Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) usa (54) USA (7) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Az igazi Trebitsch 2.0 (x)

2010.01.08. 08:08 tiboru


Folytatjuk a huszadik század (egyik) legnagyobb kalandorának élettörténetét, de hadd fejezzük ki itt is álmélkodásunkat, hogy erre a CV-re még nem bukott rá egyetlen halivúdi rendező vagy producer sem. A mai poszt végigolvasása után gondolom, mindenki egyet fog érteni abban, hogy ez érthetetlen… És előre figyelmeztetem az olvasókat, hogy csak pihenten álljanak neki olvasni, mert az események, helyszínek és fordulatok meglehetős töménységben követik egymást.




A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatjátok!

159 komment

Címkék: kína magyar japán ázsia titkosszolgálat i. világháború trebitsch kémek és hírszerzők humint

Dmarci 2010.01.08. 08:25:49

Már is itt a folytatás, alig három nap után? Mi történt tiboru, hallottad, hogy hétvégére elolvad a hó, és féltetted a gyepet? :)
Amúgy klassz írás volt, gratulálok!

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2010.01.08. 08:38:44

Nem hittem volna egy lemil-posztban szerepelni fog az első munkahelyem:)

Neoprimitív 2010.01.08. 09:09:13

Szerintem hálivúd igenis felfedezte már magának: a Zs-kategóriás akciófilmek forgatókönyvírói az ő életrajzát hozzák fel példának, ha a stúdió akadékoskodik a történet kuszasága és eszement fordulatai miatt.

Ahogy most olvastam újra az egészet felötlött bennem, hogy Bárány Tamás Nagy idők tanúja című könyvének főszereplőjét is egy kicsit róla mintázhatta. Ha valaki nem ismeri a könyvet, tegyen egy próbát valamelyik antikváriumban vagy könyvtárban, szerintem megéri.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 09:10:54

@Dmarci:

Az ember néha megérzi, hogy meddig lehet feszíteni a húrt :-)

@Markgraf:

Csak nem a szófiai sitten dolgoztál?! Vagy a Philadelphia gőzösön?

M65od 2010.01.08. 09:30:05

Perszepersze Szerző Úr, olvadás várható mi...?:)) Amúgy komolyan nehéz elhinni, hogy egyetlen emberről van szó.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 09:33:20

@M65od:

Jaja; az este szólt a nejem, hogy: nini, már kilátszik a fű a hó alól...

Nekem nem is kellett több, nekiugrottam befejezni a posztot...

Borisz 2010.01.08. 09:45:03

Ha nem itt olvasom, azt hinném, a szerző költötte az egészet o.O

_tx_ 2010.01.08. 10:04:13

Köszönöm a remek posztot! :)

Kendan 2010.01.08. 10:07:01

A cikk igényes, az életút érdekes, épp csak a relevanciát hiányolom...
Hacsak nem tévedek nagyot, Trebitsch hírszerzői tevékenysége elég elhanyagolható, pl. egy Sorgéhoz képest, annak a java is az első postban volt található. Sokkal inkább egy életművész, aki addig halászott a zavarosban amíg őt fogták ki... Szóval számomra Trebitsch nagyon nem illik be a hírszerzők közé (hiszen kb. élete közepétől már senki nem nagyon vette komolyan mint hírszerzőt, max mint ellenséget), inkább csak egy lehetett volna...
Ahhoz képest hogy mekkora várakozásokat gerjesztett mind a szavazás, mind az első poszt, csalódtam.

zeregély 2010.01.08. 10:08:46

én sem értem hollywood érdektelenségét. ehhez a trébicshez képest frank w. abagnale is gyenge kezdő csupán, és az is mekkora siker lett. bár az egyszeri amcsi talán túl földhözragadt, hogy bekajáljon egy ilyen sztorit, amiből ráadásul az az egy motívum hiányzik, ami a végén legalább valami botcsinálta hőssé avatná a figurát. mindenesetre a film elejéről le kéne hagyni a "megtörtént eseményeken alapul" tételt, mert még én is visszakérném a pénzem utána, ha ennyire palira akarnának venni.
fantasztikus történet!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.01.08. 10:32:18

ez a muki elképesztő nagy spíler volt. azon tűnődöm, hogy hogyan tudta fejben tartani, hogy kinek, mikor és mit mondott (tett), hogy ne keveredjen ellentmondásba. ez a levélírási allűr tetszett - Té tudja, hogy közeli élményekkel rendelkezem a valódi, géppel írott névtelen/neves közérdekű bejelentésekkel kapcsolatban :) finoman szólva is szokatlan, hogy ilyen kedveskedő leveleket írogat egy gumitalpas fickó ilyen magasságokba. az a kép pedig egyenesen fenomenális, ahol Herr Schicklgruberrel együtt látható :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.01.08. 10:35:06

@Kendan: milyen érdekes kérdést feszegetsz: a hírszerzés hatékonyságának mérhetőségét

juditmanó 2010.01.08. 10:52:28

Köszi, tiboru, tagnap már óránként néztem a lemilt, hogy jön-e a folytatás :)).
Ez a pali egyszerüen hihetetlen, különösen pikánsnak találom a Kapp-puccsban és Olaszországban, Mussolini mellett betöltött szerepét. Ilyenkor vajon eltette eredeti identitását jó mélyre, a farzsebébe?

Alal 2010.01.08. 10:53:07

Fantasztikus életút, meg kell hagyni! De hogy is jön ő az igazi Rejtőhöz? :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 10:53:09

@Zig Zag:

Igen, ez a probléma körülbelül hatezer éves. Főleg békeidőben nehéz kívülről objektíven megítélni, hogy jók-e a srácok, vagy csak szerencsénk van.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 10:54:19

@juditmanó:

A nagy kérdés, hogy volt-e neki valódi identitása, és ha igen, mi volt az és meddig?

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 10:58:24

@Kendan:
csak halkan jegyzem meg, philby pl semmivel sem volt kisebb életművész... az viszont tény, h hiányos kissé az írás. Nincs pontosan meghatározva mikor igazgatott tanyát, mikor adta el a trónörököst, ténylegesen meddig kísérte, és pl tüskés vanek előbb-utóbb összeverte-e, na meg arról sem, h vöröskarom milyen információkat kapott tőle.

Kilgore Trout 2010.01.08. 11:06:41

@paranoid T.R. marcipan: Meg, hogy mikor használta a Buszgó Mótsching nevet, és végül is visszakapta-e a két és fél dollárját?

