Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

B.O.P.E és a vérben fürdő nyomornegyedek

2010.01.12. 08:30 tucano

Tucano barátunk egy sokunk számára ismeretlen világba kalahuzol el bennünket. Ez a világ nem csak ismeretlen, hanem túlzás nélkül állíthatom felfoghatatlan: szabályai megbotránkoztathatnak, teszem hozzá, nem véletlenül. Egy országról lesz szó, ahol farkas törvények uralkodnak. Az életben maradás törvénye. Egy állam kétségbeesett harca a szervezett bűnözéssel, a szervezett bűnözők harca az állammal, és a  nincstelenek, a szerencsétlenek küzdelme, akik a két front közt próbálnak meg túlélni. Köszönjük Tucanonak a posztot! Zig Zag

Brazília nemcsak születő szuperhatalom és a jövő országa, de egyben a világ egyik legveszélyesebb helye is. Nem köztörvényes bűnözés, hanem igazi polgárháború zajlik a nagyvárosokban, legalábbis az áldozatok folyamatosan emelkedő száma ezt mutatja. Az állam válasza a túl jól szervezett bűnözésre a különleges rendőri (egyben katonai) egységek bevetése volt. A siker nem egyértelmű, de az olyan egységek, mint a B.O.P.E vérrel harcolták ki az elismerést. Ma már hozzájuk jár gyakorolni minden kommandós és kiképző, aki érteni akar a városi hadviseléshez, köztük az izraeliek, legutóbb pedig a francia rendőrök vizitáltak Rio de Janeiro csodálatos városában. 

Ez az írás tulajdonképpen két részből áll, az első cikkben a rendőri oldalt mutatjuk be, a másodikban pedig az igazán komoly ellenfeleket, a nyomornegyedek kommandóit, és persze egy kicsit azt is, hogy mi is történik, ha elfeledkezünk a szegényekről, vagy falat emelünk a társadalom módosabb és nincstelen rétege közé. A hely értelmezéséhez szükséges háttérinformációkat a második cikkben teszem közkinccsé, de térjünk is a tárgyra!

A B.O.P.E-pal először a televízió képernyőjén találkoztam még 2000-ben. A roppant népszerű helyi Kékfényben mutatták be, ahogy egy favela csúcsán parádéztak a maszkos fiatalemberek, körülöttük szétlőtt hullák, a kibontott halálfejes zászló pedig vidáman lobogott a szikrázó napsütésben. Nem is tűnt valóságosnak, inkább egy számítógépes játék záróképére hasonlított a jelenet. A favela egyébként a brazil megfelelője a szlömnek.

A B.O.P.E története

Rio de Janeiro államban először 1978-ban állítottak fel különleges egységet a bandák ellen, ez volt a NuCOE (Núcleo da Companha de Operações Especiais). Kisebb sikereket elértek, de szervezeti problémák miatt beolvasztották őket a Batalhão de Polícia de Choque keretébe. Tudni kell, hogy Brazíliában a rendfenntartás feladata a katonaságé, akin egyenruha van az katona és nem a mi felfogásunk szerinti rendőr. A nevet Companhia de Operações Especiais-ra (COE) változtatták, de a feladat ugyanaz maradt, a bandák hatalmának megtörése. 1984-ben ismét NuCOE lett a név, 1988-tól pedig Companhia Independente de Operações Especiais. Ez az elnevezés már jobban fedi a lényeget, ugye mindig is "Különlegesek" voltak, de ekkortól függetlenek is. Végül 1991 március 11-én hivatalosan is megalakult a B.O.P.E (Batalhão de Operações Policiais Especiais - Rendőrségi Különleges Műveletek Zászlóalj)

Szervezet és kiképzés

A riói bope négyszáz válogatott legényből (és néhány lányból) áll, mindannyian a katonai rendőrség keretében szolgáltak, majd részt vettek a híres-hírhedt kiképzésen. [A LEMIL blog foglalkozott már a brazil ejtőernyősökkel, amit Tiboru tollából itt olvashattok.] A latin-amerikai különleges egységek kiképzése nem biztos hogy számunkra elviselhető lenne (a később említett filmben is szereplő egymás hányásának megevése például igaz), de meg kell fizetni az árát, ha valaki a legjobbak közé akar tartozni. Az elitkatonák kiképzésük első részének (14 hét COE - Különleges műveletek Kurzus) során átveszik a túlélés művészetét a favelában, mint az egyéni taktikai küzdelem, életmentés, lövészet harctéri körülmények közt (na, ez nem nagy kunszt Rioban), közelharc (brazil jiu-jitsu), magaslati hadviselés és erőnlét. Ez utóbbiról tudni kell, hogy a brazilok kitartás mániások.

Ezek után következhet a következő öthetes etap (CAT - Taktikai Akciók Kurzusa), további fizikai erőpróbák, taktikai tervezés és sok-sok pszichológiai ismeret (valahogy csak fel kell dolgozni, ha az ember gyilkológépként funkcionál). A befejező rész öt napos (EAT - Taktikai Akciók Továbbképzés), itt megtanulják az eligazodást a nyomornegyedekben és éles vizsgát is tesznek, valamelyik a favelákban operáló egységhez beosztva. Szerintem a vizsga egyszerű lehet, aki túléli, másnap dolgozhat is.
reklámvideó a bope kiképzéséről:

https://www.youtube.com/watch?v=x1yhfCWIuNE&feature=related

Célok

Az egység nyilvános feladatai rendőriek, bár azért találunk köztük olyan csemegéket, mint a "a drogkereskedők által emelt barrikádok szétverése", "shoot to kill", börtönlázadások leverése, bajba jutott civilek és rendőrök megmentése, az állam önigazgatásának fenntartása stb.

Fegyverzet

Minden riói kommandós alapfegyvere az M16-os, de használják az összes különleges egység által kedvelt fegyvert, például a teljes H&K családot, különféle robbanószereket és persze kést is. Helyi gyártmányok közül csak a Taurus PT92 fityeg rajtuk, de ugye az is Beretta igazából. A harcba indulók teljes testpáncélt viselnek, persze nem véletlenül. Az egységek mindenféle álcázott járműveken (autóval) mennek általában a helyszínre, de vannak saját harcjárműveik, ezeket úgy hívják "Pacificador", azaz béketeremtő, főleg a rájuk szerelt géppuskáknak köszönhetően, ezeket a köznyelvben egyszerűen halálfejnek is nevezik.

A B.O.P.E. tagjai nagyon büszkék magukra, a teljesen korrupt általános állományhoz képest, ők valami egészen mást képviselnek, szerintem a könyörtelen konkvisztádorok leszármazottai (bocs a képzavarért), lelkiismeretfurdalás nélkül végzik feladatukat, teljesen meg vannak róla győződve, hogy nekik csak igazuk lehet. Jogvédők gyakran köszörülik rajtuk a nyelvüket, talán nem is véletlenül. A tipikus akció a következőképpen néz ki:

A favelák Rio de Janeiroban szinte mind hegyen vannak (ezek a morro-k), amelyekre valahogy fel kell jutni. Régebben helikopterből ereszkedtek lefelé, de aztán a bandák beszerezték a föld-levegő rakétáikat és elkezdtek fenyegetőzni, hogy leszedik a rendőrségi helikoptereket (októberben végül le is lőttek egyet). Szóval ezért inkább alulról támadnak, ez talán a művelet legnehezebb része. A gangek által bevezetett kijárási tilalom (lásd 2. cikk) miatt ugyanis nagyon egyszerű kiszúrni a felfelé óvakodó kommandósokat. Kezdődik a támadás, a zegzugos utcákon indul a menet felfelé. Persze a helyiek sem tétlenkednek, a katonákat megerősített védállások és csapdák tömege fogadja. Az őrszemek ahogy meglátják az első katonákat máris értesítik a geng többi tagját, ilyenkor egyszercsak felreppennek a riadó színű papírsárkányok, durrognak a petárdák, izzanak a mobiltelefonok. A skacok felkapják a falnak támasztott fegyvereket és mennek megvédeni a főnököt, a cuccot, a családot. A favelákban állandó a harckészültség, a gazfickók minden pillanatban várják a támadást, hiszen a rendőröknél kicsit aktívabbak a szomszéd hegyek gengszterei, akik bármikor támadhatnak, hogy elfoglalják a morro-t.

