Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

Castro és a CIA (x)

2010.05.25. 08:08 tiboru

Te mekkora összeget lennél hajlandó feltenni egy fogadáskor arra a forgatókönyvre, hogy a világ (egyik) szuperhatalmának legbefolyásosabb és anyagiakkal bőven eleresztett titkosszolgálata évtizedeken keresztül megpróbál eltenni láb alól egy külföldi politikust, de kísérletei rendre kudarcba fulladnak?

Fidelt az amerikai sajtó sokáig paranoid, feltűnési mániában szenvedő keljfeljancsinak tartotta, aki kataton monotóniával ismételgeti: engem meg akarnak gyilkolni, engem meg akarnak gyilkolni, engem meg akarnak gyilkolni… Aztán szép csendesen elkezdtek szivárogni az információk, s kiderült: Kuba első számú embere tökéletesen tisztában volt a tényekkel.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!
 

143 komment

Címkék: kuba szervezett bűnözés hidegháború kémek és hírszerzők közép amerika

rozsdafarku 2010.05.25. 08:38:48

az élet sokszor felül- (vagy alul?)múlja a legprimitívebb krimiszerzőket
Meg a legjobbakat is.
Tiboru meg önmagát.
Nagyszerű összeállítás, telitalálat megjegyzésekkel.Remélem, hogy az érintettnek is tetszik, de azért nem fogja halálra röhögni magát.
Gratula és köszönet!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.25. 08:59:00

Hehe... amikor Juan A.Orta a probléma ütőerén tartotta az ujját :D :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.25. 09:02:48

A Nagy Utazás fn. művelet tényleg vér gáz. Nem csak a kubai határőrökre nem gondoltak, hanem arra sem, hogy a mexikói, venezuelai miegymás kormányok mit szóltak volna hozzá, ha a szíjájé kubaiakat nagyszámban telepítene hozzájuk. Ezzel a néhány guantanamói fogollyal sem tudnak mit kezdeni...

hazitroll 2010.05.25. 09:11:10

Szép volt, köszönöm! Egyébként lehet, hogy valóban naiv kérdés, de ha tényleg annyira el akarták volna tenni láb alól, valahol, egy külföldi útján egy mesterlövész nem tudta volna ezt megtenni? Nem értek hozzá, de számomra sokkal egyszerűbbnek tűnik, mint ez a sok-sok körmönfontabbnál körmönfontabb, röhejesnél röhejesebb próbálkozás. Nyilván egy puskás merénylet sokkal több bonyodalommal is járt volna, ezt belátom, de ha tényleg, istenigazából nem akarták Fidelt ott, akkor valahogy az gondolom, el kellett volna tudniuk intézni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.25. 09:16:10

Úgy tűnik, hogy a Cégnél a kubai vonal lehet a bünti egység. Tiszta szopó, bármit csinálnak. Tudnék ide magyar párhuzamot, hogy melyik témakör a tiszta szopó a FM Művekben :), de inkább nem teszem. Talán Vörösszakáll (veszitek a kalózos háttérzöngét?) szerkesztett egy ügyes csiki-csuki játékot, aminek a végén a Cég szív mindig. Ez a Rolando Cubela ügy meg amolyan iskolapélda a hogyan nem szabad sohasem csinálni témában :D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 09:17:26

@hazitroll:

Igen, ezt a kérdést már én is feltettem magamnak.

Adódik az elsődleges magyarázat: valójában nem is akarták kinyírni, mert jobb egy már ismert ellenség egy teljesen ismeretlennel szemben...

Titus Pullo Urbino 2010.05.25. 09:26:06

Szerintem amikor Fidel barátunk hatalmasat zakózott és eltörtek a csontjai, akkor a testőrök nem figyeltek fel a CIA által épített lépcsőre. Hihetetlen ez a Castro, elpusztíthatatlan. Nem irigyelem a testőrségét, viszont biztosan megérik a pénzüket.

Tiboru Mester! Élvezetes volt a cikk, vicces és okító is egyszerre, gratula!

Egy kérdésem lenne: komolyan gondoltad, hogy Castro súgott a boliviai hírszerzésnek Guevara kiiktattatása miatt?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 09:36:16

@Titus Pullo Urbino:

Köszi a gratulát!

Ami pedig Fidel szerepét illeti Che halálában, minimum kétesélyesnek tartom.

Érdekes, hogy a Nagy Forradalmi Négyesből (Fidel, Raúl, Che és Cienfuegos) csak a két Castro-fivér élte meg a forradalom 10. évfordulóját. Camilo Cienfuegos elég gyorsan kifejtette ellenérzéseit; ő már '59 őszén eltűnt a tenger felett az őt szállító Cessnával együtt...

rozsdafarku 2010.05.25. 09:36:28

@hazitroll: Pedig Magyarországon is járt, Budapesten a kora esti órákban sétálgatott, ha hinni lehet az akkori Filmhiradónak./A Hadtörténeti Múzeumnak pedig egy saját kezüleg használt USA géppisztolyt ajándékozott, úgy emlékszem, hogy Thompsont, sokáig kiállított tárgy volt/.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.25. 09:41:13

@rozsdafarku: micsoda? felfegyverkezve lépett az MNK területére??? :D

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.25. 09:42:38

@tiboru: szvsz Raúl túlélését pedig az okozhatta, hogy nem igazán exponálta magát és gondosan meghallgatta és végrehajtotta a tesó utasításait.

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.25. 09:56:23

@tiboru:
na igen, a forradalmak... Általánosságban véve az 'alámerülök, és kibekkelem őket' a résztvevőknek nemigen jöttek be. Trockij-Che, Kujbisev-Cienfuegos, érdekes :-)

Titus Pullo Urbino 2010.05.25. 10:05:57

@Lucius Flavius Arrianus: "a forradalom felfalja saját gyermekeit", írta Saint-Just (nem biztos, hogy így kell írni a nevét, de tudjátok kiről van szó). Kádár János bácsit vetette Rajk László bácsi, és viszont, az "erősebbik kutya közösül" elv érvényesül a forradalmi előmenetelben, vagy bukásban, azzal a különbséggel, hogy amíg a mondásban szereplő másik eb örömtelenül életben marad, addig a valóságban a vesztest felakaszták, agyonlövik, öngyilkosságot követnek el ellene, vagy Cessnástul eltűnik.

M65od 2010.05.25. 10:13:58

A preparált szivaros meg a szakállhullajtós próbálkozásokat ismertem, a könnyűbúváros vonalat még nem:D
Az persze érdekesebb kérdésfelvetés, hogy miért nem próbálkozott az USA a világ vezető hatalmától elvárható erőteljességgel ha már annyira az útjukban volt de ez már túl összetett elméletekhez vezethet. Lehet, hogy a hidegháború alatt a várható következményektől tartva nem mertek direktebb és hatékonyabb eszközökkel próbálkozni, mire pedig látszott a vége addigra meg úgysem volt már érdekes, ki tudja...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 10:20:15

@M65od:

Volt nekem egy cimborám, akinek kedvenc mondása az volt:

Egyszer ugorjunk, de az akkor csobbanjon!

Szóval amit nem értek kristálytisztán: ha tényleg el akarták tenni láb alól, miért nem vették komolyan? Ha meg nem, akkor mire volt jó a porhintés és ezek a nevetséges forgatókönyvek?

Simán fenn akarták tartani a látszatot? Miért? Önigazolás, gesztusok a közvélemény felé, netán felületes megfelelni akarás a politikusok elvárásainak?

Valandil 2010.05.25. 10:37:04

@tiboru: Hallottam már olyan verziót is, hogy (kis túlzással) a fél CIA meg akarta ölni - a másik fele meg az életben tartásán dolgozott...

rozsdafarku 2010.05.25. 10:40:45

@Zig Zag: Pedig Moszkvából jött!Lehet, hogy az órája maradt ott emlékbe?
www.mult-kor.hu/20061208_castro_es_mi_magyarok

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2010.05.25. 10:44:10

@M65od: @tiboru: A legnagyobb szabású próbálkozás pedig a Castro rezsim és maga Castro eltüntetésére "fiaskó a Disznó-öbölben" névvel vonult be a történelembe. Azt is a Cég szervezte, amiről azért elmondható, hogy direkt és hatékony eszközökkel operáltak, de mint utóbb kiderült mégsem eléggé.

marek78 2010.05.25. 10:55:35

Köszönet a szerzőnek! Nagyszerű cikk ismét!