ZorPrime 2010.01.08. 11:13:35

Az egyik fotó környékén van egy kis tévedés: Schicklgruber úr mellett nem Trebitsch, hanem Julius Streicher, a Der Stürmer főszerkesztője (Nürnberg Gauleitere, stb.) áll bekarikázott fejjel. :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 11:16:01

@ZorPrime:

Én is hezitáltam, de több helyen láttam, hogy a jelzett fazont a képen Trebitsch-csel azonosították.

Meg aztán hasonlít is a későbbi, kopasz Ignáchoz.

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 11:30:15

@Kilgore Trout: ugyeugye. remélem té kiegészíti a művét, vagy legalább jön egy szakértő, és választ ad a kínzó kérdésekre:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 11:36:57

@ZorPrime: @tiboru:

Na, csekkoltam a dolgokat és ZorPrime kollégának volt igaza: a posztban javítottam a karika helyét, mert Trebitsch ott volt ugyan, de a kép legszélén; a kopasz pedig tényleg Streicher.

Köszi, ZorPrime!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 11:40:47

@tiboru:

Itt az egyik forrás, amely szerint (ha a lengyel szöveget jól hámoztam ki fordítógéppel) Trebitsch (Moses Pinkeles álnéven) tán még a Völkischer Beobachter lelkes olvasója is volt :-)

Hullafotós 2010.01.08. 11:46:33

Elképesztő. Mármint az élete. AZ írás pedig az óév legszebb pillanatait idézi. Té mester, én most osztottam ki neked az első idei kupicát.
És csak jan. 8-a van - akkurvaéletbe!
:)

juditmanó 2010.01.08. 11:48:13

@tiboru: ilyen névvel?????, ez több mint bizarr. Ráadásul a képen leginkább Feren Józsefre hajaz, ha jól vettem ki a szakállát:)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.01.08. 11:51:35

@tiboru: akkor már világos a dolog. így érthető, hogy Adolf miért pont Trebitschet stíröli a képen :))

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 11:55:24

Akkor kiegészítésnek a szakdolgozatom (egy része) Trebitsch 1937-ben Sanghajban megjelent politikai és buddhista tárgyú cikkgyűjteményéről (The Dawn or Doom of Humanity): trebitsch.blog.hu

Érdekes látni, h ő maga mit gondol a világról, amiben életművészkedik.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 11:57:39

@Zig Zag:

Jaja, az a szakáll meg a pájesz majdnem kiverte nála a biztosítékot :-)

BélaBá 2010.01.08. 12:01:14

Ez az ember kétségkívül egy zseni volt. Minden elismerésem. A cikkért úgyszintén.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 12:07:17

@paranoid T.R. marcipan: hát neik azt hiszem nem okozott volna gondot tudni, hogy batáviában a fal alul zöld olaj narancs kerettel, balra a főfoglár irodája, jobbra lejárat a géptermbe. Ámbátor neki köze lehetett ahhoz is, hogy noha a Tüskés Vanek tudta, hogy Hobbo Fischer kiszabadult, nem lépett le egyből és ez vezetett korai halálához :-)

juditmanó 2010.01.08. 12:11:01

Most olvastam egy német honlapon, hogy Trebitsch valóban Moses Pinkeles néven segített a Kapp-puccsot, söt az írás szerint ö szólt Hitlernek meg a társainak, húzzanak biztonságos helyre, mert a puccs befuccsolt. Rádásul amikor elhunyt, akkor a Völkischer Beobachter igen szépen méltatta életét és munkásságát, még pedig Alfred Rosenberg jóváhagyáśval az elsö oldalon (ugye Rosenberg sem volt az a philoszemita fajta).

juditmanó 2010.01.08. 12:12:12

na, most nem tudom, írjam-e le újra, vagy csak elökerül a kommentem :((

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 12:13:51

@Professor Pizka: valamint tegyük hozzá, komoly munkája van abban, h fülig jimmy királysága a tervezettnél sokkal tovább tartott. kétséget kizáróan zseniálitásra vall, h ennyi ideig trónon tudott tartani egy egészen alternatív íráskészséggel megáldott egyént, és mintegy közvetve, forradalmasította az udvari protokollt:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 12:15:54

@juditmanó:

Ez az adalék tényleg már a politikai abszurd határait feszegeti :-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 12:17:09

commodore: OF-6 egycsillagos tábornok osztjónapot :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 12:18:51

@Professor Pizka:

De a legtöbb esetben a ddtbk-nak van egy csillagja, nem?

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 12:18:52

@juditmanó: Én egy olyan változatot is ismerek, talán Gömöri írja, hogy éppen a németek mérgezték meg.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 12:21:55

@Professor Pizka: bár nekem az a kedvenc részem, amikor Bob Warinsról bejelntik, hogy őa szigetvilág legveszélyesebb gonosztevője Don Fülig di St. James megkérdezi, hogy "kicsoda akkor a Holdvilág Charley???"

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 12:23:16

@tiboru: hirtelen ezt találtam, itt azt találom, hogy van ahol flag officer az OF-6 commodore, van ahol meg több mint line offcier de még nem flag. Charlie Foxtrot, amerikai kódolás szerint...

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 12:25:44

A Rejtő-figura azért lett az "igazi" Trebitsch, mert állítólag a '30-as években többen adták ki magukat Trebitsch-nek, valószínűleg a kalandor önéletírásán (Der größte Abenteurer des XX.Jahrhunderts, 1931) - ami egyébként nagyszerű olvasmány - felbuzdulva.

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 12:30:37

@tiboru: Szívesen.

Már nem tanulok. Megvédtem ezt a szakdolgozatot! :)

Ez már végképp nem had- és rendvédelem, de a záróvizsgán felhívták a figyelmemet arra, h Vámbéry Ármin hu.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1mb%C3%A9ry_%C3%81rmin élete is hasonlóan kalandos volt. Ennek még nem néztem utána, h a sok átváltozása között van-e olyan, ami esetleg összefügg a nemzetvédelemmel.

Dr. Trebitsch 2010.01.08. 12:35:20

Elképesztően érdekes történet, és jól is van megírva, kösz, tiboru.

A nickemet Rejtő után választottam, fogalmam sem volt a név etimológiájáról. Azt hittem, teljesen Rejtő agyából pattant ki. Azóta már észleltem, hogy többen is használják különféle variánsait. Külön köszönet Ronnak a kiegészítésért.

