A Második Világháború végével a két nagy győztes hatalom, az USA és a Szovjetunió megkezdték egymás szapulását, fenyegetését, és belelovalták magukat és az egész világot a Hidegháborúnak nevezett történelmi folyamatba. Mivel az USA elég messze volt (s igaz volt ez a használható interkontinentális ballisztikus rakéták eljövetelére is), a szovjetek nekiálltak kifejleszteni saját stratégiai légierejüket. Volt mit behozniuk, és mint azt látni fogjuk, eléggé belehúztak. Ettől az amerikai katonai vezetőknek rendesen felment a vérnyomásuk és összeszorult a gyomruk.
A háború végével a szovjetek rádöbbentek, hogy ha valaha is neki akarnak esni az USA-nak, akkor azt stratégiai bombázók nélkül nem fogják tudni megtenni. Hogy az elvtársaknak ne csak a párttagkönyvük legyen vörös, hanem a fejük is, mindezek mellett az USA elég jelentős mennyiségű (nagy hatótávolságú és akkoriban korszerű) ilyen harci repülővel rendelkezett; mi több, ezek legénysége harcedzett veteránokból állt. Így hát rohammunkában nekiláttak bombázókat tervezni és gyártani.
Még a háború alatt néhány amerikai B-29 Superfortress bombázó kényszerleszállt az akkor még szövetséges Szovjetunióban, így hát a tervekért nem kellett a szomszédba menni, azt viszont prímán bebizonyították, milyen remekül tudnak másolni. (Aztán ezt a hagyományt valamivel később a kínai elvtársak folytatták a szovjet technika kárára, de ez más történet) A Tupoljev iroda el is készítette a Tu-4 nevű repülőt, ami a NATO keresztségében a Bull nevet kapta. Ez a gép a maga 6200 km-es hatótávolságával már kellőképpen idegesítette a Pentagon fejeseit, ám a következő években a szovjet repülőtechnika (és ezen belül a nagy hatótávolságú bombázók) terén elért fejlődés olyan mértékű volt, amitől az amerikaiaknak elállt a lélegzetük. Az alábbi képen látható, mivé fejlődött a szovjet bombázófejlesztés röpke tíz év alatt.
Mivel a hagyományos légvédelem a nagy magasságban repülő bombázók ellen hatástalan volt, a korszerű rakétás légvédelem pedig épp fejlesztés alatt állt, az amerikaiak a vadászrepülő fegyvernem fejlesztésében látták az áthidaló megoldást. Viszont gondot jelentett, hogy a háborúban remekül bevált nehéz géppuskák tűzereje a nagy és jól védett szovjet bombázók ellen már mit sem ért. A szovjetek a bombázóikat (szintén az amerikaiaktól ellesett ötlet alapján) jól megrakták védőfegyverzettel, ráadásul nagyobbakkal, mint amikkel a jenkik anno a németeket meg a japánokat lőtték.
Az amerikaiaknak tehát nagy rombolóerejű, és viszonylag messziről is hatásos fegyver kellett, amit a vadászgépeikre rakhatnak.
Hasonló problémával már a németek is találkoztak a második világháború alatt. Nekik épp a hatalmas mennyiségű amerikai és brit bombázó okozott jelentős károkat, így azt találták ki, hogy nem irányítható rakétákat szerelnek a vadászgépeikre, és azokkal aprítják majd a szövetséges légiflottákat. Igaz, hogy a rakétával nehezebb volt célozni, nem is voltak túl nagyok és a fritzek nem is vittek magukkal sokat, mert rontotta a gépeik repülési tulajdonságait, viszont ha csak egyetlen ilyennel eltaláltak egy bombázót, az jó eséllyel veszteséglistára került. A célzást akkor megkönnyítette, hogy az amerikai bombázók ilyen príma, úgynevezett Combat Box formációban repültek.
Tehát a spanyolviaszt nem kellett újra feltalálni, csak tovább kellett fejleszteni. A korabeli első generációs sugárhajtású vadászgépek a légcsavaros elődeiknél valamivel nagyobb terhet tudtak szállítani, így rakétákból is több fért rájuk. Az elképzelés az volt, hogy a nagy, támadó szovjet bombázókötelék felé repülve a vadászok kilőnek egy nagy csomó rakétát, és megtizedelik a támadókat.