A mesterlövészes megoldás nélkülözéséhez az alábbiakat tudnám még hozzáfűzni:
Ne felejtsük el a világpolitikai helyzetet, ahol
az USA-nak a Szovjeúnió-val szembeni ideológiai
harccal is törődnie kellett! Ebben a tekintetben,
nem lett volna hasznos egy szimpla merénylet
gyanújába keveredni a vérszomjas ENSZ-titkárok
között!

Még egyszer köszönet a cikkért. Legjobbakat nektek!

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.25. 11:22:36

@Titus Pullo Urbino:
bizony, a forradalmár számára két út van: Saint-Just vagy Fouché ("A farkasokkal kell üvölteni."). Fouché, Molotov, Teng, Kádár - ők túlélték, s némelyikükből vezér lett a történelmi Pandaemonium falkáiban.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.05.25. 11:41:17

@Titus Pullo Urbino: Én azt hallottam, hogy a padlót letartóztatták, ami később bevallotta, hogy a CIA szervezete be

@rozsdafarku: El tudom képzelni, milyen jó véleménnyel lehetett a szocializmus hazai építéséről :)Legalábbis, ami Ernesto Cheszlovákiában történt pihenését illeti, ő igen csak lesújtóan nyilatkozott :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 12:29:37

@indiscriminating power:

De, kurva jó :-)

Ha jól számolom, Obama a 11. USA-elnök, akivel Fidel nincs kifejezett beszélőviszonyban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.25. 12:49:52

@tiboru: Angoloknál lehetne fogadást kötni, hogy lesz tizenkeddik elnök. :)

GeoThrasher 2010.05.25. 12:52:48

Ultimate survivor! Grat a cikkhez!
Ne gondoljatok szőrszálhasogatónak, de a 101. Légiszállításút nem Vijjogó Sasoknak kell fordítani (Screaming Eagles).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 12:57:53

@GeoThrasher:

A sasos helyesbítést elfogadom :-)

GeoThrasher 2010.05.25. 12:59:28

Ja és A Cég-A CIA regénye című filmsorozatban nagyon
hitelesen foglalkoznak a Fidel témával, és a Cég professzionalitásával.:) Tudom ajánlani, főleg, hogy a második rész, szinte teljes egészében az '56-os eseményekkel foglalkozik...

Titus Pullo Urbino 2010.05.25. 13:06:59

@tiboru: Castro azért nincsen jó viszonyban Obamával, mert általában a világforradalmár rasszista, nemkicsit, nagyon. Sztálin sem bírta az oroszokon kívüli népséget, Ceausescu sem volt túl toleráns a hazai "idegenekkel". Fidel főleg utálja a fehér kubain kívüli népséget, Che Guevarával szemben is bizalmatlan volt, pedig ő fehér volt, de mellesleg argentin. Knézy Jenő szavaival élve: a "fekete mezes kubai vizilabdázó" vérrokonai máig hátrányos helyzetben vannak Kubában, persze az Amnesty Internationalnak mostanság nem sok lapot osztanak arrafelé.

GeoThrasher 2010.05.25. 13:14:26

@Titus Pullo Urbino:
Erről az egységesen disszidált kubai férfi kézilabdaválogatott tagjai is tudnának mesélni gondolom... Mondjuk mi kifejezetten jól jártunk ( Carlos Perez, Ivo Diaz, Hernandez, mind magyar válogatottak lettek)

vén betyár 2010.05.25. 13:20:40

@GeoThrasher: @tiboru: Elnézést a közbekérdezésért, minek kell fordítani?
www.libri.hu/konyv/vijjogo-sasok-kozott.html
@Titus Pullo Urbino:
Nagyon jó poszt, még jobb! /ha lehet ilyet mondani/ hozzászólásokkal, kiegészítésekkel.
Köszönet a szerzőnek és minden hozzászólónak!
Fidelnek még további hosszú éveket!

taser 2010.05.25. 13:31:38

IntelligenCIA meg No pasaran:) ezek jutottak eszembe amig végig olvastam. Széles mosolyal az arcomon. A munkahelyi pszichológus gyanusan méregetett , hogy ki az a hülye aki vigyorogni tud az első munkanapon. ( ő is szakállas és szivarozik )
Gratulálok.

Styxx 2010.05.25. 13:33:25

A poszt szokásos tiborui jó minőségű, gr. Sajnos attól tartok, hogy amit Tiboru barátunk a könnyebb emészthetőség érdekében (egyébként helyesen, nem levéltár ez a blog) néhány bulváros látványforrásból is felcsípett a tömérdek nagyon is komoly forrás mellett, amiért ismétlem, max. respect, színesítik ezt az egyébként kegyetlen, szürke embert.

Fidel "barátunk" karizmája mögött ugyanis elsősorban egy komoly államterror-gépezet áll.

Egy jogvégzett Ceaucescutól nem sokkal több. Okos, dörzsölt és kegyetlen, de a nagydumája ellenére nem sok humorral áldotta meg a Teremtő (avagy Marx-Engels-Lenin elvt.)

Azon a szöszire kacsintós képen csodálkozom, valszeg Senor Photoshop alkothatta, ui a humormentesség mellet még csak nem is volt az a csajozós fajta.

Szerintem azért, mert nem nyírták ki, sokat köszönhet öcsének, a gyakran lekezelt Raulnak. A kis Castro egy szürke kis veréb hozzá képest, de remek operatív munkát irányító háttérember. Mindig is lojális volt az alfahím bátyuskájához, soha nem akarta detronizálni, most, hogy az öreg már nagyon trotty, közös megegyezéssel tolja tovább a talicskát, és sok kakitól meg tudta óvni Fidelt.

sarius 2010.05.25. 13:45:47

@Styxx: hát én meg pont azt olvastam-hallottam-láttam több helyen, hogy Fidel igenis nagyon csípte a nőket (jó pár szeretője is volt az elmúlt hatvan évben), és bizony a humorérzékével sincs gond. Az Oliver Stone-féle filmből (Comandante www.imdb.com/title/tt0342213/ ) is az derül ki, hogy nincs ott probléma még az öniróniával sem.

bet-li, kínai játékos 2010.05.25. 13:52:40

@tiboru: A szakmai sovinizmus áldozatai Screaming Chicken-nek is nevezik néha azt a bizonyos jelvényt...::))))

M65od 2010.05.25. 13:58:14

@tiboru: És (amivel persze általában nem kezdünk mondatot) akkor még a legfőbb kérdést fel sem tettük ezzel kapcsolatban: Mire szolgáltak, mit álcáztak valójában ezek az esetleges fedőtevékenységek...? Érdekes lenne eljátszani a gondolattal de ez már inkább a konteo blog témája ott lehet csobbanni...:)
A legvalószínűbb ugyanakkor az, hogy az USA vezető kormányzati körei maguk sem tudtak mit kezdeni a kubai kérdéssel, elnöki adminisztrációtól függően (és gyakran azokon belül is változóan) ez vagy az a szemlélet kerekedett felül, az idő pedig eltelt közben.

