Noha nem vagyok haditengerészeti szakértő, bátran ki merem jelenteni, hogy laza négyszáz éven keresztül a Royal Navy (vagy – tágabb megfogalmazásban, kvázi jogelődként – az angol, illetve később a brit haditengerészet) volt a példaképe és viszonyítási pontja minden olyan katonának, akit szerencséje (vagy pechje) a szilárd talaj helyett a legtöbbször ingatag vizekre kényszerített. Emberöltők és tengerész-generációk tucatjain keresztül halmoztak diadalt diadalra, győzelmet győzelemre.
Kereken hetven évvel ezelőtt azonban egy 31 éves német tengeralattjáró-parancsnok, Günther Prien Kapitänleutnant (sorhajóhadnagy, kábé századosnak felel meg a szárazföldieknél) és az általa kommandírozott U-47 legénysége egy akkora pofont ad a híres Royal Navynek, hogy becsületben megőszült angol tengerészek arcát ma is pír önti el, ha ezt a két szót meghallják: Scapa Flow.
A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!
gaborov 2009.10.14. 10:56:41
Herlock Sholmes 2009.10.14. 11:38:07
És a másik ász?
Schepke bajtársat senki sem szereti?
rognork 2009.10.14. 11:39:28
Herlock Sholmes 2009.10.14. 11:40:10
A német U-boot háború is megérne egy misét.
szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.10.14. 11:46:59
Neoprimitív 2009.10.14. 11:52:30
A számomra a bejutásnál is nagyobb szám, hogy ugyan azon az útvonalon ki is tudtak jutni, mert az öböl környéki szigeteken majdnem annyi fényszóró-állás volt, mint birka (pedig az sem volt kevés). Alkalmasint persze pont ez segíthetett is, az erős fény nehezebben teszi észlelhetővé a sötétben maradót.
(Utólagos engedélyeddel a fegyverzetet javítottam, a 88-as ágyú, a 20 mm-es pedig gépágyú volt.)
Neoprimitív 2009.10.14. 12:00:18
PA 2009.10.14. 12:04:11
Mint a cikkben is van, ha nem nézzük milyen eszmét szolgált, fantasztikus, elismerésre méltó katonai teljesítmény.
Inkább a sors volt az angolok oldalán mint az, hogy tudták volna mi jön. Hiszen ha tudják ott hagynak egy Royal Oak-ot pusztulni 883 emberrel és egy komoly főtiszttel? Tiszt áldozatnak kicsit erős sakk lépes.
Villy 2009.10.14. 12:06:01
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.14. 12:09:11
Maestro 2009.10.14. 12:18:28
A konteo blog, valamint a személyes meggyőződés azt mondatja velem, hogy rengeteg színjáték történ(hetet)t a második világháború során, akár ez a posztbeli incidens, akár PH, mindenesetre szerintem mindenki tudott mindent, csak azért hagytak némi rombolnivalót, meg néhányezer feláldozható katonát, hogy elhitessék a másik féllel, hogy ők bizony tényleg nem tudnak semmit. Máskülönben egyhamar lebuktak volna a kémek...
Collingwood 2009.10.14. 12:18:51
Felidézte bennem az egyik kedvenc könyvemet: Sárhidai Gyula Tengerek szurke farkasai c. muvét. Szó szerint ronggyá olvastam.
Scapa Flow egyébként mindig is vörös posztó volt a német haditengerészet szemében. Az elsö világháborúban 2 tengeralattjáró-támadást is megkíséreltek az öböl ellen, de egyik sem járt sikerrel. Mindkét naszádot (U18, UB116) elsullyesztették.
Azt olvastam, hogy a modern nehéz egységek azért nem voltak a támadás estéjén Scapa Flowban, mert légitámadástól tartottak.
Egyes források egy harmadik hajót is az U 47 számlájára írnak: az HMS Iron Duke csatahajót. Az Iron Duke volt Jellicoe tengernagy zászlóshajója az 1. világháboruban, 1939-ben iskolahajóként funkcionált. A hivatalos angol vélemény szereint egy bombatámadás miatt sérult meg súlyosan, de elképzelhetö, hogy az U 47 egyik torpedója talalta el az oldalát. A torpedó nem robbant de a meggyengult pancelzat a késöbbi bombababecsapódást már nem bírta ki.
peelou75 2009.10.14. 12:20:50
Viola, a ló 2009.10.14. 12:25:00
Collingwood 2009.10.14. 12:25:12
Viola, a ló 2009.10.14. 12:25:46
Molnárgörény · http://molnargoreny.blog.hu 2009.10.14. 12:38:51
Van egy olyan sejtésem, hogy a Pegasus is megkapta a magáét, csak a britek inkább elsunnyogtk a dolgot...