Megszületett az MK4 FFAR légiharc-rakéta (becenevén Mighty Mouse), amiből egy darab alig volt több nyolc kilónál, de ebből majdnem 3 kiló volt a robbanóanyag. Az első gép, amit ezzel a fegyverrel szereltek fel, az az F-86D Sabre Dog vadászgép volt, ami a koreai háborúban legendássá vált F-86 Sabre radarral felszerelt változata. 24 darab rakétát vihetett magával, ami nem túl sok, főleg, hogy ezt a mennyiséget pár másodperc alatt kilőtte. Mivel géppuskát vagy gépágyút nem szereltek rá, a rakéták kifogytával harcértéke lényegében lenullázódott.
A légvédelem másik üdvöskéje, az F-80 Shooting Star-ból kifejlesztett, szintén radaros F-94 Starfire legcombosabb verziója már 48 Mighty Mouse rakétával lőhette volna a betolakodó szovjet bombázókat. Ennek a gépnek viszont nem voltak olyan remek manőverező képességei, mint az F-86D-nek, de egy rakás bombázó ellen erre nem is nagyon volt szükség. A Sabre-höz képest elavultnak ható egyenes szárnyai miatt viszont remekül tartotta az irányt, ami a rakéták célzásához jól jött.
A legkomolyabb ilyen fegyverzetet azonban az F-89 Scorpion hordozta, aminek két, szárny végi tartályába egyenként 52 darab rakéta fért el. Igen, ez 104 légiharc rakéta, ezzel már elég rendesen oda lehetett pörkölni. A nagy mennyiségre szükség is volt, mert a Mighty Mousenak igencsak nagy volt a szórásképe.
A technika fejlődésével lassan kezdtek megjelenni az első generációs irányítható légiharc-rakéták, de ezek megbízhatósága bizony messze volt még az elfogadhatótól. Így történhetett, hogy az amerikaiak egyik büszkeségére, az igazán elegáns vonalvezetésű F-102 Delta Dagger vadászgépre is került a 6 darab irányítható rakéta mellé 24 darab nem irányítható kisrakéta. Ennél a gépnél érdemes megjegyezni, hogy a 6 nagy rakétát a törzsben kialakított fegyvertérben hordozta, a Mighty Mouseok pedig a fegyvertér ajtaiban voltak. Helytakarékos, légellenállás csökkentő, és kiváltképp érdekes megoldás volt, el kell ismerni.
A nem irányítható kis légiharc-rakétákat még a kanadai légierő is rendszeresítette, a CF-100 Canuck vadászgépükön, végtére is, ha a ruszkik jönnek, akkor nagy valószínűséggel ők is találkoznak majd velük.
Az ötvenes évek végére kialakult tehát egy harceljárás, ami az észak-amerikai légteret védelmezte volna a nagy tömegű szovjet bombázóktól. Csakhogy valószínűleg az amerikaiaknál is ismerték a mondást, hogy „annyian vannak, mint az oroszok”, és a Pentagonban egyáltalán nem voltak nyugodtak.
Ez volt az a pillanat, amikor valakinek beugrott a Nagy Megoldás: nem kell sok kis rakéta, meg sok repülő, legyen elég egy rakéta, rossz esetben pár darab, de ha az berepül a bombázók közé, az szóljon jó nagyot, de akkorát, hogy az egész kompániát fújja le az égből. Legyen tehát a robbanófej nukleáris...
Bizony, atomrobbanófejes légiharc-rakétáról beszélünk. 1956-ra a Douglas cég meg is alkotta az AIR-2A Genie nevű, 1,5 kilotonnás robbanófejjel ellátott rakétát, aminek a pilóták közt terjedő beceneve a Ding-Dong, vagyis a bimm-bamm lett. Hát igen, annak, aki megtapasztalhatta volna ennek a fegyvernek a hatását, annak azon nyomban harangoztak volna. A rakéta elég terjedelmes méretű lett, és ezt már modernebb repülők hordozták, bár a veterán F-89-et is átalakították ennek hordozására, sőt, az első éles tesztlövészetet is ilyen géppel hajtották végre 1957. július 19-én. Ebből a brutális fegyverből az F-101 Voodoo nevű vadászgép kettőt, az F-106 Delta Dart egyet hordozhatott. 1988-ig volt rendszerben, és eddig az ideig 3000 darabot gyártottak le belőle, biztos, ami biztos alapon. Mivel ez a fegyver elég nagy járulékos károkat tudott volna okozni, a már rendszerben álló AIM-4 Falcon irányítható légiharc-rakétából kifejlesztették az AIM-26 nevű eszközt, ami már csupán szerény 0,25 kilotonnás W54 jelű atomrobbanófejjel volt felszerelve. Ezt viszont már nem rendszeresítették.
