Had- és rendvédelem-história, kicsit másképp

Összeálltunk páran, hogy kipróbáljuk: lehet-e szórakoztatóan, ugyanakkor informatívan foglalkozni rendvédelem-történeti, valamint katonahistóriai témákkal. Szerintünk igen. *** imélke nekünk: blog.lemil(at)yahoo.co.uk --- BLOGUNK A MAGYAR BLOGGERSZÖVETSÉG TAGJA ---

Megjelent a Kémek krémje!

borito_240.jpg

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Lemil-fészbúk

Olvasóink lobogói

Pillanatnyi olvasólétszám:

website stats

Utolsó öt komment

Fontosabb címkék

1848 49 (46) afganisztán (6) afrika (13) ajánló (88) alagút (7) állat (8) amerikai (102) angolok (8) arabok (16) argentin (5) átirányítás (13) atom (13) ausztrál (6) ázsia (15) balkán (6) betyár (5) biofegyver (5) biztonságpolitika (6) brazil (7) brit (67) buli (6) büntetésvégrehajtás (7) büntetőjog (11) címer (6) csata (9) csatabemutató (9) csendőrség (6) dél amerika (11) ejtőernyős (28) életrajz (41) elmélet (12) erdély (6) erőd (8) értékelőposzt (7) évforduló (53) fegyver (8) ferencjózsef (11) francia (24) gallup (5) görgey (13) görögök (5) háború (6) háborús bűn (8) hadifogoly (5) haditechnika (98) haditengerészet (54) hadsereg (16) hadtörténelem (162) hadtörténet (23) hadvezérek (9) hagyományőrzők (5) hajók (5) harckocsi (23) határőrség (7) hellókarácsony (5) helyi háborúk (17) hidegháború (53) híres bűnözők (8) honvédség (12) horthy (6) humint (24) huszár (10) i. világháború (49) ii világháború (108) izrael (26) japán (22) játék (6) k.u.k. (8) kalóz (6) kamikaze (6) kanada (7) katonazene (10) kelták (5) kémek és hírszerzők (59) kiképzés (7) kína (5) kínai (5) kivégzés (6) könyv (5) könyv ajánló (5) középkor (12) közép amerika (7) kuba (9) különlegesek (71) légierő (56) légvédelem (9) lengyel (17) lengyel magyar barátság (8) lista (5) lovas (7) lovasság (11) lövészárok (5) magyar (157) makett (7) monarchia (13) múzeum (12) német (68) nevezéktan (5) nők (12) ókor (13) olasz (13) önvédelem (5) orosz (31) ostrom (7) osztrák (30) osztrák magyar (28) pestis (6) plakát (12) podcast (9) polgárháború (5) porosz (5) portugál (6) programajánló (10) reform (6) reklám (5) rendőr (7) rendőrség (10) rendvédelem (53) róma (13) román (9) rövidhír (18) sigint (6) skandináv (7) skót (6) sorozat (15) spanyol (5) svájci (5) svéd (7) számítógép (9) szavazás (20) szerb (11) szlovák (5) szolgálati közlemény (39) szovjet (63) sztálin (5) telefonkártya (6) tengeralattjáró (17) tengerészgyalogos (10) terror (25) titkosszolgálat (71) török (15) tűzfegyver (9) ünnep (5) USA (7) usa (54) utánközlés (24) vadászgép (12) várostrom (7) vendégposzt (80) vértanú (11) vicc (7) vietnam (5) vitaposzt (76) wysocki légió (12) zene (11) A többi címke

Közkívánatra: feedek

A hidegháború forró égboltja

2010.08.10. 07:20 proletair


A Második Világháború végével a két nagy győztes hatalom, az USA és a Szovjetunió megkezdték egymás szapulását, fenyegetését, és belelovalták magukat és az egész világot a Hidegháborúnak nevezett történelmi folyamatba. Mivel az USA elég messze volt (s igaz volt ez  a használható interkontinentális ballisztikus rakéták eljövetelére is), a szovjetek nekiálltak kifejleszteni saját stratégiai légierejüket. Volt mit behozniuk, és mint azt látni fogjuk, eléggé belehúztak. Ettől az amerikai katonai vezetőknek rendesen felment a vérnyomásuk és összeszorult a gyomruk.
 

A háború végével a szovjetek rádöbbentek, hogy ha valaha is neki akarnak esni az USA-nak, akkor azt stratégiai bombázók nélkül nem fogják tudni megtenni. Hogy az elvtársaknak ne csak a párttagkönyvük legyen vörös, hanem a fejük is, mindezek mellett az USA elég jelentős mennyiségű (nagy hatótávolságú és akkoriban korszerű) ilyen harci repülővel rendelkezett; mi több, ezek legénysége harcedzett veteránokból állt. Így hát rohammunkában nekiláttak bombázókat tervezni és gyártani. 

Még a háború alatt néhány amerikai B-29 Superfortress bombázó kényszerleszállt az akkor még szövetséges Szovjetunióban, így hát a tervekért nem kellett a szomszédba menni, azt viszont prímán bebizonyították, milyen remekül tudnak másolni. (Aztán ezt a hagyományt valamivel később a kínai elvtársak folytatták a szovjet technika kárára, de ez más történet) A Tupoljev iroda el is készítette a Tu-4 nevű repülőt, ami a NATO keresztségében a Bull nevet kapta. Ez a gép a maga 6200 km-es hatótávolságával már kellőképpen idegesítette a Pentagon fejeseit, ám a következő években a szovjet repülőtechnika (és ezen belül a nagy hatótávolságú bombázók) terén elért fejlődés olyan mértékű volt, amitől az amerikaiaknak elállt a lélegzetük. Az alábbi képen látható, mivé fejlődött a szovjet bombázófejlesztés röpke tíz év alatt. 


Mivel a hagyományos légvédelem a nagy magasságban repülő bombázók ellen hatástalan volt, a korszerű rakétás légvédelem pedig épp fejlesztés alatt állt, az amerikaiak a vadászrepülő fegyvernem fejlesztésében látták az áthidaló megoldást. Viszont gondot jelentett, hogy a háborúban remekül bevált nehéz géppuskák tűzereje a nagy és jól védett szovjet bombázók ellen már mit sem ért. A szovjetek a bombázóikat (szintén az amerikaiaktól ellesett ötlet alapján) jól megrakták védőfegyverzettel, ráadásul nagyobbakkal, mint amikkel a jenkik anno a németeket meg a japánokat lőtték.

Az amerikaiaknak tehát nagy rombolóerejű, és viszonylag messziről is hatásos fegyver kellett, amit a vadászgépeikre rakhatnak.