B.O.P.E. katonák fohásza (szabad fordításban):
Ó, hatalmas Isten!
Szabadság megteremtője, elnyomottak bajnoka, hallgasd meg kérésünket:
Mi,
a Különleges Erőkben szolgáló férfiak, elfogadjuk, hogy az Úr kegyelméből védjük az embereket. Ezt tudva keressük a lehetőséget, hogy óvjuk a védteleneket és felszabadítsuk az elnyomottakat.
Mindig emlékezünk nemzetünk jelmondatára:
"Rend és Haladás",
elvárjuk, hogy teljesítjük feladatunkat becsületünkre, nem hozunk szégyent hitünkre, családunkra vagy bajtársainkra.
Adj nekünk a tudásodból,
Bátorságot a szívedből,
A karod erejét és a kezed védelmét.
Az Úrért harcolunk és neki ajánljuk a győzelmünket,
Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség
Mindörökké, ámen.

Hogy mennyire felkészültek a dílerek, arról egy lazán kapcsolódó rövid történetet érdemes elolvasnotok:

Egyik barátom a Policia Civil helikopter pilótájaként Pernambuco állam egyik kies sztyeppéjén (sertao) teljesített járőrszolgálatot. Egyszercsak felfigyeltek a semmi közepén száguldó kis platós járműre, ami valami ponyvával letakart holmit szállított, amiről azon a környéken joggal feltételezhető, hogy csempészett drog vagy fegyver. Az előírásnak megfelelően fölérepültek, hangosbeszélőn felszólították a megállásra. A sofőr erre felgyorsított, az anyósülésről hátramászott egy fickó és lerántotta a ponyvát egy töltött légvédelmi gépfegyverről. Néhány mozdulat, majd egy rövid sorozattal leszedte a helikoptert. Pilóta barátom kisebb karcolásokkal megúszta az akciót.

Akció közben hagytuk ott kommandósainkat, nézzük tovább mi is történik: szóval nagyon óvatosan, de határozottan nyomulnak felfelé a szűk utcákon. Minden sarkon életveszély leselkedik rájuk: pokolgépek, álfalak mögött rejtőző teljesen betépett gyerekkatonák, csalinak kirakott hamis nyomok, állandóan átépített útvonalak, stb.
 

A B.O.P.E. behatol:
https://www.youtube.com/watch?v=DbzsTvW-SMs


A B.O.P.E és hasonszőrű kommandók nem kifejezetten a "sün" taktikát alkalmazzák,  hanem akit látnak fegyverrel a kézben, azt lelövik. Ha véletlenül mégsem, akkor amíg az elővéd tör előre, addig hátul az egység kikérdezi az elfogottakat. Ezt több filmalkotásban is feldolgozták már: zacskó a fejre és indulhat a verés, ha nem beszél, akkor aránylag gyorsan megfullad az ember, de legalább a többiek berosálnak és köpik az infót. Az egység útját mindenhol halottak kísérik, de közel a cél, valahol a morro tetején ott a főnök vagy a fegyver, esetleg kábítószerraktár. Elérik a célt, kitűzik a zászlót, fényképekkel dokumentálják a győzelmet. Majd gyorsan lemennek, mert a favellát megtartani gyakorlatilag lehetetlen. Persze ebben a háborúban nem lehet mindig győzni. 2002-ben egy teljes behatolási egységet találtak meg vékony réteg föld alá rejtve a Complexo do Alemao favelában, a holttesteken rögtön látszott, hogy nem volt könnyű haláluk......

A brazil különleges rendőri erők hát, hogy is lehetne finoman fogalmazni? Szóval gyakran maguk szolgáltatnak igazságot, kicsit olyan módon, mint a "pusztai végelbánás". Ha egy bűnöző tevékenysége már nagyon csípi a szemüket, akkor gyakran munka után szorgalmi feladatként egyszerűen eltüntetik az illetőt. Ez ritkán jelent későbbi problémát, a kutyának sem hiányoznak a gengszterek és úgyis lesz, aki a helyükre áll.....

2006-ban Rio de Janeiro Serrinha nevű favelájának alján (illetve a határán) forgattunk egy iskolában, ahol nagyon kedves emberek próbáltak embert faragni a nyomornegyed sok kis csibészéből (4-6 éves gyerekekből, még nem bírták el a fegyvert). Megrendelőnk (akkor tolmácsként működtem közre) szeretett volna felmenni a favelába, amelynek eredendően semmi akadálya, sőt. Az egyik interjú alatt azonban a helyi véderő leküldött egy kamaszt, hogy ne menjünk fel, mert zűrös a helyzet. Visszaküldtük a srácot a helyi kontakttal az üzenettel, hogy ne szórakozzanak már, pénzünk van a történetben. Mire gyorsan jött a válasz: "Reggel kinyírtunk egy rendőrt, jön a B.O.P.E, pucoljatok". Hát nekünk nem kellett kétszer mondani, meggyőztük a forgató csoportot, hogy ma pedig nem megyünk fel (vicces volt, amikor azt mondták, de ez őket nem érdekli, mert legalább izgalmas lesz a felvétel). Na, végül sikerült elrángatni őket és időtöltésül a közeli Sambacitybe vittük őket. Onnan tökéletesen lehetett látni a Serrinhát, nyugodtan filmeztük a flitteres rucikat (megígérem a következő cikket teletömöm szambás lányokkal, úgyis kapcsolódik a témához:), amikor a dombon kitört a balhé. Egyszercsak megjelentek a "halálfejek", azaz rendőrök páncélozott szállítói és elkezdték okádni a tüzet. Leírhatatlan pánik tört ki a hegyoldalon. A brazil nyomornegyedek építészeti stílusa festői, de a falak nem túl vastagok. El lehet képzelni, hogy milyen pusztítást okoztak a géppuskák lövedékei.... Mindenhol az életüket mentő emberek, asszonyok gyerekekkel a karjukban, sikoltozás, por és romok... Közben a harcjárművek és a B.O.P.E. tagjai csatárláncban indultak előre. Ekkor a Serrinha harcosai is viszonozni kezdték a tüzet kiskaliberű fegyverekből, nem fűlött a foguk a komoly csatához, de az emberek két tűz közé szorultak. Az egészet filmre vettük, sajnos az anyag nem az én tulajdonom, így nem tudom közreadni. Körülbelül egy óra múlva a rendőrök megunták a büntetőhadjáratot és egyszerűen levonultak.

Ugye elsősorban a B.O.P.E-ről szól ez az írás, de igazságtalan lenne nem megemlíteni, hogy rajtuk kívül minden városnak van saját különleges rendőri egysége, akik mindenhol legalább olyan komoly tevékenységet végeznek, mint a riói zsaruk. Ezeket általában szintén B.O.P.E.-nak nevezik, de azért ott van a sao pauloi GATE és ROTA, a COT vagy a BEP (ez kifejezetten a börtönlázadások leverésére alakított csoport).

Brazíliában nagyon rossz vicc valakinek azt mondani, hogy "vigyen el a B.O.P.E.". A bűnözők rettegnek tőlük, mert ők a társadalom egyetlen hatékony fegyverei a bandák uralma ellen. Lehet, hogy európai szempontból módszereik kimerítik a vadállat kategóriát, de a brazil polgárok védelmében minden megengedett és nélkülük az utcára nem lehetne kimenni a világ talán legszebb városában, Rio de Janeiroban. Bár azt fontos tudni, hogy a város veszélyeiről szóló történetek legfőbb terjesztői a cariocák, azaz a riói polgárok, mert nem akarnak több turistát. Az egységről több filmalkotás is született, a leghíresebb talán a Tropa de Elite, magyarul az Elitosztag című mozi, amely egyike a valaha készített legjobb akciófilmeknek. A sztori valós eseményeken alapul, a drámai szál a B.O.P.E taggá váló rendőrök és az oktatás elsőségét szem előtt tartó jószándékú bölcsészek ellentéte. A filmet gyakran támadják, hogy fasiszta állatokként ábrázolja a kommandósokat, de szerintem a kép, ha nem is túl kedvező, mindenesetre reális, az akciójelenetek pedig egyáltalán nem túljátszottak, pontosan így történnek a dolgok arrafelé. Ha valamelyikőtök ki szeretné próbálni, hogy milyen is egy riói akció, akkor a Call of Duty Modern Warfare 2-ben egy favela pályán lehet nyomulni (ha olvasná a forgalmazó, akkor nem utasítok el semmilyen támogatást a reklámért cserébe:). Szeretném megköszönni az illusztrációként felhasznált képek ügyében nyújtott segítséget Kószák Egyikének!

