néhány magányos párosba ugyan belebotlottunk, de ezek egyáltalán nem olyan irritálóak, mint a Párizsban 20-30 fős bandákba szerveződött honfitársaik, tulajdonképpen a világon semmi baj sincs velük. Expedíciónk volt olyan merész, hogy a pályaudvar és a múzeum közti elég hosszú utat gyalogszerrel tette meg a rekkenő hőségben. Őszintén szólva, ha lenne bennünk egy morzsányi jóindulat, azt mondanánk, hogy szívesen tengetnénk itt nyugalmas napjainkat. Magát a várost is dicsérnénk, de sajnos a helyi önkormányzat mindeddig nem gondoskodott a megfelelő anyagi és természetbeli ellenszolgáltatásról, így kénytelenek vagyunk úgy fogalmazni, ezt a sok-sok csodálatos páncélost Szarvason is simán el tudnánk képzelni. Van egy szép kis soktornyos kastélya – ez természetesen egyedülálló jelenség itt a Loire völgyében – ami ekkor tatarozás alatt állt, így fehér folt maradt számunkra. A másik említésre méltó adottsága maga a Loire lenne, azonban senkit ne csapjon be az a nagy kék csík a térképen. Lehet, hogy mi itt a vizek országában kissé el vagyunk kényeztetve, de mellbevágó a tény, hogy Franciaország egyik legnagyobb folyója július közepén alig-alig múlja felül a dorogi telkünk végében csörgedező Kenyérmezei Patak vízhozamát. No de mégsem a folyóból kikandikáló masszív homokzátonyokért utaztunk ennyit, nézzük hát mit rejteget a páncélos múzeum. [előkert]

Dicséretesen már az előkert tele van olyan darabokkal, amitől a Hadtörténelmi Intézet-és Múzeum teljes vezérkara könnyes szemmel könyörögne kiemelt költségvetési támogatás után. A modernebb tankok sora között azonnal szemet szúr néhány háborús veterán. A két Sherman, Stuart és a T-34/85 tippünk szerint nem lesz túl ritka madár a benti helységekben sem, de a lánctalp nélküli, sarokba félreállított Párduc mindenképpen meglepő, legalábbis jelzi, hogy tényleg komoly műhelymunka folyik a létesítményben. Elég sok dolog van ebben az országban, amiről gyakorlatilag csak jót tudunk mondani, de a múzeumok talán még ebből a mezőnyből is kiemelkednek. A Saumur-i Páncélos Múzeum úgy tökéletes, ahogy a Jóisten – darwinista olvasóink számára a Francia Fegyveres Erők Minisztériuma – megteremtette. A recepciónál francia, angol illetve német nyelven is megtalálható szinte minden katalógus, és a többi francia múzeumtól eltérően itt nem találtunk kirívó hülyeségeket sem az információs táblákon, sem a térképeken. A kiállítócsarnokok remekül tagoltak, így korszakokra lebontva lehet megtekinteni rajongásunk tárgyait. [áttekintő kép]


Előszoba
Kisebb körkép az első világháború és a 30-as évek francia tankjairól (Schneider CA1, Renault FT17, St. Chamond, Renault R 35/Somua S 35, Char B1) kiegészülve néhány aprósággal, mint néhány korabeli páncélkocsi és tábori tarack. [Renault B1 - akkor a legjobb francia harckocsi volt. Példányszámban pedig: mint a fehér holló.]

Ezek után jött el a pillanat, amikor már komolyan megcsapta az orrunkat a gépszag. Jobbra fordulva pedig alig 20 méterre tornyosult egy eszméletlen méretű Panzer V-ös „Párduc”. Különítményünk azon része, ki már ártatlan gyermeki korától kezdve tanulgatta az ilyen harceszközök méreteit és technikai paramétereit hirtelen hatalmas ürességet érzett. Egy könyvben sem volt megemlítve az áthidaló-képesség után, hogy ez a hatalmas disznó nagyobb, mint egy kétszobás balatoni házikó konyhával, fürdővel és tetőtérrel együtt, szóval talán a jövőben jobb lenne ezeket valami érzékletes példával szemléltetni a számok helyett tisztelt szerkesztők! Ugyanezen rendkívül szimpatikus fiatalember volt az, aki egyből öles léptekkel közelített volna a nagy dög felé, jóbarátja azonban figyelmeztette, hogy itt legalább olyan lényeges a petting, mint más hasonlóan fontos műveleteknél. Elkezdtük hát felcsipegetni a morzsákat, amiket elénk szórtak.
 

Vegyes tüzérségi eszközök a II. világháborúból folyosó
Sok érdekesség, köztük a Ryan Közlegényből ismerős 4 csövű 20-as Flak, de szinte valamennyi lényeges tábori és páncéltörő ágyú látható. A teljesség igénye nékül: német oldalról a 10 és feles „Göring Tarack”, PAK-35/36, PAK-40, az összes kisebb Flak, Nebelwerfer 41/43, SPZB 41, az amerikaiak részéről az 57 millis M1-es páncéltörő és az M2A1(M105)-ös, 105mm-es tarack. Egyedül a Long Tom hiányzott de nagyon, ez a múzeum mégsem ideális hely a kesergésre. [10,5-ös tarack]


 

NATO terem
Saccra ez a legnagyobb terme az épületnek, gyakorlatilag minden fontosabb tank és harceszköz fellelhető, amit a NATO erők fennállásuk óta alkalmaztak. Kakukktojásként voltak svéd, izraeli és svájci dolgaik is, de nagyvonalúan nézzük el, hogy ezek nem kaptak külön helyiséget. Felsorolni is nehéz, mi minden volt itt kirakva – őszintén bevallva egyikünk sem volt akkora szakértő, hogy csípőből felismerjen minden tankot – de a lényegesebbeket megpróbáljuk felidézni. Szinte a teljes M széria, M-26 Pershing, M-47/48 Patton, az M-60-as sorozat; a Britektől a Centurion, Cheftain, Conqueror hármas; valamint a Leopard I-II, Jagdpanzer; megszámolhatatlan és számunkra kevéssé ismert jármű, néhány egyéb kategóriába osztható dolog, műszaki segélykocsik, vontatók, mentők, teherautók, stb.
Külön említésre méltó az emeleti galéria, ahol a modellgyűjtemény került kiállításra. [Két generáció: Patton és Leopárd 1]


 

 

Bemutató termek
Nemcsak a kisugárzás fontos, megismerkedhetünk a belső értékekkel is, ami ebben az esetben három tankmotort és egy „üvegpáncélost” jelent. A három kiszerelt erőforrás egy Királytigris, egy Sherman és egy – a Deák téri nyuggerek mindennapjaihoz nélkülözhetetlen – T-34-es alapfelszerelése, a plexipáncélos torony pedig zseniálisan szemlélteti egy átlag tanktorony belső méreteit és berendezettségét.
 