Hasonló problémával már a németek is találkoztak a második világháború alatt. Nekik épp a hatalmas mennyiségű amerikai és brit bombázó okozott jelentős károkat, így azt találták ki, hogy nem irányítható rakétákat szerelnek a vadászgépeikre, és azokkal aprítják majd a szövetséges légiflottákat. Igaz, hogy a rakétával nehezebb volt célozni, nem is voltak túl nagyok és a fritzek nem is vittek magukkal sokat, mert rontotta a gépeik repülési tulajdonságait, viszont ha csak egyetlen ilyennel eltaláltak egy bombázót, az jó eséllyel veszteséglistára került.  A célzást akkor megkönnyítette, hogy az amerikai bombázók ilyen príma, úgynevezett Combat Box formációban repültek. 
Tehát a spanyolviaszt nem kellett újra feltalálni, csak tovább kellett fejleszteni. A korabeli első generációs sugárhajtású vadászgépek a légcsavaros elődeiknél valamivel nagyobb terhet tudtak szállítani, így rakétákból is több fért rájuk. Az elképzelés az volt, hogy a nagy, támadó szovjet bombázókötelék felé repülve a vadászok kilőnek egy nagy csomó rakétát, és megtizedelik a támadókat.

Megszületett az MK4 FFAR légiharc-rakéta (becenevén Mighty Mouse), amiből egy darab alig volt több nyolc kilónál, de ebből majdnem 3 kiló volt a robbanóanyag. Az első gép, amit ezzel a fegyverrel szereltek fel, az az F-86D Sabre Dog vadászgép volt, ami a koreai háborúban legendássá vált F-86 Sabre radarral felszerelt változata. 24 darab rakétát vihetett magával, ami nem túl sok, főleg, hogy ezt a mennyiséget pár másodperc alatt kilőtte. Mivel géppuskát vagy gépágyút nem szereltek rá, a rakéták kifogytával harcértéke lényegében lenullázódott.

A légvédelem másik üdvöskéje, az F-80 Shooting Star-ból kifejlesztett, szintén radaros F-94 Starfire legcombosabb verziója már 48 Mighty Mouse rakétával lőhette volna a betolakodó szovjet bombázókat. Ennek a gépnek viszont nem voltak olyan remek manőverező képességei, mint az F-86D-nek, de egy rakás bombázó ellen erre nem is nagyon volt szükség. A Sabre-höz képest elavultnak ható egyenes szárnyai miatt viszont remekül tartotta az irányt, ami a rakéták célzásához jól jött. 

A legkomolyabb ilyen fegyverzetet azonban az  F-89 Scorpion hordozta, aminek két, szárny végi tartályába egyenként 52 darab rakéta fért el. Igen, ez 104 légiharc rakéta, ezzel már elég rendesen oda lehetett pörkölni. A nagy mennyiségre szükség is volt, mert a Mighty Mousenak igencsak nagy volt a szórásképe.

A technika fejlődésével lassan kezdtek megjelenni az első generációs irányítható légiharc-rakéták, de ezek megbízhatósága bizony messze volt még az elfogadhatótól. Így történhetett, hogy az amerikaiak egyik büszkeségére, az igazán elegáns vonalvezetésű F-102 Delta Dagger vadászgépre is került a 6 darab irányítható rakéta mellé 24 darab nem irányítható kisrakéta. Ennél a gépnél érdemes megjegyezni, hogy a 6 nagy rakétát a törzsben kialakított fegyvertérben hordozta, a Mighty Mouseok pedig a fegyvertér ajtaiban voltak. Helytakarékos, légellenállás csökkentő, és kiváltképp érdekes megoldás volt, el kell ismerni.

A nem irányítható kis légiharc-rakétákat még a kanadai légierő is rendszeresítette, a CF-100 Canuck vadászgépükön, végtére is, ha a ruszkik jönnek, akkor nagy valószínűséggel ők is találkoznak majd velük.

Az ötvenes évek végére kialakult tehát egy harceljárás, ami az észak-amerikai légteret védelmezte volna a nagy tömegű szovjet bombázóktól. Csakhogy valószínűleg az amerikaiaknál is ismerték a mondást, hogy „annyian vannak, mint az oroszok”, és a Pentagonban egyáltalán nem voltak nyugodtak.

Ez volt az a pillanat, amikor valakinek beugrott a Nagy Megoldás: nem kell sok kis rakéta, meg sok repülő, legyen elég egy rakéta, rossz esetben pár darab, de ha az berepül a bombázók közé, az szóljon jó nagyot, de akkorát, hogy az egész kompániát fújja le az égből. Legyen tehát a robbanófej nukleáris...

Bizony, atomrobbanófejes légiharc-rakétáról beszélünk. 1956-ra a Douglas cég meg is alkotta az AIR-2A Genie nevű, 1,5 kilotonnás robbanófejjel ellátott rakétát, aminek a pilóták közt terjedő beceneve a Ding-Dong, vagyis a bimm-bamm lett. Hát igen, annak, aki megtapasztalhatta volna ennek a fegyvernek a hatását, annak azon nyomban harangoztak volna. A rakéta elég terjedelmes méretű lett, és ezt már modernebb repülők hordozták, bár a veterán F-89-et is átalakították ennek hordozására, sőt, az első éles tesztlövészetet is ilyen géppel hajtották végre 1957. július 19-én. Ebből a brutális fegyverből az F-101 Voodoo nevű vadászgép kettőt, az F-106 Delta Dart egyet hordozhatott. 1988-ig volt rendszerben, és eddig az ideig 3000 darabot gyártottak le belőle, biztos, ami biztos alapon. Mivel ez a fegyver elég nagy járulékos károkat tudott volna okozni, a már rendszerben álló AIM-4 Falcon irányítható légiharc-rakétából kifejlesztették az AIM-26 nevű eszközt, ami már csupán szerény 0,25 kilotonnás W54 jelű atomrobbanófejjel volt felszerelve. Ezt viszont már nem rendszeresítették.

A hidegháború gerjesztette fegyverkezési verseny aztán alapjaiban változtatta meg a légi hadviselést. A légvédelmi rakéták fejlődésével a nagy bombázókötelékek ideje lejárt, és a rakétáktól már a nagy magasságban repülő célok sem voltak biztonságban. A támadó repülők már csak a minél nagyobb sebességükben bízhattak, de a nagy sebességgel viszont a bevetési hatósugár csökkent.

