Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A Zenta cirkáló 1.0

2009.04.09. 08:00 MTi

Tudom, hogy lokálpatriotizmusom már-már aggasztó méreteket ölt, hiszen betegesen vonzódom mindenhez, ami Zentához kapcsolódik. De elárulom: szívem csücske – a zentai lányok mellett – egy hadihajó, amelyet szülővárosomról neveztek el. Következzék a Zenta cirkáló tragikus története. 

Őfelsége I. Ferenc József Zenta cirkálójának (SMS Zenta) építését 1896. augusztus 8-án kezdték meg a pólai (ma: Pula, Horvátország) cs. és kir. Tengerészeti Szertár – közismertebb nevén az Arzenál – hajóépítő műhelyében. A hajótestet 1897. augusztus 18-án bocsájtották vízre, a cirkálót pedig 1899. május 28-án helyezték szolgálatba. A Zentának – a róla elnevezett cirkálóosztályban, – 1896-1901 között még két testvérhajója épült. Ezeket – a Zentához hasonlóan, amit az 1697-es diadalmas csata után neveztek el – emlékezetes csatahelyekről kapták nevüket: Aspern és Szigetvár.

Az asperni csatában 1809. május 21-22-én Napóleon seregét először győzték le sík terepen vívott csatában.



1566. augusztus 6-a és szeptember 8-a között a török sereg I. Szulejmán vezetésével ostrom alá vette Szigetvárat, amit gróf Zrínyi Miklós védelmezett. Az ostrom a várvédők kirohanásával, és az azt követő kézitusában szenvedett hősi halálával végződött.



A Zenta-cirkálóosztály három hajójának jellemző adatai:

-    vízkiszorítás: 2350 t, teljesen felszerelve 2543 t;
-    hajtóerő: 8 db Yarrow típusú vízcsöves kazán, 2 db álló, négyhengeres, háromszoros expanziós gőzgép, két csavar;
-    sebesség: a kifejtett 8584 maximális LE mellett 21,87 mérföld;
-    vízvonalhossz: 96,00 m;
-    szélesség: 11,732 m, merülés középen 4,42 m;
-    fegyverzet: 8 db 12 cm-es L/40-es gyorstüzelő ágyú, 8 db 4,7 cm-es L/44-es Škoda gyorstüzelő, 2 db 4,7 cm-es L/33-as Hotchkins gyorstüzelő, 2 db 45 cm-es torpedóvetőcső oldalt, a vízvonal fölött;
-    páncélzat vastagsága: 2x25 mm a fedélzeten és a parancsnoki tornyon, 35 mm a hídon; személyzet: 17 tiszt és 289 fő legénység.

A lövegeknél szereplő L/ jelzés a cső hosszát jelzi az űrmérethez viszonyítva: minél nagyobb ez a szám, annál hosszabb csövű a löveg, és messzebbre hord.

A Zenta-osztályú cirkálókat 585 m2 felületű vitorlázattal is ellátták, a széntüzelésű kazánok fűtéséhez 469 tonna szenet tudtak magukkal vinni. Ezek a hajók – melyek az úgynevezett védett, más néven kiscirkálók kategóriájába tartoztak, missziós céllal épültek. A feladatuk az volt, hogy a világtengereket járva védelmezzék a Monarchia kereskedelmi és diplomáciai küldetést teljesítő állampolgárait, „lobogómutatással” – olykor-olykor diszkrét ágyúzással – demonstrálják a birodalom erejét. Ez a XIX. század végén a nagyhatalmak esetében – Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, USA – elterjedt szokás volt. A Zenta cirkáló ennek szellemében 1899-1901 között Kelet-Ázsiában állomásozott, ahol részt vett a boxerlázadás leverésében. 

1900 júniusában a boxerek – a külföldi képviseletek szolgálatában álló kínai katonák – megszállták Pekinget, és ostrom alá vették a diplomáciai negyedet. Az érintett hatalmak – Osztrák-Magyar Monarchia, Németország, Franciaország, Nagy-Britannia, az USA, Olaszország, Oroszország, Belgium, Hollandia és Japán – nemzetközi haderőt állítottak össze a lázadás leverésére. A Monarchia a Zenta legénységét vetette be: június 3-án Takuban egy tiszt és két kadét parancsnoksága alatt 30 matróz szállt partra és Pekingbe indult. Néhány nappal később Eduard Thomann von Montalmar fregattkapitány parancsnoksága alatt újabb 70 tengerész indult útnak, de csak Tiencsinig jutottak – a boxerek elvágták a vasúti összeköttetést.