Tanulságos, hogy Buzgó Mócsing ezek szerint mégsem volt az igazi Trebitsch, akármit is állított magáról...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 12:42:17

Úgy tudom, hogy Kovi már megvette a jogokat, a Madártani Egyesület szponzorálásával a film címe "Tövigszúró Trébics kalandjai" lesz.

rognork 2010.01.08. 12:52:18

én csak annyit tudok mondani,hogy besza-behu! mindemellett leborulok trebitsch és a szerző előtt is.

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 12:58:08

@Professor Pizka: közben az jutott eszembe, h nem velővel volt-e inkább valami elhúzódó üzleti ügye?@igazitrebitsch:
mint az ismeretes, az uralkodó egy szimpla agyalágyultnak tartotta. és néhány kellemtlen eset után nem nagy örömmel tartózkodott vele egy helyen:)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2010.01.08. 12:58:19

@Professor Pizka: A Royal Navy-ben kb. tengernagyi megbizatású sorhajókapitánynak nevezhető (a II. VH. allatt volt első és második osztályú kommodor is). Ez a rendfokozat pedig a KuK kriegsmarineban nem létezett, ellenben a KuK Yachtgeschwader parnoka "Kommodore" volt. Az US Navyban síma ellentengernagy volt, csak ott meg hőzöngtek, hogy ha az egycsillagos lehet Brigadier General, akkor ők mé' nem tengernagyok. Na, azok lettek. Rear Admiral, lower half. Azaz az ellentengernagy alsó fele :P

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 13:00:21

@paranoid T.R. marcipan: lehte hogy a Velővel, idén még nem olvastam újra Rejtő teljes életművét, pedig rendszerint évente megteszem :-)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.01.08. 13:07:09

miután az első részben pokoli hibát ejtettél teológiailag, most egy ennél is meghatározóbb hibára szeretném felhívni a figyelmedet:
a lira árfolyama nem is fluktuálhatott érdemben, hiszen a főhős szófiai időzése idején még az aranyhoz voltak kötve az egyes valuták, azaz egy lira a wiki szerint kb 6,6 gramm (szűk negyed uncia, azaz durván 50.000 HUF!) arannyal volt azonos értékű. e paritás körül csak elhanyagolható mértékben tudott fluktuálni az árfolyam.

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 13:11:32

@Radio Free Aberrania: bretton woods 1946-ban jött létre, szeritem bőven a 10es évek után:)

bet-li, kínai játékos 2010.01.08. 13:26:27

@NagyTeve, @tiboru: A Commodore mai napig használatos az angolszász országokban és dandártábornoknak felel meg. Pl: az ausztrál légierő air commodore-t használ a mai napig.

carnivoor 2010.01.08. 13:34:11

@paranoid T.R. marcipan: Szerintem a kolléga az aranystandard rendszerre gondolt, ami jóval korábbi.
en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard

Egyébként ez az első kommentem a lemilen, de régóta törzsolvasó vagyok itt és a konteo-n is. Minden elismerésem Tiborunak és a csapat többi tagjának!

Pretoryan 2010.01.08. 13:35:04

Banyek ez sorozatba illő lenne! :-)

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 14:03:25

@carnivoor: a kolléga szerintem viccnek szánta:) egyesek szerint az a rendszer amúgy nem működött valójában, csak olyan volt, mintha. viszont a közgazdaságtani ismereteim eddig terjednek, úgyh nem vagyok érdemi vitapartner. :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 14:09:13

@igazitrebitsch:
@rognork:
@carnivoor:

Köszönöm, a teljes Lemilközösség nevében is!

@Pretoryan:

Hát egy 24 részes évadot lazán megérne :-)

juditmanó 2010.01.08. 14:10:35

@Professor Pizka: Professzor Úr, figyelmedbe ajánlom az alábbi történetet, gyakorolhatod a wienerischt, pillanatok Moses Pinkeles életéböl (bár nem tudom, mennyi a költészet belöle :)))
www.luebeck-kunterbunt.de/TOP100/Unglueck.htm

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 14:13:42

@Radio Free Aberrania:

Ne tudd meg, legalább egy órát töltöttem azzal, hogy mindenféle forrás felhasználásával, a huszadik század eleji font-dollár árfolyamok segítségével, illetve a dollár inflációs rátájával és vásárlóerő-paritásos elemzésével kiderítsem, hogy egy 1915-ös, egy 1922-es meg egy 1935-ös fontsterling hány mai forintnak felel meg.

Egyszer még az aranyár történelmi mozgását ábrázoló grafikont is elkezdtem nézegetni, de rövid idő múlva összekeveredett bennem minden és sírva fakadtam.

Nem könnyű a bloggerek élete, én mondom néktek.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.01.08. 14:22:37

Nos, minden elismerésem (ismét) az írásért. Valamiért arra gondoltam egyből, hogy megrendezte halálát, és új néven folytatta üzleteit. Ha egyszer filmet készítenek belőle, biztosra veszem, a folytatás lehetősége miatt bejátszák :D

Maestro 2010.01.08. 14:40:22

@tiboru: viszont szórakoztató és jó érzés amikor a fasza poszt után mindenki téged fényez:)

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 14:46:25

@tiboru: ótejóég. csak aztán nehogy nekünk továbbítsd a terapeuta számláját:)

@Professor Pizka: és most önmérsékletet tanúsítok.

Carmesina · http://carmesina.blog.hu/ 2010.01.08. 14:48:47

Ebből nem filmet, hanem sorozatot kéne csinálni, de követni úgyis reménytelen ... És tényleg, mire ment ki a játék a pasi számára? Hogy minél több, magát nagyokosnak képzelő egyénből és a mögöttük álló intézményekből hülyét csináljon?
Azért elgondolkodtató, h a fiából bűnöző lett ... Nem ártott volna olykor gyerekneveléssel is foglalkoznia, ha már 4et nemzett. Legalább a lebukástól megóvhatta volna a srácot, ha a bűnözéstől nem is ...

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 14:57:17

@Carmesina: Wasserstein egyértelműen pszichiátriai esetnek tartja Trebitschet (megalománia, paranoia, mániás depresszió). Egy összefoglaló Wasserstein cikk (angolul) itt: www.nytimes.com/1988/05/08/books/on-the-trail-of-trebitsch-lincoln-triple-agent.html?pagewanted=1

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 15:06:19

@paranoid T.R. marcipan:

És az 1920-as csehszlovák korona körüli bonyodalmakról nem is beszéltem.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 15:08:10

@Carmesina:

Elég nehéz lett volna az Angliában tartózkodó gyerekeket Berlinből, Rómából, Sanghajból vagy Colombóból nevelni.