A Tropa de Elite című film trailere:
https://www.youtube.com/watch?v=RoxrdMukQu0

és végül a következő íráshoz egy kis kedvcsináló, titkos rendőrségi felvétel a favela harcosairól:
https://www.youtube.com/watch?v=ejjsLFJHT1Q
 

248 komment

Címkék: brazil rendvédelem dél amerika 18+

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

iFerenc 2010.01.13. 12:23:15

Mexikóval kapcsolatban...

nemrég egy magyarul is tudó mexikóival volt szerencsém beszélgetni, ő is mondta, Mexikó se sokkal különb...ő konkrétan a kb. 5. legnagyobb városból, Pueblából jött, az is milliós, mondta, van olyan kerület, ahova a(z 'egyszerű'?) rendőrök be se mehetnek, ott egyszerűen a helyiek annyira lealjasodtak, szinte mindenki bűnöző

engem is érdekelne egy Mexikóval foglalkozó írás:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.01.13. 12:27:16

@teddybear01: igen, ráadásul ez nem csak latin-amerikai dolog.

@Kendan: ja, sierra leonei a srác, az ottani háborúkban sorozták be (vagy mi) gyerekkatonának. a dolognak tényleg a lélektana érdekes, és így kapcsolódik a poszt témájához, vagy inkább a következő poszt témájához, ami a bandákról fog szólni. szóval hogyan lesz egy átlag normál kisgyerekből drogos gyilkos. és a rehabilitáció sem olyan egyszerű. csak az maga egy hét volt, amíg kimentek a drogok a szervezetéből.

meg mondjuk más szempontból is érdekes könyv.

@kószák egyike: én azt olvastam, hogy a kolumbiai drogbárók, pablo escobar is rengeteg pénzt forgattak vissza, lakótelepeket építettek, üzemeket létesítettek stb (állatkertet épített escobar :D, meg mondjuk luxusbörtönt is saját magának). szóval megkockáztatom: kolumbia félig-meddig drogpénzekből épült fel.

tenkes kapitánya 2010.01.13. 12:28:50

@Bodzaszedő Manager: bocsi lemaradt:emlitetted az oktatást jelenlegi állapota siralmas sajnos,7 osztályos gyerek kérdi a boltost ebből kijön x termékneki van 150 ftja a termék 230 ft
hát legszivesebben elsirnám magam ,de nem egyedi est boltos barátom nevetve mondta ide züllöttünk:(
de ugyanez mondható el az olvasásról is.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2010.01.13. 13:10:40

@Zig Zag:
1. kép: M4 Colt Commando, 5,56 mm
2. kép: dettó
3. kép: brazil tömegpusztító fegyver :D
5. kép: PARAFAL, az FN FAL-nak a brazil IMBEL által gyártott verziója
6. kép: Madsen (OMG!) és M4
8. kép: baloldali kettő PARAFAL, a jobboldali M964A1 rohamkarabély
9. kép: IMBEL 5,56 mm-es karabély

további információ: www.imbel.gov.br/

Árpádka 2010.01.13. 14:26:46

@tenkes kapitánya: Bunkók idézőjelben mindig voltak és mindig lesznek 100 évvel ez ellőt belőlük lett a kubikos meg a kis béres. Az okosabbakból meg orvos tanár stb. Jelenleg az a gond hogy a túlzott nyugat majmolás miatt ez az egyensúly felbomlott (Na meg a kommunizmus). A rendszerváltás után sok embernek nem volt munkája és elkezdtek terjedni a drogok amihhez a cigányoknak annyi közük van hogy a vietnámi albán meg magyar maffia fönők őket béreli fel védelmi pénzek meg hasonlók behalytására ebből persze néhányan megszedték magukat és túllőtek a célon Cozma-gyilkosság. Kb igy kezdődhetet braziliában is hogy a kormány nem törődömsége miatt kialakultak a favellák a többi meg ismerős.
Nálunk ez azért is nehéz mert csak egy igazán nagy város van Budapest a többi kis falu Rio da Janeiro meg Sao Paolo mellet de ott van még Porto Allegre Braziliaváros meg a többi közel millios vidéki település

flimo13 2010.01.13. 14:35:14

@kelta: beszerezhető szinkronizálva is.

flimo13 2010.01.13. 14:36:48

@wmiki: hogy téged még nem vittek el az ufók?!

tenkes kapitánya 2010.01.13. 14:45:00

@Árpádka: DE nem kell nagyváros a bűnözés terjedéséhez elég a liberális nyugatmajmolás ahogy irod és magukévá teszik a falvakat,kisvárosokat is rerdőröstül polgármesterestől nefeledd.Menj el keletre és elsirod magad .Nagyon jó uton haladunk az általam leirtak irányába.De zsenge ifjukoromba kisfalumba kinthagyhattad a pénzed a kertben megvolt egy hét mulvais,pedig fehérek lakta terület,2009ben már ez nem voltigaz ,terjed a bün arrais.

Árpádka 2010.01.13. 14:51:53

@tenkes kapitánya: de például egy 50000 kisvárosban nagyon erős maffia nem tud kialakulni , a kisebb tyúklopások megelőzhetöek példa statuálással és egy vagy két rendőr kihelyezésével.

Árpádka 2010.01.13. 15:17:24

@Árpádka: Vagy a tolvajt szimplán félig agyon verik nálunk volt rá példa. Az más kérdés hogy manapság "sikk" lett rácsok mögé kerülni.
Szerintem a világban most morális válság van és a gazdasági az összetörte az emberek maradék illúzióját

tucano 2010.01.13. 15:28:18

Hú, most olvastam a komment-esőt, köszönöm a dicséreteket, neki is álltam írni a másodikat:)
Nagy Teve: múzeumi fegyverekről: semmit nem értek a lőfegyverekhez, de kint bukfencet nyomtam, amikor egy kedves 50-60 közötti volt rendőr néninél megláttam egy 1916-os (rá volt írva) olyan Frommert, ami kétcsövű volt és azok egymás felett voltak! Hogy a francba került az oda, arról fogalmam sincs, a tulaj azt mondta, hogy névnapjára kapta:)Na írok tovább.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2010.01.13. 16:12:34

@tucano: sajna, nem kétcsövű. Az 1912M Frommer Stop felső csőnek kinéző részében volt a visszalökő rugó elrejtve.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.13. 16:39:00

OFF

Újabb témaszavazás a Lemilközösség oldalán!

Voksolj!

Vagy lépj be és utána voksolj!

GeszThrash 2010.01.13. 16:51:40

Magyarország azért messzevan a favellásodástól szerintem, itt a probléma bőven megoldható lenne egy BTK szigorítással, normális ítélethozó és végrehajtó rendszerrel, meg munkahelyteremtéssel, amit azért annyira nem lenne nehéz összehozni ha nemcsak a köznépnek lenne rá ingerenciája hanem a "fejeseknek" is. A faluhelyen gyakori lopkodásoknak meg fenyegetőzéseknek elég hamar véget vetne szerintem egy két intő példa. Nem kell egyből M16tal ledarálni a putrikat, ha a bűncselekmények felderítése majdnem 100% os lenne akkor azért meggondolnák a faluvégi cigányok hogy megéri-e krumplit meg csirkét lopni 5-10 évért. Lehet hogy ez így elég szigorúnak hangzik de kis hazánkban mintha a mézesmadzag és korbács taktikából kifelejtették volna a korbácsot. Mert van ingyen oktatás, ingyen étkeztetés az iskolába járóknak, ilyen olyan segély, de hát minek tanulnának ha sokkal könnyebb segélyből meg lopkodásból élni, úgyse kapják el őket, ha meg igen 1-2 évet lehúznak a bratyók között a sitten aztán folytatják tovább, az iskolában meg nem kötelező tanulni, lehet ott csak melegedni is. Ha azt látnák hogy aki lop meg linkeskedik azt majdnem mindig elkapják és nem csak jelképes büntetést kapnak érte hanem rendesen elkenik a szájukat, akkor sokkal kevesebb gond lenne velük. Munka meg van bőven, csak nincs aki kifizesse, ebbe most nem folynék bele hogy hova mennek a pénzek, csak annyit jegyeznék meg hogy volt a hazai korrupcióról egy műsor az egyik rádión, és abban mondták hogy csak a 4-es metró csúszópénzek összege háromszor akkora mint amennyit az egész bajnai csomaggal megtakarítanak. Szóval korrupció van itt is bőven. Bocs az offért meg nemtudom hogy sikerült-e érthetően összeszedni a gondolataimat. A lényeg hogy Magyarországon a probléma sokkal könnyebben kezelhető lenne mint Dél-Amerikában, ne mossuk össze a dolgokat.