A hidegháború gerjesztette fegyverkezési verseny aztán alapjaiban változtatta meg a légi hadviselést. A légvédelmi rakéták fejlődésével a nagy bombázókötelékek ideje lejárt, és a rakétáktól már a nagy magasságban repülő célok sem voltak biztonságban. A támadó repülők már csak a minél nagyobb sebességükben bízhattak, de a nagy sebességgel viszont a bevetési hatósugár csökkent.
Az amerikaiaknak volt még egy érdekes és borzasztó drága kísérletük, hogy egy ilyen nagy sebességű stratégiai bombázót gyártsanak. Ez a gép a B-70 Valkyrie névre hallgatott, és a hang sebességének háromszorosával tudott repülni. Ezt a programot egy katasztrófa, valamint a ballisztikus rakéták jelentős fejlődése torpedózta meg (bocsánat a képzavarért). A szovjetek sem nagyon erőltették már a nagy bombázók gyártását; ők is inkább a rakétákban és a tengeralattjárókban látták a megoldást. Ebbe aztán a világ majdnem belerokkant a kubai válság idején. Bár harcba sosem bocsátkoztak, a szovjetek elég sokat hergelték az amerikai légvédelem vadászgépeit, és bizony sokszor elég közel merészkedtek a határokhoz. A Szovjetunió megszűntével ezek a provokatív repülések alábbhagytak, de mostanában úgy tűnik, Oroszország ismét fogócskázni küldi repülőit.
Jockey11 2010.08.10. 07:37:30
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.10. 07:46:37
Ez egy nagyon ismert amerikai pin-up fotocsopszos "átirata"
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.10. 09:07:51
Más. A lemilen általában laza stílusú cikkek jelennek meg, de ez komolyabb hangvételű volt.
Éppen dolgozom valamin a htka.hu számára, azért nem lesz közel sem F-111 cikk hosszúságú. A kérdés az, hogy érzes a lemil elkötelezettséget arra, hogy egy komoly hangvételű és igen hosszú bejegyezsét leközöljön?
Faby 2010.08.10. 09:11:17
Kétségtelen, hogy a stratégiai bombázók koronázatlan (vagy koronázott) királya a B52, és ugye a szovjetek erre válaszul szánták a TU 95-öt.
Az is sokatmondó, hogy a B52 1955-ös születése óta jelenleg is hadrendben van!
Sok mindent lehetne még hozzátenni, nem tervezel folytatást? Esetleg a másik, klasszikus hidegháborús fegyvernem, a tengeralattjárók témában?
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.10. 09:28:21
A most szolgálatban levő B-52 gépek a H verziót képviselik - erősen továbbfejlesztve - ezek utolsó példány 1961-ben készült el.
Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2010.08.10. 09:58:22
Titus Pullo Urbino 2010.08.10. 10:04:40
www.buch-arsenal.de/images/3763758550focke200condor.jpg
Amit még el kell mondani róla: ez is repülő erőd volt, géppuskái mellett 2 cm-es (20 mm-es, sohase tudom, mi a helyes) gépágyúk is védték.
A cikkre visszatérve: iszonyú lehetett ilyen gépeken szolgálni, napokat repkedtek a felhők felett és sohase lehett tudni, hol és mikor szállnak le. Gondolom egy idő után apatikussá vált a személyzet és belefásult az egészbe.
Grisha 2010.08.10. 10:14:03
Grisha 2010.08.10. 10:16:46
Azt természetesen elfelejtettem írni, hogy a cikk ismét hozta a szokásos Lemil-es szintet, csak így tovább!
Faby 2010.08.10. 10:20:05
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.10. 10:33:32
Hát ennek a posztnak nem lesz szerves folytatása, de tervezek még párat a hidegháború témaköréből, és főleg az amerikai repülést illetően. A Bomarc legyen más témája, mondjuk a Tiéd, én nem konyítok a rakétatechnikához.
@Faby: a fentieket kiegészíteném még azzal, hogy a tengeralattjárókhoz sem konyítok:)
@Titus Pullo Urbino:
A németek sok távolsági bombázót kezdtek el tervezni a háború alatt, egy részük megmaradt a rajztáblán, más részük prototípus szintjén repült még. A Condor még háború előtti fejlesztés. Érdekes, hogy mennyire el voltak maradva stratégiai bombázók terén. Mondjuk a németek doktrínája a földi csapatok támogatását tartotta szem előtt. Ez vonatkozott a szovjetekre is.
dr · http://www.ducatiklub.hu 2010.08.10. 11:04:58
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.10. 11:23:49
Az Operation Plumbbob keretében több, különböző méretű és hatóerejű nukleáris robbanófej tesztjét végezték el. Természetesen nem egyszerre. Ebben a kísérletsorozatban került sor a Genie kipróbálására 4500m magasságban.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.10. 13:25:24
eddig az anekdota, és ne feledjétek a blogomat
raerunk.blog.hu
nevezni a goldenblog-ra a blog jobb oldalán található nevező izé segítségével!