Az amerikaiaknak volt még egy érdekes és borzasztó drága kísérletük, hogy egy ilyen nagy sebességű stratégiai bombázót gyártsanak. Ez a gép a B-70 Valkyrie névre hallgatott, és a hang sebességének háromszorosával tudott repülni. Ezt a programot egy katasztrófa, valamint a ballisztikus rakéták jelentős fejlődése torpedózta meg (bocsánat a képzavarért). A szovjetek sem nagyon erőltették már a nagy bombázók gyártását; ők is inkább a rakétákban és a tengeralattjárókban látták a megoldást. Ebbe aztán a világ majdnem belerokkant a kubai válság idején. Bár harcba sosem bocsátkoztak, a szovjetek elég sokat hergelték az amerikai légvédelem vadászgépeit, és bizony sokszor elég közel merészkedtek a határokhoz. A Szovjetunió megszűntével ezek a provokatív repülések alábbhagytak, de mostanában úgy tűnik, Oroszország ismét fogócskázni küldi repülőit.

118 komment

Címkék: usa szovjet vadászgép hidegháború légvédelem

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.10. 19:48:32

@Kismy: Légvédelmi rakétákhoz is volt ilyen harci rész.

folti_ 2010.08.10. 22:17:41

@Faby: Az ukránok aprítottak fel pár TU-160-ast valamikor a 90-es évek végén, majd a maradekot adótartozás elengedése fejében visszaadták az oroszoknak. A medvék mind a mai napig repülnek, a htka.hu -n rendszeresen szoktak tudósítani róla hogy mikor merre gyakorlatoztatták utoljára a NATO légvédelmet.

Őrültteknos 2010.08.11. 11:12:55

A B52-es megérne egy külön posztot! Valaki? Én nem értek hozzá annyira, de nagyon kíváncsi lennék!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.11. 11:54:16

@Őrültteknos: Aranysas magazin 2002 év végi számaiban és 2003 elején egy többrészes cikksorozat foglalkozott a géppel.

Titus Pullo Urbino 2010.08.11. 15:26:04

@dr: itt van egy kis térképes összefoglaló az utóbbi 60 év nukleáris robbantásairól.

subba.blog.hu/2010/08/10/a_foldon_tortent_nuklearis_robbantasok_az_elmult_60_evben

az utolsó kettő percet érdemes megnézni, ott van a lényeg

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.11. 16:40:25

OFF

Addig is, amíg elkészül Pizka professzor cikke a kivégzések elméletéről és gyakorlatáról, hadd ajánljam figyelmetekbe az egyik testvérblogunk mai, roppant izgalmas posztját:

sirasok.blog.hu/2010/08/11/lefejezett_torokok_godorbe_hanyt_magyarok

tudi 2010.08.11. 16:49:56

Hát igen a hidegháború amerika és a szovjetek között ebből állt, szívatni egymás légvédelmét és ez alól az amik sem voltak kivételek. Egyszer, a kubai rakétaválság kapcsán volt valahol egy műsor valahol, és ott mondták, hogy azért is volt veszélyes, mert a stratégiai nukleáris fegyvereken kívül ott volt még egy csomó taktikai fegyver is, ami az adott parancsnokok parancsnoksága alá tartoztak és bizony lett volna "bonyodalom", ha valaki "véletlenül" elindít egy ilyet, pl: az ott állomásozó orosz tengeralattjárók atomtorpedókkal voltak felszerelve, vagy mikor az egyik eltévedt U2-es eltévedt, akkor a segítségére küldött vadászok atomtöltetű levegő-levegő rakétákkal voltak felszerelve, biztos ami biztos.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.11. 23:35:14

@tiboru: dógozok, dógozok, már a table of drops-nál járok...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.12. 08:07:53

@tudi: Ez biztos? Nem látom értelmét, hogy miért atomtöltetűvel járőrőztek volna.

Az U-2-őt max. meghibásodás esetén fogta vola el egy szovjet vadász Kubában, mert nem érték el a repülési magasságát.

Amennyire emlékszem néhány tucat Il-28 bombázó is telepólt Kubába, de ezek ellen meg feleslegs lett volna atomtöltettel járőrözni.

Eltévedt U-2 sem rémil. Mitől tévedt volna el egyáltalán az USA partjaitól 90 mérföldnyire? Power és a többiek a SZU felett ismeretlen terület felett repültek és mégsem tévedtek el. Ha bármi gáz lett volna Kuba felett a Nap állásával figyelve megcélozza a pilóta az északkeleti irányt és 100%-os biztosnással megtalálja az USA partját...

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.12. 09:13:27

@molnibalage:
Ha nem is a konkrét esetben, de Genie rakétákkal járőröztek amerikai vadászgépek, főleg Alaszkában, de a kanadai F-101B-k is repültek Genie-vel. Igaz, ez utóbbi esetben is csak amerikai (NORAD) parancsra cselekedhettek volna.

Amúgy utána néztem egy jó vaskos könyvemben, és azt láttam, hogy nem csak a BOMARC volt nukleáris, hanem egy csomó más légvédelmi rakétát, (meg ellenrakétát) szereltek fel atomtöltettel. Szép kis tűzijáték lett volna...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 13:27:49

@molnibalage:

"...megcélozza a pilóta az északkeleti irányt..."

És ha húsz perc múlva még mindig csak tengert lát, akkor az északnyugatit :-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 14:47:06

@tiboru: azért milyen jó már hogy elméletben ekkora profik vagyunk :-)

(már megvolt a garrote és a nyakazás részleteinél járok. kétrészes lesz ez alighanem, kicsit belemélyedtem)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.12. 15:00:56

@tiboru: A javító posztom valamiért eltűnt, ott már kijavítottam. :)

Kismy 2010.08.12. 17:26:39

@Professor Pizka:

"[...]a fej elvála a törzstől, a férfi vére spriccele, mint az szökőkút. A nép ajakiról vad hörgés töre fel." Prof Pizka letette tollát és dőlt hátra kényelmes fotelében, miközben a teraszon hallgatta a cseresznyefa csúcsán csattogó rigót. "Megint eredményes napot zártam - gondolta. - Ez ma a nyolcadik kivégzésem volt! - azzal elégedetten kacsintott a tükörből felé mosolygó jóképű ismerős felé.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 17:47:29

@Kismy: szórakozottan az asztali naptárra nézett. Hm, holnap csak egy kivégzés, igaz, minősített. Kerékbetörés, savazás, égetés, lehetőleg az utolsó pillanatig élő elítélttel. Noha már több könyvet írt a témában, most elővette az anatómia könyvet és tanulmányozni kezdte. Ilyenkor nincs a rokonoktól borravaló, hogy gyorsan végezzen-bosszankodott. Mit követhetett el ez a szegény Kismy, hogy ilyen csúnyán kell meghalnia...morfondírozott. Sebaj, holnap legfeljebb figyel az ítélethirdetésen- gondolta és azzal lábát az asztalra feltéve a tankönyvbe mélyedt.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 17:49:34