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.10.14. 12:47:22
Egyébként annak az utószavában van pár adat a szereplőkről. Endrasst 1941 decemberében süllyesztették el a szövetségesek, akkor már 120 ezet BRT-nál járt önálló parancsnokként. Amit itt nem tudsz meg az U-bootokról, azt nem is érdemes tudni. :-)
www.uboat.net/
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.14. 12:53:29
Repülőgép-anyahajó vagy hordozó? Mert az Ark Royal hordozó. Nem egy harcérték.
Általában az őrtisztekből lettek a kapitányok, és ismerve a német tengeraltjárósok veszteségi statisztikáit, kevés esélyük volt arra, hogy túléljék a háborút.
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.14. 12:57:24
www.mszp007.hu/modules.php?name=Sections&op=printpage&artid=626
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.14. 13:05:04
Egy 1918-es Dergnouth csak picit volt elavult 1938-ban...
Az Ark Royal minimum egy generációval újabb és nagyobb hajó volt. Nem a hordozott gép a lényeg. Az Arkról lehetett volna használni F4F gépet is, ha lett volna olyan a briteknek akkor.
flimo13 2009.10.14. 13:08:26
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.14. 13:08:29
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.14. 13:10:41
Utána néztem, az angol források "Seaplane carrier"-t említenek. Viszont a sérülésről egy szót se.
Arról pedig csak katapultról száll fel hidroplán, amit a vízre történő leszállás után daruval beemel.
Harcértéke tengeralattjárók ellen van csak.
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.14. 13:12:03
66th Zealot platoon 2009.10.14. 13:13:50
Kedvenc jatekom a Silent Hunter.
A legjobb kuldetes a Scapa Flow.
Egyebkent a jatekban Aft Tube nak hivjak a hatso vetocsovet (ezt is jelenti).
Koszi ismet, remek poszt!
Ja es pont a mult heten kezdtem osszerakni 1 U-boat VIIC 1:72 makettet, ugyhogy nagyon jol jott a cikk.
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.14. 13:16:06
Az nagyon nehéz küldetés:) És Silent Hunter II, a I a Csendes-Óceánon játszódik. M.o.H jár, nem Lovagkereszt
Iron1 2009.10.14. 13:20:28
Fleck 2009.10.14. 13:24:14
legjobb korszak...
Fleck 2009.10.14. 13:26:42
www.thegreywolves.com/
66th Zealot platoon 2009.10.14. 13:27:41
66th Zealot platoon 2009.10.14. 13:29:57
Kiprobalom.
Big-B 2009.10.14. 13:33:55
Hátsó torpedóvető: Heck
átlátó 2009.10.14. 13:37:16
veny 2009.10.14. 13:38:26
nagysuhi 2009.10.14. 13:42:44
Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.10.14. 13:42:52
"Hallod, van szőr az orrlyukadban?"
:)
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.10.14. 13:49:14
Annak idején olvasgattam könyvben erről (amit nagysuhi ajánlott), ez egy nagyon jó kis tömör összefoglaló.
veny 2009.10.14. 13:57:16
Pont mint Prien, ezt az egy akciót leszámítva.
SzZ 2009.10.14. 14:05:41
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.14. 14:18:41
"- Van. Miért?
- Összesodorhatnánk."
Halhalatlan. :)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.14. 14:19:42
- Van. Miért?
- Mert nekem van a seggemen. Összesodorhatnánk.
nerdieman 2009.10.14. 14:26:19
Amúgy a blog kiváló! Gratulálok a színvonalért!
Bullfrog 2009.10.14. 14:30:30
A hajócsatákat* egyébként szeretem.
*is
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.14. 14:33:20
rajen 2009.10.14. 14:43:39
Kiváló cikk!
veny 2009.10.14. 14:57:37
Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.10.14. 15:17:55
Nem rokon. A tengeralattjárós elvileg túlélhetett.
Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.10.14. 15:44:52
láttál te már háborút akár csak kifestőben? pont az a cél, hogy olyan emberanyagod/fegyvered/taktikád legyen, ami jobb a másiknál, tehát elvileg előnybe kerülj. ez volt 3000 éve is a lényeg, meg, ha még lesz aki háborúzzon, 3000 év múlva is ez lesz.
paulus.r · http://felvidek.blog.hu 2009.10.14. 16:22:03
Neoprimitív 2009.10.14. 16:51:53
A tengeralattjáró-hadviselést általában aljasnak tartják, mert úgymond védtelen célpontokat támad. Ezen az alapon viszont a Franciaországban "vasútvadásztra" kiküldött szövetséges vadászbombázók is aljasok voltak, hiszen egy szerencsétlen masinisztának esélye sem volt velük szemben. A háború mindig borzalmas, a másikat szépen megölni nem lehet. A választóvonal nem ott van, hogy mennyire hatékonyan igyekszem elpusztítani az ellenség hadigépezetét - és ebbe az utánpótlás is beletartozik -, hanem ott, hogy e közben mennyire próbálom megkímélni a nem harcolókat és hogyan bánok a már harcra képtelenekkel. Egy tengeralattjárón sem hely sem ellátmány nem volt plusz emberek számára és egyik oldal sem fordított rá energiát, hogy a felszínen hajókázva kitegye magát a várhatóan felbukkanó ellenséges repülőgépeknek. A tengeren viszont a hajótöröttek sorsukra hagyása évszázados írott és íratlan szabályokat hágott át. Szándékos legyilkolásuk, mint a Peleus esetében történt, pedig végképp elfogadhatatlan.
vészmerülés 2009.10.14. 16:56:04
Már vártam Prein mester eposzát.
vészmerülés 2009.10.14. 17:07:11
vészmerülés 2009.10.14. 17:09:46
Titus Pullo Urbino 2009.10.14. 18:12:04
flimo13 2009.10.14. 18:50:25
SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.14. 18:55:43
@Bullfrog:
"A tengeralattjárózás egy becstelen, mondhatni aljas hadviselési forma."
"The only unfair fight is the one you lose"
Az amerikai tengerészgyalogság mondása
@molnibalage:
"Erich Raeder tudtommal soha nem volt a Náci Párt tagja és tudatosan távoltartotta a flottát tőle"
Hivatalosan a teljes Wehrmacht (Kriegsmarine, Heer, Luftwaffe) elkülönült az NSDAP-tól, katonának tilos volt tagságot vállalni pártokban (még '33 előtt is, utána meg már nem volt nagy választék pártokból). A politikai befolyás még leginkább a Luftwaffe-t hatotta át.
SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.14. 19:05:57
Ezt a kört már lefutottad a blogodon anno, nem? :)
A Pegasus eredetileg egy anyahajó volt (!= repülőgép-hordozó), ami hidroplánokat tudott indítani. Később átépítették a CAM hajónak és konvoj-kíséretre használták.
en.wikipedia.org/wiki/CAM_ship
Nem egy kategória pl a Yorktown-nal vagy az Akagival.
Deneware. 2009.10.14. 21:11:54
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.10.14. 21:27:18
bloggerman77 2009.10.14. 21:28:18
*******
vetés vagy lanszírozás (bár a lanszírozás inkább Monarchiás időkben használt kifejezés)
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.10.14. 21:32:10
Spiritmonger 2009.10.14. 23:25:17
Cifu78 2009.10.15. 00:01:29
Amúgy egy apróságra felhívja a figyelmet: a legtöbb problémája a tengósoknak mindig a torpedó volt a II.Vh-ban, kevés idegesítőbb dolog lehet annál, amikor több órányi manőverezés után ideális lőpozicióba került tengeralattjáró képtelen találatot elérni a megbízhatattlan torpedók miatt...