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.10. 13:26:27
Ha az "igen hosszú" cikk feldarabolható mondjuk egyenként maximum 1800-2000 szavasra, és ha szerinted a célközönsége nem túl szűk csoport (magyarán sokakat érdekelhet), akkor persze lehet róla szó.
Ha magánban megírod a pár mondatos szinopszisát, biztosra fogom tudni mondani :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.10. 15:20:58
Ez itt az eredeti :-)
www.allposters.com/-sp/Pin-Up-Girl-Army-Air-Force-Posters_i1649230_.htm
Super 64 2010.08.10. 17:07:42
Egyébként pedig napjainkra idáig "fajult" a helyzet:
www.kerozingozos.hu/2010/08/10/jo-de-meg-nem-talaltam-ki/
Kismy 2010.08.10. 18:26:57
@proletair: köszi a posztot!
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.10. 19:48:32
folti_ 2010.08.10. 22:17:41
Őrültteknos 2010.08.11. 11:12:55
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.11. 11:54:16
Titus Pullo Urbino 2010.08.11. 15:26:04
subba.blog.hu/2010/08/10/a_foldon_tortent_nuklearis_robbantasok_az_elmult_60_evben
az utolsó kettő percet érdemes megnézni, ott van a lényeg
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.11. 16:40:25
Addig is, amíg elkészül Pizka professzor cikke a kivégzések elméletéről és gyakorlatáról, hadd ajánljam figyelmetekbe az egyik testvérblogunk mai, roppant izgalmas posztját:
sirasok.blog.hu/2010/08/11/lefejezett_torokok_godorbe_hanyt_magyarok
tudi 2010.08.11. 16:49:56
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.11. 23:35:14
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.12. 08:07:53
Az U-2-őt max. meghibásodás esetén fogta vola el egy szovjet vadász Kubában, mert nem érték el a repülési magasságát.
Amennyire emlékszem néhány tucat Il-28 bombázó is telepólt Kubába, de ezek ellen meg feleslegs lett volna atomtöltettel járőrözni.
Eltévedt U-2 sem rémil. Mitől tévedt volna el egyáltalán az USA partjaitól 90 mérföldnyire? Power és a többiek a SZU felett ismeretlen terület felett repültek és mégsem tévedtek el. Ha bármi gáz lett volna Kuba felett a Nap állásával figyelve megcélozza a pilóta az északkeleti irányt és 100%-os biztosnással megtalálja az USA partját...
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.12. 09:13:27
Ha nem is a konkrét esetben, de Genie rakétákkal járőröztek amerikai vadászgépek, főleg Alaszkában, de a kanadai F-101B-k is repültek Genie-vel. Igaz, ez utóbbi esetben is csak amerikai (NORAD) parancsra cselekedhettek volna.
Amúgy utána néztem egy jó vaskos könyvemben, és azt láttam, hogy nem csak a BOMARC volt nukleáris, hanem egy csomó más légvédelmi rakétát, (meg ellenrakétát) szereltek fel atomtöltettel. Szép kis tűzijáték lett volna...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 13:27:49
"...megcélozza a pilóta az északkeleti irányt..."
És ha húsz perc múlva még mindig csak tengert lát, akkor az északnyugatit :-)
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 14:47:06
(már megvolt a garrote és a nyakazás részleteinél járok. kétrészes lesz ez alighanem, kicsit belemélyedtem)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.12. 15:00:56
Kismy 2010.08.12. 17:26:39
"[...]a fej elvála a törzstől, a férfi vére spriccele, mint az szökőkút. A nép ajakiról vad hörgés töre fel." Prof Pizka letette tollát és dőlt hátra kényelmes fotelében, miközben a teraszon hallgatta a cseresznyefa csúcsán csattogó rigót. "Megint eredményes napot zártam - gondolta. - Ez ma a nyolcadik kivégzésem volt! - azzal elégedetten kacsintott a tükörből felé mosolygó jóképű ismerős felé.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 17:47:29
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 17:49:34
Kismy 2010.08.12. 18:51:03
tudi 2010.08.12. 18:52:47
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 18:53:54
A cseresznyefa csúcsán csonttollúnak, csalogánynak, csíznek, csuszkának vagy csókának kéne csattognia, nem rigónak :-)
(Jajj, ornitológusok kíméljenek...)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 18:55:13
Kiváló! Alig várom.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 19:31:39
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 22:53:41
Ez a mostani Schengen-érában nem kunszt. Próbáltad volna ezt a mutatványt úgy 25 évvel ezelőtt :-)
Kismy 2010.08.12. 23:12:31
öhm, és akkor tényleg hagyjuk az ornitológiát :)
kószák egyike 2010.08.13. 08:43:47
Marad a gratuláció a köszönet és az immár szokásos tisztelet kifejezése!