Játszóház
Ekkor mindketten 24 körül voltunk, de amint megláttuk a napocskás falat és a különleges mászókákat, húsz évet rögtön leoldottunk magunkról. Elvileg a kiállított tárgyakra nem volt ajánlatos felmászni, létrehoztak hát egy kis sarkot, ahol egy svéd lövészpáncéloson mindenki kiélhette magát.
 

Német páncélosok a II. világháborúból terem
Most jön az a rész, amely talán egy egész tanulmányt is megérdemelne. Történészi pályánk során elég sok zizzent idiótával találkoztunk már, de ekkor komolyan kezdett körvonalazódni bennünk, hogy a háború vége felé Németország maroknyi megmaradt elmebetege mind tanktervezéssel csapta agyon az ólomlábakon járó időt. Természetesen itt olyan agyament alkotások, mint a Maus, vagy a soha el nem készülő P-1000/P-1500 konstrukciók nem voltak, így be kellett érjük „kistestvéreikkel”. Mielőtt rátérnénk a lényegi ismertetőre, még egy fontos dolgot be kell, hogy valljunk. Habár mindketten tőről metszett humanisták vagyunk, akiktől idegen minden szélsőség, mégis keserűen gondoltunk a sok manikűrözött, Királytigrisben matató francia kézre. Rendkívül szégyelltük magunkat a sok randa előítéletünkért látogatásunk után. Ugyanis ki kell emelnünk, hogy francia barátainknál jobban aligha lehet végezni egy ilyen aprólékos és hatalmas szaktudást igénylő munkát. Láthatóan az itt őrzött felbecsülhetetlen értékek nemcsak egyszerűen karban vannak tartva, de még a Harz-Hegység gyomrából sem bányászna ki senki ezeknél szebb és korhűbb dolgokat. A több mint 800 járművükből kb. 200 önjáró, és jó részük úgy néz ki, mintha a gyártósorról gördült volna ki. Amelyik kicsit kopottabb, az is nyilván sorra kerül idővel, úgyhogy maximális elismerésünk mindenkinek, aki részt vesz a háttérmunkában. [Panther]

Először nézzük az „apróságokat”: Állványos MG-k – mivel csak a csövük volt meg, nem igazán tudtuk eldönteni, hogy most 34-esek vagy 42-esek – ami mögé nyugodtan be lehet állni, és meg lehet fogni. Természetesen meg is tettük, lehet irigykedni. Kordon nagyon kevés dolog előtt volt, úgyhogy szinte bármihez hozzá lehetett nyúlni. Egyedül a járművekre való felmászás volt kiemelve, mint kevésbé tolerált cselekedet, és mivel mindkettőnkön angol és francia nevelőnők hada dolgozott gyerekkorában, így ettől természetesen eltekintettünk.

Következtek a különféle félhernyótalpas „Schutzenpanzer” kütyük. A szintén a „Ryan közlegényes” SDKFZ2 „Kettenrad”, valamint további lövészpáncélosok és önjáró rakétatüzérségi járművek a SDKF és a SDKFZ sorozatból. Ide volt még beállítva egy eléggé viharvert állapotú 88-as is alvázzal együtt, de a fentiekben már tárgyaltuk, hogy előbb utóbb őt is biztos kitatarozzák, sőt talán már túl is van a beavatkozáson azóta.

Jöjjön a Panzer-sorozat, amely az első és utolsó tagokat kivéve hiánytalanul fellelhető a teremben. A Pz II-es és III-as jó, a IV-es viszont egyenesen kiváló állapotban van, és csak úgy kicsattan attól a zimmerittől, amit a gondos franciák néhány év szorgos kutatómunkával rekonstruáltak és kentek fel a járművekre. Az igazi nagyvadak is pazarul néznek ki. A Pz. V-ös Párduc és a Pz VI-os Tigris kiváló állapotban, teljesen menetkészen várakoznak, szintén gyönyörűen zimmeritezve. Aki azt hiszi, hogy Királytigrisük már csak nincsen, az bizony nagyot téved. Az egyetlen szépséghiba, hogy Klaus – nevezzük csak így – éppen kórházi szobájában készült az operációra, és mivel a sors nem a Blikk-fotoriporteri kártyát osztotta ki nekünk, így őt nem fényképeztük. Néhány bíztató szavát tudjuk átadni, minden magyar rajongóját puszilja, és felépülése után szeretettel vár mindenkit. [Tigris]

Nem hiányoztak a páncélvadász, vadászpáncélos, önjárólöveg, légvédelmi páncélos kategória képviselői sem. A választék természetesen itt is jóval szélesebb, mint a Merkúr ’64-es gépjárműkínálata. Stug III-asból mindjárt több is van, de körbejárható a Marder I-II. és a Luchs könnyűpáncélos is. A durvább tankirtók is figyelemre méltóan sokan vannak. Jagdpanzer IV, Hezter, Jadgpanter, talán kissé hiányolhatnánk a Jagdtigert és az Elefantot, de azért nem kellene azt kockáztatni, hogy az egész hely a parkolóval együtt felszálljon a Mennyországba a tökéletességtől. Önjáró lövegek: Hotchkiss, Brummbar „Bontó”, Hummel a sort pedig különleges gépek zárják: egy Flakpanzer IV. és egy Bergepanther műszaki mentő.
 