Ők még nem voltak tengerészgyalogosok, csupán gyalogos tengerészek…

A lázadást végül is leverték, a status quo visszaállását az 1901.
szeptember 7-én Pekingben aláírt jegyzőkönyv szentesítette.
 
A cirkáló 1902-1903 között Dél-Afrika és Dél-Amerika között ingázott. 1904-1914 között a cs. és kir. cirkálóflotta 1. cirkáló-osztályába sorolták.

A Monarchia 1914. július 28-án hadat üzent Szerbiának. Szerbia – nem lévén tengeri kijárata – szövetségesén, Montenegrón keresztül kaphatott legrövidebb úton katonai támogatást az antanttól. A hadiállapot a Monarchia és Montenegró között 1914. augusztus 6-án lépett életbe. A Zenta cirkáló is részt vett azon a bevetésen, melynek során augusztus 8-án az osztrák-magyar hadihajók lőtték Antivarit (ma: Bar, Montenegró).
A cs. és kir. Haditengerészet (k. u. k. Kriegsmarine) azért, hogy elvágja Szerbia utánpótlási vonalait, 1914. augusztus 10-én blokád alá vonta a montenegrói partokat. A blokádszolgálatot a cattarói öbölben lévő tengerészeti támaszpontról kiindulva, felváltva a Zenta és testvérhajója, a Szigetvár cirkálók látták el.
Ebben kisebb hadihajók (rombolók, torpedónaszádok) voltak segítségükre. Az antant hadvezetése a Földközi-tengeren állomásozó flottájának a blokád áttörését tűzte ki célul.

1914. augusztus 16-án a montenegrói partok előtt a Zenta, és a kiséretében lévő Ulan torpedóromboló (itt balra) teljesített blokádszolgálatot.

A Huszár-osztályba tartozó Ulan torpedóromboló 1905-1906 között épült. Vízkiszorítása 390 t, felszerelve 420 t. Hosszúsága: 68,39 m, szélessége: 6,26 m, merülése 1,85 m. Személyzete: 5 tiszt és 65 fő legénység.

A hajókon szolgálatot teljesítő megfigyelők délnyugati irányból közeledő füstoszlopokat észleltek, melyekről hamarosan bebizonyosodott, hogy ellenséges hadihajóktól származnak. A Zenta parancsnoka – Pachner Pál fregattkapitány – miután úgy értékelte, hogy a közeledő hajók tűzereje meghaladja a két cs. és kir. hadihajóét, visszavonulást rendelt el. Néhány perc múlva nyugat-északnyugat irányból újabb füstoszlopok közeledtek: nyilvánvalóvá vált, hogy az ellenség harapófogóba akarja zárni a két hajót. Tizenhét ellenséges hadihajó – köztük francia csatahajók és páncélos cirkálók, valamint brit cirkálók és rombolók – tartottak feléjük.

Pachner parancsot adott a rombolónak – amely a Zentánál jóval gyorsabb volt, csúcssebessége elérte az óránkénti 28 mérföldet, – hogy törjön ki a bekerítésből.

Az üldözők 12 km-re megközelítették a Zentát, s eléje küldött két ágyúlövéssel megadásra szólították fel. Pachner erre elrendelte a Zenta selyem díszlobogójának felvonását, jelezve: nem adja meg magát, harcra készül!

Az antant-hajók 8 óra 45 perckor nyitottak tüzet a magányos cirkálóra. Az ellenséges tüzet a Zenta csak akkor tudta viszonozni, amikor ellenfelei 10 km-nél közelebb merészkedtek hozzá: 12 cm-es lövegei nem hordtak messzebre.

A túlerő pusztító tüzében 9 órakor találat érte a cirkáló fő gőzvezetékét, minek következtében a hajó mozgásképtelenné vált. Ezután egymást követték a találatok, a hajó egyre mélyebbre merült, a szivattyúk felmondták a szolgálatot és a cirkáló sorsa megpecsételődött. Pachner kapitány ekkor parancsot adott a hajó elhagyására. Őfelsége Zenta cirkálóját 9 óra 30 perckor nyelte el a hullámsír, 173 tengerésszel együtt. A túlélők montenegrói hadifogságba kerültek.