Bombázó témában ajánlom a Memphis Belle c. filmet
www.imdb.com/title/tt0100133/
Valós eseményeken alapul.
kószák egyike 2010.08.13. 08:56:31
Kösz az ajánlást! Ez döbbenetes! Nem is gondoltam volna, hogy ilyen sok volt. Megnézném azért a föld légkörét, globális felmelegedést, üvegházhatást, tengeri élővilágot és hasonló nyalánkságokat ha nem történtek volna meg ezek a kis játszadozások...
Érdekes állatfajta az ember.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.13. 10:11:43
Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.13. 17:09:33
Cs 2010.08.13. 21:08:08
"Amit még el kell mondani róla: ez is repülő erőd volt, géppuskái mellett 2 cm-es (20 mm-es, sohase tudom, mi a helyes) gépágyúk is védték."
---------------------------------------------
20mm alatt mindig mm. 20mm vagy a felettinél én a korabeli terminológiát szoktam használni. Ha német vagy magyar(OMM) 2. vh-s vagy korábbi fegyverről van szó akkor cm, minden más esetben és minden más nációnál mm. A jelenlegi magyar terminológia mm. Elméletileg ezt kéne ilyenkor használni :)
Iustizmord 2010.08.13. 21:23:24
@proletair: rosszul emlékszem h az 50-60-as években MINDIG (24/7) volt fent néhány b52-es, éles atomtltetekkel, just in case (azonnali támadás / atomtámadástúlélő váklaszcsapőásmérő kötelék)
Iustizmord 2010.08.13. 21:27:07
Iustizmord 2010.08.13. 21:28:45
apropos, bár pont csöves és nem rakétás de érdekes
Cs 2010.08.13. 22:18:45
Iustizmord 2010.08.13. 22:28:36
a c130 spooky modellje meg visz egy 105mm es (!!!!!) mordályt is és az is mm-ben van megadva pedig az már tábori tüzérségi darab, klassische
szvsz csak a németek adták meg centiben is a 2.vh-ban az űrméretet, vö 7.5 cm le.IG 18 :
en.wikipedia.org/wiki/7.5_cm_leichtes_Infanteriegesch%C3%BCtz_18
Cs 2010.08.13. 23:48:38
kószák egyike 2010.08.14. 08:02:37
Kicsit olyan érzésem van a hsz.-ed alapján mintha nem is számítana. Ha mondjuk x kárt okoztak a Földben bármilyen szinten is az pont x-el több mint amit kellett volna. Szégyenletes, hogy az unokáink pöcsével verjük a csalánt.
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 08:34:46
Igen, mindkét esetben jól emlékszel. A B-29 hüvelykes megoldásai sok problémát okoztak az elvtársaknak, de a feladatot remekül megoldották:)
Bizony hosszú évekig tényleg járőröztek amerikai bombázók atomfegyverrel. A témát érinti tiboru mester egy remek posztjában:lemil.blog.hu/2010/02/04/az_eltunt_atombombak_1
Iustizmord 2010.08.14. 10:26:28
de pl az mg151/15 15mm-es, az mg151/20 20 mm-es volt. .
tehát kiskaliberben , eglszen úgy 37-40mm-ig szvsz mm-ben inkább adják meg mint cm-ben, ellenpélda a 3,7 cm-es AT ágyú, de azt is néha mm-ben adták meg
Iustizmord 2010.08.14. 10:49:32
Cs 2010.08.14. 11:04:37
Iustizmord 2010.08.14. 12:02:48
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 13:14:06
Utána néztem, és azt kell mondanom, hogy a Phoenix csak hagyományos robbanótöltettel készült. A nukleáris légiharc rakétás gépek állomány alapvetően az USAF és a USNG állományában voltak, és a NORAD adta a parancsokat. A Navy repülői nem tartoztak a NORAD parancsnoksága alá, tehát az F-14-esek sem. Ez alól csak egy kivétel volt, a Douglas F4D Skyray gépekkel felszerelt századok, ám ezek sem hordoztak atomfegyvert.
Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.14. 13:35:53
Annyi számolgatás után, ismert adat után, ha 15-20-ból nem jöttek rá a lehetőségekre, akár abba is hagyhatták volna krónikus alkalmatlanság miatt.
Vagy tisztán politikai üzenetként kezelendő a robbantássorozat?
Iustizmord 2010.08.14. 14:13:53
a kérdés onnan jött h ugye a tomcatek az egész flottát / task force -ot védték, és ott számoltak ezredszintű tu16/22 támadásokkal, ésszerű lett volna oda egy taktikai atom air-to-air rakéta, néhány kilotonnás változatban...
apropos, hol lehet szerinted utánanézni a szu földi támogható / bombázó taktikai eljárásának pl egy flotta elleni tu22 operácuó esetén, vö amcsi combat box, német mölders-szisztéma, ilyesmi
Iustizmord 2010.08.14. 14:15:19
másrészt ha a norad alá volt rendelve az atom, akkor a navy atomtölteteit, ideértve a poseidon/polaris rakétákat és a repülőgépfedélzetieket is, ki kommandírozta?
Iustizmord 2010.08.14. 14:23:44
1. pont ugyan azért amiért a szakács is kóstol, pedig elvileg tudja h hány deaka só meg hány dl ecet stb kell. mert ugye az elméleti mérnök kiszámol valamit valamiből oszt hajlamos elhinni h az úgy is van.
2. a 40-50-60-as években nem volt akkora számítási kapacitás h egy ilyen bolonyult dolgot mint egy atomrobbanás, pláne annak hatását a környezetre, le lehessen modellezni tiszta elméleti alapon
3. ez: www.youtube.com/watch?v=UTdy1Yp1h5A&feature=related (különösen 0:55-től) sokkal látványosabb, mint egy puszta számsor
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 14:26:55
rosszul fogalmaztam. Az észak amerikai légtér védelmében a nukleáris légiharc rakétákkal felszerelt egységek, + a bizonyos F4D század(ok)tartoztak a NORAD alá. A Navy nyilván rendelkezett saját atomcsapás képességgel, de légiharc rakétákkal nem. Az F-14 Phoenix rakétái meg annyira fejlettek voltak, hogy a találat szinte biztos volt, emiatt nem kellett az atomtöltet. De szerintem a Phoenix vezérlőrendszere meg egy atomtöltet akkora rakétát eredményezett volna, amit nem bírt el volna egy haditengerészeti vadászgép.
Azt sajnos nem tudom, hol lehetne kutatni a szovjet szisztémák után. Biztos hogy létezik a neten ilyen irodalom, de szerintem még valami eldugott ciril oldalon. Talán valamelyik olvasó bekommenteli ide. Engem is érdekelne.
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 14:29:02
4. politikai és katonai metakommunikációs célból::)
Iustizmord 2010.08.14. 14:44:51
Iustizmord 2010.08.14. 14:47:32
Iustizmord 2010.08.14. 14:48:25
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 14:50:17
AUSNG-nél is voltak Scorpionok és Voodook (és ha nem tévedek Delta Dartok) és ezek hordoztak magukkal Genie-t. A parancs a NORAD-tól jött volna.
Iustizmord 2010.08.14. 15:06:44
f89, f101, f102, jól tévedek? vagy a 102 a delta dagger és a 106 a delta dart?
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 15:11:22
A 102 Delta Dagger. De az nem vitt Genie-t.
Amúgy Ifjabb Bush is Daggeren volt pilóta a Texasi nemzeti gárdánál:)
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:18:02
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:19:09
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:21:02
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:26:37
Az irániak használták Irak ellen, de egyes források alig 30% körüli találati arányról pusmognak. A szárazföld felett a földháttér durvábban korlátozta a fegyvert, mint a tenger felett és a jenkik a gépekből is kiszereltek ezt-azt, mikor távoztak a sah bukása után.
htka.hu/2008/07/20/grumman-f-14-tomcat/
Iustizmord 2010.08.14. 16:22:30
@proletair: ifj bush szvsz inkábnb az emberi teheneket lovaglta az ANG-nél texasban...
apropo a genie in the bottle c. popslágernek mi köze nuke-hoz?