oldboy 2009.10.15. 09:34:40
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.15. 10:49:38
Neoprimitív 2009.10.15. 12:19:55
Az amerikaiak pedig valóban rendkívül hatékonyak voltak a japánokkal szemben, igaz, ehhez kellett a japán flotta aktív segítsége is. Hiába kezdte japán a nyersanyagokért a háborút, a flotta méltóságán alulinak tartotta, hogy koszos teherhajókat kísérgessen, ezért az Atlanti-óceánon bevetett és bevált konvojrendszert a japánok nem használták.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.15. 13:01:47
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.15. 13:03:53
A jenki torpedók is hasonló kategóriát képzetek a háború elején.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.15. 13:05:24
A japán ipar képességei miatt elég hamar elfogytak a célok. Ja, a japánok tudtommal nagyon ritkán hajóztak konvojokban. Az eredmény ismert.
szferi 2009.10.15. 13:13:39
MuellR · http://cartoonheroes.blog.hu 2009.10.15. 13:15:42
Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2009.10.15. 15:04:07
Tehát az U-Boot felszíni fegyverei 8,8 ill. 2 cm-esek, a HMS Royal Oak főtüzérsége pedig 15 hüvlykes, a légvédelmi ágyúi pedig kétfontosak.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.15. 15:22:32
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.15. 15:25:56
a másik ami érdekel az az asszimetria és a kettős mérde: ha tengeralattjáró, akkor a németekről igen, az amcsikról meg nem. ha 2wh agresszor, akkor a németekről igen, a szovjetekről meg nem. mondhatom nem szép dolog :(
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.15. 15:29:35
olvasható magyarul a teljes könyv itt:
www.freeweb.hu/olli/prien.html
teddybear01 2009.10.15. 15:35:41
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.15. 15:43:06
Viktus 2009.10.15. 15:52:14
Na meg az angoloknak nem volt szüksége "bűnbakra", mint az amcsiknak ...
Münci66 2009.10.15. 16:09:53
Möszjő Zig Zag!
Az amikat kissé meglepte és kellemetlenül érintette, amikor Nürnbergben Nimitz azt vallotta, hogy gyakorlatilag ő is korlátlan tengó harcra adott parancsot a japánok ellen.
Dönitz javarészt ennek a vallomásnak köszönhette, hogy viszonylag simán megúszta. Na, meg jó diplomáciai érzékének, lásd Laconia parancs.
Egyébként szerintem a kereskedelmi tengerész tudta mire vállalkozik, önként. Szerintem aktívabb résztvevője volt a háborúnak, mint az óvodás. Természetesen ez nem menti azokat, akik nem "csak" elsüllyesztették a hajókat, hanem le is gyilkolták a hajótörött tengerészeket (U-851, Eck?) Az ilyen egyéneket, bármely oldalon is álltak, elítélem!
Tisztelettel, Münci
bz249 2009.10.16. 15:47:46
Hat, ha az nem lenyeges szempont, hogy egy 1938-as dreadnought kb. 10 perc alatt szilankokra lovi* es a joval kisebb sebessege miatt meg elmenekulni sem tud, akkor valoban nem volt nagyon elavult.
*A par dokumentalt eset ugyanis igy ert veget (Hood, Kirishima, Fuso, Yamashiro)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.16. 17:03:53
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.10.16. 17:37:34
sfc 2009.10.16. 18:04:49
sfc 2009.10.16. 18:08:11
bluemoon · http://mondomamagamet.blogspot.com 2009.10.16. 20:54:04
divecenter.hu/Hirek/2107/page=2
NAR 2009.10.16. 21:23:33
Mostanában így néz ki ez az út:
img2.tar.hu/nar/img/31697380.jpg#3
Az elsülyesztett (védő)hajókból meg ennyi maradt:
img2.tar.hu/nar/img/31697379.jpg#3
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.17. 13:54:39
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.10.17. 15:33:25
Egz 56 kilos modemen keresztul netezek, ezert elnezest, de nem tudok reagalni kulon mindenkinek.
Koszi a komemnteket, majd meg jelentkezem$
Hasta la victoria siempre!
Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.10.17. 15:45:58
Ezt pedig a hangulat miatt: www.youtube.com/watch?v=po09lcDxXIA
teddybear01 2009.10.17. 21:26:16
Természetesen elmaradt a jóval később tervezett, és felépített német csúcshadihajótól, a Bismarktól. De az kifejezetten más elvek alapján is épült. Ráadásul több szempontból felülmúlta a kortárs nehéz hadihajókat is.