Az antant-flotta a Zenta elsüllyedése után – a hadi jogban előírt mentést elmulasztva – távozott a „küzdelem” színhelyéről. Rossz nyelvek szerint ez volt a francia flotta – a rendszeresített évi háromat követő – negyedik lőgyakorlata…

A poszt folytatása itt olvasható.
 

40 komment

Címkék: magyar monarchia hadtörténelem haditengerészet i. világháború osztrák magyar

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.04.09. 08:19:31

Gratula! Egyébként úgy emlékszem "ABC" Cunningham is valamelyik angol hajón szolgált és épp ő írta meg, hogy a francia tengernagy elutasította a mentést amikor az angolok engedélyt kértek erre ...

savanyujóska 2009.04.09. 08:44:18

ABC a Scorpion romboló kapitánya volt, és az angol kötelék többi hajójával a csata végén ért csak a helyszínre. A franciák szerint az angol rombolók nem engedelmeskedtek a francia tengernagy mentést elrendelő jelzésének, az angolok szerint viszont ők kértek engedélyt a mentés megkezdésére, mire a francia tengernagy csak annyit válaszolt: "Minek? Ahhoz már túl késő van."

Titus Pullo Urbino 2009.04.09. 09:14:49

MTI: jó volt, élvezetes, gratula! Nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a folytatás? Kiemelték? Újra hadrendbe állították? A tengerészhalált halt matrózok nyugodjanak békében, van Nekik valahol emlékhelyük?

MTi 2009.04.09. 10:39:51

@Titus Pullo Urbino: Magyar búvárok merültek a Zentához (Czakó Gáborék?) néhány éve, és dokumentumfilm is készült az expedícióról (pontosaban egy sorozat, amlynek egyik epizódja a Zentáról szólt, sajnos nem tudom a pontos címét). Azt sem tudom biztosan, de mintha emléktáblát is avattak volna valahol - vagy kevere a Szent Istvánnal? Szvsz a Zenta legénysége megérdemelne egy szerény emléktáblát....
Nem, nem emelték ki :) - hamarosan olvashatod! (Gondolom, ezt a "vizes" ügyet tiboru a locsolkodással fogja összekötni :D)

Kellemes Húsvéti ünnepeket kívánok mindenkinek, eredeti I.vh-s üdvözlőlapok itt:
www.zentarhiv.rs/index.php?cont=Ivh/husvet/husvet

Titus Pullo Urbino 2009.04.09. 13:41:46

A Zenta név nem hozott sikert egy másik Zenta nevű hajónak sem, ez egy oldalkerekes gőzhajó volt, története:

1919-ben Csongrádnál román tüzérség elsüllyesztette
1930-ig üzemen kívüliként tartják nyilván, feltehetően tervezték a kiemelését
1933-ban selejtezik
1953-ban kiemelve és szétvágva.

Sic transit gloria mundi

savanyujóska 2009.04.09. 14:54:33

@Titus Pullo Urbino: A Zentáról készült dokufilm egy háromrészes sorozat -A Monarchia hajóroncsai- első darabja. A másik két rész a Streiter és a Szent István történetéről szól. A Vital Tv-n éppen most megy a sorozat, hétfőn vetítik az utolsó részt. A film egyébként megjelent DVDn is, elvileg tehát meg is lehet vásárolni.

Titus Pullo Urbino 2009.04.09. 15:42:59

@savanyujóska: köszi, felkutatom a dvdt. Vaterán is volt egy eladó példány, de már sajnos elkelt. Pedig szívesen megnézném.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.09. 19:11:59

A mi városunkban elég sok zentai lakaik. Több fiatal megemlítette közülük sörözés meg homokzsák pakolás közben, hogy milyen büszkék a Zenta cirkálóra. Jó, ha egy hagyomány fennmarad:)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.09. 19:22:50

A Dunakorzón van egy tengerészemlékmű, de a Zenta hősi halottainak külön tudtommal nincs. Gyűjtést kéne indítani.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.09. 21:06:27

tudtommal a túlélőknek előbb partra kellett úszniuk, hogy hadifogságba kerüljenek. a fogságból egyébként sokan meg is szöktek és visszatértek a haditengerészethez. volt aki tengeralattjárósként szolgált tovább... de nem akarok minden ziccert itt lelőni :)
MTi, jó téma, kitűnő írás!