Olasz páncélosok a II. világháborúból terem
Zúgó fejjel vonultunk a következő egységbe, egy kicsit olyan érzéssel, hogy akár már meg is halhatunk ezek után. Arcunkon azonban ismét felderült az alapjáraton szériatartozéknak tekinthető, sanda gonosz mosoly. A német terem nagyjából akkora volt, hogy a jelenleg zajló női kéziebé összes meccsét egyszerre lehetett volna megrendezni benne, az előttünk álló olasz viszont méretében arra a helyre emlékeztetet, ahova az oviban a téli lucsoktól nedves csizmákat kellett letenni. A tisztesség érdekében jegyezzük meg, hogy a kiállított M15 és M42 típusú olasz csodák biztos nem túl gyakoriak. Nagyon kerestük egyik kedvencünket, a Magyar Királyi Honvédség által is favorizált Ansaldo piperepáncélost, de sajnos nem volt. Reméljük nem rúgta arrébb az egyik figyelmetlen látogató, nehogy ezért hiányozzon a gyűjtemény ékei közül.
 

Különlegességek terem
Na itt aztán visszavettünk a kárörvendő kacarászásból és tágra nyílt szemekkel bámultuk a brit összehajtogatható ejtőernyős „táskadzsipet”, a francia 105 mm-es tankelhárító mopedet, meg a keletnémet harci trabantot. A sok Schwimmenwagen, traktor és a korábban már megismer Góliatok viszont nem hoztak zavarba. [Páncélvadász moped]


 

Varsói szerződés terem
Ezek után a világtörténelem azon egy tucat embere közé kerültünk, akik illegálisan távoztak az amerikai szektorból a szovjetbe. Megkönnyebbülve fedeztünk fel némi szívmelengető hazait is. A falakon a rendkívül megnyerő külsejű Hegedűs András írta alá sokadmagával a Varsói Szerződést, nem sokkal távolabb pedig tán a Nagykörút egy kies szegletét véltük felfedezni nem éppen legbékésebb napjaiban. A felsorolt erők között büszkén pillantottuk meg kis hazánk 15 hadosztályát, és 1800 páncélosát. A kínálat itt is meglepően széles, a T-54/55, T-62 és T-72 az ugye alap, de a T-72-est mindjárt fel is szeletelték – mintha csak a Família KFT kis családi közértjében lenne egy rúd párizsi – aki nem látott még aprólékos részletekig szétszedett ’72-est annak szintén nem tudunk jobbat ajánlani, mint Saumurt. „Futottak még” kategória: BMP-k és BRDM-k, BTR-80 – ezekért talán nem kellene idáig menni, de lám itt is vannak – NDK-s Tatra rakétahordozó, PT-76 partraszálló, és a kint már látott T-34/85-ből is volt bent egy. [A jólismert T-34/85 és a félgömb toronyforma: T-54/55]


 

Szövetséges páncélosok a II. világháborúból terem
Ebbe a terembe tettek be minden olyan dolgot, ami nem tartozott a korszak német/francia/olasz négyeséhez – vegyük kettőnek a németeket – tehát elég sok népség harceszközei között válogathattunk. Shermanből gyakorlatilag csak a Csodabogárék által házilag barkácsol variáns nem volt meg. Dicséretesen nagy választék volt brit páncélosokból. Itt állt a nagyon idétlen külsejű brit lövészpáncélos, Daimler „Dingo” és Humber páncélkocsik, Matilda II. Valentine, Churchill szériák Crusader, Cromwell, Comet, ugyan amerikai színekben, de volt a britek által is nagy számban alkalmazott M3 Grant/Lee és a M5-ös Stuart is. Szintén amerikai festéssel szerepelt számos partraszálló jármű, M8-as Greyhound, T-17-es Deerhound és Scout Car felderítő páncélosok, Priest önjárólöveg, M10-es páncélvadász, M-15-ös. rengeteg dzsip és félhernyótalpas jármű. A szovjet fél sem volt ám elhanyagolva. T-34/76, KV-1 és SU-100-as tartotta a keleti frontot. [Sherman]

[Churchill és barátnője Matilda II]


 

Háború utáni francia terem
Utolsóként egy csomó ismeretlen francia tank várt ránk. Igazából csak a Leclerc-et ismertük közülük, de felvonult szinte az összes tag az AMX sorozatból. [Leclerc]

Összegzésül elég annyit megemlíteni, hogy alapvetően Klausért mentünk ki, de egyáltalán nem voltunk elkeseredettek, hogy nem láthattuk, egyel több ok visszamenni. Ezt a helyet mindenkinek melegen ajánljuk, aki szereti a témát, nem fog csalódni. Talán csak pár dolog van, amit érdemes figyelembe venni. Gyalog sokkal rövidebb az út a pályaudvarról a városon keresztül, a táblákat az autóknak tették ki. Eltévedni elég bravúros dolog lenne, így nyugodtan át lehet vágni.

Amennyiben nyáron megy ki az ember, úgy esélyes a 40 fok meleg, ami a mi esetünkben is megvolt. Egy szupermarketet találtunk a városban, viszont itt érdemes mindent megvenni – főleg vizet, a csapból nem jön semmi iható – mert kisebb bolt nem nagyon van, csak kávézók hada, oda meg nem nagyon akaródzott beülni, miután Párizsban beleszaladunk egy 8 eurós korsó Heinekenbe.

A múzeumra szánt egy nap még úgy is erősen felülbecsült volt, hogy eléggé aprólékosan elvoltunk, nem siettünk sehova. 4 óra alatt még Manstein és Guderian kéz a kézben andalogva is megjárná a teljes tárlatot, így nem kell több időt tervezni rá. A dög meleg miatt ráadásul a pályaudvaron ücsörögtük el a maradék fél napot.
Folyt köv.
 

Link a múzeum honlapjára, meg egy térkép, ha nem találnál oda.

78 komment

Címkék: francia vendégposzt harckocsi hadtorteneti muzeum erdemes megnezni

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 09:20:03

Ismét egy fantasztikus poszt. Gratulálok. Irigykedek is, most nagyon sokat adnék azért, hogy egy Panthert vagy egy Tigert közelről megnézhessek. Bergepantherről nem is szólva.

rgranc 2009.01.13. 10:09:56

Harckocsi *fan* zig-zag, *fan* mint rajongó. Bár nem teljesen értem, miért nem lehet a rajongó kifejezést használni, főleg ha nem vagy benne biztos, hogy mit jelent a fan és mit a fun...