Jó, tudom: nem kellett volna elmennie. Szerinted :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 15:10:58

@ron:

Pedig lehet, hogy csak szeretetre vágyott - mondaná Carmesina :-)

(Oké, rosszindulatú voltam, elismerem)

paranoid T.R. marcipan 2010.01.08. 15:17:28

@Carmesina: legyártani jelentősen egyszerűbb egy gyereket mint felnevelni. russzó például remek könyvet írt a gyereknevelésről, de az összes kölyke árvaházban végezte.

@tiboru: még jó. ha már a saját épelméjűségeddel nem törődsz, legalább az enyémmel:)

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 15:39:48

@tiboru: Ez tuti, olvasd csak el, miket ír/mond. "Barátságban szeretnék lenni Nagy-Britanniával, sőt, az egész világgal." :)

Kismy 2010.01.08. 18:01:42

ez a fickó hihetetlen volt :) azt hiszem ezt a postot is kötelező olvasmánnyá teszem a 12. évfolyam számára :)

grat!

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.08. 18:30:15

@ron: Ezzel is magyarázható, hogy miért nem lett hollywoodi sztori belőle. Nem küzdött semmilyen igaz ügyért. Ha éppne küzdött valamiért, az valamelyik vesztes hatalom volt. Nem voltak látványos sikerei, jól megrajzolható jellemvonásai. Nem robbantott fel semmit, szóval nem akcióhős.

Licus 2010.01.08. 18:44:41

Egy pszichológiai érdeklődésű tudománytörténész eccer megvakargathatná a magyar orientalisták (nyelvészek...) életrajzát. Elmélyült, szelíd és kulturált szobatudósok voltak bűnözésben megőszült agg haramiákat megszégyenítő vad kaland- és tettvággyal. Úgyhogy Trebitsch 1.0-ban én már szinte tudtam, hova sodródik. Valahogy ez az a terep, ahol egy kelet-európai, Jekyll/Hide adottságú okos ember legjobban önmegvalósíthat.

A nagyon sok nyelv, sok kultúra határán felnőtt emberek meg amúgy is érdekesek. Előfordulhat, h nincs szilárd alaprétegük!

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 18:50:12

@Professor Pizka: Ó, én nagyon is el tudnám képzelni őt hősnek. Az írásaiból az derül ki, h ő úgy élte meg (h modoroskodjak kicsit :)), h a legigazabb ügyekért harcolt, nem kisebbért, mint az emberiség megmentéséért a háborútól. Szóval, én olyannak látom, mint aki a maga egészen behatárolt eszközeivel hatalmas dolgot akar véghez vinni, és ha nem is sikerül neki, a sajtó az ő nagy mondataitól és stiklijeitől zeng Sanghajtól New Yorkig. Nekem ez beleférne egy amerikai sztoriba. Nem akcióhősösbe, hanem a "kis ember nagyot álmodik" típusúba.

Az önéletírása (németül/angolul megvan a Szabó Ervinben) nagyon érdekes abból a szempontból, h bizonyos helyzetekben hihetetlen önreflexióval ír magáról (pl. h mennyire ideges, amikor megy vmi találkozóra), máskor meg látszik a teljes valóságvesztés.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 18:51:24

@Professor Pizka:

Freddy Krueger milyen igaz ügyért küzdött? Oszt mégis sztár lett belőle.

Igaz, neki legalább voltak látványos sikerei :-)

franta 2010.01.08. 18:53:23

@Thaddeus Griffin: Én is pont erre gondoltam, hogy megrendezte a halálát. Megérezte, hogy ez egy bukott háború, és szar esetben neki sem jár kímélet, pl. rányomtak volna valami háborús bűnös dolgot, valami jó kis koncepciós - jellegű - perben. A kapcsolatrendszere meg a pénze miatt nem volt igazán nehéz "alábuknia". Amúgy zseniális palinak tűnik, főleg, hogy átb...ta a fél világot. Ő nem kettős, hanem univerzális (mondiális) ügynök volt. De innen tovább már nem merek kommentezni.......

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 18:57:23

@Licus: Buddhista/Orientalista oldalról szívesen betársulnék egy ilyen tudománytörténész mellé, mert én is látok fantáziát a dologban.

Egyébként a buddhista szerzetesek közt annyira nagy hagyománya volt (van?) a kémkedésnek, h a szerzetesi szabályzatban (Vinaja) vannak erre vonatkozó kitételek:

Egy hadsereg — vagy hasonlóan nagy egység — katonáit szolgálat közben megfigyelni, hacsak nincs rá megfelelő indok, pācittiya (megvallandó) vétség. (Pc 48)

Három egymást követő éjszakán a hadsereg katonáival együtt megszállni — még akkor is, ha az illetőnek megfelelő indoka van rá — pācittiya (megvallandó) vétség. (Pc 49)

Ha az illető egy hadsereg katonáival együtt száll meg, és közben a csatamezőre, besorozásra , a csapatok felsorakozására megy, vagy szemlét tart a csapatok felett, az pācittiya (megvallandó) vétség. (Pc 50)

(www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/bmc1/bmc1.rule-index.html)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 18:58:09

@ron:

Ha az Esőember sztorijából tudtak sikeres filmet csinálni, a Trébicséből sem lenne túl nagy kihívás.

Csak a vele valóban megtörtént események felét be kéne nyelnie a rendezőnek, mert ha mindent bennehagyna, nagyon nem lenne életszerű :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:00:17

@Licus:

Emlékeztek a Kentaur c. Karinthy Ferenc-kisregényre?

Amikor csendes, szobatudós nyelvészekről hallok, mindig Rák Ernő Polykárp jut eszembe :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:02:52

@ron:

Te Ron, ez kurvára érdekes!!!!

Miket meg nem tud az ember, ész megáll!

Hol voltál eddig? :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:04:59

@ron:

A záró zárójel :-) persze nem kell a link helyes működéséhez.

Licus 2010.01.08. 19:07:21

@ron: Alig találok szavakat. Hogy jön valaki ahhoz, h ILYEN érdekes témáról szakdolgozzon? Mit szakdolgozzon - élvenckedjen, szórakozzon és ILYESMIKET kutasson fel, míg mások a vemheskecske-bogyók folsavtartalmát vagy a korai csukcs igei tövekben előforduló ajakhangok fejlődését elemzik???? Hova jutott a magyar felsőoktatás ;-D

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:09:59

Ennél többet nem tudok róla, sajna. Csak ami józan paraszti ésszel is kitalálható, h kopaszon, szerzetesi ruhában elég semleges lesz mindenki identitása, eltűnhet egy időre valami kolostorba, mondván, h "elvonuláson van", szabadon utazhat stb.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:10:31

@ron:

Mi a különbség a saṅghādisesa és a pācittiya vétségek (bűnök) között? Azt már tudjuk, hogy a második megvallandó. És az első? Azt el lehet hallgatni?