@Kismy: (értem ám csak az mégsem járja h ne cseszegesselek)

tudi 2010.08.12. 18:52:47

@molnibalage: Ez az est konkrétan a Bering tengeren történt meg 1962. október. 27.-én. Egy felderítésre küldött U-2-es eltévedt, mert a navigációja elromlott és egyenesen a SZU felé vette az irányt, erre reagálva indítottak rá az oroszok MIG-ket, az amerikaiak pedig az U-2 segítségére F-102-ket nukleáris levegő-levegő rakétákkal, végül aztán az U-2 pilótájának azt javasolták, hogy a Nap felé repüljön és akkor hazatalál, így aztán szerencsésen elérte az amerikai területeket és a vadászoknak nem kellett beavatkozni. ugyan ezen a napon lőttek le Kuba felett SA-2-el egy másik U-2-t, annak a pilótája meghalt, Kennedy úgy döntött, hogy nem torolják meg a pilóta halálát az előbbi eset miatt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 18:53:54

@Kismy:

A cseresznyefa csúcsán csonttollúnak, csalogánynak, csíznek, csuszkának vagy csókának kéne csattognia, nem rigónak :-)

(Jajj, ornitológusok kíméljenek...)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.12. 19:31:39

@tiboru: vigyázz mert előbb hagyom el az országot útlevél, mint madárhatározó nélkül :-)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.12. 22:53:41

@Professor Pizka:

Ez a mostani Schengen-érában nem kunszt. Próbáltad volna ezt a mutatványt úgy 25 évvel ezelőtt :-)

Kismy 2010.08.12. 23:12:31

@tiboru: hinnye! igennagyon igazad van! most, hogy így még1x elolvastam a bejegyzést, csodálkozom is, hogy nem vettem észre a lehetőséget.

öhm, és akkor tényleg hagyjuk az ornitológiát :)

kószák egyike 2010.08.13. 08:43:47

Annyira szeretném erre a blogra egy cikkhez írni, hogy szar és nem szórakoztató és hányadék trehány a kutató munka, és úgy van elbaszva ahogy van, de egyszerűen nem megy, meg persze nem is igaz:))!

Marad a gratuláció a köszönet és az immár szokásos tisztelet kifejezése!

Bombázó témában ajánlom a Memphis Belle c. filmet
www.imdb.com/title/tt0100133/

Valós eseményeken alapul.

kószák egyike 2010.08.13. 08:56:31

@Titus Pullo Urbino:
Kösz az ajánlást! Ez döbbenetes! Nem is gondoltam volna, hogy ilyen sok volt. Megnézném azért a föld légkörét, globális felmelegedést, üvegházhatást, tengeri élővilágot és hasonló nyalánkságokat ha nem történtek volna meg ezek a kis játszadozások...

Érdekes állatfajta az ember.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.13. 10:11:43

@kószák egyike: A robbantások nagy része a pár kt-ás kategóriában volt. A nukleáris kísérletekből származő sugárterhelés az összesen összeszedett dózis kb. tized százalékos tartományában van. A sugárterhelés kb. 2/3-a természetes eredetű. Nézd meg az BME NTI anyagait.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.08.13. 17:09:33

Jó cikk, gratula! Valahogy sejtettem, hogy a pin-up poszter eredetére többen rákérdeznek.

Cs 2010.08.13. 21:08:08

@Titus Pullo Urbino:
"Amit még el kell mondani róla: ez is repülő erőd volt, géppuskái mellett 2 cm-es (20 mm-es, sohase tudom, mi a helyes) gépágyúk is védték."
---------------------------------------------
20mm alatt mindig mm. 20mm vagy a felettinél én a korabeli terminológiát szoktam használni. Ha német vagy magyar(OMM) 2. vh-s vagy korábbi fegyverről van szó akkor cm, minden más esetben és minden más nációnál mm. A jelenlegi magyar terminológia mm. Elméletileg ezt kéne ilyenkor használni :)

Iustizmord 2010.08.13. 21:23:24

Pizka: ? jól emlékszem h a tu4-es fejlesztésénél apró problema volt h az angolszászról metrikus rendszerre kellett mindent átszámolni s néhol nem stimmelt en gross@Professor

@proletair: rosszul emlékszem h az 50-60-as években MINDIG (24/7) volt fent néhány b52-es, éles atomtltetekkel, just in case (azonnali támadás / atomtámadástúlélő váklaszcsapőásmérő kötelék)

Iustizmord 2010.08.13. 21:27:07

@Cs: mintha az mg108-et is 30mm-esként aposztrofálták volna...

Iustizmord 2010.08.13. 21:28:45

www.quarry.nildram.co.uk/WW2guneffect.htm

apropos, bár pont csöves és nem rakétás de érdekes

Cs 2010.08.13. 22:18:45

@Iustizmord: Valóban! :) Akkor ez most, hogy is van pontosan? A repülőgép fedélzeti fegyvereket másképp méretezték, mint a többit?

Iustizmord 2010.08.13. 22:28:36

@Cs: szvsz fedélzeti fegyverek mindig is mm-ben voltak megadva, vö. 37mm-es páncélelhárító a ju87g "kanonenvogel" modelleken, de 37mm-es volt a p39/63 és a he129 is mintha lett volna 37mm-es modellel szerevle (?) és tán volt 40mm-es bofors is fedélzeten. pl ac130U

a c130 spooky modellje meg visz egy 105mm es (!!!!!) mordályt is és az is mm-ben van megadva pedig az már tábori tüzérségi darab, klassische

szvsz csak a németek adták meg centiben is a 2.vh-ban az űrméretet, vö 7.5 cm le.IG 18 :

en.wikipedia.org/wiki/7.5_cm_leichtes_Infanteriegesch%C3%BCtz_18

Cs 2010.08.13. 23:48:38

@Iustizmord: Igen az alapfelvetés onnan indult, hogy németek és magyarok(OMM) 2. vh s az előtt cm. S erre hoztál egy német fedélzeti gépágyút ami mm :)

kószák egyike 2010.08.14. 08:02:37

@molnibalage: Kösz az infót. Minden esetre sokkal többre gondoltam az animációs film alapján, elég sokkoló volt.