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 10:11:48

Na itt van egy oldal, ahol láthatjátok a saumuri Királytigrist (meg még néhány hasonló vasat).

memoir44.hu/cikkek/eredeti_tigrisek

radiris 2009.01.13. 10:17:52

A poszt jó, de nem lehetne úgy csinálni, mint a többi posztnál, hogy csak az eleje látszik, majd aki akarja olvasni, a "tovább" linkre kattint?

Igy nagyon lassan tölti be a böngészőm...

rgranc 2009.01.13. 10:19:25

És persze irigykedés ezerrel... Gratula!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 10:36:19

@rgranc: ezt komolyan gondolod, hogy nem tudom??? csak azért se írom át! inkább hagynám a billentyűzetemet levágni egy ilyen armoured-vehicle-fun miatt.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 10:38:54

@radiris: jó, jó, betettem a törést. ez igazán nem okozott törést :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 10:41:14

Szakmai kérdés: azt tudjátok, hogy miért olyan rücsis a Párduc, és a Tigris (meg más német hk-k páncélzata? Nekem van egy tippem, de megvárnám, ti mit mondtok erre.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 10:44:32

Ja, a 10telet nem engem illet - még mielőtt félreértés lenne belőle - hanem Mighty8-é a dicsőség!!!

radiris 2009.01.13. 10:51:20

@Zig Zag: köszi! A rücskösségre pedig: szerintem mint a kosárlabdánál, a lepattanókra hajtottak :)

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 10:52:23

Forrás: Panzerkeil: A szovjet gyalogság sok esetben indított fanatikus és "öngyilkos" támadásokat a német páncélosok ellen. Bátorságukat általában az ütközet előtt kiosztott vodkából merítették. A szovjet "tank-romboló" egységek eszköztárában a kézigránátok, a "molotov-koktélok" és más robbanószerkezetek mellett megtalálhatók voltak a mágneses aknák is. Az orosz taktika igen egyszerű volt: 5-10 fős csoportokra osztott "harckocsi-vadász" alakulatok az ellenséges harcjárművek közeledtével előugrottak fedezékeikből és a tankokat lerohanva igyekeztek minél közelebb kerülni hozzájuk, hogy azokat a náluk lévő robbanó töltetekkel harcképtelenné tegyék. Noha ezek az egységek általában hatalmas veszteségeket szenvedtek, mégis sikerült jó néhány harckocsit vagy rohamlöveget "kivonniuk a forgalomból".
A fent említett problémák orvoslására a németek kétféle képen védekeztek: első ellenlépésként minden harcjárművüket felszerelték géppuskákkal (sokszor utólag); míg a védelem második vonalát a zimmerit adta.
A zimmerit egy olyan paszta-szerű anyag volt, amelyet a páncélzatra felhordva megakadályozták a mágneses aknák harcjárművekre történő rögzítését. Az anyag a nevét a gyártó vállalatról: a berlini központú Chemische Werke Zimmer AG-ről kapta. A zimmerit a tévhittel ellentétben - amely egy hibás, 1945-ből származó szövetséges hírszerzési jelentésből ered - nem tartalmazott semmiféle anti-magnetikus anyagot. A hatás mechanizmusa két tényezőre épült: az egyik a durva felület volt, amelyre értelemszerűen nehezebb volt bármit is rögzíteni; a másik pedig az, hogy egy vastag és hatékony réteget képzett az acél páncélzat és az akna közé, melynek mágnesei így képtelenek voltak rögzíteni a robbanótöltetet. A zimmeritnek volt még egy jótékony hatása, amely mintázatából adódott: csökkentette a jármű észlelhetőségét.
A zimmerit borítást 1943 augusztusától kezdték alkalmazni. Azonban 1943 őszén olyan visszajelzések érkeztek a frontról, hogy a borítás találat esetén kigyullad. Az ügy kivizsgálására kísérleteket végeztek: két zsákmányolt páncélost vontak be zimmerittel és különböző gránátokkal (páncéltörő, repesz-romboló, gyújtó), különböző szögekből többször rájuk lőttek. A tapasztalatok azt mutatták, hogy a zimmerit egyáltalán nem tűzveszélyes - legalábbis megszáradt állapotban. A felhordást követő 4-5 nap során még lánggal tartósan melegítve lángra lobbant ugyan, de az égés mintegy 20 perc elteltével magától megszűnt. A kísérleteket végeztével még nagyobb mennyiségben került a zimmerit a csapatokhoz.
A zimmerit felhordását egy 1944. szeptember 9-i utasítás következtében beszüntették. Ennek több oka is volt. A zimmerit felhordás és száradása - még a leghatékonyabb módszerrel is - 4-5 napot vett igénybe, ami jelentős mértékben lassította a harcjárművek gyártását. A másik ok az volt, hogy a szovjetek valójában elenyésző számban alkalmazták a mágneses aknákat, különösen 1943-tól kezdődően, amikor is védekezésből támadásba mentek át és ezért a fent említett taktika háttérbe szorult. Egyes források az általános anyag hiánnyal is szokták, magyarázni a zimmerit "eltűnését", de ez valószínűtlen mivel 1945-ben amikor a britek elfoglalták a Henschel Werke rajnai üzemeit mintegy 100 tonna felhasználatlan zimmeritre bukkantak. Tehát Németország elegendő anti-magnetikus anyaggal rendelkezett, csak éppen már nem volt rá szükség.
A zimmerit az 1943 augusztusában és azt követően készült járművekre már a gyárban felkerült, de a csapatokhoz is nagy mennyiségben szállították, ahol tábori műhelyekben hordták fel az alakulatok páncélosaira.
A pasztát a páncéltest és a páncélteknő függőleges (nem feltétlen merőleges) felületeit kellett beborítani viszont a tornyot és a köténylemezeket (Schürzen) valamint a vízszintes felületeket szabadon kellett hagyni. Ezt a parancsot azonban sokszor figyelmen kívül hagyták mind a típusok, mind a kezelendő felületek tekintetében.
A páncélost miután teljesen összeszerelték egy sötét vörös-bordó színű alapozó festékkel vonták be, amely megakadályozta a páncéltest időelőtti korrózióját. Ezt követően került sor a zimmerit felhordására. Első lépésként egy 5 mm vastag, négyzetes mintázatú réteggel borították be a páncélos megfelelő részeit, majd mintegy 4 órán keresztül száradni hagyták. 4 óra elteltével benzinlámpával kezdték a zimmeritet kikeményíteni. A második lépést egy újabb, kb. 4-5 mm-es réteg felhordás a jelentette, amelynek felszínét a megfelelő célszerszámmal különböző mintázatúra alakítottak (lásd lejjebb). A második réteg száradását is benzin lámpával segítették elő. Miután minkét réteg felkerült a páncélosra és kellő képen megszáradt már csak a jármű festése volt hátra.
Pz.Kpfw. IV, Jagdpanzer IV, Panther
Pz.Kpfw. III, StuG III, Pz.Kpfw. IV, StuG IV, Jagdpanzer IV, Brummbär, Flakpanzer IV (Wirbelwind, Ostwind), Panther, Jagdpanther, Tiger, Sturmtiger, Ferdinand/Elefant, Tiger II, Jagdtiger (Porsche változat)
Panther
StuG III
StuG III, Panther, Jagdpanther
StuG III, StuH 42, Panther, Tiger
Pz.Kpfw. IV
Panther
Panther
StuG III
Ősszegzés képen elmondható, hogy a zimmerit, amely a második világháborús német páncélosok jellegzetes külsejét adta hatékony védelmet biztosított a mágneses aknák ellen, noha ezekkel a fegyverekkel a németek egyre ritkábban kerültek szembe a háború folyamán.