@Zig Zag: bizonyos szemszögből a Disznó-öböl tűnhetett direktnek és hatékonynak, de egy rosszul kiképzett és felszerelt emigráns haderő bevetése (majd az események sűrűjében egyszerű cserbenhagyása, pl légi támogatás nélkül) inkább kelti indirekt módszer látszatát, ami elintézte a hatékonyság kérdését is.

vén betyár 2010.05.25. 13:59:04

@tiboru: Hát, én olvastam olyat, hogy 35ezer nővel szexelt, szóval..... el tudom képzelni a női testőröket, csak egyfajta paradigmaváltás keretein belül :D
Forrás:Csurtusék utazásai:Kuba és a régi autók, Thadeus Griffin hozzászólása.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 14:06:08

@vén betyár:

"Vijjogó" a korrekt jelző, a kollégának igaza van. Egy sas nem üvölt - még a fehérfejű réti sem :-)

stoppos76 2010.05.25. 14:13:09

Cáfoljanak meg az illetékesek, de ha jól emlékszem a commandante nem volt alapból kommunista. Csak épp az USA ügyesen kivitelezett akcióinak köszönhetően szépen beletolódott a Szovjetunió barátian ölelő karjaiba. Ha ez igaz, akkor többszörösen is balfasz a demokrácia modernkori bölcsője.

tucano 2010.05.25. 14:14:23

Ki az az agyament, aki kagylókat mérgez, amikor egy idomított orca villámgyorsan elintézte volna a kérdést? Fénykép megmutat, szardínia belóbál és Fidelnek annyi.

Ha már az MNK területére fegyverrel belépőknél tartunk, akkor igazán írhatna vki a Sakálról, aki a Budapest szállodánál, a zebrán lövöldözött az őt védő magyar testőrökre:) Illetve lőgyakorlatot tartott terroristáival a hűvösvölgyi nagyréten!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 14:18:14

@stoppos76:

Valahogy hasonlóan tudom én is. Ha lenne olyan, azt mondanám, hogy polgári parasztforradalmat vizionált és hajtott végre.

Hogy aztán Moszkva csatlósa lett, nagyrészt az amerikai embargónak és általános hozzáállásnak köszönhető, na meg annak, hogy Hruscsovék lecsaptak a kínálkozó lehetőségre és megvették a kubai cukrot.

Valahogy így kezdődött, és lám, hová jutott...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.25. 14:19:39

@tucano:

Azoknak a dossziéknak szerintem még nem szüntették meg a minősítését. Április elseje óta van ugyan új titoktörvényünk, de a régi cuccokat tán 2013-ig kell felülvizsgálni.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.05.25. 14:24:28

@tiboru: @stoppos76: Pontosan. A forradalom után Castroék az USA-val akartak tárgyalni, hogy az államosított érdekeltségüket megfelelő piaci áron kárpótolják. De ugye, Sam bácsi nem akart annyi pénzt veszteni- lásd GITMO bérlését

stoppos76 2010.05.25. 14:25:43

@tiboru: Ugyanezt olvastam anno Ho Chi Minh barátunkról is. Ezek szerint az USA-nak sikerült nagyaszabású és sokba kerülő balfaszkodások közepette két olyan ellenfelet megteremtenie, amik kicsik ugyan, de mégis pofáncsapták a nagytesót.

Ezúton is szeretnék gratulálni nekik a nagyszerű munkájukhoz. :)

stoppos76 2010.05.25. 14:31:35

Ja és ugye, a legjobb úton haladnak a harmadik ellenfél felélesztése felé, ha még ugyan nincs ébren.

Még a 60-as évekbeli filmek gonosz tudósai is csak egyszer próbálkoztak meg egy adott projektel, mikor megjelent a főhős és nekik el kellett menekülni, általában másodszorra már valami teljesen új gonoszságot találtak ki.

stoppos76 2010.05.25. 14:32:41

@Thaddeus Griffin: Így ügyesen elveszítették az összeset.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.05.25. 14:36:04

@stoppos76: Ezt a Disznó-öböl esete is jól példázza. Rosszul mérték fel erejét, támogatottságát. Ráadásul a hidegháború akkori szakasza eléggé beszűkítette a lehetőséget. A rakéta-válság idején már biztos bánták, és nem csak a befektetések elvesztését :)

stoppos76 2010.05.25. 14:44:00

@Thaddeus Griffin: Bezony-bezony. Akkoriban ugyebár ezekről nem lehetett nagyon itthon olvasni.

A rendszerváltás után viszont egyre másra derült fény a Szovjetunió embertelenségére. Végül viszont oda jutottunk, hogy ha valaki bevetett volna atomot, az valószínűleg nem az egykori komcsi pajtásaink lettek volna és ez számomra az ijesztő.

stoppos76 2010.05.25. 15:05:48

@molnibalage: Mert jó szokásomhoz híven kihagyom a modnanivalóm felét.

A kubai rakétaválság idején egy hangyaköpetnyire voltunk az atomháborútól. Viszont ez azért alakult ki, mert az USA behisztizett, hogy a kertje aljába betelepítette a ruszki fővezetés az atomot. A ruszkik viszonylag nyugodtan szemlélték az addig is rájuk meredő atomokat a saját kertjük aljában Törökországban és Nyugat-Európában. A dolog pedig majdnem odáig fajult, hogy a szabadság hű védelmezői, majdnem megnyomták a gombot. A komancsoknak eszük ágában sem volt gombokat nyomogatni - max másodikként - nekik bőven elég volt az, hogy a roketta ott csücsül az USA-tól nem messze.

Ráadásul nem is ez volt az egyetlen eset, amikor a ruszkik atomot telepítettek egy másik államba, csak ugye ez kicsit közel került.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.25. 15:19:14

Szívesen jelentkeznék a botcsinálta krimiíró apanázsára :) Csak adjatok 1 témát és napidíjat. :P
Gratula, mint mindig :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.25. 15:25:41

@stoppos76: Atomot nyomogatni egyik sem nagyon akart. Viszont elégy egy pillantást vetni a katonai repterek elhelyezkedésére és ebből némileg leszűrhető, hogy mire készült a VSZ és nagy Vörös Hadsereg. Feltűnően offenzív magatartása utaltak a katonai repterek elhelyezkedései az NDK-ban. A NATO repterek nagy része a német-belga-holland határá táján volt, olyan messzire egy lehetséges frontvonaltól, amennyire csak lehet. Ez önmagában védelmet bizotsított.

Titus Pullo Urbino 2010.05.25. 15:34:02

@stoppos76: enyhén szólva megdöbbentett a véleményed, pont ellenkezőképpen gondolom a helyzetet. A Szovjetuniót a béke őrzőjének szerepében sosem tudtam elképzelni, inkább mint agresszort és provokátort. Ne érts félre, az amerikai külpolitikáról sincsen jó véleményem, de ez volt még a kisebbik rossz. Gondolj 1956-ra, vagy 1968-ra, vagy 1979-re. 12 évente legázoltak egy - egy országot, hazánkat, vagy a cseheket, vagy az afgánokat. Ezzel is egyetértesz? Szemét nagyhatalmi politikát folytattak, ahol hatalmi vákuum támadt, rögtön bolsevik módon legázolták őket, az USA az ENSZ-ben meg tépte a száját, persze a háttérben frankón kiegyeztek az oroszokkal. Amerika a fegyverkezési hajszában gazdaságilag tette tönkre a Szovjetuniót, a nyolcvanas években a szovjet tagországok alapvető élelmiszer szükségleteit sem lehetett biztosítani, feketepiacon kellett kenyeret és vajat venni, hús még ott sem volt. Rémlik valami? Vagy azért ez a nicked, mert 1976-ban születtél?

stoppos76 2010.05.25. 15:36:37

@molnibalage: Azért a repülők hatótávjáról se feledkezzünk el.

stoppos76 2010.05.25. 15:49:21

@Titus Pullo Urbino: Nekem inkább az jött le az egészből, hogy ahol hatalmi vákum támadt, oda mindketten megpróbálták beenni magukat. Két nagyhatalom játszótere volt az egész világ.

Lehet félreérthető voltam, nem védeni próbáltam a SZU-t. De nem is démonizálni. A Kelet Európai forradalmakkal mindig is szimpatizáltam, sajnos az oroszok beavatkoztak minden esetben. (Kivéve a legutolsókat, hála istennek)

A kubai rakétaválság esetében viszont szerintem az USA lihegte túl a dolgokat és fajult odáig a történet, ahova.