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.09. 21:35:11

@Zig Zag:
Mások is olvasták Csonkaréti Károly nagyszerű művét:)
Csoda, hogy kiadták 88 környékén

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.04.09. 21:56:42

@Őrnagy Őrnagy: van még a "Zenta cirkálóval kezdődött" mellett vagy másfél máter Csonkaréti és más kiválóságok a polcon. szerencsére :-)

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.09. 22:03:20

Egy-kettő-sok nálam is akad. Remélem azért a Horthy, a tengerész nem fedőlapjával kifelé figyel a nappalid főhelyén:)

master sergeant 2009.04.10. 00:08:00

A mentés elmulasztása még hagyján, de valami olyat is olvastam, hogy a franciák a túlélőket kicsit meg is géppuskázták... A kivégzésben résztvevő Jean Bart csatahajót az U-12 vonta ki a forgalomból. A háború végéig nem tudták megjavítani.
Kiváncsian várom a folytatást! Ja és gratulésön!

savanyujóska 2009.04.10. 07:25:07

@master sergeant: Nem géppuskáztak, de valószínűleg csak azért, mert ahhoz nem voltak elég közel. Néhány francia hajó azonban a Zenta elsüllyedése után is folytatta a tüzelést, és egy darabig még tovább ágyúzták a hajótörötteket. Nyilván remekül szórakoztak...
A Jean Bartról valóban az terjedt el, hogy a háború végéig sem tudták kijavítani, de valójában a sérülései nem voltak nagyon súlyosak, és a javítás után már 1915 áprilisában ismét szolgálatba állították.

peelou75 2009.04.10. 09:49:47

Hű de jó volt ebbe most így reggel belefutni! Ifjúkorom egyik kedvenc könyve volt a Csonkaréti féle könyv. Köszi MTi!

MTi 2009.04.10. 11:30:49

Itt az 1.0-ban Csonkarétihez viszonyítva valóban nem szolgálok új információkkal - de azt hiszem a 2.0 többek számára is tartalmaz majd egy-két új fejleményt pl. a hajótöröttek partra kerüléséről. Annyit elárulok: főleg Pachner kapitány szemszögéből látjuk majd az eseményeket...

MTi 2009.04.10. 11:42:27

@MTi: Ott jobbra hogy: A kínaiaknál van a lopakodó tartozéka :)

Empty 2009.04.10. 13:17:37

@MTi:

A 32 helikoptert és 100 vadászgépet elképzeltem a falu felett. :-)

MTi 2009.04.10. 13:56:17

@Empty: Hát szerintem ez kicsit túlzás - ez gyakorlatilag az egész amcsi VI. flotta lehetne :)
Bár valószínű, hogy a vadászgépek zöme biztonságos távolságról, semleges légtérből - Bosznia, Horvátország - figyelte az akciót bevetésre készen...
A romák meg feltalálták magukat... :)

butatót 2009.04.11. 17:43:09

Remek cikk, köszönet.

"Pachner erre elrendelte a Zenta selyem díszlobogójának felvonását, jelezve: nem adja meg magát, harcra készül!"

Ez viszont nem volt oktalan hősködés, sőt, hülyeség? Tudta, hogy sokszoros túlerővel bekerítették és az ellenség a saját lőtávolán kívülről el tudja süllyeszteni, anélkül, hogy neki esélye volna kárt tenni benne. Vagy akkoriban ez becsületbeli ügy volt és a többszáz tengerész élete nem számított?