spájdernecc 2009.01.13. 11:17:43

Ismét remek :)
PT-76-ost még vezettem, vagy 150 m-t
jó régen volt :)

MuellR · http://cartoonheroes.blog.hu 2009.01.13. 11:21:39

AZTAK*RVA! Gyerekek, minden tisztelet. Úgy sikoltoztam körbe a lakást, mint egy kislány, akinek először tapintanak érzékeny pontjára. Ez valami hihetetlen! Köszönöm, köszönöm, köszönöm!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 11:22:47

@Titus Pullo Urbino: Nem semmi. Ezt nem tudtam, bevallom. Én teljesen másra gondoltam. Olvastam valami olyasmit, hogy az Afrika Korps idején - kb egy évnyi szívás után jöttek rá a britek - miután végre hazaküldtek egy zsákmányolt német páncélost, hogy a fritzek felületedzették a páncélzatot. Így nem csoda, hogy csak nagyon nehezen lehetett azt átlőni. A ciki az volt a dologban, hogy egy év telt el folyamatos próbálkozásokkal, míg rájöttek az ötletes technikai turpisságra.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 11:33:07

Meg kell jegyezzem, hogy Mighty8 dolgozata valóban hiánypótló, mert a páncélosokkal eddig nem nagyon foglalkoztunk. Nem lennék meglepődve, ha a Lemil "elmélet" sorozatban Tuhacsevszkíj - De Gaulle - Guderian - Basil Henry Liddell Hart négyesről is szó esne a még közeli jövőben...

ErrorFlynn 2009.01.13. 12:45:12

tankelhárító moped! nagyon cuki. az is úgy hátratántorodik lövés közben?

MTi 2009.01.13. 12:49:43

Különben a szovjet "harckocsi-vadászok" sikereit sohasem értettem: szvsz bolond az, aki páncélosokat enged szabadon kószálni gyalogsági támogatás nélkül. A német páncélgránátosok meg erre különösen fel voltak készülve és kiképezve, hiszen ott cirkáltak a Sd.Kfz. 250 és 251-esekkel a harckocsik mellett. Akkor hogy is van ez?

MTi 2009.01.13. 12:50:59

@ErrorFlynn: Ez hátrasiklás nélküli konstrukció.

ErrorFlynn 2009.01.13. 13:30:17

épp azért, nem veti egy ilyen hátra a kismotort, mikor kilövik? löveg repül előre, moped hátra.

MTi 2009.01.13. 13:43:24

@ErrorFlynn: Nem. Blogbulin bővebb!

Condottiere 2009.01.13. 14:00:23

@MTi:

A Blitzkrieg egyik meghatározó eleme, hogy a nyílt terepen támadó páncélos ékeket ne lassítsa a gyalogság. Természetesen városi környezetben más a helyzet.

A páncélosoknak első körben az volt a feladata, hogy áttörjék a frontot, majd ne álljanak meg piszmogni, hanem nyomuljanak mélyen a vonalak mögé. Az ekkor már áttört front lekötése, és felszámolása volt a páncélosokat követő, páncélgránátosok feladata. Én legalábbis így tudom, de lehet hogy tévedek.

A kritikus pillanat az volt, amikor a páncélos ék már áttörte az arcvonalat, mikor elhaladt mellettük/ felettük a vasszörny a derék öngyilkosjelöltek kiugráltak a rejtekhelyükről, rácuppantották az ajándékot az ekkor jó eséllyel nekik már a hátát mutató Panzerre visszabuktak a fedezékbe és várták a páncélgránátosokat. Akik nagyjából ekkor kezdhettek lemászni a féllánctalpasokról. Persze, nekem így rémlik, lehet, hogy nem így működött a dolog, rég foglalkoztam a témával.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.01.13. 14:03:08

Hmmm, kedvet kaptam CoD-ozni...

Baromi élvezetes poszt, gratula:) Én mondjuk nem csodálkozok, hogy annyira karbantartják a német tankokat is. Szvsz mai napig bennük van a rettegés, hogy "ezek" támadni fognak. Lesz mivel védekezni ;)

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 14:23:25

"MTi 2009.01.13. 13:43:24
@ErrorFlynn: Nem. Blogbulin bővebb!"

Aszittem gyerekek fényképeit fogjuk nézegetni a blogbulin, most meg kiderül, hogy hátrasiklás nélküli páncélvadász technika lesz a téma.
18. jelentkezési szám visszavonva, asszem mégse megyek el :-))))) hehehehe

ErrorFlynn 2009.01.13. 14:29:02

gyerekek fényképei?!

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.01.13. 14:38:30

Köszönöm szépen mindenkinek a dicsérő szavakat. A robogón mi is nagyon gondolkodtunk, hogy miként működhet, de még nálunk nagyobb szakik sem bírtak megnyugtató választ adni a mechanizmusra :)
Mighty8

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 14:43:25

@Kurtz ezredes: Hello Mighty8, lesz poszt a 8. légihadseregről?