Kicsit olyan érzésem van a hsz.-ed alapján mintha nem is számítana. Ha mondjuk x kárt okoztak a Földben bármilyen szinten is az pont x-el több mint amit kellett volna. Szégyenletes, hogy az unokáink pöcsével verjük a csalánt.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 08:34:46

@Iustizmord:
Igen, mindkét esetben jól emlékszel. A B-29 hüvelykes megoldásai sok problémát okoztak az elvtársaknak, de a feladatot remekül megoldották:)

Bizony hosszú évekig tényleg járőröztek amerikai bombázók atomfegyverrel. A témát érinti tiboru mester egy remek posztjában:lemil.blog.hu/2010/02/04/az_eltunt_atombombak_1

Iustizmord 2010.08.14. 10:26:28

@Cs: szvsz sem a OMM / 2vh közti magyar hadsereg, sem a luftwaffe nem cm-ben számolt, vö scwarzlose géppuska 8mm, és nem 0,8 cm, bár pl a spandau gpk tényleg mg08-ként volt ismert, 7,92-es kaliberre

de pl az mg151/15 15mm-es, az mg151/20 20 mm-es volt. .

tehát kiskaliberben , eglszen úgy 37-40mm-ig szvsz mm-ben inkább adják meg mint cm-ben, ellenpélda a 3,7 cm-es AT ágyú, de azt is néha mm-ben adták meg

Iustizmord 2010.08.14. 10:49:32

@proletair: az aim54 phoenix-et nem lehetett atomos harci résszel szerelni?

Cs 2010.08.14. 11:04:37

@Iustizmord: Bocsánat. Az alapfelvetés onnan indult, hogy 20mm és a fölötti kaliberben a német és magyar (OMM) cm-erezett, s erre hoztál egy német korabeli példát 20+mm-re, hogy mm :) Előbb utóbb csak megértjük egymást :) Szóval a 2cm-es Flak-ot már cm-ben adták meg, a 40mm boforost meg mint 4cm-es állították hadrendbe. Tengeren vízen, minden ami 20mm vagy feletti az cm volt. Az általad hozott példa alapján, ami levegőben volt ott nem követték ezt a sémát.

Iustizmord 2010.08.14. 12:02:48

@Cs: hát nemtom, pl a német AT/AA ágyút már 88mm és 8,8cm-esként is láttam hivatkozni, de javaslom h ne fűrészeljük a fingot, álljunk át az angol dezignációra, pl 17 pounder .303 és .50 caliber, 14 inch, etc :o)

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 13:14:06

@Iustizmord:
Utána néztem, és azt kell mondanom, hogy a Phoenix csak hagyományos robbanótöltettel készült. A nukleáris légiharc rakétás gépek állomány alapvetően az USAF és a USNG állományában voltak, és a NORAD adta a parancsokat. A Navy repülői nem tartoztak a NORAD parancsnoksága alá, tehát az F-14-esek sem. Ez alól csak egy kivétel volt, a Douglas F4D Skyray gépekkel felszerelt századok, ám ezek sem hordoztak atomfegyvert.

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.14. 13:35:53

@molnibalage: Mivel nem értek a modern fegyverekhez, elárulná valaki, hogy mi a fenének kellett többezer atomrobbanással csiszolgatni a technikát?
Annyi számolgatás után, ismert adat után, ha 15-20-ból nem jöttek rá a lehetőségekre, akár abba is hagyhatták volna krónikus alkalmatlanság miatt.
Vagy tisztán politikai üzenetként kezelendő a robbantássorozat?

Iustizmord 2010.08.14. 14:13:53

@proletair: én meg úgy emlékszem h az A4 skyhawk is volt (J suffix-szel) atomhordozós kivitelben, mintha a navy-hez tartózóan lett volna ez.

a kérdés onnan jött h ugye a tomcatek az egész flottát / task force -ot védték, és ott számoltak ezredszintű tu16/22 támadásokkal, ésszerű lett volna oda egy taktikai atom air-to-air rakéta, néhány kilotonnás változatban...

apropos, hol lehet szerinted utánanézni a szu földi támogható / bombázó taktikai eljárásának pl egy flotta elleni tu22 operácuó esetén, vö amcsi combat box, német mölders-szisztéma, ilyesmi

Iustizmord 2010.08.14. 14:15:19

@proletair: @Iustizmord:

másrészt ha a norad alá volt rendelve az atom, akkor a navy atomtölteteit, ideértve a poseidon/polaris rakétákat és a repülőgépfedélzetieket is, ki kommandírozta?

Iustizmord 2010.08.14. 14:23:44

@Vérnűsző Barom:

1. pont ugyan azért amiért a szakács is kóstol, pedig elvileg tudja h hány deaka só meg hány dl ecet stb kell. mert ugye az elméleti mérnök kiszámol valamit valamiből oszt hajlamos elhinni h az úgy is van.

2. a 40-50-60-as években nem volt akkora számítási kapacitás h egy ilyen bolonyult dolgot mint egy atomrobbanás, pláne annak hatását a környezetre, le lehessen modellezni tiszta elméleti alapon

3. ez: www.youtube.com/watch?v=UTdy1Yp1h5A&feature=related (különösen 0:55-től) sokkal látványosabb, mint egy puszta számsor

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 14:26:55

@Iustizmord:
rosszul fogalmaztam. Az észak amerikai légtér védelmében a nukleáris légiharc rakétákkal felszerelt egységek, + a bizonyos F4D század(ok)tartoztak a NORAD alá. A Navy nyilván rendelkezett saját atomcsapás képességgel, de légiharc rakétákkal nem. Az F-14 Phoenix rakétái meg annyira fejlettek voltak, hogy a találat szinte biztos volt, emiatt nem kellett az atomtöltet. De szerintem a Phoenix vezérlőrendszere meg egy atomtöltet akkora rakétát eredményezett volna, amit nem bírt el volna egy haditengerészeti vadászgép.

Azt sajnos nem tudom, hol lehetne kutatni a szovjet szisztémák után. Biztos hogy létezik a neten ilyen irodalom, de szerintem még valami eldugott ciril oldalon. Talán valamelyik olvasó bekommenteli ide. Engem is érdekelne.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 14:29:02

@Iustizmord: @Vérnűsző Barom:
4. politikai és katonai metakommunikációs célból::)

Iustizmord 2010.08.14. 14:44:51

@proletair: és az us air nat.guard is rendelkezett atommal???????

Iustizmord 2010.08.14. 14:47:32

@proletair: a phoenix méretét nem elsősorban a hatótáv miatti nagy hajtóanyagmennyiség , viszonylag nagy hajtómű (meg nem kis töltet, talán valami 60kg) indokolta?

Iustizmord 2010.08.14. 14:48:25

@proletair: és ha jól emlékszem aim54-gyel talán 1-2 confirmed kill van nyilvántarva, pl irak felett nem is találtak el vele semmit

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 14:50:17

@Iustizmord:
AUSNG-nél is voltak Scorpionok és Voodook (és ha nem tévedek Delta Dartok) és ezek hordoztak magukkal Genie-t. A parancs a NORAD-tól jött volna.