Biztos ott van valahol az oldalon, de most lusta vagyok utánabogarászni...

És a testiség iránt érdeklődőknek ajánlom a szexuális jellegű életvezetési szabályokat (Sexual Misconduct)...

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:12:17

Jaj, mindig elfelejtem, h nem szabad zárójelezni, bocs!

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:16:14

@tiboru: a saṅghādisesa sokkal súlyosabb, össze kell hozzá hívni az egész közösséget, meg kell vitatni, mi történt, abban egyet kell érteni(!), meg kell határozni a dolog következményeit, ami általában próbaidő, amíg egy idősebb szerzetes szemmel tartja az illetőt, és ebben is egyet kell érteni

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:16:46

@Licus:

Nagyon OFF:

Hadd dicsekedjem: az én első szakdolgozatom a Bibliában fellelhető, műszakinak (is) tekinthető szakleírásokat boncolgatta, mindenféle technikai finomsággal és műszaki rajzzal :-)

Pedig annak már vagy 20 éve. És azóta sem találom a másolatát, pedig az elmúlt két évtizedben egyszer-kétszer elővettem volna...

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:18:31

@tiboru: Ez mennyire jó! Nem tudnád rekonstruálni?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:20:12

@ron:

Ez mán döfi... Tehát ennyire konszenzuscentrikus az egész rendszer?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:23:12

@ron:

Á, annak idején egy Erika típusú táskaírógépen írtam, indigóval... De ilyesmire az ifjak már nem is emlékezhetnek :-)

Egyszer talán bemegyek a könyvtárba és megpróbálom kikérni egy fénymásolat erejéig.

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:28:07

@tiboru: Igen. A legnagyobb 4 vétség a pārājika, az a büntetés, h nem lehetsz többé a szerzetesi közösség tagja (de laikus, novícius igen). Ez dugásért, lopásért, ölésért és meg nem szerzett (spirituális) tudással kérkedésért jár.

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:34:28

@tiboru: És ez milyen oktatási intézményben volt? (Ha nem titok.)

Licus 2010.01.08. 19:37:01

@tiboru: A falba verem a fejem. Bölcsészként az átkosban a hadiegyetem tűnt nekem a legcsukaszürkébb, legvilágvégibb helynek - és most kiderül, oda kellett volna menni, ha jó fejek közt akarom tölteni napjaim. Most megyek Karinthy után kutakodni - ezt se httem volna, annyira nem kedvelem a nagy K kisfiát:( de ha te mondod!!!!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:41:36

@ron:

Nem, ez nem titok :-) ELTE ÁITFK (asszem ez volt a hivatalos rövidítése a tanárképző főiskolai karnak.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:42:22

@Licus:

A hadiegyetemen azért más volt a szakdolgozatom címe, de arról inkább itt nem beszélnék :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:44:46

@ron:

Azért a dugásnak ilyen környezetben (ölés, lopás) való szerepeltetése eléggé igazságtalan, nem?

És megszerzett tudással büntetlenül lehet kérkedni? Mert ha igen, felszusszantam :-)

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:45:26

@tiboru: De hogy jött akkor a Biblia? (Elsőre azt hittem, vmi hittudományi karon írtál ebből szakdolit, szép lett volna. :))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:45:50

@Licus:

Nekem teszett a Kentaur, de nem akarlak befolyásolni... Majd meséld el, milyen volt; szerintem egy délután alatt lazán el lehet olvasni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:48:59

@ron:

Simán érdekelt. És sikerült meggyőznöm Szűcs Ervint ( web.axelero.hu/eszucs7/Szucs.htm ), hogy ez nagyon jó ötlet.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:50:27

@ron:

Mellesleg annó megpróbáltam teológust találni, hogy iker-dolgozatot írjunk (30%-ban közös, 70-ben saját), de elhajtottak a fenébe a hülye ötletemmel :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:51:10

Hopp, nagyon elvittem idegen területre a kommentek fonalát, elnézést mindenkitől...

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 19:54:32

@tiboru: Az egész buddhista gyakorlás az érzéki vágyak lecsendesítéséről szól. És a dugás valószínűleg nem azért került ide, mert olyan súlyos, mint ölni, hanem mert ez az, ami a legnagyobb akadály a vágyak elhagyásának gyakorlatában. És ha vki ezt elbukja (ez a pārājika jelentése), akkor a buddhista "karrierjét" bukja el.

Megszerzett tudással büntetlenül lehet, ha szerzetes. Világi előtt nem lehet kérkedni, az megvallandó. (Szerintem ez is nagyon korrekt. Szakmabeliek előtt ne álszerénykedjen az ember, laikusok előtt meg ne arcoskodjon.)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 19:59:25

@ron:

"Szakmabeliek előtt ne álszerénykedjen az ember, laikusok előtt meg ne arcoskodjon."

Tökéletes megfogalmazás, gratulálok!

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 20:12:40

@tiboru: Kösz!

Akkor még ideteszem a 2 linket, ami hasznos lehet Trebitsch-ről magyarul:

www.archivnet.hu/old/rovat/cikk.phtml?cikk_kod=199
(Az OSZL-ben van még mikrofilmen feldolgozatlan levelezés + 2 cikk/esszé.)

freewebs.com/wordcitizen2/trebitschhu.htm
(WordCitizennek pedig egy kiadatlan könyve.)