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.01.13. 14:49:42

Hello
Körvonalazódik a dolog már régóta. Ha végeztem a vizsgákkal, jelentkezem.

MTi 2009.01.13. 16:07:51

@Titus Pullo Urbino: Gyerekek fényképeit nézegetni, hogy aztán jól leöntsük sörrel meg összetapizzuk zsíros kézzel (ööö... már mint a fényképeket!nem a pincérnőt!!) - azt már nem!

master sergeant 2009.01.13. 16:40:02

Nagyon szép és élvezetes olvasmány! Köszönet érte és gratula!
Na itt van az öreg Vespa és a Hátra Siklás Nélküli, HSN löveg problemje. Hatás-ellenhatás elvén működik. Nagyon finom kis találmány! Az első bevetett példányokat még a német ejék vetették be Kréta elfoglalása során! (Már megen a dajcsok...! Valamit mindig is tudtak!)
A háború után mindkét fél erőteljes fejlesztésbe kezdett ezügyben.
Előnyei:
-Azonos ürméret mellett a súlya töredéke egy hagyományos lövegnek. (látsd Vespa robaj is hordozhatja és a kezelője használhatja sztenderre húzva vagy sült tökök beigérésével menet közben is:-)
-A kilőhető lövedékek széles választéka, nagy hatóerő mellett.
-A löveg tüzelés közben nem siklik hátra a felépítése miatt. Ezért könnyü kerekes álványról vagy tripodról lehet üzemeltetni.
Mindamellett vannak súlyos hátrányai is:
-Megnövelt hajtótöltettel kell rendelkeznie, mert a hátrasiklást a zárszerkezet fúvócsővé kialakítása révén kerülték el. A hajtó töltet hátrafelé is szépen szórja az áldást, ugyanúgy mint előre. Ezért marad egyhelyben a cső.
-A következő negatívum az előzőböl adodik. A löveg mögött jó pár méteren belül ember fia nem marad égetlenül.
-Ezért nem lehet zárt térből üzemeltetni.
-Nyilt terepen a hátrafelé kicsapó láng és füstoszlop miatt nem lehet rejtetten alkalmazni.
-Tényleges hatótávolsága sokkal kisebb mint az azonos ürméretü lövegé.
Elsősorban a légideszant csapatok könnyű és hatásos fegyvere volt mindkét oldalon. De a negativ tulajdonságai és a haditechnika további fejlődése miatt lassan kikopott a hadseregek arzenáljából.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.01.13. 18:41:48

Nagyszerű poszt! Köszönöm!

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 19:05:55

Azért befóliázom a fényképeket, biztos ami biztos, nehogy MTI megsemmisítse sörös leöntés által.
Szakmai kérdés: a mopedes megoldás mennyivel jobb, mint egy panzerfaust? Ha választanom kéne, inkább venném fel a vállamra a faustot, mint egy mopedet, gondoljátok el, egy mozgó célra rálőni úgy, hogy közben egy mopedet tartasz a válladon, hát nem is tudom. Csak Noriszon kívül nem tudnék rá jelentkezőt.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.13. 19:20:26

A Panzerfaustok ráadásul elég megbízhatatlanok is voltak. Sok robbant fel a kezelő kezében, jópár halálos és súlyos sérülést okozva. Képzeld el, amikor ráülsz a mopedre és a lábad közt mond csütörtököt a rendszer...

Lucius Flavius Arrianus 2009.01.13. 19:46:25

Már bocsánat, Titus Polliusom, de Csáknorisznak - tudtommal - nincsen szüksége ilyen aszeszoárokra, ha páncélelhárít. Ő úgy hajtogatja össze - eltartott kisujjal - az inkriminált páncélzatokat, mint istenben boldogult nagymamám a rétestésztát: kinyújtja, feltekeri; kinyújtja, feltekeri.

Panzer 2009.01.13. 20:02:24

A harckocsi-elharito mopedrol infok itt:

modern-war.suite101.com/article.cfm/the_bazooka_vespa_in_combat

Elore figyelmeztetek mindenkit: besz@ras... :)

Udv,
Panzer

Panzer 2009.01.13. 20:04:16

Ja, es ha mar durvulunk motor-ugyben, ime egy pancelozott Harley:
mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/denmark/FP3-2.jpg

Itt pedig egy 20 mm-es gepagyuval felszerelt dan Nimbus oldalkocsis motor.
mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/denmark/Nimbus20mm.jpg

Udv,
Panzer

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 20:11:46

A 20 mm kaliber Nimbus motort megértem.
A páncélozott Harleyt is megértem, ezek racionális gondolatok, emberléptékűek, kezelhetők. Nade 75 mm HSN egy mopeden? Katasztrófális ötlet szvsz. Nem lehet véletlen az sem, hogy francia és görög a hadi kivitelezés. Akkor inkább egyszemélyes öngyilkos japán torpedó.

Panzer 2009.01.13. 20:16:34

Fene tudja, Titus Pullo: lehet, hogy van a dologban valami - elvegre, ha rendesen meg van csinalva az a HSN loveg, akkor tenyleg nincs hatrasiklas, azaz nem szall el a motor.

Ezen a ponton ugy is fel lehet fogni, mint egy extrem onjaro lovegtalpat - a cel kozelebe erve kezelo leszall, celoz, lo, stb.
Elvegre olcso, kicsi, igenytelen motorral, stb, ejtoernyosoknek idealis. Nem kell cipelni a HSN loveget, viszi az magat + par loszert is.

Azt, hogy menet kozben lehetett volna loni vele, mar kevesbe vagyok hajlando elhinni. Lehet, hogy technikailag lehetseges volt, de hogy pontos nem, az is biztos.

Udv,
Panzer

MTi 2009.01.13. 20:17:21

@Titus Pullo Urbino: Páncélozott fotóalbumhoz mit szól? :-)

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 20:25:37

MTI: páncélalbum? "Igen. Nem. Az ellen nem véd."

Titus Pullo Urbino 2009.01.13. 20:27:07

Befóliázom a képeket, páncélborítással védem, zimmerittel lekenem, úgy már biztosított a védelem.