GeszThrash 2010.01.13. 16:54:47

A poszt meg a blog egyébként nagyon érdekes és király, sokat szoktam olvasgatni a kommentekkel együtt de még csak most szedtem össze a bátorságot hogy írjak is :) Elég értelmes emberek írkálnak ide, sokat lehet tanulni a vitatkozásaitokból. (félreértés ne essék ezt bármiféle irónia nélkül mondtam)

sandinista 2010.01.13. 17:58:22

Big riszpekt a szerzonek, nagyon korrekt es kimerito iras.

Az Isten varosat anno ket napon belul ketszer neztem meg, annyira tetszett, a Tropa de Elitet meg kabe pont 2 eve ilyenkor lattam. Brutalis, pont ahogy az elet is az lehet egy favelaban.

Igazsagot vagy egyenlosegjeleket (pl. a favelak lakoi es a bunozok koze) tenni szerintem a temaban lehetetlen. Inkabb bennem is az a fentebb mar erintett kerdes merult fel, hogy vajh mi tortenhet ezekkel a csucsra jaratott akciofuggo arcokkal, ha hirtelen megszunik rajuk az igeny (teszem azt jon a Macskafogo gepkutyaja es minden "Voros Brigadok"-at jatszo gyereket meg kis- es nagystilu neppert atcsorgat az isteni josag lugjan)? A kerdes koltoi.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.01.13. 18:05:39

@GeszThrash: Tökéletes összefoglalása a helyzetnek, abszolút egyetértek.

@Árpádka: Ezt mondjuk Szicília városai cáfolják :) Egy 50ezres kisvárosban azért nem csak tyúklopás van :) Arról nem is beszélve, milyen üzleti lehetőségek vannak. Szicíliánál maradva, amikor a 19. század vége felé megszilárdította a maffia a hatalmát, a narancs és citrusligetek jövedelméből tette.

Az, hogy mitől tud kialakulni erős szervezett bűnözői csoport nem a lakosságszámtól függ, hanem attól, hogy a központi kormányzat mennyire tudja, vagy egyáltalán, mennyire akarja érvényesíteni akaratát.

tucano 2010.01.13. 18:10:42

@NagyTeve: Na, akkor most tanultam, évek óta dicsekszem vele, hogy ilyet láttam:, de fogalmam se volt, hogy mi az.

Kószák Egyike:
Szerintem nem jellemző az árulás. Biztos előfordult már, de aki korruptkodni akar, annak nem kell a bopeba menni, megteheti anélkül is. Fizetések ügyében nem akarok nagy hülyeséget írni, de az biztos, hogy a brazil átlaghoz képest nagyon jól keresnek. A katonai rendőrök eleve tök jól keresnek (szerintem a magyar rendőrökhöz képest is), ezért óriási a túljelentkezés hozzájuk, a "PM" suliba nehéz bejutni. Brazíliában van pénz bőven, csak nem jut mindenkinek, azt tudom konkrétan, hogy egy ales nyugdíja 5000 reál, az olyan 500ezer körül van, ebből a pénzből egész nap felváltva más lányok legyezhetik a strandon:) Egyik ismerősöm egy Észak-Kelet Brazíliai városban különleges és olyan háromezer reál körül keres az őrmester úr. Ez is hatalmas pénznek számít arrafelé. Mondjuk viszonyításképpen egy komolyabb sao pauloi szállodában 5000 dollárt dobnak ki egy portásnak, egyébként az élet délen legalább 10x drágább, mint északon, ahol egy trikó+bermuda párosítással egész életedben tökéletesen elvagy, különben is ott van a Misi mókusból ismert örökké termő fa:)

sandinista 2010.01.13. 18:14:37

Egy nem koltoi, ellenben lehet h nagyon naiv kerdes is felmerult bennem: miert van az, h ezek a BOPE-s legenyek nem hordanak sisakot? Ertem en, h kemeny fabol faragtak oket, meg bepallik ala az ember fejbore a nagy melegben, de ha mar ugyis a halalfejes kocsival erkeznek a bulira, akkor nem mindegy, h barettben vagy valami tartosabb darabban ugralnak ki belole?

Ennek fenyeben pedig kulonosen meglepo a dolog: "A harcba indulók teljes testpáncélt viselnek, persze nem véletlenül."

Árpádka 2010.01.13. 18:28:15

@Thaddeus Griffin: Igazad van de egy nyomor negyedben ( vagy abból kiindulva) sokkal könnyebben lehet elenörizni egy várost kell egy környék ahonnan embereket verbuválnak.
A 19 sz ban a citrus ültetvények sokkal értékesebbek voltak mint most szerintem ( pl banén köztársaságok bár a 19 sz Sziciliát és annak történelmét nem ismerem nagyon nem). A sziciliai maffia is akkor lett nagyon nagy amikor beindult a drog szesz és ember csempészet és az igy kapott pénzel vesztegetek meg mindenkit.
Tudtom szerint az eredeti maffia az a citrus ültetvények örzésére alakult. :)

rognork 2010.01.13. 18:45:03

Szokásosan jó írás.
A témához: pár éve dolgoztam egy fiatal brazil sráccal, aki valahogyan átjutott ide elvileg tanulni (BME). Kérdeztem tőle, hogy hogy élnek ott. Csak annyit mondott, hogy konkrétan szinte semmi esélyük sincsen kiemelkedni, csak mondjuk a foci,oszt csók. Azt is mesélte, hogy 1 gufásdoboz kokain (remélem jól emlékszem) pár dollárba kerül, mindenki azt nyomja. Nemtom hogy tudott róla lejönni. Aztán idekeveredett, és ahogy láttam, nem volt kedve visszakeveredni.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.01.13. 18:54:15

@Árpádka: Nyilván értékesebbek voltak, hatalmas exportot bonyolítottak le. Ehhez jött hozzá, hogy nagyon kényes volt a termesztés, rengeteg költséggel járt, ezeket védeni kellett. Egyesek úgy tartják, hogy a citrus ültetvények őrzésére alakult. Mások messzebbre vezetik vissza :)

A szicíliai maffia attól lett nagy, hogy beépült az államrendbe. Amire bekapcsolódott nagy üzemben a drogbizniszbe(50-es évek), addigra már hatalma csúcsán volt. A szesz USA-ban volt nyerő :)

Visszatérve az alapgondolathoz. Ha valahol az állam képtelen megjelenni és az erősebb kutya pozícióját felvenni (hogy ennek mik az okai, eltérnek nyilván), ott értelemszerűen mások teszek rá kísérletet.

Alal 2010.01.13. 19:15:01

A már említett két film (The Elite Squad és a City of Gods) mellé ajánlanám a Bus 174 és a Favela Rising filmet, amik szintén a favelákkal foglalkozik.

2010.01.13. 20:26:28

@iFerenc:
"Mexikóval kapcsolatban...
nemrég egy magyarul is tudó mexikóival volt szerencsém beszélgetni,
ő is mondta, Mexikó se sokkal különb...ő konkrétan a kb. 5. legna-
gyobb városból, Pueblából jött, az is milliós, mondta, van olyan
kerület, ahova a(z 'egyszerű'?) rendőrök be se mehetnek, ott egy-
szerűen a helyiek annyira lealjasodtak, szinte mindenki bűnöző"

En inkabb ugy irnam, hogy a rendorok annyira lealjasodtak, szinte
mindegyik bunozo:-) Mar csak azert is, mert Puebla volt az egyetlen
varos, ahol ok nelkul buntettek meg a rendorok, 3000 pesora (kb 300 US$)
Pedig bejartam az orszagot Oaxacatol Sonoraig, levezettem tobb 10 ezer
kilometert 4 ev alatt, amig ott dolgoztam egy kanadai geofizikai cegnek.
Amugy Mexikoban mas a helyzet, mint Braziliaban. Az atlag mexikoi nem
nagyon hasznal kabszert, alig dohanyzik es reszeget is sokkal kevesebbet
lattam, mint pl. Kanadaban vagy Magyarorszagon. Egyes kartellek ( pl a
La Familia Michoacana) tagjainak kimondottan tilos a drog es alkohol fo-
gyasztas. A kartellek az Egyesult Allamok felvevo piacara dolgoznak, nem
a helyi fogyasztas kielegitese a celjuk.