Az, meg hogy miért küldték a Bismark ellen? Mert nem volt más, esetleg a King George V. De az még nem volt teljesen kész. Több komoly meghibásodással küszködött. De a tengerészek azzal harcolnak ami van.
teddybear01 2009.10.17. 21:27:50
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.18. 10:27:51
A Hood építését Jütland után le kellett volna állítani. Ehhez képest egy minimálisan vagy semennyire sem továbbfejlesztett, nagyon kiegyensúlyozatlan konstrukcuiót hoztak létre.
Iustizmord 2009.10.18. 14:48:51
Lord Jacky Fisher ötlete volt, ő volt a First Sea Lord (=a legfelső beosztású tengerésztiszt) 1915 körül. ő találta ki, hogy az ágyú/páncélzat versenyből úgy lehet kitörni, hogy all-big-gun hajókat építenmek, de a páncélzat elhagyásával sebességet nyernek. így jött létre a battlecruiser, ami egy dreadnought fegyverzetét (és más méreteit) kapta, jelentősen kissebb páncélzat mellett.
idézet tőle:
"A nightmare! The British Fleet were Spithead Forts, splendid armour but they couldn't move. The first desiderandum is speed. You fools do not see it- they are always running about to see where you can ut on a little more armour! to make it safer ! You don't go to battle to be safe ! No you go to battle to hit the other fellow in the eyes fisrt so that he can't see you. Yes ! you hit him first, you hit him hard and you keep on hitting. That's your safety! You don't get hit back."
a koncepció nem vált be, már Jüttlandnál világos lett hogy a kisebb, de erősebb német hajók a páncélvédelem okán sikeresebbek egy tengeri ütközetben.
pedig voltak anfgol ellenzői is:
"vessels of this enormous size and cost are unsuitable of the duties of cruisers, but an even stronger objection on the repetition of the type is that an admiral, having "Invincibles" in his fleet will be certain to put them in the line o battle , where their comparatively light protection will be a disadvantage and their high speed of no value"
Iustizmord 2009.10.18. 14:50:35
Never meant to get in enemy's range.
Iustizmord 2009.10.18. 14:54:18
Iustizmord 2009.10.18. 14:59:59
mint bahogy a 12 hüvelykeshez a 30,5-es, ez az 1.vh-ban még azért valami volt, stb
One China 2009.10.18. 16:38:32
A 30-as években csak felújították. 1920-ban állt szolgálatba.
www.hmshood.com/history/timeline1.htm
Iustizmord 2009.10.18. 20:40:16
teddybear01 2009.10.18. 22:06:11
A Hooddal együtt elkezdett két testvérhajó, az Anson, és a Rodney építését viszont leállították.
@Iustizmord: A Hood hivatalosan 1920 május 15.-én állt szolgálatban. A két világháború között több propaganda-feladatot is ellátott, és kb. háromnegyed millió látogató fordult meg a fedélzetén. Járt a spliti kikötőben is 1937-ben.
1939-ben nagyjavításon esett keresztül Portsmouthban, de ez csak a turbinák javítását és a légvédelmi fegyverzet cseréjét jelentette. A páncélhoz az angol gazdasági nehézségek miatt nem nyúltak. És végül addig halogatták, amíg örökre elkéstek vele.
Iustizmord 2009.10.18. 22:09:11
Iustizmord 2009.10.18. 22:13:41
az akkori közepes harckocsik súlya 35-45 tonna között volt, mindennel együtt (ergo a pancelzat ennek 50-70%-a volt).
bz249 2009.10.18. 22:25:24
Hood (csatacirkáló 1916)
Páncélöv: 127-305mm
Fedélzet: 44-76mm
Torony: 280-381mm
en.wikipedia.org/wiki/HMS_Hood_(51)
Queen Elisabeth (csatahajó 1912)
Páncélöv: 105-330mm
Fedélzet: 25-50mm
Torony: 280-381mm
en.wikipedia.org/wiki/Queen_Elizabeth_class_battleship
Szerintem annyival nem erősebb a páncélzata egy korabeli csatahajónak. A Hood már bőven nem a klasszikus csatacirkáló volt, hanem egy átmeneti terv a 30-as évek gyors csatahajói felé.