Iustizmord 2010.08.14. 15:06:44

@proletair: szép is amikor egy hétvégi-hobbi-tarcsis hadnagy dobálózik atommal a deltadartról... :o)))

f89, f101, f102, jól tévedek? vagy a 102 a delta dagger és a 106 a delta dart?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 15:11:22

@Iustizmord:
A 102 Delta Dagger. De az nem vitt Genie-t.
Amúgy Ifjabb Bush is Daggeren volt pilóta a Texasi nemzeti gárdánál:)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:18:02

@kószák egyike: Igen, ez olyan kis terhelés, hogy nem számít. Időben borzalmasen elosztva volt és nagyon kis hatóerőkkel. Ráadásul az újabb fegyverknél a visszamaradó sugárzás is kisebb, a felszabaduló energia iknább a fény és lökéshullám kialakulására megy el. Jobb a hasadás aránya.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:19:09

@Iustizmord: Tudtommal nem, az egész koncepció és méregdrága vezérlés pont arra épült, hogy ne kelljen ilyesmi.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:21:02

@Vérnűsző Barom: Nézd meg, hogy mennyi különféle atomfegyver típus gyárottak. Egy autónak hány töréstesztje van, mire összejön a kívánt eredmény? Az atomfegyver némileg bonyásabb egy autónál...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 15:26:37

@Iustizmord: Most nekem hirteken 0 kill jut eszembe jenkiknék. A Sivatagi Vihar alatt még indítás sem volt asszem. A repüléstilalmi övezet fenntartása idején indítottak MiG-25-re, de az megfordult és elhúzta a belét inkább haza.

Az irániak használták Irak ellen, de egyes források alig 30% körüli találati arányról pusmognak. A szárazföld felett a földháttér durvábban korlátozta a fegyvert, mint a tenger felett és a jenkik a gépekből is kiszereltek ezt-azt, mikor távoztak a sah bukása után.

htka.hu/2008/07/20/grumman-f-14-tomcat/

Iustizmord 2010.08.14. 16:22:30

@molnibalage: hacsak a hajtóművet meg a HUD-ot szerelték vón ki...

@proletair: ifj bush szvsz inkábnb az emberi teheneket lovaglta az ANG-nél texasban...

apropo a genie in the bottle c. popslágernek mi köze nuke-hoz?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 17:13:15

@Iustizmord: Genie? nem Gin van abban a pohárban? (amúgy nem ismerem azt a slágert. Vagyis nem ugrik be)

Iustizmord 2010.08.14. 18:44:25

@molnibalage: wikipedia.... :o)

@proletair: genie in the bottle , mint dzsinn az üvegben, amire te gondolsz az a whisky in the jar, de az totál más... :o)))

www.youtube.com/watch?v=kIDWgqDBNXA

de amire én gondolok:

www.youtube.com/watch?v=TehFZ38kt6o

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 18:57:08

@Iustizmord:
Vazze, símán úgy értettem a szövegből, hogy Genie in the battle:) Amúgy semmi köze az atomhoz. Nem néztem végig a videót, mert nem vagyok abban a hangulatban, hogy ilyen fruska szolfézsóráját nézzem, hallgassam, de remélem nem volt benne egy atomvillanás sem:) (Merthogy a csaj nem az, az héccencség)

Iustizmord 2010.08.14. 20:13:22

@proletair: el vagyol tévedve, ch. aquilera egész jó torkú (énekes) csaj, és bár az elején csak szöszi fasztarisznynának tartotam, SHAKIRA manapság nagyon bejön, zeneileg. perzse sunáznámis :o)

de ez a genie in the bAttle, eztet felírom, vazz :o)

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 20:39:34

@Iustizmord:
Shakirát egyszer láttam egy klipben. Össze volt maszatolva gépolajjal, és természetellenesen vonaglott. Mert hogy az tánc nem volt, az hótziher. A zenére sajnos (?) nem is emlékszem. Én most ZZ Top hangulatban vagyok, úgyhogy az ilyen fruskák most nem játszanak:))

Kismy 2010.08.14. 20:42:42

@Iustizmord: szvsz nem csak a torka jó :)

Iustizmord 2010.08.14. 20:46:29

@proletair: then give'er all your lovin', man... hard :o) amúgy hastáncos 8is az istenadta, az utsó 20 év egyik vállalható művésze, gecijó hangja van és a karosszéria is.... hm.... művészi mint egy bertone .o)

@Kismy: kezdünk offtopic lenni, de a torkán túl nekem más is teccik shakirában :o)))

Kismy 2010.08.14. 21:02:13

offtopic??? egy ilyen nő lehet offtopic? :D

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.14. 21:08:34

Hát, inkább ez a csibe bassza el a délutánom, mint egy tesztelgetős atombomba...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.14. 21:16:45

@proletair: Meglehet, az én anatómiai ismereteim kezdetlegesek, de nekem nagyonis természetesnek tűnt a vonaglása.

A blogmotor csinálja azt amit gondolok...

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 21:19:58

Hát ha már csaj, és jó hang, akkor Sade. Neki nem kell fejhangon visítania, hogy kijelenthessem, hogy jó hangja van. És nem kell a csípőjét ráznia, meg majdnem pucérra vetkőznie, hogy gondolatban elvigyem egy körre. De hát ízlések és atombombák különbözőek. (hogy ontopic legyek)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 21:25:10

@Iustizmord: A hajtóműveket nem tudja az ember "zsebrerakva" elvinni. A fontos elektronikai részeket azokat igen.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.14. 21:28:53

@proletair:

OFF (?)

Ha már szóba került, hogy kinek milyen a hangja.

www.youtube.com/watch?v=iFIM7ZwnSFY

www.youtube.com/watch?v=A87Mqo_yDV4&feature=related

(Csakhogy Andrea hangját is halljátok.)

És ez nem stúdióremix. Ott az elütés a végén... :)

Sajnos a csapat "elkurvult" és már fel is oszlottak.

ON

Iustizmord 2010.08.14. 21:38:57

@Kismy: @Vérnűsző Barom: @Professor Pizka: @molnibalage:

BAZDEMEG ez tényleg katonai blog, amint jön egy -két szöszke bögyös csaj mindekinek felálla farka, álmodozik h megfekteti és baszik a haditeknikára meg a fegyelem-figyelem c. hülyeségre :o)))))

Iustizmord 2010.08.14. 21:42:16

@proletair: Shakirát egyszer láttam egy klipben. Össze volt maszatolva gépolajjal, és természetellenesen vonaglott.

lehet h nem találta a hidrokulcsokat, ami a millenium falcon és a mig21bis javítáűsához nélkülözhetetlen, miközben a hidraulikaolaj kispriccelt a futóműgondolából?