"engem is érdekelne egy Mexikóval foglalkozó írás:) "

Sokat lehetne irni Mexikorol is, de valahogy nem szeretik, ha a sajto
vagy az Internet veluk foglalkozik:-) Csak tavaly 26 ujsagirot oltek
meg, mert cikkjeikben irtak a kartellekrol. Ha nem piszkaljak oket, igen
finom "uriemberek" :-) Egyszer a kutatasi teruletunk egy ideiglenes repu-
logep leszallohely kozeleben volt, ami mellett elhaladva nap mint nap lat-
tuk a leszallo gepekbol valo kirakodast. A teruletet AFI egyenruhaba olto-
zott Zetasok biztositottak, akik kocsijaink atkutatasa utan mindig " Jo
munkat" koszonessel engedtek tovabb.
Es mar csak azert sem tanacsos roluk irni, mert vannak magyarorszagi kap-
csolataik is. Tavaly Spanyolorszagban egy magyar felsegjelu AN-2-es repu-
lot kaptak el, megpakolva mexikoi "anyaggal" amit Marokkobol szallitott.
Mas: 2 eve kaptak el egy magyar ciganybandat Hermosilloban, zsarolassal,
emberrablassal foglalkoztak.

2010.01.13. 20:30:12

@rognork:
"Azt is mesélte, hogy 1 gufásdoboz kokain (remélem jól emlékszem) pár
dollárba kerül, mindenki azt nyomja."

En alig 2 honapja dolgoztam egyutt egy 30 ev koruli lannyal, aki Makao-
ban szuletett olasz es portugal misszionarius szuloktol. Elt Magyarorszagon
is egy evig a rendszer valtas utan a szuleivel. Utazott sokat a vilagban.
Mondtam neki, hogy milyen olcso a "fu" Mexikoban, 20 dollar kiloja. Erre
azt valaszolta, hogy a kokain Braziliaban 200 dollar kiloja. Probalta ki-
csempeszni, 2 evet huzott le bortonben emiatt Braziliaban. Meselte, nem
volt konnyu es a borton tele volt nemet, angol, holland "urilanyokkal" :-)

vontod75 2010.01.13. 22:10:50

Akit esetleg érdekel az elit halálosztók című filmre 999 Ft-ért találtam rá az Intersparban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.13. 23:20:09

@vontod75:

Hú, köszi, asszem befektetek egy ezrest, és úriember nem kér vissza :-)

arg258 2010.01.14. 01:04:27

Sziasztok.Rendszeres olvasótok vagyok én is,(mikor megtalátam az oldalt,az összes cikket elolvastam.. így egy ideig elvoltam..)Gondoltam röviden gratulálok a jó cikkhez és remélem,hogy minimum a "harryblokker" sorozatokat is túlszárnyalod.. A legjobb oldal,amit valaha találtam a neten(a tangamaniaval holtversenyben,viszont ott soha nem olvasgatok:)!! Gratula mégegyszer, sok erőt, egészséget, és kitartást a folytatáshoz neked,és mindenkinek aki ezeket a remek cikkeket ide lefirkantja(lefirkantotta)! Ja! lopott bringát mindíg a neten próbálnak eladni, úgyhogy ott nézz szét rendesen(hidetések.) Emlékezz a múlt évi nagy rendőrségi fogásra!(Az is fülesen alapult:) Félre ne értsd! bringázok... hegyikerékpár, versenyszerűen.. találtunk már meg pár bringát,de sajna rendőrökkel..így meg volt kötve a kezünk:) (ha érted) Egyébként igaz amit írtatok nem veszünk kétes eredetű gépet,és alkatrészt..Az idevetült barmokkal meg ne foglalkozzatok,úgyis kiveti majd a csapatszellem:)(vagy a moderátor:) Lenne, egy gyors kérdés: A brazíliában működő többi kommandónak(rone+rota stb) is hasonlóak a feladataik?

Guillam 2010.01.14. 02:24:42

Sziasztok!

A blog nagyszerű, mindíg elolvasom. Szeretnék gratulálni hozzá.
A fegyverek tipusához szeretnék egy kiegészítést tenni.
A hetedik kép jobb oldalán a futó katona kezében egy HK MSG90 van.
Ez a világ egyik legjobb katonai mesterlövész fegyvere.
Pár adat a fegyverről:
Caliber: 7.62mm NATO (.308 Win)
Operation: Semi-auto, Roller delayed blowback
Barrel: 600 mm
Weight: 6.4 kg
Length: 1165 mm
Feed Mechanism: 5 or 20 round detachable box magazines.
The MSG-90 sniper rifle had been introduced by the German company Heckler-Koch in 1987 as a "militarized" offspring of their PSG-1 police sniper rifle. It was built to military specifications, and is much lighter and somewhat cheaper than the HK PSG-1. It shares most essential features of the PSG-1, including overall design, the roller-delayed blowback, semi-automatic only action. The barrel of the MSG-90 is somewhat shorter and lighter, but still is of match grade, and is manufactured using cold hammer forging process. On the original model the barrel is equipped with additional muzzle weight, added to improve barrel harmonics and thus increase shots consistence. The buttstock is of different shape, adjustable for length of pull and for height of the cheekpiece. The trigger unit is made from plastic integral with pistol grip. The trigger with adjustable shoe is set at 1.5 kg (~3 lbs). The forend is fitted with underrail that accepts the detachable folding bipod. There's no open sights on the MSG-90, and it's fitted by standard with 10X telescope sight with range settings from 100 to 1200 meters. The scope is mounted on the MilStd scope rail, that allows for many various scopes and night vision devices to be mounted interchangeably.

The latest variant is the MSG-90A1, originally known as the MSG-90DMR. This rifle was built for US DOD DMR (designated Marksman Rifle) program, and has some additional characteristics and features, not found on the original MSG-90. That is, the MSG-90A1 is fitted with the barrel, threaded on the muzzle, to accept screw-on silencers, and is equipped with low signature flash hider. The MSG-90A1 also is equipped with open sights - a typical HK hooded front sight, combined with adjustable rear sights, marked up to 1200 meters and similar in design to HK 21 machine gun rear sight. The ejection port is fitted with brass deflector, which allows the gun to be fired from the left shoulder. Otherwise it is similar to the MSG-90.

--

Condottiere 2010.01.14. 02:33:55

@Cascabel: Amit írtál magadból, abból kifolyólag könnyen lehet van egy közös barátunk :)

Condottiere 2010.01.14. 02:36:45

Akarom mondani magadról...

Nakedape 2010.01.14. 07:24:19

Köszi Tucano, már vártam ! :)
második részt is, gondolom ahhoz is lesz filmajánló:)
amúgy mit keresel a bope reklám-videó 1:56kor ? :D:D

drazsé 2010.01.14. 07:59:34

@sandinista:

konkrétan Zichermann István pedzegette vagy egy éve, hogy nem feltétlen jó dolog városi környezetben a sisak, legalábbis a csecsenföldi tapasztalatok és statisztikák arra utalnak

(mondjuk, elméleti síkon végiggondolva lehet benne valami: viszonylag kevés tüzérségi repesz, nehéz valakit fejbelőni egy dinamikus tűzharcban, ha már sikerült, akkor nem feltétlen véd meg a sisak, viszont nincs korlátozva a fej mozgása, periférikus látás, stbstbstb)

vontod75 2010.01.14. 10:03:20

Acre
- Companhia de Operações Especiais (COE) - Polícia Militar do Estado do Acre

Alagoas
- Batalhão de Operações Policiais Especiais (BOPE) - Polícia Militar de Alagoas
- Tático Integrado de Grupos de Resgate Especial (TIGRE) - Polícia Civil do Estado de Alagoas

Bahia
- Centro de Operações Especiais (COE/Centro) - Polícia Civil do Estado da Bahia
- Companhia de Operações Especiais (COE/Companhia) - Polícia Militar do Estado da Bahia

Distrito Federal
- Batalhão de Operações Especiais (BOPE) - Polícia Militar do Distrito Federal
- Divisão de Operações Especiais (DOE) - Polícia Civil do Distrito Federal

Espírito Santo
- Batalhão de Missões Especiais (BME) - Polícia Militar do Estado do Espírito Santo

Maranhão
- Grupo Tático Aéreo (GTA) - Polícia Militar do Estado do Maranhão

Mato Grosso do Sul
- Companhia Independente de Gerenciamento de Crises e Operações Especiais (CIGCOE) - Polícia Militar
do Estado do Mato Grosso do Sul

Minas Gerais
- Grupo de Ações Táticas Especiais (GATE) - Polícia Militar do Estado de Minas Gerais
- Grupo de Resposta Especial(GRE) - Polícia Civil do Estado de Minas Gerais