One China 2009.10.18. 22:37:36
Fôleg, hogy:
King George V 1939
Páncélöv: 137-374 mm
Fedélzet: max. 136 mm
Torony: 324 mm
Iustizmord 2009.10.19. 08:45:09
Belt: 4–6 in (102–152 mm)
Decks: 1.5–2.5 in (38–64 mm)
Barbettes: 7 in (178 mm)
Turrets: 7 in (178 mm)
Conning tower: 6–10 in (152–254 mm)
Torpedo bulkheads: 2.5 in (64 mm)
ezek voltak az első battlecruiserek. szignifikánsan kevesebb mint a king george v.
igaz, egy emberöltővel korábbról
HMS dreadnought (1906)
* Belt: 4 to 11 in (100 to 280 mm) midship, 2.5 in (64 mm) at ends
* Deck: up to 3 in (75 mm)
* Turrets: 11 in (280 mm)
* Barbettes: up to 11 in (280 mm)
* Conning tower: 11 in (280 mm)
Titus Pullo Urbino 2009.10.19. 12:27:09
U47, 24 példány épült a VIIB típusból
Vízkiszorítás (tonna): 753 felszín - 857 víz alatt - 1040 harckészültségben
Hossz : 66,50 m
Szélesség (m): 6,16
Merülés : 4,74 m
Magasság : 9,50 m
Teljesítmény (LE): 3200 (felszínen) - 750 (lemerülve)
Sebesség (csomó): 17,8 (felszínen) - 8,0 (lemerülve)
Hatótávolság (mérföld/csomó): 8700/10 (felszínen) - 90/4 (lemerülve)
Fegyverzet: Torpedó: 14 db - 4/1 (orr / far-cső)
Akna: 26 TMA
Fedélzeti ágyú: 88 mm/L45
Személyzet: 42-46 fő
Maximális merülés: körülbelül 220 m
Vízrebocsátás: 1937. február 27. - Germaniawerft AG, Kiel
Szolgálatba állítás: 1938. december 17.
Parancsnok: 1938. december 17. - 1941. március 07. Günther Prien korvettkapitány
Amint látjátok, egy parancsnoka volt, első perctől az utolsó merülésig.
teddybear01 2009.10.19. 13:41:58
Voltak más változatok is, például az U-flak. Ez leginkább légvédelmi kísérő Uboot volt, de rövid hatótávval.
Itt van Prien tengeralattjárójának makettje:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/U-47.jpg
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/U-47_6.jpg
Titus Pullo Urbino 2009.10.19. 14:02:10
teddybear01 2009.10.19. 14:21:59
A szövetséges légi fölény miatt fejlesztették ki a snorkelt is, hogy a telepek feltöltésére se kelljen felmerülni az uboottal a felszínre.
Radart mindenbe építettek be, ha elég nagy volt hozzá. Az ubootok ellen leginkább a Sunderland hidroplánokat használták az angolok, az amerikaiak meg a Catalinákat, elég jó hatásfokkal.
teddybear01 2009.10.19. 14:25:34
proletair · http://lemil.blog.hu 2009.10.19. 15:38:21
@teddybear01:
Az általatok említett gépek mellett az igen randa Bristol Beaufighter-ek voltak a német tengeralattjárók (és felszíni hajók) egyik legnagyobb pusztítói. Nagy számban álltak rendelkezésre, és bődületes mennyiségű fegyvert vittek magukkal.
Titus Pullo Urbino 2009.10.19. 15:44:13
Titus Pullo Urbino 2009.10.19. 16:02:38
www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/honap/jetfly_szept/mosqtipus_04.09.07./
Árpádka 2009.10.19. 17:11:59
teddybear01 2009.10.19. 18:10:36
Az óceáni területek felett inkább a hosszú bevetési idejű Sunderlandokat használták, mert igaz hogy a felé sebességgel repült a Moqitóhoz képest, de 14-16 órán keresztül is tartott egy-egy járőrútjuk. Ráadásul 14 géppuskával és bombákkal is fel volt fegyverezve.
Ami a radart illeti, miután kifejlesztették a repülőgép fedélzeti radart, azonnal beleépítették mindenbe, ami elbírta. Éjszakai vadászok, tengeralattjáró-elhárítók, bombázók mind kaptak belőle.
teddybear01 2009.10.19. 19:08:12
SSPaladin 2009.10.31. 09:00:51
link: www.rnsubmus.co.uk/
a_fater 2009.11.30. 13:38:21
Apropó, Michael Wittmannról lesz poszt?