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 20:17:29

@ron: Bocs, MOL (Magyar Országos Levéltár) akart lenni.

tucano 2010.01.08. 20:39:12

Te Ron! Olyan ismerős vagy nekem:) Nem Sámán fedőnéven írtad te ezt a dolgozatot? Mert ő is ebből írta a szakdoliját (96), tehát vagy ketten írtatok ebből a témából, ugyanabban a suliban, vagy te vagy az igazi Sámán:)

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.08. 20:55:24

Nem, nem én vagyok Sámán. Azt nem tudtam, h írt ebből vki. Azt igen, h úgy volt, h Sickratman ír (de az már 2003-ban vagy 4-ben volt). És mivel ő nem tette, pedig mindenki már nagyon várta :), fel sem merült bennem, h vki már írt belőle korábban.

tucano 2010.01.08. 22:38:19

off
van összefüggés:)
Egyik évfolyamtársam írt belőle dolgozatot, ezért gondoltam, hogy talán te vagy az:)
Mindenestre azért öröm, gratulálok neked is a bloghoz, végigolvastam, látszik rajta a munka.
Tiborunak meg pláne, hiszen öröm olvasni, hogy hazánkfiai vitték vmire, a fotók meg tökéletesek.
Trebitsch olyan, mint Zélig:)))
on
Vámbéry mindenképpen érdekes történet lenne, hiszen ha nem is kémkedett (jaj, hát dehogynem), de ugye az ő teljesítménye példa nélküli, erősen mozgáskorlátozott létére ki tudja hány kilométert gyalogolt zarándoknak álcázva magát. Vagy ott van Kőrösi Csoma, aki buddhista ikon, de ugye egyben angol titokzatos szolga is volt.
Szabó László Bűnügyi panoptikum cím könyvében, egyébként az első vh-t követő korszakból rengeteg nagyon jó kalandor (na jó szélhámos) sztorit mutat be, köztük Trebitsch történetét is, bár nekem inkább Hamrák szimpatikus, aki eladta a Rottenbiller utcát:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.08. 22:54:44

@tucano:

A Váci utcás poénja sem volt utolsó a nyilvános illemhely állítólagos kijelölésével...

jörgömös 2010.01.09. 07:16:08

Hitler háta mögött mintha Lenin állna... vagy mégsem.

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.09. 08:28:31

Csoma utóélete is érdekes... A "bódhiszattvává avatása" a szobra körüli félreértésnek köszönhető. Lásd pl. itt: sites.google.com/site/korosicsomabodhiszattva/

Licus 2010.01.09. 12:15:57

(Egy filosz Csipkerózsika keserédes felébredése)
Eddig úgy véltem, Rejtőnél ez a helyzet:

Van egy kisember, akinek az életében volt egy nagy sarzsi (intézőnek lenni egy jól menő fűszerültetvényen), amit vagy ő ért el, vagy - és ez a valószínűbb - csak áhítozott rá, mert ez volt "békeéveinek" legmagasabb rangú, legirigyeltebb méltósága (pl. látott gyerekként egy Trebitsch nevű 'mindenható' intézőt, akit nagyon irigyelt). Ez a rang SENKI másnak nem jelent semmit és nem is fontos - csak az ő szívének titkos kincse és álma.

Amikor a főherceg legnagyobb tiokként elárulja neki uralkodói rangját, ő azzal reagál, h EZT a méltóságot vindikálja magának - mert neki meg a Fahéj-ültetvény a legszebb birodalom, és annak az intézője a legmagasabb méltóság, a trebitsch-ség a Csomolungma. A kisember kisszerű álma...

Nekem eddig ez Rejtő csodálatos eszköze volt, amivel az evilági hiúság, rangkór VALÓDI értékét mutatta be. És erre kiderül, h a "trebitsch-séggel" dicsekedni VALÓBAN racionális dicsekvés lehetett abban az időben, bizonyos körökben. Tehát oda a kontrapunkt:(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.09. 13:19:15

@Licus:

De ettől még Rejtő zseni és az is marad...

Licus 2010.01.09. 13:27:12

@tiboru: Sőőőőőőt! Az igazi zseni sokrétegű... sokféleképp forgathatod, mindig mást ad ki. Kaleidoszkóp! (Kentaurt kergetem, de még nem értem utól.)
Sok egyszerű mezei kémet talán nem is vmi idegen hatalom, hanem épp az ilyen Trebitsch-gazdagságú figurák keltette kalandvágy hálóz be? Alig várják, h szervezze már őket be valaki:)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.01.09. 15:25:26

@bet-li, kínai játékos: + az Atlanti csata idejéből is olvastam Commodore-ról, aki a hajókaraván, konvoj, kötelék részét képező nem katonai hajókért felelős katonai parancsnok volt a Royal Navy-nél. A Commodore leginkább beosztás volt szerintem, mint rendfokozat, bár egy hagyománytisztelő haditengerészetnél egy beosztáshoz rendszeresített rendfokozat azt is jelentheti, hogy az aki betölti szükségszerűen azt a rendfokozatot viseli.

Kullancs1983 2010.01.09. 17:08:33

@tucano: En is a Bunugyi panoptikumban olvastam meg anno Trebitschrol (megvolt az iskolai konyvtarban), ott volt rola egy anekdota. Es ha mar mas nem emlitette, hat megteszem en. Nos, a legendarium szerint a kepviseloi kampanya alatt egy naggyulesen varatlanul megkerdezte tole egy konzervativ ujsagiro, hogy mik Magyarorszag kiviteli cikkei Anglia szamara? Ignac azonban nem jott zavarba, hanem habozas nelkul ravagta hogy: Magyarorszag legfontosabb kiviteli cikke Anglia szamara jelen pillanatban en vagyok!

teddybear01 2010.01.09. 20:11:33

@Professor Pizka: A nagyobb hadihajókon Commondorénak (Parancsnoknak) nevezik a beosztás szerinti kapitányt. Ezzel egyértelműsítik, hogy ki a hajón a főnök, mert több kapitányi rendfokozatú tiszt is szolgálhat egy hajón, de csak egy commondore van.

bloggerman77 2010.01.09. 21:40:43

Azé" csodálkozom, hogy csak 64 évesen likvidálták :)

Licus 2010.01.09. 21:53:48

Van vmi, amit eccerűen NEM tudok elhinni. Hány év alatt tanul meg kínaiul beszélni, írni és olvasni? Mert ez kellhetett az egyházi vizsgákhoz. És a szent szövegek hatalmas anyagát hány év alatt rágta át?????????? Emélkül amit leírtatok, az olyan, mintha valaki ma Mo-n analfabéta létére akadémikusságot vásárolna magának (tudom mit mondtok magatokban most, de azért OTT még mi sem tartunk).

tucano 2010.01.09. 22:35:53

@Licus: Állítólag a kínai beszéd megtanulása intenzív körülmények közt 1 év, persze írás nélkül. A tibeti legfeljebb három, de ez már írással együtt, ennyi idő alatt tanulták meg a skacok kb. a főiskolán, tehát nem kifejezetten állandó nyelvi környezetben. Valszeg neki a kínai beszéd kellett marketinghez és tibeti a hittudományhoz.

bet-li, kínai játékos 2010.01.10. 01:56:25

@Zig Zag: mint ahogy a NAVY Captain is jelenthet egyben beosztást,ahogy azt rendes hadseregek környékén láthatjuk...