Paraíba
- Grupo de Operações Táticas Especiais (GOTE) - Polícia Militar do Estado da Paraíba

Paraná
- C.O.P.E. - Centro de Operações Policiais Especiais (C.O.P.E.) - Polícia Civil do Estado do Paraná
- Comandos e Operações Especiais (COE) - Polícia Militar do Estado do Paraná
- Rondas Ostensivas de Natureza Especial (RONE) - Polícia Militar do Estado do Paraná
- Tático Integrado de Repressão Especial (T.I.G.R.E.) - Polícia Civil do Estado do Paraná

Pernambuco
- Companhia Independente de Operações Especiais (CIOE) - Polícia Militar do Estado de Pernambuco
- Grupo de Operações Especiais (GOE) - Polícia Civil do Estado de Pernambuco

Piauí
- Batalhão de Operações Especiais (BOPE) - Polícia Militar do Estado do Piauí
- Grupo Tático de Aéreo Policiamento (GTAP) - Polícia Militar do Estado do Piauí
- Rondas Ostensivas de Naturezas Especiais (RONE) - Polícia Militar do Estado do Piauí

Rio Grande do Sul
- Batalhão de Operações Especiais (BOE) - Brigada Militar do Rio Grande do Sul

Rio de Janeiro
- Batalhão de Operações Policiais Especiais (BOPE) - Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro
+ Grupamento Aéreo-Marítimo (GAM)
- Batalhão de Polícia de Choque (BPChq) - Polícia Militar do Estado do Rio de Janeiro
- Rondas Ostensivas Coronel Nazareth Cerqueira (RONaC)
- CORE - Coordenadoria de Recursos Especiais - Polícia Civil do Estado do Rio de Janeiro

Santa Catarina
- Batalhão de Operações Policiais Especiais (BOPE) - Polícia Militar de Santa Catarina

São Paulo
- 1º Batalhão de Polícia de Choque
Rondas Ostensivas Tobias de Aguiar (ROTA) - Polícia Militar do Estado de São Paulo
- 4º Batalhão de Polícia de Choque
Comandos e Operações Especiais (COE) - Polícia Militar do Estado de São Paulo
- Grupo de Ações Táticas Especiais (GATE) - Polícia Militar do Estado de São Paulo
- Grupo de Operações Especiais (GOE) - Polícia Civil do Estado de São Paulo

sandinista 2010.01.14. 10:39:22

@drazsé: Kosz a valaszt. Laikuskent a "ha már sikerült, akkor nem feltétlen véd meg a sisak" bennem is felmerult, mint lehetseges magyarazat.

Igazabol a pszichologiai tenyezore lennek kivancsi, vagy az ilyen elszant es ilyen kemeny kikepzest kapott tarsasagnal ugyis elhanyagolhato (marmint a sisak vonatkozasaban)?

drazsé 2010.01.14. 11:17:05

@sandinista:
én is teljesen laikus vagyok, szóval ne várj tőlem isteni kinyilatkoztatást :)

hazitroll 2010.01.14. 13:02:51

Remek írás, csatlakozom a köszönők táborához! (és utolértem magam blogolvasásilag, köszönöm a BKV-nek, hogy sehova sem tudok menni, így olvasok)
@Cascabel: Mi az az AFI? Nekem az American Film Institute ugrik be, de szerintem az itt nem helytálló.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.01.14. 13:38:57

@drazsé:
A sisak egy városi harcban is jelenthet védelmet, mondjuk törmelék, repesz ellen. Valóban nem célszerű a rohamsisak, de léteznek már könnyített kupakok is, lásd a Sólyom végveszélyben című örökbecsűt, ahol a Delta katonái viseltek ilyen "bukósisakot". De ilyet már a magyar honvédségnél is rendszeresítettek a különleges műveleti zászlóaljnál.

xstranger 2010.01.14. 14:08:01

@proletair: en is pont a Black Hawk Downra gondoltam, ott a film wikije szerint jeghoki sisakot viseltek.

Ha egy lovedek ellen nem ved azert jol jon ha veletlenul le probalnal fejelni egy ablak vagy ajto sarkat.

Carmesina · http://carmesina.blog.hu/ 2010.01.14. 15:40:34

Csak gratulálni szerettem volna.
A megoldás a favelák esetében is valszeg az oktatáson keresztül vezet, de baromi nehéz, mert a gyerekek könnyű pénzt akarnak, mindent azonnal. Van, ahol sikerül kulturális és oktatási projekttel előbbre jutni, de a brazil társadalom problémái a rabszolgatartásig vezetnek vissza, a felszabadítást cseszték el nagyon ...
És hatalmasok a társadalmi szakadékok. Kíváncsi vagyok, a közelgő nagy sportesemények idejére mit sikerül alakítaniuk.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.01.14. 15:52:24

"Bár azt fontos tudni, hogy a város veszélyeiről szóló történetek legfőbb terjesztői a cariocák, azaz a riói polgárok, mert nem akarnak több turistát."

Erre egyébként mi a magyarázat?

xstranger 2010.01.14. 15:57:16

A drogterjesztesrol erdemes elolvasni a Freakonomics megfelelo fejezetet (a cime kb "Miert laknak a dealerek az anyjuknal?").

Ebbol kiderul hogy a drogterjesztes alacsony szinten kifejezetten rossz buli, es csak nagyon keves embernek a csucson eri meg, ok viszont annyira kevesen vannak hogy a rendorok szemely szerint vadasznak rajuk.

Carmesina · http://carmesina.blog.hu/ 2010.01.14. 16:10:17

@Rammjaeger83: Nekem ez nem tűnik hihetőnek. Olyan nagyon nem kell terjeszteni a horrorisztikus sztorikat, megtörténnek azok szép rendszerességgel. A portugál tv elég sokszor mutat ilyeneket.
Ja, és 2016-ban ott lesz az Olimpia Rióban, ha nem akarnának turistát, nem pályáztak volna, asszem ...

Carmesina · http://carmesina.blog.hu/ 2010.01.14. 16:13:08

@xstranger: Persze, h rossz buli, de a focisták nagy része se lesz Cristiano Ronaldo, mégis bepróbálkoznak :)
Nemrég fogtak el brazil drogfutárokat itthon, hát, azok se vmi veszélyes gengszterek. Csak ígértek nekik egy nem is túl nagy összeget, és belevágtak a dologba ... Most itt csücsülhetnek majd évekig a sitten. De legalább itt nem lőnek rájuk.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.01.14. 16:33:48

@xstranger: igen, én is be akartam dobni a sólyom végveszélybent, csak gondoltam nem értek hozzá, uh inkább kussolok :D de ha már más is bedobta, akkor jólvan.

igen, ott jéghoki sisak van a deltásoknak, a wiki sztem ezt a mark bowden könyvéből veszi, ugyanis ott írja ezt le a szerző. egyébként sztem jó könyv, mogadishu-ügy, ajánlom mindenkinek.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.14. 16:50:43

@Rammjaeger83:

Két lehetséges megfejtésem is van:

1.) Ha a Váci utcában vagy a Vörösmarty téren laknál, lehet, hogy májustól szeptemberig te sem rajonganál értük.

2.) Az ózdi cigánytelep lakói sem kedvelik az idegeneket, akikről (nagyrészt joggal) automatikusan feltételeznék, hogy (ha arra is vetődnek) csak a nyomorukat fényképezik.

Persze erőltetett a hasonlat, de valami ilyesmi lehet a háttérben.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.14. 16:52:05

@Carmesina:

Nem hiszem, hogy a favelák lakói vagy az átlagbrazil pályáztak volna...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.01.14. 17:32:32

@tiboru:

Az ózdi cigánytelep lakói szerintem csak nyernének azzal, ha megjelennének ott a külföldi turisták. Virágozna a prostitúció, és a jövevényekről egyéb módokon is szépen le lehet gombolni a pénzt (zenélés, itt a piros, hol a piros, gagyizás, koldulás stb.), a pénzesebbeket meg ki is lehet rabolni.

Condottiere 2010.01.14. 18:19:34

@tiboru: "Az ózdi cigánytelep lakói sem kedvelik az idegeneket, akikről (nagyrészt joggal) automatikusan feltételeznék, hogy (ha arra is vetődnek) csak a nyomorukat fényképezik."