Mindkét oldal a legrohadtabb játszmát játszotta minden esetben. Az egyik a demokráciával takarózva, a másik meg a "munkás-paraszt hatalom" vicce mögé bújva.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.25. 15:58:58

@stoppos76: Azért a takarózás szó erős a demokrácia oldalát nézve. Valahogy nem rémlik, hogy az USA vasfüggönnyel tartotta volna vissza az embereket és saját állampolgáraikat sem deportálta olyan nagyságrendben, hogy kisebb/közép méretű országok lakosságával ekvivalens embermennyiséget eltüntessen cirka 30 év alatt...

videotar.mtv.hu/Videok/2010/05/08/18/Gyaloglas_gulagfoldon__Kolima.aspx

Még ennyi évtized után is fellelhetők nyomai ennek az okádék rendszernek...

stoppos76 2010.05.25. 16:29:51

A kommunista rendszer okádék volt. Az USA meg képmutató. Ezzel együtt nem hiszem, hogy sokan lettek volna, akik a SZU-ban éltek volna szívesebben. :)

Viszont az a hozzáállás is eléggé megkérdőjelezhető, hogy a jobboldali diktátorok a barátaink, a baloldaliak pedig nem.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2010.05.25. 19:36:56

@tiboru: ezt ismered:

www.antikvarium.hu/ant/book.php?konyv-cim=csendes-haboru&ID=282244

ebben olyanokat r, hogy Kim Philby informálta folyamatosan a szovjeteket a CIA akciókról ...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.05.25. 20:45:18

@molnibalage: ez mondjuk attól is van, mert a MiG-21 félúton leesett volna, ha olyan messzire telepítik a frontvonaltól. Nem az a tipikus túragép.

Valandil 2010.05.25. 20:47:20

@tucano: Utólag tudtam meg, hogy a Balatonon rá vigyáztam anno (Carlos). Az ottani üdülőben mi adtuk a külső őrséget.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.05.25. 20:51:04

Castrót én az amerikai kormány helyében már nem bántottam volna azután, hogy a rakétákat elvitték. A maffia tud máshonnan is lopni, kreolbőrű kurvákat és baseball-játékosokat máshonnan is lehet importálni - gondolhatták Washingtonban. Kiegyezni mégse lehet vele, modus vivendinek tökéletes a sok kamu merénylet.

Valandil 2010.05.25. 20:53:09

@stoppos76: "Nekem inkább az jött le az egészből, hogy ahol hatalmi vákum támadt, oda mindketten megpróbálták beenni magukat. Két nagyhatalom játszótere volt az egész világ. "

Igen, a gyarmati rendszer felbomlásában mindkét államnak vitathatatlan szerepe volt, gyakorlatilag közösen paterolták ki az angolokat és a franciákat a gyarmataikról.

Largo Le Grand 2010.05.25. 20:59:01

Hat, a 2.4-es buvarfelszereleses sztori felulmulhatatlan, Jacques Cardot sem csinalhatta volna benabban. Reg rohogtem ilyen jot, kosz.

tudi 2010.05.25. 21:03:31

Grat jó kis poszt lett. Ebből a felsorolásból nekem a kagylós tetszett a legjobban, micsoda egy állom meló lehetett egész nap "alkalmas" kagylókat keresgetni.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.25. 21:30:11

Szolgálati közlemény: május 26. szerda délután az mr1 Kossuth rádió Közelről című műsorában a postagalambokról lesz szó, kiegészítve a katonagalambok történetével. Nem fogjátok kitalálni, ki volt a riportalany:)

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.25. 21:31:22

@proletair: 16:00-tól 17:00-ig tart a műsor, ha valakit érdekel.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.26. 00:11:07

@NagyTeve:

Egyszer régen, még az előző életemben megvolt...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.26. 00:12:09

@proletair:

Hohohohóóó!!! Ha rádióközelben leszek, feltétlenül meg fogom hallgatni. És persze gratula előre is :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.26. 00:13:43

@tudi:

Ja, én már érdeklődtem, de sajnos most nincs munkaerőfelvétel...

vén betyár 2010.05.26. 04:37:38

@proletair: Köszi, magnó beélesítve, felvétel indul

Ébresztő, blogmotor!!

Kentaur67 2010.05.26. 05:23:42

@tucano:
tucano 2010.05.25. 14:14:23

Az az igazsag, hogy senki nem orult, hogy a Sakal es a haverjai Magyarorszagon akartak kipihenni a forradalmi faradalmaikat, de nem volt ildomos szolni nekik, hogy mashol tagasabb. Nem is feltetlenul az oroszok vagy mas coci haverok miatt, hanem azert, mert a Sakal eleg nehezen kezelheto figura volt. Ugye, a franciak es a francia rendorseg nem a beszarisagarol hirhedt, am meg ok is szabadon engedtek Sakal letartoztatott szeretojet, amikor nyomatekosan kerte oket. Igaz, elso felszolitasra mondtak, hogy menjen a pokolba, aztan amikor felrobbantott egy szemelyszallito-vonatot „figyelmezteteskent”, akkor rogton szelidebbek lettek a francia bunuldozo szervek.

Szoval a budapesti lovoldozes hattererol:
nagyon nem hianyoztak a figurak senkinek, mivel az akkori magyar kormany (a taborban szinte egyedulikent) eleg jo kapcsolatot apolt a kapitalistakkal, es persze nem volt titok a kulfoldi hirszerzesek elott sem, hogy Sakal es haverjai a pesti ejszakaban karpotoljak magukat a nehez forradalmi harc megprobaltatasaiert. Mint varhato volt,a magyar elharitast is elkezdtek nehanyan cseszegetni, hogy talaljanak ki valamit.
Az eleg ismert volt, hogy Carlos nem nagyon foglalkozott a kulfoldi elharitasokkal, de a nemetektol felt, mint a tuztol. Igy az egyik fejes javaslatara elkezdtek a csoportot kovetni nehany NSzK rendszamu kocsival, hatha besokallnak es lelepnek vegre. Nos, igy is tortent, igaz, a besokalasba az a bizonyos lovoldozes is beletartozott, de ha belegondolunk, meg mindig olcson megusztuk.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 08:43:44

@proletair: csak nem egy igazi postagalambot kérdeztek? :-)))

@NagyTeve: ki az a Patkó Imre?

@tiboru: hány életed van Té Mester?

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 09:22:28

@tiboru: hét, mint a macskának? Vagy ezer, mint egy szalamandrának?

teddybear01 2010.05.26. 09:43:48

@Titus Pullo Urbino: Bocs, de a macskának kilenc élete van, a hét a gonoszok száma.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 09:50:46

@teddybear01: köszi, mindig tanul az ember, miként a jó pap is.

tehát

@tiboru: kilenc, mint a macskának? Vagy ezer, mint egy szalamandrának?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.26. 09:52:43

@Titus Pullo Urbino:
Hát remélem nem néztek madárnak:) Amúgy erősen meg lesz szerkesztve. A macskának nem kilenc élete van? (A Tom és Jerryben láttam:))

teddybear01 2010.05.26. 09:55:33

Ami Castro balra tolódását illeti, arról egyértelműen az USA tehet.
Amikor Battistát elzavarták, még senki sem akart kommunista jellegű társadalmat. El lettek volna az addigi rendszerrel, csak egy kicsit egyenletesebb anyagi körülmények között.
De akkor a "kommunista veszedelem" igazi hisztériát váltott ki az USA felső tízezrében. A mccarthyzmus ideje volt, ezt sem szabad elfeledni.