ON

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.10. 08:18:57

@Licus: A ceyloni részhez tudok hozzászólni... Egyrészt itt van ez, h mennyre frankón megtanult páliul (a-buddha-ujja.wikidot.com/pali-tartalom ), eredetiben (szingaléz írásjegyekkel www.ancientscripts.com/sinhala.html ) olvasta a szövegeket. Másrészt ott vannak a buddhista részek a Dawn or Doom of Humanity-ben, ahol folyamatosan Georg Grimm európai könyveit idézi, a Buddhától is csak olyanokat, amik már benne voltak az európai "fősodorban" -- ráadásul sokszor nagyon a saját szájíze szerint értelmezi.

Ja, és Sanghajban a nemzetközi negyedben élt, európai tanítványokkal körülvéve, szóval, az meg nem igazán "nyelvi környezet".

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.10. 08:30:36

Georg Grimmtől a Szamszára van meg magyarul, itt olvasható részlet: terebess.hu/keletkultinfo/szamszara.html Trebitschnél is nagyjából ez a nyugati kultúrával folyamatosan párhuzamokat kereső (és ott is találó, ahol nem lenne, ha nem ferdítené el a buddhizmust :)) hozzáállást látni.

Licus 2010.01.10. 10:32:37

@tucano: MEGtanulni - de milyen célra? H meg tudja venni a boltban a napi élelmiszert? A (fizikai) munka során utasításokat érthessen, válaszolhasson (pl. kínai boltos nálunk...)? V h hogy a kultúrájuk legmélyebb részeiről tudományos szinten értekezzen valaki??? Évtizednyi különbség a tanulásban!
A feleségének valszeg igaza volt, és nagy agykapacitású zseni lehetett Trebitsch - de ennyire!
Ha azt mondja valaki fél kézzel felemel 50 kilót, elhiszem, Ha 200 kilót mond, ámulok. De ha 1200 kilót mond... az lehetetlen.
Tehát a misztifikáció zsenije is lehetetett Trebitsch. Az igazi csoda élete hétköznapi, apró részleteiben lehetett - AHOGY mindezt keresztülvitte, AHOGY a környezetetét megetette. Én ezért bámulom:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.10. 13:37:33

@Licus:

Állítólag hat hónap alatt Srí Lankán olyan szinten sajátította el a páli nyelvet, hogy a filozofikus-vallási szöveget nemcsak megértette, hanem értelmezte is a bennszülötteknek.

Persze lehet, hogy ez is csak maszkirovka :-)

Licus 2010.01.10. 14:51:36

@tiboru: Ne feledkezzünk el az önámításról se. Összejött párszáz ember egy külföldi körül (akkoriban fehér ember amúgy is ritkaságszámba ment arrafelé, elektromos kihangosítás még nem volt), Trebitsch mélyértelműen (és nehezen hallhatóan) beszélni kezd, á lá Alfonzó... hát hatása épp lehetett.

Apropó Alfonzó - mintha neki is kissé Rejtő Jenő tollára méltó élete lett volna ifjú korában? Trebitsch-ben lehetett Alfonzó csodálatos szinészi tehetségéből, kaméleonságából valami!

(És a kínai nyelv/írás NAGYON más kategória. Mert az indiai/iráni nyelvek többsége - igy a páli is! - az indóeurópai nyelvcsaládba tartozik, azaz az európai fejbe könny(ebb)en illik. Úgy megtanulhatod, mint a német után a görögöt vagy a portugált.)

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.01.10. 14:58:53

@tiboru: Nem értem, h ezt olvasva Wasserstein Mesterben miért nem merült fel a kételkedés legkisebb gyanúja sem.

Licus 2010.01.10. 16:09:09

Átverés és/vagy savant szindróma??? Nagy ötlet volt Teslához hasonlítani Trebitsch-et - lehet, h mindketten savant-ok voltak? en.wikipedia.org/wiki/Savant_syndrome#Prodigious_savants, különösen Daniel Tammet - nyelvi képességek, memória terén.

kószák egyike 2010.01.10. 17:27:10

Gratulálok! Egyszerűen zseniális ez a post! Micsoda kutató munka, és micsoda szórakoztató, persze a már megszokott, stílus! Remek! Néhol vinnyogtam a röhögéstől!

Ezek után biztos vagyok benne, hogy Buzgó Mócsing volt az igazi Trebiccccssss! :)
Ó ha ezt Jenő bácsi olvashatná az égi kávéházban, reméljük van net kapcsolat odafent!

The Question (törölt) 2010.01.10. 18:34:03

@tiboru:

Gratulálok a poszthoz!!!!
Most olvastam el mindkét részt, nagyon kellemes, vasárnap kora esti olvasmány volt.
A stílus kitűnő, a "szerzőben" egy igazi Rejtő rejtőzik.

Egyébiránt hasonló volt egy jó szeretkezéshez, már bocsánat. Hosszú, izgalmas előjáték, "De ne szaladjunk előre!", valamint "Ne nézegessétek az órátokat!" finom felszólításokkal megtűzdelve, ami még inkább doppingolja az embert. Aztán egy fordulatos, ötletes, "kapkodom a fejem", "Hű, még ez is, hű, még az is" hosszú együttlét, s a levezetés sem marad el. :-)

Érdekes a párhuzam a hajón történt kártyacsata tekintetében. Ha jól emlékszem, A tizennégykarátos autó-ban Gorcsev Iván szintén egy hajón, szintén egy kártyajátékban (ha jól emlékszem, makaó) nyeri el a fizikai Nobel-díjjal járó összeget egy proftól. Ellentétben Trebitsch-csel, aki veszített...

Na de ki volt az igazi Trebitsch, illetve milyen ember?
Zseni? Jellemtelen? Okos? Életművész? Elvtelen? Rafinált? Netán mindegyik? Skizofrén nem lehetett? Mert úgy tudom, Rejtő pszichiátriai betegekről mintázta hőseit. :-)
Egyáltalán, hogyan lehetséges az, hogy 64 éves koráig élt, és addig senki nem nyírta ki?

Tiboru!
Ez a poszt a Konteóra is beillett volna!!!!

Számomra ez a mondat tette fel az "i"-re a pontot:
"... majd (egy nem várt fordulattal) a világ zsidóságának azt javasolja, hogy Sanghaj mellett kellene megalapítani az új Izráelt..."
Csodálatos. :D

Mégegyszer köszönöm a színvonalas, érdekes, humoros, elgondolkodtató írást, s remélem, a továbbiakban is hasonló jókkal ajándékozol meg minket.