MTi 2009.04.11. 18:29:16

@Yamamoto Isoroku: Szvsz sok választása nem volt: egyrészt presztízsből nem adhatta meg magát "saját pályán", másrészt az antant-flotta mindenképpen erőt jött demonstrálni.
A kapitány bízott abban, hogy el tudják érni azt a part menti sávot, amit a szárazföldre telepített o-m partvédelmi ütegek képesek belőni és így megvédhetik hajóját. Sajnos nem sikerült..
Nagyon a háború kezdetén járunk még, csak 1914. aug. 16-ot írtak...

savanyujóska 2009.04.11. 20:27:49

@Yamamoto Isoroku: Úgy általában nincs szokásban a fegyveres erőknél azonnal megadni magunkat, mihelyt túlerővel kerülünk szembe. Pachner akkor hősködött volna, ha megrohamozza a cirkálójával a francia flottát, de volt annyi esze, hogy menekülni próbált. Először Cattarót próbálta meg elérni, majd amikor látta, hogy ez nem megy, egyenesen a montenegrói partok felé fordult, abban bízva, sikerül elérnie a part menti vizeket, ahol a hajót elsüllyesztik, a tengerészek pedig partra úszhatnak. A franciák azonban még azelőtt elsüllyesztették őket, hogy ez sikerült volna nekik. Szerencséjükre még így is sikerült annyira megközelíteniük a partokat, hogy a túlélők ki tudtak úszni. Különben a franciáktól az utolsó szálig vízbe fulladhattak volna.

butatót 2009.04.12. 20:38:36

MTi, savanyujoska:
Így már érthető. Azért értetlenkedtem, mert a posztban ez áll:

"Pachner erre elrendelte a Zenta selyem díszlobogójának felvonását, jelezve: nem adja meg magát, harcra készül!"

...ami ugye nem menekülésre utal, sőt.

savanyujóska 2009.04.13. 16:26:19

@Yamamoto Isoroku: Na, még egyszer. A montenegrói partok felé menekült, hogy partra futtassa a hajót, de a franciák korábban utolérték. Mikor az ellenséges hajók figyelmeztető lövésekkel jelezték, álljon meg és adja meg magát, Pachner elrendelte a díszlobogók felvonását, hogy jelezze, nem fogja magát megadni. Ha magadtól nem érted meg, ez miért tiszteletre méltó dolog, én ugyan nem fogom tudni elmagyarázni neked.

MTi 2009.04.13. 16:35:35

@Yamamoto Isoroku: @savanyujóska: a 2.0-ból minden világosabb lesz! :-)

butatót 2009.04.13. 22:26:23

@savanyujóska:
???
Szerintem olvasd el még egyszer, amit írtam és akkor megérted, mit kérdeztem és miért.

butatót 2009.04.13. 22:26:56

@MTi:
Már alig várom a folytatást!

Korcs · http://mztrophy.blog.hu 2009.04.14. 14:16:11

Nézem itt a hajóregisztert... meglepődve tapasztalom, hogy tengeralattjáróink is voltak... wow

savanyujóska 2009.04.14. 18:32:34

Az érdeklődőknek van itten egy szerintem egész jó oldal a Cs. és Kir. Haditengerészetről:
www.freeweb.hu/bunkernet/szoveg1.html

petyko66 2012.04.24. 20:56:06

Honnan tudnám megnézni a ZENTA legénységi névsorát mivel családi elbeszélgetések alapján nagyapám is ott volt a BOXER lázadásnál
bayerp@citromail.hu

Nemo kapitány 2012.08.01. 09:49:37

Üdv mindenkinek. Segítséget kérek, szeretném megtalálni valahogy a Zenta cirkáló legénységi listályát. Tud valaki segíteni? Köszönöm.

Titus Pullo Urbino 2012.08.13. 08:14:02

@Nemo kapitány: utánanézünk, ha megvan, hova küldjük?

Nemo kapitány 2012.08.15. 23:00:17

@Titus Pullo Urbino:Üdv, ha van anyagod a Zentáról, küldheted esetleg mailba vagy ha kell, adhatok egy pesti postai címet. Köszönöm, ha segíthetek hívjatok.

pare 79 2013.03.05. 00:50:01

Üdv!
Érdeklődnék hogy találhatom meg a Zenta és a Szent István csatahajó legénységének a névsorát?
Előre is köszönöm
katolaci@freemail.hu

Mag Ányos 2017.07.19. 23:49:01

" ők még nem voltak tengerészgyalogosok,csupán gyalogos tengerészek"

Ők már (!) nem voltak tengerészgyalogosok, mivel a polai Marine-Infanterie Regiment 1869-ben megszűnt.
süti beállítások módosítása