Szerintem az USA jobban járt volna, ha nyelnek egyet, és jó képet vágnak a dolgokhoz. Akkor sok-sok problémát megtakaríthattak volna mindkét oldalról. És nem mellesleg nem kéne csempészni a déli üzletembereknek a kubai szivart...

stoppos76 2010.05.26. 10:01:45

@teddybear01: Az annyira tetszik, hogy a törvény szerint nem lehet behozni kubai szivart az országba, de ha van nálad már behozott, az nem baj.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 10:27:02

@stoppos76: a hetvenes években még komp járt át Esztergomból Párkányba (gy.k. Csehszlovákia, Sturovo)és nem volt egyszerű a vámvizsgálat sem, gyakorlatilag minden tiltólistán volt, az írószer és a ruházat is, mégis az alsó tagozatos gyerekeknek csak Botas cipőjük volt és Koohinoor ceruzájuk, magyarban ilyet nem nagyon lehetett kapni. Az áthozott cuccokat sem kobozták el. Most ez jutott eszembe a csempészésről, nagykabátban mentünk át családilag, augusztusban, dögmelegben, csak azért, hogy visszafelé a kabát alatt a nyakunkban lóghasson egy-egy pár cipő. Az ingem alatt füzetek voltak, a zsebemben meg ceruzák, ez volt minden augusztus 20-án a kötelező feladat (nálunk ünnepnap volt, szülők szabin voltak, "Cseszkóban" meg nyitva voltak a boltok). Hehehe, ilyen csempész famíliából származom.

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.26. 10:29:14

@stoppos76:
bizonyos időközönként, bizonyos okok miatt, úgy félévente kapok Londonból egy kilós-másfél kilós csomagot; a tartalma kitart három-négy hónapig. Megmondjam, mi van a csomagban? :-))

paranoid T.R. marcipan 2010.05.26. 11:11:43

reméltem h pont egy ilyen cikket találok most itt:)

nem hiszem, h tényleg el akarták tenni láb alól. annyi év alatt lehet találni olyan pillanatot, amikor egyedül van... talán nem is akarták igazán. a fél vezetés (+ CIA) feldarabolva akarta látni, a másik fele meg nem. vaaaagy, Fidel valójában a proxima centauriról származó űrlény, aki ciánnal és ólommal táplálkozik:)

stoppos76 2010.05.26. 11:41:56

@Titus Pullo Urbino: Igen, erre emlékszem. Lengyelországba mentünk a legrosszabb cuccainkban, azokat ott kidobtuk és a dögmelegben jöttünk haza három pulóverben, meg új cipőkben.
Úgy néztünk ki, mint a Michelin figura. :)

A kristály a románoktól volt, a jófajta nyugati pia meg jugóból.

@Lucius Flavius Arrianus: Gondolom nem fűszerek. Hahaha. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 11:56:34

@Kentaur67: Nem hiszem el, hogy egy olyan hatalomnak, ami milliókat derportált olyan nehéz lett volna Carlost agyonlőni, ha annyira zavarja őket. Mégis ki siratott volna meg egy terroristát? Kik kérdezősködött volna, hogy akkor most mi van? Lehet, hogy a '80-as évek közpe itthon lazább volt, de a SZU még akkor sem csinált problémát az árulók kivégzéséből. Lásd Tolkacsov. Akkor Carlos lepuffantása nem hiszem, hogy a KGB képességeit meghaladta volna.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 12:04:23

@molnibalage: a Vörös Hadsereg Frakció (RAF) az összekötő pont Carlos és a SZU között. Ja, és véletlenül Budapesten találkoztak a RAF tagjai Carlossal. Persze erről senki semmit sem tudott (hivatalosan), azóta sem tud. Rózsa Flores Eduardo "Chico" filmjében van viszont erről egy jelenet, asszem. Ezt a hetvenes nyolcvanas évekbeli béketábori hangulatot a ROLLS FRAKCIÓ dalszövegénél jobban leírni nem is lehetne: "Gyilkolgatunk, robbantgatunk, a békéről papolgatunk..."

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.05.26. 12:18:54

@molnibalage:
Gondolom az ellenségem ellensége a barátom elv alapján hagyták Carlost, elvégre a gaz imperialistákat csesztette.

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2010.05.26. 13:31:51

@stoppos76: szíves engedelmeddel, sztem a kristály Romániából származott és NEM "a románoktól" ... de persze lehet, hogy véleményed szerint Romániában csak románok élnek ... de akkor blogot tévesztettél!

@Titus Pullo Urbino: fogalmam sincs ... neten nem néztél utána?

Jockey11 2010.05.26. 13:37:38

@Titus Pullo Urbino: Szerintem azt, hogy a szovjet kül-, és belpolitika ha a szükség úgy hozta a legnagyobb szemétségekre is képes volt: ezen a blogon nem vitatja senki. Az adott témában viszont szvsz. stoppos-nak igaza van: nukleáris torpedókkal felszerelt orosz dízel-elektromos tengeralattjárókat kergetni nemzetközi vizeken olyasmiért, amit korábban magunk is elkövettünk velük szemben, olyan hülyeség amire nincs mentség. A Kennedy-klán elmeállapotának ilyentén vizsgálatakor mindegy is, hogy Nyikita nagyvonalúságból, impotenciából, vagy sima beszariságból nem nyomta meg a gombot: az amik 19-re húztak lapot egy olyan szituációban, amikor fogalmuk sem volt arról, hogy mit lép majd az orosz medve, de a nagyhatalmi gőgjük mindennél fontosabb volt. Azt, hogy a világ megúszta tudjuk be a Mindenható (ízlés szerint az Anyatermészet) gondoskodásának.

stoppos76 2010.05.26. 13:44:00

@NagyTeve: Románból akart az lenni eredetileg, csak elmászott nyelvészkedés közben.

stoppos76 2010.05.26. 13:45:30

@Jockey11: Kezdtem már azt hinni, egyedül maradtam a véleményemmel és velem van a baj. :)

Jockey11 2010.05.26. 13:50:05

@stoppos76: Lehet, hogy kettőnkkel van a baj. Bár ajánlanám bárkinek, aki kételkedik a dologban, hogy képzelje magát az adott szituba, de fordítsa meg a dolgot: oroszok kergetnek atommal felszerelt amikat... háát ... vannak kételyeim.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 14:05:55

@Jockey11: Kennedy jól sakkozott, ez a lépése kellő erélyes és magabiztos volt, Hruscsovék nem bírták volna a nemzetközi közvélemény előtt magyarázni a bizonyítványukat. Még a kommunista blokk országaiban (sajtó, pölö szakszervezeti lapok, Népszava) is voltak bátortalan kérdések, hogy biztosan jó-e Kubába orosz atomot vinni? Kennedy sokszor beletenyerelt a szarba, belpolitikában sokkal szerencsétlenebb volt, mint a külben. Ez a hisztérikus reagálása viszont bejött, szerintem ezt jól csinálta.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 14:12:16

Az oroszok meg hülyék voltak, nem hajófedélzeten kellett volna a cuccot szállítani, hanem a műholdak előli takarásban, víz alatt, vagy fedél alatt, bárhogyan máshogy. Amatőr módon csinálták, sunyin, ami miatt még a bizonytalan országok is ellenük fordultak. Hruscsov beégett, pár év múlva bejött helyette Brezsnyev, aki viszont értette a csíziót és Andropovval együtt jó párost alakított, ő volt az utolsó erélyes szovjet vezető, amint meghalt, vége is lett a dalnak, Andropov és Csernyenkó, majd Gorbacsov már csak lezárni tudták a koporsó fedelét. Reagen dicsőn lefejezte a nagy medvét. És innentől kezdve Castro is megnyugodhatott, öreg is volt, meg hát a szovjet veszély elmúltával ő is jelentéktelenebb lett. Ma meg teljesen közönyös a CIA-nak, Chavez most a láncos kutya. Szerintem.

stoppos76 2010.05.26. 14:16:23

@Titus Pullo Urbino: Nem is az a kérdés, hogy jól csinálta-e, hanem hogy túlreagálta-e?

Hogy feltétlenül kellett-e ilyen veszélyes helyzetben ennyire kiélezetten reagálni?

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.05.26. 14:23:10

@stoppos76: Úgy gondolom, igen. Kennedy akkor még újoncnak számított, külpolitikai tapasztalatok nélkül, fiatal stb. Ezzel szemben Hruscsov egy öreg,tapasztalt,kemény politikus. A rakétaválság is ebből alakult ki. Nyikita úgy gondolta, Kennedy gyenge, nem lesz képes erőt felmutatni, ha valamit mégis, akkor ő lealázza. Az én értelmezésem szerint erről szólt a rakétaválság. Felmérni, az új amerikai vezetés milyen stratégiát fog folytatni, és ha gyengét(mint ahogy várták),akkor kiterjeszteni a befolyásukat. Kennedy egyáltalán nem reagált rosszul.