Újságírót, kulturális antropológust nem szoktak bántani tudtommal arrafele. Utóbbi esetében kis sarkítással a fél szakma itthon ebből él. Tudják, hogy azok akikel mernek menni közéjük interjút készíteni, valószínűleg nem a negatív sajtójukat fogják erősíteni. De vannak más esetek is. Egy cimbrám pizzafutár, és ebben a minőségében Miskolc legrázósabb vidékeire is szálít, oda ahova a taxisok ki se mennek (a számozott utcákra gondolok, ha ez mond valakinek valamit), azt mondja aki ételt visz azt sem bántják, vannak furcsaságok. De azért egy ÓZD-Farkaslyuk gyalogtúrát csak nagyon kevés embernek ajánlok.

hazitroll 2010.01.14. 18:24:12

@Rammjaeger83: Vitatkoznék. Sajnos nem emlékszem hogy hol, valamelyik szegény afrikai országban a pénzes, elsősorban amerikai turistákat elviszik - pénzért - a tényleg borzalmasan szegény negyedekbe. Előtte persze kioktatják őket, hogy ezt ne, azt ne, satöbbi. Namost a gond ebben az, hogy ezek a turisták nem azt látják, hogy "Jajj, szegények, de szegények!" hanem kvázi szafarin érzik magukat, és különleges lényeket fotóznak. Mindemellett vigyáznak is rájuk rendesen. Ahogy Tucano is írja, akik oda mennek forgatni, akármi, azok fizetnek a testőrségnek, a helyieknek, akárkiknek. Ergo nem kirabolhatók, a pénzt meg megintcsak nem a kisemberek teszik el.
A különleges lények fotózásáról, valahol flickr-en van egy szép összeállítás Észak-Koreáról. Valami kanadai fickó járt ott, és fotózott bizony éhező embereket is. Hülyeamerikaiak mit írnak be kommentekhez: "A lánynak hogy lett olyan vékony nyaka? Én is szeretnék olyat!" Az éhezés, szegénység mint olyan fogalom egyszerűen hiányzik a nyugat-európai turisták fogalomtárából.

arg258 2010.01.14. 18:28:57

Halihó mindenkinek. Az ózdi cigánytelepen sajna nem az lenne az első,hogy a túrizmusból miként tudnának megélni,leginkább azzal lennének elfoglalva,hogy kirabolják az oda érkezőket... Ez országosan elmondható,a hasonló településekről. Az a nagy különbség,hogy ha Brazíliában valami munkát ajánlanának nekik,(a droghoz kapcsolódó munkán kívül is akár)nagy valószínűséggel elvállalják a melót. Nálunk? Nyíltan mondják, akár a kamerába is,hogy dolgozzon a magyar,hogy több segélyt tudjon felvenni,mert ő biz -a nem megy el dolgozni..Biztos hallottátok azt is amikor csak annyit kért a polgármester(ha jól emlékszem),hogy csak a kertet műveljék meg,és csinálják meg a pottyantós budit

(ne az udvarra piszkítsanak mert nagy a fertőzésveszély)és megkapják a segélyt. 10 családból,csak 1,vagy 2 tett eleget a kérésnek. Röviden ők ott Braziliában akarnának,csak nincs lehetőség,nálunk nem is akarnak.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.01.15. 16:10:09

@tiboru: Nyilván nem, de az állítás arról szólt, h a cariocák terjesztenek rémhíreket, nem csak a favela-lakók.
Egyébként a favelák lakói általában dolgoznak, és nem a drogdílerségből élnek. Csak kis részük bűnöző. A többiek között vannak takarítónők, buszsofőrök, meg sok kétkezi munkás.
A cigánysággal vont párhuzam elég erőltetett, itt nincs alapvető kulturális különbség, sem etnikai. A lakosság minden rétegében nagy az etnikai keveredés. Nem számít, h vki mennyire sötét bőrű. És ez nagyon szimpatikus tulajdonság, kár, hogy sokminden mást meg nem tudnak megoldani.

cirrus minor 2010.01.16. 21:18:37

Előre is elnézést, hogy nem tudtam végigolvasni a hozzászólókat de a poszt és ZigZag felvetései olyan izgalmasak, hogy nem bírom magamban tartani:
Ki dönti el mi legitim és mi nem egy ilyen mértékben és mélységben megosztott városi közösségben? Nem párhuzamos társadalmakról és párhuzamos jogrendekről van e inkább szó? Érdemes, és egyáltalán lehet e a táralmi rend fenntartását a létrehozásának a folyamata nélkül kezelni, értelmezni? Ki határozza meg a közösségünket szervező normákat és ki határozza meg a betartásukat irányító normarendszert? Kinek a dolga felügyelni ezeknek az „igazságosságát” és ezen keresztül fenntartani eg társadalmi egyensúlyt? Morálisan legitm lehet egy olyan erőszakszervezet amely a társadalom ekkora részét kirekesztő államhoz kapcsolódik? Ki a felelős, az a köz

Az összképben azért Sao Paolo és Rio egy kirívó eset, számos területen jóval jobb és szélesebb körű demokratikus hagyományokkal rendelkezik Brazília. Tessék rákeresni a „participatory budgeting” kifejezésre az interneten. És ugyan itthon csak olyan rittkán és olyan szolidan fordulnak elő az ilyen jellegű konfliktusok, hogy az alig alig lépí át az EU ingerküszöbét, de ez a legitimitási válság jelenség nálunk is nagyon aktuális. Gondoljunk csak (a cigánykérdésen túl) a BKV-ra, MÁV-ra, a pécsi vízműre vagy az autópályaépítések és az adózási jogszabályok kapcsán felmerült országos skandallumokra!

Kullancs1983 2010.01.16. 22:10:53

Oha, micsoda vihart kavart a tema... Varjuk a masodik reszt! :)
Mivel politikailag elfogult vagyok a ciganyos parhuzammal nem is foglalkozok...

Brüsszeli csipke 2010.01.18. 13:11:43

@xstranger: ezekben a fotókban az a döbbenetes, hogy üvölt róluk: az ott élő mindennapjainak része ez az egész "háború". Elég csak az ott élők arcát nézni az akciók közben

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.01.19. 08:46:09

Talán már nem sokan néznek ide vissza, de hátha...

Az egyik képen az egyik B.O.P.E. egy német juhászt tart vissza.

Már a Tropa di elite alatt is azon gondolkoztam, hogy ilyen körülmények között miért nem használnak kutyákat - mindkét oldalon?

Egyrészt a favela lakosainak hatalmas segítség lenne, ha kutyák is őrködnének. Igaz, elég nehéz lenne betanítani őket, hogy csak a rendőrségi szagokra-zajokra jelezzenek. Talán ha mindenkit megugatnának, aki nem bűzlik a fűtől meg a kokaintól?

A B.O.P.E. oldalán meg viszonylag könnyen beáldozható (legalábbis egy BOPE-hoz képest) rohamcsapat lehetne. Ott, ahol nem zárt helységből, de komoly fedezékből lőnek, rájuk lehetne engedi a kutyákat.

Persze lehet, hogy több lenne a baj velük, mint a haszon...

kártyaváros 2010.01.19. 09:37:35

Az gáz, hogy 12 év alatt tízezer embert ölt meg a rendőrség (bár azt nem írják, hogy a BOPE, vagy ki, gondolom összesen), azt viszont csak mellékesen említik, hogy amúgy _évente_ 40.000 ember hal meg amúgy is.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.01.19. 10:32:05

Jó hír azoknak, akiknek tetszett a Tropa di elite. Tehát mindenkinek.

www.imdb.com/title/tt1555149/

2010. augusztusra jön a második rész.

Alal 2010.01.19. 12:34:44

@Zig Zag: Na, pont ezért néztem vissza, de úgy látszik megelőztél.

A napi 3 rendőri gyilkosság azért elég húzós, habár a Wikipedia szerint heti 30 gyilkossági bűntény történt 2007-ben, ami visszaszámolva is 4/nap. Szóval jó kis város lehet.
Kérdés: a Dél-Afrikai Köztársaságban szintén elég ramaty a helyzet, tudtok valamit arról, hogy ott mivel próbálnak szembeszállni velük?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.01.19. 12:52:52

Szolgálati közlemény:

vrc4683 nicket (teljesen offtopic spammelés miatt) egy hónapra kitiltottam.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.01.19. 18:10:42

én meg elmentem megnézni az intersparban (valaki itt írta, hogy ott csapott le rá) a tropa de elitet, de nem volt :) persze, tudom, h az nem dvd bolt, uh teljesen összevissza vannak a dolgok. uh megrendeltem neten, így kell egy csomót várni rá.

de jöhetne már a cikk második része!