MTi 2009.01.13. 20:33:39

@Titus Pullo Urbino: Tudomásom szerint.. ööö.. (és brit tudósok szerint!) a sör-jäger koktél oldja a zimmeritet! (A hangulatot biztos! :-D)

Mentula 2009.01.13. 22:11:21

Hát akkor megint csak két há-

Ob's stürmt oder schneit
ob die Sonne uns lacht... :)

Czelder Orbán 2009.01.13. 22:25:04

Esküszöm, ezt a cikket már olvastam régebben valahol. De hol?

Czelder Orbán 2009.01.13. 22:27:14

No meg is van. Itt:
panzerkeil.dre.hu/egyeb/cikkek/saumur/saumur.htm

Nem néztem meg a kommenteket, de remélem, most nem találtam fel a spanyolviaszt. Ugye, nem? *.*

Mentula 2009.01.13. 22:36:37

Már bocsi, de a két szöveg éppen annyira hasonlít egymásra, amennyire indokolt, ha már a két csapat ugyanazt a múzeumaot nézte meg. A képekről nem tudok nyilatkozni, de a múzeumnak van nyilvános galériája, abból bárki szemezgethet.

bestraubt sind die Gesichter...

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.01.13. 22:49:38

Olyannyira hasonlít, hogy egy csapat voltunk. :) Laci barátom volt az expedíció másik fele. A képek pedig saját készítésüket, az általam elkurnyerált családi géppel.

Mentula 2009.01.13. 22:53:26

Na tessék :) plágium!

Mentula 2009.01.13. 22:55:54

De a szöveg akkor upgrade-olva van :)

trédoff · http://polgarda.blog.hu 2009.01.13. 23:29:57

Üdv!

Én vagyok a szerencsés útitárs és biztosíthatlak Mentula, hogy semmi plágium nincs a dologban :) Kurtz ezredes is megírta az élményeit itt, én meg még régebben a panzerkeilen. A fényképek persze, hogy ugyanazok, hiszen egy gép volt nálunk :)

Mentula 2009.01.13. 23:38:15

Na, kb. erre gondoltam, miután Oberst Kurtz jelentkezett. Nem győztem smájlikat elhelyezni, plusz még most irígykedni :). Csak Czelder mester kétségeit akartam eloszlatni, mert látatlanban is biztos voltam abban, hogy ZZ nem nem szerkeszt be plagizált posztot-

Mentula 2009.01.13. 23:40:50

...doch froh ist unser Sinn, (ja unser Sinn)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.14. 07:37:41

@Mentula: Hát persze, hogy nem. Mert nem is tudtam a Panzerkeil posztról. Még szerencse, hogy nem teljesen ugyanaz :) Nem bírtam volna ki egy másodközlést.

Titus Pullo Urbino 2009.01.14. 08:16:32

Nagyon vakmerőnek kell ahhoz lenni, hogy egy tüzér eldurrantson egy 75 mm-es robogóra szerelt HSN-t. Nem szívesen lennék 100 méteren belül az esettől. A találati pontosság is nagyon kérdéses, milyen távolságból hatásos az eszköz? 50 méterig lehet vele célozni? Nem hiszem el, hogy távolabbról hatásos lehet.

juditmanó 2009.01.14. 09:07:08

Verstaubt sind die Gesichter...

mr nemo 2009.01.14. 10:22:53

@Mentula: ...
...
Der Tag glühend heiß.
Oder eiskalt die Nacht.
... @juditmanó: (V csere B-re)
Doch froh ist unser Sinn,
Ja unser Sinn;
Es braust unser Panzer
Im Sturmwind dahin.

ki tudja tovább?

Titus Pullo Urbino 2009.01.14. 10:32:39

Pancerlíd dájcs nyelven:

1. Ob's stürmt oder schneit,
Ob die Sonne uns lacht,
Der Tag glühend heiß
Oder eiskalt die Nacht.
Bestaubt sind die Gesichter,
Doch froh ist unser Sinn,
Ist unser Sinn;
Es braust unser Panzer
Im Sturmwind dahin.

2. Mit donnernden Motoren,
Geschwind wie der Blitz,
Dem Feinde entgegen,
Im Panzer geschützt.
Voraus den Kameraden,
Im Kampf steh'n wir allein,
Steh'n wir allein,
So stoßen wir tief
In die feindlichen Reihn.

3. Wenn vor uns ein feindliches
Heer dann erscheint,
Wird Vollgas gegeben
Und ran an den Feind!
Was gilt denn unser Leben
Für unsres Reiches Heer?
Ja Reiches Heer?
Für Deutschland zu sterben
Ist uns höchste Ehr.

4. Mit Sperren und Minen
Hält der Gegner uns auf,
Wir lachen darüber
Und fahren nicht drauf.
Und droh'n vor uns Geschütze,
Versteckt im gelben Sand,
Im gelben Sand,
Wir suchen uns Wege,
Die keiner sonst fand.

5. Und läßt uns im Stich
Einst das treulose Glück,
Und kehren wir nicht mehr
Zur Heimat zurück,
Trifft uns die Todeskugel,
Ruft uns das Schicksal ab,
Ja Schicksal ab,
Dann wird uns der Panzer
Ein ehernes Grab.

juditmanó 2009.01.14. 12:33:43

Ob's stürmt oder schneit,
Ob die Sonne uns lacht,
Der Tag glühend heiß,
Oder eiskalt die Nacht.
Verstaubt sind die Gesichter,
Doch froh ist unser Sinn,
Ja unser Sinn;
Es braust unser Panzer
Im Sturmwind dahin

ezt egy német oldalon találtam, ezért írtam úgy, de biztos nektek van igazatok, bestauben = beporoz, beporosodik, verstauben = beporosodik, a gyakrabban énekelt verzió számít

juditmanó 2009.01.14. 13:15:34

Ob's stürmt oder schneit, ob die Sonne uns lacht;
der Tag glühend heiß oder eiskalt die Nacht;
bestaubt sind die Gesichter, doch froh ist unser Sinn:
es braust unser Panzer im Sturmwind dahin!