Jockey11 2010.05.26. 14:31:13

@Titus Pullo Urbino: Utólag persze nem tudhatjuk kinek mi járt a fejében, de fenntartom, hogy Kennedynek lövése sem volt a várható orosz válaszlépésekről, legfeljebb halványan reménykedhetett benne, hogy nem merik meghúzni a III. világháborút. A probléma ott van (szvsz.) hogy egy szuperhatalom első embere nem tehet úgy, mint aki csak a saját fütyijével játszik, mert még csak nem is a két nemzetről volt szó, hanem éppen az egész világról. Ami pedig a közvéleményt illeti: az oroszok olyan magasról és olyan vastagon lesz.rták, hogy mit gondol, hogy az Guiness-rekord. Erre pont '56, '68 és '79 az élő példa. Másrészt a "korlátozott atomháború" teóriáját még később maguk Reagenék sem hitték el, úgyhogy egy esetleges orosz atomtorpedó indításra kitört volna a nagy bumm. Azután meg már úgyse lett volna "közvélemény"...

Jockey11 2010.05.26. 14:34:32

@Thaddeus Griffin: Ne feledkezzünk meg arról az egyszerű tényről, hogy az amerikai közép-hatótávolságú rakéták előbb költöztek Töröko.-ba, mint az oroszok Kubába!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.05.26. 14:42:30

@Jockey11: És akkor ehhez hozzávehetjük, hogy mindkét nagyhatalom célja a saját befolyási övezetének kiterjesztése a másik rovására. De jelenleg nem erről beszélünk, hanem a kubai rakétaválságra kialakulásáról, annak kezeléséről, hatásáról. Azért mert az amik korábban Törökországba telepítettek, azért rossz érv, mert ha a szovjeteknek lett volna lehetőségük korábban, megteszik. Egész addig nem volt.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 14:42:54

@Jockey11: Kennedy tökös csávó volt, Hruscsov meg bekakilt a helyzetben. Egyébként egy USA elnöknek nincsen és sose volt önálló döntése ilyen súlyú kérdésben, hat-nyolc fős tanácsadó testület találja ki az elnök véleményét. Rögtönözni tilos, ez az alapelv amerikai oldalon, az orosz politikában ennek más hagyományai vannak, Borisz Jelcin bácsi volt erre jó példa, ő sokszor még saját magát is meglepte (másnap, amikor visszanézte a tévét)

stoppos76 2010.05.26. 14:49:57

@Thaddeus Griffin: Jockey-val kell egyetértenem. Akkor még senki sem tudta, hogy az oroszok hogyan fognak reagálni. Persze az oroszok sem tudták az amik mit fognak reagálni. Ezért volt marha veszélyes a helyzet. Utólag beigazolódott, hogy Kennedy-éknek igaza volt, de akkor ott inkább olyan volt, mintha két vak ember csapkodna egy szobában, ahol nitroglicerines polcok vannak.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.05.26. 14:57:28

@stoppos76: Ha a nemzetközi politika szereplői tudnák a másik reakcióját, akkor nem létezne politika. Soha nem lehet tudni az adott reakciókat, de ettől függetlenül döntést kell hoznod. Veszélyes volt a helyzet? Az volt. De ettől még döntést kell hozni. Kennedy jó döntést hozott. Hruscsov pedig elrántotta a kormányt. Azt sosem fogjuk megtudni, mi történt volna ellenkező esetben, szerencsére, de ez már az én véleményem.

Jockey11 2010.05.26. 15:05:32

@Thaddeus Griffin: Én azt nem is vitattam, hogy az 1945 és 1990 közötti világpolitika arról szólt, hogy az amik és az oroszok folyamatosan "csapásokat adtak és csapásokat kaptak, a nemzetközi helyzet meg fokozódott", hanem arra utaltam, hogy az adott szituban Nyikita volt lépéshátrányban, mert az amiknak adódott hamarabb lehetőség, tőle meg a saját elvtársai várták el a választ. Ha Kuba nem lett volna, akkor valahol máshol kellett volna próbálkoznia, de szó nélkül nem hagyhatta, mert akkor már hamarabb lapátra teszik.

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.26. 15:08:31

A következményeket tekintve az USA nem profitált a válságból, sőt. A szovjet visszavonulással olyan helyzetbe kerültek, hogy arra kényszeríthették volna Hruscsovot, egyezzen bele Kuba demilitarizálásába, vagy akár egyfajta finnlandizációba. Ahogy a vén róka Dean Acheson mondta: "Amíg a kezünkben volt Hruscsov hüvelykszorítója, akár minden nap csavarhattunk volna egyet rajta."
Az oroszok ekkor még nem fejezték be Kuba hagyományos fegyverekkel történő megerősítését, 62 szeptemberében indultak el az első nagyobb szállítmányok. Kuba nem tudott volna megbirkózni egy határozott katonai beavatkozással. Később ez az esély - a hagyományos katonai megoldás lehetősége - elszállt, és Kuba lett az ún. "harmadik világ" (ez is francia terminus, annyi is az értelme) első számú forradalom-exportőre.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 15:09:06

@Thaddeus Griffin: Tettenérték félúton a hajókat, fedélzetükön atomtöltettel. A világsajtót bejárták a képek. Jól reagált a nemzetbiztonsági tanácsadói testület, jó döntést adtak Kennedy szájába. Olyan fokú bukta volt ez az oroszoknak, amit nem tudtak magyarázni, így visszahúzódtak. Igazad van, szerintem is jó döntés volt ez H. és K. részéről is.

@stoppos76: annyira azért nem volt veszélyes a helyzet szerintem, az oroszok és az amerikaiak már a XIX. század közepe óta uralták a világot, szerintem megállapodtak egy határvonalban, volt egy titkos záradék, hogy a saját házuk táján ők az urak. Annyi konfliktus volt, ami atomháborúval veszélyeztetett, és mégse volt semmi baj belőle. Dr. Strangelove című könyvet / filmet ajánlom és hozzá Hellertől a Gold a mennybe megy könyvet.

Jockey11 2010.05.26. 15:14:58

@Titus Pullo Urbino: Igazad van, a történelem Kennedyt igazolta: pár évvel később volt alkalmam megszületni...
Hruscsov meg valóban berezelt, el is tűnt a süllyesztőben.
Tény, hogy az Elnök körül mindig van kéznél pár ember, aki tanácsokkal látja el, de neki törvény adta kötelessége a végső szót kimondani, és azért vállalni a felelősséget.
Az egyetlen politikus akinek jól állt a szesz, az Churchill volt, az általad emlegetett orosz nevét meg nem írnám ide: egy lapon (postban) ne emlegessük őket, mert nem egy galaxisban játszották a politika nevű játékot.

stoppos76 2010.05.26. 15:15:37

@Titus Pullo Urbino: Dr. Strangelove-ot láttam. Mondjuk jó régen, lassan tényleg itt az ideje újranézni.

A XIX század közepe azért korai. Amerika akkoriban még nem számított nagyhatalomnak szerintem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 15:22:27

@Thaddeus Griffin: Azért tegyük hozzá, hogy ehhez kellett egy Oleg Penkovszkij is...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 15:25:33

@Jockey11: Lásd előző posztom. Penkovzskij olyan volt, mint egy tükör a pókerjátszmában az ellenfelek mögött. Hurcsov csapkodhatta az asztalt, csak Oleg barátunk miatt Kennedy tudta, hogy az szovjet interknotinentális atompotenciál finoman szólva reszketeg lábakon áll.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 15:27:06

@Jockey11: Ez igaz. Viszont a szovjet Vörös Hadsereg ideiglenes csapatai valahogy rohadtul nem akartak 15 évvel a háború után hazamenni és "picit" nagyobb számban voltak a megszállt - és nem felszabadított - országokban, mint a jenki erők a szövetséges (!) országokban. Egészen apró difi...