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 17:13:15
Iustizmord 2010.08.14. 18:44:25
@proletair: genie in the bottle , mint dzsinn az üvegben, amire te gondolsz az a whisky in the jar, de az totál más... :o)))
www.youtube.com/watch?v=kIDWgqDBNXA
de amire én gondolok:
www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 18:57:08
Vazze, símán úgy értettem a szövegből, hogy Genie in the battle:) Amúgy semmi köze az atomhoz. Nem néztem végig a videót, mert nem vagyok abban a hangulatban, hogy ilyen fruska szolfézsóráját nézzem, hallgassam, de remélem nem volt benne egy atomvillanás sem:) (Merthogy a csaj nem az, az héccencség)
Iustizmord 2010.08.14. 20:13:22
de ez a genie in the bAttle, eztet felírom, vazz :o)
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 20:39:34
Shakirát egyszer láttam egy klipben. Össze volt maszatolva gépolajjal, és természetellenesen vonaglott. Mert hogy az tánc nem volt, az hótziher. A zenére sajnos (?) nem is emlékszem. Én most ZZ Top hangulatban vagyok, úgyhogy az ilyen fruskák most nem játszanak:))
Kismy 2010.08.14. 20:42:42
Iustizmord 2010.08.14. 20:46:29
@Kismy: kezdünk offtopic lenni, de a torkán túl nekem más is teccik shakirában :o)))
Kismy 2010.08.14. 21:02:13
Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.14. 21:08:34
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.14. 21:16:45
A blogmotor csinálja azt amit gondolok...
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 21:19:58
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 21:25:10
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 21:28:53
OFF (?)
Ha már szóba került, hogy kinek milyen a hangja.
www.youtube.com/watch?v=iFIM7ZwnSFY
www.youtube.com/watch?v=A87Mqo_yDV4&feature=related
(Csakhogy Andrea hangját is halljátok.)
És ez nem stúdióremix. Ott az elütés a végén... :)
Sajnos a csapat "elkurvult" és már fel is oszlottak.
ON
Iustizmord 2010.08.14. 21:38:57
BAZDEMEG ez tényleg katonai blog, amint jön egy -két szöszke bögyös csaj mindekinek felálla farka, álmodozik h megfekteti és baszik a haditeknikára meg a fegyelem-figyelem c. hülyeségre :o)))))
Iustizmord 2010.08.14. 21:42:16
lehet h nem találta a hidrokulcsokat, ami a millenium falcon és a mig21bis javítáűsához nélkülözhetetlen, miközben a hidraulikaolaj kispriccelt a futóműgondolából?
Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.14. 22:04:08
Csibe arra libegett, marcona hadfinak felállt, kapta a fegyverét, használta, és ha ezt elég lelkesen, sok haverral, jó PR-rel csinálta, még a törikönyvekbe is bekerült.
És az esetek nagy többségében, a kommentekben említett hölgyeknél gyaníthatóan sokkal szerényebb képességű csajok apropóján kaptak össze...
Nem atombombás, belátom, de nagy kedvencem Attila, a hun, és a kissé „öregecskedő” Honoria háborúhoz vezető liezonja.
Iustizmord 2010.08.14. 22:16:34
apropos, sztálin nemi életéről,macáiról ki fog írni? tiboru?
Iustizmord 2010.08.14. 22:17:42
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 22:45:39
Én idecitálnám még Szép Helénát és azt a pár évig tartó helyi háborút Trójánál...
Iustizmord 2010.08.15. 00:59:43
Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.15. 01:43:49
De méginkább a Z.Z. Top...
Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.15. 01:51:49
Vajon melyik volt a legnagyobb háború, ami valami konkrét, megnevezhető csaj miatt robbant ki?
Nagy Katalin valóban jófajta volt, talán überelhetetlen karrierrel. Talán még a bizánci Theodóra (érdekes, ezek a Teodórák..., na mindegy...) karierrje hasonló ívű, de pár kisebb, helyi mészárláson kívül sok háború nem folyt konkrétan miattuk. Bár, akár rosszul is tudhatom.
Az általam ismert - igen szerény - infók alapján a legnagyobb meccs talán Honoria apropóján volt, a trójainak inkább csak sajtója volt jobb.
kószák egyike 2010.08.15. 08:56:29
Köszi megint tanultam valamit.
"Igen, ez olyan kis terhelés, hogy nem számít. Időben borzalmasen elosztva volt és nagyon kis hatóerőkkel."
Ezzel azért annyiban vitatkoznék, hogy minden egyes atombomba amit felrobbantanak pont egyel több mint amit fel szabadna robbantani.
Nekem azért számít, az fránya tenger azért csak vízcseppekből áll...
Nge Swazili Mbeko 2010.08.17. 22:03:59
@kószák egyike: A robbantások jelentős része föld-(illetve a franciák esetében) tengerfenék alatti robbantás volt. A szeizmikus hatáson kívül csekély sugárzással és nulla sugárszennyezéssel.