Viharkabát 2010.01.19. 21:22:11

"Unio 2010.01.12. 20:00:22" Nos, ajánlanám az urak figyelmébe az Unio kolléga által utolsó helyen belinkelt video végén a (gondolom) BOPA officer mondatait: "Elkoboztam egy pisztolyt, megöltem egy dílert. Megoldottam ezzel valamit? Nem oldottam meg semmit!" Ez még szerintük is szélmalomharc. A bűnözésnek mellesleg a kevés számú kóros mentális állapoton kívül túlnyomó többségében társadalmi okai vannak.A párhuzamok megvonását meg el kellene felejteni. Kb. annyi közös vonás van köztünk és a favelladók között minha a marslakókhoz hasonlítgatnánk magunkat.
Az általam leírtak természetesen semmit sem vonnak le Tukán úr posztírói érdemeiből. Csak gratulálni tudok.

Viharkabát 2010.01.19. 21:23:17

@mirko vosátka: Mintha láttam volna a Tesco-ban. Tudom, nem vagyok sikeres , ha oda járok :-)

Viharkabát 2010.01.19. 21:24:22

Ja és még egy teljesen felesleges hozzászólás: a golyószórót a felső ívtár miatt először Bren-nek gondoltam.

Nash vs. Keynes 2010.01.20. 10:57:46

tropa de elitet az ncoreon fent van..

Viharkabát 2010.01.24. 17:45:17

Megvettem a Cora-ban (á 990.-HUF) és megnéztem. Filmnek kissé "egyszerű", látványnak nem rossz. Egy gondolat a rohamsisak mellőzéséhez. Elég sokat harcolnak "hegymenetben", felfelé bizony zavarhat a sisak a peremes kialakítás miatt. Elnézve továbbá az ellenfél "célzókészségét" a fejet ért találat valószínűsége ebben a célzatlan tömegtűzben kisebb, mint a felsőtestet érté.

visszakettopadlogaz (törölt) 2010.01.27. 02:12:59

modern walfare II :))))) eddig is ez volt a kedvenc palyam ( a masodik kedvenc palyam a jatekban amikor roncs repulok kozott kell menni 400yardot )

Vladislav Delta 2010.02.01. 12:33:55

Nem lesz folytatása a cikknek???

Már nagyon várom!!!

Pzkpfw 2010.02.12. 08:48:27

Vajon BOPE-s volt aki meghalt vagy sima kozrendor?

haacsee 2010.02.16. 00:50:13

öööizéöö, folytatásügyileg mit lehet tudni? nem arról van szó, hogy türelmetlen lennék, hanem csak arról, hogy baromi türelmetlenül várom. tudom, Tucano kollégának is van élete megminden, de hát tetszett volna szarabb egypontnullát írni, előre gondolkodni ugye :)

tucano 2010.02.16. 16:39:09

Bocsánat, írok folyamatosan, csak nem a folytatást, pedig ezt legalább szeretem csinálni:( De erőt veszek magamon, ezen a héten befejezem!

Celtic 2010.03.27. 19:55:17

@tucano: Azert eszmeletlen. Ennek a cikknek a hatasara megneztem a fent emlitett filmet, lenyugozott, ugyhogy megneztem az Isten varosa es utana az ember varosa cimu filmet is es azota varom a cikk folytatasat :)
Nehez elhinni, hogy letezhet ilyen varos a vilagon, legalabbis Kozep-europai szemmel ez annyira tavoli...
(Jaigen, meg megint elolvastam ujra a cikket, Google Earth-ben megneztem Rio de Janeirot es rakarestem a helysegnevekre googlen, de sajna a talaltatok nagy resze brazil, szoval nem ertem :) , ezert is igen jo lenne a cikk folyatatasa :)

tucano 2010.03.27. 20:54:05

Jajajj, nagyon sokat kellett írnom, meg kutattam is rendesen, tényleg megírom mostmár:)

Celtic 2010.03.28. 09:04:42

@tucano: Koszi :)
Nem surgos, vegulis, addig elolvasom parszor ujra ezt a cikket :) Csak orulnek neki.

SpockCooper · http://spockcooper.blog.hu 2010.06.16. 21:23:09

Mondta nekem @ThaddeusGriffin, hogy nézzem meg a filmet. Megnéztem, nektek is mondom, hogy nagyon érdekes volt. Nem csak Brazíliáról, szólt, hanem az emberekről, emberi jellemekről is.

logs 2010.12.02. 23:11:02

egy kérdés: találtam egy képet:
www.boston.com/bigpicture/2010/11/rios_drug_war.html#photo39
az úriember igen marcona kesztyűt visel (egyebek mellett). Vajh hol lehet ilyet lelni? csak mert a "tactical glove" guglizásával nem mentem túl sokra. köszönet

Celtic 2010.12.04. 21:01:40

Hmm, HVG-ben olvastam, hogy kipucoltak rendesen egy favellat (vagy csak egy "l"?)
Tankok, helikopterek, par ezer katona es rendor...de volt ertelme.
www.pisqa.com/11/brazil-rio-favela-drug-dealers-back-with-tanks/

logs 2010.12.08. 23:36:39

@Szerkó Ferkó: köszönöm. itthon vetted? mert erről az angol honlapról legalább három párat kéne rendelni, nekem meg csak két kezem van :D

Walter Hartwell White 2010.12.29. 05:48:17

Most akkor végülis soha nem lett második rész, vagy csak nem lelem?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.12.29. 09:21:25

@Viva La Onda:

A "soha" az még nem helyénvaló :-)

Tucano kolléga biztosan megrázza magát az új évben...

Walter Hartwell White 2010.12.29. 16:21:01

Még csak most csöppentem bele a blogba (a legjobbak egyike a blog.hu-n, ezt bizton állítom), és érdekelne a téma. Láttam hogy januári a poszt, ezért ragadtattam el magam. :)

tucano 2010.12.30. 00:46:28

Igen, abszolút meglesz a 2. rész, bár ha annyi sort írtam volna, ahányszor megígértem, már régen készen lenne:)
Sőt, 1x már majdnem megírtam készre, de nem tetszett:(, egyszerűen jobb dolgozatot érdemeltek.

Celtic 2010.12.30. 19:47:43

@tucano: Amig nem tunsz el nyomtalanul egy favela melyen, addig remenykedunk :)

Walter Hartwell White 2011.01.03. 19:19:16

Na ennek örülök, hogy esélyes a folytatás. :) Egyébként az Isten városa az egyik kedvenc filmem, a fentebb említett Tropa de Elite c. filmet pedig már "megvásároltam", és lassan megnézésre kerül.

Szöle 2011.05.20. 15:12:39

Üdvözlet mesterek!

Egyre jobban kezdek belebuzulni a B.O.P.E-ba... :)

Ennek apropóján csináltam egy PicBadge-et, ha valamelyikőtök úgy gondolja, akkor tetszikeljétek, vagy mi a shit, és 10 ember tetszik-je után a nemzetközi adatbázisban is benn lesz:)

<a href='http://www.picbadges.com/bope-5/1730954/' class='pbwdgt'></a><script type="text/javascript">var _pbwid=1730954; var _pbwt=3</script>
<script type="text/javascript" src="http://www.picbadges.com/w/widget.js"></script>

Szöle 2011.05.20. 15:13:40

hát ez vmiért nem jött össze :/ sorry hogy csak így idehánytam ....

Göntér László 2014.05.02. 19:02:18

Az ilyen különleges erőkről nekem ez a véleményem.
Az élni akarás nagy úr, mindkét oldalon.
ktkj.blog.hu/2014/03/28/a_vedelmekrol_569

Celtic 2014.05.28. 13:51:00

@tucano: Es mar 4+ eve varjuk turelemmel :)

wiIson77 2016.04.13. 02:59:10

@Celtic: már 6 éve várjuk a cikk második részét.....átbaszott minket a tucano émmondom csak igérget meg minden osztánn meg semmi.

Celtic 2018.12.24. 21:07:13

@wiIson77: Es mar 8. ev is eltelt, ugy erzem....

Celtic 2018.12.24. 21:07:47

@tucano: Lassan ideje lenne a 2. resznek.

wiIson77 2018.12.25. 00:20:42

@Celtic: bisztos be van baszva azér nem ír

Tucanus 2018.12.26. 12:27:39

@Celtic: azóta már 2x is megírtam és sosem tetszett. Embertelen mennyiséget írok, kb évi egy lemil cikk jön össze, de meglesz az.
@wiIson77: na ez spec igaz. Ahogy Moldova mondta, az alkotói válság az, amikor sokat iszol és nincs kedved dolgozni :D
süti beállítások módosítása