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.26. 15:27:42

@Titus Pullo Urbino:
az angolok és az amerikaiak annyira NEM állapodtak meg az érdekszférák világos elhatárolásában illetve a konstruktív közös válságkezelésben, hogy még az USA nyílttengeri flottája is az angolok ELLEN jött létre. Még 1931-ben is prioritás volt a britek elleni harc (Haditengerészeti Alapterv Vörös [WPL-22], 1931. február 15.). Persze, a vérségi kapcsolatok, intézményi hálózatok, közös érdekek azért léteztek.

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 15:28:53

@stoppos76: nekem megvan a dr.s. dvd-n, szerintem ez egy igazi kuriózum, ha dobsz egy mélt, elküldöm postán.

Micsoda? XIX század közepe? Oroszország elverte Napóleont, Svédországtól Törökországig övé fél Európa, lengyel és finn területek felett is diszponál, Amerika meg szétveri Mexikót, szövetségesi viszonyra lép Kanadával, lerendezi a rabszolgakérdést, fejleszti az iparát, hadsereget szervez, világ urának készül. Már 1776-ban látszott sz ereje, de 100 év alatt nagyon megerősödött, Angliától veszi át a rendőrszerepet.

Jockey11 2010.05.26. 15:46:21

@molnibalage: Első hozzászólásomat ezzel kezdtem: "Szerintem azt, hogy a szovjet kül-, és belpolitika ha a szükség úgy hozta a legnagyobb szemétségekre is képes volt: ezen a blogon nem vitatja senki."
Lehet vitatkozni az amerikai demokráciáról is, de Oroszország (és jogelődei) esetében egy olyan nemzet nagyhatalmi törekvéseivel állunk szemben, ahol soha nem volt (szvsz. most sincs) semmilyen demokrácia, így politikájának eszközeit is ennek a hagyománynak megfelelően válogatja össze.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 15:47:40

@Titus Pullo Urbino: A japánoknak is szoltál erről a megállapodásról? Mert az orosz-japán háborúban rendesen odavertek a medvének.

Idézet követezik.

"Az orosz-japán háború a XX. század, sőt, az egész modern kor első, igazán nagyszabású háborúja, ennek ellenére az események viszonylag kevéssé ismertek nálunk. Ennek a háborúnak a keretein belül zajlottak le a modern csatahajókkal megvívott első tengeri ütközetek is. Különös jelentőséget ad az eseményeknek az is, hogy ez volt az első alkalom, amikor a színes bőrű ember fogta, és jól elverte a fehér embert... "

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 15:50:15

Nagyon sokáig vártam, hogy valaki feltegye a témához kapcsolódó legfontosabb kérdést, de idő haladtával nekem lesz muszáj:

Igaz-e, hogy a Havanna szivart a kubai nők combján sodorják?

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 15:53:39

@molnibalage: jólvan, persze, a svédektől is kikaptak párszor, lengyelektől dettó, területeket is vesztettek, a krími háborút is elvesztették, Japán is elverte őket, de ez nem roppantotta meg Oroszországot, stratégiai nagyhatalom maradt és most is az, az már nagyobb kérdés, hogy mi lesz a feltörekvő szomszéddal, Kínával?

stoppos76 2010.05.26. 16:05:18

@Titus Pullo Urbino: Köszi, de nekem is megvan valahol a polcon.

Az oroszok oké. Az amcsik viszont akkor még csak ébredeztek, mint ahogy írod is.

"Igaz-e, hogy a Havanna szivart a kubai nők combján sodorják?"

Egyszer láttam egy dokumentumfilmet, ott úgy csinálták. De ne az exotikus nők meztelen izzadt combjára gondolj, hanem a nagyira, aki a szoknyáján sodorja meg. :)

Titus Pullo Urbino 2010.05.26. 16:11:13

@stoppos76: nem ébredeztek, akkor már nagyok voltak. A francia forradalom idején az 1790-es években egy francia jól megfogalmazta (nem jut eszembe a neve): a jövő századra kettő nagyhatalom irányítja majd a világot: Oroszország és az akkoriban függetlenedő Amerika. Ez így is lett, ehhez képest 70 évvel az USA világhatalommá vált.

kszabo 2010.05.26. 17:04:15

@Styxx: Most láthatod élőben, ha nincs államterror, szétlopják az országot. Putyin is a sír széléről hozta vissza Oroszországot.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.26. 17:17:18

@kszabo: Egyesek szerint ennek semmi köze hozzá. Az olajárak pont alatta kezdtek el emelkedni. Ennyi.

bloggerman77 2010.05.27. 02:20:53

@Titus Pullo Urbino:

"Tettenérték félúton a hajókat, fedélzetükön atomtöltettel. A világsajtót bejárták a képek."

***

Főleg, mert azok nem atomtöltetek voltak, hanem beládázott, akár atomfegyver hordozására is alkalmas Il-28-as frontbombázógépek.

Ezeket még leszerelt szárnyakkal sem fértek el a hajók rakterében.

bloggerman77 2010.05.27. 03:01:54

@Titus Pullo Urbino:

"Amerika meg szétveri Mexikót, szövetségesi viszonyra lép Kanadával, lerendezi a rabszolgakérdést, fejleszti az iparát, hadsereget szervez, világ urának készül. Már 1776-ban látszott sz ereje, de 100 év alatt nagyon megerősödött, Angliától veszi át a rendőrszerepet."

***

Ómájdzsízösz! :))
Asszem ideje megírnom a 19. századi USA történetéről a korábban beígért posztomat. :)

Az USA-Mexikó konfliktus a Monroe-elv mesgyéjén alakult ki, ami eredetileg arra született válaszként, hogy a Szent Szövetség európai hatalmai ne kíséreljék meg az elveszett amerikai gyarmatok visszahódítását.
A Monroe-elv klasszikus kontinentális imperializmus, az USA ennek szellemében halad a természetes határai megszerzése felé (Csendes-óceán, Rio Grande, Mexikói-öböl).
Ezzel párhuzamosan, szintén a Monroe-elv alapján az USA "védnökséget" vállal a latin-amerikai köztársaságok felett. Ez kezdetben szimpla szájalás, hisz végül érdemi kísérlet nem történik a spanyol gyarmatbirodalom helyreállítására. Később, pedig egyszerűen ez egy ideológiai máz, amivel az USA kormánya által hallgatólagosan támogatott angolszász filibuszter-államok létrehozását indokolják, amik valójában az amerikai gazdasági érdekek érvényesítői volt. A legismertebb ilyen filibuszter-államok Texas és a Kaliforniai Köztársaság, de még pl. Costa Rica területén is volt amerikai filibuszter-államocska.
Az amerikai polgárháború után, az újjáépítést követő gazdasági fellendülés hozza meg az igazi kontinentális nagyhatalmiságot, amikor az USA gazdaságilag gyarmstosítja Latin-Amerikát a zöldség-gyümölcs nagykereskedő UFCO (United Fruit Co.) monokultúrás banánköztársaságokat hoz létre, ahol az UFCO helyi cégvezetői úgy cserélték az őket kiszolgáló diktátorokat, ahogy nekik tetszett.
Ugyanezt végzi a bányászat megszerzésével az Anaconda vállalat Bolíviában és Chilében.
Ez a folyamat 1898-ra válik teljessé a spanyolok kiűzésével Kubából, ami félgyarmati helyzetbe kerül.
A kontinens gazdasági meghódításával párhuzamosan zajlott az USA még territórium rangú területeinek benépesítése, állammá szervezése, a nagy indián háborúk.
Az amerikaiak igazából 1898-ban a már említett spanyol-amerikai háborúban léptek a nemzetközi porondra, de ezután egészen a 2. világháborúig zajlott a világpolitikába beavatkozást szorgalmazók és az ezt ellenző izolacionisták küzdelme, amiben az utóbbiak álltak nyerésre egy-két kivételtől eltekintve. Pont a 2. világháború hozott ebben döntő fordulatot.
Az meg eléggé érdekes megállapítás, miszerint az USA szövetségre lépett volna Kanadával a 19. sz közepén, tekintve az addig hatalmas lakatlan területek tartományokká szervezésével 1867-ben jön létre a Kanadai Államszövetség, ami igen hosszú vajúdás után lép az önállóság útjára, amikor 1931-ben megkapja a dominium státuszt. Az amerikai-kanadai kapcsolatok azért is ércesek voltak, mert a kanadai angolszász lakosság döntő hányadában éppen az Egyesült Államokból több hullámban átmenekült monarchista volt.