A hidegháború végefelé a MN-ben használatos átlagos sugárzásmérő eszközökkel csak egyszer lehetett szerencsém (?) a normál "kozmikus" háttérsugárzás mértékét jelentősen meghaladó értékeket mérni: Csernobil után néhány napig. Az meg nem fegyverkísérlet volt.
teddybear01 2010.08.17. 22:32:26
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.18. 09:22:51
Képzeljétek, most kezdtem el olvasni az Intruderek támadása c könyvet. (Filmen már láttam). Na abban is vannak érdekes nyelvi megoldások, pedig csak 50 oldalt olvastam belőle.
Már a borító is borzalmas, mert egy Intrudernek látszó tárgy a "festmény" középpontja. Egyébként EA-6 van rajta, de hát mindegy...
teddybear01 2010.08.18. 10:50:17
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.18. 10:58:59
Ha nem felejtem el, este megnézem. Amúgy a fordítás nem lenne rossz, csak lektor nem látta. Ami most eszembe jut belőle az a kutatóradar, ami inkább felderítő radar akart vón lenni.
proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.18. 20:43:17
Stephen Coonts az író, fordította Fekecs Gábor, a fordítást ellenőrizte Simóné Avarosi Éva.
1992 Háttér könyvek
teddybear01 2010.08.18. 22:27:03
hazitroll 2010.08.19. 14:37:33
hazitroll 2010.08.19. 14:39:10
folti_ 2010.08.21. 13:51:57
"Viszont azt egyszer-kétszer már teljesen függetlenül eszméletlen nagy energiaráfodítással titkosan megcsinálták, ergo nem mehettek be a boltba egy NuclearCAD-et megvennni. Persze lehet, hogy rosszul tudom, és a NATO-n belül ez megosztható tudás, de attól tartok, hogy nem. Tehát abból kell kiindulni, hogy modellezni a '80-as évektől lehetett, és ahány ország, annyiszor kifejleszteni a szoftvert hozzá." - Nemigazán, U.S. Atomic Energy Act of 1946 (vagy McMahon Act en.wikipedia.org/wiki/United_States_Atomic_Energy_Act_of_1946 ) gyakorltilag megtiltott mindennemű nukleáris tudás exportját amerikából, még a szövetségesei felé is. Ezért kellett minden magának atomot akaró NATO szövetségesnek saját magának kifejleszteni.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.21. 18:30:17
folti_ 2010.08.21. 22:43:35
A Tridenteket az 1962-es Polaris Sales Agreement kibővítésével kapták, ahol az UK Polaris rakétákat, indítócsoveket és vezérlőrendszereket vásárolt az USA -tól, valamint technikai segítséget kapott a rakétak saját tengeralattjáróiba, illetve a saját robbanófejeinek a rakétákba integrálásához.
Nemtudom milyen politikai okai voltak az egyezmény megkötésének, illetve a két ország között azóta kialakult különleges kapcsolatnak (special relationship), de eléggé sokatmondó hogy ez az egyetlen olyan eset az atomfegyverek 20. századi történelmében, amikoris két ország ilyen szinten eggyüttműködjön egymással (Izrael - Dél-Afrika közös atomprogramja kérdéses és nem ismert).
Mindenki másnak önerőből kellett kifejleszteni a bombát és nagy kérdés hogy a fenti együttműködések létrejöttek volna akkoris, ha az angoloknak nem sikerult volna az atomprogramjuk.
fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 12:58:24
proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.18. 13:57:31
Figyelembe véve az Ön eddigi trollkodásra kísértetiesen hasonlító hozzászólásait, kommentjét dicséretnek veszem. Főleg mert Kővári úrhoz hasonlított.
fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 14:01:48
Nem én voltam az egyetlen, aki az ő fasságai miatt szokott le az akkor tán még Top Gun címen futó, jobb sorsra érdemes lapról. :D
fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 14:02:52
proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.18. 14:04:39
Ahoz képest hogy főnöke megzabolázta, még mindig az Aranysas főszerkesztő-helyettese.
Egyéb nickem nincsen nékem, a nácipalánta azért kissé erős volt.
fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 14:11:56
Kullancs1983 2011.01.18. 22:38:50
Úgy éreztem ezt okvetlenül közzé kell tennem..:D Sajnos magyar felirat nincs hozzá, de aki elboldogul az angollal, az nézze meg.
"Starring: John Wayne, Janet Leigh,
and the United States Air Force!"