The Question (törölt) 2010.01.10. 18:35:55

Elszállt a kommentem...
Na mégegyszer!

Licus 2010.01.10. 19:04:08

@The Question: Igazad van, és lehetne az is konteó, h Tiboru Rejtő reinkarnációja??? Bár nekem ez a tan nem a szívem csücske. Esetleg Rejtő lepelben, lanttal eljár hozzá mint égi múzsa homlokon csókdosni.

Alternatíva: H Trebitsch 64 éves koráig élt, az azt IS jelentheti, h kémészetileg nem volt OLYAN FONTOS figura, mint ahogy magát beállította - mert nem akarta senki se kinyírni.

The Question (törölt) 2010.01.10. 19:56:17

@Licus:

Mi az hogy? Nagyon is!
Te nem is tudtad, hogy Tiboru Rejtő reinkarnációja? :-)
Kérünk szépen a Szerzőtől erről egy konteót!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.10. 23:30:32

@Licus:
@The Question:

Ó, ó, frankón zavarba hoztok... Necsinyájjátokesztet, plíz!

vén betyár 2010.01.11. 08:05:47

@The Question: Addig ízlelgetem, élvezgetem, olvasgatom újra meg újra a posztot, a kommenteket, hogy már megint, mint rendesen mindig megelőztek.
Kalandos, fordulatos élet a szerzőtől megszokott
izgalmas, tartalmas, élvezetesen humoros előadásban.
Jókai, Verne tollára méltó kalandor életművész, bölcselő Rejtő Jenő plajbászával skiccelve; "Főúr,
fizetek!"
Hihetetlenül izgalmas, élvezetes volt, köszönet!

Kendan 2010.01.11. 11:15:09

(Jóval) korábban már felmerült hogy mi hajtotta Trebitschet - tekintve hogy milyen összegeket kért el a titkokért, szerintem elsősorban a szabad és kötetlen életéhez szükséges pénz. Mivel a kémkedés/hírszerzés volt ilyen szempontból a legkötetlenebb és legjobban fizető, így orientálódhatott ebbe az irányba (bár mint láttuk később saját egyházat is alapított, ami, mint azt L Ron Hubbard mondta, manapság a leggyorsabb és legbiztosabb módja a meggazdagodásnak).

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.01.11. 20:41:46

Nagyon off és sorry, de ezt muszáj:

index.hu/kulfold/2010/01/11/slota_magyarorszag_szlovakia_ellen_fegyverkezik/

"Magyarországon olyan hadgyakorlatot rendeztek, amelynek célja a Dunán való átkelés gyakorlása volt, a magyar hadsereg valamennyi fegyverneme részt vett, Dél-Szlovákiát pedig elárasztották a magyar hírszerzés tisztjei, mondta egy interjúban a Szlovák Nemzeti Párt elnöke, Ján Slota."

Látom magam előtt, ahogy egyre-másra tűnnek fel az igazibbnál igazibb Trebitschek :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.11. 21:15:38

@Thaddeus Griffin:

Hát vinnyogva röhögtem, amikor ma délelőtt először hallottam a hírt.

Slota mester poéngyárosként legalább olyan maradandót alkotott, mint politikusként.

A magyar hírszerzés tisztjei pedig vigyázzanak magukra, mert teljes a dekó :-)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.01.11. 21:21:00

@tiboru: Lassan el kellene kezdeni gyűjteni a klasszikus idézeteket tőle, mint Winstontól. De azért sajnálom szegényt, ha ettől a hadseregtől fél...

De azért azt a gyakorlatot is látom magam előtt. Mire kell figyelni, amitől megdőlhet az invízió. A katonák félreállnak tankolni, mert olcsóbb a benzin, és leárazás van az outletben...

The Question (törölt) 2010.01.12. 01:06:44

@tiboru:

Dé mán, hogy a csudába ne csinájnánk eztet tezstvírem, mikó' jó vágyol, úgy áhogy vágyol...
Vedd mán észre, küzink tártozol, s csumázunk Tégedet, mindenestül...
Baj-e, sukár csávó????

The Question (törölt) 2010.01.12. 01:09:13

@Thaddeus Griffin:

Lehetett ez nagyon OFF, de:
Köszönet érte, mert megérte.
Kurv@ jó beszúrás volt.
Nekem legalábbis jól jött.
:-)

vén betyár 2010.01.12. 05:53:23

@Thaddeus Griffin: Mo. Komáromnál összpontosította csapatszállító járműveit.A csapatmozdulatot bp-i BKV
sztrájkkal álcázta.Ferihegyen riadókészűltség, az elővárosi vonatok a szlovák határ felé tartanak.

Licus 2010.01.12. 09:08:51

@vén betyár: Off, de kihagyhatatlan: a Fricskablog-on keressétek vissza a "Bp-i csatáig" - ott minden le van írva, percről perce! Csak az a kár (és így jön ide), h NEM tértek ki a felderítésre, kémkedésre. Mindenesetre a mai Mo-ról Trebitsch valszeg elmenekülne, mert ez még neki is túl abszurd lenne:)

Megírhatnánk egyébként Trebitsch 3.0-t: kalandjait a mai világban á lá Új Zrínyiász!

vészmerülés 2010.01.12. 12:07:28

Majd szólok, ha látok Gripenek errefele. :)

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.04.07. 07:55:41

Sziasztok!

A Múlt-kor tavaszi számában lévő Trebitsch-cikkben (www.mult-kor.hu/20100305_az_igazi_trebitsch) van néhány fotó 1920-ból is a Maisztróról. :) Azok alapján kizártnak tartom, h a javított karikázás OK a Julius Streicheres képen.

Üdv!

Ron

Redrick Schuchart 2010.08.02. 22:52:02

Trebitsch-Lincoln, Ignatius Timothy:
Revelations of an international spy

www.archive.org/details/revelationsofint00treb

Redrick Schuchart 2010.08.02. 22:52:02

Trebitsch-Lincoln, Ignatius Timothy:
Revelations of an international spy

www.archive.org/details/revelationsofint00treb

ron · http://trebitsch.blog.hu 2011.06.02. 12:45:09

Korabeli angol nyelvű cikkek Trebitchről (a buddhista vonatkozásúak csak, sorry): trebitsch.blog.hu/2011/06/02/trebitsch_es_a_buddhizmus_a_korabeli_sajtoban_angolul
süti beállítások módosítása