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.27. 09:04:29

@Titus Pullo Urbino:
A Monroe-elvtől eltekintve - amelyhez hol szűkítő, hol azt kissé kitágító értelemben - az USA egészen máig ragaszkodik, a XIX. században nem beszélhetünk világhatalmi ambíciókról. Az izolacionizmus elve mindmáig élő hagyomány, az alapító atyák Amerikát - és érdekeit! - Európával szemben, Európától és annak érdekeitől elkülönítve fogalmazták meg. Wilson volt az első, aki a világpolitikába úgy ártotta bele magát, hogy bele is bukott, magával rántva az általa elképzelt Népszövetséget is, azért, mert képtelen volt meggyőzni az amerikai eliteket az izolacionizmus ekkorra már tarthatatlanná váló feladásáának kényszeréről. Amerika a maga részéről még az első háború után is mindenkinek minden jót kívánt, és visszavonult a saját féltekéjére. Truman lesz az, aki világosan elkötelezi az Államokat a globális szerepvállalás mellett - ám ez is csak a szovjet fenyegetés kiváltotta reakció volt. Roosevelt a maga részéről Potsdamban még arról beszélt, hogy az USA két év alatt teljesen kivonja csapatait Európából.
Az aktivista külpolitika-felfogásnak tehát nem volt előképe az amerikai diplomáciában. Lépéseik preventívek voltak (flottaprogram, a nyugati félteke és a két amerikai kontinens védelme), a valóban világméretű akcionizmus Wilsonnal kezdődött.

Lucius Flavius Arrianus 2010.05.27. 09:09:15

Pontosítok: Roosevelt ugyebár Jaltában beszélt erről, Potsdamban már Truman reagált mind idegesebben a SZU egyre erősödő nyomására. A "Hosszú távirat" majd később érkezik :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.27. 09:17:35

@NagyTeve:

Ezek tényleg olyanok, mint a Bourbonok :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.27. 09:18:15

@bloggerman77:

Jó kis összefoglaló volt, köszi. És ha már említed: jöhetne az a poszt :-)

tucano 2010.05.27. 10:49:16

@Titus Pullo Urbino:
Az USA folyamatos szopóágon van jelenleg Latin és Közép-Amerikában és nincs abban a megszokott kényelmes helyzetben, hogy odaverhessen. Olyan gyorsan veszti el a befolyását, mint az oroszok Szibériát. Bush még kikészült, amikor Lula egyenrangúként kezelte, Obama már könyörög az együttműködésért. 20 évvel ezelőtt Chavezt egy pillanat alatt ledílerezték volna és menne Noriega mellé a sittre, ma meg azt mondhat, amit akar. Nem is szólva most Dudusról, Jamaika "Esze Tamásáról" :))))))))

hazitroll 2010.05.27. 11:40:16

@tucano: Tényleg, nem akarnál a jamaikairól egy posztot írni? Eléggé képben vagy az arrafele folyó ügyekben...

Titus Pullo Urbino 2010.05.27. 12:02:12

@tucano: igen, erre én is utaltam egy előző mondatomban:

"Reagen dicsőn lefejezte a nagy medvét. És innentől kezdve Castro is megnyugodhatott, öreg is volt, meg hát a szovjet veszély elmúltával ő is jelentéktelenebb lett. Ma meg teljesen közönyös a CIA-nak, Chavez most a láncos kutya."

Amit kifogásolsz, azt sem vitatom, mert én az amerikai gyarmatok hirtelen felemelkedéséről írtam, meg arról, hogyan vált az USA 100 év alatt nagyhatalommá 1776-tól 1880-ig. Most éppen kifelé tendál a nagyhatalmi státuszból, ebben igazad van, ezt nem is vitattam.

tucano 2010.05.27. 14:58:16

N@hazitroll: Na, nem lenyelte cizellált hozzászólásomat?
Szóval 1xrűen lusta vagyok mostanában írni:(, mármint szorgalmit, mert egyébként 24 órában ütöm-verem a gépet. Lógok még a favellás 2. részével, meg Lampiaoról is akartam írni...:)
Viszont van egy film, ami nem annyira komoly, de a teljes helyi valóságában mutatja be, hogy mit miért Jamaicában. Ez a "Countryman", sokáig be is volt tiltva helyben, de most már a tecsőn is fent van, ez az első része:
www.youtube.com/watch?v=nBvpLJO5zDM

@Titus Pullo Urbino:
Igen, végül is igazad van, szabadon ugathat:)))

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.05.27. 16:40:24

@Titus Pullo Urbino: azért II. Miki bácsiról is fennmaradtak hasonló cifraságok, úgy tűnik, ez a néplélek lesz :-)

hazitroll 2010.05.28. 08:22:10

@tucano: A favellásat nem aakrtam előhozni :) Köszönöm a linket, majd alkalmasabb időben, mint munkaidő, megsasolom.

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.05.28. 16:18:48

Érdekes sztorik. Annyit tennék hozzá, hogy Lansdale-nek nem hiszem hogy sok köze lett volna ezekhez az akciókhoz. Az az ember egy zseni volt a COIN és a titkosszolgálatok kreatív alkalmazása terén, a korában az egyik legjobb. Ha szabad kezet kapott volna, ma Kuba nem Castro-rezsim lenne.

smartdrive 2010.05.31. 15:35:49

kár értük, remek ügynökök voltak

dmolnar 2010.06.01. 12:26:27

Az USA és a 25 évvel azelőtti németország közötti külömbség az hogy az amcsik nem tudnak titkot tartani..hát ezen hangosan felröhögtem:D...nagyon jó írás.gratula

omnibus 2010.06.19. 18:32:08

JFK-ról, mint jó taktikusról talán árnyalja a képet:
Unsolved History - JFK: Altered Statesman (Discovery Channel)
Ha igaz, amit ebben a dokumentumfilmben állítanak, akkor ritka, öröklött Addison-betegségben szenvedett (wiki, Addison's disease: John F. Kennedy was one of the best-known Addison's disease sufferers), valamint háborús sérüléséből származó krónikus fájdalomrohamok gyötörték.
"orvosa" napi renszerességgel adagolt amfetamin-injekciókkal "kezelte".
Hatása: "(wiki) étvágycsökkenés, állóképesség növekedése, megnövekszik a fizikai erő és főleg a szellemi képességek, valamint fokozódik a szexuális vágy. Jellemző továbbá a fokozott légzés, magabiztosság, hiperaktivitás, eufória, izgatottság, hányinger, akaratlan mozgások, bőbeszédűség, viszketés, szívritmuszavar, fejfájás."

Az ürge gyakorlatilag a fájdalomrohamaira adott amfetamin által kiváltott mániás-depressziós rohamaiban két kefélés között folyamatosan pofázva, a szer adta magabiztosságtól és agresszivitástól vezérelve hozta sorozatosan túlzott kockázatvállalásról árúlkodó döntéseit, minimális kontroll mellett.
Mindeközben a maffia szállította neki a napi betevő szőrös/szőrtelen zsákállatkákat és a fűtőanyagot, az FBI pedig azzal foglalkozott, hogy az alkalmi zsarolókat eltüntesse és az ügyeket eltussolja.

Aztán egyszer csak egy vérprofin megszervezett és levezényelt acióban a vadászok kilőtték, mint egy hegyes agancsú őzbakot szokás...

Vélemény?
süti beállítások módosítása