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.14. 22:04:08

@Iustizmord: Igen, ilyenek ezek a katonanépek. Csak gondolj bele, hány háború tört már ki ilyesmi miatt a történelem során?
Csibe arra libegett, marcona hadfinak felállt, kapta a fegyverét, használta, és ha ezt elég lelkesen, sok haverral, jó PR-rel csinálta, még a törikönyvekbe is bekerült.
És az esetek nagy többségében, a kommentekben említett hölgyeknél gyaníthatóan sokkal szerényebb képességű csajok apropóján kaptak össze...
Nem atombombás, belátom, de nagy kedvencem Attila, a hun, és a kissé „öregecskedő” Honoria háborúhoz vezető liezonja.

Iustizmord 2010.08.14. 22:16:34

@Vérnűsző Barom: értem én, hitler meglátta sikorski macáját, osztán sztálinét is.... megértem

apropos, sztálin nemi életéről,macáiról ki fog írni? tiboru?

Iustizmord 2010.08.14. 22:17:42

@Vérnűsző Barom: és mária terézia harci tettei? vay nagy katain? vagy véres erzsébet the 1st? :o))))

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.14. 22:45:39

@Vérnűsző Barom:
Én idecitálnám még Szép Helénát és azt a pár évig tartó helyi háborút Trójánál...

Iustizmord 2010.08.15. 00:59:43

@proletair: helyiérdekű, azaz vóz....

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.15. 01:43:49

@molnibalage: Szépen énekelnek, csak baromi unalmasan, így háromnegyed kettő felé. Ilyenkor jobb a fejhangú visítással egybekötött látványos csípőmozgás.
De méginkább a Z.Z. Top...

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.15. 01:51:49

@proletair: Rengeteg hasonló van, valami hadtörténész ihlésű szakértő egész komoly sorozatot hozhatna össze a témából.
Vajon melyik volt a legnagyobb háború, ami valami konkrét, megnevezhető csaj miatt robbant ki?

Nagy Katalin valóban jófajta volt, talán überelhetetlen karrierrel. Talán még a bizánci Theodóra (érdekes, ezek a Teodórák..., na mindegy...) karierrje hasonló ívű, de pár kisebb, helyi mészárláson kívül sok háború nem folyt konkrétan miattuk. Bár, akár rosszul is tudhatom.

Az általam ismert - igen szerény - infók alapján a legnagyobb meccs talán Honoria apropóján volt, a trójainak inkább csak sajtója volt jobb.

kószák egyike 2010.08.15. 08:56:29

@molnibalage:
Köszi megint tanultam valamit.

"Igen, ez olyan kis terhelés, hogy nem számít. Időben borzalmasen elosztva volt és nagyon kis hatóerőkkel."

Ezzel azért annyiban vitatkoznék, hogy minden egyes atombomba amit felrobbantanak pont egyel több mint amit fel szabadna robbantani.

Nekem azért számít, az fránya tenger azért csak vízcseppekből áll...

Nge Swazili Mbeko 2010.08.17. 22:03:59

@Iustizmord: Tu-22 támadási profil, meg hidegháborús (atlanti) haditengerészeti összecsapás legjobb modellezése: Tom Clancy: Red Storm Rising. Normális magyar fordításról nem tudok. Sajnos. Már elkezdtem fordítani, de eltarthat még néhány évig.

@kószák egyike: A robbantások jelentős része föld-(illetve a franciák esetében) tengerfenék alatti robbantás volt. A szeizmikus hatáson kívül csekély sugárzással és nulla sugárszennyezéssel.

A hidegháború végefelé a MN-ben használatos átlagos sugárzásmérő eszközökkel csak egyszer lehetett szerencsém (?) a normál "kozmikus" háttérsugárzás mértékét jelentősen meghaladó értékeket mérni: Csernobil után néhány napig. Az meg nem fegyverkísérlet volt.

teddybear01 2010.08.17. 22:32:26

@1szerű mozdonyfütty: A Kőrös László féle fordítással mi a bajod? Én azt olvastam, és normálisnak tűnt.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.18. 09:22:51

@teddybear01: @1szerű mozdonyfütty:
Képzeljétek, most kezdtem el olvasni az Intruderek támadása c könyvet. (Filmen már láttam). Na abban is vannak érdekes nyelvi megoldások, pedig csak 50 oldalt olvastam belőle.
Már a borító is borzalmas, mert egy Intrudernek látszó tárgy a "festmény" középpontja. Egyébként EA-6 van rajta, de hát mindegy...

teddybear01 2010.08.18. 10:50:17

@proletair: Nem olvastam, de filmen én is láttam. Ki követte el az írást, és ki a fordítást?

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.18. 10:58:59

@teddybear01:
Ha nem felejtem el, este megnézem. Amúgy a fordítás nem lenne rossz, csak lektor nem látta. Ami most eszembe jut belőle az a kutatóradar, ami inkább felderítő radar akart vón lenni.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.08.18. 20:43:17

@teddybear01:
Stephen Coonts az író, fordította Fekecs Gábor, a fordítást ellenőrizte Simóné Avarosi Éva.
1992 Háttér könyvek

teddybear01 2010.08.18. 22:27:03

@proletair: Megkeresem a beszkennelt változatát, és megnézem, ha lesz időm. Köszi.

hazitroll 2010.08.19. 14:37:33

@Vérnűsző Barom: Az a baj, hogy elvben igazad van. 15-20 robantás után matematikailag és fizikailag lehet modellezni, ki lehet számolni, bár szerintem a '80-as évek előtt erre sehol nem volt elegendő számítási kapacitás. De mondjuk hogy az USA-ban volt. Meg a szovjeteknél is. Viszont annak a precíz leírása, hogy mi is történik, összemérhető azzal a tudással, ami egy atombomba előállításáához is kell. És ha kész a modell, fut a szimuláció, azt párszor le is kell tesztelni, ergo kiszámolsz valamit, aztán felrobbantod. De lett francia atom. Meg brit atom. Nekik is kellett volna esetleg ilyen szoftver. Viszont azt egyszer-kétszer már teljesen függetlenül eszméletlen nagy energiaráfodítással titkosan megcsinálták, ergo nem mehettek be a boltba egy NuclearCAD-et megvennni. Persze lehet, hogy rosszul tudom, és a NATO-n belül ez megosztható tudás, de attól tartok, hogy nem. Tehát abból kell kiindulni, hogy modellezni a '80-as évektől lehetett, és ahány ország, annyiszor kifejleszteni a szoftvert hozzá.