Mit donnerndem Motor so schnell wie der Blitz,
dem Feinde entgegen im Panzergeschütz.
Voraus den Kameraden, im Kampfe ganz allein:
so stoßen wir tief in die feindlichen Reih'n.

Mit Sperren und Tanks hält der Gegner uns auf,
wir lachen darüber und fahren nicht drauf.
Und schüttelt er auch grimmig und wütend seine Hand:
wir suchen uns Wege, die keiner sonst fand.

Wenn vor uns ein feindliches Heer dann erscheint,
wird Vollgas gegeben und "Ran an den Feind!"
Was gilt denn unser Leben für uns'res Reiches Wehr?
Für Deutschland zu sterben ist uns höchste Ehr.

Und läßt uns im Stich einst das treulose Glück
und kehren wir nicht mehr zur Heimat zurück;
trifft uns die Todeskugel, ruft uns das Schicksal ab:
dann ist uns der Panzer ein ehernes Grab.

Ez a következö változat, állítólag az elsö 3 versszakot még most is éneklik a Bundeswehr-nél.Némi eltérés mutatkozik Titus verziójával szemben, gondolom az övé lehet a 30-as évekbeli eredeti.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.14. 15:42:48

@Őrnagy Őrnagy: Nem semmi a hely. A 38 cm űrméret asszem már az a kategória, ami ellen a csatahajók páncélzata sem véd.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.01.14. 16:19:22

Elvileg pont olyan ágyú, ami a Bismarcknak és testvérhajójának volt. Évente egyszer beindítják, forogni is tud a lövegtorony, még működik. Minden eredeti, az áramfejlesztők, a feliratok, a WC-k, a lőszer, stb. Nem semmik a norvégok, nem rombolták le (csak a másik ütegállást). Kötelezően meglátogatandó hely ágyúbuziknak :))

Collingwood 2009.01.14. 17:33:16

Nagyon jo cikk volt, fantasztikus lehet ez a muzeum. A HSN-nel felszerelt Vespatol meg ram tort a csillapithatatlan rohoges.

En legutoljara a becsi hadtorteneti muzeumban jartam (www.hgm.or.at/ger/), nekik is szep pancelosgyujtemenyuk van. Raadasul, katonai karmuvek talalkozojat tartottak, amikor ott voltam. Meg mukodokepes Hetzer rohamloveg is volt.

Titus Pullo Urbino 2009.01.14. 18:49:13

Juditmanó: Igenigen, az általam beidézett változat a legősibb, 1938 környéki. A zenéje is lassúbb, mint a közismert változata. Az komoly, hogy az első 3 versszakot még ma is éneklik? Ezt furcsának tartom. Hivatalosan éneklik, vagy kocsmában, nosztalgiából?

NAR 2009.01.14. 22:48:58

Nekem a linköpingi repülőmúzeumhoz volt szerencsém (www.sfhm.se/templates/pages/FlygStandardPage____889.aspx?epslanguage=EN), fényképek is akadnak, sőt, még szuvenírt is hoztam, leírást az összes kiállított gépről. Esetleg írhatok róla (könnyelmű :-), de ilyen stílust nem tudok garantálni :-)

juditmanó 2009.01.14. 23:30:45

@Titus Pullo Urbino: Azon a német oldalon, ahol a Panzerlied-változatot megtaláltam, az apró változásokkal, az állt, hogy még használatos az első 3 strófa
(www.dekrue.de/armee/panzer/panzerlied.htm).

Titus Pullo Urbino 2009.01.15. 08:50:37

Az utolsó kettő strófa már túl hazafiasnak, nagyon németnek (ergó árjának, nácinak)találtatott BW körökben ezért letiltották?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.15. 08:58:18

@NAR: Csak tessék, tessék. Küldd el a blog email címére a szöveget, bejelölve, hogy hová melyik képet illesszük. A képeket meg jpg-ben csatold. Aztán szépen beszerkessztjük :)

juditmanó 2009.01.15. 09:32:07

@Titus Pullo Urbino: nem hiszem, hogy az árja v. náci tartalmak miatt, egyedül a für uns'res Reiches Wehr-n akadhatna meg a modern szem/fül, ez már nemigen aktuális. Szerintem inkább az utolsó két strófában megjelenö a hösi halál gondolata nem illik már a modern BW-hez...

master sergeant 2009.01.15. 12:50:47

Még egy szösszenet a 64-es Vespa gun robajhoz. A Varsói szerződés, azon belül az akkori Szovjetunió harckocsik mennyisége terén (sok lúd disznót győz alapon) igencsak túlerőben volt! A NATO ami él és mozog elven még a WC ajtót is bevetette volna ellenük! Ennek ékes példája, eme digó amorf! :-D

Mentula 2009.01.15. 22:59:44

itt is jelzem, ismerve a bulira jelentkezők névsorát, és itteni ténykedésüket, végre úgy tűnik, nem szólóban fogok danolni :)

zero11 2009.01.16. 11:39:32

Szép cikk, azért van még pár hasonló múzeum Európában: sinsheim, münster, lesany, kubinka stb

Szép képsorozatokat lehet taláni magyar siteokon is ezekről, pl:
www.bunkermuzeum.hu/ (utazások menü)

Titus Pullo Urbino 2009.01.17. 19:15:38

Lehet, hogy a VSZ harckocsik számbeli fölénye szerint előnyben volt, ám szerényen jelzem, hogy szvsz a harckocsik kábé fele alkalmatlan volt arra, hogy 300 kmnél messzebb jusson a helyőrségétől. A Csepel teherautókról ne is szóljunk, azok kábé fele a laktanya kapuját sem tudták volna riadó esetén átlépni, nemhogy az országhatárt.

GrG 2010.04.06. 15:45:34

Sziasztok!!

ezuton köszönöm ezt a fantasztikus leírást. Úgy alakult a hétvégém, hogy arra felé volt dolgom, és az írásotoknak köszönhetően azt mondtam azasszonynak, Anya - ezt megnézzük, itt még Királytigris is van. Bár az asszony max az anyaoroszlán kifejezést ismeri, de elmentünk. 10 perc után a 2 éves lányom magyarázta valami ismeretlen francia gyereknek, hogy ezeknek nem kerekük van, hanem lánctalpas:-) A kiállítás csodálatos volt!
G
süti beállítások módosítása