hazitroll 2010.08.19. 14:39:10

@hazitroll: Atomerőműszimulátort már láttam :) Egyébként amennyire tudom, abból is van több, tehát még abból sem igaz, hogy típusonként egy szoftver van, hanem legalább típusonként és politikai blokkonként egy.

folti_ 2010.08.21. 13:51:57

@hazitroll: "Viszont annak a precíz leírása, hogy mi is történik, összemérhető azzal a tudással, ami egy atombomba előállításáához is kell. És ha kész a modell, fut a szimuláció, azt párszor le is kell tesztelni, ergo kiszámolsz valamit, aztán felrobbantod. De lett francia atom. Meg brit atom. Nekik is kellett volna esetleg ilyen szoftver." - mindkét atomprogram a számítástechnika hőskorában zajlott, amikor a számítókapacitás nagyságrendekkel volt kevesebb mint a '80-as években és a teljes szimulációra a bolygó összesített kapacitása se lett volna elég. Ezenkívül a szimuláció gyakorlati információ hiányában jópár olyan módsítóval nem számolhat, amiket csak a valós tesztrobbantás során lehet kideríteni. Pl. hogy a litium-7 izotóp nagy-energiájú neutronokkal megbombázva triciummá, alfarészecskévé és egy extra neutronná bomlik amik ugynúgy részt vesznek a magfúzióban mint a litium-6 ból származó tricium és alfarészecske ezzel is megdobva az bomba hatóerejét(Castle Bravo). Vagy már rendszerbe állított eszözöknél anyagfáradás/öregedés es hasonló kémiai folyamatok hogyan befolyásolják a hatóerőt vagy egyáltalán a hadrafoghatóságot.

"Viszont azt egyszer-kétszer már teljesen függetlenül eszméletlen nagy energiaráfodítással titkosan megcsinálták, ergo nem mehettek be a boltba egy NuclearCAD-et megvennni. Persze lehet, hogy rosszul tudom, és a NATO-n belül ez megosztható tudás, de attól tartok, hogy nem. Tehát abból kell kiindulni, hogy modellezni a '80-as évektől lehetett, és ahány ország, annyiszor kifejleszteni a szoftvert hozzá." - Nemigazán, U.S. Atomic Energy Act of 1946 (vagy McMahon Act en.wikipedia.org/wiki/United_States_Atomic_Energy_Act_of_1946 ) gyakorltilag megtiltott mindennemű nukleáris tudás exportját amerikából, még a szövetségesei felé is. Ezért kellett minden magának atomot akaró NATO szövetségesnek saját magának kifejleszteni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.08.21. 18:30:17

@folti_: Ez így nem teljesen igaz. A brtiek a Trident technológiát gyakorlatilag 1:1-ben megkapták. Az, hogy kész rakétát vettek vagy a gyártástechnológiát is, azt már meg nem mondom fejből...

folti_ 2010.08.21. 22:43:35

@molnibalage: Igen, miután at 1958 -as US-UK Mutual Defence Agreement újra lehetővé tette, hogy a két ország osszeboronálja az atomfegyverek és hordozóik fejlesztését, anyagi és technikai támogatást nyújtson egymásnak. Előtte viszont az angoloknak saját maguknak kellett az 1946-ig USA -tól szerzett információk alapjan kifejleszteni az atombombát.

A Tridenteket az 1962-es Polaris Sales Agreement kibővítésével kapták, ahol az UK Polaris rakétákat, indítócsoveket és vezérlőrendszereket vásárolt az USA -tól, valamint technikai segítséget kapott a rakétak saját tengeralattjáróiba, illetve a saját robbanófejeinek a rakétákba integrálásához.

Nemtudom milyen politikai okai voltak az egyezmény megkötésének, illetve a két ország között azóta kialakult különleges kapcsolatnak (special relationship), de eléggé sokatmondó hogy ez az egyetlen olyan eset az atomfegyverek 20. századi történelmében, amikoris két ország ilyen szinten eggyüttműködjön egymással (Izrael - Dél-Afrika közös atomprogramja kérdéses és nem ismert).

Mindenki másnak önerőből kellett kifejleszteni a bombát és nagy kérdés hogy a fenti együttműködések létrejöttek volna akkoris, ha az angoloknak nem sikerult volna az atomprogramjuk.

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 12:58:24

B+ kedves szerző! Te legalább olyan idegesítő alak vagy, mint az Aranysasban volt az a Kővári nevű, sőt... Érdekes lenne amit írsz, de ez a gunyoros stílus számomra értékelhetetlenné teszi az egészet.

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.18. 13:57:31

@Atomot az indexre!:
Figyelembe véve az Ön eddigi trollkodásra kísértetiesen hasonlító hozzászólásait, kommentjét dicséretnek veszem. Főleg mert Kővári úrhoz hasonlított.

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 14:01:48

@proletair: kár lenne dícséretnek venni. Kővárit egy iszonyatosan nagy seggfejnek tartom, akit a főnöke zabolázott meg egy kissé.

Nem én voltam az egyetlen, aki az ő fasságai miatt szokott le az akkor tán még Top Gun címen futó, jobb sorsra érdemes lapról. :D

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 14:02:52

@proletair: egyébként azt ugye jól sejtem, hogy egyéb nikkjeiden egy kis szarosszájú nácipalántához van szerencsétlenségem, becsesnek kevéssé nevezhető személyedben? :D

proletair · http://lemil.blog.hu 2011.01.18. 14:04:39

@Atomot az indexre!:
Ahoz képest hogy főnöke megzabolázta, még mindig az Aranysas főszerkesztő-helyettese.
Egyéb nickem nincsen nékem, a nácipalánta azért kissé erős volt.

fidesz = házmesterek pártja 2011.01.18. 14:11:56

@proletair: nem mondtam egy szóval sem, hogy repült a laptól. De akkortájt jónéhány számból kimaradtak a förmedvényei vagy jelentősen csökkent a darabszámuk, amikor újra előkerült, akkor valahogy "elfelejtett" politizálni. Nem hinném, hogy magától változott. Nem az a típus. :D

Kullancs1983 2011.01.18. 22:38:50

www.imdb.com/title/tt0050562/

Úgy éreztem ezt okvetlenül közzé kell tennem..:D Sajnos magyar felirat nincs hozzá, de aki elboldogul az angollal, az nézze meg.

"Starring: John Wayne, Janet Leigh,
and the United States Air Force!"
süti beállítások módosítása